Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Tupa => Topic started by: kirov on 16.11.2009, 01:00:19

Title: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: kirov on 16.11.2009, 01:00:19
(http://www.bookplus.fi/media-dynamic/images/product/00/04/22/60/69/1/kohi-antti-forum-vi.jpg)


monikulttuurisuus:
useaan kulttuuriin kuuluvat ilmiö tai ilmiöt,
jotka pitävät sisällään aineksia useista eri kulttuureista

monokulttuuri: valtio tai alue tuottaa vain yhtä
tuotetta ja on riippuvainen kyseisen tuotteen
sadosta tai maailmanmarkkinahinnasta

pakolainen:
henkilö, joka voi joutua kotimaassaan vainotuksi rodun,
uskonnon, kansalaisuuden, sosiaalisen aseman tai
poliittisen mielipiteen vuoksi; pakolaista ei voi palauttaa maahan,
jossa hänen henkeään tai vapauttaan uhataan; pakolaisuutta koskevat
säännökset on määritelty kansainvälisissä sopimuksissa

populistinen liike:
suuntaus, joka yrittää vedota kansan tunteisiin ja
saada kannatusta yksinkertaistamalla ja kärjistämällä asioita;
usein yhden aatteen tai ajatuksen liike ja voi suuntautua
esimerkiksi ulkomaalaisia vastaan

Objektiivista indoktrinaatiota. On hyvä, että lukiolaiset oppivat oikeat asiat. Kirjassa syleillään muutenkin iSlamia.

Forum kulttuurien kohtaaminen 2008

Antti Kohi
Hannele Palo
Kimmo Päivärinta
Vesa Vihervä


Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: erilainen on 16.11.2009, 01:23:53
Mitä pahaa populismissa on?

Luin kanssa tuossa erästä historian pääsykoekirjaa. Siellä oli myös vahvaa propagandaa. Sitten kun joku vielä uskoo kaiken kun on oppikirjasta kyse.
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: Bullet on 16.11.2009, 08:08:36
Mjooh, on täällä yhdeksännen luokan bilsan kirjassakin kaikkea "Eri kansallisuudet rikastuttavat suomalaista yhdeiskuntaa" ja kuva kun hyvinruskettunuthenkilö prisman kassalla lastaa ostoksiaan...
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: Shadow on 16.11.2009, 17:28:31
Quote from: X on 16.11.2009, 08:54:31
Quote from: erilainen on 16.11.2009, 01:23:53
Siellä oli myös vahvaa propagandaa.

Monet lukion oppikirjat ovat vahvasti monikulttuurisuutta tuputtavia. Tyypillistä on se, että kirjasarjan jokaisessa osassa on vähintään yksi kappale omistettu kolonialismin riistolle, länsimaiden velvoitteiden luettelulle, rassismille jne.

Olen lukiolaisena huomannut. Ehkä kornein esimerkki on yksi uskonnon kirja, jonka kannessa komeilee muslimityttö huivissa ja vieressä valkoinen mies juutalaisten kipa päässään.  :D

Propagandaa niissä kieltämättä on, mikä pistää välillä muumittamaan.
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: Blondihko Tihko on 16.11.2009, 20:14:36
Perhana, minun lukioaikoina oli muistaakseni vielä sellaista tekstiä että suomalaisten pitäisi naida mahdollisimman kaukaa tulleita muukalaisia, jotta tunnetusti surkea geeniperimämme paranisi! Ja ihan varmana siinä oli lukuisia kuvia toisiaan halailevista mahdollisimman erivärisistä ihmisistä.   :roll:
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: NK on 16.11.2009, 20:30:23
Historian 6. kurssi (Kulttuurien kohtaaminen) johon aloitusviestin kirja kuuluu ja Yhteiskuntaopin 4. (Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni) ovat sellaisia kursseja jotka parhaimmillaan (tai "parhaimmillaan") kyllä ovat aika suvaitsevaisuuskoulutusta.

Kyseista Forum-kirjaa kuvaanevat aika osuvasti nämä kaksi tehtävää:

S.97: tehtävä 3. "Pohdi, miksi islamilaisesta maailmasta kerrotaan länsimaisessa mediassa lähinnä negatiivisia uutisia."

Vastaukseksi luonnollisesti odotettiin soopaa etnosentrismistä, orientalismista, sekä tarinaa kuinka me emme tunne muslimimaailmaa ja muuta mukavaa.

S.127: tehtävä 5. "Pohdi keinoja, joilla länsimaat voisivat auttaa Afrikan maita kehittymään."

Tähän piti luonnollisesti jaaritella kaikki mahdolliset ylevältä kuulostavat asiat kehitysavusta, asiantuntija-avusta, lainojen anteeksiannosta, maailmankaupan sääntöjen uudelleenmuokkaamisesta ja muusta yhtä realistisesta.

Kuten jo mainitsin, myös Yh4 on välillä oikeaa suvaitsevaisuuden riemujuhlaa. Kurssilla luonnollisesti käsiteltiin "pakolaisten" ahdinkoa Maltalla, äärioikeiston nousua (mainittiin mm. Dansk Folkeparty esimerkkinä) sekä muuta yhtä ylentävää. Lisäksi luonnollisesti muistettiin todeta siitä kuinka länsi sortaa Afrikan maita mm. tuontitulleillaan ja maataloustuillaan. Perinteistä "näin kasvat hyväksi ihmiseksi"-juttua siis.

Nämä kaksi kurssia voivat olla kyllä aikamoinen päänsärky silloin kun niissä käsitellään Hommankin suosiossa olevia aiheita. Tänäänkin Yhteiskuntaopin tunnilla kävi puhumassa paikallinen Eurooppatiedotuksen henkilö, joka muisti muistuttaa että meillä on edessämme työvoimapula, jonka vuoksi minunkin ikäpolvellani on paljon työmahdollisuuksia sitten 10-15 vuoden kuluttua.

Tällaista tänään.
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: M.E on 16.11.2009, 20:51:45
Eräs tekijöistä on entinen kuin historian opettajani. Voin vakuuttaa, että tällä henkilöllä ei ainakaan ole mokutusagendaa, päin vastoin.

Muistan, miten väittelimme kolonialismin vaikutuksesta Intian kehitykseen; minä moraalisäteilin haittavaikutuksista kun taas opettajani oli sitä mieltä, että imperialismista oli heille enemmän hyötyä kuin haittaa.
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: NK on 16.11.2009, 21:03:09
Oli varmasti mielenkiintoinen väittely. Kestikö pitkään ja millaiseen lopputulokseen päätyi?

Kirja sinällään pyrkii olemaan neutraali, mutta tietyissä kohdissa siinä on havaittavissa tiettyä monikulttuuriagendaa.

Mutta kirjaa enemmän minua harmittaa se että kurssi(t) itsessään sisältävät monesti kirjan ulkopuolella perinteistä mokutusoppia. Se saastuttaa yleensä mielenkiintoisetkin aiheet perinteisellä "äärioikeisto nousee"(Yh4)/"Eurooppa&orjalaivainterva"(Hi6)-materiaalillaan.
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: Ano Nyymi on 16.11.2009, 21:17:36
Quote from: Bullet on 16.11.2009, 08:08:36
Mjooh, on täällä yhdeksännen luokan bilsan kirjassakin kaikkea "Eri kansallisuudet rikastuttavat suomalaista yhdeiskuntaa" ja kuva kun hyvinruskettunuthenkilö prisman kassalla lastaa ostoksiaan...

Yrittikö maksaa vielä KELA-kortilla?  ;D

No, se ja sama mitä lapsille ja nuorille satuillaan, kyllä suurin osa asiat ymmärtää kun elämänkoulu ne omalla tavallaan heille sitten joskus opettaa..

Silloin kun minä koulua kävin, kirjoissa ylistettiin Neuvostoliittoa ja annettiin ymmärtää että siellä ei juurikaan ole mitään ongelmia, paitsi niitä joita paha länsi sinne tunkee. Ja kyllä me se tajuttiin että paskaahan kirja haasteli.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Shadow on 16.11.2009, 21:58:45
Ruotsin kirjat ovat erittäin mokuhenkisiä, mikä ei ole ihme kun katsotaan maan tilaa.

Magnet-sarjan kirjoissa mm. Yksi nuori ruotsalainen teinipoika seurustelee irakilaisen tytön kanssa, henkilöistä osa on mamuja ja tietysti monikulttuurisuuden ylistystä.

HI3 kurssin kirjassa Muutosten Maailma 3: Kansainväliset suhteet, on asiaa "äärioikeiston" noususta. Mainitaan Jörg Haiderin puolueet ja Pim Fortuyn. Kirja ei kuitenkaan ole hillitöntä mokutusta, sillä kirjassa mainitaan naisten aseman olevan alistettu islamissa ja puhutaan kunniamurhien kiusallisuudesta. Tästä annetaan esimerkiksi Ruotsissa tapahtunut kunniamurha.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: NK on 16.11.2009, 22:06:42
Magnet-sarja on todella mielenkiintoinen tapaus. Ruob4-kurssin kirja on oikea jackpot. Siinä käsitellään rasismia, äärioikeistoa, maahanmuuttoa ja kaikkea muuta vastaavaa. En tiedä miksi ja en tiedä miten, mutta kirjan hakemistosta löytyy uusnatsi-sana, tällaisena pienenä nippelitietona.

