Ahmed Al Chibib on perustamassa Turun Itäkeskukseen Suomen ensimmäistä basaaria, kunhan oikeustoimiltaan ennättää (http://hommaforum.org/index.php/topic,11391.0.html). Avajaisia vietettäneen pääsiäiseen mennessä.
QuoteSuomen ensimmäinen basaarialue Turkuun
Idän Basaari Oy avaa Suomen ensimmäisen basaarin. Se tulee Turun Varissuon liikekeskuksen pohjakerrokseen ja avataan pääsiäiseen 2010 mennessä. Kiinteistössä tehdään parhaillaan muutos- ja remontointitöitä tilojen saattamiseksi basaariliikkeille sopiviksi.
Basaarista vastaa turkulainen Basaari Oy. Se vuokraa liiketiloja sellaisille yrittäjille, jotka tuovat basaariin eksoottisia myyntituotteita eri puolilta maailmaa. Basaariin on tulossa mm. maustekauppa, lihakauppa, mattokauppa, vaatekauppa, elintarvikekauppa, lahjatavaraliike, matkatoimisto. Lähes kaikki yrittäjät ovat maahanmuuttajataustaisia ja tuotteet suomalaisittain eksoottisia.
- Paikasta on tarkoitus tehdä niin toiminnaltaan, tuoksuiltaan kuin hengeltäänkin sellainen, että sinne saapuva asiakas voi kokea tulleensa ulkomaille. Haluamme luoda sinne rennon itämaista ja vilkasta ilmapiiriä, Idän Basaari Oy:n yrittäjä Ahmed Al Chibib kertoo.
- Keskeinen tarkoitus on, että basaarista tulisi houkutteleva kaupankäyntipaikka kaikille turkulaisille. Lisäksi pyrkimyksenä on luoda paikasta niin houkutteleva ja ainutkertainen paikka, joka houkuttelee ihmisiä bussilasteittain myös muualta Suomesta, Al Chibib toteaa.
Liiketilaa on käytössä noin 1 000 neliömetriä. Liiketilan omistaa Aberdeen Finland. Se on osa kansainvälistä Aberdeen Property Investors -konsernia. Idän Basaari Oy ja Aberdeen Finland allekirjoittivat vuokrasopimuksen tänään.
Yhteystiedot
Ahmed Al Chibib
Idän Basaari Oy
044 3331431
http://www.facebook.com/group.php?gid=247829617774&ref=nf#/group.php?v=info&ref=nf&gid=247829617774
YLE (http://yle.fi/alueet/turku/2010/01/suomen_ensimmainen_basaarialue_avataan_varissuolle_1369834.html)
"Haluamme luoda sinne rennon itämaista ja vilkasta ilmapiiriä, Idän Basaari Oy:n yrittäjä Ahmed Al Chibib kertoo."
Jaa meno on rentoa ja vilkasta, kun moraalipoliisi kepittää liian avoimesti pukeutuneita? Jotenkin uutisten perusteella rentous ja itämaisuus eivät osu yhteen. Kovimmat fanaatikot ja kiihkoilijat kun vaikuttavat tulevan sieltäpäin?
Lihakauppa... halal-lihaa? >:(
Ihan kivalta toi minusta kuulostaa, on noilla reissuilla tullu käytyä "ihan oikeissakin" basaareissa.
Pitääpä käydä joskus kattomassa mitä ne tänne saa aikaiseksi :)
Basaarit ovat ehkä juuri sellainen pala "monikulttuurisuutta", jollaisille kipeimmin olisi tarvetta ja jotka parhaiten toimisivat väestöryhmien rajoja alentavina. Kaupallisella pohjalla toimiessa niistä puuttuu veroelätin elementti ja myös viranomaisten on helpompi asioida yrittäjien kanssa, jos kauppakeskus-yritys pitää huolen siitä ettei sen piirissä tapahtu veronkiertoa tai muuta harmaata taloutta.
En usko että basaareilla toimeenpantaisiin moraalinvartioiontia, sillä islamilaisissa maissa juuri kauppiaat ovat perinteisesti suhtautuneet nuivasti kaikenlaisiin uskonkiihkoilihoihin ja kaupankäyntiä rajoittaviin säännöksiin. Toisaalta, kauppiaat ovat helpoiten adoptoineet uuden uskonnon ja hylänneet vanhan, jos siitä on näyttänyt olevan taloudellista etua. Pidän kaupallista islamia parempana kuin hengellistä.
Eikös Turun Kauppahalli maustekauppiaineen muistuta jo lähinnä basaaria? :)
Onpa hanke tosin monikulttuuria sen siedettävimmässä muodossaan, joten mikäpä siinä.
Mitäs uutta tässä on, sillä onhan Tampereen rautatieaseman käytävässä toiminut pienimuotoinen basaari jo monta vuotta, heh.
En itse näe tätä Turun basaarihanketta kovinkaan iloisena asiana, hieman epäilyttää miten tasa-arvo toteutuu suhteessa kantaväestön liiketoimintaan eli subventio:
-liiketilojen vuokrissa?
-veroasioissa?
-vartiointipalveluissa, siivouspalveluissa, jne?
Esim. Södertäljessä maahanmuuttajien hallussa on lähes kaikki pikkukaupat ja pienliiketoiminta.
Suomen tapauksessa ehkä tulevaisuudessa auttaa se, että Suomi on suurten kauppakeskusten ja keskusliikkeiden luvattu maa, jossa pikkutekijät eivät juhli ;D
Quote from: myötäjuoksija on 15.01.2010, 15:34:38
Onpa hanke tosin monikulttuuria sen siedettävimmässä muodossaan, joten mikäpä siinä.
Jos tarkoituksena on vastustaa monikulttuuria niin miksi tämä hanke on kannattamisen arvoinen?
Entä miten lähi-itäläisten integroitumista auttaa heidän kotimaisemansa, tällä kertaa jonkin basaarin luominen Suomeen? Veikkaan että sinne "basaariin" kertyy lähinnä ei-suomalaista asiakaskuntaa ja muuta sakkia segregoitumaan. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi pari kauppaa mutta että koko pohjakerros otetaan kerralla haltuun.
Tämä on jälleen yksi esimerkki siitä kuinka ympäristö sopeutuu tulijoihin vaikka homman pitäisi mennä juuri toisinpäin. Sitä "turkulaisten" moskeijaa odotellessa...
Quote from: JPU on 15.01.2010, 16:10:46
Jos tarkoituksena on vastustaa monikulttuuria niin miksi tämä hanke on kannattamisen arvoinen?
Miksi monikulttuurisuutta pitäisi käsitellä monoliittisena kokonaispakettina, jota on joko kannatettava tai vastustettava?
Quote from: JPU on 15.01.2010, 16:10:46
Quote from: myötäjuoksija on 15.01.2010, 15:34:38
Onpa hanke tosin monikulttuuria sen siedettävimmässä muodossaan, joten mikäpä siinä.
Jos tarkoituksena on vastustaa monikulttuuria niin miksi tämä hanke on kannattamisen arvoinen?
En viitsinyt kirjoittaa uusiksi tuota Teemun viestiä. Tässä mokuilussa on kaiketi kyse bisneksestä eikä taikaseinän kuppaamisesta, tarkemmin sanoen se saattaa jopa työllistää joitakin tähän asti Valdelta tulonsa saaneita. Näin siis ideaalitilanteessa. Käytännön toteutus-han voi näissä mokuprojekteissa sitten ollakin jotain ihan muuta.
Kaikkien kulttuurisesti rikkaiden tyhjäntoimittajien välitön maastakarkoitus ja monikulttuurin lopettaminen kuin seinään ei nykytilanteessa taida (ikävä kyllä) olla mahdollista.
QuoteBasaarista vastaa turkulainen Basaari Oy. Se vuokraa liiketiloja sellaisille yrittäjille, jotka tuovat basaariin eksoottisia myyntituotteita eri puolilta maailmaa. Basaariin on tulossa mm. maustekauppa, lihakauppa, mattokauppa, vaatekauppa, elintarvikekauppa, lahjatavaraliike, matkatoimisto. Lähes kaikki yrittäjät ovat maahanmuuttajataustaisia ja tuotteet suomalaisittain eksoottisia.
Eksoottista tulonsiirtoa.
Maahanmuuttajien ansaitsema palkkatulo valuu ulkomailta hankittuihin hyödykkeisiin.
TE-keskukset ja yrittäjätuet toivottavasti helpottavat vaativaa urakkaa.
Quote from: Teemu Lahtinen on 15.01.2010, 15:24:14
Basaarit ovat ehkä juuri sellainen pala "monikulttuurisuutta", jollaisille kipeimmin olisi tarvetta ja jotka parhaiten toimisivat väestöryhmien rajoja alentavina. Kaupallisella pohjalla toimiessa niistä puuttuu veroelätin elementti ja myös viranomaisten on helpompi asioida yrittäjien kanssa, jos kauppakeskus-yritys pitää huolen siitä ettei sen piirissä tapahtu veronkiertoa tai muuta harmaata taloutta.
En usko että basaareilla toimeenpantaisiin moraalinvartioiontia, sillä islamilaisissa maissa juuri kauppiaat ovat perinteisesti suhtautuneet nuivasti kaikenlaisiin uskonkiihkoilihoihin ja kaupankäyntiä rajoittaviin säännöksiin. Toisaalta, kauppiaat ovat helpoiten adoptoineet uuden uskonnon ja hylänneet vanhan, jos siitä on näyttänyt olevan taloudellista etua. Pidän kaupallista islamia parempana kuin hengellistä.
Ovatkohan juutalaisyrittäjät tervetulleita basaariin yrittäjiksi? Mutta totta. Kauppaa käyvät ovat yleensä liberaaleimpia. Raha ei haise ja hyvä diili on hyvä diili, oli ostaja tai myyjä kuka tahansa. Bisneksessä ei juuri pärjää katsomalla liikekumppaneitaan nenänvartta pitkin?
Quote from: P on 15.01.2010, 16:30:26
Quote from: Teemu Lahtinen on 15.01.2010, 15:24:14
Basaarit ovat ehkä juuri sellainen pala "monikulttuurisuutta", jollaisille kipeimmin olisi tarvetta ja jotka parhaiten toimisivat väestöryhmien rajoja alentavina. Kaupallisella pohjalla toimiessa niistä puuttuu veroelätin elementti ja myös viranomaisten on helpompi asioida yrittäjien kanssa, jos kauppakeskus-yritys pitää huolen siitä ettei sen piirissä tapahtu veronkiertoa tai muuta harmaata taloutta.
En usko että basaareilla toimeenpantaisiin moraalinvartioiontia, sillä islamilaisissa maissa juuri kauppiaat ovat perinteisesti suhtautuneet nuivasti kaikenlaisiin uskonkiihkoilihoihin ja kaupankäyntiä rajoittaviin säännöksiin. Toisaalta, kauppiaat ovat helpoiten adoptoineet uuden uskonnon ja hylänneet vanhan, jos siitä on näyttänyt olevan taloudellista etua. Pidän kaupallista islamia parempana kuin hengellistä.
