Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: TheJ on 28.02.2011, 09:29:06

Title: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: TheJ on 28.02.2011, 09:29:06
Quote
Helsingin bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuoren mukaan talvi on ollut kalustolle haastava. Kesällä yhtiön busseille tapahtuu keskimäärin 50 kolaria kuukaudessa, mutta joulukuussa onnettomuuksia kirjattiin yli 160.

Kolarisuma jatkui myös tammikuussa, jolloin Helsingin bussiliikenteen kalusto oli osallisena noin 130 onnettomuudessa.

Tulee mieleen sanonta "If you pay peanuts, you get monkeys" ("jos maksat pähkinöissä, saat apinoita"). Ja selvyyden vuoksi todettakoon että ihonvärillä tai alkuperällä ei ole tässä asiassa mitään merkitystä, vaan ajotaidolla ja paikallisten keliolojen tuntemuksella. Bussikuskeiksi on suureen ääneen palkattu niitä halvimpia mahdollisia, vähät välittämättä näistä parista asiasta - tiettävästi ilman näitä suomen uusia toivoja koko julkinen liikenne seisoisi. Ei tietenkään haluta myöntää että perunanenäiset, paikalliset olot tuntevat ammattilaiset eivät ole halukkaita työskentelemään, "for peanuts".

Herää kysymys onkos tämä sitten niin edullista kun lasketaan autojen huollot päälle? No, ainakin bussien korjaajien työllisyys kohenee...

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/bussit_kolaroineet_ennatystahtiin/

(...juttu luonnollisesti syyttää haastavia kelioloja, mutta ei se lumipenkka sitä autoa riko, vaan se kuski joka sen sinne penkkaan ajaa)
Title: Vs: 2011-28-02: Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Ernst on 28.02.2011, 09:31:37
Quote from: TheJ on 28.02.2011, 09:29:06
Quote
Helsingin bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuoren mukaan talvi on ollut kalustolle haastava. Kesällä yhtiön busseille tapahtuu keskimäärin 50 kolaria kuukaudessa, mutta joulukuussa onnettomuuksia kirjattiin yli 160.

Kolarisuma jatkui myös tammikuussa, jolloin Helsingin bussiliikenteen kalusto oli osallisena noin 130 onnettomuudessa.

Tulee mieleen sanonta "If you pay peanuts, you get monkeys". Ja selvyyden vuoksi todettakoon että ihonvärillä tai alkuperällä ei ole tässä asiassa mitään merkitystä, vaan ajotaidolla ja paikallisten keliolojen tuntemuksella. Bussikuskeiksi on suureen ääneen palkattu niitä halvimpia mahdollisia, vähät välittämättä näistä parista asiasta - tiettävästi ilman näitä suomen uusia toivoja koko julkinen liikenne seisoisi. Ei tietenkään haluta myöntää että perunanenäiset, paikalliset olot tuntevat ammattilaiset eivät ole halukkaita työskentelemään, "for peanuts".

Herää kysymys onkos tämä sitten niin edullista kun lasketaan autojen huollot päälle? No, ainakin bussien korjaajien työllisyys kohenee...

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/bussit_kolaroineet_ennatystahtiin/

(...juttu luonnollisesti syyttää haastavia kelioloja, mutta ei se lumipenkka sitä autoa riko, vaan se kuski joka sen sinne penkkaan ajaa)



Kolaroivien kuskien kansallisuutta / etnistä taustaa ei tietenkään saa selvittää, koska rassismi.
Title: Vs: 2011-28-02: Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: OTU on 28.02.2011, 09:33:13
Olisi mukava nähdä korrelaatio: ei-suomalaisten kuskien määrä vs. kolareiden määrä. Ai niin mutta kun Helsinki kertakaikkiaan pysähtyisi ja näivettyisi Impivaaraksi ilman mamukuskeja. Niinhän se olikin.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Mika.H on 28.02.2011, 09:39:46
Kyllä varmaan osasyy voidaan pistää stadin poikkeuksellisen huonosti hoidetuille lumihommillekin. Sauri siis kantakoot alaisineen osavastuun.

Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Fincum on 28.02.2011, 09:48:34
Viime viikolla HS paperilehdessä oli juttu bussinkuljettajien sairaslomista. Verrattuna muihin aloihin kuljettajien sairaslomia on paljon ja määrä on kasvanut koko ajan.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: AuggieWren on 28.02.2011, 10:02:55
Quote from: JM-K on 28.02.2011, 09:55:20
... todennäköisesti somaleja ...

Täytyy sanoa, ettei ihan heti tule mieleen "somalin näköistä" kuskia, vaikka Helsingissä kuljenkin. Sitä paitsi han-kuskit ovat perstuntumalla huomattavasti kusipäisempiä ja ajavat onnikkaansa huonommin kuin varsinaiset maahanmuuttajakuskit.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Axl on 28.02.2011, 10:05:32
Voihan se olla että mamut hajoittavat bussejaan eniten tai että sairaslomilla roikkuu eniten jonkun tietyn uskonnon edustajat. Voi olla että ei, mutta aika nopeesti tuostakin saadaan tietoa tähän foorumiin? Sellaista mikä ei ole P.Saurin suodattimen läpi tullutta tai fanaattisen VHM-bussikuskin tulkintaa. Toivottavasti näin?
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: thinkingmind on 28.02.2011, 10:29:48
Quote from: Mika.H on 28.02.2011, 09:39:46
Kyllä varmaan osasyy voidaan pistää stadin poikkeuksellisen huonosti hoidetuille lumihommillekin. Sauri siis kantakoot alaisineen osavastuun.



