News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-01-15 YLE: Varissuolle Suomen ensimmäinen basaari

Started by Kettu2, 15.01.2010, 15:05:56

Previous topic - Next topic

Kettu2

Ahmed Al Chibib on perustamassa Turun Itäkeskukseen Suomen ensimmäistä basaaria, kunhan oikeustoimiltaan ennättää. Avajaisia vietettäneen pääsiäiseen mennessä.

QuoteSuomen ensimmäinen basaarialue Turkuun

Idän Basaari Oy avaa Suomen ensimmäisen basaarin. Se tulee Turun Varissuon liikekeskuksen pohjakerrokseen ja avataan pääsiäiseen 2010 mennessä. Kiinteistössä tehdään parhaillaan muutos- ja remontointitöitä tilojen saattamiseksi basaariliikkeille sopiviksi.

Basaarista vastaa turkulainen Basaari Oy. Se vuokraa liiketiloja sellaisille yrittäjille, jotka tuovat basaariin eksoottisia myyntituotteita eri puolilta maailmaa. Basaariin on tulossa mm. maustekauppa, lihakauppa, mattokauppa, vaatekauppa, elintarvikekauppa, lahjatavaraliike, matkatoimisto. Lähes kaikki yrittäjät ovat maahanmuuttajataustaisia ja tuotteet suomalaisittain eksoottisia.

- Paikasta on tarkoitus tehdä niin toiminnaltaan, tuoksuiltaan kuin hengeltäänkin sellainen, että sinne saapuva asiakas voi kokea tulleensa ulkomaille. Haluamme luoda sinne rennon itämaista ja vilkasta ilmapiiriä, Idän Basaari Oy:n yrittäjä Ahmed Al Chibib kertoo.

- Keskeinen tarkoitus on, että basaarista tulisi houkutteleva kaupankäyntipaikka kaikille turkulaisille. Lisäksi pyrkimyksenä on luoda paikasta niin houkutteleva ja ainutkertainen paikka, joka houkuttelee ihmisiä bussilasteittain myös muualta Suomesta, Al Chibib toteaa.

Liiketilaa on käytössä noin 1 000 neliömetriä. Liiketilan omistaa Aberdeen Finland. Se on osa kansainvälistä Aberdeen Property Investors -konsernia. Idän Basaari Oy ja Aberdeen Finland allekirjoittivat vuokrasopimuksen tänään.

Yhteystiedot

Ahmed Al Chibib
Idän Basaari Oy
044 3331431
http://www.facebook.com/group.php?gid=247829617774&ref=nf#/group.php?v=info&ref=nf&gid=247829617774

YLE

P

"Haluamme luoda sinne rennon itämaista ja vilkasta ilmapiiriä, Idän Basaari Oy:n yrittäjä Ahmed Al Chibib kertoo."

Jaa meno on rentoa ja vilkasta, kun moraalipoliisi kepittää liian avoimesti pukeutuneita? Jotenkin uutisten perusteella rentous ja itämaisuus eivät osu yhteen. Kovimmat fanaatikot ja kiihkoilijat kun vaikuttavat tulevan sieltäpäin?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Vetinari

"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

Taavitsainen

Ihan kivalta toi minusta kuulostaa, on noilla reissuilla tullu käytyä "ihan oikeissakin" basaareissa.
Pitääpä käydä joskus kattomassa mitä ne tänne saa aikaiseksi :)
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

Teemu Lahtinen

Basaarit ovat ehkä juuri sellainen pala "monikulttuurisuutta", jollaisille kipeimmin olisi tarvetta ja jotka parhaiten toimisivat väestöryhmien rajoja alentavina. Kaupallisella pohjalla toimiessa niistä puuttuu veroelätin elementti ja myös viranomaisten on helpompi asioida yrittäjien kanssa, jos kauppakeskus-yritys pitää huolen siitä ettei sen piirissä tapahtu veronkiertoa tai muuta harmaata taloutta.

