Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Kylänraitti => Topic started by: Slicky on 02.03.2010, 11:01:04

Title: SAK:n lakkoilusta
Post by: Slicky on 02.03.2010, 11:01:04
AKT menossa menossa lakkoon, vaativat 16% palkankorotusta. Tähän paikkaan olisi paikallaan jonkun saneltava hieman talousteorioita. Minä tradenomina hieman selvenneän asiaa.

Alkuun: Uhkailulla saavutetuilla palkankorotuksilla ei kasvateta palkkaa siis elintasoa. Tämä on matemaattinen tosiasia. Se menee jotenkin näin. Yrityksen henkilöstömenot kasvavat palkakorotusten johdosta 16%, mikä johtaa joko siihen, että yrityksen tuotteen hinta nousee saman 16% -> Inflaation tie tai sitten toinen vaihtoehto on se, että työvoimaa supistetaan se 16% ja samoja prosesseja pyöritetään 16% pienemällä henkilöstöllä -> Tämä on työttömyyden tie.

Kummin päin tahansa, tämä on vahingollista talouden kilpailukyvyn kannalta. Jos palkat nousevat 16%, myös hinnat nousevat 16%. Tämä on vahingollista 1. Viennin kannalta. 2. Työttömien, opiskelijoiden, eläkeläisten ja muiden indeksin ulkopuolella olevien kannalta. Käytännössä se taitaa mennä näin: Kuljetusfirman x:n palkat nousevat 16% -> Hinnat nousevat 16% -> myynti laskee 16% -> työvoimaa supistetaan 16% -> Verot nousevat 2% -> Summasummarum työttömyys on lisääntynyt ja elintaso on laskenut työläisilläkin.

Tarinan opetus: Lisäämällä rahaa talouteen esimerkiksi palkankorotusten muodossa, ei kasvateta taloutta. Näin tehtäessä se vain heikentää tämän rahan arvoa. Siis inflaatio kasvaa. Ihan maalaisjärjellä mitä enemmän tavaraa on, sen arvottomampaa se on.
Title: Vs: SAK:n lakkoilu ym. muu idiotismi
Post by: Jouko on 02.03.2010, 11:08:04
SAK:n lakkoilu? SAK suositteli kaikille Metallin tekemää 0,5% linjaa mikä on käytännössä palkanalennus kun inflaatio otetaan huomioon. TUPO:a ei työnanatajapuolella haluttu kuitenkaan. Mutta eipä Kuljetusala Paperin ohella ole koskaan tupoista piitannut. Johtuu luonnollisesti siitä että lihaksia riittää esittää vaikka millaisia vaatimuksia, joista sitten marttyyrinä on helppo antaa hiukan periksi kun tilanne on saatettu kriittiseen pisteeseen. Terveisiä Timo Rätylle.
Title: Vs: SAK:n lakkoilu ym. muu idiotismi
Post by: vrv on 02.03.2010, 11:14:50
Räry vaikuttaa koulukiusatulta, nyt on aika kostaa "isoille-pojille".
Title: Vs: SAK:n lakkoilu ym. muu idiotismi
Post by: Virkamies on 02.03.2010, 11:21:52
Quote from: Slicky on 02.03.2010, 11:01:04
Tarinan opetus on nyt se. Lisäämällä rahaa talouteen esimerkiksi palkankorotusten muodossa, ei kasvateta taloutta. Näin tehtäessä se vain heikentää tämän rahan arvoa. Siis inflaatio kasvaa. Ihan maalaisjärjellä mitä enemmän tavaraa on, sen arvottomampaa se on.

Kysymys on varmaan lähinnä siitä, että ne ihmiset kokevat, että heidän suhteellinen palkkansa on liian pieni ja pyrkivät demonstroimaan tarpeellisuuttaan lakolla. Vaikka inflaatio nousisi, niin se iskee ikävimmin kuitenkin niihin ihmisiin, joiden palkka ei nouse. Heidän suhteellinen ansionsa tippuu silloin.

Ymmärrän täysin, että tämänkaltaisten töiden tekijät lakkoilevat. Ongelmana on vain se juuri, minkä sanoit, eli että se johtaa Euron aikakaudella ilman devalvaatiota vain töiden siirtymiseen muualle. Toisaalta se toimii pitkän tähtäimen toimintana jälleen, koska se tie lopulta romauttaa julkisen sektorin palkkakehityksen ja siten jälleen tuottaisi selkeästi suuremman suhteellisen ansion tulevaisuudessa kuljetusalalle verrattuna vaikkapa hoivatyön tekijöihin.

Toki jos alalle on työvoimaa tulossa tekemään vaikka näillä palkoilla, niin sitten tietysti tilanne ei muutu mihinkään. Markkinat toimivat nitisten ja natisten. Katsotaan missä kysyntä ja tarjonta toisensa löytävät.
Title: Vs: SAK:n lakkoilu ym. muu idiotismi
Post by: Fogeli on 02.03.2010, 11:28:05
Tälläisenä kriisivuotena kun juuri on vienti romahtanut, olisi syytä jättää työtaistelut pois päiväjärjestyksestä. Nyt ei niihin vain ole varaa.

Muuten olen sitä mieltä on jos saa  mielestään liian matalaa palkkaa, on paras vaihtaa työtä tai opiskella lisää. Jos ei sittenkään saa parempaa palkkaa, niin henkilön palkka on todennäköisesti oikea.
Title: Vs: SAK:n lakkoilu ym. muu idiotismi
Post by: Kaptah on 02.03.2010, 11:31:38
Olen itse sitä mieltä, että kuorma-autoalan palkat ovat turhan matalat. Ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan työ on kuitenkin melkoisen vaativaa, vastuullista ja raskasta. Silti tuntipalkat ovat hiukan toistakymppiä tunti. Tämä siis satunnaisesti rekkakeikkaa ajavan opiskelijan näppituntuman mukaan. Siinä mielessä olen samaa mieltä, että työn vaativuus, vastuullisuus ja palkka eivät kohtaa.

Mutta. Kun kuljetukset ovat muutenkin romahtaneet, tuntemassani firmassa on porukkaa lomautettuna ja loppujen palkkaa on alennettu, autot seisovat, teollisuus ei pyöri ja muutenkin kaikki menee päin hittoa, on aivan älytöntä vaatia vielä lisää palkkaa. Normaalinkaan palkan maksuun ei tällä hetkellä ole varaa. Työttömiä on vaikka kuinka. Jos liitolla olisi hiukan peliälyä ja nöyryyttä, nyt voitaisiin vaikka alentaa palkkoja, jotta saataisiin edes töitä. On turhaa olla hyvällä palkalla lomautettuna.
Title: Vs: SAK:n lakkoilu ym. muu idiotismi
Post by: kertsu59 on 02.03.2010, 11:35:55
Eikös se sopu kaatunut tekstikysymyksiin.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Tommi Korhonen on 02.03.2010, 12:32:36
12kk irtisanomispalkka on aika törkeä vaatimus.

Itse olen vähän molemmilla puolilla, kun olen luottamusmies ja ehdottomasti lakko-oikeuden puolella. Mutta toisaalta reaalitaloutta ymmärrän sen verran että vaatimukset ovat ihan älyttömiä, JA tuo vain johtaa samaan kuin paperiteollisuudessa että mahdollisuuksien mukaan työt ulkoistetaan.
Palkankorotuksista voi neuvotella - joskin ajamalla vaatimukset liian ylös saadaan pattitilanne ja työantajat konkurssiin - mutta tuollainen yleissitova 12kk irtisanomispalkka on ihan naurettava. Jos en olisi ehdoton lakko-oikeuden puoltaja, niin tekisi mieli toivoa että tuollaiset vaatimukset torpedoitaisiin jostain riittävän "ylhäältä".