Saurin Vihreiden teorioiden pohjalta toteuttama lumenauraus politiikka on ollut pohjanoteeraus.

Jos vihreiden ilmastonmuutos teoria sanoo että ei tule enää lunta niin silloin vihreät myyvät aurat pilkkahintaan eivätkä panosta aurauskalustoon tarpeeksi.
Sitten kun lunta tuleekin teorian vastaisesti niin ollaan sormi suussa kun vihreät uskoivat teorioidensa ja itsensä olevan erehtymättömiä.

Vielä tuohon bussikuski pulaan.
Mitään pulaa ei olisi jos suomalaisille olisi tarjolla kohtuuhintaisia asuntoja joihin työttömät muualta suomesta voisivat muuttaa tekemään pienipalkkaisia töitä.
Valitettavasti Helsingin ja Valtion politiikan ansiosta kohtuuhintaiset asunnot menevät maailmaa halaavan turvapaikanhakija ja perheenyhdistys politiikan johdosta kaupungin jonon ohi kiilaaville ns. "humanitaarisille" maahanmuuttajille joista enemmistö on työvoiman ulkopuolella tai työttömänä.
Sitten ihmetellään ettei kuskeiksi saada kuin mamuja kun suomalaisella ei ole huonolla palkalla varaa asuntoon helsingistä.


Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: thinkingmind on 28.02.2011, 10:40:47
Quote from: AuggieWren on 28.02.2011, 10:02:55
Quote from: JM-K on 28.02.2011, 09:55:20
... todennäköisesti somaleja ...

Täytyy sanoa, ettei ihan heti tule mieleen "somalin näköistä" kuskia, vaikka Helsingissä kuljenkin. Sitä paitsi han-kuskit ovat perstuntumalla huomattavasti kusipäisempiä ja ajavat onnikkaansa huonommin kuin varsinaiset maahanmuuttajakuskit.

Kyllä somalejakin on joitakin.
Olen jutellut parin somalikuskin kanssa.

Yksi heistä valitti että kielen oppimiseen pitäisi saada enemmän rahallista tukea jotta ei tarvitsisi mennä töihin vaan voisi pelkästään opiskella suomen kieltä rauhassa vähintään 5 vuotta.
Puhui suomea josta sain selvää mutta olisi mieluummin opiskellut suomen kieltä rauhassa kotona kuin ajanut bussia ja tunsi katkeruutta suomea kohtaan asiasta.


Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: CaptainNuiva on 28.02.2011, 10:56:10
Quote from: JM-K on 28.02.2011, 09:55:20
Totta kai ne on mamukuskeja, jotka ajavat bussinsa lumihankeen. Suomalainen valkoinen mies ei koskaan - korostan ei koskaan - menetä ajokkinsa hallintaa, oli keli mikä tahansa. Ja jos en ihan väärässä ole, niin ne mamukuskit ovat nimenomaan tummaihoisia muslimeja, todennäköisesti somaleja, sillä valkoihoinen luterilainen mies pitää ajokkinsa tiukasti hyppysissään ihan kelissä kuin kelissä. Ja tekee tietysti myös kaiken muun 100%:n oikein, luotettavasti ja normien mukaan.

Ihan näin puhtaasti ammatillisesta mielenkiinnosta: kirjoitteletteko te tosissanne näitä päättömyyksiä vai onko tässä joku todellinen tarkoitus, jota en nyt vain ymmärrä?

Ihan noin yleisesti asiasta puhuen, uskon että hiihtokelien ääressä kasvanut sisäistää hiihtämisen dynamiikan nopeammin kuin ikänsä rantapallokelien ääressä kasvanut,uskonnosta riippumatta.
En jaksa uskoa että momikulttimantraa hokemalla tätäkään luonnon järjestelemää asiaa voidaan muuttaa.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: AuggieWren on 28.02.2011, 10:57:49
Quote from: thinkingmind on 28.02.2011, 10:40:47
Yksi heistä valitti että kielen oppimiseen pitäisi saada enemmän rahallista tukea jotta ei tarvitsisi mennä töihin vaan voisi pelkästään opiskella suomen kieltä rauhassa vähintään 5 vuotta.
Puhui suomea josta sain selvää mutta olisi mieluummin opiskellut suomen kieltä rauhassa kotona kuin ajanut bussia ja tunsi katkeruutta suomea kohtaan asiasta.

Siis oliko tuo oikeasti sitä mieltä, että valden olisi pitänyt kustantaa viisi vuotta kattoonsyljeskelyä kielenopiskelun nimellä? (Ei kieltä edes opi kunnolla pelkästään opiskelemalla...) On tää kyllä hirrrrveä maa ja ihmiset paskoja.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Nauris on 28.02.2011, 11:14:24
Quote from: fincum on 28.02.2011, 09:48:34
Viime viikolla HS paperilehdessä oli juttu bussinkuljettajien sairaslomista.

