News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-11-30 Ruotsi: Koulut epäonnistuneet ulkomaalaisten lasten kohdalla

Started by kohmelo, 01.12.2010, 21:14:17

Previous topic - Next topic

kohmelo

Ruotsin koululaisista n. 20% on ulkomaalaistaustaisia. 1/4 ulkomaalaistaustaisesta jättää koulun kesken kun luku on vastaavasti vain 1/10 ruotsalaisilla.

Ulkomaalaistaustaisilla lapsille menee koulussa keskimäärin huonommin kuin kantaruotsalaisilla. Onneksi syylliset on kuitenkin löydetty, nimittäin opettajat jotka ovat kyvyttömiä tunnistamaan ja käsittelemään monikielisten lasten tarpeita.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=4212228
QuoteSchools fail students with foreign backgrounds

There are serious flaws in several schools when it comes to teaching children who don't have Swedish as a first language, according to a new report from the Swedish School Inspectorate.

When the agency randomly surveyed 21 primary and middle schools and 21 preschools they found that the majority failed to give the children adequate education in Swedish as a second language.

Marie-Helene Ahnborg, at the School Inspectorate, told Swedish Radio News that the schools main problem seems to be to make sure that each student gets the education he or she needs.

Not all children with Swedish as a second language need the same amount of support and education and the school are required to base the education on individual needs, she said.
...

http://www.thelocal.se/30518/20101130/
QuoteTeaching boost urged for multicultural kids

Multilingual students at Sweden's preschools and schools are falling behind due to an inability of teachers to address their needs, the Swedish Schools Inspectorate (Skolinspektionen) announced on Tuesday.

The Inspectorate is looking at ways to improve and enhance the educational experiences of its students who come from multilingual backgrounds, which according to the sample of primary and secondary schools in the study totals one in five students.
...

MW

Keep it simple.

Boot urged for multiculturalism.


Simple as that.

Jesse

Ruotsin koululaitoksessa on jotain pahasti vialla kun ei edes kultamunia saada kuoriutumaan.

normi

Ei ole sitten koskaan mahdollista, että maahanmuttajissa itsessään voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Huono koulumenstyshän johtuu selvästi maahanmuuttajien kulttuurista. yksinkertaista
Impossible situations can become possible miracles

Jesse

Quote from: normi on 02.12.2010, 11:12:01
Ei ole sitten koskaan mahdollista, että maahanmuttajissa itsessään voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Huono koulumenstyshän johtuu selvästi maahanmuuttajien kulttuurista. yksinkertaista

Vai onko tuo nyt sitä pölhöpopulismia?

Simo Lipsanen

Samaa merdeä vuodesta toiseen. Aivan sama missä asiassa tietyt maahanmuuttajaryhmät laahaavat jäljessä, syy on aina järjestelmässä, koulussa, viranomaisessa ja lopulta VHM:ssä.

normi

Eikö syy ole sitten tuolla VHN:ssä, voiko ruotsin kansankynttilättärissä ollakin rasistisia piirteitä? Miten teoria menee, että syy saadaan VHM:lle?
Impossible situations can become possible miracles

herra 4x

Quote from: normi on 02.12.2010, 11:31:29
Eikö syy ole sitten tuolla VHN:ssä, voiko ruotsin kansankynttilättärissä ollakin rasistisia piirteitä? Miten teoria menee, että syy saadaan VHM:lle?

Ruotsissa VHM = VHN. Ei pysty enää erottamaan. On se sellainen kukkahattutätiyhteiskunta. Testosteroni on kielletty. Nekin, joilla sitä vielä erittyy, jälleenkoulutetaan ryhmä- ja mediapaineella.
Rakkaudesta lajiin.

OTU

Ei, vaan maahanmuuttajalapset ovat epäonnistuneet Ruotsin(kin) kouluissa.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

MaisteriT

Quote from: normi on 02.12.2010, 11:31:29
Eikö syy ole sitten tuolla VHN:ssä, voiko ruotsin kansankynttilättärissä ollakin rasistisia piirteitä? Miten teoria menee, että syy saadaan VHM:lle?

