QuoteTyöttömät virolaiset jonottavat toimeentulotukea Helsingissä
(http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135250329480.jpeg)]
Asiakas kävi keskustelemassa toimeentulotuesta sosiaaliviraston Malmin toimipisteessä tiistaina.
Sadat ulkomaalaiset työttömät ovat pudonneet toimeentulotuen hakijoiksi Pohjois- ja Itä-Helsingissä.
Valtaosa avun tarvitsijoista on Suomeen muutama vuosi sitten muuttaneita virolaisia, joilta lama vei elannon. Nyt rakennusmiehiset, siivoojat ja kotipalvelutyöntekijät jonottavat toimeentulotukiluukulla.
Helsingin sosiaalivirasto on ihmeissään, mitä kaikille toimeentulotukea hakeville ihmisille tehdään. Pulaan joutuneet ovat työperusteisesti EU-kansalaisia, joista monet katsovat muuttaneensa pysyvästi asumaan Suomeen.
Harvalla on kuitenkaan ansiosidonnaista työttömyysturvaa, joten he päätyvät lähes suoraan tukiluukulle.
Lainsäädäntö ja ohjeistus ovat niin ympäripyöreitä, että sosiaalivirasto kaipaisi ohjeistusta täysin uuden asiakasryhmän takia.
Sosiaalityöntekijät ovat myöntäneet muutamia kuukausia toimeentulotukea tapaus kerrallaan, mutta EU-tulijat ovat pisimmillään olleet asiakkaina jo lähes vuoden.
Mutta meillähän on karjuva työvoimapula?
QuoteNyt rakennusmiehiset, siivoojat ja kotipalvelutyöntekijät jonottavat toimeentulotukiluukulla.
Rakennusmiehet vastaanottokeskuksia rakentamaan, siivoojat näitä keskuksia siivoamaan ja kotipalvelutyöntekijät muuten vaan avustamaan vastaanottokeskusten asukkeja. Mistä muka kiikastaa?
(http://i35.tinypic.com/13zu936.png)
Muutos 2011 on lausunut jotain tämänkin varsin ennalta-arvattavan ongelman torjumisesta. Mutta sosiaalivirasto ja hallitus haluavat ohjeita jostain muualta, ja aina jälkikäteen.
Helsingin sosiaalivirasto on Hesarin paperiversion mukaan ihmeissään, mitä kaikille toimeentulotukea hakeville EU:n alueelta Suomeen töihin tulleille ja nyt työttömiksi jääneille ihmisille (siis esim. virolaisille)tehdään.
Sosiaali- ja terveysministeriön ylitarkastaja Jaakko Ellisaari pyörittelee kysymystä, kuin kuumaa perunaa (HS:n paperiversio).
Asiahan on näin maallikon mielestä selvä: Sosiaaliturva kuuluu vain Suomen kansalaisille.
Jos työt Suomessa loppuvat, on lähdettävä takaisin kotimaahan tai maahan, josta töitä löytyy.
QuoteSadat virolaiset joutuneet toimeentulotuelle Helsingissä
Sosiaalivirasto on yksin, koska ministeriö ei anna maksuohjeita
Katja Kuokkanen
helsingin sanomat
Sadat ulkomaalaiset työttömät ovat pudonneet toimeentulotuen hakijoiksi Pohjois- ja Itä-Helsingissä.
Valtaosa avun tarvitsijoista on virolaisia rakennusmiehiä, siivoojia ja kotipalvelutyöntekijöitä. He tulivat Suomeen muutama vuosi sitten, saivat töitä, hankkivat kenties asunnon ja kuvittelivat asettuvansa pysyvästi Helsinkiin.
Toisin kävi. Jotkut putosivat keikkatöistä, tuntitöistä ja muista epävarmoista hommista jo viime vuonna taantuman ensimetreillä.
Nyt Helsingin sosiaalivirasto on ihmeissään, mitä kaikille toimeentulotukea hakeville ihmisille tehdään.
"He ovat 99-prosenttisesti Virosta. He ovat työperustaisesti Suomessa olevia EU-kansalaisia", kertoo viraston sosiaalisen ja taloudellisen tuen päällikkö Leila Palviainen.
"Mutta miten kauan Helsinki maksaa heille toimeentulotukea, kun työttömyys pitkittyy?" Palviainen kysyy.
Toimeentulotuki on perusturva, jota maksetaan vain välttämättömiin menoihin kuukausi kerrallaan.
EU-maiden kansalaiset voivat vapaasti tulla Suomeen töihin, jos heillä on työsopimus ja he pystyvät elättämään itsensä.
"Ihmiset tulivat olettaen, että työtä riittää. Nyt heidät on irtisanottu, eivätkä asumistuet ja perustyöttömyysturva riitä asuntolainojen maksuun", kuvaa pohjoishelsinkiläisen Malmin toimipisteen johtava sosiaalityöntekijä Eija Huovila.
Harvalla EU-työläisellä on ansiosidonnaista työttömyysturvaa, joten he päätyvät lähes suoraan tukiluukulle.
Lainsäädäntö ja ohjeistus ovat Palviaisen mukaan niin ympäripyöreitä, että sosiaalivirasto kaipaisi ohjeistusta täysin uuden asiakasryhmän takia.
Sosiaali- ja terveysministeriöstä ei ole pyynnöstä huolimatta saatu ohjetta, kuinka kauan Suomen sosiaaliturva voi kannatella EU-tulijoita.
"Olemme nyt yksin sen tulkinnan etsimisessä, koska Helsinki joutuu tietenkin ensin tällaisen ilmiön eteen", Leila Palviainen huomauttaa.
Sosiaalityöntekijät ovat myöntäneet muutamia kuukausia toimeentulotukea tapaus kerrallaan, mutta EU-tulijat ovat pisimmillään olleet asiakkaina jo lähes vuoden.
Tänä vuonna Helsingin talousarvioon varattiin toimeentulotukeen 92,7 miljoonaa euroa. Budjetti ylittyy noin 125 miljoonaan euroon.
Jollei työttömyydessä tule uutta isoa piikkiä, sosiaalivirasto arvioi 125 miljoonan euron riittävän toimeentulotukeen myös ensi vuonna.
Lisää aiheesta:
Ministeriöstä ei saa apua tulkintapulmiin
http://www.hs.fi/verkkolehti/kaupunki/artikkeli/Sadat+virolaiset+joutuneet+toimeentulotuelle+Helsingiss%C3%A4/1135250330512´
QuoteMinisteriöstä ei saa apua tulkintapulmiin
Katja Kuokkanen
helsingin sanomat
"Tulkintapulmia toimeentulotuessa" oli otsikkona kentältä tulleessa avunpyynnössä. Helsingin sosiaaliviraston sosiaalisen ja taloudellisen tuen päällikkö Leila Palviainen lähetti sen elokuussa sosiaali- ja terveysministeriön ylitarkastajalle Jaakko Ellisaarelle. Sähköpostiviestissä kysyttiin, kuinka kauan kaupungin pitäisi maksaa toimeentulotukea työttömäksi jääneelle EU-kansalaiselle.
Palviainen ei saanut ratkaisua ongelmaan, eikä Helsingin Sanomatkaan saanut Ellisaarelta suoraa vastausta tiistaina.
Miksi te ette ole reagoinut avunpyyntöön?
"Me ei yleensä palvella yhtä kuntaa. Jos kunnalla on vaikeuksia toimeentulotuen kanssa, kyllä se lääninhallituksen kanssa asioi ensin."
Onko Helsinki ensimmäinen kunta, joka joutuu tällaiseen tilanteeseen?
"Eikä ole. Hallinto-oikeuksissa ei vain ole vielä kunnolla päätöksiä niistä."
Onko tämä uusi toimeentulotukijärjestelmää koetteleva asia, johon ei ole lakia tai ohjeistusta?
"On meidän toimeentulotukioppaassa ohjeita siitä."
Eli mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
"Toimeentulotukioppaassa on tämä käsitelty, 2007/11 STM-julkaisu. Voit etsiä sen osoitteesta www.stm.fi."
Jos tähän on selkeä ohjeistus, voit kertoa sen minulle.
[Lukee tekstiä äänettä.] "Lähtisin siitä, ettei STM:n tai sosiaalityöntekijän ensisijainen ongelma ole, onko henkilö luvallisesti Suomessa vai ei, se on poliisin asioita."
Miten vastaus liittyy siihen, että työluvalla Suomessa oleva EU-kansalainen jää työttömäksi ja joutuu toimeentulotukiasiakkaaksi?
"Tässä käy kuin Romanian romaneille: jos poliisi havaitsee, että hän muodostaa kohtuuttoman rasituksen sosiaalihuollolle, he karkottavat."
Onko tämä ainoa vastaus?
"Kallistahan se on kunnalle. En ihmettele, että kunta alkaa miettiä, lähetetäänkö ihminen Eestiin vai mitä. Toimeentulotuesta päättää kunta: ensisijaisesti sosiaalityöntekijä ja toissijaisesti sosiaalilautakunta."
http://www.hs.fi/verkkolehti/kaupunki/artikkeli/Ministeri%C3%B6st%C3%A4+ei+saa+apua+tulkintapulmiin/1135250330497
Quote from: Harri Eerikäinen on 28.10.2009, 07:18:50
Muutos 2011 on lausunut jotain tämänkin varsin ennalta-arvattavan ongelman torjumisesta. Mutta sosiaalivirasto ja hallitus haluavat ohjeita jostain muualta, ja aina jälkikäteen.
Tärkeintä on, että muut voivat oppia heidän virheistään. Sitä paitsi tuurillahan ne laivatkin seilaavat.
