Aika paukku. Puolalaiset kuulemma eivät saaneet uusituksi "Air Force 1:tä" ja "Air Force 2:ta", jollaiset (Tupolev 154) ovat olleet jo Venäjälläkin pois käytöstä. (Itse lensin tuollaisella konetyypillä vuonna 2004 Iranissa).
"Onnettomuudessa kuoli 96 ihmistä. Mukana lennolla olivat presidentti Lech Kaczynski, hänen Maria-vaimonsa, Puolan keskuspankin johtaja Slawomir Skrzypek, asevoimien komentaja Franciszek Gagor sekä varaulkoministeri Andrzei Kremoer.
Erityisesti Puolan armeija joutuu johtajuuskriisiin, sillä koneessa olivat myös maa-, meri- ja ilmavoimien komentajat. Komentajien kuolemaa on jo Venäjällä nimitetty kohtalon ivaksi, sillä Katynin joukkomurhassa Stalin halusi tuhota erityisesti Puolan sotilasjohdon."
Ja vielä oudommaksi asian tekee, että muutoinkin hyvämaineisista puolalaisista piloteista parhaimmat olivat puikoissa, silti vasta neljäs laskeutumisyritys meni metsään.
"Turman syynä pidetään lentäjän virhettä, mutta muitakin mahdollisuuksia tutkitaan. Lentäjää kehotettiin laskeutumaan Valko-Venäjän Minskiin, mutta hän yritti silti useita kertoja laskeutumista Smolenskiin, jossa oli tapahtumahetkellä sankka sumu.
- Kokeneet pilotit tekevät harvoin neljää laskeutumisyritystä. Jos toinen yritys epäonnistuu, valitaan usein vaihtoehtoinen lentokenttä, ihmetteli Puolan siviili-ilmailukeskuksen Darius Soshnitshky Venäjän televisiouutisille. Hän sanoi tunteneensa turmakoneen pilotit ja kuvaili heitä korkealuokkaisiksi ammattilaisiksi. "
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201004100103245_ul.shtml
Ehkäpä pilotit olivat saaneet käskyn laskeutua Smolenskin Puolan johdon edustajilta. Tuollaisessa tilanteessa ei konetypillä ole kovinkaan paljon merkitystä. On mielenkiintoista nähdä asettuuko ex-presidentin veli ehdokaaksi uusissa vaaleissa.
Quote from: Marjapussi on 10.04.2010, 19:17:41
Smolenskin Puolan johdon edustajilta
Keitähän he mahtavat olla ?
Edes hieman asiantuntevampaa keskustelua:
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,93547.0.html
Uskooko tosiaan joku Venäjän selityksiä? Sopivasti onnettomuuskin sattui Venäjällä, niin että kukaan ei pääse tutkimaan mitä oikeasti tapahtui. Selitykset ontuvat pahasti. Ammattitaitoiset arvovieraita kuljettaneet lentäjät muka tyrineet tosi pahasti, lennonjohdon ohjeistakin olivat piittaamatta.
Putinin suunnitelmiin sopisi paremmin kuin hyvin päästä vastaanhangoittelevasta, kaasuputkea ja Putinin Venäjää vastustavasta Puolan johdosta eroon, jospa tilalle saataisiin järjestettyä Putinin Venäjän pillin mukaan paremmin tanssiva johto tai sitten ei.
Quote from: Kristiina on 10.04.2010, 21:43:30
Uskooko tosiaan joku Venäjän selityksiä? Sopivasti onnettomuuskin sattui Venäjällä, niin että kukaan ei pääse tutkimaan mitä oikeasti tapahtui.
kyllä kait nyt muutama satelliitti on tuon tilanteen kuvannut. samoin nuo keskustelut kyllä menevät nauhalle muillekin kuin osallisille.
se nyt tietenkin on eri asia julkistetaanko niitä koskaan, mutta nauhalla ne ovat menella eri taholla. aivan varmasti.
tuo, että kone on yrittänyt laskeutua 4 kertaa on kyllä uskomatonta.
QuoteJa vielä oudommaksi asian tekee, että muutoinkin hyvämaineisista puolalaisista piloteista parhaimmat olivat puikoissa, silti vasta neljäs laskeutumisyritys meni metsään.
Silti vasta neljäs meni metsään?
Olenko jotenkin vajaa, vai miksi tuo kuulostaa äärimmäisen typerältä.
Jos hyvät pilotit osasivat olla kolme kertaa laskeutumatta, kun huomasivat laskeutumisen menevän ns. "reisille" niin se on jotenkin epäilyttävää?
Olisiko huonommat osanneet laskeutua päin mäntyjä jo heti ensimmäisellä yrityksellä? Eiku ootas...
Salaliittoko se tässäkin on taustalla?
Eipä taida tämä onnettomuus mennä mitenkään venäläisten piikkiin.
Itsellenikin tuli ensin mieleen, että saattaisi olla mahdollista, että Smolenskin kentän ILS (http://fi.wikipedia.org/wiki/ILS) -laskeutumisjärjestelmää olisi tuunattu näyttämään liian alhaista liukupolkua. Ko. kentällä ei kuitenkaan ole ILS:ää ollenkaan, joten pilotit yrittivät jostain syystä laskeutua sumussa lähes käsikopelolla - vieläpä useaan kertaan.
Koneellehan oli myös suositeltu laskeutumista huonon sään takia ennemmin Minskiin kuin tuolle Smolenskin sotilaskentälle.
Kuinka on mahdollista, ettei sotilaskentällä ole ILSiä?
Ei tarvita salaliittoa, tarvitaan vain yhden Putinin käsky. Venäjällä on näitä lento-onnettomuuksia ja muita onnettomuuksia, joissa on kuollut toisinajattelijoita ja opposition edustajia ollut sitten Putinin valtaannousun tiuhaan. Politkovskajan Putinin Venäjä-kirja kertoo Putinin häikäilemättömästä valtaannoususta ja vallankäytöstä. Politkovskaja sitten murhattiin (Putinin syntymäpäivänä), Putinin arvostelija Litvinenko myrkytettiin (joka väitti kirjassaan, että Tshetshenian sodan oikeuttaneet kerrostaloräjäytykset olivat itse asiassa FSBn käsialaa), Ukrainan presidentti Justhsenkokin myrkytettiin, vaikka toipuikin. Ja jos joku valtio käyttää terrorismin vastaista sotaa savuverhonaan, niin juuri Putinin Venäjä. Samaan aikaan kun Putinin Venäjä käy "terrorismin vastaista sotaansa" he rahoittavat ja aseistavat islamilaisia terrorijärjestöjä sekä Irania.
Putinin Venäjä on ihan puhdas diktatuuri, Stalin ja Stalinin ajan Neuvostoliittoa Putin puolestaan ihailee. Siksi Puolassa oltiin yllättyneitä, että Putin tänä vuonna halusi osallistua Katynin muistojuhlaan, koskaan aiemmin Neuvostoliiton/Venäjän johtajat eivät ole siihen osallistuneet, yli puoli vuosisataa he väittivät Katynin joukkomurhaa natsien tekosiksi.
Lech Kaczynski hallintoineen taas oli piikki Venäjän lihassa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lech_Kaczy%C5%84ski
Tai jospa annetut koordinaatit ei olleet oikeat:
Uuden Suomen keskustelusta:
QuoteVenäjällä edelleen sotilaalliset kohteet yritetään salata piirtämällä ne karttoihin väärään paikkaan ja antamalla niille väärät karttakoordinaatit. Jos puolalaiset sumussa käyttivät GPS:ssä venäläisten koordinaattitietoja saattoivat ne olla väärät.
