Ruotsin koululaisista n. 20% on ulkomaalaistaustaisia. 1/4 ulkomaalaistaustaisesta jättää koulun kesken kun luku on vastaavasti vain 1/10 ruotsalaisilla.
Ulkomaalaistaustaisilla lapsille menee koulussa keskimäärin huonommin kuin kantaruotsalaisilla. Onneksi syylliset on kuitenkin löydetty, nimittäin opettajat jotka ovat kyvyttömiä tunnistamaan ja käsittelemään monikielisten lasten tarpeita.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=4212228
QuoteSchools fail students with foreign backgrounds
There are serious flaws in several schools when it comes to teaching children who don't have Swedish as a first language, according to a new report from the Swedish School Inspectorate.
When the agency randomly surveyed 21 primary and middle schools and 21 preschools they found that the majority failed to give the children adequate education in Swedish as a second language.
Marie-Helene Ahnborg, at the School Inspectorate, told Swedish Radio News that the schools main problem seems to be to make sure that each student gets the education he or she needs.
Not all children with Swedish as a second language need the same amount of support and education and the school are required to base the education on individual needs, she said.
...
http://www.thelocal.se/30518/20101130/
QuoteTeaching boost urged for multicultural kids
Multilingual students at Sweden's preschools and schools are falling behind due to an inability of teachers to address their needs, the Swedish Schools Inspectorate (Skolinspektionen) announced on Tuesday.
The Inspectorate is looking at ways to improve and enhance the educational experiences of its students who come from multilingual backgrounds, which according to the sample of primary and secondary schools in the study totals one in five students.
...
Keep it simple.
Boot urged for multiculturalism.
Simple as that.
Ruotsin koululaitoksessa on jotain pahasti vialla kun ei edes kultamunia saada kuoriutumaan.
Ei ole sitten koskaan mahdollista, että maahanmuttajissa itsessään voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Huono koulumenstyshän johtuu selvästi maahanmuuttajien kulttuurista. yksinkertaista
Quote from: normi on 02.12.2010, 11:12:01
Ei ole sitten koskaan mahdollista, että maahanmuttajissa itsessään voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Huono koulumenstyshän johtuu selvästi maahanmuuttajien kulttuurista. yksinkertaista
Vai onko tuo nyt sitä pölhöpopulismia?
Samaa merdeä vuodesta toiseen. Aivan sama missä asiassa tietyt maahanmuuttajaryhmät laahaavat jäljessä, syy on aina järjestelmässä, koulussa, viranomaisessa ja lopulta VHM:ssä.
Eikö syy ole sitten tuolla VHN:ssä, voiko ruotsin kansankynttilättärissä ollakin rasistisia piirteitä? Miten teoria menee, että syy saadaan VHM:lle?
Quote from: normi on 02.12.2010, 11:31:29
Eikö syy ole sitten tuolla VHN:ssä, voiko ruotsin kansankynttilättärissä ollakin rasistisia piirteitä? Miten teoria menee, että syy saadaan VHM:lle?
Ruotsissa VHM = VHN. Ei pysty enää erottamaan. On se sellainen kukkahattutätiyhteiskunta. Testosteroni on kielletty. Nekin, joilla sitä vielä erittyy, jälleenkoulutetaan ryhmä- ja mediapaineella.
Ei, vaan maahanmuuttajalapset ovat epäonnistuneet Ruotsin(kin) kouluissa.
Quote from: normi on 02.12.2010, 11:31:29
Eikö syy ole sitten tuolla VHN:ssä, voiko ruotsin kansankynttilättärissä ollakin rasistisia piirteitä? Miten teoria menee, että syy saadaan VHM:lle?
Rasistinen sukupuolijärjestelmä projisoi ekspektaatiot naisvaltaiselle opettajakunnalle, joka toteuttaa järjestelmän vaatimuksia murskaten lasten tarpeet rattaisiin.
No ei. Tekisi mieleni morkata, että tämä on vasemmistolainen ylilyönti - kiistetään ihmisen oma vastuu ja perheen vastuu lapsen koulutuksen onnistumisessa. Sen sijaan vaaditaan yhteiskunnalta ihmetekoja. Hämmästyttävää on yhteiskunnallisen keskustelun hiljeneminen tämän väitteen edessä. On mediaseksikkäämpää työntää ongelma "yhteiskunnan" syyksi kuin alkaa etsiä ongelmiin ratkaisua kotoa, mikä mielletään oikeistolaisten kovien arvojen toteuttamiseksi. Totuus on kuitenkin, että koulu ei voi opettaa pakolla.
Ehkä vanhempien oleskeluluvan yhdeksi ehdoksi voisi laittaa lapsien koulunkäynnin. Tämä on keppi, porkkana on se, että jos lapsi käy koulua, vanhemmille syntyy kontakti yhteiskuntaan ja elättäjä vanhoille päiville. Lapsen oma etu on tietenkin koulun käyminen.
Jaa että koulut on epäonnistuneet. Jännä. Jos oppilas ei halua oppia eikä käyttäytyä, niin silloin koulu epäonnistuu eikä oppilas?
Huonot numerot ja hylätyt kurssit on koulun vika. Justiinsa.
Quote from: Veli on 02.12.2010, 12:05:39
Jaa että koulut on epäonnistuneet. Jännä. Jos oppilas ei halua oppia eikä käyttäytyä, niin silloin koulu epäonnistuu eikä oppilas?
Huonot numerot ja hylätyt kurssit on koulun vika. Justiinsa.
Kouluhan voi sentään lakata epäonnistumasta lopettamalla huonojen numeroiden jakamisen.
Tulipa tästä ketjusta mieleen krapulainen sunnuntaiaamu 3.10.2010 kaverini mökillä. Siinä kanavia surffaillessa ja oloa potiessamme pysähdyimme syystä tai toisesta Ylen Teemalle,kun kanavalla oli juuri alkanut ohjelma Ruotsin 9 - luokka.
