Onko hiljaisuuden vaatiminen kirjastoon rasismia?
https://www.verkkouutiset.fi/onko-hiljaisuuden-vaatiminen-kirjastoon-rasismia/
Quote
– Ruotsissa keskustellaan oikeasti siitä onko rasismia tai luokka-elitismiä vaatia että #kirjasto pitäisi vallita hiljaisuus. #facepalm, Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Charly Salonius-Pasternak tviittaa
Hän viittaa Ruotsissa viime aikoina käytyyn keskusteluun kirjastojen käyttäytymissäännöistä. Esimerkiksi ruotsalainen sosialidemokraattipoliitikko Roger Mogert on herättänyt runsaasti keskustelua Dagens Nyheterin kirjoituksellaan.
Siinä hän muun muassa toteaa, että hiljaisten kirjastojen vaatiminen on usein muukalaisvihamielistä.
...
Lehti viittaa Ruotsin kirjastonhoitajien ammattiliiton Dik:n työympäristöraporttiin, jonka mukaan monissa kirjastoissa kärsitään vierailijoiden aggressiivisesta käytöksestä ja sääntöjen rikkomisesta. 40 prosenttia vastaajista kertoi väkivallan uhkan kasvaneen viimeisen kahden vuoden aikana.
"Onko muukalaisvihaa ja luokka-ajattelua sanoa, ettei tällaista voida hyväksyä? Sanoa, että kirjastot ansaitsevat kunnollisen työympäristön? Sanoa, että kaikilla, jotka vierailevat kirjastossa lukeakseen, tehdäkseen läksyjä tai opiskellakseen olisi oikeus siihen", kirjoituksessa kysytään.
[tweet]918416991949606912[/tweet]
[tweet]918421194877042689[/tweet]
Ehkä. Luultavasti ajatus "Jos en metelöi, muut voivat keskittyä" on valkoista ideologiaa. Kuten myös "Jos luen hyviä kirjoja, voin oppia jotain". Nytpä voimme kaikki yhdessä allihopa tsekata etuoikeutemme ja hävetä aiempaa suvaitsemattomuuttamme.
Tottakai on. Menneisyyttä ja sivistymättömyyttä, pitää ymmärtää kulttuureja jne. Monikulttuurisuuskeskuksiahan ne nykyisin ovatkin.
https://www.youtube.com/watch?v=RSvz2Pc7kao
Pekka Koskenkorvan video, kirjoittelee täälläkin hommalla hän.
Ymmärtääkseni kirjastoissa luetaan rauhallisessa ympäristössä keskittyneesti kirjoja ja mölyapinoiden melskatessa mölyämiseen puuttuminen Ruotsissa on rasismia :facepalm:.
Nähtävästi tämä on sitä Ruotsin kehitysmaalaistamis projektia parhaimmillaan, kun tälläinen aivoton kysymys otetaan edes puheeksi!
QuoteYmmärtääkseni kirjastoissa
Olet ymmärtänyt aivan väärin.
Ed. viestissäni video, kehotan vilkaiseen.
Tottakai se on rasismia.
Voin oikein kuvitella jonkun Iikka Kiven kohta puolustamassa kirjastojen muuttamista Lähi-itä diskoiksi. "Miksei muka kirjastoissa saisi soittaa musiikkia? Eihän siinä valkoisessa cis-normatiivisessa hiljaisuudessa ole mitään tolkkua muutenkaan? Vittu. Sekö möly jota kansallismieliset ovat aina pitäneet sotakirjoja etsiessään kovalla äänellä tavaten, ei olisi ollut täysin sama asia vaan vieläpä pahempi."
Samaa keskustelua käydään jatkuvasti myös mamuvapaissa kirjastoissa.
QuoteSunniva Drake teki kirjastoista maahanmuuttajien olohuoneita – "Vastustus ei minua hetkauta"
Espoon kirjastopalveluiden aluejohtaja Sunniva Drake uskaltaa sanoa ja toimia. Hän on tehnyt töitä sen eteen, että Espoossa kirjastot ovat avanneet ovensa maahanmuuttajille ja ne kantavat merkittävän vastuun kotouttamistyöstä.
Perhe teki Sunniva Drakesta sen, mitä hän on nyt. Draken oma tausta on monikulttuurinen ja värikäs.
Vastuun-ottaminen kuuluu suomalaisten naisten arvomaailmaan."
– Omia esimerkkejäni ovat olleet äiti ja isä, jotka olivat vahvoja ihmisiä. Sain kasvaa 8-henkisessä perheessä, Sunniva Drake perustelee.
Draken isä oli löytölapsi, jonka Sunniva Draken isoäiti kasvatti suomenruotsalaiseksi. Äiti tuli Saksasta Suomeen 20-vuotiaana vuonna 1949. Hän oli talouspakolainen. Sota varjosti molempien vanhempien nuoruutta.
Drake painottaa, että ihmiselle on aina hyötyä siitä, että hän saa elää monen kulttuurin äärellä. Hän pääsi näkemään rajailmiöitä. Hänen oma perheensä asui katolilaisena luterilaisessa ympäristössä ja hänen nuoruuden kotinsa oli Hämeenlinnassa vankila-alueella, koska isä työskenteli Hämeenlinnan restauraatiosta vastaavana arkeologina.
– Näen itseni hyvin tyypillisenä suomalaisena ja tunnistan itseni suomenruotsalaisena. Meillä kaikilla on vaikutteita idästä, lännestä ja etelästä, kunhan ensin vähän raaputetaan pintaa.
Perheen kokemukset tekivät Sunniva Drakesta feministin ja taistelijan, joka tekee työtä oikeudenmukaisemman yhteiskunnan puolesta. Hän on nähnyt, miten valtaa käytetään ja osaa käyttää sitä itsekin.
– Taistelija minussa edustaa maskuliinista puolta ja välittäminen feminiinistä puolta.
Sunniva Drake on antanut äänen niille, jotka tekevät hiljaista työtä yhteiskunnassa heikommassa asemassa olevien eteen. Hän on ylpeä Suomen PENin myöntämästä tunnustuksesta ja katsoo sen olevan kiitos kaikille naisille, jotka tekevät vaieten työtä turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten hyväksi.
– Vastuunottaminen kuuluu suomalaisten naisten arvomaailmaan. Tämä ajattelutapa syntyi sota-aikana.
Minulla on missio ja rakastan haasteita."
Drake on hyvin hämmästynyt siitä, että turvapaikanhakijakriisissä ei ole löytynyt yhteiskunnallista vastuunkantajaa. Suomessa on viimeiset 20 vuotta puhuttu taloudesta, muttei arvoista.
– Vain arkkipiispa Kari Mäkinen on uskaltanut avata suunsa ja puhua arvoista. Muut vaikuttajat ovat pääsääntöisesti olleet hiljaa.
– Jotain on pahasti vialla, kun 80 prosenttia kansasta on sitä mieltä, että ilmapiiri on ahdistava. Vihapuhe jatkuu siihen asti, kunnes suuri ääni sanoo, että "tämä ei käy".
Draken mukaan jäljet ovat rujoja, jos hylkäämme turvapaikanhakijat. Menetämme inhimillisen arvokkuuden. Hän itse taistelee sen puolesta, että maahanmuuttoviraston tulkinnat turvapaikkahakemuksista eivät rikkoisi perustuslakia.
Etenkin Leppävaaran kirjasto on kulttuurien sulatusuuni. Kirjastoissa on järjestetty maahanmuuttajien ja kantaväestön välisiä keskustelutilaisuuksia. Kielikahviloissa tavalliset suomalaiset opettavat suomea maahanmuuttajille. Aivan kaikki eivät näe toimintaa positiivisena.
– Välillä tulee kirjallistakin palautetta, mutta vastustus ja ongelmat eivät minua hetkauta, Drake kuittaa.
– Minulla on missio ja rakastan haasteita. Selitän sekä henkilökunnalle että asiakkaille, miksi toimimme näin.
Drake näkee, että tärkein keino kotoutumisessa on suomen kieli ja kulttuuri. Emme voi olettaa, että tulijat tietävät, mikä on meidän tapamme toimia ja ajatella.
– Haluamme luoda maahanmuuttajalle kokemuksen siitä, että hän kuuluu johonkin ja että hän oppii ja pärjää.
Tärkeintä, mitä Suomi voi Sunniva Draken mielestä tarjota, on turvallisuuden tunne.
Suomen PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden kansainvälinen sananvapausjärjestö. Se on osa yli 100 maassa toimivaa kansainvälistä PENiä. PEN pyrkii peruskirjansa mukaisesti puolustamaan ja edistämään kirjallisuutta ja taiteen- ja ilmaisunvapautta kaikkialla maailmassa.
Suomen PEN jakoi ensimmäisen sananvapauspalkintonsa vuonna 2012.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/491718-sunniva-drake-teki-kirjastoista-maahanmuuttajien-olohuoneita-vastustus-ei-minua
Sääntöjen noudattamisen vaatiminen on tietenkin rassismia. Viis siitä, että kyse on meidän kirjastokulttuurista. Olemmehan lähtökohtaisesti syyllisiä kaikkeen, mistä keksitään syyttää.
Kirjojen lukeminen kirjastoissa on ummehtunutta impivaaralaisuutta sen sijaan metelöinti, tappelu jne. on IHQ monikulttuurisuutta.
