Quote....Elokuva kertoo hyväsydämisestä, rutiköyhästä kengänkiillottajasta Marcel Marxista (Andre Wilms), joka ryhtyy auttamaan Le Havren satamaan laittomasti päätynyttä siirtolaislasta. Virkavalta vainoaa Lontooseen äitinsä luo matkalla ollutta gabonilaispoikaa, mutta työväenluokan solidaarisuus pelastaa hänet....
Le Havrea on jo ehditty suitsuttaa Kaurismäen kantaaottavimmaksi elokuvaksi....
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kulttuuri/1194679251817/artikkeli/kaurismaen+le+havre+sai+aplodivyoryn+cannesissa.html
Mielestäni on hyvä, että maahanmuuttoa käsitellään taiteessa(kin). Hommassa voisi olla jossain kiinteässä paikassa alati täydentyvä lista, mitä hengentuotteita tästä aihepiiristä on tehty Suomessa. Mieleen muistuu heti Anja Snellmanin Lemmikkikaupan tytöt ja Parvekejumalat.
Voisihan tuon jättää katsomatta, kuten pääosan herran aiemmastakin roskasta. :-*
Kaurismäki tekee huonoja elokuvia.
Tuskin tämä uusikaan poikkeaa niistä muista laadullisesti. Kulttuuripölhöt toki taputtavat, koska A) Kaurismäelle kuuluu taputtaa, koska muuten leimautuu juntiksi ja B) elokuvan viesti sopi hyvin kulttuuripölhöjen viherpunaiseen maailmankuvaan.
Minäkään en ymmärrä näiden Kaurismäen leffojen hehkutusta, vaikka toisaalta en ole katsonut kuin Varjoja paratiisissa ja senkin lukiossa. Uskomattoman tylsä. Äidinkielen opettajakaan ei keksinyt muuta hyvää sanottavaa, kuin että elokuva antaa autenttisen kuvan 80-luvun Suomesta. ;D
Quote from: Eino P. Keravalta on 17.05.2011, 22:46:08
Kaurismäki tekee huonoja elokuvia.
Tuskin tämä uusikaan poikkeaa niistä muista laadullisesti. Kulttuuripölhöt toki taputtavat, koska A) Kaurismäelle kuuluu taputtaa, koska muuten leimautuu juntiksi ja B) elokuvan viesti sopi hyvin kulttuuripölhöjen viherpunaiseen maailmankuvaan.
Jaa-a. Ensimmäinen kerta kun olen Eino P:n kanssa eri mieltä jostain. Hmmm... Voisikohan tämän neuvotella jotenkin? Suostun tulemaan sen verran vastaan että hänen persoonansa on hieman egoistinen mutta elokuviensa ihailusta en voi tinkiä yhtään. Tulitikkutehtaantyttö? Pellonpään suoritukset?
Minusta Kaurismäen elokuvat ovat jotenkin paperisia, teennäisiä... kuin pitkitettyjä ja tekohumoristisia huoltoasemaketjumainoksia.. viimeksi näin - tosin jo vuosia sitten - hänen elokuvansa Mies vailla menneisyyttä, joka tökeryydessään oli jo tyrmäävä. Tosin vedän sanojani sen verran takaisin, ettei elokuvien koko huonous ole suinkaan Kaurismäen oma vika, vaan näyttelijät myöskin näyttelevät erittäin kehnosti eli epäuskottavasti samaan aikaan kun heidän dialoginsa on jäykkää kuin muumion paska.
Mieluummin katson vaikka pornoa kuin Kaurismäkeä.
Quote from: Eino P. Keravalta on 17.05.2011, 23:01:22
Mieluummin katson vaikka pornoa kuin Kaurismäkeä.
Niin tekee puoli maailmaa. Eikä se toinenkaan puoli Kaurismäkiä kokoaikaisesti seuraa.
Minusta kaikki Kaurismäen elokuvat ovat mustaa huumoria parhaimmillaan.
Quote from: samuliloov on 17.05.2011, 23:13:24
Minusta kaikki Kaurismäen elokuvat ovat mustaa huumoria parhaimmillaan.
Olen itsekin mustan huumorin ( no pun intended ) suuri ystävä, mutta pitääkö niiden puhua niin kömpelösti ja teennäisesti niissä leffoissa?
Quote from: Eino P. Keravalta on 17.05.2011, 23:21:06
Quote from: samuliloov on 17.05.2011, 23:13:24
Minusta kaikki Kaurismäen elokuvat ovat mustaa huumoria parhaimmillaan.
Olen itsekin mustan huumorin ( no pun intended ) suuri ystävä, mutta pitääkö niiden puhua niin kömpelösti ja teennäisesti niissä leffoissa?
Siinä se tuli! Kaurismäki-tyylinen dialogi muistuttaa sinua jostain mistä et pidä. Voi olla edellisten elämien juttuja. Ihmettelinkin miksi värisuora yhtäkkiä katkesi :)
Kaurismäen leffat on paskaa, katson mielummin Sodoman 120 päivää kuin kaurismäen leffoja ja minä en pidä Sodoman 120 päivästä, mutta se on silti 1000 kertaa taiteellisempaa kuin kaurismäki saa koskaan aikaiseksi.
Homo-draama ja siirtolaisuus+vaino-draama on halpaa ja helppoa draamaa.
Quote from: DuPont on 17.05.2011, 22:35:46
Voisihan tuon jättää katsomatta, kuten pääosan herran aiemmastakin roskasta. :-*
Pitäähän tuo katsoa, kuten herran kaikkia aiemmatkin elokuvat.
Toivottavasti uutuus ei ole yhtä hauska kuin Mies vailla menneisyyttä. Oli melko outo tunne kun täytyi nauraa katsoessaan Kaurismäen elokuvaa.
QuoteVoi olla edellisten elämien juttuja.
Voi toki. Ehkä edellisessä elämässä olemme tunteneet Kaurismäen kanssa ja se on puhunut minulle teennäisesti ja kömpelösti.
pari humanisti kaveria tykkää näistä kun kriitikot tykkää.
itse olen realisti-nihilisti ja perus-pentti insinööri joten en mitään pointtia kyseisissä teoksissa
Quote from: Eino P. Keravalta on 17.05.2011, 23:37:29
QuoteVoi olla edellisten elämien juttuja.
Voi toki. Ehkä edellisessä elämässä olemme tunteneet Kaurismäen kanssa ja se on puhunut minulle teennäisesti ja kömpelösti.
Onhan Kaurismäki monia ärsyttävä hahmo,varmaan syystäkin. Itseäni hän ei ärsytä vaikka ärsyynnynkin kaikista mokuttajista ja heidän tekemisistään.
Äh, Kaurismäkihän tekee vallan oivallisia elokuvia. Suurin osa miehen leffoista on aika helposti lähestyttäviä ja mukavan humoristisesti kantaa ottavia. Ei mitään taiteellista roskaa, vaan juoni on yleensä mukavan simppeli, helposti seurattava ja sitä rataa.
Johtuisikohan monien nyrpeä suhtautuminen miehen tuotantoon Kaurimäen persoonasta? Mies vailla menneisyyttä oli kuitenkin omalla tavallaan ehkä jopa yhtä hyvä elokuva kuin Predator ;D.
Minä tykkään kovasti Aki Kaurismäen leffoista, olen pitänyt alusta asti, eikä kulttuuripölhöt niitä muistaakseni alussa diganneet. Kun Aki oli aikoinaan Oulussa puhumassa ensimmäisen elokuvansa teosta ja muusta, niin yleisöä oli itseni lisäksi ehkäpä 10-15 paikalle saapunutta. Tilaisuus oli ilmainen.
