QuoteOsa pääkaupunkiseudun opettajista olisi valmis harkitsemaan maahanmuuttajien määrän rajoittamista kouluissa.
Tätä mieltä oli lähes kolmannes Helsingin Sanomien kyselyyn vastanneista peruskoulun opettajista. Opettajien mielestä opettaminen vaikeutuu, jos oppilailla on paljon kielivaikeuksia.
"Äidinkieli muodostaa perustan kaikelle muulle oppimiselle. Maahanmuuttajaoppilaat eivät myöskään integroidu yhteiskuntaan, jos he kasautuvat yhteen ja samaan luokkaan tai kouluun", helsinkiläinen alakoulun opettaja kiteytti.
Opettajat pelkäävät myös, että suuri määrä maahanmuuttajia karkottaa suomalaistaustaiset oppilaat pois, jolloin koulujen erilaistuminen kiihtyy.
QuoteKiintiöitä perusteltiin hieman yllättäen myös sillä, että monikulttuurisuuden ja suomalaisen yhteiskunnan moninaisuuden olisi syytä näkyä kaikissa kouluissa.
"Ennen kaikkea jokaisessa koulussa tulisi olla maahanmuuttajataustaisia oppilaita. He ovat rikkaus, ja meillä on puolin ja toisin paljon opittavaa", vantaalainen alakoulun opettaja perusteli.
(http://www.hs.fi/kuvat/grafiikka/iso_webkuva/horizontal/1329103932350)
Hesari (digilehti) (http://www.hs.fi/verkkolehti/kaupunki/artikkeli/Osa+opettajista+harkitsisi+kiinti%C3%B6it%C3%A4/1329103932352)
Vai että rikkaus. Hämmästyttää kerta toisensa jälkeen kuinka suvisfalangille maahanmuuttaja on eräänlainen 2000-luvun noble savage, jolta rikkaasta ja eksoottisesta kulttuurista on paljon opetettavaa, vähän kuten valistusaikana ihmeteltiin luonnontilassa olleita "villejä". :facepalm:
Ratkaisu tähänkin pulmaan on raha ja monikulttuurisuus. Koska raukat ovat niin väärinymmärrettyjä niin haluaisin nähdä että äärisuvaitsevaisen pettajan opettamassa luokkaa jossa on 15+ maahanmuuttajaoppilasta ja vieläpä siten että siellä on mahdollisimman monesta eri heimosta/uskonnosta/maasta porukkaa.
Kokeilu kestäisi vaikkapa pari kolme vuotta. Näitä luokkia olisi sitten viidestä kuuteen ja aina tauolla ollaan sekamelskassa pihamaalla 15min. Ja kuten muissakin kouluissa 1-2 opettajaa valvoo pihalla.
Itse ainakin uskoisin että näillä eväillä loppuisi joidenkin osalta tämä järkyttävä ASIANTM tukeminen ja maahanmuuttajien väkisin tunkeminen joka paikkaan.
Quote from: Puhdas sielu on 29.04.2012, 15:37:27
Eraassa koulussa oli tana lukukautena vaikeuksia saada ketaan opettajaa suostumaan mamuluokan opeksi. Siihen oli sitten pakotettava vahiten arvovaltainen virkaialtaan nuorin. Nain se menee.
Kivat... pakkotyötä. Tässäkin tapauksessa kentällä tiedetään miten asiat on. Ylempänä hyssytellään.
Quote from: Fiftari on 29.04.2012, 15:39:56
Quote from: Puhdas sielu on 29.04.2012, 15:37:27
Eraassa koulussa oli tana lukukautena vaikeuksia saada ketaan opettajaa suostumaan mamuluokan opeksi. Siihen oli sitten pakotettava vahiten arvovaltainen virkaialtaan nuorin. Nain se menee.
Kivat... pakkotyötä. Tässäkin tapauksessa kentällä tiedetään miten asiat on. Ylempänä hyssytellään.
..nuorin ja vähiten kokenut. En yhtään ihmettele jos alkaa miettimään uran vaihdosta.
Kuinka joku edes enään kehtaa mainita "rikkautta" tuollaisessa yhteydessä :facepalm:
Eiköös se parodiahorisontti ole jo ylitetty sen osalta ;D
Quote from: Mantis atheosa on 29.04.2012, 16:07:24
Kuinka joku edes enään kehtaa mainita "rikkautta" tuollaisessa yhteydessä :facepalm:
Ne, jotka tienaa täl.
Quote from: rähmis on 29.04.2012, 15:06:51
QuoteKiintiöitä perusteltiin hieman yllättäen myös sillä, että monikulttuurisuuden ja suomalaisen yhteiskunnan moninaisuuden olisi syytä näkyä kaikissa kouluissa.
"Ennen kaikkea jokaisessa koulussa tulisi olla maahanmuuttajataustaisia oppilaita. He ovat rikkaus, ja meillä on puolin ja toisin paljon opittavaa", vantaalainen alakoulun opettaja perusteli.
Hesari (digilehti) (http://www.hs.fi/verkkolehti/kaupunki/artikkeli/Osa+opettajista+harkitsisi+kiinti%C3%B6it%C3%A4/1329103932352)
Eli monikulttuurisuutta pitää olla kouluissa, koska on monikulttuurisuutta. Hieno homma. Suvaitsevaisto todella haluaa hieroa tätä väkisin naamaan jo koulusta lähtien. Onko kyseessä jonkin sortin kosto?
"He ovat rikkaus" on taas aksiooma, eli asia, joka "on vain niin". Siitä voidaan sitten johtaa koko muu monikulttuurisen yhteiskunnan himmeli. Ei ihme, ettei maahanmuuttopolitiikassa ole mitään järkeä. Millainen indoktrinaatio on vaadittu, että joku on sisäistänyt tuon?
Jos paikalla olisi ollut [sensuroitu] toimittaja, hän olisi pakottanut haastateltavan perustelemaan nuo niin monta kertaa kuullut standardiargumentit:
- Minkä takia kaikkien on jouduttava tekemisiin islamin (s.o. monikulttuurisuus) kanssa?