Tanskan malli: helppo irtisanoa (=helppo myös työllistää) ja korkeat korvaukset. Työttömyysaste on ainakin Tanskassa suhteellisen matala joten korvaukset eivät ole niin kalliita kuin kuvittelisi. En tiedä kaikkia yksityiskohtia, mutta kuulemani mukaan se on kuitenkin ollut toimiva malli.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: ElinaElina on 02.03.2010, 12:36:54
Nyt pitää hommata jauhoja että voi leipoa. Kestomaitoa ja säilykkeitä. Pensaa muutama litra. Ym. tosi pakollista, kuten pyykinpesujauhe.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Virkamies on 02.03.2010, 12:43:15
Quote from: Joonatan on 02.03.2010, 12:32:36
Tanskan malli: helppo irtisanoa (=helppo myös työllistää) ja korkeat korvaukset. Työttömyysaste on ainakin Tanskassa suhteellisen matala joten korvaukset eivät ole niin kalliita kuin kuvittelisi. En tiedä kaikkia yksityiskohtia, mutta kuulemani mukaan se on kuitenkin ollut toimiva malli.

Yksi olennainen ero malleissa. Vuoden jälkeen ihmisen on otettava vastaan mikä tahansa työ, mitä yhteiskunta antaa tai korvaus loppuu. Ero vastikkeettomaan sosiaaliturvaan on selkeä.
Title: Vs: SAK:n lakkoilu ym. muu idiotismi
Post by: Juha Päivärinta on 02.03.2010, 12:46:41
Quote from: Jouko on 02.03.2010, 11:08:04
SAK:n lakkoilu? SAK suositteli kaikille Metallin tekemää 0,5% linjaa mikä on käytännössä palkanalennus kun inflaatio otetaan huomioon. TUPO:a ei työnanatajapuolella haluttu kuitenkaan. Mutta eipä Kuljetusala Paperin ohella ole koskaan tupoista piitannut. Johtuu luonnollisesti siitä että lihaksia riittää esittää vaikka millaisia vaatimuksia, joista sitten marttyyrinä on helppo antaa hiukan periksi kun tilanne on saatettu kriittiseen pisteeseen. Terveisiä Timo Rätylle.

Eikös inflaatio ole tällä hetkellä nolla tai hieman alle?
Tarkastin Tilastokeskuksen sivuilta, että inflaatio oli tammikuussa -0,2%. Eikös 0.5% korotuksella reaaliansio kasva?
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Julmuri on 02.03.2010, 12:53:55
Tuo "12kk:n palkka" eli muutosturva on sovittu jo edellisellä neuvottelukierroksella työnantajan aloitteesta. Näin on AKT asian kertonut eikä työnantajaosapuoli ole sitä kiistänyt. En minäkään näe kovin järkevänä tuollaisia rahoja maksaa, mutta jos kerran on aiemmin jo sovittu asiasta kyllä sitten pitäisi sanassa pysyä.

Tässähän on nyt kyse kolmesta eri lakosta, vaikka kaikki ovat AKT:n alla. Eli nyt alkaa kuljettajien lakko, seuraavana satamien (jossa muutosturva on kuuma peruna) ja viimeisenä perjantaina terminaalialan lakko, jossa ei ole myöskään voimassaolevaa työehtosopimusta.

Räty huuteli jo työnantajaa takaisin neuvottelupöytään, joten uskoisin sopimishalun olevan lähellä. Voi olla, että työnantajaosapuoli nyt vähän pitää miestä jännityksessä kun ei heti ole suostunut tulemaan, koska tuleva sopu tulee joka tapauksessa olemaan alempi kuin mitä on vaadittu. Ahtaajien muutosturva tuntuu ehdottomasti vaikeimmalta asialta sopia, koska siinä pitäisi ikään kuin ottaa jo sovittuja asioita takaisin.
Title: Vs: SAK:n lakkoilu ym. muu idiotismi
Post by: Jouko on 02.03.2010, 12:54:05
Quote from: Jekku on 02.03.2010, 12:46:41
Quote from: Jouko on 02.03.2010, 11:08:04
SAK:n lakkoilu? SAK suositteli kaikille Metallin tekemää 0,5% linjaa mikä on käytännössä palkanalennus kun inflaatio otetaan huomioon. TUPO:a ei työnanatajapuolella haluttu kuitenkaan. Mutta eipä Kuljetusala Paperin ohella ole koskaan tupoista piitannut. Johtuu luonnollisesti siitä että lihaksia riittää esittää vaikka millaisia vaatimuksia, joista sitten marttyyrinä on helppo antaa hiukan periksi kun tilanne on saatettu kriittiseen pisteeseen. Terveisiä Timo Rätylle.

Eikös inflaatio ole tällä hetkellä nolla tai hieman alle?
Tarkastin Tilastokeskuksen sivuilta, että inflaatio oli tammikuussa -0,2%. Eikös 0.5% korotuksella reaaliansio kasva?

Millä vertailujaksolla?
Title: Vs: SAK:n lakkoilu ym. muu idiotismi
Post by: Juha Päivärinta on 02.03.2010, 12:56:24
Quote from: Jouko on 02.03.2010, 12:54:05
Quote from: Jekku on 02.03.2010, 12:46:41
Quote from: Jouko on 02.03.2010, 11:08:04
SAK:n lakkoilu? SAK suositteli kaikille Metallin tekemää 0,5% linjaa mikä on käytännössä palkanalennus kun inflaatio otetaan huomioon. TUPO:a ei työnanatajapuolella haluttu kuitenkaan. Mutta eipä Kuljetusala Paperin ohella ole koskaan tupoista piitannut. Johtuu luonnollisesti siitä että lihaksia riittää esittää vaikka millaisia vaatimuksia, joista sitten marttyyrinä on helppo antaa hiukan periksi kun tilanne on saatettu kriittiseen pisteeseen. Terveisiä Timo Rätylle.

Eikös inflaatio ole tällä hetkellä nolla tai hieman alle?
Tarkastin Tilastokeskuksen sivuilta, että inflaatio oli tammikuussa -0,2%. Eikös 0.5% korotuksella reaaliansio kasva?

Millä vertailujaksolla?

http://www.tilastokeskus.fi/til/khi/index.html

http://www.tilastokeskus.fi/til/khi/2010/01/khi_2010_01_2010-02-15_tie_001.html
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: mikkoR on 02.03.2010, 13:28:35
Hieman tuosta 16% korotuksesta ja taloudesta.

Kun palkkaa saa sanotaan vaikka 10€/h ja tulee korotus 1.60€/h on kustannus työnantajalle karkeasti 2.60€/h olettamana että sivukulut on 67%.

Tämä kerrotaan 1800h/a x 2.60€=4680€/a

Tosin ahtaajilla ei puhuta kympin tuntipalkoista eli kerrotaan tuo kahdella niin saadaan lisineen 10 000€ kustannukset vuodessa per äijä.

Tuokin summa voidaan kertoa työntekijöiden määrällä niin... ei ole halpaa ei, tosin verotulot kasvaa kivasti.
Title: AKT:n lakkoilusta
Post by: Femakko on 02.03.2010, 13:36:38
Quote from: Slicky on 02.03.2010, 11:01:04
Alkuun: Uhkailulla saavutetuilla palkankorotuksilla ei kasvateta palkkaa siis elintasoa. Tämä on matemaattinen tosiasia. Se menee jotenkin näin. Yrityksen henkilöstömenot kasvavat palkakorotusten johdosta 16%, mikä johtaa joko siihen, että yrityksen tuotteen hinta nousee saman 16% -> Infaation tie tai sitten toinen vaihtoehto on se, että työvoimaa supistetaan se 16% ja samoja prosesseja pyöritetään 16% pienemällä henkilöstöllä -> Tämä on työttömyyden tie.

Kummin päin tahansa, tämä on vahingollista talouden kilpailukyvyn kannalta. Jos palkat nousevat 16%, myös hinnat nousevat 16%. Tämä on vahingollista 1. Viennin kannalta. 2. Työttömien, opiskelijoiden, eläkeläisten ja muiden indeksin ulkopuolella olevien kannalta. Käytännössä se taitaa mennä näin: Kuljetusfirman x:n palkat nousevat 16% -> Hinnat nousevat 16% -> myynti laskee 16% -> työvoimaa supistetaan 16% -> Verot nousevat 2% -> Summasummarum työttömyys on lisääntynyt ja elintaso on laskenut työläisilläkin.

