Hei,
Olisimme kiinnostuneet kuulemaan näkemyksiänne ulkomaalaisten henkilöiden/ulkomaalaisissa kilvissä olevien autojen mielestänne aiheuttamista ongelmista sekä näihin liittyvistä vääräksi kokemistanne käytänteistä/ilmiöistä Suomessa.
Aiheiden tulee liittyä autoiluun ja liikenteeseen.
Esimerkkejä:
- Ulkomaiset kuorma-autot (esim. itäliikenne); polttoaineiden käyttö/verotus, liikenneturvallisuus
- Ulkomaisten autojen maassaoloedellytykset (esim. Suomessa pysyvästi oleskelevat virolaiset)
- Ulkomaisten autojen liikennekelpoisuus/-turvallisuus (esim. kerjäläisromanit)
- Ns. sosiaalirahojen myöntäminen autoiluun liittyen (esim. auton hankinta)
- Autoilun ja liikenteen verotus Suomessa oleskelevien ulkomaalaisten suhteen ylipäätään
- Pysäköinti, sakotus, rangaistusten ja valvonnan toimivuus
Ketjun materiaalia voidaan käyttää Ilta-Sanomien jutunteon pohjana. Voitte ottaa yhteyttä tunnuksen haltijaan palstan yksityisviestijärjestelmällä, jota kautta saatte tarvittaessa myös tarkemmat yhteystiedot. Yhteydenotot ovat luottamuksellisia.
Ilta-Sanomat tapaa aiheen tiimoilta myös liikenneministeri Merja Kyllösen 19.1.2012.
Ystävällisesti,
IS Autot, toimitus
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
Hei,
Olisimme kiinnostuneet kuulemaan näkemyksiänne ulkomaalaisten henkilöiden/ulkomaalaisissa kilvissä olevien autojen mielestänne aiheuttamista ongelmista sekä näihin liittyvistä vääräksi kokemistanne käytänteistä/ilmiöistä Suomessa.
Ystävällisesti,
IS Autot, toimitus
Taitaa olla trolli. Erkkomedia ei takuulla ole kiinnostunut 20 netsin mielipiteestä.
Laitoin kirjoittajalle YV:n, että pistää nimensä ja oikeat yhteystietonsa ketjuun. Jos niitä ei ala kuulua, voinemme suhtautua trollina ja poistaa. Ehdotan, että kukaan ei kontribuoi ketjun aihetta koskien ennen kuin jokin selvyys saadaan.
Olen lievästi ollut huomaavinani että hommalle on ilmestynyt viime aikoina uusia nimimerkkejä jotka heittävät eritasoisia aika raflaavia väitteitä ensimmäisessä postissaan. Koska näitä reippaampia aloituksia on ollut useita eritasoisia, noin olen miettinyt kalastetaanko niillä jotain tiettyä reaktioita hommalta.
En tietenkään voi todistaa mitään, ja esim tämä näyttää taas vähän erilaiselta aloitukselta. Mutta kuitenkin. Homman kouluttamana en voi kuin olla epäluuloinen. Itse yhdistän, jostain syystä nämä myös presidentinvaalien läheisyyteen.
Sain sen verran vastausta, että uskallan avata ketjun kommentoinnille (joskin ihmettelen IS:n tapaa toimia).
Kirjoittajia kehotetaan muistamaan, että tähän kirjoitetut mielipiteet ja kokemukset saattavat päätyä lehteen ja että journalistinen harkinta viestin käsittelyn suhteen ei aina vastaa sitä miten kukin tahtoisi itseään luettavan. Edelleen kehotetaan jättämään postaamatta selkeimmät legendat, kaupunkitarut ja varsinkin se lieksalaisen paikallislehden yleisönosastokirjoitus, joka on ainoa tunnettu lähde väitteelle sossun maksamista ajokorteista.
Herrasväki on hyvä.
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Ulkomaiset kuorma-autot (esim. itäliikenne); polttoaineiden käyttö/verotus, liikenneturvallisuus
- Ulkomaisten autojen maassaoloedellytykset (esim. Suomessa pysyvästi oleskelevat virolaiset)
- Ulkomaiset kuorma-autot ajaa todella mielenkiintoisella turvaväleillä toisiinsa nähden, mitenpä ajat ohi millään tavalla kun väliin ei pääse.
- Suomessa mm. virolaiset ajaa melko mielenkiintoisesti, ainakin erään evitskogissa sijaitsevan virolaisten asutukseen tarkoitetun entisen opiston suuntaan kun ajaa, niin on se yhtä rumppaamista, ajetaan perässä, sadan metrin päässä, perässä, kaukana. Osa virolaisista hylkää autonsa kun siitä aika hylkää, kilvet mukaan ja antaa olla vaan paikoitusalueella, on nähty. Ja sitten kun autosta henki loppuu, no worries, vaihdetaan toiseen samanlaiseen autoon kilvet. Kummasti ei poliisia kiinnosta vaikka partioivat jatkuvasti sillä alueella.
En ole autoilija, mutta
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Ulkomaiset kuorma-autot (esim. itäliikenne); polttoaineiden käyttö/verotus, liikenneturvallisuus
Polttoaine on suunnasta riippuen joko virolaista tai venäläistä, joten ei sitä täällä veroteta.
Liikenneturvallisuuskäsitys yleisesti ottaen on venäläisillä ja baltialaisilla heikompi kuin suomalaisilla. Yksittäistapauksia toki löytyy.
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Ulkomaisten autojen maassaoloedellytykset (esim. Suomessa pysyvästi oleskelevat virolaiset)
Ei näitä pysty mitenkään valvomaan. Virolainen kertoo tulleensa juuri eilen maahan, ei ole mitään rekisteröintiä tai leimaa passissa/henkilökortissa. Vaikka ottaisi aikamerkityn kuvan ja näyttäisi sitä 3 kk oton jälkeen, virolainen voi sanoa käyneensä sillä välillä Virossa. Vaikka EU on byrokratiahelvetti, näin yksinkertaista asiaa ei olla edes mietitty, vaikka kuuluu oleellisena osana vapaaseen liikkuvuuteen.
Olen itsekin viettänyt vuoden EU:ssa suomalaisilla kilvillä, ei kukaan kysynyt mitään.
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Ulkomaisten autojen liikennekelpoisuus/-turvallisuus (esim. kerjäläisromanit)
Sama. Ei ole eurooppalaista katsastusrekisteriä.
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Ns. sosiaalirahojen myöntäminen autoiluun liittyen (esim. auton hankinta)
Ks. http://hommaforum.org/index.php/topic,60526.0.html (http://hommaforum.org/index.php/topic,60526.0.html) - miten luulet artikkelin palelevan naisen rahoittaneensa autokoulun/ajokorttinsa?