Rasistinen sukupuolijärjestelmä projisoi ekspektaatiot naisvaltaiselle opettajakunnalle, joka toteuttaa järjestelmän vaatimuksia murskaten lasten tarpeet rattaisiin.

No ei. Tekisi mieleni morkata, että tämä on vasemmistolainen ylilyönti - kiistetään ihmisen oma vastuu ja perheen vastuu lapsen koulutuksen onnistumisessa. Sen sijaan vaaditaan yhteiskunnalta ihmetekoja. Hämmästyttävää on yhteiskunnallisen keskustelun hiljeneminen tämän väitteen edessä. On mediaseksikkäämpää työntää ongelma "yhteiskunnan" syyksi kuin alkaa etsiä ongelmiin ratkaisua kotoa, mikä mielletään oikeistolaisten kovien arvojen toteuttamiseksi. Totuus on kuitenkin, että koulu ei voi opettaa pakolla.

Ehkä vanhempien oleskeluluvan yhdeksi ehdoksi voisi laittaa lapsien koulunkäynnin. Tämä on keppi, porkkana on se, että jos lapsi käy koulua, vanhemmille syntyy kontakti yhteiskuntaan ja elättäjä vanhoille päiville. Lapsen oma etu on tietenkin koulun käyminen.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Veli Karimies

Jaa että koulut on epäonnistuneet. Jännä. Jos oppilas ei halua oppia eikä käyttäytyä, niin silloin koulu epäonnistuu eikä oppilas?

Huonot numerot ja hylätyt kurssit on koulun vika. Justiinsa.

Miniluv

Quote from: Veli on 02.12.2010, 12:05:39
Jaa että koulut on epäonnistuneet. Jännä. Jos oppilas ei halua oppia eikä käyttäytyä, niin silloin koulu epäonnistuu eikä oppilas?

Huonot numerot ja hylätyt kurssit on koulun vika. Justiinsa.

Kouluhan voi sentään lakata epäonnistumasta lopettamalla huonojen numeroiden jakamisen.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

pamaus

Tulipa tästä ketjusta mieleen krapulainen sunnuntaiaamu 3.10.2010 kaverini mökillä. Siinä kanavia surffaillessa ja oloa potiessamme pysähdyimme syystä tai toisesta Ylen Teemalle,kun kanavalla oli juuri alkanut ohjelma Ruotsin 9 - luokka.

Quote

Ruotsin ysiluokka Uusinta
2/13. Malmölaisen koulun ysiluokan erilainen lukukausi on käynnissä. Uudet opettajat järkyttyvät luokan heikosta osaamisesta. Musiikinopettaja Tony käynnistää rockshow-projektin. Monen usko luokan onnistumiseen horjuu.

http://yle.fi/ohjelmat/234695


Muistan ohjelman lopusta sen, että 9 luokan oppilas 'Kalle kantaruotsalainen' sanoi ihan suoraan syyn osaamattomuuteen, pahaan oloon ja valtaosaan ongelmista olevan se, että luokassa on liian paljon maahanmuuttajia, svartkelles. Kaikki kärsivät siitä, kun ysillä pitää opsiskella vielä asioita, jotka kantaruotsalaiset oppivat ala-asteen ensimmäisellä. Opettajatkin tietävät tämän, mutta he eivät uskalla siitä puhua.

Ja tähän suuntaan täälläkin ollaan menossa, valitettavasti. :facepalm:
Pamaus - tapahtui Viipurissa 30.11.1495 ja uudestaan 19.5.2024  https://mil.in.ua/en/news/an-explosion-occurs-at-an-oil-depot-in-vyborg/ . Vajakkien keskuudessa uumoillaan  ullatusilotuksen sattuneen.

Simo Lipsanen

Quote from: pamaus on 02.12.2010, 12:11:35
Tulipa tästä ketjusta mieleen krapulainen sunnuntaiaamu 3.10.2010 kaverini mökillä. Siinä kanavia surffaillessa ja oloa potiessamme pysähdyimme syystä tai toisesta Ylen Teemalle,kun kanavalla oli juuri alkanut ohjelma Ruotsin 9 - luokka.