Tuli eilen nukkumaan mentyä pohdittua vähän aikaa nimimerkki Unelmavalosta laittamaa linkkiä uutiseen (http://hommaforum.org/index.php/topic,7.msg594046.html#msg594046), jossa kerrotaan Helsingin Bussiliikenteen työllistävän tänä vuonna 180 kuljettajaa, mutta työ ei kiinnosta suomalaisia.

Pohdiskelin sitä, että onko todellakin järkevää käyttää hyväkseen maahanmuuttajia tällaisissa töissä, jotka eivät monista syistä kelpaa kantaväestölle. Olisiko sittenkin parempi, että pyrittäisiin korjaamaan niitä syitä, jotta työ alkaisi nykyistä enemmän kelpaamaan myös kantaväestölle. Bussikuljettajien sairaslomat hyvin osoittavat, että työoloissakin on parannettavaa.

Tämähän on yleinen ilmiö maailmalla, että ulkomaalaiset tekevät paljon matalapalkka-alojen töitä, jotka ovat myös useasti henkisesti ja fyysisesti raskaita.

Mielestäni on tärkeää ensin kaikin keinoin puuttua työvoimapulan syihin eikä ratkaista sitä haalimalla ulkomailta työvoimaa. Ensin tulee yrittää työllistää suomalaisia ja Suomessa asuvia maahanmuuttajia kouluttamalla heitä ammatteihin. Toiseksi on pyrittävä parantamaan työolosuhteita ja korottamaan palkkoja matalapalkka-aloilla. Jos tästä huolimatta ei työvoimaa Suomesta löydy, niin silloin ulkomaalainen työvoima ilman siihen liittyvää työsyrjintää ja harmaata taloutta on hyvä ratkaisu.

Euroopassa on paljon varoittavia esimerkkejä siitä, että on käytetty maahanmuuttajia halpatyövoimana ja tämä näkyy sitten monissa lähiöissä, joiden asukkaista aiheutuu yhteiskunnalle valtavia sosiaalisia kustannuksia ja ongelmia.

Ennen kuin nukahdin mietin vielä sitä, että olisiko hyvä ratkaisu työvoimapulaan bussivuorojen vähentäminen ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ymmärrän, että tämä ottaisi monia päähän, jos bussibysäkillä joutuisi nykyistä kauemmin odottamaan ja bussit olisivat samalla nykyistä täydempiä.

Luultavasti tällöin bussilippujen hinnat pienenisivät, kun ei tarvitsisi kaikille esimerkiksi bussinumero 63 ajaville Ähmedille, Muhamedille, Jormalle ja Aishalle maksaa palkkaa vaan linjaa ajaisivat Jorma ja Aisha. Tietenkin Ahmed ja Muhammed siirtyisivät ajamaan jotain toista linjaa, mutta tämä osaltaan ratkaisisi työvoimapulan.

Pia Björkbacka (http://wiki.hommaforum.org/index.php/Ty%C3%B6voimapula):
QuoteOn ammatteja, joissa enenevässä määrin on ulkomaalaisia työntekijöitä ennen kaikkea johtuen siitä, että työn ehdot, työn laatu ja se palkka, mitä tarjotaan siitä työstä, ei oo riittävä, jos sillä ei pysty elään. Ja sen takia pyritään haalimaan tänne nimenomaan kolmansista maista työntekijöitä.

Pakistanilaiset työnhaussa 1971 (http://hommaforum.org/index.php/topic,3323.msg562705.html#msg562705)

Metro muovaa kaupunkirakennetta (http://www.lansimetro.fi/fi/metrohanke/vaikutukset)
Helsingin Bussiliikenne vähentää väkeä (http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/09/helsingin_bussiliikenne_vahentaa_vakea_1960488.html)
Helsingin Bussiliikenne tarvitsee tukea kaupungilta (http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/helsingin_bussiliikenne_tarvitsee_tukea_kaupungilta/)
Helsingin bussiliikenne Oy:llä miljoonatappiot ja kaupungin luottamus (http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/helsingin_bussiliikenne_oylla_miljoonatappiot_ja_kaupungin/)
Yle: Bussilakko peruuntui (http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/yle_bussilakko_peruuntui/)
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: korpisoturi on 28.02.2011, 11:45:27
Tässä taannoin tulin bussilla jota ajoi maahanmuuttaja, pysäkkien välit mentiin kovaa kiihdystä ja sitten jarrutus pysäkille, joka aiheutti bussin "kirjoittamista" ja pientä heittelyäkin. Meno oli epätasasta ja epämielyttävää. Päivänä toisena taas sattu suomalainen kuski joka ajoi autoa mielyttävän tasaisesti. Se ajotyyli aiheuttaa varmasti kolareita myös bussiliikenteessä.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

2500e/kk bruttona jättää verojen jälkeen käteen noin 2000e/kk. Kyllä sillä jo kovasti maakuntien mieskin vuokraa maksaisi ja ruokaa ostaisi.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: AuggieWren on 28.02.2011, 11:54:43
Quote from: korpisoturi on 28.02.2011, 11:45:27
Tässä taannoin tulin bussilla jota ajoi maahanmuuttaja, pysäkkien välit mentiin kovaa kiihdystä ja sitten jarrutus pysäkille, joka aiheutti bussin "kirjoittamista" ja pientä heittelyäkin. Meno oli epätasasta ja epämielyttävää. Päivänä toisena taas sattu suomalainen kuski joka ajoi autoa mielyttävän tasaisesti. Se ajotyyli aiheuttaa varmasti kolareita myös bussiliikenteessä.

