Poll
Question:
Kuinka monen muslimin kanssa olet keskustellut(väh. minuutin)?
Option 1: 0
votes: 12
Option 2: 1
votes: 8
Option 3: 2-5
votes: 46
Option 4: 6-20
votes: 69
Option 5: En osaa arvioida
votes: 38
Option 6: Minulla ei ole mitään syytä puhua muslimille
votes: 8
Option 7: +20
votes: 50
Muistakaa, että jokainen islamilaisesta maasta tuleva ei ole muslimi. Tarkoitan muslimilla henkilöä, joka oikeasti noudattaa uskontonsa pääperiaatteita. Suomessa kuuluu noin 70 % kirkooon. En silti sano noiden 70 % tekemisiä kristittyjen tekemisiksi.
Eräs tuttava sanoi kaikkien venäläisten olevan huijareita, joiden kanssa ei tule kuin ongelmia. Tuntemani venäläiset ovat ihan samanlaisia nuoria kuin suomalaiset, pelaavat tietokoneella ja paskat nakkaavat politiikasta. Se, että Venäjän poliittinen järjestelmä on perseestä, ei tarkoita että ihmiset olisivat.
Jos Islamilaisessa maassa 11-vuotias myydään vaimoksi, ei automaattisesti tarkoita että kyseisen maan asukkaat sitä kannattaisivat. Tavallisella kansalaisella on aika vähän sanottavaa sotilasdiktatuurissa.
Itse vastasin etten osaa arvioida, sillä en ole kysynyt lähi-itäläisen näköisiltä ihmisiltä mitä uskontoa he edustavat ja kuinka aktiivisesti.
e. +20 vaihtoehto lisätty
Vastasin ennen kuin luin tarkentavasi.
Olen aina vain sitä mieltä, että toi on vallan mieletön rajaus. Muslimi on se, joka sanoo olevansa muslimi, eikä tässä ole mitään syytä lähteä kaikkein pahimpien partapirujen kanssa kompuksessa määrittelemään, että harmittomat ja mukavat tavat olla muslimi eivät ole mitään islamia ollenkaan vaan käydäkseen kunnon muslimista pitää katkoa kurkkuja ja keitellä soppaa vääräuskoisten tyttövauvoista.
Vastasin myös en osaa arvioida. Johtuu siitä justiinsa etten ole kysynyt kaikilta henkilöiltä, joiden kanssa olen puhunut heidän uskontoaan ja uskonasioitaan.
Muutama varma tapaus toki on näiden keskustelukumppanieni joukossa. Hekin varsin erilaisia keskenään.
Aika monenkin, niin fundamentalistien kuin täysin kinkkua ja viinaa nauttivien maallistuneidenkin kanssa sekä siltä väliltä olevien muslimien kanssa.
QuoteMaallistuneempikin muslimi välttelee kinkkua ja alkoholia sekä vihaa juutalaisia. Koen jälkimmäisen ongelmana.
Ainakin monet tapaamani muslimikurdit ovat puhuneet juutalaisista ja israelista aika positiiviseen/neutraaliin sävyyn. Muut sitäkin negatiivisemmin.
Vieläkään en tunne käsitettä 'maallistunut muslimi'.
Miten muslimi voi maallistua, kun kyseessä on uskonto, joka kieltää mm. sianlihan syömisen?
Jos henkilö syö sianlihaa ja juo viinaa, niin eihän hän silloin ole muslimi, koska ei noudata uskontonsa periaatteita...?
Jokin tässä nyt tökkii. Tai sitten ajatukseni jumittavat.
Quote from: Sininärhi on 23.08.2011, 14:06:51
Vieläkään en tunne käsitettä 'maallistunut muslimi'.
Miten muslimi voi maallistua, kun kyseessä on uskonto, joka kieltää mm. sianlihan syömisen?
Jos henkilö syö sianlihaa ja juo viinaa, niin eihän hän silloin ole muslimi, koska ei noudata uskontonsa periaatteita...?
Jokin tässä nyt tökkii. Tai sitten ajatukseni jumittavat.
Sianlihaa syöviä, naisia tasaveroisina pitäviä tai viinaa juovia muslimeja on varmasti, ehkä paljonkin. Kuten myös huorin tekeviä, valehtelevia, vanhemmilleen haistattelevia, varastavia tai tappavia kristittyjäkin. Maailma on ihmeellinen.
Quote from: Sininärhi on 23.08.2011, 14:06:51
Vieläkään en tunne käsitettä 'maallistunut muslimi'.
Miten muslimi voi maallistua, kun kyseessä on uskonto, joka kieltää mm. sianlihan syömisen?
Jos henkilö syö sianlihaa ja juo viinaa, niin eihän hän silloin ole muslimi, koska ei noudata uskontonsa periaatteita...?
Jokin tässä nyt tökkii. Tai sitten ajatukseni jumittavat.
Kyse on henkilön perhetaustan ilmaisemisesta, ilman viittausta henkilökohtaiseen vakaumukseen. Vertaa esimerkiksi "ateistinen juutalainen".
Quote from: Miniluv on 23.08.2011, 14:19:28
Quote from: Sininärhi on 23.08.2011, 14:06:51
Vieläkään en tunne käsitettä 'maallistunut muslimi'.
Miten muslimi voi maallistua, kun kyseessä on uskonto, joka kieltää mm. sianlihan syömisen?
Jos henkilö syö sianlihaa ja juo viinaa, niin eihän hän silloin ole muslimi, koska ei noudata uskontonsa periaatteita...?
Jokin tässä nyt tökkii. Tai sitten ajatukseni jumittavat.
Sanaa muslimi käytetään taustan mukaan, ilman viittausta henkilökohtaiseen vakaumukseen. Vertaa esimerkiksi "ateistinen juutalainen". Kyse on henkilön perhetaustan ilmaisemisesta.
Ahaaaa, nyt minullekin valkenee tämä. :D Selvä juttu.
Toisaalta, eräs ystäväni mieltää itsensä juutalaiseksi (viettää juutalaisten juhlia, osaa sujuvaa hepreaa jne.), mutta hän syö sianlihaa hyvällä omallatunnolla, eikä usko jumalaan millään tasolla.
Ateistinen juutalainen? Kyllä näin varmaan on.
Kai sitten on olemassa ateistisia muslimeja. Kulttuuri- / perhetausta. Nyt viimein tajuan, kiitoksia! ;D
Quote from: Sininärhi on 23.08.2011, 14:06:51
Vieläkään en tunne käsitettä 'maallistunut muslimi'.
Miten muslimi voi maallistua, kun kyseessä on uskonto, joka kieltää mm. sianlihan syömisen?
Jos henkilö syö sianlihaa ja juo viinaa, niin eihän hän silloin ole muslimi, koska ei noudata uskontonsa periaatteita...?