Erikoinen uutinen sillä siivoojistahan on karjuva työvoimapula ja heitä tuodaan yksitellen kiinastakin.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=2009/10/27250
Tamperelainen kiinteistöpalveluyhtiö pitää hälyttävänä tilannetta, jossa osaajapula uhkaa lamauttaa työvoimavaltaiset alat. - Olemme tuoneet 14 siivojaa Kiinasta, koska ammattitaitoisia tekijöitä ei muuten saa, lataa HH-kiinteistöpalvelut Oy:n toimitusjohtaja Hannu Salonen.
Salonen mielestä on huolestuttavaa, että syvenevästä työttömyydestä huolimatta pula tekijöistä pahenee koko ajan.
- Kyse on nimenomaan aloista, joita ei voi siirtää Suomesta pois, kuten kiinteistöpalvelut. Työvoimatarve ja -tarjonta eivät kerta kaikkiaan kohtaa, joten työnantajat joutuvat kehittämään omia luovia ratkaisujaan.
HH-kiinteistöpalvelujen ratkaisu on ollut käynnistää yhdessä työvoimatoimiston ja aikuiskoulutuskeskuksen kanssa räätälöity moniosaajakoulutus sekä ammatillinen peruskoulutus. Koulutettaviksi halutaan myös ei-syntyperäisiä suomalaisia ja ulkomaalaisia työntekijöitä.
- Koulutimme Pekingissä 30 siivoojaa, joista 14 rekrytoitiin suoraan palkkalistoillemme, ei siis vuokrattuina vaan omina työntekijöinä, Salonen selvittää.
Hannu Salonen otti kantaa työvoimatilanteeseen Suomen Yrittäjien ja SAK:n yhteisseminaarissa Tampereella.
Quote from: kiukiu on 28.10.2009, 07:23:49
Helsingin sosiaalivirasto on Hesarin paperiversion mukaan ihmeissään, mitä kaikille toimeentulotukea hakeville EU:n alueelta Suomeen töihin tulleille ja nyt työttömiksi jääneille ihmisille (siis esim. virolaisille)tehdään.
En ymmärrä, että miksi ihmetellään. Laki ja ennakkopäätökset ovat mielestäni kohtuullisen selvät.
QuoteSosiaali- ja terveysministeriön ylitarkastaja Jaakko Ellisaari pyörittelee kysymystä, kuin kuumaa perunaa (HS:n paperiversio).
Asiahan on näin maallikon mielestä selvä: Sosiaaliturva kuuluu vain Suomen kansalaisille.
Jos työt Suomessa loppuvat, on lähdettävä takaisin kotimaahan tai maahan, josta töitä löytyy.
Valitettavasti laki laadittaessa on sanamuoto ollut hieman toinen. Laki toimeentulosta 2 § sanoo:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412
QuoteJokaisella on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla.
Termiä jokainen on määritelty tarkemmin tässä KHO:n päätöksessä:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2007/200700981
QuoteOikeus toimeentulotukeen ei siten liity henkilön kansalaisuuteen tai kirjoilla oloon kunnassa sijaitsevassa asunnossa vaan tosiasialliseen oleskeluun kunnan alueella.
Lisänä vielä yksi hallinto-oikeuden päätös:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/1996/uudenmaan_lo19960744
Nähdäkseni EU-kansalaisuus tai mikä tahansa kansalaisuus ei vaikuta asiaan. Laki on tehty hyvin avoimeksi. Ellei lakia muuteta tai KHO päädy selkeästi rajaamaan termiä "jokainen" hieman toisin, on tilanne se, että kuka tahansa täällä sitten oleskeleekin on hän kohtuullisen hyvin perustein oikeutettu toimeentulotukeen.
Jos joku on paremmin selvillä tämän asian kiemuroista, niin mielelläni kuulen asiasta enemmän.
Eräs mielenkiintoinen juttu on se, että edellisen laman aikana vaikeuksiin joutuneet perheet joutuivat eroamaan tai myymään (esimerkiksi konkurssiin osattoman vaimon omistaman) asunnon.
Nykyään mennään tässä:
Quote
"Ihmiset tulivat olettaen, että työtä riittää. Nyt heidät on irtisanottu, eivätkä asumistuet ja perustyöttömyysturva riitä asuntolainojen maksuun", kuvaa pohjoishelsinkiläisen Malmin toimipisteen johtava sosiaalityöntekijä Eija Huovila.
Nyt siis näköjään fatta maksaa omistusasuntojenkin lyhennykset. Minusta tämä - etenkin kun tämä tulonsiirto kohdistuu väliaikaisesti maassa oleskeleviin siisrotyöläisiin - ei ole mitenkään oikein.
Eli Valde maksaa sitten loppupelissä työttömän virolaisen Suomeen hommaaman omistusasunnonkin?
Tässäkin tapauksessa (ja etenkin tässä) pitäisi puhua suomalaisen veronmaksajan kustantamasta sosiaaliturismista.
Quote from: Harri Eerikäinen on 28.10.2009, 07:18:50
Muutos 2011 on lausunut jotain tämänkin varsin ennalta-arvattavan ongelman torjumisesta. Mutta sosiaalivirasto ja hallitus haluavat ohjeita jostain muualta, ja aina jälkikäteen.
Ote poliittisesta ohjelmasta:
"Työntekijöitä ulkomailta hankkivien työnantajien tulee vastata kaikista työvoiman tuonnista ja kotouttamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Työperäiset maahanmuuttajat voivat tuoda puolisonsa ja lapsensa Suomeen, jos he pystyvät osoittamaan kykenevänsä elättämään itsensä ja perheensä ilman suomalaisen yhteiskunnan taloudellista tukea. Maahan tulevalla työperäisellä maahanmuuttajalla pitää olla riittävä takuusumma tätä varten. Riittäväksi katsotaan summa, jolla hän kykenee elättämään itsensä ja mahdollisen perheensä vähintään kolmen kuukauden ajan. Hänen työnantajansa tulee sitoutua maksamaan takuusumma, jos tulijalla ei ole sitä."Pitäisiköhän nostaa tuo "suoja-aika" kuuteen kuukauteen? Ai niin, se työvoimapula.
KYLLÄ!
Se aika pitäisi olla jotain 6 - 12 kk, eikä 3 kk.
EDIT: Sillä jos on työvoimapula, ei ole ongelmaa, ja ko. summan saa kivasti sukanvarteen jos haluaa (eli on fiscaalinen pakko). Ei kai suomalaisten tule olla omassa maassaan ketkuyrittäjien torppareita?
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 28.10.2009, 08:49:31
Eräs mielenkiintoinen juttu on se, että edellisen laman aikana vaikeuksiin joutuneet perheet joutuivat eroamaan tai myymään (esimerkiksi konkurssiin osattoman vaimon omistaman) asunnon.
Nykyään mennään tässä:
Quote
"Ihmiset tulivat olettaen, että työtä riittää. Nyt heidät on irtisanottu, eivätkä asumistuet ja perustyöttömyysturva riitä asuntolainojen maksuun", kuvaa pohjoishelsinkiläisen Malmin toimipisteen johtava sosiaalityöntekijä Eija Huovila.
Nyt siis näköjään fatta maksaa omistusasuntojenkin lyhennykset. Minusta tämä - etenkin kun tämä tulonsiirto kohdistuu väliaikaisesti maassa oleskeleviin siisrotyöläisiin - ei ole mitenkään oikein.
Eli Valde maksaa sitten loppupelissä työttömän virolaisen Suomeen hommaaman omistusasunnonkin?
Tässäkin tapauksessa (ja etenkin tässä) pitäisi puhua suomalaisen veronmaksajan kustantamasta sosiaaliturismista.
Siitä varmaan pitäisi puhua, mutta saanko sanoa, että mielestäni tulkitset Huovilan lausumaa hieman suurpiirteisesti? En usko, että lyhennyksiä vieläkään otetaan huomioon toimeentulotukea laskettaessa vaan kysymys on asuntolainan koroista.
Toimeentulotukea pitää myöntää asumismenoihin. Asumismenot omistusasunnon osalta on määritelty asumistukilain 6§:ssä:
QuoteOmistusasunnossa asuvan ruokakunnan asumismenoiksi luetaan vastike sekä erikseen maksettavat lämmityskustannukset ja vesimaksut taikka kiinteistön hoitomenot. Asumismenoiksi luetaan myös asunnon hankkimiseksi ja perusparantamiseksi otettujen henkilökohtaisten lainojen vuotuisista koroista valtioneuvoston vuosittain määräämä osuus, jossa on otettu huomioon korkojen verovähennysoikeus. Asuntotuotantolain (247/66) tai aravalain (1189/93) nojalla myönnettyjen lainojen vuosimaksusta tai ennen vuosimaksua määrätystä kiinteästä korosta luetaan asumismenoiksi valtioneuvoston vuosittain määräämä osuus. Asuntolainan on oltava valtion, kunnan, seurakunnan tai julkisen valvonnan alaisen luottotoimintaa harjoittavan laitoksen myöntämä. Korko lasketaan enintään pitkäaikaisista lainoista yleisesti perittävän koron määrän mukaan.
Muutos on tehty vuonna -93, enkä tiedä, että miten asia oli ennen lainmuutosta.
Quote from: kiukiu on 28.10.2009, 07:23:49
Jos työt Suomessa loppuvat, on lähdettävä takaisin kotimaahan tai maahan, josta töitä löytyy.