Ei minua haittaa, että Aki on jonkin sortin kommunisti, Polanski pedofiili, Riefenstahl natsi-propagandisti, jne, jos ja kun niiden leffat on hyviä. Makuasioista on turha kiistellä.
"Juha" on suosikkini.
Mika Kaurismäki on elokuvaohjaaja.
Aki Kaurismäki on tekotaiteellinen veljensä maineella ratsastava näköalaton, mielikuvitukseton, juoppo, kulttimaineen omaava harrastelijatason vietävissä oleva reppana räpeltäjä.
Quote from: Peksi on 18.05.2011, 00:01:23
Johtuisikohan monien nyrpeä suhtautuminen miehen tuotantoon Kaurimäen persoonasta?
Quote from: desperaato on 18.05.2011, 00:06:24
mielikuvitukseton, juoppo, kulttimaineen omaava harrastelijatason vietävissä oleva reppana räpeltäjä.
;D
Pidän melkein kaikista Kaurismäkien tekemistä elokuvista. Olen aina pitänyt.
- Siis myös melkein kaikista Aki Kaurismäen elokuvista. Uusimman katson varmasti ja ehkä pidän ehkä en. Aiheen vuoksi en aio sitä kammoksua.
Eikä minuakaan haittaa, että Aki on "jonkin sortin kommunisti" - minäkin olen "jonkin sortin kommunisti".
Juoppo Kaurismäki "hulluttelee" julkisesti kännissä Cannesissa, vaan eipä sitä kulttuuriministeri ym. mediassa kritisoi.
Eilen illalla YLE1 uutisissa ensin älämölöttiin Leijonien juhlimisesta ja sitten haastateltiin humalassa olevaa, huonosti käyttäytyvää Kaurismäkeä ilman kritiikin häivääkään.
QuoteAki Kaurismäki teki sen taas: Katso kuvat Cannes-hulluttelusta
Julkaistu: 17.05.2011 23:43 Kommentteja ()
Aki Kaurismäki intoutui muutamaan twist-liikkeeseen Cannesin elokuvajuhlien punaisella matolla Le Havre -elokuvansa gaalanäytöksessä myöhään tiistai-iltana.
Suomalaisohjaaja myös poseerasi valokuvaajille sähkösavuketta imien ja moiskautti pusun hänet portailla vastaanottaneen festivaalijohtaja Thierry Frémaux'n poskelle.
Kaurismäki avasi punaisen maton osuutensa pyörtämällä muutaman askeleen jälkeen takaisin elokuvansa näyttelijöiden joukkoon, mutta lähti kävelemään sitä hetken päästä uudestaan.
Ohjaajan seurana punaisella matolla olivat muun muassa elokuvan näyttelijät Kati Outinen, André Wilms, Jean-Pierre Darroussin, Blondin Miguel sekä muusikko Little Bob eli Roberto Piazza, jonka vanhan ajan rockia kuullaan myös filmissä.
Viimeksi Kaurismäki on nähty Cannesin punaisella matolla 2006, jolloin elokuvajuhlien pääkilpasarjassa esitettiin hänen elokuvansa Laitakaupungin valot. Tuolloin hän huvitti valokuvaajia tanssimalla vaimonsa Paulan kanssa Olavi Virran tulkitseman Sä et kyyneltä nää -tangon tahtiin.
TANELI TOPELIUS, Cannes
http://www.iltasanomat.fi/viihde/aki-kaurismaki-teki-sen-taas-katso-kuvat-cannes-hulluttelusta/art-1288389870531.html
Onneksi Kaurismäki ei sentään kännäämisellään pilaa suomalaisten mainetta:
QuoteCANNESIN ELOKUVAJUHLAT 11.–22. 5.
Olen Irlannista, sanoo Kaurismäki
Suomen nykymaine ei innosta siirtolaiselokuvan ohjannutta Aki Kaurismäkeä.
Veli-Pekka Lehtonen
HELSINGIN SANOMAT
CANNES. Aki Kaurismäki, 54, istuu tiistaina puoliltapäivin cannesilaisen hotellin terassilla ja pyörittelee kädessään sähköistä savuketta. Oikeakin Camel syttyy pian.
Tilaa lasin viiniä ja olutta. Edellisyönä on juhlittu, vaikkei pitänyt.
"Niin siinä aina käy", Kaurismäki, kokenut Cannes-kävijä, sanoo. Hän oli törmännyt hotellissa tuttuun.
...
Kaurismäen mukaan mitään siirtolaispolitiikkaa ei ole edes olemassa. "Suomi irvokkaimpana esimerkkinä. Tulee kolme romania, niin kansakunta on paniikissa."
Perussuomalaisten voittoa Kaurismäki ymmärtää "täysin". Selkeä protesti, en tosin päästäisi heitä valtaan, Kaurismäki sanoo.
"Timo Soini on mainio populisti ja vetoaa ihmisiiin. Ympärille on kuitenkin kertynyt kaikenlaista hörhöä."
Kaurismäki, joka asuu osan vuotta Portugalissa, sanoo, että Suomen nykymaine äärioikeistolaisena ei miellytä.
"Olen alkanut sanoa Portugalissa tuntemattomille: olen Irlannista. Brändityöryhmät saa kauan puuhastella, että tämä on paikattu, jos koskaan."
Vai Irlannista?
"Ollaan silloin samassa liemessä. Kumma illuusio, että Portugalin kansa olisi laiskaa ja saanut ilmaista rahaa. Kansa ei ole saanut yhtään mitään: pankit ovat spekuloineet IMF:n painostuksesta. IMF:ään voi luottaa – kysykää vaikka newyorkilaiselta siivoojalta."
...
Olisiko tarinan voinut kertoa myös Suomesta?
Kaurismäki sanoo, että toki, pakolaispoika Idrissan kontti olisi voinut päätyä myös Jätkäsaareen.
Nousee esiin toinen asia, henkilökohtaisempi este.
"Melkein kaikki mun näyttelijät Suomessa on kuolleita. Ei ole kovin terveellistä näytellä mun leffoissa."
...
http://www.hs.fi/verkkolehti/kulttuuri/artikkeli/Olen+Irlannista+sanoo+Kaurism%C3%A4ki/1135266228527
Kaurismäen leffat ovat mitäänsanomatonta leikkiä huonolla valaistuksella ja pidän merkittävästi enemmän pornosta, mutta puolustelen kyllä Kaurismäen oikeutta tehdä juuri sellaisia elokuvia kuin osaa. Jos Kaurismäki inspiroituu tekemään elokuvan sellaisesta kliseestä kuin viaton laiton maahanpyrkijä vastaan paha, paha yhteiskunta, niin siitä vain.
Kumpaakin Kaurismäkeä on kuitenkin kiittäminen sellaisesta kulttiteoksesta kuin Saimaa-ilmiö. Tämän jälkeen isoveli Mikan ohjaajanura on tuottanut paljon hedelmällisempää satoa. :D
Quote from: desperaato on 18.05.2011, 00:06:24
Mika Kaurismäki on elokuvaohjaaja.
Aki Kaurismäki on tekotaiteellinen veljensä maineella ratsastava näköalaton, mielikuvitukseton, juoppo, kulttimaineen omaava harrastelijatason vietävissä oleva reppana räpeltäjä.
Istuikin monet kerran lähellä olevassa pöydässä Messeniuksessa.
QuoteEi ole mikään sattuma, että teemana on juuri pakolaiset.
– Tarina olisi voinut sijoittua mihin tahansa Euroopan maahan. Ongelma on suuri, eikä minulla ole vastauksia. Sitä ei voida ratkaista pelkällä rahalla. Nyt kun meillä on mahdollisuus tehdä jotakin, on tärkeää, ettei eteläeurooppalaisia maita jätetä yksin ottamaan vastaan kaikkia turvaa etsiviä. Kun poliitikot vain voisivat joskus tulla ulos kokoushuoneistaan, sanoi Kaurismäki.