- Millä lailla maahanmuuttajat ovat rikkaus? Mitä se tarkoittaa?
- Mitä opittavaa meillä on heiltä? Esimerkiksi?
Quote from: Sakkeus on 29.04.2012, 19:55:01
Eli monikulttuurisuutta pitää olla kouluissa, koska on monikulttuurisuutta. Hieno homma. Suvaitsevaisto todella haluaa hieroa tätä väkisin naamaan jo koulusta lähtien. Onko kyseessä jonkin sortin kosto?
"He ovat rikkaus" on taas aksiooma, eli asia, joka "on vain niin". Siitä voidaan sitten johtaa koko muu monikulttuurisen yhteiskunnan himmeli. Ei ihme, ettei maahanmuuttopolitiikassa ole mitään järkeä. Millainen indoktrinaatio on vaadittu, että joku on sisäistänyt tuon?
Jotenkin veikkaan, että opettaja on vain muotoillut virallisen liturgian mukaiseksi sen, että haluaa mamuja vähemmän omaan kouluun.
Noista rajoituksia vastustaneistakin osa on varmasti vastustanut vain siksi, ettei omaan kouluun tulisi enempää mamuja. Olisikin mielenkiintoista nähdä, miten vastaukset korreloivat oman koulun mamuprosentin kanssa.
Ihan naurettava uutinen.
Puhutaan monikulttuurillisuudesta ja vedetään tietenkin esimerkkejä puolalaisista, venäläisistä ym. Ei oikein mitään ongelmia mainittu koulujen monikulttuurillisuudessa eikä vaan voitu nähdä asiassa yhtään negatiivista puolta. Myöskin, kiintiöiden mahdottomuus jäi täysin käsittelemättä.
Halla-aho kirjoitti aiheesta hyvin: http://www.halla-aho.com/scripta/segregaatio_on_maahanmuuttopoliittinen_ongelma.html
Quote from: Sakkeus on 29.04.2012, 19:55:01,
- Millä lailla maahanmuuttajat ovat rikkaus? Mitä se tarkoittaa?
- Mitä opittavaa meillä on heiltä? Esimerkiksi?
Jos unohdetaan :flowerhat: -höpötys, siinä mielessä maahanmuuttajien kohtaaminen omassa koululuokassa on "rikkaus", että suomensuomalaiset oppilaat oppivat huomaamaan, että ihmiset ovat lopulta samanlaisia kaikkialla ja kaikissa kulttuureissa ja että maahanmuuttajalapsista saa hyviä kavereita. Kulttuurit toki sanelevat tietyssä määrin sitä, mikä katsotaan sopivaksi. Ja siellä maahanmuuttajien puolella se on "rikkaus", koska he saavat näin enemmän suomalaisia kavereita. Samalla he oppivat vääjäämättä sitä, miten suomalaisessa kulttuurissa käyttäydytään.
Se on sitten eri asia, jos muslimivanhemmat estävät lapsiaan olemasta luonnollisella tavalla suomalaisten lasten kanssa.
Tämä motiivi ei tietenkään kelpaa perusteluksi sille, että Suomeen yleensä otetaan maahanmuuttajia, Puhun vain niistä, jotka jo ovat Suomessa.
Mainitsemani "rikkaus" menettää tietysti merkityksensä, jos luokalla on maahanmuuttajaenemmistö. Silloin tulee varmaan kaikenlaisia vaikeuksia.
QuoteOsa pääkaupunkiseudun opettajista olisi valmis harkitsemaan maahanmuuttajien määrän rajoittamista kouluissa.
Tämähän käytännössä tarkoittaa sitä, että jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa koittaa päivä, jona maahanmuuttajia ei enää oteta kouluun, koska kaikissa kouluissa maahanmuuttajakiintiö on jo täynnä.
Nostetaanko sitten maahanmuuttajamäärien kattoa, jolloin alkuperäinen pyrkimys opetuksen tason ja kurinpidon saavuttamiseksi hylätään? Vai vähennetäänkö maahamme otettavien varsinaisten maahanmuuttajien määrä erittäin pieneksi tai jopa lähelle nollaa, koska muussa tapauksessa on vain ajan kysymys, milloin asetettu katto on täynnä?
Ja lisäkysymys: eikö näitä asioita pitäisi ajatella hieman koulua laajemmalla ja aikaisemmalla tasolla? Ei kai koulujen tehtävänä ole harjoittaa väestöpolitiikkaa? Eikö se ole jonkun muun kuin opettajien tehtävä? Mikseivät vastuulliset ministeriöt ja poliitikot hoida tehtäviään? Luulevatko vastuulliset ministeriöt ja poliitikot, että opettajat kykenevät jotenkin hoitamaan sen sotkun, minkä nämä ministeriöt ja poliitikot ovat aiheuttaneet?
Eikö kukaan päättävässä asemassa vuonna 2012 ole milloinkaan kuullut demografiasta tai matematiikasta?
Paperilehdessä oli lisäksi mm. tämä helmi:
Quote from: HS 29.4.2012
Luonteva osa arkea
Johanna Mannila HS
Maahanmuuttajien suuri määrä luokassa ei vaikuta oppimiseen, arvioivat helsinkiläisen Kallahden peruskoulun oppilaat. "Kaikki osaa suomea, ja jos joku osaa huonommin, käytetään elekieltä tai enkkua", kertovat lukioon tähtäävät kahdeksasluokkalaiset Anastasia Antonenko, Seynab Awed, Marika Virtakoski ja Sara Bekkouche.
[...]
"Ei vaikuta oppimiseen", "elekieltä", "kahdeksasluokkalaiset". Nyt ihan oikeasti! Kahdeksannella luokalla pitäisi pystyä opiskelemaan abstrakteja asioita. Miten voi olla vaikuttamatta muiden oppilaiden koulutyöhön, jos osalle pitää selittää elekielellä tai englanniksi.