Asia ei valitettavasti ole noin yksinkertainen, ja siksi lakkoilu voi kannattaa, kun lakkoileva porukka on riittävän pieni ja kun sillä on riittävästi valtaa vaikuttaa talouteen. Ensinnäkin jos AKT:n jäsenten palkat nousisivat 16 %, se ei tarkoita, että maan kaikkien työntekijöiden palkat nousevat 16 %. Itse asiassa AKT:n jäseniä on aika vähän kaikista työntekijöistä, joten vaikutus koko maan inflaatioon on paljon pienempi kuin 16 prosenttiyksikköä.

Toisekseen kuljetuspalveluiden kysynnän jousto on pieni. Kuljetuspalvelut ovat siis niin tärkeitä Suomen sijaitessa täällä kaukana, että hinnan noustessa kuljetuspalveluiden kysyntä ei laske yksi yhteen hinnan kanssa. Työttömyys ei siis nousisi yhtä paljon kuin palkka. Toisaalta tyypillisesti työnantajat tässä tapauksessa tyytyvät siihen, että heidän osuutensa suhteessa palkkoihin laskee jonkin verran eli kustannusten nousu ei ollenkaan aina siirry täysimääräisenä hintoihin.

Yhtä kaikki, AKT:n kaltaisella liitolla, joka on hyvin keskeinen Suomen talouselämälle, on varaa maksattaa lakkonsa muilla (=oman ja muiden alojen työnantajajilla sekä muiden alojen työntekijöillä). Jos asiat menisivät kuten Slicky kuvaa, siitä kärsisivät ennen kaikkea akt-laiset itse, mutta oikeasti vaikutukset leviävät paljon laajemmille aloille. Ja sen laaja-alaisuuden ansiosta AKT voi saada vaatimuksensa läpi, niin epäreilua kuin se onkin...  :'(
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Mika.H on 02.03.2010, 13:46:24
ahtaajat ovat itsekkäintä duunariporukkaa mitä minä olen elämässäni nähnyt. Ns riistoporvarit ovat ihan pikkutekijöitä noiden pöhköjen rinnalla.

Ehdotus siis. Pannaan kaikki lakkoilevat ahtaajat heti pihalle ja otetaan kokonaan uusi porukka sinne töihin. Viikossa nuo hommat oppii tyhmempikin apina.

Ahtaajien sisällä on tietysti yksittäistapauksia, jotka tajuavat tilanteen ja ovat itsekin kauhuissaan koko toiminnasta, mutta kun johto (akt) on mätä niin tuollaistahan siitä syntyy.

ps. samalla kun tuonne vaihdetaan tuo duunariporukka niin samaan rahaan voi kyllä vaihtaa johdonkin. Kaikki, jotka tuolla satamassa ovat yli vuoden olleet töissä ovat henkisesti ihan loppu... ja taas muutamaa yksittäistapausta lukuunottamatta...

ps2. kumipyöräkuskeihin en ota muuta kantaa kuin sen, että ajoitus on kyllä täydellisesti väärä!

Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 14:15:27
Kuten olen aikaisemminkin todennut niin lakkoilu aiheuttaa sen että tulemme näkemään entistäkin enemmän euroopan itäisistä maista käsin operoivia kuljetusliikkeitä.

Se kun on kuljetuksen ostajalle herttaisen yhdentekevää kulkeeko se nyytti suomalaisella vaiko vaikka puolalaisella autolla.

Tämä siis koskee lähinnä vientiä/tuontia. Sisäiseen liikenteeseen en osaa ottaa kantaa.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: matti on 02.03.2010, 14:32:17
Quote from: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 14:15:27
Kuten olen aikaisemminkin todennut niin lakkoilu aiheuttaa sen että tulemme näkemään entistäkin enemmän euroopan itäisistä maista käsin operoivia kuljetusliikkeitä.

Se kun on kuljetuksen ostajalle herttaisen yhdentekevää kulkeeko se nyytti suomalaisella vaiko vaikka puolalaisella autolla.

Näin tässä tulee käymään. Ahtaajien osalta tilanne lienee se, että jatkossa satamat ostavat ahtauspalvelun joltain ulkomaiselta firmalta, jolla on ulkomaiset työntekijät hommissa.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: requiem on 02.03.2010, 14:50:42
Quote from: Julmuri on 02.03.2010, 12:53:55
Tuo "12kk:n palkka" eli muutosturva on sovittu jo edellisellä neuvottelukierroksella työnantajan aloitteesta. Näin on AKT asian kertonut eikä työnantajaosapuoli ole sitä kiistänyt. En minäkään näe kovin järkevänä tuollaisia rahoja maksaa, mutta jos kerran on aiemmin jo sovittu asiasta kyllä sitten pitäisi sanassa pysyä.

Jos tarkoitit tuota ahtaajien lakkouhkaa, niin tästä riidellään. Alla oleva teksti on vain osa koko artikkelista. Boldaukset lisätty.

QuoteMitä oikein sovittiinkaan?  (http://www.talouselama.fi/uutiset/article378952.ece)

Ahtaajien jo päättyneen työehtosopimuksen 21. pykälään on kirjattu erityisen muutosturvarahaston luominen. Sen tarkoituksena on "tukea irtisanottujen työntekijöiden työllistymistä sekä turvata heidän toimeentuloaan".

Räty perustaa vaatimuksensa juuri tuohon pykälään. Työnantajaleiri väittää vastaan.

"Sopimuksessa puhutaan muutosturvarahaston perustamisesta – ei muutosturvarahasta", sanoo Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru.

Häntä säestää Stevecon toimitusjohtaja ja Satamaoperaattorit ry:n hallituksen puheenjohtaja Kari Savolainen, joka kyseisen rahastomallin toi aikanaan neuvottelupöytään. Hänen mukaansa rahaston tarkoitus on tukea paikallista sopimista ja yritystasolla luotuja tukipaketteja.

"Yritimme silloin luoda hyvän ratkaisun. Syystä tai toisesta AKT otti sitten sen linjan, että samalla olisi sovittu myös yleisestä erorahasta, vaikka sanallakaan ei siitä ole mainittu", Savolainen sanoo.

Hakaniemen ja valtakunnansovittelijan toimiston väliä kiiruhtava Räty ei peräydy väitteessään. Hänen mukaansa kaikille osapuolille oli kaksi vuotta sitten selvää, mitä muutosturvalla tarkoitetaan.

Ulkomaankauppaa uhkaa siis pysähtyä, koska joku ymmärsi asiat väärin, unohti mitä sovittiin tai vääristelee totuutta neuvottelustrategian nimissä.

AKT:n vaatimusten heikko kohta on se, ettei mistään löydy mustaa valkoisella. "Siinä pitää tietysti katsoa itsekin peiliin, koska asiaa ei kirjattu kunnolla", Räty sanoo.

Lakimiehen koulutuksen saaneelta ammattiyhdistysjohtajalta erhe on todella erikoinen.

"Mutta siihen virheeseen on kaksi syytä. Uskoimme työnantajaa, kun he sanoivat, että ensin pitää selvittää veroteknisiä asioita. Toinen syy oli se, että neuvottelupöydässä oli uusia ihmisiä, joten meillä oli kohtuullista luottaa siihen mitä puhuttiin."

"Toista kertaa niin ei tehdä."

Että ketä sitten asiassa uskomaan, joka tapauksessa ahtaajien työsuhdeturva on tälläkin hetkellä tavallista työntekijää selvästi parempi.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: L. Brander on 02.03.2010, 14:59:14
Ay-liike on erityisesti demaraiden ja vähän vähemmän muun vasemmiston väkivaltainen painostuskoneisto. Kun ei vaaliuurnilla pärjätä, hyökkää ay-liike yhteiskunnan kimppuun. Nyt on kommareilla otollinen aika häiritä Suomen elpymistä taantumasta, jotta SDP:n apinoilla olisi enemmän kortteja tulevassa vaalitaistossa.