Jokin tässä nyt tökkii. Tai sitten ajatukseni jumittavat.
Käytännössä olen törmännyt muslimeihin (pitävät itseään muslimeina) joiden tiukin periaate on ollut olla syömättä possua. Sekin periaate on joillakin enemmän lapsuudesta kuin uskonnollisesta vakaumuksesta johtuva, eli siis kun kakarana muistutetaan potsin likaisuudesta, niin sitä ei mielellään suuhun laita, vaikka ei periaatteessa edes välitä asiasta. Yksi on ollut myöskin kaikkea alkoholia välttävä.
Tosin tuollainen henkilö voi olla muslimi vain meidän mielestä. Oikea muslimi ei pidä häntä muslimina, vaan kohdistaisi häneen päinvastoin ärhennystoimia.
En koskaan kysele muiden uskonnollista tai poliittista vakaumusta, joten en tiedä, kuka on muslimi ja kuka ei. Olen valmis laskemaan marginaalimuslimeiksi myös ne, jotka suhtautuvat islamiin kritiikittömästi ja myönteisesti, vaikka nämä eivät pitäisi itseään muslimeina. Islamissahan on kuitenkin kyse alistumisesta islamille, joten on aivan sama, syökö joku sianlihaa ja uskooko profeettaan.
Quote from: Whomanoid on 23.08.2011, 14:16:17
Quote from: Sininärhi on 23.08.2011, 14:06:51
Vieläkään en tunne käsitettä 'maallistunut muslimi'.
Miten muslimi voi maallistua, kun kyseessä on uskonto, joka kieltää mm. sianlihan syömisen?
Jos henkilö syö sianlihaa ja juo viinaa, niin eihän hän silloin ole muslimi, koska ei noudata uskontonsa periaatteita...?
Jokin tässä nyt tökkii. Tai sitten ajatukseni jumittavat.
Sianlihaa syöviä, naisia tasaveroisina pitäviä tai viinaa juovia muslimeja on varmasti, ehkä paljonkin. Kuten myös huorin tekeviä, valehtelevia, vanhemmilleen haistattelevia, varastavia tai tappavia kristittyjäkin. Maailma on ihmeellinen.
Valitettavasti "maallistuneelle muslimimiehelle" on liian usein viskinjuonti, possunsyönti ja rikollinen elämäntapa (veroja ei, avustuksia paljon jne.) varsin helppoja noudattaa, mutta seksuaalisen itsemääräämisoikeuden antaminen teinityttärelle kuuluu siihen huomattavasti vaikeampaan kategoriaan.
Quote from: Whomanoid on 23.08.2011, 14:16:17
Sianlihaa syöviä, naisia tasaveroisina pitäviä tai viinaa juovia muslimeja on varmasti, ehkä paljonkin. Kuten myös huorin tekeviä, valehtelevia, vanhemmilleen haistattelevia, varastavia tai tappavia kristittyjäkin. Maailma on ihmeellinen.
Tataarit? No ne ei kai ole oikeastaan muslimeja samalla tavalla ajatellen kuin nämä uudet uusmuslimit mitkä tulee partaradikaalien kulttuureista.
Vastasin "en osaa arvioida", koska +6 oli niin säälittävän pieni määrä (suurin kategoria kuitenkin)!!! Miksi ei ollut suurempaa kategoriaa?
Olen viettänyt pelkästään lomamatkoilla muslimimaissa ainakin 20 viikkoa, tuona aikana tulee juteltua aikas monelle muslimille poikineen. Lisäksi kaupunkilaisena olen jutellut Suomessa asuvien muslimien kanssa eri tilanteissa jo ainakin 30 vuoden ajan. (Onpa samassa kerrostalossakin asunut muslimeja, huu! ;)) Tämän päälle töissäni tapaan silloin tällöin muslimiasiakkaita (ulkomaalaisia),myös opiskeluaikana tuli törmättyä aika ajoin muslimiopiskelijoihin (ulkkarit + käännynnäiset). Loppupelissä lukumäärän täytyy olla satoja!
Olen työelämän ( sic ) puitteissa keskustellut muutamankin vakaumuksellisen muslimin kanssa enkä vain ohimennen. Nämä henkilöt ovat olleet somalikansaa.
En voi enää referoida vuosia sitten käytyjä keskusteluja, mutta erityisesti mieleeni on jäänyt kyseisten herrojen tyrmäävän ankara, leppymätön ja mielestäni jo patologisia piirteitä omannut juutalaisviha - juutalaiset kun kuulemma ovat kaikki aivan saatanallisia olentoja, joita jumalakin vihaa ja joiden syytä on kaikkinainen kurjuus maailmassa. Kyse ei siis ollut mistään poliittisesta vastenmielisyydestä, vaan aivan luuytimiin syöpyneestä inhon sekaisesta raivosta juutalaisia kohtaan. Jos Adolf Hitler olisi noita somaleiden monologeja sivusta kuunnellut, hän olisi luultavasti jo tuntenut myötähäpeää tai käskenyt näiden vaieta.
Quote from: Iza on 23.08.2011, 15:08:50
Vastasin "en osaa arvioida", koska +6 oli niin säälittävän pieni määrä (suurin kategoria kuitenkin)!!! Miksi ei ollut suurempaa kategoriaa?
Lisäsin +20. En tosin vaihtanut järjestystä, kun ajattelin laskennan menevän sekaisin.
Aika moni on ollut kohtuu paljon tekemisissä muslimeiden kanssa. Itsellä(mahdolliset) kokemukset enimmäkseen kebab-paikoista, joissa ei paljoa puhuta. Rajasin kyselyn tarkoituksella "todellisiin" islamin uskoisiin, enkä muslimikulttuuriin tai tapamuslimeihin. Minua vähän ihmetyttää, kun jotkut olettavat Lähi-idästä tulleiden raiskaajien ja varkaiden automaattisesti olevan islamin uskoisia.
Vielä omista kokemuksista sen verran, että kaikki tuntemani lähi-itäläiset(onpa tyhmä sana) ovat rikollisia. Tunnen vain yhden. En tosin tiedä onko hän muslimi.
Oisin kans vastannut ton +20.
Mut ehdin jo vastata +6 ennen kuin lisäsit ton uuden vaihtoehdon.
Olisin vastannut +40 jos sellanen olis ollu vaihtoehtona.
Matkoilla ja kotimaassa tullut kohdattua, sekä niitä "todellisia" islamin uskoisia (esim. huivia käyttävät naiset, joten ei kai tuossa tapauksessa ole epäilystä?) että maallistuneita - lähinnä tataareita.
Monen "todellisen" islamin uskoisen kanssa olen jutellut ns. syvällisiä, ei vain jotain diipadaapaa.