Ovatkohan juutalaisyrittäjät tervetulleita basaariin yrittäjiksi? Mutta totta. Kauppaa käyvät ovat yleensä liberaaleimpia. Raha ei haise ja hyvä diili on hyvä diili, oli ostaja tai myyjä kuka tahansa. Bisneksessä ei juuri pärjää katsomalla liikekumppaneitaan nenänvartta pitkin?
Jep. Ja jos toiminta on Suomen lain mukaista, ei siinä yhteiskunnalla pitäisi olla mitään valittamista. Yrittäjällä on oikeus nimetä yrityksensä haluamallaan tavalla. Jos maahanmuuttajataustainen henkilö haluaa perustaa kauppahallin tai -kadun, en näe miten se eroaisi periaatteiltaan vastaavasta suomalaisesta, vaikka sen nimi ja toiminta olisivat tyyliltään "eksottisempia". Olemmehan me suomalaisetkin shoppailleet jo monia vuosia hyvinkin eksoottisesti, vaikka se ei meistä enää siltä tunnukkaan.
Myös toiminnan moittiminen siitä, että sen kautta rahat valuvat ulkomaille, on hataralla pohjalla. Vilkaiskaapa vaikka sitä "suomalaisen" elintarvike- tai vähittäistavarakaupan sisältöä. Mikä sielläkään on oikeasti täysin kotimaista? No eipä oikeastaan mikään.
Quote from: Aapo on 15.01.2010, 16:18:22
Quote from: JPU on 15.01.2010, 16:10:46
Jos tarkoituksena on vastustaa monikulttuuria niin miksi tämä hanke on kannattamisen arvoinen?
Miksi monikulttuurisuutta pitäisi käsitellä monoliittisena kokonaispakettina, jota on joko kannatettava tai vastustettava?
Koska kokonaisuus koostuu osista. Kuten on nähty, monikulttuuri ei toimi missään joten miksi sen tällaisiakaan osasia ei sitten voisi vastustaa? Muutamia basaareja siellä, uusi moskeija tuolla, sadas vastaanottokeskus täällä. Ennenkuin huomaatkaan, multikultin seuraukset (http://www.youtube.com/watch?v=-1b9J8D3tOg) ovat kaikkialla vain koska "mikäs siinä, ei kai siitä paljon haittaa ole".
Vaikka jollain kokonaisen kerroksen käsittävällä basaarilla on periaatteessa ok tarkoitus, siitä aiheutuu paaaljon muutakin kuin vuokratuloa kiinteistön omistajalle, voittoa kauppiaille ja pari työpaikkaa maahantulijoille. Noh, ainakin poliisin etsintätyöt hieman helpottuvat.
Miksi basaari edes edustaisi monikulttuurisuutta yhtään sen enempää kuin vaikka italialainen pitseria tai texmex-ravintola? Kaikki kulttuurit ottavat vaikutteita toisiltaan, eivätkä kaikki vaikutteet ole edes negatiivisia. Positiivisten vaikutteiden ottaminen on hyvä asia. Negatiivisten vaikutteiden ottaminen on huono asia. Kaikki vaikutteet eivät ole negatiivisia, vaan osa vaikutteista on positiivisia. Suomessa on alettu pelata koripalloa ja soittamaan rokkia, koska suomalainen kulttuuri on ottanut vaikutteita muualta, ei siksi, että Suomi on muuttunut monikulttuuriseksi. Vaikutteiden ottaminen ei muuta mitään monikulttuuriseksi, koska monikulttuuri viittaa tilaan, jossa on useita rinnakkaisia, toisistaan erillisiä kulttuureja, ei yhtä kehittyvää, muuttuvaa ja parantuvaa kulttuuria.
Koska ihmisillä on kyky erottaa huonot asiat hyvistä asioista, voivat kulttuurit kehittyä ja oikeasti rikastua ottamalla vaikutteita toisista kulttuureista. Ihmiset ymmärtävät, että häpeämurhat ja Allahin pilkan kieltäminen ovat negatiivisia vaikutteita, joten he eivät assimiloi niitä kulttuuriinsa. Ihmiset ymmärtävät senkin, että kebab on positiivinen vaikute, joten sen he puolestaan assimiloivat omaan kulttuuriinsa. Kulttuurin kehittyminen tulee erottaa jyrkästi monikulttuurisuudesta, koska kulttuurin kehittymisessä kehittyviä kulttuureja on vain yksi, joka pyrkii muuttumaan paremmaksi. Monikulttuurisuudessa on useita rinnakkaisia kulttuureja, eikä yksi kulttuuri (ja siten sen piirteet) voi olla toista parempi, mikä merkitsee radikaalia arvorelativismia ja sitä, että minkäänlaista kehitystä parempaa kohti ei voi tapahtua, koska mikään asia ei ole tavoittelemisen arvoista. (Toki tämä on kärjistys, mutta ymmärtänette pointin.)
Jos Afghanistan ottaisi vaikutteita Suomen kulttuurista siinä, että naiset ovat tasavertaisia miesten kanssa, olisi Afghanistan parempi paikka ilman, että se muuttuisi monikulttuuriseksi.
Quote from: JPU on 15.01.2010, 17:02:14
Koska kokonaisuus koostuu osista. Kuten on nähty, monikulttuuri ei toimi missään joten miksi sen tällaisiakaan osasia ei sitten voisi vastustaa? Muutamia basaareja siellä, uusi moskeija tuolla, sadas vastaanottokeskus täällä. Ennenkuin huomaatkaan, multikultin seuraukset (http://www.youtube.com/watch?v=-1b9J8D3tOg) ovat kaikkialla vain koska "mikäs siinä, ei kai siitä paljon haittaa ole".
Jos kaikki monikulttuurisuus on yksiselitteisesti vahingollista, samalla logiikalla pitäisi kieltää esim. kiinalaiset ravintolat ja Pensseli-setä. On olemassa monenlaista monikulttuuria, aivan kuten maahanmuuttoakin. On olemassa ihmisten oma-aloitteista, spontaania ja rakentavaa monikulttuurisuutta, kuten kaikenlainen viihde ja liiketoiminta, ja sitten on olemassa ylhäältä päin ohjailtua, pakkosyötettyä ja ideologista monikulttuuria.
Periaatteessa olen Kerosen kanssa samaa mieltä, mutta on täysin semanttinen kysymys, mitä haluaa kutsua monikulttuuriksi ja mitä ei.
Quote from: Aapo on 15.01.2010, 17:15:37
Periaatteessa olen Kerosen kanssa samaa mieltä, mutta on täysin semanttinen kysymys, mitä haluaa kutsua monikulttuuriksi ja mitä ei.
Tuo on kyllä totta, ja itse asiassa se on yksi koko monikultturismikeskustelun suurimmista ongelmista. Oikeastaan mitä tahansa voidaan sanoa monikulttuurisuudeksi ja minkä tahansa voidaan kieltää olevan monikulttuurisuutta. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että monikulttuurisuutta on kaikki, mistä julkinen valta pitää (rajojen avaaminen, jatkuvasti kasvava maahanmuutto, islam...), ja monikulttuurisuutta ei ole mikään, mistä julkinen valta ei pidä (joukkoraiskaukset, ympärileikkaukset, kunniamurhat...). Rasismi ja monikulttuurisuus ovat siinä mielessä samanlaisia käsitteitä, että kumpaakaan ei ole määritelty, mutta molempien pohjalta tehdään politiikkaa.
Quote from: Kettu2 on 15.01.2010, 15:05:56- Paikasta on tarkoitus tehdä niin toiminnaltaan, tuoksuiltaan kuin hengeltäänkin sellainen, että sinne saapuva asiakas voi kokea tulleensa ulkomaille.
Onhan meillä jo Itäkeskus?
Quote- Paikasta on tarkoitus tehdä niin toiminnaltaan, tuoksuiltaan kuin hengeltäänkin sellainen, että sinne saapuva asiakas voi kokea tulleensa ulkomaille.
Jos tuo ei ole sitä paljon haluttua "arjen monikulttuuria" niin ihmettelen että mikä sitä sitten on. Vieras ja eksoottinen maa monikulttuurisine ihmisineen tulee keskelle perunanenäisiä ja tuulipukuisia suomalaisia, eikös tämä ole juuri sitä mitä tänne kaivataan päivästä toiseen?
Mitähän hyötyä tuosta basaari (http://fi.wikipedia.org/wiki/Basaari on? Minusta se vaikuttaa huonolta versiolta kaupasta.
Quote from: Suomitalon renki on 15.01.2010, 17:36:32
Mitähän hyötyä tuosta basaari (http://fi.wikipedia.org/wiki/Basaari on? Minusta se vaikuttaa huonolta versiolta kaupasta.
Lähinnä se on todennäköisesti markkinakikka. "Basaari" on myyvempi termi kuin "kauppa".
Quote from: Jiri Keronen on 15.01.2010, 17:58:04
Quote from: Suomitalon renki on 15.01.2010, 17:36:32
Mitähän hyötyä tuosta basaari (http://fi.wikipedia.org/wiki/Basaari on? Minusta se vaikuttaa huonolta versiolta kaupasta.
Lähinnä se on todennäköisesti markkinakikka. "Basaari" on myyvempi termi kuin "kauppa".
"Tori" tai "kauppahalli" on täsmällisempi käännös. Muutenhan se vertautuu hyvin vaikkapa
Forumiin (http://www.cityforum.fi/).
Kyllä minusta ois tosi jees jos löytyis paikka läheltä josta sais ns eksoottisia ruoka-aineksia yhes-koos ilman että pitää ropata läpi koko kaupunki.
Kaikinpuolin komppaan Teemua, olen hyvinpitkälti samaa mieltä.
Maahanmuuton ja monikultturismin vastustaminen ei ainakaan omalta osaltani tarkoita sitä että pitäisi jotenkin erityisesti vastustaa kaikkea monikulttuurisuutta tai kaikkia maahanmuuttajia.
Itse vastustan turvapaikkashoppailua, sosiaaliturvan väärinkäyttöä ja vastaanottokeskusten perustamista näihin käyttötarkoituksiin. Ja ns. humanitääristä maahanmuuttoa kokonaisuudessaan, eli kaikkea väärin perustein tapahtuvaa valden kukkarolle rasitteena olevaa maahanmuuttoa. Ei minulla mitään ulkomaalaisia tai heidän kulttuuriansa vastaan ole, vaan jos tänne tulevat niin täällä ollaan ja eletään sitten täkäläisten tapojen ja lakien mukaan, itsensä elättäen. Jos tapoihin ja lakeihin ei sopeudu taikka hoitaa itsellensä rikosrekisterin niin välittömästi pihalle tästä maasta.
Jos joku tulee Suomeen ja perustaa yrityksiä (basaareja tässä tapauksessa) tai tulee töihin, on tulijan uskonto ja ihonväri ihan sivuseikka. En missään olosuhteissa hyväksy ihonvärin perusteella tapahtuvaa diskriminointia. Maahantulijoille ei anneta erityiskohtelua eikä erityisvaatimuksia, ei discorahaa vaan kaikki samalla viivalla. Kotoutumisen (yäk mikä sana) hoitakoon jokainen ihan itse. Ei valden rahaa siihenkään varsinaisesti paitsi neuvontaan ja jonkinlaiseen yleisapuun siitä miten täällä eletään.