Historian 3. kurssin viimeiset tunnit, joissa käsitellään nykyistä Eurooppaa ovat myös aika monikulttuurisia. Meidään tunnillamme mainittiin "Itävallan Halla-aho Jörg Haider" (opettajani sanoin), sekä muut äärioikeistolaiset liikkeet. Muutenkin Perussuomalaiset saivat aika täyslaidallisen sekä Hi3 että Yh4 kursseilla "äärioikeistolaisuudestaan". Osa siitä tosin oli selvästi opettajan omia mielipiteitä. Mutta varsinkin nationalismi saa niskaansa kuraa koska se on "taantumusta/äärioikeistolaisuutta/fasismia" sekä kaikkea muuta negatiivista.
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: Acres on 16.11.2009, 22:28:03
Quote from: NK on 16.11.2009, 20:30:23
Tänäänkin Yhteiskuntaopin tunnilla kävi puhumassa paikallinen Eurooppatiedotuksen henkilö, joka muisti muistuttaa että meillä on edessämme työvoimapula, jonka vuoksi minunkin ikäpolvellani on paljon työmahdollisuuksia sitten 10-15 vuoden kuluttua.

Meillä opo sanoi myös vuodet 10-15 joskus 90-luvun puolivälissä. Kusetettiinko minua? :-[
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: NK on 16.11.2009, 22:29:44
Quote from: Acres on 16.11.2009, 22:28:03
Quote from: NK on 16.11.2009, 20:30:23
Tänäänkin Yhteiskuntaopin tunnilla kävi puhumassa paikallinen Eurooppatiedotuksen henkilö, joka muisti muistuttaa että meillä on edessämme työvoimapula, jonka vuoksi minunkin ikäpolvellani on paljon työmahdollisuuksia sitten 10-15 vuoden kuluttua.

Meillä opo sanoi myös vuodet 10-15 joskus 90-luvun puolivälissä. Kusetettiinko minua? :-[

Ehkä hän eli sen vuosikymmenen aikaansa edellä ;)?
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: vrv on 16.11.2009, 22:33:53
Jäsenelle NK.

Kerro vaan tälläisen opettajan nimi julkisuuteen. On painavaa syytä saada tietää kuka lapsillemme opettaa ja mitä.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: mikkoellila on 16.11.2009, 22:35:12
Noin vuonna 1990 silloinen teollisuuden ja työnantajain keskusliitto (nykyinen EK) vaati Suomeen 500 000 maahanmuuttajaa 20 vuoden sisällä Suomen väestön ikääntymisen aiheuttaman työvoimapulan takia.

Tämä työvoimapulaläppä on siis 20 vuoden takaista paskaa.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: NK on 16.11.2009, 22:36:25
Quote from: vrv on 16.11.2009, 22:33:53
Jäsenelle NK.

Kerro vaan tälläisen opettajan nimi julkisuuteen. On painavaa syytä saada tietää kuka lapsillemme opettaa ja mitä.


En taida, yksityisyydensuoja jne. Kuopiossa elää ja vaikuttaa. Ja lukuunottamatta pientä persu-antipatiaa hän on varmasti yksi parhaimmista ja asiallisimmista opettajista lukiossani.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Ano Nyymi on 16.11.2009, 22:39:50
Quote from: mikkoellila on 16.11.2009, 22:35:12
Noin vuonna 1990 silloinen teollisuuden ja työnantajain keskusliitto (nykyinen EK) vaati Suomeen 500 000 maahanmuuttajaa 20 vuoden sisällä Suomen väestön ikääntymisen aiheuttaman työvoimapulan takia.

Tämä työvoimapulaläppä on siis 20 vuoden takaista paskaa.


Luulen että toimiva fuusioreaktori ja Suomen työvoimapula tulevat tosiksi suunnilleen samoihin aikoihin.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Kullervo Kalervonpoika on 16.11.2009, 22:45:51
Quotemonokulttuuri: valtio tai alue tuottaa vain yhtä
tuotetta ja on riippuvainen kyseisen tuotteen
sadosta tai maailmanmarkkinahinnasta

Yhdellä sanalla: sontaa.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Topelius on 16.11.2009, 23:08:16
Lukiolaisille suunnatussa Editan Maailmankulttuurien aikakirjassa (2005) esitetään mielenkiintoisia näkemyksiä "islamisteista":

(s. 55)
Quote
Länsimainen kulttuuri vaikuttaa siis monien muslimien mielestä kaikkea muuta kuin tavoiteltavalta, mutta kuitenkin heille kerrotaan, että länsimaisten arvojen omaksuminen on kehityksen edellytys. Heidän on unohdettava omat perinteensä ja omaksuttava länsimainen elämäntapa, sillä vasta siloin heitä pidetään sivistyneinä. Erityisesti islamilaisten maiden opiskelijat ovat törmänneet arvojen ristiriitaan, kun heille on opetettu, että heidän kulttuuristaan puuttuu jotakin ja että elintaso siksi on jäänyt jälkeen länsimaista. Tämä puute tulee korjata omaksumalla länsimainen ajattelutapa ja unohtamalla islamilainen perinne.

Ei olekaan yllättävää, että viime vuosikymmeninä voimistunut fundamentalismi eli islamismi -- islamin pitäminen poliittisena ohjelmana -- on saanut kannatusta juuri opiskelijoiden keskuudessa, sillä tuskin kukaan haluaa pitää omaa kulttuuriaan vähäarvoisena. Nuoret järjestävät opintopiirejä, joissa tutustutaan Koraanin yhteiskunnalliseen sanomaan ja luetaan islamistiajattelijoiden kirjoituksia. Kriittisyys länsimaita ja niiden määrittelemää kehitystä kohtaan on kasvanut, ja länsimaiden matkimisen sijasta halutaan luoda yhteiskunta, joka määrittelee itse omat päämääränsä ja jota ei tarvitse verrata länsimaihin.

Aivan kuin islamistien tapaamisissa olisi kyse jonkinlaisista teekutsuista.

Ja tottakai seuraavilta sivuilta löytyy myös yritystä rohkaista nuorta lukiolaista "itsenäiseen" ajatteluun. Tehtävästä 3. käy jo hävyttömän selvästi ilmi kirjoittajan/toimittajan oma moraalisäteily.

(s. 63)
Quote
Tehtävä 2. Selvitä, miten islamilaisen maailman fundamentalismina (islamismina) tunnettua ilmiötä voidaan pitää länsimaisen kulttuurin aiheuttamana.

Tehtävä 3. Vertaa joukkoviestimien ja lukemasi tekstin antamaa kuvaa islamilaisesta maailmasta.

Kirjan islam-osuudesta on ilmeisesti päävastuussa filosofian tohtori Irmeli Perho. Tässä muutamia netistä löytämiäni Irmelin "kuolemattomia" (jälkimmäisen lähteenä on tosin suoli24):

"Eläin menettää tajuntansa välittömästi, kun sen kaulavaltimo katkaistaan." (lähde (http://vanha.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1999/1.huhtikuu/MUSL1399.HTM))

"Siirtolaisuuspaine Euroopan naapurustossa olevista muslimimaista ei pienene ja muslimien määrä kasvaa tulevaisuudessa. Tämä ei kuitenkaan tee islamista uhkaa eurooppalaiselle elämäntavalle ja kulttuurille." (lähde (http://keskustelu.suomi24.fi/node/8221707))
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Ano Nyymi on 16.11.2009, 23:16:56
On siinä "murmelilla" kieroutunut huumorintaju. Ei voi muuta sanoa. Uskookohan tuohon hömppään joku, ihan siis silleen oikeesti?

Ei kait suomalainen nuorikaan ihan noin hyväuskoinen sentään ole että tuollaista sepitettä totena pitäisi, varsinkin kun voi netistä katsoa sitä todellisuuttakin aikas helposti.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Hannu Niemi on 16.11.2009, 23:22:04
Quote from: mikkoellila on 16.11.2009, 22:35:12
Noin vuonna 1990 silloinen teollisuuden ja työnantajain keskusliitto (nykyinen EK) vaati Suomeen 500 000 maahanmuuttajaa 20 vuoden sisällä Suomen väestön ikääntymisen aiheuttaman työvoimapulan takia.

Tämä työvoimapulaläppä on siis 20 vuoden takaista paskaa.


Mielenkiintoista tietoa..

Onko tuo tieto jossain "tiedon valtatiellä" ?
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Miniluv on 16.11.2009, 23:26:04
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 16.11.2009, 22:45:51
Quotemonokulttuuri: valtio tai alue tuottaa vain yhtä
tuotetta ja on riippuvainen kyseisen tuotteen
sadosta tai maailmanmarkkinahinnasta

Yhdellä sanalla: sontaa.

No jaa. On se nyt maatalousalan termi kuitenkin:

http://en.wikipedia.org/wiki/Monoculture
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Kullervo Kalervonpoika on 16.11.2009, 23:38:56
Quote from: Miniluv on 16.11.2009, 23:26:04
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 16.11.2009, 22:45:51
Quotemonokulttuuri: valtio tai alue tuottaa vain yhtä
tuotetta ja on riippuvainen kyseisen tuotteen
sadosta tai maailmanmarkkinahinnasta

Yhdellä sanalla: sontaa.

