https://www.youtube.com/watch?v=x72w_69yS1A
https://www.youtube.com/watch?v=GwNgwQiRRAc
https://www.youtube.com/watch?v=AOAtz8xWM0w
https://sputniknews.com/russia/201612251048969134-tu154-plane-crash/ :
Disappeared Russian TU-154 Aircraft Possibly Crashed in Mountains – Source
Read more: https://sputniknews.com/russia/201612251048969134-tu154-plane-crash/
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005020921.html :
Quote
Venäläinen sotilaskone putosi Mustaanmereen matkalla Syyriaan – kyydissä Puna-armeijan kuoro
Puna-armeijan kuoron oli määrä esiintyä uudenvuodenjuhlissa Hmeimimin lentotukikohdassa Syyriassa
Turmakone nousi ilmaan Adlerin lentoasemalta Sotšin liepeiltä ja putosi Mustaanmereen, joka näkyy myöhemmin joulupäivänä otetussa kuvassa taustalla. (KUVA: KAZBEK BASAJEV / REUTERS)
Tommi Hannula HS Pekka Hakala HS
Julkaistu: 25.12. 7:21 , Päivitetty: 25.12. 11:11
VENÄLÄINEN sotilaslentokone putosi Mustaanmereen jouluaamuna kello 5.40, seitsemän minuuttia sen jälkeen, kun se oli noussut ilmaan Adlerista Sotšin liepeiltä. Onnettomuuden syytä ei sunnuntaina aamupäivällä tiedetty.
Puolustusministeriön julkaiseman matkustajalistan mukaan Tupolev Tu-154-koneessa oli 92 ihmistä. Heistä 64 kuului Aleksandrovin yhtyeeseen, joka tunnetaan paremmin Puna-armeijan kuorona. Uhrien joukossa oli myös kuoron johtaja Valeri Halilov.
Puna-armeijan kuoro matkusti turmakoneella
Valtaosa turmakoneen osista löytyi merestä Sotšin edustalta, kuuden kilometrin päästä rannasta. Uutistoimisto Interfax kertoi kymmeneltä Suomen aikaa, että ruumiita on löytynyt merestä seitsemän.
MINISTERIÖN mukaan kone oli matkalla Syyriaan Latakian maakuntaan. Aleksandrovin yhtye on Venäjän armeijan virallinen kuoro-, orkesteri- ja tanssikokoonpano. Sen oli määrä esiintyä uudenvuodenjuhlissa Hmeimimin lentotukikohdassa Syyriassa.
Puna-armeijan kuoro muistetaan Suomessa muun muassa esiintymisestään Leningrad Cowboys -yhtyeen kanssa Senaatintorilla Helsingissä kesällä 1993.
Koneessa oli kahdeksan hengen miehistö, kahdeksan sotilasta ja yhdeksän journalistia. Televisiokanavat Pervyi kanal, NTV ja Zvezda kertoivat toimittajiensa sekä kamera- ja äänmiestensä olleen turmakoneessa.
Puolustusministeriö vahvisti, että koneessa matkusti myös lastenlääkäri Jelizaveta Glinga, joka tunnetaan paremmin nimellä Tohtori Liza. Julkkislääkäri johti Oikeudenmukainen apu -nimistä säätiötä, joka on auttanut Moskovan katulapsia ja on järjestänyt sairaalahoitoa Itä-Ukrainan lapsille.
Venäjän ilmavoimat on tukenut Syyrian sodassa Syyrian hallituksen joukkoja syksystä 2015 lähtien.
ARVELUT turman syystä alkoivat heti onettomuuden jälkeen. Venäjän parlamentin ylähuoneen edustaja ilmoitti, että ensimmäisten selvitysten perusteella kyse ei ollut terrori-iskusta vaan pikemminkin teknisestä viasta.
Mustallamerellä oli onnettomuushetkellä meneillään venäläisten tiedotusvälineiden mukaan ilmasotaharjoitus.
Puolusministeriö lähetti aamupäivällä tutkimusryhmän Moskovasta onnettomuuspaikalle. Puolustusministeri Sergei Šoigu antoi samaan aikaan presidentti Vladimir Putinille selonteon tapahtumista.
Itkien. Lapsuuteni "Voitokkaan Puna-armeijan" muistoksi.
Osanotto Venäjän kansalle ja uhrien omaisille.
Ensin myrkkyviina-kuolemat ja nyt lentokone tippuu alas, jälleen kerran. Mikäs siinä, en kyllä nousisi venäläiseen lentokoneeseen.
Kuoron päälaulaja Vadim Ananiev säilyi kuitenkin hengissä, kun myöhästyi lennolta vaimonsa synnytyksen takia.
Puna-armeijan kuoro edusti L Cowboys'in yhteisesiintymisessä parasta suomalais-neuvostoliittolaista yhteistyötä sitten Seppo Heikinheimon.
Varmastikin, etenkin sellaisille ulkomaalaisille, kuten suomalaisille, jotka kokevat Venäjän itselleen läheiseksi, tämä aamu-uutinen oli shokki.
Omassa mielesssäni vertautui välittömästi länsimielisten shokki NY:n kaksoistornien tuhosta.
Minulla aamukahvia juodessani tuhoutui omat kaksoistornini. Ihan totta: hetken epäilin Jumalan olemassaoloa, en käsittänyt kuinka Jumala voi sallia tällaisen kulttuurisen symbolin täystuhon! Ääneen kirosin koko Syyrian, jonka laillista hallitusta puolustamassa Venäjän armeija on ollut. Tämä oli sen hinta! Suru on ollut suuri. Olen seurannut Venäjän uutisia, katsonut linkkejä ja tuubeja kuoron esiintymisistä, itkenyt.
Lohdullista on, että Puna-armeijan kuoro on suuri organisaatio, se ei kokonaan tuhoutunut, mutta kolmas osa kuitenkin... Laulajia, tanssijoita. Soittajia ei ilmeisesti ollut mukana.
Koneen uhreja olivat myös miehistö, medioiden toimittajia, hyväntekijä nainen.
Puna-armeijan kuoro edustaa ainutlaatuisuutta. Se on vanha, NL:n aikainen, se edustaa musiikillista korkeatasoisuutta, on venäläispatrioottinen, sympaattinen kuoro.
Äärimmäisen valitettava tapaus ja nöyrimmät valittelut kaikille onnettomille!
Oli onnettumuuden syy sitten mikä tahansa BUK, lentäjien virhe, tekninen ongelma yms, voidaan kuitenkenkin esittää yksi suuri kysymys.
Miksi Venäjällä lentoturvallisuus on sitä mitä se on?
Miksi Aeroflotilla ei ole muita kuin Boeing ja Airbus -koneita?
Tosin Aeroflot on Putin käskyllä joutunut tilaamaan myös kotimaista valmistetta.
Seuraavaa artikkeli kertoo paljon syitä venäläisen lentokonevalmistuksen ongelmista
http://www.nytimes.com/2016/12/24/business/russia-grounds-sukhoi-superjet-safety-concerns.html?_r=0
On ilmennyt että Sukhoin tehtaalla on työskennellyt ns valeinsinöörejä joilla on väärennetyt tutkintotodistukset.
"Safety concerns with the Superjet, Russia's first post-Soviet passenger plane, emerged soon after its introduction in 2008. Embarrassingly, dozens of employees at the Sukhoi plant in Siberia were discovered to have faked their university engineering diplomas."
Tämä kyseinen Sukhoi Superjet oli promomatkalla Indonesiassa sillä seurauksella että syöksyssä kaikki saivat surmansa.
http://www.nytimes.com/2012/05/10/world/asia/russian-aircraft-vanishes-from-radar-during-promotional-flight.html
Finnairkin on käyttänyt näitä supereita "turvallisin mielin"
http://yle.fi/uutiset/3-9043740
Venäjän ilmailun onnettomuuksista voisi kirjoittaa pitkän listan.
Se lisäksi että yleinen typeryys ja korruptio vähentää lentoturvallisuutta niin kuolettava soppa syntyy kun lisätään rahapula jollainen Venäjällä nyt on. Syyrian sota nielee varoja ja vientituotteiden hinnat ovat hyvin alhaalla.
Ikävä asia mutta ei yhtään yllättävä vaan venäläisiin olosuhteisiin nähden jopa odotettava tapaus.
Miksi sama sama asia tapahtuu uudestaa ja uudestaan?
Olisikohan terroriteko. Minuutteja nousun jälkeen molskahtaa mereen lähettämättä hätäkutsua. Olivatten Syyriaan menossa. Isiksen kannattaisi ilmoittautua pommin asettajaksi, vaikka ei olisikaaan sen tekosia.
Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 25.12.2016, 16:24:17
Olisikohan terroriteko. Minuutteja nousun jälkeen molskahtaa mereen lähettämättä hätäkutsua. Olivatten Syyriaan menossa. Isiksen kannattaisi ilmoittautua pommin asettajaksi, vaikka ei olisikaaan sen tekosia.
Voihan se niinkin olla. Viranomaiset ovat toistaiseksi vahvasti vihjanneet teknisestä viasta.
Konetyypillä on synkkä historia ja 2011 venäläiset viranomaiset päättivät että konetyyppi poistetaan liikenteestä.
https://www.nrk.no/urix/800-har-dodd-i-ulykker-med-denne-flytypen-de-siste-16-ara-1.13291693
Quote from: Mika Mattaa on 25.12.2016, 15:51:10
Puna-armeijan kuoro edusti L Cowboys'in yhteisesiintymisessä parasta suomalais-neuvostoliittolaista yhteistyötä sitten Seppo Heikinheimon.
Puna-armeijan kuoro taisi olla niitä harvoja Neuvostoliiton aikaansaannoksia jota kannatti esitellä.
Viiden uutisissa haastateltu venäläinen sotilashenkilö seisoi karttanäytön edessä, siinä näytti olevan Sotsista nousseen lentokoneen reitti.
Sen perusteella lentokone on ollut tekemässä U-käännöstä heti meren yllä palatakseen kentälle. Mikäli kuva tosiaan esitti koneen reittiä, niin miehistö on havainnut ongelman ja yrittänyt tehdä jotain, vaan kuten tavallista, eivät ole ehtineet ilmoittaa siitä lennonjohdolle ennen kuin oli jo liian myöhäistä. Osanottoni, vaikka puna-armeija olikin Suomen verivihollinen niin nämä laulajat eivät enää sitä puna-armeijaa edustaneet. Venäläisten sotaballadit ja laulut ovat kaikkea mahtipontisuuden ja haikeuden väliltä, sellaisia ei tule mistään muualta.
Kone oli jälleen putolev jolla on surullinen historia. Mm Puolan presidentti kuoli vastaavan konetyypin maahansyöksyssä.
Katselin juuri netistä Alexandrov Ensemble - whole konsert, vuodelta 2009.
Olen päivän aikana kuoroa ja tanssijoita katsoessa itkenyt, että tuokin ihana esilaulaja on kuollut, kunnes äsken näin laulajan nimen: Vadim Ananiev!
Vadim siis myöhästyi lennolta vaimonsa synnytyksen vuoksi. Tosi Joulunlapsi pelasti isänsä hengen ryhtymällä syntymään aivan oikealla hetkellä!