Aika kylmä näkemys, menetelmähän on jo käytössä esim. Kiinassa, tosin "omien" kansalaisten suhteen. Olemme siis valmiita hyväksymään halpatyövoiman maassamme ja sitten kun ajat huononevat heitämme nämä veroja maksaneet ihmiset pihalle? Inhimillisyys, missä pelaa? Tässä ei kuitenkaan ole kyse mistään pariksi kuukaudeksi maahan tulleesta marjanpoimijasta vaan mahdollisesti vuosia maassa asuneesta, elintasoamme parantaneista ihmisistä.
Quote from: Shrike on 28.10.2009, 09:19:14
Quote from: kiukiu on 28.10.2009, 07:23:49
Jos työt Suomessa loppuvat, on lähdettävä takaisin kotimaahan tai maahan, josta töitä löytyy.
Aika kylmä näkemys, menetelmähän on jo käytössä esim. Kiinassa, tosin "omien" kansalaisten suhteen. Olemme siis valmiita hyväksymään halpatyövoiman maassamme ja sitten kun ajat huononevat heitämme nämä veroja maksaneet ihmiset pihalle? Inhimillisyys, missä pelaa? Tässä ei kuitenkaan ole kyse mistään pariksi kuukaudeksi maahan tulleesta marjanpoimijasta vaan mahdollisesti vuosia maassa asuneesta, elintasoamme parantaneista ihmisistä.
Ote puolueohjelmasta:
"EU:n ulkopuolelta tullut siirtotyöläinen on palautettava kotimaahansa, jos hän on ollut työttömänä yli kuusi kuukautta".
Quote from: Virkamies on 28.10.2009, 09:14:07
Siitä varmaan pitäisi puhua, mutta saanko sanoa, että mielestäni tulkitset Huovilan lausumaa hieman suurpiirteisesti?
Mielestäni en. Hieman epätarkasti ja kiiressä, se on mahdollista. Kuitenkin (jos jatketaan aloittamaasi pilkun viilausta), Huovila sanoo toimittajalle (toimittajan mukaan) näin, että
ihmiset tulivat olettaen, että työtä riittää. Nyt heidät on irtisanottu, eivätkä asumistuet ja perustyöttömyysturva riitä asuntolainojen maksuun
.QuoteEn usko, että lyhennyksiä vieläkään otetaan huomioon toimeentulotukea laskettaessa vaan kysymys on asuntolainan koroista.
Kirjoitin kokonaisuudesta, oikeudenmukaisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja moraalista. Minusta ei voi olla oikein, että yhteiskunta maksaa jonkun (etenkin ulkopuolisen) henkilökohtaisen omaisuuden hankkimiseen liittyviä kuluja.
Se ei liene kuitenkaan (ainakaan omasta mielestäni) mikään välttämätön meno? Asumaan pystyy vuokrallakin.
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 28.10.2009, 09:47:25
Kirjoitin kokonaisuudesta, oikeudenmukaisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja moraalista. Minusta ei voi olla oikein, että yhteiskunta maksaa jonkun (etenkin ulkopuolisen) henkilökohtaisen omaisuuden hankkimiseen liittyviä kuluja.
Se on kokonaan toinen juttu. En ajattele yksityishenkilönä mitenkään eri tavoin. Ne asiat ovat kuitenkin sellaisia, joissa ei ole soveltamisen varaa, vaan joutuu yksiselitteisen täsmällisesti toteuttamaan niitä lakeja, jotka Suomen kansa on suuressa viisaudessaan päättänyt asettaa.
QuoteSe ei liene kuitenkaan (ainakaan omasta mielestäni) mikään välttämätön meno? Asumaan pystyy vuokrallakin.
Jos eduskunta sanoo, että se on, niin minä en siitä asiasta vikise. Asua voi mielestäni vaikka maastossa laavussa. Oikeasti välttämättömiä asioita on oikeasti niin kovin vähän.
Kyllä koko villakoiran ydin on siinä, ettei vapaaseen liikkuvuuteen vannovassa EU:ssa voida tarjota kansallisesti rahoitettua sosiaaliturvaa. Vaihtoehdot ovat joko liikkuvuuden rajoittaminen tai sosiaaliturvan harmonisoiminen ja purkaminen. Jälkimmäiseen mennään, sillä ensimmäinen olisi vastoin kaikkia Liittovaltion periaatteita. Kun suomalainen sosiaaliturva on purettu, ratkeaa moni asia kerralla. Heinäsirkkaparvet loittonevat taivaanrantaan, sillä talvella on kylmää.
Quote from: Virkamies on 28.10.2009, 10:00:54
Ne asiat ovat kuitenkin sellaisia, joissa ei ole soveltamisen varaa, vaan joutuu yksiselitteisen täsmällisesti toteuttamaan niitä lakeja, jotka Suomen kansa on suuressa viisaudessaan päättänyt asettaa.
Jos eduskunta sanoo, että se on, niin minä en siitä asiasta vikise. Asua voi mielestäni vaikka maastossa laavussa. Oikeasti välttämättömiä asioita on oikeasti niin kovin vähän.
Laki?? Moraali??
Eli jos laki ei ole oikeus ja kohtuus, se on muutettava pian! Ei ole kohtuullista, että suomalaisen toimeentuloturvan piirissä on jonkun halpatyöntekijän Suomesta hankkiman omaisuuden kulut. Eikä edes tämän jepen mitkään muutkaan elinkustannukset.
Lähtökohtaisesti oman maamme työttömillä on oltava parempi toimeentulotuki kuin on halpatyövoimalla.
Äänestämällä voit vaikuttaa, sinäkin, Virkamies!
Quote from: ESPRIMO on 28.10.2009, 10:07:24
Kyllä koko villakoiran ydin on siinä, ettei vapaaseen liikkuvuuteen vannovassa EU:ssa voida tarjota kansallisesti rahoitettua sosiaaliturvaa. Vaihtoehdot ovat joko liikkuvuuden rajoittaminen tai sosiaaliturvan harmonisoiminen ja purkaminen. Jälkimmäiseen mennään, sillä ensimmäinen olisi vastoin kaikkia Liittovaltion periaatteita. Kun suomalainen sosiaaliturva on purettu, ratkeaa moni asia kerralla. Heinäsirkkaparvet loittonevat taivaanrantaan, sillä talvella on kylmää.
Aivan. Siis irti eurostoliitosta ja heti, tilalle kaupallinen liitto EU:n kanssa. Muuten sosiaaliturvamme lähtee purkenemaan väärästä päästä!
Quote from: Virkamies on 28.10.2009, 10:00:54
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 28.10.2009, 09:47:25
Kirjoitin kokonaisuudesta, oikeudenmukaisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja moraalista. Minusta ei voi olla oikein, että yhteiskunta maksaa jonkun (etenkin ulkopuolisen) henkilökohtaisen omaisuuden hankkimiseen liittyviä kuluja.
Se on kokonaan toinen juttu. En ajattele yksityishenkilönä mitenkään eri tavoin. Ne asiat ovat kuitenkin sellaisia, joissa ei ole soveltamisen varaa, vaan joutuu yksiselitteisen täsmällisesti toteuttamaan niitä lakeja, jotka Suomen kansa on suuressa viisaudessaan päättänyt asettaa.
QuoteSe ei liene kuitenkaan (ainakaan omasta mielestäni) mikään välttämätön meno? Asumaan pystyy vuokrallakin.
Jos eduskunta sanoo, että se on, niin minä en siitä asiasta vikise. Asua voi mielestäni vaikka maastossa laavussa. Oikeasti välttämättömiä asioita on oikeasti niin kovin vähän.
Jatketaanko? Eräs lukijani lähetti hetki siten aiheeseen liittyvää sähköpostia, jonka pyysi välittämään Suomen kansalle.
Lyhyesti: Lukijani oli lukenut kyseisen jutun ja lukee myös tätä palstaa. Lukijani mukaan kantasuomalainen joutuu edelleen (jonkun tietyn ajanjakson sisällä) myymään asuntonsa, jos jatkaa toimeentulotuen asiakkaana.
Hän väitti myös, että suomalaiset joutuvat heti kättelyssä myymään autonsa pois, koska auto ei kuulu niihin välttämättömiin asioihin. Ulkomaalaisen ei tarvitse (yleensä) tätä tehdä, koska heidän autonsa ovat (yleensä) rekisteröityjä ulkomaille.
Lukijani kertoo olleensa rakennuksilla töissä ja olevansa nyt työtön. Hän väittää, että osalla näistä vierastyöläisistä on kiinteää omaisuutta Suomen rajojen ulkopuolella. Suomeen rakennetut asunnot ovat lähinnä sijoituskohteita.
Quote from: Virkamies on 28.10.2009, 10:00:54
Jos eduskunta sanoo, että se on, niin minä en siitä asiasta vikise. Asua voi mielestäni vaikka maastossa laavussa.
Niin - itse asiassa noin 10000 kantasuomalaista on asunnottomina. Minusta tämä on paheneva kansallinen häpeäpilkku (http://kullervokalervonpoika.wordpress.com/2008/02/26/kansallinen-hapeapilkku/), etenkin tämän uutisen luomassa valossa.
Toivottavasti huomaat, että krittiikkini kohdistuu eduskuntaan, nykyiseen virkamieskoneistoon sekä muihin päättäjiin ja toteuttajiin. Maahanmuuttaja on täysin syytön siihen, että hallintomme on syvältä sieltä minne päivä ei paista.
Minäkin olen virkamies, varsin tyypillinen sellainen. Niin nössö paskahousu, että en virkani menettämisen tai vähintään vaikeuksien välttämisen vuoksi uskalla kirjoittaa omalla nimelläni.
