http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=77706:kansanedustaja-vaatii-tienkaeyttoemaksuja-ulkomaisille-kuljetusalan-yrityksille&catid=1:politiikka&Itemid=30
QuoteKansanedustaja vaatii tienkäyttömaksuja ulkomaisille kuljetusalan yrityksille
Kansanedustaja Olli Immonen on jättänyt kirjallisen kysymyksen siitä, miten hallitus aikoo toimia, jotta Suomessa saadaan säädettyä ulkomaisille kuljetusalan yrityksille tienkäyttömaksut.
Perussuomalaisten edustaja Olli Immonen perustelee kysymystään sillä, että Euroopan unionissa kerätään erilaisia tienkäyttömaksuja kaikissa muissa maissa paitsi Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.
Tämän seurauksena Immosen mukaan esimerkiksi norjalaiset yritykset käyttävät kuljetuksiinsa mieluummin ilmaista suomalaista tieverkostoa. Tieliikenneverkko on suomalaisten veronmaksajien ylläpidettävänä ulkomaisten yritysten mitenkään osallistumatta teiden kunnossapitoon.
- Tienkäyttömaksun avulla ulkomaiset kuljetusalan yritykset saataisiin osallistumaan kotimaisen liikenneinfrastruktuurin ylläpitoon ja pelaamaan samoilla säännöillä kuin suomalaiset yritykset. Tämä ei ratkaisisi täysin kilpailukykyongelmaa, mutta se parantaisi huomattavasti suomalaisten yritysten asemaa. Lisäksi tienkäyttömaksut toisivat valtiolle kaivattuja lisätuloja nykyisessä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, Immonen sanoo.
Tämän kun näkisi.
Onhan tuosta vouhkattu mutta jos Kylläiseltä kysytään, ensin täytyy kyllä hankkia yksityisauotoilijoille satelliittivalvonta. Helpointa sekin olisi toteuttaa autoilijan nilkkaan lukittavalla paikantimella. Näitähän on jo rikosseuraamuslaitoksella käytössä. Tilataan niitä nyt alkuun se 5 miljoonaa kappaletta.
Ai niin ja ei muuten koske mamuja, koska se olisi rasismoa.
Muutama vuosi sitten haluttiin venäläiset rekat maksamaan tiemaksuja. Silloin se kaatui kavailtuun kovaan hintaan, pelättiin, että suomalaiset satamat menettävät hyvän tulonlähteen.
Ai maksun suuruusko? Se oli luokkaa 12 euroa per rekka. Siinä autonkuljetusrekka täynnä Lexus-maastureita tekisi pahasti persnettoa jos noin paljon rokotettaisiin.
Liettuassa on raskaan liikenteen tiemaksut.
Hyvä pointti Immoselta taas. Tähän asti ehkäpä positiivisin ja aktiivisin Pelkäämätön Suomalainen (PS).
Eihän tuo olisi kuin ulkomaankilvissä tulevan auton (henkilöauton vähemmän, ja ison rekan enemmän) tullessa rajalle lyötäisiin kouraan 10-1000e lippu joka pitää maksaa rajalla, ja poistuessa tarkistettaisiin liikennerikkeet ja auto pantiksi niin kauan kuin maksamattomia löytyy, sekä mikäli ei löydy niin valden huutokauppaan.
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 26.04.2012, 09:39:59
Eihän tuo olisi kuin ulkomaankilvissä tulevan auton (henkilöauton vähemmän, ja ison rekan enemmän) tullessa rajalle lyötäisiin kouraan 10-1000e lippu joka pitää maksaa rajalla, ja poistuessa tarkistettaisiin liikennerikkeet ja auto pantiksi niin kauan kuin maksamattomia löytyy, sekä mikäli ei löydy niin valden huutokauppaan.
Mutta mitä muut meistä ajattelisivat... hyi hyi ;D
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 09:51:11
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.
Eikös tämä meidän "väliaikainen" autoveromme tarkoitus ollut että niillä rahoilla pidetään tieverkkoa kunnossa?
Quote from: Fiftari on 26.04.2012, 10:12:32
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 09:51:11
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.
Eikös tämä meidän "väliaikainen" autoveromme tarkoitus ollut että niillä rahoilla pidetään tieverkkoa kunnossa?
Aika kauan tuo "väliaikainen" autoverotus onkin kestänyt, nytten on vaan näköjään raskasta liikennettä ja paljon ajavia autoilijoita keksitty rahastaa enemmän. Kun kuluttaa tieverkostoa enemmän, kuin lisääntyvä ulkomaan liikenne, joka kylläkään ei mitään maksa.
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 10:17:00
Quote from: Fiftari on 26.04.2012, 10:12:32
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 09:51:11
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.
Eikös tämä meidän "väliaikainen" autoveromme tarkoitus ollut että niillä rahoilla pidetään tieverkkoa kunnossa?
Aika kauan tuo "väliaikainen" autoverotus onkin kestänyt, nytten on vaan näköjään raskasta liikennettä ja paljon ajavia autoilijoita keksitty rahastaa enemmän. Kun kuluttaa tieverkostoa enemmän, kuin lisääntyvä ulkomaan liikenne, joka kylläkään ei mitään maksa.
Ja minnehän nekin rahat menevät.. Ei ainakaan teitä paranneta.
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 09:51:11
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.
Eipä hätiä, tasapaino on saavutettu.
Heti kommunismin kaatuessa ilmaantui uudenkarheat suomalaisrekat Venäjän huonokuntoisille teille. Nyt (viher)kommunismin ilmaannuttua Suomeen, täällä ajelee uudenkarheat venäläisrekat huonokuntoisilla teillä.
Ollin facebook -ketjusta napattua:
QuoteLyly Rajala: Tätä Olli yritin eduskunnassa jo 8 vuotta. Ei mee vieläkään jakeluun. Se on vaan lain mukaan semmonen homma että se täytyy koskea myös suomalaisia joille maksut voisi palautta polttoaine-, diesel-, tms. verotuksessa.
Quote from: Fiftari on 26.04.2012, 10:22:36
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 10:17:00
Quote from: Fiftari on 26.04.2012, 10:12:32
Eikös tämä meidän "väliaikainen" autoveromme tarkoitus ollut että niillä rahoilla pidetään tieverkkoa kunnossa?