Quote from: Teemu Lahtinen on 15.01.2010, 15:24:14
En usko että basaareilla toimeenpantaisiin moraalinvartioiontia, sillä islamilaisissa maissa juuri kauppiaat ovat perinteisesti suhtautuneet nuivasti kaikenlaisiin uskonkiihkoilihoihin ja kaupankäyntiä rajoittaviin säännöksiin. Toisaalta, kauppiaat ovat helpoiten adoptoineet uuden uskonnon ja hylänneet vanhan, jos siitä on näyttänyt olevan taloudellista etua. Pidän kaupallista islamia parempana kuin hengellistä.
Ensin liikevoitto, sitten moraali. Kyllä kauppamiehet löytävät itsestään aimo annoksen kansainvälisyyttä ja suvaitsevaisuutta, jos kukkaron pohjalle jää liikevoittoa. Onhan se nähty meikäläisistäkin kauppamiehistä, kapitalisteista puhumattakaan. Hommalaisten (oikeistolaisittain suuntautuneittenkin) kannattaisi lukea parta-Kallen kapitalisimia ylistävät kirjoitukset. Ei raha tunne valtion rajoja eikä uskontoja. Kauppa se on joka kannattaa.
Quote from: MR.Ex-Åbo on 15.01.2010, 19:44:44
Maahanmuuton ja monikultturismin vastustaminen ei ainakaan omalta osaltani tarkoita sitä että pitäisi jotenkin erityisesti vastustaa kaikkea monikulttuurisuutta tai kaikkia maahanmuuttajia. *snip*
Ei täällä varmaan kukaan paitsi harva vastusta maahanmuuttoa, nykyinen maahanmuutto politiikka vaan tarvitsee petsausta.
Tästä on YLE uutisoinut (http://yle.fi/alueet/turku/2010/01/suomen_ensimmainen_basaarialue_avataan_varissuolle_1369834.html), joten olisikohan oikeampi osasto ollutkin kotimaan uutiset.
Ahmed al Chibib
"Ahmed tekee Turussa sen, mitä Obama teki Yhdysvalloissa: tulee ja tekee läpimurron. Ahmed Al Chibib edustaa sitä ilmiötä, josta Suomessa on puhuttu pitkään. Maahanmuuttajat tuovat meille uusia ideoita, uutta resurssia." (Turkulainen 11.11.08)."
Ahmed on 23-vuotias turkulainen kansalaisjärjestöaktiivi ja yrittäjä. Hän on Turun nuorisolautakunnan varapuheenjohtaja ja tasa-arvotoimikunnan jäsen. Ahmed tunnetaan muun muassa keräyksistään, joita hän on järjestänyt synnyinmaansa Irakin hätää kärsiville. Eurooppaan Ahmed vie mukanaan vankan kokemuksen kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta. Hän haluaa taata kaikille samat mahdollisuudet yrittää ja tehdä työtä koko EU:n alueella.
http://www.eurovaalit.sdp.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=14
Eikös ne suuret kasvumarkkinat ole Irakissa. Ulkomaat pumppaa sinne irtonaista rahaa ja kasvumarkkinat ovat valtavat, kun tilanne rauhoittuu. Eikös se basaari kannata tehdä sinne? Möis vähän poronlihaa, karhunlihaa ja hirveä. Mattoja ja suomalaisia koivu- ja mäntykalusteita.
Quote from: Taavitsainen on 15.01.2010, 18:14:06
Kyllä minusta ois tosi jees jos löytyis paikka läheltä josta sais ns eksoottisia ruoka-aineksia yhes-koos ilman että pitää ropata läpi koko kaupunki.
Siitä vaan Hämeentielle ostoksille Kallion kupeeseen!
Basaari tarkoittaa lähinnä kauppahallia, joka esim. Turun keskustasta löytyy. Hyvä, jos sinne kauppiaita löytyy.
Quote from: Jiri Keronen on 15.01.2010, 17:23:55
***
Rasismi ja monikulttuurisuus ovat siinä mielessä samanlaisia käsitteitä, että kumpaakaan ei ole määritelty, mutta molempien pohjalta tehdään politiikkaa.
...ja nyt kun sauna on lämpiämässä, heitetään tähän vielä "ihmisen aiheuttama ilmaston lämpeneminen". ;D Ei, venaas, sehän on peruutettu, nyt odotellaankin taas jääkautta, niin kuin 70-luvulla. Vapautetaankohan katumaasturit autoverosta?
Quote from: Taavitsainen on 15.01.2010, 18:14:06
Kyllä minusta ois tosi jees jos löytyis paikka läheltä josta sais ns eksoottisia ruoka-aineksia yhes-koos ilman että pitää ropata läpi koko kaupunki.
Kaikinpuolin komppaan Teemua, olen hyvinpitkälti samaa mieltä.
Keinoeksotiikkaa sanon minä. Basaari tuntuu basaarilta siellä missä se on keksitty, täällä se on keinotekoista tuontitavaraa samalla tavalla kun savunkeltaiseksi maalattu Bub, jossa on vasaralla hakattu pöydän reunat "vanhoiksi". se ei korvaa viissataavuotta vanhaa Bubia millään tavalla. Halalrottaa siellä teille syötetään ennenpitkää kuitenkin ja kannattaa maksaa käteisellä (http://www.iltalehti.fi/helsinki/200906229791109_hi.shtml).
Minusta suurin ongelma on se, että se sijaitsee Varissuolla, jonne ei kovinkaan moni tavallinen tallaaja eksy edes vahingossa. Minä kävisin mielelläni ostamassa eksoottisempia ruokatarvikkeita ja kaikki kilpailu S-ja K-mafioiden valloittamassa Suomessa on hieno asia, mutta Varissuolla? No, onpahan kohderyhmänsä lähellä.
Quote from: planeta on 15.01.2010, 22:53:43
Helsingissä Hämeentiellä etnokauppoja pyörittävät lähinnä vietnamilaiset ja jotkut arabit. Hieno juttu. Yhtään somalien ylläpitämää liikettä en tunne. Oletteko nähneet? Entäs somalien ravintolaa? Ahkerana etnoruokien harrastajana kävisin mielelläni somalialaisessa ravintolassa tai kahvilassa. Haluaisin ihan oikeasti tutustua heidän ruokiinsa, muihinkin kuin niihin piirakoihin (samosa, jos muistini ei petä?).
Somalaeilla on muuten hyviä ruokia, olen törmännyt niihin jenkkilän puolella.
Tosin ovat makeita versioita arabi ruuista...
Quote from: Taavitsainen on 15.01.2010, 23:01:33
Quote from: planeta on 15.01.2010, 22:53:43
Helsingissä Hämeentiellä etnokauppoja pyörittävät lähinnä vietnamilaiset ja jotkut arabit. Hieno juttu. Yhtään somalien ylläpitämää liikettä en tunne. Oletteko nähneet? Entäs somalien ravintolaa? Ahkerana etnoruokien harrastajana kävisin mielelläni somalialaisessa ravintolassa tai kahvilassa. Haluaisin ihan oikeasti tutustua heidän ruokiinsa, muihinkin kuin niihin piirakoihin (samosa, jos muistini ei petä?).
Somalaeilla on muuten hyviä ruokia, olen törmännyt niihin jenkkilän puolella.
Tosin ovat makeita versioita arabi ruuista...
Mehän olemme täällä ruokkiaksemme somalit, eikä päinvastoin. Osoittakaa nyt edes vähän kunnioitusta.
No mutta kaverit?
Mielestäni jokainen Suomeen yrityksen perustava on oletusarvoisesti hyvä tyyppi. Ainakin idea on hyvä, katsotaan toimiiko vai eikö, mutta tuen kyllä tällaista toimintaa ja aioin paikallakin käydä.
Varsin ok: minusta tuollaiset harkitutkin eläymysjutut ovat hyviä. Oli kyse sitten joulupukinmaasta tai basaarista. Toki tietysti sillä rajoitteella että pysyvät aisoissa, eli eivät riko mitään muuta. Mutta miksipä rikkoisivat?
Toisaalta olen sitä mieltä että "kauppahalli" on tietysti jo sama asia, mutta nykyiset suomalaiset kauppahallit ovat... no, suomalaisia. Pidetään ne sellaisina, ja annetaan basaaristien yrittää omalla tavallaan.
Tampereen kauppahallissa taitaa kyllä olla muutamiakin etno-yrittäjiä, eikä siinäkään mitään vikaa ole, kunhan sieltä vielä sitten löytyy se lihakauppias jne myös.
Quote from: planeta on 15.01.2010, 22:53:43
Helsingissä Hämeentiellä etnokauppoja pyörittävät lähinnä vietnamilaiset ja jotkut arabit. Hieno juttu. Yhtään somalien ylläpitämää liikettä en tunne. Oletteko nähneet? Entäs somalien ravintolaa? Ahkerana etnoruokien harrastajana kävisin mielelläni somalialaisessa ravintolassa tai kahvilassa. Haluaisin ihan oikeasti tutustua heidän ruokiinsa, muihinkin kuin niihin piirakoihin (samosa, jos muistini ei petä?).
Samosa taitaa olla Intialainen piirakka. Intialaisesta "delistä" olen niitä ostanut.
Quote from: Paholaisen asianajaja on 15.01.2010, 22:10:40
Minusta suurin ongelma on se, että se sijaitsee Varissuolla, jonne ei kovinkaan moni tavallinen tallaaja eksy edes vahingossa. Minä kävisin mielelläni ostamassa eksoottisempia ruokatarvikkeita ja kaikki kilpailu S-ja K-mafioiden valloittamassa Suomessa on hieno asia, mutta Varissuolla? No, onpahan kohderyhmänsä lähellä.
Varissuo on Turun monikulttuurisin lähiö. Se, että tälläinen basaari sijoitetaan sinne on todellakin asia, josta pitäisi keskustella.
Basaari pitäisi ehdottomasti perustaa alueelle, missä ei ole maahanmuuttajaenemmistöä.
Tiloja Turusta löytyy varmasti.
Juuri tällä tavalla Varsisuosta tehdään eksoottista multikulturilähiötä, tulevaisuuden ghettoa.
Quote from: Maltillinen on 15.01.2010, 23:36:36
No mutta kaverit?
Mielestäni jokainen Suomeen yrityksen perustava on oletusarvoisesti hyvä tyyppi. Ainakin idea on hyvä, katsotaan toimiiko vai eikö, mutta tuen kyllä tällaista toimintaa ja aioin paikallakin käydä.
tuota tuota...
tuollaista yritystä kuin Idän Basaari Oy ei ole...
tuollainen uusi yritys löytyy turusta kuitenkin
Marrakech basaari Oy
yrityksen johtohenkilöitä ei ole merkitty. tahtoo siis sanoa sitä, ettei vuokrasopimusta voi kirjoittaa vielä kukaan...
vuokranantajaa, joka vuokraisi tilansa olemattomalle yritykselle, jonka johdossa olisi petoksesta tuomittu henkilö, ei ole (paitsi valtio tai joku muu tuki-instanssi)...
no mitä pienistä, toivottavasti basaari tulee ja suomi rikastuu..;)
Quote from: Kallioinen Käsi on 15.01.2010, 21:12:19
Siitä vaan Hämeentielle ostoksille Kallion kupeeseen!
