News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Ulkomaalaisten aiheuttamat ongelmat autoihin ja liikenteeseen liittyen

Started by toimitus, 05.01.2012, 15:55:43

Previous topic - Next topic

toimitus

Hei,

Olisimme kiinnostuneet kuulemaan näkemyksiänne ulkomaalaisten henkilöiden/ulkomaalaisissa kilvissä olevien autojen mielestänne aiheuttamista ongelmista sekä näihin liittyvistä vääräksi kokemistanne käytänteistä/ilmiöistä Suomessa.

Aiheiden tulee liittyä autoiluun ja liikenteeseen.

Esimerkkejä:

- Ulkomaiset kuorma-autot (esim. itäliikenne); polttoaineiden käyttö/verotus, liikenneturvallisuus
- Ulkomaisten autojen maassaoloedellytykset (esim. Suomessa pysyvästi oleskelevat virolaiset)
- Ulkomaisten autojen liikennekelpoisuus/-turvallisuus (esim. kerjäläisromanit)
- Ns. sosiaalirahojen myöntäminen autoiluun liittyen (esim. auton hankinta)
- Autoilun ja liikenteen verotus Suomessa oleskelevien ulkomaalaisten suhteen ylipäätään
- Pysäköinti, sakotus, rangaistusten ja valvonnan toimivuus

Ketjun materiaalia voidaan käyttää Ilta-Sanomien jutunteon pohjana. Voitte ottaa yhteyttä tunnuksen haltijaan palstan yksityisviestijärjestelmällä, jota kautta saatte tarvittaessa myös tarkemmat yhteystiedot. Yhteydenotot ovat luottamuksellisia.

Ilta-Sanomat tapaa aiheen tiimoilta myös liikenneministeri Merja Kyllösen 19.1.2012.

Ystävällisesti,

IS Autot, toimitus

Siili

Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
Hei,

Olisimme kiinnostuneet kuulemaan näkemyksiänne ulkomaalaisten henkilöiden/ulkomaalaisissa kilvissä olevien autojen mielestänne aiheuttamista ongelmista sekä näihin liittyvistä vääräksi kokemistanne käytänteistä/ilmiöistä Suomessa.

Ystävällisesti,

IS Autot, toimitus

Taitaa olla trolli.  Erkkomedia ei takuulla  ole kiinnostunut 20 netsin mielipiteestä.

junakohtaus

Laitoin kirjoittajalle YV:n, että pistää nimensä ja oikeat yhteystietonsa ketjuun. Jos niitä ei ala kuulua, voinemme suhtautua trollina ja poistaa. Ehdotan, että kukaan ei kontribuoi ketjun aihetta koskien ennen kuin jokin selvyys saadaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Tommi Korhonen

Olen lievästi ollut huomaavinani että hommalle on ilmestynyt viime aikoina uusia nimimerkkejä jotka heittävät eritasoisia aika raflaavia väitteitä ensimmäisessä postissaan. Koska näitä reippaampia aloituksia on ollut useita eritasoisia, noin olen miettinyt kalastetaanko niillä jotain tiettyä reaktioita hommalta.

En tietenkään voi todistaa mitään, ja esim tämä näyttää taas vähän erilaiselta aloitukselta. Mutta kuitenkin. Homman kouluttamana en voi kuin olla epäluuloinen. Itse yhdistän, jostain syystä nämä myös presidentinvaalien läheisyyteen.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

junakohtaus

Sain sen verran vastausta, että uskallan avata ketjun kommentoinnille (joskin ihmettelen IS:n tapaa toimia).

Kirjoittajia kehotetaan muistamaan, että tähän kirjoitetut mielipiteet ja kokemukset saattavat päätyä lehteen ja että journalistinen harkinta viestin käsittelyn suhteen ei aina vastaa sitä miten kukin tahtoisi itseään luettavan. Edelleen kehotetaan jättämään postaamatta selkeimmät legendat, kaupunkitarut ja varsinkin se lieksalaisen paikallislehden yleisönosastokirjoitus, joka on ainoa tunnettu lähde väitteelle sossun maksamista ajokorteista.