Pyrin kuitenkin virkani hoidossa tulkitsemaan lakia hyvän virkamiestavan kautta ja toimimaan (ajoittain varsin epäselvästä ja yleisen oikeustajun vastaisesta lainsäädännöstä huolimatta) yleisön palvelijana..
Tämä työiden loppuminen js työssäolo historia ei mitenkään liity toimeentuolotuen maksamiseen. Vaan toimeentulotuen maksamiseen riittää EU- kansalaisella vakituinen osoite,jonkin suomalaisen kunnan aluella. Tosin sanoen kuka tahansa romanialainen tai virolainen saa saman kuin ikänsä Suomessa asunut, kunhan saa pysyvän osoitteen.
Eli vuokrattua asunnon.
Eli Hesari kaunistelee taas asioita ja sosiaalivirastolle tämä ei myöskään ole mikään yllätys.
Quote from: hopelessness on 28.10.2009, 10:39:25
Tämä työiden loppuminen js työssäolo historia ei mitenkään liity toimeentuolotuen maksamiseen. Vaan toimeentulotuen maksamiseen riittää EU- kansalaisella vakituinen osoite,jonkin suomalaisen kunnan aluella. Tosin sanoen kuka tahansa romanialainen tai virolainen saa saman kuin ikänsä Suomessa asunut, kunhan saa pysyvän osoitteen.
Eli vuokrattua asunnon.
Eli Hesari kaunistelee taas asioita ja sosiaalivirastolle tämä ei myöskään ole mikään yllätys.
Herätys, virkamiehemme Virkamies ja Kullervo Kalervonpoika! Onko kyseessä siis virkavirhe, laiminlyönti vai kyvyttömyys hoitaa virkaansa kyseessä nyt?
Tuota, työtön kantis saa pitää autonsa menettämättä tukiaan. Kertoi juuri ystäväni; sossun asiakas. Koskee kuulemma muutaman satasen kökkänöitä. Mesehondabemari kuuluu sanktiolistalle. Ja tämä siis kehäkolmosen ulkopuolella jossa kympinratikasta metroon pääse ei. ;D
Ulkomaanlainen työtön saa siis toimeentulotukea vaikka asuntolainojen maksuun, mutta suomalainen opiskelija joutuu ottamaan lainaa elääkseen (ei nosta opintolainaa, ei saa toimeentulotukea!)Tässä on taas sellainen epäkohta että alkaa vit*ttaa oikein kunnolla! >:(
Quote from: JoKaGO on 28.10.2009, 10:14:00
Laki?? Moraali??
Äänestämällä voit vaikuttaa, sinäkin, Virkamies!
Niin.
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 28.10.2009, 10:17:11
Jatketaanko? Eräs lukijani lähetti hetki siten aiheeseen liittyvää sähköpostia, jonka pyysi välittämään Suomen kansalle.
Jatketaan vain.
QuoteLyhyesti: Lukijani oli lukenut kyseisen jutun ja lukee myös tätä palstaa. Lukijani mukaan kantasuomalainen joutuu edelleen (jonkun tietyn ajanjakson sisällä) myymään asuntonsa, jos jatkaa toimeentulotuen asiakkaana.
Kuulisin mielelläni, että minkä mekanismin kautta. Senkö, että toimeentulotukipäätöstä tehtäessä ei oteta huomioon lainan korkoja menoina vai jonkun muun. Varallisuudeksi asuntoa ei ymmärtääkseni voida 12§ nojalla katsoa.
QuoteHän väitti myös, että suomalaiset joutuvat heti kättelyssä myymään autonsa pois, koska auto ei kuulu niihin välttämättömiin asioihin. Ulkomaalaisen ei tarvitse (yleensä) tätä tehdä, koska heidän autonsa ovat (yleensä) rekisteröityjä ulkomaille.
Mjahas. Minäkin olen kerran kuullut päätöksestä, jossa miehen auto katsottiin omaisuudeksi ja hän joutui sen myymään. Yleisemmin olen ymmärtänyt päätöksentekijöiden soveltavan 12§ auton kohdalla:
Quote12 §
Huomioon otettavat varat
Varoina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten toimeentulotukea myönnettäessä käytettävissä olevat varat.
Varoina ei kuitenkaan oteta huomioon:
1) henkilön tai perheen käytössä olevaa vakinaista asuntoa eikä tarpeellista asuinirtaimistoa;
2) tarpeellisia työ- ja opiskeluvälineitä;
3) alle 18-vuotiaan lapsen varoja siltä osin kuin ne ylittävät hänen osaltaan 7 ja 7 c §:n nojalla huomioon otettavat menot; eikä (29.12.2005/1218)
4) muita varoja, joiden katsotaan olevan tarpeen jatkuvan toimeentulon turvaamiseksi.
Tietysti jos kyseessä on kohtuullisen kallis auto ja sen vaihtaminen halvempaan toisi ihmiselle usean kuukauden tulot, niin voisin harkita asiaa.
QuoteLukijani kertoo olleensa rakennuksilla töissä ja olevansa nyt työtön. Hän väittää, että osalla näistä vierastyöläisistä on kiinteää omaisuutta Suomen rajojen ulkopuolella. Suomeen rakennetut asunnot ovat lähinnä sijoituskohteita.
Voi olla. Saattaa olla hankala yksittäisen päättäjän vaatia tositteita kaikista ulkomaista vähävaraisuuden todentamiseksi. Oli ihminen ulkomaalainen tai suomalainen, on tosiasiallisen omaisuuden selvittäminen aina hieman niin ja näin. Suomalaisen omaisuus toki saadaan paremmalla selvyydellä tietoon.
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 28.10.2009, 10:25:58
Toivottavasti huomaat, että krittiikkini kohdistuu eduskuntaan, nykyiseen virkamieskoneistoon sekä muihin päättäjiin ja toteuttajiin. Maahanmuuttaja on täysin syytön siihen, että hallintomme on syvältä sieltä minne päivä ei paista.
Huomaan kyllä.
QuoteMinäkin olen virkamies, varsin tyypillinen sellainen. Niin nössö paskahousu, että en virkani menettämisen tai vähintään vaikeuksien välttämisen vuoksi uskalla kirjoittaa omalla nimelläni.
En koe, että kyse on uskaltamisesta. Näen enemmän, että kyse on siitä, että haluaa tehdä työtään ilman, että joutuu hankaloittamaan sitä omien yksityisten mielipiteidensä johdosta.
QuotePyrin kuitenkin virkani hoidossa tulkitsemaan lakia hyvän virkamiestavan kautta ja toimimaan (ajoittain varsin epäselvästä ja yleisen oikeustajun vastaisesta lainsäädännöstä huolimatta) yleisön palvelijana..
Juuri näin. Välittämättä siitä, millainen kuva tietyillä ihmisillä on tätä työtä tekevistä ihmisistä.
Asunnonomistamiseta ja toimeentulotuen maksamisesta.
Toimeentulotuen saamisen edellytyksenä on, että kaikki helposti käteiseksi muutettava omaisuus on ensin käytettävä elämiseen ja vasta sen jälkeen on mahdollisuus saada toimeentulotukea. Esim. eläkesäästöt(rahastot) pitkäaikaistalletukset, osakeet. Autoa ei ole pakko heti myydä, tietysti jos on uusi Corolla, niin sen kyllä joutuu myymään ja vaihtamaan vaatimattomanpaan peliin. Asunto-osaketta ei helposti joudu myymään, luulen että tälläinen tulee kysymykseen vasta useamman vuoden asiakkuuden jälkeen.
Ulkomaisista omistuksista ja pankkitileistä sen verran. Virosssa on julkinen rekisteri,josta kiinteistöjen ja maaalueiden omistus selviää. Myös ainakin Hansa-pankin tilit näkyy sosiaaliviraston koneelta, sen jälkeen kuin se siirtyi Sampopankille. Viron Nordean tilit näkyy myös ja tietysti kaikkien suomalaisten pankkien.
Toimeentulotuen myöntämisellä ei ole mitään tekemistä työhistorian tai sillä kuinka kauan hakija on asunut jonkin suomalaisen kunnan alueella ei myöskään ole mitään merkitystä, 1 viikkoa tai 32 vuotta molemmat ovat samalla viivalla, samoin kaikki EU-kansalaiset ovat samalla viivalla.
Se on ihan sama mitä pykälissä lukee, kun tuesta päättää lähinnä sosiaalivirkailija.
Oma kokemukseni on, että pykälät ja lait, sekä asetukset ovat kirjaimellisesti voimassa, kun tukea hakee suomalainen yritteliäs ihminen, joka on joutunut vaikeuksiin itsestä riippumattomista syistä.
Quote from: JoKaGO on 28.10.2009, 10:47:50
Herätys, virkamiehemme Virkamies ja Kullervo Kalervonpoika! Onko kyseessä siis virkavirhe, laiminlyönti vai kyvyttömyys hoitaa virkaansa kyseessä nyt?
Uskoisin, että Leila Palviainen on ihan tehtäviensä tasalla pyytäessään eksakteja toimintaohjeita.
Quote from: hopelessness on 28.10.2009, 11:04:00
Myös ainakin Hansa-pankin tilit näkyy sosiaaliviraston koneelta, sen jälkeen kuin se siirtyi Sampopankille. Viron Nordean tilit näkyy myös ja tietysti kaikkien suomalaisten pankkien.