Kymmenen vuoden kuluttua pk-seudulla:
- Yksityiskoulujen määrä ja suosio on kasvanut.
- Oppilaan suhteellisen vapaa koulunvalinta on estetty.
- Kouluissa on vakiona metallinpaljastimia ja vartijoita.
- Nuorten parien asunnonvalinnan pääkriteeriksi on noussut koulun taso.
- Hyviltä alueilta oppilaita mahdollisesti kuskataan paskakouluihin.
- Opettajan ammatin arvostus on romahtanut.
- Lapsia lähetetään maalle asumaan sukulaisiin koulun takia.
- Suomen Pisa-menestys on haalentunut muisto.
Saa ottaa talteen.
QuoteMaahanmuuttajien suuri määrä luokassa ei vaikuta oppimiseen, arvioivat helsinkiläisen Kallahden peruskoulun oppilaat.
Juu, ei tietenkään.
Jos luokasta 50 prosenttia on kehitysmaalaisia, sillä ei ole mitään - ainakaan negatiivista - vaikutusta luokan toimivuuteen; näkeehän sen jo siitä, miten hienosti kehitysmaalaiset yhteiskunnat toimivat, no problem!
Quote from: Octavius on 29.04.2012, 22:16:47
Kymmenen vuoden kuluttua pk-seudulla:
- Yksityiskoulujen määrä ja suosio on kasvanut.
- Oppilaan suhteellisen vapaa koulunvalinta on estetty.
- Kouluissa on vakiona metallinpaljastimia ja vartijoita.
- Nuorten parien asunnonvalinnan pääkriteeriksi on noussut koulun taso.
- Hyviltä alueilta oppilaita mahdollisesti kuskataan paskakouluihin.
- Opettajan ammatin arvostus on romahtanut.
- Lapsia lähetetään maalle asumaan sukulaisiin koulun takia.
- Suomen Pisa-menestys on haalentunut muisto.
Saa ottaa talteen.
Milloin pienemmissä kaupungeissa?
Paperilehdessä myös "luovaa tulkintaa":
QuoteKiintiöitä vastusti kuitenkin selvä enemmistö. Heidän mielestään lähikoulu on paras koulu maahanmuuttajataustaisillekin lapsille.
Niin, jos kerran kiintiöitä vastustaa 49 opettajaa 122 opettajasta, niin kai se palttiarallaa 40 prosenttia on sitten Hesarin mielestä
selvä enemmistö. Sujuvasti siihen otettaneen mukaan nuo 34 "En osaa sanoa" -vastusta.
Quote from: Bored. on 29.04.2012, 22:36:00
Niin, jos kerran kiintiöitä vastustaa 49 opettajaa 122 opettajasta, niin kai se palttiarallaa 40 prosenttia on sitten Hesarin mielestä selvä enemmistö. Sujuvasti siihen otettaneen mukaan nuo 34 "En osaa sanoa" -vastusta.
Samaa matematiikkaa kuin se, jossa persuja vastusti n. 80 % kansasta. Tuntuu, että tuo tulee toimittajille niin luonnostaan, etteivät he todellakaan edes tajua tuota.
Quote from: Sakkeus on 29.04.2012, 22:14:08
Paperilehdessä oli lisäksi mm. tämä helmi:
Quote from: HS 29.4.2012
Luonteva osa arkea
Johanna Mannila HS
Maahanmuuttajien suuri määrä luokassa ei vaikuta oppimiseen, arvioivat helsinkiläisen Kallahden peruskoulun oppilaat. "Kaikki osaa suomea, ja jos joku osaa huonommin, käytetään elekieltä tai enkkua", kertovat lukioon tähtäävät kahdeksasluokkalaiset Anastasia Antonenko, Seynab Awed, Marika Virtakoski ja Sara Bekkouche.
[...]
"Ei vaikuta oppimiseen", "elekieltä", "kahdeksasluokkalaiset". Nyt ihan oikeasti! Kahdeksannella luokalla pitäisi pystyä opiskelemaan abstrakteja asioita. Miten voi olla vaikuttamatta muiden oppilaiden koulutyöhön, jos osalle pitää selittää elekielellä tai englanniksi.
Mielenkiintoista. Oppivat ainakin enkkua (tosin: osaavatko kaikki tosiaan riittävästi sitä?) ja elekieltä. Miten esimerkiksi toista/kolmatta vierasta kieltä voi opettaa elekielellä (oletan että kyse ei ole viittomakielestä)? Tai mitään muutakaan?
Vähän päinvastainen tilanne: muksulla oli lukiossa vuoden kemianopettaja, joka oli maailmalla sujuvasti unohtanut suomen kielen. Tuntimuistiinpanot olivat surkuhupaisaa kielipuuroa. Ahkerimmat (ja ne jotka aikoivat kemman kirjoittaa, suomeksi) opettelivat sitten itse kirjasta käsitteet, muut olivat melko ulalla puolikielikylvyssä. (Opettaja oli muuten hyvä, korkeasti koulutettu ja pätevä, mutta ei todellakaan sopinut suomenkielisten nuorten opettajaksi.)
Tietääkö kukaan, että mikä on maahanmuuttajien osuus pääkaupunkiseudun kouluissa?
Jaa että pitäisi hajauttaa? Yksi puolue on marissut kun kyläkouluja on lakkautettu ja koska kuntavaaliohjelmassa (http://hommaforum.org/index.php/topic,69876.msg991042.html#msg991042)korostetaan erilaisuuden rikkautta, niin tämähän on Kepulle mahtava vaalivaltti.
Quote from: Suomi2050 on 29.04.2012, 22:51:08
Tietääkö kukaan, että mikä on maahanmuuttajien osuus pääkaupunkiseudun kouluissa?
Se on valtionsalaisuus. Niinkuin ruotsinkielisten budjetti Ylessä.
Jos maahanmuuttajiksi lasketaan kaikki ei-Suomea äidinkielenään puhuvat ja erinäköiset ja -kulttuuriset, niin eiköhän 20% ole aika lähellä totuutta. Suuri osa on juuri niitä syrjäytymisvaarassa olevia islamilaisia.
