QuoteYle: Taksityötä ei suositella maahanmuuttajalle
Turun Taksit -niminen yhdistys aloittaa taksinkuljettajien kurssin maanantaina. Kurssin järjestäjät painottavat, että taksityö vaatii hyvää suomen kielen taitoa, vahvaa paikallistuntemusta ja vaativien laitteiden käyttöä. Siksi yhdistys ei suosittele työtä maahanmuuttajille.
Turun Taksien puheenjohtaja Kari Jalonen kertoo, että taksinkuljettajan työ eroaa aika paljon linja-auton kuljettajan työstä. Maahanmuuttajataustaiset kuljettajat ovat jo tuttu näky Turun busseissa.
- Pidän kurssilla alkupuheenvuoron. Kursseilla jotkut pyörittää silmiään ja näen, että he kaikki eivät heti ymmärrä suomea hyvin. Sanon, että kannattaa miettiä, pärjääkö, jos ei hallitse suomen kieltä.
Jalonen kertoo, että maahanmuuttajataustaisista takseista tulee myös palautetta joskus.
- Valitettavan useasti siellä on maahanmuuttaja ollut kuskina. Kulttuuri ja näkemys ovat erilaisia. Muutamissa maissa voi ostaa lisenssin ja ryhtyä ajamaan taksia. Siellä ei ole mitään koulutusta, painottaa Jalonen.
Taksien kuljettamista koskeva lainsäädäntö on edellyttänyt vuoden 2010 alusta, että kuljettajan on suoritettava taksinkuljettajan koulutus. Jalonen kertoo, että jo pelkästään läsnäolovaatimukset ovat tiukat.
- Kerran Trafin valvoja sattui näkemään, kun yksi henkilö myöhästyi tunnilta. Hänen piti suorittaa poissaolo jälkikäteen.
Turun Taksien kurssit ovat suosittuja. Ensi maanantaina alkavalle kurssille mukaan mahtuu lähes 40 opiskelijaa ja vapaana on vain muutama paikka. Yhdistys on kouluttanut parinkymmenen vuoden ajan noin 2000 kuljettajaa. Yhdistyksen lisäksi kuljettajia kouluttaa kaksi muuta tahoa. Jalonen on huolissaan taksiyrittäjien toimeentulosta. Miksi takseja tarvitaan lisää, vaikka tolpilla riittää runsaasti takseja Turussa?
- Monet yrittäjät kertovat, että kuljettajia on vaikeaa saada. Kaikki kurssin käyneet eivät ryhdy takseiksi, vaan hakevat jakeluyhtiöihin. Meidän koulutus antaa hyvät valmiudet siihen työhön.
Varsinais-Suomessa on noin 350 taksilupaa. Kari Jalosen mielestä kohta pitää miettiä, pitäisikö lupia vähentää. Loppukesällä matkustajamäärä laski noin kuusi prosenttia vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna.
http://yle.fi/uutiset/taksityota_ei_suositella_maahanmuuttajalle/6284942
EDIT: vaihdoin alkuperäiseen, YLE:n, uutiseen.
Korporaatiokommunistisessa pääkaupungissa pimeän taksin perustaminen ja ajaminen on vaihtoehto kielitaidottomille ja aluetta tuntemattomille yrittäjille. Myös paperityötä ja turhaa järjestelyä säästyy paljon kun pimeätaksiyrittäjä harjoittaa ammattiaan.
Tässä nähdään suomalaisen monikulttuurihallinnon todellisuus. Rehelliset ja lakia noudattavat yrittäjät joutuvat alakynteen ja valta ja markkinat valuvat pimeiden taksien rahavirtoina muualle. Pääkaupungin taksiliikenteen laillisuuvalvonta on pelkkä vitsi. Onkin todennäköistä että pimeätaksiyrittäminen kehittyy ihan omaksi liikkeenharjoittamisen ja kuljettamisen muodoksi rehellisten taksien jäädessä lähinnä liike-elämän ja muiden kuin kuljetettavien itsensä maksamaksi palveluksi.
Ajatelkaapa jos työtön henkilö pyörittää pimeätaksia ja nauttii samalla työttömyyskorvauksesta ja kaupungin tukemasta asunnosta. Hänen ainoa ongelmansa on rahan piilottaminen mutta nykyHelsingissä tämäkään ei ole ongelma. Kaupungissa toimii paljon rahanlähettämiseen erikoistuneita yrityksiä jotka auttavat verottajalta petkutettujen rahojen lähettämisessä ulkomaille.
Quote from: siviilitarkkailija on 07.09.2012, 09:24:30
Ajatelkaapa jos työtön henkilö pyörittää pimeätaksia ja nauttii samalla työttömyyskorvauksesta ja kaupungin tukemasta asunnosta. Hänen ainoa ongelmansa on rahan piilottaminen mutta nykyHelsingissä tämäkään ei ole ongelma. Kaupungissa toimii paljon rahanlähettämiseen erikoistuneita yrityksiä jotka auttavat verottajalta petkutettujen rahojen lähettämisessä ulkomaille.
Eiköhän sen käteisen rahan saa laitettua vaikka patjan sisään, taikka discoon. Tuskin tuo mikään ongelma on.
Oon aina ihmetelly, että kuka niitä pimeitä takseja käyttää. Pitää olla melko tyhmä tai naiivi. Toki ei siinä välttämättä mitään käy, mutta riskit ovat melkoiset. Tietysti jos haluaa tulla ryöstetyksi tms., mikäs minä olen estämään...
Lähes mikä vaan työ "vaatii hyvää suomen kielen taitoa, vahvaa paikallistuntemusta ja vaativien laitteiden käyttöä. Siksi yhdistys ei suosittele työtä maahanmuuttajille".