No jaa. On se nyt maatalousalan termi kuitenkin:

http://en.wikipedia.org/wiki/Monoculture


No, eikö sonta liity sitten maanviljelemiseen?
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: nimetönkeskustelija on 17.11.2009, 00:01:10
QuoteMonet lukion oppikirjat ovat vahvasti monikulttuurisuutta tuputtavia. Tyypillistä on se, että kirjasarjan jokaisessa osassa on vähintään yksi kappale omistettu kolonialismin riistolle, länsimaiden velvoitteiden luettelulle, rassismille jne.

Joo minä noin 30-vuotias suomalainen olen vastuussa siitä, että Englanti, Ranska ynnä muut harrastivat kehitysmaiden riistoa. He ottivat hyödyn ja minäkö maksan? Pitää varmaan myös maksaa, jos isoisän isällä jäi ravintolalasku joskus maksamatta.

QuoteS.97: tehtävä 3. "Pohdi, miksi islamilaisesta maailmasta kerrotaan länsimaisessa mediassa lähinnä negatiivisia uutisia."

Vastaus: Missä islam siellä sota ja köyhyys näin lyhyesti vastattuna.

QuoteMagnet-sarjan kirjoissa mm. Yksi nuori ruotsalainen teinipoika seurustelee irakilaisen tytön kanssa, henkilöistä osa on mamuja ja tietysti monikulttuurisuuden ylistystä.

Tositilanteessa Irakilaisen tytön isä tappaisi molemmat. Ellei sitten kyse ole Irakista paenneista ateisteista. Heitäkin on Euroopassa irakilaisten pienenä vähemmistönä.

Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: Alkuasukas on 17.11.2009, 08:27:49
Quote from: NK on 16.11.2009, 20:30:23
S.97: tehtävä 3. "Pohdi, miksi islamilaisesta maailmasta kerrotaan länsimaisessa mediassa lähinnä negatiivisia uutisia."

S.127: tehtävä 5. "Pohdi keinoja, joilla länsimaat voisivat auttaa Afrikan maita kehittymään."

Ah miten herkullisia aiheita.... Ensimmäisessä voisi aloittaa vaikka 911-keissistä, Madridin ja Lontoon pommituksista, tyttöjen silpomisista jne, toisessa voisi tarjota ensimmäiseksi pakkosterilointeja.

Niitähän tässä haettiin?
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Veli Karimies on 17.11.2009, 08:49:26
Teki mieli, tuola yhdessä koulussa kun uskonnonluokassa näin taululta mitä oli opettaja kirjoittanut Islamista, lisätä sinne pari kohtaa. No väärinhän sielä ei ollut mitään, mutta paljon oli jätetty kertomatta. Ns vain semmoinen kiva ja mukavanoloinen tieto.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Simon Elo on 17.11.2009, 08:50:18
Quote from: Topelius on 16.11.2009, 23:08:16tuskin kukaan haluaa pitää omaa kulttuuriaan vähäarvoisena.

Vain länsimaat haluavat pitää omaa kulttuuriaan vähäarvoisena. Muut eivät, koska nehän ovat länsimaita parempia, eikös?

En oikein muista omia lukiokirjojani, mutta pelottaa ajatella millaisia asioita niissä opetettiin, kun lukee antamianne esimerkkejä.
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: Tuomas2 on 17.11.2009, 09:09:57
Quote from: Blondihko Tihko on 16.11.2009, 20:14:36
Perhana, minun lukioaikoina oli muistaakseni vielä sellaista tekstiä että suomalaisten pitäisi naida mahdollisimman kaukaa tulleita muukalaisia, jotta tunnetusti surkea geeniperimämme paranisi! Ja ihan varmana siinä oli lukuisia kuvia toisiaan halailevista mahdollisimman erivärisistä ihmisistä.   :roll:

Minä olin lukiossa 91-92 kun ensimmäiset kunniakansalaiset saapuivat ja biologian opettaja veti pohjat arvelemalla että miehet vastustavat heidän saapumistaan kun n**kereillä on isot nenät ja muutkin ulokkeet. Samaten geeniperimän rikastumisesta ratkaisuna suomalaisten geneettisiin ongelmiin puhuttiin.

Kolonialismistä on hyvä puhua ja painottaa että länsimaissa tuota riistämistä on ainakin pyritty lopettamaan ja mitä siellä on tapahtunut kun paikalliset ovat ottaneet vallan (sovitelleet Somaliassa ~20 vuotta).
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: foobar on 17.11.2009, 09:28:48
Quote from: X on 16.11.2009, 21:42:24
... Perimästä:

"Ihmisten kanssakäyminen on kautta aikojen sekoittanut perimää, ja siksi kansojen välille on turha etsiä geneettisesti tarkkoja rajoja."

Tämä ehkä spinnaa ulos keskusteluradalta, mutta ovatkohan nämä kirjoittajat monikulttuurisuushuumassaan havainneet sellaisia asioita kuin esim. Somalian somalien ja bantujen sekoittumuttomuutta? Ongelma löytyy kyllä Suomesta kun sen esiin kaivamalla kaivaa, mutta jyrkkääkään painostusta rotupuhtauteen ei tunnisteta kun siitä saattaisi koitua huonoa karmaa julkisen rahan järjestelmän suurimmille valehtelijoille.

Se selkeästi määrittyvä ja ylläpidetty kansanryhmärajahan tuolla on myös oiva tapa huomata ketä pitää rasistisesti syrjiä. Sen sanomisesta kuka sitä syrjintää harrastaa varmaan kohta häkki heilahtaa, bantuillahan ei ole Suomessa niin vahvaa integraatioastetta valtarakenteisiin.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: NK on 17.11.2009, 10:16:12
Quote from: Alkuasukas on 17.11.2009, 08:27:49
Quote from: NK on 16.11.2009, 20:30:23
S.97: tehtävä 3. "Pohdi, miksi islamilaisesta maailmasta kerrotaan länsimaisessa mediassa lähinnä negatiivisia uutisia."

S.127: tehtävä 5. "Pohdi keinoja, joilla länsimaat voisivat auttaa Afrikan maita kehittymään."

Ah miten herkullisia aiheita.... Ensimmäisessä voisi aloittaa vaikka 911-keissistä, Madridin ja Lontoon pommituksista, tyttöjen silpomisista jne, toisessa voisi tarjota ensimmäiseksi pakkosterilointeja.

Niitähän tässä haettiin?

Kun olisikin, mutta oikeat vastauksethan olivat:

s.97.3.
Negatiiviset uutiset myyvät paremmin.
Em. syystä ei olla halukkaita kertomaan hyviä uutisia.
Toimittajilla stereotypioita.
Toimittajilla huonot tiedot islamista: luo ja vahvistaa stereotypioita.
Toimittajilla "poliittinen agenda"

s.127.5.
Asiantuntija-apua esim. koulutus, terveydenhoito, kehitysprojektit, hallinto.
Annetaan kaikki velat anteeksi
Uudistetaan kansainvälisen kaupan pelisäännöt niin, että 3. maailman tuotteet pääsevät lännen markkinoille. (Esimerkkeinä tässä vaiheessa esitettiin EU:n maataloustuet ja suuri kauppalaivasto)

Nämä vastaukset siis ovat ns. "viralliset" taululle kirjoitetut vastaukset. Näissä olikin sitten pureskelua.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Alkuasukas on 17.11.2009, 10:24:39
Quote from: NK on 17.11.2009, 10:16:12
Kun olisikin, mutta oikeat vastauksethan olivat:
s.127.5.
Asiantuntija-apua esim. koulutus, terveydenhoito, kehitysprojektit, hallinto.
Annetaan kaikki velat anteeksi

Ja sitten kaikki kuorossa, kädet kohti taivasta: HAAAAA---LLE---LUJAAA, HALLELUJAAA, parannetaan maailmaa!

Seuraavan tunnin aihe ei varmaankaan ollut ruoka-avun ja kansainvälisen avustustyön siivittämä holtiton väestönkasvu...?
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: Äänestäjä on 17.11.2009, 10:24:52
Quote from: foobar on 17.11.2009, 09:28:48
Quote from: X on 16.11.2009, 21:42:24
... Perimästä:

"Ihmisten kanssakäyminen on kautta aikojen sekoittanut perimää, ja siksi kansojen välille on turha etsiä geneettisesti tarkkoja rajoja."

Tämä ehkä spinnaa ulos keskusteluradalta, mutta ovatkohan nämä kirjoittajat monikulttuurisuushuumassaan havainneet sellaisia asioita kuin esim. Somalian somalien ja bantujen sekoittumuttomuutta? Ongelma löytyy kyllä Suomesta kun sen esiin kaivamalla kaivaa, mutta jyrkkääkään painostusta rotupuhtauteen ei tunnisteta kun siitä saattaisi koitua huonoa karmaa julkisen rahan järjestelmän suurimmille valehtelijoille.

Se selkeästi määrittyvä ja ylläpidetty kansanryhmärajahan tuolla on myös oiva tapa huomata ketä pitää rasistisesti syrjiä. Sen sanomisesta kuka sitä syrjintää harrastaa varmaan kohta häkki heilahtaa, bantuillahan ei ole Suomessa niin vahvaa integraatioastetta valtarakenteisiin.