Tämä rikkaus on kyllä niin erikoinen asia. Sitä voi ollaa liikkaa tai liian vähän. Osaisiko opettajat kertoa, mikä on se optimaalinen rikkauden määrä? Vai kuuluuko rikkautta haalia kunnes oppilaiden tulokset jäävät alle hyväksytyn tason ja tilanne korjata levittämällä rikkautta?
Kasvaakohan nykylapsista oikeasti suvaitsevaisempia kun luokan heikoimmat ja koulunkäyntiä häiritsevimmät ovat nykyään suomalaisten sijasta ulkomaalaisia? Selvästi eroava ryhmä?
Voitaisiin katsoa viime kunnallisvaalien tuloksista minne kouluihin ja alueille maahanmuuttajat sijoitettaisiin. Kokoomusta ja Vihreitä äänestäneet haluavat sellaista rikkautta eniten ja mikäpä me olemme sitä heiltä kieltämään. Helsingissä nähtäisiin valtaisa väestön siirtyminen Myllypurosta, Vesalasta, Kontulasta, Jakomäestä... nk paremmille alueille. Se olisi myös taloudellisesti tasaava siirto, koska Itä- ja Koillis-Helsingin asuntojen arvot kohoaisivat ja muualla taas laskisivat.
Meidän koulussa on 20-30% maahanmuuttajia eikä mulla ole mitään niitä vastaan, jos saataisiin kanssa kouluavustajia ja muuta tukea riittävästi. Tällä hetkellä pd-rahalla ei kuuhun mennä ja sitäkin taidetaan jakaa alueen sosioekonomisen statuksen mukaan eikä maahanmuuttajien määrän. Mamut työllistävät kolmin verroin natiivia enemmän ja tulevat tulkkeineen ja lisäpalveluineen kalliimmaksi. Koulujen tasapuolisuuden nimissä mamuja voisi sijoitella tasaisemmin.
Quote from: Suomi2050 on 29.04.2012, 22:33:06
Quote from: Octavius on 29.04.2012, 22:16:47
Kymmenen vuoden kuluttua pk-seudulla:
- Yksityiskoulujen määrä ja suosio on kasvanut.
- Oppilaan suhteellisen vapaa koulunvalinta on estetty.
- Kouluissa on vakiona metallinpaljastimia ja vartijoita.
- Nuorten parien asunnonvalinnan pääkriteeriksi on noussut koulun taso.
- Hyviltä alueilta oppilaita mahdollisesti kuskataan paskakouluihin.
- Opettajan ammatin arvostus on romahtanut.
- Lapsia lähetetään maalle asumaan sukulaisiin koulun takia.
- Suomen Pisa-menestys on haalentunut muisto.
Saa ottaa talteen.
Milloin pienemmissä kaupungeissa?
Riippuu kaupungista. Veikkaisin vaikka sellaisten paikkakuntien kuten Turku, Lieksa, Pudasjärvi ja Jyväskylä olevan jo menetettyjä. Jossain Lieksassa tai Pudasjärvellä tilanne on oppilaiden ja vanhempien kannalta siinä mielessä ikävä, ettei pakopaikkoja taida oikein olla.
Tampere, Rovaniemi, Vaasa ja Kuopio taitavat olla siinä rajoilla. Seinäjoella ja Mikkelissä taitaa rikkauden määrä olla vielä jossain määrin järkevissä mittasuhteissa.
Turussa ja Jyväskylässä löytyy kuitenkin vaihtoehtoja ja vähemmän rikkaita kouluja. Toki niidenkin oppilaspaikoista on käyty veristä taistelua jo vuosia. Yleensä vanhemmat haluavat kuitenkin lastensa parasta, mikä saattaa viherkokoomuslaiselle maailmanparantajalle olla tavaton yllätys.
Octavius. Mitä mieltä olet itärajalla/itärajan lähellä olevista kaupungeista, esim. Hamina-Joensuu akselilla?
Quote from: Tuomas3 on 29.04.2012, 23:44:04
Voitaisiin katsoa viime kunnallisvaalien tuloksista minne kouluihin ja alueille maahanmuuttajat sijoitettaisiin. Kokoomusta ja Vihreitä äänestäneet haluavat sellaista rikkautta eniten ja mikäpä me olemme sitä heiltä kieltämään. Helsingissä nähtäisiin valtaisa väestön siirtyminen Myllypurosta, Vesalasta, Kontulasta, Jakomäestä... nk paremmille alueille. Se olisi myös taloudellisesti tasaava siirto, koska Itä- ja Koillis-Helsingin asuntojen arvot kohoaisivat ja muualla taas laskisivat.
Meidän koulussa on 20-30% maahanmuuttajia eikä mulla ole mitään niitä vastaan, jos saataisiin kanssa kouluavustajia ja muuta tukea riittävästi. Tällä hetkellä pd-rahalla ei kuuhun mennä ja sitäkin taidetaan jakaa alueen sosioekonomisen statuksen mukaan eikä maahanmuuttajien määrän. Mamut työllistävät kolmin verroin natiivia enemmän ja tulevat tulkkeineen ja lisäpalveluineen kalliimmaksi. Koulujen tasapuolisuuden nimissä mamuja voisi sijoitella tasaisemmin.
Toi jakaminen on vähän kuin pesisi lattiaa puhtaaksi hutiloiden eli kun levität paskan tasaisesti lattialle niin ne likaiset kohdat ei näy niin hyvin koska koko lattia on sitten saman värinen mutta ei se lattia kuitenkaan puhdas ole mikä oli se alkuperäinen tarkoitus.Ilmeisesti sun mielestä rahalla ja kouluavustajilla ratkaistaa se ongelma ettei osa noista pakolaisista tule ikinä sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan koska eivät yksinkertaisesti halua sopeutua vaan haluavat tuoda tänne omat tavat ja uskomuksensa sekä muuttaa suomen järjestelmä samanlaiseksi kuin mitä oli niiden lähtömaassaan.Ainakin 1980 luvulla noi pakolaiset sopeutu aika hyvin mutta se taas johtui siitä ettei niitä ollut montaa kun taas nykyään kouluissa on toi 20-30% mamutaustaisia joten niiden ei yksinkertaisesti tarvitse sopeutua koska pyörivät omissa porukoissaan ja puhuvat omaa kieltään ja alkavat käyttäytymään täällä samalla tavalla kuin käyttäytyisivät jossain afrikassa/lähi-idässä.