Quote

Ruotsin ysiluokka Uusinta
2/13. Malmölaisen koulun ysiluokan erilainen lukukausi on käynnissä. Uudet opettajat järkyttyvät luokan heikosta osaamisesta. Musiikinopettaja Tony käynnistää rockshow-projektin. Monen usko luokan onnistumiseen horjuu.

http://yle.fi/ohjelmat/234695


Muistan ohjelman lopusta sen, että 9 luokan oppilas 'Kalle kantaruotsalainen' sanoi ihan suoraan syyn osaamattomuuteen, pahaan oloon ja valtaosaan ongelmista olevan se, että luokassa on liian paljon maahanmuuttajia, svartkelles. Kaikki kärsivät siitä, kun ysillä pitää opsiskella vielä asioita, jotka kantaruotsalaiset oppivat ala-asteen ensimmäisellä. Opettajatkin tietävät tämän, mutta he eivät uskalla siitä puhua.

Ja tähän suuntaan täälläkin ollaan menossa, valitettavasti. :facepalm:


Ja kaiken tämän tapahtuessa, pakkoruotsin mahdollinen poistaminen on silti suurin uhka "suomalaiselle sivistykselle". Härregud.

normi

Quote from: MaisteriT on 02.12.2010, 11:42:38
On mediaseksikkäämpää työntää ongelma "yhteiskunnan" syyksi kuin alkaa etsiä ongelmiin ratkaisua kotoa,..

Hei, kyllähän kun oppilailla on ongelmia opettajat muistavat aina mainita kodin vastuun ja "kotoa se lähtee", mutta näköjään maahanmuuttajilla sitä ei tietenkään mainita.  :-\
Impossible situations can become possible miracles

pamaus

Quote from: Simo Lipsanen on 02.12.2010, 12:16:57
Quote from: pamaus on 02.12.2010, 12:11:35
Tulipa tästä ketjusta mieleen krapulainen sunnuntaiaamu 3.10.2010 kaverini mökillä. Siinä kanavia surffaillessa ja oloa potiessamme pysähdyimme syystä tai toisesta Ylen Teemalle,kun kanavalla oli juuri alkanut ohjelma Ruotsin 9 - luokka.

Quote

Ruotsin ysiluokka Uusinta
2/13. Malmölaisen koulun ysiluokan erilainen lukukausi on käynnissä. Uudet opettajat järkyttyvät luokan heikosta osaamisesta. Musiikinopettaja Tony käynnistää rockshow-projektin. Monen usko luokan onnistumiseen horjuu.

http://yle.fi/ohjelmat/234695


Muistan ohjelman lopusta sen, että 9 luokan oppilas 'Kalle kantaruotsalainen' sanoi ihan suoraan syyn osaamattomuuteen, pahaan oloon ja valtaosaan ongelmista olevan se, että luokassa on liian paljon maahanmuuttajia, svartkelles. Kaikki kärsivät siitä, kun ysillä pitää opsiskella vielä asioita, jotka kantaruotsalaiset oppivat ala-asteen ensimmäisellä. Opettajatkin tietävät tämän, mutta he eivät uskalla siitä puhua.

Ja tähän suuntaan täälläkin ollaan menossa, valitettavasti. :facepalm:


Ja kaiken tämän tapahtuessa, pakkoruotsin mahdollinen poistaminen on silti suurin uhka "suomalaiselle sivistykselle". Härregud.



... Jaahans, sarja näyttää jatkuvan Teemalla. Olisihan se ollut aika ennen kuulumatonta lopettaa sarja niin väärin, kuin jakson 2 lopussa todettiin.

Quote
Ruotsin ysiluokka 13/13
28 min 13/13. Syyslukukausi päättyy todistusten jakoon ja tunteellisiin jäähyväisiin. Uudet opettajat ovat saaneet oppilaat motivoitumaan ja kohdelleet heitä yksilöinä. Mihin suuntiin 9A:n oppilaat ovat lähdössä?