Aika kauan tuo "väliaikainen" autoverotus onkin kestänyt, nytten on vaan näköjään raskasta liikennettä ja paljon ajavia autoilijoita keksitty rahastaa enemmän. Kun kuluttaa tieverkostoa enemmän, kuin lisääntyvä ulkomaan liikenne, joka kylläkään ei mitään maksa.
Ja minnehän nekin rahat menevät.. Ei ainakaan teitä paranneta.
Tieliikenteestä kerätään veroja ja maksuja jo lähes 8 mrd/vuosi. Tiestön parantamiseen palautuu n. 800 miljoonaa eli 10%. Keräys/palautus -suhde huononee koko ajan, vielä jokunen vuosi sitten suhde oli 6 mrd/1 mrd.
Sosiaalitoimen hallinnonala (tmv.) lienee isolla kädellä tierahojakin hamuamassa.
Keskisessä ja pohjoisessa Suomessa tiestön kunnon heikkeneminen on tapahtunut tosiasia, eikä korjauksia ole odotettavissa. Pyhäjoellekin suunnitellaan ydinvoimalaa jonka tiedetään lisäävän liikennettä reilusti, mutta eipä löytynyt rahaa 8-tien parantamiseen.
Jos ihmettelette miksi jollekin tieosuudelle on jätetty talven jälkeen 80:n rajoitus voimaan, niin johtuu siitä että alentamalla kesärajoitus 100 -> 80 voidaan tie siirtää alempaan kunnossapitoluokkaan, eli suomeksi sanottuna sen voi antaa rapautua rauhassa. 100 km/h -teitä täytyy kunnostaa paljon tiheämmin.
Pienempiä teitä on jo vuosia muutettu takaisin sorateiksi, koska niiden kunnossapito on halvempaa. Ok sinänsä, mutta kun paikallislehdissä julkaistujen kirjoitusten mukaan ei näytä riittävän rahaa edes siihen että ajaisivat tien kerran kesässä tiekarhulla edestakaisin.
Lanalla ajaminen ei paljon auta jos pitäisi ajaa kaksikymmentä kasettia soraa/10km pätkä. Mutta sora maksaa ja työ joten ei sorateistäkään pidetä huolta.
Quote from: miheikki on 26.04.2012, 11:24:35
Ollin facebook -ketjusta napattua:
QuoteLyly Rajala: Tätä Olli yritin eduskunnassa jo 8 vuotta. Ei mee vieläkään jakeluun. Se on vaan lain mukaan semmonen homma että se täytyy koskea myös suomalaisia joille maksut voisi palautta polttoaine-, diesel-, tms. verotuksessa.
Mitenkähän ihmeessä ulkomaisten kulkijoiden rahastus saadaan Sveitsissä onnistumaan, tai Itävallassa?
Sveitsissä myydään kaikille tulijoille rajalla tarra tuulilasiin, maksaa olikohan 35 euroa. Itävallassa moottoritiellä ajavalla pitää olla tarra tuulilasissa, myydään huoltoasemilla. Ilman tarraa ajavalle napsahtaa muutaman sadan euron sakko. (henkilöliikenteestä puhun, rekkojen taksoista en tiedä)
Mikä tässä on niin vaikeaa? Senkun alkaa myymään tarroja rajalla.
Suomalaisille maksullinen tarra on jo käytössä, eikä maksua vastaan saa edes tarraa: "väliaikainen käyttömaksu".
Samalla idealla voi hoitaa Helsinginkin aiotut ruuhkamaksut, ja halvalla: Jos ajat Helsingin alueella, ostat lasiin tarran. Valvonnan voivat hoitaa pysäköinninvalvojat muun toimen ohessa.
Huonona puolena toki se, ettei Kyllönen saa haikalemaansa satelliittikyttäystä rakennettua.
Suomessa on kyllä ihme asenne. Ei voida rahastaa vain joitain kun aina pitäisi rahastaa kaikkia. Ei mene järkeen mokoma. Nuo autoverojen rahat pitäis kyllä korvamerkitä siihen että laitettaisiin tiestöä kuntoon.
Ihme juttu että päättäjillä ei ole tässäkään asiassa maalaisjärki kunnossa.
Jälleen hyvää toimintaa Immoselta.
Jokaiselle suomeen saapuvalle rekalle pitäisi myydä tarra joka oikeuttaa ajamaan suomen teillä tietyn ajan.
Eli jos venäläinen rekka hakee mersuja suomen satamasta venäjälle niin ostaa 3 päivän tarran ja jos virolaisen yrityksen auto tulee suomeen ajamaan suomen sisäisiä kuljetuksia virolaisella palkalla heittäen aina välillä tavaraa viroon tai venäjälle että pääsee tankkaamaan halvemmalla (EU:n vapaa kilpailu) esim. 30 päiväksi niin maksaa 30 päivän tarran.
Jos poliisi pysäyttää ja tarra ei ole voimassa niin 2000 euron lasku kyseiselle ulkomaiselle kuljetusyritykselle ja niin kauan kuin laskua ei ole maksettu kyseisen yrityksen rekat ovat jatkossa ajokiellossa suomessa.
Lyly Rajalan selitykset kertovat vain että hän on mennyt mukaan virkamiesten "ei voida koska"- selityksiin mukaan sillä A)muut maat voivat toimia näin joten ei ole mitään syytä miksi suomikin ei voisi toimia näin b) suomalaiset maksavat jo autoverot ja käyttömaksut joita ulkomaalaiset eivät maksa joten kyseinen maksu on täysin perusteltu.
Jos tämä ehdotus menee läpi niin edes osa suomalaisten kilpailukyvystä kuljetuksissa palautuu.
Nyky-hallituksen linjahan on tappaa suomalainen kuljetusala jotta ulkomaiset yritykset/kuljettajat voivat sen vallata ja kokoomusta fanittavat suomalaiset suur-yritykset säästävät muutaman euron.