Quote
Ruotsin ysiluokka Uusinta
2/13. Malmölaisen koulun ysiluokan erilainen lukukausi on käynnissä. Uudet opettajat järkyttyvät luokan heikosta osaamisesta. Musiikinopettaja Tony käynnistää rockshow-projektin. Monen usko luokan onnistumiseen horjuu.
http://yle.fi/ohjelmat/234695
Muistan ohjelman lopusta sen, että 9 luokan oppilas 'Kalle kantaruotsalainen' sanoi ihan suoraan syyn osaamattomuuteen, pahaan oloon ja valtaosaan ongelmista olevan se, että luokassa on liian paljon maahanmuuttajia, svartkelles. Kaikki kärsivät siitä, kun ysillä pitää opsiskella vielä asioita, jotka kantaruotsalaiset oppivat ala-asteen ensimmäisellä. Opettajatkin tietävät tämän, mutta he eivät uskalla siitä puhua.
Ja tähän suuntaan täälläkin ollaan menossa, valitettavasti. :facepalm:
Quote from: pamaus on 02.12.2010, 12:11:35
Tulipa tästä ketjusta mieleen krapulainen sunnuntaiaamu 3.10.2010 kaverini mökillä. Siinä kanavia surffaillessa ja oloa potiessamme pysähdyimme syystä tai toisesta Ylen Teemalle,kun kanavalla oli juuri alkanut ohjelma Ruotsin 9 - luokka.
Quote
Ruotsin ysiluokka Uusinta
2/13. Malmölaisen koulun ysiluokan erilainen lukukausi on käynnissä. Uudet opettajat järkyttyvät luokan heikosta osaamisesta. Musiikinopettaja Tony käynnistää rockshow-projektin. Monen usko luokan onnistumiseen horjuu.
http://yle.fi/ohjelmat/234695
Muistan ohjelman lopusta sen, että 9 luokan oppilas 'Kalle kantaruotsalainen' sanoi ihan suoraan syyn osaamattomuuteen, pahaan oloon ja valtaosaan ongelmista olevan se, että luokassa on liian paljon maahanmuuttajia, svartkelles. Kaikki kärsivät siitä, kun ysillä pitää opsiskella vielä asioita, jotka kantaruotsalaiset oppivat ala-asteen ensimmäisellä. Opettajatkin tietävät tämän, mutta he eivät uskalla siitä puhua.
Ja tähän suuntaan täälläkin ollaan menossa, valitettavasti. :facepalm:
Ja kaiken tämän tapahtuessa, pakkoruotsin mahdollinen poistaminen on silti suurin uhka "suomalaiselle sivistykselle". Härregud.
Quote from: MaisteriT on 02.12.2010, 11:42:38
On mediaseksikkäämpää työntää ongelma "yhteiskunnan" syyksi kuin alkaa etsiä ongelmiin ratkaisua kotoa,..
Hei, kyllähän kun oppilailla on ongelmia opettajat muistavat aina mainita kodin vastuun ja "kotoa se lähtee", mutta näköjään maahanmuuttajilla sitä ei tietenkään mainita. :-\
Quote from: Simo Lipsanen on 02.12.2010, 12:16:57
Quote from: pamaus on 02.12.2010, 12:11:35
Tulipa tästä ketjusta mieleen krapulainen sunnuntaiaamu 3.10.2010 kaverini mökillä. Siinä kanavia surffaillessa ja oloa potiessamme pysähdyimme syystä tai toisesta Ylen Teemalle,kun kanavalla oli juuri alkanut ohjelma Ruotsin 9 - luokka.
Quote
Ruotsin ysiluokka Uusinta
2/13. Malmölaisen koulun ysiluokan erilainen lukukausi on käynnissä. Uudet opettajat järkyttyvät luokan heikosta osaamisesta. Musiikinopettaja Tony käynnistää rockshow-projektin. Monen usko luokan onnistumiseen horjuu.
http://yle.fi/ohjelmat/234695
Muistan ohjelman lopusta sen, että 9 luokan oppilas 'Kalle kantaruotsalainen' sanoi ihan suoraan syyn osaamattomuuteen, pahaan oloon ja valtaosaan ongelmista olevan se, että luokassa on liian paljon maahanmuuttajia, svartkelles. Kaikki kärsivät siitä, kun ysillä pitää opsiskella vielä asioita, jotka kantaruotsalaiset oppivat ala-asteen ensimmäisellä. Opettajatkin tietävät tämän, mutta he eivät uskalla siitä puhua.
Ja tähän suuntaan täälläkin ollaan menossa, valitettavasti. :facepalm:
Ja kaiken tämän tapahtuessa, pakkoruotsin mahdollinen poistaminen on silti suurin uhka "suomalaiselle sivistykselle". Härregud.
... Jaahans, sarja näyttää jatkuvan Teemalla. Olisihan se ollut aika ennen kuulumatonta lopettaa sarja niin väärin, kuin jakson 2 lopussa todettiin.
Quote
Ruotsin ysiluokka 13/13
28 min 13/13. Syyslukukausi päättyy todistusten jakoon ja tunteellisiin jäähyväisiin. Uudet opettajat ovat saaneet oppilaat motivoitumaan ja kohdelleet heitä yksilöinä. Mihin suuntiin 9A:n oppilaat ovat lähdössä?
Sarja saa aikanaan onnellisen lopun, kun on vain jaksettu uskoa :flowerhat: :n hyvään moraalisäteilyyn. Näin ne kultamunat kuoriutuvat.
Quote from: normi on 02.12.2010, 12:21:12
Quote from: MaisteriT on 02.12.2010, 11:42:38
On mediaseksikkäämpää työntää ongelma "yhteiskunnan" syyksi kuin alkaa etsiä ongelmiin ratkaisua kotoa,..
Hei, kyllähän kun oppilailla on ongelmia opettajat muistavat aina mainita kodin vastuun ja "kotoa se lähtee", mutta näköjään maahanmuuttajilla sitä ei tietenkään mainita. :-\
Nykyisessä ilmapiirissä maahanmuuttajien erityisongelmat eivät voi lähteä kotoa, vaikka ne nimenomaisesti lähtevät kotoa. Kotiongelmat voidaan mainita vain, jos ei puhuta maahanmuuttajista vaan koulun ongelmista yleensä.