En usko että basaareilla toimeenpantaisiin moraalinvartioiontia, sillä islamilaisissa maissa juuri kauppiaat ovat perinteisesti suhtautuneet nuivasti kaikenlaisiin uskonkiihkoilihoihin ja kaupankäyntiä rajoittaviin säännöksiin. Toisaalta, kauppiaat ovat helpoiten adoptoineet uuden uskonnon ja hylänneet vanhan, jos siitä on näyttänyt olevan taloudellista etua. Pidän kaupallista islamia parempana kuin hengellistä.

myötäjuoksija

Eikös Turun Kauppahalli maustekauppiaineen muistuta jo lähinnä basaaria? :)

Onpa hanke tosin monikulttuuria sen siedettävimmässä muodossaan, joten mikäpä siinä.
Homman nousu on ihanaa, luonnollista ja väistämätöntä!

http://sverigedemokraterna.se

Sir Mustapossu

Mitäs uutta tässä on, sillä onhan Tampereen rautatieaseman käytävässä toiminut pienimuotoinen basaari jo monta vuotta, heh.

En itse näe tätä Turun basaarihanketta kovinkaan iloisena asiana, hieman epäilyttää miten tasa-arvo toteutuu suhteessa kantaväestön liiketoimintaan eli subventio:

-liiketilojen vuokrissa?
-veroasioissa?
-vartiointipalveluissa, siivouspalveluissa, jne?

Esim. Södertäljessä maahanmuuttajien hallussa on lähes kaikki pikkukaupat ja pienliiketoiminta.

Suomen tapauksessa ehkä tulevaisuudessa auttaa se, että Suomi on suurten kauppakeskusten ja keskusliikkeiden luvattu maa, jossa pikkutekijät eivät juhli ;D

JPU

Quote from: myötäjuoksija on 15.01.2010, 15:34:38
Onpa hanke tosin monikulttuuria sen siedettävimmässä muodossaan, joten mikäpä siinä.
Jos tarkoituksena on vastustaa monikulttuuria niin miksi tämä hanke on kannattamisen arvoinen?

Entä miten lähi-itäläisten integroitumista auttaa heidän kotimaisemansa, tällä kertaa jonkin basaarin luominen Suomeen? Veikkaan että sinne "basaariin" kertyy lähinnä ei-suomalaista asiakaskuntaa ja muuta sakkia segregoitumaan. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi pari kauppaa mutta että koko pohjakerros otetaan kerralla haltuun.

Tämä on jälleen yksi esimerkki siitä kuinka ympäristö sopeutuu tulijoihin vaikka homman pitäisi mennä juuri toisinpäin. Sitä "turkulaisten" moskeijaa odotellessa...
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Aapo

Quote from: JPU on 15.01.2010, 16:10:46
Jos tarkoituksena on vastustaa monikulttuuria niin miksi tämä hanke on kannattamisen arvoinen?

Miksi monikulttuurisuutta pitäisi käsitellä monoliittisena kokonaispakettina, jota on joko kannatettava tai vastustettava?
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

myötäjuoksija

Quote from: JPU on 15.01.2010, 16:10:46
Quote from: myötäjuoksija on 15.01.2010, 15:34:38
Onpa hanke tosin monikulttuuria sen siedettävimmässä muodossaan, joten mikäpä siinä.
Jos tarkoituksena on vastustaa monikulttuuria niin miksi tämä hanke on kannattamisen arvoinen?

En viitsinyt kirjoittaa uusiksi tuota Teemun viestiä. Tässä mokuilussa on kaiketi kyse bisneksestä eikä taikaseinän kuppaamisesta, tarkemmin sanoen se saattaa jopa työllistää joitakin tähän asti Valdelta tulonsa saaneita. Näin siis ideaalitilanteessa. Käytännön toteutus-han voi näissä mokuprojekteissa sitten ollakin jotain ihan muuta.