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Autoilun ja liikenteen verotus Suomessa oleskelevien ulkomaalaisten suhteen ylipäätään
Ainoastaan suomalaista verotetaan. Ulkomaalainen, vaikka hänellä olisi henkilötunnus, voi aina kaivaa ulkomaisen henkilöllisyystodistuksen ja kertoa tulleensa juuri edellisellä lennolla/lautalla.
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Pysäköinti, sakotus, rangaistusten ja valvonnan toimivuus
Ulkomaalaiset eivät maksa sakkoja. Niitä ei voi periä, koska ei voi valvoa. Kilpikamerat tunnistavat ainoastaan suomalaiset kilvet. Tähän on tulossa 2013 jokin direktiivi, mutta en usko sen auttavan mitään.
Voisit kysyä poliisilta, mitä käy, kun belgialainen ABC-123 ajaa ylinopeutta, sakotetaanko suomalaista ABC-123:a.
Kiitos kommenteista, voin vakuuttaa että kyseessä ei ole trolli. Keskustelunavauksena trollaushenkisetkin näkökulmat voivat silti toimia, tässä syy alun muotoiluihin. On myös hyvä muistaa, että iltapäivälehtien eräs tarkoitushan on olla ns. puheenaihemedia.
Tässä tapauksessa tasokas keskustelu kyllä varmasti korjaa hyvillä vastauksilla ne huonot kysymykset.
Nimimerkki edellä on aivan oikeassa siinä, että autot tai tiet välineinä eivät aiheuta sinänsä mitään vaan niiden käyttäjät jne. Tosin auto- ja liikenneaiheisessa teemajournalismissa nimenomaan nämä em. välineet ovat silti lähes aina se ensisijainen näkökulma. (Jokainen voi lukea vaikka pari sivua ensimmäistä käteen sattuvaa Tekniikan Maailmaa, Tuulilasia ja kumman tahansa iltapäivälehden yleensä perjantaisin ilmestyviä autokokonaisuuksia niin huomaa mistä on kyse.)
Tarkoitus ei missään nimessä ole tehdä juttua tyyliin "katso mitä hommafoorumilla ollaan mieltä somalien ajokorteista", vaan hakea hyviä pointteja jutunteon aiheiksi.
(Presidentinvaaleista ei ole kyse, ellette sitten halua kertoa jotain yliluonnollisen mehevää ja aiemmin pimennossa ollutta Timo Soinin Volvosta tjsp..)
Mitä tulee itse aiheisiin, niin venäläinen rekkaliikenne on ulkomaalaisaiheista ehkä se puhutuin ja IS:ssakin hyvin tiedossa. Kiinnostavaa olisi kuitenkin kuulla mitä muuta auto- ja liikenneaihetta tältä palstalta löytyy, kun keskusteluun otetaan toki osin hieman keinotekoinenkin Suomi/suomalainen vs. muut -lähtökohta. Uskomme, että ainakin joitakin mielenkiintoisia näkökulmia.
Tähän mennessä mielestämme erityisen hyviä ja jatkoselvityksen arvoisia pointteja vastanneilta (noinniinkuin jatkokeskustelun tueksi):
- Ulkomaan kilvissä oleva auto pysäköi väärin ja saa sakot - rangaistusta ei käytännössä tule vai tuleeko? Milloin, miten? Pohjoismaat sakkoperinnän piirissä, entäpä muut?
- Muut liikennerikkeet; voiko rangaistuksista luistaa yksinkertaisesti poistumalla Suomesta? Missä tilanteissa maahan pääsee aina ongelmitta takaisin?
- Kun ulkomaalaisen ajokortin voi vaihtaa suomalaiseen: Vastaako oppimäärä meikäläistä, pärjäävätkö kuljettajat liukkaalla, sujuuko liikennekulttuurin omaksuminen?
- Pääseekö Suomen liikenteeseen ulkomaille rekisteröityjä autoja jotka eivät täytä teknisiä liikenneturvallisuusvaatimuksiamme? Miksi? Viranomaisten keinot ja käytänteet?
- Ulkomaille rekisteröityjen autojen valvonta ylipäätään + keinot ja käytänteet. Eroavatko Suomen viranomaisten valvontamahdollisuudet lähtömaittain?
Vielä pontta keskustelulle, kannattaa lukea myös ko. jutun kommenttiosio.
http://www.iltasanomat.fi/autot/suomalaisautot-ja-ulkomaankilpiset-eri-viivalla/art-1288398666337.html
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 23:24:00
Tarkoitus ei missään nimessä ole tehdä juttua tyyliin "katso mitä hommafoorumilla ollaan mieltä somalien ajokorteista", vaan hakea hyviä pointteja jutunteon aiheiksi.
Henkilökohtaisesti en luota Iltasanomiin. Lehdellänne on tapana jättää julkaisematta muun muassa maahanmuuttokriittiset mielipiteeni.
Hiljattain oli esillä uutinen, jonka mukaan 40% ulkomaalaisista ajokorteista on väärennöksiä. Tämä herätti mieleeni kysymyksen, että miten viranomaiset ovat toimineet/toimivat näissä tapauksissa? Kyseessä on käsittääkseni petos. Etnosuomalaisen kohdalla seuraukset väärennetyllä ajokortilla ajamisesta olisivat kaiketi melko ankarat. Onko eksoottisella kaverilla näissä tapauksissa ihan eri oikeudet, kuten epäilen?
Quote from: Simo Hankaniemi on 05.01.2012, 23:48:16
Hiljattain oli esillä uutinen, jonka mukaan 40% ulkomaalaisista ajokorteista on väärennöksiä. Tämä herätti mieleeni kysymyksen, että miten viranomaiset ovat toimineet/toimivat näissä tapauksissa? Kyseessä on käsittääkseni petos. Etnosuomalaisen kohdalla seuraukset väärennetyllä ajokortilla ajamisesta olisivat kaiketi melko ankarat. Onko eksoottisella kaverilla näissä tapauksissa ihan eri oikeudet, kuten epäilen?
Tämä ei ole ongelma. Ongelma on se, että jokaisen rehellisen ihmiseen ajoneuvoon pitäisi saada alkolukko ja GPS-paikannin. Ihan verotussyistä, ja onhan se kyykyttäminen kivaa muutenkin, kun korkeaan asemaan päästään.
Kuten 45 minuuttia ohjelma todisti: sossu ei maksa somalien yms. ajokortteja.
Se on totta.
Sen sijaan (hyvinkin uskottavalta taholta kuulemanieni tietojen mukaan) ely-keskus ja tietyt yhdistykset maksavat.
