http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/08/tuhannet_maahanmuuttajalapset_koulutielle_924190.html
QuoteTuhannet maahanmuuttajalapset koulutielle
Lukuvuoden alku avaa koulutien tuhansille maahantulijalapsille. Heistä parituhatta on ensiluokkalaista. Kaikkiaan oppivelvollisuuttaan suorittaa 16 500 uussuomalaista. Seitsemänvuotias Raama aloitti ekaluokan keskiviikkoaamuna Oulun Kaukovainion koulussa.
Raama Hasan on syntyperäinen oululainen ja esikoulun käynyt veteraani. Silti kouluun meno jännitti.
- Kun en mä tiijä siellä kettään, pelkäsi Raama etukäteen. Turha pelko, sillä jo koulumatkalla näkyi monia tuttuja lapsia.
Koulukäynti sujuu oppimistulostutkimusten mukaan maahanmuuttajalapsilta siinä missä kantaväestöltäkin. Ongelmat alkavat peruskoulun päätyttyä. Joka neljäs uussuomalainen jättää koulukäynnin siihen. Varsinkin tytöt lannistuvat, jos eivät pääse ensi yrittämällä haluamalleen alalle.
Raama Hasanin palestiinalaisäiti on käynyt lapsuudessaan koulua, mutta jemeniläissyntyinen isä joutui jo lapsena leipurintöihin. Hän ei ole käynyt koulua päivääkään.
- En osaa lukea enkä kirjoittaa, sanoo arabiankielinen Amin Hasan. Hän toivoo tyttärensä kouluttautuvan mihin ammattiin ikinä haluaakin.
12 vuotta Suomessa asuneen perheen suomen taitaja on Raama, mutta hänkään ei ole tyytyväinen kielitaitoonsa ja aloittaa suomi vieraana kielenä -kurssiin, peruskouluslangilla äs kakkosen.
Sillä on kovasti kysyntää Oulun Kaukovainion koulussa, jonne on tullut tänä lukuvuonna runsaasti maahanmuuttajataustaisia lapsia. Opettaja Ursula Remeksen mielestä maahanmuuttajalapsien opetus ei juuri poikkea luokan muusta ohjelmasta.
- Vain uskonnon opetus on yleensä eri ryhmässä. Kantaväestön lapsillekaan eivät kaikki suomen sanat ja käsitteet ole vielä täysin selviä. Niitä opetellaan yhdessä
Niinpä niin sininen onkin punainen ja koulunkäynti sujuu siinä missä kantaväestöltäkin. Vaan opitaanko siellä koulussa mitään, kun ei kerran jatko-opintopaikkaa heru?
Voima on vahva tämän uutisen kohdalla, nuori padawan.
Tuossa on niin moni asia pielessä etten tiedä mistä aloittaa.
Quote from: Nikopol on 12.08.2009, 20:37:49
Voima on vahva tämän uutisen kohdalla, nuori padawan.
Tuossa on niin moni asia pielessä etten tiedä mistä aloittaa.
Minä en edes viitsi aloittaa.
Tai jos nyt kuitenkin: syntyperäinen suomalainen, mutta pakko mennä kurssille suomi vieraana kielenä. Ei se sitten ole ihme, että aikuisena maahan tulleet eivät suomea opi, kun eivät sitä näemmä opi täällä syntyneetkään mamut.
QuoteEn osaa lukea enkä kirjoittaa, sanoo arabiankielinen Amin Hasan.
Ei Aminille sitten Suomessa asutun 12 vuoden aikana ole käynyt mielessä hankkia näitä taitoja?
Quote from: rähmis on 12.08.2009, 20:49:37
QuoteEn osaa lukea enkä kirjoittaa, sanoo arabiankielinen Amin Hasan.
Ei Aminille sitten Suomessa asutun 12 vuoden aikana ole käynyt mielessä hankkia näitä taitoja?
Se lienee hankalaa ellei mahdotonta, koska rakenteellinen rassismi.
Jaahas, saako kaikki suomessa syntyneeet suomen kansalaiset valita suomen kielen toisena kielenä? Vai vaatiiko se suojavärityksen?
Vetää sanattomaksi. Ovatko he oikeasti noin tyhmiä ja saamattomia, vai onko rakenteellinen rasismi niin syvälle juurtunutta, ettei sille mamut mitään mahda?
Kysynpähän vaan..
Suomessa syntynyt eikä silti osaa suomea? Suomi vieraana kielenä? SIIS MITÄ?
Quote from: Esa N. on 12.08.2009, 20:59:04
Suomessa syntynyt eikä silti osaa suomea? Suomi vieraana kielenä? SIIS MITÄ?
Varmaan ihan kotouttamisohjelman mukaista integraatiota. Nyt tarvitaan vielä reilusti lisää rahaa, ja...
Niinpä niin, tuo luku, että neljäsosa maahanmuuttajalapsista jättää koulunkäynnin peruskouluun on aivan järkyttävä, siis 25 prosenttia!
Omasta monoetnisestä ja monokulttuurisesta peruskouluajasta en muista, että kukaan olisi jättänyt koulunkäynnin peruskouluun. Yhdestä pojasta huhuttiin, mutta varmuutta en muistaakseni koskaan saanut ja peruskoulunsa päättäneitäkin oli sentään vajaa 200. Jokunen meni 10-luokalle, osa ei päässyt haluamaansa ammatilliseen koulutukseen, mutta menivät sitten muille linjoille. Koulunkäynnin jättäminen peruskouluun ei vain ollut tuolloin vakavasti otettava vaihtoehto.
Ilmeisesti yhteiskunnan ja työelämän vaatimukset ja moinimutkaisuus ovat siitä ajasta vähentyneet ja yhä useamman on mahdollista jättää kouluttautuminen peruskoulusta saatujen taitojen varaan.
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla opetusalan ammattilaisten kommentteja noista luvuista, maallikkoa hämmästyttää...
Quote from: jeremies on 12.08.2009, 21:10:32
Niinpä niin, tuo luku, että neljäsosa maahanmuuttajalapsista jättää koulunkäynnin peruskouluun on aivan järkyttävä, siis 25 prosenttia!
Omasta monoetnisestä ja monokulttuurisesta peruskouluajasta en muista, että kukaan olisi jättänyt koulunkäynnin peruskouluun. Yhdestä pojasta huhuttiin, mutta varmuutta en muistaakseni koskaan saanut ja peruskoulunsa päättäneitäkin oli sentään vajaa 200. Jokunen meni 10-luokalle, osa ei päässyt haluamaansa ammatilliseen koulutukseen, mutta menivät sitten muille linjoille. Koulunkäynnin jättäminen peruskouluun ei vain ollut tuolloin vakavasti otettava vaihtoehto.
Ilmeisesti yhteiskunnan ja työelämän vaatimukset ja moinimutkaisuus ovat siitä ajasta vähentyneet ja yhä useamman on mahdollista jättää kouluttautuminen peruskoulusta saatujen taitojen varaan.
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla opetusalan ammattilaisten kommentteja noista luvuista, maallikkoa hämmästyttää...
Kun kouluajoista on jo hetki aikaa, eikä muistotkaan ihan syvältä, on aika lueskella jäsen Nikopolin (http://nikopol2008.blogspot.com/)blogia.
Quote from: rähmis on 12.08.2009, 20:49:37
QuoteEn osaa lukea enkä kirjoittaa, sanoo arabiankielinen Amin Hasan.
Ei Aminille sitten Suomessa asutun 12 vuoden aikana ole käynyt mielessä hankkia näitä taitoja?
On kerta kaikkiaan mykistävän vaikea kuvitella miten yhteiskunnassa voi toimia luku- ja kirjoitustaidottomana.
18.00 tv-uutiset ylellä pistivät korvani ja silmäni vuotamaan verta kun katselin tämän uutisen.
Isukki on ilmeisesti tullut paikkaamaan jo 12 vuotta sitten orastavana ollutta työvoimapulaa. Nyt yritän miettiä kuumeisesti ammattia Suomessa jossa ei tarvitse osata lukea eikä kirjoittaa... Mites on isukin ajokortin laita? Symbolit liikennemerkeissä ja varoitukset edessäolevista vaaroista varmaankin ovat selkärangassa valmiina kun ei osata lukea eikä kirjoittaa? Jos siis herralla on ajokortti. Ei kai sitä tarvitse nykyaikanakaan edes perusasioita osata pysyäkseen hengissä, mikä on aika kummallista. Noh sossutätit tietää mitä kuuluu ja kenellekin. Se on se valtio mikä maksaa.
Tyttölapsen orastavista viiksistä en edes viitsi alkaa veistelemään. Mainittava vain että on geenit osunu kohilleen ja Suomen sisäsiitto-oy saanut uutta uljasta verta.
Tällasia helvetin vasemman jalan saappaita notkuu täällä elätettävinä joo.
Voi helvetin helvetin helvetin helvetin helvetin helvetti. Mies on asunut täällä kaksitoista vuotta, mutta ei osaa lukea eikä kirjoittaa.
En tunne tapausta tarkemmin, mutta voi tietysti ollakin, että kyseessä on ihan oikea pakolainen, joten en paheksu hänen täällä oloaan, mutta:
millä ihmeen logiikalla ihminen jätetään näin oman onnensa nojaan, ja miten ihmeessä hän jättäytyy näin oman onnensa nojaan???
Maahanmuuttajalla pitäisi olla motivaatio hankkia edes yhteiskunnassa selviämisen perustaidot, ja ne pitäisi ihan ehdottomasti vaatia kaikilta. On ihan jokaiselle täysin päivänselvää, että tuollainen ihminen ei sovellu yhtään mihinkään työhön. Ei siis yhtään mihinkään. Näin ollen hän ei voi ikinä työllistyä, vaan on ikuinen elätti. Miten tilanne voi olla tuollainen? Miksei kukaan puutu tähän mitenkään?
Tässä tapauksessa olen kyllä sitä mieltä, että pääasiallinen ongelma on vastaanottajamaassa. Jos ei mitään vaadita, ei voi mitään odottaakaan.
Hyvää suomeahan se murkula sonkkasi. Odotin pahempaa. Vaikka sanavarasto olisi vielä hieman kapeampi kuin ikäisillään keskimäärin, niin nopeasti tuon ikäinen sen saa kiinni, kun tuntuma kieleen ja sen lausuntaan on selvästi jo pohjalla. Tuskinpa parin-kolmen kouluvuoden jälkeen puhetta enää erottaa kantasuomalaisesta. Näin siis edellytyksellä, että vanhemmat ei lähetä liian länsimaistunutta likkaa uudelleenkoulutukseen kotimaahan.
Ongelmana ovat vanhemmat, jotka laittavat muksut suomenkieliseen kouluympäristöön vasta sitten, kun oppivelvollisuus alkaa. Silloin täydellisen suomen oppiminen on jo vaikeampaa. Ja siitä alkavat ongelmat.
Quote from: Kaptah on 12.08.2009, 21:52:53
millä ihmeen logiikalla ihminen jätetään näin oman onnensa nojaan, ja miten ihmeessä hän jättäytyy näin oman onnensa nojaan???
Eiköhän ne nimenomaan jättäydy. Mahdollistajat löytyvät, tulevat suorastaan vastaan, arvaa kenen varoilla. Eikä yksikään arvonsa muslimi tunteva ota vääräuskoisten neuvoja vastaan.
Quote from: Eurochili on 12.08.2009, 21:53:41
Ongelmana ovat vanhemmat, jotka laittavat muksut suomenkieliseen kouluympäristöön vasta sitten, kun oppivelvollisuus alkaa. Silloin täydellisen suomen oppiminen on jo vaikeampaa. Ja siitä alkavat ongelmat.
Todellakin. Lisäksi epäilen että vanhemmilla on osansa siinä että "tyttöt lannistuvat" eivätkä jatka peruskoulun jälkeen. Raman tosin on käynyt esikoulun jotta hänen voi jo olettaa puhuvan suomea. Tosin eihän se kielitaito kehity jos sitä vain koulussa käyttää. Olisiko tuo suomi vieraana kielenä jokin sellainen kurssi joka auttaa selviämään suomen kielisesta opetuksesta? Kun kerran vain uskonnon opetus on eri ryhmässä kuin muilla ja muut samassa.
Quote from: Norsunluutorni on 12.08.2009, 22:28:11
Quote from: Eurochili on 12.08.2009, 21:53:41
Ongelmana ovat vanhemmat, jotka laittavat muksut suomenkieliseen kouluympäristöön vasta sitten, kun oppivelvollisuus alkaa. Silloin täydellisen suomen oppiminen on jo vaikeampaa. Ja siitä alkavat ongelmat.
Todellakin. Lisäksi epäilen että vanhemmilla on osansa siinä että "tyttöt lannistuvat" eivätkä jatka peruskoulun jälkeen. Raman tosin on käynyt esikoulun jotta hänen voi jo olettaa puhuvan suomea. Tosin eihän se kielitaito kehity jos sitä vain koulussa käyttää. Olisiko tuo suomi vieraana kielenä jokin sellainen kurssi joka auttaa selviämään suomen kielisesta opetuksesta? Kun kerran vain uskonnon opetus on eri ryhmässä kuin muilla ja muut samassa.
Lisäksi Raman esikoulun käytyään alkaakin olemaan pikkuhiljaa avioliittoiässä, kuten muuan "ihan yhtä suomalainen" imaami taannoin aamulehdessä todisti.
Mikä kohu siitä nousikaan! Ai ei noussut vai...
Vaihto-oppilaat oppivat suomenkielen yhdessä tai viimeistään kahdessa lukukaudessa. Japsit varsinkin ovat oppivaisia.
Quote from: MW on 12.08.2009, 20:52:16
Quote from: rähmis on 12.08.2009, 20:49:37
QuoteEn osaa lukea enkä kirjoittaa, sanoo arabiankielinen Amin Hasan.
Ei Aminille sitten Suomessa asutun 12 vuoden aikana ole käynyt mielessä hankkia näitä taitoja?
Se lienee hankalaa ellei mahdotonta, koska rakenteellinen rassismi.
Mutta kuitenkaan ei kai ole pelkoa siitä, että rakenteellinen rasismi kärjistyisi niin pahaksi, että kielikurssille osallistuminen ja hyväksytty suorittaminen pistettäisiin edes joidenkin sosiaalitukien saamisen ehdoksi...?
Quote from: PetethePerkele
Tyttölapsen orastavista viiksistä en edes viitsi alkaa veistelemään.
Pitää vaan ymmärtää miksi jotkut vapaaehtoisesti valitsevat huivin.
Quote from: Eurochili on 12.08.2009, 21:53:41
Hyvää suomeahan se murkula sonkkasi. Odotin pahempaa. Vaikka sanavarasto olisi vielä hieman kapeampi kuin ikäisillään keskimäärin, niin nopeasti tuon ikäinen sen saa kiinni, kun tuntuma kieleen ja sen lausuntaan on selvästi jo pohjalla. Tuskinpa parin-kolmen kouluvuoden jälkeen puhetta enää erottaa kantasuomalaisesta.
Mä luulenkin että tuolla suomi2. luokalla paneudutaan kirjakielen opetteluun ja kirjoittamiseen ja lukemiseen. jos vanhemmat ei osaa lukea tai kirjoittaa, niin kuka sitä sitten auttaa petraamaan? leveä murre ei auta yo-kirjoituksissa jos kirjoittaa kuten puhuu.
Quote from: Alkuasukas on 12.08.2009, 20:53:14
Jaahas, saako kaikki suomessa syntyneeet suomen kansalaiset valita suomen kielen toisena kielenä? Vai vaatiiko se suojavärityksen?
Ellen väärin muista jostain lukeneeni niin jos ilmoittaa lapsensa äidinkieleksi vaikkapa englannin niin sillä saa suomen toiseksi kieleksi otettua ja kierrettyä ruotsin opiskelun kokonaan. Voi sitten opiskella englantia äidinkielenä, suomea ensimmäisenä vieraana ja jotain oikeasti hyödyllistä kieltä toisena pakollisena vieraana kielenä.
Menisköhän läpi jos ilmottaisi puhuvansa äidinkielenään klingonia niin saisikohan äidinkielen opetusta jossain. ;)
Lainaus: "Raama Hasan on syntyperäinen oululainen ja esikoulun käynyt veteraani."
Liekö tyynysodan veteraaneja?
Quote from: MW on 12.08.2009, 20:52:16
Quote from: rähmis on 12.08.2009, 20:49:37
QuoteEn osaa lukea enkä kirjoittaa, sanoo arabiankielinen Amin Hasan.
Ei Aminille sitten Suomessa asutun 12 vuoden aikana ole käynyt mielessä hankkia näitä taitoja?
Se lienee hankalaa ellei mahdotonta, koska rakenteellinen rassismi.
Kannattaa vähän funtsia sitäkin, että tuollaiset asiat on varmaan helpompi oppia 6-vuotiaana kuin vaikkapa kolmikymppisenä. Mistä me voisimme tietää, miten hankalaa on opetella lukemaan ja kirjoittamaan kolmikymppisenä, kun meillä ei ole asiasta minkäänlaista kokemusta. Minulle alettiin ko. taitoja opettaa jo ollessani 6-vuotias, ja silti varsinkin kirjoittamisen kanssa on vielä täysi-ikäisenäkin melkoisia vaikeuksia. Voi vain kuvitella, miten vaikeaa on, jos opettelemisen aloittaa vasta aikuisena.
Quote from: JM-K on 12.08.2009, 20:43:32syntyperäinen suomalainen, mutta pakko mennä kurssille suomi vieraana kielenä.
Eivätkös noin toimi muuten jotkut suomenruotsalaisetkin?
Quote from: PetethePerkele on 12.08.2009, 21:17:59Nyt yritän miettiä kuumeisesti ammattia Suomessa jossa ei tarvitse osata lukea eikä kirjoittaa...
Veikkausliiga-pelaajanahan voisi saada joltisenkin elannon.
Poliisin duuniinhan toki käsittääkseni pääsisi, jos hallitsisi edes toisen ko. taidoista. Eikös siellä työskennellä pareittain juuri siksi?
Termi "uussuomalainen" on järjetöntä propagandaa. Sitä joko on suomalainen tai ei ole. Ei siksi voi vain yhtäkkiä ryhtyä. Ei nainenkaan voi päättää ryhtyvänsä mieheksi ja olla sitten "uusmies".
Uussuomalainen, afrosuomalainen, islamofobia jne. orwellilaiset termit pitää sinnikkäästi muistaa ampua alas yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon vastaisina valheina. Pakolainen on pakolainen, elintasopakolainen on elintasopakolainen ja jostain pätevämmästä syystä Suomeen tullut eli veronmaksaja tai veronmaksajan puoliso (lumeliitto tai ei) on veronmaksaja. Tämä on pojaat ja tytöt sotaa. Joka ikinen päivä ja yö. Netsi ei nuku.
Tämä mokutusuutinen vitutti niin paljon, ettei sanotuksi saa. Siispä Kismet™
Quote from: kaivanto on 13.08.2009, 02:04:23
Uussuomalainen, afrosuomalainen, islamofobia jne. orwellilaiset termit pitää sinnikkäästi muistaa ampua alas yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon vastaisina valheina. Pakolainen on pakolainen, elintasopakolainen on elintasopakolainen ja jostain pätevämmästä syystä Suomeen tullut eli veronmaksaja tai veronmaksajan puoliso (lumeliitto tai ei) on veronmaksaja. Tämä on pojaat ja tytöt sotaa. Joka ikinen päivä ja yö. Netsi ei nuku.
Tuossa tekstissähän lukee, että "koulun aloittaa 16 500 uussuomalaista". Miten itse ilmaisisit ko. asian täsmällisemmin? Ainakaan tuo termi "maahantulijalapsi" ei mielestäni onnistu kuvaamaan esim. tätä ekaluokkalaista, sillä hänhän on syntynyt Suomessa.
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 13.08.2009, 02:42:06
Tuossa tekstissähän lukee, että "koulun aloittaa 16 500 uussuomalaista". Miten itse ilmaisisit ko. asian täsmällisemmin? Ainakaan tuo termi "maahantulijalapsi" ei mielestäni onnistu kuvaamaan esim. tätä ekaluokkalaista, sillä hänhän on syntynyt Suomessa.
Koulun aloittaa 16 500 ulkomaalaistaustaista lasta.
Jos lapsi on syntynyt Suomessa tai hänen kotipaikkansa on Suomi, hän on:
1. suomalainen
2. maahanmuuttajan lapsi tai jälkeläinen
3. toisen polven maahanmuuttaja (jo epämääräisempi ja vaikeammin ymmärrettävä käsite)
Uussuomalainen on epätasa-arvoistava sana ja siinä on vielä epätasa-arvoistava vivahde, koska uusihan on mielletään usein paremmaksi. Tämän vuoksi Yleisradion uutistoimituksen olisi ehdottomasti pitänyt toimilupansa, Suomen lainsäädännön sekä kansainvälisten sopimusten ja YK:n ihmisoikeuksien julistuksen tähden käyttää termiä 2: maahanmuuttajien lapsi. Jos olisi käytetty termiä 1. eli "suomalainen", koko uutista ei olisi voitu tehdä.
Vittu että vituttaa maksaa mitään TV-maksua, kun YLE on yksi mokuttajien propagandatuutti.
Quote from: kaivanto on 13.08.2009, 03:06:26Tämän vuoksi Yleisradion uutistoimituksen olisi ehdottomasti pitänyt toimilupansa, Suomen lainsäädännön sekä kansainvälisten sopimusten ja YK:n ihmisoikeuksien julistuksen tähden käyttää termiä 2: maahanmuuttajien lapsi.
Ovatko kaikki maahanmuuttajan lapset muuten uussuomalaisia? Itselleni eivät nämä termit ole niin hyvin selvillä. Tämän Wikipedian määritelmän mukaan mielestäni esim. Sami Kapanen on maahanmuuttaja, mutta ovatko hänen lapsensa uussuomalaisia?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maahanmuutto
Quote from: kaivanto on 13.08.2009, 03:06:26Uussuomalainen on epätasa-arvoistava sana ja siinä on vielä epätasa-arvoistava vivahde, koska uusihan on mielletään usein paremmaksi.
Tässähän aletaan suomen kieleen suhtautua samalla paranoialla kuin naistutkimuksen laitoksilla konsanaan :)
Quote from: Jaakko Sivonen on 13.08.2009, 03:03:39Koulun aloittaa 16 500 ulkomaalaistaustaista lasta.
Tuo olisi kyllä selkeämpi termi.
Quote from: Jaakko Sivonen on 13.08.2009, 01:54:45Sitä joko on suomalainen tai ei ole.
Ketkä sinä lasket suomalaisiksi? Ovatko suomalaisia ne, joilla on Suomen kansalaisuus? Entä kaksoiskansalaisuuden omaavat? Ovatko he suomalaisia?
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 13.08.2009, 03:15:40Ketkä sinä lasket suomalaisiksi? Ovatko suomalaisia ne, joilla on Suomen kansalaisuus? Entä kaksoiskansalaisuuden omaavat? Ovatko he suomalaisia?
Kansalaisuus, joka näkyy passista, on eri asia kuin
kansallisuus, se mihin kansaan kuuluu. Enemmistö Suomen kansalaisista on kyllä suomalaisia, mutta joukossa on myös venäläisiä, somaleja ja muiden kansojen jäseniä, jotka eivät itsekään kuvittele olevansa suomalaisia. Kansalaisuutta voi vaihtaa, kansallisuutta ei.
Suomen passin hankkiminen ei muuta ulkomaalaistaustaista etniseksi suomalaiseksi.
Quote from: Jaakko Sivonen on 13.08.2009, 03:22:48b]Kansalaisuus[/b], joka näkyy passista, on eri asia kuin kansallisuus, se mihin kansaan kuuluu. Enemmistö Suomen kansalaisista on kyllä suomalaisia, m/butta joukossa on myös venäläisiä, somaleja ja muiden kansojen jäseniä, jotka eivät itsekään kuvittele olevansa suomalaisia. Kansalaisuutta voi vaihtaa, kansallisuutta ei.
Mikä mielestäsi tekee ihmisestä kansallisuudeltaan ja etnisyydeltään suomalaisen?
Quote from: Jaakko Sivonen on 13.08.2009, 03:22:48
Suomen passin hankkiminen ei muuta ulkomaalaistaustaista etniseksi suomalaiseksi.
Kyllä se kansallisuuskin tarttuu, tosin ei kaikissa tapauksissa ja varsinaisten maahanmuuttajien osalta varsin heikosti. Yleensä siihen kansallisen identiteetin muuttumiseen vain menee huomattavasti kauemmin kuin kansalaisuuden saamiseen, mutta tunnen muutamia ulkomaalaisia jotka pitävät itseään suomalaisina ja käytännössä kaikki heidän kanssaan tekemisissä olevat syntyperäiset suomalaisetkin pitävät heitä suomalaisina.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/08/tuhannet_maahanmuuttajalapset_koulutielle_924190.html
QuoteTuhannet maahanmuuttajalapset koulutielle
- En osaa lukea enkä kirjoittaa, sanoo arabiankielinen Amin Hasan. Hän toivoo tyttärensä kouluttautuvan mihin ammattiin ikinä haluaakin.
12 vuotta Suomessa asuneen perheen suomen taitaja on Raama, mutta hänkään ei ole tyytyväinen kielitaitoonsa ja aloittaa suomi vieraana kielenä -kurssiin, peruskouluslangilla äs kakkosen.
Jäi vielä mietityttämään tämä ÄS kakkonen. Siis perse kakkonen mamuslangissako? Onko tietoa? Suomi kotikielenä = ÄS ykkönen? ???
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 13.08.2009, 01:13:49
Kannattaa vähän funtsia sitäkin, että tuollaiset asiat on varmaan helpompi oppia 6-vuotiaana kuin vaikkapa kolmikymppisenä. Mistä me voisimme tietää, miten hankalaa on opetella lukemaan ja kirjoittamaan kolmikymppisenä, kun meillä ei ole asiasta minkäänlaista kokemusta.
Tuota voinee simuloida alkamalla opettelemaan jotain kieltä, jonka kirjoitusjärjestelmä ei pohjaudu länsimaiseen järjestelmään. On se vaikeampaa (omakohtaisesta kokemuksesta), mutta tuossa on nyt kuitenkin ollut 12 vuotta aikaa, ja pitkät työpäivät tuskin ovat voineet viedä miehestä kaikkia mehuja.
Quote from: Gödel on 13.08.2009, 06:55:07
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/08/tuhannet_maahanmuuttajalapset_koulutielle_924190.html
QuoteTuhannet maahanmuuttajalapset koulutielle
- En osaa lukea enkä kirjoittaa, sanoo arabiankielinen Amin Hasan. Hän toivoo tyttärensä kouluttautuvan mihin ammattiin ikinä haluaakin.
12 vuotta Suomessa asuneen perheen suomen taitaja on Raama, mutta hänkään ei ole tyytyväinen kielitaitoonsa ja aloittaa suomi vieraana kielenä -kurssiin, peruskouluslangilla äs kakkosen.
Jäi vielä mietityttämään tämä ÄS kakkonen. Siis perse kakkonen mamuslangissako? Onko tietoa? Suomi kotikielenä = ÄS ykkönen? ???
S2 = suomi toisena kielenä
Tunnen useamman perheen jossa lapsille puhutaan kotona englantia ja suomea. Tuossa 3-4 vuoden iässä huomaa eniten eroja lapseen, jolle on puhuttu vain suomea. Tämä ero kapenee muutamassa vuodessa varsin pieneksi, jos lapsi esim. on tekemisissä suomea puhuvien kanssa.
Uskoisinkin että suurin vaikutus tulee tuossa, että nämä suomessa syntyneet somalit, eivät välttämättä ole niin paljon tekemisissä suomea puhuvien kanssa. Varsinkin nykyään kun heitä on niin paljon, he löytävät helpolla kaveriporukan jossa voidaan puhua äidinkielellä...
Mitä olen asiasta lukenut, niin tiedostavien mielestä, lapsi oppii paremmin suomea, kun hän osaa hyvin omaa äidinkieltä. Siksi siis jopa suomessa syntyneille, maahanmuuttajataustaisille, tarjotaan suomenkieltä kakkoseksi. Itse epäilen tämän toimivuutta.
Johtuen näistä tuntemista perheistäni, joissa toinen puoliso on englanninkielinen, tiedän että 30- ja jopa 40-vuotiaat oppivat puhumaan suomea, sekä kirjoittamaan ja lukemaan varsin nopeasti, jos vain näin haluaa...
"Esikoulun käynyt veteraani" WTF?!
Ei ole mitään rajaa etnopositiivisessa leimaamisessa.
Saanen tässä vaiheessa tituleerata itseäni Suomen nuorimmaksi sotaveteraaniksi: synnyin yli 20 vuotta sodan jälkeen :D
Quote from: kaivanto on 13.08.2009, 03:06:26
Vittu että vituttaa maksaa mitään TV-maksua, kun YLE on yksi mokuttajien propagandatuutti.
Just...say...NO!
Quote from: jeremies on 12.08.2009, 21:10:32
Niinpä niin, tuo luku, että neljäsosa maahanmuuttajalapsista jättää koulunkäynnin peruskouluun on aivan järkyttävä, siis 25 prosenttia!
Omasta monoetnisestä ja monokulttuurisesta peruskouluajasta en muista, että kukaan olisi jättänyt koulunkäynnin peruskouluun. Yhdestä pojasta huhuttiin, mutta varmuutta en muistaakseni koskaan saanut ja peruskoulunsa päättäneitäkin oli sentään vajaa 200. Jokunen meni 10-luokalle, osa ei päässyt haluamaansa ammatilliseen koulutukseen, mutta menivät sitten muille linjoille. Koulunkäynnin jättäminen peruskouluun ei vain ollut tuolloin vakavasti otettava vaihtoehto.
Ilmeisesti yhteiskunnan ja työelämän vaatimukset ja moinimutkaisuus ovat siitä ajasta vähentyneet ja yhä useamman on mahdollista jättää kouluttautuminen peruskoulusta saatujen taitojen varaan.
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla opetusalan ammattilaisten kommentteja noista luvuista, maallikkoa hämmästyttää...
Monoetnisenä kouluaikanani muistaakseni vain muutama romanivähemmistöön kuulunut ja yksi ihan köyhästi etninen poika taisi jättää koulunkäynnin peruskouluun? Luokan perseimmätkin häiriköt jatkoivat ammattikouluun.
Kaikille jotjka ihmettelevät että mikä on maahanmuuttaja kun puhutaan näistä koulun aloittaneista, lopettaneista ja sieltä pudonneista: kaikki selviää OPH:n raportista jonka sain Hommalaisen veljen avustuksella yhdeltä tekijöistä (linkki OPH:n sivulta ei toiminut, *folio*). Alan ruotia raporttia luku kerrallaan blogissa tänään, edistymistä voi seurata tästä ketjusta. (http://hommaforum.org/index.php/topic,500.0.html) Ennen iltapäivää ei kannata klikkailla.
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 13.08.2009, 02:42:06Tuossa tekstissähän lukee, että "koulun aloittaa 16 500 uussuomalaista". Miten itse ilmaisisit ko. asian täsmällisemmin? Ainakaan tuo termi "maahantulijalapsi" ei mielestäni onnistu kuvaamaan esim. tätä ekaluokkalaista, sillä hänhän on syntynyt Suomessa.
Jos Suomessa syntynyt lapsi aloittaa koulun, niin miksi hänet pitäisi luokitella johonkin muuhun ryhmään kuin ekaluokkalaiset?
Tuota kannattaa miettiä hetki ihan rauhassa.
Minun ihanne-Suomessani ei olisi mitään tarvetta luokitella ekaluokkalaisia ihonvärin tai etnisen taustan mukaan.
Tämän uutisen viesti oli tietenkin se, että suvaitsijat haluavat jostain syystä pitää tätä Suomessa syntynyttä pikkutyttöä "vammaisena", joka etnisen ja perhetaustansa takia tarvitsee erityistukea ja -oikeuksia koulussa. Siksi hänet pitää luokitella eri ryhmään.
http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/ophn-maahanmuuttajaraportti-prologi.html
Opetushallitus nimenomaan pitää Raamaa ja kaikkia pikku Raamoja objekteina joiden "mahdollisuuksien tasa-arvo" pitää taata. Keinot lienevät kaikille tutut.
Quote from: reino on 13.08.2009, 10:24:57
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 13.08.2009, 02:42:06Tuossa tekstissähän lukee, että "koulun aloittaa 16 500 uussuomalaista". Miten itse ilmaisisit ko. asian täsmällisemmin? Ainakaan tuo termi "maahantulijalapsi" ei mielestäni onnistu kuvaamaan esim. tätä ekaluokkalaista, sillä hänhän on syntynyt Suomessa.
Jos Suomessa syntynyt lapsi aloittaa koulun, niin miksi hänet pitäisi luokitella johonkin muuhun ryhmään kuin ekaluokkalaiset?
Tuota kannattaa miettiä hetki ihan rauhassa.
Minun ihanne-Suomessani ei olisi mitään tarvetta luokitella ekaluokkalaisia ihonvärin tai etnisen taustan mukaan.
Tämän uutisen viesti oli tietenkin se, että suvaitsijat haluavat jostain syystä pitää tätä Suomessa syntynyttä pikkutyttöä "vammaisena", joka etnisen ja perhetaustansa takia tarvitsee erityistukea ja -oikeuksia koulussa. Siksi hänet pitää luokitella eri ryhmään.
Joka siis tekee koko uutisesta invalidin. Oletettavasti kaikilla suomessa syntyneillä on sama mahdollisuus oppia kieltä ja kulttuuria. Jos näin ei tapahdu, voidaan turvallisin mielin katsoa huoltajaan päin ja etsiä syytä sieltä. Oletetaan, että tänne tullaan pakolaisena mystisiä kamaluuksia karkuun ja jostain kumman syystä nämä samat mystiset kamaluudet estää
matkustamisen paluun kotimaahan ja täällä ollessaan sitten pökätään muksua, ymmärtääkseni maassa selviää helpoiten kielen ja kulttuurin tuntemuksen kautta, mutta ilmeisestikään näillä huoltajilla ei ole halua integroida muksuaan ympäristöön, fatta maksaa kuitenkin...
Uutispätkän katsoneena tuon kyseisen 2. polven maahanmuuttajalapsen kielitaito itseasiassa ei tuntunut mitenkään erityisemmin huonolta. Varmoja johtopäätöksiä lyhyen esiintymisen pohjalta ei voi tehdä, mutta todennäköisimmät syyt miksi hän osallistuu "äs kakkoseen" ovat kuitenkin nähdäkseni A) ujous, B) yhteiskunta, joka tarjoaa erityistä mamukoulutusta myös lapsille, jotka eivät sitä oikeastaan tarvitsisi.
Quote from: dothefake on 13.08.2009, 01:09:03
Lainaus: "Raama Hasan on syntyperäinen oululainen ja esikoulun käynyt veteraani."
Liekö tyynysodan veteraaneja?
Miniluv tuossa korjasi sanan, jota en tiennyt kielletyksi. Halusin sillä korostaa
veteraani-sanan häpäisyä tuollaisessa yhteydessä.
Quote from: dothefake on 13.08.2009, 14:26:19
Quote from: dothefake on 13.08.2009, 01:09:03
Lainaus: "Raama Hasan on syntyperäinen oululainen ja esikoulun käynyt veteraani."
Liekö tyynysodan veteraaneja?
Miniluv tuossa korjasi sanan, jota en tiennyt kielletyksi. Halusin sillä korostaa
veteraani-sanan häpäisyä tuollaisessa yhteydessä.
Ei ole kielletty sana. Mystinen lempeyden puuska vain yllätti one-linerisi kohdalla. Nyt kaikki tiedämme, mitä halusit sanoa.
Quote from: Miniluv on 13.08.2009, 14:36:31
Quote from: dothefake on 13.08.2009, 14:26:19
Quote from: dothefake on 13.08.2009, 01:09:03
Lainaus: "Raama Hasan on syntyperäinen oululainen ja esikoulun käynyt veteraani."
Liekö tyynysodan veteraaneja?
Miniluv tuossa korjasi sanan, jota en tiennyt kielletyksi. Halusin sillä korostaa
veteraani-sanan häpäisyä tuollaisessa yhteydessä.
Ei ole kielletty sana. Mystinen lempeyden puuska vain yllätti one-linerisi kohdalla. Nyt kaikki tiedämme, mitä halusit sanoa.
Kiitän vastauksesta. Noista onelinereistä senverran, että olenko nyt ymmärtänyt oikein, että
niitä jotenkin paheksutaan? Minä olin koko kouluaikani se, joka laukaisi usein yhdenkin sanan
välihuudolla koko luokan, usein myös opettajan hervottomaan nauruun. Se lienee luonteenpiirre,
ei minkään yrittämisen tulos, se on jotenkin, se vaan tulee. Eikä niitä aina ole tarkoitettukaan
hauskoiksi, vaan antamaan virike, uusi näkökulma, josta toiset taas pääsevät eteenpäin.
Meille opetettiin, että hyvä kirjoitus on mahdollisimman lyhyt, iskevä. Jaarittelu ei yleensä
viestin perillemenoa paranna. Oho, tulipas pitkä tarina.
Toivon etteivät pienet uussuomalaiset vaan opi pahoille tavoille kantasuomalaisten esimerkistä! :)
Quote
Torstai 13.8.2009 klo 13.48
Tulipalon alku keskeytti lukukauden ensimmäisen koulupäivän Ylitornion peruskoulussa torstaina aamupäivällä.
Kotitaloustunnille keskenään jääneet oppilaat laittoivat päivystävän palomestarin mukaan liedelle muovisen radion ja pahvilaatikoita. Tämän jälkeen oppilaat laittoivat lieden päälle ja päällä olevat tavarat alkoivat palaa.
Koulun henkilökunta sai palon alun sammutettua ripeästi, joten palolaitoksen tehtäväksi jäi tilojen savutuuletus.
Koulupäivää jatkettiin tavalliseen tapaan.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009081310075954_uu.shtml
Quote from: RP on 13.08.2009, 13:43:33
Uutispätkän katsoneena tuon kyseisen 2. polven maahanmuuttajalapsen kielitaito itseasiassa ei tuntunut mitenkään erityisemmin huonolta. Varmoja johtopäätöksiä lyhyen esiintymisen pohjalta ei voi tehdä, mutta todennäköisimmät syyt miksi hän osallistuu "äs kakkoseen" ovat kuitenkin nähdäkseni A) ujous, B) yhteiskunta, joka tarjoaa erityistä mamukoulutusta myös lapsille, jotka eivät sitä oikeastaan tarvitsisi.
Naulan kantaan, RP. Naulan kantaan.
http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/ophn-raportti-osa-2-mika-on.html
Mikä on maahanmuuttaja OPH:n raportissa, johon monet uutiset viittaavat? Jännittävä saaga ehtii tänään jo kolmanteen osaan!
QuoteOPH: Termejä maahanmuuttajaoppilas, maahanmuuttajataustainen oppilas ja muunkielinen tai vieraskielinen oppilas käytetään tässä tutkimuksessa toistensa synonyymeinä. Olennaista on yhteinen ymmärrys siitä, mistä milloinkin puhumme.
Muistakaa kaikki autoilevat höyrypäät varoa lapsia liikenteessä :)
Quote from: domokun on 13.08.2009, 03:51:10tunnen muutamia ulkomaalaisia jotka pitävät itseään suomalaisina ja käytännössä kaikki heidän kanssaan tekemisissä olevat syntyperäiset suomalaisetkin pitävät heitä suomalaisina.
Itse näkisin, että tällaiset kuvailemasi ihmiset eivät ole suomalaisia ihan samassa mielessä kuin me ikämme täällä asuneet, vaan he ikään kuin roikkuvat kahden tai useamman kansallisuuden välillä. Puutuin asiaan siksi, että olin eri mieltä tuosta "ihminen joko on suomalainen tai sitten ei" -kommentista. Itse olen sitä mieltä, että maailmassa on paljon ihmisiä, jotka ovat kansallisuudeltaan välimallia, esim. vaikkapa Neil Hardwick tai Keith Armstrong.
Quote from: reino on 13.08.2009, 10:24:57Jos Suomessa syntynyt lapsi aloittaa koulun, niin miksi hänet pitäisi luokitella johonkin muuhun ryhmään kuin ekaluokkalaiset?
Tuota kannattaa miettiä hetki ihan rauhassa.
Minun ihanne-Suomessani ei olisi mitään tarvetta luokitella ekaluokkalaisia ihonvärin tai etnisen taustan mukaan.
Tuohan tarkoittaisi toki myös ruotsinkielisistä kouluista luopumista. Suomen kielen osaaminen ei myöskään ole edes Suomessa syntyneelle mielestäni mitenkään välttämätön taito. Esim. Astrid Thors, Stefan Wallin ja Janne Holmen puhuvat aika onnetonta Suomea, mutta kaikki ovat silti päässeet elämässään pidemmälle kuin väestö keskimäärin.
Olen myös sitä mieltä, että vaikka maahanmuuttajapariskunta opiskelisi suomen kieltä kuinka ahkerasti, ei heidän lapsellaan voi olla täysin samoja valmiuksia suomenkieliseen kommunikaatioon kuin kantaväestöllä, jos lapsi asuu vanhempiensa kanssa. Mitä virheettömämpää ja vivahderikkaampaa suomea kuulee kotonaan puhuttavan, sitä paremmat valmiudet on oppia kieli niin hyvin, että hallitsee sen koulussa mallikkaasti. Siksi olen sitä mieltä, että maahanmuuttajataustaisten lasten määrän tilastointi on ihan perusteltua, eikä siinä tarvitse nähdä sen paremmin rasismia kuin hyysäystä.
Quote from: RP on 13.08.2009, 07:15:23Tuota voinee simuloida alkamalla opettelemaan jotain kieltä, jonka kirjoitusjärjestelmä ei pohjaudu länsimaiseen järjestelmään.
Toki noinkin. Uskon silti, että jos nyt alkaisin opiskella vaikkapa kiinaa, olisi minulle aimo annos hyötyä siitä, että olen aikaisemmin jo opetellut suomen, englannin, latinan, ruotsin, ranskan ja saksan kielten alkeet.
Quote from: dothefake on 13.08.2009, 14:57:12
Meille opetettiin, että hyvä kirjoitus on mahdollisimman lyhyt, iskevä.
On onelinereillekin paikkansa, varmaan täälläkin, samaan syyllistyvänä tässä venkoilen :)
Mutta kun meitä kertyy tarpeeksi niin nuo vakavammat ja asiaa kirjoittavat tyypit tuppaavat penseytymään moiseen, ja ymmärrän heitä erittäin hyvin.
Quote from: Slussenin sissi on 13.08.2009, 15:14:14
Toivon etteivät pienet uussuomalaiset vaan opi pahoille tavoille kantasuomalaisten esimerkistä! :)
Quote
Torstai 13.8.2009 klo 13.48
Tulipalon alku keskeytti lukukauden ensimmäisen koulupäivän Ylitornion peruskoulussa torstaina aamupäivällä.
Kotitaloustunnille keskenään jääneet oppilaat laittoivat päivystävän palomestarin mukaan liedelle muovisen radion ja pahvilaatikoita. Tämän jälkeen oppilaat laittoivat lieden päälle ja päällä olevat tavarat alkoivat palaa.
Koulun henkilökunta sai palon alun sammutettua ripeästi, joten palolaitoksen tehtäväksi jäi tilojen savutuuletus.
Koulupäivää jatkettiin tavalliseen tapaan.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009081310075954_uu.shtml
Olisi kiva saada tietää tämän älynväläyksen taustoista enemmän... Notta ihanko ilkeyttään vai vaan tyhmyyttään on temppuiltu. En tiedä mikä on tilanne nykypäivänä, mutta silloin kun kävin peruskoulua alkoi köksän tunnit 7. luokalla. Että siellä on jotain 13 vuotiaita tulevaisuuden toivoja?
16v20+ "uussuomaleita"? Vai? Motiivi? Alibi? Teon haitta/hyötysuhde?
Spämmään uusimpani sekä nimikkoketjuuni että tänne. Lukekaa ja miettikää, kertokaa kavereillekin. Nyt on nimittäin niin että Opetushallituksen mukaan
QuoteSuomen väestön ikärakenteen vuoksi tavoitteena pidetään työperäisen maahanmuuton voimakasta lisäämistä. Toisaalta kuntien palvelurakenneuudistuksen vuoksi pääkaupunkiseudulle (Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa) on tehty ensi kertaa vieraskielisiä koskeva kasvuennuste, joka ulottuu vuoteen 2025 (Vuori 2007). Sen mukaan vuonna 2025 noin viidesosan pääkaupunkiseudun peruskouluikäisistä ennakoidaan olevan maahanmuuttajataustaisia, kun vastaava osuus on nyt kahdeksan prosenttia. Koko väestön osalta nopeasti kasvavina kieliryhminä pidetään Itä-Euroopan, Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan sekä Aasian kieliä puhuvia.
Edellä mainittujen jo havaittavien trendien ja lähitulevaisuutta koskevien ennusteiden perusteella voidaan pitää selvänä, että maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on yksi keskeisimpiä suomalaisen koulujärjestelmän kehittämisalueita, ellei peräti kaikkein keskeisin.
i have no capslock and i must scream1111111111
http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/ophn-raportti-osa-4-maahanmuuttajaoppil.html
Kysymyksessä on kansallisvaltion nimeltä Suomi alasajo. Kaikki resurssit kohdistetaan vieraiden kansojen paapomiseen. Suomalainen kelpaa enää maksamaan veroja. Niistä tulee tähtitieteelliset tämän epäonnistumaan tuomitun yhteiskuntakokeilun seurauksena.
Taistolaiset ovat siirtyneet uuden uljaan monikulttuurisen ihmisen rakentamiseen, kun suunnitelma uudesta uljaasta neuvostoihmisestä ei toteutunut kommunismin kaatumisen myötä.
Oma kansa, kieli ja kulttuuri on myrkkyä näille monikulturisteille. Pitää olla joku ulkopuolinen auktoriteetti jolle työskennellä. Ensin se oli rauhanvaltio Neuvostoliitto, nyt se on rauhanuskonto islam. Mikä tahansa, kunhan ei vaan oma maa ja oma kansa.
Mutta, kysymyksessä ei ole vielä hävitty sota, eikä vääjäämättömyys. Poliittisella päätöksellä voidaan esimerkiksi määrittää maahanmuuttajatarpeeksi -100000 ja lähettää siirtolaiset takaisin sinne mistä ovat tulleet. Hei hei! Hyvää matkaa!
Tämä on mitä suuremmassa määrin poliittinen kysymys. Haluavatko suomalaiset että on olemassa Suomi, jossa asuu suomalaisia ja jossa puhutaan Suomea? Vai haluavatko he kadota monikulttuuriseen ihmismassaan ja siirtyä kansakuntien hautausmaalle.
28.2.2009 kuoli viimeinen liiviläinen Viktor Berthold (wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Liivil%C3%A4iset)). Joko aletaan etsiä hautapaikkaa viimeiselle suomalaiselle, vai tapellaanko kuitenkin ensin monikulttuurisuushulluutusta vastaan?
Tiesittekö muuten, että maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on yksi keskeisimpiä suomalaisen koulujärjestelmän kehittämisalueita, ellei peräti kaikkein keskeisin.
Quote from: reino on 14.08.2009, 16:15:36
Tiesittekö muuten, että maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on yksi keskeisimpiä suomalaisen koulujärjestelmän kehittämisalueita, ellei peräti kaikkein keskeisin.
Näin on näreet.
Muilla alueilla kun ei ole enää kehittämistä.
Quote from: nyt nappaa on 14.08.2009, 16:10:12Haluavatko suomalaiset että on olemassa Suomi, jossa asuu suomalaisia ja jossa puhutaan Suomea?
Minä en ainakaan halua. Olisihan se nyt helvetin yksitoikkoista, jos ihminen saisi keskustellessaan käyttää vain yhtä valtion nimeä.
Tekee mieli kiroilla, mutta moderaattorina minun ei varmaan sovi tehdä niin.
Tämä lapsi aivan varmasti pärjäisi ihan hyvin suomenkielisessä luokassa, mutta nyt se laitetaan suomi vieraana kielenä-kurssille, ja varmaankin myös jollekin arabian kurssille. Ettei se vain unohtaisi mistä sen vanhemmat ovat kotoisin.
Kun olin lukiossa, missä 25-30% oppilaista olivat maahanmuuttajia, englanti vieraana kielenä-kurssit olivat tarkoitettu juuri ulkomailla tulleille ummikoille, ja niiltä odotettiin kahden vuoden sisällä riittävää englannin taitoa, jotta pärjäisivät tavallisilla jenkeille tarkoitetuilla englannin kursseilla. Ja kyllä niin pärjäsivätkin, riippumatta siitä olivatko tanskalaisten lääkäreiden lapsia vai Kambodian pakolaisleireissä kasvaneita. Ja nämä olivat siis teininä tulleita, ei suinkaan jenkeissä kasvaneita ihmisiä.
Mokuilu saapui kuitenkin sinnekin. Muutama vuosi sitten ne keksi että kaksikieliset ohjelmat ovat kaikkia ulkomaalaisia tai ulkomaalaisperäisiä lapsia varten (siis sellaisia jotka puhuvat näiden ohjelmien kieliä) ja rupesi laittamaan niitä niihin ohjelmiin vanhemmilta sen kummemmin kysymättä. Eräs tuttu tyttö oli 2-vuotiaana muuttanut Venäjältä ja se osasi englantia aivan yhtä hyvin kuin kaikki muutkin jenkit. Sille oli melkoinen järkytys kun se laitettiin kaksikieliseen ohjelmaan väkisin. No, sekin ongelma ratkesi silleen että sekä tyttö että vanhemmat uhkailivat oikeudenkäynnillä, ja koulupiiri oli kuulemma sen jälkeen vähemmän aktiivinen monikulttuurisuusasioissa.
QuoteKun lapseni aloitti yksivuotiaana päivähoidossa viime keväänä, nostin päiväkodin kasvatuskeskustelussa esille kysymyksen siitä, miten lapseni päiväkodissa huomioidaan monikulttuuriset kysymykset. Kysymyksen taustalla oli kaksi syytä: suomalais-azerbaidzhanilaisen lapsen äitinä olin aidosti kiinnostunut siitä, miten tyttäreni tausta huomioidaan päivähoidossa. Monikulttuuristen nuorten tutkijana puolestaan koin yhteiskuntavelvollisuudekseni selvittää, miten lasten erilaiset taustat huomioidaan ensimmäisessä kodin ulkopuolisessa kasvatusinstituutiossa.
Hoitaja katsoi minua uteliaasti ja hieman hämmästyneenä ja totesi: "Mutta eihän Tahira ole maahanmuuttaja?" Ja niin monikulttuuriset kysymykset oli käsitelty, sillä en keksinyt pikaisesti nerokasta vastakysymystä. Olin ajatellut samassa kasvatuskeskustelussa nostaa esille vielä toisenkin perheellemme tärkeän asian, eli tyttöjen ja poikien kasvatuserot. Mutta päätin jättää kysymyksen seuraavaan kertaan.
Kasvatuskeskustelu ilmensi oivallisella tavalla sitä, mihin monikulttuurista nuorisotyötä pohtiessanikin olen törmännyt: monikulttuuristen asioiden huomioimisen ei katsota koskettavan "suomalaisia". Monikulttuurisilla kysymyksillä tarkoitan tässä esimerkiksi lasten ja nuorten erilaisten taustojen huomioimista, mahdolliseen syrjintään ja rasismiin puuttumista, lasten ja nuorten vuorovaikutuksen lisäämistä ja erilaisten kasvatusarvojen kunnioittamista.
Nimeämisiä: Veronika Honkasalo, tutkija ja äiti (http://www.yhteisetlapsemme.fi/kolumni-veronika-honkasalo.html)
Vaikka päiväkodeissa ja kouluissa yritettäisiin integroida maahanmuuttajataustaiset lapset suomalaiseen yhteiskuntaan ja kohdella yksivuotiasta suomalais-azerbaidzhanilaista samalla tavalla kuin muitakin, niin tutkijalle se ei käy. Potentiaalista toiseutta täytyy ruokkia. Honkasalon tutkimuksiin viitataan usein monikulttuurikeskustelussa ja häntä ilmeisesti pidetään jonkinlaisena auktoriteettina.
Tyttöjen ja poikien kasvatuserot? Yksivuotiaana?
Pojat voivat pissata seisaaltaan. Siinä se ero.
Honkasalon ajattelu on yksinkertaisesti mielenvikaista. Tällaista vastaan on vaikea taistella sivistyneesti.
Honkasalo siis haluaa että Tahiraa kohdellaan eri tavoin kuin muita suomalaisia lapsia, hänen "toiseutensa" tulee ottaa huomioon. Muut lapset kyllä huomaavat tämän ja aivan loogisesti päättelevät että Tahiran täytyy siis olla erilainen kuin he. Mutta jos haluaa oman lapsensa uhrata "toiseuden" alttarilla niin siitä sitten vaan, vähän vaan tulee mieleen että Tahira on tässä joutunut koekaniinin asemaan.
Minkälaisia aserpanilaisia kulttuuritapoja Tahiralle olisi pitänyt opettaa? Siis ihan oikeasti?
Heinimäen puheet aiheuttavat myötähäpeää meikäläisessä. En kyllä kehtaisi mennä päiväkodissa vaatimaan mitään erityistä lasten taustan huomioimista vain siksi että vaimoni ja lasteni äiti on ulkomaalainen. Ja mitä tämä Heinimäki tarkoittaa siis lasten "erilaisten taustojen huomioimisella":
1. "mahdolliseen syrjintään ja rasismiin puuttumista"; kiusaaminen on kiusaamista, johtuu se sitten ihonväristä, silmälasien pitämisestä tai lihavuudesta. Pitäisikö hörökorvaisen lapsen kohdalla "huomioida erilainen tausta"?
2. "lasten ja nuorten vuorovaikutuksen lisäämistä"; miten tämä liittyy siihen että lapsi on puoliksi azerbaidzanilainen? Eiköhän ne lapset ihan itsenäisesti osaa hakeutua itseään miellyttäviin kaveripiireihin. Vai mitä lie tällä tarkoittanut.
3. "erilaisten kasvatusarvojen kunnioittamista."; aika säheltämistä jos joka lapselle pitää opettaa erikseen räätälöityjä arvoja. Lapsen vanhemmat tuputtakoot itse niitä erityisarvojaan kotona ja ymmärtäkööt että päiväkodissa kasvatetaan parhaaksi katsotulla tavalla.
Tämä Heinimäki nyt näyttää olevan näitä kansainvälisyyttään hehkuttavia moku-mammoja joille erilaisuus on suuri rikkaus joka pitää tuoda esiin jo lapsen ollessa 1-vuotias.
Quote from: RoopeVaikka päiväkodeissa ja kouluissa yritettäisiin integroida maahanmuuttajataustaiset lapset suomalaiseen yhteiskuntaan ja kohdella yksivuotiasta suomalais-azerbaidzhanilaista samalla tavalla kuin muitakin, niin tutkijalle se ei käy.
Aivojättöä "ajattelua", mutta sitähän monikultturismi on. Institutionaaliset kasvattajat sosiaalistavat
suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Tämä on pienen kansalaisen tulevaisuuden kannalta erittäin tärkeää, muutoin on kuljettavana todella kivinen tie. Jos suomalainen sosiaalistuminen ei kelpaa Veroniikalle, sitten menee sinne Azerbaidzhaniin sosiaalistumaan.
1. "mahdolliseen syrjintään ja rasismiin puuttumista";
Rasismia ON löydyttävä! Väkisin! Mistä tahansa!
2. "lasten ja nuorten vuorovaikutuksen lisäämistä";
Lyö takaisin niinkuin kotona opetettiin?
3. "erilaisten kasvatusarvojen kunnioittamista.";
Tapojahan on monenlaisia ja kaikkia pitää kait sitten kunnioittaa. "Varasta kaikki mikä irti lähtee. Se on oikein että saat selkäsi aamuin iloin. Etkä veljeile niitten vääräuskoisten kanssa". Saman arvoista kuin "olet sitten ihmisiksi siellä koulussa etkä riitele muitten kanssa" kasvatus?.
Quote from: Roope on 17.08.2009, 02:30:07
Vaikka päiväkodeissa ja kouluissa yritettäisiin integroida maahanmuuttajataustaiset lapset suomalaiseen yhteiskuntaan ja kohdella yksivuotiasta suomalais-azerbaidzhanilaista samalla tavalla kuin muitakin, niin tutkijalle se ei käy. Potentiaalista toiseutta täytyy ruokkia.
Tässähän äiti tekee lapsen taustasta sosiaalisen pätemisen välineen: katsokaa, minun lapseni on Erityinen ja hänet pitää Huomioida (toisin kuin ne tavislapset).
Miten integraatio on ikinä mahdollista, jos aina vain Huomioidaan?
Quote from: jeremies on 12.08.2009, 21:10:32
Niinpä niin, tuo luku, että neljäsosa maahanmuuttajalapsista jättää koulunkäynnin peruskouluun on aivan järkyttävä, siis 25 prosenttia!
Omasta monoetnisestä ja monokulttuurisesta peruskouluajasta en muista, että kukaan olisi jättänyt koulunkäynnin peruskouluun.
Osa ei käy peruskouluakaan.
Peruskouluaikanani 1980 ja 90-luvuilla ei olisi tullut kuuloonkaan, että joku olisi jättänyt koulunsa kesken. "Nuorena kapinallisena" inhosin koulua ja olisin mielelläni lintsannut, mutta meille ihan selvästi opetettiin, että Suomessa on oppivelvollisuus. Meille tuputettiin mielikuvaa, että käy kauheita, jos joku ei tule kouluun. Olen muistavinani pelottelua, että poliisit hakevat kouluun. Ainakin puhuttiin, että useamman päivän lintsaus on "poliisiasia".
Tosin jo silloin kerrottiin, että jotkut romanit jättävät koulunsa kesken. Pidimme tätä aivan käsittämättömänä, ja joku kysyi opettajalta, että eikö oppivelvollisuus koske romaneja, eivätkö ihmiset olekaan tasavertaisia jne. Opettaja sitten selitti, että ei se koske, mutta ei osannut selittää miksi. Sanoi vain jotain epämääräistä kulttuurista ja suvaitsevaisuudesta(!), ja sitten puhui säälivään sävyyn mustalaisten surkeasta elämästä ja sanoi, että ei pidä olla kateellinen, jos joku koditon kiertolainen saa erikoikeuksia. Meillä ei ollut koulussa romaneja, ja opettaja onnistui herättämään säälin tunteemme, joten asia ei tuntunut henkilökohtaiselta vääryydeltä.
Koulussamme oli kyllä muutama tummaihoinen, joista yksi muslimi, mutta he olivat täysin sopeutuneet, koska heitä oli vielä niin vähän, eikä heidän värityksensä katsottu antavan heille etuoikeuksia. Oli itsestään selvää, että he kävisivät koulunsa loppuun kuten muutkin. Me suomalaistaustaiset emme edes panneet merkille heidän poikkeavaa väritystään ennen yläasteen "suvaitsevaisuuskasvatusta", jossa maailmamme käännettiin päälaelleen kertomalla, että joukossamme on toiseutta ja erilaisuutta, joka on kaikin puolin arvokkaampaa ja etuoikeutetumpaa kuin muut ihmiset. Minä olin pitänyt itseäni erilaisena siihen asti, mutta silloin sain kuulla, että olin sittenkin samanlainen, koska erilaisuus oli varattu tietyn värisille. Vasta silloin väristä tuli jonkinlainen "kysymys" sosiaalisissa suhteissa, ja sen jälkeen tummaihoiset päätyivät "suvaitsevien" eliittioppilaiden suosikeiksi ja sen seurauksena myöhemmin myös "suvaitsemattomien" kovisten silmätikuiksi. Silti vielä minun ikäryhmäni jakoi ihmiset löyhästi sosiaalisten suhteiden, luonteen, vaatetyylin yms. perusteella, kun taas nuoremmat yläasteeni kävijät, joiden joukossa jo somaleitakin (joista osa sitten jätti koulunsa kesken) jengiytyivät voimakkaasti mm. etnisyyden ja etnisyyksiä koskevien mielipiteiden perusteella.
Mutta entäs nyt? On puistattavaa, että Suomessa nopeiten kasvavien ja tulevaisuudessa ehkä valtaa pitävien ihmisryhmien lapsista merkittävä osa ei käy edes peruskoulua loppuun, vaikka meitä suunnilleen uhkailtiin poliisilla, jos lintsaisimme parikin päivää, ja vartinkin myöhästymisestä soitettiin vanhemmille.
Puistattavaa ei ole se, että meidät pakotettiin kouluun. Se oli hyvä asia, koska minäkin pääsin sen ansiosta lukioon ja yliopistoon. Monet lapset haluavat lintsata tai jopa jättää koulun kokonaan, mutta kun selvästi sanotaan, että se ei käy päinsä, se jää haaveeksi. Siksi ihmetyttää, miten yhä useampien nykyisten koululaisten annetaan pilata elämänsä pelkästään etnisyyden tai kulttuurin varjolla.
100% lukutaidon aika on ikuisesti ohi, vaikka eihän se ollut 100% 90-luvullakaan, vaikka niin vielä väitettiin. Meille kerrottiin, että jopa romanien tai koulunkäyntiin kykenevien kehitysvammaisten täytyy käydä koulunsa siihen asti, että oppivat lukemaan ja kirjoittamaan, mutta 1990-luvun massamuutto muutti tämänkin.
Suomi vieraana kielenä on nimenomaan kielenopetusta, jossa paikataan kielitaidon aukkoja. Todnäk tyttönen opiskelee 90+% tunneistaan selvällä suomella. Suomi vieraana kielenä korvaa siis äidinkielen. Lisäksi se on käsittääkseni pakollinen perskoulussa kaikille, joiden äidinkieli ei ole suomi...
Quote from: Norsunluutorni on 12.08.2009, 22:28:11
Quote from: Eurochili on 12.08.2009, 21:53:41
Ongelmana ovat vanhemmat, jotka laittavat muksut suomenkieliseen kouluympäristöön vasta sitten, kun oppivelvollisuus alkaa. Silloin täydellisen suomen oppiminen on jo vaikeampaa. Ja siitä alkavat ongelmat.
Todellakin. Lisäksi epäilen että vanhemmilla on osansa siinä että "tyttöt lannistuvat" eivätkä jatka peruskoulun jälkeen. Raman tosin on käynyt esikoulun jotta hänen voi jo olettaa puhuvan suomea. Tosin eihän se kielitaito kehity jos sitä vain koulussa käyttää. Olisiko tuo suomi vieraana kielenä jokin sellainen kurssi joka auttaa selviämään suomen kielisesta opetuksesta? Kun kerran vain uskonnon opetus on eri ryhmässä kuin muilla ja muut samassa.
QuoteOlin ajatellut samassa kasvatuskeskustelussa nostaa esille vielä toisenkin perheellemme tärkeän asian, eli tyttöjen ja poikien kasvatuserot.
Suomalaisissa lastentarhoissa vallitsee tasa-arvo?
S2 ei ole pakollinen aine. 25% ei-suomenkielisistä opiskelee suomea äidinkielenä, eli samaa kuin kantanuoret.
Mutta kuten todettua, tarjoamalla S2:a myös Suomessa syntyneille valtio ja kunnat tukevat puolikielisyyttä. Helpotettu, muista poikkeava koulutie odotettavissa olevine muine erivapauksineen on auki kaikille joiden vanhemmat sitä keksivät haluta. Eri kaista, eri oikeudet. Kielenoppimiseen ja suomalaistumiseen ei ole painetta, eikä sitä edes haluta, koska erilaisuus on rikkausvoimavara. Ja kuitenkin nämä ovat yhtä suomalaisia kuin me. Kuulepakon logiikka.
S2 on maahan MUUTTANEEN oikeus ja apuväline. Vanhemmilta pitää edellyttää aktiivista suomen kieliseksi ohjaamista ja kasvattamista, etuuksien ja kansallisuuden ehtona. Suomessa syntynyt ei saa tarvita S2:a. Ellei myönnetä että kotoutuminen on harhakuvitelmaa ja ettei sitä edellytetä eikä edes haluta.
Quote from: Nuivettunut Han-nenetsi on 17.08.2009, 09:54:09
Heinimäen puheet aiheuttavat myötähäpeää meikäläisessä. En kyllä kehtaisi mennä päiväkodissa vaatimaan mitään erityistä lasten taustan huomioimista vain siksi että vaimoni ja lasteni äiti on ulkomaalainen.
Sanoisin vielä astetta voimakkaammin, että jos meille alkaisi "tarhatäti" tupttamaan monikulttuurista erikoishuomiota, niin ainoastaan lapsen etu saisi minut peittelmään hampaiden kirskuntaa ja käden hakeutumista nyrkkiin. Kun sen aika tulee, niin tarjotut mahdollisuudet opiskella nimenmukaista (muttei virallista) äidinkieltä otetaan vakavaan harkintaan(*), mutta jollei nimenomaisesti ole rasisti sanan oikeassa ja alkuperäisessä merkityksessä, niin ikänsä suomessa asunut syntyperäinen Suomen kansalainen ei voi olla mikään erityinen huomioonotettava toiseusobjekti.
(*) Vaikken tätä yleisellä tasolla näe minään suomalaisen koulun velvollisuutena, yksilötasolla en häpeä tunnustaa, että oma suu on lähempänä kuin valtion tai kaupungin kassan suu. Kyseessä on joka tapauksessa Suomea selkeästi suuremman kansantalouden kieli, jonka hallitsevien määrä täällä on melko pieni, joten hyödynkin sekä yksilö- että yhteiskuntatasolla voi toivoa olevan keskimääräistä paremman.
Ellen aivan väärin muista, niin noihin kielemme kursseille on aikuisilla melko pitkät jonot. Liekö siksi, että jotta voidaan opettaa suomea, täytyy opettajan osata myös jotakin sellaista kieltä, mitä maahanmuuttaja osaa. Jotta siis voimme opettaa omaa kieltämme, jonkun täytyy osata opetettavien kieltä. Sanovat suomea kieliopillisesti hankalaksi kieleksi oppia.
Tiedän erään kurdimiehen, joka on asunut vuosia Suomessa, muttei osaa kieltä, eikä toisaalta myöskään englantia. Englanti menee toisinaan hyvin kapulakielenä, mutta ilman mitään verbien aikamuotoja jne. Se tekee keskustelusta vaikeaa ja kiusallista. Jotenkin tämä henkilö kuitenkin oli sitten erään kauppahallin tiskillä myymässä. En tiedä miten, mutta kiva juttu, että edes yritti. :roll:
FST:ltä tulee pe 21.8. dokumentti Vantaan monikulttuurisista kouluista. Kellonaika ei jäänyt mieleen, selvinnee netistä.
Suomenkieli häviää hyvin pian, jos ollaan vieraskoreita tässäkin asiassa. Suomessa kaikkien pitäisi osata suomea hyvin. Vieraina kielinä voisi opettaa viroa, ruotsia, venäjää, englantia, kiinaa, espanjaa. Muu kielenopetus yksityisille tahoille.
Quote from: citizen on 17.08.2009, 22:40:14Vieraina kielinä voisi opettaa viroa, ruotsia, venäjää, englantia, kiinaa, espanjaa.
Aika radikaaleja ehdotuksia latelet. Poistaisit siis yläasteilta ja lukioistakin esim. ranskan, sakssan ja latinan kielet?
Quote from: Nephilim on 17.08.2009, 21:31:17
Ellen aivan väärin muista, niin noihin kielemme kursseille on aikuisilla melko pitkät jonot. Liekö siksi, että jotta voidaan opettaa suomea, täytyy opettajan osata myös jotakin sellaista kieltä, mitä maahanmuuttaja osaa.
Ei tarvitse, maahanmuuttajille järjestettävien kielikurssien opettajille ei ole mitään pätevyysvaatimuksia. Linkitin tänne joskus tutkielman, jonka mukaan opettajat ovat usein olleet esim. yo-tyttöjä, jotka hoitelevat opettamisen ohessa maahanmuuttajien juoksevia asioita.
Joku voisi kysyä, että miten tällaiset opettajat sitten pystyvät kieltä opettamaan. Hyvä kysymys, eivät he oikeastaan pystykään, eikä tuloksia edes mitata. Siksi jotkut oppilaat suorittavat sen saman alkeiskurssin yhä uudestaan.
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 17.08.2009, 22:46:26
Quote from: citizen on 17.08.2009, 22:40:14Vieraina kielinä voisi opettaa viroa, ruotsia, venäjää, englantia, kiinaa, espanjaa.
Aika radikaaleja ehdotuksia latelet. Poistaisit siis yläasteilta ja lukioistakin esim. ranskan, sakssan ja latinan kielet?
Latinaa voisi opettaa hieman historian yhteydessä. Ja eiköhän ranskalle ja saksalle alkaisi tulla jonkinlaista EU-tukea jos opetus uhkaa loppua.
Menee nipotuksen puolelle, mutta latina ei ole varsinaisesti vieras kieli.
Quote from: Nikopol on 17.08.2009, 07:26:14
Tyttöjen ja poikien kasvatuserot? Yksivuotiaana?
Pojat voivat pissata seisaaltaan. Siinä se ero.
Honkasalon ajattelu on yksinkertaisesti mielenvikaista. Tällaista vastaan on vaikea taistella sivistyneesti.
veronika on feministi. siis omankin lapsen aivopesu on aloitettava pienenä.
http://www.pakolaisapu.fi/ajankohtaista/pakolainen-lehti/kolumnit/?357_m=528
Quote from: Roope on 17.08.2009, 02:30:07
Kun lapseni aloitti yksivuotiaana päivähoidossa viime keväänä, nostin päiväkodin kasvatuskeskustelussa esille kysymyksen siitä, miten lapseni päiväkodissa huomioidaan monikulttuuriset kysymykset. Kysymyksen taustalla oli kaksi syytä: suomalais-azerbaidzhanilaisen lapsen äitinä olin aidosti kiinnostunut siitä, miten tyttäreni tausta huomioidaan päivähoidossa. Monikulttuuristen nuorten tutkijana puolestaan koin yhteiskuntavelvollisuudekseni selvittää, miten lasten erilaiset taustat huomioidaan ensimmäisessä kodin ulkopuolisessa kasvatusinstituutiossa.
Quote
Kysymysten taustalla oli varmaankin pelkkä hyväntahtoinen uteliaisuus, mutta myös sellainen saattaa haavoittaa. Varsinkin jos uteliaisuus on toistuvaa ja sisältää useimmiten samat ainekset. Varsinkin, jos joutuu altavastaajan asemaan puolustelemaan keskeisiä elämänvalintojaan ihmisille, joiden elämästä ei tiedä mitään. Mitä miettii tyttäreni, joka seuraa keskustelua sivusta: "Äiti, isi, Azerbaidzhan, kulttuurierot, ero..."
Pirusti quottia ja vähän asiaa, mutta on se hyvä ettei Veronika mitenkään
alleviivaa lapsensa asemaa. Muksut, jos ketkään eivät pieniä "värivirheitä" huomaa, ellei mamma sitten kaikessa tiedostavuudessaan hiero niitä koko yhteisön silmille.
EDIT: Pikku visio vielä pikkuisemman taaperon tarha/koulutien aloituksesta:
-Hiljaa, lapset, katsokaas kaikki tänne: tässä on pikku Öxmi-Ötteri. Ette varmaan ole huomanneet, mutta Öxmi-Ötteri on
erilainen näin ja näin. Öxmi-Ötterin tiedostava äiti, Vagivika tässä pelkää, että te olisitte ilkeitä Öxmi-Ötterille koska Öxmi-Ötteri
on niin vitun erilainen näin ja näin. Mehän ei siitä välitetä, eihän?
-No ei todellakaan, ennenkuin nyt sitten satuit tämän osoittamaan...
Quote from: citizen on 17.08.2009, 22:40:14
Suomenkieli häviää hyvin pian, jos ollaan vieraskoreita tässäkin asiassa. Suomessa kaikkien pitäisi osata suomea hyvin. Vieraina kielinä voisi opettaa viroa, ruotsia, venäjää, englantia, kiinaa, espanjaa. Muu kielenopetus yksityisille tahoille.
Eikös minimiryhmäkoon vaatiminen ole ihan riittävä valintakriteeri opetettaville kielille? Kiinan ja viron ehdottaminen saksan ja ranskan sijaan on Nikopolia lainatakseni "kuulepakon logiikkaa".
Saksa oli muuten ensimmäinen vieras kieleni ennen englantia. Harmi kyllä oma saksan taitoni on pahasti päässyt ruostumaan, kiitos enenkaikkiea yläasteen äärimmäisen surkean opettajan (parhaimmillaan eräällä tunnilla poltettiin tupakkaa...) ja sen, että toisen asteen opinahjossamme saksaa ei voinut lukea A-kielenä, joten se jäi.
Kaikille (pl. ruotsinkieliset) pitäisi opettaa tasaveroisesti suomea, siis "ÄS ykköstä". Vieraiksi kieliksi, resurssien antaessa myöten, englanti ja mahdollisuus valita toinen vieras kieli jo alakoulussa. Tämä toinen vieras kieli voisi olla saksa, ranska, venäjä ja jopa ruotsi, riippuen oppilaiden vanhempien äänestystuloksesta. Tosin nämä "äs kakkoset" kyllä pitävät huolen siitä, ettei resursseja tällaiseen taida löytyä. Itselläni siis jo ala-asteella (nyk. alakoulu) opetettiin suomen lisäksi saksaa ja englantia, ja mielestäni tämä oli erinomainen juttu.
Aiheeseen liittyen, maahanmuuttajien valmistavia luokkia on aloitettu ympäri pääkaupunkia jopa neljällä oppilaalla. Kyse on siis täyskielitaidottomien rikkausvoimavarojen luokista, joissa panostetaan suomen kieleen ja perus-koulunkäyntitaitoihin. Näiden luokkien maksimikoko on kymmenen hujakoilla. Yhden vuoden jälkeen mamut "integroidaan" tavallisiin luokkiin taitotason mukaan, ei iän - siksi meillä on viiksekkäitä alakoulupilttejä. S2-opetus tietysti jatkuu. Tarvittaessa luokkia tuplataan, että taidot karttuisivat päättötodistus- ja jatko-opintokelpoisiksi.
Miksi vain vuosi? Valde kustantaa vuoden. Tietääkseni mikään kunta ei piffaa toista vuotta omasta massistaan. Luokkien kertaamistakaan eivät rahakirstunvartijat katso hyvällä. Riittääkö vuosi? Ei. Pärjäävätkö? Eivät, lähde: oma blogi.
Natalia käy koulua Venäjällä 7 vuotta. Vuodessa hän pääsee kärryille suomen kielestä ja koulusta. Tukitoimin hän pääsee eteenpäin, valmistuu joskus ja pärjää, koska hän osaa käydä koulua ja vanhemmat osaavat lukea. Hän pärjäisi ehkä ilman tukeakin.
Ahmed tulee hiirten vetämällä kurpitsalla Suomeen läpi vaarojen ja villien seutujen. Kouluhistoria mysteeri tai ei ole, ikä arvoitus, äiti ei lue eikä kirjoita.
Laske itse.
Jos jopa alle viiden oppilaan luokka tuntuu tuhlaukselta, lohduttaudutaan sillä että rikkaus lisääntyy, ja luokka kasvaa. Sitten perustetaan uusi luokka.
Quote from: Embo on 17.08.2009, 22:08:23
FST:ltä tulee pe 21.8. dokumentti Vantaan monikulttuurisista kouluista. Kellonaika ei jäänyt mieleen, selvinnee netistä.
Dok: Säpinää Hakunilassa
FST5 Klo: 22.10 Pvm: 21.08.2009
Vantaan kouluissa on oppilaita yli sadasta eri kansallisuudesta. Libanonilais-syntyinen Jean Bitar kuvasi heitä yli vuoden ajan. Ohjaaja Jean Bitar, 2006
Mitenkähän maittavaa monikulttuuripullaa aiheesta on saatu feikattua...
Quote from: risto on 18.08.2009, 13:22:47
Quote from: citizen on 17.08.2009, 22:40:14
Suomenkieli häviää hyvin pian, jos ollaan vieraskoreita tässäkin asiassa. Suomessa kaikkien pitäisi osata suomea hyvin. Vieraina kielinä voisi opettaa viroa, ruotsia, venäjää, englantia, kiinaa, espanjaa. Muu kielenopetus yksityisille tahoille.
Eikös minimiryhmäkoon vaatiminen ole ihan riittävä valintakriteeri opetettaville kielille? Kiinan ja viron ehdottaminen saksan ja ranskan sijaan on Nikopolia lainatakseni "kuulepakon logiikkaa".
Veronmaksajien rahoilla tuotetulla opetuksella pitää saada tuloksia. Pitää opettaa hyödyllisiä kieliä, eli suomen lisäksi naapurimaiden kieliä ja maailman suurimpia kieliä. Tarkemmin ajatellen saksaa ja ranskaa kannattaa opettaa, mutta varsinkin venäjää ja kiinaa voisi opettaa enemmän. Somalikielen opetus verovaroista on uskomatonta idiotismia. Uskoisin, että viron opiskelulle olisi paljon motivoituneita opiskelijoita, jos sitä vain tarjottaisiin. Veljeskansan historiaa pitäisi myös opettaa enemmän.
Quote from: IDA on 17.08.2009, 23:05:10
Menee nipotuksen puolelle, mutta latina ei ole varsinaisesti vieras kieli.
Mikä se on? Minulle se oli ainakin ihan vieras kieli, kun aloin sitä seitsemännellä luokalla opiskella.
Quote from: citizen on 18.08.2009, 18:47:27
Veronmaksajien rahoilla tuotetulla opetuksella pitää saada tuloksia. Pitää opettaa hyödyllisiä kieliä, eli suomen lisäksi naapurimaiden kieliä ja maailman suurimpia kieliä. Tarkemmin ajatellen saksaa ja ranskaa kannattaa opettaa, mutta varsinkin venäjää ja kiinaa voisi opettaa enemmän. Somalikielen opetus verovaroista on uskomatonta idiotismia. Uskoisin, että viron opiskelulle olisi paljon motivoituneita opiskelijoita, jos sitä vain tarjottaisiin. Veljeskansan historiaa pitäisi myös opettaa enemmän.
Mistä oppiaineesta sinä karsisit ne tunnit, jotka käytettäisiin viron ja kiinan opettamiseen?
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 18.08.2009, 20:30:08
Mistä oppiaineesta sinä karsisit ne tunnit, jotka käytettäisiin viron ja kiinan opettamiseen?
Uskonnonopetus tulee ensimmäisenä mieleen. Ja ruotsinkieli.
Pakkoruotsi pitäisi korvata pakollisella naapurikielellä.
Quote from: citizen on 18.08.2009, 20:38:57
Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 18.08.2009, 20:30:08
Mistä oppiaineesta sinä karsisit ne tunnit, jotka käytettäisiin viron ja kiinan opettamiseen?
Uskonnonopetus tulee ensimmäisenä mieleen. Ja ruotsinkieli.
Mistä luulet Suomessa löytyvän sellaiset lobbausryhmät viron ja kiinan kielille, joiden lihakset riittävät RKP:ta vastaan vääntämiseen?
Quote from: Nikopol on 18.08.2009, 15:05:21
Ahmed tulee hiirten vetämällä kurpitsalla Suomeen läpi vaarojen ja villien seutujen. Kouluhistoria mysteeri tai ei ole, ikä arvoitus, äiti ei lue eikä kirjoita.
Laske itse.
Ahmedista tulee alaluokkaa (ei siis vain työtön tai syrjäytynyt, vaan uhristatuksen omaksunut yhteiskunnan hyväksikäytön ammattilainen omine arvomaailmoineen, jotka poikkeavat valtaäestön arvoista 180 astetta), eikä hän kykene aikanaan tukemaan omien lastensa koulunkäyntiä.
Pitkällä aikavälillä meille on syntymässä romaneihin verrattavia etnisiä alaluokkia, joiden tukemiseen voidaan sitten syytää rahaa, mutta joiden arvomaailma ja kultuuri estää integraation kokonaan. Ne harvat, jotka yrittävät ryhtyä normikansalaisiksi, painetaan yhteisön toimesta alas.