Tässä surussa edes jotain onnellista! :)
Quote from: Mika Mattaa on 25.12.2016, 15:51:10
Puna-armeijan kuoro edusti L Cowboys'in yhteisesiintymisessä parasta suomalais-neuvostoliittolaista yhteistyötä sitten Seppo Heikinheimon.
Minkälaista yhteistyötä Hesarin musiikkitoimittaja ja Suomalaisuuden liiton pj Heikinheimo teki Neuvostoliiton kanssa? En tuollaisista kuvioista muista kuulleeni, vaikka joskus hyvin kauan sitten luinkin sen Mätämunan Muistelmat -kirjan.
Konetyyppiä on tehty jo 60-luvulta saakka, mutta tämä yksilö on rakennettu 1983.
Se kävi huollossa juuri syksyllä.
"The Tu-154 is a Soviet-designed, three-engine passenger aircraft. The Russian Defense Ministry said the plane that crashed in the Black Sea was manufactured in 1983 and underwent scheduled maintenance this fall, the news agency Interfax reported."
http://www.wsj.com/articles/russian-military-plane-missing-after-takeoff-from-sochi-1482645575
Kaikille jotka ovat seuranneet Admiral Kuznetsovin matkaa ei ole tullut epäselväksi että venäläiset ottavat jatkuvasti riskejä jotka hyvin näyttävästi ja säännöllisesti toteutuvat.
Kirjaimellisesti voidaan puhua venäläisestä ruletissa.
Russia Today raportoi asiasta tyyliin että kyllä ne länsikoneetkin tippuvat.
Aivan varmasti mutta eri (maiden) lentoyhtiöllä on erilainen turvallisuushistoria.
https://www.rt.com/news/371706-russia-tragic-plane-crashes/
Arvelen että kuoron piti mennä juhlistamaan Venäjän asevoimien "kunniakasta" voittoa syyrialaisista kapinallisista. Triumfin sijaan tuli suuri suru.
Tuohon käännös takaisin kentälle-juttuun kuolevat yleensä parhaat lentäjät ja lennonopettajat. He ovat niin hyviä lentäjiä, etteivät fysiikan totuudet koske heitä.
Quote from: Nuivinator on 25.12.2016, 18:58:33
Quote from: Mika Mattaa on 25.12.2016, 15:51:10
Puna-armeijan kuoro edusti L Cowboys'in yhteisesiintymisessä parasta suomalais-neuvostoliittolaista yhteistyötä sitten Seppo Heikinheimon.
Minkälaista yhteistyötä Hesarin musiikkitoimittaja ja Suomalaisuuden liiton pj Heikinheimo teki Neuvostoliiton kanssa? En tuollaisista kuvioista muista kuulleeni, vaikka joskus hyvin kauan sitten luinkin sen Mätämunan Muistelmat -kirjan.
Kyllähän klasarimusiikin saralla sekä varsinkin kansanmusiikin osalta yhteistyö Neuvostoliiton kanssa oli aikoinaan erittäin aktiivista, lisäksi kulttuuripersoona Heikinheimo oli vakiokävija mm. Pietarin baletissa ja konserteissa jotka olivat silloin euroopan korkeatasoisimpia ja tätäkautta mukana Neuvostoliiton musiikkikulttuuripiireissä vakiokävijänä ja suomen yhteytenä.
Heikinheimo osasi myös venäjää sen verran sujuvasti ette tehtaili useammankin suomennoksen Venäläisistä säveltäjistä.
Quote from: dothefake on 25.12.2016, 19:38:43
Tuohon käännös takaisin kentälle-juttuun kuolevat yleensä parhaat lentäjät ja lennonopettajat. He ovat niin hyviä lentäjiä, etteivät fysiikan totuudet koske heitä.
Tämä lahjakkaiden ihmisten kompastuminen omaan lahjakkuuteensa, aliarvioimalla muita tekijöitä, on yleistä myös muilla aloilla.
Tuskin Gergijev olisi Suomen Mikkeliin tullut ilman Seppo seponseppoa ja hänen huvilaansa Hirvensalmella. Siellähän Gergijev ajoi kännissä amerikanraudan ojaan.
Nyt tuotu terrorismin mahdollisuus takaisin pöydälle, herkkupalahan tuo jihadisteille olisi ollutkin.
QuoteVenäläiskoneen putoamissyy täysin auki - terrori-isku on mahdollinen
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612252200045432_ul.shtml
Mustaanmereen lähellä Sotshia aamulla syöksyneen Venäjän armeijan koneen putoamissyy ei ole selvinnyt. Aiemmin tänään Venäjän puolustusvaliokuntalähde ehti sulkea pois terrorismin mahdollisuuden, mutta liikenneministeri Maksim Sokolovin mukaan sekin on ennenaikaista....
25 vuotta sitten laskettiin neukkulippu viimeisen kerran Kremlin tornista. Nyt upotettiin vihdoin Puna-armeijan kuoro. Kaipaamaan jäivät Putte I Putin ja Mato Valtonen.
Heikinheimo on ollut minun suuri innoittajani ruotsin kielen saralla.
Quote from: Nuivinator on 25.12.2016, 21:06:44
Heikinheimo on ollut minun suuri innoittajani ruotsin kielen saralla.
Sen surullisen tosiseikan vuoksi, että pakkoruotsin takia vain suhteellisen harvat suomalaiset ovat päässeet opiskelemaan näitä paljon tärkeämpiä kieliä.
Quote from: Nuivanlinna on 25.12.2016, 20:56:42
Nyt tuotu terrorismin mahdollisuus takaisin pöydälle, herkkupalahan tuo jihadisteille olisi ollutkin.
QuoteVenäläiskoneen putoamissyy täysin auki - terrori-isku on mahdollinen
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612252200045432_ul.shtml
Mustaanmereen lähellä Sotshia aamulla syöksyneen Venäjän armeijan koneen putoamissyy ei ole selvinnyt. Aiemmin tänään Venäjän puolustusvaliokuntalähde ehti sulkea pois terrorismin mahdollisuuden, mutta liikenneministeri Maksim Sokolovin mukaan sekin on ennenaikaista....
Olisiko yritetty kaapata? Joku henkilökunnasta alkanut kiljua Allahin suuruutta? >:(. Tsetseeni-loismatu ponkaissut tuolin takaa esiin?
Quote from: UgriProPatria on 25.12.2016, 21:48:47
Olisiko yritetty kaapata? Joku henkilökunnasta alkanut kiljua Allahin suuruutta? >:(. Tsetseeni-loismatu ponkaissut tuolin takaa esiin?
Tuskinpa profeetan poikia kyydissä on ollut, mutta jokin sabotaasi konetta lastatessa/tankatessa.
Quote from: Nuivanlinna on 25.12.2016, 21:52:57
Quote from: UgriProPatria on 25.12.2016, 21:48:47
Olisiko yritetty kaapata? Joku henkilökunnasta alkanut kiljua Allahin suuruutta? >:(. Tsetseeni-loismatu ponkaissut tuolin takaa esiin?
Tuskinpa profeetan poikia kyydissä on ollut, mutta jokin sabotaasi konetta lastatessa/tankatessa.
Koska kone teki äkkikäännöksen, mahd. havaittu vierasesine? Eikä tarvita profeetanpoikia jos joukkoon on ujuttautunut esim. valonnähnyt YLEn toimittaja, tai sen venäläinen käännynnäinen.
Jos kentälle palaamistyritys on totta, niin koneesta on hävinnyt tehot nousussa. Silloin pitää työntää eteen, jotta kone saa kiinni virtauksesta ja tehdä hallittu pakkolasku etumaastoon, tässä tapayksessa mereen, joka on paljon paskempi vaihtoehto, kuin tiheä metsä. Muuten kuolee.
Ihmeen uskollisia venäläiset ovat noille putoleveillensa. Ikäänkuin olisi jotenkin epäisänmaallista heittää nuo romut kaatopaikalle ja lentää sitten vaikka ulkomaalaisilla koneilla jos oma maa ei turvallisia koneita pysty tuottamaan.
Tuon konetyypin onnettomuushistoria on niin karua luettavaa että mistään sattumasta ei enää voi olla kysymys.
Mutta enemmänhän niillä on lennetty kuin pudottu, jälä shinä shiinä moiti.
Quote from: -PPT- on 25.12.2016, 22:16:46
Ihmeen uskollisia venäläiset ovat noille putoleveillensa. Ikäänkuin olisi jotenkin epäisänmaallista heittää nuo romut kaatopaikalle ja lentää sitten vaikka ulkomaalaisilla koneilla jos oma maa ei turvallisia koneita pysty tuottamaan.
Tuon konetyypin onnettomuushistoria on niin karua luettavaa että mistään sattumasta ei enää voi olla kysymys.
Tuossa on Tu-154.n korvaava kone, Irkut:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Irkut_MS-21
Tu-154.n versiot Tu-155 ja Tu-156 kävivät metaanilla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-154#Tu-155.2C_Tu-156
QuoteNow Russian aviation experts tonight voiced the fear that the Tu-154 was downed by terrorists, despite initial denials from senior Moscow figures that this could be the cause.
Major Andrey Krasnoperov, a top air force instructor pilot, said: "It is too suspicious that the aircraft after take off and during the gain in altitude... disappears from radar screens.
"This means that the engines were running correctly, the fuel was normal.
"If it had happened on the rise, the reason could be the fuel."
He feared that the crash of the three-engine Tupolev maybe similar to the Sinai air crash of October 2015 when an Airbus A321-231 bound from from Sharm El Sheikh International Airport, Egypt to Pulkovo Airport, St Petersburg disappeared from the sky.
In this case, Russian officials refused to believe it was terrorism before British intelligence gave them key clues pointing towards this.
"The plane, as it was in Sharm el-Sheikh, immediately lost speed and fell into spin position, uncontrolled," he said.
http://www.express.co.uk/news/world/747252/Russian-jets-grounded-before-military-crash-amid-terror-fears
Kun Venäjän media kertoo mahdolliseksi onnettomuuden syyksi teknisen vian tai linnun joutumisen koneen moottoriin eikä ohjaajan inhimillistä virhettä kuten tavallisesti, todellisen syyn täytyy olla todella merkittävä: koneessa on ollut pommi tai se on ammuttu alas. Lintuteoria taitaa kuihtua omaan mahdottomuuteensa; kun kone lentää meren yläpuolella, korkeutta pitää olla useita kilometrejä eikä siellä ole lintuja. Eikä kai tuon kokoluokan kone putoa, vaikka törmäisikin lintuun?
Terroritekoa puolustaisi myös teon näyttävyys: Puna-armeijan kuoro on matkalla Syyriaan viihdyttämään venäläisiä pommikoneiden miehistöjä ja niiden huoltohenkilöstöä.
Quote from: Mika Mattaa on 25.12.2016, 15:51:10
Puna-armeijan kuoro edusti L Cowboys'in yhteisesiintymisessä parasta suomalais-neuvostoliittolaista yhteistyötä sitten Seppo Heikinheimon.
Huvitti hieman kun uutisissa Pekka Gronowilta kysyttiin, ehkä hieman tarkoitushakuisesti, että mikä oli puna-armeijan kuoron huippuhetki suomalaisesta näkökulmasta katsottuna. Gronow sai väistetyksi ilmeisen ja sanoi että se oli Kalinka-laulun suosio molemmin puolin rajaa.