Kyselin sitä jossain toisessakin ketjussa jo, mutta jos kerran ei ole rotuja, niin sittenhän myöskin rotusyrjintä on mahdotonta. Eikö? Siksi onkin ihmeellistä, miten samat mokuttajat epäloogisesti argumentoivat ensimmäistä ja silti ovat sitä mieltä, että rotusyrjintä on ongelma.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: NK on 17.11.2009, 10:28:52
Quote from: Alkuasukas on 17.11.2009, 10:24:39
Quote from: NK on 17.11.2009, 10:16:12
Kun olisikin, mutta oikeat vastauksethan olivat:
s.127.5.
Asiantuntija-apua esim. koulutus, terveydenhoito, kehitysprojektit, hallinto.
Annetaan kaikki velat anteeksi

Ja sitten kaikki kuorossa, kädet kohti taivasta: HAAAAA---LLE---LUJAAA, HALLELUJAAA, parannetaan maailmaa!

Seuraavan tunnin aihe ei varmaankaan ollut ruoka-avun ja kansainvälisen avustustyön siivittämä holtiton väestönkasvu...?

Ei ollut, ei. Sen sijaan keskusteltiin siitä kuinka "löytöretket" on huono sana kuvaamaan Amerikan löytymistä, kuinka koko Amerikan valloituksen historia on eurosentrinen ja keskusteltiin P-Amerikan intiaaneihin liittyvistä stereotypioista.

Oli meillä tosin myös erään opiskelijan kertomus vaihtovuodestaan Brasiliassa ja hän kertoi jänniä faktoja esim. Rion huumesodista. Siellä kuulemma karttoihin piirretään No-Go-alueet ihan valmiiksi. Hyödyllinen pikkutieto, että tietää missä joutuu ammutuksi.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Juki on 17.11.2009, 10:29:36
Quote from: NK on 17.11.2009, 10:16:12
Quote from: Alkuasukas on 17.11.2009, 08:27:49
Quote from: NK on 16.11.2009, 20:30:23
S.97: tehtävä 3. "Pohdi, miksi islamilaisesta maailmasta kerrotaan länsimaisessa mediassa lähinnä negatiivisia uutisia."

S.127: tehtävä 5. "Pohdi keinoja, joilla länsimaat voisivat auttaa Afrikan maita kehittymään."

Ah miten herkullisia aiheita.... Ensimmäisessä voisi aloittaa vaikka 911-keissistä, Madridin ja Lontoon pommituksista, tyttöjen silpomisista jne, toisessa voisi tarjota ensimmäiseksi pakkosterilointeja.

Niitähän tässä haettiin?

Kun olisikin, mutta oikeat vastauksethan olivat:

s.97.3.
Negatiiviset uutiset myyvät paremmin.
Em. syystä ei olla halukkaita kertomaan hyviä uutisia.
Toimittajilla stereotypioita.
Toimittajilla huonot tiedot islamista: luo ja vahvistaa stereotypioita.
Toimittajilla "poliittinen agenda"

s.127.5.
Asiantuntija-apua esim. koulutus, terveydenhoito, kehitysprojektit, hallinto.
Annetaan kaikki velat anteeksi
Uudistetaan kansainvälisen kaupan pelisäännöt niin, että 3. maailman tuotteet pääsevät lännen markkinoille. (Esimerkkeinä tässä vaiheessa esitettiin EU:n maataloustuet ja suuri kauppalaivasto)

Nämä vastaukset siis ovat ns. "viralliset" taululle kirjoitetut vastaukset. Näissä olikin sitten pureskelua.


Olivat viralliset tai eivät. Oleellinen kysymys oppikirjoja arvosteltaessa on se, olivatko nämä oppikirjan (esim. opettajan oppaan) tarjoamia "oikeita" vastauksia. Kirjaa lienee kysymysten takia turha syyttää mokutuksesta, sillä kysymyksiin voisi vastata aivan hyvin myös nuivasti. Jos ovat opettajan antamia, omia vastauksia, mokuttaja on ope, ei kirja näiltä osin.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: NK on 17.11.2009, 10:32:45
Totta tuokin. Opiskelijoiltahan nuita tuli aikamoinen liuta. Lisäksi "vastauksia" saatiin erinäisistä oheismateriaaleista, varsinkin erilaisista dokumenttipätkistä. Tiedä sitten kenen tekemiä ne olivat, YLEn näyttämiä ainakin,

Ja kyllä opettaja varmasti pienoinen mokuttaja on, pahoin pelkään. Mutta annan sen tässä tapauksessa anteeksi koska hän on mukava henkilö. Lisäksi hän hoiti Yh1-3-kurssit sekä Hi3:n kunnialla läpi, joten hän osaa asiansa.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Juki on 17.11.2009, 11:03:47
Quote from: NK on 17.11.2009, 10:32:45
Totta tuokin. Opiskelijoiltahan nuita tuli aikamoinen liuta. Lisäksi "vastauksia" saatiin erinäisistä oheismateriaaleista, varsinkin erilaisista dokumenttipätkistä. Tiedä sitten kenen tekemiä ne olivat, YLEn näyttämiä ainakin,

Ja kyllä opettaja varmasti pienoinen mokuttaja on, pahoin pelkään. Mutta annan sen tässä tapauksessa anteeksi koska hän on mukava henkilö. Lisäksi hän hoiti Yh1-3-kurssit sekä Hi3:n kunnialla läpi, joten hän osaa asiansa.

Et sitten nostanut vaihtoehtoista näkökulmaa esille. Taidat nyt itse olla mokuttaja, kun sallit tämän tapahtua :)

E: Ja hoiti kunnialla läpi? Mikä se opettajien taso oikein on siellä, kun tämä "kunnialla läpi hoitaminen" on vähän niin kuin meidän työtä automaattisesti, siitä ei mitään erityismainintoja pitäisi saada. Toki tällaiset kiitokset aina lämmittävät, jos niitä sattuu saamaan, eipä siinä.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: tarhuri on 17.11.2009, 11:10:32
Ainakin meillä on käynyt niin, että mokutus koulussa ja sitä seuraava netti -selaus tarkistuksineen (mokutus todettu aivopesuksi) on aiheuttanut luottamuksen vähentymistä myös muuta opetusmateriaalia kohtaan.  Tämä on tietysti vähän kiesallista, sillä 16 -vuotias on aika jyrkkä käännöksissään: tuloksena helposti vitutusta koko Suomea kohtaan (ja Göteborgiin neutronipommi).
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Topelius on 17.11.2009, 12:05:02
Quote from: nimetönkeskustelija on 17.11.2009, 00:01:10
QuoteMonet lukion oppikirjat ovat vahvasti monikulttuurisuutta tuputtavia. Tyypillistä on se, että kirjasarjan jokaisessa osassa on vähintään yksi kappale omistettu kolonialismin riistolle, länsimaiden velvoitteiden luettelulle, rassismille jne.

Ottamatta kantaa länsimaiden velvoitteisiin ja rassismiin olisi minusta äärimmäisen outoa, jos historian oppikirjoissa ei käsiteltäisi kolonialismin ja imperialismin aikaa ja riistoa. Näitä aikoja käsiteltäessä ei myöskään voida välttyä kirjoittamasta länsimaiden toiminnasta hyvinkin kriittiseen sävyyn, sillä toiminta oli kuin olikin monessakin suhteessa erittäin moraalitonta. Näiden asioiden kiihkoton käsittely ei ole mitään mokuttamista vaan objektiivisuuteen pyrkivää historiantutkimusta. Jos joku muuta väittää, niin rohkenen epäillä, ettei hän ole tutustunut länsimaisen imperialismin historiaan.

Se, minkälaisia johtopäätöksiä kolonialismin ja imperialismin ajoista sitten vedetään nykypäivään ja länsimaiden tämänhetkisiin väitettyihin moraalivelvoitteisiin, on sitten jo täysin eri asia. Tällaiset tulkinnat eivät ole historiaa, vaan pikemminkin etiikkaa tai jopa politiikkaa, eikä sellaisen paikka ole todellakaan suhteellisen herkässä iässä olevien lukiolaisten historian oppikirjoissa. Omaan ajatteluun pitää tietysti kannustaa, mutta sellaiseksi en laske koululaisen eteen läntättyjä valmiita "totuuksia", jotka pitäisi sitten pureskelematta hyväksyä.

Oma mielipiteeni on, että länsimaiden imperialismilla on pieni vaikutus siihen, että monet riistetyistä maista ovat yhä kehityksen taipaleella lapsenkengissä. Se ei missään nimessä ole ainoa tai edes merkittävin syy, mutta varmasti silläkin on vaikutusta. Paljon suuremmaksi syyksi nostaisin IMF:n ja Maailmanpankin nykypäivänä harjoittaman kehitysmaiden riiston. Tähänkään ei voida soveltaa orjalaivan terva -teoriaa, sillä näissä järjestöissä käyttää päätösvaltaa länsimaiden rikas ja yläluokkainen taloudellinen eliitti, enkä minä ainakaan koe olevani minkäänlaisessa vastuussa siitä, mitä tällainen kieroutunut porukka tekee. IMF ja Maailmanpankki edustavat maailman rikkaita, eivätkä todellakaan länsimaalaisia.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: aivovuoto on 17.11.2009, 12:48:01
Itse en ainakaan muista lukioajoilta tuollaista, eikä niistä ajoista ole paljoa kulunut. Saattaa syynä tietysti olla "lievästi" luonnontieteisiin ja matematiikkaan painottunut lukiokokemus. Ja käytössä olleet kirjasarjatkin vetelivät viimeisiään. Saatoin tietysti käydä piilonuivan lukion. ;D Taisi ainakin historian opettaja olla, joten tuolta lähestyen vaikutus jäi pieneksi.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Lemmy on 17.11.2009, 12:56:15
Quote from: TopeliusNäitä aikoja käsiteltäessä ei myöskään voida välttyä kirjoittamasta länsimaiden toiminnasta hyvinkin kriittiseen sävyyn, sillä toiminta oli kuin olikin monessakin suhteessa erittäin moraalitonta.