Googlatkaa. Enempää en laita tähän, ettei vaan olisi syytteenalaista rassismia.
Lisään vielä että että olen kuullut tällaisia väitteitä pikkulintujen laulamana, enkä tietenkään väitä näin itse.
edit: Hessu.
edit2: Poistettu joitain ns. loukkaavia kohtia.
Quote from: Nuiva-Jukka on 06.01.2012, 00:33:32
Kuten 45 minuuttia ohjelma todisti: sossu ei maksa somalien yms. ajokortteja.
Se on totta.
Sen sijaan (hyvinkin uskottavalta taholta kuulemanieni tietojen mukaan) ely-keskus ja tietyt yhdistykset maksavat.
Googlatkaa. Enempää en laita tähän, ettei vaan olisi syytteenalaista rassismia.
Lisään vielä että että olen kuullut tällaisia väitteitä pikkulintujen laulamana, enkä tietenkään väitä näin itse.
edit: Hessu.
edit2: Poistettu joitain ns. loukkaavia kohtia.
Valitan, mutta näillä lähteistyksillä ei pitkälle pötkitä.
Ei jatketa tästä tässä ketjussa. Muualla voi, mutta kokeile nyt edes jonkinlaista perustelemista.
Quote from: Simo Hankaniemi on 05.01.2012, 23:48:16
Hiljattain oli esillä uutinen, jonka mukaan 40% ulkomaalaisista ajokorteista on väärennöksiä. Tämä herätti mieleeni kysymyksen, että miten viranomaiset ovat toimineet/toimivat näissä tapauksissa? Kyseessä on käsittääkseni petos. Etnosuomalaisen kohdalla seuraukset väärennetyllä ajokortilla ajamisesta olisivat kaiketi melko ankarat. Onko eksoottisella kaverilla näissä tapauksissa ihan eri oikeudet, kuten epäilen?
Joissakin maissa ajokortin saa hyvin helposti, ei siis mitään syytä väärentää. Ajokortti on siis "aito", mutta suomalaisittain ajatellen se ei ole ajokortti, vaan ihan jotain muuta.
Tässä tuore esimerkki. Tuntemani henkilö, suomalainen, oli hankkimassa sikäläiselle ystävälleen, 17 v tyttö, ajokorttia. Siinä meni vain pieni hetkí.
Ensin oli kirjallinen koe, liikennesäännöistä yms. Tytölle annettin kaksi paperia. Toisella paperilla oli tietoja sikäläisistä liikennesäännöistä yms. Se lukemalla tulisi siis tietoiseksi kuinka vastata varsinaisessa kokeessa, jotta sen läpäisisi. Toisella paperilla oli erilaisia ruutuja, joita oikein kruksaamalla erilaisista vaihtoehdoista, todistaisi että ymmärtää asiat. Tyttö oli juuri aloittamassa lukemaan tuota ensinmainittua paperia, kun virkailija siirsi sen syrjään, ja sanoi että ei kannata vaivautua. Laittoi sitten tytön eteen kruksipaperin, neuvoen että oikeat vastaukset kysymyksiin on merkitty hyvin pienellä pisteellä ruudussa. Tyttö kruksasi pisteruudut, ja kaikki vastaukset oli tietenkin oikein.
Kirjallinen koe oli siten hyväksyttävästi suoritettu.
Sitten oli ajokokeen vuoro. Se kävi vielä nopeammin. Virkailija kirjoitti että ajokoe on hyväksyttäväti suoritettu. Tyttö ei ollut siis elämänsä aikana ajanut metriäkään autoa, ja AB ajokortti oli valmis.
Ajokortin "virallinen" hinta siellä on 10 euroa vastaava summa. Kun nyt kuitenkin länsimainen mies norkoili mukana, niin korruptio iski ankarasti, ja ajokortin hinta viisinkertaistui, eli maksoi huimat 50 euroa vastaavan summan.
Maa on Filippiinit. Tapahtui viime syksynä.
korj. lyöntivirhe
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 23:24:00
- Kun ulkomaalaisen ajokortin voi vaihtaa suomalaiseen: Vastaako oppimäärä meikäläistä, pärjäävätkö kuljettajat liukkaalla, sujuuko liikennekulttuurin omaksuminen?
On hengenvaarallista ja edesvastuutonta antaa suomalainen ajokortti henkilölle, joka tulee alueelta, jossa ei ole lunta nähtykään. Pakollinen liukkaankelin testaus olisi minimi. Kumppanini on kanadalais-italialainen ja kyllähän meillekin ylinopeussakkoja ropisi välillä jopa niin, että oli mennä kortti kuivumaan, kun tahtoi se Italian ajotyyli olla alkuvuosina pinnalla. Sakkojen myötä myös ajotapa muuttui suomalaiseksi ja nyt on mennyt puolitoista vuotta ilman yhtäkään ylinopeussakkoa. ;)
Kanadasta oli onneksi takataskussa vuosien talviajokokemus (sekä Saksassa ajettu formulakoulu), joten lumella ja jäällä ei tullut "maahanmuuttoyllätyksiä".
Jaaha, tästäpä olisi paljonkin sanomista. Nyt alkuu toimitukselle voisi vinkkinä antaa, että tutkikaapa mahtaako suomalainen ja itä.eurooppalainen kuljettajien ammattipätevyyskoulutus olla yhteimitallisia.
Tähän pitääkin palata vielä oikein ajatuksen kanssa kun on viikolla Barentsin rannalla odottelemassa kalakuormaa...
Quote from: Kari Kinnunen on 07.01.2012, 05:28:30
Jaaha, tästäpä olisi paljonkin sanomista. Nyt alkuu toimitukselle voisi vinkkinä antaa, että tutkikaapa mahtaako suomalainen ja itä.eurooppalainen kuljettajien ammattipätevyyskoulutus olla yhteimitallisia.
Tähän pitääkin palata vielä oikein ajatuksen kanssa kun on viikolla Barentsin rannalla odottelemassa kalakuormaa...
Itsekkin "ammattiajokortin" omistavana ja viikon sisällä jokavuotiseen lain mukaiseen "lisäkoulutukseen" osallistuvana, voin sanoa että ainakaan teoreettinen ammattipätevyys ole todellakaan samalla viivalla monen muun eurooppalaisen kanssa. Ei varmasti ole. Eikä myöskään siitä johtuvat kulut. Saatana. >:(
Täällä hiukan lisää ruodintaa:
http://hommaforum.org/index.php/topic,64842.msg888678.html#msg888678
Itselläni alkaa loppua usko alaan. Veikkaan, että suomalaiset autot katoavat pikkuhiljaa suomenkin teiltä kuten ovat kadonneet keski-euroopan teiltä. Ei yksinkertaisesti pysty kilpailemaan tällä kukurakenteella.