Beniniläinen rumpuesitys Keski-Espoon kirjastossa (1)
https://www.youtube.com/watch?v=9IvM72AKjek
Beniniläinen rumpuesitys Keski-Espoon kirjastossa (2)
https://www.youtube.com/watch?v=3jWgqq6nXe8
Beniniläinen rumpuesitys Keski-Espoon kirjastossa (3)
https://www.youtube.com/watch?v=yGBOyrJbXFY
QuoteTärkeintä, mitä Suomi voi Sunniva Draken mielestä tarjota, on turvallisuuden tunne.
Kirja...katoavaa kansanperinnettä Schengen-helvetissä. Lukekaa silti ajatuksella.
Toivottavasti Salonius-Pasternak oli varmistanut uuden työpaikan itselleen ennen varomatonta ulostuloaan.
Ei kai kukaan voi tosissaan epäillä, etteikö jostakin; mistä tahansa, huomauttaminen somalille olisi rasismia?
Quote from: Elcric12 on 12.10.2017, 16:10:56
Samaa keskustelua käydään jatkuvasti myös mamuvapaissa kirjastoissa.
Niinkö?
Käyn säännöllisesti kaupunginosakirjastossani täällä pks-seudulla, kirjasto on pitkälti mamuvapaa ja siellä on hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Lähikoulun lukiolaiset supattavat pöydän ympärillä projektityönsä ääressä, joku ipana välillä protestoi kovaa sen lyhyen hetken ennenkuin vanhempansa vievät ulos jäähylle, ja ainoat normaalia tai kovempaa ääntä käyttävät ovat kirjastotäteja.
Rauhassa saa hompanssi keskittyä tutkimaan fasismin oppikirjaa hyllyjen välissä, eivät mökästele somalit tai afgaanit, puhumattakaan pottunokista.
Entisaikojen kirjastohuoneet kodeissa tulevat väkisiinkin mieleen tästä.Tarvettahan niille ei ole enää viime vuosikymmeninä ollut, julkisissa kirjastoissa on kuitenkin noudatettu hyviä käytöstapoja ja otettu muut huomioon.Täytyykin pitää jatkossa parempaa huolta omasta kirjavarastosta, eikä minimalismibuumissa luopua yhdestäkään kirjasta, vaikka muuten ylimääräistä kotoa on tullut karsittua ja paljon.
Lisäksi kirjastohuone täytyy luoda uudelleen, ei ehkä nykyiseen mutta seuraavaan kotiin, joka ei enää ole Suomessa.
Eiköhän seuraava vaihe ole vaatia kirjastoihin minaareetit.
Aiheeseen liittyviä juttuja:
"Krav på tysta bibliotek ofta främlingsfientliga"
https://www.svd.se/borgarradet-krav-pa-tysta-bibliotek-framlingsfientliga
QuoteKonservativa debattörers krav på tysta bibliotek är ofta kryddade med en god portion främlingsfientlighet eller en väl tilltagen dos klassförakt, skriver Roger Mogert, kultur- och stadsbyggnadsborgarråd (S) i Stockholm.
Att försvara biblioteken är inte uttryck för klassförakt
http://www.blt.se/ledare/att-forsvara-biblioteken-ar-inte-uttryck-for-klassforakt/
Quote34 percent of the libraries working on public libraries witness a number of times a week between visitors, fill, aggressiveness or refusal to respect library rules.
63 percent indicate that there have been damage in the libraries they have been working in the past two years.
Four out of ten state that social concern, insulting violence and violence has increased over the past two years.
One is wondering whether Stockholm City Culture Council Roger Mogert (S) generally knows the report. For when he goes into the debate about librarian freedom, he does not mention it with one word.
No, instead, they accuse those who advocate that order and tranquility should go to the libraries for xenophobia and classmates.
Biblioteken speglar samhället – en rapport om arbetsmiljön på våra bibliotek
https://www.dik.se/media/1467/rapport-biblioteken-speglar-samhallet.pdf
Quote39 procent anger att det förekommit våld de senaste två åren när de arbetat på folkbibliotek och av dessa anger 44 procent att förekomsten av våld har ökat.
Nästan sju av tio upplever att ett förändrat samhälle utanför är den, ellerv en av de, främsta orsakerna till ökad/minskad social oro på biblioteket.
Fyra av tio önskar att åtgärder skulle vidtas. Det som efterfrågas mest är ökad bemanning och att ensamarbete inte ska förekomma, därefter kommer ökad närvaro av ordningsvakter.
En av sju respondenter valde att i en avslutande frisvarsfråga beskriva egna erfarenheter och tankar om sin arbetsmiljö. Svaren visar det komplexa uppdraget biblioteken har och hur stora variationerna är mellan olika bibliotek, för vissa är oroliga situationer dagligt förekommande, för andra förekommer det inte alls.
16 procent har funderat på att byta jobb på grund av social oro, hot eller våld på biblioteket de arbetar på.
Somalitaustainen espoolaisvaltuutettu syyttää kirjastoa rasismista – "Maine menee teidän takia"
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/521410-somalitaustainen-espoolaisvaltuutettu-syyttaa-kirjastoa-rasismista-maine-menee
Quote– Viime torstaina lapseni olivat äitini ja sisareni kanssa kirjastossa. Siellä henkilökuntaan kuuluva oli tullut sanomaan sisarelleni: "Tiedättekö millainen maine kirjastolla on teidän (somalitaustaisten maahanmuuttajien) takia ja mitä lehdissä kirjoitetaan".
Myöhemmin paikalle saapunut Ali oli käynyt kysymässä työntekijältä mitä tämä oli tarkoittanut.
– Hän viittasi edelleen kirjaston maineeseen ja meihin (somaleihin) maineen tahraajina, Ali hämmästelee.
Hänen mukaansa kyse ei ollut edes siitä, että lapset olisivat metelöineet häiritsevästi.
Ali sanoo kokeneensa aiemminkin tylyä kohtelua Entressessä.
– Henkilökunta on tullut moittimaan minua jopa muiden somalilasten äänekkäästä käytöksestä.
On kulttuurista varastamista jos maahanmuuttaja omaksuu suomalaisen kirjastokulttuurin.
Quote from: Elcric12 on 12.10.2017, 16:10:56
Samaa keskustelua käydään jatkuvasti myös mamuvapaissa kirjastoissa.
Joo niin aivan. Jo 50-luvulla lättähatut itkivät aina rasismia, kun heitä pyydettiin olemaan mölyämättä.
Ja onhan se mölyämättömyyden vaatiminen rasismia. Eihän noilta mölyäviltä luonnonlapsilta voi odottaa yhtä hillittyä käytöstä kuin valkoiselta mieheltä.
Että on rasismia vaatia mutikaisia ottamaan muut ihmiset huomioon? :facepalm:
Eli kääntäen myönnetään että eräillä ulkomaalaisilla on mölyapinan luonne ja minkäpä sitä luonnolleen mahtaa. Kun inostuu niin huutaa...
Hommallahan kirjastojen hiljaisuudesta on perinteisesti taistellut
@mikkoellila , joka täällä vielä harvakseltaan poikkeilee.
Asia ei ole uusi.
-i-
Jos hiljaisuuden vaatiminen on rasismia, silloinhan tunnustetaan, että mölyäminen on joidenkin etninen piirre ja senkin toteaminen on taas - yllätys yllätys - rasismia.
QuoteSiinä hän muun muassa toteaa, että hiljaisten kirjastojen vaatiminen on usein muukalaisvihamielistä.
Mistä syystä aihe koetaan muukalaisvihamielisyydeksi? Vai onko meluajista 90% muuta taustaa?
Kun geenit ja kulttuurit näin törmäävät, lienee parasta, että kumpikin ryhmä saa omat kirjastonsa: olisi lukukirjastoja ja tivolikirjastoja. Näin niin eurooppalaiset kuin kehitysmaalaisetkin saavat sitä, mitä haluavat ilman toisen ryhmän häirintää.
Tosin tämäkin järjestely olisi epäreilu ja rasistinen eurooppalaisia kohtaan, sillä hehän maksaisivat molempien kirjastojen kulut..
Kun omat lapset olivat pieniä, jouduin asioimaan Pikku Huopalahden lastenkirjastossa, mikä oli etno- ja mölyhelvetti. Mutta joukossa oli myös jo vaikeasti häriintyneitä lähiökantisten ala-astelaisia. On hieman hämmentävää kun joku 8-vuotias tulee yht'äkkiä irvistelemään omaan naamaan kiinni ja näyttää keskisormea.
Sitten kun lapset vanhenivat ja alkoivat itse käydä Keskuskirjastossa (Itä-Pasilan helvetti) sekä Etelä-Haagassa, valittivat he minulle että neekerit terrorisoivat mekastuksellaan.
Tein tästä valitukset omalla nimelläni ko kirjastojen johtajille. Ode Soininvaaran vaimo (Keskuskirjaston silloinen johtaja) vastasi että hyvin usein tällaiset valitukset liittyvät suvaitsemattomuuteen / vierauden pelkoon. Etelä-Haagan johtajatar kiisti myös mölyn mutta ei viitannut suoraan lasten rasistisuuteen mutta puolusti kirjaston melukäytäntöä voimakkaasti.
Nyttemmin Etelä-Haaga on rauhoittunut siinä mielessä ettei neekereitä käy usein, Itä-Pasilasta ei onneksi mitään hajua.
No totta hitossa se on rasismia.
Mikäpä nyky-yhteiskunnassa ei sitä olisi, paitsi mokutus.