Pienenä esimerkistä yksi pakanakansojen moraalista huolestunut järjestö Englannissa
"The Society for Promoting the Gospel in Foreign Parts" perustettu 1701 omisti plantaasin Barbadoksella jossa orjilla oli polttomerkittynä rintaan "Society" että tiedetään kelle kuuluu... moraalisäteilijöillä oli myös orjakuolleisuus neljä kymmenestä uudesta tulokkaasta kolmessa vuodessa, joka oli huomattavasti korkeampi kuin Amerikoissa joten epäilyksiä heräsi etä orjat tapettiin työllä. Kuinka onkaan moraalisäteily muuttunutkaan noista ajoista.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Topelius on 17.11.2009, 13:12:57
Quote from: Lemmy on 17.11.2009, 12:56:15
Quote from: TopeliusNäitä aikoja käsiteltäessä ei myöskään voida välttyä kirjoittamasta länsimaiden toiminnasta hyvinkin kriittiseen sävyyn, sillä toiminta oli kuin olikin monessakin suhteessa erittäin moraalitonta.

Pienenä esimerkistä yksi pakanakansojen moraalista huolestunut järjestö Englannissa
"The Society for Promoting the Gospel in Foreign Parts" perustettu 1701 omisti plantaasin Barbadoksella jossa orjilla oli polttomerkittynä rintaan "Society" että tiedetään kelle kuuluu... moraalisäteilijöillä oli myös orjakuolleisuus neljä kymmenestä uudesta tulokkaasta kolmessa vuodessa, joka oli huomattavasti korkeampi kuin Amerikoissa joten epäilyksiä heräsi etä orjat tapettiin työllä. Kuinka onkaan moraalisäteily muuttunutkaan noista ajoista.

Tosin ei ollut riistäjilläkään aina kivaa. Esim. Karibialla siirtomaaisäntien ja muiden länsimaisten maahanmuuttajien kuolleisuus oli monin paikoin jopa orjia korkeampi.
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: Jouko on 17.11.2009, 13:14:56
Quote from: erilainen on 16.11.2009, 01:23:53
Mitä pahaa populismissa on?

Luin kanssa tuossa erästä historian pääsykoekirjaa. Siellä oli myös vahvaa propagandaa. Sitten kun joku vielä uskoo kaiken kun on oppikirjasta kyse.
Ei olekaan mitään pahaa; popular=suosittu. Esim. PerusS on lähtökohtaisesti populistinen puolue puolueohjelmassaan ja sitä ovat kaikki puolueet jotka haluavat kuunnella kansan ääntä.

60-luvulla konservatiivit paheksuivat popmusiikkia koska se innosti valtavasti nuoria. Oli suosittua.
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: Juki on 17.11.2009, 13:20:50
Quote from: Jouko on 17.11.2009, 13:14:56
Quote from: erilainen on 16.11.2009, 01:23:53
Mitä pahaa populismissa on?

Luin kanssa tuossa erästä historian pääsykoekirjaa. Siellä oli myös vahvaa propagandaa. Sitten kun joku vielä uskoo kaiken kun on oppikirjasta kyse.
Ei olekaan mitään pahaa; popular=suosittu. Esim. PerusS on lähtökohtaisesti populistinen puolue puolueohjelmassaan ja sitä ovat kaikki puolueet jotka haluavat kuunnella kansan ääntä.

60-luvulla konservatiivit paheksuivat popmusiikkia koska se innosti valtavasti nuoria. Oli suosittua.

Saivarteluviisari värähtää: populismi ei tulle popular-sanasta vaan populus-sanasta (´kansa´). Populistinen on siis kansanomaista, rahvaanomaista, millä on toki korrelaatiota myös suositun kanssa. Mutta populaarimusiikki ei tarkoita suosittua, vaan se on vastinkappale korkeakultturille (korkea vs. kansan ["matala"] kulttuuri).
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: NK on 17.11.2009, 17:26:35
Quote from: Juki on 17.11.2009, 11:03:47
Quote from: NK on 17.11.2009, 10:32:45
Totta tuokin. Opiskelijoiltahan nuita tuli aikamoinen liuta. Lisäksi "vastauksia" saatiin erinäisistä oheismateriaaleista, varsinkin erilaisista dokumenttipätkistä. Tiedä sitten kenen tekemiä ne olivat, YLEn näyttämiä ainakin,

Ja kyllä opettaja varmasti pienoinen mokuttaja on, pahoin pelkään. Mutta annan sen tässä tapauksessa anteeksi koska hän on mukava henkilö. Lisäksi hän hoiti Yh1-3-kurssit sekä Hi3:n kunnialla läpi, joten hän osaa asiansa.

Et sitten nostanut vaihtoehtoista näkökulmaa esille. Taidat nyt itse olla mokuttaja, kun sallit tämän tapahtua :)

Olin laiska, myönnän  :'(. Tarkoitus oli kyllä mutta kyseinen tunti oli maanantain viimeinen ja olin nukahtaa tuoliini joten totesin että kukaan ei kuitenkaan niele moista kuraa, ei jaksa-liian hapokasta. Jos se tekee minusta mokuttajan, joudun luopumaan Hommasta ja äänestän ensi vaaleissa Virheitä  :o

Quote
E: Ja hoiti kunnialla läpi? Mikä se opettajien taso oikein on siellä, kun tämä "kunnialla läpi hoitaminen" on vähän niin kuin meidän työtä automaattisesti, siitä ei mitään erityismainintoja pitäisi saada. Toki tällaiset kiitokset aina lämmittävät, jos niitä sattuu saamaan, eipä siinä.

Ehkäpä "hoitaa kunnialla" oli väärä sanavalinta. Tarkoitin lähinnä sitä että hän osasi mielestäni opettaa hieman kuivahkoja asioita kuten BKT:n tai oikeuskäsittelyjärjestyksen sellaisella tavalla että:
a) Oppi jotain
b) Ihmiset olivat kiinnostuneita

Kaiken kaikkiaan siis hän on mukava henkilö ja osaa asiansa. Lukuun ottamatta aiemmin mainitsemiani mokutus-viritteisiä asioita hän on mielestäni koulun kolmesta Hi/yh-opettajasta se "paras".
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Juki on 17.11.2009, 17:55:01
Ok. Tuohan on lopulta siis ihan hyvä olosuhteisiin nähden. Tosin "paras" lainausmerkeissä tarkoittaa huonointa, tietää saivartelijaviisarini kertoa.  :)
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Itä ei nuku on 17.11.2009, 19:33:29
Quote from: M.E on 16.11.2009, 20:51:45
Eräs tekijöistä on entinen kuin historian opettajani. Voin vakuuttaa, että tällä henkilöllä ei ainakaan ole mokutusagendaa, päin vastoin.

Muistan, miten väittelimme kolonialismin vaikutuksesta Intian kehitykseen; minä moraalisäteilin haittavaikutuksista kun taas opettajani oli sitä mieltä, että imperialismista oli heille enemmän hyötyä kuin haittaa.

Tunnistan itsekin tekijöistä historianopettajani, hänellä ainakin oli/on realistinen ote maailmaan. En tosin tiedä, puhummeko samasta henkilöstä.

Lukiokirjojen mokutuksen multihuipentuma on englannin Culture Café (https://www.akateeminenkirjakauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10151&storeId=10052&productId=3785431&langId=-11&contractId=)-kirjasarja, joka värimaailmaansa myöten on rakennettu tukemaan feministis-internationalistista luonnekasvatusta. Kirjasarjan johdanto on runollinen purkaus, jonka ksenofiilisyydestä jokainen voi vetää omat johtopäätökset (suomennos allekirjoittaneen):

QuoteNostin kaulukseni kylmää tuulta vastaan ja tungin käteni taskuihin lämmittääkseni niitä. Saatoin kuulla omien askelteni äänen kävellessäni katuja, jotka tuntuivat yht'aikaa vierailta ja tutuilta...

Äkkiä silmäni osuivat miellyttävään valonhehkuun, joka tuli ikkunasta edestäni. Kuulin outoja, ihanaisia ääniä kantautuvan sisältä: musiikkia, naurua, keskustelua, erilaisia aksentteja, lasien ja kuppien kilinää,...

Karibialaisten mausteiden, nasi gorengin ja pizzan tuoksu veti minua lähemmäs. Kuulin vatsani murisevan. Paahtoiko joku siellä vaahtokarkkeja?

Astuin oviaukon lämpimään valoon ja katselin lasin läpi: näin hymyileviä kasvoja, muukalaisten ja ystävien jakavan pöytiä, kulttuurien sekoittuvan ja varpaiden polkevan tahtia väräjävässä kynttilänvalossa.