Tosin meriliikenteellehän on jo käynyt niin. Jäsen Captain Nuiva osaisi siitä asiasta kertoa enemmän.
Suomalainen on 2. luokan kansalainen omassa maassaan. Kaikki maksaa ja kaikki pitää maksaa. Ulkomaalaiset sen sijaan voi perseillä miten tahtoo, eikä ole mitään seuraamuksia. Tulli, rajavartilaitos ja poliisi ei tee hommiaan vaan vainoaa veronmaksajia koska tietää, että ulkomaalaisilta ei saa nyhdettyä rahaa.
Erään lumettoman afrikkalaisen maan ajokorttitestin kirjallisessa osiossa tiedusteltiin, mitä on tehtävä, jos lumi on peittänyt liikennemerkin.
Oikea vastaus? Auto on pysäytettävä, lumi putsattava merkistä ja matkaa jatketaan merkin sisältämän menovinkin pohjalla.
Miksi kysyttiin? Koska testi oli kopio brittiläisestä.
Kysyttäneen vielä tänäänkin, ja ylihuomenna. Kolonialismin perintö.
Asun itärajan lähellä ja käyn aika usein venäjällä itsekkin tankkaamassa niin tulee nähtyä tätä touhua aika paljon.
- Ulkomaiset kuorma-autot (esim. itäliikenne); polttoaineiden käyttö/verotus, liikenneturvallisuus
Ammattiautoilijat ovat suurimmaksi osaki ammattitaitoisia. Sen verran ammattitaitoisia, että osa suomalaisista kuljetusyrityksistä käyttää pelkästään venäläisiä kuljettajia. Varsinkaan venäjän kuljetuksissa ei ole mitään järkeä käyttää suomalaisia. Saat vaihdettua kuljettajan aina venäjän puolella, polttoaineet ~60% halvempia ja palkkaus ei ihan tessin mukaan varmaankaan tapahdu. Näitä ei niin hirveästi ole, mutta polttoaineen verotuksen kiihtyminen tällä tahdilla alkaa varmasti jossain vaiheessa ainakin itä-suomessa kannustaa tähän ammattimaiseen polttoaineen tuontiin venäjältä.
On typerää niputtaa kaikki ulkomaaliset autot samaa nippuun. Esim. saksalaiset ajavat aivan eri tyylillä kuin venäläiset.
Silmiin pistää ex Neuvostoliiton alueelta tulevien ajotyyli. Siitä paistaa läpi kovin nuori autoilukulttuuri. He usein ajavat samaan tapaan kuin monet nuoret kuskit joilla on ollut kortti sen verran kauan hallussa, että autoa osataan käsitellä ennustettavissa olosuhteissa. Kuitenkaan muuta liikennettä ei huomioida riittävästi. Vähän sellainen asenne, että on hyvä kuski jos osaa ajaa lujaa ja pujotella sujuvasti muiden seassa.
Afrikkalaisilla taas on oma tyylinsä. Ainakin osalla. Välillä ihmettelen että mistä se kortti on saatu. Kerran katselin yhden afrikkalaisperäisen parkkeerausta. Uskomatonta touhua. Olin iloinen että oma autoni ei ollut siinä lähellä. Varsikin kun huomasin että auto oli täynnä lommoja.
Kyllä moni niistäkin osaa ajaa, mutta kun kehäteillä ja moottoriteillä pyöriskelee lähes päivittäin, niin jotenkin tyylistä näkee jo kaukaa millainen ihminen on ratissa. Tai ei pelkästään tyylistä, vaan kokonaisuudesta, auton sijoittelusta suhteessa muuhun liikenteeseen, auton iästä, mallista, miten se on putsattu lumesta, ohittaako silloin kun on hyvä paikka ohittaa jne. Mikään asia ei yksinään ratkaise, mutta kun riittävän monta kohtaa kolahtaa kerralla kohdalleen, niin voi sanoa etukäteen suurella todennäköisyydellä millainen kuski autossa on ja keskittykö hän ajamiseen vai kännykkään lörpöttelyyn.
Eikös tämä ole melkein vihapuhetta? Venäläisten ajotavoista oli puhetta eilisessä Ylen Pohjois-Suomen alueuutisissa, ihan poliisin suullakin: Pohjois-Suomen uutiset tiistai 10-01-2012 (http://areena.yle.fi/video/1326217658831). Itselläni ei juurikaan ole sellaisia henkilökohtaisia konkreettisia kokemuksia, joita voisin yleistää. Sen sijaan tiedän erään harkinneen yhdessä vaiheessa tätäkin moneen kertaan uutisoitua porsaanreikää, ennen kuin siirtyi takaisin rapakon taakse:
.. Suomessa olevista virolaisautoista lähes puolet on maassa kyseenalaisin järjestelyin, arvioi Tulli. Moni pysyvästi Suomessa oleva virolaisauto on esimerkiksi rekisteröity Viroon, jolloin kulkupelistä ei tarvitse maksaa veroja Suomeen. Suomessa on arviolta 50 000 ulkomaille, pääasiassa Viroon, rekisteröityä ajoneuvoa.
Laki sanoo, että auto pitää rekisteröidä siihen maahan, jossa sen omistaja pääasiallisesti asuu ja työskentelee. Suomen teillä ajelevista 50 000 ulkomaalaisesta autosta lähes joka toinen on maassa epämääräisin perustein.
- Joka toinen virolaisauto vilunkipelillä Suomessa (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/12/joka_toinen_virolaisauto_vilunkipelilla_suomessa_3086199.html) (9.12.2011, Yle)
Oma kokemus ja havaintoi itärekoista pohjoisessa. Ovat uusia/uudehkoja autoja ja kulkevat ~100km/h eli reippaasti enemmän kuin kotimaiset autot. Ihmettelin 100km/h alueella ohittelevaa rekkaa ja ajoin gps:n kanssa hetken aikaa samaa nopeutta kuin ko. auto ennenkuin käännyin toiseen suuntaan. Tuli mieleen että mitähän muita säännöksiä rikotaan, kun ei kerran nopeuden suhteen välitetä.
Suurin ongelma tosiaan on, että Suomessa vainotaan oman maan kuljetusyrityksiä. Tuttavani, joka järjestelee kuljetuksia ammatikseen, kertoi, että ulkomaiset rekat voivat helposti kiertää kaikkia mahdollisia liikennöimisrajoituksia, mitä heille on laitettu.
Itseäni harmittaa tulevaisuudessa vaadittavat lisätkoulutukset. En voi millään ymmärtää, miten ABC autonajokorttini ajo-oikeutta voidaan peruuttaa.