Herrasväki on hyvä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Alapo

Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43


- Ulkomaiset kuorma-autot (esim. itäliikenne); polttoaineiden käyttö/verotus, liikenneturvallisuus
- Ulkomaisten autojen maassaoloedellytykset (esim. Suomessa pysyvästi oleskelevat virolaiset)



- Ulkomaiset kuorma-autot ajaa todella mielenkiintoisella turvaväleillä toisiinsa nähden, mitenpä ajat ohi millään tavalla kun väliin ei pääse.
- Suomessa mm. virolaiset ajaa melko mielenkiintoisesti, ainakin erään evitskogissa sijaitsevan virolaisten asutukseen tarkoitetun entisen opiston suuntaan kun ajaa, niin on se yhtä rumppaamista, ajetaan perässä, sadan metrin päässä, perässä, kaukana. Osa virolaisista hylkää autonsa kun siitä aika hylkää, kilvet mukaan ja antaa olla vaan paikoitusalueella, on nähty. Ja sitten kun autosta henki loppuu, no worries, vaihdetaan toiseen samanlaiseen autoon kilvet. Kummasti ei poliisia kiinnosta vaikka partioivat jatkuvasti sillä alueella.

nuiv-or

En ole autoilija, mutta

Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Ulkomaiset kuorma-autot (esim. itäliikenne); polttoaineiden käyttö/verotus, liikenneturvallisuus

Polttoaine on suunnasta riippuen joko virolaista tai venäläistä, joten ei sitä täällä veroteta.
Liikenneturvallisuuskäsitys yleisesti ottaen on venäläisillä ja baltialaisilla heikompi kuin suomalaisilla. Yksittäistapauksia toki löytyy.

Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Ulkomaisten autojen maassaoloedellytykset (esim. Suomessa pysyvästi oleskelevat virolaiset)

Ei näitä pysty mitenkään valvomaan. Virolainen kertoo tulleensa juuri eilen maahan, ei ole mitään rekisteröintiä tai leimaa passissa/henkilökortissa. Vaikka ottaisi aikamerkityn kuvan ja näyttäisi sitä 3 kk oton jälkeen, virolainen voi sanoa käyneensä sillä välillä Virossa. Vaikka EU on byrokratiahelvetti, näin yksinkertaista asiaa ei olla edes mietitty, vaikka kuuluu oleellisena osana vapaaseen liikkuvuuteen.

Olen itsekin viettänyt vuoden EU:ssa suomalaisilla kilvillä, ei kukaan kysynyt mitään.

Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Ulkomaisten autojen liikennekelpoisuus/-turvallisuus (esim. kerjäläisromanit)

Sama. Ei ole eurooppalaista katsastusrekisteriä.

Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Ns. sosiaalirahojen myöntäminen autoiluun liittyen (esim. auton hankinta)

Ks. http://hommaforum.org/index.php/topic,60526.0.html - miten luulet artikkelin palelevan naisen rahoittaneensa autokoulun/ajokorttinsa?

Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Autoilun ja liikenteen verotus Suomessa oleskelevien ulkomaalaisten suhteen ylipäätään

Ainoastaan suomalaista verotetaan. Ulkomaalainen, vaikka hänellä olisi henkilötunnus, voi aina kaivaa ulkomaisen henkilöllisyystodistuksen ja kertoa tulleensa juuri edellisellä lennolla/lautalla.

Quote from: toimitus on 05.01.2012, 15:55:43
- Pysäköinti, sakotus, rangaistusten ja valvonnan toimivuus

Ulkomaalaiset eivät maksa sakkoja. Niitä ei voi periä, koska ei voi valvoa. Kilpikamerat tunnistavat ainoastaan suomalaiset kilvet. Tähän on tulossa 2013 jokin direktiivi, mutta en usko sen auttavan mitään.

Voisit kysyä poliisilta, mitä käy, kun belgialainen ABC-123 ajaa ylinopeutta, sakotetaanko suomalaista ABC-123:a.

toimitus

Kiitos kommenteista, voin vakuuttaa että kyseessä ei ole trolli. Keskustelunavauksena trollaushenkisetkin näkökulmat voivat silti toimia, tässä syy alun muotoiluihin. On myös hyvä muistaa, että iltapäivälehtien eräs tarkoitushan on olla ns. puheenaihemedia.

Tässä tapauksessa tasokas keskustelu kyllä varmasti korjaa hyvillä vastauksilla ne huonot kysymykset.

Nimimerkki edellä on aivan oikeassa siinä, että autot tai tiet välineinä eivät aiheuta sinänsä mitään vaan niiden käyttäjät jne. Tosin auto- ja liikenneaiheisessa teemajournalismissa nimenomaan nämä em. välineet ovat silti lähes aina se ensisijainen näkökulma. (Jokainen voi lukea vaikka pari sivua ensimmäistä käteen sattuvaa Tekniikan Maailmaa, Tuulilasia ja kumman tahansa iltapäivälehden yleensä perjantaisin ilmestyviä autokokonaisuuksia niin huomaa mistä on kyse.)

Tarkoitus ei missään nimessä ole tehdä juttua tyyliin "katso mitä hommafoorumilla ollaan mieltä somalien ajokorteista", vaan hakea hyviä pointteja jutunteon aiheiksi.