QuoteTurun Taksit -niminen yhdistys aloittaa taksinkuljettajien kurssin maanantaina. Kurssin järjestäjät painottavat, että taksityö vaatii hyvää suomen kielen taitoa, vahvaa paikallistuntemusta ja vaativien laitteiden käyttöä. Siksi yhdistys ei suosittele työtä maahanmuuttajille.
http://yle.fi/uutiset/taksityota_ei_suositella_maahanmuuttajalle/6284942
Auts, uutinen olikin jo Tuvassa ja aiheuttanut keskusteluakin. Vaadin joka tapauksessa tuon ketjun yhdistämistä omaani - eikä päinvastoin - koska kyllähän tämä selkeästi on Kotimaan aihe! >:(
Bussikuskina noita vaatimuksia ei ilmeisesti ole, kun alalle oikein positiivisesti syrjitään maahanmuuttajia.
Quote from: Kelpo Hääppönen on 07.09.2012, 10:54:56
Auts, uutinen olikin jo Tuvassa ja aiheuttanut keskusteluakin. Vaadin joka tapauksessa tuon ketjun yhdistämistä omaani - eikä päinvastoin - koska kyllähän tämä selkeästi on Kotimaan aihe! >:(
Kannatan vaatimusta.
QuoteTaksiliitolle kelpaavat maahanmuuttajatkin
–?Huonosti ilmaistu tai väärin ymmärretty.
Näin kuittaa Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki Turun Taksit -yhdistyksen puheenjohtajan Kari Jalosen Yle Turulle antamista kommenteista syntyneen kohun.
Hän ei usko Jalosen tarkoittaneen, etteivät maahanmuuttajat kelpaa taksinkuljettajiksi.
–?Meille on sama, mistä kuljettaja tulee, kun hän vain pystyy työhönsä, Säynäjoki sanoo.
Hänen mukaansa kolme viikkoa kestävän kuljettajakurssin suorittaminen edellyttää suomen kielen taitoa.
–?Jos sitä ei hallitse, ei opi välttämättömiä taitoja eli paikallistuntemusta, vaativien laitteiden hallintaa ja asiakaspalvelua, Säynäjoki toteaa.
Ylitarkastaja Pirjo Kruskopf vähemmistövaltuutetun toimistosta sanoo Jalosen lausunnon vaikuttavan aika stereotyyppiseltä.
–?On maahanmuuttajia, jotka osaavat käyttää vaativia laitteita, ja on suomalaisia, jotka eivät osaa.
Kruskopfin mukaan on myös kaavamaista niputtaa kaikki maahanmuuttajat kielitaidottomiksi.
–?Tämä tapaus herättää kysymyksiä. Muun muassa sen, onko Turussa kaikilla yhdenvertainen pääsy taksikurssille. Onko maahanmuuttajuus kriteeri, joka voi estää pääsyn?
Yle Turku kertoi perjantaiaamuna nettiuutisessaan, että Turun Taksit -yhdistys ei suosittele taksityötä maahanmuuttajille. Myöhemmin iltapäivällä nettijutun otsikkoa muutettiin muotoon: Taksityö vaatii suomen kielen taitoa.
Ylen uutisen mukaan yhdistys painottaa, että taksityö vaatii hyvää suomen kielen taitoa, vahvaa paikallistuntemusta ja vaativien laitteiden käyttöä.
Maahanmuuttajataustaisia kuljettajia on jo paljon Turun joukkoliikenteen busseissa. Turun Taksit -yhdistyksen puheenjohtaja Kari Jalonen kuitenkin sanoo, että taksinkuljettajan työ eroaa aika paljon linja-auton kuljettajan työstä.
–?Pidän kurssilla alkupuheenvuoron. Kursseilla jotkut pyörittää silmiään ja näen, että he kaikki eivät heti ymmärrä suomea hyvin. Sanon, että kannattaa miettiä, pärjääkö, jos ei hallitse suomen kieltä, Jalonen kertoo Yle Turun haastattelussa.
Maahanmuuttajataustaisista takseista tulee Jalosen mukaan myös palautetta.
–?Valitettavan useasti siellä on maahanmuuttaja ollut kuskina. Kulttuuri ja näkemys ovat erilaisia. Muutamissa maissa voi ostaa lisenssin ja ryhtyä ajamaan taksia. Siellä ei ole mitään koulutusta, Jalonen sanoo Yle Turun haastattelussa.
Lainsäädäntö on edellyttänyt vuoden 2010 alusta, että kuljettajan on suoritettava taksinkuljettajan koulutus.
Turun Sanomat (http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/387713/Taksiliitolle+kelpaavat+maahanmuuttajatkin)
:flowerhat: RASISMIFASISMITOISEUDENPELKO :flowerhat:
Uskokaa pois, noista ehdoista tulee vielä sanomista. Etenkin tuosta "vaativien laitteiden käytöstä". Tavallaan oikeinkin kyllä, sillä epäilisin että on olemassa maahanmuuttajia, joille nuo taksivehkeet eivät tuottaisi ylettömiä vaikeuksia. Mutta :flowerhat: "koska Günther osaa ne, osaa Abdikin".
Vaimollani oli kovat tuskat ja tilasin taksin viemään Jorviin.
Tuli pikimusta kuljettaja autollaan "tule tänne, tule tänne" mutta vaimoni ei mennyt. On varmana rrazzisti?
Soitin uuden taxin ja hän pääsi sairaalaan. Ei tullut laskua mustanmiehen käynnistä.
Monessa maassa on uutisoitu (http://abcnews.go.com/International/story?id=2827800&page=1#.UEtftrIaNuQ), että muslimitaksikuskit eivät suostu kuljettamaan sokeita matkustajia, joilla on opaskoira mukanaan, tai matkustajia, joilla on mukanaan alkoholia.
Quote from: Turun Sanomat
Ylitarkastaja Pirjo Kruskopf vähemmistövaltuutetun toimistosta sanoo Jalosen lausunnon vaikuttavan aika stereotyyppiseltä.
– On maahanmuuttajia, jotka osaavat käyttää vaativia laitteita, ja on suomalaisia, jotka eivät osaa.