Quote from: Tuomas3 on 29.04.2012, 23:44:04
Meidän koulussa on 20-30% maahanmuuttajia eikä mulla ole mitään niitä vastaan, jos saataisiin kanssa kouluavustajia ja muuta tukea riittävästi. Tällä hetkellä pd-rahalla ei kuuhun mennä ja sitäkin taidetaan jakaa alueen sosioekonomisen statuksen mukaan eikä maahanmuuttajien määrän. Mamut työllistävät kolmin verroin natiivia enemmän ja tulevat tulkkeineen ja lisäpalveluineen kalliimmaksi. Koulujen tasapuolisuuden nimissä mamuja voisi sijoitella tasaisemmin.
Helsingissä ainakin opetusvirasto säästää ja rahaa nipsaistaan tuntiopettajien palkoista. Kun työhön kuuluu tuntien valmistelun ja pitämisen lisäksi yhteydenpito vanhempiin, tukiopetukset, jälki-istunnot, kulttuurijuhlien ym.rikastavien puuhien valmistelut, on opettajan päivä täynnä työtä. Vapaa palkallinen kesä jotenkin korvaa talvella menetettyä vapaa-aikaa.
Miten motivoituneita opettajat nyt ovat hilaamaan tavallista työllistävämpiä mamuja koulun läpi, kun kesällä on tiedossa kortisto? Kouluavustajat ja muu tuki voidaan unohtaa. Virallisissa puheissa mamut ja opettajien työtaakka taitavat vaan olla erillisiä asioita, joista ei voi samassa yhteydessä puhua ja jotka eivät liity mitenkään toisiinsa.
QuoteRajoittamista...vaikeutuu...kielivaikeuksia...eivät integroidu...kasautuvat... = rikkaus.
Seems legit :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Quote from: timouti on 30.04.2012, 06:36:58
Quote from: Tuomas3 on 29.04.2012, 23:44:04
Meidän koulussa on 20-30% maahanmuuttajia eikä mulla ole mitään niitä vastaan, jos saataisiin kanssa kouluavustajia ja muuta tukea riittävästi. Tällä hetkellä pd-rahalla ei kuuhun mennä ja sitäkin taidetaan jakaa alueen sosioekonomisen statuksen mukaan eikä maahanmuuttajien määrän. Mamut työllistävät kolmin verroin natiivia enemmän ja tulevat tulkkeineen ja lisäpalveluineen kalliimmaksi. Koulujen tasapuolisuuden nimissä mamuja voisi sijoitella tasaisemmin.
Helsingissä ainakin opetusvirasto säästää ja rahaa nipsaistaan tuntiopettajien palkoista. Kun työhön kuuluu tuntien valmistelun ja pitämisen lisäksi yhteydenpito vanhempiin, tukiopetukset, jälki-istunnot, kulttuurijuhlien ym.rikastavien puuhien valmistelut, on opettajan päivä täynnä työtä. Vapaa palkallinen kesä jotenkin korvaa talvella menetettyä vapaa-aikaa.
Miten motivoituneita opettajat nyt ovat hilaamaan tavallista työllistävämpiä mamuja koulun läpi, kun kesällä on tiedossa kortisto? Kouluavustajat ja muu tuki voidaan unohtaa. Virallisissa puheissa mamut ja opettajien työtaakka taitavat vaan olla erillisiä asioita, joista ei voi samassa yhteydessä puhua ja jotka eivät liity mitenkään toisiinsa.
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/opettajat_uhkaavat_lahtea_helsingista.1/
Ainakin helsingissä noi kouluavustajat on jotain työkkärin kautta tulevia tukityöllistettyjä tms joten mitään tukea niihin ei taideta tarvita.Mamuille jotka eivät ymmärrä,puhu tai kirjoita suomea ollenkaan pitäisi olla omat luokat eikä sijoittaa niitä muiden kanssa samaan luokkaan koska ne häiritsevät aivan varmasti muiden opiskelua ja ne rahat niihin tulkkeihin yms voisi ottaa vaikka kehitysapurahoista koska sitähän toi noiden tänne roudaaminen tuntuu olevan.
Onpa harmi, jos oppilas saa kerta toisensa jälkeen kuulla olevansa "rikkaus" pelkällä olemassaolollaan. Mitenhän hän sen mahtaan tulkita? Ovatko muut sitten "köyhyys", tai onko mitä tahansa mitä hän ilmentää tai tekee "rikkautta"?
Nimittäin minusta tuntuu yhä voimakkaammin siltä, että tämän kehumisen ja kulttuurisensitiivisyyden vuoksi varsinaisilta puuttuu monikulttuurista kompetenssia - ei tajuta, että Suomessa vallitsee erilainen arvomaailma kuin vaikkapa islamilaisissa maissa, eikä haluta ottaa siitä edes selvää.
Quote from: Tuomas3 on 29.04.2012, 23:44:04
Meidän koulussa on 20-30% maahanmuuttajia eikä mulla ole mitään niitä vastaan, jos saataisiin kanssa kouluavustajia ja muuta tukea riittävästi. Tällä hetkellä pd-rahalla ei kuuhun mennä ja sitäkin taidetaan jakaa alueen sosioekonomisen statuksen mukaan eikä maahanmuuttajien määrän. Mamut työllistävät kolmin verroin natiivia enemmän ja tulevat tulkkeineen ja lisäpalveluineen kalliimmaksi. Koulujen tasapuolisuuden nimissä mamuja voisi sijoitella tasaisemmin.