Quote from: Kristiina on 11.04.2010, 01:51:55
Tai jospa annetut koordinaatit ei olleet oikeat:
Uuden Suomen keskustelusta:
QuoteVenäjällä edelleen sotilaalliset kohteet yritetään salata piirtämällä ne karttoihin väärään paikkaan ja antamalla niille väärät karttakoordinaatit. Jos puolalaiset sumussa käyttivät GPS:ssä venäläisten koordinaattitietoja saattoivat ne olla väärät.
Mielenkiintoinen ajatus. Tosin satelliitti- yms. tiedustelu varmasti oletetulle viholliselle laittaisivat koordinaatit kohdalleen, joten miksi vaivautua moiseen GPS-häröilyyn?
Onko olemassa jokin fyysinen este, miksi tavallinen lento-onnettomuus voi osua kenen tahansa paitsi Puolan valtiojohdon kohdalle?
Presidenttien koneilla ei ole tapana pudota, presidenttien koneiden lentäjät ovat yleensä ammattitaitoisia (kuten nämäkin olivat) eivätkä tee hazardeja ja virhearvioita.
Todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa on noin yksi kahdeksasta miljoonasta. Kuinka ollakaan, että se tapahtuu juuri Venäjällä, Putinin Venäjän kanssa kahnauksissa oleville puolalaisille poliitikoille (jotka mm vastustivat kaasuputkea) matkalla Venäjän kannalta kiusalliseen Katynin muistojuhlaan.
Sitä paitsi (jos lähdetään, että siitä onnettomuuden syy on Venäjän ilmoittama itsepäisten lentäjien tunarointi ja sankka sumu) Smolanskin lähellä oli useita kenttiä mm. Brjansk, Orel, Kaluga, Tula. Miksi niihin ei annettu laskeutumislupaa? Miksi olisi pitänyt mennä Moskovaan tai Minskiin asti?
Puolan moka oli tietysti se, että olivat laittaneet liikaa arvohenkilöitä yhteen koneeseen, kaikki armeijan komentajatkin menivät kerralla.
Quote from: Kristiina on 11.04.2010, 02:19:11
Presidenttien koneilla ei ole tapana pudota, presidenttien koneiden lentäjät ovat yleensä ammattitaitoisia (kuten nämäkin olivat) eivätkä tee hazardeja ja virhearvioita.
Todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa on noin yksi kahdeksasta miljoonasta. Kuinka ollakaan, että se tapahtuu juuri Venäjällä, juuri äänekkäille puolalaisille poliitikoille (jotka mm vastustivat kaasuputkea) matkalla Venäjän kannalta kiusalliseen Katynin muistojuhlaan.
Sitä paitsi (jos lähdetään, että siitä onnettomuuden syy on Venäjän ilmoittama itsepäisten lentäjien tunarointi ja sankka sumu) Smolanskin lähellä oli useita kenttiä mm. Brjansk, Orel, Kaluga, Tula. Miksi niihin ei annettu laskeutumislupaa? Miksi olisi pitänyt mennä Moskovaan tai Minskiin asti?
Puolan moka oli tietysti se, että olivat laittaneet liikaa arvohenkilöitä yhteen koneeseen, kaikki armeijan komentajatkin menivät kerralla.
Kuten sanottu, mielenkiintoinen ajatus. Niin tai näin, Venäjä ei jää kiinni housut kintuissa. Ja todella rankkaa huumorintajua osoittaisivat, jos. Vaikka onhan sekin ollut hallussa.
Pitäisiköhän mun mennä nukkumaan?
Polakit ryssineet lennon.
Kapteeni kännissä?
Vanha suomalainen sanota: Ei pidä panna kaikkia munia samaan koriin.
Kuulin jo joskus 1980-luvulla, että USA:n yrityksillä (kuten IBM:llä) oli ehdoton sääntö ettei samassa koneessa saanut lentää yhtiön johtaja ja varajohtaja. Selkeä riskianalyysi vaaroista. Ettei riskeerata koko yhtiötä.
Itse olen vain kerran ollut lentokoneessa jossa kapteeni veti laskeutuessa ylös. Muistaakseni piti laskeutua Kööpenhaminaan. Sitten lennettiin Ruotsiin. Uskomatonta että kolmen ylösvedon jälkeen kapteeni vielä yritti uutta laskeutumista kun koneessa oli koko ronkka Puolan johtoa.
Kuulostaa uskomattomalta tumpuloinnilta.
Eiköhän unohdeta kaikki salaliittoteoriat, lentäjät ryssivät, piste.
Tässä on nyt pudottu Venäjän ansaan.
Jokaikinen media on kiirehtinyt julistamaan syyksi lentäjän virheen vaikkei siitä ole vielä minkäänlaista näyttöä. Kuinka voisikaan, kun onnettomuuden tutkinta on vasta aluillaan?
Lisäksi korostetaan pudonneen koneen aiempia vikoja sekä ikää vaikka näillä taas ei pitäisi olla mitään tekemistä mahdollisen lentäjän virheen kanssa.
Yksikään toimittaja ei edes kysy tai tuo esiin muita mahdollisuuksia. Miksi? No tietysti siksi, ettei toimittajien tehtävä ole etsiä totuuksia vaan välittää heille syötettyjä. Tämän hetkinen totuus on tuotettu Venäjällä ja saatettu kaikkien tajuntaan venäläisten uutistoimistojen toimesta. Tätä totuutta Suomessakin julistetaan. Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun onnettomuuden syy tiedetään välittömästi tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Yleensä etsitään mustia laatikoita ja tutkintaa tehdään kauan, nyt meidät on kaikki Venäjän toimesta aivopesty uskomaan, että se totuus minkä Venäjä ilmoittaa on virallinen totuus. Aika helppo onnettomuustutkinta tällä kertaa, kuin suoraan huonosta romaanista.
Kuka kirjoittaisi artikkelin, jonka voisi otsikoida vaikka kysymyksellä "Miksi kone putosi?". Sitten voisi analysoida erilaisia vaihtoehtoja, joita on aina, kun lentokone putoaa. Artikkelissa voitaisiin sitten arvioida Venäjältä tulleita tietoja ja tietolähteiden luotettavuutta. Virallisen tiedon kyseenalaistavia näkemyksiä voitaisiin niin ikään esittää ja arvioida niiden mahdollista todenperäisyyttä. Päästäisiin hieman lähemmäksi journalismia.
Quote from: MW on 11.04.2010, 02:23:26
Niin tai näin, Venäjä ei jää kiinni housut kintuissa. Ja todella rankkaa huumorintajua osoittaisivat, jos. Vaikka onhan sekin ollut hallussa.
Niin, Politkovskajan murhaaminen Putinin syntymäpäivänä osoitti sekin aika kieroutunutta huumorintajua.