Quote from: Jaksuhali on 12.10.2017, 15:39:46
Ehkä. Luultavasti ajatus "Jos en metelöi, muut voivat keskittyä" on valkoista ideologiaa. Kuten myös "Jos luen hyviä kirjoja, voin oppia jotain". Nytpä voimme kaikki yhdessä allihopa tsekata etuoikeutemme ja hävetä aiempaa suvaitsemattomuuttamme.
Vanhaan hyvään aikaan ei ollut mitään vaikeuksia vaatia pottunokilta hiljaisuutta ja hyviä tapoja kirjastoissa. Ei tullut kenenkään mieleen, että ihmisoikeuksiin kuuluu saada meluta ja käyttäytyä siellä ihan miten kutakin huvittaa.
Quote from: orientexpressen on 12.10.2017, 16:57:25
On kulttuurista varastamista jos maahanmuuttaja omaksuu suomalaisen kirjastokulttuurin.
Aivan. Ihme, ettei kukaan itke sitä, että kehitysmaalaisille isketään heti Suomeen tullessaan käteen kännykät, North face -untuvatakit ja kela-goldit. Eikö tämä juuri ole kulttuurista riistoa, kun tulijoista yritetään tehdä tavallisia Ryynäsiä ja Horttanaisia?
Quote from: Elcric12 on 12.10.2017, 16:10:56
Samaa keskustelua käydään jatkuvasti myös mamuvapaissa kirjastoissa.
No onko se sitten rasismia vaatia hiljaisuutta sielläkin?
Kirjaston idea itsessään on rasifistinen, kuolleiden valkoisten miesten sanoja valkoisille, joten se on detoksifikoitava, ja otettava haltuun.
Kirja on murha.
Quote from: orientexpressen on 12.10.2017, 16:57:25
On kulttuurista varastamista jos maahanmuuttaja omaksuu suomalaisen kirjastokulttuurin.
No nämä ystävämme eivät totisesti tulleet varkaisiin, ainakaan tässä mielessä.
Quote from: Eino P. Keravalta on 12.10.2017, 17:11:42
Jos hiljaisuuden vaatiminen on rasismia, silloinhan tunnustetaan, että mölyäminen on joidenkin etninen piirre ja senkin toteaminen on taas - yllätys yllätys - rasismia.
Rasismia on se jos uskaltaa pitää ääntä möykkäämisestä :flowerhat:
Eipä tässä ollut kyse siitä, saako kirjastossa mölytä vai ei. Kyse oli jälleen siitä, pitääkö neekerien noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja. Edelleenkin valkoihoisen pitää olla kirjastossa hiljaa ja noudattaa hyviä tapoja; sitä ei kukaan ollut kiistämässä tai kumoamassa.
Omasta kokemuksestani sanoisin, etteivät perinteiset kirjastot hirveästi edes neekereitä kiinnosta. Kirjasto on parhaimmillaankin kuin ostari ilman mäkkiä. Miksi siellä kannattaisi notkua, jos voi notkua ostarilla? Kirjastoissa olevat kirjat -- ja erityisesti niiden paljous ja kirjahyllyt -- tuntuvat häiritsevän neekereitä suunnattomasti. He haluavat hakeutua kirjaston avarampiin osiin notkumaan ja kuuntelemaan musiikkia. Perinteisissä kirjastoissa ei ole tällaisia notkumistiloja, joten siellä eivät neekerit viihdy missään. Uudentyyppiset sosialistien suosimat kirjastot -- neuvostotyyliset kulttuurikeskukset -- sopivat neekereille huomattavasti paremmin. Kirjastoiksi niitä nimitetään vain rahanjakoperusteiden vuoksi, joissa kirjastomäärärahoja on enemmän kuin sosialismin edistämisen määrärahoja.
Sinänsä en kirjastojen häviämistä vastusta. Aika on ajanut niiden ohi. Hyviä kirjoja ei ole kirjoitettu sitten Toisen Maailmansodan päättymisen. Jonkin verran tietenkin senkin jälkeen on kirjoitettu hyödyllistä tietoa kirjojen kansien väliin, koska ei ole ollut internettiä tai muuta tehokkaampaa tiedon jakamisvälinettä. Näistä kirjoista kaikki hyödyllinen on kuitenkin jo ajat sitten digitoitu ja on saatavana netissä. Ainoa syy, miksi kirjoja yhä on, on joidenkin mielestä niiden miellyttävämpi lukukokemus. Isolta osin se johtuu tottumuksesta ja koskee vain vanhempaa väestöä. Osin se on laajemmin totta ja johtuu näyttöteknologian yhä suurista puutteista -- tai vieläkin tarkemmin näyttöteknologian huonosta rantautumisesta sosialistiseen Suomeen, sillä amerikassa elektronisella musteella toimivat hyvän lukukokemuksen tuottavat välineet ovat jo arkipäivää ja elektronisten kirjojen myynti on ohittanut paperisten --.
Joten tässä olen kyllä sitä mieltä, että neekerit tekevät hyvää työtä tuhoamalla yhteiskuntamme lahoja rakenteita. Mitä useampi kirjasto lakkautetaan tämän "rasismin" johdosta, sitä parempi. On tiettyjä kirjastoja, joita en toivo lakkautettavan, mutta ne ovat enemmänkin kirjamuseoita ja niissä ei saa syödä edes jäätelöä. Tietenkään en toivo myöskään neuvostotyylisten kulttuurikeskusten lisääntymistä kirjastojen nimissä. Mitä nopeammin kirjastojen merkitys katoaa, sitä vähemmän onnistutaan neuvostotyylisiä kulttuurikeskuksia kirjastojen nimillä luomaan. Tähän valkoisen kulttuurin rasistiseen pesäkkeeseen saisi hyökätä vielä kovemminkin. Se on tällä hetkellä niin mädätetty. Kirjastojen tuhon myötä menettäisivät Sunniva Draket ja muut kommarit väärennettyjen paperien jakopisteet. Kirjastot tarjovat suvakeille myös ilmaiseksi seminaari- ja luentotiloja, tarjovat mainosseiniä ja kirjastomäärärahojen avulla tukevat sosialismia ylistäviä sofioksasia ja muita oikeaa aatetta levittäviä kirjoittajia. Hiljaisia lukutiloja löytyy muualtakin -- ja enenevässä määrin vähenevässä määrin kirjastoista --.
Joku viisas täällä joskus aikoinaan kirjoitti että "kaikki on rasismia paitsi mokutus". Joten on se rasismia, yksiselitteisesti.
Miksi hyve, joka oli yleisen viihtyvyyden luoja ja kaikkien hyväksymä normi, muuttuu maahantulijoiden myötä paheeksi?
Quote from: JoKaGO on 12.10.2017, 19:16:55
Quote from: Mehud on 12.10.2017, 18:56:26
Miksi hyve, joka oli yleisen viihtyvyyden luoja ja kaikkien hyväksymä normi, muuttuu maahantulijoiden myötä paheeksi?
Kommunistit haluavat tuhota kaiken.
Kommarit juurikin tahtoi sivistää kansaa, oikeisto taasen ei niin ole kirjastoista välittänyt (koska heistä lukutaitoisilla kotosalla hiljaista ja kirjojakin tarpeeksi, sekä varaa käydä kirjakaupoissa) ja nyt oikeisto onkin löytänyt keinon niistä päästä eroon, sekä kirjastoista että sivistyksestä, muuttamalla ne apinatarhoiksi.
Yleistikö ne justiinsa tietyn käyttäytymismallin koskemaan maahanmuuttajia, vai untako näen?
Kirjastot voitaisiin hyvin lopettaa kokonaan, niiden alkuperäinen tarkoitus sivistää kansaa on niin kaukana tämän päivän äbäläwäbälä keskuksista, että nämäkin verorahat kannattaisi käyttää vaikka vanhusten huoltoon!
Kirjasto, tuo harvoja paikkoja joissa oikeasti viihdyn. Juurikin hiljaisuuden vuoksi. Luonnonrauha toki erikseen.
Vanhaan Hyvään Aikaan(tm) kirjastossa mölyämisestä henkilökunta huomautti lyhyesti ja ytimekkäästi, älämölön jatkuessa lensi pihalle. Ja see oon oikeein!
Nykyisin esim. Lahden kaupunginkirjasto, viimeksi kun kävin, oli kuin joku huutokauppakamari.
Kävelipä eräs ei-kantasuomalainen eestaas niin hyllyjen väleissä kuin luku/tietokonetiloissakin, molottaen kännykkään minulle tunnistamatonta kieltä kuin Legoon astunut Chewbacca. Tätä jatkui minuuttitolkulla kunnes eräs kirjaston ASIAKKAISTA, nuorehko naisoletettu, kävi asiasta englanninkielellä huomauttamassa. Kunnianarvoisa herrasmies tuohtuneena antoi vastahuomautuksia, joista en liiemmin selkoa ottanut vaikka kolmatta kotimaista suht sujuvasti luen, puhun ja kirjoitankin.
Mitäköhän minulle sanottaisiin, jos menisin kaveriporukan kanssa vaikka Irakissa jonnekin madrassan kirjastoon, jossa uskonoppineet yrittävät vaivalla opetella koraania ja haditheja, ja alkaisin siellä jutella kavereideni kanssa suureen ääneen musiikista, elokuvista, perhe-elämästä ja ajankohtaisista uutisista? Onko todella niin, että islamilaisten maiden kulttuureihin ei kuulu hiljaisuus ja keskittyminen kun opiskellaan? Vai olisiko niin, että tuota konseptia ei vain noudateta länsimaissa, koska länsimaisten asioiden opiskelua ei arvosteta?