Ja olettaen että kalpeanaamalla on oikeasti asiaa Al-Kebabin Basaariin. Tämä samainen suvaitsevaisuuden ja monikulttuurin kehto, Varissuon Itäkeskus, on se paikka, jossa kantasuomalaisia asiakkaita käännytetään pois ählyjen liikkeistä ja joissa on viimeisen viikon ajan seissyt vihaisen näköisiä partamiehiä aamusta iltaan. Mitä lie hekin siellä valvovat, ettei vain olisi moraalipoliisi pesiytynyt tännekin?
Harmi että se alakerran liikeidea nyt oli tällainen. Olen Itäkeskuksessa käydessäni pohtinut, että mitäköhän varten siellä äijät kellarissa remppaavat. Alkaa olla koko kauppakeskus hiljalleen alueen näköinen, kotimaiset yrittäjät katoavat Kelan ja miljoonan kebab/itämainen krääsä -myymälän edestä.
Minua ei sinänsä oletusarvoisesti kiinnosta "etnoputiikki", mutta en näe tässä basaarin perustamisen ajatuksessa mitään arveluttavaa tai negatiivista. Ei vain ole minun juttuni. Keronen oikeastaan aika tyhjentävästi tiivisti monikulttuurisuuden ja "monikulttuurisuuden" eron. Sanoilla voi kikkailla loputtomasti. Minä en pidä arvomaailmani vastaisista asioista. Olivat ne monikulttuurisuutta tai eivät. Basaarista en kertakaikkiaan löydä mitään mitä voisin oletusarvoisesti pitää arvomaailmani vastaisena (oletan tämän pätevän suurimpaan osaan ihmisistä) joten en koe asiakseni kritisoida sitä.
Yrittää saa, kunhan veroasiat, henkilöstöasiat, (elintarvike)hygienia ja muukin turvallisuus & tuotevastuu toimii samalta pohjalta kuin muissakin kaupoissa ja kauppahalleissa. Etnotasoistusta ei näihin tarvita, jos liikeidea on kunnossa. Käyn ostoksilla, kun homma toimii. Kiusaan terveystarkastajaa, jos homma meinaa kusta asiakkaan lahkeille.
Hesarissahan oli tänää juttua etnoravintoloiden palkkakustannuksista, jotks jäävät reilusti alle virallisten keskiarvojen. Kilpaile siinä sitten kaikki Tel, Lel ja kunnon palkkaa maksavana Pizza-kebab-yrittäjänä tällaisia vastaan...
Mikäs tuossa, itse asiassa ihan siisti juttu jos hommat asiallisesti "basaarissa" hoidetaan.
Quote from: Suomitalon renki on 15.01.2010, 21:02:08
Ahmed al Chibib
"Ahmed tekee Turussa sen, mitä Obama teki Yhdysvalloissa: tulee ja tekee läpimurron. Ahmed Al Chibib edustaa sitä ilmiötä, josta Suomessa on puhuttu pitkään. Maahanmuuttajat tuovat meille uusia ideoita, uutta resurssia." (Turkulainen 11.11.08)."
En vain jaksaisi lukea julistusta ihq mamuista, näistä yksittäistapauksista.
Itäkeskukseen tulee 13 liikkeen basaari, Turkulainen, 16.1.2010
http://www.turkulainen.fi/Paikallisuutiset/Kaikki-uutiset/Itakeskukseen-tulee-13-liikkeen-basaari
Quote from: Juha J. on 16.01.2010, 17:33:05
Mikäs tuossa, itse asiassa ihan siisti juttu jos hommat asiallisesti "basaarissa" hoidetaan.
Quote from: Suomitalon renki on 15.01.2010, 21:02:08
Ahmed al Chibib
"Ahmed tekee Turussa sen, mitä Obama teki Yhdysvalloissa: tulee ja tekee läpimurron. Ahmed Al Chibib edustaa sitä ilmiötä, josta Suomessa on puhuttu pitkään. Maahanmuuttajat tuovat meille uusia ideoita, uutta resurssia." (Turkulainen 11.11.08)."
En vain jaksaisi lukea julistusta ihq mamuista, näistä yksittäistapauksista.
Yhtään vähättelemättä basaareita tai ahkeria mamumyyjiä, niin mikä näistä basaareista nyt tekee niin uskomattomia verotulojen lähteitä, että niillä voidaan jotenkin todistella monikulttuurisuuden innovaatiopotentiaalia ja välttämättömyyttä? Siis kamoon, miten ihmeessä jotkut krääsäbasaarit ovat mitenkään uusia innovatioita tai jotain laman elvyttäjiä? Jos suomalainen perustaa kirpputorin, se ei kiinnosta yhtään ketään, mutta kun oikeanvärinen mamu perustaa kirpputorin, se on ihmeellinen asia ja edustaa jotain vitun uusia ideoita ja resursseja. Voi kyllästys.
Taitaa kyllä mennä niin että todellisuudessa me veron maksajat kustannetaan koko kokeilu. Ja jotkut viisaat huijarit vieläpä tienaa extraa tukien päälle.
En ymmärrä täällä esiintyvää basaarivastaisuutta. Jotenkin minusta tuntuu, että ongelmana on ennemmin perustaja kuin itse hanke. Olisitteko yhtä paljon vastaan, jos perustajana olisinkin vaikkapa minä tai Toivo Sukari?
Jos te ette halua asioida basaarissa/kiinalaisessa ravintolassa/vastaavassa, niin älkää menkö sinne mutta älkää estäkö halukkaita asioimasta siellä. Helsingin keskustassa on useita liikkeitä, joissa myydään persialaisia mattoja. Ovatko nämäkin liikkeet teistä ongelmallisia?
Quote from: JulianAlexander on 16.01.2010, 18:42:20
Taitaa kyllä mennä niin että todellisuudessa me veron maksajat kustannetaan koko kokeilu. Ja jotkut viisaat huijarit vieläpä tienaa extraa tukien päälle.
Mahdollistahan tuokin mutta onko sinulla tarjota näytöksi muutakin kuin kutinan perseessäsi?
Quote from: JulianAlexander on 16.01.2010, 18:42:20
Taitaa kyllä mennä niin että todellisuudessa me veron maksajat kustannetaan koko kokeilu. Ja jotkut viisaat huijarit vieläpä tienaa extraa tukien päälle.
Onhan tuokin
mahdollista mahdollinen uhka mahdollinen haaste, mutta eipä nyt kiirehditä asioiden edelle.
Quote from: M.E on 16.01.2010, 18:52:05
En ymmärrä täällä esiintyvää basaarivastaisuutta. Jotenkin minusta tuntuu, että ongelmana on ennemmin perustaja kuin itse hanke. Olisitteko yhtä paljon vastaan, jos perustajana olisinkin vaikkapa minä tai Toivo Sukari?
Jos te ette halua asioida basaarissa/kiinalaisessa ravintolassa/vastaavassa, niin älkää menkö sinne mutta älkää estäkö halukkaita asioimasta siellä. Helsingin keskustassa on useita liikkeitä, joissa myydään persialaisia mattoja. Ovatko nämäkin liikkeet teistä ongelmallisia?
Quote from: JulianAlexander on 16.01.2010, 18:42:20
Taitaa kyllä mennä niin että todellisuudessa me veron maksajat kustannetaan koko kokeilu. Ja jotkut viisaat huijarit vieläpä tienaa extraa tukien päälle.
Mahdollistahan tuokin mutta onko sinulla tarjota näytöksi muutakin kuin kutinan perseessäsi?
Tuohon auttaa rektaalivoide, mutta jotenkin järkikin sanoo, että kyseessä on lypsy. Jos osoittautuu, että näin ei kumminkaan ole, niin pystyn kyllä muuttamaan mielipiteeni.
Okei, ei pitäisi olla ennakkoluuloinen, mutta...
Quote from: M.E on 16.01.2010, 18:52:05Olisitteko yhtä paljon vastaan, jos perustajana olisinkin vaikkapa minä
Minä vastustan mielivaltaisten despoottien basaareita!
Muistetaanhan Chibibistä julkaistu kirjoitus, ottamatta kantaa sen todenperäisyyteen. http://piikkilanka.blogspot.com/2009/05/eurovaaliehdokas-ahmed-al-chibib.html
Aika venkula.
Quote from: Jari Leino on 16.01.2010, 22:04:18
Quote from: M.E on 16.01.2010, 18:52:05
En ymmärrä täällä esiintyvää basaarivastaisuutta.
Onko rassismin rinnalle nousemassa basarismi?
On myös lanseerattava käsitteet "basarimeininki" ja "basarivitsit". Aivan sama mikä taho näitä muovisia lelubasaareita perustaa, mielestäni tämä ei ole hyvä juttu. Jostain syystä tuntuu siltä, että tästä saattaa helposti tulla trendi. Basaareita joka notkoon ja saarelmaan. Niemisen rahoilla tietenkin.
Se on kuluttajien päätettävissä. Ei sellaista basaaria tai kauppahallia ole jossa vuokrat ja ostokset maksettaisiin verovaroista.
Siis, eikö ketään näe sitä ongelmana, että se perustetaan Itä-Turkuun?
http://www05.turku.fi/urban/files/alueanalyysi.pdf
Quote from: Mika.H on 16.01.2010, 11:49:54
Quote from: Maltillinen on 15.01.2010, 23:36:36
No mutta kaverit?
Mielestäni jokainen Suomeen yrityksen perustava on oletusarvoisesti hyvä tyyppi. Ainakin idea on hyvä, katsotaan toimiiko vai eikö, mutta tuen kyllä tällaista toimintaa ja aioin paikallakin käydä.
tuota tuota...
tuollaista yritystä kuin Idän Basaari Oy ei ole...
tuollainen uusi yritys löytyy turusta kuitenkin
Marrakech basaari Oy
yrityksen johtohenkilöitä ei ole merkitty. tahtoo siis sanoa sitä, ettei vuokrasopimusta voi kirjoittaa vielä kukaan...
vuokranantajaa, joka vuokraisi tilansa olemattomalle yritykselle, jonka johdossa olisi petoksesta tuomittu henkilö, ei ole (paitsi valtio tai joku muu tuki-instanssi)...
no mitä pienistä, toivottavasti basaari tulee ja suomi rikastuu..;)
Kas, kas?
Tutkitaan kuitenkin ennen kuin hutkitaan ... voi olla myös oikeita syitä miksi yritystä ei vielä löydy kaupparekisteristä...