Viime kesänä kuulin parturissa käydessäni, että venäläiset rekkakuskit varastavat hirveän paljon tavaraa. Parturi kertoi, että mopopojat parkkeeraavat moponsa hänen liikkeensä eteen, koska tietävät, että hän antaa mopovarkaille liukkaan lähdön. Mopo on helppo nostaa rekan kyytiin ja mopo on yli rajan, ennenkuin mitään ehditään tekemään.
Paikka on sellainen, missä rekkaliikennettä on paljon.
Tjaa, nyt kun "bussithan pysähtyisivät ilman maahanmuuttajia", ehkä pari matkustajan/ohikulkijan havaintoa:
Vuosaaren Kallahdessa ajelee bussi tiellä, jolla ei mitään bussilinjaa ole ja joka ei johda muualle kuin rantaan umpikujaan. Kuski on siis eksynyt. Huomattuaan virheensä hän yrittää kääntää ahtaassa risteyksessä talviliukkailla - eihän se onnistu, vaan bussin perä liukuu ojaan. Kuljettaja on tummahkoihoinen eikä mitenkään suostu ymmärtämään, että homma ei nyt onnistu, vaan yrittää vaan suditella ojasta pois. Renkaat vain sutivat tyhjää, kuljettajalla ei mitään ymmärrystä siitä, miten bussi liukkaalla käyttäytyy. Auttamaan tulleiden ohikulkijoiden ankaran suostuttelun jälkeen kuljettaja vihdoinkin soittaa jonnekin ajokeskukseen ja kertoo että tänne nyt jäätiin.
Otaniemessä ajaa bussia itäaasialaisen näköinen epävarma kuljettaja. Ei tunne reittiä, vaan pyytää etupenkin matkustajan neuvomaan miten ajetaan. Matkustaja opastaa muutaman kilometrin matkan kääntymisineen ja kaistanvaihtoineen Otaniemestä Westendinasemalle.
Näitä eksyilyjä tulee tietenkin, kun pannaan puikkoihin täysin ummikkokuskeja, jotka eivät ole paikkoja ennen nähneetkään. Kyllä hekin voisivat tietysti karttaa lukea. Mutta isompi ongelma on, että jopa bussin rattin pannaan ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä ison auton käyttäytymisestä talvisäässä.
Quote from: jmk on 13.01.2012, 13:20:21
Tjaa, nyt kun "bussithan pysähtyisivät ilman maahanmuuttajia", ehkä pari matkustajan/ohikulkijan havaintoa:
Vuosaaren Kallahdessa ajelee bussi tiellä, jolla ei mitään bussilinjaa ole ja joka ei johda muualle kuin rantaan umpikujaan. Kuski on siis eksynyt. Huomattuaan virheensä hän yrittää kääntää ahtaassa risteyksessä talviliukkailla - eihän se onnistu, vaan bussin perä liukuu ojaan. Kuljettaja on tummahkoihoinen eikä mitenkään suostu ymmärtämään, että homma ei nyt onnistu, vaan yrittää vaan suditella ojasta pois. Renkaat vain sutivat tyhjää, kuljettajalla ei mitään ymmärrystä siitä, miten bussi liukkaalla käyttäytyy. Auttamaan tulleiden ohikulkijoiden ankaran suostuttelun jälkeen kuljettaja vihdoinkin soittaa jonnekin ajokeskukseen ja kertoo että tänne nyt jäätiin.
Otaniemessä ajaa bussia itäaasialaisen näköinen epävarma kuljettaja. Ei tunne reittiä, vaan pyytää etupenkin matkustajan neuvomaan miten ajetaan. Matkustaja opastaa muutaman kilometrin matkan kääntymisineen ja kaistanvaihtoineen Otaniemestä Westendinasemalle.
Näitä eksyilyjä tulee tietenkin, kun pannaan puikkoihin täysin ummikkokuskeja, jotka eivät ole paikkoja ennen nähneetkään. Kyllä hekin voisivat tietysti karttaa lukea. Mutta isompi ongelma on, että jopa bussin rattin pannaan ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä ison auton käyttäytymisestä talvisäässä.
Bussikortin omaavana voin ilmoittaa verisuonen juuri katkenneen päästäni. :facepalm:
Hakaniemen autokoulu Hämeentien alkupäässä antaa opetusta melkoiselle määrälle tummia kuskeja. Näitä sitten näkee Kallion liikenteessä tulkki takapenkillä kääntämässä etupenkillä istuvan opettajan elekieltä omalla elekielellään kuskille. Varsinkin parkkeerausharjoitukset Neljännellä linjalla lievässä mäessä ovat hupaisaa seurattavaa. Ilmeisimmin kaikista kielistä ei löydy suoraa
käännöstä mäkilähdön/parkkeeramisen opettamiseen...
Toimittaja voisi ihan pääkallopaikalla käydä kysymässä maksajia ( joita autokoululla ei tietenkään ole mitään järkeä kertoa ) ja yleensäkkin ajokoulun toteutusta monikulttuurisesti.
http://maps.google.fi/maps?q=H%C3%A4meentie+14,+Helsinki&hl=fi&ie=UTF8&ll=60.181392,24.953942&spn=0.000021,0.033023&sll=62.593341,27.575684&sspn=17.422521,67.631836&oq=H%C3%A4meentie+14&vpsrc=0&hnear=H%C3%A4meentie+14&t=m&z=16&layer=c&cbll=60.181314,24.953721&panoid=wJSwKBwK0Pixt8EtYh85bA&cbp=12,350.32,,0,4.77
Ja noista Otaniemen ( ja muidenkin linjojen ) eksyilyistä on tullut omakohtaisia huomioita myöskin. Jännintä on, että matkustajien kynnys huomauttaa väärästä reitistä on laskenut aika paljon parin vuoden takaisesta. Ilmeisesti kaikkia ei aamutuimaan kiinnosta käydä katsomassa Lehti- ja Kuusisaaren maisemia jos on menossa Otaniemeen. Ystävällisiä kuljettajia sen sijaan on enemmän ulkomaalaisissa ja suomalaisilla kuskeilla tuntuu jatkuvasti olevan ns tatti otsassa, varsinkin vanhemmilla.
Yksi hauska piirre on, että bussista poistuttaessa huudetaan kovaan ääneen kuskille "KIITOS!" paitsi jos on suomalainen kuljettaja....
:flowerhat:
Quote from: Ulkopuolinen on 07.01.2012, 20:39:27
Quote from: Asta Tuominen on 06.01.2012, 21:39:48
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 23:24:00
- Kun ulkomaalaisen ajokortin voi vaihtaa suomalaiseen: Vastaako oppimäärä meikäläistä, pärjäävätkö kuljettajat liukkaalla, sujuuko liikennekulttuurin omaksuminen?