Immoselle muuten vinkkinä että joissain EU-maissa peritään tietty kiinteä veroprosentti kyseisestä EU-maasta palkkaa saavalta henkilöltä joka ei asu kyseisessä EU-maassa eli esim. suomi voisi säätää kiinteän 20% veroprosentin kaikille palkoille joita maksetaan ulkomailla asuville henkilöille jotka tekevät työtä suomessa eli silloin poistuisi/vähenisi nykyinen ongelma että ulkomailta tullaan tekemään minipalkalla töitä esim. rakennuksille/kuljetuksiin/siivoukseen/ravintoloihin ja koska työntekijät eivät ole kirjoilla suomessa vaan tekevät 1-6 kuukautta töitä niin heidän tällä hetkellä maksamansa vero suomeen on 0% eli suomalainen työntekijä ei voi millään kilpailla koska hänen pitää maksaa verot joten halvempi ulkomaalainen valitaan aina kun mahdollista.
Siihen että nykyinen verottajan/hallituksen kädettömyys tässäkin asiassa samalla kun suomalaisia vahdataan on mielestäni suunnitelmallista en nyt jaksa enempää puuttua sanonpahan vain että tälläkin tavalla kokoomusta fanittavat suur-yritykset säästävät muutaman euron.
Quote from: miheikki on 26.04.2012, 11:24:35
Ollin facebook -ketjusta napattua:
QuoteLyly Rajala: Tätä Olli yritin eduskunnassa jo 8 vuotta. Ei mee vieläkään jakeluun. Se on vaan lain mukaan semmonen homma että se täytyy koskea myös suomalaisia joille maksut voisi palautta polttoaine-, diesel-, tms. verotuksessa.
"lain mukaan..." mitä helvettiä varten ne kansanedustajat sinne eduskuntaan oikein on valittu, jos ei muuttamaan vanhoja lakeja ja säätämään uusia? typerin väite mitä olen kansanedustajalta kuullut.....
QuoteJokaiselle suomeen saapuvalle rekalle pitäisi myydä tarra joka oikeuttaa ajamaan suomen teillä tietyn ajan.
Näinhän tavallaan jo tehdään, esim venäläiset joutuvat ostamaan tullista matkaluvan yhtä kuljetusta varten, hinta 180e. Lähtömaasta ja autosta riippuen on erilaisia sopimuksia ja lupia mitä pitää hankkia ja maksaa. Ei se liikennöinti mitään vapaata ja ilmaista ole vaikka palstoilla yleisesti niin luullaan. Tiemaksuja on toki moissa maissa ja Suomessa ei, mutta olisi kai helpompi korottaa olemassaolevia maksuja kuin keksiä uusia.
Olen ennenkin sanonut jotain tämän suuntaista, mutta Olli Immosen äänestämisoikeuden tulisi kuulua kaikille, ei vain Oululaisille. >:(
Quote from: turjake on 26.04.2012, 17:11:38
QuoteJokaiselle suomeen saapuvalle rekalle pitäisi myydä tarra joka oikeuttaa ajamaan suomen teillä tietyn ajan.
Näinhän tavallaan jo tehdään, esim venäläiset joutuvat ostamaan tullista matkaluvan yhtä kuljetusta varten, hinta 180e. Lähtömaasta ja autosta riippuen on erilaisia sopimuksia ja lupia mitä pitää hankkia ja maksaa. Ei se liikennöinti mitään vapaata ja ilmaista ole vaikka palstoilla yleisesti niin luullaan. Tiemaksuja on toki moissa maissa ja Suomessa ei, mutta olisi kai helpompi korottaa olemassaolevia maksuja kuin keksiä uusia.
En kyllä tiennyt tuosta.
Tietysti tietulli joka kaikkien ulkomaisten rekkojen pitäisi hoitaa maksamalla tietulli-tarra tuulilasiin olisi parempi ratkaisu sillä esim. eestiläiset/puolalaiset rekat eivät taida tällä hetkellä maksaa mitään.
Tiemaksu olisi helpoin toteuttaa maassa oleskeltavien kalenterivuorokausien mukaan. Maahan tullessa rajoilla ja satamissa kuljettaja maksaisi arvioimansa vuorokausimäärän mukaan ja maasta poistuessaan hän maksaisi lisää, jos vuorokausia on tullut arvioitua enemmän. Kuljettajalla olisi tämä verokortti (kuitti) mukanaan ja tarvittaessa se olisi näytettävä viranomaiselle.
Tällä menetelmällä voitaisiin kontroloida myös rekkojen oleskeluaikoija maassamme. Nythän ne voivat ajaa lain mukaan suomen sisäistä liikennettä kolmen keikan verran, mutta valvonnan puutteen vuoksi keikkojen määrä ylittyy. Lisäksi venäjältä saapuvien rekkojen tankeissaan tuomaa halvan polttoaineen määrä tulisi rajata 150 litraan ja ylimääräisestä aina maksattaa polttoainevero ja sakko, jotta eivät saa kilpailuetua suomalaisiin rekkoihin nähden.
Suomi vaan ei taida haluta kerätä tiemaksuja ulkolaisilta rekoilta. Kiitos kuitenkin Immoselle, että otti tämän asian esiin
Kompromissiehdotukseni: ruuhkamaksut laitetaan vain itärajalle. Suomalaiset kuljetusyrittäjät on joka tapauksessa pelattu siitä liikenteestä isolta osin ulos. Maksun suuruus voisi olla näppärästi vaikka euro per tonni, molempiin suuntiin.
QuoteMaksun suuruus voisi olla näppärästi vaikka euro per tonni, molempiin suuntiin.
Quotevalvonnan puutteen vuoksi keikkojen määrä ylittyy. Lisäksi venäjältä saapuvien rekkojen tankeissaan tuomaa halvan polttoaineen määrä tulisi rajata 150 litraan
Milläs ne tonnit valvot itärajalla, ei raja-asemilla pääsääntöisesti ole vaakoja, eikä käytännössä mitään mahdollisuutta punnita jokaista autoa. Aatteleppa ite, auto tulee, ajaa vaakaan, kuski rahastetaan, seuraava. Kestää vähintään 15min. ja luo valtavat jonot rajalle. Papereista jos tonnit otetaan niin aikansa vie sekin.