Quote from: M.E on 16.01.2010, 18:52:05
En ymmärrä täällä esiintyvää basaarivastaisuutta. Jotenkin minusta tuntuu, että ongelmana on ennemmin perustaja kuin itse hanke. Olisitteko yhtä paljon vastaan, jos perustajana olisinkin vaikkapa minä tai Toivo Sukari?
Ongelmana perustajana? niin onkin, koska rahanpesu ja/tai jalka-oven-väliin-pisnes, tämä tarkoittaa samaa kuin minareetit, saada istutettua oma kultturi tänne, kaikki konstit kelpaa. Jos sinä perustaisit basaarin se olisi varmasti rehellistä eikä uhkaisi suomalaisuutta, mutta mihin me basaaria tarvitaan?
Miksi tänne on tultava basaari? Pitäisikö tänne tasapuolisuuden nimissä saatava Gambialainen lihatiski kärpäsineen? Näin yhdellä radioamatöörileirillä videon ko. maasta toreineen..huh huh. Miksi emme kaipaisi Viipurilaista lihatoria kulkukoirineen, kun kerran sitä monikultturia tänne tarvitaan, Ellei vieläkään osaa löytää kanelia siwasta, toki Turkista löytyy muutama joviaali maustekauppias.
Uskoakseni valtion tuella suurin osa(jossei jopa kaikki) laita kippoloitaan pystyyn. Miten voi kebab paikkojakin tulla kuin sieniä sateella? Tuskin omasta pussista kustantavat..
Joten voi kai sanoa että jokainen kebab mesta on meidän rahoittama. Muös basaari hanke menee samaan katekoriaan.
Myös rahanpesua ja pimeitä työ-markkinoita paikoissa harrastetaan enimmissä määrin, ja tuntuu jopa että virkavalta on asialle kääntänyt selkänsä. Ajattelevat varm että kiva kuitenkin jotta eivät ole kaduilla tyhjänpanttina notkumassa..
Mutta tietenkin kiva niille ja meille jotka tykkäävät.
Quote from: Sir Mustapossu on 16.01.2010, 22:39:23
On myös lanseerattava käsitteet "basarimeininki" ja "basarivitsit". Aivan sama mikä taho näitä muovisia lelubasaareita perustaa, mielestäni tämä ei ole hyvä juttu. Jostain syystä tuntuu siltä, että tästä saattaa helposti tulla trendi. Basaareita joka notkoon ja saarelmaan. Niemisen rahoilla tietenkin.
Totta helvetissä siitä tulee trendi mikäli kauppa käy. Puhutaan kysynnän ja tarjonnan laista. Liike-elämä toimii siihen malliin että mikäli ihmisten ostokäyttäytyminen alkaa näyttää siltä että he laittavat mielellään rahaa haisemaan "basaarissa", on järkevää kaupankäyntiä perustaa moinen. Sitä, mikä tässä lähtökohtaisesti olisi "ei hyvä juttu" en ymmärrä.
Quote from: Dogah on 16.01.2010, 18:04:51
Itäkeskukseen tulee 13 liikkeen basaari, Turkulainen, 16.1.2010
http://www.turkulainen.fi/Paikallisuutiset/Kaikki-uutiset/Itakeskukseen-tulee-13-liikkeen-basaari
Ahmed Al Chibib kertoo, että rahoitus on pitkällä, mutta vielä hiukan kesken. Hän etsii nyt yrittäjiä, jotka ovat kiinnostuneita hankkeesta.
– Tämänkaltaista kauppapaikkaa ei ole Turussa missään muualla.
niih. villi veikkaus. valde maksaa...
Quote from: JulianAlexander on 17.01.2010, 18:32:54
Miten voi kebab paikkojakin tulla kuin sieniä sateella? Tuskin omasta pussista kustantavat..
Luin joskus netistä tutkimuksen, jonka mukaan varsinkin 80-90 -luvuilla suurin osa kebab-paikoista oli perustettu valtion ja suomalaisten naisen rahoilla. Ja tämä oli siis ihan ns. virallinen tutkimus, ei mikään suomi24-mielipide :) Löytäisinköhän sen vielä googlettamalla.. Hmm..
Basaarit ovat ahdistavia, riippumatta onko vähän vaiko paljon ihmisiä siellä.
En erityisemmin usko että suomalaisia kiinnostaisi erityisemmin muut kuin eksoottiset mausteet ja elintarvikkeet, joita saa muutenkin etnokaupoista.
QuoteSuomessa asuvat tulokkaat täytyisi työllistää ensin
Maahanmuuttaja ymmärtää Sdp:n johtavien tovereiden näkemyksiä
Turun Sanomat 27.5 2010 05:00:29
Sdp:n puoluekokoukseen tänään matkaava varissuolainen yrittäjäAhmed Al Chibib , 24, ei ole hätkähtänytEero Heinäluoman tai Jutta Urpilaisen kohulausuntoja. Al Chibib on sitä mieltä, että Suomessa asuvat maahanmuuttajat pitäisi työllistää ennen uuden väen houkuttelua. "Maassa maan tavalla" on taas itsestään selvä periaate, jota suomalaistenkin pitäisi noudattaa ulkomailla.
Ahmed Al Chibibin tie vei 18 vuotta sitten Etelä-Irakin Basrasta saudiarabialaisen pakolaisleirin kautta Turun Varissuolle. Nyt hän on tuomassa Lähi- ja Keski-idän maailmaa turkulaiseen suurlähiöön, sillä liikekeskuksen alakertaan valmistuu kovaa kyytiä basaari. Al Chibib on hankkeen primus motor. Tuhannen neliön ja 17 yrityksen kokonaisuus avaa ovensa 11. kesäkuuta.
–?Itse pyöritän elintarvike- ja mattokauppaa. Laitan nykyisen myymäläni Skanssissa kiinni, hän jutustelee.
Ennen avajaisia pitää kuitenkin hoitaa puolueen asioita Joensuussa. Ahmed Al Chibib on ollut kolme vuotta Sdp:n jäsen. Hän johtaa Turun kansainvälistä sos.dem. yhdistystä ja vaikuttaa nuorisolautakunnan varapuheenjohtajana.
Sunnuntaina hän nousi Sdp:n eduskuntavaaliehdokkaaksi. Hän on koittanut onneaan myös kunta- ja eurovaaleissa.
–?Se, mitä olen saanut Suomesta, on oikeudenmukaisuus. Kaikilla on mahdollisuus opiskella ja käydä töissä. Irakissa käydessäni huomasin, kuinka korruptoitunutta meno oli. Rikkaat pärjäävät, ihmisellä ei ole väliä. Sosiaalidemokratiassa ihmisellä on väliä, ei rahalla, hän uskoo.
Tulokkaat työllistävät
jo nyt tuhansia
Mutta miten sosiaalidemokratiaan sitten sopii eduskuntaryhmän puheenjohtajan Eero Heinäluoman puhe siitä, että työperäistä maahanmuuttoa ei pidä taantuman aikana lisätä, koska tulijat vievät suomalaisten työt? Tai puheenjohtaja Jutta Urpilaisen puheet elämisestä maassa maan tavalla?
Al Chibib ei torju Heinäluoman ajattelua. Hän muistuttaa, että Suomessa on paljon työttömänä olevia pakolaisia ja muita maahanmuuttajia.
–?Maahanmuuttajia ei ole onnistuttu kotouttamaan Suomeen. Heitä pitäisi kouluttaa aloille, joissa tarvitaan työvoimaa ja tarjota sitten työharjoittelua. Kaupungillakin on vaikka kuinka paljon töitä, joita hankitaan nyt alihankkijoilta, hän sanoo.
–?Jos nyt otamme muualta ulkomailta maahanmuuttajatyövoimaa, niin mitä hyötyä jää siitä väestä, joka täällä jo on?
Tulevaisuudessa toki tarvitaan lisää maahanmuuttajia, jotta hyvinvointivaltio pysyisi pystyssä.
–?Muuttajat pitäisi nähdä voimavarana. Suomessa on jo nyt 6?500 maahanmuuttajayritystä, jotka työllistävät 20?500 ihmistä, hän tietää.
Turkulaisdemari hyväksyy myös Urpilaisen lausunnon.
–?Jos olen Irakissa, haluan että suomalaiset ovat siellä meidän maamme tavalla eivätkä vaikka ryypiskele kadulla.
Mitään huivikieltoa Al Chibib ei Suomeen silti halua. Kohuttujen isoäitienkin hän sallisi pysyä Suomessa.
Eläkeläiset nuoren
miehen vaaliteema
Al Chibib ei missään nimessä allekirjoita väitettä, jonka mukaan Sdp:n ulkomaalaislinja olisi koventunut.
–?Urpilainen on nostanut maahanmuuttaja-asiat esille. Nyt meillä on tässä asiassa linja, ennen ei ollut.
Puoluekokousedustaja antaakin johdolle kouluarvosanan 8,5. Hän luottaa voittoon kevään 2011 eduskuntavaaleissa.
Varsinais-Suomen Sdp:lle hän povaa nykyisen neljän paikan sijasta viittä. Yksi läpimenijöistä olisi Ahmed Al Chibib.
–?Itse nostan vaaliteemaksi eläkeläiset. He ovat tehneet paljon töitä ja maksaneet veroja. Samoin pienyrittäjien kohtelu on epäoikeudenmukaista. Sitä on parannettava. Isot ketjut ovat syöneet pienet yrittäjät.
JARI HEINO
http://www.ts.fi/online/kotimaa/134287.html
Kuvateksti:
QuoteBasaaria rakennuttava Ahmed Al Chibib halusi valokuvaan myös tulevaisuuden eli kymmenkuukautisen sisarentyttärensä Jasminin. Jasmin on kolmannen polven maahanmuuttaja. TS/Timo Jerkku.
http://www.turkulainen.fi/Uutiset/Paikallisuutiset/Itakeskuksen-alakertaan-tuli-monikulttuurinen-basaari
QuoteItäkeskuksen alakertaan tuli monikulttuurinen basaari
11.06.2010 15:10
Teija Uitto
Kauppias Ahmed Al Chibib sai viimeiset tavarat tullista viittä vaille avajaisia. - Olen ehtinyt nukkua tällä viikolla todella vähän, pari tuntia yössä.
Idän Basaarissa on 17 kauppapaikkaa. Uusi kauppakeskus avattiin Itäkeskuksessa perjantaina.
Kauppias Ahmed Al Chibibillä on takanaan kiireinen viikko. Tavaralähetys Syyriasta juuttui tulliin.
- Saimme matot basaariin ihan viime hetkillä.
Avajaisia edeltävänä päivänä hän ajoi pari sataa kilometriä teurastamoon, jossa halal-liha käsitellään oikeaoppisesti.
- Eläin tainnutetaan Suomen lainsäädännön mukaan, sitten veri juoksutetaan pois. Teurastus tehdään Jumalan nimeen, hän kuvailee halal-lihan oikeaoppista teurastusta.
– Meiltä lähetetään teurastamoon jatkossakin aina oma teurastaja, hän toteaa.