Hävetkää selkäänpukkottajat!

LB
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: vrv on 02.03.2010, 16:13:28
Löytyykö tältä listalta Hommalaisten sukulaisia?
Minä ainakin löysin tuttuja nimiä.

Muutamat ammatit ovat melko huvittavia, kuten ammattirikkuri yms.

http://www.genealogia.fi/hakem/satamalakko/satamalakkoss.htm
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Jouko on 02.03.2010, 16:17:46
Minä uskon että Timo Räty ja AKT heivaa saatuaan ensin liinat äärimmäisen tiukalle. Työnantajapuolenkin pitää silloin löysätä.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Uljanov on 02.03.2010, 16:22:39
Quote from: vrv on 02.03.2010, 16:13:28
Löytyykö tältä listalta Hommalaisten sukulaisia?
Minä ainakin löysin tuttuja nimiä.

Muutamat ammatit ovat melko huvittavia, kuten ammattirikkuri yms.

http://www.genealogia.fi/hakem/satamalakko/satamalakkoss.htm


Katos perkule, löytyipä sieltä, vaikka pieni suku onkin. En tiedä ketä ovat, mutta käytännössä kaikki saman sukunimen omaavat ovat sukua, tai suvun kanssa naimisissa. Merkitty asuinpaikkakin viittaa suvun ns. lähtöpisteeseen.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: CaptainNuiva on 02.03.2010, 16:47:36
AKT:n vaatimusten heikko kohta on se, ettei mistään löydy mustaa valkoisella. "Siinä pitää tietysti katsoa itsekin peiliin, koska asiaa ei kirjattu

Lakimiehen koulutuksen saaneelta ammattiyhdistysjohtajalta erhe on todella erikoinen.

"Mutta siihen virheeseen on kaksi syytä. Uskoimme työnantajaa, kun he sanoivat, että ensin pitää selvittää veroteknisiä asioita. Toinen syy oli se, että neuvottelupöydässä oli uusia ihmisiä, joten meillä oli kohtuullista luottaa siihen mitä puhuttiin."

"Toista kertaa niin ei tehdä."
---------------------------------------------------------------------

Aika erikoista toimintaa, ei kirjata isoja sopimuksia paperille kun jopa
avioehtoja tehdään ja silloin sentään puhutaan luottamuksen lisäksi rakkaudesta ???

Miten tämmöisiä kirjaamattomia sopimuksia sitten käsiteltäsiin jos vaikka sopimuksen tekijät jostain kummas syystä heittäsivät lusikat nurkaan ja
veisivät tiedot sovituista asioista mukanaan hautaan?

Kiitos ja anteeksi mutta minä en usko että kokenut lakimies jättää
ISOJA asioita kirjaamatta sopimuksiin vain koska pöydän toisella puolen istuu
kiva henkilö...Nyt tässä mättää joku juttu.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: JoKaGO on 02.03.2010, 17:00:09

Kummallista. Luulisi, että uusien kasvojen kanssa olisi tarkempi kuin vanhojen tuttujen eikä toisinpäin! Mikähän tässäkin oikein on? Kiistatonta lienee, että iso asia olisi tullut kirjatuksi moneen kertaan. Valehteleeko Räty noin huonosti?

Lakko-oikeus on iso juttu myös. En lähtisi hevin rajaamaan sitä äärimmäisenä työtaistelukeinona. Ongelma on tietenkin nämä yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömät alat, joiden lakkoilu iskee aina viattomiin.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Tommi Korhonen on 02.03.2010, 17:15:11
Quote from: Jouko on 02.03.2010, 16:17:46
Minä uskon että Timo Räty ja AKT heivaa saatuaan ensin liinat äärimmäisen tiukalle. Työnantajapuolenkin pitää silloin löysätä.
Tottakai. Onhan noissa vaatimuksissa selkeästi "kivikoiralisää". Jos ei pyydä, niin ei saa. Jos ei pyydä yli mitä haluaa niin ei (sovittelutilanteessa) saa mitä haluaa.

Mutta puolitettuinakin nuo vaatimukset ovat mielestäni aika kovat. Luulen ettei työnantajat nyt ihan heti suostu mihinkään, vaikka loppujen lopuksi ovatkin valmiita jotain joustamaan. Minun pessimistinen veikkaukseni on että lakko pitkittyy, jopa siihen pisteeseen että se alkaa haitata kansalaisia. Ei ehkä vaaralliseksi asti, mutta kiusalliseksi. Harmi vain että vihat siitä taitaa saada työnantajafirma ("teidän bussit ei liikkuneet perkele" tms) vaikka kansalainen tietäisikin että ei työnantaja sitä liikennettä pysäyttänyt.

Tällä evää olen tyhmyyttäni jonkin verran työnantajan kannalla koska mutu-tuntumalta ei voi sanoa että työnantajapuoli lamavuosina vetäisi erityisesti välistä. On toki toisia hetkiä jolloin kaikki otetaan mitä voidaan.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Mika.H on 02.03.2010, 17:33:08
Quote from: CaptainNuiva on 02.03.2010, 16:47:36
AKT:n vaatimusten heikko kohta on se, ettei mistään löydy mustaa valkoisella. "Siinä pitää tietysti katsoa itsekin peiliin, koska asiaa ei kirjattu

Lakimiehen koulutuksen saaneelta ammattiyhdistysjohtajalta erhe on todella erikoinen.


ei helvetti. noissa sopimuksissahan on kirjattu käytetyt kynät, syödyt pullat (ei koske paperiliiton ahosta) ja päästetyt pierut.

mutta "unohtui" kirjata 6kk palkanmaksu irtisanomistilanteessa.

tuo räty on hullu. seinähullu.



Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 18:21:26
Mahtaakohan AKT:n Räty koskaan ajanut kottikärryä painavampaa kulkuneuvoa? Sedän tempauksilla ei täällä tavaraliikenteen puolella juurikaan ole sympatioita.

Tämä toki vain tekemäni sokägallupin perusteella. Otanta; minä ja pari kaveria.  ;)
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: nabla on 02.03.2010, 18:30:26
Valtio ottaa miljarditolkulla velkaa. Ei voi olettaa, että lamasta selvitään ilman vyön kiristystä. Palkankorotukset tarkoittavat käytännössä velanoton lisäämistä edelleen.

Lakko-oikeus pois, kaikilta aloilta. Lakkoilijalle oikeus antaa potkut ilman irtisanomisaikaa/korvauksia.

Holhoava hyvinvointiyhteiskunta on tehnyt meistä yhä enemmän vastikkeetonta hyvää kinuavia/vaativia henkilöitä.

Hyvinvointiyhteiskunta tekee valkoisesta mustan, heh.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: kertsu59 on 02.03.2010, 19:28:34
Quote from: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 18:21:26
Mahtaakohan AKT:n Räty koskaan ajanut kottikärryä painavampaa kulkuneuvoa? Sedän tempauksilla ei täällä tavaraliikenteen puolella juurikaan ole sympatioita.

Tämä toki vain tekemäni sokägallupin perusteella. Otanta; minä ja pari kaveria.  ;)
Tarkoitat ilmeisesti tavarapuolen yrittäjiä?
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: nabla on 02.03.2010, 19:33:28
slicky:

Quote
Tarinan opetus: Lisäämällä rahaa talouteen esimerkiksi palkankorotusten muodossa, ei kasvateta taloutta. Näin tehtäessä se vain heikentää tämän rahan arvoa. Siis inflaatio kasvaa. Ihan maalaisjärjellä mitä enemmän tavaraa on, sen arvottomampaa se on.