Polttoainemäärien vahtimisessa ei ole järkeä, ei sitä pysty tarkistamaan jos ei tyhjennä tankkia mittasäiliöön, voitte miettiä millainen työ siinäkin olisi ja mikä hyöty valtiolle jos todetaankin vaikka 30 litraa liikaa ja maksatetaan siitä vero. Vaikka 3 euroa laittaisi litralle niin kustannusvastaavuudesta ei voi puhua. Sama juttu vuorokausimaksuissa, niitäkin pitäisi jonkun valvoa ja laskea allakasta päiviä, turhaa ajanhukkaa muutenkin kiireisellä rajalla.
Jos tiemaksuja halutaan asettaa niin maksu pitää olla helposti maksettava ja valvottava, esim kalenterikuukausiperusteinen, tai matkalupaan liitettävä. Ei siitä tule käytännössä mitään jos ruvetaan laskemaan löpölitroja tai tunteja. Maksut pitää olla kuljetusyhtiön hoidettavissa etukäteen niin että kuskilla on siitä lappu jota kysyttäessä näyttää. Mikään muu ei toimi, ja jokainen ylimääräinen toimenpide aiheuttaa turhaa hidastusta liikenteeseen joten niitä pitää ehdottomasti välttää. Raja-asema ei voi olla mikään kioski vaan sinne pitää mennä paperit valmiina ja maksut maksettuina. Kuskit ei yleensä puhu suomea eikä niillä ole aina ajantasaista tietoa menettelyistä, kuski ajaa eikä siltä pidä odottaa paljon muuta jos halutaan että homma toimii.
Minusta polttoaineen ostovaatimus Suomesta olisi hyvä. Ei tarvitsisi erikseen luoda mitään lupajärjestelmää. Siinä menisi pitkä siivu rahaa valtiolle ja käryttävät venäläisrekat olisivat historiaa.
Quote from: Faidros. on 27.04.2012, 08:00:55
Minusta polttoaineen ostovaatimus Suomesta olisi hyvä. Ei tarvitsisi erikseen luoda mitään lupajärjestelmää. Siinä menisi pitkä siivu rahaa valtiolle ja käryttävät venäläisrekat olisivat historiaa.
Miten sen valvot että ostavat täältä. Ja joku kontinhakija jos ajaa Suomen puolella 150km, ei siinä vielä paljon polttoainetta pala, paljonko sen olisi pakko täällä tankata? 40 litraa? Jälleen, esitys kuulostaa kivalta mutta sitä valvomaan tarvitaan helvetisti virkamiehiä joille pitää maksaa palkkaa. Pelkkää näpertelyä ja turhaa byrokratiaa ja kuluja valtiolle.
On olemassa tiemaksu järjestelmä, joka on kohtalaisen helppo ja selkeä. Ihmettelen miksi näissä keskusteluissa aina koitetaan keksiä pyörä uudestaan.
Sen kuin vain liitytään Eurovignette maihin.
https://www.eurovignettes.eu/portal/
Immonen on aivan selkeä takinkääntäjä kun ei ota huomioon sitä, että konteissa kuljetetaan suomeen myös raiskaajia.
Quote from: Huolestunut Kansalainen on 27.04.2012, 23:21:31
Immonen on aivan selkeä takinkääntäjä kun ei ota huomioon sitä, että konteissa kuljetetaan suomeen myös raiskaajia.
Oletko ihan tosissasi? Taidat olla potentiaalinen poistettava. Joko ilmiannetaan modeille?
Quote from: turjake on 27.04.2012, 07:47:46
Milläs ne tonnit valvot itärajalla, ei raja-asemilla pääsääntöisesti ole vaakoja, eikä käytännössä mitään mahdollisuutta punnita jokaista autoa. Aatteleppa ite, auto tulee, ajaa vaakaan, kuski rahastetaan, seuraava. Kestää vähintään 15min. ja luo valtavat jonot rajalle. Papereista jos tonnit otetaan niin aikansa vie sekin.
Nojuu, hain tuossa oikeastaan suuruusluokkaa. Siis tyyliin moottoripyörät ilmaiseksi, euro henkilöautosta, kaksi pakettiautosta, kuorma-autosta sitten kympistä muutamaan kymppiin akselimäärän perusteella.
Quote from: Oami on 28.04.2012, 02:00:45
Quote from: turjake on 27.04.2012, 07:47:46
Milläs ne tonnit valvot itärajalla, ei raja-asemilla pääsääntöisesti ole vaakoja, eikä käytännössä mitään mahdollisuutta punnita jokaista autoa. Aatteleppa ite, auto tulee, ajaa vaakaan, kuski rahastetaan, seuraava. Kestää vähintään 15min. ja luo valtavat jonot rajalle. Papereista jos tonnit otetaan niin aikansa vie sekin.
Nojuu, hain tuossa oikeastaan suuruusluokkaa. Siis tyyliin moottoripyörät ilmaiseksi, euro henkilöautosta, kaksi pakettiautosta, kuorma-autosta sitten kympistä muutamaan kymppiin akselimäärän perusteella.
OK, mutta rajalla rahastaminen on oikeasti huono systeemi, jonoja on jo ennestään ja pienikin venytys läpäisyaikaan pahentaa niitä. Tuo Kinnusen mainitsema etukäteen maksettava Eurovignettes vois olla sujuva järjestely.
Kabotaasi- (sabotaasi) liikennöintiä:
Venäläinen rekka tuo sinkki-ämpäreitä Tornioon ja lastaa paluukuormaan Stora-Enson Veitsiluodon tehtaalla paperia täyden pokan Kotkaan (ensimmäinen lastaus Suomessa). Kun kuorma purettu Kotkassa, niin Sergei ottaa samantien kuorman jogurttia ja rahtaa sen Kemiin (toinen) ja sitten paluukuorma taas Veitsiluodosta Kotkaan (kolmas lastaus).
Viikko täys ja tankki kuivumassa, niinpä Kotkasta Sergei suuntaa tyhjänä Venäjälle, josta hakee1500l dieseliä 80c/l sekä eväät viikoksi ja sinkki-ämpäreitä Tornioon ja sama ralli päälle.
Sabotaasi liikennöinnissä Sergei saa laillisesti rahdata seitsämän päivän sisällä kolme kuormaa Suomessa ilman veroa ja käytännössä 80c/l dieselillä.
Kun viikon päästä tankki on kuivumassa, niin pikainen käynti itärajan takana tankkaamassa ja näennäiskuormaa Suomeen ja taas on viikko verotonta liikenöintiä varmistettu Suomessa.