Kruskopfin mukaan on myös kaavamaista niputtaa kaikki maahanmuuttajat kielitaidottomiksi.
– Tämä tapaus herättää kysymyksiä. Muun muassa sen, onko Turussa kaikilla yhdenvertainen pääsy taksikurssille. Onko maahanmuuttajuus kriteeri, joka voi estää pääsyn?
Siinä missä Helsingin kaupungin maahanmuuttoasioiden johtajan Annika Forsanderin mielestä (http://www.amicase.fi/news/article/23) 70 prosentin maahanmuuttajaosuus koulutettavista bussikuskeista on "rohkeaa monimuotoisuutta", joka on jonkin mystisen kytkyn kautta "kaikkien kaupunkilaisten etu", taksikuskien pitäisi ihan oikeasti osata hyvin ainakin suomen kieltä palvellakseen asiakkaitaan. Jalonen puhui kielitaidon tärkeydestä, kun taas Helsingin kaupunki on ottanut tavoitteeksi kielitaitovaatimusten laskemisen (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/124916-helsinki-hollaa-suomen-kielen-vaatimuksiaan) tavoitellessaan monimuotoisuutta. Vähemmistövaltuutettu haukkuu, taksit kulkevat ja asiakkaat kiittävät.
Quote from: Jaakko Sivonen on 07.09.2012, 18:13:55
Monessa maassa on uutisoitu (http://abcnews.go.com/International/story?id=2827800&page=1#.UEtftrIaNuQ), että muslimitaksikuskit eivät suostu kuljettamaan sokeita matkustajia, joilla on opaskoira mukanaan, tai matkustajia, joilla on mukanaan alkoholia.
Näitä on Suomessakin ja paljon. Siis ihan kantiksia.
Quote from: Rekku on 07.09.2012, 10:59:53
Bussikuskina noita vaatimuksia ei ilmeisesti ole, kun alalle oikein positiivisesti syrjitään maahanmuuttajia.
Monestikko hyppäät onnikkaan ja kerrot kuskille että aja sinnejasinne. Sinänsä loogista, syrjinnän tietenkin tuomitsen vaikka sitä kutsuttaisiin orwellilaisittain positiiviseksi.
Quote from: Kelpo Hääppönen on 07.09.2012, 10:54:56
Vaadin joka tapauksessa tuon ketjun yhdistämistä omaani - eikä päinvastoin - koska kyllähän tämä selkeästi on Kotimaan aihe! >:(
Näin tein, katso vaikka otsikkoa :)
Quote from: Jaakko P. on 07.09.2012, 18:23:40
Quote from: Rekku on 07.09.2012, 10:59:53
Bussikuskina noita vaatimuksia ei ilmeisesti ole, kun alalle oikein positiivisesti syrjitään maahanmuuttajia.
Monestikko hyppäät onnikkaan ja kerrot kuskille että aja sinnejasinne. Sinänsä loogista, syrjinnän tietenkin tuomitsen vaikka sitä kutsuttaisiin orwellilaisittain positiiviseksi.
Jokin aika sitten kysyin bussikuskilta täällä Helsingissä, että meneekö bussi Kumpulaan, kun en ollut ko. linjalla aiemmin kulkenut. Ei osannut maahanmuuttajataustainen kuski vastata siihen mitään. Piti sitten jäädä pysäkille odottamaan jotain toista bussia. Mutta suvaitsevaistolle on tärkeintä, että kaupungissa on etnistä värinää ja paljon.
Quote from: Jaakko Sivonen on 07.09.2012, 18:28:49Jokin aika sitten kysyin bussikuskilta täällä Helsingissä, että meneekö bussi Kumpulaan, kun en ollut ko. linjalla aiemmin kulkenut. Ei osannut maahanmuuttajataustainen kuski vastata siihen mitään. Piti sitten jäädä pysäkille odottamaan jotain toista bussia. Mutta suvaitsevaistolle on tärkeintä, että kaupungissa on etnistä värinää ja paljon.
Täällä Tampereella olen nähnyt useita kertoja, kun mamutaustaiselta kuskilta on kysytty, meneekö linja tietyn koulun/kaupan/kaupunginosan läheltä. Aina on kysyjä vastauksen saanut. Aika erikoista, jos ei tuo kuski mitään osannut vastata. Luulisi, että ennen töiden aloitusta nimenomaan käydään reitit ja kaupungiosien nimet hyvin tarkkaan läpi. Jospa hän oli ensimmäistä päivää töissä ja meni jotenkin lukkoon, tiedä sitten.
Ja anteeksi nipotukseni, mutta tuo "suvaitsevaistolle on tärkeintä, että kaupungissa on etnistä värinää" on kulunut ja ankea olkiukko.
Osanottoni Tampereen bussiliikenteeseen päätyneestä heikosta maahanmuuttaja-aineksesta. Jää varsinainen monikulttuurisuus tuossa ihan kokematta!
Taxikuskin pesti kuuluu siihen ns. paskahommien joukkoon, jonka kuka tahansa pitäisi osata hoitaa. Ei pitäisi olla Suomessa jos ei kelpaa edes kuskiksi.
Entivanhaan kuskin piti käydä semmosessa ns. katukuulustelussa ennen ku mittariautoo pääs ajaan...ei ollu tomtomei, piti ihan tietää....
Quote from: G-C on 07.09.2012, 19:30:07
Entivanhaan kuskin piti käydä semmosessa ns. katukuulustelussa ennen ku mittariautoo pääs ajaan...ei ollu tomtomei, piti ihan tietää....
Ei ilmeisesti enää. Paras tapaus oli joskus viitisen vuotta sitten helsinkiläinen rikkauskuski, joka ei tiennyt mikä Espoo on... puhumattakaan mistään paikasta Espoossa.