Paljonkin tullut keskusteltua vuosien varrella töiden tai matkojen vuoksi, mutta yleensä haluan olla mahdollisimman vähän työnulkopuolella heidän kanssaan tekemisissä.
Quote from: Viinankylväjä on 23.08.2011, 13:02:07
Muistakaa, että jokainen islamilaisesta maasta tuleva ei ole muslimi. Tarkoitan muslimilla henkilöä, joka oikeasti noudattaa uskontonsa pääperiaatteita. Suomessa kuuluu noin 70 % kirkooon. En silti sano noiden 70 % tekemisiä kristittyjen tekemisiksi.
Eräs tuttava sanoi kaikkien venäläisten olevan huijareita, joiden kanssa ei tule kuin ongelmia. Tuntemani venäläiset ovat ihan samanlaisia nuoria kuin suomalaiset, pelaavat tietokoneella ja paskat nakkaavat politiikasta. Se, että Venäjän poliittinen järjestelmä on perseestä, ei tarkoita että ihmiset olisivat.
Jos Islamilaisessa maassa 11-vuotias myydään vaimoksi, ei automaattisesti tarkoita että kyseisen maan asukkaat sitä kannattaisivat. Tavallisella kansalaisella on aika vähän sanottavaa sotilasdiktatuurissa.
Itse vastasin etten osaa arvioida, sillä en ole kysynyt lähi-itäläisen näköisiltä ihmisiltä mitä uskontoa he edustavat ja kuinka aktiivisesti.
e. +20 vaihtoehto lisätty
Quote from: Viinankylväjä on 23.08.2011, 13:02:07
Jos Islamilaisessa maassa 11-vuotias myydään vaimoksi, ei automaattisesti tarkoita että kyseisen maan asukkaat sitä kannattaisivat.
Eipä ole ollut juuri vastustustakaan.
Keskustelua hankaloittaa, kun ne henkilöt joita muslimeiksi epäilen, eivät osaa puhua suomea englantia tai ruotsia.
Olen jutellut Sörnäisten muslimien kulttuurikeskuksesta tulleen perheen kanssa, isä ja kaksi poikaa. Istuivat metrossa viereeni ja isä alkoi jutella pojillensa luullakseni somaliksi. Pojat kuitenkin vastasivat tähän suomeksi ja alkoivat jutella laivamatkastaan Tukholmaan keskenään. Luin tilanteen niin, että pojat juttelivat suomeksi, koska minä istuin vierellä, joten päätin kysyä pojilta mistä he olivat tulossa ja vastaus kuului:"Somalien juhlapäivän viestosta". Tapahtuma sattui samaan aikaan, kun Somalimaan itsenäisyyspäivä oli, joten kysyin koskiko juhla itsenäisyyttä ja eihän se prkle koskenut. Keskustelu oli erittäin vaikea ja isän puolelta sain osakseni alentuvia, vältteleviä katseita ja isä lopulta katkaisi erittäin vaikean keskusteluni poikiensa kanssa. Yleisesti olin huomaavinani poikien länsimaistuneen käytöksen ja vaatteet mutta isän pidättäytyneen käytöksen.
Somalipojille 9+ oma-aloitteisuudesta, isälle 4-.
Aikoinaan minulla oli monta erikansallisuutta työkavereinna. Kuten esimerkiksi juutalaisia, Tataareita, Romaneita :-[ ja Turkkilaisia, Jamaikalainen. Tataarit olivat kovimpia ryyppäämään ja jotkut söivät jopa sianlihaa.. ;D
+20 Työuraa kesti melkein 16 vuotta, Nykyään olen kekustellut kosovon albaanin kanssa ja monien muiden täällä Vuosaaren alueella :facepalm:
Laitoin varmuuden vuoksi välille 6-20, vaikka onkin todennäköisesti 20+. Joukko koostuu aika tasaisesti bosnialaisista, Kosovon albaaneista, afgaaneista ja somaleista sekä muutamasta yksittäisestä muuta kansallisuutta edustaneesta. Kun alaisenani ollut nuori afgaanimies muutti perhesyistä pois paikkakunnalta, paiskasin kättä ja sanoin, että olet hyvä jätkä. Vastapainoksi on niitä hyvin negatiivisiakin kokemuksia, erityisesti yhdestä mainitsemastani kansallisuudesta. Noin yleisesti voin sanoa, että miespuoliset tapaukset ovat usein ongelmallisia, naispuoliset harvemmin. Kaikista kansallisuuksista on löytynyt kelpo miehiäkin, paitsi somaleista. Naissomaleista en tiedä, kun en heidän kanssaan ole päässyt juttelemaan.
Yhden, ja kysyin että jos islam on rauhan uskonto, mitenkä siitä eroamiseen suhtaudutaan ja mikseivät ei-muslimit saa saapastella mekkaan?
Marokkolaisia, somaleja, irakilaisia...onhan noiden kanssa tullut juteltua. Luonnollisesti sopeutuneemmasta ja kouluttautuneemmasta päästä, sillä töissä heidät olen tavannut. Mukavia tyyppejä. Saankohan vielä olla maahanmuuttokriitikko?
Kymmenien, jos suomalaisia käännynnäisiä ei lasketa. (Ehdin vastata kyselyyn ennen kuin tuo uusi vaihtoehto lisättiin, eikä minun sallita vaihtaa ääntäni.)
Parinkymmenen poliittisiin ja uskonnollisiin näkemyksiin olen päässyt tutustumaan paremmin. Näistä kaikki kahta tai kolmea lukuunottamatta luettaisiin yleisesti maallistuneiksi. (Tosin ei-maallistuneistakaan kukaan ei sano olevansa islamisti tai äärimuslimi vaan he pitävät radikaaleja poliittisia näkemyksiään ml. juutalaisviha olennaisena osana aivan tavallista islamia). Valitettavasti suuri osa "maallistuneistakin" on tavallaan piilo-islamisteja, hyväksyen vähintään epäsuorasti hyökkäävänkin ääri-islamilaisuuden, ja puolustellen, hyssytellen tai vähätellen siihen liittyviä ongelmia. Useat hyväksyvät kierrellen jopa terrorismin, kun kohde on oikea (esim. juutalaiset), ja/tai änkyrävanhoillisten islamilaisten tapojen, näkemysten ja perinteiden levittäytymisen (eikä toki tyhjään asenneilmastoon, vaan liberaalimpien ja vapaamielisempien asenteiden kustannuksella).