Sabotaasi liikenne ei onnistu esim. Ruotsissa, siksipä et siellä näe "pitkä-kilpisiä".
Me suomalaiset olemme hölmöläisiä.
Ongelmaan oppositiossa toki edellisellä vaalikaudella on kiinnitetty huomiota http://www.saarakarhu.net/index.php?option=com_content&view=article&id=369:kabotaasiliikenteen-valvonta&catid=47:kapalanjaelkia-saara-karhu&Itemid=162, mutta ralli senkun jatkuu.
Quote from: JoKaGO on 25.04.2012, 23:16:29
Muutama vuosi sitten haluttiin venäläiset rekat maksamaan tiemaksuja. Silloin se kaatui kavailtuun kovaan hintaan, pelättiin, että suomalaiset satamat menettävät hyvän tulonlähteen.
Ai maksun suuruusko? Se oli luokkaa 12 euroa per rekka. Siinä autonkuljetusrekka täynnä Lexus-maastureita tekisi pahasti persnettoa jos noin paljon rokotettaisiin.
Venajan tulli vetaa 30 euroa paiva, jos rekka jaa tulliterminaaliin. Ja niin kay usein kiitos hitaan tullikasittelyn. Siksi nyt vapun alla Suomen rajoila ei nay rekkoja. Joku 12 euroa hukkuisi kohinaan kuljetuksissa.
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 09:51:11
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.
Sano hinannousu yhdessa hallituksen paatoksen korottaa dieselin polttoaineveroa tuntuvasti. Venajalla diesel maksaa yha noin 26 ruplaa litra, eli noin 70 senttia litra.. Kilpaile siina sitten rekan kanssa, joka tankkaa sen 500 - alle ADR rajan 1000 litraa rajan takaa ja kulkee ilman dieselveroa, edellisemmilla vakuutuksilla ja kuljettajalla..
Quote from: Fiftari on 26.04.2012, 10:12:32
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 09:51:11
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.
Eikös tämä meidän "väliaikainen" autoveromme tarkoitus ollut että niillä rahoilla pidetään tieverkkoa kunnossa?
Yksi kuudesosa menee autoilusta ja maantiekuljetuksista perityista veroista tieinfraan yms. Viisi kuudesosaa menee valtion budjettiin ja ihan muualle.. mm. sosiaaliturvaan, kehitysapuun - nimea itse. :roll:
EDIT: Joku postasikin tanne, etta suhde on aikaisemmasta hunontunut.. Ja Tosiaan ajatuksen Vantaamme Osmo Soininvaara pitaa politiikkaamme yskityisautoilua verotuksellisesti suosivana... :facepalm:
Venäläisillä rekoilla on yleensä 1500 litran tankit, jolloin dieseliä riittää yli 5000km:n verottomaan ajoon Suomessa.
Quote from: Faidros. on 27.04.2012, 08:00:55
Minusta polttoaineen ostovaatimus Suomesta olisi hyvä. Ei tarvitsisi erikseen luoda mitään lupajärjestelmää. Siinä menisi pitkä siivu rahaa valtiolle ja käryttävät venäläisrekat olisivat historiaa.
Hieno ajatus, mutta miten tuo valvotaan. Ei mitenkaan. Ja eipa ne venalaisrekat enaa karayttele. Lansiliikenteen kalusto on tuoreempaa eurorekkaa kuin kotimaisilla firmoilla. Ja venajandieseli on laadultaan ok. Olen silla itsekin joku 60 000 km ajellut.
Mutta kannattaa miettia onko mitaan jarkea karkoittaa loppuakin transiitosta. Kylla siita rahaa Suomeen jaa rahana seka ns. satamien ja tuontivolyymien suuruudesta jaavaa kustannushyotya tuonnissa. Siis yksittaisen Suomessa myytavan tavaran huolintahinta nousisi, jos volyymi tippuisi Venajan transiiton jaadessa pois. Se tarkoittaisi tuotteid=hen hinnannousua, joka kaadettaisiin meille kuluttajille.
Quote from: turjake on 27.04.2012, 08:38:48
Quote from: Faidros. on 27.04.2012, 08:00:55
Minusta polttoaineen ostovaatimus Suomesta olisi hyvä. Ei tarvitsisi erikseen luoda mitään lupajärjestelmää. Siinä menisi pitkä siivu rahaa valtiolle ja käryttävät venäläisrekat olisivat historiaa.
Miten sen valvot että ostavat täältä. Ja joku kontinhakija jos ajaa Suomen puolella 150km, ei siinä vielä paljon polttoainetta pala, paljonko sen olisi pakko täällä tankata? 40 litraa? Jälleen, esitys kuulostaa kivalta mutta sitä valvomaan tarvitaan helvetisti virkamiehiä joille pitää maksaa palkkaa. Pelkkää näpertelyä ja turhaa byrokratiaa ja kuluja valtiolle.
Kuitteja saa joka myyntipisteestä. Jos viipyy Suomessa vain päivän kuitista pitää löytyä oikea päivämäärä. Litramäärät voi asiaa paremmin tuntevat määritellä.
Quote from: Jouko on 27.04.2012, 23:28:34
Quote from: Huolestunut Kansalainen on 27.04.2012, 23:21:31
Immonen on aivan selkeä takinkääntäjä kun ei ota huomioon sitä, että konteissa kuljetetaan suomeen myös raiskaajia.
Oletko ihan tosissasi? Taidat olla potentiaalinen poistettava. Joko ilmiannetaan modeille?
Oletko itse? Aika turhaa itkeä TS:n sarkasmitutkan huollon puutteesta, jos omakaan ei ole kunnossa. En kyllä tiedä oletko itkenytkään, mutta kuitenkin...
En tiedä mikä on tilanne tällä hetkellä valko-venäjällä mutta 90-luvulla sen mieluummin kiersi pidemmän kaavan mukaan kuin ajoi läpi sillä siellä osattiin ottaa rahat pois ja esim. transito maalupa maksoi rajalla 100$, tosin niitä sai Suomesta ilmaiseksi mutta tuppasivat loppumaan kesken.
En tiedä onko käytäntö edelleen sama mutta silloin Suomella ja venäjällä oli sama määrä bilateraali lupia?