Mä olen samaa mieltä, on lähinnä nolostuttavaa katsoa puna-armeijan kuoroa jonkun kitsisen rokkibändin taustaryhmänä.
^ Oli siinä kumminkin enemmän tyyliä kuin kliseisessä sinfoniaorkesterissa.
Nousussa ollut meren päällä. Voinut osua lintuparveen tai sitten muu ongelma (rungon repeämä, hydrauliikka). Kokenut lentäjä (oli uutisten mukaan puikoissa) ei sakkauta (eikä kaartosakkaa) konetta edes yhdellä moottorilla lennettäessa. Korkeammalla lennettäessä ei yleensä lintuparvia ole. Vain yksittäisiä petolintuja on yli 10Km:ssä.
Alkoholi on myös mahdollinen osatekijä jos kerran bändin kuskina Venäjällä..
Tapauksessa havaittavissa joitain yhtymäkohtia aikaisempaan Egyptin matkustajakoneen terrori-iskuun.
Ensin kiistävät,sitten myöhemmin voi paljastua...
Pamaus kuulunu,eivät ole ehtineet ottaa yhteyttä,kappaleet levinneet laajalle alueelle...
http://www.aamulehti.fi/maailma/venalaismedian-uudet-tiedot-onnettomuuden-uhreja-ja-osia-etsitaan-105-neliokilometrin-alueelta-24164618/
En tiedä onko tämä video aito,mutta tämän väitetään liittyvän juuri tuohon koneeseen.
Pimeällä taivaalla näkyy välähdys;
https://www.youtube.com/watch?v=k-K52HANHZE
Yksi mahdollisuus siis olisi että kone olisi räjähtänyt terrori-iskun seurauksena,
tai jotain muuta terroriin liittyvää..jotakin siellä on kuitenkin kesken lennon sattunut joka turman on aiheuttanut.
Quote from: JKN93 on 26.12.2016, 01:42:32
Tapauksessa havaittavissa joitain yhtymäkohtia aikaisempaan Egyptin matkustajakoneen terrori-iskuun.
Ensin kiistävät,sitten myöhemmin voi paljastua...
Pamaus kuulunu,eivät ole ehtineet ottaa yhteyttä,kappaleet levinneet laajalle alueelle...
http://www.aamulehti.fi/maailma/venalaismedian-uudet-tiedot-onnettomuuden-uhreja-ja-osia-etsitaan-105-neliokilometrin-alueelta-24164618/
En tiedä onko tämä video aito,mutta tämän väitetään liittyvän juuri tuohon koneeseen.
Pimeällä taivaalla näkyy välähdys;
https://www.youtube.com/watch?v=k-K52HANHZE
Yksi mahdollisuus siis olisi että kone olisi räjähtänyt terrori-iskun seurauksena,
tai jotain muuta terroriin liittyvää..jotakin siellä on kuitenkin kesken lennon sattunut joka turman on aiheuttanut.
"Lentoreitin" mukaan kone kaartanut takaisin kentälle ennen maahan/veteen syöksymistä, joten kasassa kone on ollut ennen maahan tai veteen osumista.
Kun kyse on Venäjän uutisoinnista niin ei kyllä varmasti saada tietää mitä oikeasti tapahtui. Virallinen selitys tulee olemaan se mikä on Kremlille hyödyllisin.
En ihmettelisi jos koneessa olisi oikeasti ollut erikoisjoukkojen sotilaita ja kone putosi koska niiden koneet vain on niin huonossa kunnossa.
QuoteIt is too early to conclude what happened with this aircraft, but since I have been asked about this by email, here are my own, personal and provisional, thoughts:
Mechanical failure: unlikely. The Tu-154 is a three engine aircraft and an extremely strong beast. It's safety record is comparable to most aircraft of its time, even though it was often used in extreme conditions other aircraft types did not have to operate in. The Tu-154 had already taken enough altitude to attempt a return to base or even a water landing. The weather that day was good. Besides, the crew did not communicate any problem. Thus the disaster had to be instantaneous.
Fuel problem: unlikely. Fuel problems are always a prime suspect when a crash occurs, but even if the engines had suddenly experienced problems or even a full shutdown, the pilots would have had the time to report this. Also, like any other aircraft, the Tu-154 can glide and maneuver without power.
Bird strike: unlikely. I am not even sure that there have ever been a triple engine failure due to a bird strike but even if there has been, they crew could have reported it which it did not. And, again, the case of US Airways flight 1549 has shown that even a catastrophic birdstrike does not prevent a fully loaded airliner from attempting to land.
Pilot error: highly unlikely. The guys flying this aircraft where extremely experienced and while human error is always possible, it mostly results in situation were it can be reported. The Tu-154 was a very complex aircraft to operate and it had its weaknesses – but these were all very well known to the Russian crews and this crew was a very experienced one.
Missile: unlikely. The Tu-154 has three engines including one mounted over the top of the rear of the fuselage and a MANPAD type missile warhead does not have the kind of blast radius capable of taking out all three of them. As for bigger missiles, the Black Sea coasts of Russia is very tightly controlled by the Russian military and security services (as is the entire Black Sea) and to get that close to the city of Sochi would be risky and difficult.
Sabotage/bomb: most likely simply because all other causes are even less likely. True, this was a military aircraft with, supposedly, good security. Alas, I can confirm from personal experience that if you look Russian and speak Russian like a native and if you act the right way, military security in Russia is nowhere near as good as it should be. However, if you speak with an accent or look foreign, and that includes speaking with a Caucasian accent or looking like somebody from the Caucasus, you would have a much harder time beating the controls.
For all these reasons and even though it is way too early to speculate, my of preferred hypothesis is that it was a terrorist act executed by Ukrainian operatives. I hope that I am wrong and that I will be proven wrong in the next 24 hours but at this point in time, this appears to me as the most likely scenario.
http://thesaker.is/the-disaster-of-the-russian-military-tu-154-a-few-short-first-thoughts/
Tulihan se sieltä:
"For all these reasons and even though it is way too early to speculate, my of preferred hypothesis is that it was a terrorist act executed by Ukrainian operatives. "
Mikään ei sopisi Kremlille paremmin, kuin syytäminen Ukrainaa. Jos pistävät Terojen syyksi, niin mikä lienee selitys miten sotilaskoneet olisi niin huonosti suojattu että sinne voi ujuttaa pommin.
http://www.pprune.org/rumours-news/588730-tu154-out-sochi-missing.html
Tuolla olevan keskustelun mukaan Tu-154:llä on huono luotettavuustilasto. Onnettomuudesta tuntuu olevan vaikea saada täsmällistä tietoa. Keskustelijoilla ei ole oikein konkreettista materiaalia spekuloida putoamisen syytä.
Quote from: Ajattelija2008 on 26.12.2016, 10:18:20
http://www.pprune.org/rumours-news/588730-tu154-out-sochi-missing.html
Tuolla olevan keskustelun mukaan Tu-154:llä on huono luotettavuustilasto. Onnettomuudesta tuntuu olevan vaikea saada täsmällistä tietoa. Keskustelijoilla ei ole oikein konkreettista materiaalia spekuloida putoamisen syytä.
Eiköhän tämä ole normaali onnettomuus. Lentokoneen vika tai lentäjän virhe.
Quote from: Don Nachos on 26.12.2016, 10:03:59
Tulihan se sieltä:
"For all these reasons and even though it is way too early to speculate, my of preferred hypothesis is that it was a terrorist act executed by Ukrainian operatives. "
Mikään ei sopisi Kremlille paremmin, kuin syytäminen Ukrainaa. Jos pistävät Terojen syyksi, niin mikä lienee selitys miten sotilaskoneet olisi niin huonosti suojattu että sinne voi ujuttaa pommin.
Quote from: kriittinen_ajattelija on 26.12.2016, 09:50:23
Quote... Alas, I can confirm from personal experience that if you look Russian and speak Russian like a native and if you act the right way, military security in Russia is nowhere near as good as it should be. However, if you speak with an accent or look foreign, and that includes speaking with a Caucasian accent or looking like somebody from the Caucasus, you would have a much harder time beating the controls.
...
http://thesaker.is/the-disaster-of-the-russian-military-tu-154-a-few-short-first-thoughts/
Venäläinen maailma on melkoisen ihmeellinen juuri siinä, mitä thesaker kuvaa sanoilla "
if you act the right way" toki tarvittavan kielitaidon lisäksi, uskon, että henkilöt, jotka eivät itse ole kokeneet siitä edes valittuja paloja, eivät uskoisi tietyistä jutuista pätkääkään.
Jos homma oli terrori-isku, kuoron aivan valtaisten symboliarvojen vuoksi mahdollisten syyllisten olisi varmaan syytä harkita itsemurhaa, ettei vaan ryssät saa heitä kiinni elossa.
Quote from: kelloseppä on 26.12.2016, 13:35:54
...
Jos homma oli terrori-isku, kuoron aivan valtaisten symboliarvojen vuoksi mahdollisten syyllisten olisi varmaan syytä harkita itsemurhaa, ettei vaan ryssät saa heitä kiinni elossa.
Mutta jos se ei ollut terrori-isku, niin pohtivatko lentoturvallisuusviranomaiset samaa? Tai ehkäpä turvapaikan hakemista länsimaista?
Quote from: Don Nachos on 26.12.2016, 10:03:59
Tulihan se sieltä:
"For all these reasons and even though it is way too early to speculate, my of preferred hypothesis is that it was a terrorist act executed by Ukrainian operatives. "
Mikään ei sopisi Kremlille paremmin, kuin syytäminen Ukrainaa. Jos pistävät Terojen syyksi, niin mikä lienee selitys miten sotilaskoneet olisi niin huonosti suojattu että sinne voi ujuttaa pommin.
Mun on vaikea keksiä, mitä hyötyä tästä olisi kenellekään, koska se oli vain kuoro. Sen sijaan jos tästä käryää, niin luvassa on ongelmia, koska siitä kuorosta pidettiin ympäri maailmaa. Talouspakotteetkaan eivät ole vaikuttaneet sen esiintymisiin.
ISIS voisi tehdä tällaista ihan vain vittumaisuuttaan, mutta se ottaa iskuistaan kunnian eikä vieläkään ole kuulunut mitään.
http://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=1350917&start=50
Lentokoneen oli tarkoitus tankata Ossetiassa, mutta sään takia se pantiin tankkaamaan Sotshissa. Jos kyseessä olisi terrorismi, niin pommi tai pommimies olisi ollut kyydissä Moskovasta asti.
Lentokone näyttää pudonneen muutama minuutti nousun jälkeen, mikä viittaa tekniseen vikaan tai pilotin virheeseen.
Flight recorderit lienevät ehjiä ja löytyvät helposti.
Kaipa siitä jo olisi joku itselleen sulan hattuunsa ottanut, mikäli kyseessä olisi terroriteko.
Quote from: törö on 26.12.2016, 13:49:17
Mun on vaikea keksiä, mitä hyötyä tästä olisi kenellekään, koska se oli vain kuoro.
Niin no, ei sen enempää kuin kahden "vain" pilvenpiirtäjän tuhoamisesta.
Olisi Venäjälle imagokysymys olla kostamatta totaalisesti jos tälle ilmaantuu selvästi rajattava tekijä.