^Tuo pointti kertoo kaiken tarvittavan. Maassa maan tavalla, mutta tämän maan nykytapa onkin, että muukalaisten tapa on aina perinteistä suomalaista tapaa parempi.
Quote from: Taisto Kauhia on 12.10.2017, 22:33:25
viimeksi kun kävin, oli kuin joku huutokauppakamari.
Kävelipä eräs ei-kantasuomalainen eestaas niin hyllyjen väleissä kuin luku/tietokonetiloissakin, molottaen kännykkään minulle tunnistamatonta kieltä kuin Legoon astunut Chewbacca. Tätä jatkui minuuttitolkulla kunnes eräs kirjaston ASIAKKAISTA, nuorehko naisoletettu, kävi asiasta englanninkielellä huomauttamassa.
Tämä olisikin oma tieteenalansa. Siis sen pohtiminen että möliseekö neekerit yksinäänkin tyhmyyttään vain röyhkeyttään.
Jommasta kummasta haittaava mölinä johtuu. Siitä ettei tajua häiritsevänsä ja epämiellyttävänsä (= tyhmyys). Tai siitä että haluaa epämiellyttää ja häiritä (=röyhkeys, vittumaisuus).
Quote from: Alligaattori on 12.10.2017, 19:19:33
Quote from: JoKaGO on 12.10.2017, 19:16:55
Quote from: Mehud on 12.10.2017, 18:56:26
Miksi hyve, joka oli yleisen viihtyvyyden luoja ja kaikkien hyväksymä normi, muuttuu maahantulijoiden myötä paheeksi?
Kommunistit haluavat tuhota kaiken.
Kommarit juurikin tahtoi sivistää kansaa, oikeisto taasen ei niin ole kirjastoista välittänyt (koska heistä lukutaitoisilla kotosalla hiljaista ja kirjojakin tarpeeksi, sekä varaa käydä kirjakaupoissa) ja nyt oikeisto onkin löytänyt keinon niistä päästä eroon, sekä kirjastoista että sivistyksestä, muuttamalla ne apinatarhoiksi.
Tämä on muuten totta. Esimerkiksi Eritreassa kansa oikeasti käy iltaisin kirjastossa ja ne oikeasti lukevat/opiskelevat siellä. On tosin sitten hieman kyseenalaista toteutuuko noiden kirjastojen teosvalikoimissa aivan kaikki yleissivistyksen periaatteet. Mutta noin periaatteessa olet oikeassa.
En tiedä muista hommalaisista, mutta ketjun aloituksen demaripolitikon Roger Mogertin älynväläys on vain puhtaasti naurettava, ainostaan hyvää siinä on se, että tuo osoittaa kouriintuntuvasti kuinka jotenkin kajahtaneita ym. nykyään ihmiset voivat vaan olla ja lisäksi kuinka ääliöllä tavalla ollaan konkreettisesti suorastaan tuhoamassa eräänlaisia ihan epäpoliittisia peruspilareita pohjoismaisessa yhteiskunnassa, kuten nyt kirjastolaitos. >:(
Ruotsinkielinen Wikipedia on melko niukkasanainen (https://sv.wikipedia.org/wiki/Roger_Mogert)kyseisestä herrasta:
Roger Mogert, född den 3 februari 1969 i Hagsätra, är en svensk politiker (socialdemokrat) och sedan 20 oktober 2014 stadsbyggnads- och kulturborgarråd i Stockholm.[1]
Mogert anslöt sig till det Socialdemokratiska Ungdomsförbundet (SSU) i slutet av 1980-talet. Efter arbeten vid bland annat LO-distriktet i Stockholms län, Långholmens folkhögskola och Svenska Transportarbetareförbundet var han gatu- och fastighetsborgarråd i Stockholm 2002–2004 och kultur-, arbetsmarknads- och personalborgarråd i samma kommun 2004–2006. Sedan 2007 var han oppositionsborgarråd.
Mogert var tidigare gift med den socialdemokratiska riksdagsledamoten Veronica Palm. Paret ansökte om skilsmässa i april 2013.
Som stadsbyggnads- och kulturborgarråd i Stockholm har Mogert riktat kritik mot Kungen i samband med överklagandet av bygget av Nobel Center.
Kyseessä ei ole kai mikään raskaan sarjan politiikko, vaan kyseessä on (ilmeisesti, käännän ruotsia ihan koulupohjalta) jonkinlainen kuntapolitiikko Tukholmassa tms. Wikipedia ei kerro mitään myöskään herran koulutuksesta, joten joko sitä ei ole tai kukaan ei ole viitsinyt sitä Wikipediaan lisätä. En nostaisi tuota koulutuksen puutetta muuten esille, mutta koska Mogert haluaa ilmeisesti kirjastojen olevan vain jonkinlainen moderni apinatarha, on se mielestäni perusteltua.
Muodollinen koulutus tai sen puute ei tee kenestäkään tyhmää tai viisasta, mutta tämän herran tapauksessa hänen opiskelut/opiskelemattomuudet on mielestäni tärkeä pointti.
edit: muokkasin tuota toiseksiviimeistä kappaletta vähän selkeämmäksi.
Quote from: ikuturso on 12.10.2017, 17:06:32
Hommallahan kirjastojen hiljaisuudesta on perinteisesti taistellut @mikkoellila , joka täällä vielä harvakseltaan poikkeilee.
Asia ei ole uusi.
Huomasin tämän vasta nyt. Tein asiasta blogipostauksen, (http://suomaliansanomat.blogspot.fi/2017/10/sunniva-drake-teki-kirjastoista.html) jonka kautta löytää helposti myös linkkejä aiempiin postauksiini vuosien varrelta samasta asiasta eli kirjastojen muuttumisesta monikulttuurisiksi äbäläwäbälä-tiloiksi, joissa ei enää voi rauhassa lukea kirjoja.
Quote
Nuoret löysivät kirjaston, kun hiljaisuuden vaatimuksia höllättiin.
Bändihuoneita, neulontapiirejä, vauvajumppaa, vanhusten päivätoimintaa ja nuorison hengailupaikkoja. Kaikkea tätä ovat nykyajan kirjastot.
Vuosi sitten voimaan tullut uusi kirjastolaki edellyttää kirjastoilta tilojen tarjoamista harrastamiseen ja kansalaistoimintaan. Kirjaston tehtäväksi määriteltiin myös edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua.
Hiljaisuudessa hyssyttely halutaan vaihtaa keskusteluun, mutta uudenlaisten kirjastojen syntyminen vaatii muutoksia paitsi kirjastorakennuksissa, myös asiakkaiden asenteissa.
Kompromisseja huudon ja hiljaisuuden välissä
Seinäjoella kirjastoelämä mullistui viisi vuotta sitten, kun uusi kirjastotalo Apila valmistui. Aivan uudenlainen kirjasto on kirinyt lainausmäärät huomattavaan kasvuun.
Huomiota herättävintä on ollut erityisesti lapsiperheiden ja nuorten lisääntynyt määrä kirjaston asiakkaina.
– Nuoret tekevät täällä läksyjä, pelaavat ja ihan vaan hengailevat, kuvailee Seinäjoen kirjastotoimenjohtaja Mervi Heikkilä.
Tulos on ilahduttava, mutta sen saavuttaminen on vaatinut myös muutaman kompromissin.
Lisääntyneet kävijämäärät ja uudenlainen asiakaskunta on johtanut joustamiseen kirjaston hiljaisuus-säännöissä. Nykyisin henkilökunta puuttuu vain selvästi häiritsevään huutamiseen, juoksemiseen tai muuhun metelöintiin.
Herkkäkorvaisimmat hyssyttelijät puolestaan ohjataan kirjaston hiljaisiin tiloihin nauttimaan rauhallisista lukuhetkistä.
– Yritämme ymmärtää molempien puolien tarpeita. Mutta nykyään riittää, jos kirjasto olisi kohtuullisen hiljaisen ja rauhallisen toiminnan ympäristö, Heikkilä kuvailee muuttunutta menoa.
Visio viihtymisestä
Tulevaisuuden kirjaston visio näyttää olevan selvä. Siinä perinteisen kirjojen lainaamisen rinnalla asiakkaille tarjotaan yhä enemmän mahdollisuuksia viihtyä ja kokea elämyksiä kirjaston tiloissa.
Helsinkiin rakentuvaan uuteen keskustakirjastoon on tulossa tapahtumatiloja, studioita, kahvila ja muun muassa elokuvateatteri.
Samaa visiota toteutetaan myös Jyväskylässä, jossa on alkamassa vuoden kestävä pääkirjaston remontti. Sen tavoitteena on uudistaa kirjasto vaiheittain vastaamaan sekä tekniikaltaan, että käyttötavoiltaan nykypäivän tarpeita.
Kirjat tekevät tilaa ihmisille
Nykyisin Jyväskylän pääkirjaston aula on kuin hiljaisuuden esikartano, lähes tyhjä tila, joka ohitetaan matkalla kohti yläkerrassa sijaitsevia kirjaosastoja.
Vuoden päästä aulan toivotaan olevan täynnä elämää ja asiakkaita.
Uutuuskirjat ja viikkolainat siirretään yläkerrasta pääovien lähelle, myös kaikki lehdet tuodaan luettavaksi sisäänkäyntikerrokseen avautuvaan uuteen lukusaliin. Remontoitu kirjasto tulee asiakkaan iholle heti oven avauksella.
– Kirjojen tila halutaan muuttaa ihmisten tilaksi, kertoo Jyväskylän Kirjastotoimenjohtaja Seija Laitinen-Kuisma.