Ei enää kyse ole siitä, mitä Putinin Venäjä ei kykenisi tekemään, koska he voivat halutessaan tehdä mitä tahansa. Enemmän kyse on siitä, haluammeko uskoa, että Putinin Venäjä voi halutessaan tehdä mitä tahansa. Eurooppa on taas yhä enemmän antanut periksi Venäjälle, koska jossain vaiheessa taas sokeuduimme, kun Venäjä oli hiljaa ja kuvittelimme Venäjän olevan länsimaa muiden joukossa, mutta ennemmin tai myöhemmin Venäjä taas aktivoi ulko- ja sisäpolitiikkansa, tämä toistuu syklisesti tasaisin väliajoin. Saa nähdä mitä kaasuputkestakin seuraa (tai uudesta Molotov-Ribbentropp-sopimuksesta, jollaiseksi Puolan puolustusministeri putkea kutsui) Puolahan vastusti sitäkin. Puolan sekä Georgian presidentit ovat/olivat molemmat Putinin ykkösvihollisia, koska he eivät olleet vielä taipuneeet Putinille. Puola edusti/edustaa tervettä järkeä ja vastarintaa suhteessa Venäjään, muu EU on antanut periksi jo kauan sitten.
Quote from: Kristiina on 11.04.2010, 09:50:29
Tässä on nyt pudottu Venäjän ansaan.
Jokaikinen media on kiirehtinyt julistamaan syyksi lentäjän virheen vaikkei siitä ole vielä minkäänlaista näyttöä. Kuinka voisikaan, kun onnettomuuden tutkinta on vasta aluillaan?
Lisäksi korostetaan pudonneen koneen aiempia vikoja sekä ikää vaikka näillä taas ei pitäisi olla mitään tekemistä mahdollisen lentäjän virheen kanssa.
ainahan tuollaisessa onnettomuudessa arvioidaan minuutin kuluttua mikä oli vikana.
JOS tuo pitää paikkaansa, että lentäjät olivat jo kolme kertaa yrittäneet laskeutumista niin jo se osoittaa, että lentäjillä nyt mopo karkaili, pahasti.
olen samaa mieltä, että venäjä puhuu mitä puhuu, mutta ensiksi pitäisi osoittaa tuo laskeutumisyritysmäärä väärksi, jotta en syyttäisi pelkästään lentäjiä. kukaanhan ei neljättä kertaa yritä laskeutumista samaan paikkaan, jos paikka ei ole maailman ainoa laskeutumiseen soveltuva.
Minun huomioni uutisoinnissa kiinnitti se yksityiskohta kuinka koko suomen valtionjohto on järkyttynyt asian johdosta.Täytyy näkemä perustaa kriisiryhmä hoitamaan Presidentin,Pääministerin ym asianosaisten mielenterveyttä.
Siellä on varmaan tullut koneen kapteenin päätöksiin ohjeita matkustamosta ? Eli mikäli kone olisi noudattunut lennonvalvonnan ohjeita ja laskeutunut , joko Minskiin tai Moskovaan, olisi muistotilaisuuteen ehtiminen jäänyt seuraavalle päivälle? Miksi? No käytännön syistä, ei sellaiselle delegaatiolle ( yli sata henkeä ) löydy maakuljetusta tosta vaan.Eli koneessa ollut ilmavoimien komentaja on ilmeisesti ohjeistanut lentäjiä( hyvinkin mahdollista, koska lentäjät olivat ilmavoimien palveluksessa ) . Ehkäpä mustat laatikot antavat tähänkin selvyyden ?
Quote from: buctoi on 11.04.2010, 10:12:20
Eli koneessa ollut ilmavoimien komentaja on ilmeisesti ohjeistanut lentäjiä( hyvinkin mahdollista, koska lentäjät olivat ilmavoimien palveluksessa ) . Ehkäpä mustat laatikot antavat tähänkin selvyyden ?
eli tyypillinen suomalaiskansallinen kesäinen liikenneonnettomuus? kokomaton kuski ylittää rajansa kun muu autollinen yllyttää?
erikoiselta kyllä tuntuu, että tuon tasoiset lentäjät olisivat noin pöhköjä.
luulis päinvastoin, että kolmen epäonnistuneen yrityksen jälkeen jo kiireisinkin matkustaja huutais, että eiköhän pelleilyn voisi lopettaa jo ja laskeuduttaisiin muualle...
Lähempänäkin oli lentokenttiä kuin Minskissä tai Moskovassa.
Quote from: kertsu59 on 11.04.2010, 10:06:08
Minun huomioni uutisoinnissa kiinnitti se yksityiskohta kuinka koko suomen valtionjohto on järkyttynyt asian johdosta.Täytyy näkemä perustaa kriisiryhmä hoitamaan Presidentin,Pääministerin ym asianosaisten mielenterveyttä.
Maanäitimme on tunnetusti sekä myötätuntoinen että helposti järkyttyvä. On turha kuvitella minkäänlaista epärehellisyyttä hänen korostaessaan järkyttyneisyyttään ja myötätuntoaan Euroopassa ehkä Vatikaanin johdon jälkeen konservatiivisimman oikeistolaisen valtionpäämiehen menehdyttyä.
Onneksi tällaisia suuruuden näyttämisen paikkoja tulee aina toisinaan, nyt voi taas keskittyä väärien sisäpoliittisten mielipiteiden teilaamiseen seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Sehän on se tasavallan presidentin tehtävä, vai miten se meni?
Käytännön järjestelyt pressa tasoisen vieraan maakuljetuksissa on sitä luokkaa, ettei niitä loihdita hatusta , edes Venäjällä. Siinä on ollut kaksi vaihtoehtoa mitä suuremmalla todennäköisyydellä, joko laskeudutaan Smolenskiin tai mennään takaisin kotiin ?
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/175698.shtml
"Venäjä lähetti onnettomuuspaikalle hätätilaministeri Sergei Shoigun ja perusti tutkimusryhmän, jota valvoo pääministeri Vladimir Putin."
Itse herra Putin valvomassa tutkimusryhmää, kaikkeen se Putin ehtiikin. Joo, totuutta saamme selville tuskin koskaan.
Quote from: Kristiina on 11.04.2010, 09:50:29
Tässä on nyt pudottu Venäjän ansaan.
Jokaikinen media on kiirehtinyt julistamaan syyksi lentäjän virheen vaikkei siitä ole vielä minkäänlaista näyttöä. Kuinka voisikaan, kun onnettomuuden tutkinta on vasta aluillaan?
Lisäksi korostetaan pudonneen koneen aiempia vikoja sekä ikää vaikka näillä taas ei pitäisi olla mitään tekemistä mahdollisen lentäjän virheen kanssa.
Yksikään toimittaja ei edes kysy tai tuo esiin muita mahdollisuuksia. Miksi? No tietysti siksi, ettei toimittajien tehtävä ole etsiä totuuksia vaan välittää heille syötettyjä. Tämän hetkinen totuus on tuotettu Venäjällä ja saatettu kaikkien tajuntaan venäläisten uutistoimistojen toimesta. Tätä totuutta Suomessakin julistetaan. Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun onnettomuuden syy tiedetään välittömästi tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Yleensä etsitään mustia laatikoita ja tutkintaa tehdään kauan, nyt meidät on kaikki Venäjän toimesta aivopesty uskomaan, että se totuus minkä Venäjä ilmoittaa on virallinen totuus. Aika helppo onnettomuustutkinta tällä kertaa, kuin suoraan huonosta romaanista.