Quote from: törö on 26.12.2016, 13:49:17
Quote from: Don Nachos on 26.12.2016, 10:03:59
Tulihan se sieltä:
"For all these reasons and even though it is way too early to speculate, my of preferred hypothesis is that it was a terrorist act executed by Ukrainian operatives. "
Mikään ei sopisi Kremlille paremmin, kuin syytäminen Ukrainaa. Jos pistävät Terojen syyksi, niin mikä lienee selitys miten sotilaskoneet olisi niin huonosti suojattu että sinne voi ujuttaa pommin.
Mun on vaikea keksiä, mitä hyötyä tästä olisi kenellekään, koska se oli vain kuoro. Sen sijaan jos tästä käryää, niin luvassa on ongelmia, koska siitä kuorosta pidettiin ympäri maailmaa. Talouspakotteetkaan eivät ole vaikuttaneet sen esiintymisiin.
ISIS voisi tehdä tällaista ihan vain vittumaisuuttaan, mutta se ottaa iskuistaan kunnian eikä vieläkään ole kuulunut mitään.
Henkilö törö lienee varsin nuori, eikä koskaan kuullut kommunismista?
Puna-armeija itse on käsite, maailmalla jopa vahvempi käsite kuin esim. SS-joukot, tai, no, riippuu henkilöistä. Puna-armeija noin niinkuin yleisesti ottaen on niittänyt mainetta sankariteoillaan, mm. fasismin kaatamisessa. Fasistit itsehän tietysti kiroavat moista julmaa tekoa!
NL:n Puna-armeijan kuoro on eräänlainen "ikoni", kuten tätänykyä jumalattomasti pyhää sanaa väärinkäytetään. Puna-armeijan kuoro on käsite, ei mikä tahansa vanhojen ukkojen koppalakkirivistö. Eikä "vaan joku kuoro". Esim. Helsingin sinfoniaorkesteri, joka Tuomiokirkon portailla soitti viuluja Räkä-Jimin muistolle, ei ole lähelläkään sitä tasoa ja mainetta, jota nyt osin tuhoutunut Puna-armeijan kuoro kantaa.
Nyt tapahtunut on siis todellinen onnettomuus / isku Venäjän maata, kansaa ja kulttuuria kohtaan.
Mitä tulee "Kremlin" uutisointeihin, niin RussiaToday:ssä / Sputnikissa on esitetty, että terrorismi olisi epätodennäköinen ja onnettomuuden tod. syy ilmeisesti "human error", eli "inhimillinen erehdys".
Quote from: xor_rox on 26.12.2016, 13:45:16
Quote from: kelloseppä on 26.12.2016, 13:35:54
...
Jos homma oli terrori-isku, kuoron aivan valtaisten symboliarvojen vuoksi mahdollisten syyllisten olisi varmaan syytä harkita itsemurhaa, ettei vaan ryssät saa heitä kiinni elossa.
Mutta jos se ei ollut terrori-isku, niin pohtivatko lentoturvallisuusviranomaiset samaa? Tai ehkäpä turvapaikan hakemista länsimaista?
Jos kyseessä on töpeksintä, kuulemma Jumalan ja tsaarin armo annetaan aidosti katuvalle ja sovitusta hakevalle; väitetysti vain Imperiumin viholliset, terot ja bolsevikit ovat ehdottomasti kaiken anteeksiannon tuolla puolen. Ihan oikeasti, ei kannata rinnastaa keskenään täysin yhteismitattomia ilmiöitä - ei edes leikillään.
https://m.youtube.com/watch?v=s4ytbxOjXWg
Punainen lokakuu; dokumentti Murmanskin ydinsukelluslaivastosta vuodelta 1992?
Ei tarvittu paljon soluttautuvia teroja, kun sattui ja tapahtui.
Lentoturvallisuuspuolesta tiedä/vaikea sanoa mitään, mutta vissiin normi venäjää; korjataan sitten, kun menee rikki ja jos toimii korjaamatta, niin hyvä.
Ja jos huolletaan ja korjataan, niin menee varmasti rikki..
No,turhan ilkeetä.
Surullinen juttu.
Pidän noista pököpäistä kuitenkin hvtsti enemmän kuin bryssistä.
Quote from: Jääpää on 26.12.2016, 18:21:39
https://m.youtube.com/watch?v=s4ytbxOjXWg
Punainen lokakuu; dokumentti Murmanskin ydinsukelluslaivastosta vuodelta 1992?
... ...
Pidän noista pököpäistä kuitenkin hvtsti enemmän kuin bryssistä.
Kauniisti sanottu! :'(
https://sputniknews.com/photo/201612261048993312-tragic-tu-154-crash/ :
Quote
PHOTO National Tragedy: Deadly Crash of Russian Defense Ministry's Tu-154 in Black Sea 13:21 26.12.2016(updated 16:54 26.12.2016) Get short URL Topic: Tu-154 Crash in Black Sea (83) 11252101
© SPUTNIK/ NINA ZOTINA
A search operation near the Black Sea coast at the crash site of the Russian Defense Ministry's Tu-154 aircraft.
On December 25, a Russian Defense Ministry Tu-154 aircraft with 92 people on board crashed off the coast by the Black Sea resort of Sochi. The plane was en route from Moscow to the Syrian province of Latakia. It made a refueling stop at an airport in the Russian resort city of Adler.
Most of the passengers were members of the famous army choir of the Russian armed forces, the Alexandrov Ensemble, who were traveling from Moscow to Hmeymim airbase in Syria to put on a New Year concert for Russian troops deployed there.
Nine journalists from Russian TV channels and the well-known Russian humanitarian activist Elizaveta Glinka, also known as Dr. Lisa, were also aboard the plane. ...
Read more: https://sputniknews.com/photo/201612261048993312-tragic-tu-154-crash/
"Ikuinen muisto!"
"Russia, as most of us are already aware of, was never allowed to celebrate its victory over Aleppo with a world renowned military marching band. They have to shoot it down from a Ukrainian-based HAARP to fry its electronics.
The Russians celebrated their Christmas with muted agony over the 92 dead souls whose only job was to foster understanding and peace throughout the world." https://geopolitics.co/2016/12/27/are-russian-spetsnaz-gru-operators-securing-donald-trump-from-khazarian-assassins/ (https://geopolitics.co/2016/12/27/are-russian-spetsnaz-gru-operators-securing-donald-trump-from-khazarian-assassins/) Eli tuoko se putoamissyy nyt sitten oli?
Kyllähän tiesin että tärkeä porukka on ja lähipiiristä löytyy kaksi karskia Sortavalan poikaa niin sunnuntaina otettiin vodkaa ja naapurimaan pojat oli tippa linssissä. Sanoisin että kansallismieli on kyllä vahvempi Venäjällä ja tämänkaltainen tragedia yhdistää ihmisiä. Tuskin tuntisin samoin jos esim Akademiska Sångföreningen tekisi Lynyrd Skynyrdit. Niin ikävää kuin se toki olisi mutta tuskin vollottaisin naapurin rouvan kanssa ja ottaisin kossua. :-\
Quote from: Rebane on 27.12.2016, 15:52:09
"Russia, as most of us are already aware of, was never allowed to celebrate its victory over Aleppo with a world renowned military marching band. They have to shoot it down from a Ukrainian-based HAARP to fry its electronics.
No tuskinpa nyt kuitenkaan. En kyllä haluaisi olla tämän Tu-154:n kyydissä:
https://www.youtube.com/watch?v=mM9UM33EKqY
https://www.youtube.com/watch?v=sJ1CIByTz24&t=46
Tässä (Moja Armijan = Minun armeijani, lisäksi) toinen patrioottinen omaa armeijaansa tukeva marssilaulunsa. Tämän päivän "Puna-armeija":
Мы - Армия Страны! Мы - Армия Народа! = Me - Maan armeija! Me - Kansan Armeija! (https://www.youtube.com/watch?v=8jw0T-zzd5o)
Tuhansien sotilaiden itsekuri marssia tiukasti yhtenä ryhmänä, samoin askelin. Samoin yleisön kunnioittava, sotilaallinen yhteis- ja itsekuri on ihailtavaa. Oma Isänmaa ja Kansa on edelleen ykkönen Venäjällä.
Patriotismia, joka on venäläisillä aina ollut ehdoton, niin aiemman tsaarien Äiti Venäjän, kommunistisen Neuvostoliiton, kuin nyt Venäjän federaationkin aikana. Omaa maata ja kansaa ei petetä! He kunnioittavat patriotismia myös muissa kansoissa.
Sodan aikana, kun suomalaiset kommunisti-maanpetturit juoksivat rajan yli NL:n puolelle, laittoivat nämä heidät riviin ja sanoivat: "Petitte omanne, petätte meidätkin." Ja ampuivat suomalaiset maanpetturit siihen paikkaan. He eivät kelvanneet edes Neuvostoliitolle.
Patriootti voi kunnioittaa myös muiden maiden patriootteja, ilman vihollisuutta. Patriotismi ei edellytä vihollisuutta muita kohtaan, vaan voi, samoin aattein, rakentaa yhdessä.
Quote from: Skeptikko on 27.12.2016, 16:15:35
No tuskinpa nyt kuitenkaan. En kyllä haluaisi olla tämän Tu-154:n kyydissä:
Et ehkä olisi päässyt vaikka olisitkin halunnut. Tuo sattumus kävi kun ilmavoimien ukot ottivat monta vuotta platalla seisseen koneen uudelleen liikenteeseen. Perustarkistukset ja koepilotit lähtivät tarkistuslennolle, jonka aikana ohjainten hydrauliikassa meni käpy karburaattoriin ja olikohan niin että siivekkeet ja korkeusperäsin lopettivat pääosin toiminnan. Osaavat pilotit saivat pelin ehjänä alas sivuperäsimellä ja laipoilla kikkaillen.
Quote from: Tunkki on 27.12.2016, 16:32:13
Et ehkä olisi päässyt vaikka olisitkin halunnut. Tuo sattumus kävi kun ilmavoimien ukot ottivat monta vuotta platalla seisseen koneen uudelleen liikenteeseen. Perustarkistukset ja koepilotit lähtivät tarkistuslennolle, jonka aikana ohjainten hydrauliikassa meni käpy karburaattoriin ja olikohan niin että siivekkeet ja korkeusperäsin lopettivat pääosin toiminnan. Osaavat pilotit saivat pelin ehjänä alas sivuperäsimellä ja laipoilla kikkaillen.
ASN Aircraft incident 29-APR-2011 Tupolev 154B-2 RA-85563
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=122072
Quote
After a long storage Tu-154 was returned to service and prepared for flight to air factory for required check. However, soon after the plane departed Chkalovsky airport the controls failed. With only engines and rudder operational the crew performd an emergency descend and relatively safe landing.
Quote from: Skeptikko on 27.12.2016, 16:15:35
Quote from: Rebane on 27.12.2016, 15:52:09
"Russia, as most of us are already aware of, was never allowed to celebrate its victory over Aleppo with a world renowned military marching band. They have to shoot it down from a Ukrainian-based HAARP to fry its electronics.
No tuskinpa nyt kuitenkaan. En kyllä haluaisi olla tämän Tu-154:n kyydissä:
https://www.youtube.com/watch?v=mM9UM33EKqY
https://www.youtube.com/watch?v=sJ1CIByTz24&t=46
"Hiukan" vaappuen, mutta "a, vot!" :facepalm:
Ei uskois, ellei omin silmin näkis.