Jos koulut epäonnistuvat lasten kohdalla niin miten yhteiskunta voisi onnistua aikuisten kohdalla? Lapset sentään ovat vasta aihioita, valmiita työstettäviksi sellaisiksi kuin halutaan. Aikuiset eivät sitä ole ja siksi kaikki mättää monikulttuurin ja maahanmuuton, ulkomaalaispolitiikan kohdalla. Tämä sama ilmiö on tiedetty jo kauan mustalaisten kohdalla.
Olen sataprosenttisen varma siitä että tämä sama ongelma on olemassa myös Suomessa, mutta sitä peitellään. Jonakin päivänä peitteleminen ei enää onnistu, jolloin koko totuus rävähtää kansalaisten silmille: "Ai, meitä on petetty tässäkin asiassa.".
Tyttäreni on ollut sijaisopettajana useilla pääkaupunkiseudun kouluilla ja hän on kertonut karmaisevia tarinoita siitä, miten "monikulttuurisuus" näkyy luokkaympäristössä. Maahanmuuttajalapset ovat mukana tunneilla, koska oppivelvollisuus niin käskee, mutta he eivät osallistu oppimiseen vaan pelkästään häiriköivät ja huutelevat keskenään omalla kielellään. Jos opettaja yrittää poistaa pahiten häiriköivän oppilaan luokasta, hän saa kuulla haukut: "Olet rasisti".
Hyvin on siis ainakin yksi asia opittu. Suomalaiset ovat rasisteja.
Mitä koulunsa keskeyttäneistä tai sen opettajien armosta läpäisseistä maahanmuuttajanuorista tulee? Uusi alaluokka, joka nielee valtavasti yhteiskunnan resursseja sosiaali- ja kriminaalipoliittisina menoina. Kun tämä alaluokka vielä asutetaan samoille alueille, Suomi kopioi Malmön lähiöongelmat. Täällä ne eivät ehkä näy yhtä pahoina, koska maahanmuuttajien määrä on vielä toistaiseksi ollut pienempi kuin Ruotsissa.
Aivan kaikki maahanmuuttajalapset eivät kuitenkaan kuulu edellä mainittuun huonosti menestyvien sarjaan. Alkuperämaalla ja menestymisellä koulussa on selvä yhteys. Jostakin päin maailmaa tulee Suomeen ehkä kaivattuja tulevaisuuden Nokian insinöörejäkin. Ei liene suuri salaisuus, mistä ilmansuunnasta heitä ei tule.
Epäilen, että maahanmuuttajalapset saavat helpommin numeroita kuin suomalaiset, muutenhan opettaja on rasisti. Itseasiassa viranomaisten tulisi jo viimein luopua tästä rasismista tyystin, koko sanasta, viharikosnimikkeistä jne. pitäisi olla vain oppilaita, kansalaisia ja sitten ei kansalaisia. Oikeastaan se idea anonyymistä työnhausta tulisi toteuttaa kouluissa, oppilaiden tulisi olla naamioituneita ja numerot tulisivat vain käytöksestä ja opintosuoritteista.
Quote from: normi on 02.12.2010, 13:12:07
Epäilen, että maahanmuuttajalapset saavat helpommin numeroita kuin suomalaiset, muutenhan opettaja on rasisti. Itseasiassa viranomaisten tulisi jo viimein luopua tästä rasismista tyystin, koko sanasta, viharikosnimikkeistä jne. pitäisi olla vain oppilaita, kansalaisia ja sitten ei kansalaisia. Oikeastaan se idea anonyymistä työnhausta tulisi toteuttaa kouluissa, oppilaiden tulisi olla naamioituneita ja numerot tulisivat vain käytöksestä ja opintosuoritteista.
Kerrassaan pistämätöntä logiikkaa sinulla... :facepalm: Onko epäilyllesi olemassa joitakin perusteita?
Juurihan tuossa joku opettaja oli kertonut etteivät ota osaa opetukseen, vaan häiriköivät, ovat tunneilla lähinnä siksi että on se oppivelvollisuus. Kuitenkin kaiketi läpäisevät koulun eli mistä numerot? Vähintäin kait pitää olla viitonen joka aineesta. Asiaa olisi varmaankin selvitettävä ettei harhaluuloille jää sijaa. ;)
Onko siinä jotain epäloogista, että numerot tulisivat käytöksen ja opintosuoritteiden mukaan?
Rasismikortin repimisen pitää alkaa luokkahuoneista ja levitä kaikkialle.
Jokaista aiheetonta rasismisolvausta pitää käsitellä kuten mitä tahansa solvausta. Kouluikäiselle ja miksei vanhemmallekin R-kortin heiluttajalle pitää ilmaista painokkaasti seuraavat asiat, joita valtaeliittimme on toistellut jo aika pitkään:
RASISMI ON RIKOS! RASISMI ON IHMISOIKEUSLOUKKAUS! SYYTÄT MINUA RASISTIKSI! KUNNIANLOUKKAUS JA SOLVAUS OVAT RIKOKSIA! ILMOITAN TÄSTÄ POLIISILLE! KUULET VIELÄ LAKIMIEHESTÄNI!
Ja opettajat yms joka ikinen rassenimittely muistiin, aika, paikka, tekijä ja olosuhteet. Sitten vain esimiehen puheille otsa huolestuneesti rypyssä.
Toimimattoman oikeuslaitoksen voi ihan yhtä hyvin tukkia käänteisillä rasismijutuilla kuin niillä mitä siellä nykyään haudotaan.
Ei tietenkään toimi mutta vittuilu takaisin helpottaa.
Keskustelin pari tuntia sitten kaverin kanssa joka asuu Ruotsissa.
Sillä on tyttöystävä joka opiskeli opettajaksi mutta Ruotsalaisten koulujen tilanne on niin epämielyttävä että se ei nyt enää halua opettajaksi, vaan etsii muualta työtä.
Tällä kaverilla on kans pieni tyttö jonka pitäisi aloittaa koulunkäyntiään parisen vuoden sisällä, mikä on ilmeisesti johtanut pieneen stressitilanteeseen.