Taksihommia ei suositella maahanmuuttajille, koska siinä voi käydä näin:
http://www.iltalehti.fi/vaalit/2011041713566018_vl.shtml
Quote from: G-C on 07.09.2012, 19:30:07
Entivanhaan kuskin piti käydä semmosessa ns. katukuulustelussa ennen ku mittariautoo pääs ajaan...ei ollu tomtomei, piti ihan tietää....
:P
No ei siä ny millään tomtomeilla pärjää yhtään kukaan. Hyvin usein asiakkaat luulee karttaa ja pisteenä näkyvää gps paikannusta navigaattoriksi. Toteavat, että kyllä se on nykyään niin helppoo... ...mutta mielestäni taksialalle pitäisi saada kuljetusalan yleinen palkkataso. Nyt kokoaikaisen taksikuskin (siis ei yrittäjän) palkkahaitari on välillä 0-3k€
Riittääkö tosiaan nykyisin taksikuskin hommaan pätevyydeksi navigaattorin käytön osaaminen ja ajokortti? Epäilen!
Kouvolan vanhemmat nuivat muistanee "Puntilan isännän". lausuttiin myös "Sopanen"...hänen tötterö pösölla alottelin ja myrkynvihreeseen Asconaan lopettelin...sillon piti tietää ihan ite missä ollaan ja mihin mennään ;)
Quote from: G-C on 07.09.2012, 20:09:38
Kouvolan vanhemmat nuivat muistanee "Puntilan isännän". lausuttiin myös "Sopanen"...hänen tötterö pösölla alottelin ja myrkynvihreeseen Asconaan lopettelin...sillon piti tietää ihan ite missä ollaan ja mihin mennään ;)
Sellaseen taksikuskiin en olekaan vielä törmännyt, joka tietäisi kohteen ennen kuin asiakas tietää sen. Siis ainakaan Suomessa...
Toki on mukavaa, jos kuskille ei tarvitse kertoa miten jonnekin ajetaan. Yllättävän usein joutuu sen nykyään tekemään.
tarkotin et piti orientoituu ku asiakas kerto mitä halus...tosin aika monesti ties mihin mennään, ennen ku se sano ;) ....
Quote from: Hamsteri on 07.09.2012, 19:23:43
Taxikuskin pesti kuuluu siihen ns. paskahommien joukkoon, jonka kuka tahansa pitäisi osata hoitaa. Ei pitäisi olla Suomessa jos ei kelpaa edes kuskiksi.
Ei lisättävää.
Quote from: Bwana on 07.09.2012, 20:38:50
Quote from: Hamsteri on 07.09.2012, 19:23:43
Taxikuskin pesti kuuluu siihen ns. paskahommien joukkoon, jonka kuka tahansa pitäisi osata hoitaa. Ei pitäisi olla Suomessa jos ei kelpaa edes kuskiksi.
Ei lisättävää.
Anteeksi?
Ruotsissa asiakkailta häviää kortit ja rahat takseissa.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15406937.ab
Lapsuudessani oli takseissa eri luokkia, I, II, tai jotain. Nythän nämät voitaisiin ottaa uudelleen käyttöön. Mamutaksi olisi halvempi jne.
Busseissakin pitäisi saada alennusta kielitaidottomasta reitillään eksyvästä kuskista.
Huimin kokemus Helsingissä oli keskustassa käydessäni menomatkalla harhaan ajanut mamu ja muutaman tunnin kuluttua paluumatkalla ajoi mamu taas harhaan. Matkustajat huusivat yhteen ääneen ohjeita, bussin kääntäminen onnistui ihan Kairolaiseen tyyliin eli vauhdikkaasti.
Ja tämä tarina on tosi, ei tämmöistä voi kukaan edes keksiä. Mahtoi olla taas bussiyhtiön kilpailutus ja vaihto halpoihin ikälisättömiin mamuihin.
Nykyisin muistan aina kehua ja kiitellä kantiskuskia.
Quote from: Turun Sanomat
Ylitarkastaja Pirjo Kruskopf vähemmistövaltuutetun toimistosta sanoo Jalosen lausunnon vaikuttavan aika stereotyyppiseltä.
– On maahanmuuttajia, jotka osaavat käyttää vaativia laitteita, ja on suomalaisia, jotka eivät osaa.
Kruskopfin mukaan on myös kaavamaista niputtaa kaikki maahanmuuttajat kielitaidottomiksi.
– Tämä tapaus herättää kysymyksiä. Muun muassa sen, onko Turussa kaikilla yhdenvertainen pääsy taksikurssille. Onko maahanmuuttajuus kriteeri, joka voi estää pääsyn?
http://www.avoinministerio.fi/ideat/256-lakkautetaan-vahemmistovaltuutetun-virka (http://www.avoinministerio.fi/ideat/256-lakkautetaan-vahemmistovaltuutetun-virka)
QuoteValtiovarainministeriön vuodelle 2013 laatiman talousarvioesityksen mukaan vähemmistövaltuutetun toteutuneiden asiakastapahtumien lukumäärä vuonna 2011 jakautui seuraavasti:
Neuvonta: 505
Lausunto/kannanotto/aloite: 120
Avustajana tai hakijana oikeudessa tai syrjintälautakunnassa: 0 (!)
Edellä mainitun talousarvioesityksen mukaan syrjintälautakunnassa oli vuonna 2011 vireillä vain 350 tapausta. (!)
Vähemmistövaltuutetun toimintamenot vuonna 2011 olivat 919 000 €. Vuodelle 2012 arvioidut toimintamenot ovat 994 000 €. Vuodelle 2013 arvioidut määrärahat vähemmistövaluutetulle ovat 1 011 000 €.
Kannattaako tällaisen yhteiskunnan kannalta hyödyttömän toiminnan tukemiseen käyttää yhteisiä verovaroja miljoonan edestä joka vuosi?
QuoteKurssin järjestäjät painottavat, että taksityö vaatii hyvää suomen kielen taitoa, vahvaa paikallistuntemusta ja vaativien laitteiden käyttöä.