Sarja saa aikanaan onnellisen lopun, kun on vain jaksettu uskoa  :flowerhat: :n hyvään moraalisäteilyyn. Näin ne kultamunat kuoriutuvat.
Pamaus - tapahtui Viipurissa 30.11.1495 ja uudestaan 19.5.2024  https://mil.in.ua/en/news/an-explosion-occurs-at-an-oil-depot-in-vyborg/ . Vajakkien keskuudessa uumoillaan  ullatusilotuksen sattuneen.

MaisteriT

Quote from: normi on 02.12.2010, 12:21:12
Quote from: MaisteriT on 02.12.2010, 11:42:38
On mediaseksikkäämpää työntää ongelma "yhteiskunnan" syyksi kuin alkaa etsiä ongelmiin ratkaisua kotoa,..

Hei, kyllähän kun oppilailla on ongelmia opettajat muistavat aina mainita kodin vastuun ja "kotoa se lähtee", mutta näköjään maahanmuuttajilla sitä ei tietenkään mainita.  :-\

Nykyisessä ilmapiirissä maahanmuuttajien erityisongelmat eivät voi lähteä kotoa, vaikka ne nimenomaisesti lähtevät kotoa. Kotiongelmat voidaan mainita vain, jos ei puhuta maahanmuuttajista vaan koulun ongelmista yleensä.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Jouko

Jos koulut epäonnistuvat lasten kohdalla niin miten yhteiskunta voisi onnistua aikuisten kohdalla? Lapset sentään ovat vasta aihioita, valmiita työstettäviksi sellaisiksi kuin halutaan. Aikuiset eivät sitä ole ja siksi kaikki mättää monikulttuurin ja maahanmuuton, ulkomaalaispolitiikan kohdalla. Tämä sama ilmiö on tiedetty jo kauan mustalaisten kohdalla.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Jack

Olen sataprosenttisen varma siitä että tämä sama ongelma on olemassa myös Suomessa, mutta sitä peitellään. Jonakin päivänä peitteleminen ei enää onnistu, jolloin koko totuus rävähtää kansalaisten silmille: "Ai, meitä on petetty tässäkin asiassa.".

Tyttäreni on ollut sijaisopettajana useilla pääkaupunkiseudun kouluilla ja hän on kertonut karmaisevia tarinoita siitä, miten "monikulttuurisuus" näkyy luokkaympäristössä. Maahanmuuttajalapset ovat mukana tunneilla, koska oppivelvollisuus niin käskee, mutta he eivät osallistu oppimiseen vaan pelkästään häiriköivät ja huutelevat keskenään omalla kielellään. Jos opettaja yrittää poistaa pahiten häiriköivän oppilaan luokasta, hän saa kuulla haukut: "Olet rasisti".  

Hyvin on siis ainakin yksi asia opittu. Suomalaiset ovat rasisteja.

Mitä koulunsa keskeyttäneistä tai sen opettajien armosta läpäisseistä maahanmuuttajanuorista tulee? Uusi alaluokka, joka nielee valtavasti yhteiskunnan resursseja sosiaali- ja kriminaalipoliittisina menoina. Kun tämä alaluokka vielä asutetaan samoille alueille, Suomi kopioi Malmön lähiöongelmat. Täällä ne eivät ehkä näy yhtä pahoina, koska maahanmuuttajien määrä on vielä toistaiseksi ollut pienempi kuin Ruotsissa.