Aina kun näen tuon termin, tulee mieleen että yhteiskunnassa on byrokraattikunnassa kuollutta painoa jonka ainoa tavoite on hankkia tänne lisää ongelmia jotka työllistäisivät heitä. Ja viimeistään siinä vaiheessa kun tämä tavoite on saavutettu, pyritään parhaan mukaan piilottamaan se, että siitä tuli aivan uusi, aiemmassa yhteiskunnassa tarpeeton rahareikä. Aktiivisuutta on kyllä passivoinnin ja rinnakkaiskulttuuristamisen eteen nähty paljon ja se kantaa hedelmää. Tuntuu olevan täysin irrelevanttia, onko tästä hyötyä muillekin kuin julkisen sektorin toimijoiden työllistymiselle.
Peruskoulun oppimäärä ei ole ollenkaan vaativa. Jos se tuottaa niin suuria vaikeuksia joillekin, puheet rikkaudesta voinee unohtaa siltäkin kannalta. Erilaisuudessa ei ole itsessään mitään rikasta. Se on vain erilaista. Se voi olla hyvää tai huonoa riippuen seurauksista, mutta itseisarvoisesti se ei ole kumpaakaan. Rikkaus on ihmisten elämänlaadun parantamista. Sen synnyttäminen vaatii kyvykkyyttä ja tarmoa.
Miksi kukaan haluaisi rajoittaa saamansa rikkauden määrää? Edes eläin- tai kasvikunnassa ei vastusteta hyvän maksimaalista saantia. Jommassa kummassa on nyt vika: joko "rikkaus" ei olekaan rikkautta tai sitten sen kiintiöintitoiveet ovat luonnonvastaisia, kaikella tapaa omituisia.
Quote from: rähmis on 29.04.2012, 15:06:51
QuoteKiintiöitä perusteltiin hieman yllättäen myös sillä, että monikulttuurisuuden ja suomalaisen yhteiskunnan moninaisuuden olisi syytä näkyä kaikissa kouluissa.
"Ennen kaikkea jokaisessa koulussa tulisi olla maahanmuuttajataustaisia oppilaita. He ovat rikkaus, ja meillä on puolin ja toisin paljon opittavaa", vantaalainen alakoulun opettaja perusteli.
Quote from: Sakkeus on 29.04.2012, 19:55:01
Onko kyseessä jonkin sortin kosto?
Hyvin halla-aholainen ja mainio kysymys!
Quote"He ovat rikkaus" [...] Millainen indoktrinaatio on vaadittu, että joku on sisäistänyt tuon?
Protestanttisen (hyöty)etiikan paukuttama indoktrinaatio? "Kärsimys kasvattaa" - sen lisäksi, että saa hyvän omantunnon sovittaessaan perisynnin kirousta: "otsasi hiessä pitää sinun leipäsi syömän".
'Kärsimyshän' on tietyin varauksin 'suvaitsemisen' synonyymi. Tätäkin Halla-aho on kirjoituksissan hienosti pohtinut, tehnyt suorastaan maahanmuuttopolitiikan psykonalayysiä.
QuoteMitä opittavaa meillä on heiltä? Esimerkiksi?
Tarkoitatko, ettei suvaitsevaisuuden hyve riitä kirkkauden kruunuusi helmeksi?
Quote from: Arto Luukkainen on 29.04.2012, 20:52:47
...suomensuomalaiset oppilaat oppivat huomaamaan, että ihmiset ovat lopulta samanlaisia kaikkialla ja kaikissa kulttuureissa
... Ja että kaikissa kulttuureissa ei saa ilmaista universaalia ihmisyyttään yhtä vapaasti kuin toisissa kulttuureissa. 8)
Mutta ymmärrän pointtisi; hyvä kommentti joka tapauksessa.
Quote from: Sakkeus on 29.04.2012, 22:14:08
"Ei vaikuta oppimiseen", "elekieltä", "kahdeksasluokkalaiset". Nyt ihan oikeasti!
*REPS! ;D*
Muhis ehdottaa maahanmuuttajaoppilaille minimikiintöitä Hesarin mielipiteissä.
Quote"Jokaisen koulun tulisi ottaa vastaan esimerkiksi viisi prosenttia maahanmuuttajataustaisia oppilaita."
Helsingin Sanomat kertoi kaupunkisivuilla 29. 4. siitä, että osa opettajista harkitsisi enimmäiskiintiöitä maahanmuuttajaoppilaille. Aiemman tutkimuksen mukaan enemmistö vanhemmista pääkaupunkiseudulla kannattaa tällaisia kiintiöitä. Kiintiöitä perustellaan sillä, että monen maahanmuuttajataustaisen oppilaan suomen kielen taito on koulua aloittaessa usein heikko. Liian monen heikosti suomea osaavan läsnäolo samassa luokassa vaatii opettajalta erityistä huomiota, mikä voi vähentää muiden oppilaiden mahdollisuutta saada riittävää ja tehokasta opetusta.
Jos taas koulussa on vain vähän suomenkielisiä oppilaita, maahanmuuttajalapsilla on huonommat mahdollisuudet oppia suomen kieltä. Myös kontaktit valtaväestöön voivat jäädä vähäisiksi.
Maahanmuuttajatausta ei kuitenkaan ole oikea kriteeri koulujen kohtaamien haasteiden ratkomiseen. Maahanmuuttajataustaiset oppilaat ovat hyvin heterogeeninen ryhmä. Osa on syntynyt Suomessa ja osaa kieltä yhtä hyvin kuin kantaväestöön kuuluvat koululaiset. Osa taas on vasta muuttanut maahan eikä juurikaan osaa kieltä.
Aiemmin Suomessa lapsen koulu määräytyi sen mukaan, millä alueella hän asui. Nyt valinnanvapautta on lisätty niin, että vanhemmat voivat päättää periaatteessa vapaasti, mihin kouluun lapsensa panevat. Samaan aikaan jotkut haluavat rajoittaa maahanmuuttajataustaisten vanhempien mahdollisuutta valita edes lähikoulu lapselleen.
