tänään (ma 8.8.2016) aamulla YLE:n raido suomen pääuutisena oli :
(lainaus)
UUTISET
KOTIMAA
Kotimaa 8.8.2016 klo 6:38 | päivitetty 8.8.2016 klo 8:24
Selvitys: Oppilaat eriarvoistuvat ja osaamistulokset tippuvat – Professori perää peruskouluun mittavaa remonttia
Peruskoulu on suomalainen 1970-luvun huippuinnovaatio. Puolessa vuosisadassa se on kuitenkin jäänyt ajastaan jälkeen, kertoo tuore selvitys. Koulussa ei viihdytä, oppimistulokset laskevat ja yhä useampi uhkaa pudota kyydistä. Tutkijan mukaan koulu ei ole enää kaikille tasa-arvoinen. Lisää linkistä
http://yle.fi/uutiset/selvitys_oppilaat_eriarvoistuvat_ja_osaamistulokset_tippuvat__professori_peraa_peruskouluun_mittavaa_remonttia/9072031
Harvinaisen suorasananen selvitys asiasta. Mainittiin lukutaidottomuus, osan porukan vuosien jäkeenjääneisyys, joka matematiikassa on jopa seitsemän vuotta. Mainittiin myös maahanmuutto, tosin korrektisti mitenkään erikseen asiaan kuuluvana, mutta jos nyt yhtään osasi YLE:n tekstiä kuunnella, niin kyllähän se sieltä tuli kuin pikajuna tunnelista.
Pisatuloksetkit ovat heikentyneet vuodesta 2006 (ullatus, eikös meidän pitänyt olla kaikkein parhaita ja osata välttää kaikkien muiden tekemät vierheet)
Noh, olihan herra professorilla tietysti ratkaisu asiaan: Lisää lisää lisää lisää lisää rahaa koulutuksen, lisää "yksilöllistä opetusta" (= jokaiselle matu-lapselle pari personal traineria) Tulee vaan vähän isoja mutoksia kooulutiloihin ja luokkiin ja kalusteisiin ja järjestelmiin kun tarvitaan aika monta uutta kolmen istuttavaa pulpettia, jossa keskelllä istuu kultamunan pentu, joka päivät pitkät huorittelee molemmilla puolillaan istuvia "yksilöllisiä opettajiaan".
Kaikki varmaan tullaan tekemään ettei demareiden puolivuosisatainen unelma tasa-arvoiseta ja kaikkea hyvää kaikille tuovata peruskoulusta vaan kaadu (ei ainakaan ennen kuin sosialistidemokratia kaatuu oman mahdottomuuteensa).
Se mistä ei mitään puuttu, kumma kyllä, oli se, että oppilaat ja ehkä heidän vanhempansakin tekisivät jotain. Ehkä se on vastoin unelmaa tai muuten rasistista tai liikaa vaadittu...
Onneksi omat lapseni ovat jo ohittaneet tämän vaiheen mutta seuraavan polven puolesta olen vähän huolissani....
Täyttä paskaa on puheet mistään tasa-arvosta. Materiaalin taso on laskenut johtuen maahanmuutosta. Sama selvä asia on käynyt toteen kaikissa niissä maissa mitkä ovat olleet maahanmuuton "edelläkävijöitä" Euroopassa.
Tästä on YLEn verkkosivuilla uutinen. Maahanmuuttokin tällä kertaa mainittu.
Kantaväestön tasoa laskee lasten eläminen sokerihiirinä, jolloin keskittymiskyky on 0 ja vielä muut kuten autismin spektrin lisääntyminen päälle. Kehitysmaamuslimien jälkikasvun sullominen suomalaisiin kouluihin vie kehitystä oppimistuloksissa tietysti alas kuin ankkuri.
Minusta professori puhuu oikeinkin järkeviä.
QuoteEntä jos opiskelua ei sidottaisikaan vuosiluokkiin? Jos lähtökohtana olisikin tietyn tason saavuttaminen peruskoulun aikana? Entä jos valinnaisuutta lisättäisiin entisestään?
Voisiko yläluokkalainen suuntautua opinnoissaan nykyistä enemmän omien tulevaisuuden suunnitelmiensa mukaisesti?
Juuri näin. Ei enää "kaikki yhteen muottiin" vaan lahjojen ja kykyjen mukaan edetään. Nykyäänhän ei peruskoulussa ole enää edes tasokursseja eikä tarkkailuluokkia vaan kaikki sullotaan samaan ja mennään heikoimman ehdolla. Tästä pitää päästä eroon.
Mitä rahaan tulee, niin olen lämpimästi lisäsatsauksien puolesta. Vaikka velkarahalla. Ihan millä vaan koska koulutus on kaikki.
Valinnaisuuden lisääminen ja kykyjen mukainen eteneminen olisivat täydellinen punainen vaate suvaitsevaistolle sillä silloin kunniakansalaiset kulkisivat automaattisesti eri polkua kuin kantikset.
Tarkoittavatko nämä kommariprofessorit "tasa-arvolla" sitä, että kaikkien tulisi oppia kaikki asiat yhtä hyvin? Nörteistä pitäisi tulla yhtä hyviä telinevoimistelijoita kuin atleeteista ja kaikkien takapulpetin koulukiusaajien pitäisi oppia piirtämään yhtä hyvin, kuin taiteilijanurasta syntymästään haaveillut etupulpetin kynäniska?
Mielipuolista. Taas kerran. :D
Quote from: multa tulille on 08.08.2016, 09:07:37
Harvinaisen suorasananen selvitys asiasta. Mainittiin lukutaidottomuus, osan porukan vuosien jäkeenjääneisyys, joka matematiikassa on jopa seitsemän vuotta. Mainittiin myös maahanmuutto, tosin korrektisti mitenkään erikseen asiaan kuuluvana, mutta jos nyt yhtään osasi YLE:n tekstiä kuunnella, niin kyllähän se sieltä tuli kuin pikajuna tunnelista.
Lukutaidottomuus mainittu, kyllä, mutta joku oppinut kiiruhti korjaamaan tyyliin: "Ei nyt sentään lukutaidottomuutta vaan vaikeuksia luetun ymmärtämisessä."
Taidan olla vanhanaikainen, koska minusta lukutaito on luetun ymmärtämistä.
Seitsemän vuoden tasoero matematiikassa on mykistävän hurja. Omalla muksulla oli aikoinaan onni päästä (täysin sattumalta, ei eliittikoulu eikä testejä) yläkoululuokalle, jossa vallitsi harvinaisen innokas opinhalu. Matikan opettaja teetti oppilailla lukion (lyhyen) matikan tehtäviä, enkunopettaja "eriytti" antamalla halukkaille lukion tehtäviä läksyiksi. Opettajilta sai myös pätevää apua tulevaisuuden opintosuunnitelmiin. Se onnistui, koska oli rauhallinen ilmapiiri -- toki ne olivat tavallisia teinejä ja sangen levottomia perjantaisin :)
Koko perkeleellinen peruskoulu on suora kopio Itä-Saksan koululaitoksesta.
Ylioppilaita pitää vääntää kaikista turhiksista poliittisiin suojavirkoihin turvottamaan muuotoinkin paisunutta hallintokoneistoa.
Kansakoulu, keskikoulu/ammattikoulu jatkoineen oli toimiva systeemi, jolla nykyinen hyvinvointi on luotu.
Kun koulutetaan yleismaistereita eikä puuseppiä, niin tässä tulos: kusessa ollaaan. Ja vielä "työvoimapulaa" paikkaava muuttokuorma poliittisten kusipäisten mailmanparantajien ynnä hihhuli Sipin kutsumana.
matuille joita ei opiskelu kiinnosta omat luokat (samalla arvosteluasteikolla kuin mullakin) ja
good luck kun ysiltä joskus suoriutuu jos suoriutuu. vähän niinkuin vanhan ajan tarkkailuluokka
mutta niinkuin mamuiluluokka.
ei voi olla yhteiskunnan vastuulla jos joku haluaa perseillä elämänsä ja tekee sen joka tapauksessa.kaltaistensa
seurassa saattaisi abdillakin ruveta kello soimaan, että tällaista on tulevaisuus ja tällaisessa porukassa.
jos sitä haluaa, niin ok mun puolesta.
jotka haluavat oppia, mutta on vaikeaa, niin tietenkin tuetaan hyvin samoin kuin erityislahjakkaiden tarpeita.
loppu hyysäämiselle ja yksilölle vastuuta vaikka onkin kakara
Ekana muistelin, että opettajat kun nykyään tuntuvat olevan vanhempien vihollisia. Opettajia syytetään lasten huonoista numeroista. Yksilöllisyys yli muiden! Suomeksi: jos vanhempia ei kiinnosta yhteistyö koulun kanssa ja lapsilta ei kotona vaadita mitään, lapsi käytännössä tuhlataan.
Vaikka nuo tulokset pitäisikin ruotia varmaan siitä alkuperäisestä raportista, ja mieluummin vielä sen raportin tilastotiedoista, niin ainakin tuossa uutisessa mainitaan huomattavana tekijänä tuolle laskulle Itä- ja Pohjois-Suomen poikien syrjäytyminen. Näihin ei vielä matuttaminen ole ihan hirveästi voinut vaikuttaa, paitsi tietysti yleisenä Suomen lamautumisena ja masentumisena näiden nykypoliitikoiden ja federalistien kynsissä. Mutta sekään ei ole suoraan heikomman maahanmuuttaja-aineksen syytä.
Kyllä tutkija sentään myöntää, että myös maahanmuuttajilla on ongelmia... Tämän todellinen vaikutus pitäisi saada esille raaka-aineistost, koska sitä ei ainakaan Yle kerro.
Mikä on koneravitalikko?
Aamulla oli telkassa tästä ja hyvin varoivat sanomasta mistä asiat johtuu.
Suurin osa ihmisistä vain kauhistelee asiaa mutta jos tuosta tilastosta siivotaan matut pois niin johan viivat oikenee.
A) järjestys
B) vaatimustaso ylös
C) tiukka arvostelu, mieluiten absoluuttisemmin kuin nykyään
Mamujen suhteen vanhemmat pilaa lapset asenteillaan, joten sille pitää tehdä jotain.
E: pedagogipellet ja tablettikauppiaat pitää myös potkia helvettiin, stick to the basics ja oldschool on parempi tie. Toki it-taidot on tärkeitä, niitä pitää myös opettaa, mutta vanhempi perustekniikka toimii siinä paremmin kuin hienot tabletit ja somepelleily. Komentorivi kouluihin -aloite..
Quote from: multa tulille on 08.08.2016, 09:07:37
Noh, olihan herra professorilla tietysti ratkaisu asiaan: Lisää lisää lisää lisää lisää rahaa koulutuksen, lisää "yksilöllistä opetusta"
Nähtävästi professori tarkoittaakin
lopputuloksen tasa-arvoa eikä mahdollisuuksien tasa-arvoa, joka on demokratian lähtökohta ja tunnustaa yksilöiden erilaisuuden.
Lopputuloksen tasa-arvoisuuteen pyrkiminen tuottaa sivutuotteenaan tasa-arvottomuuden joka on pysyvä, sillä kertaalleen lopputulokseen autettu ei auttamatta selviä enää edelleenkään, sillä on jo tuupattu tasolle jolla ei omilla ominaisuuksillaan edes pysty pysymään.
Mahdollisuuksien tasa-arvossa kukin selviää auttamatta omien mahdollisuuksiensa edellyttämään saavutukseen, ja kykenee selviytymään siellä.
Koneravitalikko = läskisoossitalkkunamämmi :) ?
Quote from: Ajattelija2008 on 08.08.2016, 10:46:47
Mikä on koneravitalikko?
Ajattelijan kysymys on aiheellinen ja olen paihoillani, kyseessä oli latojan virhe. Oikea termi on kontravitalikko, mikä oli sodan aikaisten uttilaisten lentäjien termi sile kun sotakone meni kiitoradan ulkopuolella olevaan pusikkoon. Pyrin löytämään pikimmiten paremman latojan, mutta kuten tiedätte, hirveä työvoimapula...
Olisihan se voinut olla vaikkapa jokin raviradan motorisoitu lannankeräin...
Kontra-vitalikko? No nyt tää aukes talikollekin.
Me ollaan ammattitutkintopuolella jo menossa siihen suuntaan, että kokeen joko saa läpi tai ei eikä ole mitään arvosanaa kertomassa, miten paljon vastauksia meni oikein. Tää on leviämässä näyttötutkintotasolla ja opetukseen kuuluvista kokeista saa vielä arvosanojakin, koska opettajia ei olla ohjeistettu uudelleen.
Samaan voitaisiin mennä muuallakin, koska sisätöissä on aika turha elvistellä arvosanoilla kun ei pysty olemaan ihan varma, pysyykö amiksien tekemä katto ylhäällä vai ei.
Jos inssillä on arvosanat ja kaikki niin ei siitä mitään isompaa iloa ole, koska se ei kumminkaan ymmärrä rakentamisesta mitään kovin ihmeellistä vaan se on koulutettu kertomaan mitä muiden pitäisi osata tehdä.
Quote from: Ulvokki on 08.08.2016, 11:24:04
...
Kun olen toiminut epäpätevänä opena niin seuraavat asiat olivat häiritseviä:
Ensimmäinen oli etteivät oppilaat osaneet työkennellä yhteistyössä. Se johtuu ilmeisesti luokattomasta lukiosta, ei pääse syntymään omaa ryhmää ja minusta sellainen olisi ihan identiteetin kannalta tärkeää.
...
Mielestäni yhteistyötaidottomuus juontaa viimeistään peruskouluajoilta. Ensinnäkin nykyisin perheissä ei luonnostaan muodostu tilanteita, joissa yhdessä ponnistellaan tavoitteiden eteen. Sitten nämä lapset vedetään läpi peruskoulun, jossa on loppupeleissä harvassa perinteistä ryhmätyötä kehittyneempiä yhteistyöprojekteja. Vaikka lukioikäisillä on vielä kehityspotentiaalia, niin keskiverto lukiolaiselta puuttuu kymmenen vuoden edestä yhteistyötaitojen kehittämistä suhteessa optimitilanteeseen. Tässä vaiheessa opettaja ottaisi aikamoisen kivireen vedettäväkseen, jos alkaisi kehittämään oppilaiden yhteistyötaitoja.
Mitä ikinä aikovatkaan "uudistaa" se tulee epäonnistumaan täysin. Nämä eivät ole valmiita rotuerotteluun joka olisi ainoa järkevä tapa toimia, 3v ikäisenä alkava ja 30v asti kestävä tummien apina-peruskoulu jossa mennään näiden jälkeenjääneiden tasolla kohti kykyä tehdä manuaalista ei-ajattelevaa työtä a 6e/h.
Ja sitten se valkolaisten peruskoulu jonka voisi hyvinkin myös jakaa tyhmiin ja fiksuihin eli joko 9v tai 4v kestävä peruskoulu.
Toisaalta koko peruskoulu on siinäkin epäonnistunut että tuputtaa lähinnä propagandaa ekä varsinaista sivistystä tai arvokasta osaamista.
Kun äo ja oppimistaidot ovat lähes kehitysvammaisen tasolla ja impulssikontrolli nolla, niin ollaan tekemisissä tosiasioiden kanssa. Ei siinä auta vaikka olisi kymmenen kouluavustajaa jelppimässä ja kunnioittamassa kulttuuria. Tai no, jos opettaja katsoo vaikka muualle kun avustaja jelppaa luokalta pääsemisessä vilungilla.
(http://vertinet2.stat.fi/verti/graph/Graphserver.png?&ifile=quicktables/Maahanmuuttajat/kansa_1&lang=3&rind=3&gskey=2&x=586)
(http://img.yle.fi/uutiset/jyvaskyla/article9072699.ece/ALTERNATES/w580h326/pisa)
Joka huomaa jotain yhteneväisyyttä niin voi päästä HEPin suustaan.
Lukemisen derivaatta on lähes suoraan kääntäen verrannollinen maahanmuuttajien määrän derivaattaan. Tietty määrä ulkomaan kansalaisia varmasti parantaa oppimistuloksia ja kansainvälisyyttä sekä viihtyvyyttä, kun kyse on aidosta muuttamisesta. (En pidä turvapaikanhakijoita lähtökohtaisesti "muuttajina" vaan nimenomaan turvapaikanhakijoina) Henkilökohtaisesti näen, että kun jonnekin muutetaan, niin ennen muuttoa on jo työpaikat, asunnot, lasten koulut ja päiväkodit kartoitettuna ja hoidettuna esimerkiksi kaikki muut päivittäiseen elämään liittyvät sopimukset vähintään pari kuukautta ennen kuntoon. Tämä on ehkä vähän suppea länsimainen käsitys muuttamisesta.
Quote from: Bellerofon on 08.08.2016, 12:10:17
(En pidä turvapaikanhakijoita lähtökohtaisesti "muuttajina" vaan nimenomaan turvapaikanhakijoina) Henkilökohtaisesti näen, että kun jonnekin muutetaan, niin ennen muuttoa on jo työpaikat, asunnot, lasten koulut ja päiväkodit kartoitettuna ja hoidettuna esimerkiksi kaikki muut päivittäiseen elämään liittyvät sopimukset vähintään pari kuukautta ennen kuntoon. Tämä on ehkä vähän suppea länsimainen käsitys muuttamisesta.
Turvapaikanhakijat hakevat nimen omaan turvaa, johon kuuluu erityisesti taloudellinen turva. He tietävät varsin hyvin, että sopivalla stoorilla länsimaissa saa kotimaan suhteen erittäin kilpailukykyisen taloudellisen turvan vastikkeettakin. Se vähentää huomattavasti vastikkeen tarjoamisen insentiiviä.
Peruskoulun tasokurssit olivat aikoinaan ihan kelvollinen ratkaisu.
Niin valitettavaa kuin se onkin, niin ainoa tehokas keino taata myös mamulapsille mahdollisuus koulutukseen ja ammattiin, olisi aika liian monessa tapauksessa huostaanotto niinku aluks.
Se on kohtis julmaa katseltavaa miten mamuvanhemmat (musut, eritoten somalimusut) sabotoivat lastensa tulevaisuuden täysin käsittämättömillä uskontovedätyksillä, mutta näihin ei kuitenkaan voida puuttua. Niin. Koska. Niin. :facepalm:
Toisaalta peruskoulun ahdinko johtuu paitsi maahanmuuttajista niin siitä, että sitä on jo kovalla kädellä "remontoitu" eli tuhottu kokoomuslaiseen suuntaan. Nyt ehdotetaan lisää samaa "remontointia", koska mitään ei mukamas ole vielä tehty ja peruskoulu on mukamas jämähtänyt 70-luvun demari-ihanteisiin. Olisikin, silloin se sentään toimisi.
Valinnaisuutta on jo lisätty liikaakin (ja sivistyslukiotahan ollaan maassamme kokonaan lakkauttamassa) ja oppilasaines jakaantuu jo tasoryhmiin, ei tosin lahjakkuuden vaan vanhempien lompakon paksuuden perusteella.
Quote from: JJohannes on 08.08.2016, 12:36:25
Toisaalta peruskoulun ahdinko johtuu paitsi maahanmuuttajista niin siitä, että sitä on jo kovalla kädellä "remontoitu" eli tuhottu kokoomuslaiseen suuntaan. Nyt ehdotetaan lisää samaa "remontointia", koska mitään ei mukamas ole vielä tehty ja peruskoulu on mukamas jämähtänyt 70-luvun demari-ihanteisiin. Olisikin, silloin se sentään toimisi.
Valinnaisuutta on jo lisätty liikaakin (ja sivistyslukiotahan ollaan maassamme kokonaan lakkauttamassa) ja oppilasaines jakaantuu jo tasoryhmiin, ei tosin lahjakkuuden vaan vanhempien lompakon paksuuden perusteella.
Onko sulla omia kouluikäisiä lapsia? Minulla on eikä omat kokemukset tue ollenkaan väitteitäsi? Olen itse 70 luvun lapsi ja ihan suora vertaus nykyisen alakoulun oppimateriaaliin jo kertoo että kehitystä tapahtunut merkittävästi. Uskallan väittää että nykykoululaiset (matut ja muut haasteelliset ryhmät jotka nykyään tungetaan nk. normilasten sekaan poislukien) pesee oman sukupolveni mennen tullen kaikissa aineissa.
Uskon että ongelma on enemmänkin suhteellinen. Muualla maailmassa koululaitos on harpponut eteenpäin hevosen askelin. Rynninyt rinnalle ja lopulta ohi.
Quote from: Finka on 08.08.2016, 11:52:02
Quote from: Ulvokki on 08.08.2016, 11:24:04
Ensimmäinen oli etteivät oppilaat osaneet työkennellä yhteistyössä. ...
Sitten nämä lapset vedetään läpi peruskoulun, jossa on loppupeleissä harvassa perinteistä ryhmätyötä kehittyneempiä yhteistyöprojekteja...
Yhteistyötä pitäisi opetella ala-asteelta lähtien. Se on nykytyöelämässä tärkeää suurimmassa osassa ammatteja.
Peruskoulu ja uskomus ettei ihmisten välillä ole eroja poistaa vastuuntunnon siltä todelliselta menestyjäjoukolta, jolla geenit, perhetausta ja varallisuus on kunnossa. Nämä menestyjät pääsevät yhteiskunnassa omistamaan ja tienaamaan. Koska opetus siitä että kaikki on samanlaisia ja saavat saman koulutuksen oikeuttaa menestyjän olemaan piittaamatta huonosti menestyvän kärsimyksistä, sillä huonosti menestyvä on saanut samat mahdollisuudet ja valinnut itse osansa.
Jos menestyjät kokisivat enemmän vastuuta asiat sujuisi suomessa paremmin. Vastuu ei tarkoita nyt sitä että menestyjät antavat rahansa pois ja kaikilla on kurjaa. Vaan sitä että menestyjät pyrkisivät esim. perustamaan enemmän yrityksiä jne. Ja verotus olisi muokattava siten että menestyjä motivoituu jakamaan hyvinvointia ympärilleen, ilman katkeroitumista. Idealistista ajattelua ehkä.
Quote from: Spesialisti on 08.08.2016, 11:58:46
Kun äo ja oppimistaidot ovat lähes kehitysvammaisen tasolla ja impulssikontrolli nolla, niin ollaan tekemisissä tosiasioiden kanssa. Ei siinä auta vaikka olisi kymmenen kouluavustajaa jelppimässä ja kunnioittamassa kulttuuria. Tai no, jos opettaja katsoo vaikka muualle kun avustaja jelppaa luokalta pääsemisessä vilungilla.
Ongelmana voi olla myös se, ettei esimerkiksi kielitaito ole riittävällä tasolla tai ettei huomioida koulunsa Suomessa vasta myöhemmin aloittavan kohdalla sitä, että henkilöllä on pahasti puutteelliset perustiedot ja hänet pitäisi sen vuoksi laittaa ikäisiään selvästi nuorempien luokalle. Ongelmaa pahentaa sitten nämä armosta läpi päästämiset, jolloin samat ongelmat toistuvat taas sitten seuraavilla luokilla, kun niihin ongelmiin ei puututa missään vaiheessa tosissaan.
Samoin on todisteita siitä, että opettajat eivät yksinkertaisesti vaadi maahanmuuttajataustaisilta samaa kuin muilta, mikä on karhunpalvelus lapsille itselleen. Samasta asiasta olen nähnyt lehdessäkin valittavan jonkun maahanmuuttajataustaisen lapsen, mutta ilmiö on ollut havaittavissa tilastollisessa tarkastelussa.
Tutkimus: Suomalaiset opettajat suosivat maahanmuuttajaoppilaita arvosanoissa
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/310337-tutkimus-suomalaiset-opettajat-suosivat-maahanmuuttajaoppilaita-arvosanoissa
Quote
Maahanmuuttajataustaiset oppilaat saavat Suomen yläkouluissa todistuksiinsa keskimäärin jopa parempia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluvat, vaikka heidän todellisen osaamisensa arvioidaan olevan huolestuttavan heikkoa.
Tulos käy ilmi Valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n tuoreesta tutkimuksesta, jossa esitetään huoli maahanmuuttajataustaisten oppilaiden pärjäämisestä Suomen kouluissa.
Kansainvälisen Pisa-tutkimuksen mukaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaaminen on Suomessa huolestuttavan heikkoa.
Ongelmista huolimatta opettajat näyttävät antavan maahanmuuttajanuorille keskimäärin liki samantasoisia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluville oppilailleen.
Maahanmuuttajalasten kouluosaaminen laahaa jäljessä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014030818106583_uu.shtml
Quote
Maahanmuuttajien ja kantaväestön Pisa-tuloksissa on Suomessa suurempi ero kuin missään muualla Euroopassa.
Maahanmuuttajataustaisten lasten osaaminen on keskimäärin 2-3 kouluvuotta jäljessä muiden tasosta, ilmenee vuoden 2012 Pisa-tutkimuksesta.
Moni maahanmuuttajaperheiden koululainen kokee, että opettajat odottavat heiltä vähemmän kuin muilta lapsilta.
En tähän hätään löytänyt Iltalehdestä sitä muistamaani juttua, jossa muistaakseni koulussa hyvin pärjännyt maahanmuuttajataustainen tyttö valitti siitä, etteivät opettajat vaadi maahanmuuttajataustaisilta samaa kuin muilta.
Minusta koulutukseen tehtäviä muutoksia pitäisi ensin testata pienellä joukolla sen näkemiseksi, että onko muutoksista hyötyä, eikä suin päin toteuttaa suuria muutoksia koko valtakunnan tasolla, kun on suuri riski siitä, että muutokset saattavat tosiasiassa heikentää oppimistuloksia.
Eräs testaamisen arvoinen asia olisi minusta pienten rahasummien maksaminen hyvistä koetuloksista. Lisäksi pitäisi olla siten, ettei näitä rahasummia huomioitaisi toimeentulotuessa toimeentulotukea pienentävinä rahoina. Muistaakseni nimittäin on ulkomaista näyttöä siitä, että rahalliset kannustimet tehoavat syrjäytymässä olevilla ja/tai ei-valkoisilla oppilailla.
Vaikka tämä ajatus rahapalikinnoista varmasti onkin epätavalinen, niin sitä kannattaisi kuitenkin rohkeasti kokeilla. Jos suhteellisen pienillä rahakannustimilla saadaan olennaisesti vähennettyä esimerkiksi syrjäytymiskehitystä, maksaa tällainen helposti itsensä takaisin.
Good grades pay off literally
http://usatoday30.usatoday.com/news/education/2008-01-27-grades_N.htm
Quote
An analysis of the Texas program last month by Cornell economist C. Kirabo Jackson found that it linked to a 30% rise in the number of students with high SAT and ACT scores and an 8% rise in college-going students.
Tämän perusteella taas kuulostaa siltä, että koetulosten sijaan kannattaisi ehkä palkita läksyjen, laskutehtävien tms tekemisestä:
Should You Pay for an 'A'? Part 3: The Experts Weigh In
http://www.huffingtonpost.com/beth-kobliner/paying-for-grades_b_1975557.html
Quote
Though he hasn't seen much of a correlation between cash incentives and higher grades, Fryer found something that does work: paying for specific habits (for example, rewarding kids for reading books or learning specific math lessons).
In some newer experiments that he conducted in Houston, he paid students, parents, and teachers for making clearly spelled out, concrete improvements during the learning process.
For example, parents and students received $2 each time students mastered *weekly* math objectives, and parents were paid $20 and teachers were paid $6 for each parent-teacher meeting they attended.
This type of reward system actually worked. Students mastered 125 percent more math lessons than kids who weren't paid, and when the amount of cash increased, the success rate went up as well.
Quote from: Ajattelija2008 on 08.08.2016, 10:46:47
Mikä on koneravitalikko?
Etkö tiedä? :o Alunperin hevosvetoiseksi tarkoitettu heinänkeruulaite, joka on modattu traktorin perään. Yksinkertaisemmillaan vaatii myös toisen henkilön istumaan teräspallille masiinan päälle nostamaan karhikon ilmaan sopivissa kohdin, enemmän kehitetyssä versiossa nostovipu on viety traktorikuskin käytettäväksi.
Enemmän kuin tasokurssit voisi lakata sitomasta tiettyä oppimissisältöä tiettyyn vuoteen iän mukaan. Eli kaikille samat oppimissisällöt, mutta kukin menisi niitä omaan tahtiinsa läpi. Kun opittu peruslaskutoimitukset, seuraava ryhmä jossa käsitellään korkeampia laskutoimituksia jne. Tällöin fiksuimmat saisivat edetä vaikka useamman entisen vuosiluokan verran vuodessa ja taas tyhmimpien kanssa kerrataan perusasioita kunnes ne on päässä. Tietty määrä sisältöjä mitä tulee hyväksytysti osata ennen seuraavaa. Peruskouluvelvollisuus jatkumaan kunnes on suorittanut vaaditun oppimäärän, ikään katsomatta. Sosiaalistuminen voisi olla yksi oleellinen oppimissisältö, toisten kanssa toimeen tulo ja toisten ja toisenlaisten ymmärtäminen, kunnioittaminen jne. Oppiaineeksikin voisi harkita. Vertaisryhmät muodostuisivat samantasoisista oppilaista ikään katsomatta. Opetusta tai toisia opiskelijoita häiritsevät oppilaat omaan ryhmäänsä jossa käydään samat sisällöt läpi.
Tasokokeet kunkin vuositason sisällön omaksumisen jälkeen. Hyväksytysti ja jatkaa seuraaviin.
Oma kuopus sai juuri peruskoulun suoritettua, jäi pelkästään positiivisia muistoja, toki kävi ylä-asteen matikkapainotteisessa luokassa, mihin oli pääsy-koe. Yksi mamu oli koko luokassa, kiinalaisperäinen tyttö, ei mitään ongelmia kolmen vuoden aikana!
Uskon että nykyiselläkin rahalla pärjättäisiin, kun vain haluttaisiin purkaa byrokratiaa.
Quote from: Faidros. on 08.08.2016, 14:17:10
Quote from: Ajattelija2008 on 08.08.2016, 10:46:47
Mikä on koneravitalikko?
Etkö tiedä? :o Alunperin hevosvetoiseksi tarkoitettu heinänkeruulaite, joka on modattu traktorin perään. Yksinkertaisemmillaan vaatii myös toisen henkilön istumaan teräspallille masiinan päälle nostamaan karhikon ilmaan sopivissa kohdin, enemmän kehitetyssä versiossa nostovipu on viety traktorikuskin käytettäväksi.
Hevosvetoinen haravakone. Olen tehnyt heinätöitä hevosella ja haravakoneella. Nykyään näkee vain ruostuneina maatilojen pientareilla.
Quote from: Tabula Rasa on 08.08.2016, 14:41:47Peruskouluvelvollisuus jatkumaan kunnes on suorittanut vaaditun oppimäärän, ikään katsomatta. Sosiaalistuminen voisi olla yksi oleellinen oppimissisältö, toisten kanssa toimeen tulo ja toisten ja toisenlaisten ymmärtäminen, kunnioittaminen jne.
Miksi kaikista pitää tulla samanlainen kuin sinusta.
Miksi kenenkään pitäisi osata lukea, laskea tai kirjoittaa, kun maahanmuuttajatkaan eivät osaa ?
Kaikkihan olemme samanlaisia.
Quote from: Foundation on 08.08.2016, 17:17:41
Quote from: Tabula Rasa on 08.08.2016, 14:41:47Peruskouluvelvollisuus jatkumaan kunnes on suorittanut vaaditun oppimäärän, ikään katsomatta. Sosiaalistuminen voisi olla yksi oleellinen oppimissisältö, toisten kanssa toimeen tulo ja toisten ja toisenlaisten ymmärtäminen, kunnioittaminen jne.
Miksi kaikista pitää tulla samanlainen kuin sinusta.
Miksi kaikilla pitäisi olla samanlaiset lähtökohdat(retorinen kysymys)? Nythän lähtökohdat ovat ihan mitä kukin sattuu saamaan kasaan. Tuolloin jokaisella olisi sama tietomäärä mistä ponnistaa jatkokouluihin. Jotka muuten rajaisin sellaisiksi joista työllistyy suoraan(esim pitkät palkalliset harjoittelut tyyliin 2v jokaiselle alalle uudelle tekijälle). Sekä niihin korkeakoulualoihin mihin on tarvetta. Johdon tehtävänä seurailla mille aloille on tulevaisuudessa kysyntää ja sitä myöten tuottaa niille aloille tekijöitä. Esim seuraamalla eläköitymistä, keskustelemalla yritysten kanssa tulevaisuuden tarpeista jne.
Quote from: Skeptikko on 08.08.2016, 13:38:37
Quote from: Spesialisti on 08.08.2016, 11:58:46
Kun äo ja oppimistaidot ovat lähes kehitysvammaisen tasolla ja impulssikontrolli nolla, niin ollaan tekemisissä tosiasioiden kanssa. Ei siinä auta vaikka olisi kymmenen kouluavustajaa jelppimässä ja kunnioittamassa kulttuuria. Tai no, jos opettaja katsoo vaikka muualle kun avustaja jelppaa luokalta pääsemisessä vilungilla.
Ongelmana voi olla myös se, ettei esimerkiksi kielitaito ole riittävällä tasolla tai ettei huomioida koulunsa Suomessa vasta myöhemmin aloittavan kohdalla sitä, että henkilöllä on pahasti puutteelliset perustiedot ja hänet pitäisi sen vuoksi laittaa ikäisiään selvästi nuorempien luokalle. Ongelmaa pahentaa sitten nämä armosta läpi päästämiset, jolloin samat ongelmat toistuvat taas sitten seuraavilla luokilla, kun niihin ongelmiin ei puututa missään vaiheessa tosissaan.
Samoin on todisteita siitä, että opettajat eivät yksinkertaisesti vaadi maahanmuuttajataustaisilta samaa kuin muilta, mikä on karhunpalvelus lapsille itselleen. Samasta asiasta olen nähnyt lehdessäkin valittavan jonkun maahanmuuttajataustaisen lapsen, mutta ilmiö on ollut havaittavissa tilastollisessa tarkastelussa.
Tutkimus: Suomalaiset opettajat suosivat maahanmuuttajaoppilaita arvosanoissa
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/310337-tutkimus-suomalaiset-opettajat-suosivat-maahanmuuttajaoppilaita-arvosanoissa
Quote
Maahanmuuttajataustaiset oppilaat saavat Suomen yläkouluissa todistuksiinsa keskimäärin jopa parempia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluvat, vaikka heidän todellisen osaamisensa arvioidaan olevan huolestuttavan heikkoa.
Tulos käy ilmi Valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n tuoreesta tutkimuksesta, jossa esitetään huoli maahanmuuttajataustaisten oppilaiden pärjäämisestä Suomen kouluissa.
Kansainvälisen Pisa-tutkimuksen mukaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaaminen on Suomessa huolestuttavan heikkoa.
Ongelmista huolimatta opettajat näyttävät antavan maahanmuuttajanuorille keskimäärin liki samantasoisia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluville oppilailleen.
Maahanmuuttajalasten kouluosaaminen laahaa jäljessä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014030818106583_uu.shtml
Quote
Maahanmuuttajien ja kantaväestön Pisa-tuloksissa on Suomessa suurempi ero kuin missään muualla Euroopassa.
Maahanmuuttajataustaisten lasten osaaminen on keskimäärin 2-3 kouluvuotta jäljessä muiden tasosta, ilmenee vuoden 2012 Pisa-tutkimuksesta.
Moni maahanmuuttajaperheiden koululainen kokee, että opettajat odottavat heiltä vähemmän kuin muilta lapsilta.
En tähän hätään löytänyt Iltalehdestä sitä muistamaani juttua, jossa muistaakseni koulussa hyvin pärjännyt maahanmuuttajataustainen tyttö valitti siitä, etteivät opettajat vaadi maahanmuuttajataustaisilta samaa kuin muilta.
Hiivatin tärkeää olisi, että mamu-taustaiset pääsevät päiväkotiin, koska siellä se suomenkieli opitaan. Nyt hallitus päinvastoin pyrkii estämään sitä, "säästämään", jos lapsen äiti on kotona.
Quote from: Ulvokki on 08.08.2016, 12:44:33
Sveitsissä koulutus on ratkaistu jaottelemalla oppilaat kolmeen tasoryhmään. Se kolmonen on mamuille ja ööh, oppimishäiriöisille. Sveitsissä ne sanovat tämän ihan suoraan mutta suomalaisen lähti suodatin heti päälle.
Joka tapauksessa kolmosille opetetaan aika kevyesti teoriaa ja opintojen ohessa tehdään työmaalla muutamana päivänä viikossa ammattiin oppimista. Lähinnä taitaa olla ajatus että porukka on valvonnan alla ja tekee mielekästä toimintaa. Siitä työmaalla olosta maksetaan myös korvausta ja työnantajia on motivoitu joillakin extraeduilla.
Suomessa ongelmana on kuitenkin ettei työtä ole ja jos nämä pyörivät työmaalla niin urakkapohjaiset projektit muuttuisivat vieläkin haastavammaksi. Lisäksi nykyisin ilmaisen työvoiman käyttö on lähes normaali joten on hankala tehdä tällaista systeemiä motivoivana ellei sitä sitten jotenkin yhdistetä tukiin tms.
Oppimishäiriöt johtuvat mamuilla yleensä heikommasta kielitaidosta. Ei ulkomaalaistausta tarkoita, että lapsi olisi tyhmempi.
Quote from: Takinravistaja on 08.08.2016, 18:12:45
Quote from: Ulvokki on 08.08.2016, 12:44:33
Sveitsissä koulutus on ratkaistu jaottelemalla oppilaat kolmeen tasoryhmään. Se kolmonen on mamuille ja ööh, oppimishäiriöisille. Sveitsissä ne sanovat tämän ihan suoraan mutta suomalaisen lähti suodatin heti päälle.
Joka tapauksessa kolmosille opetetaan aika kevyesti teoriaa ja opintojen ohessa tehdään työmaalla muutamana päivänä viikossa ammattiin oppimista. Lähinnä taitaa olla ajatus että porukka on valvonnan alla ja tekee mielekästä toimintaa. Siitä työmaalla olosta maksetaan myös korvausta ja työnantajia on motivoitu joillakin extraeduilla.
Suomessa ongelmana on kuitenkin ettei työtä ole ja jos nämä pyörivät työmaalla niin urakkapohjaiset projektit muuttuisivat vieläkin haastavammaksi. Lisäksi nykyisin ilmaisen työvoiman käyttö on lähes normaali joten on hankala tehdä tällaista systeemiä motivoivana ellei sitä sitten jotenkin yhdistetä tukiin tms.
Oppimishäiriöt johtuvat mamuilla yleensä heikommasta kielitaidosta. Ei ulkomaalaistausta tarkoita, että lapsi olisi tyhmempi.
Joo ei se ulkomaalaistaustasta tule, vaan onko missä määrin geenit afrikkalaista perää (äo 60).
Onhan suomalainenkin ulkomaalainen Afrikassa.
Ei ulkomaalaisuus tarkoita tyhmyyttä.
Ja koska kaikki olemme ulkomaalaisia ei tyhmyyttä tai järkeä ole olemassa.
Quote from: Takinravistaja on 08.08.2016, 18:09:53
Hiivatin tärkeää olisi, että mamu-taustaiset pääsevät päiväkotiin, koska siellä se suomenkieli opitaan. Nyt hallitus päinvastoin pyrkii estämään sitä, "säästämään", jos lapsen äiti on kotona.
Juu,
unelmassa periaatteessa kyllä, mutta käytäntö taas on niin kovin toisenlainen. Hyvin paljon toki tähän vaikuttaa alue ja sen alueen väestö, että paljonko niitä mamutaustaisia on suhteessa kantiksiin. Tai no, jos ihan suoraan puhutaan, niin jos päiväkotiryhmässä on vain yksi mamutaustainen, niin silloin tästä voi olla hänelle hyötyä kielen oppimisessa. Jo kaksi keskenään enimmäkseen viihtyvää mamutaustaista voi jopa häiritä koko muun ryhmän oppimista.
Alan kallistua hiljalleen siihen, että jos niitä ongelmamamutaustaisia on enemmän kuin todella vähän, tulisi heille järjestää päivähoito eriytettynä omiin mamuryhmiin.
Vai oliko ne PISA-tulokset nyt minkään arvoisia?
Ryhmässä tyhmyys tiivistyy.
Kaksi matua on jo ryhmä.
Quote from: pw on 08.08.2016, 09:43:57
Valinnaisuuden lisääminen ja kykyjen mukainen eteneminen olisivat täydellinen punainen vaate suvaitsevaistolle sillä silloin kunniakansalaiset kulkisivat automaattisesti eri polkua kuin kantikset.
Tasoryhmien palauttaminen myös suojelisi fiksuja mamuja ryhmäpaineelta. Varsinkin muslimityttöjen koulunkäynti kärsii vertaisryhmän siveyspoliisista.
Quote from: Faidros. on 08.08.2016, 09:24:11
Täyttä paskaa on puheet mistään tasa-arvosta. Materiaalin taso on laskenut johtuen maahanmuutosta. Sama selvä asia on käynyt toteen kaikissa niissä maissa mitkä ovat olleet maahanmuuton "edelläkävijöitä" Euroopassa.
Sitä paitsi mitään todellista tasa-arvoa ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan. Sitä esiintyy vain demarien vaali- ja juhlapuheissa. Viimeistään islamisaation edettyä Euroopassa tarpeeksi pitkälle, se loppuu kokonaan koska muslimit ovat aina vääräuskoisten yläpuolella.
Tasokurssit tiettyihin aineisiin pitäisi saada kiireesti takaisin peruskouluun vaikkei täällä olisi yhtään matua, tämä on ollut mielipiteeni aina. Se heikompikin fraktio hyötyisi koska suppeammilla kursseilla voitaisiin käydä ne perusjutut kunnolla läpi, nyt moni putoaa kokonaan kyydistä ja asiaa yritetään harsia kalliimmilla tavoilla erityisopetuksella ym.
Quote from: Mangustin on 08.08.2016, 19:23:46
Quote from: pw on 08.08.2016, 09:43:57
Valinnaisuuden lisääminen ja kykyjen mukainen eteneminen olisivat täydellinen punainen vaate suvaitsevaistolle sillä silloin kunniakansalaiset kulkisivat automaattisesti eri polkua kuin kantikset.
Tasoryhmien palauttaminen myös suojelisi fiksuja mamuja ryhmäpaineelta. Varsinkin muslimityttöjen koulunkäynti kärsii vertaisryhmän siveyspoliisista.
En ole koskaan nähnyt fiksua matua?
Mukavanoloisia joskus..
Somali opettamassa suomalaisia nuoria suomalaisessa peruskoulussa.
Eikö mikään hälytyskello soi!
"Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori" kuulostaa ihan henkilöltä, jonka vahtivuorolla tämä oppimistulosten surkastuminen on tapahtunut. Jutusta ei ilmennyt, mitä hän aikoo tehdä toisin korjatakseen aiheuttamansa vahingon.
Quote from: JJohannes on 08.08.2016, 12:36:25
Toisaalta peruskoulun ahdinko johtuu paitsi maahanmuuttajista niin siitä, että sitä on jo kovalla kädellä "remontoitu" eli tuhottu kokoomuslaiseen suuntaan. Nyt ehdotetaan lisää samaa "remontointia", koska mitään ei mukamas ole vielä tehty ja peruskoulu on mukamas jämähtänyt 70-luvun demari-ihanteisiin. Olisikin, silloin se sentään toimisi.
Kokoomuslaisessa ajattelussa on peruskoulu haluttu romuttaa ja sen rinnalle luoda maksullinen koulujärjestelmä. Hyvät pistesijoitukset vertailuissa ovat unhoittaneet puheet vähäksi aikaa ja sen jälkeen on asia nostettu uudestaan esille.
Sen takia näihin "remontoimisiin" pitää suhtautua suurella varauksella, koska niiden taustatekijöillä voi olla vahvat omat intressit pelissä mukana.
Quote from: multa tulille on 08.08.2016, 09:07:37
Pisatuloksetkit ovat heikentyneet vuodesta 2006 (ullatus, eikös meidän pitänyt olla kaikkein parhaita ja osata välttää kaikkien muiden tekemät vierheet)
Ovat ne heikentyneet varmasti monesta syystä, mutta samaa ideaa on yritetty tuputtaa vuosi toisensa jälkeen.
Ensin oltiin yllättyneitä siitä, kun tulokset olivat niin erinomaiset (sehän ei voinut pitää paikkaansa). Yleinen ajatus oli myös aikoinaan, että "ruotsinkieliset nostivat tuloksia selvästi" (toki ajatus muuttui päinvastaiseksi kun tuloksia tarkemmin tutkittiin).
Sen jälkeen on puhe kääntynyt "Suomen huonontuneeseen sijoitukseen ja miten asialle pitäisi tehdä jotakin" (aasialaisia maita/kaupunkeja tuli lisää mukaan ja ne menivät Suomen edelle, Euroopassa ja Pohjoismaissa Suomi oli edelleen ykkösenä).
Quote from: Takinravistaja on 08.08.2016, 18:09:53
Hiivatin tärkeää olisi, että mamu-taustaiset pääsevät päiväkotiin, koska siellä se suomenkieli opitaan. Nyt hallitus päinvastoin pyrkii estämään sitä, "säästämään", jos lapsen äiti on kotona.
Itseasiassa subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaukseen liittyy sellainen provisio, että "sosiaalisten syiden" perusteella myös perheet, joissa toinen vanhempi on kotona, voivat olla oikeutettuja kokopäiväiseen päivähoitopaikkaan. Käytännössä tämä provisio koskee kaikkia maahanmuuttajaperheitä, juuri kielenoppimisen vuoksi. Tietysti on eri asia, kuinka moni ymmärtää hakea erioikeutta lapselleen.
IL kokosi: Näin koulu uudistuu - 10 muutosta (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016080922048458_uu.shtml)
Huvitti tuo juttu sen takia, koska sehän muistutti sellaisesta suunnitelmasta, jota on pidetty esillä viime aikoina. Turvapaikanhakijoiden saama "peruskoulutus" on toteutettu täsmälleen samoilla ohjeilla!
1. Heikko kielitaito - Vieraan kielen alkeet eli soomenkielen perusteet.
2. Koodausta - Huippuosaajiksi hetkessä!
3. Lajiosaajasta liikkujaksi - Jalkapalloa, jalkapalloa, jalkapalloa!
4. Yhteiskuntaoppia nelosille - Kuinka yhteiskunnassa käyttäydytään.
5. Käsityö uudistuu - Risusavottaa.
6. Yrittäjyys tulee - Yrittää voi.
7. Yli oppiainerajojen - Pieniä askareita ja taiteellisia projekteja vokeissa.
8. Roolit muuttuvat - Aiemmin kamelikuski, Suomessa huippukoodaaja
9. Irti numeroista - Irti papereista.
10. Uusi arvoperusta - Muuttuvat arvot.
Kohta 6:
Epärehellisyys ja petkutus tulee.
Peruskoulun tehtävä on yleissivistää ja siten opetus on ajateltava sen mukaan. Opetettavien aineiden täytyy olla sellaisia, joitten varaan yleissivistys pohjautuu. Näitä aineita eivöät ole koodaus, yrittäjyys ja pullahalaus. Sen sijaan kieli, matematiikka, fysiikka, kemia, historia, biologia, maantiede ja ajattelu ovat.
Peruskoulussa ei pitäisi tietokoneisiin edes koskea ennen kuin lukemisen, kirjoittamisen (käsin) ja matematiikan perusteet ovat hallussa. Kieltäisin kaikkien it-laitteiden käytön alaluokilla, ml. opetus. Ts. yhtään Powerpoint-paskaa ei opettaja saisi esittää, vaan pitäisi pysyä liitutaulussa.
Toivottavasti saadaan sitten uudeksi oppiaineeksi monikulttuurisuus. Nyt aivopesua joudutaan harjoittamaan muiden tuntien yhteydessä, ja se on kuitenkin tavallaan paljon hankalampaa kuin jos aihepiirille olisi varattu ihan omat oppituntinsa.
Yksityinen peruskoulu tullee Suomeenkin laajassa mitassa yksityisen terveydenhuollon tapaan.
Ei pidä kuitenkaan yleissivistää pelkän yleissivistämisen takia, vaan Suomen talous ja työllisyys pitäisi saada paremmalle uralle. Siksi esim. yrittäjyyttä ja koodausta voisi kokeilla opetusohjelmassa.
Quote from: Kulttuurirealisti on 09.08.2016, 17:39:01
Ei pidä kuitenkaan yleissivistää pelkän yleissivistämisen takia, vaan Suomen talous ja työllisyys pitäisi saada paremmalle uralle. Siksi esim. yrittäjyyttä ja koodausta voisi kokeilla opetusohjelmassa.
Ei, yleissivistys on se kulmakivi itseisarvona.
Quote from: Mangustin on 08.08.2016, 19:23:46
Tasoryhmien palauttaminen myös suojelisi fiksuja mamuja ryhmäpaineelta. Varsinkin muslimityttöjen koulunkäynti kärsii vertaisryhmän siveyspoliisista.
Tasa-arvoinen tasoryhmittely on sisäänrakennettu järjestelmään.
QuoteGrahn-Laasosen mukaan koulujen toimintakulttuurissa olisi korjattavaa etenkin poikien osalta. Tyttöjen ja poikien välinen ero koulumenestyksessä on Suomessa OECD-maiden korkeimpia.
Grahn-Laasosen mukaan koulujen pitäisi mennä kohti yksilöllisempää oppimista ja digitalisaatiota.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016080922048675_uu.shtml
Mikähän autuus tuossa digitalisaatiossa on näille nappisilmille?
Quote from: AcastusKolya on 09.08.2016, 19:11:03
Mikähän autuus tuossa digitalisaatiossa on näille nappisilmille?
Tablettimyyjien bisnes, se etteivät opet osaa mitään niillä teettää tai ettei niille ole sopivaa sisältöä jne on ihan sivuseikka kun jonkun sutkin puoluenilkin kaverilla on kuorma tabletteja myytävänä. Digitalisaatioon pitäisi olla ensin osaavat opettajat. Ja koska kehittyy niin nopeasti on koulussa 9v opetus aina myöhässä. Lisäksi ne tunnit menevät monilla porukoilla pelkästään pelaamiseksi. Ja junnut älyluureillaan ovat jo oppineet netinkäytön ihan omaa tahtiaan. paremminkin opetettava tieto voisi olla sitä mikä kestää oikeasti aikaa. Tietotekniikkaa voisi opiskella sitten alan koulussa myöhemmin.
Quote from: ämpee on 08.08.2016, 11:17:02
Nähtävästi professori tarkoittaakin lopputuloksen tasa-arvoa eikä mahdollisuuksien tasa-arvoa, joka on demokratian lähtökohta ja tunnustaa yksilöiden erilaisuuden.
Lievästi pöyristyneenä kuuntelin radiosta keskustelua jossa todellakin katsottiin että 'mahdollisuuksien tasa-arvo' ei ole riittävä tavoite nykyään, vaan pitää saada aikaan 'lopputuloksen tasa-arvo'.
Onhan tietysti mahdollista saavuttaa 'lopputuloksen tasa-arvo' , mutta silloin lopputuloksen rima täytyy asettaa tosi matalalle. Kaikista kun ei tule raketti-insinööriä millään ilveellä.
Mielestäin tämä 'lopputuloksen tasa-arvo' on jokseenkin hölmö ajatus, eikä se ole optimaalinen tapa hyödyntää opetuksen resursseja. Ne kun tulevat joka tapauksessa olemaan rajalliset. Riittää kun taataan kaikille tasa-arvoinen
mahdollisuus koulutukseen. Jokainen, jolla on edellytyksiä saada hyviä tuloksia, saa niitä kyllä tässä nykyisessäkin järjestelmässä. Ilman että yritetään ylisuurilla resursseilla tehdä mahdottomia.
Ei lopputuloksen tasa-arvossa ole mitään tolkkua, sillä sehän antaisi kaikki valtit venkuloille. Toisaalta puhe mahdollisuuksien tasa-arvosta on harhautusta, sillä senhän pitäisi tarkoittaa tasa-arvoisia mahdollisuuksia yksilötasolla eli kunkin lapsen omista kyvyistä riippuvaisuutta. Ja tämähän ei toteudu missään, sillä vaikkapa vanhempien varallisuus on hyvin oleellinen tekijä.
Quote from: AcastusKolya on 09.08.2016, 21:31:59
Ei lopputuloksen tasa-arvossa ole mitään tolkkua, sillä sehän antaisi kaikki valtit venkuloille. Toisaalta puhe mahdollisuuksien tasa-arvosta on harhautusta, sillä senhän pitäisi tarkoittaa tasa-arvoisia mahdollisuuksia yksilötasolla eli kunkin lapsen omista kyvyistä riippuvaisuutta. Ja tämähän ei toteudu missään, sillä vaikkapa vanhempien varallisuus on hyvin oleellinen tekijä.
Kukin mahdollisuuksiensa mukaan. Näihin mahdollisuuksiin kuuluu myös varallisuus, sosiaalinen status jne. Se vain hyvä ymmärtää siellä rikkaimmassa päässä että heillä on ollut paljon paremmat lähtöasemat vaikka saman verran koulua tarjotaankin. Ja sitä myöten vastuuta pitäisi osata kantaa myös kukin valtansa mukaan. Taloudellinen valta, sosiaalinen valta, älyllinen valta, seksuaalinen valta jne. Kaikki näistä syntyvät vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin.
"Lievästi pöyristyneenä kuuntelin radiosta keskustelua jossa todellakin katsottiin että 'mahdollisuuksien tasa-arvo' ei ole riittävä tavoite nykyään, vaan pitää saada aikaan 'lopputuloksen tasa-arvo'. Onhan tietysti mahdollista saavuttaa 'lopputuloksen tasa-arvo' , mutta silloin lopputuloksen rima täytyy asettaa tosi matalalle. Kaikista kun ei tule raketti-insinööriä millään ilveellä."
Lisäksi lopputuloksen tasa-arvon saavuttamiseksi pitäisi käyttää jonkinlaista erityisestävyyttä, jolla ehkäistäisiin se, etteivät fiksuimmat oppilaat kehitä älykkyyttään ja nokkeluuttaan, ja kaikista saataisiin tasapäistettyä tasa-arvoistettua kunnon kommareita, jotka eivät turhia ajattele.
No minähän teen oman jälkikasvuni kanssa niin, olen tehnyt tähän astikin ja teen jatkossakin, että kun koulussa esim. matematiikassa luokan kanssa rämpivät kirjasta tehtävän sieltä ja toisen täältä, niin kotona on toinen matikanvihko johon lasketaan KAIKKI tehtävät ja minä taikka isi tarkistaa, että ovat oikein!! Haistatan paskat kulttuurimarxilaiselle koululaitokselle, vihasta saan voimaa kotiopetusprojektiini. Kielissä sama juttu. Reaaliaineissakin tuon oman korteni opetuksen kekoon. Historiaa syvennettiin mm. Asterixilla. Menikin Rooman historia ja Caesar hyvin päähän. Youtubessa on opetustuubi, jossa mm. matematiikka on hyvin, niitä voi katsoa oheisina. Antakaa ihmiset lapsillenne sekä mahdollisuuksia että hyvää lopputulosta! Turhat älykännykät ja tietokoneet lasten käsistä pois, aikaa tärkeämmälle. Kaunokirjoitustakin voi itse opettaa, siihen ei tarvita kuin kynä, vihko ja kumi.
"Myös oppilaiden itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin merkitystä painotetaan."
IL kokosi: Näin koulu uudistuu - 10 muutosta
Höhö. Niin sanotun toverisuosion ja sosiaalisen kompetenssin merkitystä ei voi liikaa korostaa uudessa innovatiivisessa peruskoulukokeilussa, jossa opettajan roolia himmennetään taustalle ja oppilaat jakavat todistukset toisilleen - ei toki kirjallisessa muodossa, ettei lukutaidottomuus ilmenisi ikävällä tavalla - vaan yläfemmoin ja selkääntaputteluin. Selkäänpuutoksia unohtamatta, täytyyhän yhteisössä joku koulukiusattu syntipukki olla koheesiota ylläpitämässä.
Voi vittu. :D
Quote from: Emo on 10.08.2016, 10:40:52
No minähän teen oman jälkikasvuni kanssa niin, olen tehnyt tähän astikin ja teen jatkossakin, että kun koulussa esim. matematiikassa luokan kanssa rämpivät kirjasta tehtävän sieltä ja toisen täältä, niin kotona on toinen matikanvihko johon lasketaan KAIKKI tehtävät ja minä taikka isi tarkistaa, että ovat oikein!! Haistatan paskat kulttuurimarxilaiselle koululaitokselle, vihasta saan voimaa kotiopetusprojektiini. Kielissä sama juttu. Reaaliaineissakin tuon oman korteni opetuksen kekoon. Historiaa syvennettiin mm. Asterixilla. Menikin Rooman historia ja Caesar hyvin päähän. Youtubessa on opetustuubi, jossa mm. matematiikka on hyvin, niitä voi katsoa oheisina. Antakaa ihmiset lapsillenne sekä mahdollisuuksia että hyvää lopputulosta! Turhat älykännykät ja tietokoneet lasten käsistä pois, aikaa tärkeämmälle. Kaunokirjoitustakin voi itse opettaa, siihen ei tarvita kuin kynä, vihko ja kumi.
Yläfemma! Selkääntaputus! :)
Minun pilttiseni ei tarvinnut tai huolinut kotiopetusta, mutta yksi rakkain ekaluokkalaiseni joululahjoista oli äidin väsäämä tehtävävihko (kuvitukseton, tietystä syystä, joka ei liity uskomuksiin vaan realismiin = en osaa piirtää.)
Kun lapsi oli isompi, hän halusi joskus, melko harvoin, minun kuulustelevan kokeisiin. Käytin hyväksi havaittua menetelmää: "Selitä mulle omin sanoin, miten juttu X menee. Selitä niin, että minäkin ymmärrän."
Quote from: Eisernes Kreuz on 09.08.2016, 17:37:07
Toivottavasti saadaan sitten uudeksi oppiaineeksi monikulttuurisuus. Nyt aivopesua joudutaan harjoittamaan muiden tuntien yhteydessä, ja se on kuitenkin tavallaan paljon hankalampaa kuin jos aihepiirille olisi varattu ihan omat oppituntinsa.
Kuuntelin tossa aamulla klo 10 jälkeen YLE:n radio suomea, jossa joku Jakkukalkkuna Helsingin Ressusta ja joku opetushallitusturhis toivat ilosanoman, PERUSKOULU EI MENEKÄÄN KONTRAVITALIKKOON, VAAN SE PELASTUU !! Idea on kuulemma uusi OSS (ei siis jenkkien sodanaikainen erikoisoperaatioporukka, vaan uusi)
Opetus
Suunnitelma
Somaliaksi tai joku muu samankaltainen aivokummitus.
Uuden järjestelmän avainsanoja ovat EETTINEN OPPIMINEN, VUOROVAIKUTUS ja ILMIÖOPPIMINEN.
Kuulostaa tosi lupaavalta, nyt on kerrankin veronmaksajien rahat pantu hyötykäyttöön ja tosi nopasti, vasta pari päiväähän sitten väitettiiin peruskoulun olevan tuhon oma.
EETTINEN OPPIMINEN = Nyt saa jäsen Rautaristi (yllä lainaus) kaipaamaalleen monikulttuurisuudelle ihan oman oppilaineen...
VUOROVAIKUTUS = Opettajilta viedään viimeinenkin vaikutusmahdollisuus kouluissa ja takapenkin pikku kikkamokkelit pättää kaikesta Punakaartin huutoäänestysperiaatteeella. Ja tarvittaessa tehostavat vaikuttamistaan huorittemalla kuorossa opettajaa ja terrorisoimalla niitä (mahdollisia) oppilaita, jotka ehkä olosuhteista huollimatta haluaisivat oppia jotakin.
ILMIÖOPPIMINEN = Tässä on nyt synsteemin suunnittelijoille tullut joku epäjatkuvuuskohta, koska tästä tulee ensimmäiseksi mieleen, että sekasorrosta tarpeeksi saaneet aloitekykyiset varustautuu myös nyrkkiraudoilla, kaapelinpätkillä, nippusiteillä, ilmastointiteipillä ja jollain välitunnilla panee luokan kultamunat pakettiin pihalle roskalaatikoiden taakse. Ja kun tunnin alussa opettaja kysyy että missäs Abdi, Ahmed ja 10 eri Muhammedia on, niin kaikki vaan viheltelee ja sanoo etteivät tiedä....
Lisäksi tämä johtaa siihen, että jäsen Emon metodit kotikoulusta , joita tossa vähän ylempänä esitteli, tulevat leviämään räjähdyksenomaisesti, koska koulussa ei tämän uuden vallankumouksellisen systeemin jäkeen kukaan enään opi yhtään mitään.
Kyllä vanhan poikalyseon rehtorini pyörisi haudassaan, jos tästä kuulisi....
Eikö nyt voisi perustaa sellaisia yksityiskouluja, joissa oikeasti oppisikin jotain ja jonka arvosanat olisivat edelleen numeroja. Olisihan se toki niin kallista ettei siihen olisi kuin harvalla varaa, mutta kun siitä toisesta koulusta tulisi lähinnä vain joku lukutaidottomien terroristien koulutus- ja paapomiskeskus, niin ainakin joku vieläkin saisi hyvää koulutusta huonon sijaan.
Quote from: multa tulille on 10.08.2016, 11:49:55
Kuuntelin tossa aamulla klo 10 jälkeen YLE:n radio suomea, jossa joku Jakkukalkkuna Helsingin Ressusta ja joku opetushallitusturhis toivat ilosanoman...
...
Lisäksi tämä johtaa siihen, että jäsen Emon metodit kotikoulusta , joita tossa vähän ylempänä esitteli, tulevat leviämään räjähdyksenomaisesti, koska koulussa ei tämän uuden vallankumouksellisen systeemin jäkeen kukaan enään opi yhtään mitään.
Kyllä vanhan poikalyseon rehtorini pyörisi haudassaan, jos tästä kuulisi....
Ai ne meinaavat Ressunkin (se Suomen paras lukio?) nuijia muiden Suomen koulujen tasolle!?
En väitä etteikö jälkikasvuni kotikoulua ajoittain vastustelisi, ja eri persoonallisuuksin varustetut lapset ja eri ikäiset lapset tietysti vastustelevat eri määrän verran kotikoulua, mutta vanhempi voi lastaan hieman lahjoa ja pakottaakin tekemään tehtäviä, ja selittää, että kun mokukoulu on mitoitettu heikoimpien mukaan ja sinä osaisit enemmän, niin sinun omaa jatkoasi ajatellen hyödyt tästä että teet muita enemmän hommia nyt.
Olen myös kertonut, että minun nuoruudessani peruskoulussakin oli jo laajaa matikkaa ja pitempiä kieliä oppivammille oppilaille, muut tekivät suppeampaa matikkaa.
Mallan käyttämä menetelmä omin sanoin selittämisestä on tietystikin erinomainen, koska jos asian osaa selittää, sen on melkeinpä pakostikin myös tajunnut. Harva osaa ulkoa opittua virheettömästi luritella tajuamatta mistään mitään.
Kotikoulu on hyvä asia, mutta lapset ovat tässäkin hyvin eriarvoisessa asemassa, koska kaikilla vanhemmilla ei ole aikaa opettaa (esim. oma työ ja kolmen yksinhuoltaja) tai vanhemmat eivät osaa opettaa, jos itsekään eivät ole esim. matikkaa lukeneet kuin minimin tai kielipää on vanhemmillakin huono, Mutta kelle tämä sopii, niin tätä jo nyt tietojeni mukaan muutkin tuttavapiirissäni ainakin jossain määrin tekevät lastensa koulunkäynnin eteen.
Quote from: Vaniljaihminen on 10.08.2016, 12:02:07
Eikö nyt voisi perustaa sellaisia yksityiskouluja, joissa oikeasti oppisikin jotain ja jonka arvosanat olisivat edelleen numeroja.
Tämä voi olla hyväkin bisnes, voidaanhan jo nykyäänkin lapset kouluttaa kotona.
Mikko Paunio kirjoittaa Facebookin Oikeistofoorumilla (https://www.facebook.com/groups/porvarifoorumi/):
Quote from: Mikko PaunioUudessa uljaassa peruskoulussa matematiikka, luonnontieteet, filosofia ja jopa uskonto alistetaan ilmastonmuutokselle mm. ilmiöoppimisen avulla.
Kirjani "Vihreä valhe - Valheen sysimustat juuret, sen salakavalat lonkerot ja murheelliset seuraukset" (Auditorium 2015) on 100 ekaa sivua kuvausta tämän uuden sekulaarin uskonnon syntymisestä.
Pirkanmaan marxilainen vuoden 1972 koulutusmoniste oli amatöörimäinen verrattuna tähän.
Linkki
Open ilmasto-oppaaseenHuikeaa materiaalia luvassa.
Esimerkiksi kohdasta Uskonnot
QuoteIlmastoahdistusta torjumaan
Suuren kokonsa ja moniulotteisuutensa vuoksi ilmastonmuutos aiheuttaa helposti ahdistuksen tunteita aikuisillekin. Toimintakykymme säilyttämiseksi toivon ilmapiirin ylläpitäminen on kuitenkin tärkeää. Katastrofaalisen ilmastonmuutoksen seuraukset pystytään yhä välttämään. Vaikka tulevat sukupolvet joutuvat elämään jo nyt aiheutetun ilmastonmuutoksen seurausten kanssa, voivat seuraukset pysyä sen kokoisina, että niiden kanssa on mahdollista ylläpitää nykyisen kaltainen hyvinvoinnin taso. Suuri joukko ihmisiä tekee jatkuvasti töitä asian puolesta.
Quote
TEHTÄVIÄ
1. MIKÄ TEKEE MINUT ONNELLISEKSI?
Katsotaan Kierrätyskeskuksen tuottama "Onnen eväät" -video: https://www.youtube.com/watch?v=fk_T7xg6M4E&feature=channel_page
Videon katsomisen jälkeen tehdään "Elämän nautinnot" -arvoharjoitus, jonka ohjeet löytyvät 4V-hankkeen Mikä on arvokasta? -oppaan sivulta 5: http://www.4v.fi/files/4952/4v_mikaonarvokastaA5_lowres.pdf
2. MITEN IHMISOIKEUDET TOTEUTUVAT?
Tutustutaan ihmisoikeuksien julistukseen ja mietitään miten sen mukaiset ihmisoikeudet toteutuvat maailmassa tällä hetkellä. Entä miten ilmastonmuutos vaikuttaa asiaan? Millainen tilanne on ehkä esimerkiksi vuonna 2030? Millaisia toimenpiteitä voidaan tehdä, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat maailmassa hyvin nyt ja tulevaisuudessa?
3. USKONTOKUNNAT ILMASTONMUUTOSTA TORJUMASSA
Tutustutaan eri uskontokuntien ilmastonmuutokseen liittyviin näkemyksiin ja tehdään niistä pienet esitelmät. Materiaalia aiheesta löytyy täältä:
4. ERILAISET TULOT, ERILAISET PÄÄSTÖT
Pohditaan tuloerojen ja hiilipäästöjen maantieteellistä keskittymistä esimerkiksi seuraavan kahden artikkelin pohjalta:
5. EKOPAASTOLLE
Evankelisluterilainen kirkko järjestää pääsiäisen alla ekopaast-kampanjan. Oppilaat voivat itse miettiä mistä haluaisivat luopua pääsiäispaaston ajaksi / muuksi ajaksi ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Ekopaasto pääsiäisen alla: http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp2?open&cid=Content25A434
Keskustelun pohjana voidaan käyttää Kirkon ilmasto-ohjelmaa: http://sakasti.evl.fi/julkaisut.nsf/6C351E635CF63C11C2257E2E0012D44D/$FILE/KH_ilmasto-ohjelma_netti.pdf
6. ÄÄNIMAISEMIA
Tehdään retki metsään tai toteutetaan äänimaisema luokkaan esimerkiksi YouTube-videon avulla. Vastakohtana luonnon äänille pohditaan myös kaupungin äänimaisemaa. Kumpi puhuttelee? Maisemien hengellisyyden lisäksi voidaan arvioida äänimaisemien synnyttämiä CO2-päästöjä/sitoutumista.
Mitä jos metsän äänimaisemassa kuulukin moottorisahan ääni. Mitä tunteita se herättää? Mitä tarkoittaa itseisarvo? Onko luonto itsessään arvokas, vai määritellänkö sen arvo saavutettavien hyötyjen perusteella? Mitä ovat arki- eli välinearvot?
Kuka "hoitaa" luontoa? Kuka ylläpitää luontoa, metsää, maisemaa?
Se siitä sekulaarin liberaalidemokratian tunnustuksettomasta opetuksesta.
"Oi alinen maaemo, anna meille meidän ilmastorikkeemme anteeksi ja hyväksy vaatimaton uhrilahjamme"
Bling!
"100 ilmastodollaria on nyt talletettu gebardihatun tilille. Henkilökohtainen hiilijalanjälkesi aleni juuri 0,000043%"
P.S Miten yksittäisiä facebook-postauksia linkitetään suoraan?
Quote from: pw on 08.08.2016, 09:38:16
Juuri näin. Ei enää "kaikki yhteen muottiin" vaan lahjojen ja kykyjen mukaan edetään. Nykyäänhän ei peruskoulussa ole enää edes tasokursseja eikä tarkkailuluokkia vaan kaikki sullotaan samaan ja mennään heikoimman ehdolla. Tästä pitää päästä eroon.
Näin se on ollut peruskoulussa jo ties kuinka kauan... Okei, joskus kauan sitten tarkkailuluokalle voitiin kerätä epäsosiaaliset kovikset häiriköimästä, mutta eteneminen oli kyllä jo 80-luvulla vahvasti heikoimman ehdoilla. Tarkoitti käytännössä että fiksummat kyllästyivät kuoliaaksi tunneilla. Tarkoituksena ei koskaan ollut opettaa oppilaille jotain uutta, vaan tasapäistää kaikki yhteen minimitason muottiin.
Sentään jotkut opettajat hieman tajusivat säätää - esim. itse peruskoulussa englanti meni itseopiskeltuna reilusti ohi peruskoulun tahdin, niin aika pian opettaja tajusi että ne pari luokan "osaa jo englantia"-tyyppiä kannatti pitää hiljaisena ettei muiden oppiminen kärsi, joten itse esim. "opiskelin" jokusen vuoden englantia lukemalla englanninkielisiä kirjoja oppituntien aikana sekä tekemällä kokeet ja diili oli että näin tehdään jos vain kokeista tippuu järjestään kiitettäviä arvosanoja. Ei tarvinnut romaaneita jättää väliin...
Ongelmat ovat nyt kärjistyneet kun luokkien aines on tippunut niin heikoksi (kiitos maahanmuutto) että ko. minimitaso on liian kova näille isänmaamme tulevaisuuden toivoille. Jatkuva perseily ja olemattomat valtuudet puuttua siihen (jonka nämä mussukat tietävät!) varmistavat ettei ko. minimitaso tule koskaan täyttymään melkoiselle osalle porukkaa.
Jotain tarttis tehdä, joten sen sijaan että pidettäisiin kuria ja järjestystä ja pistettäisiin piltit opiskelemaan, muokataankin systeemiä "pehmeämmäksi".
Quote from: Faidros. on 10.08.2016, 12:10:44
Quote from: Vaniljaihminen on 10.08.2016, 12:02:07
Eikö nyt voisi perustaa sellaisia yksityiskouluja, joissa oikeasti oppisikin jotain ja jonka arvosanat olisivat edelleen numeroja.
Tämä voi olla hyväkin bisnes, voidaanhan jo nykyäänkin lapset kouluttaa kotona.
Ei saa lupia. Tästä väännettiin joskus kättä useampikin sivu.
Quote from: Sakari on 08.08.2016, 13:32:17
Jos menestyjät kokisivat enemmän vastuuta asiat sujuisi suomessa paremmin. Vastuu ei tarkoita nyt sitä että menestyjät antavat rahansa pois ja kaikilla on kurjaa. Vaan sitä että menestyjät pyrkisivät esim. perustamaan enemmän yrityksiä jne. Ja verotus olisi muokattava siten että menestyjä motivoituu jakamaan hyvinvointia ympärilleen, ilman katkeroitumista. Idealistista ajattelua ehkä.
Yrityksiä ei perusteta eikä tekemään ryhdytä niin kauan kun verottajan ja yhteiskunnan suhtautuminen on mikä on.
Juhlapuheita löytyy mutta kun todellisuus on hirsipuu niin työpaikkojen luominen muille on lähinnä luusereiden touhua.
Sitten kun pääomat opitaan olemaan verottamatta, lakkoilua rajoitetaan mahdollistamalla lakkoilijoiden työsopimusten purku ja tuntuvat automaattiset korvaukset päälle (mallia 500e/duunari/päivä työsopimuksen purkupäivään + 20 päivää, eli minimissään 10.500e korvausta per duunari työnantajalle).
Quote from: Alkuasukas on 10.08.2016, 13:54:51
Quote from: Faidros. on 10.08.2016, 12:10:44
Quote from: Vaniljaihminen on 10.08.2016, 12:02:07
Eikö nyt voisi perustaa sellaisia yksityiskouluja, joissa oikeasti oppisikin jotain ja jonka arvosanat olisivat edelleen numeroja.
Tämä voi olla hyväkin bisnes, voidaanhan jo nykyäänkin lapset kouluttaa kotona.
Ei saa lupia. Tästä väännettiin joskus kättä useampikin sivu.
Omien lasten kotikoulu on (toistaiseksi) ilmoitusasia. Useamman kotikouluperheen lapsista saa koottua luokan, jota vanhemmat voivat vuorotellen opettaa. Harva on pätevä kaikissa aineissa, mutta monella on ammattinsakin puolesta peruskoulun opettajia laajemmat tiedot osassa aineita. Yhdistettynä lyhennettyyn työviikkoon mukeloille saadaan normaali päiväkoulu, mutta iltaluennot + läksykerho päiväsaikaan onnistuu myös.
Ennustan mallin mukaisen kotiopetuksen yleistyvän koulujen huonontuessa.
Niih monella oppilaalla viihtyy tunnilla kädessä eräs aikakautemme laitteista pidempään kuin kynä. Jätän sen laitteen nimen tässä arvoitukseksi.
Opettajat eivät tälle voine tehdä oikein mitään, kun murkku kaivaa sen taskustaan ja kotona ei välitetä.
Quote from: Mangustin on 10.08.2016, 19:04:01
Quote from: Alkuasukas on 10.08.2016, 13:54:51
Quote from: Faidros. on 10.08.2016, 12:10:44
Quote from: Vaniljaihminen on 10.08.2016, 12:02:07
Eikö nyt voisi perustaa sellaisia yksityiskouluja, joissa oikeasti oppisikin jotain ja jonka arvosanat olisivat edelleen numeroja.
Tämä voi olla hyväkin bisnes, voidaanhan jo nykyäänkin lapset kouluttaa kotona.
Ei saa lupia. Tästä väännettiin joskus kättä useampikin sivu.
Omien lasten kotikoulu on (toistaiseksi) ilmoitusasia. Useamman kotikouluperheen lapsista saa koottua luokan, jota vanhemmat voivat vuorotellen opettaa. Harva on pätevä kaikissa aineissa, mutta monella on ammattinsakin puolesta peruskoulun opettajia laajemmat tiedot osassa aineita. Yhdistettynä lyhennettyyn työviikkoon mukeloille saadaan normaali päiväkoulu, mutta iltaluennot + läksykerho päiväsaikaan onnistuu myös.
Ennustan mallin mukaisen kotiopetuksen yleistyvän koulujen huonontuessa.
Ei se aivan "ilmoitusasia" ole.
Tuossa oli jokunen aika sitten tapaus, jossa oppilasta kiusattiin koulussa paljon ja halusi sen takia kotiopetukseen (tai ainakin näin asia esiteltiin julkisesti). Toisen oppilaan kohdalla (samasta perheestä) tuo oli onnistunut, mutta ei toisen. Asiaa perusteltiin koulun puolelta sillä kuinka "oppilaalle itselleen olisi vaaraksi olla kotiopetuksessa, koska tunteja tulisi vähemmän ja osaavia opettajia ei olisi tarjolla".
Edit: Muistelen aiheesta julkaistun jonkuntasoisen uutisen, mutta lähteen puuttuessa tähän kommenttiin voi suhtautua varauksella...
[quote author=nollatoleranssi link=topic=115001.msg2368967#msg2368967 Asiaa perusteltiin koulun puolelta sillä kuinka "oppilaalle itselleen olisi vaaraksi olla kotiopetuksessa, koska tunteja tulisi vähemmän ja osaavia opettajia ei olisi tarjolla".
[/quote]
Onko linkkiä? Epäilen että on vain yhden puolen kertomus asiasta tarjolla.
Quote from: Vesa Heimo on 10.08.2016, 19:31:27
Quote from: nollatoleranssi link=topic=115001.msg2368967#msg2368967Asiaa perusteltiin koulun puolelta sillä kuinka "oppilaalle itselleen olisi vaaraksi olla kotiopetuksessa, koska tunteja tulisi vähemmän ja osaavia opettajia ei olisi tarjolla".
Onko linkkiä? Epäilen että on vain yhden puolen kertomus asiasta tarjolla.
Yritin etsiä mainittua juttua, mutta en löytänyt. Tuohon voi suhtautua varauksella menikö tilanne kokonaisuudessaan noin.
Tämä uutinen löytyi, mutta muistelen kyseessä olleen eri tapauksen.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/372426-helsinkilaispojan-kotiopetuksesta-virisi-erikoinen-kiista-kouluun-meno-ei-sisailman
Quote from: nollatoleranssi on 10.08.2016, 20:01:00
Quote from: Vesa Heimo on 10.08.2016, 19:31:27
Quote from: nollatoleranssi link=topic=115001.msg2368967#msg2368967Asiaa perusteltiin koulun puolelta sillä kuinka "oppilaalle itselleen olisi vaaraksi olla kotiopetuksessa, koska tunteja tulisi vähemmän ja osaavia opettajia ei olisi tarjolla".
Onko linkkiä? Epäilen että on vain yhden puolen kertomus asiasta tarjolla.
Yritin etsiä mainittua juttua, mutta en löytänyt. Tuohon voi suhtautua varauksella menikö tilanne kokonaisuudessaan noin.
Tämä uutinen löytyi, mutta muistelen kyseessä olleen eri tapauksen.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/372426-helsinkilaispojan-kotiopetuksesta-virisi-erikoinen-kiista-kouluun-meno-ei-sisailman
Niin, eli vanhemmat eivät osaa opettaa niin koululta olisi pitänyt tulla opettaja kotiin. Kotiopetusta ei "kielletty", vaan kunta ei suostunut palkkaamaan ammattiopettajaa opettamaan lasta.
Ei Suomessa ole koulunkäyntipakkoa, oppivelvollisuus sen sijaan on. Jokainen täysjärkinen aikuinen pystyy 1-6- luokan asiat opettamaan, yläkoulun kohdalla vaaditaan jo vähän matikka/kemia/fysiikka/kieliosaamista.
Goman:
Quote..kuuntelin radiosta keskustelua jossa todellakin katsottiin että 'mahdollisuuksien tasa-arvo' ei ole riittävä tavoite nykyään, vaan pitää saada aikaan 'lopputuloksen tasa-arvo'.
Lopputuloksen tasa-arvo voidaan saavuttaa jo huomenna, jos halutaan.
Ei tarvita muuta, kuin maksaa jokaiselle suomalaiselle 5 000 euroa kuussa käteen työllisyyteen, osaamiseen ja ansioihin katsomatta.
Ylimenevästä ansiosta 100% vero.
Rahastahan tämä ei ole kiinni, koska Suomella on rahaa ja jollei ole, lisää saa pyytämällä pankkiireilta. Takaisinkaan ei tarvitse maksaa - katsokaa vaikka Kreikkaa.
Kumbayaa!
Junnut ei kuulemma edes sitten osaa käyttää tekniikkaa muuhun kuin instagramiin ja youtubeen. Klikkaa & tökkää -sukupolvi ei edes oikein tajua mitään koneista konentorivisukupolveen verrattuna.
Tämä nyt toki on looginen seuraus.
UNIX-skriptausta sen olla pitää. Sitähän voi kirjoittaa vaikka vihkoon. Itsehän hullaannuin tuossa n. 2010 unix-komentojen maailmaan vähän liiaksikin parin vuoden ajaksi.
:flowerhat:
Tökerö rakennussarja varsinaisiin ohjelmointikieliin verrattuna toki.
Nykynuoret ovat jätökset pöksyssä, kun näkevät minun käpistelevän pelkästään skriptejä. Sinäänsä opetettava koodaus voi opettaa vähän nöyryyttä laitteita kohtaan ja on siksi erittäin positiivinen asia.
Tässä hyvin tehty video suomalaisen koulujärjestelmän ylivoimaisuudesta maailmassa.
Finnish school system is awesome (https://www.facebook.com/TheYoungTurks/videos/10153847420064205/)
Täytyy myöntää, että tällaista perussuomalaista miestä alkoi jo hieman hävettämään, kun kehuvat meitä suomalaisia niin paljon.
On kyllä todella suuri vahinko, kun tämäkin järjestelmä alkaa rappeutumaan haittaväestön lisääntyessä päivä päivältä enemmän.