Kaikkien kulttuurisesti rikkaiden tyhjäntoimittajien välitön maastakarkoitus ja monikulttuurin lopettaminen kuin seinään ei nykytilanteessa taida (ikävä kyllä) olla mahdollista.
Homman nousu on ihanaa, luonnollista ja väistämätöntä!

http://sverigedemokraterna.se

riposti

QuoteBasaarista vastaa turkulainen Basaari Oy. Se vuokraa liiketiloja sellaisille yrittäjille, jotka tuovat basaariin eksoottisia myyntituotteita eri puolilta maailmaa. Basaariin on tulossa mm. maustekauppa, lihakauppa, mattokauppa, vaatekauppa, elintarvikekauppa, lahjatavaraliike, matkatoimisto. Lähes kaikki yrittäjät ovat maahanmuuttajataustaisia ja tuotteet suomalaisittain eksoottisia.

Eksoottista tulonsiirtoa. 
Maahanmuuttajien ansaitsema palkkatulo valuu ulkomailta hankittuihin hyödykkeisiin.
TE-keskukset ja yrittäjätuet toivottavasti helpottavat vaativaa urakkaa.




   

P

Quote from: Teemu Lahtinen on 15.01.2010, 15:24:14
Basaarit ovat ehkä juuri sellainen pala "monikulttuurisuutta", jollaisille kipeimmin olisi tarvetta ja jotka parhaiten toimisivat väestöryhmien rajoja alentavina. Kaupallisella pohjalla toimiessa niistä puuttuu veroelätin elementti ja myös viranomaisten on helpompi asioida yrittäjien kanssa, jos kauppakeskus-yritys pitää huolen siitä ettei sen piirissä tapahtu veronkiertoa tai muuta harmaata taloutta.

En usko että basaareilla toimeenpantaisiin moraalinvartioiontia, sillä islamilaisissa maissa juuri kauppiaat ovat perinteisesti suhtautuneet nuivasti kaikenlaisiin uskonkiihkoilihoihin ja kaupankäyntiä rajoittaviin säännöksiin. Toisaalta, kauppiaat ovat helpoiten adoptoineet uuden uskonnon ja hylänneet vanhan, jos siitä on näyttänyt olevan taloudellista etua. Pidän kaupallista islamia parempana kuin hengellistä.

Ovatkohan juutalaisyrittäjät tervetulleita basaariin yrittäjiksi? Mutta totta. Kauppaa käyvät ovat yleensä liberaaleimpia. Raha ei haise ja hyvä diili on hyvä diili, oli ostaja tai myyjä kuka tahansa. Bisneksessä ei juuri pärjää katsomalla liikekumppaneitaan nenänvartta pitkin?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

requiem

Quote from: P on 15.01.2010, 16:30:26
Quote from: Teemu Lahtinen on 15.01.2010, 15:24:14
Basaarit ovat ehkä juuri sellainen pala "monikulttuurisuutta", jollaisille kipeimmin olisi tarvetta ja jotka parhaiten toimisivat väestöryhmien rajoja alentavina. Kaupallisella pohjalla toimiessa niistä puuttuu veroelätin elementti ja myös viranomaisten on helpompi asioida yrittäjien kanssa, jos kauppakeskus-yritys pitää huolen siitä ettei sen piirissä tapahtu veronkiertoa tai muuta harmaata taloutta.

En usko että basaareilla toimeenpantaisiin moraalinvartioiontia, sillä islamilaisissa maissa juuri kauppiaat ovat perinteisesti suhtautuneet nuivasti kaikenlaisiin uskonkiihkoilihoihin ja kaupankäyntiä rajoittaviin säännöksiin. Toisaalta, kauppiaat ovat helpoiten adoptoineet uuden uskonnon ja hylänneet vanhan, jos siitä on näyttänyt olevan taloudellista etua. Pidän kaupallista islamia parempana kuin hengellistä.