Kuka kirjoittaisi artikkelin, jonka voisi otsikoida vaikka kysymyksellä "Miksi kone putosi?". Sitten voisi analysoida erilaisia vaihtoehtoja, joita on aina, kun lentokone putoaa. Artikkelissa voitaisiin sitten arvioida Venäjältä tulleita tietoja ja tietolähteiden luotettavuutta. Virallisen tiedon kyseenalaistavia näkemyksiä voitaisiin niin ikään esittää ja arvioida niiden mahdollista todenperäisyyttä. Päästäisiin hieman lähemmäksi journalismia.
Kun kuulin uutisen ajattelin itsekin, että siinä on Putin joku juoksupoika hoitamassa epämiellyttäviä ongelmia. Yrittihän ne tehdä samoin Ukrainassakin.
Osaan kuitenkin myöntää itselleni, ettei ajatuksessa ole mitään järkeä: koko Puolan johtoryhmän surmaamisesta ei ole mitään hyötyä, ainakaan mitään sellaista, että voisi ottaa riskin:kyseessä on kuitenkin vieraan valtion päämies. Kiinnijäämisen poliittinen hinta on karmea: siinä voisi uusi kaasuputki olla useita vuosia käyttämättömänä. Edes Saksa ei voisi antaa, tuosta noin vaan, anteeksi naapurinsa, toisen EU-maan johtajan murhaa.
vaikka tunnen epäluuloa venäjän poliittista johtoa, en itse venäläisiä kohtaan, en usko että he ovat tämän takana.
Sattuuhan noita onnettomuuksia. Niitä sanotaan tapaturmiksi.
Puolan itsepäisen, Venäjäkielteisen johdon vaihtamiseen Venäjälle mieleiseen olisi Venäjälle paljonkin hyötyä, tässä saatiin monta kärpästä samalla iskulla. Ja koska onnettomuudessa kuolivat merkittävimmät Puolan puolustusvoimien komentajat, Venäjällä on ehditty uutisoida onnettomuutta kohtalon ivaksi, sillä Katynin joukkomurhassa Stalin halusi tuhota erityisesti Puolan sotilasjohdon. Mikäs sen hienompaa yhtä innokkaalle Stalinin ihailijalle mitä Putin on. Katyn kakkonen Katynin vuosipäivänä. Putinin Venäjä ei ole rationaalinen, vaikka jotkut sen sitä kuvittelevat olevan.
Sitäpaitsi eihän Venäjää edes epäillä, kaikki tiedotusvälineet ovat nielleet sen Venäjän selityksen, että typerät ammattitaidottomat pilotit ohjasivat koneen puihin, ehdittyään sitä ennen yrittää laskeutumista kolme kertaa. Onnettomuuksiahan sattuu, niitähän voi sattua jopa presidentin koneille, vaikka yleensä niitä ei satu presidentin koneille. Sekin on toki edelleen kiinnostavaa, että vaikka vaihtoehtoisia lentokenttiä olisi ollut lähempänäkin Smolanskia, Venäjän lennonjohto ehdotti lentokentiksi Minskiä tai Moskovaa.
No näkyisihän se jos MiG/Su:t olisivat käyneet tarjoamassa puikon persuuksiin.
Mikä ehkä eniten herätti minussa ihmetystä uutisoinnissa oli se että luonnehdittiin Puolan presidentin aiheuttaneen tarjalle mahanpuruja vaikeuttamalla molotov ribbentrop-putkea. Siis puola, saksa ja venäjä kinastelee ja tarja oireilee. Onko putinilla joku ote tarjasta ;)
Quote from: Dangr on 11.04.2010, 15:33:57
Mikä ehkä eniten herätti minussa ihmetystä uutisoinnissa oli se että luonnehdittiin Puolan presidentin aiheuttaneen tarjalle mahanpuruja vaikeuttamalla molotov ribbentrop-putkea. Siis puola, saksa ja venäjä kinastelee ja tarja oireilee. Onko putinilla joku ote tarjasta ;)
Ei kai. Tarjahan sanoo Putinille, missä kaappi seisoo! ;)
Quote from: AsiaaAjava on 10.04.2010, 22:31:57
QuoteJa vielä oudommaksi asian tekee, että muutoinkin hyvämaineisista puolalaisista piloteista parhaimmat olivat puikoissa, silti vasta neljäs laskeutumisyritys meni metsään.
Silti vasta neljäs meni metsään?
Olenko jotenkin vajaa, vai miksi tuo kuulostaa äärimmäisen typerältä.
Jos hyvät pilotit osasivat olla kolme kertaa laskeutumatta, kun huomasivat laskeutumisen menevän ns. "reisille" niin se on jotenkin epäilyttävää?
Olisiko huonommat osanneet laskeutua päin mäntyjä jo heti ensimmäisellä yrityksellä? Eiku ootas...
Aika hyvin purit auki sanoiksi mun kryptatun versioni. Et missään nimessä ole vajaa!
Tarkoitin juuri uutisen järjettömyyttä tältä kohdalta. Tuo puolalaisten sotilaslentäjien ammattitaito on kuulopuheiden varassa, kuulemma eläköityessään armeijasta ovat haluttuja kaikkiin liikennelentoyhtiöihin töihin.
Huomatkaa Kristiinan väkevä todistus asiassa, vaikkakin perustuu vahvaan tunteeseen! Miksi Putin on valvomassa tutkimuksia, jotka ovat jo osoittaneet syyksi huonon koneen, huonon sään ja lentäjien virheen? Miksi kaikki raadot kulkevat tutkimuksiin Moskovaan, ennenkuin heidät luovutetaan puolalaisille? Liikaa avoimia kysymyksiä, eikö?
Quote from: JoKaGO on 11.04.2010, 16:21:14
Miksi Putin on valvomassa tutkimuksia, jotka ovat jo osoittaneet syyksi huonon koneen, huonon sään ja lentäjien virheen? Miksi kaikki raadot kulkevat tutkimuksiin Moskovaan, ennenkuin heidät luovutetaan puolalaisille? Liikaa avoimia kysymyksiä, eikö?
Minäkin ihmettelen, miksi ruumiit täytyi kuskata Moskovaan, vai onko tarkoitus nöyryyttää puolalaisia. Tulipunaisissa arkuissa lennätettiin (jotka näkönsä puolesta olisivat sopineet paremmin bordellin S/M-osaston rekvisiitaksi kuin valtionpäämiesten kuljettamiseen), enpä tiennyt että senkin värisiä arkkuja käytetään
Mutta varmasti Putinin tutkintakomitea selvittää tämänkin onnettomuuden.
Siitä lähtökohdasta, että Venäjää johtaa KGB:n asiamies, en pidä mitään mahdottomana. Se, että Katynin joukkomurhan tavoite (korkeimman sotilas- ja valtiojohdon eliminointi) onnistuu 70 vuotta myöhemmin, on aikamoista kohtalon ivaa.
Jos kuitenkin yritetään rekonstruoida sellainen tapahtumaketju, joka ei edellytä järjestettyä valtionpäämiehen murhaa, niin miltä tämä kuulostaa:
1) Putin järjestää ensimmäistä kertaa Katynin muistojuhlan. "Protokollavaikeuksien" vuoksi tilaisuuteen kutsutaan vain Venäjälle suopea pääministeri Tusk, Kaczynskin venäläiset sivuuttavat vittuillakseen. (Lähde: HS 11.4.2010 B1)
2) Presidentti Kaczynski suuttuu ja järjestää omat bileet. (Lähde: HS 11.4.2010 B1)
3) Kone on lastattu Puolan johdolla. Sää on surkea Länsi-Venäjällä.