Ei näy. Epäilisin, että se olisi vastoin kaikensorttisia pankkisalaisuuspykäliä. Jos ihminen kieltäytyy toimittamasta tiliotteitaan tai niissä epäillään olevan vilppiä, on periaatteessa mahdollisuus lakiin vedoten pyytää pankilta tietoja asiakkaasta, mutta en muista yhtä ainutta kertaa, jolloin tähän olisi jouduttu turvautumaan.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 20§ 2. momentti kertonee sinulle lisää siitä, kuinka tämä olisi mahdollista. Ainoa, johon sosiaalityöntekijällä on suora yhteys on 21§ nojalla Kela ja verottaja.
Pyydän hieman vähempää disinformaation tulvaa.
Quote from: hietane on 28.10.2009, 11:11:49
Se on ihan sama mitä pykälissä lukee, kun tuesta päättää lähinnä sosiaalivirkailija.
Oma kokemukseni on, että pykälät ja lait, sekä asetukset ovat kirjaimellisesti voimassa, kun tukea hakee suomalainen yritteliäs ihminen, joka on joutunut vaikeuksiin itsestä riippumattomista syistä.
Jos koet, että tulet kohdelluksi väärin tai eriarvoisesti, kehotan kääntymään sosiaaliasiamiehen puheille ja/tai mittaamaan päätöksenteko muutoksenhaun kautta hallinto-oikeudessa. Sosiaalivirkailija ei meidän järjestelmässämme ole mikään suvereeni ihmisen asioista päättävä elin.
Quote from: hopelessness on 28.10.2009, 11:04:00
Myös ainakin Hansa-pankin tilit näkyy sosiaaliviraston koneelta, sen jälkeen kuin se siirtyi Sampopankille. Viron Nordean tilit näkyy myös ja tietysti kaikkien suomalaisten pankkien.
Tota ... Ei pankkien tilit voi näkyä soskun koneella ihan noin vaa.
E: Virkamies ehtikin ..
eräs asia, mikä on poliittisesti vielä tässä vaiheessa mahdoton on asumistuki ja sen poistaminen.
tällä hetkellähän tukiasunnot vääristävät markkinoita ja aiheuttavat asuntojen hinnannousua. poistamalla koko tuki kaikki voittaisivat pidemmän päälle. paitsi tietysti sijoitusasuntokeinottelijat.
asumistukea voidaan toki maksaa, mutta vain ja ainoastaa hetkellisesti poikkeustapauksissa. se ei saa olla mitenkään automatisoitu asia.
miettikääpäs järkevöittäisikö tuo asuntomerkkinat.
Se soveltamisopas löytyy täältä (http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1057071). EU/ETA-kansalaisia koskeva kohta alkaa sivulta 43. Mitä nyt itse tutkasin niin sain kuvan että ihan heti ei saa lähteä karkottamaan mutta jos toimeentulotukiasiakkuus muodostuu säännönmukaiseksi niin sitten ehkä, ottaen huomioon muitakin tekijöitä. Kyllähän tuossa tulkinnanvaraisuutta riittää.
Kyseessä on vakava asia ja vaikea.
Kuinka moni mm. ko. toimeentulotuen hakijoista on kupannut maatamme pimeänä työvoimana.
Suomessa, kuten kaikissa länsinaapurimaissaan masinoidaan suuriakin urakoita kaikin puolin kuutamokeikkoina.
Maassamme on monta syöpää, mutta kansantaloudellisesti merkittävimpiä lienevät kaksikielisyys, järkeistämätön maahanmuutopolitiikka, kuutamourakointi ja sairaan suuri valtionhallinto sekä kyvyttömät ja selkärangattomat oman edun tavoittelijat
poliittisessa johdossamme.
Puhutaan varmaankin ueista kymmenistä miljardista eurosta vuosittain.
Tyypillistä punaviherpropagandaa. Kun enenevästi uutisoidaan mustien koijauksista ja siitä kuinjka se ajaa valkoiset pois kouluista yms., pitää tasapainottaa kertomalla vähän kauheista maahanmuuttajista jotka huijaavat sossua, tai ainakin käyttävät sitä hyväkseen.
Raiskaahan ne suomalaisetkin.. Sossupummaahan ne virolaisetkin..
Kunhan nyt vaan koittavat kääntää maahanmuuttokriittisten katseen kohti heimoveljiä, pois ihanasta värikkäästä sykkivästä rikkaudesta.
Samaan tapaan kun joukkoraiskauksien jälkeen heti uutisoidaan thaihieromalaitoksista.
On ne ovelia.
Quote from: jupeli on 28.10.2009, 11:49:45
Maassamme on monta syöpää, mutta kansantaloudellisesti merkittävimpiä lienevät kaksikielisyys, järkeistämätön maahanmuutopolitiikka, kuutamourakointi ja sairaan suuri valtionhallinto sekä kyvyttömät ja selkärangattomat oman edun tavoittelijat
poliittisessa johdossamme.
Juuri näin. On MUUTOKSEN aika!
Quote from: Mika.H on 28.10.2009, 11:36:18
eräs asia, mikä on poliittisesti vielä tässä vaiheessa mahdoton on asumistuki ja sen poistaminen.
tällä hetkellähän tukiasunnot vääristävät markkinoita ja aiheuttavat asuntojen hinnannousua. poistamalla koko tuki kaikki voittaisivat pidemmän päälle. paitsi tietysti sijoitusasuntokeinottelijat.
asumistukea voidaan toki maksaa, mutta vain ja ainoastaa hetkellisesti poikkeustapauksissa. se ei saa olla mitenkään automatisoitu asia.
miettikääpäs järkevöittäisikö tuo asuntomerkkinat.
Kyllä järkevöittäisi! Kaikki tuet nimittäin vääristävät.
Quote from: Virkamies on 28.10.2009, 11:25:11
Uskoisin, että Leila Palviainen on ihan tehtäviensä tasalla pyytäessään eksakteja toimintaohjeita.
Olen samaa mieltä. Olen myös sitä mieltä, että on aika ihmeellistä (tosin varsin hyvin nykykäytäntöä noudattelevaa) se, että lainsäädäntö on kirjattu niin epäselväksi, että nykyään jokaisen asian kohdalla tarvitaan poliisin tulkinta, syyttäjän päätös, alemman oikeusasteen käsittely ja lopulta ylemmän oikeusasteen muodostama ennakkopäätös.
Tiedän toki, että
Napoleon Bonaparte totesi aikoinaan, että
hyvä (perustus)laki on lyhyt ja epäselvä. Jos tämä on nykyisen 2000-luvun lainsäätäjän ohjenuora, niin lainsäätäjä ei ole ajan,paikan eikä tilanteen tasalla.
Yksinvaltiuden periaatteet soveltuvat erittäin huonosti kansanvaltaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan. Jokainen yleisen oikeustajun vastainen (tai tarpeeksi epäselvä) laki tai asetus, on omiaan murentamaan lainkunnioitusta ja laskemaan lainrikkomiskynnystä alemmalle tasolle.
Lisää samasta aiheesta avautumista täällä (http://kullervokalervonpoika.wordpress.com/2009/10/28/veronmaksaja-vierastyolaisen-asuntovelan-maksajana/)
(Ja kiitokset jälleen kerran nimimerkki Virkamiehelle asiallisesta ja hyvästä keskustelusta)
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 28.10.2009, 11:57:28
Olen myös sitä mieltä, että on aika ihmeellistä (tosin varsin hyvin nykykäytäntöä noudattelevaa) se, että lainsäädäntö on kirjattu niin epäselväksi, että nykyään jokaisen asian kohdalla tarvitaan poliisin tulkinta, syyttäjän päätös, alemman oikeusasteen käsittely ja lopulta ylemmän oikeusasteen muodostama ennakkopäätös.
Voisiko tässä olla tarkoituksellisuutta taustalla? Työllistetään byrokraatteja siis?
Ja tietenkin se, että byrokraatti voi aina toimia niin, että kansalainen on alamaisen asemassa, on tämä sitten tivolin rahoittaja tai saamapuolella.
Mika.H & JoKaGO
Miten te hoitaisitte sen asian että monilla pienpalkkalaisella etc. ihmisillä ei ole varaa asua jos asumistuki poistettaisiin?
No meneepä toisaalta yksi mokutusargumentti alta pois kun voi aina sanoa, että "kun meillä ei riitä edes virolaisille töitä, kuinka sitten islaminuskoisille?"
Quote from: BeerBelly on 28.10.2009, 11:44:04
Se soveltamisopas löytyy täältä (http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1057071). EU/ETA-kansalaisia koskeva kohta alkaa sivulta 43. Mitä nyt itse tutkasin niin sain kuvan että ihan heti ei saa lähteä karkottamaan mutta jos toimeentulotukiasiakkuus muodostuu säännönmukaiseksi niin sitten ehkä, ottaen huomioon muitakin tekijöitä. Kyllähän tuossa tulkinnanvaraisuutta riittää.
Koska sosiaaliviranomainen ei kanna ihmisiä pois maasta, niin hänellä ei näkemykseni mukaan ole minkäänlaista tulkinnanvaraa. Hän voi toki soittaa poliisille, että onko kyseisellä ihmisellä oikeus oleskella Suomessa. Jos hän on rekisteröinyt itsensä työnsä aikana ja omaa poliisilta saadun oleskeluoikeutta vastaavan kortin, niin paha on mennä sanomaan, että hänellä ei ole oikeutta olla. Toimivalta oleskeluiden suhteen ei ole sosiaaliviranomaisella ja ultra vires ei saa toimia.