HBL: Kaurismäkis nya film charmade filmfolket (http://www.hbl.fi/text/kultur/2011/5/18/d63572.php)
Ihan myönteistä, että Kaurismäki myöntää, että hänellä ei ole vastauksia. Saa nähdä, malttaako hän silti olla antamatta jyrkkiä lausuntoja Suomen "tiukasta" pakolaispolitiikasta.
edit:
Quote"It could have been in any other European country except maybe Finland or Sweden because nobody is in such despair" that they want to go there, Kaurismaki said.
AFP: Finnish badboy mocks migrant paranoia (http://news.byldr.com/Entertainment/Article?Key=604aa486-3325-4e4e-ae25-300630534833)
Juu, Kaurismäellä ei taida olla kovin ajantasaista tietoa.
Quote from: Eino P. Keravalta on 17.05.2011, 23:01:22
Tosin vedän sanojani sen verran takaisin, ettei elokuvien koko huonous ole suinkaan Kaurismäen oma vika, vaan näyttelijät myöskin näyttelevät erittäin kehnosti eli epäuskottavasti samaan aikaan kun heidän dialoginsa on jäykkää kuin muumion paska.
Minua on joskus kapakissa luultu jonkun kaurismäen leffan "päätähdeksi". Mimmit tulivat pyytämään nimikirjoitustakin ja olivat lähdössä vaikkapa kuuhun kanssani. Koominen tilanne... Leffan nimeä en muista enkä näyttelijääkään, johon minua luultiin. Hauska episodi kuitenkin, eikä ne mimmitkään pahan näköisiä olleet..;)
ps. hyvä tietää kuitenkin, ettei sekään näyttelijä osannut näytellä.. ;D
edit http://www.msfilmfestival.fi/galleria2006/03_keskiviikko/pages/page_9.html toihan se oli.. pitäisköhän olla ylpeä vai ei?!? ;D ??? :roll:
Aamulehdestä:
QuoteLue mitä sanottavaa Aki Kaurismäellä oli...
...pakolaisongelmasta?
- Ongelma on tietenkin valtava, eikä minulla rehellisesti sanottuna ole siihen ratkaisua. Virhe tapahtui toisen maailmansodan jälkeen, kun Eurooppa teki Afrikan maista siirtomaita. Ja enää tuota virhettä ei voi korjata. Ongelma on joka tapauksessa liian suuri, jotta sen voisi ratkaista vain lähettämällä rahaa alueille, josta pakolaiset lähtevät. Eikä vastaus voi olla se, että Espanja, Italia ja Kreikka ottavat kaikki pakolaiset vastaan ja tuuppaavat heidät leireille.
- Uskon, että poliitikot voisivat halutessaan ratkaista ongelman, mutta he tuntuvat mieluummin lahoavan hotellihuoneissaan, elleivät sitten ole matkalla mersuihinsa.
Tämä ei mene enää peruskoulun piikkiin.
Quote from: ElinaElina on 17.05.2011, 22:31:07
Quote....Elokuva kertoo hyväsydämisestä, rutiköyhästä kengänkiillottajasta Marcel Marxista (Andre Wilms), joka ryhtyy auttamaan Le Havren satamaan laittomasti päätynyttä siirtolaislasta. Virkavalta vainoaa Lontooseen äitinsä luo matkalla ollutta gabonilaispoikaa, mutta työväenluokan solidaarisuus pelastaa hänet....
Le Havrea on jo ehditty suitsuttaa Kaurismäen kantaaottavimmaksi elokuvaksi....
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kulttuuri/1194679251817/artikkeli/kaurismaen+le+havre+sai+aplodivyoryn+cannesissa.html
Mielestäni on hyvä, että maahanmuuttoa käsitellään taiteessa(kin). Hommassa voisi olla jossain kiinteässä paikassa alati täydentyvä lista, mitä hengentuotteita tästä aihepiiristä on tehty Suomessa. Mieleen muistuu heti Anja Snellmanin Lemmikkikaupan tytöt ja Parvekejumalat.
Jos Lemmikkikaupan tyttöihin rinnastetaan, niin sitten myös Puhdistus.
En tiedä oikeastaan taiteesta mitään. Katson kuitenkin sellaista taidetta sekä viihdettä mitä ymmärrän sekä mikä miellyttää ja tässä Kaurismäki on mistä todella pidän.
Juuri sellaiset synkät suomi-rainat, mustat komediat, allapäin sateessa keät talvet hiihdetään, ollaan alasti, naisongelmia, viinaa, masennusta, tappelua, katumusta.... ;D
Mikään hollywood hyper super mega-massilla tehty paskatoiminta on sellaista skeidaa mitä joutuu pikakelauksella kattelee.
Quote from: Roope on 18.05.2011, 18:26:49
Tämä ei mene enää peruskoulun piikkiin.
Jos foorumilla olisi käytössä sellainen hymiö, jossa pikku pallo kieriskelee kuvan alatasossa vedet silmissä, niin minua syytettäisiin juuri nyt sen ylenpalttisesta käytöstä.
Olen sitä mieltä, että kannattaa pitää välimatkaa siihen taiteilijaan ja keskittyy vain niihin tuotoksiin. Monet ovat henkilökohtaisesti joko idiootteja, ärsyttäviä tai muuten erityisen vastenmielisiä henkilöinä. Muuten saattaa mennä koko mielenkiinto moniin hienoihin teoksiin kun huomaakin, että tosielämässä se taiteilija onkin aivan hanurista.
Quote from: Eino P. Keravalta on 17.05.2011, 23:21:06
Olen itsekin mustan huumorin ( no pun intended ) suuri ystävä, mutta pitääkö niiden puhua niin kömpelösti ja teennäisesti niissä leffoissa?
Jostain kaurismäkidokkarista jäi tällainen mieleen: oli katsonut rutkasti ranskalaisia taidefilmejä opiskeluaikanaan, ja ne oli joskus muinaisuudessa käännetty suomeksi kankeahkosti. Kääntäjä oli kääntänyt vain sanasta sanaan mutta ei alkanut sovittamaan käännöstään tilanteeseen tai tunnelmaan, tästä syystä tökkivä tekstitys sai aikaan tahatonta hilpeää vaikutelmaa välillä.
Oli tästä sitten napannut tyylimallia elokuviensa dialogeihin.
Samanhenkistä oli mielestäni tässä suomalaisessa Star Wreckin viimeisimmässä (jossa lämmitettiin tuikkupankit ja valmistauduttiin vuosisadan turpakäräjiin), suomea osaavalle oli tuplahupia seurata eng.tekstitystä ;D
edit: typoja
Quote from: Tunkki on 19.05.2011, 12:20:22
Jostain kaurismäkidokkarista jäi tällainen mieleen: oli katsonut rutkasti ranskalaisia taidefilmejä opiskeluaikanaan, ja ne oli joskus muinaisuudessa käännetty suomeksi kankeahkosti.
Brr. Samanlaista tervanjuontia kuin Neuvostoelokuvat.
4 tuntia mustavalkokuvaa gruusialaisen kolhoosiviljelijän arjesta vaakasuoralla tasangolla.
Quote from: Paul Ruth on 19.05.2011, 12:40:03
Quote from: Tunkki on 19.05.2011, 12:20:22
Jostain kaurismäkidokkarista jäi tällainen mieleen: oli katsonut rutkasti ranskalaisia taidefilmejä opiskeluaikanaan, ja ne oli joskus muinaisuudessa käännetty suomeksi kankeahkosti.