Meikäläisellä on taas täysin päinvastaiset kokemukset: han-kuskit ajaa räikköstyylillä ja mamukuskit kohtuullisen ok. No, ehkä linjoilla on eroa.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Bored. on 28.02.2011, 12:00:27
Quote from: AuggieWren on 28.02.2011, 11:54:43
Meikäläisellä on taas täysin päinvastaiset kokemukset: han-kuskit ajaa räikköstyylillä ja mamukuskit kohtuullisen ok. No, ehkä linjoilla on eroa.
Yksilöillä on eroa. Itse en kovin montaa linjaa käytä, mutta pari selvästi pahinta tapausta ovat olleet keski-ikäinen suomalainen mies ja jostain Intian suunnalta tullut keski-ikäinen mies. Molempien kyydissä huolestutti.

Ja itse aiheesta, toki paikalliset keliolot on syytä tuntea, ja varsinkin tuontikuskien koulutukseen olisi ehdottomasti syytä sisältyä pidennettyä talviharjoittelua. Vaan raha-raha-raha...
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Mika.H on 28.02.2011, 12:05:41
Quote from: AuggieWren on 28.02.2011, 11:54:43
Quote from: korpisoturi on 28.02.2011, 11:45:27
Tässä taannoin tulin bussilla jota ajoi maahanmuuttaja, pysäkkien välit mentiin kovaa kiihdystä ja sitten jarrutus pysäkille, joka aiheutti bussin "kirjoittamista" ja pientä heittelyäkin. Meno oli epätasasta ja epämielyttävää. Päivänä toisena taas sattu suomalainen kuski joka ajoi autoa mielyttävän tasaisesti. Se ajotyyli aiheuttaa varmasti kolareita myös bussiliikenteessä.

Meikäläisellä on taas täysin päinvastaiset kokemukset: han-kuskit ajaa räikköstyylillä ja mamukuskit kohtuullisen ok. No, ehkä linjoilla on eroa.

Onko sosiaalidemokratian mukainen aivopesu epäonnistunut?
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: PUUKIUAS on 28.02.2011, 12:10:41
Quote from: Mika.H on 28.02.2011, 09:39:46
Kyllä varmaan osasyy voidaan pistää stadin poikkeuksellisen huonosti hoidetuille lumihommillekin. Sauri siis kantakoot alaisineen osavastuun.

Kyllä, on täällä luvattoman huonosti hoidettu nämä kadut.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: AuggieWren on 28.02.2011, 12:14:09
Quote from: Mika.H on 28.02.2011, 12:05:41Onko sosiaalidemokratian mukainen aivopesu epäonnistunut?

Miten bussiliikenne liittyy sosiaalidemokratiaan?
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: matkamasentaja on 28.02.2011, 12:27:16
Suomen Kuvalehden "Jyviä ja Akanoita" palstalta:

Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Nauris on 28.02.2011, 12:54:20
Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

Olet oikeassa, että ei tuo palkka huonolta näytä, mutta siitä huolimatta varmasti työoloissakin on parantamisen varaa.

1000 ammatin palkat – katso pärjäätkö vertailussa (http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2010/06/18/1000-ammatin-palkat--katso-parjaatko-vertailussa/20108646/12)
Twenty Five Cents (http://www.southparkstudios.fi/clips/sp_vid_154517/)

QuoteHelsingin bussiliikenteen HelBin kuljettajista sairauslomilla on ollut pahimmillaan 16 prosenttia. Keskimäärin kuljetusalalla poissaoloprosentti on kuusi.

Lähde (http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/bussinkuljettajien_sairauspoissaolot_lisaantyneet/)

QuoteSuomalaissyntyisiä on vaikea houkutella huonosti palkattuun ja epävarmaan työhön. Noin 1750 euron kuukausipalkalla on vaikea tulla toimeen pääkaupunkiseudulla.

Toinen syy kuljettajapulaan on kilpailuttaminen.

"Suomalaista työvoimaa on mahdoton saada, jos työpaikka voi mennä alta viidessä vuodessa."

Lähde (http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/helsingin_bussiliikenne_hakee_nyt_kuljettajia_suoraan/)

Helsinki haluaa palkata enemmän maahanmuuttajia (http://www.google.fi/search?q=Vantaa+alkaa+palkata+maahanmuuttajia)
Annika Forsander (http://wiki.hommaforum.org/index.php/Positiivinen_syrjint%C3%A4)
Maahanmuuttajien parempi työllistyminen toisi miljoonasäästöt (http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/maahanmuuttajien_parempi_tyollistyminen_toisi/)
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Alapo on 28.02.2011, 14:36:57
Hiukan ajamisesta ja keliolosuhteista, kelithän on kaikille firmoille olleet samat ja erot on ajotavoissa ja rengastuksissa. Mikäli ajaa kuin kaheli, ei tiellä pysy. Mikäli renkaat on kaljut voi käydä samoin vaikka ajaisi järjellisesti. Mikäli ei ole kokemusta talvikelistä eikä osaa lukea tietä niin ei pysy tiellä.
Pysäkeillä tapahtuu ihan varmasti osa pienemmistä kolhuista, ovat jäisiä ja kiillottuvat kun pysähdytään ja kun osa kuskeista lähtee nilkka suorana.... kun eivät ymmärrä että nykyiset ja vähän vanhemmatkin automaattivaihteiset bussit lähtevät pikkasen kevyemmällä kaasulla.
Tiestöt on olleet aika perseestä monesti, bussikaistat ovat olleet todella jäisiä, pienemmät tiet ovat kokoajan vaan kaventuneet ja hoidettu huonosti. Urat on sopivia vaan pienemmille autoille ja jos ajat pienemmän auton urassa niin saattaa olla että käy hups, bussi ojassa ihan yllättäen. Ojakeppeihinkään ei ole luottaminen, ovat melko reunassa.Ojakepin vierestä ajaminen on sama kuin ajaisi ojaan.