Sama pätee ihmisiinkin. Zimbabwessa osoitus molemmista...
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: mikkoR on 02.03.2010, 19:59:56
Quote from: kertsu59 on 02.03.2010, 19:28:34
Quote from: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 18:21:26
Mahtaakohan AKT:n Räty koskaan ajanut kottikärryä painavampaa kulkuneuvoa? Sedän tempauksilla ei täällä tavaraliikenteen puolella juurikaan ole sympatioita.

Tämä toki vain tekemäni sokägallupin perusteella. Otanta; minä ja pari kaveria.  ;)
Tarkoitat ilmeisesti tavarapuolen yrittäjiä?

Rädyllä ei ole ajokorttia...  :facepalm:
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: MW on 02.03.2010, 20:27:48
Quote from: mikkoR on 02.03.2010, 19:59:56
Quote from: kertsu59 on 02.03.2010, 19:28:34
Quote from: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 18:21:26
Mahtaakohan AKT:n Räty koskaan ajanut kottikärryä painavampaa kulkuneuvoa? Sedän tempauksilla ei täällä tavaraliikenteen puolella juurikaan ole sympatioita.

Tämä toki vain tekemäni sokägallupin perusteella. Otanta; minä ja pari kaveria.  ;)
Tarkoitat ilmeisesti tavarapuolen yrittäjiä?

Rädyllä ei ole ajokorttia...  :facepalm:

Ihan kuin taannoinen liikenneministeri! Mistä näitä asiantuntijoita oikein tulee?
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Rouge on 03.03.2010, 07:51:52
Quote from: MW on 02.03.2010, 20:27:48
Quote from: mikkoR on 02.03.2010, 19:59:56
Rädyllä ei ole ajokorttia...  :facepalm:

Ihan kuin taannoinen liikenneministeri! Mistä näitä asiantuntijoita oikein tulee?

Elisabeth Rehn, RKP, diplomiekonomi, ei sotilaskoulutusta, puolustusministeri 1990-1995
Anneli Taina, KOK, sosiaalityöntekijä, ei sotilaskoulutusta, puolustusministeri 1995-1999
Tarja Halonen, SDP/SAK, oikeustieteen kandidaatti, ei sotilaskoulutusta, puolustusvoimien ylipäällikkö 2000-
Timo Räty, SDP/SAK, oikeustieteen kandidaatti, ei ajokorttia, AKT:n puheenjohtaja 2001-
Leena Luhtanen, SDP, valtiotieteiden maisteri, ei oikeustieteen tutkintoa, oikeusministeri 2005-2007
Eero Heinäluoma, SDP/SAK, ylioppilas, valtiovarainministeri 2005-2007
Mikko Paatero, Pori ;), oikeustieteen kandidaatti, ei poliisikoulutusta, poliisiylijohtaja 2008-

Muita?
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: nabla on 03.03.2010, 08:15:21
Oras Tynkkynen, valtioneuvoston ilmastopoliittinen asiantuntija.
Yhteiskuntatieteiden maisteri, valmistui 2009.

Gradu aiheesta, Tutkimuksessani tarkastelen lihavien representaatiota kotimaisissa ja yhdysvaltalaisissa tv-sarjoissa.
http://tutkielmat.uta.fi/tutkielma.php?id=20227

Lukenut myös,
QuoteLaaja sivuaine minulla oli ympäristöpolitiikka. Lisäksi luin mm. naistutkimusta ja japania.

Siinä referenssiä ilmastotieteisiin.




Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Hessu on 03.03.2010, 08:27:00
Huomionarvoista on, että Leena Luhtanen oli Suomen ensimmäinen oikeusministeri, jolla ei ollut oikeustieteen koulutusta. Hän sai paikan demarinaisten vaatimuksesta sdp:n puheenjohtaja ylioppilas Eero Heinäluoman suostumuksella. Demareilla oli siinä tilanteessa sellainen ongelma, että Heinäluoma toimi ylioppilaspohjalta valtiovarainministerinä, joten demarinaiset piruilivat kulisseissa, ettei Eerolla ole koulutusta tehtäväänsä. Leena oli sentään maisteri.
Luhtasen sopivuus virkaan taidettiin saada hieman lakia muuttamalla. Niin muistelen.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Klasu on 03.03.2010, 08:43:48
AKT:n esitys oli 1,5 prosentin palkankorotusta sekä keväälle että syksylle 2010.

Sovintoehdotuksessa tarjottiin 1.5. alkaen 0,5 %:n ja 1.12. alkaen 0,6 %:n korotuksia.

Eli jotain 0,25 - 0,3 prosentin korotuksia vuositasolla..

Että mikä tuo tässäkin topikissa mainittu 16% korotus nyt sitten mahtaa olla? Tahallista disinformaatiota?
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: requiem on 03.03.2010, 09:20:20
Quote from: Klasu on 03.03.2010, 08:43:48
AKT:n esitys oli 1,5 prosentin palkankorotusta sekä keväälle että syksylle 2010.

Sovintoehdotuksessa tarjottiin 1.5. alkaen 0,5 %:n ja 1.12. alkaen 0,6 %:n korotuksia.

Eli jotain 0,25 - 0,3 prosentin korotuksia vuositasolla..

Että mikä tuo tässäkin topikissa mainittu 16% korotus nyt sitten mahtaa olla? Tahallista disinformaatiota?

Viimeisen kolmen vuoden sopimuskaudella palkkojen nousu oli yhteensä n.16%, tarkoittaen sellaista viiden prosentin vuosikasvua.

Nyt AKT:n vaatimukset ovat 4,5-6%:n palkankorotukset kahden vuoden sopimuskaudella, sekä kuljetuspuolelle 6kk:n ja ahtaajille 12kk:n palkka irtisanomistapauksissa. Pöydällä oleva sopimus tarjoaisi työantajaosapuolen mielestä 2-3% korotusta sopimuskaudella, työntekijäosapuoli sanoo korotuksen olevan vain 0,25%-0,3%. Työnantajaosapuoli arvioi AKT:n vaatimusten nostavan palkkakustannuksiin menevää kustannuserää n. 10%:lla.

Toki lakkoilla saa ja vaatia juuri sitä mitä haluaa. Työntekijä- ja työnantajaosapuolta saa myös olla uskomatta puheissaan jos näin haluaa, tarvittaessa jättää taipumatta näiden esittämiin vaatimuksiin.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20100301/12674616049810&industry=&=
http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/article379984.ece
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/AKT+toivoi+neuvottelujen+jatkamista/1135253359018
Title: Vs: AKT:n lakkoilusta
Post by: Slicky on 03.03.2010, 10:56:17
Quote from: Femakko on 02.03.2010, 13:36:38

Asia ei valitettavasti ole noin yksinkertainen, ja siksi lakkoilu voi kannattaa, kun lakkoileva porukka on riittävän pieni ja kun sillä on riittävästi valtaa vaikuttaa talouteen. Ensinnäkin jos AKT:n jäsenten palkat nousisivat 16 %, se ei tarkoita, että maan kaikkien työntekijöiden palkat nousevat 16 %. Itse asiassa AKT:n jäseniä on aika vähän kaikista työntekijöistä, joten vaikutus koko maan inflaatioon on paljon pienempi kuin 16 prosenttiyksikköä.

Toisekseen kuljetuspalveluiden kysynnän jousto on pieni. Kuljetuspalvelut ovat siis niin tärkeitä Suomen sijaitessa täällä kaukana, että hinnan noustessa kuljetuspalveluiden kysyntä ei laske yksi yhteen hinnan kanssa. Työttömyys ei siis nousisi yhtä paljon kuin palkka. Toisaalta tyypillisesti työnantajat tässä tapauksessa tyytyvät siihen, että heidän osuutensa suhteessa palkkoihin laskee jonkin verran eli kustannusten nousu ei ollenkaan aina siirry täysimääräisenä hintoihin.