Brr. Samanlaista tervanjuontia kuin Neuvostoelokuvat.
4 tuntia mustavalkokuvaa gruusialaisen kolhoosiviljelijän arjesta vaakasuoralla tasangolla.
;D Studio Julmahuvi tuli heti mieleen noista neukkurainoista
http://www.youtube.com/watch?v=XqNKFd36954
QuoteKun von Trieriltä kysyttiin hänen saksalaisjuuristaan, ohjaaja kohautti ilmoittamalla ymmärtävänsä Adolf Hitleriä.
– Hitler teki väärin, mutta pystyn näkemään hänet istumassa bunkkerissaan. Luulen ymmärtäväni häntä ihmisenä, von Trier sanoi.
– Hän ei tietenkään ollut hyvä tyyppi, ja totta kai olen toista maailmansotaa vastaan. Enkä ole mitenkään juutalaisvastainen, vaan voimakkaasti heidän puolellaan. Israel on tosin joskus kiusankappale, arvostettu elokuvantekijä kiiruhti lisäämään.
Ilta-Sanomat: Natsisympatioista puhunut ohjaaja Lars Von Trier on suljettu ulos Cannesista (http://www.iltasanomat.fi/elokuvat/natsisympatioista-puhunut-ohjaaja-lars-von-trier-on-suljettu-ulos-cannesista/art-1288390227034.html)
Tekopyhyys on rajatonta. Muut ohjaajat tuskin reagoivat mitenkään. Lammaslaumaa.
Quote
Herra Ylppö kutsuu kansaa Kauppatorille juhlimaan Kaurismäkeä
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Herra+Ylpp%C3%B6+kutsuu+kansaa+Kauppatorille+juhlimaan+Kaurism%C3%A4ke%C3%A4/1135266268320
Eliitti tulee paikalle lipittelemään hillitysti punkkua ja kuiskimaan le'hura! :roll:
Quote from: Roope on 19.05.2011, 15:38:14
QuoteKun von Trieriltä kysyttiin hänen saksalaisjuuristaan, ohjaaja kohautti ilmoittamalla ymmärtävänsä Adolf Hitleriä.
– Hitler teki väärin, mutta pystyn näkemään hänet istumassa bunkkerissaan. Luulen ymmärtäväni häntä ihmisenä, von Trier sanoi.
– Hän ei tietenkään ollut hyvä tyyppi, ja totta kai olen toista maailmansotaa vastaan. Enkä ole mitenkään juutalaisvastainen, vaan voimakkaasti heidän puolellaan. Israel on tosin joskus kiusankappale, arvostettu elokuvantekijä kiiruhti lisäämään.
Ilta-Sanomat: Natsisympatioista puhunut ohjaaja Lars Von Trier on suljettu ulos Cannesista (http://www.iltasanomat.fi/elokuvat/natsisympatioista-puhunut-ohjaaja-lars-von-trier-on-suljettu-ulos-cannesista/art-1288390227034.html)
Tekopyhyys on rajatonta. Muut ohjaajat tuskin reagoivat mitenkään. Lammaslaumaa.
Täysin naurettavaa. Mitä kauheata Von Trier muka sanoo? Näköjään täytyy inhota kaikkea mitä Hitleriin liittyy. Kas kun Volkswagenilla saa ajaa autobahnilla.
Tässäkö tilassa eurooppalainen sananvapaus on?
No oikeasti Aki on tehnyt ihan helvetin hienoja elokuvia!
Taideteoksen hienouden arvostaminen ei edellytä taiteilijan maailmankuvan jakamista. Aki Kaurismäki ja Lars Von Trier ovat kumpikin tehneet hyviä elokuvia. Molemmat ovat myös olleet kommenteissaan aika kärkeviä, enkä allekirjoita kummankaan maailmankatsomusta. Onneksi ei tarvitsekaan.
Taide taiteena, politiikka ja ihmisten puolesta demokraattisesti toimiminen sitten erikseen. Hermot voi mennä sitten kun taiteen tekijä ryhtyy politikoimaan kansan valitsemana. Sitä ennen puhukoon mitä huvittaa, ihan niin kuin kuin Sofi Oksanen jne. Mikko Alatalo tosin vitutti ennen edustajakausiaankin, mutten silti sotke paskaa musiikkia vellipöksypolitiikkaan. Joka myös vituttaa, mutta eri syistä.
Ei mua kiinnosta kenenkään lätkän MM-joukkueen pelaajankaan poliittinen näkökulma ja silti arvostan duunia ja sen tulosta.
Quote from: Eino P. Keravalta on 17.05.2011, 23:01:22
Minusta Kaurismäen elokuvat ovat jotenkin paperisia, teennäisiä... kuin pitkitettyjä ja tekohumoristisia huoltoasemaketjumainoksia.. viimeksi näin - tosin jo vuosia sitten - hänen elokuvansa Mies vailla menneisyyttä, joka tökeryydessään oli jo tyrmäävä. Tosin vedän sanojani sen verran takaisin, ettei elokuvien koko huonous ole suinkaan Kaurismäen oma vika, vaan näyttelijät myöskin näyttelevät erittäin kehnosti eli epäuskottavasti samaan aikaan kun heidän dialoginsa on jäykkää kuin muumion paska.
Mieluummin katson vaikka pornoa kuin Kaurismäkeä.
:D Minä taas olen Einon kanssa täysin samaa mieltä. ;D
Natsisympatioista puhunut ohjaaja Lars Von Trier on suljettu ulos CannesistaQuote from: Roope on 19.05.2011, 15:38:14
QuoteKun von Trieriltä kysyttiin hänen saksalaisjuuristaan, ohjaaja kohautti ilmoittamalla ymmärtävänsä Adolf Hitleriä.
– Hitler teki väärin, mutta pystyn näkemään hänet istumassa bunkkerissaan. Luulen ymmärtäväni häntä ihmisenä, von Trier sanoi.
– Hän ei tietenkään ollut hyvä tyyppi, ja totta kai olen toista maailmansotaa vastaan. Enkä ole mitenkään juutalaisvastainen, vaan voimakkaasti heidän puolellaan. Israel on tosin joskus kiusankappale, arvostettu elokuvantekijä kiiruhti lisäämään.
Ilta-Sanomat: Natsisympatioista puhunut ohjaaja Lars Von Trier on suljettu ulos Cannesista (http://www.iltasanomat.fi/elokuvat/natsisympatioista-puhunut-ohjaaja-lars-von-trier-on-suljettu-ulos-cannesista/art-1288390227034.html)
Mitätöntä, typerää, poliittisesti ylihygieenistä, moraalisesti hattaramaisen höttöistä ja yli-imelää intelletkuilua. Laumakaakotusta, joka saa kanalaumankin tuntumaan viisasten kerholta.
Sanat loppuu. Eikö siellä ole yhtään sekä selkärangalla että sen päässä olevilla ajattelukykyisillä aivoilla varustettua?
Olen tähän asti arvostanut Cannesin elokuvafestivaaleja yhtenä Euroopan kulttuurin edustavimmista näyteikkunoista. Todella vastenmielistä nähdä senkin samentuneen poliittisesta ylikorrektiudesta.
Rääväsuisuus, ärsyttävyys, huono käytös liittyy väistämättä yhtenä osana luovien ihmisten tuotantoon ja välistä heidän ilmaisuunsa muutenkin - tämähän on nähty jo tiettyjen suomalaistenkin elokuvaohjaajien esiintymisessä. Jos tälläisestä ryhdytään ohjaajia sulkemaan pois, niin mennäänkin jo poliittisen- ei kulttuuritoiminnan alueelle.