(Presidentinvaaleista ei ole kyse, ellette sitten halua kertoa jotain yliluonnollisen mehevää ja aiemmin pimennossa ollutta Timo Soinin Volvosta tjsp..)

Mitä tulee itse aiheisiin, niin venäläinen rekkaliikenne on ulkomaalaisaiheista ehkä se puhutuin ja IS:ssakin hyvin tiedossa. Kiinnostavaa olisi kuitenkin kuulla mitä muuta auto- ja liikenneaihetta tältä palstalta löytyy, kun keskusteluun otetaan toki osin hieman keinotekoinenkin Suomi/suomalainen vs. muut -lähtökohta. Uskomme, että ainakin joitakin mielenkiintoisia näkökulmia.

Tähän mennessä mielestämme erityisen hyviä ja jatkoselvityksen arvoisia pointteja vastanneilta (noinniinkuin jatkokeskustelun tueksi):

- Ulkomaan kilvissä oleva auto pysäköi väärin ja saa sakot - rangaistusta ei käytännössä tule vai tuleeko? Milloin, miten? Pohjoismaat sakkoperinnän piirissä, entäpä muut?
- Muut liikennerikkeet; voiko rangaistuksista luistaa yksinkertaisesti poistumalla Suomesta? Missä tilanteissa maahan pääsee aina ongelmitta takaisin?
- Kun ulkomaalaisen ajokortin voi vaihtaa suomalaiseen: Vastaako oppimäärä meikäläistä, pärjäävätkö kuljettajat liukkaalla, sujuuko liikennekulttuurin omaksuminen?
- Pääseekö Suomen liikenteeseen ulkomaille rekisteröityjä autoja jotka eivät täytä teknisiä liikenneturvallisuusvaatimuksiamme? Miksi? Viranomaisten keinot ja käytänteet?
- Ulkomaille rekisteröityjen autojen valvonta ylipäätään + keinot ja käytänteet. Eroavatko Suomen viranomaisten valvontamahdollisuudet lähtömaittain?


Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: toimitus on 05.01.2012, 23:24:00
Tarkoitus ei missään nimessä ole tehdä juttua tyyliin "katso mitä hommafoorumilla ollaan mieltä somalien ajokorteista", vaan hakea hyviä pointteja jutunteon aiheiksi.

Henkilökohtaisesti en luota Iltasanomiin. Lehdellänne on tapana jättää julkaisematta muun muassa maahanmuuttokriittiset mielipiteeni.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Simo Hankaniemi

Hiljattain oli esillä uutinen, jonka mukaan 40% ulkomaalaisista ajokorteista on väärennöksiä. Tämä herätti mieleeni kysymyksen, että miten viranomaiset ovat toimineet/toimivat näissä tapauksissa? Kyseessä on käsittääkseni petos. Etnosuomalaisen kohdalla seuraukset väärennetyllä ajokortilla ajamisesta olisivat kaiketi melko ankarat. Onko eksoottisella kaverilla näissä tapauksissa ihan eri oikeudet, kuten epäilen?

MW

Quote from: Simo Hankaniemi on 05.01.2012, 23:48:16
Hiljattain oli esillä uutinen, jonka mukaan 40% ulkomaalaisista ajokorteista on väärennöksiä. Tämä herätti mieleeni kysymyksen, että miten viranomaiset ovat toimineet/toimivat näissä tapauksissa? Kyseessä on käsittääkseni petos. Etnosuomalaisen kohdalla seuraukset väärennetyllä ajokortilla ajamisesta olisivat kaiketi melko ankarat. Onko eksoottisella kaverilla näissä tapauksissa ihan eri oikeudet, kuten epäilen?

Tämä ei ole ongelma. Ongelma on se, että jokaisen rehellisen ihmiseen ajoneuvoon pitäisi saada alkolukko ja GPS-paikannin. Ihan verotussyistä, ja onhan se kyykyttäminen kivaa muutenkin, kun korkeaan asemaan päästään.

Nuiva-Jukka

Kuten 45 minuuttia ohjelma todisti: sossu ei maksa somalien yms. ajokortteja.
Se on totta.
Sen sijaan (hyvinkin uskottavalta taholta kuulemanieni tietojen mukaan) ely-keskus ja tietyt yhdistykset maksavat.
Googlatkaa. Enempää en laita tähän, ettei vaan olisi syytteenalaista rassismia.
Lisään vielä että että olen kuullut tällaisia väitteitä pikkulintujen laulamana, enkä tietenkään väitä näin itse.

edit: Hessu.
edit2: Poistettu joitain ns. loukkaavia kohtia.
Lue täältä, miten kulttuurimarxilaisuudella mädätetään yhteiskuntaa: http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Miniluv

Quote from: Nuiva-Jukka on 06.01.2012, 00:33:32
Kuten 45 minuuttia ohjelma todisti: sossu ei maksa somalien yms. ajokortteja.
Se on totta.
Sen sijaan (hyvinkin uskottavalta taholta kuulemanieni tietojen mukaan) ely-keskus ja tietyt yhdistykset maksavat.
Googlatkaa. Enempää en laita tähän, ettei vaan olisi syytteenalaista rassismia.
Lisään vielä että että olen kuullut tällaisia väitteitä pikkulintujen laulamana, enkä tietenkään väitä näin itse.

edit: Hessu.
edit2: Poistettu joitain ns. loukkaavia kohtia.