Tämä kaveri ei ole ikinä välittänyt maahanmuuttoasioista tai politiikasta mutta nyt tilanne on ilmeisesti muuttumassa. Sen toiseksi viimeinen lause oli "V-, kaikki tässä maassa on perseestä!".
Onhan Ruotsilla varaa. Äh, en edes jaksaisi tätä onelineria kirjoittaa...jatkan kuitenkin.
Vika on yht...Joo ei jaksa. :facepalm:
Joku voisi tehdä tutkimuksen, jossa opettajille annettaisiin "oppilaiden" kirjallisia vastauksia aineita. kaksi verrokkiryhmää ja tehtävänä antaa arvosana ja sanallinen arvio vastauksesta., opettajille voisi kertoa että tutkimme blaa blaa, mutta oikeasti tutkittaisiin sitä että kuinka oppilaan nimi vaikuttaa arvosteluun. Ryhmälle A annettaisiin vastaukset. Timolta, Liisalta, Göranilta, Muhammadilta, Aishalta jne. Verrokkiryhmälle 2 tietysti vaihdetaan nimet vastauksiin.
Oletan että saisimme mielenkiintoisen tuloksen.
Quote from: normi on 03.12.2010, 10:06:37
Joku voisi tehdä tutkimuksen, jossa opettajille annettaisiin "oppilaiden" kirjallisia vastauksia aineita. kaksi verrokkiryhmää ja tehtävänä antaa arvosana ja sanallinen arvio vastauksesta., opettajille voisi kertoa että tutkimme blaa blaa, mutta oikeasti tutkittaisiin sitä että kuinka oppilaan nimi vaikuttaa arvosteluun. Ryhmälle A annettaisiin vastaukset. Timolta, Liisalta, Göranilta, Muhammadilta, Aishalta jne. Verrokkiryhmälle 2 tietysti vaihdetaan nimet vastauksiin.
Oletan että saisimme mielenkiintoisen tuloksen.
Tutkia voisi myös näin: oppilaille annetaan vain tunnusnumerot, nimiä ei käytetä. Millaiset ovat arvioinnit sen jälkeen?
Quote from: Malla on 03.12.2010, 10:33:12
Tutkia voisi myös näin: oppilaille annetaan vain tunnusnumerot, nimiä ei käytetä. Millaiset ovat arvioinnit sen jälkeen?
niin, joka kokeessa pitäisi olla uusi tunnusnumero ja sen takana oleva henkilö saisi paljastua vasta arvioinnin jälkeen,
Quote from: normi on 03.12.2010, 10:06:37
opettajille voisi kertoa että tutkimme blaa blaa, mutta oikeasti tutkittaisiin sitä että kuinka oppilaan nimi vaikuttaa arvosteluun.
Oppilaan nimi tai paremminkin tausta saa virallisestikin vaikuttaa arvosteluun. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden numerot peruskoulun päättötodistuksissa ovat keskimäärin yhden arvosanan verran parempia kuin heidän osoitettu osaamisensa. Opettajille on annettu ohjeeksi korottaa niiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvosanoja, joilla on arvioitu olevan puutteita suomen kielessä. Kun tuo noin yksi arvosana on kaikkien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kaikkien (luku)aineiden keskimääräinen korotus, niin joillakin oppilailla lienee korotusta joissain aineissa todella paljon.
Etsin joskus netistä tarkempia tietoja tästä käytännöstä, mutta en löytänyt muuta kuin lyhyen maininnan eräässä tutkimuksessa. Tämä kiinnosti, koska vielä pari vuotta sitten suunnitelmissa oli hirveä hinku saada lisää maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita nimenomaan Suomen lukioihin ja korkeakouluihin erilaisten tukitoimien ja kiintiöiden avulla. Nyt tuo into on hiipunut.
Maahanmuuttajat siis rinnastetaan oppimishäiriöisiin ja annetaan sitten hyvitystä... ymmärrettävää, jos suomi ei oikein suju, mutta ei kait se vaikkapa matematiikassa tai ruotsissa tai englannissa tai liikunnassa tai kuvaamataiteessa voi vaikuttaa?
Ja suuri osa lapsista osaa kyllä suomea, jos syntynyt täällä tai asunut muutamankin vuoden.
Quote from: Roope on 03.12.2010, 11:47:35
Oppilaan nimi tai paremminkin tausta saa virallisestikin vaikuttaa arvosteluun. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden numerot peruskoulun päättötodistuksissa ovat keskimäärin yhden arvosanan verran parempia kuin heidän osoitettu osaamisensa. Opettajille on annettu ohjeeksi korottaa niiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvosanoja, joilla on arvioitu olevan puutteita suomen kielessä. Kun tuo noin yksi arvosana on kaikkien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kaikkien (luku)aineiden keskimääräinen korotus, niin joillakin oppilailla lienee korotusta joissain aineissa todella paljon.
Etsin joskus netistä tarkempia tietoja tästä käytännöstä, mutta en löytänyt muuta kuin lyhyen maininnan eräässä tutkimuksessa.
Ohjeistuksesta minulla ei ole enempää tietoa, mutta erityisopettajamme otti minuun kerran yhteyttä peruskoulussa, ja pyysi antamaan paremman numeron eräälle maahanmuuttajalle (olen siis matematiikan opettaja) kielivaikeuksiin vedoten. Kyseisestä tapauksesta sanoin, että en taida antaa, koska on muutenkin jo luokan paras oppilas.
Helsingin kaupunki kustantaa ja levittää koulujen henkilökunnille asennekasvatusta muslimien sanoin:
IKKUNA ISLAMIIN
Islam-aineisto Helsingin koulujen käyttöön
Helsingin kaupungin opetusvirasto, 1998
"Tyttären odotetaan pysyvän kotona äidin apuna sen sijaan että hän keskittyisi koulutyöhön."
"Islamilaisissa maissa lasten lievä ruumiillinen kuritus on vanhempien ja opettajan itsestäänselvä oikeus, johon puuttuminen tuntuu perheen sisäisiin asioihin sekaantumiselta."