Uuden Idän Basaarin tavoitteena onkin palvella erityisesti maahanmuuttaja-asiakkaita mutta myös kaikkia turkulaisia, jotka haluavat löytää vaihtelua kauppaostoksiinsa. Basaarissa on edustettuna 20 eri kulttuuria. Kaupan on elintarvikkeitten lisäksi vaatteita, koruja, mattoja, koriste-esineitä ja vaikka mitä. Valikoima vaihtuu usein. Tunnelma tavoittelee turkkilaisbasaareita.
– Aina on jotain uutta. Tarkoituksena on yllättää asiakas myönteisesti, hän toteaa.
Idän Basaari on Suomen ensimmäinen basaarityyppinen, monikulttuurinen kauppapaikka. Liikkeitä on keskuksessa kaikkiaan 17. Suurimman pinta-alan Itäkeskuksen alakerrasta vie Ahmed Al Chibibin oma elintarvikeliike, joka on erikoistunut halal-lihaan, äyriäisiin, eksoottisiin herkkuihin ja mausteisiin.
Idän Basaarin piti aueta alun perin jo pääsiäiseksi. Aikataulu lykkääntyi rakennuslupasyistä. Viime tingassa taas oli vaikeuksia saada tavarat ajoissa perille.
– Olen ehtinyt nukkua todella vähän, viime yönäkin vain pari tuntia. Kun sitten väsyneenä kasattiin hyllyjä, nekin rakennettiin ensin väärin, Ahmed Al Chibib nauraa. Onneksi yrittäjä on tottunut venymään. Hän on pitänyt aiemmin makeisliikettä kauppakeskus Skanssissa, Chibibillä on ollut myös oma maahantuontiliike.
Idän Basaarin avajaiset pidettiin perjantaina vatsatanssin ja rummunsoiton säestyksellä. Vastaavia kulttuuriyllätyksiä on luvassa myös jatkossa.
Toivotan onnea ja menestystä hankkeelle!
(boldaukset artikkelissa ovat minun tekemiäni)
QuoteBasaaria rakennuttava Ahmed Al Chibib halusi valokuvaan myös tulevaisuuden eli kymmenkuukautisen sisarentyttärensä Jasminin. Jasmin on kolmannen polven maahanmuuttaja. TS/Timo Jerkku.
Ettei vahingossakaan olisi suomalainen.
Mamuus tuntuu periytyvän sukupolvelta toiselle.
QuoteIdän Basaarin avajaiset pidettiin perjantaina vatsatanssin ja rummunsoiton säestyksellä. Vastaavia kulttuuriyllätyksiä on luvassa myös jatkossa.
Koko perheen juhla jatkuu, seuraavaksi he voisivat yllättää vaikka Linnanmäellä käyneitä lapsiperheitä julkisella Halal-teurastuksella.
(Mikä meitä vaivaa, kun kaiken sallimme?)
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 14.06.2010, 00:45:55
QuoteIdän Basaarin avajaiset pidettiin perjantaina vatsatanssin ja rummunsoiton säestyksellä. Vastaavia kulttuuriyllätyksiä on luvassa myös jatkossa.
Koko perheen juhla jatkuu, seuraavaksi he voisivat yllättää vaikka Linnanmäellä käyneitä lapsiperheitä julkisella Halal-teurastuksella.
(Mikä meitä vaivaa, kun kaiken sallimme?)
Basaarista minareettiin, minareetista moskeija, moskeijasta moku-Turku,
moku-Turusta Turkustan.
Heippa, Suomi ja suvaitsevaiset.
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 14.06.2010, 00:45:55
QuoteIdän Basaarin avajaiset pidettiin perjantaina vatsatanssin ja rummunsoiton säestyksellä. Vastaavia kulttuuriyllätyksiä on luvassa myös jatkossa.
Koko perheen juhla jatkuu, seuraavaksi he voisivat yllättää vaikka Linnanmäellä käyneitä lapsiperheitä julkisella Halal-teurastuksella.
(Mikä meitä vaivaa, kun kaiken sallimme?)
Mitä pahaa ko. basaarissa on? Se tuo myös työpaikkoja. Kukaan ei varmasti ole puhunut halal-teurastuksesta Linnanmäellä. Mikä ero sinusta halal-teurastuksella ja nykyisin muuten käytetyllä teurastuksella on?
Yhtenä päivänä ajelin juuri lähi-itäkeskuksen ohi ja mietin että miten mahtaa olla kauppakeskuksen tulevaisuus sillä tuskin kanttikset haluaa olla välttämättä mölysäkkien seassa ja tässähän se vastaus tulikin kysymykseen.
Merkkiliikkeet ja pienet putiikit jotka myyvät bikineitä sekä kortsuja ym. harama tavaraa jäävät ilman asiakkaita ja vaihtavat osoitetta, tilalle tulee halal-liha kauppa ja basaari aitoon itämaan tyyliin.
Ei sillä että pidän asiaa pahana vaan päinvastoin tämähän on omanlainen koebiösfääri minikoossa jossa näkee kehityksen suunnan eli kantaväki väistyy ja uuskulttuuri valtaa tyhjäksi jääneen tilan.
Positiivista on myös että tulijatkin tahkoaa oman leipänsä eikä ole kela-goldin varassa.
Quote from: Vihervasemmisto on 14.06.2010, 08:19:58
Mitä pahaa ko. basaarissa on?
Nationalistina ja omasta kulttuuristani kiinnipitävänä traditionalistina kannatan vilpittömästi monikulttuurista maailmaa. Sellaista, jossa jokainen kulttuuri elää omassa ympäristössään, eikä tunge toisten nurkkiin. Kulttuuri on aidointa aina omassa ympäristössään. Kuka sellaista haluaa kokea, matkustelkoon. Niin minäkin teen ja olen tehnyt.
Jokainen monikulttuurista Suomea haluava suomalainen strittaa oman kulttuurinsa ja edellisten sukupolvien työn päälle.
QuoteSe tuo myös työpaikkoja.
Julkisista varoista subventoituja, Muuten, katso edellinen.
QuoteKukaan ei varmasti ole puhunut halal-teurastuksesta Linnanmäellä.
Jokainen muutos alkaa pienin askelin. Jos tässä maassa annetaan jo etnisten vähemmistöjen sanella tapojaan (toiselle samaa uskontoa tunnustavalle etniselle välhemmistölle) julkisella paikalla ja se aiheuttaa Linnanmäellä koetun kaaoksen, olemme matkalla sitä kuuluissa hyvillä aikomuksilla kivettyä tietä helvettiin.
QuoteMikä ero sinusta halal-teurastuksella ja nykyisin muuten käytetyllä teurastuksella on?
Ei se ole mikään mielipidekysymys. Halal-teurastuksessa tapetaan tajuissaan oleva eläin (peloissaan ja tuskissaan) veri vuodattaen. Normaalissa teurastuksessa eläin tainnutetaan. Ja se miten minä lihani (pääasiassa hankin) tapahtuu metsästystapahtuman kautta. Harkittu riistalaukaus joka tappaa lähes välittömästi ja vasta sen jälkeen veren laskeminen.
Halal-teurastus on puhdasta eläinrääkkäystä. Olen ihmetellyt pitkään miksi eräät vihervasemmistolaiset ns. eläinsuojelijat (http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Vasemmistoliitto+lopettaisi+turkistarhauksen/1135257731315) eivät vastusta sitä.
Ai niin, sehän on monikulttuuria - toisin kuin turkistarhaus.
Quote from: JPU on 15.01.2010, 17:02:14
Quote from: Aapo on 15.01.2010, 16:18:22
Quote from: JPU on 15.01.2010, 16:10:46
Jos tarkoituksena on vastustaa monikulttuuria niin miksi tämä hanke on kannattamisen arvoinen?
Miksi monikulttuurisuutta pitäisi käsitellä monoliittisena kokonaispakettina, jota on joko kannatettava tai vastustettava?
Koska kokonaisuus koostuu osista. Kuten on nähty, monikulttuuri ei toimi missään joten miksi sen tällaisiakaan osasia ei sitten voisi vastustaa? Muutamia basaareja siellä, uusi moskeija tuolla, sadas vastaanottokeskus täällä. Ennenkuin huomaatkaan, multikultin seuraukset (http://www.youtube.com/watch?v=-1b9J8D3tOg) ovat kaikkialla vain koska "mikäs siinä, ei kai siitä paljon haittaa ole".
Kohta täällä varmaan kuunnellaan englantilaista musiikkia, syödään italialaista tai aasialaista ruokaa ja katsellaan amerikkalaisia teeveesarjoja. Hyi helvetti, ei sellaista meille. Minäkin vihaan monikulttuuria. Minä en syö kuin Suomessa kasvanutta lanttua, luen vain suomessa suomalaisille suomeksi kirjoitettuja kirjoja ja tihrustelen likinäköisenä ympärilleni sillä silmälasitkin ovat arabialaisena keksintönä silkkaa kulttuurimyrkkyä.
Monikulttuurisuutta ei tarvitse vastustaa
joka asiassa. Basaarit ja ulkomaalaisten pitämät ruokapaikat ovat ehdottomasti positiivinen asia, eikä niitä ole mitään syytä vastustaa. Se, että syö kiinalaista ruokaa ei tarkoita, että haluaa myös vaihtaa suomalaisen meiningin kabulilaiseen meininkiin.
[quote}
Vaikka jollain kokonaisen kerroksen käsittävällä basaarilla on periaatteessa ok tarkoitus, siitä aiheutuu paaaljon muutakin kuin vuokratuloa kiinteistön omistajalle, voittoa kauppiaille ja pari työpaikkaa maahantulijoille. Noh, ainakin poliisin etsintätyöt hieman helpottuvat.
[/quote]
...tai sitten siitä on tasan yhtä paljon haittaa ympäristölle kuin lähimmästä pizzeriastasi.
QuotePaastokausi vauhditti Idän basaarin toimintaa
Itämaisilla elintarvikkeilla on kysyntää Turun Varissuolla. Idän basaarin myyntiä vauhditti muun muassa kulunut muslimien paastokausi, ramadan.
Kesän alussa Varissuolla avattu Idän basaari on löytänyt hyvin oman asiakaskuntansa.
- Olen yllättynyt siitä, että suomalaisia käy täällä ostoksilla eniten. Olen saanut kertoa heille oman maani ruuista, kertoo Idän basaarin perustaja Ahmed Al Chibib.
Myös muslimien pyhän kuukauden, ramadanin, päättyminen on näkynyt Idän basaarin kävijämäärissä.
- Paaston ajan loppumisen kunniaksi järjestetään ruokajuhla, jota voi verrata jouluun. Arabimaissa naapurit kerääntyvät yhteen, ja jokainen tuo mukanaan valmistamansa aterian. Tämän jälkeen ruokia maistellaan yhdessä, kertoo Al Chibib.
Kauppa kävi koko ramadanin ajan Al Chibibin mukaan hyvin.
- Ramadanin aikana päivällä paastotaan ja auringon laskettua syödään. Paaston aika on rankka Suomessa, koska valoisa aika on pitkä. Paastotessaan ihmiset tulevat nälkäisinä ostoksille, ja he ostavat paljon.