Työntekonsa lopettaneiden EU-ihmisten oleskeluoikeudesta näemmä kerrotaan ulkomaalaislain 163§:ssä. Jos tulkitsen oikein, niin viisi vuotta työntekoa riittää pysyvään oikeuteen, sekä eläkkeelle siirtyminen tai toisessa EU-maassa työssäkäynti Suomessa asuen. Jos nämä eivät toteudu, niin varmaankin uutta oleskeluoikeutta ei myönnetä seuraavalla kerralla.
Jos poliisi päättää käännyttää henkilön koska tällä ei ole oikeutta uudistaa oleskelukorttiansa (tai muusta syystä peruuttaa luvan), niin sitten varmaan ryhdytään käännytysprosessiin. Ulkomaalaislaki ei ole vahva alueeni, mutta ymmärtääkseni tässä prosessissa voi kestää. En tiedä hallinto-oikeuksien päätöksistä tämänkaltaisissa asioissa.
Summa summarum, näkisin, että monimutkaisen lainsäädännön ydin on siinä, että poliisi myöntää EU-kansalaiselle oleskeluoikeuden. Jos henkilöllä ei sitä ole, niin vasta sitten toimeentulotukipäätöksissä on tulkinnanvaraa. Epäilisin, että vasta de facto käännytys/karkoitus lopettaa oikeuden toimeentulotukeen, mutta konsultoisin asiasta ylempiäni komentoketjussa. Ymmärtääkseni kuitenkin käännytys/karkotus pitää olla täytäntöönpanokelpoinen ennen kuin oikeus poistuu.
Näistä olisi hyvä olla selkeä ohjeistus. Hieman selkeämpi kuin tuo STM:n opas.
Ja Kullervolle sanoisin, että tunne on molemminpuolinen.
Quote from: JoKaGO on 28.10.2009, 12:05:42
Voisiko tässä olla tarkoituksellisuutta taustalla? Työllistetään byrokraatteja siis?
Ja tietenkin se, että byrokraatti voi aina toimia niin, että kansalainen on alamaisen asemassa, on tämä sitten tivolin rahoittaja tai saamapuolella.
Tai kenties olisiko syy siinä, että ulkomaalaislakia valmistelevat eri virkamiehet kuin toimeentulotukiasioita? Olisiko toimeentulotuen lainsäädännön ja ulkomaalaislainsäädännön syntyhistorioissa hieman erilaisia vivahteita?
Asiat eivät välttämättä ole monimutkaisia tarkoituksellisesti. Monimutkaisessa maailmassa vaadittaisiin hyvin älykkäitä ihmisiä laatimaan säännöt niin, että ne olisivat yksinkertaisia, selkeitä ja ilman ongelmallisia kohtia.
Quote from: Virkamies on 28.10.2009, 11:25:11
Quote from: hietane on 28.10.2009, 11:11:49
Se on ihan sama mitä pykälissä lukee, kun tuesta päättää lähinnä sosiaalivirkailija.
Oma kokemukseni on, että pykälät ja lait, sekä asetukset ovat kirjaimellisesti voimassa, kun tukea hakee suomalainen yritteliäs ihminen, joka on joutunut vaikeuksiin itsestä riippumattomista syistä.
Jos koet, että tulet kohdelluksi väärin tai eriarvoisesti, kehotan kääntymään sosiaaliasiamiehen puheille ja/tai mittaamaan päätöksenteko muutoksenhaun kautta hallinto-oikeudessa. Sosiaalivirkailija ei meidän järjestelmässämme ole mikään suvereeni ihmisen asioista päättävä elin.
Jep, jep. Se sitä lohduttaakin, kun saa tehdä valituksen, jonka käsittely kestää kuukausia ja yleensä johtaa samaan päätökseen, kuin sosiaalivirastossa.
Olen kokenut myös sen, että kun astuin väärille varpaille, niin jopa löytyi pykälä, jonka mukaan takautuvasti maksettu asumistukikin on tuloa?
Tästä vuonna 2007 tekemääni valitusta ei ede otettu käsittelyyn.
Asia näyttää varmasti virkamiehen näkökulmasta hyvin erinlaiselta, mutta totuus on aivan toinen.
Näistä jonottavista virolaisista:
-He ovat olleet sentään töissä ennen työttömäksi joutumistaan, ja maksaneet veroja
-Heidän voisi ajatella olevan käyttökelpoista työvoimareserviä tulevan karjuvan työvoimapulan varalta
Varsinaiset moniosaajat eivät edusta kumpaakaan kohtaa.
Quote from: Virkamies on 28.10.2009, 12:48:18
Monimutkaisessa maailmassa vaadittaisiin hyvin älykkäitä ihmisiä laatimaan säännöt niin, että ne olisivat yksinkertaisia, selkeitä ja ilman ongelmallisia kohtia.
BINGO!
Quote from: rankka on 28.10.2009, 12:14:21
Mika.H & JoKaGO
Miten te hoitaisitte sen asian että monilla pienpalkkalaisella etc. ihmisillä ei ole varaa asua jos asumistuki poistettaisiin?
En ymmärrä kysymystäsi. Heillähän ei ole varaa asua ilman asumistukea siksi, että vuokrataso on keinotekoisen korkealla juuri asumistuen takia.
Markkinat asettaisivat vuokrat sellaisiksi, että tavalliset palkansaajat pystyvät niistä suoriutumaan.
Quote from: JoKaGO on 28.10.2009, 14:10:26
Quote from: rankka on 28.10.2009, 12:14:21
Mika.H & JoKaGO
Miten te hoitaisitte sen asian että monilla pienpalkkalaisella etc. ihmisillä ei ole varaa asua jos asumistuki poistettaisiin?
En ymmärrä kysymystäsi. Heillähän ei ole varaa asua ilman asumistukea siksi, että vuokrataso on keinotekoisen korkealla juuri asumistuen takia.
Markkinat asettaisivat vuokrat sellaisiksi, että tavalliset palkansaajat pystyvät niistä suoriutumaan.
Okei ..
E:
Otetaan siis asumistuki pois. Mitä teemme sille pienehkölle joukolle joka joutuu taivasalle odotellessaan pari hetkeä että markkinat asettuisivat oikealle kohdalle? Siis olettaen että ylipäätään asettuvat.
Voisiko tapahtua niin että kehä3 sisällä ei juuri pienpalkkalaisia asu, ja alkaisi syntymään esikaupunkialueita?
Quote from: ämpee on 28.10.2009, 13:57:26
Näistä jonottavista virolaisista:
-He ovat olleet sentään töissä ennen työttömäksi joutumistaan, ja maksaneet veroja
Noinkohan ovat?
Quote from: ämpee on 28.10.2009, 13:57:26
-Heidän voisi ajatella olevan käyttökelpoista työvoimareserviä tulevan karjuvan työvoimapulan varalta
Siis halpatyövoimareservi kepuliyrittäjille?
Quote from: ämpee on 28.10.2009, 13:57:26
Näistä jonottavista virolaisista:
-He ovat olleet sentään töissä ennen työttömäksi joutumistaan, ja maksaneet veroja
Paskapuhetta, tunnen henk.koht monta virolaista jotka surutta nostavat toimeentulotukea ja painavat hommia yötä päivää, yksi on jopa useita henkilöitä työllistävä yrittäjä, laskutus, palkat ja rahaliikenne menee viron kautta, täällä suomen puolella ei näy mitään, eli ovat tulottomia ja valde maksaa... tuossa vois sosku palkata jonkun dekkarin vähän katsomaan noiden perään mikä on todellisuus.
Quote from: valtakunnanpärkhele on 28.10.2009, 15:14:46
Quote from: ämpee on 28.10.2009, 13:57:26
Näistä jonottavista virolaisista:
-He ovat olleet sentään töissä ennen työttömäksi joutumistaan, ja maksaneet veroja
Paskapuhetta, tunnen henk.koht monta virolaista jotka surutta nostavat toimeentulotukea ja painavat hommia yötä päivää, yksi on jopa useita henkilöitä työllistävä yrittäjä, laskutus, palkat ja rahaliikenne menee viron kautta, täällä suomen puolella ei näy mitään, eli ovat tulottomia ja valde maksaa... tuossa vois sosku palkata jonkun dekkarin vähän katsomaan noiden perään mikä on todellisuus.
Villinä arvauksena heitän ilmaan, että virolaisten joukosta löytyy varmaan kumpaankin edellämainituista ryhmistä kuuluvia henkilöitä. Kumpia on enemmän, sitä on vaikea arvioida.
Quote from: hietane on 28.10.2009, 13:04:45
Jep, jep. Se sitä lohduttaakin, kun saa tehdä valituksen, jonka käsittely kestää kuukausia ja yleensä johtaa samaan päätökseen, kuin sosiaalivirastossa.
Ymmärrän että se korpeaa, mutta siten myös valvotaan sitä, että päätöksenteko on lainmukaista.
QuoteOlen kokenut myös sen, että kun astuin väärille varpaille, niin jopa löytyi pykälä, jonka mukaan takautuvasti maksettu asumistukikin on tuloa?
Työntekijän pitäisi ottaa ne tulot huomioon riippumatta siitä onko varpaille astuttu vai ei.
QuoteTästä vuonna 2007 tekemääni valitusta ei ede otettu käsittelyyn.
Ilmeisesti et jättänyt sitä sitten valitusajan puitteissa?
QuoteAsia näyttää varmasti virkamiehen näkökulmasta hyvin erinlaiselta, mutta totuus on aivan toinen.
Niin no, ymmärrän kyllä henkilökohtaisena kokemuksena asiat, mutta yritin vain huomauttaa, että ei päätöksentekijä ole itsevaltias näissä asioissa.