4) Lentäjä pyytää neuvoa lennonjohdolta. Venäläiset tietävät, ettei sadan hengen seurueen ole mahdollista ehtiä kaueampaa ajoissa Katyniin. R*ssämäiseen tapaan konetta ei ohjata lähimmälle mahdolliselle kentälle, vaan Minskiin. Käsky on voinut tulla ylempää komentoketjusta, mutta päätöksen saattaa tehdä myös paikallinen sotilaskomentaja.
5) Patrioottiset puolalaiset saavat tarpeekseen pompottelusta, ja joku (Kaczynski? Ilmavoimien komentaja Andrzej B?asik?) antaa käskyn laskeutua hinnalla millä hyvänsä. Kansallinen kunnia kyseessä! (Uusi Suomi 12.4.2010: Puolan tragedia: Presidentin vanha uhkaus nousi esiin (http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/89731-puolan-tragedia-presidentin-vanha-uhkaus-nousi-esiin))
6) Tupolev syöksyy maahan, 96 kuollutta.
Kävisikö tällainen järkeen?
en nyt viitsi vastata joka viestiin ja tuskin kovinkaan kauan enää edes roikun tässä ketjussa, mutta taas tulee mieleen salaliittoteorioiden pahin vihollinen, eli motiivi.
Eli mikä olisi ollut venäjän motiivi salamurhalle, mitä se olisi hyötynyt siitä?
muutama vuosi sitten Ukrainassa tilanne oli toinen: Venäjä oli menettämässä otteen vanhasta alusmaastaan ja keskellä vaalien, silloin olisi onnistunut myrkytys tuonut Ukrainan takaisin Venäjän helmaan.
Puolan tilanne on toinen: Puola on itsenäinen, vakaa valtio, joka valitsee surmatun valtionjohdon tilalle uuden: Armeija saa uudet komentajat, valtio uuden presidentin, todennäköisesti onnettomuudessa kuolleen kaksoisveljen, joka suhtautuu Venäjään huomattavasti nykyistä nuivemmin.
Eli venäjää ei olisi hyödyttänyt tappaa ottaa valtavaa riskiä ja tappaa Puolan valtiojohtoa, koska mikään ei muutu.
Mikä siis olisi ollut motiivi?
Eikö tämä tilaisuus, jonne puolalaiset oli matkalla ollut juuri venäläisten järjestämä. Puolassa jo aiemmin viikolla ihmeteltiin minkä ihmeen takia Putin juuri tänä vuonna osallistui tilaisuuksiin, vaikka koskaan aiemmin kukaan Venäjän/Neuvostoliiton johtaja ei ole niihin osallistunut ja ihmeteltiin mistä nyt tuuli puhaltaa.
Vähän oudolta kuulostaa, että arvovieraita täynnä oleva lentokone lähtisi niin, että vasta viime tipassa ennätettäisiin (mihin aikaan tilaisuus muuten mahtoi alkaa?) ja Smolanskin lähistöllä oli muitakin lentokenttiä, vähän mielivaltaiselta kuuluu venäläisten antama ohje laskeutua juuri Valko-Venäjän Minskiin tai Moskovaan.
Ilta-Sanomissa oli lennonjohtajan haastattelu, lennonjohtaja kertoi, että laskeutumisyrityksiä olikin tasan yksi, josta seuraa taas kysymys, että jos laskeutumisyrityksiä oli vain yksi minkä ihmeen takia ammattitaitoiset lentäjät ohjaisivat suoraan puihin?
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2087963
Itse asiassa sotilaskentillähän on lupa ampua kone alas, jos kone ei tottele lennonjohdon käskyjä.
Vähän oudolta kuulostaa sekin, että lentäjät ottaisivat vastaan käskyjä presidentiltä tai miltään muultakaan matkustajalta tai edes jättäisivät lennonjohdon käskyjä noudattamatta, saahan sitä matkustajat toiveita esittää, mutta se on lentäjien vastuulla saattaa kone turvallisesti alas ja minkä ihmeen takia he olisivat riskeeraneet omien ja lähes sadan ihmisen hengen.
Uskottavampaa on se että kun laskeutumiskertoja olikin yksi ja heti mentiin metsään, puolalaisten koneelle annettiin laskeutumisessa harhauttavia tietoja, mutta koska tutkinta on Putinin populan käsissä, totuutta emme tule tietämään koskaan, jollei Venäjä jotenkin radikaalisti paljasta itse itseään, en kyllä ihmettelisi vaikka niin tekisivätkin, häikäilemättömyys ja tyhmyys kulkevat usein käsi kädessä.
Militaryphotos.net foorumilla mielenkiintoinen keskustelu aiheesta:
QuoteWhat need to be said is that the pilot simply decided to try an approach to Smolensk to see if it is possible to land as he had enough fuel to fly safely to another destination if conditions in Smolensk were to bad. After polish crew passed this decision do the tower in Smolensk communication stooped. As the flight controller who spoked with pilots stated in interview for Russian media, they should have maintained the radio communication with tower by giving him the actual information about their altitude and speed. There was no such contact from the plane. At the same time Tu-154M had started to decrease its altitude in a very fast and dangerous rate of 8 m/s instead of 3 m/s . Tower warned them about this situation but there was no response at all. Soon after the plane hit the trees before reaching the runway.
For me it doesn't seem to be a pilot error.
I forgot to write that this crew knew this airport very well as they landed there several times before.
Eli siis tuon mukaan laskeutumisyrityksia oli vain yksi. Koneen miehistö tunsi kentän hyvin, siellä oltiin käyty ennenkin. Yhteys koneen ja lennonjohdon välillä katkesi, tai ainakaan koneesta päin ei kuulunut mitään. Eli aiheuttiko jonkinlainen kommunikaatiohäiriö onnettomuuden huonossa näkyvyydessä?
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?177570-Facts-about-polish-Tu-154M-101-crash/page2
Quote from: Kristiina on 11.04.2010, 02:19:11
Todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa on noin yksi kahdeksasta miljoonasta.
Eikö tuo todennäköisyys kuitenkin kasva merkittävästi, jos kone on 20 vuotta vanha Tupolev 154?
Toki juttu haiskahtaa minunkin nokkaani, eikä kaikkein vähiten siksi, että Putin itse häärii tutkimusten nokkamiehenä. Yritän vain sanoa, että säästetään foliota. Tutkitaan ensin ja hutkitaan vasta sitten.
Nuo puolalaiset näyttävät ihan oikeasti surevan onnettomuudessa menehtyneitä. Siis paitsi inhimillisinä yksilöinä myös siksi, että he olivat merkittäviä poliitikkoja yms.
Jotenkin minun on hirveän vaikea kuvitella, että vastaavan onnettomuuden tapahtuessa Suomessa kovinkaan monen kansalaisen ilmekään värähtäisi saati silmäkulma kostuisi.
Quote from: Kristiina on 12.04.2010, 20:23:56Vähän oudolta kuulostaa sekin, että lentäjät ottaisivat vastaan käskyjä presidentiltä tai miltään muultakaan matkustajalta tai edes jättäisivät lennonjohdon käskyjä noudattamatta, saahan sitä matkustajat toiveita esittää, mutta se on lentäjien vastuulla saattaa kone turvallisesti alas ja minkä ihmeen takia he olisivat riskeeraneet omien ja lähes sadan ihmisen hengen.
Käsittääkseni edellinen lentäjä joka jätti noudattamatta presidentin käskyn laskeutumisesta sai kenkää.