Konkreettisesti se tarkoittaa suuremman tilan antamista ihmisten oleskelulle ja työskentelylle kuin kirjoille. Muutosta ei kuitenkaan tehdä kokoelman kustannuksella:
– Kirjojen määrä pysyy samana kuin ennenkin. Laitetaan ne kuitenkin houkuttelevammin esille, Laitinen-Kuisma kuvailee tulevan remontin tavoitteita.
Älämölön hallinta vaatii äänimaiseman suunnittelua
Seinäjoella uuden kirjaston valmistuminen on paitsi lisännyt ja nuorentanut asiakaskuntaa, myös räjäyttänyt tapahtumien määrän kirjastossa. Myös yhteistyökumppaneiden verkosto on moninkertaistunut.
Tiloissa soitetaan myös keikkoja. Musiikkitapahtumia järjestetään erillisissä saleissa ja myös portaikossa, josta musiikki kaikuu koko taloon.
– Haluamme kuitenkin pitää lukuportaikon tapahtumat lyhyinä, etteivät ne häiritse kirjaston muuta käyttöä, kirjastotoimenjohtaja Mervi Heikkilä linjaa.
Kuiskuttelun vaihtuminen keskusteluksi ja konsertoinniksi vaatii uudenlaista otetta myös kirjastotilojen suunnittelulta. Akustiikan ja äänimaiseman hallinnan on oltava yhä tärkeämmässä roolissa kun uusia kirjastoja suunnitellaan tai vanhoja remontoidaan.
Itsepalvelu ratkaisuksi resurssipulaan
Suurten kirjastojen palveluvalikoiman kasvaessa kirjastoverkon kaventumisesta ollaan huolissaan monissa kunnissa. Rahat eivät riitä pikkukirjastojen pyörittämiseen. Samaan aikaan paineet kirjastojen aukioloaikojen laajentumiseen kasvavat:
– Ihmisten rytmi on muuttunut iltapainotteiseksi, Jyväskylän kirjastotoimenjohtaja Laitinen-Kuisma toteaa.
Jyväskylässä ratkaisuksi otettiin lähikirjastojen omatoimikäyttö. Silloin kirjastossa ei ole henkilökuntaa, mutta asioimaan pääsee kirjastokortin ja pin-koodin avulla. Omatoimikäytön ikäraja Jyväskylässä on 18 vuotta.
Järjestyshäiriöt ja varastelu huolettivat kokeilun alkaessa, mutta kolmen vuoden aikana on huomattu, että kirjaston käyttäjään voi luottaa epäiltyä enemmän:
– Aluksi henkilökunta siivosi näkyviltä helposti mukaan lähtevää tavaraa ja tietokoneita. Nyt on huomattu, ettei semmoiselle ole mitään tarvetta. Mitään järjestysongelmia ei ole ollut, Laitinen-Kuisma kiittelee.
• Matintupa, Minna: Hys hys historiaan – Kirjastoista eloisia olohuoneita (https://yle.fi/uutiset/3-10065987)
Yle Uutiset, 2018-02-09.
Olen kuullut että muualla järjestys on ollut toinen: Ensin kirjastojen asiakkaiksi on ilmaantunut uudenlaista nuorisoa, ja käytännöissä on joustettu myötäilemään uudistuneen asiakaskunnan mukaan.
Kirjastoista on tullut kuin kännyköitä, joissa on myös sellainen ominaisuus ja jäänne historiasta, että niillä voi myös soittaa puheluita. Tiesitkö, että kirjastoista saa lainata kirjojakin, sieltä vauvajumppa huoneen ja kahvilan vierestä, ennen kudontapiirin huonetta olevasta hyllystä. Ja, vieläpä ilmaiseksi!
Ennen se oli ainoa paikka jossa turpa pidettiin kiinni ja juuri siksi suosittu.
Turhaa tuohon mitään on sanoa, apinointi on vallassa ja ääntä pitää pitää.
Miksi joka paikan pitää olla joku olohuone tai oleiluhuone. Nyt niitä ovat ostarit, keskustas, uimahallit yms. Eli basaarimeininki joka paikkaan. Itse arvostan hiljaisuutta ja kun kaupunki muutenkin on kovin meluisa paikka niin olisi se mukava kun olisi hiljaisuuden saarekkeita kodin lisäksi. Tuota "olohuone" termiä pyritään viemään joka paikkaan missä rauhallisten ihmisten tavat törmäävät ei niin rauhallisten ihmisten "rikkaampien" ihmisten tapoihin.
Ei saamari sentään.
Tuossahan vain annetaan virallinen lupa henkilökunnalle olla puuttumatta hersyvään ja pirskaltelevaan monikulttuuriseen äbäläwäbälään.
Venytetään sääntöjä, niin kirjastotädin ei tarvitse puuttua mihinkään, minkä hän kokee uhkaavaksi. Menepä huomauttamaan älämölöstä kulmahousuporukalle, tai kikkaratukkajengille, että sitä musiikkia ei saisi soittaa ihan niin lujalla. En minäkään menisi ilman koulutusta, suojavarustusta sekä asiaankuuluvaa kättä pidempää.
Nyt asiakkaat, jotka haluavat keskittyä kirjaston perusajatukseen, eli kirjoihin, ohjataan jonnekin nurkkaan erilliseen tilaan häpeämään.
Kirjastolaitos on yksi kulmakivistä, jonka päälle ollaan rakennettu maailman paras maa. Toinen nurkkakivi on ollut journalismi ja sananvapaus.
Mitäs sitten? Sharia-laki rinnakkaiskäytännöksi ja aina edelle, jos toinen osapuoli on muslimi.
Hämmentävää, miten nopeasti tämä maa on nostettu jaloilleen sadassa vuodessa. Vielä hämmentävämpää on se nopeus, jolla muutamat kansan itsensä valitsemat päättäjät pystyvät tuhoamaan kaiken neljässä vuodessa.
Kirjastot nielee musta aukko.
Tämmöisistä uutisista sitä ymmärtää tulleensa wanhaksi. Kaippa se muutos on välttämätöntä ja ihanaakin vielä. Vaan olivat antaneet meidän papparaisten kuolla pois tätä surkeutta näkemättä.
Ovela temppu politikoilta. Ovat huomanneet että kirjastot on menetetty, ja entiset asiakkaat valittavat. Nyt sitten kertovat että ei suinkaan ole menetetty, vaan kirjastot ovat mutttuneet uuden "asiakaskunnan" myötä.
Vaimoni, se "kirjastopeto", jota paikalliset uusnatsit tervehtivät ojennetuin käsivarsin, on todennut, ettei toistaiseksi ravikansan edustajista eikä karvaranteista ole ollut huolen häivää, kun tietää kenelle aina ensimmäisen sikailun jälkeen soittaa tapahtuneesta. Molempien ryhmien klaanipäälliköt tai klaaniemot hoitavat asiat kotipuolessa kuntoon ja informoivat kirjastoakin, että homma on hoidettu. Ja tosiaan, kuluu yleensä viisi-kuusi vuotta ennen kuin uudet "sankarit" kokeilevat "kirjastopetojen" kykyä olla perillä ajankohtaisista klaanien nokkimisjärjestykseen liittyvistä yksityiskohdista. Toki tällaisen ilmapiirin luomisessa kirjastoon on ollut auttamassa uusnatsien katumöykkä, venäläisten joukkovoima ja "pitäjien miesten" maastopukuinen katu-uskottavuus. Kieltämättä sinänsä aika hupaisaa on se, että valtuustosalissa kaikkein suurinta ääntä sivistyksen ja koulutuksen puolta pitävät ovat kaikkein hiljaisimpia, jopa paheksuvia, kun taataan käytännön luovin toimin kirjaston lukurauha.
Voisivat saman tien heivata kirjat kaatopaikalle ja tuoda tilalle säkkituoleja ja vesipiippuja.
Quote from: Billy Hill on 09.02.2018, 14:07:34
Voisivat saman tien heivata kirjat kaatopaikalle ja tuoda tilalle säkkituoleja ja vesipiippuja.
Tappiomielialan lietsominen on aina ja kaikkialla vain vastustajan auttamista. Perusteeton tappiomielialan lietominen jotakin vielä karmeampaa.
Vaikka pääkaupunkiseudun ja kasvukeskusten kirjastot menetettäisiinkiin, pitkin Suomea riittää vielä kirjastoja satamäärin.
Muuttakaa sinne, missä vielä kirjastoja arvostetaan.
Quote from: JJohannes on 12.10.2017, 23:08:09
Mitäköhän minulle sanottaisiin, jos menisin kaveriporukan kanssa vaikka Irakissa jonnekin madrassan kirjastoon, jossa uskonoppineet yrittävät vaivalla opetella koraania ja haditheja, ja alkaisin siellä jutella kavereideni kanssa suureen ääneen musiikista, elokuvista, perhe-elämästä ja ajankohtaisista uutisista? Onko todella niin, että islamilaisten maiden kulttuureihin ei kuulu hiljaisuus ja keskittyminen kun opiskellaan? Vai olisiko niin, että tuota konseptia ei vain noudateta länsimaissa, koska länsimaisten asioiden opiskelua ei arvosteta?
Ainakin Bagdadin uusi kirjasto on tunnettu siitä, että siellä on huomioitu erinomaisesti kävijöiden tarve olla omissa oloissaan.