Ovatkohan juutalaisyrittäjät tervetulleita basaariin yrittäjiksi? Mutta totta. Kauppaa käyvät ovat yleensä liberaaleimpia. Raha ei haise ja hyvä diili on hyvä diili, oli ostaja tai myyjä kuka tahansa. Bisneksessä ei juuri pärjää katsomalla liikekumppaneitaan nenänvartta pitkin?

Jep. Ja jos toiminta on Suomen lain mukaista, ei siinä yhteiskunnalla pitäisi olla mitään valittamista. Yrittäjällä on oikeus nimetä yrityksensä haluamallaan tavalla. Jos maahanmuuttajataustainen henkilö haluaa perustaa kauppahallin tai -kadun, en näe miten se eroaisi periaatteiltaan vastaavasta suomalaisesta, vaikka sen nimi ja toiminta olisivat tyyliltään "eksottisempia". Olemmehan me suomalaisetkin shoppailleet jo monia vuosia hyvinkin eksoottisesti, vaikka se ei meistä enää siltä tunnukkaan.

Myös toiminnan moittiminen siitä, että sen kautta rahat valuvat ulkomaille, on hataralla pohjalla. Vilkaiskaapa vaikka sitä "suomalaisen" elintarvike- tai vähittäistavarakaupan sisältöä. Mikä sielläkään on oikeasti täysin kotimaista? No eipä oikeastaan mikään.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

JPU

Quote from: Aapo on 15.01.2010, 16:18:22
Quote from: JPU on 15.01.2010, 16:10:46
Jos tarkoituksena on vastustaa monikulttuuria niin miksi tämä hanke on kannattamisen arvoinen?

Miksi monikulttuurisuutta pitäisi käsitellä monoliittisena kokonaispakettina, jota on joko kannatettava tai vastustettava?
Koska kokonaisuus koostuu osista. Kuten on nähty, monikulttuuri ei toimi missään joten miksi sen tällaisiakaan osasia ei sitten voisi vastustaa? Muutamia basaareja siellä, uusi moskeija tuolla, sadas vastaanottokeskus täällä. Ennenkuin huomaatkaan, multikultin seuraukset ovat kaikkialla vain koska "mikäs siinä, ei kai siitä paljon haittaa ole".

Vaikka jollain kokonaisen kerroksen käsittävällä basaarilla on periaatteessa ok tarkoitus, siitä aiheutuu paaaljon muutakin kuin vuokratuloa kiinteistön omistajalle, voittoa kauppiaille ja pari työpaikkaa maahantulijoille. Noh, ainakin poliisin etsintätyöt hieman helpottuvat.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Jiri Keronen

Miksi basaari edes edustaisi monikulttuurisuutta yhtään sen enempää kuin vaikka italialainen pitseria tai texmex-ravintola? Kaikki kulttuurit ottavat vaikutteita toisiltaan, eivätkä kaikki vaikutteet ole edes negatiivisia. Positiivisten vaikutteiden ottaminen on hyvä asia. Negatiivisten vaikutteiden ottaminen on huono asia. Kaikki vaikutteet eivät ole negatiivisia, vaan osa vaikutteista on positiivisia. Suomessa on alettu pelata koripalloa ja soittamaan rokkia, koska suomalainen kulttuuri on ottanut vaikutteita muualta, ei siksi, että Suomi on muuttunut monikulttuuriseksi. Vaikutteiden ottaminen ei muuta mitään monikulttuuriseksi, koska monikulttuuri viittaa tilaan, jossa on useita rinnakkaisia, toisistaan erillisiä kulttuureja, ei yhtä kehittyvää, muuttuvaa ja parantuvaa kulttuuria.