Helsingin bussiliikenteen ongelmat ainakin siinä ettei suomalaisia kuskeja löydy varmasti johtuu myös siitä että se on jo aika näkyvästi maahanmuuttajia täynnä oleva firma, plus myös kalusto on osittain melko surkeen näköstä. Eikä varmasti viimeaikainen uutisointi yhtään auta kuskien löytämiseen.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: hammerzeit on 28.02.2011, 17:22:53
Tuttu ilmiö myös täällä Turussa. Osa paikallisista mamu-kuskeista on ammattitaitoista ja osaavaa väkeä siinä missä suomalaisetkin. Osan tapauksessa taas en ymmärrä, miten heillä voi olla ajokorttia, saati sitten bussin kuljettamiseen tarkoitettuja lupia.

Viime viikolla neljän ruuhkabussi, jossa siis ihmiset seisoivat aivan ovelle saakka, vaikka toki sääntöjen mukaan bussi olisi pitänyt katsoa täysinäiseksi jo pari kymmentä ihmistä ennen, oli todellisen tampion kuljetettavana.

Olen aiemminkin ollut samaisen kaverin kyydissä ja ihmetellyt, miten mies ei osaa säilyttää bussin nopeutta tasaisena. Hänen ajonsa on ihmeellistä kaasuttelua ja jarruttelua, jolla sitten ilmeisesti saavutetaan matemaattinen 50 km/h keskiarvo nopeudelle. Ja pysäkeille tultaessa kaveri vetää jarrut pohjaan 10 metriä ennen ja sitten kiihdyttää uudelleen pysäkille -- ja taas jarruttaa renkaat ulvoen.

Voi arvata, millaista tuossa bussissa oli matkustaa.

Pari viikkoa sitten eräs toinen etelävaltion mies veti bussinsa kanssa alamäessä miltei odottavien matkustajien päälle, kun "yllättäen" lukkojarrutus 50 km/h tuntinopeudesta ei pysäyttänyt alamäessä bussia odotetulla tavalla. Onneksi ihmiset ehtivät hypätä alta pois ja auto paukahti vain lumipenkkaan, josta matka jatkui ainakin minun tapauksessani kävellen, koska tuntui siltä, että kyydissä lähtisi vielä henki. Muistatteko muuten lehtien käsitelleen tätä tapausta? En minäkään.

Epäilenpä, ettei tätäkään touhua valvota aivan lakien edellyttämällä tavalla, koska sehän olisi rasismia.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Lauttasaaren Emiiri on 28.02.2011, 17:32:58
Omien havaintojen mukaisesti reilusti yli puolet kuskeista on syntyperäisin "lumiselta alueelta kotoisin". Lasken tässä kohtaan itä- ja etelänaapurista kotoisin olevat näihin, kun ei niissäkään maissa talvi ole normaalista poikkeava luonnonilmiö. 

Myös moni nuori kuski on voinut hyvinkin asua suurimman osan elämästään täällä, joten heidänkään osalta ei välttämättä voi olla tottumattomuudesta kysymys.

Perstuntumalla heittäisin että aikataulujen kireys ja Helsingin lumitöiden "laatu" ovat taatusti merkittävämpi osa kuin syntyperä. Oma osansa on nykyisellä kalustollakin.

Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Alapo on 28.02.2011, 17:37:07
Quote from: hammerzeit on 28.02.2011, 17:22:53

Epäilenpä, ettei tätäkään touhua valvota aivan lakien edellyttämällä tavalla, koska sehän olisi rasismia.

Aika vähän valvotaan ja paikallisliikenteessä ei valvota ajoaikoja tai taukoja, kun ei tarttee piirturia käyttää, joten käytäntö saattaa olla että ajetaan 5,5h putkeen.Mikäli ajokaavassa on merkitty joku tauko niin sen pitää riittää todisteeksi tauosta viranomaiselle.Eikä kukaan ole niin tyhmä että sanoo ettei ole taukoja pitänyt, itse joutuu sakot maksamaan.

Kuljettajakoulutuksia ei kovin usein keskeytetä, jos pari kertaa ei onnistu inssissä niin sitten vasta. Tosin jotkut itse ovat maksaneet loput ja on niitäkin jotka neljännellä kerralla ovat saaneet inssiajon läpi :roll: Oli väri mikä hyvänsä niin ehkei sellaisen paikka ole bussin ratissa.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: antero on 28.02.2011, 17:47:42
Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

Veikkaisin että yksi suuri syy mamujen bussikuskeiluun on myöskin mamuille räätälöidyt bussikuskikurssit, ja se että kielitaidon tarvi olla kovin hyvä.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Unelmavalosta on 28.02.2011, 17:53:14
Näin tämän uutisen juuri vartissa ja mietin itsekseni että katotaanko et hommassa pistetään tämäkin maahanmuuttajien syyksi. Ja ette näköjään pettäneet..  :facepalm:
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Mika.H on 28.02.2011, 17:55:55
Quote from: Unelmavalosta on 28.02.2011, 17:53:14
Näin tämän uutisen juuri vartissa ja mietin itsekseni että katotaanko et hommassa pistetään tämäkin maahanmuuttajien syyksi. Ja ette näköjään pettäneet..  :facepalm:

Niinpä.