"Tytöillä on kotitöiden vuoksi paljon poissaoloja."
"Rock-musiikki tms. ei ole muslimeille sallittua."
"10-vuotiaasta eteenpäin pojat ja tytöt eivät voi olla ystäviä keskenään."
CHODR CHAHEB
"Lasta ei tule johdattaa uskontojen eroavuuksiin liittyviin keskusteluihin ja väittelyihin."
ALI SADQI
"Moniuskontoisessa yhteiskunnassa eläminen on rikkaus, jos se halutaan sellaisena nähdä. Asia kyllä riippuu pitkälti enemmistön halusta ymmärtää vähemmistöjä ja elää heidän kanssaan. Tämä ei tarkoita, etteikö enemmistö saisi olla enemmistö tiettyine oikeuksineen."
ISRA LEHTINEN
"Ainoa varsinainen auktoriteetti on Koraani ja profeetta Muhammedin perimätieto."
CHODR CHAHEB/ISRA LEHTINEN
IKKUNA ISLAMIIN 2
Islam-aineisto Helsingin koulujen käyttöön
Helsingin kaupungin opetusvirasto, 2002
"Monet asiat muslimien vakauksessa ja siihen liittyvissä traditioissa voivat herättää opettajissa ihmetystä, jopa ärtymystä. Opettaja saattaa nähdä asian niin, että lapsi joutuu jäämään jostain hänen mielestään tärkeästä syrjään. Opettajalla on oikeus mielipiteeseensä mutta omien näkemysten julkituominen huoltajalle, lapsesta puhumattakaan, voi loukata ja aiheuttaa särön tulevassa kodin ja koulun yhteistyössä."
"Koraani on muslimeille ainoa alkuperäisenä säilynyt Jumalan kirja. Se on Jumalan opastus koko ihmiskunnalle ja kaikille oikeauskoisille."
"Niissä tapauksissa, joissa islamilla on perheessä keskeinen rooli, koululta odotetaan monenlaista asioiden huomioimista."
"Perjantairukoukseen pitäisi 10-v täyttäneiden poikien osallistua joka viikko."
"Koulun arvomaailma koetaan monessa suhteessa sellaiseksi, ettei siihen haluta muslimeina sitoutua."
"Lasten ei haluta antaa itsenäistyä suomalaisessa mielessä, sillä lasten halutaan antaa olla lapsia."
"Myös muslimimaissa yksi syy yhteiskunnallisiin ongelmiin on, että perheet eivät elä islamin arvojen mukaan."
ABDALLA DUH/EDGAL JAMA
ISLAM SOMALIASSA
"Lapset oppivat lukemaan, kirjoittamaan ja muistamaan ulkoa Koraanin ymmärtämättä sen merkitystä."
"Sosiaalinen paine on suuri somalien keskuudessa ja se tekee heistä hyvin herkkiä ja alhaisen sietokyvyn omaavia uskonnollisista asioista poikkeamiselle."
Quote from: Ulkopuolinen on 05.12.2010, 10:34:47
Quote from: Roope on 03.12.2010, 11:47:35
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden numerot peruskoulun päättötodistuksissa ovat keskimäärin yhden arvosanan verran parempia kuin heidän osoitettu osaamisensa. Opettajille on annettu ohjeeksi korottaa niiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvosanoja, joilla on arvioitu olevan puutteita suomen kielessä.
Jos tuo pitää paikkansa niin kyse on kyllä todella sikamaisesta "positiivisesta" syrjinnästä.
Niinpä. Lisäksi tuollainen arvosanojen väärinkäyttö syö koko ajatuksen arvostelulta. JA OIKEUTTAA TYÖNANTAJIA LAJITTELEMAAN TODISTUKSIA ETNISEN TAUSTAN MUKAAN. Koska sittenhän on tiedossa, tällaisten uutisten tai kokemusten kautta, että etnisillä oppilailla on paremmat arvosanat kuin heillä pitäisi olla, joten samantasoinen todistus pitääkin hylätä koska se todennäköisesti ei vastaa totuutta.
Eläköön suvikset ja positiivinen rasmismi...
Jos tuo erityiskohtelu pitää paikkansa niin faktoja esiin ja juttuvinkkiä medialle tai vaikka Homman etusivulle tai Jussille bloggauksen aiheeksi. Luulisi kiinnostavan. Mutta ensin siis faktoja...
Quote from: Roope on 03.12.2010, 11:47:35
Opettajille on annettu ohjeeksi korottaa niiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvosanoja, joilla on arvioitu olevan puutteita suomen kielessä. Kun tuo noin yksi arvosana on kaikkien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kaikkien (luku)aineiden keskimääräinen korotus, niin joillakin oppilailla lienee korotusta joissain aineissa todella paljon.
Etsin joskus netistä tarkempia tietoja tästä käytännöstä, mutta en löytänyt muuta kuin lyhyen maininnan eräässä tutkimuksessa.
Eli ei löydy lähdettä tuolle väittämälle? Olisi todella kiinnostanut.
Quote"Moniuskontoisessa yhteiskunnassa eläminen on rikkaus, jos se halutaan sellaisena nähdä. Asia kyllä riippuu pitkälti enemmistön halusta ymmärtää vähemmistöjä ja elää heidän kanssaan. Tämä ei tarkoita, etteikö enemmistö saisi olla enemmistö tiettyine oikeuksineen."
ISRA LEHTINEN
Mitä. Helvettiä. Minä. Oikein. Luen. :o
Enemmistön pitäisi aina elää vähemmistön mukaan ja sillä saa vain olla tiettyjä oikeuksia vähemmistön takia?
Vastavuoroisuuden mukaan tuo toimii varmasti myös muslimimaissa! Esimerkiksi Egyptissä koptikristittyjen kohdal.. Eiku. :facepalm:
QuoteLainaus
"Moniuskontoisessa yhteiskunnassa eläminen on rikkaus, jos se halutaan sellaisena nähdä. Asia kyllä riippuu pitkälti enemmistön halusta ymmärtää vähemmistöjä ja elää heidän kanssaan. Tämä ei tarkoita, etteikö enemmistö saisi olla enemmistö tiettyine oikeuksineen."