PS
Minäkin luulen ymmärtäväni jollakin tasolla Hitleriä ja natseja. Minä
toivon ymmärtäväni heitä. Miten muuten heidät tunnistaa ja miten muuten heitä voi vastustaa?
QuoteYkkösen aamu-tv: Aamu-tv:n erikoishaastattelussa Aki Kaurismäki
Toimittajamme Raine Tiessalo tapasi Aki Kaurismäen Cannesin elokuvajuhlilla. Kaurismäen Le Havre-elokuva kilpailee tänä vuonna Cannesin pääsarjassa ja on saanut siellä hyvän vastaanoton.
http://areena.yle.fi/video/1305865070328
Vähintäänkin puolijuovuksissa ollutta suurta vasemmistotaiteilijaa haastatellaan.
Valtioiden rajat veks ja Euroopan nationalismin nousu hirvittää.
Muutama ulkkismustilainen Suomessa ei haittaa mittään.
Persua ei kuitenkaan ihan täysin tuomita.
Quote from: skrabb on 20.05.2011, 09:21:30
Vähintäänkin puolijuovuksissa ollutta suurta vasemmistotaiteilijaa haastatellaan.
Hieman puhe sammalsi, mutta ihan ammattimaisesti klaarasi tilanteen toistaen samat fraasit ja ajatukset kuin on selvempänäkin tehnyt.
QuoteToimittaja
Kaurismäki on syvästi huolissaan ulkomaalaisvastaisuuden noususta maanosassamme.
Aki Kaurismäki
Kyllähän se syntyy moraalisesta närkästyksestä siitä, että Euroopan unioni ei pysty hoitamaan yksinkertaisintakaan asiaa, eikä tule koskaan pystymäänkään, koska ne on niin rahan- ja vallankipeitä joka ikinen. Ja tämä ei ole mikään ääni perussuomalaisille, vaan siinä, että valta korruptoi. Erittäin paljon valtaa korruptoi vielä enemmän ja raha vielä pahemmin. Todella ärsyttää se, että koko siirtolaisongelma sysätään jonkun Italian, Kreikan ja Espanjan harteille ja muut pesee kätensä. Jos ei sitä hommaa hoideta, niin se räjähtää käsiin.
Toimittaja
Onks tää Le Havre jonkinlainen poliittinen manifesti?
Aki Kaurismäki
Ei. Se on viihde-elokuva parhaasta päästä.
Toimittaja
Oliko tuossa vastauksessa ironiaa tai sarkasmia?
Aki Kaurismäki
Jonkun verran.
Toimittaja
Henkinen ilmapiiri, liittyen nimenomaan tähän siirtolaiskysymykseen ja tällaiseen populismin nousuun ympäri Eurooppaa, miten näet Suomen henkisen ilmapiirin tässä suhteessa viime vuosina?
Aki Kaurismäki
Mun käsittääkseni se on nyt 6-1. Mä en malta olla sanomatta, mä olin niin ilahtunut tuosta Ruotsi-voitosta, mutta eihän se nyt missään päin Eurooppaa ole mihinkään hyvään suuntaan kehittynyt. Ihmiset vaan taantuu ja taantuu. Toki mä toivon, että populismi pysyy protestina, eikä minään poliittisena aatteena.
[Kuva Kaurismäestä Amnesty-pinssi rinnassa]
Toimittaja
Jos siitä tulee poliittinen aate, niin mitä pelkäät? Mitä Suomessa voisi tapahtua?
Aki Kaurismäki
En mä oikein fasismin vaaraa Suomessa osaa nähdä, koska ei se kansakunta ole siihen taipuvainen. Se muukalaisviha on siis sietämätöntä, se on häpeä. Että jos jossain Kreikassa ja Italiassa on 300-400 miljoonaa...panin nollan perään...Afrikan pakolaista. Suomeen tulee kolme romania, kansakunta on paniikissa, niin onhan se säälittävää. Ihan vaan sen takia, että ne ei kehtaa kattoa, että heidän kadullaan on kerjäläisiä. Ikään kuin kansakunnassa ei koskaan ois ollut nälkää ja sitäkin on tapahtunut 50-luvulla ja 60-luvulla ja 40-luvulla ja sitä ennenkin.
Toimittaja
Missä määrin koet tärkeäksi kansallistunteen nykyajan maailmassa tai itsesi kohdalla? Olet niin paljon reissannut ja tehnyt elokuvia eri maiden ihmisten kanssa.
Aki Kaurismäki
Raja menee patriotismin ja nationalismin välillä. Patriootti saa olla, jos rakastaa isänmaataan. Se ei ole mikään synti. Mutta sitten tulee nationalismi, josta alkaa heti kiihkoilu. Eli siinä jossain välissä se menee. Ja tota...mun puolesta rajat pois. Mutta ei samaa pitsaa joka maassa. Vähintäänkin ruokakulttuuri pitäis muistaa. Ei ketään kiinnosta matkustaa Italiaan syömään samaa ruokaa kuin Suomessa. Eläköön kansalliset erot! Mutta se, että jos menee kiihkon puolelle, niin ollaan vaarallisilla vesillä.
Toimittaja
Näetkö tällä hetkellä, että perussuomalaiset olis...?
Aki Kaurismäki
Ei perussuomalaiset ole mikään ongelma, se on protesti! Ongelma on se, että Eurooppa ylipäätään alkaa vaipua takaisin nationalismiin. Ja se on vaara. Kissa pitäis nostaa pöydälle ja alkaa keskustella siitä, että tossa [heilauttaa kättään merelle päin] on seuraavalla mantereella 68 miljoonaa ihmistä, joilla ei mene kauhean hyvin, ja mitä me tarjotaan on nyrkki.
Kaurismäen maailmankuvassa tiivistyy Tampereen yliopiston 70-luku hyvässä ja pahassa.
" Mutta ei samaa pitsaa joka maassa "
;D
Sarkasmin ja toden toteaminen voi joissakin piireissä on veteen piirretty viiva ?
Quote from: Aki KaurismäkiSuomeen tulee kolme romania, kansakunta on paniikissa, niin onhan se säälittävää.
[...]
Mutta ei samaa pitsaa joka maassa. Vähintäänkin ruokakulttuuri pitäis muistaa. Ei ketään kiinnosta matkustaa Italiaan syömään samaa ruokaa kuin Suomessa.
Great minds think alike.
Quote from: Esa-Pekka SalonenNythän se, että Suomessa on sitten nostettu aikamoista haloota tämmösistä muutamista ulkomaalaisista. Ja että siitä on sitten tehty tämmönen poliittinen keppihevonen. Tuota, se tuntuu aivan käsittämättömältä, kun katselee siis missä tahansa muualla maailmassa, katselee ympärilleen, et miten monimuotoista se kulttuuri on ja miten parhaimmillaan se tuottaa energiaa ja iloa siihen kulttuuriin ja jotenkin yksinkertaisella tasolla, että saat erilaista ruokaa.
MTV3: Kapellimestari Esa-Pekka Salosen haastattelu (http://hommaforum.org/index.php/topic,33765.msg447235.html#msg447235) 31.8.2010
Aki Kaurismäki: "Säälittävää, Suomi"QuoteJälleen kerraan palkinnoista Cannesissa kisaava elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki on huolissaan ulkomaalaisvihan noususta Euroopassa ja Suomessa. Ohjaaja käsittelee siirtolaiskysymystä myös uudessa elokuvassaan.
Ylen haastattelema Kaurismäki ei pelkää fasismin nousua Suomessa, mutta pitää maassamme esiintyvää muukalaisvihaa häpeällisenä. Ohjaajan mielestä on "säälittävää", että koko Suomen kansakunta on paniikissa, kun Suomeen "tulee kolme Romanian romania".