Yhtä kaikki, AKT:n kaltaisella liitolla, joka on hyvin keskeinen Suomen talouselämälle, on varaa maksattaa lakkonsa muilla (=oman ja muiden alojen työnantajajilla sekä muiden alojen työntekijöillä). Jos asiat menisivät kuten Slicky kuvaa, siitä kärsisivät ennen kaikkea akt-laiset itse, mutta oikeasti vaikutukset leviävät paljon laajemmille aloille. Ja sen laaja-alaisuuden ansiosta AKT voi saada vaatimuksensa läpi, niin epäreilua kuin se onkin...  :'(

Ihanteellinen tilanne on se, että myynti lisääntyy ´se 16%. Tämä ei ole todennäköistä

Kaikkein parasta olisi se, että palkkojen nostojen sijaan, palkkoja tulisi laskea ja reippaasti - kautta maan.

Sanottakoon vaikka nollaan. Siis kaikki tekisivät ilmaiseksi töitä. No markkinatalousteorian mukaan tässä tapauksessa hinnatkin painuisivat nollaan. Miettikääpä mitä esim. Nokia tekisi tässä tilanteessa.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Kari Kinnunen on 03.03.2010, 12:22:10
Quote from: kertsu59 on 02.03.2010, 19:28:34
Tarkoitat ilmeisesti tavarapuolen yrittäjiä?

No hekin tietenkin mutta kyllä kentällä kiroaa ihan tavalliset pikkufirmojen kuskitkin. Suomessa kuitenkin suurin osa rahtiukoista on duunissa pikkufirmoissa joita lakkoilu kirpaisee ikävästi.

Joku alle kymmenen auton kioski on melkoisissa vaikeuksissa lyhyenkin lakon seurauksena. Pelkäänpä vain että taas saa jokunen pikkufirma laittaa lapun luukulle ja ukot tien päälle ilman autoa.

Tuntuu kuin herra Rädyllä ei olisi mitään käsitystä alan markkinatilanteesta. Tuolla on Euroopassa kyllä miehiä ja kalustoa tulossa hoitamaan meidänkin kuljetukset.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: metsämies on 03.03.2010, 12:46:42
Quote from: Kari Kinnunen on 03.03.2010, 12:22:10
Quote from: kertsu59 on 02.03.2010, 19:28:34
Tarkoitat ilmeisesti tavarapuolen yrittäjiä?

No hekin tietenkin mutta kyllä kentällä kiroaa ihan tavalliset pikkufirmojen kuskitkin. Suomessa kuitenkin suurin osa rahtiukoista on duunissa pikkufirmoissa joita lakkoilu kirpaisee ikävästi.

Joku alle kymmenen auton kioski on melkoisissa vaikeuksissa lyhyenkin lakon seurauksena. Pelkäänpä vain että taas saa jokunen pikkufirma laittaa lapun luukulle ja ukot tien päälle ilman autoa.

Tuntuu kuin herra Rädyllä ei olisi mitään käsitystä alan markkinatilanteesta. Tuolla on Euroopassa kyllä miehiä ja kalustoa tulossa hoitamaan meidänkin kuljetukset.


Luuletko sinä että tämä lakko jokaista pienintäkin firmaa koskee? Ja tuosta vierastyövoiman käytöstähän tässä lakossa on myös kyse, työnantajat haluaisia tuoda virolaisia ja puolalaisia rekkakuskeja ruokapalkalla töihin tänne liikenteeseen sekoilemaan mutta AKT ei siihen suostu. Ei ihme jos maa on kohta mutiaista täynnä kun niiden tuominen tänne jo kelpaa maahanmuuttokriitikoillekkin.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Kari Kinnunen on 03.03.2010, 13:08:17
Quote from: metsämies on 03.03.2010, 12:46:42
Luuletko sinä että tämä lakko jokaista pienintäkin firmaa koskee? Ja tuosta vierastyövoiman käytöstähän tässä lakossa on myös kyse, työnantajat haluaisia tuoda virolaisia ja puolalaisia rekkakuskeja ruokapalkalla töihin tänne liikenteeseen sekoilemaan mutta AKT ei siihen suostu. Ei ihme jos maa on kohta mutiaista täynnä kun niiden tuominen tänne jo kelpaa maahanmuuttokriitikoillekkin.

Koskee se siinä mielessä että jos satamista ei saa kärryjä, eikä kontteja ulos niin eipä ole kuskattavaakaan. Eikä myöskään jos terminaaleissa ei lastata. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

En usko että suomalaisilla parin auton puljuilla on intressiä palkkailla virolaisia tai puolalaisia. Pikemminkin tilanne on sellainen suomessa operoivilla isoilla toimijoilla kuten vaikka DHL, DSV jne. on intressi potkia ne suomalaiset pikku puljut pihalle ja ottaa tilalle virolaisia ja puolalaisia puljuja.

Kuljettajienkin palkat saataisiin kohdalleen jos rahtihinnat saataisiin kannattavalle tasolle. Tai sitten alan kustannukset kilpailukykyiselle tasolle. Suomessa on nafta kallista on dieselveroa sun muuta vetopöytä veroa veron päälle.

Suomi on kuitenkin osa EU:ta, tosin sijaintimme ansiosta emme ole täällä vielä joutuneet kilpailemaan esimerkiksi juuri puolalaisten kanssa. Saksassa tilanne on jo sellainen että puolasta ja muista itä-euroopan maista tulevia vetureita näkee jo miltei samanverran kuin saksalaisia.

Valitettava, mutta nykyisessä EU:ssa väistämätön ilmiö.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Tommi Korhonen on 03.03.2010, 13:28:17
Devalvaatiomahdollisuuden puute saattaa kyllä olla jatkossa ongelma silloin joskun (jonkun, tässä erityisesti Suomen) valtion palkkataso nousee huonolle tasolle kilpailukyvyn kannalta. EU:n välinen avoin kilpailu pitäisi periaatteessa tasoittaa EU:n palkkatasot kutakuinkin samalle tasolle, ja sen jälkeen euron arvon muutokset pitäisi kompensoida tuo ylipalkkaus.
Valitettavasti Suomen geopoliittinen asema säilyy edelleen huonona, ja se haittaa kilpailua EU:n sisämarkkinoilla. Kusessa ollaan, paitsi ehkä jonkun osan idänkaupan osalta.

TUPOt eivät palkkatasoja voi viedä alaspäin, vaikka tässä tilanteessa kuplan jälkeen itse asiassa pitäisi. Ainoa tapa vaikuttaa tuohon kilpailukykyyn olisi keskityillä sopimukislla, ehkä jopa TUPOlla, saada pidettyä korotustasot alempana kuin muualla Euroopassa kunnes olemme taas jonkinlaisessa kilpailukykyisessä asetelmassa.

Todennäköisempää on että työt karkaavat ja meidän täytyy tyytyä pesemään toistemme selkiä ja kokonaiskansantuote laskee maailman huipulta jonnekin EU:n keskivaihelle tai alemmas. Tosin en tiedä mitä se sitten tarkoittaisi suomalaisten kesken työn järjestäytymisessä ja palkkatason tasoittumisessa valtion sisällä, sitä minä en ymmärrä enää.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Jouko on 03.03.2010, 13:49:52
Quote from: Kari Kinnunen on 02.03.2010, 18:21:26
Mahtaakohan AKT:n Räty koskaan ajanut kottikärryä painavampaa kulkuneuvoa? Sedän tempauksilla ei täällä tavaraliikenteen puolella juurikaan ole sympatioita.

Tämä toki vain tekemäni sokägallupin perusteella. Otanta; minä ja pari kaveria.  ;)
Kiinassa oli Maon kaudella sellainen sääntö jotta kaikki virkamiehet joutuivat tekemään palvelusta maataloustöissä jonkin aikaa. Tietenkin tarkoituksena oli pitää virkakoneisto todellisuuden tasalla. Länsimaisittain ajateltuna pitää virkamiehiltä vaatia monipuolista työkokemusta pelkkien kirjanlukujen ja tutkintojen ohella.