Oppilaiden sulkeminen pois koulusta siksi, "että koulussa on liikaa maahanmuuttajia" olisi yhtä väärin kuin jos suomalaissyntyisiltä koululaisilta evättäisiin mahdollisuus päästä lähikouluun sillä perusteella, että sen "suomalaissyntyisten kiintiö" on täynnä. Käytännössä kaikissa Länsi-Euroopan maissa on suhteellisesti Suomea enemmän maahanmuuttajia ja heidän jälkeläisiään. Muissa maissa ei kuitenkaan tiettävästi ole vastaavia kiintiöitä.
Jos kiintiöiden uskotaan olevan ainoa oikea ratkaisu, toisenlaiset kiintiöt toimisivat todennäköisesti paljon tehokkaammin: asetetaan maksimikiintiöiden sijaan minimikiintiöt. Jokaisen koulun tulisi ottaa vastaan esimerkiksi viisi prosenttia maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Oppilailta ei saisi evätä koulupaikkaa lähikoulusta, mutta heitä pitäisi houkutella myös niihin kouluihin, joissa ei ole paljon maahanmuuttajataustaisia oppilaita.
Kiintiöt eivät siis koskisi suoraan oppilaita vaan oppilaitoksia. Kouluille tavoitteeksi asetettu maahanmuuttajaoppilaiden minimikiintiö yhtäältä vähentäisi riskiä maahanmuuttajaoppilaiden kasautumisesta tiettyihin kouluihin. Toisaalta ne koulut, joissa on vähän maahanmuuttajataustaisia oppilaita, monipuolistuisivat ja niiden oppilaat saisivat kasvaa yhdessä erilaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa.
Husein Muhammed
oikeustieteen maisteri
Helsingin kaupungin opetuslautakunnan varajäsen (vihr)
Hesari (digilehti) (http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/1329103952102)
Sitten joku opettajaopiskelija Anna-Mili (kuka näitä nimiä keksii, ei kai kukaan vanhempi voi antaa lapselleen tuollaista nimeä) kertoo siellä, että valtaosa opettajista ei ikimaailmassa edes harkitsisi kiintiöitä. Pienoisten ongelmien ratkaisemiseen hänellä on tarjota todella omaperäinen ratkaisu: Lisätään resursseja.
Kuka ehtii ensimmäisenä tarjoamaan 100%:n kiintiöitä? Siis etnisesti puhtoisia, rassismista vapaita kouluja puolin ja toisin.
Quote from: rähmis on 01.05.2012, 09:51:34
Sitten joku opettajaopiskelija Anna-Mili (kuka näitä nimiä keksii, ei kai kukaan vanhempi voi antaa lapselleen tuollaista nimeä) kertoo siellä, että valtaosa opettajista ei ikimaailmassa edes harkitsisi kiintiöitä. Pienoisten ongelmien ratkaisemiseen hänellä on tarjota todella omaperäinen ratkaisu: Lisätään resursseja.
Kirjoitus on tosiaan otsikoitu noin, vaikka vain reilu kolmannes opettajista oli kiintiöitä vastaan. Leipätekstissä väite koskee valtaosaa uusmaalaisista ja opettajista, mikä voi toki sekin olla väärin. Olisi ollut kiva tuon opettajille suunnatun kyselyn yhteydessä selvittää, vaikuttaako työskentely mamurikkaissa kouluissa opettajan mielipiteeseen asiasta. Ei tarttis arvailla puolin ja toisin.
Muhammed toteaa tekstissään, että ihan yhtä väärin olisi evätä suomalaissyntyiseltä mahdollisuus päästä lähikouluun tilanteessa, jossa suomalaissyntyisten kiintiö on täynnä. Seuraavassa kappaleessa hän ehdottaa suomalaissyntyisille 95 prosentin maksimikiintiötä. Mamuoppilas saisi valita vapaasti lähikoulun ja muiden koulujen väliltä. Muhammed ei kerro, miten tässä systeemissä asianlaita olisi suomalaissyntyisen oppilaan kohdalla. Epäselväksi jää myös se, millä keinoilla kulttuurisesti köyhän koulun tulisi houkutella mamuoppilaita itseään rikastamaan.
Quote from: Saturoitunut on 01.05.2012, 10:46:20
Quote from: rähmis on 01.05.2012, 09:51:34
Sitten joku opettajaopiskelija Anna-Mili (kuka näitä nimiä keksii, ei kai kukaan vanhempi voi antaa lapselleen tuollaista nimeä) kertoo siellä, että valtaosa opettajista ei ikimaailmassa edes harkitsisi kiintiöitä. Pienoisten ongelmien ratkaisemiseen hänellä on tarjota todella omaperäinen ratkaisu: Lisätään resursseja.
Kirjoitus on tosiaan otsikoitu noin, vaikka vain reilu kolmannes opettajista oli kiintiöitä vastaan. Leipätekstissä väite koskee valtaosaa uusmaalaisista ja opettajista, mikä voi toki sekin olla väärin. Olisi ollut kiva tuon opettajille suunnatun kyselyn yhteydessä selvittää, vaikuttaako työskentely mamurikkaissa kouluissa opettajan mielipiteeseen asiasta. Ei tarttis arvailla puolin ja toisin.
Muhammed toteaa tekstissään, että ihan yhtä väärin olisi evätä suomalaissyntyiseltä mahdollisuus päästä lähikouluun tilanteessa, jossa suomalaissyntyisten kiintiö on täynnä. Seuraavassa kappaleessa hän ehdottaa suomalaissyntyisille 95 prosentin maksimikiintiötä. Mamuoppilas saisi valita vapaasti lähikoulun ja muiden koulujen väliltä. Muhammed ei kerro, miten tässä systeemissä asianlaita olisi suomalaissyntyisen oppilaan kohdalla. Epäselväksi jää myös se, millä keinoilla kulttuurisesti köyhän koulun tulisi houkutella mamuoppilaita itseään rikastamaan.