ISRA LEHTINEN
Mitä. Helvettiä. Minä. Oikein. Luen. Shocked
Enemmistön pitäisi aina elää vähemmistön mukaan ja sillä saa vain olla tiettyjä oikeuksia vähemmistön takia?
Vastavuoroisuuden mukaan tuo toimii varmasti myös muslimimaissa! Esimerkiksi Egyptissä koptikristittyjen kohdal.. Eiku. Facepalm
Islamissa täydet oikeudet kuuluvat muslimeille. Tarkemmin sanottuna muslimimiehille. Uskottomille, niissä tapauksissa jossa uskottomien olemassaolo islamilaisessa yhteiskunnassa sallitaan, kuuluvat vain muslimiherrojen määrittelemät "tietyt oikeudet".
Koraanin jae 9:29
Taistelkaa niitä vastaan, jotka eivät usko Jumalaan ja viimeiseen päivään, eivätkä pidä kiellettynä sitä, minkä Jumala on julistanut kielletyksi, eivätkä tunnusta totuuden uskontoa, niiden joukosta, jotka ovat saaneet kirjan, kunnes he auliisti antavat veron ja nöyryyttävät itsensä.
Tämä jae määrittelee uskottomien aseman islamissa, ja siihen perustuu dimmi/dhimma (
suojeltu tai
syyllinen) -sopimus, esim:
http://creepingsharia.wordpress.com/2010/10/31/the-status-of-non-muslims-under-muslim-rule/
9:29 kiteyttää monikulttuurisen yhteiskunnan käytännöt:
-Uskottomien osa on maksaa oikeauskoisten elanto ja tuntea itsensä nöyryytetyiksi
-Minkäänlaista aitoa ja spontaania kiitollisuutta ja kunnioitusta on oikeauskoisilta turha odottaa; tämä olisi selvästi Jumalan vastaista
-Mikäli uskottomat eivät maksa tarpeeksi (esim. sosiaali- ja kotoutumistuet, erityisasema työnhaussa, tuet monikulttuurisuusprojekteille) ja tunne itseään tarpeeksi nöyryytetyiksi, seurauksena on taistelu (esim. lähiömellakat, levottomuudet kouluissa, katuväkivalta)
On hyvä huomata, että imaamit ja muftit eivät koskaan osoita minkäänlaista häpeää, tai edes kiusaantumista, uskonveljiensä tekemistä rikoksista. Eivät pyydä yhteisönsä nimissä anteeksi, tai lyö nyrkkiä pöytään ja käske pahaa tehneitä muslimeja pyytämään anteeksi.
Islamissa perimmäinen syypää menneisiin ja mahdollisiin tuleviin konflikteihin on tiedossa sillä hetkellä, kun konfliktin osapuolten uskontokunta on tiedossa.
Quote from: Juha J. on 02.12.2010, 18:34:42
Onhan Ruotsilla varaa. Äh, en edes jaksaisi tätä onelineria kirjoittaa...jatkan kuitenkin.
Vika on yht...Joo ei jaksa. :facepalm:
Sama juttu, käyn välillä kalassa, son moro.
QuoteMer än var tredje utrikes född elev klarar inte grundskolan. Gapet till svenskfödda ökar starkt visar siffror DN tagit fram med hjälp av Skolverket. Nästan fyra av tio barn som kommer från ett annat land har nu för dåliga betyg i nian för att få börja gymnasiet. På åtta år har andelen utrikesfödda bland de obehöriga ökat från 24 till 37 procent.
...
Under flera år, fram till 2006, var det ungefär 25 procent av de utlandsfödda barnen som inte blev behöriga till de nationella programmen i gymnasieskolan.
Sedan hände något.
Andelen ökade starkt. Förra året, 2010, hade andelen vuxit till 37,43 procent.
...
Orsaken kan vara att Sverige idag har en större invandring från andra delar av världen än tidigare och att andelen föräldrar och barn som inte haft någon riktig skolgång har ökat. Därmed får barnen ett tuffare utgångsläge.
En annan förklaring till raset är att de elever som invandrat på senare år är äldre när de kommer till Sverige och inte får så många år på sig för att nå målen.
...
En tredje orsak kan vara att fler skolor i landet har en miljö där färre och färre av eleverna pratar svenska och att det påverkar språk- och kunskapsutvecklingen. Många föräldrar, både infödda och med utländsk bakgrund, väljer aktivt skolor där det svenska språket dominerar (se artikel på nästa uppslag).
...
På Skolverket tror man att larmen om sjunkande skolresultat bland utlandsfödda elever kommer att fortsätta de närmaste åren om man inte sätter in mer stödåtgärder.
– När vi ser på våra siffror och att de nyanlända barnen är äldre när de kommer till Sverige kan vi göra en prognos om att grundskolans resultat kommer att sjunka ytterligare, säger Christina Sandström, chef för Skolverkets utbildningsstatistik.
Epäonnistumiset jatkuvat.
2010 37,43% ulkomaalaissyntyneistä eivät pärjänneet peruskoulussa ja ovat siten lukiokelvottomia. Vielä synkemmät luvut ovat luvassa tulevina vuosina Skolverket arvelee.
Edit: Huomiotaiva että tääsä artikkelissa ei syytetä opettajia, vaan kolme muuta syytä huonoihin tuloksiin mainitaan ja ne liittyvät kaikki maahanmuuttoon.
Edit 2 : Lähde unohtui, http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-utlandsfodda-pa-gymnasiet
Quote from: chacha2 on 29.11.2011, 14:42:23
Epäonnistumiset jatkuvat.
2010 37,43% ulkomaalais syntyneistä eivät pärjänneet peruskoulussa ja ovat siten lukiokelvattomia. Vielä synkemmät luvut ovat luvassa tulevina vuosina Skolverket arvelee.
Edit: Huomiotaiva että tääsä artikkelissa ei syytetä opettajia, vaan kolme muuta syytä huonoihin tuloksiin mainitaan.