Mutta kuka onkaan toitottanut, että stadissa ei dösät liiku ilman mamuja?

Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: MikkoAP on 28.02.2011, 18:05:07
Quote from: Unelmavalosta on 28.02.2011, 17:53:14
Näin tämän uutisen juuri vartissa ja mietin itsekseni että katotaanko et hommassa pistetään tämäkin maahanmuuttajien syyksi. Ja ette näköjään pettäneet..  :facepalm:

Quote from: AuggiewrenMeikäläisellä on taas täysin päinvastaiset kokemukset: han-kuskit ajaa räikköstyylillä ja mamukuskit kohtuullisen ok. No, ehkä linjoilla on eroa.

Quote from: BoredYksilöillä on eroa. Itse en kovin montaa linjaa käytä, mutta pari selvästi pahinta tapausta ovat olleet keski-ikäinen suomalainen mies ja jostain Intian suunnalta tullut keski-ikäinen mies. Molempien kyydissä huolestutti.


Quote from: hammerzeitTuttu ilmiö myös täällä Turussa. Osa paikallisista mamu-kuskeista on ammattitaitoista ja osaavaa väkeä siinä missä suomalaisetkin. Osan tapauksessa taas en ymmärrä, miten heillä voi olla ajokorttia, saati sitten bussin kuljettamiseen tarkoitettuja lupia.




Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: tosipaha on 28.02.2011, 18:22:51
Quote from: Mika.H on 28.02.2011, 17:55:55
Mutta kuka onkaan toitottanut, että stadissa ei dösät liiku ilman mamuja?

Tämä väite ei pidä paikkaansa vai?
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Alapo on 28.02.2011, 18:27:23
Quote from: antero on 28.02.2011, 17:47:42
Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

Veikkaisin että yksi suuri syy mamujen bussikuskeiluun on myöskin mamuille räätälöidyt bussikuskikurssit, ja se että kielitaidon tarvi olla kovin hyvä.

Ei ne kurssit ole täysin mamuille räätälöity, mutta varmaan läpi pääsee jos edes jotain ymmärtää. Aika paljon käsiteltävistä mm.tekniikan asioista on sellaisia joista  huonon kielitaidon omaava ei välttämättä ymmärrä yhtään mitään. Mamut pääsee ehkä hiukan herkemmin kursseille, osalla kursseista alkaa olla 90% mamuja ja muutama hassu suomalainen. Näin puhui uusin työharjoittelija.

Bussikuskin palkka riippuu siitä onko hsl-alueella eli hki,espoo,vantaa jolloin alkupalkka on 13,76e/h, on voinut noustakin, muualla maassa 12,32e/h. Plus paikalliset erityislisät
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Myrddin on 28.02.2011, 23:30:59
Tässä asiassa ns. rasistinen näkökulma voi olla se oikea.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20038006
http://tinyurl.com/675v7gc

Intelligence test scores were related to the accident and violation records of a representative sample of 113 young male drivers. Low intelligence drivers were over-involved in intersection accidents and received a disproportionate number of speeding charges. The implications of this finding for a diagnostic-remedial approach to improving driver training are discussed from the viewpoint of both new drivers and persons participating in driver improvement programmes

Sitten ristiinvertailu tämän linkin taulukkoon bussikuskin alkuperämaan lukemaan, niin asia avautuu aivan toisella tasolla:
http://fi.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon enemmän suojavärilliset kolaroivat verrattuna VHM:ään. Ero voi olla suuri (>100% ??).
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Nauris on 01.03.2011, 00:04:10
Immigrant-majority group differences on work-related measures: the case for cognitive complexity (http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/17830/2/nijenhuis_Personality%20and%20Individual%20Differences_38_2005_u.pdf)
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: MW on 01.03.2011, 00:07:04
^ Tiedä tuosta. Ajelin omituisesti kaistoilla hortoilevan ja niin ja näin vilkuttelevan auton perässä kehä kolmosella tuossa taannoin. Apukuskin kanssa mietittiin, että juoppo mikä juoppo tai jtn, ja *tun äkkiä ohi tuosta ja horisonttiin, soittoa poliisillekin mietittiin.

Tietöiden takia väliä ei suureksi saanut, ja valoissa ko. pirssi rinnalla. Täys-varsinainenhan se siellä. Ei sitten soitettu poliisille, ettei rasismi.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Lemmy on 01.03.2011, 00:22:09
Noiden uusien bussien "plaatuun" kannattaa kanssa katsoa. On meinaan niin hienoja, että jos ei ole sileä ja kuiva tie siellä on joku antura jumissa ja sitten se on menoa.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Alapo on 01.03.2011, 18:12:59
Quote from: Antero Mäenpuro on 01.03.2011, 00:52:18
Quote from: Alapo on 28.02.2011, 18:27:23
Quote from: antero on 28.02.2011, 17:47:42
Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

Veikkaisin että yksi suuri syy mamujen bussikuskeiluun on myöskin mamuille räätälöidyt bussikuskikurssit, ja se että kielitaidon tarvi olla kovin hyvä.