Quote from: JoKaGO on 28.10.2009, 14:15:18
Quote from: ämpee on 28.10.2009, 13:57:26
Näistä jonottavista virolaisista:
-He ovat olleet sentään töissä ennen työttömäksi joutumistaan, ja maksaneet veroja
Noinkohan ovat?
Jos heillä ei ole muuta sidettä Suomeen, jolla hankkia oleskelu, niin otaksuisin, että oleskeluoikeuden yli 3kk jälkeen pitäisi olla verokirjalla tehtävää työtä. Jos heillä on oleskeluoikeus jonkun muun seikan johdosta, niin silloin kai he voisivat nostaa toimeentulotukea riippumatta jälleen työnteosta ja sellaista ihmistä voi olla vaikea käännyttää ylipäätänsä.
Pimeitä töitä tehdään ja sosiaalitoimesta maksetaan palkanlisää. Tässä kunnostautuvat ihmiset kansalaisuudesta riippumatta. Jos kuitenkin EU-kansalainen tarvitsee työpaikan osoittaakseen oleskeluoikeutensa poliisille, niin otaksuisin sen vaativan kunnollista työsopimusta. Käytännöstä en tiedä.
Quote from: jupeli on 28.10.2009, 11:49:45
Kyseessä on vakava asia ja vaikea.
Kuinka moni mm. ko. toimeentulotuen hakijoista on kupannut maatamme pimeänä työvoimana.
Suomessa, kuten kaikissa länsinaapurimaissaan masinoidaan suuriakin urakoita kaikin puolin kuutamokeikkoina.
Maassamme on monta syöpää, mutta kansantaloudellisesti merkittävimpiä lienevät kaksikielisyys, järkeistämätön maahanmuutopolitiikka, kuutamourakointi ja sairaan suuri valtionhallinto sekä kyvyttömät ja selkärangattomat oman edun tavoittelijat poliittisessa johdossamme.
Puhutaan varmaankin ueista kymmenistä miljardista eurosta vuosittain.
Siinä se on pähkinän kuoressa koko ydin. Läpeensä mätinyt korruptoitunut systeemi.
Quote from: rankka on 28.10.2009, 14:14:23
Quote from: JoKaGO on 28.10.2009, 14:10:26
En ymmärrä kysymystäsi. Heillähän ei ole varaa asua ilman asumistukea siksi, että vuokrataso on keinotekoisen korkealla juuri asumistuen takia.
Markkinat asettaisivat vuokrat sellaisiksi, että tavalliset palkansaajat pystyvät niistä suoriutumaan.
Okei ..
E:
Otetaan siis asumistuki pois. Mitä teemme sille pienehkölle joukolle joka joutuu taivasalle odotellessaan pari hetkeä että markkinat asettuisivat oikealle kohdalle? Siis olettaen että ylipäätään asettuvat.
Voisiko tapahtua niin että kehä3 sisällä ei juuri pienpalkkalaisia asu, ja alkaisi syntymään esikaupunkialueita?
Pääsääntöisesti suuret muutokset on parempi tehdä vähitellen. Asumistuki ja omistusasuntojen korkovähennysoikeus (jollei ole myös jotain vastaavaa verotettavaa tuloa asunnosta) joutaisivat molemmat vähitellen poistettavaksi, mutta kertarysäyksellä tietysti tuhottaisiin monien perheiden talous.
Quote from: rankka on 28.10.2009, 14:14:23
Quote from: JoKaGO on 28.10.2009, 14:10:26
Quote from: rankka on 28.10.2009, 12:14:21
Mika.H & JoKaGO
Miten te hoitaisitte sen asian että monilla pienpalkkalaisella etc. ihmisillä ei ole varaa asua jos asumistuki poistettaisiin?
En ymmärrä kysymystäsi. Heillähän ei ole varaa asua ilman asumistukea siksi, että vuokrataso on keinotekoisen korkealla juuri asumistuen takia.
Markkinat asettaisivat vuokrat sellaisiksi, että tavalliset palkansaajat pystyvät niistä suoriutumaan.
Okei ..
E:
Otetaan siis asumistuki pois. Mitä teemme sille pienehkölle joukolle joka joutuu taivasalle odotellessaan pari hetkeä että markkinat asettuisivat oikealle kohdalle? Siis olettaen että ylipäätään asettuvat.
Voisiko tapahtua niin että kehä3 sisällä ei juuri pienpalkkalaisia asu, ja alkaisi syntymään esikaupunkialueita?
Helppo ratkaisu olisi sitten keventää verotusta niiltä keillä ei kertakaikkiaan ole maksaa asumista. Pienimmästäkin Kelan rahasta, 512€/kk menee toista sataa euroa veroihin.
Quote from: Virkamies on 28.10.2009, 15:37:16
Ymmärrän että se korpeaa, mutta siten myös valvotaan sitä, että päätöksenteko on lainmukaista.
Työntekijän pitäisi ottaa ne tulot huomioon riippumatta siitä onko varpaille astuttu vai ei.
Ilmeisesti et jättänyt sitä sitten valitusajan puitteissa?
Niin no, ymmärrän kyllä henkilökohtaisena kokemuksena asiat, mutta yritin vain huomauttaa, että ei päätöksentekijä ole itsevaltias näissä asioissa.
A.Kyse ei ole korpeamisesta vaan siitä, että ei ole rahaa, eikä ruokaa jollei lähde kerjäämään/lainaamaan tai varastamaan.
B. Tuloja oli seitsemän kuukauden aikana, jolloin en saanut mitään etuuksia kahden kuukauden takautuvasti maksettu asumistuki. Ja tämä ei ole mitään urbaanilegendaa.
C. Tottakai jätin, kuten kirjoitin, valitusta ei otettu edes käsittelyyn.
D. En ole sitä väittänytkään, että olisi, mutta kyllä hänelle siihen jätetään liian hyvät mahdollisuudet.
Todellisuus on tarua ihmeellisempää.
Henkilökohtaisten tarinoiden puimisen paikka on jossain muualla.
Tässä on nyt päässyt käymään näköjään niin, poliitikkojemme halusta, että Suomesta on tullut Afrikan ja Lähi-Idän lisäksi myös ex-Neuvostoliiton sosiaalitoimisto. No, onneksi valde saa lainaa ulkomailta joten ei hätää..
Jälkeemme vedenpaisumus.
"EU-maasta toiseen muuttaneita kohdeltava yhdenvertaisesti
Suomi ei voi rajoittaa toimeentulotuen maksua Suomeen muuttaneille ja työttömäksi jääneille virolaisille.
EY-tuomioistuimen linjauksen mukaan EU-maasta toiseen muuttaneella on oikeus yhdenvertaiseen kohteluun sen jälkeen, kun hänelle on syntynyt "kiinteä side" uuteen asuinmaahansa.
Helsingin Sanomat kertoi tiistaina, että sadat Suomeen töihin tulleet virolaiset ovat pudonneet toimeentuloturvan hakijoiksi Helsingissä. Kaupunki on pyytänyt ohjeistusta, kuinka kauan heille on maksettava toimeentulotukea.
Kelan vastaavan tutkijan Maija Sakslinin mukaan on hankala osoittaa perusteita poistaa EU-kansalaista maasta, kun hän on tullut Suomeen töihin ja asumaan ja jäänyt myöhemmin työttömäksi.
"Ja kun henkilöä ei voi karkottaa, hänellä on oikeus yhdenvertaiseen kohteluun", Sakslin sanoo.
Sosiaalihuoltoa koskeva EU-säännöstö on murroksessa, eikä asiaa ole Suomessakaan vielä ratkaistu laissa.
"Ymmärrän, että kunnat haluavat selkänojaa ministeriöltä", Sakslin sanoo.
Tutkija etsisi ratkaisua ongelmaan maahanmuuttoviranomaisten ja sosiaaliviranomaisten yhteistyöstä.
"Nyt sosiaaliviranomaiset eivät raportoi poliisille, eivätkä maahanmuuttoviranomaiset juuri selvittele, onko EU-kansalainen heittäytynyt järjestelmän elätiksi. Jos henkilöllä ei ole ollut kiinteää sidettä Suomeen ja suomalaiseen työelämään, hänet olisi mahdollista karkottaa."
Jotkut EU-maat ovat asettaneet EU-kansalaisille maksettavalle tuelle ehtoja.
Espanjassa on täytynyt olla kunnan asukas vähintään kolme vuotta, jotta tukea voi saada. Britanniassa on läpäistävä erityinen asukastesti.
Toiset jäsenvaltiot ovat rajoittaneet toimeentulotuen kestoa. Esimerkiksi Ranskassa EU-kansalainen voi saada tukea kolme kuukautta tai poikkeustapauksissa vuoden".
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/EU-maasta+toiseen+muuttaneita+kohdeltava+yhdenvertaisesti/1135250352733?ref=rss
Quote from: JM-K on 28.10.2009, 09:22:23
Ote puolueohjelmasta:
"EU:n ulkopuolelta tullut siirtotyöläinen on palautettava kotimaahansa, jos hän on ollut työttömänä yli kuusi kuukautta".
Jos on välillä viikon tai pari "töissä", niin nollautuuko työttömyyslaskuri ja palautus siirtyy? Miten porsaanreiät tukitaan?
Yhdenvertaisuus pykälän mukaan Tampereelta Helsinkiin muuttaneita pitää kohdella samalla tavalla kuin Tallinnasta tai Romaniasta saapuneita.
Tosin tämä tämä sosiaaliviraston tapa tulkita lakia ja asetuksia täysin mielivaltaisesti sattaa tulla tässä apuun jos tahtoa siellä riittää. Eli sosiaalivirasto tekee kielteisiä päätöksiä näiden virolaisten kohdalla, eikä ota käsittelyyn valituksia.