Suomi kuuluu jälkisivistyneeseen maailmaan, jossa lukutaito on romahtamassa, joten täällä kirjastolla on erilaisia tehtäviä. Muualla ei ehkä vielä olla edes sillä tasolla, että kirjaston pääasiallinen tehtävä olisi tarjota mahdollisuus lukea roskadekkarit ja sarjakuvat ilmaiseksi, mutta Suomessa etsitään vähemmän aivoja rasittavia vaihtoehtoja tällaisillekin harrastuksille.
Quote from: kelloseppä on 09.02.2018, 14:14:44
Quote from: Billy Hill on 09.02.2018, 14:07:34
Voisivat saman tien heivata kirjat kaatopaikalle ja tuoda tilalle säkkituoleja ja vesipiippuja.
Tappiomielialan lietsominen on aina ja kaikkialla vain vastustajan auttamista. Perusteeton tappiomielialan lietominen jotakin vielä karmeampaa.
Vaikka pääkaupunkiseudun ja kasvukeskusten kirjastot menetettäisiinkiin, pitkin Suomea riittää vielä kirjastoja satamäärin.
Muuttakaa sinne, missä vielä kirjastoja arvostetaan.
Arvostan kirjoja ja arvostin ennen pääkaupunkiseudun ennen hyvin sivistyksellisen tehtävänsä täyttäneitä ja rauhallisia kirjastoja. Nyt nämä kirjastot ovat muuttumassa - ja melkoiselta osalta peruuttamattomasti muuttuneet - monikulttuurisiksi "olohuoneiksi" - tai tarkemmin sanoen mölyhuoneiksi - joissa on kyllä mölyä ja vetelehtijöiden edustamaa monikulttuuria, jota tarkoituksella vauhditetaan tuomalla sinne kaikenlaista "maahanmuuttajille" tarkoitettua häppeninkiä, mutta yhä vähemmän ja vähemmän kirjoja.
Tämä kaikki ilman minun lietsomistani ja hyväksyntääni.
En kuitenkaan aio muuttaa pääkaupungista minnekään, vaan kirjastojen sijaan käytän Helsingin hyviä antikvaareja, vielä toistaiseksi hyvin toimivaa Akateemista kirjakauppaa ja Kansalliskirjastoa, eli entistä Helsingin yliopiston kirjastoa.
Kirjastomölyäminen ei varmisti sinällään kuulu mihinkään kulttuuriin. Se kertoo kunnioituksen puutteesta suomalaisia ja suomalaista kulttuuria kohtaan. Kirjaston pilaaminen ei haittaa, koska herrakansalle ei suomalaisten kokemuksilla ole mitään väliä. Kirjastomöly on sitä rasismia.
Kertoo myös hyvin millaisen asennekasvatuksen pallerot ovat kotona saaneet vääräuskoisia kohtaan.
Quote– Ihmisten rytmi on muuttunut iltapainotteiseksi, Jyväskylän kirjastotoimenjohtaja Laitinen-Kuisma toteaa.
Ihmisillä tässä varmaan viitataan kirjaston uusiin 'asiakkaisiin', mölyapinoihin. Lystin maksaja eli työssä raatava kantaväestöläinen jatkaa kyllä edelleen päiväpainotteisessa rytmissä kun kello säikäyttää joka arkiaamu kuudelta hereille.
^
Niijuu, vaan kun akakoomiset yhteiskuntataiteilijat, eivätkä edistyneemmät etnisyydet taida oikein meitä duunareita pitää ihmisinä.
Me olemme koneen osia, koneen noka tuottaa niitä veroeuroja joilla elätetään koomikot ja etnisyydet.
Ne vievät suvivirren, tiernapojat, joulujuhlan, kafferikiitäjän, Itäkeskuksen, katurauhan, uimahallit, kirjastot - milloin tämä hulluus saa huippunsa?
Miksi, oi miksi täällä pitää jatkuvasti väistyä ja antaa tilaa tuommoisille tavoille, miksi se tehdään ilman yritystä selvittää sitä, mitä mieltä tavallinen suomalainen ja tämän lystin kustantaja on? Miksi niin tärkeät kirjastotkin pitää uhrata näille, jotka eivät sitä lukemista arvosta? Kun jatkuvasti vaan joustetaan ja luovutetaan ja antaudutaan metelin ja röyhkeyden edessä, seuraa siitä yhä kiihtyvämpi vieraiden tapojen ja aatteiden maihinnousu kulttuuriimme.
Mitä vaaditaan muutettavaksi seuraavana - kauppojen lihatiskit taitavat olla jonossa ensimmäisenä!
Miksi tämä kansa on niin degeneroitunutta, älyllisesti laiskaa ja mukavuudenhaluista, että se ei tajua, että sitten kun se tajuaa, on myöhäistä? MIKSI?
QuoteKirjat tekevät tilaa ihmisille
Kai nimikin sitten muutetaan ihmistöksi? Tai jopa älämölöstöksi. Ennenvanhaan oli sellaisiakin paikkoja kuin nuorisotalo jossa nuoret saattoivat viettää aikaa ja mikä parasta, häiritsemättä niitä jotka haluavat esim. opiskella.
Joo, myönnetään olen hieman vanhanaikainen. :-X
Tuskin Bagdadissa kirjastoja on, eiköhän siellä vielä mennä savitaulustoilla. Ja nuolenpääkirjoituksella, jota kuvan seinälläkin on.
Quote from: Parzival on 10.02.2018, 06:54:23
Kirjastomölyäminen ei varmisti sinällään kuulu mihinkään kulttuuriin. Se kertoo kunnioituksen puutteesta suomalaisia ja suomalaista kulttuuria kohtaan. Kirjaston pilaaminen ei haittaa, koska herrakansalle ei suomalaisten kokemuksilla ole mitään väliä. Kirjastomöly on sitä rasismia.
Kertoo myös hyvin millaisen asennekasvatuksen pallerot ovat kotona saaneet vääräuskoisia kohtaan.
Tuohon päälle "omaa kulttuuria" vahvistava
kotoutus ja kaikkeen suostuva alistuva asenne vajakeilta niin jatkossa ei ole kuin häviäjiä.
Quote from: Melba on 10.02.2018, 08:54:50
Miksi tämä kansa on niin degeneroitunutta, älyllisesti laiskaa ja mukavuudenhaluista, että se ei tajua, että sitten kun se tajuaa, on myöhäistä? MIKSI?
Ne miehet, joilla on todellista valtaa yli poliitikkojen, ovat ahneita, pahoja ihmisiä.
Naisilla on poliittista valtaa ja naisiin pystyy vaikuttamaan tehokkaasti säälin kautta.
Kansa on alistunut osaansa ja se pidetään kiireisenä niin, ettei se enää jaksa/ehdi miettiä syvällisemmin kehityskulkuja ja lopputulosta.
Quote from: dothefake on 10.02.2018, 08:58:09
Tuskin Bagdadissa kirjastoja on, eiköhän siellä vielä mennä savitaulustoilla. Ja nuolenpääkirjoituksella, jota kuvan seinälläkin on.
Miksi juuri Baghdad? Niiden ensimmäimen kirjasto on 800-luvulta ja Irakin ensimmäinen "kirjasto" vuodelta 2500 ennen ajanlaskun alkua. Siellä ollaan osattu lukea "himppasen" kauemmin kuin härmässä.
Tuskin katsoivat hyvällä älämölöä noissa "kirjastoissa".
Ei se paljon näytä auttaneen sivistyksen saralla. Mitä lieneekään ollut silloisissa savitauluissa teemana, orjien määriä ja satotilastoja jokien pinnan korkeuden vaihteluiden lisäksi?.
Quote from: Don Nachos on 10.02.2018, 09:15:03
Quote from: dothefake on 10.02.2018, 08:58:09
Tuskin Bagdadissa kirjastoja on, eiköhän siellä vielä mennä savitaulustoilla. Ja nuolenpääkirjoituksella, jota kuvan seinälläkin on.
Miksi juuri Baghdad? Niiden ensimmäimen kirjasto on 800-luvulta ja Irakin ensimmäinen "kirjasto" vuodelta 2500 ennen ajanlaskun alkua. Siellä ollaan osattu lukea "himppasen" kauemmin kuin härmässä.
Ei pitäisi sekoittaa ammoista arkistoa julkiseen kirjastoon, ja tuskinpa savitaulullekaan on huudettu.
Quote from: ämpee on 10.02.2018, 09:28:12
Quote from: Don Nachos on 10.02.2018, 09:15:03
Quote from: dothefake on 10.02.2018, 08:58:09
Tuskin Bagdadissa kirjastoja on, eiköhän siellä vielä mennä savitaulustoilla. Ja nuolenpääkirjoituksella, jota kuvan seinälläkin on.
Miksi juuri Baghdad? Niiden ensimmäimen kirjasto on 800-luvulta ja Irakin ensimmäinen "kirjasto" vuodelta 2500 ennen ajanlaskun alkua. Siellä ollaan osattu lukea "himppasen" kauemmin kuin härmässä.
Ei pitäisi sekoittaa ammoista arkistoa julkiseen kirjastoon, ja tuskinpa savitaulullekaan on huudettu.
Tarkoitus oli osoittaa kirjoittajan sivistymättömyys. Koulussa opetetaan noiden kulmien kirjallista historiaa. Kirjastoja siellä on edelleen, niillä alueilla mistä ISIS ei ole niitä polttanut. En tunne paikallista kirjastokulttuuria riittävästi että tietäisin miten siellä pitää käyttäytyä.
Se, että natsos yrittää epätoivoisesti todistaa Suomen kirjastojen täyttyneen sivistyneistöllä, on säälittävää.