Ja bussikuskin hommathan ei näitä sitten tarvitse, koska pääkaupunkiseudunkin bussiliikenne kuulemma pysähtyisi ilman maahanmuuttajia.
VMP :facepalm:
Quote from: Jaakko Sivonen on 07.09.2012, 18:28:49
Quote from: Jaakko P. on 07.09.2012, 18:23:40
Quote from: Rekku on 07.09.2012, 10:59:53
Bussikuskina noita vaatimuksia ei ilmeisesti ole, kun alalle oikein positiivisesti syrjitään maahanmuuttajia.
Monestikko hyppäät onnikkaan ja kerrot kuskille että aja sinnejasinne. Sinänsä loogista, syrjinnän tietenkin tuomitsen vaikka sitä kutsuttaisiin orwellilaisittain positiiviseksi.
Jokin aika sitten kysyin bussikuskilta täällä Helsingissä, että meneekö bussi Kumpulaan, kun en ollut ko. linjalla aiemmin kulkenut. Ei osannut maahanmuuttajataustainen kuski vastata siihen mitään. Piti sitten jäädä pysäkille odottamaan jotain toista bussia. Mutta suvaitsevaistolle on tärkeintä, että kaupungissa on etnistä värinää ja paljon.
Jos ei helsinkiä tunne niin voi olla aika heikkoa tietää meneekö linjuri kumpulan kautta. Reitit opetetaan kuskeille, mutta ei kaikki ymmärrä kaupunginosien päälle yhtään mitään, plus vielä se että joillain on ihan omat rajat kaupunginosille. Siihen yhdistettynä heikko kielitaito ja huono kyky lukea, vaikka ajaisi samaa linjaa päivittäin, ei opi tietämään missä mikin paikka on. Ja se huomiointikyky... Jotkut suomalaisetkaan ei tiedä paikkoja, kun eivät paljoa ympärilleen katsele vaikka menisi päivittäin ohi.
Quote from: foobar on 07.09.2012, 20:13:16
Sellaseen taksikuskiin en olekaan vielä törmännyt, joka tietäisi kohteen ennen kuin asiakas tietää sen. Siis ainakaan Suomessa...
Toki on mukavaa, jos kuskille ei tarvitse kertoa miten jonnekin ajetaan. Yllättävän usein joutuu sen nykyään tekemään.
Eikös vanhoista Stasin työntekijöistä tullut taksikuskeja, kun tiesivät heti asiakkaan noustessa kyytiin minne ajetaan :)
Quote from: JoKaGO on 07.09.2012, 21:17:26
Quote from: Bwana on 07.09.2012, 20:38:50
Quote from: Hamsteri on 07.09.2012, 19:23:43
Taxikuskin pesti kuuluu siihen ns. paskahommien joukkoon, jonka kuka tahansa pitäisi osata hoitaa. Ei pitäisi olla Suomessa jos ei kelpaa edes kuskiksi.
Ei lisättävää.
Anteeksi?
Pitäisi kait tästä älähtää, kun suvussa on taksia ajettu + ajetaan jo kolmannessa polvessa. Yleensä olen käsittänyt "paskahommista" puhuvat henkilöt tavan silkkimuniksi, joilla on työelämästä yhtä paljon käsitystä kuin keskiverrolla vihreällä.
Quote from: Defiance on 08.09.2012, 14:59:10
Quote from: JoKaGO on 07.09.2012, 21:17:26
Quote from: Bwana on 07.09.2012, 20:38:50
Quote from: Hamsteri on 07.09.2012, 19:23:43
Taxikuskin pesti kuuluu siihen ns. paskahommien joukkoon, jonka kuka tahansa pitäisi osata hoitaa. Ei pitäisi olla Suomessa jos ei kelpaa edes kuskiksi.
Ei lisättävää.
Anteeksi?
Pitäisi kait tästä älähtää, kun suvussa on taksia ajettu + ajetaan jo kolmannessa polvessa. Yleensä olen käsittänyt "paskahommista" puhuvat henkilöt tavan silkkimuniksi, joilla on työelämästä yhtä paljon käsitystä kuin keskiverrolla vihreällä.
Paskahommat on yleinen termi sellaisille töille, jotka eivät vaadi koulutusta kuin parin viikon tai kuukauden orientoinnin, kuten tietyt raxahommat, siivous muuttotyöt. Suomalaiset eivät niitä mielellään tee ja palkkaus on aliarvostettua ja hommissa on paljon maahanmuuttajia. Kaikki työt voi tietysti tehdä hyvin ja huonosti ~
No entäs ne linja-autot, eivätkö ne pysähdy ilman mamu-kuskeja? Joko Helsingissä liikenne seisoo?
Quote from: Blanc73 on 09.09.2012, 22:10:46
No entäs ne linja-autot, eivätkö ne pysähdy ilman mamu-kuskeja? Joko Helsingissä liikenne seisoo?
Eiköhän ne sitten pysähdy, kun työkkärin täti alkaa linja-autokuskin koulutukseen valitessaan suosia suomalaista.
Ehkä olisi selkeintä, että ei suositella mitään työtä ("varsinaiselle") maahanmuuttajalle. Kaikessa työssä piilee paha Rasse-peikko ja työteliäisyys ei muutenkaan kuulu kaikkiin kulttuureihin.
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään....
Uhmaan varoitusta.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/617669-nakovammaisen-vaikea-kyyti-matkapalvelutaksin-kuljettaja-pelkasi-opaskoirain
"Helsinkiläinen laulunopettaja Hänninen oli tilannut matkan Helsingin matkapalvelusta. Matkan alussa kuljettaja ei noussut auttamaan häntä autoon ja määränpäässä ongelma kärjistyi, kun iso auto ei mahtunut kääntymään pihaan.
Hänninen vaati kuljettajaa opastamaan hänet perille. Muslimikuljettaja kuitenkin pelkäsi Hännisen opaskoiran koskettavan häntä.