Oliko se tatuointiluola vai kotikeittiöni? Kyberavaruutta vai jonkun asunto? Taidenäyttely vai paikallispubi? Minun oli päästävä sisään...

Vanhat ystävät ja ystävälliset uudet kasvot kääntyivät katsomaan, kun astuin sisään. Istuin lähelle ikkunaa ja ennen kuin ehdin kysyä mitään, joku nojautui pöydän yli ja sanoi: "Tämä on Culture Café. Kaikki ovat tervetulleita tänne..."
Lähde: Culture Café 1, s.4

Kiinnostuneet voivat käydä vaikka kaupassa selailemassa kirjoja. Kielenoppimisen kannalta sarja ei ole huono, mutta lukukappaleiden aiheet liittyvät (i) kulttuurien kohtaamiseen (ii) sukupuolten ja vähemmistöjen tasa-arvoon (iii) vapaaehtoistyöhön (iv) ilmastonmuutokseen (v) vaihtoehtokulttuurin ilmiöihin (vi) kolmannen maailman ongelmiin (vii) The Beatlesiin. Tekijöiden poliittinen missio on niin silmiinpistävä, ettei yökötystä voi välttää.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: NK on 17.11.2009, 19:45:07
Ja meiltähän tuo(kin) kirjasarja löytyy. Ollako sitten iloinen vai surullinen että kaikki kyllä löytyy?
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Itä ei nuku on 17.11.2009, 19:56:16
Puolisen vuotta sitten olin aikeissa kerätä koulukirjoistani näytteitä poliittisesta agendasta ja postittaa niitä jollekulle tarkoitukseen soveltuvalle kansanedustajalle (Benkku oli päällimmäisenä mielessäni). Homma kuitenkin lyssähti, kun oli sen sataa muuta projektia meneillään.

Ongelmana on, että yksittäisistä aihe- ja sanavalinnoista tulee todistusaineistoa vasta, kun niitä on viljelty tarpeeksi laajamittaisesti. Kärpäsestä ei voi tehdä härkästä, koska nillittämisellä ei saavuta mitään.

Konkreettinen ehdotus: masinoitakoon tämä ketju aineiston keräämiseen, niin nähdään, voisiko tästä saada aikaan kirjelmää. Jos jostain löytyy modernisoitu versio legendaarisesta Pirkkalan monisteesta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Pirkkalan_moniste), niin tässä olisi mahdollisuus iskuun.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: M.E on 17.11.2009, 20:13:21
Quote from: Itä ei nuku on 17.11.2009, 19:33:29
Tunnistan itsekin tekijöistä historianopettajani, hänellä ainakin oli/on realistinen ote maailmaan. En tosin tiedä, puhummeko samasta henkilöstä.

Viittaan hra Kohiin. Entä te?
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Shadow on 17.11.2009, 20:23:00
Quote from: mikkoellila on 16.11.2009, 22:35:12
Noin vuonna 1990 silloinen teollisuuden ja työnantajain keskusliitto (nykyinen EK) vaati Suomeen 500 000 maahanmuuttajaa 20 vuoden sisällä Suomen väestön ikääntymisen aiheuttaman työvoimapulan takia.

Tämä työvoimapulaläppä on siis 20 vuoden takaista paskaa.


Juuri niin. Isäni on sanonut koko työvoimapulahömpötyksen olevan ihan täyttä valhetta ja paskaa, sillä siitä jauhettiin jo kymmenen vuotta sitten. Silloin sanottiin että meillä tulee olemaan kymmenen vuoden päästä hirveä työvoimapula.

Taitaa olla erikoinen kymmenen vuotta niillä, jotka työvoimapulasta höpöttävät.

Todellisuudessahan olemme matkalla massatyöttömyyteen...  :-\
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Ari-Lee on 17.11.2009, 20:36:23
Quote from: Shadow on 17.11.2009, 20:23:00
Quote from: mikkoellila on 16.11.2009, 22:35:12
Noin vuonna 1990 silloinen teollisuuden ja työnantajain keskusliitto (nykyinen EK) vaati Suomeen 500 000 maahanmuuttajaa 20 vuoden sisällä Suomen väestön ikääntymisen aiheuttaman työvoimapulan takia.
Tämä työvoimapulaläppä on siis 20 vuoden takaista paskaa.
Juuri niin. Isäni on sanonut koko työvoimapulahömpötyksen olevan ihan täyttä valhetta ja paskaa, sillä siitä jauhettiin jo kymmenen vuotta sitten. Silloin sanottiin että meillä tulee olemaan kymmenen vuoden päästä hirveä työvoimapula.
Taitaa olla erikoinen kymmenen vuotta niillä, jotka työvoimapulasta höpöttävät.
Todellisuudessahan olemme matkalla massatyöttömyyteen...  :-\
Hirwittävä työvoimapula, huoltosuhteen menetys, my ass. Kun ne hoksasivat eduskunnassa ettei työvoimapulasta puhuminen menee enää läpi koska maassa on massiivinen työvoimareservi (t-reservi termi Liisa Jaakonsaaren ajoilta) keksivät he huoltosuhteen menetyksen. Huutonauraisin jos ei itkettäisi.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: mikkoellila on 17.11.2009, 20:54:07
Quote from: Itä ei nuku on 17.11.2009, 19:56:16
Puolisen vuotta sitten olin aikeissa kerätä koulukirjoistani näytteitä poliittisesta agendasta ja postittaa niitä jollekulle tarkoitukseen soveltuvalle kansanedustajalle (Benkku oli päällimmäisenä mielessäni). Homma kuitenkin lyssähti, kun oli sen sataa muuta projektia meneillään.

Ongelmana on, että yksittäisistä aihe- ja sanavalinnoista tulee todistusaineistoa vasta, kun niitä on viljelty tarpeeksi laajamittaisesti. Kärpäsestä ei voi tehdä härkästä, koska nillittämisellä ei saavuta mitään.

Tämä on ongelma myös mediakritiikissä. Puusilmät eivät näe median biasoitumista, koska tuijottavat jokaista yksittäistä juttua erikseen. Eivät näe metsää puolta. Jokainen mokutusjuttu sanomalehdessä on vain yksittäistapaus, jota ei voi yleistää. Miljoonasta männystä jokainen vain yksittäistapaus eikä niitä voi yleistää metsäksi kusipäiden mielestä.

Quote from: Itä ei nuku on 17.11.2009, 19:56:16
Konkreettinen ehdotus: masinoitakoon tämä ketju aineiston keräämiseen, niin nähdään, voisiko tästä saada aikaan kirjelmää.

Hyvä idea.

Quote from: Itä ei nuku on 17.11.2009, 19:56:16
Jos jostain löytyy modernisoitu versio legendaarisesta Pirkkalan monisteesta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Pirkkalan_moniste), niin tässä olisi mahdollisuus iskuun.

Erittäin pätevä vertaus.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Itä ei nuku on 17.11.2009, 21:32:01
Quote from: M.E on 17.11.2009, 20:13:21
Quote from: Itä ei nuku on 17.11.2009, 19:33:29
Tunnistan itsekin tekijöistä historianopettajani, hänellä ainakin oli/on realistinen ote maailmaan. En tosin tiedä, puhummeko samasta henkilöstä.

Viittaan hra Kohiin. Entä te?

Siinä vasta hieno mies.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: mikkoellila on 17.11.2009, 21:44:16
Quote from: Itä ei nuku on 17.11.2009, 21:32:01
Quote from: M.E on 17.11.2009, 20:13:21
Quote from: Itä ei nuku on 17.11.2009, 19:33:29
Tunnistan itsekin tekijöistä historianopettajani, hänellä ainakin oli/on realistinen ote maailmaan. En tosin tiedä, puhummeko samasta henkilöstä.

Viittaan hra Kohiin. Entä te?

Siinä vasta hieno mies.

Muistaakseni Ressun lukiossa on ollut tuonniminen historianopettaja. Ei tosin ollut minun opettajanani 1993-96.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: M.E on 17.11.2009, 21:45:55
Täällä näkyisi olevan useampikin vanha ressu. Mitähän Huovisen Ari nyt ajattelee?
Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: ike60 on 17.11.2009, 22:28:54
Quote from: Bullet on 16.11.2009, 08:08:36
Mjooh, on täällä yhdeksännen luokan bilsan kirjassakin kaikkea "Eri kansallisuudet rikastuttavat suomalaista yhdeiskuntaa" ja kuva kun hyvinruskettunuthenkilö prisman kassalla lastaa ostoksiaan...

Käsitinkö oikein: biologian oppikirjassa tuollainen kuva ja lause?

Itse olen hahmottanut asian jotenkin niin, että biologia on elävien organismien ja niihin liittyvien prosessien tutkimista. Onhan hyvinruskettunuthenkilökin tietenkin elävä organismi, mutta miten biologiaan liittyy yhteiskunnan rikastuminen yhtään millään?

Voisitko kertoa kirjan nimen, ja millä ilveellä tuo kuva teksteineen oli saatu yhdistettyä biologiaan? Vai oliko kyse kuitenkin jonkin muun aineen kirjasta?
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Itä ei nuku on 18.11.2009, 00:25:08
Quote from: M.E on 17.11.2009, 21:45:55
Täällä näkyisi olevan useampikin vanha ressu. Mitähän Huovisen Ari nyt ajattelee?