Quote from: Skeptikko on 27.12.2016, 16:37:09
Quote from: Tunkki on 27.12.2016, 16:32:13
Et ehkä olisi päässyt vaikka olisitkin halunnut. Tuo sattumus kävi kun ilmavoimien ukot ottivat monta vuotta platalla seisseen koneen uudelleen liikenteeseen. Perustarkistukset ja koepilotit lähtivät tarkistuslennolle, jonka aikana ohjainten hydrauliikassa meni käpy karburaattoriin ja olikohan niin että siivekkeet ja korkeusperäsin lopettivat pääosin toiminnan. Osaavat pilotit saivat pelin ehjänä alas sivuperäsimellä ja laipoilla kikkaillen.
ASN Aircraft incident 29-APR-2011 Tupolev 154B-2 RA-85563
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=122072
Quote
After a long storage Tu-154 was returned to service and prepared for flight to air factory for required check. However, soon after the plane departed Chkalovsky airport the controls failed. With only engines and rudder operational the crew performd an emergency descend and relatively safe landing.
Tyhjä vodkapullo pyörähti sivuperäsimen polkimien taakse ohjaamon lattialla. :roll:
Ihan uteliaisuuttani kysyn, voisiko joku suomentaa, mitä noilla lainaamillani videoilla oikein tapahtuu. Eli mikä lentokoneita vaivaa? Miksi ne kieppuu ja vaappuu, eivätkä tunnu löytävän asentoa, jolla laskeutua maankamaralle? Välillä kyljellään, välillä nurinpäin. Ei noin sovi lentää! Pelkäsin koko ajan että videot päättyvät isoon tulimereen, mutta onneksi ei. :-\
Quote from: UgriProPatria on 27.12.2016, 19:41:01
Ihan uteliaisuuttani kysyn, voisiko joku suomentaa, mitä noilla lainaamillani videoilla oikein tapahtuu. Eli mikä lentokoneita vaivaa? Miksi ne kieppuu ja vaappuu, eivätkä tunnu löytävän asentoa, jolla laskeutua maankamaralle? Välillä kyljellään, välillä nurinpäin. Ei noin sovi lentää! Pelkäsin koko ajan että videot päättyvät isoon tulimereen, mutta onneksi ei. :-\
Kone on epäkunnossa ja sen normaaleista ohjauskeinoista ainoastaan sivuperäsin toimii. Sen lisäksi ohjaamiseen käytettiin moottoritehojen säätämistä, mutta se on varsin kömpelö ja hidas keino etenkin kiihdytyksen suhteen. Tulimereen päätyminen olisi voinut hyvinkin tapahtua, etenkin jos lento-olot olisivat olleet vähänkään haastavammat esimerkiksi tuulen vuoksi.
PS, täällä muuten lisävideoita, joista näkyy myös itse laskeutuminen:
News Plane's controls go nuts after takeoff.. - Orbiter-Forum
http://orbiter-forum.com/showthread.php?t=22048
Tuossa keskuskustelussa ongelman syyksi esitetään hieman toisenlaista, kuin mitä tuossa virallisemmassa linkissä.
Quote
As users of aviation forum explained, the malfunctioned system was intended to suppress regular oscillations in control channels, but with the wrong wiring, boosted them.
Eli tuon väitteen mukaan järjestelmä, joka oli tarkoitettu vaimentamaan heilahteluja, olisikin kytketty väärin ja sen vuoksi olisikin heikentämisen sijaan vahvistanut niitä. Yleisesti ottaen tällainen positiivinen takaisinkytkentä on ongelmallista ja johtaa helposti järjestelmissä kontrollin menettämiseen ja/tai koko järjestelmän tuhoon, minkä takia niitä usein pyritään välttämään (Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus johtui muuten osaltaan positiivisesta takaisinkytkennästä).
Positive feedback
https://en.wikipedia.org/wiki/Positive_feedback
Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus
https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1ernobylin_ydinvoimalaonnettomuus#Tekniset_syyt
Quote
2. RBMK-reaktorissa on tietyillä tehoalueilla niin sanottu positiivinen aukkokerroin. Tämä tarkoittaa sitä, että reaktorissa kiertävän veden tiheyden laskiessa lämpölaajenemisen tai kiehumisen takia reaktorin teho pyrkii kasvamaan. Tämä mahdollisti hallitsemattoman tehopiikin, joka oli onnettomuuden suoranainen fysikaalinen syy. Kevytvesireaktorit ovat fysikaalisilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että aukkokerroin on kaikilla tehoalueilla aina negatiivinen. Nopeat tehopiikit eivät ole mahdollisia, koska veden lämpölaajeneminen vaimentaa reaktiota.
3. RBMK-reaktorin säätösauvakoneistossa oli suunnitteluvirhe: sauvojen laskeminen reaktoriin tapahtui hitaasti ja kesti nopeimmillaankin 18–20 sekuntia, joten tehoa korjaavat toimenpiteet vaikuttivat viiveellä. Lisäksi sauvojen kärjissä oli grafiittia, mikä johti siihen, että sauvojen työntäminen reaktoriin ensin kiihdytti reaktoria. Kevytvesireaktorien säätösauvat on suunniteltu nopeaan pikapysäytykseen. Säätösauvojen vähäinenkin työntäminen reaktoriin riittää vaimentamaan reaktiota.
Voi myös olla, että lentäjä oli vetäissyt lounaalla normaalit venäläisen lentäjän ruokajuomat.
Quote from: f-35fan on 25.12.2016, 16:09:50
Äärimmäisen valitettava tapaus ja nöyrimmät valittelut kaikille onnettomille!
Oli onnettumuuden syy sitten mikä tahansa BUK, lentäjien virhe, tekninen ongelma yms, voidaan kuitenkenkin esittää yksi suuri kysymys.
Miksi Venäjällä lentoturvallisuus on sitä mitä se on?
Miksi Aeroflotilla ei ole muita kuin Boeing ja Airbus -koneita?
Tosin Aeroflot on Putin käskyllä joutunut tilaamaan myös kotimaista valmistetta.
Seuraavaa artikkeli kertoo paljon syitä venäläisen lentokonevalmistuksen ongelmista
http://www.nytimes.com/2016/12/24/business/russia-grounds-sukhoi-superjet-safety-concerns.html?_r=0
On ilmennyt että Sukhoin tehtaalla on työskennellyt ns valeinsinöörejä joilla on väärennetyt tutkintotodistukset.
"Safety concerns with the Superjet, Russia's first post-Soviet passenger plane, emerged soon after its introduction in 2008. Embarrassingly, dozens of employees at the Sukhoi plant in Siberia were discovered to have faked their university engineering diplomas."
Tämä kyseinen Sukhoi Superjet oli promomatkalla Indonesiassa sillä seurauksella että syöksyssä kaikki saivat surmansa.
http://www.nytimes.com/2012/05/10/world/asia/russian-aircraft-vanishes-from-radar-during-promotional-flight.html
Finnairkin on käyttänyt näitä supereita "turvallisin mielin"
http://yle.fi/uutiset/3-9043740
Venäjän ilmailun onnettomuuksista voisi kirjoittaa pitkän listan.
Se lisäksi että yleinen typeryys ja korruptio vähentää lentoturvallisuutta niin kuolettava soppa syntyy kun lisätään rahapula jollainen Venäjällä nyt on. Syyrian sota nielee varoja ja vientituotteiden hinnat ovat hyvin alhaalla.
Ikävä asia mutta ei yhtään yllättävä vaan venäläisiin olosuhteisiin nähden jopa odotettava tapaus.
Miksi sama sama asia tapahtuu uudestaa ja uudestaan?
Aikoinaan Aeroflot oli maailman suurin lentoyhtiö, niin koneiden määrällä kuin myös matkustajamäärissä. Joten on tietenkin jo todennäköisempää, että siten myös onnettomuuksia myös sattuu. Jotta ei menisi juupas eipäs väittelyksi, niin laitan linkin
http://www.planecrashinfo.com/accidents.htm
http://www.planecrashinfo.com/Airline/AL%20Aeroflot.htm
Myös meidän Finnair on päässyt listaukseen, vaikka se operoi silloin eri nimellä.
http://www.planecrashinfo.com/Airline/AL%20Aeroflot.htm
Laitan myös Indonesiassa tapahtuneen onnettomuuden ja muita lähiaikoina tapahtuneita onnettomuuksia http://www.planecrashinfo.com/recent.htm
Ottaisit selvää asioista, ennen kuin alat suoltamaan ihan päättömyyksiä. Niin sanotuissa länsikoneisiin oli ja on myös kopioita ja vanhentuneita osia myytävänä. Finnairillekin on tapahtunut läheltä piti tilanteita, mutta näistä ei kerrota julkisesti. Eräs kapteeni salakuljetti viinaa pienessä lokerikossa, jossa kulki koneen ohjaamiseen tarpeelliset vaijerit. Onneksi ei mitään tapahtunut, mutta kapteeni sai kenkää samantien, kun viinat löydettiin...
Lentokoneen mustan laatikon nauhoituksia ei ole vielä virallisesti julkistettu, mutta venäläinen sivusto on saanut tietoja sisällöstä.
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/mereen-syoksyneen-venalaiskoneen-mustan-laatikon-nauhat-julki-kapteeni-me-putoamme/6242316 (27.12.2016)
QuoteMereen syöksyneen venäläiskoneen mustan laatikon nauhat julki: "Kapteeni, me putoamme"
Turmakoneen lentonauhottimien purku Moskovassa on tuomassa selvyyttä koneen viime hetkiin.
Nauhoituksen mukaan koneen perämies huusi hetkeä ennen koneen syöksyä mereen "Siivekkeet!" ja "Kapteeni, me putoamme!". Kumpaakin huudahdusta ryydittivät kirosanat.
Mk.ru-sivuston julkaisemien repliikkien mukaan koneen perämies olisi joutunut hallitsemattomaan tilanteeseen, jos siivekkeet olisivat joutuneet asentoon, jonka vuoksi kone olisi menettänyt lentokykynsä. Turma sattui heti ilmaannousun jälkeen.
Virallisesti nauhoituksia ei ole vielä julkistettu. Venäläistutkijat sanovat, että silminnäkijä olisi videoinut koneen nousun ja videolla näkyisi, miten kone putoaa nokka ylöspäin, eli sakanneena veteen.
Venäjän ilmavoimille kuuluneen koneen kyydissä oli 92 ihmistä. Heistä yli 60 kuului Aleksandrovin yhtyeeseen, joka on entisen Puna-armeijan kuoron perinteen jatkaja. Kaikkien koneessa olleiden oletetaan kuolleen.
Mustanmeren rannikolta Adlerin kaupungista varhain sunnuntaiaamuna lähtenyt kone katosi tutkasta pian nousun jälkeen.
Kone oli matkalla Syyriaan Venäjän ilmavoimien Hmeimimin tukikohtaan lähelle Latakian rannikkokaupunkia. Siellä oli tarkoitus järjestää uudenvuoden juhlallisuuksia Venäjän ilmavoimille. Myös koneessa olleiden muusikkojen oli tarkoitus esiintyä uudenvuoden juhlallisuuksissa.