Quote from: Simo Hovari on 13.04.2010, 11:42:20
Käsittääkseni edellinen lentäjä joka jätti noudattamatta presidentin käskyn laskeutumisesta sai kenkää.
Eiköhän ne huhut tästäkin vielä parane, kunhan suruaika on ohi!
Quote from: Ulkopuolinen on 13.04.2010, 12:12:09
Joten sitten kun Putolevit on korvattu Airbusseilla..
Ei taida auttaa. Tässä on mukana huomattavasti syvällisempi asia, jota yleisesti sanotaan "turvallisuuskulttuuriksi". Se on taas ensisijaisesti ohjaamohenkilöstön, mutta myös tukitoimintojen (huollon, koulutuksen, johdon) korvien välissä. Sitä ei voi ostaa niinkuin lentokoneita.
Esimerkiksi:
Jos Finnair operoisi näitä "Putolevejä" ja puolalainen organisaatio Airbusseja (ym. pilotin ja muun henkilökunnan "turvallisuuskulttuurilla"), valitsisin yhä sen Finnairin.
Quote from: Juuso on 13.04.2010, 02:00:15
Quote from: Kristiina on 11.04.2010, 02:19:11
Todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa on noin yksi kahdeksasta miljoonasta.
Eikö tuo todennäköisyys kuitenkin kasva merkittävästi, jos kone on 20 vuotta vanha Tupolev 154?
Toki juttu haiskahtaa minunkin nokkaani, eikä kaikkein vähiten siksi, että Putin itse häärii tutkimusten nokkamiehenä. Yritän vain sanoa, että säästetään foliota. Tutkitaan ensin ja hutkitaan vasta sitten.
Koneessa ei ollut teknistä vikaa, näin on kerrottu.
Nyt tiedetään sekin, että lentäjä osasi loistavasti venäjää, vaikka venäläinen lennonjohtaja väitti muuta. Lisäksi tunsi entuudestaan kentän ja oli laskeutunut sinne vain muutamaa päivää aiemmin. Laskeutumisyrityksiäkin oli neljän sijasta vain yksi, mikä antaa aihetta ihmetellä, minkä ihmeen takia ammattitaitoinen lentäjä laskeutuisi ensimmäisellä yrityksellä suoraan puihin, jossain muualla oli siis vika kuin valtavassa ulkopuolelta tulevassa painostuksessa saada kone ajoissa alas, kuten meille halutaan nyt disinformaationa syöttää.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2090244
Putinin Venäjä ei ole rationaalinen maa, vaikka eurooppalaiset niin harhaanjohtavasti kuvittelevat. Voin lyödä vaikka vetoa, että Stalinia suuresti ihailevalle ja Puolan ja Georgian johtajia vihaavalle Putinille oli maksimaalisin nautinto se, että sama minkä Stalin teki puolalaisille tapahtui tasan 70 vuotta uudelleen.
En usko "twisted christinen" trolliväitteisiin.
Quote from: Simo Hovari on 13.04.2010, 11:42:20
Quote from: Kristiina on 12.04.2010, 20:23:56Vähän oudolta kuulostaa sekin, että lentäjät ottaisivat vastaan käskyjä presidentiltä tai miltään muultakaan matkustajalta tai edes jättäisivät lennonjohdon käskyjä noudattamatta, saahan sitä matkustajat toiveita esittää, mutta se on lentäjien vastuulla saattaa kone turvallisesti alas ja minkä ihmeen takia he olisivat riskeeraneet omien ja lähes sadan ihmisen hengen.
Käsittääkseni edellinen lentäjä joka jätti noudattamatta presidentin käskyn laskeutumisesta sai kenkää.
Joskus on tapahtunut näin ja sitten heti oletetaan, että sama tottakai tapahtui uudelleen. Lentäjä oli ammattitaitoinen, tunsi kentän, oli muutamaa päivää aiemmin laskeutunut samalle kentälle, joka päivä kymmenet tuhannet koneet laskeutuu vaikka millaisissa sääolosuhteissa, sateessa ja sumussa lentokentille, ja nyt sitten oletetaan, että kyseessä olikin joku surkimus-heikkohermoinen lentäjä, joka ei kestänyt painetta ja lensi heti ensimmäisellä laskeutumisyrityksellä suoraan puihin.
Koneessa oli mustat laatikot ja ne ovat löytyneet, niistä käy varsin hyvin selville mitä tapahtui ja niihin on lennonjohdon ja kaikki lentäjien keskustelut tallennettu koko lennon ajalta, jostain syystä niitäkään ei julkaista tai kerrota mitä tapahtui, levitetään vain näitä epämääräisiä huhuja, että joo lentäjä oli tosi heikkohermoinen, presidentti tuli uhkaamaan potkuilla ja sitten mentiinkin tosi lujaa alas. Ihan puhdasta disinformaatiota vain syötetään. Sen sijaan, että kerrottaisiin mitä oikeasti tapahtui.
Quote from: Hanskala on 14.04.2010, 01:29:43
En usko "twisted christinen" trolliväitteisiin.
Ja mikähän tämä kommentti oli olevinaan. "Twisted Christine", sinulla ei sitten ole muuta tekemistä kuin herjata täällä toisia kirjoittajia.
Quote from: Kristiina on 14.04.2010, 01:18:41
Putinin Venäjä ei ole rationaalinen maa, vaikka eurooppalaiset niin harhaanjohtavasti kuvittelevat. Voin lyödä vaikka vetoa, että Stalinia suuresti ihailevalle ja Puolan ja Georgian johtajia vihaavalle Putinille oli maksimaalisin nautinto se, että sama minkä Stalin teki puolalaisille tapahtui tasan 70 vuotta uudelleen.
Olipa tuo onnettomuus tai järjestetty onnettomuus, tuosta osasta olen täsmälleen samaa mieltä Kristiina kanssa. Rationaalisten eurooppalaisten ei todellakaan pidä mitata muita itsensä mukaan. Siinä mennään samalla lailla pieleen, kuin jenkit yrittäessään pakkosyöttää demokratiaa kansoille, jotka sitä eivät ymmärrä, eivät ole siihen valmiita eivätkä sitä halua.
Quote from: Kristiina on 14.04.2010, 01:37:23
Quote from: Simo Hovari on 13.04.2010, 11:42:20
Quote from: Kristiina on 12.04.2010, 20:23:56Vähän oudolta kuulostaa sekin, että lentäjät ottaisivat vastaan käskyjä presidentiltä tai miltään muultakaan matkustajalta tai edes jättäisivät lennonjohdon käskyjä noudattamatta, saahan sitä matkustajat toiveita esittää, mutta se on lentäjien vastuulla saattaa kone turvallisesti alas ja minkä ihmeen takia he olisivat riskeeraneet omien ja lähes sadan ihmisen hengen.
Käsittääkseni edellinen lentäjä joka jätti noudattamatta presidentin käskyn laskeutumisesta sai kenkää.
Joskus on tapahtunut näin ja sitten heti oletetaan, että sama tottakai tapahtui uudelleen. Lentäjä oli ammattitaitoinen, tunsi kentän, oli muutamaa päivää aiemmin laskeutunut samalle kentälle, joka päivä kymmenet tuhannet koneet laskeutuu vaikka millaisissa sääolosuhteissa, sateessa ja sumussa lentokentille, ja nyt sitten oletetaan, että kyseessä olikin joku surkimus-heikkohermoinen lentäjä, joka ei kestänyt painetta ja lensi heti ensimmäisellä laskeutumisyrityksellä suoraan puihin.