Aivan kaikki maahanmuuttajalapset eivät kuitenkaan kuulu edellä mainittuun huonosti menestyvien sarjaan. Alkuperämaalla ja menestymisellä koulussa on selvä yhteys. Jostakin päin maailmaa tulee Suomeen ehkä kaivattuja tulevaisuuden Nokian insinöörejäkin. Ei liene suuri salaisuus, mistä ilmansuunnasta heitä ei tule.

normi

Epäilen, että maahanmuuttajalapset saavat helpommin numeroita kuin suomalaiset, muutenhan opettaja on rasisti. Itseasiassa viranomaisten tulisi jo viimein luopua tästä rasismista tyystin, koko sanasta, viharikosnimikkeistä jne. pitäisi olla vain oppilaita, kansalaisia ja sitten ei kansalaisia. Oikeastaan se idea anonyymistä työnhausta tulisi toteuttaa kouluissa, oppilaiden tulisi olla naamioituneita ja numerot tulisivat vain käytöksestä ja opintosuoritteista.
Impossible situations can become possible miracles

Whomanoid

Quote from: normi on 02.12.2010, 13:12:07
Epäilen, että maahanmuuttajalapset saavat helpommin numeroita kuin suomalaiset, muutenhan opettaja on rasisti. Itseasiassa viranomaisten tulisi jo viimein luopua tästä rasismista tyystin, koko sanasta, viharikosnimikkeistä jne. pitäisi olla vain oppilaita, kansalaisia ja sitten ei kansalaisia. Oikeastaan se idea anonyymistä työnhausta tulisi toteuttaa kouluissa, oppilaiden tulisi olla naamioituneita ja numerot tulisivat vain käytöksestä ja opintosuoritteista.

Kerrassaan pistämätöntä logiikkaa sinulla...  :facepalm: Onko epäilyllesi olemassa joitakin perusteita?
Väärin liputettu!

normi

Juurihan tuossa joku opettaja oli kertonut etteivät ota osaa opetukseen, vaan häiriköivät, ovat tunneilla lähinnä siksi että on se oppivelvollisuus. Kuitenkin kaiketi läpäisevät koulun eli mistä numerot? Vähintäin kait pitää olla viitonen joka aineesta. Asiaa olisi varmaankin selvitettävä ettei harhaluuloille jää sijaa.  ;)

Onko siinä jotain epäloogista, että numerot tulisivat käytöksen ja opintosuoritteiden mukaan?
Impossible situations can become possible miracles

Sanglier

Rasismikortin repimisen pitää alkaa luokkahuoneista ja levitä kaikkialle.

Jokaista aiheetonta rasismisolvausta pitää käsitellä kuten mitä tahansa solvausta. Kouluikäiselle ja miksei vanhemmallekin R-kortin heiluttajalle pitää ilmaista painokkaasti seuraavat asiat, joita valtaeliittimme on toistellut jo aika pitkään:

RASISMI ON RIKOS! RASISMI ON IHMISOIKEUSLOUKKAUS! SYYTÄT MINUA RASISTIKSI! KUNNIANLOUKKAUS JA SOLVAUS OVAT RIKOKSIA! ILMOITAN TÄSTÄ POLIISILLE! KUULET VIELÄ LAKIMIEHESTÄNI!

Ja opettajat yms joka ikinen rassenimittely muistiin, aika, paikka, tekijä ja olosuhteet. Sitten vain esimiehen puheille otsa huolestuneesti rypyssä.

Toimimattoman oikeuslaitoksen voi ihan yhtä hyvin tukkia käänteisillä rasismijutuilla kuin niillä mitä siellä nykyään haudotaan.

Ei tietenkään toimi mutta vittuilu takaisin helpottaa.

Micke

Keskustelin pari tuntia sitten kaverin kanssa joka asuu Ruotsissa.
Sillä on tyttöystävä joka opiskeli opettajaksi mutta Ruotsalaisten koulujen tilanne on niin epämielyttävä että se ei nyt enää halua opettajaksi, vaan etsii muualta työtä.

Tällä kaverilla on kans pieni tyttö jonka pitäisi aloittaa koulunkäyntiään parisen vuoden sisällä, mikä on ilmeisesti johtanut pieneen stressitilanteeseen.

Tämä kaveri ei ole ikinä välittänyt maahanmuuttoasioista tai politiikasta mutta nyt tilanne on ilmeisesti muuttumassa. Sen toiseksi viimeinen lause oli "V-, kaikki tässä maassa on perseestä!".

Juha J.

Onhan Ruotsilla varaa. Äh, en edes jaksaisi tätä onelineria kirjoittaa...jatkan kuitenkin.