– Hän sanoi, että se on haram, mikä islamin mukaan tarkoittaa kiellettyä, Hänninen kertoo.
Olo oli kuin toisen luokan kansalaisella, Hänninen kuvaa.
– Se oli kohtuutonta kohtelua vammaiselle.
Tilannetta ei helpottanut kuljettajan heikko kielitaito. Hänninen kuitenkin vaati napakasti kuljettajaa ohjaamaan hänet perille.
– Se oli ihan farssia kun loikimme lumihangessa ja hän ojensi kaukaa sormenpäänsä minulle ja yritti vältellä koiraani.
Matkaa tilatessa mainitaan aina, että opaskoira on mukana, Hänninen painottaa.
– Työnantajan pitäisi olla tarkempi palkatessaan kuljettajia. Ei ole hyväksyttävää, että näkövammaisia ja heidän opaskoiriaan kuljettaa henkilö, jonka uskonnolliset tai kulttuuriset asenteet kieltävät koskemasta koiraa.
Vaikea kyyti osui Hännisen kohdalle maaliskuun alussa, mutta ei ollut lajissaan ainoa. Aiemminkin ratissa on ollut koirakammoinen kuljettaja.
– Ja kielivaikeuksia tulee eteen viikottain. Sokealle tulee turvaton olo, jos kuljettaja ei löydä perille eikä asiaa saa hoidettua suomeksi.
Kyse on Hännisen mielestä juuri kuljettajien rekrytointivaikeuksista.
Quote from: kivimies on 02.02.2018, 14:19:11
QuoteKumous taksin ratissa
Arabiankielisen ajo-opetuksen määrä kasvaa, kun suurta joukkoa maahanmuuttajia havitellaan taksinkuljettajiksi.
Taksien ajolupien ja hintojen sääntelystä luopuminen myllää alan markkinat.
Autokoulut panostavat vahvasti vieraskieliseen ajo-opetukseen.
Opetusta tarjotaan englanniksi ja venäjäksi jo useiden kaupunkien autokouluissa. Arabiankielistä opetusta on tarjolla autokouluissa Turussa, Helsingissä, Vaasassa ja Tampereella. Koulujen mukaan arabiankielisen opetuksen näkymät ovat erinomaiset.
"Kysyntä kasvaa vauhdilla. Moni haluaa ajokortin jo ennen kuin oppii suomen kielen. Lähtömaassa hankittu ajokorttihan ei kelpaa Suomessa, täällä pitää hankkia uusi ajolupa", kertoo yrittäjä Markku Koivistoinen CityTraffic -autokoulusta Tampereelta.
Irakilaissyntyinen Muhis Shemari on ollut CityTrafficin palkkalistoilla viime syksystä. 22-vuotias mies suorittaa liikenneopettajan tutkintoa. Opintoihin kuuluu arabiankielisten autokoululaisten opettaminen.
"Ryhmääni kuuluu kahdeksan kuljettajatutkintolaista, ensimmäiset suorittavat kirjallisen kokeen ja ajokokeen lähiaikoina. Kokeet suoritetaan tulkin avustuksella", Shemari sanoo.
"Tämä on upea kädenojennus maahanmuuttajille. Arabiankieliset kuljettajat voivat hankkia ajokortin heti Suomeen tultuaan ja pääsevät nopeasti töihin."
Loput jutusta Suomen Kuvalehdessä (https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/kumous-taksialalla-lisaa-arabiankielisia-kursseja-kuljettajia-varvataan-jaahalleissa-ajo-opetusta-ryhmissa/)
Taksikoulutukset ja muut pitäisi hoitaa niin että kun tullaan koulutustilaisuuteen niin siinä on ovella eteisessä joku utelias pentukoira joka nuuskii kaikki sisälletulijat. :) Tietty jos kotimainen henkilö on koirille allerginen niin ikävä hänelle, mutta näillä mennään.
QuoteKokeet suoritetaan tulkin avustuksella", Shemari sanoo.
"Tämä on upea kädenojennus maahanmuuttajille. Arabiankieliset kuljettajat voivat hankkia ajokortin heti Suomeen tultuaan ja pääsevät nopeasti töihin."
Loput jutusta Suomen Kuvalehdessä (https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/kumous-taksialalla-lisaa-arabiankielisia-kursseja-kuljettajia-varvataan-jaahalleissa-ajo-opetusta-ryhmissa/)
Onko kukaan koskaan reputtanut tulkin vastatessa puolesta? Saank arvata??
Olisi vähintäänkin mielenkiintoista kuulla selitys sille miten kuljettaja voi ylläpitää edes jonkinlaista kommunikaatiota asiakkaan kanssa jos kokeissakin tarvitaan tulkki. Ilmeisesti asiakkaan vastuulle tulee osata kuljettajan kieltä eikä toisin päin.
Quote from: simppali on 10.03.2018, 15:18:22
– Työnantajan pitäisi olla tarkempi palkatessaan kuljettajia. Ei ole hyväksyttävää, että näkövammaisia ja heidän opaskoiriaan kuljettaa henkilö, jonka uskonnolliset tai kulttuuriset asenteet kieltävät koskemasta koiraa.
Vaikea kyyti osui Hännisen kohdalle maaliskuun alussa, mutta ei ollut lajissaan ainoa. Aiemminkin ratissa on ollut koirakammoinen kuljettaja.
– Ja kielivaikeuksia tulee eteen viikottain. Sokealle tulee turvaton olo, jos kuljettaja ei löydä perille eikä asiaa saa hoidettua suomeksi.
Kyse on Hännisen mielestä juuri kuljettajien rekrytointivaikeuksista.
Teoriassa Hännisen ongelma voisi ratketa helposti pyytämällä suomalaista kuskia. Mutq rasismi...