Uusia yrittäjiä kaivataan mukaan
Idän basaari lähti liikkeelle Al Chibibin haaveesta tuoda keskelle Turkua aito turkkilainen basaaritunnelma. Paikalta löytyy nyt elintarvikeliike, ompelimo, kodinkonekorjaaja, vaateliike ja mattoliike. Uusille yrittäjille on silti edelleen tilaa.
- Uusia yrittäjiä ei ole helppo saada mukaan. Alussa ajattelin, että into olisi aivan erilainen. Ihmiset kokevat yrittäjyyden kuitenkin riskinä ja pelkäävät ettei raha riitä toimeentuloon, sanoo Al Chibib.
Alkukesästä avattu Idän basaari on Al Chibibin mukaan saanut jo kanta-asiakkaita.
- Meidät on otettu oikein hyvin vastaan, niin syntyperäisten suomalaisten kuin maahanmuuttajienkin taholta.
YLE Turku (http://yle.fi/alueet/turku/2010/09/paastokausi_vauhditti_idan_basaarin_toimintaa_1978979.html?origin=rss)
http://yritys.taloussanomat.fi/protestit/idan-basaari-oy/turku/2307069-3/
Ei mene lujaa parhaallakaan basaarilla...
Taikamatto ei myy, raha ei tule taikaseina?
Eikös nuo ole kaikki Finnveraa lukuunottamatta perintäfirmoja, eli kyse on jo pitkään maksamatta olleista laskuista?
Ikävä olla pessimisti, mutta minusta oli alusta asti ihan selvää ettei tuollainen kannata. Plussaa siitä että summien pienuudesta päätellen tuota ei ole laitettu pystyyn ainakaan ihan pelkästään vedätysaikeissa.
Mutta nuohan kuittaa parilla kunnianloukkausjutulla.
Protestit yrityksestä
Idän Basaari Oy viimeisen 3kk ajalta
Talousanomat 11.4.2012
5.4.2012 67 590 € Velkojana: Finnvera Oyj
28.3.2012 128 € Velkojana: Lindorff Oy
26.3.2012 128 € Velkojana: Payex Oy Lahti
19.3.20121 28 € Velkojana: Payex Oy Lahti
12.3.2012 263 € Velkojana: Intrum Justitia Oy, Hki
27.2.2012 738 € Velkojana: Lindorff Oy
1.2.2012 288 € Velkojana: Trust Perintätoimisto Oy
http://yritys.taloussanomat.fi/protestit/idan-basaari-oy/turku/2307069-3/ (http://yritys.taloussanomat.fi/protestit/idan-basaari-oy/turku/2307069-3/)
Eipä taida mennä
[accent] hjyvin piZiness?
[/accent]
Palvelutarjonnassa puutteita?
Ketjun aloittajan postauksesta:
QuotePaikasta on tarkoitus tehdä niin toiminnaltaan, tuoksuiltaan kuin hengeltäänkin sellainen, että sinne saapuva asiakas voi kokea tulleensa ulkomaille. Haluamme luoda sinne rennon itämaista ja vilkasta ilmapiiriä, Idän Basaari Oy:n yrittäjä Ahmed Al Chibib kertoo.
Eipä täällä hesan Hämeentiellä tarvitse mennä ulkomaille. Täällä myydään matkamuistojakin, tarvitsematta edes matkustaa turisteille turvattomaan Egyptiin!
Eikä tarvitse karistella hihoistaan kaikenlaisia tunkeilevia pyhän pillerinpyörittäjäin kauppiaita.
Puhtaat paidat ja alusvaatteet, lentoyhtiön feikkitarrat kapsäkkiin, ja vesipiippuostoksille
(mainos) Niilin Lahjaan.
Lähimmille ilmoitat; lähden tässä 'matkoille' ekypktiin, ja palailen koht'puoliin.
Viikon – kahden riemuloma kotomaassa salarakkaasi kanssa salapaikassasi
Illmann turististressiä ja Kairon kaaosta, joka saa Pohjan pojan hulluuden partaalle viikossa, toimii kuin höyryjunan WC.
Ja lisäksi, rättipäisen tikarimiehen kohtaamiminen on melkeimpä olematon näillä perukoilla, - kirvesmiehiäkin täällä liikkuu harvakseen, verratessa arabimaailman bombereihin.
Kalliista tosin. Mutta, kuluttamasi rahat jäävät sentään pahimillaan Finnlands swenskille, tänne pohjolaan, eikä – toivottavasti – ensimmäistäkään sentinhyrrää valu jihad parta-ukoille.
QuoteItämaisen tanssin erikoisliike Hämeentiellä myy paljon muutakin, kuin tanssimiseen liittyvää tavaraa.
http://www.kalliolainen.com/jutut/histoire.php?ID=49 (http://www.kalliolainen.com/jutut/histoire.php?ID=49)
Suomensin tuon ensimmäisen lauseen.
Raketti-insinöörikö lie koodannut tuon Web sivun?
Näin meillä pääkaupungissa.
Ps.
Kävellessäni nuoruuteni kotikaduillani, tunnen olevani ulkomailla. Mitään
positiivistä 'värinää' en ole kuitenkaann havainnut. Päinvastoin.
50v dallattu, eikä tälläisiä kohtaamisia ole ennen koskaan nähty.
Pistäykääpä, tutkimusretkellä hyvät veljet ja siskot täällä.
Osoite about; Kaarlenkatu 13. HKI (
Näyteikkunan kuva) Toteatte, emme ole Suomessa, vaan monikultuuri afrikkasuomessa!
Sinne surusilmätytöt ja kukkahattutädit yhdessä PäiviLippostelemaan, tätä suomen rasistisuutta. (
Business time about from 18:00 to 02:00)
Varoituksen sana lienee paikallaan. Kaasunaamarit mukaan, mikäli ganjan katkulta haluaa pitää päänsä vielä kohtuullisen kirkkaana.
Nimim: Parit turpaanvetokisat käyty; Somalia – Suomi 0-1. +1, Suomi johtaa...niukasti
Tuo Idän basaari oli aluksi ihan asiallinen paikka, josta sai kaikenlaista mukavaa, kuten tuoreena leivottua naan-leipää ja eksoottisia juomia. Mutta viimeisen puolen vuoden aikana mestassa on ollut aivan kuollutta. Hyllyt tyhjinä, eikä asiakkaitakaan näy (samassa ostarissa on pari muutakin "itämaista" liikettä, joissa mamut tuntuvat viihtyvän enemmän).
EDIT: niin ja paikan hygieniataso on tosiaan aika alhainen. Vihanneshyllyssä mätäneviä vihanneksia, kylmäaltaan lämpötila niin alhainen että vieressä seistessäkin saa ihmetellä, onko se yleensäkään päällä ja siellä "tuoreosastolla" ikävän homehtunut aromi. Ei näin.
Quote from: Jiri Keronen on 15.01.2010, 17:23:55
itse asiassa se on yksi koko monikultturismikeskustelun suurimmista ongelmista. Oikeastaan mitä tahansa voidaan sanoa monikulttuurisuudeksi ja minkä tahansa voidaan kieltää olevan monikulttuurisuutta.
Kulttuurin osa-alueita ovat oman peruskoulun historiankirjan mukaan:
Tiede
Taide
Uskonto
Laki ja oikeus
Hallinto
Elinkeinot
Tähän tosin vielä lisäisin ruoka, pukeutumis ja tapakulttuurin.
Aidossa monikulttuurisessa yhteiskunnassa näitä kaikkia on useita. Pehmomonikultturissa on vain osaa (ei hallintoa tai oikeutta). Pehmomonikulttuurisuus ei vaadi mitään erityistoimia tai säännöksiä. Länsimainen vapauskäsitys jo itsessään sisältää mahdollisuuden siihen. Tämän takia, jos vaaditaan erikseen monikulttuurisuutta vaaditaan nimenomaan niitä kovia osa-alueita. Esimerkiksi romanien hameraha on jo kovaa monikulttuurisuutta.
Minulla ei ole mitään tuollaista basaaria vastaan, kunhan se toimii omillaan. Tosin sopii kysyä kuinka paljon verorahoja siihen laitetaan. Onko kyseessä uusi synergian silta.
Kävin tänään paikan päällä pyörähtämässä ja nyt oli usean hyllyn kulmassa suuret, vihreät myynti- ja nauttimiskieltotarrat. Eli ilmeisesti joku on joko tehnyt paikan huonosta hygieniasta ilmoituksen tai tarkastaja on vieraillut.
Quote from: Mursu on 16.04.2012, 01:47:53
Quote from: Jiri Keronen on 15.01.2010, 17:23:55
itse asiassa se on yksi koko monikultturismikeskustelun suurimmista ongelmista. Oikeastaan mitä tahansa voidaan sanoa monikulttuurisuudeksi ja minkä tahansa voidaan kieltää olevan monikulttuurisuutta.
Kulttuurin osa-alueita ovat oman peruskoulun historiankirjan mukaan:
Tiede
Taide
Uskonto
Laki ja oikeus
Hallinto
Elinkeinot
Tähän tosin vielä lisäisin ruoka, pukeutumis ja tapakulttuurin.
Aidossa monikulttuurisessa yhteiskunnassa näitä kaikkia on useita. Pehmomonikultturissa on vain osaa (ei hallintoa tai oikeutta). Pehmomonikulttuurisuus ei vaadi mitään erityistoimia tai säännöksiä. Länsimainen vapauskäsitys jo itsessään sisältää mahdollisuuden siihen. Tämän takia, jos vaaditaan erikseen monikulttuurisuutta vaaditaan nimenomaan niitä kovia osa-alueita. Esimerkiksi romanien hameraha on jo kovaa monikulttuurisuutta.
Minulla ei ole mitään tuollaista basaaria vastaan, kunhan se toimii omillaan. Tosin sopii kysyä kuinka paljon verorahoja siihen laitetaan. Onko kyseessä uusi synergian silta.
Tämä on se yleinen väärinkäsitys kun kulttuurista puhutaan, kuvitellaan kultuurin olevan vain noita mitkä sinä lisäsit + taide. Itse asiassa ne ovat vain hyvin pieni osa kulttuuria. Kun puhutaan "kulttuuriväestä" niin noitahan sitä tarkoitetaaan, eikä tuon listan muita osia. Kun puhutaan monikulttuurista, kuvitellaan että sen myötä saadaan vain värinää taiteen, ruoka, pukeutumis ja tapakulttuurin muodossa, ja joko tahallaan tai tyhmyyttään unohdetaan että siinä mukana tulevat lähtömaasta mukana myös uskonto, laki- ja oikeuskäytännöt, hallintokäsitykset sekä elinkeinot. Tieteestä ei monikulttuurin yhteydessä kannata näiden lähtömaiden kysessä ollen juurikaan puhua.
http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/uutiset/idan-basaari-lopetti
Ja se oli sitten siinä se.
Quote from: Aamulehti–?Nyt velkaa on niin paljon, ettei Idän Basaari enää lähde käyntiin. Yritin loppuun asti, mutta kun tuli niin paljon velkaa, niin homma hajosi käsiin.