Moni tietämäni "maallinen" pitää myös (useimmiten omasta maallistuneesta käytöksestään huolimatta) länsimaita ja länsimaalaisia maallisuutensa vuoksi saastaisina, turmeltuneina, moraalittomina ja/tai muulla tavoin islamilaista maailmaa ja ihmistä alempina. Monella heistä on tapana vähän väliä valitella Suomessa vähän kaikesta aina säästä, ruuasta, arkkitehtuurista ja kaikkialla ilmenevästä "rasismista" lähtien, päätyen aina naisten huoramaisuuden kautta naisten rasistiseen taipumukseen kieltäytyä. Samalla he vertaavat näitä "epäkohtia" omien maidensa ja kulttuuriensa asioihin, jotka ovat kuulemma paljon paremmin. Ilmeisesti he haukkuvat tällä tavoin Suomea, koska ovat saaneet siitä runsaasti myönteistä palautetta homoetnofobisilta suomalaisilta. Ei tuollainen asennoituminen eläisi täällä, ellei sitä oltaisi ruokittu.
Valittajien rasismipuheet ovat yleensä täysin perusteettomia. "Rasismia" on esimerkiksi se, ettei suomalainen ihminen tai yhteiskunta taivu johonkin vaatimukseen tai etuoikeuteen. "Rasismia" on myös se, että erästä muslimia ei valittu työtehtäviin, vaan ilmeisesti työn sai parempi hakija, jolla oli alalle koulutus. Kaikki mahdolliset ristiriitatilanteet ovat "rasismia", ja syy niihin on siis muissa. Yhtään uskottavaa rasismikertomusta en ole näiltä tyypeiltä kuullut, ja yleensä rasismisyytöksiä ei tueta edes kertomuksin - niitä vain lauotaan.
Vain yhteen selvästi suomalaismyönteisesti asennoituneeseen muslimiin olen tutustunut - mutta hän olikin vaihto-opiskelija, ja pian lähti takaisin kotimaahansa valittajien jäädessä tänne valittamaan. Aivan varmasti olen kohdannut useampia oikeasti maallistuneita ja suomalaismyönteisiä muslimeja (esimerkiksi syödessäni näiden ruokapaikoissa), mutta näiden kanssa ei ole tullut näistä asioista keskusteltua.
Aika monen kanssa, mutta eipä siinä ole mitään erikoista ollut, vanhemmat sukupolvet tuntuu olevan maallistuneempia kuin nuoremmat.
Quote from: Noni on 23.08.2011, 19:02:34
Aika monen kanssa, mutta eipä siinä ole mitään erikoista ollut, vanhemmat sukupolvet tuntuu olevan maallistuneempia kuin nuoremmat.
Mulla on hiukan toisenlainen kokemus. Siis Suomessa. Että asia olisi juuri päinvastoin, nuoremmat ovat maallistuneempia, ja omaksuvat länsimaisia arvoja enemmän kuin vanhemmat. Varsinkin jos ovat lapsena tänne tulleet tai täällä syntyneet.
Suvustakin löytyy jo nykyään egyptin lahja Suomen kansalle eli serkun mies.
Harras muslimi joka ei mene minnekkään pidemmälle ilman rakasta rukous mattoaan.
Quote from: Elemosina on 23.08.2011, 13:19:19
Vastasin myös en osaa arvioida. Johtuu siitä justiinsa etten ole kysynyt kaikilta henkilöiltä, joiden kanssa olen puhunut heidän uskontoaan ja uskonasioitaan.
Muutama varma tapaus toki on näiden keskustelukumppanieni joukossa. Hekin varsin erilaisia keskenään.
Näin. Vakiopizzerioideni turkkilaisten arvelen olevan ainakin alunperin muslimeja, tosin iloisesti myyvät kaljaa ja pekonipizzaa suomalaisille joten tuskin uskonasiat kiinnostavat hirveästi. Jampat myös pitävät putiikkia auki ympäri vuoden joten islamilaisia juhlapäiviä ei ainakaan vietetä.
Teinivuosilta tulee mieleen yksi somali, joka kovasti silloin kohkasi islamista ja Allahista ja selitti lähtevänsä koraanikouluun opiskelemaan uskontoaan. Viimeksi törmäsin siihen baarijonossa kaljatölkki kädessään.
Töissä on islamilaisista maista tulevia pari, mutta en usko kummankaan harrastavan uskontoa hirveästi ainakin (työpaikallamme tyypillisestä) juttujen tasosta ja säännöllisestä osallistumisesta tupakkarinkeihin päätellen.
Quote from: kirov on 23.08.2011, 13:08:20
Maallistuneempikin muslimi välttelee kinkkua ja alkoholia sekä vihaa juutalaisia. Koen jälkimmäisen ongelmana.
En näe ongelmaa ollenkaan.
Jututetut muslimit lasketaan sadoissa. Lähemmäs tuhat. Jokseenkin kaikki tavattu työasioissa. Sekä asiakkaina että työkavereina. Yhteinen sävel löytynyt tasan yhden kanssa.
Eipä ole tullut koskaan laskettua kuinka monen mutta varpaat ja sormet ei siihen taida riittää. Suurimmaksi osaksi olen saanut keskustella ihan arkisista asioista mutta tuskastumista on aiheuttanut se hämmentävä osuus äbäläwäbälään taipuvista, joiden on ollut tarve korottaa muslimiuttaan ihan jokaisessa asiassa vaikka en ole nähnyt siihen olleen tarvetta. Edelleenkin ihmettelen että miksi?
Quote from: Eino P. Keravalta on 23.08.2011, 16:07:08
Olen työelämän ( sic ) puitteissa keskustellut muutamankin vakaumuksellisen muslimin kanssa enkä vain ohimennen. Nämä henkilöt ovat olleet somalikansaa.
En voi enää referoida vuosia sitten käytyjä keskusteluja, mutta erityisesti mieleeni on jäänyt kyseisten herrojen tyrmäävän ankara, leppymätön ja mielestäni jo patologisia piirteitä omannut juutalaisviha - juutalaiset kun kuulemma ovat kaikki aivan saatanallisia olentoja, joita jumalakin vihaa ja joiden syytä on kaikkinainen kurjuus maailmassa. Kyse ei siis ollut mistään poliittisesta vastenmielisyydestä, vaan aivan luuytimiin syöpyneestä inhon sekaisesta raivosta juutalaisia kohtaan. Jos Adolf Hitler olisi noita somaleiden monologeja sivusta kuunnellut, hän olisi luultavasti jo tuntenut myötähäpeää tai käskenyt näiden vaieta.
Olen kuullut tätä samaa aivan liian usein, enkä vain somaleilta, vaan pääosin Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan arabeilta. Ihmettelenkin, miksei yhteiskunnassa juuri ketään näytä kiinnostavan näin vakava ja syvä etninen vihanpito, vaikka paljon pienemmistä tai jopa keksityistä suomalaisten "vihapuheista" nostetaan maanlaajuista hysteriaa ja paniikkia. Onko Suomessa vältytty antisemiittiseltä väkivallalta vain siksi, koska juutalaisia on täällä niin vähän? Kuten tiedetään, syvemmällä mokutuksessa olevissa maissa siltä ei ole vältytty. Monissa maissa muslimit muodostavat jo moninkertaisesti suuremman välittömän väkivallan uhan juutalaisille, kuin alkuperäisväestöihin kuuluvat.