Koska ihmisillä on kyky erottaa huonot asiat hyvistä asioista, voivat kulttuurit kehittyä ja oikeasti rikastua ottamalla vaikutteita toisista kulttuureista. Ihmiset ymmärtävät, että häpeämurhat ja Allahin pilkan kieltäminen ovat negatiivisia vaikutteita, joten he eivät assimiloi niitä kulttuuriinsa. Ihmiset ymmärtävät senkin, että kebab on positiivinen vaikute, joten sen he puolestaan assimiloivat omaan kulttuuriinsa. Kulttuurin kehittyminen tulee erottaa jyrkästi monikulttuurisuudesta, koska kulttuurin kehittymisessä kehittyviä kulttuureja on vain yksi, joka pyrkii muuttumaan paremmaksi. Monikulttuurisuudessa on useita rinnakkaisia kulttuureja, eikä yksi kulttuuri (ja siten sen piirteet) voi olla toista parempi, mikä merkitsee radikaalia arvorelativismia ja sitä, että minkäänlaista kehitystä parempaa kohti ei voi tapahtua, koska mikään asia ei ole tavoittelemisen arvoista. (Toki tämä on kärjistys, mutta ymmärtänette pointin.)

Jos Afghanistan ottaisi vaikutteita Suomen kulttuurista siinä, että naiset ovat tasavertaisia miesten kanssa, olisi Afghanistan parempi paikka ilman, että se muuttuisi monikulttuuriseksi.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

Aapo

Quote from: JPU on 15.01.2010, 17:02:14
Koska kokonaisuus koostuu osista. Kuten on nähty, monikulttuuri ei toimi missään joten miksi sen tällaisiakaan osasia ei sitten voisi vastustaa? Muutamia basaareja siellä, uusi moskeija tuolla, sadas vastaanottokeskus täällä. Ennenkuin huomaatkaan, multikultin seuraukset ovat kaikkialla vain koska "mikäs siinä, ei kai siitä paljon haittaa ole".

Jos kaikki monikulttuurisuus on yksiselitteisesti vahingollista, samalla logiikalla pitäisi kieltää esim. kiinalaiset ravintolat ja Pensseli-setä. On olemassa monenlaista monikulttuuria, aivan kuten maahanmuuttoakin. On olemassa ihmisten oma-aloitteista, spontaania ja rakentavaa monikulttuurisuutta, kuten kaikenlainen viihde ja liiketoiminta, ja sitten on olemassa ylhäältä päin ohjailtua, pakkosyötettyä ja ideologista monikulttuuria.

Periaatteessa olen Kerosen kanssa samaa mieltä, mutta on täysin semanttinen kysymys, mitä haluaa kutsua monikulttuuriksi ja mitä ei.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

Jiri Keronen

Quote from: Aapo on 15.01.2010, 17:15:37
Periaatteessa olen Kerosen kanssa samaa mieltä, mutta on täysin semanttinen kysymys, mitä haluaa kutsua monikulttuuriksi ja mitä ei.

Tuo on kyllä totta, ja itse asiassa se on yksi koko monikultturismikeskustelun suurimmista ongelmista. Oikeastaan mitä tahansa voidaan sanoa monikulttuurisuudeksi ja minkä tahansa voidaan kieltää olevan monikulttuurisuutta. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että monikulttuurisuutta on kaikki, mistä julkinen valta pitää (rajojen avaaminen, jatkuvasti kasvava maahanmuutto, islam...), ja monikulttuurisuutta ei ole mikään, mistä julkinen valta ei pidä (joukkoraiskaukset, ympärileikkaukset, kunniamurhat...). Rasismi ja monikulttuurisuus ovat siinä mielessä samanlaisia käsitteitä, että kumpaakaan ei ole määritelty, mutta molempien pohjalta tehdään politiikkaa.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

Simon Elo

Quote from: Kettu2 on 15.01.2010, 15:05:56- Paikasta on tarkoitus tehdä niin toiminnaltaan, tuoksuiltaan kuin hengeltäänkin sellainen, että sinne saapuva asiakas voi kokea tulleensa ulkomaille.

Onhan meillä jo Itäkeskus?