Niin. Silloin kotikylässäni, impivaarassa, oli kunnankirjasto oli lukion rinnalla oleva sivistyksen keskus. Oli itsestään selvää, että kirjastossa vaalittiin hiljaisuutta, sillä muiden ihmisten - jotka lukivat lehtiä ja kirjoja kirjastossa, häiritseminen oli sivistymätöntä ja lapsellusta. Kyllä. Joskus paikalle tuli meluavia poikaporukoita, mutta nämä ymmärsivän hiljetä, kun heihin pelkästään kohdisti tiukan katseen. Toisinaan kirjastonhoitaja teki kuten työssään pitää, komensi pojat ulos.
Meillä Suomessa on ollut aina vallalla ajatus, että pääkaupunkiseudulla on maamme suurin sivistys. Muiden alueiden tulusi ottaa pääkaupunkiseudusta mallia - oli kyse sitten käyttäytymisestä tai ajattelutavoista. Ehkä näin joskus on ollut, mutta muutamaan vuosikymmeneen näin ei ole. Tuntuu, että sivistynyt elämäntapa löytyy maaseudulta. Ei ehkä ulkoa opittua kirjaviisautta, mutta ihmistapoja, käyttäytymistapoja ja muiden kunnioitusta löytyy - mutta toisaalta tiukkaa suhtautumista niihin, jotka terrorisoivat muita. Näistä on sivistys tehty.
Quote from: Veikko on 10.02.2018, 06:29:11
...
Tämä kaikki ilman minun lietsomistani ja hyväksyntääni.
En kuitenkaan aio muuttaa pääkaupungista minnekään, vaan kirjastojen sijaan käytän Helsingin hyviä antikvaareja, vielä toistaiseksi hyvin toimivaa Akateemista kirjakauppaa ja Kansalliskirjastoa, eli entistä Helsingin yliopiston kirjastoa.
Tässähän kirjastoihin tiivistyy tietyllä tavalla hyvin koko kupletin juoni:
Jos jäät pääkaupunkiseudulle, joudut tottumaan reaalisosialismissa valliinneeseen käytäntöön: kunnalliset ns. yleiset "kirjastot" olivat yleensä kokoelmiltaan varsin kehnoja, kun taas käsikirjastotyyppiset "kansalllskirjastot" tai tieteelliet kirjastot olivat maailman huipun tasoa.
Jos muutat pitäjille, muinainen suomalainen kansankoti ulottuu kirjastopalveluissa kotikylään asti kirjastoauton muodossa, ja toistaiseksi Varastokirjaston kaukolainapalvelun kautta, kokolemien taso on yleisten kirjastojen ehdotonta huippua maaimassa.
Hiljaisuuden vaatiminen kirjastoissa on yhtä rasistista, kuin hygieenisyyden vaatiminen sairaaloissa.
Quote from: Don Nachos on 10.02.2018, 10:01:45
Tarkoitus oli osoittaa kirjoittajan sivistymättömyys. Koulussa opetetaan noiden kulmien kirjallista historiaa. Kirjastoja siellä on edelleen, niillä alueilla mistä ISIS ei ole niitä polttanut. En tunne paikallista kirjastokulttuuria riittävästi että tietäisin miten siellä pitää käyttäytyä.
Jos Irak on niin ihana, sivistynyt ja kulttuuriltaan rikas miksi sieltä lappaa luku- ja kirjoitustaidotonta porukkaa monen turvallisen maan läpi vinkumaan tänne että on paskaa puuroa (raiskausten ja tappojen ohella)?
Miksi tuollaiset eivät pysy siellä oikeauskoisten paratiisissa missä saavat pitää meteliä omissa kirjastoissaan?
Se maassa maan tavalla jne...
Quote from: Don Nachos on 10.02.2018, 09:15:03
Quote from: dothefake on 10.02.2018, 08:58:09
Tuskin Bagdadissa kirjastoja on, eiköhän siellä vielä mennä savitaulustoilla. Ja nuolenpääkirjoituksella, jota kuvan seinälläkin on.
Miksi juuri Baghdad? Niiden ensimmäimen kirjasto on 800-luvulta ja Irakin ensimmäinen "kirjasto" vuodelta 2500 ennen ajanlaskun alkua. Siellä ollaan osattu lukea "himppasen" kauemmin kuin härmässä.
Tarkotatko, että jos joku on osannut joskus muinoin lukea, käyttäytyä tai muuten vaan elää soveliaasti, niin jälkeläisten ei tarvitse enää vaivautua moiseen?
Quote from: Don Nachos on 10.02.2018, 09:15:03
Quote from: dothefake on 10.02.2018, 08:58:09
Tuskin Bagdadissa kirjastoja on, eiköhän siellä vielä mennä savitaulustoilla. Ja nuolenpääkirjoituksella, jota kuvan seinälläkin on.
Miksi juuri Baghdad? Niiden ensimmäimen kirjasto on 800-luvulta ja Irakin ensimmäinen "kirjasto" vuodelta 2500 ennen ajanlaskun alkua. Siellä ollaan osattu lukea "himppasen" kauemmin kuin härmässä.
Se on Bagdad. Siellä lukutaitoprosentti alkaa seiskalla, täällä se on lähes sata.
Quote from: Ernst on 10.02.2018, 11:47:48
Se on Bagdad. Siellä lukutaitoprosentti alkaa seiskalla, täällä se on lähes sata.
Nimimerkki Don Nachoksen tarkoitus "oli osoittaa kirjoittajan sivistymättömyys", mutta hän onnistui osoittamaan vain omansa.
Quote from: Eino P. Keravalta on 12.10.2017, 17:11:42
Jos hiljaisuuden vaatiminen on rasismia, silloinhan tunnustetaan, että mölyäminen on joidenkin etninen piirre ja senkin toteaminen on taas - yllätys yllätys - rasismia.
Tämä on asian oleellinen ydin, jonka Eino nosti esille niin oivallisesti, että en malta olla toistamatta sitä.
Quote from: Ernst on 10.02.2018, 11:47:48
Quote from: Don Nachos on 10.02.2018, 09:15:03
Miksi juuri Baghdad? Niiden ensimmäimen kirjasto on 800-luvulta ja Irakin ensimmäinen "kirjasto" vuodelta 2500 ennen ajanlaskun alkua. Siellä ollaan osattu lukea "himppasen" kauemmin kuin härmässä.
Se on Bagdad. Siellä lukutaitoprosentti alkaa seiskalla, täällä se on lähes sata.
Tuo taitoprosentti on tosin täälläkin laskemassa, pääosin siksi, että "Baghdadista" ja muista vastaavista paikoista valuu tänne onnenonkijoita.
Vertauskuva: veli Nachos varmaan katsoo perintönsä ryypänneen entisen monimiljonäärin olevan jotenkin pätevämpi hoitamaan omaisuutta kuin ahkeruudella vaurastunut nousukas.
Quote from: Uretaanipusla on 10.02.2018, 08:56:33
Ennenvanhaan oli sellaisiakin paikkoja kuin nuorisotalo jossa nuoret saattoivat viettää aikaa ja mikä parasta, häiritsemättä niitä jotka haluavat esim. opiskella.
Kirjastomölyn salliminen on itseasiassa pahinta luokkavihamielisyyttä ja rasismia. Eliitin ja keskiluokan nuorilla on omat huoneet, tietokoneet ja ergonomiset ja hyvin valaistut työpisteet. Koulutetut vanhemmat osaavat auttaa läksyjen kanssa, ja nuorille sponssataan kehittäviä harrastuksia ja jopa kielimatkoja ja valmennuskursseja. Ylioppilaskirjoituksiin valmistautuvan kantisnuoren ei normaalisti tarvitse käyttää vapaa-aikaansa pikkusisarusten kaitsemiseen, sillä suomalaisperheissä on keskimäärin 1-3 lasta parin vuoden ikäeroilla, ja suurperheissäkin lastenhoitoa pidetään vanhempien velvollisuutena.
Rauhallisten lähikirjastojen tarjoamaa lukutilaa tarvitsevat siis eniten ahtaissa ja levottomissa asunnoissa asuvat köyhempien monilapsisten perheiden koululaiset. Toisinsanoen, ne maahanmuuttajataustaiset nuoret, jotka tahtoisivat menestyä opinnoissaan, kärsivät kaikkein eniten möykkäävistä maahanmuuttajista jotka tulevat kirjastoon vain viettämään aikaa. Samoin ne kantisnuoret, jotka perheen sosiaalisten olosuhteiden takia eivät voi opiskella kotona ja joilla ei ole varaa vaihtaa lukupaikkaa rauhalliseen mutta maksulliseen kahvilaan. Keskiluokkaiset koululaiset/opiskelijat voivat yksinkertaisesti siirtyä rauhalliseen kotiin tai kahvilaan lukemaan. Köyhillä ei ole vaihtoehtoa.
Kaikki on rasismia, paitsi mokutus.
QuoteSunniva Drake teki kirjastoista maahanmuuttajien olohuoneita – "Vastustus ei minua hetkauta"
Espoon kirjastopalveluiden aluejohtaja Sunniva Drake uskaltaa sanoa ja toimia. Hän on tehnyt töitä sen eteen, että Espoossa kirjastot ovat avanneet ovensa maahanmuuttajille ja ne kantavat merkittävän vastuun kotouttamistyöstä.
--
– Omia esimerkkejäni ovat olleet äiti ja isä, jotka olivat vahvoja ihmisiä. Sain kasvaa 8-henkisessä perheessä, Sunniva Drake perustelee.