–Ihan vaan sen takia, että ne ei kehtaa kattoa että heidän kaduillaan on kerjäläisiä, sanoo Kaurismäki.
Kaurismäen mukaan suomalaisten maahanmuuttokritiikki on turhaa, jos verrataan Suomen maahanmuuttajamääriä esimerkiksi Italiaan ja Kreikkaan, jotka ottavat vastaan pääosan Afrikasta Eurooppaan tulevista siirtolaisista. Perussuomalaisia Kaurismäki ei kuitenkaan koe ongelmaksi.
–Se on protesti. Ongelma on se, että Eurooppa yleisesti alkaa vaipua takaisin nationalismiin, hän sanoo.
Kaurismäen mielestä Eurooppa tarjoaa lähinnä nyrkkiä Afrikalle, jossa miljoonat ihmiset elävät huonoissa oloissa.
Hyvän ja huonon kansallistunteen rajan hän vetää patriotismin ja nationalismin välille.
–Patriootti saa olla. Jos rakastaa maataan, ei se ole synti. Mutta sitten nationalismista alkaa heti kiihkoilu, hän pohtii.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/112311-aki-kaurismaki-%E2%80%9Dsaalittavaa-suomi%E2%80%9D
Mestariohjaaja Kaurismäki arvostelee Euroopan nykymenoahttp://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2011/05/mestariohjaaja_kaurismaki_arvostelee_euroopan_nykymenoa_2609020.html
Ketä kiinnostaa.
Kaurismäen veljekset on hyvä esimerkki, kuinka voi tehdä kymmeniä elokuvia tekemättä yhtään hyvää.
Mut hei, antaa mennä vaan.
Vittuilu se varmasti parantaa vastaanottoa.
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/1135266318137/?cmp=tm_etu_uusimmat_uutiset
Kaurismäki voitti kriitikkopalkinnon Cannesissa
Aki Kaurismäen ohjaama elokuva Le Havre on voittanut kaksi epävirallista palkintoa Cannesin elokuvajuhlien yhteydessä.
Le Havrelle myönnettiin kansainvälisen kriitikkoliiton epävirallinen pääpalkinto. Palkinnosta päätti yhdeksän elokuvakriitikkoa eri puolilta maailmaa. Lisäksi Le Havre sai ekumeenisen juryn erityismaininnan. Cannesin viralliset palkinnot jaetaan sunnuntai-iltana.
Kilpasarjassa on perinteisesti palkittu kolme elokuvaa, joista paras saa Kultaisen palmun. Lisäksi omat palkintonsa on ohjaajille, käsikirjoituksille ja näyttelijöille.
Palkinnot jakaa jury, jonka puheenjohtajana tänä vuonna Robert de Niro.
Aki Kaurismäelle ja hänen Le Havrelleen povataan elokuvafestivaalin käytäväpuheissa palkintoa. Elokuva oli torstaina kärjessä englanninkielisen Screen-lehden kriitikkorankingissa jättäen taakseen niin maineikkaan Terrence Malickin kuin Dardennen veljekset.
Naistenlehtien vakiokamaa ovat perinteiset kertomukset suoma
laismannekiinien maailman valloituksista.
Suomen elokuva-analyytikkojen vakiokamaa on vuosittain kertoa, kuinka jumaloitu Aki Kaurismäki taas tänä vuonna on. Hullaantunut yleisö taputtaa joka vuosi seisaallaan humalaiselle melankolian kuninkaalle.
Cannesin elokuvapiireissä lienee jo tajuttu, että joskushan tämä monotooninen palkintokerjuunäytelmä on palkittava, jotta kiusallisesta Kaurismäki-ilmiöstä päästäisiin eroon.
Humalaisen Aki-sedän leffat ovat kuin mustavalkoinen, hidastettu ja mykkä, kaksituntinen Benny Hill-show, josta 97% vitseistä on karsittu.
En tiedä, mitä ylläoleva tarkoittaa, mutta ei tiedä Akikaan, mitä helvettiä hän leffoillaan tarkoittaa.
Skål, Aki!
Quote from: B52 on 21.05.2011, 23:18:21
Le Havrelle myönnettiin kansainvälisen kriitikkoliiton epävirallinen pääpalkinto.
No ei ainakaan
tämän kriitikkoliiton! :D
Quote
Palkinnot jakaa jury, jonka puheenjohtajana tänä vuonna Robert de Niro.
Se olisi kylläkin jännää, jos maahanmuuttokriitikkoliitossa olisi Robert De Niro jäsenenä. Eivät muuten Hesarissa osaa edes kirjoittaa miehen nimeä oikein.
Von Trierhän nimenomaan ei sympatiseerannut natseja. Hänhän selvästi sanoi, että Hitler ei ollut hyvä tyyppi. Mikäs tuossa oli niin vaikea ymmärtää?
Ilmeisesti joidenkin mielestä on kiellettyä sanoa, että Hitlerkin on joskus ollut vauva - suloinen, tuhiseva ja rakastettava pikkunyytti.
Hyvien Ihmistentm dehumanisoinnilla ei ole mitään rajaa Aatteen edessä.
QuoteIhmiskunnan tilaus meni kuitenkin jo kolmekymmentä vuotta sitten. Nyt on lähdön aika. Ja mitä nopeammin lähtö tulee, sen parempi. Pentti Linkola on minuun verrattuna sosiaalidemokraatti. Hän jättäisi muutaman henkiinkin, mutta minun puolestani kaikki saa mennä.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kulttuuri/1194679626344/artikkeli/puheenaihe+aki+kaurismaen+mielesta+suomella+ei+ole+selkarankaa.html
Pakko se on myöntää, että tuon lainauksen valossa Kaurismäen pakolaispoliittiset kannanotot näyttäytyvät kyllä hyvin johdonmukaisina ja helposti ymmärrettävinä. Tuo elämänasenne toimii selittävänä tekijänä varmasti monen muunkin, meidän kannalta katsottuna hyvin erikoisen, yhteiskunnallisen kannanoton taustalla. Ei ainakaan tarvitse aina niin rajoittavaa vastuuta liikaa murehtia vaan voi olla rauhassa luova.
Minusta ihmiskunnan, tai vähintäänkin suomalaisten, pitäisi jatkaa olemassaolojaan myös tulevaisuudessa. Sen eteen tässä ollaan taistelemassa. Mutta sehän on vain minun vaatimaton mielipiteeni, eikä minua ole koskaan juhlittu Cannesissa.
Tämän ketjun innoittamana katsoin vihdoinkin Laitakaupungin Valot. Kaikista muista A.Kaurismäen leffoista olen pitänyt. Laitakaupungin valot oli huono. Mieleen tulee kun ohjaaja valitti muutama vuosi sitten takkinsa tyhjentyneen. Niin näytti käyneen. Mielenkiinnolla odotan Le Havrea.
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/1135266322475
Aki Kaurismäki jäi vaille palkintoa Cannesissa
Aki Kaurismäen elokuva Le Havre jäi ilman palkintoa Cannesin elokuvajuhlien kilpasarjassa.
Parhaaksi elokuvaksi valittiin Terrence Malickin ohjaama The Tree of Life. Elokuvalle myönnettiin elokuvamaailman usein tärkeimmäksi laskettu palkinto, Kultainen palmu.
Toisen palkinnon eli Grand Prix'n jakoivat keskenään Dardennen veljekset ja turkkilaisohjaaja Nuri Bilge Ceylan.
Lars von Trierin Melancholia-elokuvassa näytellyt Kirsten Dunst voitti parhaan naisnäyttelijän palkinnon.