Meillä on liikaa poliittisia broilereita päättämässä tärkeistä asioista.
Jyrki Katainen.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: L. Brander on 03.03.2010, 14:13:35
Quote from: Jouko on 03.03.2010, 13:49:52

Kiinassa oli Maon kaudella sellainen sääntö jotta kaikki virkamiehet joutuivat tekemään palvelusta maataloustöissä jonkin aikaa. Tietenkin tarkoituksena oli pitää virkakoneisto todellisuuden tasalla. Länsimaisittain ajateltuna pitää virkamiehiltä vaatia monipuolista työkokemusta pelkkien kirjanlukujen ja tutkintojen ohella.

Meillä on liikaa poliittisia broilereita päättämässä tärkeistä asioista.
Jyrki Katainen


Loistoidea! Kyllä alkais paska liikkumaan, kun saatais Lapuan oma tyttö Jutta nahkasaappaissa ja rakennekynsissä talikkoa heiluttamaan, notta perkele!

Samoin joillekin nimeltämainitsemattomille vihreille ministeritason kasvissyöjille reipas liikunta saattaisi olla paikallaan. Ihan jo sen jaksamisen kannalta.

LB
Title: Vs: AKT:n lakkoilusta
Post by: Slicky on 03.03.2010, 14:29:57
Quote from: Femakko on 02.03.2010, 13:36:38

Asia ei valitettavasti ole noin yksinkertainen, ja siksi lakkoilu voi kannattaa, kun lakkoileva porukka on riittävän pieni ja kun sillä on riittävästi valtaa vaikuttaa talouteen. Ensinnäkin jos AKT:n jäsenten palkat nousisivat 16 %, se ei tarkoita, että maan kaikkien työntekijöiden palkat nousevat 16 %. Itse asiassa AKT:n jäseniä on aika vähän kaikista työntekijöistä, joten vaikutus koko maan inflaatioon on paljon pienempi kuin 16 prosenttiyksikköä.

Toisekseen kuljetuspalveluiden kysynnän jousto on pieni. Kuljetuspalvelut ovat siis niin tärkeitä Suomen sijaitessa täällä kaukana, että hinnan noustessa kuljetuspalveluiden kysyntä ei laske yksi yhteen hinnan kanssa. Työttömyys ei siis nousisi yhtä paljon kuin palkka. Toisaalta tyypillisesti työnantajat tässä tapauksessa tyytyvät siihen, että heidän osuutensa suhteessa palkkoihin laskee jonkin verran eli kustannusten nousu ei ollenkaan aina siirry täysimääräisenä hintoihin.

Yhtä kaikki, AKT:n kaltaisella liitolla, joka on hyvin keskeinen Suomen talouselämälle, on varaa maksattaa lakkonsa muilla (=oman ja muiden alojen työnantajajilla sekä muiden alojen työntekijöillä). Jos asiat menisivät kuten Slicky kuvaa, siitä kärsisivät ennen kaikkea akt-laiset itse, mutta oikeasti vaikutukset leviävät paljon laajemmille aloille. Ja sen laaja-alaisuuden ansiosta AKT voi saada vaatimuksensa läpi, niin epäreilua kuin se onkin...  :'(

Ihanteellinen tilanne olisi se, että myynti lisääntyisi se 16%. Tämä ei ole todennäköistä.

Kaikkein parasta olisi se, että palkkojen nostojen sijaan, palkat alentuisivat ja reippaasti - kautta maan.

Sanottakoon vaikka nollaan. Siis kaikki tekisivät ilmaiseksi töitä. No markkinatalousteorian mukaan tässä tapauksessa hinnatkin painuisivat nollaan. Miettikääpä mitä esim. Nokia tekisi tässä tilanteessa?
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Klasu on 03.03.2010, 15:56:05
No niin sopimus tuli ainakin autoliikenteeseen. :) Nyt olis vielä parin tyypin (molemmilla puolilla) tultava järkiinsä niin saatais loputkin sopparit aikaiseksi.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Hessu on 03.03.2010, 16:08:41
Taisi olla Kiinassa niin, että virkamiehet pistettiin joka seitsemäs vuosi maatöihin tai vastaaviin kokonaiseksi vuodeksi. En ole aivan varma tuosta seitsemästä vuodesta, mutta jotain siihen suuntaan se oli.

Periaate on aivan oikea. Tätä linjaa pitäisi noudattaa myös Suomen eduskunnassa eli kahden tai kolmen kauden jälkeen yksi pakollinen välikausi ja sitten takaisin, jos kannatusta riittää.
Tämä toiminta pitäisi edustajat realistisempina kuin nykyinen ikuisuusistuminen.  Samalla eduskuntaan tulisi säännöllisesti tervettä vaihtuvuutta, joka taas estäisi sisäistä korruptiota.
Nykyisellä tyylillä eduskunnassa jatkavat kaudesta toiseen parhaat median hallitsijat ja puoluejohdon persauksen nuolijat, eivätkä suinkaan ahkerimmat kansalaisten asioiden hoitajat.

Sinänsä merkillistä ajattelua nykyisin, että presidentin pelätään rappeutuvan vallasta 12 vuodessa, mutta kansanedustajan ei koskaan.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Jane Doe on 03.03.2010, 16:15:15
Voisiko joku selittää tyhmälle seuraavan (boldaukset omani):

QuoteAKT:n puheenjohtajan Timo Rädyn mukaan liikenne alkaa normalisoitua heti, ja huomenna torstaina sen pitäisi olla lähes ennallaan. Koska osa kuljettajista on ulkomaalaisia, heidän paluunsa töihin voi kestää kauemmin, minkä takia täysin ennallaan kuljetusalan pitäisi toimia viimeistään lauantaina 6. maaliskuuta.

koko juttu Pravdasta: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuljetusalan+lakko+loppui+%E2%80%93+liikenne+alkaa+heti+palata+ennalleen+/1135253407876
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Klasu on 03.03.2010, 16:24:44
No mikäs tossa? Ne on niitä hyviä ja etenkin halpoja miehiä, mutta eivät vakituiseen asu täällä. Niitä on hyvä pomputella kun ne ei valita vrt. MB trans tapaus ;D

Tulevaisuudessa varmaan kaikki rikkurit sitten lahjoittavat palkankorotuksensa vaikka hyväntekeväisyyteen. :-X
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Mika Mäntylä on 03.03.2010, 20:24:42
"Ilman ammatillista peruskoulutusta ahtaaja tienaa EK:n palkkatilaston mukaan 25 euroa tunnissa, vuodessa noin 47 000 euroa."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010030311227757_uu.shtml

Ilman koulutustakin palkka on jo sillä tasolla, että sillä luulisi pärjäävän ainakin joten kuten. Onko nyt näin, että tässä lakossa on kyse nyt vain sokeasta ahneudesta? Logiikka vaikuttaisi äkkiä arvaten olevan se, että kun vientiteollisuus on nyt kumminkin menossa nurin, niin siitä pitää kupata mahdollisimman paljon vielä kun henki pihisee.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Klasu on 03.03.2010, 21:12:51
Höpöhöpö juttuja nuo EK:n palkkatilastot. Eikö nyt okeasti jo haise tämä täysin yksipuolinen uutisointi. Aina on joku EK:n tai muun vastaavan "asiantuntija" haastattelussa. Työnantaja ei vaadi mitään vaan ainoastaan iso paha AKT on taas käsi ojossa vaatimassa kaikkea.. ;D
Jos se raha tuolla rannassa tulee niin helpolla, niin luulisi että sinne on porukkaa menossa jonoiksi asti. Näin ei kuitenkaan ole. Eivät tahdo löytää tilapäis ukkoja tarpeeksi tällaisinakaan aikoina.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Mika Mäntylä on 03.03.2010, 21:51:54
Quote from: Klasu on 03.03.2010, 21:12:51
Jos se raha tuolla rannassa tulee niin helpolla, niin luulisi että sinne on porukkaa menossa jonoiksi asti. Näin ei kuitenkaan ole. Eivät tahdo löytää tilapäis ukkoja tarpeeksi tällaisinakaan aikoina.
Jos osasin hakea oikein, niin mol.fi kertoo Nesteellä olevan kaksi satamamiehen paikkaa auki ja molemmat tilapäistöitä. Ei työvoimapula kovin äänekkäästi ärjy.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Klasu on 04.03.2010, 00:20:04
Eipä noita tilapäisahtaajan duuneja missään mollin sivuilla yleensä mainostetakkaan. En tiedä miksi ei. Ehkä tässä on tosiaan jonkinlainen kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuus kyseessä. Mutta kyllä kunnon tekijöitä on kuulemma oikeasti vaikea löytää.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: JoKaGO on 04.03.2010, 07:56:55
Quote from: Jane Doe on 03.03.2010, 16:15:15
Voisiko joku selittää tyhmälle seuraavan (boldaukset omani):