--
– Vain arkkipiispa Kari Mäkinen on uskaltanut avata suunsa ja puhua arvoista.
--
On merkillistä, että nämä sanovat rohkeudeksi sitä, että huutavat ajan suosituinta agendaa muiden äänekkäiden huutajien kanssa.
Nämä ovat samanlaisia raukkoja kuin Heil Hitleriä käsi pystyssä yhdessä ruskeapaitojen kanssa huutaneet saksalaiset. Toki muitakin yhtäläisyyksiä on.
Quote from: Don Nachos on 10.02.2018, 09:15:03
Quote from: dothefake on 10.02.2018, 08:58:09
Tuskin Bagdadissa kirjastoja on, eiköhän siellä vielä mennä savitaulustoilla. Ja nuolenpääkirjoituksella, jota kuvan seinälläkin on.
Miksi juuri Baghdad? Niiden ensimmäimen kirjasto on 800-luvulta ja Irakin ensimmäinen "kirjasto" vuodelta 2500 ennen ajanlaskun alkua. Siellä ollaan osattu lukea "himppasen" kauemmin kuin härmässä.
Ja kuitenkin sieltä tungetaan tänne ihan pyytämättä, miksiköhän näin? Sivistyksen kehdosta junttilan perukoille...
Quote from: Don Nachos on 10.02.2018, 09:15:03
Niiden ensimmäimen kirjasto on 800-luvulta ja Irakin ensimmäinen "kirjasto" vuodelta 2500 ennen ajanlaskun alkua. Siellä ollaan osattu lukea "himppasen" kauemmin kuin härmässä.
Don Nachos taas los tupeloi jättämällä kertomatta, että taisi se lukeminen olla harvojen herkkua. Ja vataavanlaiseksi eliittiyhteiskunnaksi nachoilevat don tupelokset haluavat suomenkin. Ja sehän onnistuu esimerkiksi rajoittamalla kansansivistystä vaikka muuttamalla kirjastot yhteisöllisiksi äbäläwäbälää raikuviksi olohuoneiksi sambaleleille.
Heti manana.
Quote from: Veikko on 10.02.2018, 18:24:01
QuoteSunniva Drake teki kirjastoista maahanmuuttajien olohuoneita – "Vastustus ei minua hetkauta"
Espoon kirjastopalveluiden aluejohtaja Sunniva Drake uskaltaa sanoa ja toimia. Hän on tehnyt töitä sen eteen, että Espoossa kirjastot ovat avanneet ovensa maahanmuuttajille ja ne kantavat merkittävän vastuun kotouttamistyöstä.
En tiennytkään, että kirjastot olivat aikaisemmin net blankes. Mitenkä hengailu sisällä lämpimässä ja omassa porukassa edesauttaa kotoutumista yhtään sen enempää kuin hengailu ostarilla? Onneksi oman alueeni kirjasto on aivan normaalikirjasto eikä mikään mamujen "kotoutumis"keskus.
Quote from: Punaniska on 10.02.2018, 09:13:29
Quote from: Melba on 10.02.2018, 08:54:50
Miksi tämä kansa on niin degeneroitunutta, älyllisesti laiskaa ja mukavuudenhaluista, että se ei tajua, että sitten kun se tajuaa, on myöhäistä? MIKSI?
Ne miehet, joilla on todellista valtaa yli poliitikkojen, ovat ahneita, pahoja ihmisiä.
Mitäs tämä tarkoittaa??
Quote from: Veikko on 10.02.2018, 18:24:01
QuoteSunniva Drake teki kirjastoista maahanmuuttajien olohuoneita – "Vastustus ei minua hetkauta"
Espoon kirjastopalveluiden aluejohtaja Sunniva Drake uskaltaa sanoa ja toimia. Hän on tehnyt töitä sen eteen, että Espoossa kirjastot ovat avanneet ovensa maahanmuuttajille ja ne kantavat merkittävän vastuun kotouttamistyöstä.
--
– Omia esimerkkejäni ovat olleet äiti ja isä, jotka olivat vahvoja ihmisiä. Sain kasvaa 8-henkisessä perheessä, Sunniva Drake perustelee.
--
– Vain arkkipiispa Kari Mäkinen on uskaltanut avata suunsa ja puhua arvoista.
On merkillistä, että nämä sanovat rohkeudeksi sitä, että huutavat ajan suosituinta agendaa muiden äänekkäiden huutajien kanssa.
Kommentoinkin tätä jo viime vuonna:
Sunniva Drake teki kirjastoista maahanmuuttajien olohuoneita (http://suomaliansanomat.blogspot.fi/2017/10/sunniva-drake-teki-kirjastoista.html)
QuoteOlen ennenkin kirjoittanut tapauksesta nimeltä Sunniva Drake. Törmäsin äsken sattumalta tähän muutaman kuukauden takaiseen artikkeliin, jossa tämä mokuttaja suorastaan ylpeilee kirjastojen muuttamisesta somalien yms. maahanmuuttajien mellastuspaikoiksi:
QuoteSunniva Drake teki kirjastoista maahanmuuttajien olohuoneita
"Vastustus ei minua hetkauta"
Suomen PEN myönsi vuoden 2017 sananvapauspalkinnon kirjastopalveluiden aluejohtaja Sunniva Drakelle. Hän teki Espoon kirjastoista maahanmuuttajien olohuoneita
Siis tällainen mokuttaja, joka vastustaa kaikkea maahanmuuttokriittisyyttä ja siten vastustaa sananvapautta, on saanut sananvapauspalkinnon. Orwell pyörii haudassaan.
...
Quote
QuoteVihapuhe jatkuu siihen asti, kunnes suuri ääni sanoo, että "tämä ei käy".
Sunniva Drake tarkoittaa "vihapuheella" kaikkea maahanmuuttokriitikkiä ja toivoo, että joku "suuri ääni" eli suuri johtaja eli Isä Aurinkoinen tai Isoveli kieltää kaiken kansalaiskeskustelun. Tällainen stalinisti on saanut sananvapauspalkinnon. Orwell pyörii haudassaan.
...
Quote
QuoteEtenkin Leppävaaran kirjasto on kulttuurien sulatusuuni. Kirjastoissa on järjestetty maahanmuuttajien ja kantaväestön välisiä keskustelutilaisuuksia. Kielikahviloissa tavalliset suomalaiset opettavat suomea maahanmuuttajille. Aivan kaikki eivät näe toimintaa positiivisena.
– Välillä tulee kirjallistakin palautetta, mutta vastustus ja ongelmat eivät minua hetkauta, Drake kuittaa.
– Minulla on missio ja rakastan haasteita. Selitän sekä henkilökunnalle että asiakkaille, miksi toimimme näin.
Sunniva Drake siis vastustaa tavallisten suomalaisten ihmisten mielipiteitä, koska hänellä on ideologinen missio, jota hän toteuttaa kirjastonjohtajana, vaikka se ei lainkaan kuulu hänen toimenkuvaansa.
Sunniva Drake on ristiretkellä suomalaisia vastaan. Sunniva Drake on sodassa Suomen kansaa vastaan.
Quote from: HDRisto on 10.02.2018, 09:27:31
Ei se paljon näytä auttaneen sivistyksen saralla. Mitä lieneekään ollut silloisissa savitauluissa teemana, orjien määriä ja satotilastoja jokien pinnan korkeuden vaihteluiden lisäksi?.
Savitauluaikakaudesta en tiedä, mutta Islamin kultakaudella -- vuosina 700-1000 jälkeen Jeesuksen syntymän -- nimenomaan Baghdad oli koko maailman tieteen keskus. Siellä säilöttiin antiikin kreikan viisaudet ja käännettiin arabiaksi; euroopassa elettiin siihen aikaan ruttojen ja kansainvaellusten aikaa, ja täällä ei sivistyksellä ylpeilty. Näiden arabialaisten käännösten pohjalta sittten renesanssi aikana Aristoteleen, Platonin ja muiden filosofien teokset jälleen käännettiin eurooppalaisen ihmisen ymmärtämälle kielelle. 1900-luvulla Suomen kirjastoissa oli näiden klassikoiden lisäksi myös paljon muuta hyvää tieteellistä luettavaa. Nyt ollaan siirtymässä monikulttuurisuuden rappioaikaan ja hyvät kirjat viedään rouhimolle; lukuunottamatta näitä antiikin klassikoita, joista jopa suvakit pitävät, koska niitä käpistelemällä voi tuntea olevansa viisas ja sivistynyt.
On siis täysin väärin syyttää muinaisia arabeja meidän nykyisestä rappiostamme. On myös väärin syyttää nykyisiä arabeja siitä; eivät he omissa maissaan anna häiriköiden häiriköidä, vaan heittävät kirjastossa meluavan häirikön ulos ja potkut perään. Ja miksi meidän ylipäätään pitäisi olla lainkaan kiinnostuneita siitä, mitä lähi-idässä ihmiset puuhailevat? Ainoa, jota voimme nykyisestä kirjastojemme rappiosta syyttää, on omat sosialistimme ja sosialismin synnyttämä rappio. Se on myös ainoa asia, jonka pitäisi meitä kiinnostaa. Trumpia soveltaen voisi sanoa, ettei Irak lähetä tänne väestönsä parhaimmistoa. Mutta sekin aines, joka tänne lähetetään, pystyisi kyllä paljon parempaan käytökseen, jollei sosialismi sallisi -- ja suorastaan palkitsisi -- meluamisesta ja pahanteosta. Sosialismi on saatanasta.