Ohjaaja von Trier sai porttikiellon festivaaleille natsiaiheisten puheidensa vuoksi kuluneella viikolla. Hän ei saa saapua sataa metriä lähemmäs festivaalipaikkaa.
Parhaaksi miesnäyttelijäksi valittiin Jean Dujardin roolistaan Michel Hazanaviciusin ohjaamassa elokuvassa The Artist.
Kaurismäen elokuva pysyi palkintoveikkausten kärjessä aivan viimeisen kilpailuelokuvan esitykseen saakka.
Kilpailussa oli kaikkiaan 20 elokuvaa. Palkinnot päätti jury, jonka puheenjohtaja oli Robert de Niro ja jäseninä muun muassa näyttelijät Uma Thurman ja Jude Law.
Nyt Eino voi nukkua yönsä hyvin.
Quote from: Igor Sika on 22.05.2011, 15:54:44
QuoteIhmiskunnan tilaus meni kuitenkin jo kolmekymmentä vuotta sitten. Nyt on lähdön aika. Ja mitä nopeammin lähtö tulee, sen parempi. Pentti Linkola on minuun verrattuna sosiaalidemokraatti. Hän jättäisi muutaman henkiinkin, mutta minun puolestani kaikki saa mennä.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kulttuuri/1194679626344/artikkeli/puheenaihe+aki+kaurismaen+mielesta+suomella+ei+ole+selkarankaa.html
Pakko se on myöntää, että tuon lainauksen valossa Kaurismäen pakolaispoliittiset kannanotot näyttäytyvät kyllä hyvin johdonmukaisina ja helposti ymmärrettävinä. Tuo elämänasenne toimii selittävänä tekijänä varmasti monen muunkin, meidän kannalta katsottuna hyvin erikoisen, yhteiskunnallisen kannanoton taustalla. Ei ainakaan tarvitse aina niin rajoittavaa vastuuta liikaa murehtia vaan voi olla rauhassa luova.
Jos maailmanloppu tulisi huomenna, en tänään katselisi Kaurismäen leffoja.
Quote from: B52 on 22.05.2011, 22:06:19
Aki Kaurismäen elokuva Le Havre jäi ilman palkintoa Cannesin elokuvajuhlien kilpasarjassa.
Vaihteeksi taas tällainen ennakkosuosikki. No, varmasti Kaurismäen elokuva oli moraalinen voittaja suomalaisen lehdistön silmissä.
Quote from: elven archer on 22.05.2011, 22:28:21
Quote from: B52 on 22.05.2011, 22:06:19
Aki Kaurismäen elokuva Le Havre jäi ilman palkintoa Cannesin elokuvajuhlien kilpasarjassa.
Vaihteeksi taas tällainen ennakkosuosikki. No, varmasti Kaurismäen elokuva oli moraalinen voittaja suomalaisen lehdistön silmissä.
Niin, yksi kahdesta tai kolmesta selkeästä ennakkosuosikista, ja toinen niistä kahdesta muusta voitti palkinnon tällä kertaa.
Taiteessa on kysymys siitä, että saako teos vastakaikua taiteenkuluttajan mielessä. Emme me kaikki voi tykätä samoista asioista, eikä tarvitsekaan.
Kaurismäen elokuvat liikuttavat jotain minun sielussani, ymmärrän Kaurismäen elokuvien kieltä, mutta en ota kantaa sanomaan, jokainen kokee tavallaan.
Saatan ymmärtää kaiken pieleen, mutta sillä ei ole merkitystä, kunhan jotain mielessä liikahtaa, niin taide on tehnyt tehtävänsä.
Ei ole väliä sillä, onko taide hyvää vai huonoa, jos se toimii. Itse haukun maanrakoon kaiken tekotaiteellisen paskan, vaikka se olisi kuinka hienoa olevinaan, en kuitenkaan menisi kieltämään jotakuta toista pitämästä samasta. Taiteenkuluttaja saa kokea ihan, miten itse lystää ja se on oikeastaan aika hienoa.
Olen itse aina pitänyt Kaurismäen elokuvista, koska minusta hän ei saarnaa vaan kuvaa pieniä ihmisiä sympaattisesti ja huumorintajuisesti. Hänen töissään on myös estetiikkaa, kuten vanhojen suomalaisten baarien kuvausta. Minimalistinen ja paperinmakuinen dialogi on vain tehokeino, joka useimmiten toimii.
Kaurismäkeä poliittisena aktivistina en sen sijaan arvosta lainkaan.
Hollywoodissa poliittisesti vasemmistolaisia elokuvia tekevät Sean Pennin, Tim Robbinsin ja Oliver Stonen kaltaiset. Näiden tekeleiden rinnalla Kaurismäen elokuvat ovat mielestäni inhimillisempiä.
Quote from: Tasapainorealisti on 22.05.2011, 22:59:16
Niin, yksi kahdesta tai kolmesta selkeästä ennakkosuosikista, ja toinen niistä kahdesta muusta voitti palkinnon tällä kertaa.
Tälläkin kertaa. Milloin Kaurismäen elokuva
ei ole ollut Suomen lehdistössä ennakkosuosikki?
Kaurismäen elokuvat pärjäävät ulkomailla jotenkuten lähinnä siksi, että ne näyttävät eksoottisilta eli taiteellisilta ulkomaalaisten silmin sen sijaan, että ne näyttäisivät siltä, mitä ne ovat (ja jonka suomalaiset kykenevät tunnistamaan ilman eksoottisuuden huntua silmiensä edessä): tönkköä erittäin huonosti ja jäykästi näyteltyä dialogin töksäyttelyä. Koska ranskalaiset taidepiirit pitävät Kaurismäestä, niin suomalaiset kulttuuripiirit pitävät Kaurismäestä. Psykologiaa tämän takana ei varmastikaan tarvitse kuvailla. Ei kukaan suomalainen pidä Kaurismäen leffoista, vaan siitä ajatuksesta, mitä tarkoittaa pitää Kaurismäen leffoista.
Kaurismäkihän osoitti taas kerran haastattelussaan, että hän on clueless, kuten siinä leffassa, tämän maailman menosta. Miten tuollainen ympäristönsä havainnoija kykenisi kuvaamaan osuvasti mitään? Miksi katsoa Kaurismäen elokuvia, kun Esson baarista näkee saman elävämmin?
Jos asia ei mene aivan kuvaamallani tavalla, niin mitä pienistä. Otin vähän taiteellista vapautta tulkita maailmaa, kuten Kaurismäkikin näyttää ottavan haastatteluissaan. ;)
QuoteJos asia ei mene aivan kuvaamallani tavalla, niin mitä pienistä. Otin vähän taiteellista vapautta tulkita maailmaa, kuten Kaurismäkikin näyttää ottavan haastatteluissaan.
Uskon, että kuvauksesi on varsin osuva. Lisään vielä, että jos Kaurismäen elokuvien näyttelijät vaihdetaan Helsingin rautatieaseman patsaisiin, niin menee useampi kohtaus ennen kuin kukaan huomaa eron.
QuoteCannesin pääpalkinto Terrence Malickille
Sunnuntai 22.5.2011 klo 21.03
Festivaalin pääpalkinnon Kultaisen palmun voitti yhdysvaltalainen Terrence Malick elokuvastaan The Tree of Life.
Terrence Malick kuvattuna vuonna 1998. (20TH CENTURY FOX)Aki Kaurismäen Le Havre jäi palkinnotta Cannesin elokuvajuhlilla.
Toisen palkinnon eli Grand Prix'n jakoivat keskenään belgialaisveljekset Jean-Pierre ja Luc Dardenne sekä turkkilaisohjaaja Nuri Bilge Ceylan.
Kolmannen palkinnon sai ranskalainen Maiwenn elokuvastaan Polisse.