QuoteAKT:n puheenjohtajan Timo Rädyn mukaan liikenne alkaa normalisoitua heti, ja huomenna torstaina sen pitäisi olla lähes ennallaan. Koska osa kuljettajista on ulkomaalaisia, heidän paluunsa töihin voi kestää kauemmin, minkä takia täysin ennallaan kuljetusalan pitäisi toimia viimeistään lauantaina 6. maaliskuuta.

Lakon päättymisen jälkeen kolmantena päivänä viimeistään on oltava töissä, muuten tulee kalossinkuva perseeseen. Vaikka se lakko ei kestäisi edes vuorokautta.

Quote from: Mika Mäntylä on 03.03.2010, 20:24:42
"Ilman ammatillista peruskoulutusta ahtaaja tienaa EK:n palkkatilaston mukaan 25 euroa tunnissa, vuodessa noin 47 000 euroa."

Kyllä tässä on nimenomaan ahneus kyseessä. Kohta Venäjä saa jonkinlaisen logistiikkainfrastruktuurin aikaiseksi, ja siihen romahtaa satamatoiminta Suomessa. Siinä ei ahtaajan palkka mitään paina. Siispä nyt ahtaajien on rahastettava satamaoperaattoreilta kaikki raha ja teksti, mitä vain mieleen tulee.

Kaikesta hyvästä huolimatta en kehoita ketään ahtaajan hommiin. Se on auringonlaskun ala.
Title: Vs: SAK:n lakkoilusta
Post by: Hessu on 04.03.2010, 09:26:37
AKT (sdp) seuraa puunjalostusteollisuuden perässä ja ajaa itseään umpikujaan, jonka lopputuloksena on halpatyövoiman entistä voimakkaampi tulo markkinoille. Katsokaapa vaan muutaman vuoden päähän.

Demarit tuottavat Suomen puolueista kaikkein aktiivisimmin halpatyövoimaa maahamme ja samalla puolue yrittää selittää AKT:n kautta olevansa duunarin asialla! Duunareita viilataan raskaasti linssiin. Tässä lakkoiluhommassa ei ole mitään järkeä, koska sdp vetää jalat alta kuskeilta, ahtaajilta jne. omalla maahanmuuttopolitiikallaan muutamassa vuodessa. Löytyykö ay-puolelta kokonaisvaltaista ajattelua? Jos herne liikkuu pääkopassa, olisiko aika laittaa puolue (sdp) kuriin? Sama koskee vasemmistoliittoa.  Sdp (tai vasemmistoliitto) ei aja tällä hetkellä suomalaisen työläisen tai palkansaajan asiaa. Kuinka monta kertaa tämä täytyy todistaa ennen kuin menee perille? Välillä tuntuu siltä, että ymmärrys yhteiskunnan kehityksestä loppuu seuraavaan päivään.

Palkkauksessa mennään ajan myötä enenevässä määrin työpaikkakohtaiseen ja joustavaan sopimiseen, halusi ay-liike sitä tai ei. Työpaikkakohtaisen sopimisen ideana on säilyttää työpaikat, välillä paremmalla palkalla ja huonoina aikoina joustaen myös alaspäin. Palkat sidotaan tulokseen (liikevoittoon?)ja minimitasokin määritellään, ettei tule käsitystä siitä, että tarkoitus on sahata ketään silmään. Tähän muutokseen kannattaisi hiljalleen valmistautua. Muutos on väistämätön, jos työpaikat halutaan säilyttää. Ikuista kasvua ei ole.

Ay-liike ei hyväksy uusia ajatuksia, koska niiden myötä sen valta romahtaisi. Ay-liike vastustaa lähes kaikkea, jossa on mukana normaalin järjen käyttö, ideana työpaikkojen säilyttäminen ja/tai edes jonkinlainen jousto mukana. Ay-liike vetelee viimeistä vuosikymmentään nykymuodossaan.

Demareille ay-liike on väline osoittaa jäsenistölleen omaa valtaansa. Ay-liikkeen avulla sdp yrittää pitää omat rivit suorina ja todistaa äänestäjilleen ja kannattajilleen olevansa voimissaan. Duunarit ovat välikappaleina sdp:n vallankäytölle ja samalla duunarit joutuvat tahtomattaan tukemaan sdp:n ulkomaalaispolitiikkaa. Epäilen, että demarit epäonnistuvat tässä vanhassa pelleilyssään. Heinäluomalla on eväät vähissä.

Sdp:n pelastus voi olla vihreiden vaaleanpunaisen osaston pako demareihin. Liikehdintää on jo nyt näkyvissä. Vihreät leimautuu yhä selkeämmin uusstalinistiseksi liikkeeksi ja se on liikaa monelle hyväuskoisena vihreisiin liittyneelle tai heitä äänestäneelle. Sdp:n hyöty vihreistä saattaa kuitenkin kuivua siihen, että osa vanhoista demareista siirtynee kannattamaan perussuomalaisia tai Muutos2011:a.

Demarit tukevat oppositiosta hallituksen positiivista syrjintää suosivaa työllistämispolitiikkaa. Positiivinen syrjintä työmarkkinoilla ei edesauta suomalaisten työllistymistä eikä duunarin palkkapussin lihomista. Tämä on FAKTA.

Tukevatko duunarit ihan oikeasti oman työtään ja ammattitaitoaan halveksivaa puoluetta? Se jää nähtäväksi seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Tässä tilanteessa on hyvä muistaa se, että SAK:n (=sdp:n) edustaja totesi Ylen uutislähetyksessä Suomessa olevan työvoimapulan. Rakennusliiton pj suuttui lausunnosta, mutta loivensi puheitaan kansainvälisen solidaarisuuden nimissä jouduttuaan isompiensa puhutteluun.

Kenen asialla ovat SAK, AKT, sdp ja vasemmistoliitto? Sitä kannattaa miettiä, kun seuraavan kerran kävelee äänestyskoppiin. Nykyiset lakot ovat osa sdp:n alkanutta vaalikampanjaa, joka tulee Suomelle erittäin kalliiksi lakkoilun myötä. Sdp:n "vaalikampanja" taitaa olla Suomen tähänastisista vaalikampanjoista kaikkein kallein ja se koskettaa jokaista suomalaista.
Sdp ei ole enää suomalaisten puolue vaan osa kansainvälistä sosialistista maailmanpuoluetta (Sosialistinen internationaali) ja eurooppalaista sosialistipuoluetta (ESP).
Se, joka ei tätä ymmärrä, ei ole seurannut nykyistä kehitystä tai ei halua myöntää todellisuutta.
Lakoilla pyritään antamaan kuva siitä, että olemme sinun asiallasi, mutta kokonaisvaltaisesti politiikkaa toteutetaan eurooppalaisten veljien ja sisarten ehdoilla.

AKT:n (sdp:n) toimilla on suuri vaikutus koko maan taloudelliseen tilanteeseen ja lakkoilua voi pitää toistaiseksi edesvastuuttomimpana taloustoimena laman alkamisen jälkeen. Sdp on epäisänmaallinen puolue. Sen se on todistanut jo moneen kertaan. Uppoaisiko se tämän lakon seurauksena jo paksuimpaankin kalloon?