Käsittämätöntä. Kertakaikkiaan hirveää. :facepalm: :'(
Quote from: Jukka Wallin on 27.12.2016, 21:39:08
Aikoinaan Aeroflot oli maailman suurin lentoyhtiö, niin koneiden määrällä kuin myös matkustajamäärissä. Joten on tietenkin jo todennäköisempää, että siten myös onnettomuuksia myös sattuu. Jotta ei menisi juupas eipäs väittelyksi, niin laitan linkin
http://www.planecrashinfo.com/accidents.htm
http://www.planecrashinfo.com/Airline/AL%20Aeroflot.htm
Myös meidän Finnair on päässyt listaukseen, vaikka se operoi silloin eri nimellä.
(...)
Ottaisit selvää asioista, ennen kuin alat suoltamaan ihan päättömyyksiä.
Taas hyvä linkki jonka perusteella Aeroflotin onnettomuushistoria ei olisi mitenkään vakava. Tuo ensimmäinen linkki siis. Aeroflot Russian Airlines perustettu vuonna 2000!!!!!!
Ja kun kerran Finnair on mukana vaikkakin operoi silloin eri nimellä niin katsotaanpas sitten se toinen linkkisi läpi...
Ensimmäinen Aeroflotille kirjattu onnettomuus 12.12.1942 ja siitä sitten syvästi ihailemasi valtion hajoamiseen saakka
löytyy tasan yksi vuosi ilman onnettouutta, 1956.
Ai niin, verrataan mukaan vetämäsi Finnairin kahteen onnettomuuteen DC-3 koneilla -61 ja -63 Aeroflotin vastaavaan
50 vuodessa 262 onnettomuutta.
Quote from: Alaric on 27.12.2016, 21:55:05
Nauhoituksen mukaan koneen perämies huusi hetkeä ennen koneen syöksyä mereen "Siivekkeet!" ja "Kapteeni, me putoamme!". Kumpaakin huudahdusta ryydittivät kirosanat.[/b]
Sochi plane crash: Tu-154 descended immediately after take-off – witness | Russia Beyond The Headlines
http://rbth.com/politics_and_society/2016/12/27/sochi-plane-crash-tu-154-descended-immediately-after-take-off-witness_669756
Quote
The witness told the investigators that after take-off the plane immediately began to descend toward the sea instead of gaining altitude and that it appeared that it intended to land on the water. The plane's position was strange, said the witness: It was descending at a low speed with an unnaturally turned-up nose.
Kommersant writes that the border guard compared the landing aircraft to a motorcycle speeding on its back wheel alone. In an instant, according to the FSB source, the Tu-154 touched the sea's surface with its tail, which broke off upon impact, crashed into the waves and quickly sank.
How did the Tu-154 take off?
The plane had taken off at a normal speed of 345 km/h (214 mph), said the FSB specialists. However, instead of gaining altitude, the aircraft began losing speed and descending.
Experts from Russia's law enforcement agencies believe that this occurred because the pilots tried to lift the aircraft up sharply and thus exceeded the correct elevation angles.
Before the Tu-154 took off the pilots had told the flight dispatchers that the plane was "heavy." It was overloaded, something that could have led to the malfunctioning of the stabilizers and flaps, as well as to the fall of the engine thrust.
Aircraft. Check the flap mechanism works airplane TU-154 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=7JT0GmU_VNI
Tähän uutisen liittyen hieman Off-Topicia: Eilen oli kulunut 25 vuotta maailman iloisimmasta tapahtumasta, Neuvostoliiton virallinen hajoamispäivä. Missä on TV-dokumentit asiasta? Jostakin pirun isosta aallosta jossakin vinkuintiassa tulee dokkari joka vuosi tapaninpäivän tienoilla.
Quote from: Beenari on 27.12.2016, 22:22:11
Quote from: Jukka Wallin on 27.12.2016, 21:39:08
Aikoinaan Aeroflot oli maailman suurin lentoyhtiö, niin koneiden määrällä kuin myös matkustajamäärissä. Joten on tietenkin jo todennäköisempää, että siten myös onnettomuuksia myös sattuu. Jotta ei menisi juupas eipäs väittelyksi, niin laitan linkin
http://www.planecrashinfo.com/accidents.htm
http://www.planecrashinfo.com/Airline/AL%20Aeroflot.htm
Myös meidän Finnair on päässyt listaukseen, vaikka se operoi silloin eri nimellä.
(...)
Ottaisit selvää asioista, ennen kuin alat suoltamaan ihan päättömyyksiä.
Taas hyvä linkki jonka perusteella Aeroflotin onnettomuushistoria ei olisi mitenkään vakava. Tuo ensimmäinen linkki siis. Aeroflot Russian Airlines perustettu vuonna 2000!!!!!!
Ja kun kerran Finnair on mukana vaikkakin operoi silloin eri nimellä niin katsotaanpas sitten se toinen linkkisi läpi...
Ensimmäinen Aeroflotille kirjattu onnettomuus 12.12.1942 ja siitä sitten syvästi ihailemasi valtion hajoamiseen saakka löytyy tasan yksi vuosi ilman onnettouutta, 1956.
Ai niin, verrataan mukaan vetämäsi Finnairin kahteen onnettomuuteen DC-3 koneilla -61 ja -63 Aeroflotin vastaavaan 50 vuodessa 262 onnettomuutta.
Kuten kirjoitin aikaisemmin, niin suuressa maassa on suuret toleranssit. Näin listauksen, jossa Aeroflotin lennoilla olisi kuollut "vain" hieman alle 9000 henkeä. Toisena oli Air France noin 1, 500 hengellään.
En ikävä kylläkään ihaile mitään valtiota, enkä erityisesti Neuvostoliittoa. Mutta en sitä myöskään vihaa. Olen neutraali. Mutta sinä vihaat? En ymmärrä miksi, varsinkin kun se on lakannut olemasta.
Et näköjään ymmärtänyt ensimmäisen taulukon ideaa. Se oli tarkoitettu huomautukseksi, alkuperäisen väitteen esittäjälle, ettei hänen älyttömät kirjoitukset edusta muuta kuin tietämättömyyttä.
Sitten erään arvostetun lehden artikkeli tästä huonosta lentoyhtiöstä...
http://www.telegraph.co.uk/travel/news/Aeroflot-from-worlds-deadliest-airline-to-one-of-the-safest-in-the-sky/
Mistä minun pitää ottaa selvää, ennen kuin alan suoltaa päättömyyksiä?
Annetuista vihjeistä voi vetää sen johtopäätöksen, että siivekkeet ovat jääneet laskuasuun. Lisäksi on tehty hätäpäissään se kohtalokas erhe, että kun on ihmetelty kankeaa nousua, niin on lyöty siivekkeet normaaliasentoon, jolloin virtaus siiven yläpinnalta irtoaa ja kone sakkaa. Koneet kyllä lentävät siivekkeet laskuasussa, jolloin oikea ratkaisu on korjata niiden asento vasta kyllin korkealla. Minullakin kerran läpilaskussa ne jäivät vika-asentoon, mutta onneksi muistin koulutuksen ja en alkanut niitä matalalla räpläämään.
http://www.pprune.org/rumours-news/588730-tu154-out-sochi-missing-7.html
Tuolta löytyy jonkinlainen transskripti voice recorderista. Ilmeisesti co-pilot kiroilee flapseja. Kuuluu myös mahdollisesti stall warning.
Tekninen vika vai lentäjän virhe? Ehkä Tupolev 154 on niin kehno kone, että siinä lentäjä voi panna flapsit väärään asentoon?
Aiemmassa jääkiekkojoukkueen tuhossakin taisi olla kyseessä lentäjän virhe. Samalta vaikuttaa tässäkin.
Toinenkin musta laatikko on löytynyt.
http://yle.fi/uutiset/3-9375666?origin=rss
Ei niitä fläpsejä väärään asentoon panna, ne unohdetaan panna lähdössä oikeaan asentoon eikä sekään vielä konetta tiputa, vaan niiden laittaminen oikeaan asentoon nousussa. En toki ole lentänyt tietokonekoneilla, vaan tietoni ovat peräisin manuaalisti lennettävistä koneista. Mutta, jos tietokone tekee saman virheen, niin alas tullaan. Kyllähän sakanneen koneen lentämään saa, pitää vain olla niin paljon korkeutta, ettei maa tule vastaan. Epätavallisten asentojen oikaisuharjoitukset päihittävät kyllä sirkuslaitteet.
Quote from: dothefake on 28.12.2016, 19:29:37
Ei niitä fläpsejä väärään asentoon panna, ne unohdetaan panna lähdössä oikeaan asentoon eikä sekään vielä konetta tiputa, vaan niiden laittaminen oikeaan asentoon nousussa. En toki ole lentänyt tietokonekoneilla, vaan tietoni ovat peräisin manuaalisti lennettävistä koneista. Mutta, jos tietokone tekee saman virheen, niin alas tullaan. Kyllähän sakanneen koneen lentämään saa, pitää vain olla niin paljon korkeutta, ettei maa tule vastaan. Epätavallisten asentojen oikaisuharjoitukset päihittävät kyllä sirkuslaitteet.
Olen käynyt useasti aikoinaan niin TU-134 ja TU-154 ohjaamoissa, joissa näkyi vähän tai ei ollenkaan tietokoneeseen viittaavaa. TU-134:sa oli tähystäjä ohjaamassa tai antoi neuvoja piloteille minne päin lennetään, Ohjaamot olivat jopa silloisiin Finnairilla käytössä olleisiin DC-9 ja MD-koneisiin verrattuna jopa karuja. Ohjaamoissa oli jopa erilliset henkarit pilottien univormuille..
Viimeisin veikkaus on ns. flap asymmetry, eli toisen siiven "flapsit" sisällä ja toisen ulkona.
Ei ne tietoneet luultavasti ole näkösällä olleet, jos niitä oli. Tietokone on ehkä ylimitoitettu ilmaisu, mutta tuskin Tupolevia pelkin käsivoimin lennetään.
Kyllä, aika vaikea varmaan lentää. Jos toinen menee alas omia aikojaan, niin kyllin korkealla pitäisi sitten se toinenkin saada alas ja hei, taas me lennetään. Tosin kuin rampa ankka, mutta kuitenkin.
Quote from: dothefake on 28.12.2016, 20:02:44
Ei ne tietoneet luultavasti ole näkösällä olleet, jos niitä oli. Tietokone on ehkä ylimitoitettu ilmaisu, mutta tuskin Tupolevia pelkin käsivoimin lennetään.
Kyllä, aika vaikea varmaan lentää. Jos toinen menee alas omia aikojaan, niin kyllin korkealla pitäisi sitten se toinenkin saada alas ja hei, taas me lennetään. Tosin kuin rampa ankka, mutta kuitenkin.
Eikös yksi DC-10 tullut tonttiin tuollaisessa tilanteessa? Tosin ne laipat putkahtivat nousussa ulos toisesta siivestä, kun sen siiven moottori irtosi nousussa, huollossa nopeuttaen trukilla tehdyssä koneenvaihdossa rikotusta moottorinkiinnikkeestä. Osaavat ne muutkin ryssiä kuin venäläiset. Moottori teki kiepin siiven reunan yli ennen irti repeämistään. Samalla särkyivät sen puolen siiven hydrauliikat ja laipat lupsahtivat ulos. Lentäjillä ei ollut mitään käsitystä tapahtuneesta, kuin että ko.moottori oli pimeänä ja jotain pahasti pielessä. Kone kallistui ja sakkasi tonttiin..