Quote from: foobar on 10.03.2018, 15:40:58
Olisi vähintäänkin mielenkiintoista kuulla selitys sille miten kuljettaja voi ylläpitää edes jonkinlaista kommunikaatiota asiakkaan kanssa jos kokeissakin tarvitaan tulkki. Ilmeisesti asiakkaan vastuulle tulee osata kuljettajan kieltä eikä toisin päin.
Jospa sekä asiakkaat että kuskit ovat samankielisiä, ei monellakaan suomalaisella ole varaa takseilla ajella.
Sääli kyllä noita liikuntarajoitteisia vanhuksia ja vammaisia jotka sen harvan kerran kun taksilippuja saavat, jos kielitaidoton on kuski.
Quote from: Luotsi on 10.03.2018, 15:45:18
Teoriassa Hännisen ongelma voisi ratketa helposti pyytämällä suomalaista kuskia. Mutq rasismi...
Rasismipa hyvinkin. Sekä se, että Suomalaisia ei tahdo saada mittarikuskiksi. Palkkaus heikohko ja ammatinarvostus lähempänä nollaa kuin olematonta.
Kuljetusalalle tänä päivänä "opiskelu" on itsensä tuomitseminen ikuiseen köyhyyteen. Pysykää lapset kaukana logistiikasta vaikka se konsultti sanoisi mitä.
Quote from: foobar on 10.03.2018, 15:40:58
Olisi vähintäänkin mielenkiintoista kuulla selitys sille miten kuljettaja voi ylläpitää edes jonkinlaista kommunikaatiota asiakkaan kanssa jos kokeissakin tarvitaan tulkki. Ilmeisesti asiakkaan vastuulle tulee osata kuljettajan kieltä eikä toisin päin.
Syrjitäänkö tässä nyt ruotsinkielisiä mummoja?? :o
Ennen arabiankielistä kuljettajaopetusta olisi syytä arabien opiskella latinalaiset kirjaimet & numerot. Sen voi tehdä ihan itse, jos älyä on yli 80.
Kai uiguurillekin on yhdenvertaisuussyistä annettava samat mahdollisuudet.
Ammattitaitoisella kuskilla pitää olla aika paljon sellaista paikallistuntemusta, mitä ei navigaattoreista vielä löydy. Kaupungeissa esimerkiksi taloryhmittymien yksittäisten talojen ja rappujen, suurien rakennusten, esim. sairaaloiden, oville löytäminen, jne. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta kyllä taitoja pitää kyetä omaksumaan. Ulkomailla suurkaupungeissa yllättävän usein hyvät taksikuskit eivät juuri turvaa navigaattoriin. Varsinkin vanhojen kaupunkien kaavat ovat aika monimutkaisia.
Perinteiselle ja luotettavalle taksille voidaan aika lailla heittää hyvästit nyt tapahtuvien muutosten myötä.
Heh, minulla oli viime viikolla asiakkaana taksikuski, meni myyntipuheet politikoinniksi ja tein kaupat ;D oli suhari minua monta astetta nuivempi ja jyrkempi mielipiteissään! Kehoitin hakemaan täältä vertaistukea.
No eiköhän tämä taksiasiakin ole ihan sitä haluttua kansainvälistymistä.
Taksiluvat vapautuvat, samoin kuin kalustovaatimukset. Veikkaan, että alalle tulee halppismittareita KIA (Köyhien Ihmisten Auto) merkkisine rysineen.
Toisaalta myös laadukkaita palveluja tajoavia yrityksiä. Asiakas sitten valitsee kukkaronsa ja mieltymystensä mukaisen kuljetuksen.
Se on varmasti tosiasia, että perinteinen varmuus mittarin laadukkuudesta on mennyttä. Impivaaralaista mennyttä aikaa sellainen.
Otsikon voisi pukea muotoon:
Maahanmuuttajataksikuljettajia ei suositella suomalaisille.
Quote from: Kari Kinnunen on 10.03.2018, 16:09:17
Quote from: Luotsi on 10.03.2018, 15:45:18
Teoriassa Hännisen ongelma voisi ratketa helposti pyytämällä suomalaista kuskia. Mutq rasismi...
Rasismipa hyvinkin. Sekä se, että Suomalaisia ei tahdo saada mittarikuskiksi. Palkkaus heikohko ja ammatinarvostus lähempänä nollaa kuin olematonta.
Kuljetusalalle tänä päivänä "opiskelu" on itsensä tuomitseminen ikuiseen köyhyyteen. Pysykää lapset kaukana logistiikasta vaikka se konsultti sanoisi mitä.
Mitä ne nykyisin saa kuussa? Taitaa sama koskea joitain muitakin aloja jo.
Kyllähän kuljetusalalle tulee sen verta palkkaa maksaa ettei vain joudu kerrostalossa asumaan. Väsyneenä ajo kun vaarantaa muittenkin hengen. Yleisimmät alat taitaa olla kuljetus sekä rakennusalat miehillä, ennen taksikuski tai rakennusmies sai riittämiin palkkaa että parissakymmenessä vuodessa oli kehnomminkin alansa sisällä ansaitsevalla talo maksettu. Nykyisin vain ovat palkkoja ajaneet alas sekä työttömiä lisänneet, samalla kun ulkomaille lahjoitelleet ennen kansan omistamaa vaikka mitä, monelle työttömälle ei muuta vaihtoehtoa ole kuin nuo alat joihin työvoimatoimisto kurssitukset maksaa, kelle sattuu maksamaan.
Quote from: Echidna on 10.03.2018, 16:49:39
Ammattitaitoisella kuskilla pitää olla aika paljon sellaista paikallistuntemusta, mitä ei navigaattoreista vielä löydy. Kaupungeissa esimerkiksi taloryhmittymien yksittäisten talojen ja rappujen, suurien rakennusten, esim. sairaaloiden, oville löytäminen, jne. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta kyllä taitoja pitää kyetä omaksumaan. Ulkomailla suurkaupungeissa yllättävän usein hyvät taksikuskit eivät juuri turvaa navigaattoriin. Varsinkin vanhojen kaupunkien kaavat ovat aika monimutkaisia.