Valitan, mutta näillä lähteistyksillä ei pitkälle pötkitä.

Ei jatketa tästä tässä ketjussa. Muualla voi, mutta kokeile nyt edes jonkinlaista perustelemista.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

atella

Quote from: Simo Hankaniemi on 05.01.2012, 23:48:16
Hiljattain oli esillä uutinen, jonka mukaan 40% ulkomaalaisista ajokorteista on väärennöksiä. Tämä herätti mieleeni kysymyksen, että miten viranomaiset ovat toimineet/toimivat näissä tapauksissa? Kyseessä on käsittääkseni petos. Etnosuomalaisen kohdalla seuraukset väärennetyllä ajokortilla ajamisesta olisivat kaiketi melko ankarat. Onko eksoottisella kaverilla näissä tapauksissa ihan eri oikeudet, kuten epäilen?

Joissakin maissa ajokortin saa hyvin helposti, ei siis mitään syytä väärentää. Ajokortti on siis "aito", mutta suomalaisittain ajatellen se ei ole ajokortti, vaan ihan jotain muuta.

Tässä tuore esimerkki. Tuntemani henkilö, suomalainen, oli hankkimassa sikäläiselle ystävälleen, 17 v tyttö, ajokorttia. Siinä meni vain pieni hetkí.

Ensin oli kirjallinen koe, liikennesäännöistä yms. Tytölle annettin kaksi paperia. Toisella paperilla oli tietoja sikäläisistä liikennesäännöistä yms. Se lukemalla tulisi siis tietoiseksi kuinka vastata varsinaisessa kokeessa, jotta sen läpäisisi. Toisella paperilla oli erilaisia ruutuja, joita oikein kruksaamalla erilaisista vaihtoehdoista, todistaisi että ymmärtää asiat. Tyttö oli juuri aloittamassa lukemaan tuota ensinmainittua paperia, kun virkailija siirsi sen syrjään, ja sanoi että ei kannata vaivautua. Laittoi sitten tytön eteen kruksipaperin, neuvoen että oikeat vastaukset kysymyksiin on merkitty hyvin pienellä pisteellä ruudussa. Tyttö kruksasi pisteruudut, ja kaikki vastaukset oli tietenkin oikein.

Kirjallinen koe oli siten hyväksyttävästi suoritettu.

Sitten oli ajokokeen vuoro. Se kävi vielä nopeammin. Virkailija kirjoitti että ajokoe on hyväksyttäväti suoritettu. Tyttö ei ollut siis elämänsä aikana  ajanut metriäkään autoa, ja AB ajokortti oli valmis.

Ajokortin "virallinen" hinta siellä on 10 euroa vastaava summa. Kun nyt kuitenkin länsimainen mies norkoili mukana, niin korruptio iski ankarasti, ja ajokortin hinta viisinkertaistui, eli maksoi huimat 50 euroa vastaavan summan.

Maa on Filippiinit. Tapahtui viime syksynä.

korj. lyöntivirhe






"On totta että voit huijata kaikkia ihmisiä jonkin aikaa;
voit jopa huijata joitakin ihmisiä kaiken aikaa;
mutta et voi huijata kaikkia ihmisiä kaiken aikaa."

- Abraham Lincoln

AstaTTT

Quote from: toimitus on 05.01.2012, 23:24:00
- Kun ulkomaalaisen ajokortin voi vaihtaa suomalaiseen: Vastaako oppimäärä meikäläistä, pärjäävätkö kuljettajat liukkaalla, sujuuko liikennekulttuurin omaksuminen?

On hengenvaarallista ja edesvastuutonta antaa suomalainen ajokortti henkilölle, joka tulee alueelta, jossa ei ole lunta nähtykään. Pakollinen liukkaankelin testaus olisi minimi. Kumppanini on kanadalais-italialainen ja kyllähän meillekin ylinopeussakkoja ropisi välillä jopa niin, että oli mennä kortti kuivumaan, kun tahtoi se Italian ajotyyli olla alkuvuosina pinnalla. Sakkojen myötä myös ajotapa muuttui suomalaiseksi ja nyt on mennyt puolitoista vuotta ilman yhtäkään ylinopeussakkoa.  ;)

Kanadasta oli onneksi takataskussa vuosien talviajokokemus (sekä Saksassa ajettu formulakoulu), joten lumella ja jäällä ei tullut "maahanmuuttoyllätyksiä".