Tuskin menettää yöuniaan, onhan ex-vähemmistövaltuutettu (sittemmin apulaisoikeuskansleri) Mikko Puumalainenkin ressukka. Puumalainen oli pari vuotta takaperin kunniavieraana luennoimassa lukiolaisille työelämästä (http://beeblebrox.edu.hel.fi/ressu/index.jsp?id=156).
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Itä ei nuku on 18.11.2009, 17:39:54
Onni, etten ole näitä kirjoja vielä myynyt. Seuraavaksi vähän šokkiterapiaa, eli käännöslauseita lukion ensiluokkalaisille.

Tehtävänanto:
QuoteKoulupojat jossittelevat. Mitä olisikaan tapahtunut, jos...
Suomenna Freddyn lauseet 1-8, ja jos kiinnostuit, tulkitse sitten Juuson lauseet englanniksi.

[...]
5. If Abd Al-Rahman, the Muslim general, hadn't lost his life at Poitiers in 732, the Muslims might have invaded Europe.
6. Europe would probably have become a more civilised place if that battle had gone differently.

[kursiivi lainaajan]
Kielioppikirjasta Culture Café: Grammar Rules!, 2.-10. painos, Otava 2007, s. 33.

Skannasin vielä näytteen, jos joku ei usko ennen kuin näkee. Alleviivaukset olen aikoinaan tehnyt itse.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Lemmy on 18.11.2009, 17:54:33
No, sanotaan että vuonna 732 Eurooppaan oli tulossa "pimeä keskiaika", kun taas Muslimeilla oli jokseenkin edistyksellinen kulttuuri - kun vertaa sen hetkiseen tilanteeseen. Eurooppa lähti edelle jossain vaiheessa renessanssia kun taas eri Muslimivaltiot pikkuhiljaa jäivät jälkeen tieteessä. Mutta vuonna 732 "sivistys" oli aika harvinainen tavara markkinoilla.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Itä ei nuku on 18.11.2009, 20:42:41
Quote from: Lemmy on 18.11.2009, 17:54:33
No, sanotaan että vuonna 732 Eurooppaan oli tulossa "pimeä keskiaika", kun taas Muslimeilla oli jokseenkin edistyksellinen kulttuuri - kun vertaa sen hetkiseen tilanteeseen.

Ei kai, älä ihmeessä, no shit. :o Rehellisesti puhuen, millaiselle henkilölle tulee mieleen laittaa koululaiset kääntämään lausetta "Jos eurooppalaiset olisi alistettu islamiin, olisi mantereesta saattanut kehittyä sivistyneempi"? C'mon!

Keinotekoinen keskustelukonteksti ei ole tässä riittävä. Aivan yhtä hyvin tehtävänantona voisi olla Leif ja Taisto jossittelevat ja esimerkkilauseina "Jos Kollaa ei olisi kestänyt, olisi Neuvostoliitto voinut tunkeutua Suomeen. Väestön tuloerot olisivat saattaneet tasoittua, mikäli taistelu olisi päättynyt toisin." Kenellekään ei jäisi epäselväksi, mikä tavoite näennäisesti harmittomalla kielioppitehtävällä on.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: mikkoellila on 19.11.2009, 17:17:36
Quote from: M.E on 17.11.2009, 21:45:55
Täällä näkyisi olevan useampikin vanha ressu. Mitähän Huovisen Ari nyt ajattelee?

Kun minä olin Ressussa, rehtorina oli legendaarinen Antero Penttilä. Koulussa ei silloin ollut minkäänlaista multikultipropagandaa.

Maahanmuuttajia oli n. 500 oppilaan joukossa muistaakseni 3-4 ryssää, 1 iranilainen ja yksi afrikkalais-suomalainen mulatti eli yht. n. 1 % oppilaista.

Syynä maahanmuuttajien vähäiseen määrään oli se, että tuohon kouluun ei silloin päässyt alle 9,5 keskiarvolla.  ;D

Title: Vs: Lukion oppikirja
Post by: mikkoellila on 19.11.2009, 17:22:03
Quote from: ike60 on 17.11.2009, 22:28:54
Quote from: Bullet on 16.11.2009, 08:08:36
Mjooh, on täällä yhdeksännen luokan bilsan kirjassakin kaikkea "Eri kansallisuudet rikastuttavat suomalaista yhdeiskuntaa" ja kuva kun hyvinruskettunuthenkilö prisman kassalla lastaa ostoksiaan...

Käsitinkö oikein: biologian oppikirjassa tuollainen kuva ja lause?

Oppikirjamainen teksti on tuttu käsite. Ks. Puumalainen & Illman.

Quote from: ike60 on 17.11.2009, 22:28:54
Itse olen hahmottanut asian jotenkin niin, että biologia on elävien organismien ja niihin liittyvien prosessien tutkimista. Onhan hyvinruskettunuthenkilökin tietenkin elävä organismi, mutta miten biologiaan liittyy yhteiskunnan rikastuminen yhtään millään?

Voisitko kertoa kirjan nimen, ja millä ilveellä tuo kuva teksteineen oli saatu yhdistettyä biologiaan? Vai oliko kyse kuitenkin jonkin muun aineen kirjasta?

Roduista puhuminen on ihmisen biologiaa.

Biologia on kohtalo. Elävät olennot eivät voi biologialleen mitään. Kaikki sosiobiologian vastustus, mm. feminismi, perustuu siihen, että yritetään kiistää ihmisen luonne biologisena olentona.

Ihminen on kuitenkin eläin, homo sapiens. Ihmistä ei ole luotu minkään jumalan kuvaksi. Mitään jumalia ei ole eikä kukaan ole luonut ihmistä.

Ihminen on geenien muovaamaa biomassaa, jota koskevat tietyt biologiset lainalaisuudet. Samoin kuin ihminen tarvitsee tietyn määrän tietynlaista ravintoa pysyäkseen hengissä, samoin ihmisen toiminnassa on tietynlaisia mm. aggressiivisuuteen, seksuaalisuuteen ja älykkyyteen liittyviä lainalaisuuksia.

Sadantuhannen miehen muodostama armeija on vahvempi kuin sadantuhannen naisen muodostama, ceteris paribus. Suomen miespuolinen väestö tekee yhteensä enemmän raiskauksia kuin Suomen naispuolinen väestö. 500 miljoonasta valkoisesta ihmisestä koostuvan väestön keskimääräinen älykkyystaso on korkeampi kuin 500 miljoonasta valkoisesta ja 100 miljoonasta neekeristä koostuvan.

Neekerien tuominen Eurooppaan alentaa Euroopan väestön keskimääräistä älykkyystasoa, koska neekereillä on matalampi mediaani-ÄO kuin valkoisilla. Älykkyyden ja elintason välillä on positiivinen korrelaatio. Kausaliteetti kulkee molempiin suuntiin: toisaalta elintason nousu nostaa älykkyystasoa vähentämällä mm. aliravitsemuksesta aiheutuvia aivovaurioita väestössä, toisaalta älykkäämpi väestö pystyy tuottamaan itselleen korkeamman elintason. Kun väestön keskimääräinen älykkyystaso laskee, maan elintaso laskee. Tyhmät ihmiset eivät pysty ylläpitämään korkeaa elintasoa, koska elintaso on yhtä kuin tavaroiden ja palveluiden kokonaistuotannon reaaliarvo per capita; tyhmät ihmiset eivät pysty ylläpitämään yhtä arvokasta hyödykkeiden kokonaistuotantoa kuin älykkäämmät ihmiset, joten tyhmemmällä yhteiskunnalla on matalampi elintaso.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: UralinViikinki on 19.11.2009, 17:53:51
Quote from: Itä ei nuku on 18.11.2009, 17:39:54
Onni, etten ole näitä kirjoja vielä myynyt. Seuraavaksi vähän šokkiterapiaa, eli käännöslauseita lukion ensiluokkalaisille.

Tehtävänanto:
QuoteKoulupojat jossittelevat. Mitä olisikaan tapahtunut, jos...
Suomenna Freddyn lauseet 1-8, ja jos kiinnostuit, tulkitse sitten Juuson lauseet englanniksi.

[...]
5. If Abd Al-Rahman, the Muslim general, hadn't lost his life at Poitiers in 732, the Muslims might have invaded Europe.
6. Europe would probably have become a more civilised place if that battle had gone differently.

[kursiivi lainaajan]
Kielioppikirjasta Culture Café: Grammar Rules!, 2.-10. painos, Otava 2007, s. 33.

Skannasin vielä näytteen, jos joku ei usko ennen kuin näkee. Alleviivaukset olen aikoinaan tehnyt itse.

Noh, noista väittämistä jokainen on enemmän tai vähemmän metsään...
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Lemmy on 19.11.2009, 18:10:03
Mulla on hassu maantiedonkirja 50-luvulta pitäis skannata....
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: ike60 on 20.11.2009, 00:41:12
Vastaus Ellilälle on Miniluvin toiveesta täällä (http://hommaforum.org/index.php/topic,3733.msg251479.html#msg251479).
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Olli Juntunen on 20.11.2009, 09:50:02
Nuo englannin kurssin tehtävän kysymykset ovat tosin "vain" koulupoikien jossittelua. Hyväksyisin noista väitteistä ainoastaan mongoleihin liittyvät väittämät ja kakkosen. Esim. kuvitelma, että roomalaisten voitto germaaneista yhdessä taistelussa olisi estänyt englannin ja saksan kielen kehittymisen on täysin absurdi.