On hengenvaarallista ja edesvastuutonta antaa suomalainen ajokortti henkilölle, joka tulee alueelta, jossa ei ole lunta nähtykään. Pakollinen liukkaankelin testaus olisi minimi.
Aika hyvä systeemi voisi olla sellainen että ulkomaalaisen autokortin saisi vaihtaa "kesäajokortiksi" eli sillä saisi ajaa sinä aikana jona nastarenkaiden käyttö on kiellettyä ja säiden salliessa (=plussakeli, ei lunta eikä jäätä) silloin kun nastarenkaiden käyttö on sallittua mutta ei saisi missään olosuhteissa ajaa silloin kun on talvirengaspakko. Talvirengaspakon aikana saisi ajaa vain jos ulkomaiseen ajokorttiin suoritetaan täällä täkäläisen autokoulun talviajo-osuus. (Eikös nykyisin ole joku sellainen?)
Tuosta talviajo-osuudesta voisi sitten vapauttaa ne valtiot ja osavaltiot, joissa ajo-olosuhteet ja ajokortin vaatimukset ovat riittävän samanlaisia kuin täällä. Ruotsi, Norja, Kanada, valitut USA:n pohjoiset osavaltiot, Venäjä, Eesti...
...
Näinhän se on, opetus pitää sisällään liukasteluajoa.
B-luokan ajokortin suorittaminen on jaettu kahteen vaiheeseen.
I-vaiheessa teoriaopetusta ja ajotunteja, tästä lyödään käteen kahden vuoden lyhytaikainen ajokortti tutkinnon läpäisyn jälkeen. Ajotuntien määrässä voi olla pientä eroa riippuen pitääkö tämä sisällään pimeällä harjoittelua. Myös liukkaan kelin radalla käydään pyörähtämässä.
II-vaihe suoritetaan tuon lyhytaikaisen ajokortin aikana. Jos ei suorita, lyhytaikainen ajokortti lähtee ja takaisin ykkösvaiheeseen. Tähän vaiheeseen kuuluu arviointiosa, ajonäyte ja ja liukastelua liukkaan kelin radalla teoriaopetuksella ryyditettynä. Ei sisällä tutkinto-osaa.
Toisessa vaiheessa käyminen on erityisen ihastuttavaa (pari vartin ajolenkkiä taajamassa ja tuo rataliukastelu), esim. jos on ensin harjoitellut (l. autoillut kaupunkiajoa, pitkää matkaa ja ties kuinka monta tuhatta kilometriä) puoli vuotta opetusluvan turvin ennen täysi-ikäisyyttä, tämän jälkeen autoillut sen lähes pari vuotta kaikine vuodenaikoineen ja vielä tullut heittäneeksi varusmiespalveluksen metsäkeikat ilman kommelluksia suuntaan tai toiseen. Näin nimimerkillä tuntiakaan autokoulussa istunut.
Ja jos joku päättäisi parahtaa tällaisesta rajoitusleimasta, niin eipä esim. automaattivaihteisella autolla (http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/1135232439516?context=oikotie) autokoulun suorittanutkaan henkilö ole oikeutettu ohjastamaan manuaalivaihteista autoa.
Quote from: Navajo on 12.01.2012, 23:39:36
Oma kokemus ja havaintoi itärekoista pohjoisessa. Ovat uusia/uudehkoja autoja ja kulkevat ~100km/h eli reippaasti enemmän kuin kotimaiset autot. Ihmettelin 100km/h alueella ohittelevaa rekkaa ja ajoin gps:n kanssa hetken aikaa samaa nopeutta kuin ko. auto ennenkuin käännyin toiseen suuntaan. Tuli mieleen että mitähän muita säännöksiä rikotaan, kun ei kerran nopeuden suhteen välitetä.
Nopeusrajoitusta, joka on 80 km/h. Venäläisrekoissa ei ole nopeudenrajoittimia, kun siellä niitä ei vaadita. Rekan rajoitus Venäjällä on muistaakseni 60km/h. Tosin siitäkään ei juuri välitetä. Välillä tosiaan yhdistelmät ajelevat siellä +110 km/h
Quote from: jmk on 13.01.2012, 13:20:21
Tjaa, nyt kun "bussithan pysähtyisivät ilman maahanmuuttajia", ehkä pari matkustajan/ohikulkijan havaintoa:
Vuosaaren Kallahdessa ajelee bussi tiellä, jolla ei mitään bussilinjaa ole ja joka ei johda muualle kuin rantaan umpikujaan. Kuski on siis eksynyt. Huomattuaan virheensä hän yrittää kääntää ahtaassa risteyksessä talviliukkailla - eihän se onnistu, vaan bussin perä liukuu ojaan. Kuljettaja on tummahkoihoinen eikä mitenkään suostu ymmärtämään, että homma ei nyt onnistu, vaan yrittää vaan suditella ojasta pois. Renkaat vain sutivat tyhjää, kuljettajalla ei mitään ymmärrystä siitä, miten bussi liukkaalla käyttäytyy. Auttamaan tulleiden ohikulkijoiden ankaran suostuttelun jälkeen kuljettaja vihdoinkin soittaa jonnekin ajokeskukseen ja kertoo että tänne nyt jäätiin.
Otaniemessä ajaa bussia itäaasialaisen näköinen epävarma kuljettaja. Ei tunne reittiä, vaan pyytää etupenkin matkustajan neuvomaan miten ajetaan. Matkustaja opastaa muutaman kilometrin matkan kääntymisineen ja kaistanvaihtoineen Otaniemestä Westendinasemalle.
Näitä eksyilyjä tulee tietenkin, kun pannaan puikkoihin täysin ummikkokuskeja, jotka eivät ole paikkoja ennen nähneetkään. Kyllä hekin voisivat tietysti karttaa lukea. Mutta isompi ongelma on, että jopa bussin rattin pannaan ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä ison auton käyttäytymisestä talvisäässä.
N20:ssä Lauttasaaren suuntaan on tullut koettua kaksi kertaa, ettei bussikuski ymmärrä kääntyä Itämerenkadulta Porkkalankadulle, vaan ajaa sinne ratikankääntöympyrään pallohukassa.
Kerran taas 615 -siis lentokettäbussi ajoi aamulla Tuusulanväylältä Maunulan/ Pirkkolanrampilta ulos siinä "Mustan Pekan"-nurkilla. Ratkaisu. Hätävilkut päälle ja peruuttamalla takaisin Tuusulanväylälle välittämättä liikenteestä. Pelotti kyydissä pirusti.