Koneessa oli mustat laatikot ja ne ovat löytyneet, niistä käy varsin hyvin selville mitä tapahtui ja niihin on lennonjohdon ja kaikki lentäjien keskustelut tallennettu koko lennon ajalta, jostain syystä niitäkään ei julkaista tai kerrota mitä tapahtui, levitetään vain näitä epämääräisiä huhuja, että joo lentäjä oli tosi heikkohermoinen, presidentti tuli uhkaamaan potkuilla ja sitten mentiinkin tosi lujaa alas. Ihan puhdasta disinformaatiota vain syötetään. Sen sijaan, että kerrottaisiin mitä oikeasti tapahtui.
Allaolevan linkin mukaisesta tutkimusselostuksesta (liitteen 1 loppuosa) saa käsityksen siitä, kuinka tarkkuustutkalennonjohtaja "puhuu" koneen alas.
http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/wn4wo08uujj6.pdf
Quote from: Kristiina on 11.04.2010, 10:26:22
Lähempänäkin oli lentokenttiä kuin Minskissä tai Moskovassa.
Olisiko ollut niin, että lähin riittävän hyvä keli oli Minskissä.
Quote from: JM-K on 13.04.2010, 11:01:24
Jotenkin minun on hirveän vaikea kuvitella, että vastaavan onnettomuuden tapahtuessa Suomessa kovinkaan monen kansalaisen ilmekään värähtäisi saati silmäkulma kostuisi.
Päinvastoin voisi kuvitella, että monen suomalaisen mielessä heräisi usko parempaan huomiseen.
http://www.youtube.com/watch?v=HX6ztLe4QLY&feature=ytn%3Amptnews
Onkohan tämä aito? Ja mitä siinä oikeastaan tapahtuu?
Quote from: Ohni on 15.04.2010, 13:32:40
http://www.youtube.com/watch?v=HX6ztLe4QLY&feature=ytn%3Amptnews
Onkohan tämä aito? Ja mitä siinä oikeastaan tapahtuu?
Jaa..a, jos on aito, niin luulisi, että se saadaan helposti selville, laukauksia sieltä kuuluu ja naurunremakka laukausten jälkeen.
Nimim. Fatalhaz3 kertoo, että kohdassa noin minuutin kohdalla joku huutaa NIE ZABIJAJCIE NAS, joka on "Don't kill us" puolaksi? Ja vähän sen jälkeen kuuluu laukauksia. Ääninauha on autenttisen oloinen ja ääniä kuuluu eri puolilta, kauempaa ja lähempää, ei kuulosta oikein lavastetulta.
Jos on niinkuin video antaa ymmärtää, että eloonjääneet teloitettiin (miksi ihmeessä siellä nauretaan laukauksien jälkeen?) niin ei tarvitse ihmetellä sitäkään, miksi ruumiit kuljetettiin Moskovaan.
Miksi muuten eloonjääneitä ei ollut, kone oli laskeutumassa, osui puihin, joka pehmensi laskua, eloonjääneitä olisi hyvin voinut jäädäkin.
Videon kerrotaan olevan amatöörivideo, joka on kuvattu heti onnettomuuden jälkeen, (hälytysääni kuuluu, lähestyvien hälytysajoneuvojen äänet kuuluu) miksi joku huutaa puolaksi "Älkää tappako minua" (selvästi hädissään oleva ääni), miksi kuuluu laukauksia, miksi kuuluu röhönaurua, paikkakin vaikuttaa olevan sama kuin muissa onnettomuusvideoissa. Jos äänimaailma olisi lavastettu, niin äärimmäisen taitavasti olisi lavastettu, koko video ja ääninauha kuulostaa hyvin autenttiselta, huohotuksineen kaikkineen, videota kuvaavan miehen ääni kuulostaa järkyttyneeltä, hän vain hokee hokemistaan "what the fuck" venäjäksi. Kohdassa 1:10 ääni onkin mikkiin puhuttu, sehän on sen miehen ääni, joka kuvaa videota.
Ainakin katsojia on kertynyt jo aika lailla ja video leviää nopeasti.
Jotenkaan en olisi yhtään yllättynyt, jos venäläiset olisi teloittanut eloonjääneet. Miksi ruumiit piti viedä Moskovaan?
Tässä ketjussa oleva linkki näköjään näyttää jo edellyttävän kirjautumista, mutta täältä löytyy lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=frgKTW3jm_Y&feature=related
Lisää puolan kieltä videossa:
"WTF ! look at 49s -52s
(russian)"davaj suda1" - come here!
(polish) "Ja Zyje!" - I'm a live!!
after that we can hear shooting!"
Quote from: Kristiina on 16.04.2010, 11:30:00
Miksi ruumiit piti viedä Moskovaan?
Virallisen selityksen mukaan siksi, että siellä oli Venäjän parhaat kuolinsyyntutkijat. WTF? Selityksiä luodinrei'illekö tarvittiin?
Jos nämä mystiset videot ja huhut ovat vähänkään todenperäisiä, niin tämähän alkaa muistuttaa erään herttuan murhaa Sarajevossa sata vuotta sitten, mistä alkoikin WW1.
Onko teillä tarkempaa tietoa tähän liittyen?
QuoteVideo paljastaa Smolenskin "onnettomuuden" olleen attentaatti
Jokin aika sitten nettiin ilmestyi amatöörivideo, joka oli tuoreeltaan kuvattu Smolenskin lentoturman paikalla.
Videon kuvaaja oli sattumalta paikalla ollut Adrij Mendierej. Tässä ensimmäinen linkki videoon ( http://www.youtube.com/watch?v=PxIFh3NkEvM ). Ja tässä vielä toinen ( http://www.youtube.com/watch?v=q7yD_SVK7Yw ). Ensimmäinen nettiin ilmestynyt video "hävisi" pian bittiavaruuteen, samoin kävi seuraaville. Kun tämä huomattiin, alkoivat asiasta kiinnostuneet levittämään videota, ja nyt se on levinnyt niin, että asiasta vastuulliset tahot ovat ilmeisesti lopettaneet tuloksettomat peittely-yrityksensä videon osalta.
Video on paljastava. Tarkalla korvalla voitte huomata, että 57. sekunnin kohdalla kuuluu neljä pamausta, jotka kuulostavat laukauksilta, ja sen jälkeen kuuluu ääni, jossa kuvaajia uhkaillaan pysymään poissa.
Kun video analysoitiin tarkemmin tekemällä siitä videoanalyysi, paljastui paljon enemmän: Videokuvaa hidastamalla näkyy kuinka koneen hylystä oli todennäköisesti koneen pilotti täysin hengissä ja hän heiluttaa kättään sotilaille. Silloin yksi sotilaista sanoo toiselle sotilaalle Venäjäksi; "Anna minulle ase". Tällöin henkilö koneen hylyssä taas huutaa Venäjäksi: "Älä tapa meitä". Silloin kuuluu ensimmäinen laukaus. Videolla näkyy kuinka ensimmäinen tapettu lentäjä kaatuu maahan.