Kari Kinnunen

Jaaha, tästäpä olisi paljonkin sanomista. Nyt alkuu toimitukselle voisi vinkkinä antaa, että tutkikaapa mahtaako suomalainen ja itä.eurooppalainen kuljettajien ammattipätevyyskoulutus olla yhteimitallisia.

Tähän pitääkin palata vielä oikein ajatuksen kanssa kun on viikolla Barentsin rannalla odottelemassa kalakuormaa...

Nuivake

Quote from: Kari Kinnunen on 07.01.2012, 05:28:30
Jaaha, tästäpä olisi paljonkin sanomista. Nyt alkuu toimitukselle voisi vinkkinä antaa, että tutkikaapa mahtaako suomalainen ja itä.eurooppalainen kuljettajien ammattipätevyyskoulutus olla yhteimitallisia.

Tähän pitääkin palata vielä oikein ajatuksen kanssa kun on viikolla Barentsin rannalla odottelemassa kalakuormaa...


Itsekkin "ammattiajokortin" omistavana ja viikon sisällä jokavuotiseen lain mukaiseen "lisäkoulutukseen" osallistuvana, voin sanoa että ainakaan teoreettinen ammattipätevyys ole todellakaan samalla viivalla monen muun eurooppalaisen kanssa. Ei varmasti ole. Eikä myöskään siitä johtuvat kulut. Saatana.  >:(
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Kari Kinnunen

Täällä hiukan lisää ruodintaa:

http://hommaforum.org/index.php/topic,64842.msg888678.html#msg888678

Itselläni alkaa loppua usko alaan. Veikkaan, että suomalaiset autot katoavat pikkuhiljaa suomenkin teiltä kuten ovat kadonneet keski-euroopan teiltä. Ei yksinkertaisesti pysty kilpailemaan tällä kukurakenteella.

Tosin meriliikenteellehän on jo käynyt niin. Jäsen Captain Nuiva osaisi siitä asiasta kertoa enemmän.

Lemmy

Suomalainen on 2. luokan kansalainen omassa maassaan. Kaikki maksaa ja kaikki pitää maksaa. Ulkomaalaiset sen sijaan voi perseillä miten tahtoo, eikä ole mitään seuraamuksia. Tulli, rajavartilaitos ja poliisi ei tee hommiaan vaan vainoaa veronmaksajia koska tietää, että ulkomaalaisilta ei saa nyhdettyä rahaa.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Maastamuuttaja

Erään lumettoman afrikkalaisen maan ajokorttitestin kirjallisessa osiossa tiedusteltiin, mitä on tehtävä, jos lumi on peittänyt liikennemerkin.

Oikea vastaus? Auto on pysäytettävä,  lumi putsattava merkistä ja matkaa jatketaan merkin sisältämän menovinkin pohjalla.

Miksi kysyttiin? Koska testi oli kopio brittiläisestä.

Kysyttäneen vielä tänäänkin, ja ylihuomenna. Kolonialismin perintö.

Awnker

Asun itärajan lähellä ja käyn aika usein venäjällä itsekkin tankkaamassa niin tulee nähtyä tätä touhua aika paljon.

- Ulkomaiset kuorma-autot (esim. itäliikenne); polttoaineiden käyttö/verotus, liikenneturvallisuus

Ammattiautoilijat ovat suurimmaksi osaki ammattitaitoisia. Sen verran ammattitaitoisia, että osa suomalaisista kuljetusyrityksistä käyttää pelkästään venäläisiä kuljettajia. Varsinkaan venäjän kuljetuksissa ei ole mitään järkeä käyttää suomalaisia. Saat vaihdettua kuljettajan aina venäjän puolella, polttoaineet ~60% halvempia ja palkkaus ei ihan tessin mukaan varmaankaan tapahdu. Näitä ei niin hirveästi ole, mutta polttoaineen verotuksen kiihtyminen tällä tahdilla alkaa varmasti jossain vaiheessa ainakin itä-suomessa kannustaa tähän ammattimaiseen polttoaineen tuontiin venäjältä.

sitrus

On typerää niputtaa kaikki ulkomaaliset autot samaa nippuun. Esim. saksalaiset ajavat aivan eri tyylillä kuin venäläiset.
Silmiin pistää ex Neuvostoliiton alueelta tulevien ajotyyli. Siitä paistaa läpi kovin nuori autoilukulttuuri. He usein ajavat samaan tapaan kuin monet nuoret kuskit joilla on ollut kortti sen verran kauan hallussa, että autoa osataan käsitellä ennustettavissa olosuhteissa. Kuitenkaan muuta liikennettä ei huomioida riittävästi. Vähän sellainen asenne, että on hyvä kuski jos osaa ajaa lujaa ja pujotella sujuvasti muiden seassa.