Kyllä kuskit saa ohjeet miten toimia rajalla vaikka puhuisi vain Mongoliaa tai muut jeesaa, vaihtoehtoisesti kuski ei mene rajasta yli joten kielitaito tai sen puute ei ole mikään peruste ettei tarroja voisi myydä.
Muistan sen että laissa oli joku muka syy että Suomalaistenkin pitäisi normaalissa kotimaanajossa ostaa samat saakelin lipukkeet, tämä asia ei mene jakeluun kyllä millään tapaa kun maksetaan käyttövoimavero (dieselvero) ja lisäksi järjetön summa polttoaineessa olevaa veroa että miksi muka meidänkin pitäisi ne ostaa?
Oikeastaan olen samaa mieltä Immosen kanssa että pitäisi jollakin tavalla verottaa ulkomaisia rekkakuljetuksia. Mutta tässä on se huono puoli taitaa monelta suomalaiselta ahtaajalta loppua työt.
Ei kaikkia pystytä hoitamaan yksin suomalaisten yrityksien kautta..
Kaikkialla muuallakin verotetaan, mutta Suomessa ei voida, koska "mitä ne ajattelis meistä, jos pitäisimme puoliamme!!??".
Quote from: Daemonic on 28.04.2012, 12:33:26
Kaikkialla muuallakin verotetaan, mutta Suomessa ei voida, koska "mitä ne ajattelis meistä, jos pitäisimme puoliamme!!??".
Jos olisi edes kyse hallitsevasta markkina osuudesta niin asialle olisi voitava tehdä jotain mutta, nykyisessä tilanteessa järjestelmän ylläpitäminen tulisi kalliimaksi..
Quote from: d100a on 28.04.2012, 12:36:32
Quote from: Daemonic on 28.04.2012, 12:33:26
Kaikkialla muuallakin verotetaan, mutta Suomessa ei voida, koska "mitä ne ajattelis meistä, jos pitäisimme puoliamme!!??".
Jos olisi edes kyse hallitsevasta markkina osuudesta niin asialle olisi voitava tehdä jotain mutta, nykyisessä tilanteessa järjestelmän ylläpitäminen tulisi kalliimaksi..
Tuskin. Onko tälle mitään perusteluja?
Quote from: Daemonic on 28.04.2012, 12:45:53
Quote from: d100a on 28.04.2012, 12:36:32
Quote from: Daemonic on 28.04.2012, 12:33:26
Kaikkialla muuallakin verotetaan, mutta Suomessa ei voida, koska "mitä ne ajattelis meistä, jos pitäisimme puoliamme!!??".
Jos olisi edes kyse hallitsevasta markkina osuudesta niin asialle olisi voitava tehdä jotain mutta, nykyisessä tilanteessa järjestelmän ylläpitäminen tulisi kalliimaksi..
Tuskin. Onko tälle mitään perusteluja?
Onhan noita yritetty ennenkin..
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_65_2009_p.shtml
Quote from: Faidros. on 28.04.2012, 11:21:46
Quote from: turjake on 27.04.2012, 08:38:48
Quote from: Faidros. on 27.04.2012, 08:00:55
Minusta polttoaineen ostovaatimus Suomesta olisi hyvä. Ei tarvitsisi erikseen luoda mitään lupajärjestelmää. Siinä menisi pitkä siivu rahaa valtiolle ja käryttävät venäläisrekat olisivat historiaa.
Miten sen valvot että ostavat täältä. Ja joku kontinhakija jos ajaa Suomen puolella 150km, ei siinä vielä paljon polttoainetta pala, paljonko sen olisi pakko täällä tankata? 40 litraa? Jälleen, esitys kuulostaa kivalta mutta sitä valvomaan tarvitaan helvetisti virkamiehiä joille pitää maksaa palkkaa. Pelkkää näpertelyä ja turhaa byrokratiaa ja kuluja valtiolle.
Kuitteja saa joka myyntipisteestä. Jos viipyy Suomessa vain päivän kuitista pitää löytyä oikea päivämäärä. Litramäärät voi asiaa paremmin tuntevat määritellä.
Kay joskus rajalla. Siina sitten alkaa tullimies tekemaan laskelmia ja tutkia kuitteja. Oikein tehokasta. Ja kuule kuittejakin saa ihan itsekin tekemalla.. Ei lisaa turhaa byrokratiaa, joka ei tuota mitaan - KIITOS!
Quote from: d100a on 28.04.2012, 13:00:00
Onhan noita yritetty ennenkin..
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_65_2009_p.shtml
Melkoista liirumlaarumia. Voisitko poimia tyhmälle ne pääpointit ja kääntää ne suomeksi? En löytänyt tuosta mitään perusteluja. Se, että hallitus pitää jotain myönteisenä, ei ole mikään perustelu, vaikkakin varmasti paras joka asian puolesta on esittää.
Quote from: P on 28.04.2012, 13:09:40
Quote from: Faidros. on 28.04.2012, 11:21:46
Quote from: turjake on 27.04.2012, 08:38:48
Quote from: Faidros. on 27.04.2012, 08:00:55
Minusta polttoaineen ostovaatimus Suomesta olisi hyvä. Ei tarvitsisi erikseen luoda mitään lupajärjestelmää. Siinä menisi pitkä siivu rahaa valtiolle ja käryttävät venäläisrekat olisivat historiaa.
Miten sen valvot että ostavat täältä. Ja joku kontinhakija jos ajaa Suomen puolella 150km, ei siinä vielä paljon polttoainetta pala, paljonko sen olisi pakko täällä tankata? 40 litraa? Jälleen, esitys kuulostaa kivalta mutta sitä valvomaan tarvitaan helvetisti virkamiehiä joille pitää maksaa palkkaa. Pelkkää näpertelyä ja turhaa byrokratiaa ja kuluja valtiolle.
Kuitteja saa joka myyntipisteestä. Jos viipyy Suomessa vain päivän kuitista pitää löytyä oikea päivämäärä. Litramäärät voi asiaa paremmin tuntevat määritellä.
Kay joskus rajalla. Siina sitten alkaa tullimies tekemaan laskelmia ja tutkia kuitteja. Oikein tehokasta. Ja kuule kuittejakin saa ihan itsekin tekemalla.. Ei lisaa turhaa byrokratiaa, joka ei tuota mitaan - KIITOS!