Hieman taukoa niin kuuluu toinen laukaus ja taustalta kuuluu Venäläissotilaiden naurua. Sitten kuvasta näkyy hidastettuna kuinka toinen onnettomuudesta hengissä selvinnyt uhri kaatuu tapettuna maahan. Tämän jälkeen Venäläinen sotilas huutaa; "Muuttakaa suunnitelmaa, ampukaa".
Kuuluu kolmas laukaus ja sen jälkeen taas neljäs laukaus ja kuvasta näkyy kuinka kolmas koneen hylystä esiin kömpinyt henkilö kaatuu maahan, ilmeisesti ammuttuna.
Vidoen kuvaaja Adrij Mendierej sai maksaa paljastuksestaan hengellään. Virallisesti vahvistetun tiedon mukaan hänet tuotiin henkihieverissä 15. Huhtikuuta Kiovalaiseen sairaalaan kriittisessä tilassa ja hän kuoli 16. Huhtikuuta aamupäivällä. Hänet oli puukotettu kahden tuntemattoman henkilön toimesta hengiltä. Näin silminnäkijä vaiennettiin, jäljellä on vain video.
Huomioitavaa on, että myöhemmissä virallisissa "muka tuoreissa" uutiskuvissa tapahtumapaikalta näytettiin kuvaa koneenromusta, kun sitä sammutetaan. Siinä koneen peräosa on eri päin kuin tuoreeltaan kuvatussa videossa. Ennenkuin uutiskuvaajat päästettiin paikalle, oli romuja käännetty kun oli tutkittu ja varmistettu ettei ketään varmasti jää henkiin antamaan todistustaan.
Tässä erään toisen henkilön tekemä analyysi videolla selvästi kuullusta puheesta, mukaan lukien kuvaajan ja hänen lähellään olleen miehen sanomiset, sekä heille huudetut:
00:12 "Uspokój si?" (-Rauhoitu)
00:17 "Patrz mu w oczy" (-Katso hänen silmiinsä)
00:21? "Uspokój si?" (-Rauhoitu)
00:22 Venäjäksi (jostain): "Zjob" (-Tissit ylös [l. käsky 'selkä suoraksi',] )
00:23 "O bo?e" (-Voi Jumala!)
00:25 "Ju? po" (-Tuon jälkeen [l. 'tuon takana'])
00:27 "Zostaniesz tu i zginiesz?" (-Aiotko jäädä tänne kuolemaan?)
00:28 "Ta pani tu jeszcze ?yje" (-Tämä nainen on vielä hengissä)
00:28 "Wielki Jezu" (-Voi Jeesus [lit. 'Suuri Jeesus'])
00:29 "Idziesz" (-Mene [l. 'pakene'])
00:30? Venäjäksi: "Ubija ciebie" (-Minä tapan sinut)
00:31 Venäjäksi: "Uwijajcie sia" (-Kiirehtikää)
00:32 "Swi?ty Józefie, jak tak mo?na" (Voi Pyhä Joosef, kuinka he voivat tehdä näin?)
00:43 Venäjäksi: "Nikagda uchoda" (-Et pääse karkuun)
Olen erittäin pessimisti sen suhteen, että tämä rikos, kokonaisen eurooppalaisen valtion johdon tuhoaminen, tulee koskaan oikeuden eteen, koska se sopii liian hyvin a) Venäjän intresseihin, b) Puolan liberaalihallituksen intresseihin ja c) EU:n johdon intresseihin.
Tässä videon kera analyysi samasta:
http://100777.com/node/1948
Pitäisi varmaan katsoa monta kertaa, että hahmottuisi, laukaukset, nauru ja muutamat lauseet ovat ainakin selvät.
Turman tutkinnassa on edetty siihen vaiheeseen että tutkijat vaativat Venäjää luovuttamaan turmakoneen Puolaan seuraavan vuoden aikana. Joku voisi sanoa että EU byrokratia on melko hidasta? :P
QuotePACE Report: The crash of Polish Air Force Tu-154M transporting the Polish State delegation, on 10 April 2010 on the Russian Federation's territory (http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-DocDetails-EN.asp?fileid=25030&lang=2)
Summary
On 10 April 2010, a Polish State aircraft carrying a senior Polish delegation, led by President Lech Kaczyński, to Smolensk (Russian Federation), to attend a ceremony marking the 70th anniversary of the Katyń Massacre, crashed at Smolensk airport, killing all 96 persons on board.
Both States agreed that the main technical investigation into the crash be conducted according to the International Standards and Recommended Practices specified in Annex 13 of the Chicago Convention, which normally apply to civil aviation. The report of the Russian Inter-State Aviation Committee of 12 January 2011 placed most of the blame on the Polish crew. The Polish Committee for Investigation of National Aviation Accidents issued its own report on 29 July 2011, concluding that Russian air traffic control and deficiencies of Smolensk airport also played a part in the accident.
Under Annex 13, Russia had to return the wreckage to Poland once the technical air safety investigation was completed. The continuing refusal of the Russian authorities to do so is an abuse of rights, fuelling speculation that Russia has something to hide. The Parliamentary Assembly therefore calls on the Russian Federation to hand over the wreckage of Polish Air Force Tu-154M to Poland without further delay.
[tweet]1050691046613676032[/tweet]
12-04-2022 IL "Puola syyttää: Venäjä järjesti lentoturman, joka surmasi Puolan presidentin ja muuta johtoa"
QuotePuola syyttää: Venäjä järjesti lentoturman, joka surmasi Puolan presidentin ja muuta johtoa
Vuoden 2010 Smolenskin lento-onnettomuus johtui kahdesta lentokoneessa olleesta räjähteestä, väittää Puolan hallituksen nimittämä tutkintakomissio. Komission tuoreesta selvityksestä kertoo uutistoimisto AP.
Turma tapahtui huhtikuussa 2010 lähellä Smolenskin sotilaslentokenttää Venäjällä. Kaikki koneessa olleet 89 matkustajaa ja seitsemän miehistön jäsentä kuolivat, kun Tupolev-matkustajakone syöksyi maahan hieman ennen laskeutumista.
Koneessa matkustivat muun muassa Puolan presidentti Lech Kaczyński puolisoineen, maan keskuspankin johtaja Sławomir Skrzypek, asevoimien komentaja Franciszek Gągor sekä lukuisia parlamentin jäseniä. Delegaatio oli matkalla toisen maailmansodan aikaisen Katynin joukkomurhan 70-vuotismuistojuhlaan.
Tähän saakka onnettomuuden syynä on pidetty selvityksissä sumuista säätä ja lentäjän virhettä. Turmakoneessa ei ole havaittu vikoja.
Tuore raportti syyttää kuitenkin tapahtuneesta suoraan Venäjää. Sen mukaan räjähteet oli piilotettu koneeseen huoltotöiden yhteydessä Venäjällä ja laukaistiin tarkoituksella. Selvityksen mukaan koneen puolalaiset lentäjät ja muu henkilökunta toimivat moitteettomasti.
Tutkintakomissiota johti Puolan entinen puolustusministeri Antoni Macierewicz.
.
Venäjä perusti vuoden 2010 turman jälkeen oman tutkimusryhmänsä, jota valvoi silloinen pääministeri Vladimir Putin. Sen selvitys onnettomuudesta on edelleen kesken. Tämän takia Venäjä ei ole myöskään suostunut luovuttamaan turmakoneen hylkyä Puolalle.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2bb43ad8-bb82-475a-ac2c-9dc932023252
Pitkään kestää Venäjällä tutkiminen. Juupa juu..