JPU

Quote- Paikasta on tarkoitus tehdä niin toiminnaltaan, tuoksuiltaan kuin hengeltäänkin sellainen, että sinne saapuva asiakas voi kokea tulleensa ulkomaille.
Jos tuo ei ole sitä paljon haluttua "arjen monikulttuuria" niin ihmettelen että mikä sitä sitten on. Vieras ja eksoottinen maa monikulttuurisine ihmisineen tulee keskelle perunanenäisiä ja tuulipukuisia suomalaisia, eikös tämä ole juuri sitä mitä tänne kaivataan päivästä toiseen?
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Suomitalon renki

Mitähän hyötyä tuosta basaari (http://fi.wikipedia.org/wiki/Basaari on? Minusta se vaikuttaa huonolta versiolta kaupasta.

Jiri Keronen

Quote from: Suomitalon renki on 15.01.2010, 17:36:32
Mitähän hyötyä tuosta basaari (http://fi.wikipedia.org/wiki/Basaari on? Minusta se vaikuttaa huonolta versiolta kaupasta.

Lähinnä se on todennäköisesti markkinakikka. "Basaari" on myyvempi termi kuin "kauppa".
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

Teemu Lahtinen

Quote from: Jiri Keronen on 15.01.2010, 17:58:04
Quote from: Suomitalon renki on 15.01.2010, 17:36:32
Mitähän hyötyä tuosta basaari (http://fi.wikipedia.org/wiki/Basaari on? Minusta se vaikuttaa huonolta versiolta kaupasta.

Lähinnä se on todennäköisesti markkinakikka. "Basaari" on myyvempi termi kuin "kauppa".

"Tori" tai "kauppahalli" on täsmällisempi käännös. Muutenhan se vertautuu hyvin vaikkapa Forumiin.

Taavitsainen

Kyllä minusta ois tosi jees jos löytyis paikka läheltä josta sais ns eksoottisia ruoka-aineksia yhes-koos ilman että pitää ropata läpi koko kaupunki.
Kaikinpuolin komppaan Teemua, olen hyvinpitkälti samaa mieltä.
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

MR.Ex-Åbo

Maahanmuuton ja monikultturismin vastustaminen ei ainakaan omalta osaltani tarkoita sitä että pitäisi jotenkin erityisesti vastustaa kaikkea monikulttuurisuutta tai kaikkia maahanmuuttajia.

Itse vastustan turvapaikkashoppailua, sosiaaliturvan väärinkäyttöä ja vastaanottokeskusten perustamista näihin käyttötarkoituksiin. Ja ns. humanitääristä maahanmuuttoa kokonaisuudessaan, eli kaikkea väärin perustein tapahtuvaa valden kukkarolle rasitteena olevaa maahanmuuttoa. Ei minulla mitään ulkomaalaisia tai heidän kulttuuriansa vastaan ole, vaan jos tänne tulevat niin täällä ollaan ja eletään sitten täkäläisten tapojen ja lakien mukaan, itsensä elättäen. Jos tapoihin ja lakeihin ei sopeudu taikka hoitaa itsellensä rikosrekisterin niin välittömästi pihalle tästä maasta.

Jos joku tulee Suomeen ja perustaa yrityksiä (basaareja tässä tapauksessa) tai tulee töihin, on tulijan uskonto ja ihonväri ihan sivuseikka. En missään olosuhteissa hyväksy ihonvärin perusteella tapahtuvaa diskriminointia. Maahantulijoille ei anneta erityiskohtelua eikä erityisvaatimuksia, ei discorahaa vaan kaikki samalla viivalla. Kotoutumisen (yäk mikä sana) hoitakoon jokainen ihan itse. Ei valden rahaa siihenkään varsinaisesti paitsi neuvontaan ja jonkinlaiseen yleisapuun siitä miten täällä eletään.
"Me tarvitsemme vapaata tiedonvälitystä. Maa, joka pelkää antaa kansalaisten itsensä arvioida, mikä on totta ja valhetta, on maa, joka pelkää omia kansalaisiaan."
(John F. Kennedy, helmikuussa 1962)