Parhaan naisnäyttelijän palkinnon sai Kirsten Dunst Lars von Trierin elokuvasta Melancholia. Parhaana miesnäyttelijänä palkittiin Jean Dujardin elokuvasta The Artist. Tuomaristoa johti Robert De Niro.
STT
http://www.iltalehti.fi/leffat/2011052213763273_le.shtml
Quote from: Igor Sika on 22.05.2011, 15:54:44
QuoteIhmiskunnan tilaus meni kuitenkin jo kolmekymmentä vuotta sitten. Nyt on lähdön aika. Ja mitä nopeammin lähtö tulee, sen parempi. Pentti Linkola on minuun verrattuna sosiaalidemokraatti. Hän jättäisi muutaman henkiinkin, mutta minun puolestani kaikki saa mennä.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kulttuuri/1194679626344/artikkeli/puheenaihe+aki+kaurismaen+mielesta+suomella+ei+ole+selkarankaa.html
Pakko se on myöntää, että tuon lainauksen valossa Kaurismäen pakolaispoliittiset kannanotot näyttäytyvät kyllä hyvin johdonmukaisina ja helposti ymmärrettävinä. Tuo elämänasenne toimii selittävänä tekijänä varmasti monen muunkin, meidän kannalta katsottuna hyvin erikoisen, yhteiskunnallisen kannanoton taustalla. Ei ainakaan tarvitse aina niin rajoittavaa vastuuta liikaa murehtia vaan voi olla rauhassa luova.
Minusta ihmiskunnan, tai vähintäänkin suomalaisten, pitäisi jatkaa olemassaolojaan myös tulevaisuudessa. Sen eteen tässä ollaan taistelemassa. Mutta sehän on vain minun vaatimaton mielipiteeni, eikä minua ole koskaan juhlittu Cannesissa.
Pakko myöntää, että mykistyn miettiessäni sitä, kuinka tuollaisia kommentteja kyllä saa vapaasti Cannesissa esittää joutumatta mustalle listalle, mutta kun von Trier sanoo voivansa ymmärtää, miltä Hitleristä on saattanut tuntua bunkkerissaan, niin hänelle lätkäistään ikuinen porttikielto ja lapsellisuuden huipentumana lähestymiskielto, jonka mukaan hän ei saa tulla 100 metriä lähemmäs festivaalialuetta!
Rankkaa on meno tällä hetkellä.
Cannesin palkinnot ovat perseestä. Ne ovat palkintoja joita kommarit jakavat toisilleen, kuten Michael Moore sai kultaisen palmun muutama vuosi sitten ns. elokuvastaan, jonka aina asia oli mustamaalata USA:n presidenttiä.
Tähän offtopic - mainos: Michael Ciminon hienon Lohikäärmeen vuosi ( Year of the Dragon ) voi näköjään katsella youtubesta. Suosittelen vanhasta muistista.
Quote from: IDA on 24.05.2011, 00:32:07
Tähän offtopic - mainos: Michael Ciminon hienon Lohikäärmeen vuosi ( Year of the Dragon ) voi näköjään katsella youtubesta. Suosittelen vanhasta muistista.
Kiitti vinkistä :)
Jos Anttilan alahallista saisi "Kaurismäen kootut" viidellä eurolla, en kiinnittäisi siihen mitään huomiota. Siitä huolimatta hän on ehdottomasti minua parempi elokuvantekijä.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d5/Le_Havre_poster.jpg)
Pahoittelut myöhännäisheräämisestä, mutta törmäsin tähän posteriin vasta nyt. Kun kuulin elokuvan tematiikasta päätin jättää väliin mut tää posteri on mun mielestä aika huomionarvoinen. Semioottisesti kuvassa on monta juttua, jotka huutaa aukikirjoittamista. Ensinnäkin kuvantulkinnassa ensimmäinen sääntö on se, että täällä meillä länsimaissa luetaan kuvaa vasemmalta oikealle ja siellä missä kirjoitetaan toisinpäin myös kuvat luetaan niin. Tässä kuvassa on äärimmäisen oikealle sijoitettu afrikkalaisperäinen poika ja koira. Poika ylempämä, koira alempana. Vasemmalla ja taustalla on kaksi europidiä, jotka habituksensa ja sommittelun perusteella vaikuttavat kuvan subjekteilta, eli toimijoilta. Taustalla on kaupunki, urbaani Eurooppa. Vasemmalta oikealle luettaessa viesti on selvä: me täällä kulttuurieliitissä haluamme kertoa jotain tästä meidän kulttuurista, niinku ensisijaisesti, mutta olemme laittaneet sellaisen linssin kameraan että tää oikea reuna fokusoituuu ja korostaa tätä toiseutta, jota pitää suvaita, ja jos ei niin kato tätä söpöä koiraa.
Parikyt opintoviikkoa tiedotusoppia. Kiitos Hemanus, Nordengstren, et kumppanit. Lystiä oli, jatkan lystinpitoa täällä.
Olisi varmaankin veretseisauttava kokemus,Aki Kaurismäen ohjaama elokuva johon musiikin olisi tehnyt Kaija Saariaho.
Quote from: Vasarahammer on 22.05.2011, 23:40:08
Olen itse aina pitänyt Kaurismäen elokuvista, koska minusta hän ei saarnaa vaan kuvaa pieniä ihmisiä sympaattisesti ja huumorintajuisesti. Hänen töissään on myös estetiikkaa, kuten vanhojen suomalaisten baarien kuvausta. Minimalistinen ja paperinmakuinen dialogi on vain tehokeino, joka useimmiten toimii.
Suomalainen keskustelukulttuuri nyt on luonnostaankin hyvin minimalistista, itse tykkään sen korostamisesta. Itse olen tykännyt Kaurismäen elokuvista hyvin pitkään, nuorenakin se kuiva ja vähäeleinen huumori vetosi hyvin.
Quote from: Tasapainorealisti on 22.05.2011, 22:59:16
Quote from: elven archer on 22.05.2011, 22:28:21
Quote from: B52 on 22.05.2011, 22:06:19
Aki Kaurismäen elokuva Le Havre jäi ilman palkintoa Cannesin elokuvajuhlien kilpasarjassa.
Vaihteeksi taas tällainen ennakkosuosikki. No, varmasti Kaurismäen elokuva oli moraalinen voittaja suomalaisen lehdistön silmissä.
Niin, yksi kahdesta tai kolmesta selkeästä ennakkosuosikista, ja toinen niistä kahdesta muusta voitti palkinnon tällä kertaa.
Ainakaan Tree of Lifelle häviäminen ei ole mikään häpeä. Tuskin sekään Kaurismäen (tai muiden taidefilmien) vihaajiin vetoaa, mutta kaikille muille todella voimakas elokuvakokemus joka ei hetkeen unohdu.
Olen tavannut Aki Kaurismäen sivubisneksieni yhteydessä.
Luulen että tuppaa unohtumaan se seikka että Kaurismäki on kuitenkin boheemi taiteilijahumanisti vaikkakin vaikuttaa aika perussuomalaiselta mieheltä joka omistaa komean amerikanraudan (cadillac).
Kaurismäki ohjaajana seuraa tietenkin nyt maailmalla vallitsevaa trendiä. Hänen aikaisemmat leffansa kuvasivat suomalaista yhteiskuntaa ja sen laitaeläjiä. Nyt kun suomalaisuus ei ole enää trendikästä, leffa kertoo tietenkin trendikkäistä "maahanmuuttajista" ja heidän ongelmistaan.
Joistain Kaurismäen elokuvista tykkäsin. Tai oikeastaan taisivat olla Mika Kaurismäen leffoja enimmäkseen...