Ilmeisesti monet somali- ja arabilapset koulitaan pienestä pitäen perheissään, yhteisöissään ja uskonnonopetuksessaan vihaamaan, vastustamaan ja syyttämään lähes kaikesta pahasta juutalaisia. Juutalaisista luodaan pelottelulla lapsen viattomaan mieleen demoninen kauhukuva, jonka pelko vainoaa heitä koko loppuikänsä. Tätä primitiivistä pelkoa vahvistetaan ja politisoidaan koko nuoruuden ajan suvun, muslimiyhteisön ja uskonnollisten auktoriteettien toimesta järjestelmällisellä aivopesulla. Terroristiksi värväytyminen tai juutalaisvastainen hyökkäys on näin kasvatetuille enää järjestelykysymys.
Monet muslimit Suomessakin vaativat autoritääristä, totalitaarista hallintoa, joka yhdessä murhanhimoisen juutalaisvihan kanssa tekee heistä käytännössä natseja. Suomessakin lienee jo tuhansittain näitä väkivaltaisia natseja tai sellaiseksi kasvavia. Se ei kuitenkaan näytä haittaavan "antifasisteina" esiintyviä valheellisia sodanlietsojia sen enempää kuin päättäjiä, vaikuttajia tai poliisiakaan. Lähes ainoat, jotka ovat avoimesti nousseet puolustamaan juutalaisia ja varoittamaan uuden juutalaisvihan hyökyaalloista, ovat maahanmuuttokriittiset toisinajattelijat.
Muistan että olen puhunut muutamalle muslimille ja yhdelle kristityksi kääntyneelle muslimille. Äänestin vaihtoehtoa yksi koska muisti pätkii.
Juutalaisvihaan en ole muslimien parissa (Irak) törmännyt, mutta amerikkalaisten öljynriistoideologia Lähi-Idässä on saanut kyllä aikaan lähtemättömän vihan amerikkalaisia kohtaan - kyseessä siis muslimit, jotka joutuivat lähtemään maanpakoon erittäin pikaisella aikataululla amerikkalaisten syrjäytettyä Saddamin, ja jättämään kaiken omaisuutensa Irakiin. Somalit voivat käydä lomilla Somalimaassa, mutta näillä kurdeilla ei ole mitään asiaa Irakiin, sillä nimet ovat edelleen mustilla listoilla.
Kerran takavuosina oltiin vaimon kanssa Turkissa lomailemassa. Mentiin pieneen baariin hiukopalalle, tilattiin jotkut iskenderit, maksoivat hinnaston mukaan jotain sata paikallista rahayksikköä. Tiedustellessani olutta palanpainikkeeksi isäntä sanoi lievästi närkästyneenä olevansa syvästi islaminuskoinen, joten ei alkoholia tässä baarissa!!!. No, sapuskaa tuli, syötiin ja pyydettiin sitten lasku. Ja laskuhan olikin sitten kolminkertainen hinnastoon verrattuna.
Tiedustellessani syytä kyseiseen epäkohtaan, vastauksena oli vain vi..umainen virne. Samalla alkoi baarin asiakkaita siirtyä lähemmäksi, olivat varmaan myöskin islaminuskoisia ja halusivat luultavasti keskustella hintapolitiikasta.
Eipä auttanut kuin maksaa ja poistua vähin äänin.
Totesin ulospäästyämme olleeni Turkissa nyt kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen.
Paha sanoa, eipä ole ensimmäisenä tapana töksäyttää keskustelussa "mikä sinun uskontosi oikein on?!". Samanlaista käyttäytymistä myös vastapuolellakin on ollut tapana harjoittaa.
Eli tältä pohjalta on todettava ettei yhtään sellaista jo päällepäin näkyvää tapausta ole osunut todelliseksi keskustelukumppaniksi, sama tilanne myös muidenkin uskontojen ja vakaumusten edustajien kanssa - pois lukien pari lähetystyötä toteuttamassa ollutta mormonia. Tuokin keskustelu päättyi aika lyhyeen, koska uskonnottomuus vs. lähetystyö - töykeäksi ei kuitenkaan sovi ruveta :)
Kai tämä sitten sisältää jonkinlaisen opetuksen. Jos uskonnollinen vakaumus on yhteiskunnalliselta luonteeltaan (yksityiselämä voi olla hyvin hengellistä, ei kuitenkaan vaadita Suomen muuttamista miksikään teokratiaksi) maallistunutta, ei se sitten sen kummemmin näy tai kuulu. Jos kyseiset tahot vielä hyväksyvät ja jakavat tarvittavan yhteisen yhteiskunnallisen viitekehyksen (esim. Suomen juutalaiset, tataarit, ortodoksit ja luterilaiset), niin eipä sen kummempia ongelmia seuraakkaan.
En pysty sanomaan. En ole mitään filosofisia keskusteluita käynyt tarkasti tiedostamani muslimin kanssa. Muslimien kanssa olen ollut paljon tekemisissä (esim Saudi-Arabiassa), mutta ei sitä seurusteluksi voi sanoa, sen verran vähän siitä irtosi itselle.
Eli 0-3 maks jos puhutaan yhtään vakavammasta. 50+ jos puhutaan siitä että olen vaihtanut naamakkain sanoja muslimin kanssa.
Enimmäkseen on tullut keskusteltua muslimien kanssa työhön liittyen, eri maissa.
Keskustelun aiheita ovat olleet mm.:
-Mielestäni ei kannata pistää tupakkia palamaan laivan ruumassa jossa on lastina muutama sata tonnia tulitikkuja, kantaani jouduin perustelemaan useaan kertaan.
-Mielestäni laivalla työskentelevät naiset eivät ole kauppatavaraa eivätkä myöskään "Tilapäiseen käyttöön hetkeksi luovutettavia esineitä",kantaani jouduin perustelemaan useaan kertaan.
-Mielstäni jäähdytysruumassa ei ole sallittua ulostaa taikka virtsata Kiinankaalipalettien väliin,kantaani jouduin perustelemaan useaan kertaan.
-Mielestäni poliisin status ei oikeuta varastamaan,kantaani jouduin perustelemaan useaan kertaan.
-Mielestäni kohtelias tien kysyminen ei oikeuta isompaa arabijoukkoa tekemään ryöstöyritystä muutamaa tienkysyjää kohtaan, kantaani en ehtinyt valitettavasti perustelemaan kertaakaan.