pelle12

Quote from: Teemu Lahtinen on 15.01.2010, 15:24:14

En usko että basaareilla toimeenpantaisiin moraalinvartioiontia, sillä islamilaisissa maissa juuri kauppiaat ovat perinteisesti suhtautuneet nuivasti kaikenlaisiin uskonkiihkoilihoihin ja kaupankäyntiä rajoittaviin säännöksiin. Toisaalta, kauppiaat ovat helpoiten adoptoineet uuden uskonnon ja hylänneet vanhan, jos siitä on näyttänyt olevan taloudellista etua. Pidän kaupallista islamia parempana kuin hengellistä.
Ensin liikevoitto, sitten moraali. Kyllä kauppamiehet löytävät itsestään aimo annoksen kansainvälisyyttä ja suvaitsevaisuutta, jos kukkaron pohjalle jää liikevoittoa. Onhan se nähty meikäläisistäkin kauppamiehistä, kapitalisteista puhumattakaan. Hommalaisten (oikeistolaisittain suuntautuneittenkin) kannattaisi lukea parta-Kallen kapitalisimia ylistävät kirjoitukset. Ei raha tunne valtion rajoja eikä uskontoja. Kauppa se on joka kannattaa.

Taavitsainen

Quote from: MR.Ex-Åbo on 15.01.2010, 19:44:44
Maahanmuuton ja monikultturismin vastustaminen ei ainakaan omalta osaltani tarkoita sitä että pitäisi jotenkin erityisesti vastustaa kaikkea monikulttuurisuutta tai kaikkia maahanmuuttajia. *snip*
Ei täällä varmaan kukaan paitsi harva vastusta maahanmuuttoa, nykyinen maahanmuutto politiikka vaan tarvitsee petsausta.
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

Kettu2

#26
Tästä on YLE uutisoinut, joten olisikohan oikeampi osasto ollutkin kotimaan uutiset.

Suomitalon renki

Ahmed al Chibib
"Ahmed tekee Turussa sen, mitä Obama teki Yhdysvalloissa: tulee ja tekee läpimurron. Ahmed Al Chibib edustaa sitä ilmiötä, josta Suomessa on puhuttu pitkään. Maahanmuuttajat tuovat meille uusia ideoita, uutta resurssia." (Turkulainen 11.11.08)."

Ahmed on 23-vuotias turkulainen kansalaisjärjestöaktiivi ja yrittäjä. Hän on Turun nuorisolautakunnan varapuheenjohtaja ja tasa-arvotoimikunnan jäsen. Ahmed tunnetaan muun muassa keräyksistään, joita hän on järjestänyt synnyinmaansa Irakin hätää kärsiville. Eurooppaan Ahmed vie mukanaan vankan kokemuksen kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta. Hän haluaa taata kaikille samat mahdollisuudet yrittää ja tehdä työtä koko EU:n alueella.

http://www.eurovaalit.sdp.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=14

Eikös ne suuret kasvumarkkinat ole Irakissa. Ulkomaat pumppaa sinne irtonaista rahaa ja kasvumarkkinat ovat valtavat, kun tilanne rauhoittuu. Eikös se basaari kannata tehdä sinne? Möis vähän poronlihaa, karhunlihaa ja hirveä. Mattoja ja suomalaisia koivu- ja mäntykalusteita.

Kallioinen Käsi

Quote from: Taavitsainen on 15.01.2010, 18:14:06
Kyllä minusta ois tosi jees jos löytyis paikka läheltä josta sais ns eksoottisia ruoka-aineksia yhes-koos ilman että pitää ropata läpi koko kaupunki.

Siitä vaan Hämeentielle ostoksille Kallion kupeeseen!

DuPont

Basaari tarkoittaa lähinnä kauppahallia, joka esim. Turun keskustasta löytyy. Hyvä, jos sinne kauppiaita löytyy.