Tuossa tupolevissä vaan ei ole moottoreita siivissä. Mutta hydrauliikka on voinut särkyä ja laipat tulla esiin yhteen siipeen. Loppu on ollut vastaava kuin ko. DC-10.llä. Tonttiin tulo vaan mereen vs. maihin.
Niin se siipi menettää virtauksen ja sakkaa, mutta kun molemmat ovat ulkona, niin se pysyy lentävänä kohtauskulmaa muuttamalla. Tuossa tilanteessa molemmat siivet vaativat oman lentoasunsa mukaiset kohtauskulmansa, joita niille ei voi tarjota.
Quote from: dothefake on 28.12.2016, 20:02:44
Ei ne tietoneet luultavasti ole näkösällä olleet, jos niitä oli. Tietokone on ehkä ylimitoitettu ilmaisu, mutta tuskin Tupolevia pelkin käsivoimin lennetään.
Kyllä, aika vaikea varmaan lentää. Jos toinen menee alas omia aikojaan, niin kyllin korkealla pitäisi sitten se toinenkin saada alas ja hei, taas me lennetään. Tosin kuin rampa ankka, mutta kuitenkin.
Muistin oikein. Tämä on suurin piirtein samaa aikakautta, kun olin lentoasemalla töissä..
Quote from: dothefake on 28.12.2016, 19:29:37
Ei niitä fläpsejä väärään asentoon panna, ne unohdetaan panna lähdössä oikeaan asentoon eikä sekään vielä konetta tiputa, vaan niiden laittaminen oikeaan asentoon nousussa. En toki ole lentänyt tietokonekoneilla, vaan tietoni ovat peräisin manuaalisti lennettävistä koneista. Mutta, jos tietokone tekee saman virheen, niin alas tullaan. Kyllähän sakanneen koneen lentämään saa, pitää vain olla niin paljon korkeutta, ettei maa tule vastaan. Epätavallisten asentojen oikaisuharjoitukset päihittävät kyllä sirkuslaitteet.
Taisi aikanaan olla niin, että yksi ensimmäisiä tyyppinsä "fly by wire" Airbusseja tuli esittelylennolla pusikkoon kun tietokone laittoi laskumoodin päälle eikä pilotit voineet mitään, ei mahdollisuutta laittaa lisää vauhtia , puhtia tai mitään. Syy muistaakseni oli väärä korkeuden mittaus kumpareesta ennen kiitorataa. Tuohan tullee joskus taas uusintana sarjassa "Lentoturmatutkinta".
Itse olen välttynyt ohjaamolta, mutta matkoilla on ollut muutama "voe helevetti, ny on gintonickit sylissä, mitä se kuski oikein häslää" tilanne. Muutama Afrikan kone, mutta aiemmin omistanut SAS. Pahin oli Angolassa. Mutta nyt on paremmin, sydänspesialistilääkäri kertoi -07, että eiköhän se nyt ole sun Afrikkasi nähty. Siis heti kun heräsin letkuista.
Edit: Ei tiennyt spesialisti että a) kerran Afrikka, aina Afrikka koska "kiehtovat hyväpalkkaiset haasteet ilman tulosvastuuta , taide ja kulttuuri" lähetystön sakki, ja meillä muilla "fighting spirit" ja b) Afrikka tulee luoksesi halusit sitä tai et.
Selvennys: Afrikassa se "fighting spirit" tulee tarpeeseen ja kasvaa, koska vastassa (jos sulla on tulosvastuu tai firman lähettämänä) on oma lähetystö, afrikkalaiset ja kaikki moskiittoja myöten. ÄäriSuvisHoitsukin alle 2kk muuttui r.. enn öh myötä. Hyvää yötä, ehkä :o.
Jopa on äärikaru kabiini, tekniikka on mallia 2. maailmansota.
Minkähänikäisestä tuo kuva on, näyttäisi kuin penkkeihin olisi tehty "uusi" pinta kirkkaalla teipillä.
Quote from: Jukka Wallin on 28.12.2016, 20:55:57
Quote from: dothefake on 28.12.2016, 20:02:44
Ei ne tietoneet luultavasti ole näkösällä olleet, jos niitä oli. Tietokone on ehkä ylimitoitettu ilmaisu, mutta tuskin Tupolevia pelkin käsivoimin lennetään.
Kyllä, aika vaikea varmaan lentää. Jos toinen menee alas omia aikojaan, niin kyllin korkealla pitäisi sitten se toinenkin saada alas ja hei, taas me lennetään. Tosin kuin rampa ankka, mutta kuitenkin.
Muistin oikein. Tämä on suurin piirtein samaa aikakautta, kun olin lentoasemalla töissä..
Kuvassa on ne henkarit pilottien univormuille! :o
Ergonomia ensin, takit saa helposti mukaan, jos tulee lähtö.
Quote from: HDRisto on 28.12.2016, 20:59:49Mutta nyt on paremmin, sydänspesialistilääkäri kertoi -07, että eiköhän se nyt ole sun Afrikkasi nähty. Siis heti kun heräsin letkuista.
No, kun sinnittelet vielä vähän aikaa Afrikka on kohta täällä!
Ja tosiaan se Airbusin tietokone ennakoi itsekseen laskua, kun lentäjä hidasti näytösylilentoa varten matalalla tutkakorkeusmittarin mittattua matalia lukemia. Tietokone meni itsekseen "laskumoodiin".. Kun lisäsi kaasua kone ei reagoinut.
Oliko se sama tapaus, kun mentiin myös ylösalaisin?
Quote from: P on 28.12.2016, 21:24:00
Ja tosiaan se Airbusin tietokone ennakoi itsekseen laskua, kun lentäjä hidasti näytösylilentoa varten matalalla tutkakorkeusmittarin mittattua matalia lukemia. Tietokone meni itsekseen "laskumoodiin".. Kun lisäsi kaasua kone ei reagoinut.
Ja mentiin suoraan metsään : https://www.youtube.com/watch?v=-kHa3WNerjU (https://www.youtube.com/watch?v=-kHa3WNerjU)
Quote from: Tunkki on 28.12.2016, 21:01:22
Jopa on äärikaru kabiini, tekniikka on mallia 2. maailmansota.
Minkähänikäisestä tuo kuva on, näyttäisi kuin penkkeihin olisi tehty "uusi" pinta kirkkaalla teipillä.
Kaikki ne niitten vehkeet on militaarikäyttöön tehty. Miksi muuten olisi useimmissakin niiten siviili lennokeissa se ohjaamon alla / edessä oleva tähystämö?. No, pommittajalle.
Neuvostoliiton aikaan kaikki tehtiin "armeija ensin" ajatuksella, montakos uutuutta on sen jälkeen saatu aikaan?. Jet 100?. Ja se savuaminen. Tupolevi kun lähtee, lokitkin putoavat lennosta. Melukin on luokkaa ettei se kuuluisa pelikaanikaan eksy turbiiniin.
quote author=HDRisto
>Kaikki ne niitten vehkeet on militaarikäyttöön tehty. Miksi muuten olisi useimmissakin niiten siviili lennokeissa se ohjaamon alla / edessä oleva tähystämö?. No, pommittajalle.
Moista ei tänään tarvita, vanhoissa kaluissa noita on.
>Neuvostoliiton aikaan kaikki tehtiin "armeija ensin" ajatuksella, montakos uutuutta on sen jälkeen saatu aikaan?
Kuka saa mitään uutuutta aikaan nykyään, ei ole heleppoa.
> Jet 100?
Tyystin outo, kerro lisää?
>Ja se savuaminen. Tupolevi kun lähtee, lokitkin putoavat lennosta. Melukin on luokkaa ettei se kuuluisa pelikaanikaan eksy turbiiniin.
Repeilyltäni en kykene tähän vastaamaan :)
Toimivat simppelit moottorit hiukan savuttelee ja ääntää, mutta veli venäläisen tekniikka on kenttäkelpoista ja toimivaa. Ja etenkin karua.
Oikokaa kirjoituksiani, arveluitani, myönnän, että noin isoista koneista en tiedä muuta, kuin että samat fysiikan lait niitä tiputtaa.
Quote from: HDRisto on 28.12.2016, 21:29:52
Quote from: Tunkki on 28.12.2016, 21:01:22
Jopa on äärikaru kabiini, tekniikka on mallia 2. maailmansota.
Minkähänikäisestä tuo kuva on, näyttäisi kuin penkkeihin olisi tehty "uusi" pinta kirkkaalla teipillä.
Kaikki ne niitten vehkeet on militaarikäyttöön tehty. Miksi muuten olisi useimmissakin niiten siviili lennokeissa se ohjaamon alla / edessä oleva tähystämö?. No, pommittajalle.
Neuvostoliiton aikaan kaikki tehtiin "armeija ensin" ajatuksella, montakos uutuutta on sen jälkeen saatu aikaan?. Jet 100?. Ja se savuaminen. Tupolevi kun lähtee, lokitkin putoavat lennosta. Melukin on luokkaa ettei se kuuluisa pelikaanikaan eksy turbiiniin.
Huvitti monta kertaa kun katseli noiden TU-154 koneiden lähtöä Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kerran Aeroflot oli lähdössä silloisesta takarivistä Ihmettelin, kun kone piti kääntyä tietyssä kohtaa plattaa, niin se jäi paikalleen koneet käyden. Hetkenpäästä tuli työntötrukki ja siihen laitettiin työntötanko etupyörään ja "pushbacktraktor" veti koneen oikeaan suuntaan :) Yhden kerran apumoottorista lähti joku palanen kun koneen moottoreita käynnistettiin. Yleisin näky oli palamaton kerosiini lensi suihkuna taakse. Oikeastaan on ihme, että nämä yleensäkin pysyivät ilmassa...
Quote from: dothefake on 28.12.2016, 21:43:50
Oikokaa kirjoituksiani, arveluitani, myönnän, että noin isoista koneista en tiedä muuta, kuin että samat fysiikan lait niitä tiputtaa.
Ei sinun jutuissaisi ole oikomista, sama pätee pieneen ja isoon lentimeen.
IS: Mustat laatikot eli lentoarvotallentimet nauhoittivat myös kaikki ohjaamossa käydyt keskustelut.
Ne ovat dramaattista kuultavaa.
- Nopeus 300.
- Nostin laskusiivekkeet, komentaja.
- (Ei kuultavissa)
- Voi helvetti! (hälytyksen ääniä)
Ei lentoonlähdössä mitään tehdä siivekkeille, joten laskuasussa olleet siivekkeet on nostettu virheellisesti, kuten aiemmin olen arvellut.
Quote from: Jukka Wallin on 27.12.2016, 21:39:08
Aikoinaan Aeroflot oli maailman suurin lentoyhtiö, niin koneiden määrällä kuin myös matkustajamäärissä. Joten on tietenkin jo todennäköisempää, että siten myös onnettomuuksia myös sattuu. Jotta ei menisi juupas eipäs väittelyksi, niin laitan linkin
Nips.......
Ottaisit selvää asioista, ennen kuin alat suoltamaan ihan päättömyyksiä.