On myös muistettava, että Ruotsin ja Suomen lukiokelpoisuus eivät ole verrannollisia. Ruotsissa toisen asteen taso on yhdistetty (gymnasieskola?), joten lukiokelvottomuus tarkoittaa sitä, ettei voi opiskella ammattiinkaan. On vaikea kuvitella, että tällaisesta väestä kovin moni päätyy nettoveronmaksajaksi.
Vähemmän yllättäen vasemmistopropaganda-aviisi "Vi gillar olika" -Aftonbladet ei omassa versiossaan samasta aiheesta mainitse juuri mitään noista taustalla olevista syistä. Toki DN:n artikkeli on se alkuperäinen johon tässäkin viitataan mutta ei se sattumaakaan ole ettei noita syitä mainita. Ihme että uutisoidaan ylipäätään.
Quote40 procent av utlandsfödda klarar inte grundskolan
Nära fyra av tio barn som är födda utomlands klarar inte betygskraven för att komma in på gymnasiet.
På bara fem år har andelen obehöriga utrikesfödda dessutom ökat från 25 till 37 procent, visar en granskning som DN har gjort.
Det finns stora klyftor mellan eleverna i den svenska skolan. Och gapet mellan dem som är födda Sverige och utomlands har ökat kraftigt de senaste åren.
Björklund oroad
Bland de grundskoleelever som är födda i Sverige saknade 2010 ungefär 9 procent behörighet till gymnasiet. För dem som är födda utomlands var samma andel 37,4 procent.
Utbildningsminister Jan Björklund ser allvarligt på utvecklingen.
– En utländsk elev i årskurs nio hade år 2000 i genomsnitt haft sex skolår bakom sig i Sverige. Numera är det nere i 4,5 skolår, säger Björklund till DN.
"Tuffare utgångsläge"
Även Skolverket är oroade:
– Förändringen är brant och tydlig. Både barn och föräldrar har ett tuffare utgångsläge, säger Agneta Ericsson, Skolinspektionens projektledare för granskningen av språk- och kunskapsutveckling hos elever med annat modersmål än svenska.
Skolverket tror att de dåliga skolresultaten för utrikesfödda kommer att bli ännu sämre de närmaste åren om inget görs, enligt DN.
Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14002657.ab)
Centerpartietin lanseeraama Nybyggarlandet-konsepti vaikuttaa humoristiselta muutenkin ja erityisesti tuohon 37,4 prosenttiin suhteutettuna. Olisiko sitten ollut niin että maahanmuuttajat todella ryhtyvät sananmukaisesti uudisraivaajiksi kuten ruotsalaiset Amerikkaan lähtijät aikoinaan. Nykyaikaisen länsimaisen yhteiskunnan koulutusta vaativiin ammatteihin heistä kun ei taida olla.
Ruotsi on oman tiensä valinnut.
edit. Otetaas sen verran takaisin että onhan tuossa tuo ministerin kommentti siitä että ulkomaisilla ysiluokkalaisilla on nykyään vain keskim. 4,5 v koulunkäyntiä takana Ruotsissa, kun vuonna 2000 oli 6 vuotta koulua käytynä.
Quote from: Siili on 29.11.2011, 14:59:06
Quote from: chacha2 on 29.11.2011, 14:42:23
Epäonnistumiset jatkuvat.
2010 37,43% ulkomaalais syntyneistä eivät pärjänneet peruskoulussa ja ovat siten lukiokelvattomia. Vielä synkemmät luvut ovat luvassa tulevina vuosina Skolverket arvelee.
Edit: Huomiotaiva että tääsä artikkelissa ei syytetä opettajia, vaan kolme muuta syytä huonoihin tuloksiin mainitaan.
On myös muistettava, että Ruotsin ja Suomen lukiokelpoisuus eivät ole verrannollisia. Ruotsissa toisen asteen taso on yhdistetty (gymnasieskola?), joten lukiokelvottomuus tarkoittaa sitä, ettei voi opiskella ammattiinkaan. On vaikea kuvitella, että tällaisesta väestä kovin moni päätyy nettoveronmaksajaksi.
Nimenomaan.
Lirissä ovat, jos eivät ota lusikkaa kauniiseen käteen ja 'sulkevat rajansa', tarkoittaen sillä että harrastaisivat hallittua maahanmuuttoa tulevaisuudessa. Katsotaan miten käy.
Jos ultrasuvaitsevaiset ja käytännössä rajattomat resurssit omaavat ruotsalaiset epäonnistuvat maahanmuuttaja(lasten) kanssa, niin mitä toivoa Suomella on?
Quote from: kuhlmey on 29.11.2011, 15:59:33
Jos ultrasuvaitsevaiset ja käytännössä rajattomat resurssit omaavat ruotsalaiset epäonnistuvat maahanmuuttaja(lasten) kanssa, niin mitä toivoa Suomella on?
Toivo piilee määrissä. Kyllä pieni määrä huonoista lähtökohdista ponnistavia oppilaita vielä menee mutta kun Ruotsissa määrät pahimmilla alueilla lähentelee sataa niin eipä siinä enää mitkään resurssit auta.
Ulkomailla syntyneiden lasten koulumenestys romahti Ruotsissa
Ruotsin peruskoulun yhdeksännellä luokalla on yhä enemmän ulkomailla syntyneitä oppilaita, jotka eivät pysty jatkamaan lukioon. Lähes neljällä kymmenestä on liian huono todistus, kertoo Dagens Nyheter -lehti tiistaina.
Kouluhallituksen tilaston mukaan vuonna 2001 lukion kynnystä ei ylittänyt 24,9 prosenttia ulkomailla syntyneistä yhdeksäsluokkalaisista.
Nyt heidän osuutensa jo 37,4 prosenttia eli 3 200 nuorta.
Osa oli käynyt koulua jo kotimaassaan, mutta koulutus ei usein vastaa ruotsalaista.
Paremmin menestyivät Ruotsissa syntyneet yhdeksäsluokkalaiset, vaikka molemmat vanhemmat olisivatkin syntyneet ulkomailla.
Ruotsalaisia on 9,4 miljoonaa. Heistä 14,7 prosenttia on syntynyt ulkomailla.