Velkaa on noin 200?000 euroa. Suurimpia velkojia ovat Finnvera, Osuuspankki ja Huurre.
Myös al-Chibib on henkilökohtaisessa velkajärjestelyssä.
–?Basaarin kaatuminen oli suurin virhe, jonka olen tehnyt. Tiedän, että tulen selviämään. Aloitan nollasta, mutta en aio luovuttaa. Joskus joku onnistuu, joskus ei. Teen töitä, maksan velkoja ja opiskelen samalla, hän kertoo.
Quote from: hammerzeit on 30.05.2012, 11:52:19
http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/uutiset/idan-basaari-lopetti
Ja se oli sitten siinä se.
Quote from: Aamulehti–?Nyt velkaa on niin paljon, ettei Idän Basaari enää lähde käyntiin. Yritin loppuun asti, mutta kun tuli niin paljon velkaa, niin homma hajosi käsiin.
Velkaa on noin 200?000 euroa. Suurimpia velkojia ovat Finnvera, Osuuspankki ja Huurre.
Myös al-Chibib on henkilökohtaisessa velkajärjestelyssä.
–?Basaarin kaatuminen oli suurin virhe, jonka olen tehnyt. Tiedän, että tulen selviämään. Aloitan nollasta, mutta en aio luovuttaa. Joskus joku onnistuu, joskus ei. Teen töitä, maksan velkoja ja opiskelen samalla, hän kertoo.
Julkista rahaa irtoaa hyvin helposti kaikenlaiseen moku- ja etnopuuhailuun. Olisiko mahdollista, että ihquille syntyy tästä sellainen harhaluulo, että markkinatkin syrjivät positiivisesti?
Ei sitten mennyt ihan putkeen, miksihän tuo op jätti yhden proteesin näin myöhälle?
Odottelen uutisointia miten rasistinen ilmapiiri aiheutti konkurssin, Suomalainen VHM olisi jo istunut hyvän tovin tutkintovankeudessa odottamassa vuosien ehdotonta...
Tulipa vain mieleen että miten mahtaisin saada OP:lta ja Finveralta tuollaiset lainat? Olikohan ihan täydet vakuudet kuten minulta vaadittaisiin?
Protestit yrityksestä Idän Basaari Oy viimeisen 3kk ajalta
21.6.2012 21 612 € Velkojana: Turun Seudun Osuuspankki
18.6.2012 78 € Velkojana: Sergel Oy
12.6.2012 1 230 € Velkojana: Lindorff Oy
11.6.2012 227 € Velkojana: Suomen Perintätoimisto Oy
4.6.2012 98 € Velkojana: Sergel Oy
15.5.2012 21 989 € Velkojana: Finnvera Oyj
19.4.2012 48 526 € Velkojana: Turun Seudun Osuuspankki
23.4.2012 128 € Velkojana: Payex Oy Lahti
5.4.2012 67 590 € Velkojana: Finnvera Oyj
21.5.2012 2 404 € Velkojana: Keskinäinen Vakuutusyhtiö Eläke-Fennia
21.5.2012 2 365 € Velkojana: Läntinen veronkantoyksikkö
21.5.2012 2 062 € Velkojana: Läntinen veronkantoyksikkö
21.5.2012 3 130 € Velkojana: Läntinen veronkantoyksikkö
28.3.2012 128 € Velkojana: Lindorff Oy
Quote from: mikkoR on 27.06.2012, 17:41:22
...Odottelen uutisointia miten rasistinen ilmapiiri aiheutti konkurssin...
Minä taas en odottele, vaan nostan hattua kaverille, joka tunnusti tehneensä virheen, kertoo jatkavansa työskentelyä ja opiskelua kaikesta paskasta huolimatta.
*Nostaa hattua Al-Chibibille*
Netti on pullollaan paremmin tietäviä kritisoijia, jotka jaksavat valittaa, kun muut epäonistuvat yrittäessään, mutta jotka ovat itse täysiä pelkureita eivätkä uskataisi koskaan tehdä vastaavaa. Rohkenen olla valittajien kanssa eri mieltä. Tsemppiä vaan Al-Chibibin kaltaisille kavereille, mamuille ja kotoperäisille.
Tuo oli alusta alkaenkin tuomittu epäonnistumaan. Ihan vaan vihjeenä al chibille ja muilekin että persaukisille ei kannata ruveta kauppaamaan mitään kallilla. Sitten homma toimii jos ostaa persaukisilta ja myy sen voitolla sikarikkaille esim öljymiljonääreille. ---------------> Ruvetkaa myymään suomalaisia tuotteita lähi-idän öljymaihin niin voitte vaikka rikastuakin. Toisinpäin homman pyörittäminen on hieman vaikeampaa.
Quote from: hammerzeit on 30.05.2012, 11:52:19
http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/uutiset/idan-basaari-lopetti
Ja se oli sitten siinä se.
Quote from: Aamulehti–?Nyt velkaa on niin paljon, ettei Idän Basaari enää lähde käyntiin. Yritin loppuun asti, mutta kun tuli niin paljon velkaa, niin homma hajosi käsiin.
Velkaa on noin 200?000 euroa. Suurimpia velkojia ovat Finnvera, Osuuspankki ja Huurre.
Myös al-Chibib on henkilökohtaisessa velkajärjestelyssä.
–?Basaarin kaatuminen oli suurin virhe, jonka olen tehnyt. Tiedän, että tulen selviämään. Aloitan nollasta, mutta en aio luovuttaa. Joskus joku onnistuu, joskus ei. Teen töitä, maksan velkoja ja opiskelen samalla, hän kertoo.
Kurja juttu. Jos nyt vähän sanoihin tartutaan, niin todennäköisesti ei aloita nollasta, vaan reilusti miinukselta, ellei sitten saa velkoja anteeksi "hyvästä yrityksestä".
:flowerhat: Loppupäätelmänä tästä voi päätellä, että tarvitsemme lisää basaarissa kävijöitä. Kun suomalaiset eivät innostu, niin on turvauduttava ulkotuontiin. Lisää basaarikulttuurin edustajia :facepalm:
Ei velka yritystä kaada vaan asiakkaiden puute. 26 ja neljännesmiltsi velkaa. Kiva.
Quote from: Eksä on 27.06.2012, 18:24:21
Minä taas en odottele, vaan nostan hattua kaverille, joka tunnusti tehneensä virheen, kertoo jatkavansa työskentelyä ja opiskelua kaikesta paskasta huolimatta.
*Nostaa hattua Al-Chibibille*
Minä en. Tyyppi kun on demarien kärkinimiä tulevissa kuntavaaleissa.
Quote from: qwerty on 28.06.2012, 00:00:14
Quote from: Eksä on 27.06.2012, 18:24:21
Minä taas en odottele, vaan nostan hattua kaverille, joka tunnusti tehneensä virheen, kertoo jatkavansa työskentelyä ja opiskelua kaikesta paskasta huolimatta.
*Nostaa hattua Al-Chibibille*
Minä en. Tyyppi kun on demarien kärkinimiä tulevissa kuntavaaleissa.
Jep, vaikka noin yleisesti voisikin sanoa, että "varmin tapa epäonnistua on olla yrittämättä", niin tähän yksittäistapaukseen se ei kyllä päde.
Quote from: mikkoR on 27.06.2012, 17:41:22
[...] Odottelen uutisointia miten rasistinen ilmapiiri aiheutti konkurssin, [...]
Vai olisiko rasistinen ilmapiiri ollut alusta asti haasteena?
QuoteLisäksi vastoinkäymisiä aiheutti kylmälaitteiden toimittaja, jonka laitteet olivat al-Chibibin mukaan vääränlaisia ja lisäksi rikkinäisiä.
Miksi
kukaan ei ottanut asiakseen korjata tätä vääryyttä?
Quote from: Leso on 28.06.2012, 08:05:36
QuoteLisäksi vastoinkäymisiä aiheutti kylmälaitteiden toimittaja, jonka laitteet olivat al-Chibibin mukaan vääränlaisia ja lisäksi rikkinäisiä.
Miksi kukaan ei ottanut asiakseen korjata tätä vääryyttä?
Ilmeisesti jos al-Chibib olisi hankkinut joltain autojobbarilta vuoden 1995 Hiaceja, olisi niidenkin hajoaminen ollut kyseisen jobbarin syytä.
Jos ei tiedä kylmälaitteista mitään ja hankkii halvinta mahdollista, niin kyllä syyllinen löytyy peilistä.
Quote from: Bored. on 27.06.2012, 20:46:09
Quote from: hammerzeit on 30.05.2012, 11:52:19
http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/uutiset/idan-basaari-lopetti
Ja se oli sitten siinä se.
Quote from: Aamulehti–?Nyt velkaa on niin paljon, ettei Idän Basaari enää lähde käyntiin. Yritin loppuun asti, mutta kun tuli niin paljon velkaa, niin homma hajosi käsiin.
Velkaa on noin 200?000 euroa. Suurimpia velkojia ovat Finnvera, Osuuspankki ja Huurre.
Myös al-Chibib on henkilökohtaisessa velkajärjestelyssä.
–?Basaarin kaatuminen oli suurin virhe, jonka olen tehnyt. Tiedän, että tulen selviämään. Aloitan nollasta, mutta en aio luovuttaa. Joskus joku onnistuu, joskus ei. Teen töitä, maksan velkoja ja opiskelen samalla, hän kertoo.
Kurja juttu. Jos nyt vähän sanoihin tartutaan, niin todennäköisesti ei aloita nollasta, vaan reilusti miinukselta, ellei sitten saa velkoja anteeksi "hyvästä yrityksestä".
Kyllähän demaripuolella on kohtuuttomia vastuita soviteltu aikaisemminkin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sundqvist-jupakka
Quote from: Siili on 28.06.2012, 09:20:04
Quote from: Leso on 28.06.2012, 08:05:36
QuoteLisäksi vastoinkäymisiä aiheutti kylmälaitteiden toimittaja, jonka laitteet olivat al-Chibibin mukaan vääränlaisia ja lisäksi rikkinäisiä.
Miksi kukaan ei ottanut asiakseen korjata tätä vääryyttä?
Ilmeisesti jos al-Chibib olisi hankkinut joltain autojobbarilta vuoden 1995 Hiaceja, olisi niidenkin hajoaminen ollut kyseisen jobbarin syytä.
Jos ei tiedä kylmälaitteista mitään ja hankkii halvinta mahdollista, niin kyllä syyllinen löytyy peilistä.
Kulttuurin tapa. Kodinkoneketjussa duunaava tuttavani kertoi kuinka yleistä on tuputtaa itse rikotut tms. takuun ulkopuolelle jäävät koneet väkisin takaisin äbäläwäbälällä säestettynä. Kantiksetkin tätä kokeilevat, mutta räikeästi yliedustettuina ovat lähi-idän elvikset. Ja kun kuoroon yhtyy koko kymmenpäinen karvaranneseurue, niin asiakaspalvelun nuori nainen on siinä tiukilla. Ihmekö tuo jos nuivistuu.