Se on vain Suomi, joka ei ole itsenäinen maa, jossa kaikki ovat suomalaisia edellä kohtelussa.
Muualla Euroopassa asiat on ratkaistu hieman eri tavoin.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-17425269
Ei turhaa lämmitystä tai toimivia hisseja muualta tuleville.
Jostain syystä suomalainen media ei taida paljoa kertoa, jos ollenkaan, näistä ratkaisutavoista jotka muualla on valittu.
En siis kannata sitäkään että asetetaan muualta tulevat alempaan asemaan, mutta se se vasta omituista on että alimpia ovat suomalaiset, Suomessa.
Jos johonkin kouluun ei riitäkkään minimikiintiötä maahanmuuttajista, niin jatketaanko vaikka hieman parrottuneilla lapsosilla turhapaikkojen vastaanottokeskuksista vai tuetetaanko heitä perheineen ulkomailta?
Quote from: Tuomas3 on 29.04.2012, 23:44:04
Voitaisiin katsoa viime kunnallisvaalien tuloksista minne kouluihin ja alueille maahanmuuttajat sijoitettaisiin. Kokoomusta ja Vihreitä äänestäneet haluavat sellaista rikkautta eniten ja mikäpä me olemme sitä heiltä kieltämään. Helsingissä nähtäisiin valtaisa väestön siirtyminen Myllypurosta, Vesalasta, Kontulasta, Jakomäestä... nk paremmille alueille. Se olisi myös taloudellisesti tasaava siirto, koska Itä- ja Koillis-Helsingin asuntojen arvot kohoaisivat ja muualla taas laskisivat.
tässä analyysissa on järkeä. Asian ydin niille pääkaupunkiseutulaisille jotka eivät ole vielä ratkaisseet omaa mielipidettään.
Oikeastaan kaikkien etu olisi vastustaa näitä kiintiöitä. Varsinkin muualla kuin slummeissa asuvien veronmaksajien. Mitä järkeä olisi kokea rikastuttajien invaasio omalla alueellaan mistä on hankkinut saatanan kalliin asunnon tai maksaa saatanan kovaa vuokraa? Jos kiintiöitä ei tule, on se kaikkien muiden paitsi ghetto-alueiden etu. Pelastautukoon ken voi.
Kiintiöiden huonona puolena on se, ettei ongelma räjähdä käsiin niin nopeasti. Sama pätee tähän hajautus tekniikkaan jolla yritetään estää getot.
Jos kiintiöitä ei tule, meillä on nopeasti tulossa useita mamukouluja, joista länkkärit katoaa. Nämä pakottavat edes joihinkin toimenpiteisiin.
Kiintiön avulla mamut leviää tasaisesti. Aluksi kiintiö on vaikka 10%. Kun se alkaa olemaan täynnä, kiintiötä kasvatetaan kunnes se on kasvanut erittäin suureksi ja ongelmia on kaikkialla samanaikaisesti. Tätä sotkua on huomattavasti vaikeampi siivota.
Ehdoton ei kiintiöille ja kyllä eritymiselle. Ongelmat tulevat nopeammin esiin etenkin kun taikaseinän antia leikattaisiin esim. kelan maksamalla kaikille yhtä suurella kansalaispalkalla tms. Etenkin vastikkeelisella kansalaispalkalla.
Quote from: Jaska Pankkaaja on 02.05.2012, 11:47:09
Ehdoton ei kiintiöille ja kyllä eritymiselle. Ongelmat tulevat nopeammin esiin etenkin kun taikaseinän antia leikattaisiin esim. kelan maksamalla kaikille yhtä suurella kansalaispalkalla tms. Etenkin vastikkeelisella kansalaispalkalla.
Eikös ne ongelmat ole jo näkyvillä? Varteenotettavia esimerkkejä saa mm. Ranskassa, jos suomalaiset esimerkit eivät kelpaa.
Quote from: Tuomas3 on 02.05.2012, 12:40:04Eikös ne ongelmat ole jo näkyvillä?
Aika harvassa ovat ne henkilöt jotka eivät ongelmia rehellisesti näkisi, mutta esimerkiksi vuosia kestänyt asian puolesta taistelu saattaa estää kelkan kääntämistä. Jotkut myös näkevät tätä "rikkautta" joka heidän mielessään kompensoi ongelmat.
Kaiken sen mitä me, tietyt poliitikot ja tietyt maahanmuuttajaryhmät ovat tehneet asian esille tuomiseksi, se ei yksinkertisesti tule koskaan riittämään tiettyjen ihmisten pään kääntämiseksi. Jossain pitää jotain tapahtua ja sen täytyy olla aika kamalaa.
Katsokaamme esim. ruotsia ja sen tiettyjä lähiöitä. Ei ole mitään viitteitä siitä, etteikö suomessa tultaisi päästämään tilannetta vähintään samaksi. Eihän sielläkään ole vielä tapahtunut mitään käännöstä meininkiin, vaan yhtälailla puhutaan rikkaudesta ja ihanuudesta. Vasta sitten kun tilanne menee todella huonoksi alkaa kelkka kääntyä, kun muita vaihtoehtoja ei ole. Onko se sitten jo liian myöhäistä?
Kurdi Husein Muhammed ja opettajaopiskelija Anna-Mili Tölkkö kunnostautuivat Vappuaamun kauhuina. Meinasi mennä aamukon... eikun vihreä tee väärään kurkkuun. Alan toipua järkytyksestä ja löysin tämän ketjun.
Suomen kouluissa vallitsee siis vielä maahanmuuttajapula. Jokaiseen kouluun 5% maahanmuuttajia minimikiintiöksi. Tarkoittaa ilmeisesti vain ns. tavallisen kansan peruskouluja.
Koulubussit kiertämään jakamaan kultamunia ympäri Helsinkiä joka arkiaamu. Helpottaa Itä-Helsingin elämää ja rikastaa Munkkiniemen suuntaa. Ja lisäresurssit kaupungin pohjattomasta kukkarosta. Näkis vaan senkin liikenneruuhkan...