Eikä maksa vielä käräjäoikeuden päätöksen jälkeenkään mitään, vaan valittaa Hovi-oikeuteen. Samaan aikaan poliisi ja muut viranomaiset voivat vaikeuttaa heidän elämää.
Luulen, että monikaan ei valita vaan poistuu maasta. Tätä taktiikkaahan sosiaaalivirasto käyttää menestyksellä omia kansalaisiaan kohtaan.
Quote from: hopelessness on 29.10.2009, 09:22:02
Tosin tämä tämä sosiaaliviraston tapa tulkita lakia ja asetuksia täysin mielivaltaisesti sattaa tulla tässä apuun jos tahtoa siellä riittää. Eli sosiaalivirasto tekee kielteisiä päätöksiä näiden virolaisten kohdalla, eikä ota käsittelyyn valituksia.
Katsos kun Mielivalta lukee salaisen veljeskuntamme vaakunan tunnuslauseena. Modus operandi on laittomuus, jotta saisimme alempana rotuna pitämämme kansalaiset kuriin ja nuhteeseen, eli hallintoalamaisiksi. Koskaan emme ole muutoksenhakua silppuria pidemmälle vieneet, sillä tuo pyhä toimitus, kansalaisen valituksen tunkeminen Moolokin kitaan on uhritoimitus vailla vertaa.
QuoteEikä maksa vielä käräjäoikeuden päätöksen jälkeenkään mitään, vaan valittaa Hovi-oikeuteen. Samaan aikaan poliisi ja muut viranomaiset voivat vaikeuttaa heidän elämää.
Hallinto-oikeus ja Korkein sellainen. Onneksi he istuvat samoissa kokouksissa vain hieman eriväriset huput päässään. Poliiseilla on ruskeat hiipat ja tuomareilla harmaat näin detaljina.
QuoteLuulen, että monikaan ei valita vaan poistuu maasta. Tätä taktiikkaahan sosiaaalivirasto käyttää menestyksellä omia kansalaisiaan kohtaan.
Tässä contextissa se on tärkeintä kyllä.
Siis pykäliä varmasti noudatetaan, siitä ei ole kysymys. Vaan siitä, että kaivamalla kaivetaan joku este tuen maksamiselle, koska ei pidetä kyseisestä henkilöstä.
Tavallinen tallaaja ei voi olla kovin hyvin perillä, mitä kuuluu saada ja toisaalta minkä takia voidaan hylätä hakemus. Tottakai asiat voi itse myös selvittää, mutta mielestäni se on aika kohtuuton vaatimus ja vähemmän tasapuolinen, jos vertaa vaikka turvapaikanhakijoihin.
Harkinnan varainen ja ennaltaehkäisevä tuki, jättää myös mielestäni aikamoisen päätäntävallan virkailijoille antaa joillekkin lisätukea, tai sitten ei.
Kaikki jotka ovat joutuneet "taistelemaan" sosiaalihuollon kanssa, tietävät kuinka vaikeaksi voidaan asiat tehdä ja se on erittäin kuluttavaa, varsinkin jos ei ole tietoakaan minkäänlaisista tuloista.
Sosiaalihuolto voi kieltäytyä maksamasta esimerkiksi hautaustukea köyhälle eläkeläiselle, koska hänen, sekä jo kuolleen puolison yhteenlasketut tulot ovat liian suuret. Se on sitä sosiaalitoimiston matematikkaa, vaikkakin ihan laillista.
Kuten olen jo aikaisemminkin todennut. Sosiaalivirasto on se paikka, missä niitä pykäliä tulkitaan. Oikeuslaitos lähinnä katsoo, että sosiaalivirasto lähinnä noudattaa omia tulkintojaan ja käytäntöjään. Joten tälläinen "lain rikkominen" on käytännnössä mahdotonta.
Todellisuudessa jokinen päätös jonka sosiaalivirkailija tekee on harkinnanvarainen eli mielivaltainen. Eli toisinsanoen yksikönpäällikkö päättää milloin tukea myönnetään ja kuinka paljon.
Quote from: Harri Eerikäinen on 29.10.2009, 09:02:30
Quote from: Miniluv on 28.10.2009, 16:17:06
Henkilökohtaisten tarinoiden puimisen paikka on jossain muualla.
Jos ja kun tämä on totta, niin paikasta riippumatta asia on kyllä varsin mielenkiintoinen.
Komppaan Harri Eerikäistä koska suurinosa yhteiskunnallisista vääryyksistä saadaan omakohtaisesti kokemalla ja näkemällä. Vääryydet pitäisi saada tuoda esiin jossain jos ei nyt juuri tässä ketjussa. Eli mode on kuitenkin aina oikeasssa. ;)
Quote from: hietane on 29.10.2009, 13:35:40
Siis pykäliä varmasti noudatetaan, siitä ei ole kysymys. Vaan siitä, että kaivamalla kaivetaan joku este tuen maksamiselle, koska ei pidetä kyseisestä henkilöstä.
Tavallinen tallaaja ei voi olla kovin hyvin perillä, mitä kuuluu saada ja toisaalta minkä takia voidaan hylätä hakemus. Tottakai asiat voi itse myös selvittää, mutta mielestäni se on aika kohtuuton vaatimus ja vähemmän tasapuolinen, jos vertaa vaikka turvapaikanhakijoihin.
Harkinnan varainen ja ennaltaehkäisevä tuki, jättää myös mielestäni aikamoisen päätäntävallan virkailijoille antaa joillekkin lisätukea, tai sitten ei.
Kaikki jotka ovat joutuneet "taistelemaan" sosiaalihuollon kanssa, tietävät kuinka vaikeaksi voidaan asiat tehdä ja se on erittäin kuluttavaa, varsinkin jos ei ole tietoakaan minkäänlaisista tuloista.
Tismalleen noin itselleni kävi. Ilman ulkopuolista asioidenhoitajaa olisin varmaan kuollut nälkään vain yhden sosiaalivirkailijan takia. Kyse oli siis liiton rahoilta KELA:n rahoille tippumisesta ja sosiaaliviranomainen ensimmäisenä sanoi minulle ennekuin kerkesin edes istuutua: "Valehtelet." Sittemmin en viitsinyt enää vaivautua koko sosiaalihuoltoon. Elän miten elän, laillisen yhteiskunnan reunamailla tai vaikka kokonaan ulkopuolella jos pakotetaan.
Ari-Lee tietää mistä kirjoittaa. Valitettavaa on tietysti, jos joutuu käyttämään "vippaskonsteja" pysyäkseen hengissä. Itse lopetin asioimisen vuonna 2007.
QuoteUlkomaalaisten sosiaaliturva epäselvä
2.11.2009 3:00
Helsingin Sanomat
Helsingin sosiaalivirastossa ihmetellään, miten pitäisi suhtautua kasvavaan joukkoon työttömiksi jääneitä virolaisia rakennusmiehiä, jotka hakevat toimeentulotukea Helsingin kaupungilta. Suuri osa heistä on asunut Suomessa muutamia vuosia, hankkinut asunnon ja kuvitellut jäävänsä maahan pysyvästi asumaan ja työskentelemään.
Suomessa valtio ei ole antanut kunnille ohjeita siitä, miten ulkomaalaisiin toimeentulotuen hakijoihin pitää suhtautua. Myöskään sosiaali- ja terveysministeriön pari vuotta sitten julkaisema opas toimeentulotukilain soveltamisesta ei kerro yksiselitteisesti, milloin toimeentulotukea pitää myöntää muille EU-kansalaisille.
Oppaan pääajatus on, että EU-kansalaisella on oikeus asua toisessa jäsenvaltiossa yli kolme kuukautta, jos hän on työssä tai ammatinharjoittajana tai muuten pystyy takaamaan toimeentulonsa niin, ettei joudu toistuvasti turvautumaan toimeentulotukeen eikä rasita kohtuuttomasti vastaanottavan jäsenvaltion sosiaalihuoltojärjestelmää.
Saman oppaan mukaan työntekijää tai ammatinharjoittajaa ei saa karkottaa maasta, vaikka hän rasittaisikin sosiaalihuoltojärjestelmää, jollei sosiaalituen varassa eläminen ole säännönmukaista.
Jos Suomessa vuosikausia asuneen ja työskennelleen EU-maan kansalaisen perhe ajautuu tilapäisiin toimeentulovaikeuksiin työttömyyden vuoksi, se tuskin rasittaa sosiaaliturvajärjestelmäämme kohtuuttomasti.
Sosiaali- ja terveysministeriön pitäisi kuitenkin antaa nopeasti kunnille ohjeet, miten toimeentulotukiopasta tulkitaan.
Ei ole kenenkään etu, että sosiaaliviranomaiset tekevät eri kunnissa erilaisia päätöksiä ja asettavat Suomessa asuvat EU-kansalaiset eriarvoiseen asemaan.
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Ulkomaalaisten+sosiaaliturva+ep%C3%A4selv%C3%A4/1135250438283
"Ei ole kenenkään etu, että sosiaaliviranomaiset tekevät eri kunnissa erilaisia päätöksiä ja asettavat Suomessa asuvat EU-kansalaiset eriarvoiseen asemaan."
Aha. Mutta kantaväestö saa jatkossakin kärsiä mielivaltaisista päätöksistä, vai?
On se kumma, kun ei voida Viron potuille pojille sanoa, että sori, Suomen toimeentulotuki kuuluu vain suomalaisille vähäosaisille.