Perinteiselle ja luotettavalle taksille voidaan aika lailla heittää hyvästit nyt tapahtuvien muutosten myötä.
Eipä niitä navigaattoreita ole kauaa ollutkaan. Ihan kartasta katsoivat jos eivät ennalta tienneet minne mennä. Ja piti osata se kartta ennen töitä. Joka kaupungista oli oma karttansa.
Adacin kartastolla pärjäsi ulkomailla vaikkei ulkomaan kieltä lukea osannutkaan. Ulkomailla takseilla on valvontaakin ollut, luotettavampia olleet kuin suomessa. Täällä ei valvota oikein mitään vaan kaikki lähtee siitä että titteli kertoo osaamisen, jopa tuollaisilla joita ylempänä hieman haukuttiin kehnoiksi ammateiksi.
Mulla ei ole navigaattoria koskaan ollut, ehkä muutaman vuoden päästä saa riittävän halvalla auton jossa se on valmiina, enpä toisaalta ole navigaattoriaikana mennytkään minnekään mikä ei ennalta tuttu paikka olisi, kaippa noissa puhelimissa on muttei ole tullut käytettyä. Voisikin koittaa joskus, jos muistaisi, että toimiiko ne.
Perinteistä ja luotettavaa paljon parempi olisi sellainen ubertaksi josta jokainen voisi arvionsa antaa. Ei tosin mulla kokemusta niistä ole, mutta mieluummin sellaisen kyytiin jos pakko on mennä, kuka ei pirinisti ole, kuin sellaisen joka ajaa jonkun toisen autoa eikä tiedä missä kaupungissa on.
Quote from: Kari Kinnunen on 10.03.2018, 16:56:21
No eiköhän tämä taksiasiakin ole ihan sitä haluttua kansainvälistymistä.
Taksiluvat vapautuvat, samoin kuin kalustovaatimukset. Veikkaan, että alalle tulee halppismittareita KIA (Köyhien Ihmisten Auto) merkkisine rysineen.
Toisaalta myös laadukkaita palveluja tajoavia yrityksiä. Asiakas sitten valitsee kukkaronsa ja mieltymystensä mukaisen kuljetuksen.
Se on varmasti tosiasia, että perinteinen varmuus mittarin laadukkuudesta on mennyttä. Impivaaralaista mennyttä aikaa sellainen.
Semmosta impivaaraa ei kyllä ole ollut.
Mittareissa lienee prosenttipalkkaus. Eli tietty prosenttiosuus auton tuotosta. Mitään takuu palkkaa ei ole.
Ja kyllä sellainen Impivaara on ollut olemassa. Sellainen jossa lapsenkin saattoi luottaa mittarin matkaan. Ja jossain täällä böndellä on vieläkin sellainen Impivaara. Kuulostaa Helsinkiläisestä ghettoasukkaasta varmasti eksoottiselta.
Tämä menee vähän kokemuksiin, mutta kuskina oli jonkin aikaa sitten Kurdimies ja puhe kääntyi nopeasti taisteluun heidän itsenäisyydestä. Tämä mies sanoi, että hän ei halunnut jäädä sinne taistelmaan ja jos Suomessa syttyisi sota, niin hän jatkaisi automaattisesti seuraavaan maahan. Rikkaus ja voimavara.
^No hyvä sentään että ei halua sekaantua toisten sotiin.
Osaako joku tietävämpi kertoa, voinko tilata taksin, jonka kuljettaja osaa ruotsia ?
Jos se on luvallista, niin varmaan voin sitten vaatia myös suomenkielisen kuskin, voinhan ?
^ Ei kai siitä vankilaan joudu, vaikka vaatisikin. Eri asia on, että saako sellaisen.
Tässä ei juuri muuta olla tehty kuin kädenojennuksia maahanmuuttajille.
Alkaa olla jo pikkuhiljaa aika niitten itse ottaa vastuu omasta elämästään, ja hyväksyä että täällä eletään meidän tapojemme mukaisesti.
Quote from: repsikka on 10.03.2018, 18:31:42
Osaako joku tietävämpi kertoa, voinko tilata taksin, jonka kuljettaja osaa ruotsia ?
Naturligt!
QuoteTaksiasema Närpiö
Kristinestadsvägen 1, 64200 NÄRPES
Mitenhän koiraa uskontonsa takia kammoksuva taksin kuljettaja suhtautuu esim. tullin koiriin?
Lenkkipolkua käpötellessä kaverin kanssa,koirat mukana.. puhutaan niitä,näitä.. meidän koira on koira,mutta kaverin koira on poliisikoira.
On kaikenlaista selontekoa "kulttuurisensitiivisyydestä",koiran aiheuttamista tilanteista,arvioita koiran vaikutuksesta,esim. kotihälytys tilanteissa, mutta en ole ikinä kuullut opaskoiran aiheuttamista harmeista taksi matkalla.
Kyllä kohta kelpaa, ahmedin mopoautolla saa kyydin kotiin sadalla eurolla, ja matkaa on viisi kilometriä :facepalm:
Quote from: Java on 10.03.2018, 19:12:00
Kyllä kohta kelpaa, ahmedin mopoautolla saa kyydin kotiin sadalla eurolla, ja matkaa on viisi kilometriä :facepalm:
Maksaahan se, kun kestää tunnin, koska välissä rukoushetki.
Jos alan vanhalla Volvollani taksiksi, niin saakohan mainokseen laittaa: edustusluokan suomea puhuva takuunuiva kuljettaja.
Niin se monikulttuuri muuttaa taksikyytejä. Kultamuna somalin muodossa sattui kohdalleni muutama viikko sitten. Olin menossa Bottalle lounaalle.
No, Bottaa ei tiennyt. Sanoin, mee siihen eduskuntatalolle, se on siinä. Ei tiennyt eduskuntataloakaan.
Laajempi käsitys paikallistuntemuksesta.