Vika on yht...Joo ei jaksa.  :facepalm:
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

normi

Joku voisi tehdä tutkimuksen, jossa opettajille annettaisiin "oppilaiden" kirjallisia vastauksia aineita. kaksi verrokkiryhmää ja tehtävänä antaa arvosana ja sanallinen arvio vastauksesta., opettajille voisi kertoa että tutkimme blaa blaa, mutta oikeasti tutkittaisiin sitä että kuinka oppilaan nimi vaikuttaa arvosteluun. Ryhmälle A annettaisiin vastaukset. Timolta, Liisalta, Göranilta, Muhammadilta, Aishalta jne. Verrokkiryhmälle 2 tietysti vaihdetaan nimet vastauksiin.

Oletan että saisimme mielenkiintoisen tuloksen.
Impossible situations can become possible miracles

Malla

Quote from: normi on 03.12.2010, 10:06:37
Joku voisi tehdä tutkimuksen, jossa opettajille annettaisiin "oppilaiden" kirjallisia vastauksia aineita. kaksi verrokkiryhmää ja tehtävänä antaa arvosana ja sanallinen arvio vastauksesta., opettajille voisi kertoa että tutkimme blaa blaa, mutta oikeasti tutkittaisiin sitä että kuinka oppilaan nimi vaikuttaa arvosteluun. Ryhmälle A annettaisiin vastaukset. Timolta, Liisalta, Göranilta, Muhammadilta, Aishalta jne. Verrokkiryhmälle 2 tietysti vaihdetaan nimet vastauksiin.

Oletan että saisimme mielenkiintoisen tuloksen.

Tutkia voisi myös näin: oppilaille annetaan vain tunnusnumerot, nimiä ei käytetä. Millaiset ovat arvioinnit sen jälkeen?

normi

Quote from: Malla on 03.12.2010, 10:33:12
Tutkia voisi myös näin: oppilaille annetaan vain tunnusnumerot, nimiä ei käytetä. Millaiset ovat arvioinnit sen jälkeen?

niin, joka kokeessa pitäisi olla uusi tunnusnumero ja sen takana oleva henkilö saisi paljastua vasta arvioinnin jälkeen,
Impossible situations can become possible miracles

Roope

Quote from: normi on 03.12.2010, 10:06:37
opettajille voisi kertoa että tutkimme blaa blaa, mutta oikeasti tutkittaisiin sitä että kuinka oppilaan nimi vaikuttaa arvosteluun.

Oppilaan nimi tai paremminkin tausta saa virallisestikin vaikuttaa arvosteluun. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden numerot peruskoulun päättötodistuksissa ovat keskimäärin yhden arvosanan verran parempia kuin heidän osoitettu osaamisensa. Opettajille on annettu ohjeeksi korottaa niiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvosanoja, joilla on arvioitu olevan puutteita suomen kielessä. Kun tuo noin yksi arvosana on kaikkien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kaikkien (luku)aineiden keskimääräinen korotus, niin joillakin oppilailla lienee korotusta joissain aineissa todella paljon.

Etsin joskus netistä tarkempia tietoja tästä käytännöstä, mutta en löytänyt muuta kuin lyhyen maininnan eräässä tutkimuksessa. Tämä kiinnosti, koska vielä pari vuotta sitten suunnitelmissa oli hirveä hinku saada lisää maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita nimenomaan Suomen lukioihin ja korkeakouluihin erilaisten tukitoimien ja kiintiöiden avulla. Nyt tuo into on hiipunut.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

normi

Maahanmuuttajat siis rinnastetaan oppimishäiriöisiin ja annetaan sitten hyvitystä... ymmärrettävää, jos suomi ei oikein suju, mutta ei kait se vaikkapa matematiikassa tai ruotsissa tai englannissa tai liikunnassa tai kuvaamataiteessa voi vaikuttaa?
Ja suuri osa lapsista osaa kyllä suomea, jos syntynyt täällä tai asunut muutamankin vuoden.
Impossible situations can become possible miracles