Ei ne kurssit ole täysin mamuille räätälöity, mutta varmaan läpi pääsee jos edes jotain ymmärtää. Aika paljon käsiteltävistä mm.tekniikan asioista on sellaisia joista  huonon kielitaidon omaava ei välttämättä ymmärrä yhtään mitään. Mamut pääsee ehkä hiukan herkemmin kursseille, osalla kursseista alkaa olla 90% mamuja ja muutama hassu suomalainen. Näin puhui uusin työharjoittelija.

Bussikuskin palkka riippuu siitä onko hsl-alueella eli hki,espoo,vantaa jolloin alkupalkka on 13,76e/h, on voinut noustakin, muualla maassa 12,32e/h. Plus paikalliset erityislisät

Vuosina 2009-2010 TTS Koulutus (muistaakseni?) ja Helsingin Bussiliikenne Oy järjestivät yhdessä nimenomaan maahanmuuttajille tarkoitettuja kuljettajakoulutuksia. Kantiksilla ei näille kursseille ollut mitään asiaa.

Jos on töissä Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä, ei noudateta AKT:n tessiä ja myöskään siten AKT-palkkoja, eli ei ole silloin tuo 13,76 € / h.

Onhan tuo helbin palkka noussut lähemmäs tuota tasoa ja on noissa tts:n kanssa yhteistyössä tehdyissä koulutuksissa myös kantiksiakin mukana, ainankin oli 2009 syksyllä otetuissa "kuljettajissa". Oli siellä joku mamu joka ei halunnut käydä koulutusta loppuun, ajoi kortin ja lopetti kurssin. Tiedä sitten miten on helsingin bussiliikenne asiaan suhtautunut.

Varmasti helbille on ollut hankala saada suomalaisia töihin, kun ero palkassa oli aika reilu muihin liikennöitsijöihin nähden ja joudut ajelemaan jämälinjoja vanhempien kuskien valitessa mitä haluavat ajaa.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: MaisteriT on 01.03.2011, 22:02:51
Quote from: Lemmy on 01.03.2011, 00:22:09
Noiden uusien bussien "plaatuun" kannattaa kanssa katsoa. On meinaan niin hienoja, että jos ei ole sileä ja kuiva tie siellä on joku antura jumissa ja sitten se on menoa.

Tuota olen itsekin epäillyt, mitenkähän katsastukset?
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Alapo on 01.03.2011, 22:05:53
Quote from: Lemmy on 01.03.2011, 00:22:09
Noiden uusien bussien "plaatuun" kannattaa kanssa katsoa. On meinaan niin hienoja, että jos ei ole sileä ja kuiva tie siellä on joku antura jumissa ja sitten se on menoa.

Jos ei pysy tiellä ilman absia, luistonestoa ja hidastinta, ehkä olis parempi ajaa polkupyörällä.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Lemmy on 01.03.2011, 22:17:01
Suomeen pitäisi saada engelsmannien 2-kerroksiset bussit. Yläkerran etupenkillä saa kyytiä ko lintsillä :)
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Eldritch on 01.03.2011, 22:38:48
Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

Valistakaapa tyhmää: ovatko bussikuskit Helsingin kaupungin vai joidenkin alihankkijafirmojen työllistämiä?

Käsittääkseni Helsingin kaupungilla on käytössä positiivinen rasismi, eli jos samaa paikkaa hakevat yhtä pätevä mamu ja suomalainen, paikka on annettava mamulle.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: maltti on valttia on 01.03.2011, 22:39:08
Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta...

No, eihän sille mitään voi jos se ei sinulle kerro mitään muuta, mutta jollekkin muulle se voi kertoa... ;)  .

 Esimerkiksi se voi kertoa sen että maahanmuuttaja asuu lähellä stadin keskustaa, suomalainen ei bussikuskin pälkoilla asuntoa keskustasta saa, ja Mäntsälästä käsin on ihan hieman hankalampi hoitaa työtä kuin stadin keskustan lähistöllä asuvan.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Alapo on 01.03.2011, 22:51:25
Quote from: hiljainen tukija on 01.03.2011, 22:39:08
Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta...

No, eihän sille mitään voi jos se ei sinulle kerro mitään muuta, mutta jollekkin muulle se voi kertoa... ;)  .

 Esimerkiksi se voi kertoa sen että maahanmuuttaja asuu lähellä stadin keskustaa, suomalainen ei bussikuskin pälkoilla asuntoa keskustasta saa, ja Mäntsälästä käsin on ihan hieman hankalampi hoitaa työtä kuin stadin keskustan lähistöllä asuvan.