Jostain syystä tietyt kulttuurit,joihin liittyy tietty uskonto, ovat minulle aina näyttäytyneet ihan toisessa valossa kuin kotimaisten,innostuneiden mokuttajien maalaamat visiot.
Mistä lie sitten johtuneekaan, ehken koska rasismi ja varsinkin orjalaivojen terva tai sitten on vain aina ollut niin huono säkä että ihana,iloinen yhteisöllisyys ei ole juuri silloin väreillyt kun olen ollut paikalla ???
Yli 20. Ei tästä asiasta tietoa ole, koska ei ole yleensä tapanani kysellä ihmisten uskontoa, minä kun en sillä tiedolla oikein mitään tee. Vastaus perustuu arvaukseen, joka pohjautuu mm. matkailuun islamilaisella alueella ja ravintolayrittäjiin yhdessä jos toisessakin paikassa.
Muutamia. Eipä ihmeellisempiä muistikuvia ole jäänyt, paitsi 1990-luvulta jolloin eräs "kansainvälinen asiantuntija" silloiseen firmaani tuotettaan esittelemään tullut mm esimiehelleni joka sattui olemaan nainen. Ei suostunut kättelemään naista "uskonnollisista syistä". Lopun voikin itsekukin arvata.
"Maallistuneempikin muslimi välttelee kinkkua ja alkoholia sekä vihaa juutalaisia. Koen jälkimmäisen ongelmana.
Edit: Seurustelen maallistuneen muslimin kanssa, joten kontaktipintaa on."
Itsekin seurustelin maallistuneen muslimin kanssa, ja hälle kyllä viina ja alkoholi maistuivat. Oli kotoisin Egyptistä ja siellä kyllä kitataan viinaakin. Riippuu tosin sosiaaliluokasta, koulutuksesta, missä asuu jne.
Tosin hän ei varsinaisesti määritellyt itseään muslimiksi, vietti vain ramadania ja on nyt senkin lopettanut. Ja ei muuten ajanut myöskään islamilaisia lakeja Suomeen, vaan oli sitä mieltä, että jos sellaisia halajaa, voi muuttaa vaikka Saudi-Arabiaan eikä tänne. Muiden juttujen kanssa olikin ongelmia, mutta en tiedä liittyivätkö ne suoranaisesti islamiin vai henkilöön ylipäätään.
Quote from: Pöllämystynyt on 23.08.2011, 18:59:59
[Lähestulkoon kaikki tässä[].
Allekirjoitan Pöllämystyneen viestin.
Joissain kohdin kokemukset erilaisia, mutta muuten kaikki totta.
Elämä se on vaan semmoista:
yksi parhaista ystävistäni on muslimimies, naimisissa, tapaamisemme eivät tosiaankaan ole seksuaalisia, vaan kaverillisia, mutta jostain ihme syystä salaisia, vaikka olen tavannut myös vaimonsa... :roll:
(Ja torppaan heti edes vihjailut patjaan jne. Niin ei ole. Mullon omat tyynyt.)
Aika monen, kaikki hyvin koulutettuja ja enimmäkseen työkuvioiden puitteissa maailmalla tavattuja. Jatkuvasti olen tekemisissä.
Yleistäisin, että 80-luvulla syntynyt Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta kotoisin oleva polvi pyrkii eristäytymään monikulttuurisessa seurueessa eurooppalaisista ja amerikkalaisista. Istuvat ravintolaseurueessa porukassa pöydän päässä eivätkä osallistu keskusteluun. Keskenään heittävät läppää, voi johtua alkoholin välttelystäkin. Osa pitää hassua hattua ja pukeutuminen on muutenkin poikkeavaa. Näiltä seuduin kotoisin olevia naisia en ole koskaan tavannut työkuvioissa.
Vanhempi polvi näissä piireissä on ihan tavallista porukkaa. En sitten tiedä, onko tämä nuoremman porukan erottuminen/eristäytyminen normaalia nuoruuden ilmiötä vai nykyajan kv. muslimiherännäisyyttä. Työnsä hoitavat kyllä ihan mallikkaasti, mutta työn ulkopuolella rupattelu ei onnistu kuin vähän vanhempien äijien kanssa.
Quote from: Teaparty on 30.08.2011, 00:18:04
Aika monen, kaikki hyvin koulutettuja ja enimmäkseen työkuvioiden puitteissa maailmalla tavattuja. Jatkuvasti olen tekemisissä.
Kuin myös, joskaan en voi sanoa, ttä hyvin koulutettuja... :)
QuoteYleistäisin, että 80-luvulla syntynyt Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta kotoisin oleva polvi pyrkii eristäytymään monikulttuurisessa seurueessa eurooppalaisista ja amerikkalaisista. Istuvat ravintolaseurueessa porukassa pöydän päässä eivätkä osallistu keskusteluun. Keskenään heittävät läppää, voi johtua alkoholin välttelystäkin. Osa pitää hassua hattua ja pukeutuminen on muutenkin poikkeavaa. Näiltä seuduin kotoisin olevia naisia en ole koskaan tavannut työkuvioissa.
OLEN PISTÄNYT SAMAN MERKILLE plus miinus 1980-l. syntyneistä! Ja partakin kasvaa...
QuoteVanhempi polvi näissä piireissä on ihan tavallista porukkaa. En sitten tiedä, onko tämä nuoremman porukan erottuminen/eristäytyminen normaalia nuoruuden ilmiötä vai nykyajan kv. muslimiherännäisyyttä.
Jep, vanhemmat ovat hyvää ja hauskaakin seuraa.
En minäkään tiedä, enkä edes aio ottaa selvää, koska nuoruus, herännäisyys ja tietty synnynnäinen ominaisuus, joka on typeryyden, kiihkon ja aina-oikeassa-olemisen sekoitus; piirre, joka osaltaan herättää herännäisyyden ja sittemmin ruokkii sitä. On sillä nimikin: fanaattisuus.
Tässä cocktailissa se vaan terästyy.
Quote from: Eino P. Keravalta on 23.08.2011, 16:07:08
Olen työelämän ( sic ) puitteissa keskustellut muutamankin vakaumuksellisen muslimin kanssa enkä vain ohimennen. Nämä henkilöt ovat olleet somalikansaa.
En voi enää referoida vuosia sitten käytyjä keskusteluja, mutta erityisesti mieleeni on jäänyt kyseisten herrojen tyrmäävän ankara, leppymätön ja mielestäni jo patologisia piirteitä omannut juutalaisviha
Jos Adolf Hitler olisi noita somaleiden monologeja sivusta kuunnellut, hän olisi luultavasti jo tuntenut myötähäpeää tai käskenyt näiden vaieta.