Ja tosiaan ratissa kaikilla noilla kerroilla ulkomaalaisvahvistukset, joita ilman bussimme eivät kulkisi. Eiväthän ne ennen suurmaahanmuuttoa kulkeneetkaan? :roll:
Quote from: jmk on 13.01.2012, 13:20:21
Otaniemessä ajaa bussia itäaasialaisen näköinen epävarma kuljettaja. Ei tunne reittiä, vaan pyytää etupenkin matkustajan neuvomaan miten ajetaan. Matkustaja opastaa muutaman kilometrin matkan kääntymisineen ja kaistanvaihtoineen Otaniemestä Westendinasemalle.
Jos oli linja 2 tai 4, niin ehkä tiedän kuskin. Keskeyttivät koulutuksen kun ei läpäissyt kahdella kerralla inssiä, joten ajoi loppukurssin omilla rahoilla, taisi vielä pari kertaa yrittää.
Quote from: Alapo on 13.01.2012, 16:06:11
Jos oli linja 2 tai 4, niin ehkä tiedän kuskin. Keskeyttivät koulutuksen kun ei läpäissyt kahdella kerralla inssiä, joten ajoi loppukurssin omilla rahoilla, taisi vielä pari kertaa yrittää.
Ei ollut, tämä oli joku 500-sarjan linja. Tapahtui jo muutama vuosi sitten, eikä ollut mikään koulutusajo vaan ihan itsenäisesti oli kaveri puikoissa linjalla.
Quote from: Titus on 13.01.2012, 14:23:35
suomalaisilla kuskeilla tuntuu jatkuvasti olevan ns tatti otsassa, varsinkin vanhemmilla.
Tämähän on juuri hieno geneettinen erityispiirre. Itse kuljin 80-luvulla hkl:n busseilla/ratikoilla/junilla päivittäin. Bussikuskille vilautettiin pahvista kuukausikorttia. Yksikään ei ollut monikulttuurinen maahanmuuttajakuski, mutta niin vain ne dösät kulki.
Yhtenä talviaamuna 87 ei ratikka kulkenut. Oli 35 astetta pakkasta.
Quote from: jmk on 13.01.2012, 23:30:44
Quote from: Alapo on 13.01.2012, 16:06:11
Jos oli linja 2 tai 4, niin ehkä tiedän kuskin. Keskeyttivät koulutuksen kun ei läpäissyt kahdella kerralla inssiä, joten ajoi loppukurssin omilla rahoilla, taisi vielä pari kertaa yrittää.
Ei ollut, tämä oli joku 500-sarjan linja. Tapahtui jo muutama vuosi sitten, eikä ollut mikään koulutusajo vaan ihan itsenäisesti oli kaveri puikoissa linjalla.
Tuosta tuli mieleen eräs Korson ja Tikkurilan välisellä dösälinjalla männävuotena sattunut tapaus. Kuskina ilmeisesti entisen Neukkulan alueelta kotoisin oleva maahanmuuttaja, kääntyi väärästä risteyksestä jonnekin umpikuja-omakotitalolle, sitten siinä aikansa ihmetteli kun ei tullut pysäkkiä vastaan ja oli ihan eksyksissä. Noh, matkustajien joukosta pomppasi sitten nuori somalimies tarmokkaana neuvomaan kuskia että joo, aja tonne ja tonne niin pääset takasin reitille, tosin sulta jää pari pysäkkiä väliin. Tämän opastuksen seurauksena dösä sitten pääsi takaisin reitilleen.
Kerrankin se vanha klisee somalialaisista ja busseista piti ainakin paikkansa.
Tässä ihan tuoretta uutisointia IS-toimittajalle ulkomaalaisista rekkakuskeista:
QuoteUlkomaalaisten rekkamiesten epäillään katkaisevan liikenteen tahallaan Lapissa
Paikalliset epäilevät ulkomaalaisten rekkamiesten tahallaan ajavan rekkansa poikittain tielle ulosajotilanteessa liukkaassa kelissä Lapissa. Kun liikenne keskeytyy on viranomaisten viipymättä pyrittävä avaamaan tie liikenteelle. Näin kuskit saavat avun paikalle heti, eikä heidän tarvitse värjötellä kesävehkeissään tien poskessa pitkään.
Ulkomaalaisia rekkoja suistuu tien sivuun päivittin, varsinkin Käsivarressa. Myös Pohjois-Lapissa Karigasniemen mäessä rekat ovat pulassa pitkässä ylämäessä Kaamaseen päin ajettaessa.
Viime aikoina on havaittu usean ojaan suistuneen rekan olevan poikittain tiellä ja estävän näin liikenteen sujumisen. Työpäällikkö Tuomo Rauhala Destian Ivalon toimipisteestä pitää tilannetta ikävänä.
Tilaisuus käytetään hyväksi
Ulkomaalaiset rekat ovat liian usein huonoilla renkailla varustettuja. Kuljettajien ajotaitokaan ei täyty arktisen liikenteen vaatimuksia. Rauhalan mielestä ei ole ihme, että vahinkoja sattuu.
Silloin ovat hyvät neuvot kalliita.
– En ole ollut hytissä seuraamassa, mutta vääjäämättä tulee mieleen, että verkkareissaan ja puukengissään ilman rahaa ajavat kuskit tietävät, että viranomaisten on tilanteissa, jossa liikenne keskeytyy välittömästi poistettava liikenteen esteet tiellä. Kun rekka on tukevasti täysin ojassa tällaista velvollisuutta ei ole ja avun saanti voi kestää, toteaa Rauhala.
Rauhalan mukaan kuljettajat ovat reissussa hyvin heikosti varustautuneina. Kunnollisia talvivaatteita ei ole mukana ja rahaakaan ei monesti ole. Joskus on käynyt niinkin, että avun saanti on tyssännyt rahan puutteeseen.
Vastuu aina kuljettajan
Ulosajon sattuessa kuljettaja on vastuussa avun kutsumisesta paikalle. Kielitaidottomina he eivät kuitenkaan monesti osaa toimia oikein. Ongelmana on myös korvausten saaminen tiellä avustamisesta ja aiheutetuista vahingoista työn tehneiile urakoitsijoille.
– Kolmasosalta penkasta avustetuilta rahat jäävät saamatta. Lopuksi kulut jäävät veromaksajien kustannettaviksi, työpäällikkö Tuomo Rauhala sanoo.
Talvirengaspakko rekoille ja sen kunnollinen valvonta poistaisivat ongelman helposti.