Ja kauempaa on aika persiistä käydä töissä bussikuskin työajoilla. Työaika sidonnaisuustunteineen alkaa monesti aamuviideltä ja kestää iltakuuteen, lisääpä siihen työmatkat. Vaikkei työaikaa ole kuin se kahdeksan tuntia, se on sopivasti jaoiteltu ja päivällä muutaman tunnin tauko, josta sentäs maksetaan perustuntipalkka. Eipä montaa varmasti naurata myös 4h45min pituiset työpäivätkään. Omat pisimmät työpäivät alkaa aamuseiskalta ja loppuu iltaysiltä, vaikka oliskin taukoja päivällä niin on aika rasittavia päiviä. Saati että on sellaisia jotka ottavat maanantaina auton helsingistä, ajavat maakunnissa ja palaavat torstaina tai perjantaina takaisin, ei oo helppoo olla tien päälläkään aina. Eikä palkka ole sama kuin ytv-alueella. Helppo se on helsingissä huudella, monesta kun ei ole menemään maakuntiin kun kaupungissa pääsee kuitenkin helpolla....
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: hammerzeit on 02.03.2011, 00:13:22
Mutta noinhan se juuri menee. Tehdään työtehtävä, jonka voi tehdä vain maahanmuuttaja. Sitten voidaan tuoda maahan maahanmuuttajia tekemään ko. työtä ja sanoa, että ilman maahanmuuttajaa tämäkään työ ei tulisi tehdyksi. Ehkei, mutta sitten voidaan miettiä, olisiko se niin huono homma. Kenen tappio se olisi, jos bussikuskien työolot hilattaisiin sellaisiksi, että suomalaiset voisivat hyvillä mielin työtä tehdä?
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Alapo on 02.03.2011, 08:27:47
Quote from: hammerzeit on 02.03.2011, 00:13:22
Kenen tappio se olisi, jos bussikuskien työolot hilattaisiin sellaisiksi, että suomalaiset voisivat hyvillä mielin työtä tehdä?

Lähinna hsl:n, ei voisi tuottaa joukkoliikennettä tarpeeksi halvalla. Tosin ei se nytkään oikein onnistu, kun vaikuttaa että aika moni firma ajaa verissäpäin nollatuloksella tai tappiolla. ja sen että tehtäisiin mahdollisimman vähän tappiota, on vedetty huoltotoimet minimiin ja ajetaan osittain maksimi-ikäisellä kalustolla.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: valkobandiitti on 02.03.2011, 15:18:57
Ei mikään ihme kun bussit sekä kuskit on otettu kokonaistoimituksena afrikan sarvesta. Ainakin itähelsingin bussinromut on kuin suoraan jostain paskastaniasta.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Eldritch on 02.03.2011, 23:19:45
Quote from: Antero Mäenpuro on 01.03.2011, 23:56:34
Yksikään linja-autonkuljettaja ei ole Helsingin kaupungin työllistämä. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän tilaamaa liikennettä ajavan kuljettajan työllistää joko Helsingin Bussiliikenne Oy (jonka tosin omistaa Helsingin kaupunki), Veolia Transport Espoo Oy, Veolia Transport Vantaa Oy, Nobina Finland West Oy, Nobina Finland East Oy, Nobina Finland South Oy, Tammelundin Liikenne Oy, Westendin Linja Oy, Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy, Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy tai Åbergin Linja Oy.

Myöskään alihankinnasta ei siis ole kyse lukuunottamatta yksittäisiä sopimuksia, joissa toinen liikenteen tuottaja on antanut toiselle sallitun osan liikennettä alihankittavaksi.

Positiivinen syrjintä istuu huonosti yksityiselle puolelle.

Ookoo, asia selvä. Erinomaista, että täältä tuntuu löytyvän alan kuin alan tuntevia ihmisiä.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Alapo on 03.03.2011, 04:49:42
Quote from: Antero Mäenpuro on 02.03.2011, 23:54:42


Käytettävän kaluston maksimi-ikä on 16 vuotta, mutta liikennöintisopimuksissa tarkalleen määrätään, minkälaisella kalustolla on ajettava, ja vanhimpia autoja, kuten aiempi kirjoittajakin lienee todennut, näkee ainoastaan ruuhka-aikoina tai vara-autoina.


Kyllä noita vanhoja autoja näkee muutamalla liikennöitsijällä ihan ruuhka-aikojenkin ulkopuolella. Varsinkin kun osa uudemmista autoista on susia jo syntyessään, niin pakko ajaa niillä mitkä toimii. Bussiliikenteestä suorastaan näkee mitä kilpailutuksella saadaan aikaan kun välitetään vain hinnasta, halvalla kun tehdään niin on pakko hankkia halvimmat työkalutkin. Ja sitten on niitä halpoja autoja pitkin ja poikin kun hajoavat tai palavat.
Title: Vs: 2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin
Post by: Astbury on 03.03.2011, 12:22:16
Quote from: AuggieWren on 28.02.2011, 10:02:55
Quote from: JM-K on 28.02.2011, 09:55:20
... todennäköisesti somaleja ...

Täytyy sanoa, ettei ihan heti tule mieleen "somalin näköistä" kuskia, vaikka Helsingissä kuljenkin. Sitä paitsi han-kuskit ovat perstuntumalla huomattavasti kusipäisempiä ja ajavat onnikkaansa huonommin kuin varsinaiset maahanmuuttajakuskit.

Ei ihan heti tule mieleen? Missä päin Helsinkiä sinä kuljet? Minä olen ollut mukana kahden somalikuljettajan ajaman bussin kolarissakin. Siis keskenään kolhivat. Syyllinen ei myöntänyt syyllisyyttään kirveelläkään. Olin sen etuajo-oikeutetun kyydissä siis.