Itseasiassa Hitler oli tietoinen muslimien juutalaisvihasta ja olipa jopa erillinen muslimijoukko-osasto joka mm pukeutui islammilaiseen päähineeseen ja söi halal-ruokaa...Yle 1 näytti 27.1 dokumentin: Suurmufti ja natsit http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/historiaa-suurmufti-ja-natsit
(http://tv1.yle.fi/sites/tv1.yle.fi/files/imagecache/juttuarkisto/historiaamufti_0.jpg)
QuoteVanhempi polvi näissä piireissä on ihan tavallista porukkaa. En sitten tiedä, onko tämä nuoremman porukan erottuminen/eristäytyminen normaalia nuoruuden ilmiötä vai nykyajan kv. muslimiherännäisyyttä. Työnsä hoitavat kyllä ihan mallikkaasti, mutta työn ulkopuolella rupattelu ei onnistu kuin vähän vanhempien äijien kanssa.
Juuri näin mäkin olen kokenut, enkä tiedä itsekään mistä se johtuu, ehkä jostakin herännäisyydestä.
Mulle alkoi jopa suomessa kerran muslimitaksikuski selittämään jotain juutalaisviha juttua, olin vähän ihmeissäni, mutta mitäs siinä sitten. Yleensä tuollaisessa tilanteessa vaan myötäilen, että joo, vaikea tilanne palestiina/israel akselilla, ja muuta neutraalia. Ihan mukava taksikuski, ja asiallinen, tuota lukuunottamatta.
Silti vahvistaa mun mielipidettä siitä etten halua suomeen ainakaan samaa tilannetta kuin vaikka ranskassa, ja ruotsissakin, juutalaisten osalta tänne muuttaneen juutalaisviha aineksen takia.
Quote from: Noni on 30.08.2011, 15:30:55
QuoteVanhempi polvi näissä piireissä on ihan tavallista porukkaa. En sitten tiedä, onko tämä nuoremman porukan erottuminen/eristäytyminen normaalia nuoruuden ilmiötä vai nykyajan kv. muslimiherännäisyyttä. Työnsä hoitavat kyllä ihan mallikkaasti, mutta työn ulkopuolella rupattelu ei onnistu kuin vähän vanhempien äijien kanssa.
Juuri näin mäkin olen kokenut, enkä tiedä itsekään mistä se johtuu, ehkä jostakin herännäisyydestä.
Mulle alkoi jopa suomessa kerran muslimitaksikuski selittämään jotain juutalaisviha juttua, olin vähän ihmeissäni, mutta mitäs siinä sitten. Yleensä tuollaisessa tilanteessa vaan myötäilen, että joo, vaikea tilanne palestiina/israel akselilla, ja muuta neutraalia. Ihan mukava taksikuski, ja asiallinen, tuota lukuunottamatta.
Silti vahvistaa mun mielipidettä siitä etten halua suomeen ainakaan samaa tilannetta kuin vaikka ranskassa, ja ruotsissakin, juutalaisten osalta tänne muuttaneen juutalaisviha aineksen takia.
Aikoinaan Saksalaiset "rauhanturvaajat" afganistanisa ihmettelivät kun paikalliset nostivat heidät nähdesssään kätensä natsitervehdykseen. ;D
Quote from: d100a on 30.08.2011, 15:37:36
Mulle alkoi jopa suomessa kerran muslimitaksikuski selittämään jotain juutalaisviha juttua, olin vähän ihmeissäni, mutta mitäs siinä sitten. Yleensä tuollaisessa tilanteessa vaan myötäilen, että joo, vaikea tilanne palestiina/israel akselilla, ja muuta neutraalia. Ihan mukava taksikuski, ja asiallinen, tuota lukuunottamatta.
Silti vahvistaa mun mielipidettä siitä etten halua suomeen ainakaan samaa tilannetta kuin vaikka ranskassa, ja ruotsissakin, juutalaisten osalta tänne muuttaneen juutalaisviha aineksen takia.
En ole koskaan kuullut muslimilta Israel-kritiikkiä ilman sairasta juutalaisvihaa. Jotenkin nämä kaksi eri asiaa on onnistuttu sekoitettamaan ja kietomaan yhdeksi. Usein samaan ajatustapaan kuuluu myös terrorismin suora tai epäsuora hyväksyntä, ainakin Israelin juutalaisia vastaan. Voisin verrata tätä ajatusmaailmaa kattilaan, jossa vihan kiehuessa erilliset ainekset sekoittuvat erottamattomaksi mössöksi.
Israelin hirmutekojen ja ihmisoikeusloukkausten kritisoinnissa ei ole sinänsä mitään vikaa. Antisemitismi on kuitenkin islamisteille, ja valitettavasti monille maallistuneillekin muslimeille, aivan olennainen osa maailmankuvaa, joten se tietysti ympätään kaikkeen, mihin vain voidaan. Tämä heikentää myös asiallisen Israel-kritiikin imagoa ja mahdollisuuksia.
Quote from: Pöllämystynyt on 30.08.2011, 17:18:01
Israelin hirmutekojen ja ihmisoikeusloukkausten kritisoinnissa ei ole sinänsä mitään vikaa. Antisemitismi on kuitenkin islamisteille, ja valitettavasti monille maallistuneillekin muslimeille, aivan olennainen osa maailmankuvaa, joten se tietysti ympätään kaikkeen, mihin vain voidaan. Tämä heikentää myös asiallisen Israel-kritiikin imagoa ja mahdollisuuksia.
Arabit ovat myös seemiläinen kansa, eikä antisemitismi ole siksi oikea sana kuvaamaan juutalaisten ja palestiinalaisten taistelua molemmille pyhästä maasta. Valitettavasti keskustelu Israelin tilanteesta on erittäin tunne pitoista, ja sisältää vielä Toisen Maailmansodan kauhujen jäänteen, joten sen propaganda luonne hallitsee keskustelua. En voi oikein edes käsittää miksi täällä syrjäisessä Suomessakin niin kovin halutaan esittää mielipiteitä Israelin tilanteesta. Meiltä ei ole kukaan siihen mielipidettä kysynyt, me emme sitä ratkaise, eikä se liity mitenkään meidän historiaamme.
Quote
Juutalaiset pitivät itseään ja arabeja Haamin veljen Seemin jälkeläisinä, seemiläisinä; siitä tulevat käsitteet kuten seemiläiset kielet ja antisemitismi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Haamilaiset
Muslimeita taas on niin monenlaisia etten osaa sanoa monenko kanssa olen keskustellut. Useiten tulee tilattua kebab ranskalaisilla, ja kiitokset päälle. Kysymys koski kai juuri suomessa asuvia muslimeja? Niistä lienee nuoret vähän koulutetut sotaakin nähneet somaliasta tulleet yleisimpiä. Heidän kanssaan en muista keskustelleeni. Iranista ja Pakistanista tulleiden korkeasti koulutettujen ja jo vuosia jopa kymmeniä Suomessa asuneiden kanssa olen keskustellut - ja vielä hyvällä suomen kielellä.