Ok. Toisaalla valitat venäläisten saavan polttoaineen ym. halvemmalla kuin suomalaisen yrittäjän. Oliko sulla omia ehdotuksia ongelman ratkaisuun? Yhtä halpa polttoaine, vakuutukset venäjältä ja duunarin palkka samalle tasolle kuin naapurissa? Raja auki = ei byrokratiaa?
Quote from: turjake on 27.04.2012, 07:47:46
Milläs ne tonnit valvot itärajalla, ei raja-asemilla pääsääntöisesti ole vaakoja, eikä käytännössä mitään mahdollisuutta punnita jokaista autoa. Aatteleppa ite, auto tulee, ajaa vaakaan, kuski rahastetaan, seuraava. Kestää vähintään 15min. ja luo valtavat jonot rajalle. Papereista jos tonnit otetaan niin aikansa vie sekin.
Kerropa, millä niistä ei ole vaakaa? Venäjän puolella vaaka löytyy ainakin Vartiuksessa, Värtsilässä ja Vaalimaalla, jopa pikkubussitkin veli-venäläinen punnituttaa, kaikki. Aikaa menee noin viisi minuuttia per auto, mutta ei vaa'an takia.
Quote from: d100a on 28.04.2012, 12:29:39
Oikeastaan olen samaa mieltä Immosen kanssa että pitäisi jollakin tavalla verottaa ulkomaisia rekkakuljetuksia. Mutta tässä on se huono puoli taitaa monelta suomalaiselta ahtaajalta loppua työt.
Se on voi-voi. Joka tapauksessa ne loppuisivat jollain aikavälillä, vai luuletko, että Pietariin ei pian nouse tavarasatamaa, kunhan öljysatama on valmis? Nyt on se rahastuksen aika, edes sen verran, että teiden kuluminen tulee katetuksi. Siihen vielä 30 - 50% päälle.
Quote from: JoKaGO on 28.04.2012, 13:55:43
Quote from: turjake on 27.04.2012, 07:47:46
Milläs ne tonnit valvot itärajalla, ei raja-asemilla pääsääntöisesti ole vaakoja, eikä käytännössä mitään mahdollisuutta punnita jokaista autoa. Aatteleppa ite, auto tulee, ajaa vaakaan, kuski rahastetaan, seuraava. Kestää vähintään 15min. ja luo valtavat jonot rajalle. Papereista jos tonnit otetaan niin aikansa vie sekin.
Kerropa, millä niistä ei ole vaakaa? Venäjän puolella vaaka löytyy ainakin Vartiuksessa, Värtsilässä ja Vaalimaalla, jopa pikkubussitkin veli-venäläinen punnituttaa, kaikki. Aikaa menee noin viisi minuuttia per auto, mutta ei vaa'an takia.
Jaa että veli venäläinen punnitsee suomi-pojan puolesta? Suomelle kerättävistä maksuista tässä oli kysymys, Vaalimaalla on vaaka joka sekin taitaa olla melkoisen osan ajasta rikki ja on vikapaikassa että kaikki voisi ajaa siitä suoraan läpi maahan tullessa. Pienemmillä Suomen puolen ylityspaikoilla ei tietääkseni vaakaa ole, korjatkaa viisaammat jos olen erehtynyt. Sitäpaitsi miksi rakennuttaa kallista vaakaa jos saman rahan voi kerätä punnitsemattakin.
Yhdyn vaatimukseen. Tuon pitäisi olla luonnollista jo nykyisellään.
Mutta:
QuoteLisäksi tienkäyttömaksut toisivat valtiolle kaivattuja lisätuloja nykyisessä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa.
Kuinka tuo nyt auttaisi kun rahaa lapotaan toisesta päästä moolokin kitaan. Ensin pitäisi tukkia vuotokohdat ja vasta sitten voi katsella niitä mahdollisia lisätuloja. Siksi toiseksi autoilusta tuleva verokertymä pitäisi ensin korvamerkitä tiestön kunnossapitoon.
Quote from: turjake on 28.04.2012, 14:40:55
Jaa että veli venäläinen punnitsee suomi-pojan puolesta?
Mekin rakensmme Pietariin paskavatkaamon. Venäläisen paskan?
Quote from: JoKaGO on 28.04.2012, 14:52:07
Quote from: turjake on 28.04.2012, 14:40:55
Jaa että veli venäläinen punnitsee suomi-pojan puolesta?
Mekin rakensmme Pietariin paskavatkaamon. Venäläisen paskan?
No heitäs villi arvaus montako vaakaa venäläiset rakentaa Suomen puolelle siitä hyvästä? Minulla on mielessä melko todennäköinen numero jonka voin paljastaa jos kerrot omasi.
Quote from: Vapaa Umpihanki on 28.04.2012, 14:19:51
Quote from: JoKaGO on 28.04.2012, 14:04:26
Nyt on se rahastuksen aika, edes sen verran, että...
Rahastuksen ajasta samaa mieltä, sillä tämäkin ulostulo on vain poliittisesti korrekti esitys pitää yllä illuusiota siitä, että kansanedustaja on aktiivinen ja tekee jotain äänestäjiensä eteen.
Sehän on vähintä mitä luulisi kansanedustajan tekevän. Silti taitaa olla yhden käden sormissa laskettavissa ne, jotka edes tuohon jaksavat alkaa. Miksipä sitä tehdä mitään, kun ei tarvitse. Lampaat äänestävät tuttuja kasvoja ihan sama mitä tekee.
Quote from: turjake on 28.04.2012, 18:44:24
No heitäs villi arvaus montako vaakaa venäläiset rakentaa Suomen puolelle siitä hyvästä? Minulla on mielessä melko todennäköinen numero jonka voin paljastaa jos kerrot omasi.
Osuuskunta-aatetta ajoin takaa. Jos kerran veli punnitsee kaikki joka tapauksessa, ei liene mahdotonta datasiirtää tietoja Suomeen, vaikkapa eurolla per rekka. Kavereitahan tässä ollaan, kuten Pietarin kakkalaitos osoittaa ;)
Quote from: JoKaGO on 28.04.2012, 20:17:58
Quote from: turjake on 28.04.2012, 18:44:24
No heitäs villi arvaus montako vaakaa venäläiset rakentaa Suomen puolelle siitä hyvästä? Minulla on mielessä melko todennäköinen numero jonka voin paljastaa jos kerrot omasi.