– Vaalit ovat tulossä. Tässä on teema tarjolla vapaasti käytettäväkisi, Rauhala naurahtaa.
http://yle.fi/uutiset/ulkomaalaisten_rekkamiesten_epaillaan_katkaisevan_liikenteen_tahallaan_lapissa/7804496 (http://yle.fi/uutiset/ulkomaalaisten_rekkamiesten_epaillaan_katkaisevan_liikenteen_tahallaan_lapissa/7804496)
Quote from: Taikakaulin on 16.02.2015, 09:26:41
Ulkomaalaisten rekkamiesten epäillään katkaisevan liikenteen tahallaan Lapissa
Tämä saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Koskien lähinnä ja itäeuroopplaisia.
Pojat on liikenteessä totaalisen PA. Siksipä eivät oikein ole toivottuja vieraita pohjoisen harvoille huoltoasemille. Ja tämän vuoksi esimerkiksi Hetan risteyksen kylmäparkista on tullut jonkinlainen litulatulaleiri. Ja paskanhaju sen mukainen.
Eväät kannetaan kotoa ja kokkaillaan kärryn vieressä. Huiman näköstä kun on kaasukeitin tulilla bensiinitankkerin vieressä.
Norjassahan käy niin, että Viking kyllä hinaa, vaan sitten on kamioni kanissa kunnes pätäkkää löytyy. Mosjøenissä kattelin kerran kun oli LT kanissa viikon verran.
Quote
– En ole ollut hytissä seuraamassa, mutta vääjäämättä tulee mieleen, että verkkareissaan ja puukengissään ilman rahaa ajavat kuskit tietävät, että viranomaisten on tilanteissa, jossa liikenne keskeytyy välittömästi poistettava liikenteen esteet tiellä. Kun rekka on tukevasti täysin ojassa tällaista velvollisuutta ei ole ja avun saanti voi kestää, toteaa Rauhala.
Ratkaisuhan on ilmiselvä. Viranomainen tulee paikalle raivatakseen liikenne-esteen. Se raivataan tukevasti ojaan ja liikenne kulkee taas. Kuljettajalle sakkolappu kouraan ja ei kun moro!
Hinausautoa saa sitten soitella kaikessa rauhassa.
Ihan mielenkiintoista voisi olla jos selvitettäisiin pizzakuskien kortit. Kun niitä on tänäkin talvena nähty ojissa ja penkoissa useampia. Ja kun katselee tarkkaan niin ei täysin ehjiä puskurimuovejakaan kovin monesta löydy. Liekkö alaan kuuluisi järjestää lisäkoulutusta? Mutta selviteltävänä ainakin mielenkiintoinen.
Quote from: jmk on 18.02.2015, 01:52:53
Ratkaisuhan on ilmiselvä. Viranomainen tulee paikalle raivatakseen liikenne-esteen. Se raivataan tukevasti ojaan ja liikenne kulkee taas. Kuljettajalle sakkolappu kouraan ja ei kun moro!
Hinausautoa saa sitten soitella kaikessa rauhassa.
Kaikkein viisainta olisi kun turakkimaiden kehitysmaalaisia ei päästettäisi pohjoismaihin ollenkaan.
Onhan se tämäkin ulkomaalaisten aiheuttama liikenteeseen liittyvä ongelma, nimittäin virolaisen laivayhtiön välinpitämättömyyden ja ylimielisyyden.
Rekkakuljettajilla uneton yö risteilyllä - "hyttikäytävillä huudetaan isolla porukalla"Quote"Kiitos Tallink Silja, kiitos m/s Galaxy! Ansiostanne Suomen teillä liikkuu tänään 18.2.2015 arviolta 40kpl raskaita ajoneuvoyhdistelmiä, joiden kuljettajat ovat joko viettäneet täysin unettoman yön tai nukkuneet pätkittäin hetken aikaa. Itse arviolta noin tunnin", rekkakuljettaja Jari Roos kirjoitti Silja Linen Facebook-seinällä.
Roosin mukaan niin sanotuilla charter-risteilyillä on muodostunut ongelmaksi se, ettei rekkakuljettajilla ole omaa käytävää ja he joutuvat siksi kuuntelemaan muiden matkustajien äänekästä juhlintaa, vaikka seuraava päivä pitäisi jaksaa taas ajaa.
www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424308619898.html (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424308619898.html)
QuoteInfoon sanominen ei auta, vastauksena "emme voi juurikaan puuttua, koska he ovat maksaneet oikeudesta juhlia koko laivassa".
Ja mistä huolintaliikkeet maksaa? Siitä "oikeudesta", että kuljettaja joutuu lähteä aamulla tekemään 12-15h työpäivää (josta ajamista voi olla 9-10h) mahdollisesti täysin nukkumatta??
https://fi-fi.facebook.com/siljaline/posts/10152742457113099 (https://fi-fi.facebook.com/siljaline/posts/10152742457113099)
En oo koskaan rekkaa kuljettanut, muille jättänyt mä oon sen nautinnon. Mutta eipä käy kateeksi.
Mikä mahtaa olla ollut charter-risteilyn aihe, abiristeilythän olivat jo viime viikolla?
Quote from: Taikakaulin on 16.02.2015, 09:26:41
Tässä ihan tuoretta uutisointia IS-toimittajalle ulkomaalaisista rekkakuskeista:
QuoteUlkomaalaisten rekkamiesten epäillään katkaisevan liikenteen tahallaan Lapissa
Eikä vain Lapissa:
QuoteRekka suistui penkkaan Nurmeksessa - tie oli poikki kaksi tuntia
Puoliperävaunullinen rekka-auto ajautui ulos tieltä ja tukki molemmat ajokaistat Nurmeksessa keskiviikkona puoliltapäivin. Onnettomuus tapahtui Lieksaan johtavalla tiellä noin kolmen kilometrin päässä Höljäkän risteyksestä Lieksan suuntaan.
Rekka oli tulossa Nurmeksen suunnasta kohti Lieksaa, kun kuljettaja menetti ajoneuvon hallinnan. Vetoauto pyörähti penkkaan keula tulosuuntaansa, ja puoliperävaunu kääntyi linkkuun tukkien ajoradat.
Ajoneuvo säilyi ajokelpoisena. Ulkomaalainen kuljettaja ei loukkaantunut tapauksessa.
...
Karjalainen (http://m.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/68726-rekka-suistui-penkkaan-nurmeksessa-tie-oli-poikki-kaksi-tuntia)
Quote from: Tabula Rasa on 18.02.2015, 03:13:00
Ihan mielenkiintoista voisi olla jos selvitettäisiin pizzakuskien kortit. Kun niitä on tänäkin talvena nähty ojissa ja penkoissa useampia. Ja kun katselee tarkkaan niin ei täysin ehjiä puskurimuovejakaan kovin monesta löydy. Liekkö alaan kuuluisi järjestää lisäkoulutusta? Mutta selviteltävänä ainakin mielenkiintoinen.
Eikö ammattikuljettajan tutkinto koskekaan pizzakuskeja?