Uskomatonta selittelyä! Se että Aeroflotilla olisi tyydyttä lentoturvallisuuden taso ei kyllä tarkoita sitä että muilla venäläisillä yhtiöillä se olisi sitä.
Venäjällä on useita pieniä paikallisia vanhoilla koneilla operoivia lentoyhtiöitä jotka eivät täytä turvallisuusnormeja. Tosin suurin osa matkustajista kuljetetaan turvallisemmalla länsikoneilla lentävillä yhtiöillä.
Sotilasilmailussa saamme myös lukea näistä onnettomuuksista.
Töpeksiminen Kuzmalla näyttää hyvin että normeja ei kunnioiteta.
Suuresti ihailemasi Neuvostoliiton aikana Aeoroflot ei ollut turvallinen
http://www.telegraph.co.uk/travel/news/Aeroflot-from-worlds-deadliest-airline-to-one-of-the-safest-in-the-sky/
Forbes, 2011: Why Russia Is The World's Deadliest Place To Flyhttp://www.forbes.com/sites/juliaioffe/2011/11/02/why-russia-is-the-worlds-deadliest-place-to-fly/#4d3588fc310d
Bloomberg, 11. 2013: How to Fly in Russia and Survivehttps://www.bloomberg.com/view/articles/2013-11-18/how-to-fly-in-russia-and-survive
Quote from: f-35fan on 28.12.2016, 22:31:13
Quote from: Jukka Wallin on 27.12.2016, 21:39:08
Aikoinaan Aeroflot oli maailman suurin lentoyhtiö, niin koneiden määrällä kuin myös matkustajamäärissä. Joten on tietenkin jo todennäköisempää, että siten myös onnettomuuksia myös sattuu. Jotta ei menisi juupas eipäs väittelyksi, niin laitan linkin
Nips.......
Ottaisit selvää asioista, ennen kuin alat suoltamaan ihan päättömyyksiä.
Uskomatonta selittelyä! Se että Aeroflotilla olisi tyydyttä lentoturvallisuuden taso ei kyllä tarkoita sitä että muilla venäläisillä yhtiöillä se olisi sitä.
Venäjällä on useita pieniä paikallisia vanhoilla koneilla operoivia lentoyhtiöitä jotka eivät täytä turvallisuusnormeja. Tosin suurin osa matkustajista kuljetetaan turvallisemmalla länsikoneilla lentävillä yhtiöillä.
Sotilasilmailussa saamme myös lukea näistä onnettomuuksista.
Töpeksiminen Kuzmalla näyttää hyvin että normeja ei kunnioiteta.
Suuresti ihailemasi Neuvostoliiton aikana Aeoroflot ei ollut turvallinen
http://www.telegraph.co.uk/travel/news/Aeroflot-from-worlds-deadliest-airline-to-one-of-the-safest-in-the-sky/
Forbes, 2011: Why Russia Is The World's Deadliest Place To Fly
http://www.forbes.com/sites/juliaioffe/2011/11/02/why-russia-is-the-worlds-deadliest-place-to-fly/#4d3588fc310d
Bloomberg, 11. 2013: How to Fly in Russia and Survive
https://www.bloomberg.com/view/articles/2013-11-18/how-to-fly-in-russia-and-survive
Olenko väittänyt missään että Aeroflot
OLISI ollut turvallinen? Jos "vain" 9000 ihmistä kuoli erilaisissa lentoturmissa KOKO Neuvostoliiton aikana, niin kuljettamaansa ihmismäärään ja lentokone paljouteen suhteutettuna se on mitätön. Aeroflotin kone määrä oli noin 11 000 kpl ja kuljetti miljardi (hatusta vedetty arvio) ihmistä, niin kuinka todennäköistä oli joutua lentokoneonnettomuuteen?
Vuonna 2000 neljässä eri onnettomuudessa menetti 88 henkensä, kun eräällä kansainvälisellä lentoyrityksellä kuoli noin 700 kahdessa erillisessä onnettomuudessa. Tosin toinen oli ohjusisku, mutta kuitenkin.
Itse näin muutamia lentoyhtiöitä joiden koneisiin en olisi missään vaiheessa mennyt. Eräs lentoyhtiön kone bannattiin Helsinki-Vantaan tekniselle alueelle, kun se oli todella ruokottomassa kunnossa. Moottoreiden alle laitettiin isot tynnyrit, kun ne vuoti öljyä ja siivissä oli migin langanpätkiä kiinni huonon hitsauksen jäljiltä.
Spantax yli aikoinaan myös sellainen joko oli luokkaa lentävä ruumisarkku-lentoyhtiö.
Yksi tuttu oli Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen maan sisäisellä lennolla. Kone hajosi lentoasemalle ja lentoemäntä tuli jokin moottorin osa kädessä ja selitti että matkustajilta pitäisi löytyä xx määrä taaloja jotta osa pystyttäisiin hankkimaan ja he pääsisivät lähtemään.. Kyse ei ollut Aeroflotista..
Quote from: Jukka Wallin on 29.12.2016, 10:09:07
Itse näin muutamia lentoyhtiöitä joiden koneisiin en olisi missään vaiheessa mennyt. Eräs lentoyhtiön kone bannattiin Helsinki-Vantaan tekniselle alueelle, kun se oli todella ruokottomassa kunnossa. Moottoreiden alle laitettiin isot tynnyrit, kun ne vuoti öljyä ja siivissä oli migin langanpätkiä kiinni huonon hitsauksen jäljiltä.
Spantax yli aikoinaan myös sellainen joko oli luokkaa lentävä ruumisarkku-lentoyhtiö.
Yksi tuttu oli Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen maan sisäisellä lennolla. Kone hajosi lentoasemalle ja lentoemäntä tuli jokin moottorin osa kädessä ja selitti että matkustajilta pitäisi löytyä xx määrä taaloja jotta osa pystyttäisiin hankkimaan ja he pääsisivät lähtemään.. Kyse ei ollut Aeroflotista..
Eipä niitä Spantaxin koneita tainnut kuitenkaan putoilla. Spies-matkatoimisto niitä käytti myös Suomesta lähtevillä lennoilla.
Quote from: Takinravistaja on 29.12.2016, 10:29:46
Quote from: Jukka Wallin on 29.12.2016, 10:09:07
Itse näin muutamia lentoyhtiöitä joiden koneisiin en olisi missään vaiheessa mennyt. Eräs lentoyhtiön kone bannattiin Helsinki-Vantaan tekniselle alueelle, kun se oli todella ruokottomassa kunnossa. Moottoreiden alle laitettiin isot tynnyrit, kun ne vuoti öljyä ja siivissä oli migin langanpätkiä kiinni huonon hitsauksen jäljiltä.
Spantax yli aikoinaan myös sellainen joko oli luokkaa lentävä ruumisarkku-lentoyhtiö.
Yksi tuttu oli Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen maan sisäisellä lennolla. Kone hajosi lentoasemalle ja lentoemäntä tuli jokin moottorin osa kädessä ja selitti että matkustajilta pitäisi löytyä xx määrä taaloja jotta osa pystyttäisiin hankkimaan ja he pääsisivät lähtemään.. Kyse ei ollut Aeroflotista..
Eipä niitä Spantaxin koneita tainnut kuitenkaan putoilla. Spies-matkatoimisto niitä käytti myös Suomesta lähtevillä lennoilla.
Ihme kylläkin ei tipahtanut enää 1980-luvulla, mutta Wikipedia tietää, että 1972 tipahti
Terrori-iskua ei vieläkään suljettu turman syistä pois.
Ei välttämättä ollut perinteinen räjähdys,vaan voinut toteutua jollain muullakin keinolla,joka selvityksessä...
http://yle.fi/uutiset/3-9380441
Quote from: dothefake on 28.12.2016, 22:17:34
Ei lentoonlähdössä mitään tehdä siivekkeille, joten laskuasussa olleet siivekkeet on nostettu virheellisesti, kuten aiemmin olen arvellut.
Päiviä myöhässä saavun sankarillisesti viilaamaan pilkkua :)
Käytät virheellisesti termiä siiveke/laskusiiveke, oikea nimi on laipat.
Jossain osui silmiin että ykkösepäily olisi "eriparilaipat", nousuasussa olleita laippoja sisäänvetäessä niin olisi tapahtunut vain toisella puolella.
Quote from: Tunkki on 01.01.2017, 10:31:46
Quote from: dothefake on 28.12.2016, 22:17:34
Ei lentoonlähdössä mitään tehdä siivekkeille, joten laskuasussa olleet siivekkeet on nostettu virheellisesti, kuten aiemmin olen arvellut.
Päiviä myöhässä saavun sankarillisesti viilaamaan pilkkua :)
Käytät virheellisesti termiä siiveke/laskusiiveke, oikea nimi on laipat.
Liityn viilaamaan ;)
Kyllä monessa koneessa lasketaan laskusiivekkeitä alas jonkin verran startissa. Se lyhentää nousukiitoa. Tyypilistä on 5-10 astetta.
Jos joitain siivekkeitä taas on perustilastaan
nostettu, niin mieleen tulevat siipien
spoilerit. Niitä käytetään vain laskussa.
Quote from: Saturnalia on 01.01.2017, 10:39:56
Liityn viilaamaan ;)
Kyllä monessa koneessa lasketaan laskusiivekkeitä alas jonkin verran startissa. Se lyhentää nousukiitoa. Tyypilistä on 5-10 astetta.
Jos joitain siivekkeitä taas on perustilastaan nostettu, niin mieleen tulevat siipien spoilerit. Niitä käytetään vain laskussa.
Kylläpä nyt viilaamista oikein tarjoillaan :)
Startissa pistetään hiukan laippoja lisäämään siiven nostovoimaa pienillä nopeuksilla, kiskotaan sisään sittemmin pois jarruttamasta. Laskussa samoja laippoja käytetääjn runsaammin.
Spoileri on kuten nimikin sanoo, tärvin :) Se tärvää siiven nostoa silloin kun nostoa ei kaivata, esimerkiksi liikennekoneen saadessa telineet maahan siivissä pomppaa tärväimet ylös poistaen nostovoimaa, saadaan vähemmän pomppivia laskuja.
edit:
Siiveke on aika yksiselitteisesti "ohjauspinta siiven kärkiosassa" jolla kallistetaan konetta, Tuo "laskusiiveke" on yleiskieltä tms mutta väärä termi anyway.
Hyvin oikaistu. Laippahan se termi tosiaan on, puhuttiin aina fläpseistä, jota sanaa en viitsinyt nyt käyttää ja siksi tuli hairahdettua väärään termiin. Totta tuokin, että vähillä laipoilla lähtee lyhyemmältä kiidolta, mutten muista kokeiltiinko sitä Utissa.
Tässä videolla George Webb esittää arvailunaan sitä, että tuoKIN kone hakkeroitiin. https://youtu.be/mSjcaCbOpZQ (https://youtu.be/mSjcaCbOpZQ) Lisäksi puhuu jostain lentokoneeseen asennetusta sirusta (chip). Stinger-iskun hän sulkee pois.
Tämä taisi olla se kuoro jonka jäsenistä suuri osa meni tuossa turmassa.
Viimeisin esiintyminen tuolta kokoonpanolta oli ilmeisesti tuo:
https://www.youtube.com/watch?v=ae833ktGAdA