Osuuskunta-aatetta ajoin takaa. Jos kerran veli punnitsee kaikki joka tapauksessa, ei liene mahdotonta datasiirtää tietoja Suomeen, vaikkapa eurolla per rekka. Kavereitahan tässä ollaan, kuten Pietarin kakkalaitos osoittaa ;)
Suomen ja Venäjän välinen transitoliikenne perustuu kokonaisuudessaan siihen että Suomen ja Venäjän välillä ei kulje täydelliset tiedot autoista ja kuormista. Sitten kun Venäjä joskus liittyy sähköiseen passitusjärjestelmään niin puljaaminen vaikeutuu tai oikeammin siirtyy ketjussa toiseen kohtaan. Mutta ajatus että venäläiset siirtäisivät autoista painotiedot luotettavalla tavalla Suomen viranomaisille on kyllä aivan helvetin epätodennäköinen. Todennäköisempää olisi että yövuoron aikaan autoja tulee yllättäen aivan tajuton määrä punnittavaksi, tai ainakin kaikki vaakalaput on suunnilleen samaan aikaan laadittu, ja ne osoittaa sattumalta juuri sitä edullisemman maksuluokan painoa. Bisnes on bisnestä vaikka miten ollaan kavereita ja juodaan safarijuomaa.
QuoteUlkomaisten rekkojen määrä hienoisessa nousussa
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n järjestämä, vuorokauden mittainen liikennelaskenta selvitti ulkomaalaisen raskaan liikenteen määrän maanteillä. Tiedon perusteella arvioidaan, paljonko ulkomaisilta kuljetusyrittäjiltä voitaisiin kerätä tiemaksuja.
Ulkomaisten raskaanliikenteen ajoneuvojen määrä on hieman kasvanut valtatie kahdeksalla. Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toteuttamassa laskennassa Limingan laskentapaikan ohitti vuorokauden aikana kaikkiaan 32 ulkomaista raskasta ajoneuvoa. Määrä on yksitoista aiempaa enemmän. Yhteensä rekkoja laskettiin yli tuhat sata. Syksyllä 2010 tehdyssä laskennassa niitä oli yli sata vähemmän.
Koko maassa ulkomaisten osuus oli 7,7 % raskaan liikenteen ajoneuvoista, kun se syksyllä 2010 suoritetussa laskennassa oli 7,3 %. Limingan laskennassa ulkomaisten osuus 2,8 prosenttiin.
Laskenta aloitettiin keskiviikkona puolilta päivin kahdeksassa eri mittauspisteessä. Pohjoisin seurantapiste on Limingan liikenneympyrä lähellä Oulua. Vuorokauden kestävän laskennan perusteella SKAL tekee yhteenvedon, paljonko tiellä liikkuu suomalaisia sekä ulkomaalaisia rekkoja.
SKAL:n mukaannyt tehty laskenta osoittaa, että suomalaista tiestöä käyttää päivittäin runsas joukko ulkomaisia kuorma-autoja, jotka eivät osallistu tienpidon kustannuksiin. Tiestön rahoituksesta vastaavat suomalaiset yritykset ja veronmaksajat. SKAL on esittänyt tiemaksujen käyttöönottoa ja samalla polttoaineveron palautusjärjestelmää kotimaiselle ammattiliikenteelle kustannustaakan kohtuullistamiseksi.
http://yle.fi/uutiset/ulkomaisten_rekkojen_maara_hienoisessa_nousussa/6081277
Sain 15.5.2012 liikenneministeri Merja Kyllöseltä tienkäyttömaksua koskevaan kirjalliseen kysymykseeni (http://www.olliimmonen.net/151.html) seuraavan vastauksen:
QuoteVastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Useissa Euroopan maissa raskaalta tieliikenteeltä peritään erillistä tienkäyttömaksua. Nämä maksut ovat yleistyneet erityisesti maissa, joissa on paljon kauttakulkuliikennettä.
Raskaan tieliikenteen veroista ja maksuista on säädetty yhteisölainsäädännöllä (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi verojen ja maksujen kantamisesta raskailta tavaraliikenteen ajoneuvoilta tiettyjen infrastruktuurien käytöstä, 1999/62/EY, muutokset direktiivillä 2006/38/EY).
Tiemaksut eivät saa olla syrjiviä, joten Suomi ei voi asettaa pelkästään ulkomaista kuorma-autoliikennettä koskevia veroja tai maksuja. Mahdolliset raskaan tieliikenteen tiemaksut koskisivat myös kotimaista liikennettä.
Raskaan tieliikenteen tienkäyttömaksujen käyttöönottoa Suomessa on selvitetty. Valtiovarainministeriö arvioi yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa vuonna 2010 ns. vinjettimaksun käyttöönoton mahdollisuuksia. Vinjettimaksu on aikaperusteinen maksu. Vinjetti kannetaan kuorma-auton koko- ja ympäristöluokan mukaan porrastetusti. Selvitys osoitti, että eurovinjetin käyttöönotto olisi lisännyt kotimaisen kuorma-autoliikenteen verorasitusta kymmenillä miljoonilla euroilla. Vastaavasti ulkomaisilta ajoneuvoilta perittävästä vinjettimaksusta arvioitiin kertyvän vain noin 6 miljoonan euron nettotulot vuodessa.
Selvitykset ovat osoittaneet myös, että Keski-Euroopassa yleistyneet raskaan tieliikenteen kilometrimaksut eivät ole tällä hetkellä taloudellisesti mielekkäitä Suomessa, koska tällaisen valtakunnallisen järjestelmän kustannukset nousisivat suuriksi suhteessa liikenteen määrään.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän muodostamaan kokonaiskuvan siitä, kuinka Suomen kannattaisi edetä tiemaksujen käyttöönotossa pitkällä aikavälillä. Työryhmä tulee ottamaan kantaa myös raskaan tieliikenteen tienkäyttömaksuihin.
Helsingissä 15 päivänä toukokuuta 2012
Liikenneministeri Merja Kyllönen