Afrikkalaisilla taas on oma tyylinsä. Ainakin osalla. Välillä ihmettelen että mistä se kortti on saatu. Kerran katselin yhden afrikkalaisperäisen parkkeerausta. Uskomatonta touhua. Olin iloinen että oma autoni ei ollut siinä lähellä. Varsikin kun huomasin että auto oli täynnä lommoja.

Kyllä moni niistäkin osaa ajaa, mutta kun kehäteillä ja moottoriteillä pyöriskelee lähes päivittäin, niin jotenkin tyylistä näkee jo kaukaa millainen ihminen on ratissa. Tai ei pelkästään tyylistä, vaan kokonaisuudesta, auton sijoittelusta suhteessa muuhun liikenteeseen, auton iästä, mallista, miten se on putsattu lumesta, ohittaako silloin kun on hyvä paikka ohittaa  jne. Mikään asia ei yksinään ratkaise, mutta kun riittävän monta kohtaa kolahtaa kerralla kohdalleen, niin voi sanoa etukäteen suurella todennäköisyydellä millainen kuski autossa on ja keskittykö hän ajamiseen vai kännykkään lörpöttelyyn.

Haplotaxida

Eikös tämä ole melkein vihapuhetta? Venäläisten ajotavoista oli puhetta eilisessä Ylen Pohjois-Suomen alueuutisissa, ihan poliisin suullakin: Pohjois-Suomen uutiset tiistai 10-01-2012 . Itselläni ei juurikaan ole sellaisia henkilökohtaisia konkreettisia kokemuksia, joita voisin yleistää. Sen sijaan tiedän erään harkinneen yhdessä vaiheessa tätäkin moneen kertaan uutisoitua porsaanreikää, ennen kuin siirtyi takaisin rapakon taakse:

.. Suomessa olevista virolaisautoista lähes puolet on maassa kyseenalaisin järjestelyin, arvioi Tulli. Moni pysyvästi Suomessa oleva virolaisauto on esimerkiksi rekisteröity Viroon, jolloin kulkupelistä ei tarvitse maksaa veroja Suomeen. Suomessa on arviolta 50 000 ulkomaille, pääasiassa Viroon, rekisteröityä ajoneuvoa.

Laki sanoo, että auto pitää rekisteröidä siihen maahan, jossa sen omistaja pääasiallisesti asuu ja työskentelee. Suomen teillä ajelevista 50 000 ulkomaalaisesta autosta lähes joka toinen on maassa epämääräisin perustein.


- Joka toinen virolaisauto vilunkipelillä Suomessa (9.12.2011, Yle)
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Navajo

Oma kokemus ja havaintoi itärekoista pohjoisessa. Ovat uusia/uudehkoja autoja ja kulkevat ~100km/h eli reippaasti enemmän kuin kotimaiset autot. Ihmettelin 100km/h alueella ohittelevaa rekkaa ja ajoin gps:n kanssa hetken aikaa samaa nopeutta kuin ko. auto ennenkuin käännyin toiseen suuntaan. Tuli mieleen että mitähän muita säännöksiä rikotaan, kun ei kerran nopeuden suhteen välitetä.

JR

Suurin ongelma tosiaan on, että Suomessa vainotaan oman maan kuljetusyrityksiä. Tuttavani, joka järjestelee kuljetuksia ammatikseen, kertoi, että ulkomaiset rekat voivat helposti kiertää kaikkia mahdollisia liikennöimisrajoituksia, mitä heille on laitettu.
Itseäni harmittaa tulevaisuudessa vaadittavat lisätkoulutukset. En voi millään ymmärtää, miten ABC autonajokorttini ajo-oikeutta voidaan peruuttaa.
Viime kesänä kuulin parturissa käydessäni, että venäläiset rekkakuskit varastavat hirveän paljon tavaraa. Parturi kertoi, että mopopojat parkkeeraavat moponsa hänen liikkeensä eteen, koska tietävät, että hän antaa mopovarkaille liukkaan lähdön. Mopo on helppo nostaa rekan kyytiin ja mopo on yli rajan, ennenkuin mitään ehditään tekemään.
Paikka on sellainen, missä rekkaliikennettä on paljon.

jmk

Tjaa, nyt kun "bussithan pysähtyisivät ilman maahanmuuttajia", ehkä pari matkustajan/ohikulkijan havaintoa:

Vuosaaren Kallahdessa ajelee bussi tiellä, jolla ei mitään bussilinjaa ole ja joka ei johda muualle kuin rantaan umpikujaan. Kuski on siis eksynyt. Huomattuaan virheensä hän yrittää kääntää ahtaassa risteyksessä talviliukkailla - eihän se onnistu, vaan bussin perä liukuu ojaan. Kuljettaja on tummahkoihoinen eikä mitenkään suostu ymmärtämään, että homma ei nyt onnistu, vaan yrittää vaan suditella ojasta pois. Renkaat vain sutivat tyhjää, kuljettajalla ei mitään ymmärrystä siitä, miten bussi liukkaalla käyttäytyy. Auttamaan tulleiden ohikulkijoiden ankaran suostuttelun jälkeen kuljettaja vihdoinkin soittaa jonnekin ajokeskukseen ja kertoo että tänne nyt jäätiin.

Otaniemessä ajaa bussia itäaasialaisen näköinen epävarma kuljettaja. Ei tunne reittiä, vaan pyytää etupenkin matkustajan neuvomaan miten ajetaan. Matkustaja opastaa muutaman kilometrin matkan kääntymisineen ja kaistanvaihtoineen Otaniemestä Westendinasemalle.

Näitä eksyilyjä tulee tietenkin, kun pannaan puikkoihin täysin ummikkokuskeja, jotka eivät ole paikkoja ennen nähneetkään. Kyllä hekin voisivat tietysti karttaa lukea. Mutta isompi ongelma on, että jopa bussin rattin pannaan ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä ison auton käyttäytymisestä talvisäässä.

Nuivake

Quote from: jmk on 13.01.2012, 13:20:21
Tjaa, nyt kun "bussithan pysähtyisivät ilman maahanmuuttajia", ehkä pari matkustajan/ohikulkijan havaintoa:

Vuosaaren Kallahdessa ajelee bussi tiellä, jolla ei mitään bussilinjaa ole ja joka ei johda muualle kuin rantaan umpikujaan. Kuski on siis eksynyt. Huomattuaan virheensä hän yrittää kääntää ahtaassa risteyksessä talviliukkailla - eihän se onnistu, vaan bussin perä liukuu ojaan. Kuljettaja on tummahkoihoinen eikä mitenkään suostu ymmärtämään, että homma ei nyt onnistu, vaan yrittää vaan suditella ojasta pois. Renkaat vain sutivat tyhjää, kuljettajalla ei mitään ymmärrystä siitä, miten bussi liukkaalla käyttäytyy. Auttamaan tulleiden ohikulkijoiden ankaran suostuttelun jälkeen kuljettaja vihdoinkin soittaa jonnekin ajokeskukseen ja kertoo että tänne nyt jäätiin.

Otaniemessä ajaa bussia itäaasialaisen näköinen epävarma kuljettaja. Ei tunne reittiä, vaan pyytää etupenkin matkustajan neuvomaan miten ajetaan. Matkustaja opastaa muutaman kilometrin matkan kääntymisineen ja kaistanvaihtoineen Otaniemestä Westendinasemalle.

Näitä eksyilyjä tulee tietenkin, kun pannaan puikkoihin täysin ummikkokuskeja, jotka eivät ole paikkoja ennen nähneetkään. Kyllä hekin voisivat tietysti karttaa lukea. Mutta isompi ongelma on, että jopa bussin rattin pannaan ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä ison auton käyttäytymisestä talvisäässä.


Bussikortin omaavana voin ilmoittaa verisuonen juuri katkenneen päästäni.  :facepalm:
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Titus

Hakaniemen autokoulu Hämeentien alkupäässä antaa opetusta melkoiselle määrälle tummia kuskeja. Näitä sitten näkee Kallion liikenteessä tulkki takapenkillä kääntämässä etupenkillä istuvan opettajan elekieltä omalla elekielellään kuskille. Varsinkin parkkeerausharjoitukset Neljännellä linjalla lievässä mäessä ovat hupaisaa seurattavaa. Ilmeisimmin kaikista kielistä ei löydy suoraa
käännöstä mäkilähdön/parkkeeramisen opettamiseen...