QuoteItseasiassa Hitler oli tietoinen muslimien juutalaisvihasta ja olipa jopa erillinen muslimijoukko-osasto
Noita Waffen-SS muslimijoukko-osastoja oli ainakin kaksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/13th_Waffen_Mountain_Division_of_the_SS_Handschar_%281st_Croatian%29
http://en.wikipedia.org/wiki/21st_Waffen_Mountain_Division_of_the_SS_Skanderbeg_%281st_Albanian%29
Tuhansien ja taas tuhansien kanssa. Minulla ei ole ennakkoluuloja muslimeista, islamista ja neek,,, afrikkalaisista. Minulla on kokemuksia.
http://hommaforum.org/index.php/topic,77.msg322030.html#msg322030
Quote from: Oinomaos on 31.08.2011, 13:56:10
Kysymys tämän kyselyn laatijalle: oletko koskaan miettinyt sitä, että Hommaa saattavat lukea myös arabimaissa työskennelleet ja/tai esim. Indonesiassa ja Malesiassa usein reissaavat?
Jep, aika oleellista.
Itse en ole Suomessa ainakaan tietoisesti ole jutellut kuin yhden käsin sormilla laskettavissa olevan määrän kanssa, mutta kukapa tietää kuinka monen yhteensä parisen kuukautta kestäneiden Indonesia&Malesia vierailujen aikana.
Eritoten jälkimmäinen on muuten esimerkki jotakuinkin onnistuneesta rinnakkaiselosta - osin kyllä valtiovallan suht' tiukan vaatimuksen seurauksena: kaikenlainen uskonnolliseen extreemismiin vivahtavakin touhu on tiukka
no-go viralliselta taholta.
Olen keskustellut muslimien kanssa vain Internetitse. Yksikään heistä ei ollut ns. maltillinen. Jos heidän kanssaan puhui tarpeeksi kauan, he lopulta ilmoittivat kannattavansa vääräuskovaisten murhaamista tai naisten kivittämistä jne.
Menee ehkä OT:ksi, mutta otanpa silti esille.
Täällä puhutaan paljon ihmisten kokemuksista arabeista. Kuitenkin oman havaintoni mukaan turvapaikanhakijat koostuivat ainakin vuonna 2009-2010 Turun seudulla pääasiassa somaleista ja kurdeista. Kurdi/arabi-suhde oli tp-hakijoissa n. 20:1.
Edellä kuvattu ei perustu mihinkään tarkkoihin laskelmiin, vaan omiin kokemuksiini etulinjasta.
Quote from: Viinankylväjä on 23.08.2011, 13:02:07
Se, että Venäjän poliittinen järjestelmä on perseestä, ei tarkoita että ihmiset olisivat.
Millä erityisellä tavalla Venäjän nykyinen poliittinen järjestelmä on perseestä? Altistaako se esimerkiksi monikulturismille eräitä muita järjestelmiä enemmän?
(Venäjällä ennen vuotta 1905 vallinnut poliittinen järjestelmä toki oli erittäin paljon vähemmän perseestä kuin lähes mitkään uudempien aikojen poliittiset järjestelmät.)
Quote from: Sininärhi on 23.08.2011, 14:06:51
Vieläkään en tunne käsitettä 'maallistunut muslimi'.
Miten muslimi voi maallistua, kun kyseessä on uskonto, joka kieltää mm. sianlihan syömisen?
Jos henkilö syö sianlihaa ja juo viinaa, niin eihän hän silloin ole muslimi, koska ei noudata uskontonsa periaatteita...?
Jokin tässä nyt tökkii. Tai sitten ajatukseni jumittavat.
Muslimit noudattavat uskonnollisia oppeja, se on totta, mutta osaavat käyttää erilaisia jippoja. Jos muslimi juo viiniä, han heittää tipan pois, kun uskonto kieltää juomasta viinin tippaa. Samoin sianlihaa voi syödä yöllä, kun mustaa lankaa ei eroita valkoisesta.
Quote from: Hehcux on 17.09.2011, 19:14:18
Muslimit noudattavat uskonnollisia oppeja, se on totta, mutta osaavat käyttää erilaisia jippoja. Jos muslimi juo viiniä, han heittää tipan pois, kun uskonto kieltää juomasta viinin tippaa. Samoin sianlihaa voi syödä yöllä, kun mustaa lankaa ei eroita valkoisesta.
Joo. Ja katoliset käyvät välillä ripillä. Luterilaiset katuvat silloin tällöin, viimeistään ristillä tai lentokoneen pudotessa. Jne.
Ongelmat kulttuurien väkipakolla tehtävästä sekoittamisesta ovat ihan tarpeeksi suuria ilman uskonnollisuuden aiheuttamaa fanaattista kärjistämistä.
Mun puolestani kevätvirret ja ramadanit ovat samaa tarpeetonta painolastia. Pois julkisin varoin rahoitetuista foorumeista, mukaan lukien koulut ja Yle.
Muslimien kanssa olen puhunut eri maissa niin paljon etten jaksa laskea, samoin ateistien. Ja Pohjois-Irlannin katolisten ja protestanttien, joka olikin jännä yhtälö. (Liika) fanatismi on perseestä, samoin liiallinen suvaitsevaisuus. Ei vaan toimi.
Minun puolestani omaa kulttuuriaan voivat vaalia niin saamelaiset, suomenruotsalaiset kuin muutkin vähemmistöt. Silti pitää pyrkiä yhteiselon sujuvuuteen. Guzenina-Richardson on oikeassa siinä, että tietämättömyyttä pitää välttää. Ei Suomeen mitään kotiopetusta tai kalliita yksityiskouluja pidä taipua kehittämään.
Suomen tataarit ovat esimerkki onnistuneesta integroinnista. Kategorinen alkuperämaan tai uskonnon dumaaminen on tyhmää.
Ammattini puolesta joudun tekemisiin kaikenlaisten ihmisten kanssa, siis myös islamislaisista maista kotoisin olevien. Niinpä vastasin +20, mutta on toki myönnettävä, etten ole tietoinen heistä juuri kenenkään henkilökohtaisen uskon vahvuudesta; todennäköisesti se on paljon islamislaisten maiden väestön keskiarvoa alhaisempi, aivan kuten tutukijoiden uskonnollisuus lännessäkin on merkittävästi muuta väestöä vähäisempi. Neljä tapaamaani islaminuskoista henkilöä tiedän kuitenkin erittäin uskonnollisiksi, heistä suomalainen käännynnäinen (ei tutkija) oli suorastaan kiihkouskovainen, etten sanoisi ääri-islamisti. Muut kolme ovat olleet ihan miellyttäviä tuttavuuksia.