Vuonna 1970 ulkomailla syntyneitä ruotsalaisia oli 6,7 prosenttia, vuonna 1940 vain yksi sadasta.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Ulkomailla+syntyneiden+lasten+koulumenestys+romahti+Ruotsissa/a1305550367690
Quote from: Sanglier on 02.12.2010, 15:22:44
Rasismikortin repimisen pitää alkaa luokkahuoneista ja levitä kaikkialle...
Ja opettajat yms joka ikinen rassenimittely muistiin, aika, paikka, tekijä ja olosuhteet. Sitten vain esimiehen puheille otsa huolestuneesti rypyssä.
Miksei luokissa ole kameravalvontaa? Koulu on julkinen tila.
Kaikki tapahtumat vain HD-tasoisina nauhalle talteen aikaleimattuina ja luonnollisesti äänen kera.
Ei tarvitse opettajan rypistellä otsaansa, senkun laittaa kellonajan talteen jotta on helppo jälkikäteen hakea tapaus esiin selvitystä varten. Rasismin itkijöillä juuttuisi huuto kurkkuun kun näkisivät nauhalta mitä oikeasti tapahtui.
Onko nauhoitteiden julkaisulle estettä? Sivullisten naamat voi pikselöidä, ja vaikka syyllistenkin, mutta minusta suuren yleisön olisi syytä tietää mitä monikulttuurisissa kouluissa puuhastellaan.
E: Jos itse olisin opettaja, pitäisin minikameraa töissä mukana ja käynnissä. Ihan oikeusturvani takia.
Miksei luokissa ole kameravalvontaa? Koulu on julkinen tila.
Kaikki tapahtumat vain HD-tasoisina nauhalle talteen aikaleimattuina ja luonnollisesti äänen kera.
[/quote]
Ei toimi Ruotsissa. Siellä ei saa kuulemma edes rahankuljetusautoissa olla valvontakameraa, jottei ryöstäjän yksityisyydensuoja vaarannau.
Quote from: Tommi Korhonen on 06.12.2010, 01:12:03
Quote from: Ulkopuolinen on 05.12.2010, 10:34:47
Quote from: Roope on 03.12.2010, 11:47:35
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden numerot peruskoulun päättötodistuksissa ovat keskimäärin yhden arvosanan verran parempia kuin heidän osoitettu osaamisensa. Opettajille on annettu ohjeeksi korottaa niiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvosanoja, joilla on arvioitu olevan puutteita suomen kielessä.
Jos tuo pitää paikkansa niin kyse on kyllä todella sikamaisesta "positiivisesta" syrjinnästä.
Niinpä. Lisäksi tuollainen arvosanojen väärinkäyttö syö koko ajatuksen arvostelulta. JA OIKEUTTAA TYÖNANTAJIA LAJITTELEMAAN TODISTUKSIA ETNISEN TAUSTAN MUKAAN. Koska sittenhän on tiedossa, tällaisten uutisten tai kokemusten kautta, että etnisillä oppilailla on paremmat arvosanat kuin heillä pitäisi olla, joten samantasoinen todistus pitääkin hylätä koska se todennäköisesti ei vastaa totuutta.
Eläköön suvikset ja positiivinen rasmismi...
Ja kun tuohon yhdistetään esim. Helsingin kaupungin "hyväksytty" "positiivinen syrjintä" palkkaamisessa, jossa syntyperällä voidaan ohittaa "tasavahvoista" hakijoista vähemmän erikoisesti etninen, niin ollaan astuttu suohon. Ollaan siirrytty oikeaan istitutionaaliseen rasismiin, jossa tietty syntyperä tarjoaa ohituskaistan.
Hyvästit meritokratialle. :roll:
Quote from: juge on 29.11.2011, 18:14:51
http://www.hs.fi/ulkomaat/Ulkomailla+syntyneiden+lasten+koulumenestys+romahti+Ruotsissa/a1305550367690
Kommenteissa on mielenkiintoinen nyanssi: nimimerkillä "Maahanmuuttajilla pitäisi olla erikoiskohtelu" kirjoittaneen sarkastinen kommentti on poistunut, mutta kommentti näkyy nimimerkin "Kathmandou Tiger" lainaamana.
No, ei hesarinkaan sensori ole täydellinen.
Olisi mielenkiintoista kuulla näiden sensorien joskus avautuvan töistään. Miten he ratkaisevat, onko kysymyksessä sarkastinen vittuilu vai bona fide mokutus? Ensiksi mainittuhan on takuuvarmasti sellaista asiattomuutta, joka oikeuttaa sensuurin.
QuoteKouluhallituksen tilaston mukaan vuonna 2001 lukion kynnystä ei ylittänyt 24,9 prosenttia ulkomailla syntyneistä yhdeksäsluokkalaisista.
Mielestäni tuossa alkuperäisessä uutisessa kirjoitetaan vuodesta 2006 eli romahdus on tapahtunut viidessä vuodessa. No, Hesarille sattuu ja tapahtuu. Kommenttiosiossa joku onkin jo korjannut ettei asiaa ole myöskään ammattikouluihin.
"Nybyggarlandet-konsepti" tarkoittaa sitä mitä se yksi huivipäinen tyttö Ruotsista sanoi: "ihan kotoista, aivan kuin missä tahansa arabimaassa" (saattaa olla hauskoissa kuvissa). Ruotsista rakennetaan Gaza-mallinen paikka jossa tehdään kaikenlaista siinä missä ennenkin mutta ilman mitään ohjeistusta, pätevyysvaatimuksia tai ammatillista koulutusta, kaikki on perseellään ja mikään ei toimi. Olo on kotoinen ja mukava kun vielä kielikin muutetaan arabiaksi.
Quote from: matkamasentaja on 30.11.2011, 18:47:38
"Nybyggarlandet-konsepti" tarkoittaa sitä mitä se yksi huivipäinen tyttö Ruotsista sanoi: "ihan kotoista, aivan kuin missä tahansa arabimaassa" (saattaa olla hauskoissa kuvissa).
http://metrobloggen.se/modelicious/ahahahahha_/