Toimittaja voisi ihan pääkallopaikalla käydä kysymässä maksajia ( joita autokoululla ei tietenkään ole mitään järkeä kertoa ) ja yleensäkkin ajokoulun toteutusta monikulttuurisesti. 

http://maps.google.fi/maps?q=H%C3%A4meentie+14,+Helsinki&hl=fi&ie=UTF8&ll=60.181392,24.953942&spn=0.000021,0.033023&sll=62.593341,27.575684&sspn=17.422521,67.631836&oq=H%C3%A4meentie+14&vpsrc=0&hnear=H%C3%A4meentie+14&t=m&z=16&layer=c&cbll=60.181314,24.953721&panoid=wJSwKBwK0Pixt8EtYh85bA&cbp=12,350.32,,0,4.77

Ja noista Otaniemen ( ja muidenkin linjojen ) eksyilyistä on tullut omakohtaisia huomioita myöskin. Jännintä on, että matkustajien kynnys huomauttaa väärästä reitistä on laskenut aika paljon parin vuoden takaisesta. Ilmeisesti kaikkia ei aamutuimaan kiinnosta käydä katsomassa Lehti- ja Kuusisaaren maisemia jos on menossa Otaniemeen. Ystävällisiä kuljettajia sen sijaan on enemmän ulkomaalaisissa ja suomalaisilla kuskeilla tuntuu jatkuvasti olevan ns tatti otsassa, varsinkin vanhemmilla.

Yksi hauska piirre on, että bussista poistuttaessa huudetaan kovaan ääneen kuskille "KIITOS!" paitsi jos on suomalainen kuljettaja....


:flowerhat:

that's a bingo!

requiem

Quote from: Ulkopuolinen on 07.01.2012, 20:39:27
Quote from: Asta Tuominen on 06.01.2012, 21:39:48
Quote from: toimitus on 05.01.2012, 23:24:00
- Kun ulkomaalaisen ajokortin voi vaihtaa suomalaiseen: Vastaako oppimäärä meikäläistä, pärjäävätkö kuljettajat liukkaalla, sujuuko liikennekulttuurin omaksuminen?

On hengenvaarallista ja edesvastuutonta antaa suomalainen ajokortti henkilölle, joka tulee alueelta, jossa ei ole lunta nähtykään. Pakollinen liukkaankelin testaus olisi minimi.


Aika hyvä systeemi voisi olla sellainen että ulkomaalaisen autokortin saisi vaihtaa "kesäajokortiksi" eli sillä saisi ajaa sinä aikana jona nastarenkaiden käyttö on kiellettyä ja säiden salliessa (=plussakeli, ei lunta eikä jäätä) silloin kun nastarenkaiden käyttö on sallittua mutta ei saisi missään olosuhteissa ajaa silloin kun on talvirengaspakko. Talvirengaspakon aikana saisi ajaa vain jos ulkomaiseen ajokorttiin suoritetaan täällä täkäläisen autokoulun talviajo-osuus. (Eikös nykyisin ole joku sellainen?)

Tuosta talviajo-osuudesta voisi sitten vapauttaa ne valtiot ja osavaltiot, joissa ajo-olosuhteet ja ajokortin vaatimukset ovat riittävän samanlaisia kuin täällä. Ruotsi, Norja, Kanada, valitut USA:n pohjoiset osavaltiot, Venäjä, Eesti...

...

Näinhän se on, opetus pitää sisällään liukasteluajoa.

B-luokan ajokortin suorittaminen on jaettu kahteen vaiheeseen.

I-vaiheessa teoriaopetusta ja ajotunteja, tästä lyödään käteen kahden vuoden lyhytaikainen ajokortti tutkinnon läpäisyn jälkeen. Ajotuntien määrässä voi olla pientä eroa riippuen pitääkö tämä sisällään pimeällä harjoittelua. Myös liukkaan kelin radalla käydään pyörähtämässä.

II-vaihe suoritetaan tuon lyhytaikaisen ajokortin aikana. Jos ei suorita, lyhytaikainen ajokortti lähtee ja takaisin ykkösvaiheeseen. Tähän vaiheeseen kuuluu arviointiosa, ajonäyte ja ja liukastelua liukkaan kelin radalla teoriaopetuksella ryyditettynä. Ei sisällä tutkinto-osaa.

Toisessa vaiheessa käyminen on erityisen ihastuttavaa (pari vartin ajolenkkiä taajamassa ja tuo rataliukastelu), esim. jos on ensin harjoitellut (l. autoillut kaupunkiajoa, pitkää matkaa ja ties kuinka monta tuhatta kilometriä) puoli vuotta opetusluvan turvin ennen täysi-ikäisyyttä, tämän jälkeen autoillut sen lähes pari vuotta kaikine vuodenaikoineen ja vielä tullut heittäneeksi varusmiespalveluksen metsäkeikat ilman kommelluksia suuntaan tai toiseen. Näin nimimerkillä tuntiakaan autokoulussa istunut.

Ja jos joku päättäisi parahtaa tällaisesta rajoitusleimasta, niin eipä esim. automaattivaihteisella autolla autokoulun suorittanutkaan henkilö ole oikeutettu ohjastamaan manuaalivaihteista autoa.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge