Jyväskylästä kuuluu taas. Viimeksi kun Jyväskylässä kävin se vaikutti idylliseltä opiskelijakaupungilta, mutta nykyään se on ilmeisesti luisunut myös mokuhelvettiin.
https://yle.fi/uutiset/3-10439757
Quote
Erityisopetusta tarvitsevat oppilaat ovat yhä useammin tavallisella luokalla – iso osa opetusajasta menee lasten rauhoittamiseen, kertovat luokanopettajat
Jyväskyläläinen luokanopettaja Heikki Jyväsjärvi kokee työssään jatkuvaa riittämättömyyttä.
– Lapsilla on niin monenlaisia tehostetun sekä erityisen tuen tarpeita, että niihin ei aina pysty yksi eikä kaksi eikä kolmekaan ihmistä vastaamaan. Jos olen yksin luokassa, en todellakaan koe riittäväni vastaamaan kaikkien oppilaiden tuen tarpeeseen, Jyväsjärvi sanoo.
Yle Perjantai haastatteli tätä juttua varten yhteensä kuutta luokanopettajaa Helsingistä, Jyväskylästä ja Tampereelta. Jokaisella on luokallaan sekä erityisen että tehostetun tuen oppilaita.
Kaikki haastateltavat kertoivat tilanteen olevan sama muillakin luokilla heidän kouluissaan. Lähes jokainen opettaja kertoi kokevansa riittämättömyyttä työssään.
[...]
"Opetan kolmea ja loput 25 tekevät itsenäisesti", kuvailee helsinkiläinen luokanopettaja tyypillistä koulupäivää. Kun luokassa on paljon oppilaita, joilla on hankaluutta sietää pettymyksiä, ovat äkkipikaisia ja jopa väkivaltaisia, toiminnan ohjaaminen vaatii opettajalta paljon ponnisteluita.
[...]
Lapsella on sakset kädessään. Kun ne lennähtävät yllättäen ilmaan täydessä luokkahuoneessa, opettajan kaikki keskittyminen menee luokkahuoneen turvallisuuden takaamiseen.
[...]
Suuri osa tukea tarvitsevista lapsista on nykyään integroituna yleisopetukseen. Eli sellaiset oppilaat, jotka olisivat aiemmin olleet kokonaan toisessa koulussa tai erityisluokissa, ovat nyt samassa luokkahuoneessa muiden oppilaiden kanssa.
[...]
Muutamalle se osuu, ja lopuilla oppilaista opetettava asia menee joko yli tai ali. On iso määrä oppilaita, jotka eivät ymmärrä yhteistä opetuspuhetta ja näin turhautuvat sekä ovat kärsimättömiä, Jyväsjärvi sanoo.
[...]
Jonkun oppilaan tavoite on kirjoittaa viisi lausetta ja toisen yksi. Joidenkin lasten kohdalla ainoa tavoite saattaa olla kouluun tuleminen.
Taas uusi irtisanominen...?
Kuulin ensimmäiset tarinat opettajalta aiheesta jo 20 vuotta sitten. Jo silloin tuli puheista selväksi ongelmien etninen alkuperä, vaikka asianosainenkin oli selvästi asiasta vaivaantunut. Vaikea oli yhdistää suvaitsevaisuutta todellisuuteen.
Sittemmin vastaavaa kuullut lastentarhoista, joissa erityisen hankalia ovat tietyn kulttuuripiirin pojat. Näitä kun ei oma äitikään saa komentaa saati vieras tarhantäti. Vain isä saa kuriin, jos isää huvittaa. Yleensä ei huvita eikä kiinnosta.
Näyttää siltä, että alkaa olla menetetty maa, eikä vain pk-seutu.
Jos koulun tarkoitus on opettaa lapsille muutakin kuin suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta niin idioottikin tajuaa että ei ole hyvä idea sijoittaa kielitaidottomia mamuja, erityisopetusta vaativia tarkkiksia ja normaalilapsia samaan luokkaan. Tyhmempikin tajuaa että opetuksen taso kärsii pahasti. Taso pitäisi asettaa sen porukan heikompilahjaisen aineksen mukaan jotta he oppisivat jotain jolloin se normaalitasoinen ja lahjakkain porukka turhautuisi kun opettaja jaarittelee päivänselviä asioita.
Ennen peruskoulua oli kansalaiskoulu ja oppikoulu ja erityistä opetusta vaativille apukoulu. Kaikki oppivat tasonsa mukaan, koulurauha säilyi ja opettajilla oli mahdollisuus pitää järjestystä luokassa. Sitten tuli peruskoulu joka oli itse asiassa ihan hyvä uudistus tasokursseineen. Sitten alettiin torjumaan leimautumista ja tasokurssit poistettiin ja kaikki integroitiin samaan luokkaan riippumatta kyvystä vastaanottaa opetusta. Nyt sitten ihmetellään mikä meni mönkään.
On kyllä aivan ihmeellistä että kielitaidoton, lukutaidoton, haluton ja lyhkäsellä pinnalla varustettu kehitysmaalainen ei sopeudu tavalliseen koululuokkaan.
Miten se voi olla mahdollista, kun kaikki johtavat asiantuntijat on sitä mieltä että kyllä kuulkaas onnistuu.
Pitäisköhän jonkun lopultakin kyseenalaistaa näitten johtavien asiantuntijoitten osaaminen.
Monikulttuurisuuden vaikeus huomattiin myös Espoon kaupungin sosiaalitoimen lastensuojelussa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005852596.html
Quote
Kahdeksanvuotias ei tiennyt omaa nimeään, teinit pyörittivät yksin perhearkea – Lastensuojelu törmää pääkaupunkiseudulla yllättäviin ongelmiin vieraskielisten perheiden kanssa
.
.
Joskus lastensuojeluun tulee tyttöjä, jotka eivät uskalla mennä kotiin kunniaväkivallan pelossa. On myös poikia, jotka on uhattu lähettää kotimaahan, jos he eivät toimi tietyllä tavalla.
AINA kulttuurieroihin liittyvät kysymykset eivät ole näin yksinkertaisia. Ei esimerkiksi ole olemassa mitään yleisiä standardeja siitä, minkä ikäinen lapsi voi olla yksin kotona, huolehtia nuoremmasta sisaruksesta tai mihin aikaan teinin pitää tulla kotiin.
"On kulttuureja, joissa yhteisö, veljet, siskot ja muut sukulaiset ovat kasvattaneet lasta. Viisivuotias on saatettu jättää hoitamaan vuoden vanhaa tai pienempääkin, eikä siinä ole perheen mielestä mitään erikoista", Apponen sanoo.
"Joudumme työntekijöinä kunnioittamaan eri kulttuureita, mutta se meidän asiakkaanamme oleva lapsi on siinä keskiössä. Meidän pitäisi pystyä auttamaan ja tukemaan sitä lasta, ja saada ympärillä oleva verkosto ymmärtämään lapsen näkökulmaa asioihin."
Siirtyminen vieraaseen maahan ja kulttuuriin voivat sekoittaa helposti lapsen ja vanhemman roolit.
.
.
Lapsi joka ei tiennyt nimeään
Noin kahdeksanvuotiaan tytön käytös oli hämmentänyt muun muassa koulun opettajia. Tyttö oli esimerkiksi sanonut väärän nimen omaksi nimekseen. Tytön suomalainen isä ei ollut hänen elämässään. Äiti oli avioitunut uudelleen ulkomaalaistaustaisten miehen kanssa ja kääntynyt muslimiksi. Tytönkin piti alkaa käyttää huivia, ja hänelle annettiin uusi musliminimi. Tyttöä kutsuttiin sillä kotona ja vaadittiin, että myös sukulaiset käyttävät sitä. Koulussa tytöstä taas käytettiin toista nimeä. Lapsella oli valtava identiteettikriisi. Hän luetteli lastensuojelun keskusteluissa noin kymmenkunta nimeä, joita hän arveli omaksi nimekseen. Äidille selitettiin, että lapselle on tehtävä selväksi mikä hänen nimensä on ja että nimi pitää myös virallistaa.
Rikkautta totta tosiaan >:(
Tätä on inkluusio. Kyseinen ideologia on monen oppilaan ja opettajan suuri haitta (mm. minun). Heikosti oppivat ja kieltä taitamattomat kannattaa ilman muuta pitää omana ryhmänään, että oppivat edes jotain. Häiriköille tarkkis, josta kunnolliseksi yrittävä voi palata kokeilemaan yleisopetukseen. Lahjakkaimmille oma taso, jossa oppilaille privileegioita, joissa luovuus voi kukoistaa. Korkeimmalle tasolle erillinen tasotesti (tarkkiksella olevakin on välillä poikkeuksellisen älykäs, joka turhautuu, mutta jaksaa olla, kun on älykästä tekemistä). Tämä investointi tietenkin maksaa enemmän kuin kaikkien pistäminen samaan luokkaan, mutta se on sen verran tuottavaa, että kannattaakin investoida.
Quote from: Dharma on 05.10.2018, 10:42:14
Näyttää siltä, että alkaa olla menetetty maa, eikä vain pk-seutu.
Ruotsin vaaleissa AfS piti aktiivisesti esillä sanaa "återvandring" eli paluumuutto. Tätä täytyy uskaltaa pitää esillä myös Suomesssa kun maahanmuutosta puhutaan. Esim. kaikki Jugoslavian alueelta tulleet, jotka elävät sosiaalituilla on palautettava. Ongelmana lienee se, että varsin moni on jo saanut Suomen kansalaisuuden. Niinpä persut aivan oikein puhuvatkin kansalaisuuden saamisen huomattavasta kiristämisestä.
Helsingissä toimiva "Auktoriteettikammoinen feministiopettaja" kirjoittaa blogissaan kouluelämästä seuraavanlaisesti,
Quote
Suomalainen peruskoulu ei ole tasa-arvoinen ja kukaan ei halua kuulla sitä
(...)
Minä olen lopen kyllästynyt puhumaan tasa-arvoisesta, antirasistisesta koululaitoksesta, jossa Suomen parhaat opettajat tekevät maailman parasta opetustyötä arvokkailla digivälineillä ja kahmivat ykköspaikkoja kansainvälisillä mittareilla.
(...)
Totuus on se, että itkua silmästään vääntävät pedagogit repivät viimeisiä jaksamisen rippeitä huonosti järjestettyjen atk-laitteiden keskellä, toimimattoman sosiaalihuollon ja väsyneiden huoltajien ristipaineessa, jossa maailman absurdein opetussuunnitelma eriarvoistaa aivan uskomattamalla tavalla ison osan tämän maan tulevaisuutta. Mitä arjesta kertoo se, että opettajat puhuvat avoimesti työpsykologikäynneistä, työnohjauksen tarpeesta ja väkivallan uhasta kuin kaikki olisi osa hyvin tavallista, sujuvaa arkea.
(...)
Millä ihmeellä me opetamme valtavissa koulussa, valtavia opetusryhmiä, entistä pahoinvoivampia, luku- ja kirjoitustaidottomia lapsia, jos meiltä viedään viimeisetkin työvälineet? Viestimmekö savumerkein ja raahaamme varastosta sädesienten kuorruttamat vanhat piirtoheittimet, jotka toimivat viimeksi silloin kun peruskorjattu koulu ei ollut vielä niin homeessa?
(...)
Meidän yhtenäinen peruskoulu, kansan ylpeys ja maamme arvokkain vientivaltti ei toimi samoilla kriteereillä koko maassa. Kontulan kaltaisia paikkoja on muuallakin Suomessa. Espoossa, Turussa ja Tampereella. Kaikkia näitä samojen ongelmien parissa toimivia paikkoja yhdistää se, että alueilla asuu a) rodullistettuja ihmisiä, b) maahanmuuttajia ja c) niitä, jotka eivät ole saaneet mitään apua selvitäkseen edellisestä lamasta. Systeemi kurittaa niitä, joilla ei ole voimia pitää puoliaan ja ylläpitää rakenteellista rasismia.
(...)
Koulussamme työskenteli viisi vuotta sitten yksi Suomi toisena kielenä-opettaja. Nyt heitä on viisi. Resurssiopettajia on aiempina vuosina ollut useita, nyt yksi.
(...)
Kouluun tippuu viikottain uusia, suomea osaamattomia oppilaita ja ihmisten vaihtuvuus on suurta. Lähikouluperiaatteen askarruttamina osa alueen asukkaista muuttaa pois ennen kuin perheen lapset saapuvat kouluikään. Opettajat eivät suostuisi laittamaan omia lapsiaan omaan työpaikkaansa. Tämä on se todellisuus mistä pitäisi puhua.
(...)
Koko blogi -> https://elinatuomiblog.wordpress.com/2018/04/11/suomalainen-peruskoulu-ei-ole-enaa-tasa-arvoinen-ja-kukaan-ei-halua-kuulla-sita/
Olkoonkin että kirjoittaja on äärilaidan feministi opettaja niin jutusta löytyy paljon arjen kokemuksia monikulttuurisesta kouluelämästä. Tässä syy on tietysti "hallituksen ja eduskunnan tekemät leikkaukset ja resurssipula". Rahaa olisi tietysti enemmän käytettävissä kun opetukseen varattuja resursseja ei jouduttaisi käyttämään suomea puhumattomien luku- ja kirjoitustaidottomien mamulasten opetukseen tai näiden uskonnon/oman äidinkielen opetukseen. Opetettavahan heitäkin on kun kerran Orpo, Sipilä, Soini ja Mykkänen heitä tänne haalii, opettamattakaan ei voi jättää. Asian voisi ratkaista Suomen rajalla.
Rahaa on tietty määrä ja se jaetaan niihin asioihin jotka tärkeäksi katsotaan. Nyt suomalaiset lapset kärsivät näillä alueilla entistä vähemmästä huomiosta opetuksessa. Näillä alueilla joilla on jo valmiiksi paljon haasteellisia kotimaisia perheitä jotka ehkä tarvitsisivat enemmän huomiota ja apua.
Quote from: Lahti-Saloranta on 05.10.2018, 10:47:41
Jos koulun tarkoitus on opettaa lapsille muutakin kuin suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta niin idioottikin tajuaa että ei ole hyvä idea sijoittaa kielitaidottomia mamuja, erityisopetusta vaativia tarkkiksia ja normaalilapsia samaan luokkaan. Tyhmempikin tajuaa että opetuksen taso kärsii pahasti. Taso pitäisi asettaa sen porukan heikompilahjaisen aineksen mukaan jotta he oppisivat jotain jolloin se normaalitasoinen ja lahjakkain porukka turhautuisi kun opettaja jaarittelee päivänselviä asioita.
Ennen peruskoulua oli kansalaiskoulu ja oppikoulu ja erityistä opetusta vaativille apukoulu. Kaikki oppivat tasonsa mukaan, koulurauha säilyi ja opettajilla oli mahdollisuus pitää järjestystä luokassa. Sitten tuli peruskoulu joka oli itse asiassa ihan hyvä uudistus tasokursseineen. Sitten alettiin torjumaan leimautumista ja tasokurssit poistettiin ja kaikki integroitiin samaan luokkaan riippumatta kyvystä vastaanottaa opetusta. Nyt sitten ihmetellään mikä meni mönkään.
Mikäli luokka koostuu todella monista eritasoista apua tarvitsevista, ja siihen päälle vielä uussuomalaisten kieliongelmat, vaatisi tällainen erityisen paljon resursseja opettajan tueksi (erityisopettajia, avustajia). Resurssipulan äärellä on riskialtista tavoitella ah niin ihailtua integrointia (tai oikeastaan inkluusiota) tällaisia ryhmiä muodostamalla. Turha kuvitella että yksi opettaja plus yksi avustaja/erityisope tuollaisesta selviävät, siis jos opetuksen tasolla oikeasti on väliä. Vastuuntuntoiselle opettajalle todella epäreilu ja stressaava tilanne koska häneltä odotetaan aivan liikoja.
Jotenkin kosketti tuon HS:n jutun 8-vuotias tyttö, joka(kantiksena) pantiin pukeutumaan huiviin ja puhuteltiin kotona pelkästään musliminimellä (tarkoittanee arabinimeä). Vakava identiteettikriisihän siitä syntyi, ja takuulla se näkyi myös koulussa & oppimisessa.
Ei ole kouluilla(kaan) helppoa, kun monikulttuuri tulee ja tappaa.
Quote from: Ernst on 05.10.2018, 11:29:22
Jotenkin kosketti tuon HS:n jutun 8-vuotias tyttö, joka(kantiksena) pantiin pukeutumaan huiviin ja puhuteltiin kotona pelkästään musliminimellä (tarkoittanee arabinimeä). Vakava identiteettikriisihän siitä syntyi, ja takuulla se näkyi myös koulussa & oppimisessa.
Eikö tuo ole jo melkein pahoinpitelyä?
Quote from: Kni on 05.10.2018, 11:33:19
Quote from: Ernst on 05.10.2018, 11:29:22
Jotenkin kosketti tuon HS:n jutun 8-vuotias tyttö, joka(kantiksena) pantiin pukeutumaan huiviin ja puhuteltiin kotona pelkästään musliminimellä (tarkoittanee arabinimeä). Vakava identiteettikriisihän siitä syntyi, ja takuulla se näkyi myös koulussa & oppimisessa.
Eikö tuo ole jo melkein pahoinpitelyä?
On, henkistä pahoinpitelyä ja kaltoinkohtelua mitä suurimmassa määrin. Tässä on vuosien mittaan pikkuisen paatunut tai ainakin reagoinnin herkkyys vähentynyt, mutta pikku Eerikan ja tämän tytön kohtalot vetävät mielen mollisävellajiin tai ns. uu-tuuriin :(
Itseäni ainakin närästää jutut tasa-arvoisesta peruskoulusta kun sillä tarkoitetaan tuota eritasoisten oppilainen sijoittamista samaan luokkaan ettei kukaan leimautuisi. Sinälläänhän tasa-arvoisuuden tavoittelu on ihan hyvä asia. Jos sillä tasa-arvoisuudella tarkoitetaan sitä että kaikki peruskoulun käyneet on oppineet suurin piirtein samat asiat niin sen saavuttaminen vaatisi että toiset käyvät koulua 9v ja toiset 10-13v.
Itseasiassa tuo kaikkien laittaminen samalle viivalle nimenomaan luo epätasa-arvoisen tilanteen haluttomien/kyvyttömien vs halukkaat opiskelijat.
Heidän oppimistuloksensa kun pitäisi vääntää "tasa-arvoiseksi" ilman, että ns kakki putoaa kärryiltä.
Sama tietenkin jatkuu jatko-opinnoissa missä osaamattomuusero kasvaa räikeäksi.
Mutta jos ajatellaan nuivasti, niin mikäpä antaisi paremman pohjan nuivalle ajattelulle kuin lapsena koettu silmien avautuminen oikealle syrjinnälle jossa abdia hyysätään ja pikku-pekka saa kaiken paskan niskaansa ja omillaan vaan on selvittävä.
Quote from: Ernst on 05.10.2018, 11:03:09
Monikulttuurisuuden vaikeus huomattiin myös Espoon kaupungin sosiaalitoimen lastensuojelussa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005852596.html
Quote
Kahdeksanvuotias ei tiennyt omaa nimeään, teinit pyörittivät yksin perhearkea – Lastensuojelu törmää pääkaupunkiseudulla yllättäviin ongelmiin vieraskielisten perheiden kanssa
.
.
Joskus lastensuojeluun tulee tyttöjä, jotka eivät uskalla mennä kotiin kunniaväkivallan pelossa. On myös poikia, jotka on uhattu lähettää kotimaahan, jos he eivät toimi tietyllä tavalla.
Rikkautta totta tosiaan >:(
Ovelasti pääjutussa viitataan "vietnaminkielisiin", "virolaiseen perheeseen" ja "Ei auta vaikka laiva kulkisi Tallinnaan kymmenen kertaa päivässä".
Koko jutun ainoa musulmaaniviittaus oli tuo "kunniaväkivallan pelossa", eikä siinäkään sitä saatu aikaiseksi sanoa ääneen. Kyllä hyysäri vetää hyvin!
Kohtaamisteoria toimii. Vaikka kuinka yritetään peittää kaikki unelmalla niin realismi puskee verhon takaa.
Quote from: Kni on 05.10.2018, 11:33:19
Quote from: Ernst on 05.10.2018, 11:29:22
Jotenkin kosketti tuon HS:n jutun 8-vuotias tyttö, joka(kantiksena) pantiin pukeutumaan huiviin ja puhuteltiin kotona pelkästään musliminimellä (tarkoittanee arabinimeä). Vakava identiteettikriisihän siitä syntyi, ja takuulla se näkyi myös koulussa & oppimisessa.
Eikö tuo ole jo melkein pahoinpitelyä?
Tuossa jo tarpeeksi syitä kriminalisoida islam, mutta eipä edea Perussuomalaisilla ole munaa ehdottaa tätä.
QuoteTuossa jo tarpeeksi syitä kriminalisoida islam, mutta eipä edea Perussuomalaisilla ole munaa ehdottaa tätä.
Paitsi että ajatus on uskonnonvapauden maassa täysin mahdoton, se vain veisi islamin kaappiin. Olihan homostelukin kriminaalia aikoinaan, mutta tuskin se sitä juuri hillitsi.
Sen sijaan lastensuojelutoimenpiteisiin olisi aihetta.
Quote from: Uuno Nuivanen on 05.10.2018, 13:00:48
QuoteTuossa jo tarpeeksi syitä kriminalisoida islam, mutta eipä edea Perussuomalaisilla ole munaa ehdottaa tätä.
Paitsi että ajatus on uskonnonvapauden maassa täysin mahdoton, se vain veisi islamin kaappiin. Olihan homostelukin kriminaalia aikoinaan, mutta tuskin se sitä juuri hillitsi.
Sen sijaan lastensuojelutoimenpiteisiin olisi aihetta.
Vihapuhe, rasismi, kunnianloukkaus, kansallissosialismi jne. on saatu kriminalisoitua (tosiasiallisesti) tässä sananvapauden maassa.
Perustan vihauskonnon niin saan olla rauhassa rasisti.
Täysin naurettavaa pitää kiinni uskonnonvapaudesta edellinen huomioonottaen. Islam on yhtä paha ideologia kuin kansallissosialismi. Itse asiassa paljon pahempi.
Quote from: Dharma on 05.10.2018, 13:28:17
Quote from: Uuno Nuivanen on 05.10.2018, 13:00:48
QuoteTuossa jo tarpeeksi syitä kriminalisoida islam, mutta eipä edea Perussuomalaisilla ole munaa ehdottaa tätä.
Paitsi että ajatus on uskonnonvapauden maassa täysin mahdoton, se vain veisi islamin kaappiin. Olihan homostelukin kriminaalia aikoinaan, mutta tuskin se sitä juuri hillitsi.
Sen sijaan lastensuojelutoimenpiteisiin olisi aihetta.
Vihapuhe, rasismi, kunnianloukkaus, kansallissosialismi jne. on saatu kriminalisoitua (tosiasiallisesti) tässä sananvapauden maassa.
Perustan vihauskonnon niin saan olla rauhassa rasisti.
Täysin naurettavaa pitää kiinni uskonnonvapaudesta edellinen huomioonottaen. Islam on yhtä paha ideologia kuin kansallissosialismi. Itse asiassa paljon pahempi.
Enhän minä islamin pahuutta kiistä, mutta jotain rajaa nyt persuille esitettäville vaatimuksille.
Se on jännä nähdä, onko feministinen opettaja kanssasisarineen aikanaan valmis puolustamaan itseään ja oikeuksiaan "rodullistettuja" ja "maahanmuuttajia" vastaan. Nämä kun eivät naisen oikeuksista piittaa tipan vertaa. Meidän kantismiesten esi/isoisät kun ovat naisten tasa-arvon aikanaan tunnustaneet ja hyväksyneet (pitkin hampain varmaankin, mutta kuitenkin), kuten mekin perässä tulleet könsikkäät. Se on sitten ihan suomalaisen naisen itse taas taisteltava omien oikeuksiensa puolesta, jos siellä joukossa enenevässä määrin on naisia, jotka mm. islamin edessä alistuvat. Meidän suomalaisten miesten taistelu se ei ole. Meille on tulossa ihan oma.
Quote from: Ernst on 05.10.2018, 11:03:09
Monikulttuurisuuden vaikeus huomattiin myös Espoon kaupungin sosiaalitoimen lastensuojelussa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005852596.html
Mitäs ihmettä tättähäärä kitisee. Monikulttuurisuutta on haluttu, niin nyt on saatu. Naattikaa, naattikaa.
PISA-tulosten lasku ajoittuu samoihin aikoihin, kun tarkkiksia lakkautettiin. Ennen vanhaan ymmärrettiin, että päivähoitoa tarvitseville nuorille on järjestettävä päivähoitoa ja opetusta tarvitseville opetusta. Sitten nämä kaksi päätettiin yhdistää.
Quote from: tättähäärä-opeSysteemi kurittaa niitä, joilla ei ole voimia pitää puoliaan ja ylläpitää rakenteellista rasismia.
What? Systeemi kurittaa niitä, joilla ei ole voimia ylläpitää rakenteellista rasismia?
Toivon siinä tapauksessa kaikille voimia rakenteellisen rasismin ylläpitämiseen. Ettei systeemi vaan pääse kimppuun.
Miten tuo lastensuojelun asiakkaiden kasvu käy yhteen väitettyyn maahanmuuton "huoltosuhdetta paikkaavaan" vaikutukseen, sosiaalipalvelut eivät ole halpaa lystiä. :roll:
Quote from: kivimies on 05.10.2018, 17:16:11
Miten tuo lastensuojelun asiakkaiden kasvu käy yhteen väitettyyn maahanmuuton "huoltosuhdetta paikkaavaan" vaikutukseen, sosiaalipalvelut eivät ole halpaa lystiä. :roll:
Kersoja nyt vaan
ilmoitetaan lastensuojelun asiakkaiksi entistä herkemmin. Kasvu ei liity (huma)-maahanmuuttoon mitenkään. :roll:
Mikäli tarkkiksia ja mamuja on nykyisin sijoitettuna samaan luokkaan muiden oppilaiden kanssa, niin opettajan ja kouluavustajien tulisi impulssitason äärimmilleennousun varalta olla isokokoisia äijänkörmyjä, kuten "Pappa" elokuvassa Täältä tullaan elämä.
Quote from: Kari Kinnunen on 05.10.2018, 15:52:07
Quote from: Ernst on 05.10.2018, 11:03:09
Monikulttuurisuuden vaikeus huomattiin myös Espoon kaupungin sosiaalitoimen lastensuojelussa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005852596.html
Mitäs ihmettä tättähäärä kitisee. Monikulttuurisuutta on haluttu, niin nyt on saatu. Naattikaa, naattikaa.
Mitään oppimisprosessia on varmaan turha odottaa, tästä?
Jälleen kerran on niin, että Hommalla asia on jo vuosia tiedetty asiantuntijoita paremmin.
Monien muiden lailla olen itsekin täällä kritisoinut tätä inklusiivista metodia ja vaatinut sen sijaan eksklusiivista vaihtoehtoa.
Sillä on niin, että me ihmiset olemme kovin erilaisia ja sellaisina me tarvitsemme erilaisia oppimisympäristöjä, erilaisia sääntöjä, erilaisia rangaistuksia, erilaisia kannusteita, erilaisia oppimateriaaleja.
Toisille paras vaihtoehto on vaativa, mutta vapaamuotoinen opetus kun taas toiselle ääripäälle toimii vain helpohko, mutta tiukkakurinen opetus. Jokainen arvannee, että ensimmäiseen opetusmuotoon sopivat parhaiten älykkäät ja luovat oppilaat ja jälkimmäiseen taas älykkyysosamäärältään heikot, joilla saattaa taustallaan lisäksi olla nk. kulttuurillisia ongelmia.
Yhteiskunnassamme vallitseva, virheelliseen ihmiskäsitykseen perustuva kulttuurimarksilainen ideologia ajattelee, että ne huonotkin oppilaat saavat hyviltä oppilailta aineksia omaan kehittymiseensä kun heidät laitetaan hyvien oppilaiden sekaan.
Näin ei käy.
Vaan ne huonot oppilaat jatkavat edelleen perseilyään samalla, kun vievät myös niiltä hyviltä ja potentiaalisilta oppilailta mahdollisuuden päästä eteenpäin opintiellä.
Sosiaalinen sekoittaminen ei auta tässä kuten se ei auta asuntopolitiikassa tai yhdyskuntasuunnittelussakaan.
Olisi aika tunnustaa virhe ja korjata se.
Sanni Grahn-Laasosesta siihen ei ainakaan ole: äly, moraali ja kyky oppia virheistä tai tunnustaa tosiasioita eivät ole hänen vahvuuksiaan.
Suomen menestyksen yksi avaintekijöistä onkin ollut se, kun myös vaatimattomista oloista lähtöisin olevat ovat saaneet halutessaan ja pystyessään hyvää koulutusta, toisin kuin Amerikan ihmemaassa. Nyt ollaan menossa Amerikan suuntaan, kun julkinen koulutus paljolti paskotaan, ja rahakoulut varakkaille nostavat pikkuhiljaa päätään.
Quote from: Uuno Nuivanen on 05.10.2018, 20:17:06
Nyt ollaan menossa Amerikan suuntaan, kun julkinen koulutus paljolti paskotaan, ja rahakoulut varakkaille nostavat pikkuhiljaa päätään.
Näinpä. WellVallathan on jonkilainen esimerkki monikulttuurisesta yhteiskunnasta. Heillä lienee PISA tulokset aivan huippua ja kansalaiset elävät sopusoinnussa hyvinvointivaltiossa?
Tässä ketjussa ehdotetut lastensuojelutoimenpiteet ovat varsin kalliita toimenpiteitä. Hyvin monet ovat tulleet rikkaiksi tai ainakin varakkaiksi pyörittämällä "sijaisperheteollisuutta". Yhden lapsen vuosihoito voi maksaa minulle kerrotun mukaan keskihinnalla noin 50 kiloeuroa, tämän lisäksi kaikki muut kulut. Kalliimpiakin sijoituksia on, lisäksi hepatiitit ja muut hoidot päälle.
Tanskassa oli vuosia sitten lennätetty ongelmanuoria yhteiskunnan varoilla etelään lomalle, koska se oli tullut halvemmaksi kuin heidän pitäminen Tanskassa rötöstelemässä.
Jos/kun seuraava lama vie julkisen sektorin todelliseen kurimukseen, niin millaiseen maailmaan olemme tuolloin siirtymässä? Se on varmaa, että keskiluokka tulee kärsimään paljon: "Verot vievät koko palkan kuitenkin..." (Irwinin sanoittaja Vexi Salmi tiesi tulevaisuuden jo kauan sitten.)
Quote from: Kni on 05.10.2018, 11:04:56
Quote from: Dharma on 05.10.2018, 10:42:14
Näyttää siltä, että alkaa olla menetetty maa, eikä vain pk-seutu.
Ruotsin vaaleissa AfS piti aktiivisesti esillä sanaa "återvandring" eli paluumuutto. Tätä täytyy uskaltaa pitää esillä myös Suomesssa kun maahanmuutosta puhutaan. Esim. kaikki Jugoslavian alueelta tulleet, jotka elävät sosiaalituilla on palautettava. Ongelmana lienee se, että varsin moni on jo saanut Suomen kansalaisuuden. Niinpä persut aivan oikein puhuvatkin kansalaisuuden saamisen huomattavasta kiristämisestä.
Myös kansalaisuus pitäisi voida peruuttaa heti yhdenkin vakavan rikostuomion jälkeen.
Tunnen aiheen varsin tarkkaan ja yleisesti voi sanoa, että erityistukea tarvitsevat oppilaat eivät kuulu isoihin ryhmiin laisinkaan. Oma lapseni oli myös erityistukea tarvitseva ja lapsen saaminen pienluokalle vaati melkoista paperisotaa, pyytämistä ja uhkailua sekä kiristystä. Lapsi sai kaivattua tukea välittömästi pienluokalla ja on nyt muutaman vuoden jälkeen normaaliluokalla koulunsa kärkioppilaita. Samalla pienluokalla oli paljon oppilaita, joiden tuentarve oli hyvin vaihtelevaa, mutta opetus pienryhmissä on paljon tehokkaampaa ja nämä lapset eivät tipu kärryiltä ja turhaudu. Pienluokka on erittäin rauhallinen opiskeluympäristö ja ennenkaikkea se rauhoittaa isoja ryhmiä. Pienryhmä maksaa, mutta sijoituksena on varmasti paljon tehokkaampi syrjäytymisen estäjä kuin keinotekoinen "kaikki samassa luokassa" malli. Se, että miksi täällä on niin paljon kielitaidottomia lapsia on taas seurausta aivan idioottimaisesta politiikasta. Meidän lastemme vika se ei ole, jos luokat täyttyvät abäwäläbästä. Valitettavasti asia on niin, että nämä erityisryhmistä vaativimmat ovat luku- ja kielitaidottomia, joten heidän kouluttamisensa yhteiskunnan vaatimalle osaamistasolle on todennäköisesti valtavan kallis operaatio ja ehkä jopa mahdoton. Kiitos kaikki fiksut poliitikot tästä lahjasta lapsillemme. Karma is a bitch ja mitä luultavammin nämä virheet näkyvät pahimmillaan noin 20-30 vuoden päästä, kun nykyiset päättäjät ovat hoivan tarpeessa.
Quote from: Bellerofon on 06.10.2018, 11:26:10
Tunnen aiheen varsin tarkkaan ja yleisesti voi sanoa, että erityistukea tarvitsevat
***
Hyvä kirjoitus, tiukkaa asiaa.
Kappalejako auttaisi lukijaa paljon.
Quote from: Lahti-Saloranta on 05.10.2018, 10:47:41
... idioottikin tajuaa että ei ole hyvä idea sijoittaa kielitaidottomia mamuja ...
... Suomeen.
Quote from: Dharma on 05.10.2018, 12:54:13
Tuossa jo tarpeeksi syitä kriminalisoida islam, mutta eipä edea Perussuomalaisilla ole munaa ehdottaa tätä.
En tiedä kenellä munaa on, tai kenellä ei ole, mutta islam on kriminalisoitava, mieluiten jo huomenna.
Quote from: Lalli IsoTalo on 06.10.2018, 12:29:01
Quote from: Dharma on 05.10.2018, 12:54:13
Tuossa jo tarpeeksi syitä kriminalisoida islam, mutta eipä edea Perussuomalaisilla ole munaa ehdottaa tätä.
En tiedä kenellä munaa on, tai kenellä ei ole, mutta islam on kriminalisoitava, mieluiten jo huomenna.
Kuka tahansa tutkija tai kylänmies voisi aukottomasti perustella, miksi näin todellakin voitaisiin menetellä.
Mutta ei tule tapahtumaan.
Monelle mutkalle joutuu taipumaan tavan mies.
Quote from: MW on 06.10.2018, 12:34:39
Monelle mutkalle joutuu taipumaan tavan mies.
MW, meillä on ollut onni kasvaa maassa, jossa asiat ovat olleet historiallisessa katsannossa harvinaisen hyvin.
Skandinaavinen hyvinvointivaltio, vaikka onkin sosialismia, on kutenkin ollut sosialismia kansalaisten eduksi. On ollut järkevää maksaa suojelurahaa korkean verotuksen muodossa, koska rahalle on saanut vastinetta.
Enää ei saa vastinetta veroille. Kurkunleikkausta sen sijaan tarjoavat.
Quote from: Khalifatta on 05.10.2018, 12:05:03
Quote from: Ernst on 05.10.2018, 11:03:09
Monikulttuurisuuden vaikeus huomattiin myös Espoon kaupungin sosiaalitoimen lastensuojelussa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005852596.html
Quote
Kahdeksanvuotias ei tiennyt omaa nimeään, teinit pyörittivät yksin perhearkea – Lastensuojelu törmää pääkaupunkiseudulla yllättäviin ongelmiin vieraskielisten perheiden kanssa
.
.
Joskus lastensuojeluun tulee tyttöjä, jotka eivät uskalla mennä kotiin kunniaväkivallan pelossa. On myös poikia, jotka on uhattu lähettää kotimaahan, jos he eivät toimi tietyllä tavalla.
Rikkautta totta tosiaan >:(
Ovelasti pääjutussa viitataan "vietnaminkielisiin", "virolaiseen perheeseen" ja "Ei auta vaikka laiva kulkisi Tallinnaan kymmenen kertaa päivässä".
Koko jutun ainoa musulmaaniviittaus oli tuo "kunniaväkivallan pelossa", eikä siinäkään sitä saatu aikaiseksi sanoa ääneen.
Kyllä hyysäri vetää hyvin!
Monissakin maissa on todettu, että aasialaiset kuten vietnamilaiset ovat oppilaiden parhaimmistoa, usein jopa ylittävät koulutiedoissa ja ahkeruudessa kantaväestön lapset. Joten tuo vihjailu vietnamilaisiin ja virolaisiin ongelmaoppilaisiin on täyttä pötyä. Joka on vähänkään seurannut tiedotusvälineitä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, tietää että todelliset ongelmat ovat ylimielisten somali- ja arabimuslimien kanssa, jotka pitävät itseään vääräuskoisia parempina, eivätkä varsinkaan muslimipojat pidä naisopettajia missään arvossa. Jostain syystä tätä ei vaan uskalleta sanoa ääneen vaan keksitään mitä tahansa puuta heinää.
Ismolento:
QuoteJoka on vähänkään seurannut tiedotusvälineitä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, tietää että todelliset ongelmat ovat ylimielisten somali- ja arabimuslimien kanssa, jotka pitävät itseään vääräuskoisia parempina, eivätkä varsinkaan muslimipojat pidä naisopettajia missään arvossa. Jostain syystä tätä ei vaan uskalleta sanoa ääneen vaan keksitään mitä tahansa puuta heinää.
Tätä ei uskalleta sanoa, koska pelätään rasistileimaa.
Kannattaa muistaa, että islam ei ole rotu eikä islamin kritisoija näin ollen voi edes periaatteessa olla rasisti.
Jokaisen opettajan ja kasvattajan tulisi kritisoida ja vastustaa islamia ainakin, jos itse kannattavat eurooppalaisia arvoja, sillä islam vastustaa sellaisia eurooppalaisia arvoja, kuten sananvapaus, demokratia, tasa-arvo, seksuaalioikeudet ja ihmisoikeudet.
Kukaan ei voi sanoa vastustavansa natseja, ellei ensin vastusta islamia, sillä molemmat ovat länsimaisten arvojen vastaisia totalitaarisia hirmuoppeja, jotka nojaavat vahvimman oikeuteen, väkivaltaan ja vihaan.
Jos joku sanoo teille, että vastustaa natseja, kysykää häneltä, vastustaako hän myös islamia. Jos hän sanoo, ettei vastusta, sanokaa hänelle, ettei hän sitten vastusta myöskään natseja.
Vaikka onkin olemassa viisaita, mukavia ja yhteiskunnalle hyödyllisiä muslimeja, sitä tosiasiaa ei saa sekoittaa islamin oppiin sinänsä, sillä se on epädemokraattinen, veren tahraama oppi, joka ei pidä 'vääräuskoisia' ihmisen asemassa.
Quote from: JP73 on 05.10.2018, 18:51:19
Mikäli tarkkiksia ja mamuja on nykyisin sijoitettuna samaan luokkaan muiden oppilaiden kanssa, ...
... niin siitä pitää tehdä rikosilmoitus.
Quote from: Lahti-Saloranta on 05.10.2018, 11:42:17
Itseäni ainakin närästää jutut tasa-arvoisesta peruskoulusta kun sillä tarkoitetaan tuota eritasoisten oppilainen sijoittamista samaan luokkaan ettei kukaan leimautuisi. Sinälläänhän tasa-arvoisuuden tavoittelu on ihan hyvä asia. Jos sillä tasa-arvoisuudella tarkoitetaan sitä että kaikki peruskoulun käyneet on oppineet suurin piirtein samat asiat niin sen saavuttaminen vaatisi että toiset käyvät koulua 9v ja toiset 10-13v.
Paremmin tasa-arvo ainakin suuremmissa kouluissa saavutetaan niin että saman luokan oppilaat jaetaan vähintään kahteen eri ryhmään ja eri luokkahuoneeseen oppimistason mukaan, jolloin kunkin ryhmän oppilaat ovat paremmin samalla tasolla eli keskenään tasa-arvoisempia.
Quote from: ismolento on 06.10.2018, 23:19:38
Quote from: Lahti-Saloranta on 05.10.2018, 11:42:17
Itseäni ainakin närästää jutut tasa-arvoisesta peruskoulusta kun sillä tarkoitetaan tuota eritasoisten oppilainen sijoittamista samaan luokkaan ettei kukaan leimautuisi. Sinälläänhän tasa-arvoisuuden tavoittelu on ihan hyvä asia. Jos sillä tasa-arvoisuudella tarkoitetaan sitä että kaikki peruskoulun käyneet on oppineet suurin piirtein samat asiat niin sen saavuttaminen vaatisi että toiset käyvät koulua 9v ja toiset 10-13v.
Paremmin tasa-arvo ainakin suuremmissa kouluissa saavutetaan niin että saman luokan oppilaat jaetaan vähintään kahteen eri ryhmään ja eri luokkahuoneeseen oppimistason mukaan, jolloin kunkin ryhmän oppilaat ovat paremmin samalla tasolla eli keskenään tasa-arvoisempia.
Vasemmisto poisti tasokurssit peruskoulusta muistaakseni jo 1970-luvulla, eivätkä ne ole palanneet. (Ehkä olisi syytä...)
On täysin ideologinen valinta, että kaikentasoiset oppilaat ovat samassa ryhmässä. Ilmeisesti vasemmisto ei pitänyt siitä, että "työläistaustaiset" olivat usein tasokurssien aikana eri ryhmässä kuin "porvarit".
Tässä keskustelussa ei ole myöskään käsitelty sitä näkökulmaa, että monen oppimisvaikeuksista kärsivän lapsen taustalla saattaa olla aivoja vaurioittanut äidin raskaudenaikainen päihteiden käyttö. Aborttikeskustelussa ei useinkaan mietitä myöskään sitä, että ilman abortteja päihteiden vuoksi häiriintyneitä lapsia olisi vielä enemmän.
Quote from: Supernuiva on 07.10.2018, 09:17:24
Tässä keskustelussa ei ole myöskään käsitelty sitä näkökulmaa, että monen oppimisvaikeuksista kärsivän lapsen taustalla saattaa olla aivoja vaurioittanut äidin raskaudenaikainen päihteiden käyttö. Aborttikeskustelussa ei useinkaan mietitä myöskään sitä, että ilman abortteja päihteiden vuoksi häiriintyneitä lapsia olisi vielä enemmän.
Johtuisikohan siitä, että kyseinen "näkökulma" ei liity asiaan mitenkään. Vai tosissasiko ajattelit, että abortti on ratkaisu koulujen työrauhaongelmiin?
Quote from: Bona on 07.10.2018, 09:37:27
Quote from: Supernuiva on 07.10.2018, 09:17:24
Tässä keskustelussa ei ole myöskään käsitelty sitä näkökulmaa, että monen oppimisvaikeuksista kärsivän lapsen taustalla saattaa olla aivoja vaurioittanut äidin raskaudenaikainen päihteiden käyttö. Aborttikeskustelussa ei useinkaan mietitä myöskään sitä, että ilman abortteja päihteiden vuoksi häiriintyneitä lapsia olisi vielä enemmän.
Johtuisikohan siitä, että kyseinen "näkökulma" ei liity asiaan mitenkään. Vai tosissasiko ajattelit, että abortti on ratkaisu koulujen työrauhaongelmiin?
Miten tuota kirjoitusta voi tulkita siten, että siinä esitettäisiin abortin olevan ratkaisu koulujen työrauhaongelmiin? Totean, että minua on nyt tulkittu väärin. Ilmeisesti jotkut ovat siis sitä mieltä, että päihteiden vaurioittamia lapsia pitäisi syntyä nykyiseen verrattuna entistä enemmän?
(Vain päihteiden käytön vuoksi vammautuneita lapsia syntyy jo nykyisellään hyvin paljon. Lieneekö suurin osa ainakin tietyistä kehityshäiriöistä johdettavissa vanhemman päihteiden käyttöön? Aihe on vain syystä tai toisesta tabu, eikä siitä saa keskustella julkisuudessa.)
Quote from: Supernuiva on 07.10.2018, 09:17:24
Vasemmisto poisti tasokurssit peruskoulusta muistaakseni jo 1970-luvulla, eivätkä ne ole palanneet. (Ehkä olisi syytä...)
70-luvulla ajettiin vielä sisään peruskoulua. Uudistuksen todellinen luonne paljastettiin vasta vuonna 1985 poistamalla tasokurssit.
Joo, tuo tasokurssien poistaminen on osoittautunut täysin katastrofaaliseksi ideaksi. Se oli kyllä sitä jo 90-luvulla, mutta ongelmat eivät vielä kärjistyneet luokissa vielä silloin vallinneen työskentelyrauhan vuoksi.
Asia menee nimittäin juurikin niin, että eivät ne typerämmät opi paremmin silloin kun ne sijoitetaan fiksumpien kanssa samaan luokkaan. Sen sijaan se mitä lähinnä tapahtuu, on että opettajan aika menee typerien kaitsemiseen, ja fiksummat ovat sitten tuuliajolla opetuksen ajan. Todella motivoivaa hommaa. Sama juttu kuin se Kari Suomalaisen toteamus hollitupalaisista.
Näen tätä jo yliopistoissa, lähi-itäläis afrikkalainen taulapäälauma pitää jatkuvaa pientä hölötystä päällä, ja keskeyttelevät luentoja jatkuvasti kun eivät tajua jotain. Valkonaamat -han uittuuntuu siinä touhussa luentotahdin matamiseen. Sen lisäksi seurauksena on sellainen juttu, että nämä rikastuttajat pitää vielä yliopistojen rahotuksen vuoksi päästää lävitse kursseista, vaikka sanotaan 80 %:lla Lähi-Idästä ja Afrikasta Suomeen otetusta (EDIT) opiskelijaporukasta ei ole mitään asiaa yliopistoon, ammattikorkeaan ehkä parhaillaankin.
Valkonaamat tajuavat jossain vaiheessa, että tämän luentoalueen kursseilla ei oikeasti tehdä työelämässä paljon mitään, mikäli vaatimukset eivät juuri lukiosta poikkea. Kulttuurinrikastuttajia ei palkkaa töihin kukaan, nekin firmat jotka siihen erehtyvät, oppivat yleensä ensimmäisestä erheestään. Seurauksena on yliopiston tutkimusalueen alasajo, ja professorin tasoa olevien ihmisten pitäisi nähdä tämä.
Quote from: ismolento on 06.10.2018, 23:19:38Paremmin tasa-arvo ainakin suuremmissa kouluissa saavutetaan niin että saman luokan oppilaat jaetaan vähintään kahteen eri ryhmään ja eri luokkahuoneeseen oppimistason mukaan, jolloin kunkin ryhmän oppilaat ovat paremmin samalla tasolla eli keskenään tasa-arvoisempia
Käytäntöön tulisi enemmän saattaa tasoryhmiä. En silti tahtoisi nähdä Suomessa kehitystä, jossa pienryhmät täyttyvät maahanmuuttajataustaisista oppilaista ja niistä oppimishaasteita kokevista suomalaisoppilaista, jotka eivät suuressa luokkatilanteessa pärjäisi. Sen kuvion häviäjiä ovat pienryhmään päässeet tai joutuneet suomalaisoppilaat.
https://www.hs.fi/elama/art-2000005858076.html
Quote"Tasa-arvoinen peruskoulu on vitsi" – Elina Tuomesta tuli uupuvien opettajien äänitorvi ja nyt hän sanoo, että Suomessa tehdään ihmisoikeusrikoksia
"Moni meistä ei sijoittaisi omia lapsiaan kouluun, jossa itse opetamme".
(...)
Tuomi, 31, istuu luokassaan Helsingin Kontulassa sijaitsevalla ala-asteella ja viittoo kohti liitutaulua ja videotykkiä.
"Joudun usein heijastamaan kuvia, koska kaikki oppilaat eivät osaa kunnolla suomea. Heiltä puuttuu erityissanasto. Jos pitää selittää katiska, näytän suosiolla sen kuvan."
Tuomi opettaa erityisluokkaa, jolle on tullut oppilaita erilaisten oppimisen pulmien vuoksi. Sellaisia ovat esimerkiksi lukivaikeus, kielivaikeus ja keskittymisen pulmat.
Arki vaatii kekseliäisyyttä. Yhdelle oppilaistaan Tuomi kirjoitti avainkäsitteitä post it -lapuille ja neuvoi googlaamaan sanat, koska muuten tämä ei ymmärtäisi historiankirjan tekstiä.
Tuomen opettamista 11–13-vuotiaista lapsista yli puolet puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea, esimerkiksi venäjää, somalia ja englantia. Kun viisi vuotta sitten koulussa oli yksi Suomi toisena kielenä -opettaja, nyt heitä on viisi, Tuomi havainnollistaa. Ja kun kielitaito ei ole riittävä, opetus hidastuu, vaikka Tuomi puhuu mahdollisimman yksinkertaisesti. Tunnilla on mukana koulunkäynninohjaaja.
Joillekin oppilaille jää iso vastuu opiskella kotona. Koulussa tunnit eivät riitä, vaikka joskus välitunnitkin käytetään kertaamiseen.
"Meidän koulussamme annettu 10 voi olla muualla 8. Ja se ei ole lapsien vika. Heitä ei pidä syyllistää."
Koulussa on yli 600 oppilasta, jotka puhuvat 46:ta kieltä. Välitunneilla koulun väki ei välttämättä ymmärrä toisiaan ja tilanteita ratkotaan elekielellä ja viittomalla. Koulu saa positiivisen diskriminaation määrärahaa eli PD-rahaa. mutta se ei Tuomen mukaan riitä tasaamaan oppilaiden lähtötasojen eroja.
Tuomi korostaa, että monikulttuurisuutta ei saisi käyttää lyömäaseena, sillä kaikki ongelmat eivät johdu kulttuurieroista. Vaikeuksia on valtaväestönkin kodeissa. Erityisoppilaita on paljon, tavallisissa luokissa jopa erityisluokan verran.
"Tämä on se todellisuus, jossa me elämme. Moni meistä opettajista ei sijoittaisi omia lapsiaan kouluun, jossa itse opetamme."
(...)
"Rikomme myös YK:n ihmisoikeussopimusta, kun emme voi tarjota kaikille lapsille laadukasta peruskouluopetusta. Suomessa kehuskellaan Pisa-tuloksilla, vaikka koulut eriytyvät eivätkä kaikki saa tasavertaista opetusta."
Syitä ovat koulutusleikkaukset, kasvavat ryhmäkoot, oppilaiden ja väestön kiihtyvä muutos ja opettajien suuri vaihtuvuus, Tuomi listaa.
(...)
Tuomi opettaa nyt aivan toisenlaisessa koulussa kuin millaista hän itse kävi 1990-luvulla Orimattilassa, yli 16 000 asukkaan maaseutukaupungissa Päijät-Hämeessä.
"Se oli täysin valtaväestöön kuuluvien kantasuomalaisten hämäläisten koulu. Luokallani olivat pitkälti samat oppilaat ysiluokalle asti."
(...)
Quote from: Tuomi Hyysärissä"Meidän koulussamme annettu 10 voi olla muualla 8. Ja se ei ole lapsien vika. Heitä ei pidä syyllistää."
Ei pidäkään. Sen sijaan pitää syyllistää niitä poliittisia tahoja, jotka tätä B-ainesta maahamme haalivat. Tähän asti koululaitos on syyllistänyt ainoastaan niitä poliittisia tahoja, jotka haluavat turvata suomalaisten lasten tulevaisuuden ja kääntää B-aineksen määrän laskuun.
Miten on koululaitos menny, noin niinku omasta mielestä?Quote from: Tuomi HyysärissäTuomi korostaa, että monikulttuurisuutta ei saisi käyttää lyömäaseena, sillä kaikki ongelmat eivät johdu kulttuurieroista. Vaikeuksia on valtaväestönkin kodeissa. Erityisoppilaita on paljon, tavallisissa luokissa jopa erityisluokan verran.
Aah, ye good olde
HAN.
KAIKKI ongelmat eivät johdu monikulttuurista, mutta varmaan joku 90% noinkin rikastetussa koulussa johtuu. Miksihän sitäkään ei taas(kaan) voida ääneen sanoa, vaan pitää heti ryhtyä valkopesuun? (Retorinen kysymys). Tuomi ilmeisesti naivisti luulee, että ongelma katoaa itsestään, jos siitä ei puhuta totuudenmukaisesti, tai ongelmaa sokeroidaan riittävästi? Ei näin Tuomi, ei näin.
Quote from: Tuomi HyysärissäKoulussa on yli 600 oppilasta, jotka puhuvat 46:ta kieltä. Välitunneilla koulun väki ei välttämättä ymmärrä toisiaan ja tilanteita ratkotaan elekielellä ja viittomalla.
Ja kuinka ollakaan, sitten kun tämä
VÄKI aikanaan siirtyy peruskoulusta KELAN asiakkaaksi, niin siellä KELAn toimistossakin (edelleen) ratkotaan tilanteita
ELEKIELELLÄ ja VIITTOMALLA. Sen takia siellä nykyään aika usein päivystää vartijat, eivätkä jetsonitkaan ole tuntematon vieras oikein kiivaan viittomissession jälkimainingeissa.
Quote from: Tuomi HyysärissäKoulu saa positiivisen diskriminaation määrärahaa eli PD-rahaa. mutta se ei Tuomen mukaan riitä tasaamaan oppilaiden lähtötasojen eroja.
Tällaisesta en ole ennen kuullutkaan. Kuulenko jo taustalta suvakkikuoron ulvonnan:
*se ei ole keneltäkään muulta pois (!!)
ja
*maahanmuuton kustannuksien laskeminen on niiiiin vaikeaa, niiiiin vaikeaa...
Quote from: Tuomi HyysärissäTuomi opettaa nyt aivan toisenlaisessa koulussa kuin millaista hän itse kävi 1990-luvulla Orimattilassa, yli 16 000 asukkaan maaseutukaupungissa Päijät-Hämeessä.
"Se oli täysin valtaväestöön kuuluvien kantasuomalaisten hämäläisten koulu. Luokallani olivat pitkälti samat oppilaat ysiluokalle asti."
Kyllä se (puoli)sokea kanakin näköjään välillä löytää (tiedon)jyvän. Mutta sitten pitäisi vielä ymmärtää, että mitä sillä jyvällä tehdään. Sitä odotellessa.
e:muoks
Quote from: Tuomi Hyysärissä"Meidän koulussamme annettu 10 voi olla muualla 8. Ja se ei ole lapsien vika. Heitä ei pidä syyllistää."
On käsittämättömän epäreilua, että arvosanoissa on näin paljon heittoa. Peruskoulun arvosanat vaikuttavat lukioon pääsyyn ja lukion arvosanat korkeakouluun pääsyyn. Onneksi on sentään ylioppilaskirjoitukset, joiden arvosanojen pitäisi olla valtakunnallisesti vertailukelpoisia.
^Arvaatko, miksi tällä hetkellä taholla tietyt tahot vaativat äänekkäästi YO-kirjoitusten lakkauttamista?
Quote from: Tuomi HyysärissäKoulu saa positiivisen diskriminaation määrärahaa eli PD-rahaa. mutta se ei Tuomen mukaan riitä tasaamaan oppilaiden lähtötasojen eroja.
+
Quote from: Tuomi HyysärissäVaikeuksia on valtaväestönkin kodeissa.
Tässä Tuomelle ja muille peruskoulun julisteartisteille sopiva, peruskoulutasoinen "
täydennä puuttuva sana"-tehtävä:
Kun Suomeen imuroidaan porukkaa, joiden hyysääminen vaatii laajaa ja pitkäaikaista erityistukea edes PERUStason saavuttamiseksi, kaikki näiden hyysäämiseen uhratut resurssit ovat pois mm. suomalaisten, erityistukea vaativien lasten ja perheiden tukemisesta, jolloin ongelmiin ajautuvien suomalaislasten ja perheiden määrä väistämättä _______________.Annetaan nyt sen verran vinkkiä, että vastaus ei ole KANADA.
e:typo
Quote from: Oppipoika on 10.10.2018, 08:14:57
Quote from: Tuomi Hyysärissä"Meidän koulussamme annettu 10 voi olla muualla 8. Ja se ei ole lapsien vika. Heitä ei pidä syyllistää."
On käsittämättömän epäreilua, että arvosanoissa on näin paljon heittoa. Peruskoulun arvosanat vaikuttavat lukioon pääsyyn ja lukion arvosanat korkeakouluun pääsyyn. Onneksi on sentään ylioppilaskirjoitukset, joiden arvosanojen pitäisi olla valtakunnallisesti vertailukelpoisia.
Nykyvaatimusten mukaan oppilasta verrataan itseensä eikä muihin. Sus armahda, ettei peruskoulun arviointimalli poista jossain vaiheessa gaussin käyrää myös yo-kirjoituksista. Tällä hetkellä kultamunat menevät sinne usein vain epäonnistumaan eivätkä tietty pääse yliopistoihin.
Quote from: Pamfletti on 10.10.2018, 03:01:55
Quote from: https://www.hs.fi/elama/art-2000005858076.htmlKoulu saa positiivisen diskriminaation määrärahaa ...
Diskriminaatio eli syrjintä ei muutu positiiviseksi, vaikka sen eteen kirjotettaisiin "positiivinen". Sota on jälleen kerran rauhaa, eli nykyinen normaali. Joka taas on hulluutta.
Quote from: MiljonääriPlayboy on 10.10.2018, 06:03:44
Quote from: Tuomi Hyysärissä"Meidän koulussamme annettu 10 voi olla muualla 8. Ja se ei ole lapsien vika. Heitä ei pidä syyllistää."
[...]
Quote from: Tuomi HyysärissäTuomi opettaa nyt aivan toisenlaisessa koulussa kuin millaista hän itse kävi 1990-luvulla Orimattilassa, yli 16 000 asukkaan maaseutukaupungissa Päijät-Hämeessä.
"Se oli täysin valtaväestöön kuuluvien kantasuomalaisten hämäläisten koulu. Luokallani olivat pitkälti samat oppilaat ysiluokalle asti."
Kyllä se (puoli)sokea kanakin näköjään välillä löytää (tiedon) jyvän. Mutta sitten pitäisi vielä ymmärtää, että mitä sillä jyvällä tehdään. Sitä odotellessa.
e:muoks
En liikaa moittisi tätä opettajaa, joka mielestäni aika rehellisesti kertoo miten paljon moku tuottaa hänen koulussaan ongelmia. Lisäksi ilman tuota (epäilemättä toimittajan vaatimaa) HAN argumenttia, tuskin tätä olisi koskaan Hyysärissä julkaistu. Hyvä, silmiä avaava kirjoitus mielestäni.
Quote from: Histon on 10.10.2018, 09:46:02
En liikaa moittisi tätä opettajaa, joka mielestäni aika rehellisesti kertoo miten paljon moku tuottaa hänen koulussaan ongelmia. Lisäksi ilman tuota (epäilemättä toimittajan vaatimaa) HAN argumenttia, tuskin tätä olisi koskaan Hyysärissä julkaistu. Hyvä, silmiä avaava kirjoitus mielestäni.
Kirjoituksella on toki omat ansionsa(kin), mutta samalla se aiheuttaa turhautumisen nousemisen lähes räjähdyspisteeseen: ollaan NIIIIIIIN lähellä sen punaisen pillerin nielemistä, mutta sitten kuitenkin viime viime hetkellä päätetäänkin nielaista se sininen pilleri, työnnetään pää takaisin hiekkaan ja ruvetaan hoilaamaan Kumbayaa.
Tiedäthän, kuin korkeushyppääjä, joka rimaa hipoen ylittää riman, mutta sitten kuitenkin hipaisee sitä alas tullessaan, ja rima putoaa. Hyppääjä ei olisi tuottanut pettymystä (ei itselleen, eikä yleisölle), jos olisi vaan jäänyt aamulla sänkyyn nukkumaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_pill_and_blue_pill
e:linkki lisätty epämääräisten viittausten selventämiseksi
Inklusiivinen opetus puoltaa paikkaansa opetusmetodien osalta, ainakin osittain. Ottaahan se kuitenkin lähtökohtaisesti erilaiset oppimistyylit suht hyvin huomioon.
Muutenhan sitten... Tätähän se HOJK:sien tehtailu 20 vuotta sitten jo oli. Meikäläisellä ei ole mitään sitä vastaan jos siellä todistuksessa on * vaikka parissakin aineessa, kunhan sitten pidettäisiin huolta siitä että per luokka noiden oppilaiden määrä pysyisi järjen rajoissa. Mitään järkeä ei tuolloin ammoinkaan enää ollut siinä, että oppilaalla oli normiopetuksessa * jokaisessa aineessa (ehkä käsityötä ja liikuntaa lukuunottamatta) ja sitten näitä alkoi olemaan luokassa 3-7.
Feministi opettaja ei tule ikinä myöntämään koulunsa ongelmien todellista syytä. Virallinen totuus on istutettu niin syvälle selkärankaan että pää sanoo ennemmin "prööp" kuin suusta tulee todellinen totuus. Syy on resursseissa (rahaa kaadetaan liian vähän mamuihin) ja valkoisessa ajatusmaailmassa.
Quote18 asiaa, jotka olen oppinut opettamalla Kontulassa
lokakuu 24, 2017
(...)
1. Olen oppinut, että opettaminen lähiössä, valkoisena naisena, on aina kohdallani ollut tasapainoilua toisinaan epämiellyttävän valta-aseman ja balanssia hakevan oppilas-opettaja dynamiikan välimaastossa. Olen opettanut viimeiset kuusi vuotta pelkästään Kontulassa, kouluissa joissa oppilaista pyöreästi puolet ovat maahanmuuttajataustaisia. Olen huomannut, että tuo sana häiritsee minua kohtuuttoman paljon.
(...)
3. En ole värisokea, havahdun valkoisuuteen ja tunnistan rakenteellista rasismia paremmin kuin ennen. Tiedän, että koulussa esiintyy rasismia, vaikka en kuule välitunnilla n-sanaa. Olen pohtinut paljon valkoisen suomalaisuuden normeja, sitä hyvin salattua piilo-opetussuunnitelmaa, jota kaltaiseni yliopistotutkinnon suorittaneet opettajat kantavat suonissaan. Mutta olen taistellut vastaan.
4. Olen oppinut ottamaan huomioon oppilaiden eri lähtökohdat niin, että ymmärrän kontulalaisuuden olevan monelle nuorelle valtava voimanlähde. On kohtuutonta vaatia maahanmuuttajataustaiselta suomalaiselta lapselta nöyryyttä koskien sitä, että hän saa maailman parasta koulutusta. Lapsi harvemmin on valinnut perhettään saati sitä minne syntyy.
5. Maahanmuuttajataustaiset lapset eivät ole vastuussa myöskään viiteryhmänsä teoista. He eivät koulussa aktiivisesti pohdi omaa erityisyyttään/toiseuttaan suhteessa muihin tai viritä aiheesta mielenkiintoisia välituntikeskusteluja. Ainoat, jotka huomaavat ja analysoivat lasten käytöstä, toiseuttavat heitä ja virittävät omia, etnisyyteen liittyviä erityispiirteitä ovat aikuiset.
6. Maahanmuuttajalapset eivät tarvitse opettajaa pelastajaksi. Lapset eivät ole uhreja vaan oppimassa. Lapset eivät tarvitse ketään kertomaan keitä he ovat ennen kuin heillä on aikaa ajatella asiaa itse, eivät he tarvitse suomen kieltä siksi että heidän oma kielensä olisi vähempiarvoinen tai tapansa alkeellisemmat. Opettajan tehtävä on oppia lapsilta.
7. Tuntuu, että jo vuosia suomalaisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa maahanmuuttajataustaiset lapset ovat näyttäytyneet huonokäytöksisinä meuhkaajina, joilta puuttuvat käytöstavat. Oikeastaan ongelma on tainnut olla se, että heiltä puuttuu "meidän käytöstavat ja meidän itsekontrollimme", jotka ovat molemmat varsinainen paradoksi. Jo vuosien ajan olen opettanut lapsia, joiden etnisellä tai kulttuurisella taustalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka he käyttäytyvät. Lapset ovat yksilöitä, perheet ovat yksilöitä ja jokainen tilanne omansa. Annetaan lasten kasvaa rauhassa.
(...)
9. Olen oppinut ymmärtämään asemaani. Kuten moni muukin helsinkiläinen opettaja, en asu kaupunginosassa, jossa opetan. Moni lähiössä opettava ei tunne ihmisiä eikä ole koskaan tuntenut ihmisiä siltä sosiekonomiselta taustalta, jossa opettajaa. Tällöin opettaja saattaa arvioida oppilaansa jo ennen kuin tuntee heidät puhtaasti sen perusteella mistä he tulevat. Opettajan tulee olla avoin ja kuunnella niitä, joita opettaa. Olla tukena perheille ja yrittää ymmärtää tilanteita, joissa erilaiset ihmiset ovat. Myötätunto on valtava hyve.
10. Olen oppinut lukemaan uutta kirjallisuutta ja käymään itseni kanssa vaikeitakin keskusteluja koskien ennakkoluuloja, asenteita ja valkoisuutta. Yliopistossa opintoni eivät valmistaneet kohtaamaan ihmisiä eri taustoista eikä opettajilta vieläkään vaadita käymään kursseja, joissa tutustutaan vähemmistöjen asemaan, politiikkaan, valta-asemiin ja rasismiin. Joku lukee, jos kiinnostaa. Olen oppinut olemaan armollinen itselleni. Minä en ole sankari tai pelastaja. En voi vaikuttaa oppilaan koko loppuelämän kulkuun, mutta voin antaa arvokkaita eväitä.
11. (...) Joku päivä nämä lapset vaihtavat meidän vaippamme, (...)
12. Olen oppinut, että oppilaat ovat parhaita asiantuntijoita omassa elämässään tulivatpa he mistä tahansa. Oppilaiden ottaminen mukaan opetuksen suunnitteluun on luonut uusia mahdollisuuksia integroida lapsia ja heidän kautta perheitä osaksi yhteiskuntaa. (...)
13. Olen oppinut valitsemaan sanani, sanoilla on valtava merkitys. Se miten opettaja puhuu lapsille ja nuorille muista ihmisistä ja heistä itsestään on merkityksellistä. Kun opettaja käyttää arvokasta kieltä koskien lasten arkea, huoltajia ja kulttuuria, vahvistuu lasten mielikuva suomalaisuudesta, johon mahtuu kaikki. (...)
14. Kuvailin ensimmäisiä Itä-Helsingissä opettamiani vuosia toisaalla työskentelevälle kollegalle euforisesti avainsanoilla: yhteneväisyys, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus. (...) eri etnisistä taustoista tulevat oppilaat leikkivät pihalla sulassa sovussa samoja leikkejä kuin minä Päijät-Hämeessä 90-luvulla. Mikä kuitenkin jäi näkemättä: lasten suusta pomppivat rasistiset sammakot (...) Suomalaisen koulun toimintakulttuurin on oltava 100% antirasistinen. (...)
15. (...) "Hallituksen mukaan syrjäytyminen on maan suurin turvallisuusuhka, mutta lisäresursseja esitetään lähinnä vain turvallisuusviranomaisille", twiittasi Li Andersson taannoin. Koulujen suurin uhka, toisin sanoen koko maan sivistyksen, on rahan ohjaaminen pois koulutuksesta. (...) Kouluille jaettu tasa-arvoraha tulisi päivittää kohtaamaan tämän päivän koulujen haasteet.
16. Helsingin kaupunki päätti tänä syksynä poistaa 1.-2.-luokkatasojen valmistavat luokat ja ohjata maahan muuttavat uudet pienet oppilaat inklusiivisen mallin mukaan perusopetuksen luokille kaikkien muiden lasten sekaan. Kontulassa haasteilta ei ole vältytty. Kun muutenkin oppilaista 1/3 puhuu äidinkielenään jotakin muuta kieltä kuin suomea, suomen kieli ei inklusiivisen mallin mukaan opiskelevilla lapsilla pääse kehittymään. Luokissa puhutaan somaliaa, arabiaa, venäjää ja viroa, mutta ei suomea. Samalla suomenkieliset muuttavat pois Itä-Helsingistä. Houston, we have a problem.
17. Digiloikka (...) Jos opettelemme blogin kirjoittamista oppilaiden kanssa, jotka eivät ymmärrä printattua suomenkielistä tekstiä tai saati pysty luomaan omaa, on meidän opetettava ensin perustaitoja.
(...)
Koko teksti -> https://elinatuomiblog.wordpress.com/2017/10/24/18-asiaa-jotka-olen-oppinut-opettamalla-kontulassa/
Quote from: Oppipoika on 10.10.2018, 08:14:57
Quote from: Tuomi Hyysärissä"Meidän koulussamme annettu 10 voi olla muualla 8. Ja se ei ole lapsien vika. Heitä ei pidä syyllistää."
On käsittämättömän epäreilua, että arvosanoissa on näin paljon heittoa. Peruskoulun arvosanat vaikuttavat lukioon pääsyyn ja lukion arvosanat korkeakouluun pääsyyn. Onneksi on sentään ylioppilaskirjoitukset, joiden arvosanojen pitäisi olla valtakunnallisesti vertailukelpoisia.
Eivät ole, ja tämä käsittääkseni myönnetään julkisestikin.
Quote from: Bona on 10.10.2018, 08:18:55
^Arvaatko, miksi tällä hetkellä taholla tietyt tahot vaativat äänekkäästi YO-kirjoitusten lakkauttamista?
Muista en tiedä, mutta eikös ne pitkään ole tahtoneet poistaa. Juurikin siksi että jokseenkin ainoa jotenkin toimiva asia koko koulujärjestelmässä ovat.
Eihän ne nykyiselläänkään kunnolla toimi. Pitäisi olla nimettömät ja varmuuden vuoksi eri koulun opettajan arvostelemat.
Matikassa varmaan toimivat parhaiten, harvemmin pärstäkertoimella arvostelevat oikeaksi vääriä vastauksia siinä.
Kansallisromantiikkaa tarvittaisiin kouluihin matutuksen tilalle. Erityisesti matujen etu olisi. Jos ja kun ei tulla järkiin ja laiteta matuja takaisin ruotsiin, ainoa keino heitä sopeuttaa on tiukka suomalaistaminen, ei sekään iäisyyttä toimi, ranskalaisetkaan ei onnistuneet.
Quote from: Vellamo on 11.10.2018, 15:02:06
Eli lisää resursseja pitäisi asiantuntijoiden mielestä saada asumisen hajauttamiseen, maahanmuuttajien tukemiseen kuten kieliopetukseen ja opettajien monikulttuurisuuskoulutukseen. Ongelma ei ole maahanmuuttajaoppilaiden määrän kasvussa sinänsä, eikä HS:n toimittajakaan sellaista tohdi tietenkään pohtia.
Uusi kiertoilmaisu jolla asiaa hämärretään tuo vieraskielinen. Eiköhän länsimaiset ja aasialaiset menesty ihan hyvin vaikka olisivat vieraskielisiä.
Maksimimäärä maahan mahdollisimman nopeasti tarkoituksena tuolla hajautuksella. Samat ongelmat jotka näkyisivät keskittämällä nopeammin ja voisivat aiheuttaa vastarintaa, saadaan ujutettua koko maahan.
QuoteVieraskielisten määrän kasvu itsessään ei ole ongelma. Se on ongelma, ettei meillä ole riittäviä resursseja heidän tukemiseensa, kuten kieliopetukseen. ... Se vaatii opettajalta hirveästi ja lisää työmäärää ... täydennyskoulutusta...
Hölynpölyä! Vieraskieliset oppilaat eivät voi vaatia lisää resursseja, sillä virallisen totuuden mukaisesti he itse
ovat voimavara ja rikkaus. Kun kouluun pölähtää vieraskielisiä oppilaita, alkaa taivaasta sataa mannaa ja mirhaa. He tuovat kouluun uutta raikasta voimavaraa ja resurssia, joten yhteiskunta selviää
vähemmällä panostuksella kuin ummehtuneessa impivaaralaisessa koulussa.
Miksei kukaan oikaise näkyvästi näitä hairahtuneita
opetusalan asiantuntijoita? Eikö poliittisen poliisin pitäisi jo kolkutella heidän oviaan?
OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo:
QuoteVieraskielisten määrän kasvu itsessään ei ole ongelma
Ei tietenkään: eihän kieli mitään pahaa tee kenellekään.
Ongelma onkin, että epäonnistuneen maahanmuuttopolitiikan johdosta vieraskielisistä suuri osa on ÄO80-tasoisia, aggressiivisten persläpikulttuureiden edustajia, joita ei kiinnosta kuin huumeet, pillu, komeet kledjut, jengielämä, ilmainen raha ja infantiili mahtailu sekä naisten alistaminen.
Hyvä että asiasta puhutaan. Reiluuden nimissä mainittakoon että opettajat tekevät työtään, eli yrittävät vastata haasteisiin. Heidän maahanmuuttokantaansahan ei kysytä. Siinä Laakso kyllä haukkaa paskaa ettei määrä olisi ongelma sinänsä. Sehän juuri on. Ihan kuin Marsin matkassakaan etäisyys ei olisi ongelma. Volyymi on AINOA merkittävä tekijä lähes kaikissa ongelmissa. Everything counts in large amounts.
Kyllä näistä opettajista iso osa tiedostaa mistä ongelma johtuu ja sen voi lukea tuostakin jutusta rivien välistä, mutta korrektiuus ja politiikka vaativat asian verhoamisen hyväksyttävällä tavalla. Opettajien keskuudessa on taatusti kiertänyt "tieto" monikulttuurin tulosta jo 90-luvulta lähtien. Yleensä äänekkäitä monikulturisteja/kommunisteja/feministejä ovat nämä juuri yliopiston aivopesupenkiltä valmistuneet, mutta heidätkin kokemus kyllä ajaa realiteettien jäljille.
^ Ja juuri nämä samat pesevät koulun pölyt käsistään mahdollisimman nopeasti ja siirtyvät kunnalle, liittoon ja politiikkaan tekemään hienoja raportteja ja käppyröitä ja suunnittelemaan projekteja. Etäisyys kentästä saa unohtamaan käytännön, ja omat teoriat alkavat kuulostaa niin hienoilta että ne pitää päästä kertomaan lehteen ja telkkariin.
Ongelmat kasvavat ja kasaantuvat.
Quote from: starsailor on 11.10.2018, 17:07:46
Kyllä näistä opettajista iso osa tiedostaa mistä ongelma johtuu ja sen voi lukea tuostakin jutusta rivien välistä, mutta korrektiuus ja politiikka vaativat asian verhoamisen hyväksyttävällä tavalla. Opettajien keskuudessa on taatusti kiertänyt "tieto" monikulttuurin tulosta jo 90-luvulta lähtien. Yleensä äänekkäitä monikulturisteja/kommunisteja/feministejä ovat nämä juuri yliopiston aivopesupenkiltä valmistuneet, mutta heidätkin kokemus kyllä ajaa realiteettien jäljille.
Kohta alkaa valmistua vain sellaisia joitten peruskoulu ja lukiokin ovat olleet matutusta jollei sitten jo nyt. Kun tarpeeksi nuorina on alettu aivopesemään, ammattiin menee enää niitä joihin pesu parhaiten toiminut.
Kommareita ja femakoita tuskin opettajissa liiaksi nykysinkään valmistuvissa, ennen ainakin olivat varsin oikeistolaista ja perhekeskeistä väkeä, mistä tullutkin tämä vasuriuskäsitys hommalle ja muille netin palstoille, olisiko jonkinlainen kokkarien tai hurrien falseflag-operaatio jossa nimitetään omia muuksi ihan tahallaan jotta kannatus pysyy omalle piilotetulle, vasta viimevuosina julkisuuteen tulleelle agendalle eli suomalaisten maitten ja mantujen lebensraumiksi muille antamiselle. (Demarit toki samaa kannattaneet, mutta avoimesti, kepuleille taasen taitaa kelvata raha mistä suunnasta tahansa, ideologiat merkityksettömiä.)
Quote from: Eino P. Keravalta on 11.10.2018, 16:44:20
OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo:
QuoteVieraskielisten määrän kasvu itsessään ei ole ongelma
Ei tietenkään: eihän kieli mitään pahaa tee kenellekään.
Ongelma onkin, että epäonnistuneen maahanmuuttopolitiikan johdosta vieraskielisistä suuri osa on ÄO80-tasoisia, aggressiivisten persläpikulttuureiden edustajia, joita ei kiinnosta kuin huumeet, pillu, komeet kledjut, jengielämä, ilmainen raha ja infantiili mahtailu sekä naisten alistaminen.
Ja joista joissain maissa suurin osa olisi jonkinlaisissa vankilakouluissa. Mitkä toki eivät parantaisi heidän käyttäytymistään, mutta saisi muut käydä koulunsa rauhassa, niitä muita ei vain mitenkään huomioida, vahvemman valtaa kannattavat suunnittelijät. Oltava itsekin väkivaltaisia luonteiltaan sellaisten. Ei paljoa lahjakkuudet auta jos joutuu luokalle jossa suurin osa pikkugangstoja, lukiot sun muut jää väliin.
QuoteVieraskielisten määrän kasvu itsessään ei ole ongelma
Ihan muuten vain pyydetään lisää resursseja?
Entäpä jos resursseja ei myönnetä lisää sillä perusteella, että on aiemmin todettu, että vieraskielisten lisääntyvä osuus oppilaista ei ole ongelma eikä mikään. Onko se sitten ongelma? Eikös vieraskielisyys ole rikkaus itsessään, joka ei saa olla rahasta kiinni?
HS: (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005852596.html)
Quote
Kahdeksanvuotias ei tiennyt omaa nimeään, teinit pyörittivät yksin perhearkea – Lastensuojelu törmää pääkaupunkiseudulla yllättäviin ongelmiin vieraskielisten perheiden kanssa
Pelot vaikuttavat siihen, miten erityisesti maahanmuuttajataustaiset suhtautuvat lastensuojelun palveluihin. Esimerkiksi kieleen liittyy väärinymmärryksiä. "Todella monelle tulee yllätyksenä, että yritämme oikeasti auttaa lasta ja perhettä", sanoo sosiaaliohjaaja Pirjo Tikkanen Espoosta.
Marjaana Varmavuori HS
Julkaistu: 5.10. 2:00 , Päivitetty: 5.10. 12:31
LASTENSUOJELUSSA asiakastyössä työskentelevät näkevät arjessa, miksi eri ulkomaalaistaustaiset perheet eivät välttämättä löydä palveluiden piiriin ajoissa.
"Riskitekijöitä siihen, että avunsaanti viivästyy, on vieraskielisillä on enemmän. On esimerkiksi häpeää, epätietoisuutta palveluista ja erilaisista tukimuodoista", sanoo Espoon lastensuojelussa sosiaaliohjaajana työskentelevä Cindy Gunell.
Gunell ja muut tätä juttua varten haastatellut työntekijät työskentelevät Espoon keskuksen lastensuojelussa.
Sosiaaliohjaaja Pirjo Tikkanen huomauttaa, että monesti sosiaalipalvelujärjestelmää on vaikeaa hahmottaa, vaikka osaisi kieltä. Ei siis ole ihme, että ulkomaalaistaustaisilla on vaikeuksia pysyä perillä siitä, mitä tarkoittavat esimerkiksi neuvola, perheneuvola, perhetyö, lastenvalvoja tai lastensuojelu.
"Heidän kanssaan työskennellään usein tulkin välityksellä, eikä aina ole varmuutta ymmärtääkö tulkkikaan, mistä on kyse", Tikkanen sanoo.
GUNELL arvioi, että tulkkia käyttäessä jää puuttumaan aito kontakti asiakkaaseen.
"Sillä, miten valitsee sanat, on hirveästi merkitystä. Kun siinä on tulkki välissä, et voi tietää, miten asiakas käsittää jotkin äänensävyt tai sanat. Se on iso syy, miksi tulee väärinymmärryksiä."
Cindy Cunell
Esimerkiksi vietnamin kielessä ei ole sellaista sanaa kuin huoli.
"Sinä olet joko terve tai sairas. Jos me puhumme, että meillä on huoli lapsesta, vanhemmat eivät saa siitä yhtään kiinni. Vietnaminkielinen työntekijä selitti meille, että vanhemmat luulevat meidän sanovan lasta sairaaksi. Siksi he ovat niin raivona", Espoon keskuksen lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä Riina Mattila kertoo.
--snipsnipsnipsnip ja vieläkerran snip--
Perheen arki lasten harteilla
Eräästä perheestä tuli lastensuojeluun lukuisia huolestuneita yhteydenottoja, sillä perheen kaksi teini-ikäistä tytärtä kantoivat käytännössä lähes kaiken vastuun arjen pyörittämisestä. He kävivät kaupassa, maksoivat laskut ja hoitivat kaiken muunkin. Lisäksi he auttoivat mielenterveysongelmista kärsivää äitiä. Lapset kuitenkin kokivat, että heidän kulttuurissaan kuuluu auttaa vanhempia ja he vakuuttivat tekevänsä sen mielellään. Heidän kanssaan keskusteltiin ja päätettiin pitää heidät lastensuojelun asiakkaina niin, että he voivat soittaa omalle työntekijälle, jos kokevat tarvitsevansa jotakin tukea tai apua.
Äidin murtuneet Suomi-unelmat
Kahden päihteiden kanssa ongelmiin joutuneen pojan taustalta löytyi äidin traaginen tarina. Koulutettu venäläinen nainen oli aikanaan muuttanut Suomeen rakkauden perässä ja perustanut perheen. Nainen oli kuvitellut Suomen ihmemaaksi, jossa kaikki on hyvin. Todellisuus osoittautui täysin toisenlaiseksi. Nainen oli todella yksinäinen, edes naapurit eivät puhuneet hänelle. Ilman yhteisön tukea hän oli epävarma kasvatusasioista, eikä siksi lopulta tehnyt juuri mitään kasvattaakseen lapsiaan. Niinpä lapsista kasvoi täysin rajattomia, sillä suomalainen isäkään ei osannut ottaa kasvatusvastuuta. Lopulta mielenterveysongelmista kärsinyt äiti ei enää päässyt lähtemään kotoaan. Molemmat lapset sijoitettiin. Äiti pääsi jaloilleen vasta itsemurhayritystä seuranneen pitkän sairaalahoidon jälkeen. Hän oli eron jälkeen niin yksin, että sairaalan papereissa lähiomaisen kohdalla luki sosiaalityöntekijä.
Quote from: mikkoellila on 13.11.2018, 12:59:36
Quote
Esimerkiksi vietnamin kielessä ei ole sellaista sanaa kuin huoli.
"Sinä olet joko terve tai sairas. Jos me puhumme, että meillä on huoli lapsesta, vanhemmat eivät saa siitä yhtään kiinni. Vietnaminkielinen työntekijä selitti meille, että vanhemmat luulevat meidän sanovan lasta sairaaksi. Siksi he ovat niin raivona", Espoon keskuksen lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä Riina Mattila kertoo.
Ai jaa mä kun luulin, että
lo on huoli vietnamiksi :roll: Enemmän veikkaan monien harvinaisten kielten tulkkien puutteelisesti hallitsevan suomen kieltä. Eivät vain kehtaa kysyä jos eivät ymmärrä
Quote from: Ernst on 05.10.2018, 11:03:09
Monikulttuurisuuden vaikeus huomattiin myös Espoon kaupungin sosiaalitoimen lastensuojelussa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005852596.html
... ....
Rikkautta totta tosiaan >:(
HS:...
yllättäviin ongelmiin maahanmuuttajien kanssaQuote from: Cindy Gunell"...Kun siinä on tulkki välissä, et voi tietää, miten asiakas käsittää jotkin äänensävyt tai sanat. Se on iso syy, miksi tulee väärinymmärryksiä."
Hurja yllätys todella. :roll:
Tilanne on nyt sellainen, että näiltä somaliasta ja muualta täysin erilaisista kulttuuripiireistä tulevilta ihmisiltä ei edellytetä Suomessa pärjäämistä suomeksi, ei ole koskaan edellytetty ja nyt edellytetään vähemmän kuin aiemmin. Heitä kuitenkin tuotetaan jälleen tänäkin vuonna lisää tänne ja tulijat on yhä samanlaisia maahanmuuttajia tarkalleen samoista takapajuisista kulttuureista, joissa ei edes etäisesti tunneta suomalaisen sosiaalialan käsitteistöä, paitsi toki rahanjakopäivä.
Heidän osaltaan toistetaan tarkalleen samat asiat ja tulkkeja tullaan käyttämään enemmän kuin aiemmin. Koulukin epäonnistuu kummallisesti, vaikka on ihan kaikessa yritetty kunnioittaa vieraita tapoja ja kulttuuria.
Anna mä arvaan tulokset. 5-10 vuoden päästä HS kirjoittaa, että jälleen on uusi yllätys. Vaikka tehtiin ihan säntillisesti tarkalleen samoin kuin aina aiemminkin mutta vain paljon enemmän, syntyneet virheet toistuivat ja mystisesti pahenivat.
Esimerkiksi vietnamin(maan nimi vaihdettu viranomaisen suojelemiseksi) kielessä ei ole sellaista sanaa kuin huoli.
Uskon asian menneen kuten laitoin tuohon ylös.
Quote from: Beef Supreme on 11.10.2018, 16:59:14
Hyvä että asiasta puhutaan.
Asiasta puhuminen ei auta jos keskustelu on vuodesta toiseen samanlaista länkytystä ja asian silottelua. Pitäisi kysyä kuinka monta opettajaa vaaditaan nykyajan luokkaan että homma toimii, riittääkö 2,3,4 vai 5? Tämän jälkeen pitäisi kysyä mihin yhteiskunnalla on varaa ja laskea mikä olisi realistinen vieraskielisten lasten määrä mitoitettuna resursseihin. Mutta näin ei koskaan tehdä missään mikä liittyy maahanmuuttoon ja varsinkin humanitääriseen maahanmuuttoon.
Rakennettaessa silta tai laiva, pitää ottaa huomioon sen kantokyky. Rakennettaessa utopiaa, kantokykyä aletaan miettiä vasta kun yhteiskunta leviää kuin lämmin paska.
QuoteNiinpä lapsista kasvoi täysin rajattomia
Eikö tämä ole täysin luonnollinen ilmiö rajattomassa maailmassa?
Tuo lastesnsuojelun vinkuna taas vahvistaa sitä mielikuvaani, että lisäresursseja sinne pitäisi taatusti saada rajattomasti rajattomien ongelmien aiheuttamaan kaaokseen. Ongelmana vaan on, että nämä
resurssit maksavat hunajaa yhteiskunnalle tai pikemmin veronmaksajille.
Yhden lapsen huostaanotto voi maksaa aina paristasadastatuhannesta eurosta puoleenmiljoonaan asti. Siinä tarvitaan jo ihan tuhottomasti niitä veronmaksajia, jotka tämän rajattomuuden rajattomien lasten ongelmien hoitamisen maksavat.
Minä mielelläni jättäisin tämän maan taakseni jonnekin, missä rajoista pidetään huoli ettei niiden yli lampsi kaikenmaailman hollitupalaiset.