Toisaalta historian opetus on aina ollut suhteellisen onnetonta. Muistan isäni, joka on historian tohtori, päivitelleen aikoinaan omia oppikirjojani 80-luvulla, että miten on mahdollista, että historian oppikirjoissa on paljon enemmän virheitä, kuin MISSÄÄN Suomessa painetuissa aikuisille tarkoitetuissa historiakirjoissa.

Tämä tietysti kuvastaa valtiomme suhtautumista lasten koulutukseen. Itse suosittelen kaikille vahvasti yksityiskouluja.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: UralinViikinki on 20.11.2009, 13:11:55
Quote from: Olli Juntunen on 20.11.2009, 09:50:02
Nuo englannin kurssin tehtävän kysymykset ovat tosin "vain" koulupoikien jossittelua. Hyväksyisin noista väitteistä ainoastaan mongoleihin liittyvät väittämät ja kakkosen. Esim. kuvitelma, että roomalaisten voitto germaaneista yhdessä taistelussa olisi estänyt englannin ja saksan kielen kehittymisen on täysin absurdi.

Toisaalta historian opetus on aina ollut suhteellisen onnetonta. Muistan isäni, joka on historian tohtori, päivitelleen aikoinaan omia oppikirjojani 80-luvulla, että miten on mahdollista, että historian oppikirjoissa on paljon enemmän virheitä, kuin MISSÄÄN Suomessa painetuissa aikuisille tarkoitetuissa historiakirjoissa.

Tämä tietysti kuvastaa valtiomme suhtautumista lasten koulutukseen. Itse suosittelen kaikille vahvasti yksityiskouluja.

Noista Mongoleista sen verran, etteivät he nyt Eurooppaa olisi tuhonneet vaikka eteenpäin olisivatkin jatkaneet.

Historianopetuksesta pitää se sanoa, että koulusysteemin tarkoitus sivistämisen ohella on indoktrinaatio, vaikkei sitä ääneen sanotakaan. Historiaa voidaan kuitenkin tulkita yllättävän monella tavalla jos vain halutaan - jopa ilman että oltaisiin asioista täysin 'väärässä'.

Komppaan tuosta yksityiskouluista jos tahtoo lapsilleen esim. omaa maailmankatsomustaan vastaavan yleissivistyksen, mutta en sanoisi että Suomen koulusysteemi olisi erityisen huono tai erikoistunut 'aivopesuun'.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Vouti on 20.11.2009, 20:24:19
Quote from: Lemmy on 18.11.2009, 17:54:33
No, sanotaan että vuonna 732 Eurooppaan oli tulossa "pimeä keskiaika", kun taas Muslimeilla oli jokseenkin edistyksellinen kulttuuri - kun vertaa sen hetkiseen tilanteeseen. Eurooppa lähti edelle jossain vaiheessa renessanssia kun taas eri Muslimivaltiot pikkuhiljaa jäivät jälkeen tieteessä. Mutta vuonna 732 "sivistys" oli aika harvinainen tavara markkinoilla.

Arabimussukat jyräsivät agressiivisilla laajentumissodillaan Sassaniidien imperiumin, joka sisälsi Persian ja Egyptin korkeakulttuurit. Bysantti oli muutamia vuosikymmiä aikaisemmin käynyt uuvuttavan sodan juuri sassaniideja vastaan ja menetti heti perään Pohjois-Afrikan alueen islamilaiselle arabi-imperialismille. Ummaa rakennettiin ryöstösaaliin, orjuuden ja Mohammedin esimerkin voimalla.

Taivaisiin ulottuva suvaitsevaisuus on toki pelkkää löpinää, dhimmi-systeemi on dhimmi-systeemi vaikka voissa paistaisi. Ei voida olettaa, että lukumääräisesti alivoimaiset, mutta sotilaallisesti ylivoimaiset arabimuslimit olisivat voineet hallita rautaisella nyrkillä kaikkia valloittamiaan alueita. "Suvaitsevainen" ratkaisu oli enemmän käytännön sanelema. Jos arabimuslimit ja islam olisivat todellisuudessa olleet suvaitsevaisia, edistyksellisiä ja rauhantahtoisia, niin mitään tarvetta laajentumissodille ei olisi ollut.

Lisäksi parhaan käsitykseni mukaan kuuluisimmat oppineet ja tiedemiehet eivät olleet arabimuslimeja. Esimerkiksi Avicenna ja Al-Razi olivat persialaisia. Al-Razi oli varsin harras muslimi sanoessaan :

Quote
You claim that the evidentiary miracle is present and available, namely, the Koran. You say: "Whoever denies it, let him produce a similar one." Indeed, we shall produce a thousand similar, from the works of rhetoricians, eloquent speakers and valiant poets, which are more appropriately phrased and state the issues more succinctly. They convey the meaning better and their rhymed prose is in better meter. ... By God what you say astonishes us! You are talking about a work which recounts ancient myths, and which at the same time is full of contradictions and does not contain any useful information or explanation. Then you say: "Produce something like it"?!

Islamilaisen imperiumin alueella toki tehtiin kiistämättä huikeita tieteellisiä loikkia. Imperiumin alue alkoi muistuttaa hiljalleen jonkinlaista proto-kapitalismia ja alkukantaista globalismia (btw. milloinkohan alkavat maksaa velkaansa riistosta, orjiakin tuli otettua eräiden arvioiden mukaan Afrikasta noin palttia rallaa 20 kertaa enemmän kuin eurooppalaiset. Hindu-orjia tuskin kukaan on koskaan laskenutkaan).

Kuinka sitten vuosisatoja kestänyt islamilainen agressio vaikutti Eurooppaan ja sen kulttuurin, tieteen ja talouden rappioon? Kysymys on mielestäni mielenkiintoinen ja loistava tutkimuksen aihe; tosin kaukana poliittisesta korrektiudesta.

              - Vouti   

Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Larva on 22.11.2009, 12:11:18
Minä en ihan oikeasti usko että monikulttuurisuus voisi toimia saman valtion rajojen sisällä. Varsinkaan jos kulttuurit ovat niin erilaisia kuin Somalian ja Suomen kulttuurit. Monikulttuurisuus on hieno asia, mutta vain siinä tapauksessa, että eri kulttuurit pidetään omilla alueillaan, ts. omissa valtioissaan.

Jos se idän ja Afrikan kulttuuri on niin hienoa, miksi ihmeessä sitä on tänne raahattava? Eikö sitä voi käydä paikan päällä ihmettelemässä?
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Nikopol on 22.11.2009, 12:42:43
Quote from: vrv on 16.11.2009, 22:33:53
Jäsenelle NK.

Kerro vaan tälläisen opettajan nimi julkisuuteen. On painavaa syytä saada tietää kuka lapsillemme opettaa ja mitä.


Ei julkisuuteen. Esimiehelle. Kirjallisena, ja vastinetta pitää vaatia tosissaan.

Politikoinnilla ei ole asiaa luokkahuoneisiin.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: temer on 26.11.2009, 19:04:12
Quote from: Topelius on 16.11.2009, 23:08:16Kirjan islam-osuudesta on ilmeisesti päävastuussa filosofian tohtori Irmeli Perho. Tässä muutamia netistä löytämiäni Irmelin "kuolemattomia" (jälkimmäisen lähteenä on tosin suoli24):

...

"Siirtolaisuuspaine Euroopan naapurustossa olevista muslimimaista ei pienene ja muslimien määrä kasvaa tulevaisuudessa. Tämä ei kuitenkaan tee islamista uhkaa eurooppalaiselle elämäntavalle ja kulttuurille." (lähde (http://keskustelu.suomi24.fi/node/8221707))

Kyseinen kirjoitus on alunperin Väestöliiton sivuilta, tässä arkistoitu versio: http://web.archive.org/web/20050411155205/http://www.vaestoliitto.fi/tiedotus/sisaltosivut/1998/malyht.htm
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Vasarahammer on 26.11.2009, 20:21:54
Quote
Kuinka sitten vuosisatoja kestänyt islamilainen agressio vaikutti Eurooppaan ja sen kulttuurin, tieteen ja talouden rappioon? Kysymys on mielestäni mielenkiintoinen ja loistava tutkimuksen aihe; tosin kaukana poliittisesta korrektiudesta.

Aina voi esittää kysymyksiä. Miksi kulttuurin painopiste Euroopassa siirtyi pohjoisemmaksi? Eikö Välimeri ollutkaan rauhan meri?

Miksi meritietä Intiaan ylipäänsä tarvittiin?

Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Tasoau on 30.03.2010, 01:13:47
Quote from: Miniluv on 19.11.2009, 17:37:47
Älykkyyskeskustelu jatkuu täällä:

http://hommaforum.org/index.php/topic,3733.0.html

Eipä pääse enään.
Title: Vs: Monikultturismia oppikirjoissa
Post by: Miniluv on 30.03.2010, 01:22:54
Quote from: Tasoau on 30.03.2010, 01:13:47
Quote from: Miniluv on 19.11.2009, 17:37:47
Älykkyyskeskustelu jatkuu täällä:

http://hommaforum.org/index.php/topic,3733.0.html

Eipä pääse enään.

http://hommaforum.org/index.php/topic,251.0.html