Perussuomalaisten hallituskaudella tapahtui näin:
http://yle.fi/uutiset/eduskunta_hyvaksyi_vapaat_maantiekuljetukset/8941031?origin=rss
"
Eduskunta on hyväksynyt lopullisesti uuden lain, joka sallii vapaan kilpailun EU:n sisäisissä maantiekuljetuksissa. Muiden EU-maiden kuljetusyritykset voivat sen ansiosta ajaa vapaasti Suomen teillä vaikka vuokratyövoiman työehdoin.
"
Toi "vaikka vuokratyövoiman ehdoin" tarkoittanee sitä, että kuskit voidaan vuokrata vaikka itä-timorista jos siltä tuntuu. Muuten asiassa olisi ollut, sinänsä tyhjä, maininta Suomalaisesta TES:sistä.
Alan kilpailuhan pitkälti perustuu työvoiman hintaan.
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
EU:n vapaasta liikkuvuudesta tuli mieleen, että odotan vieläkin sisäministeri Orpolta vastausta kysymykseeni.
Eduskunnassa oli keskusteltu halal-lihan kieltämisestä. Vai olikohan se kirjallinen kysymys. No anyways, sisäministeri vastasi, että jos yhdessä EU maassa myydään tuotetta, on sitä voitava EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteen mukaisesti tuoda myös Suomeen. Kysyin tietysti heti, että kun Tsekeissä ja Portugalissa myydään vapaasti kannabista, niin kai sitäkin saa tuota Suomeen.
Ilmoitan sitten kun saan vastauksen.
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
Näinhän ne huimimmat visionäärit väittävät. Jonkin verran alaa tuntevana olen hieman skeptinen.
Ne koneet joilla vielä kymmenen vuoden päästä kuljetetaan ovat tällä hetkellä tuotannossa.
Robotit tulevat sitten kun ovat halvempia kuin ihminen. Tämä päätös ainakin hiukan siirti robottien tuloa. Ovat itäkuljettajat sikäli edullisia.
Suomalaisen kuljettajan kannalta sinänsä herttaisen yhdentekevää. Kymmenen vuoden päästä alkavat olla eläkkeellä ja nuorten kannattaa välttää kuljetusalaa kuin ruttoa.
Edit:
Eiköhän isot globaalit toimijat ota haltuun liikenteen. Näinhän on jo suureksi osaksi tapahtunut. Meillä toimijoita ovat esimerkiksi DHL, DSV, Schenker, HCS jne.
Edit:
Ajatusvirhe korjattu. Siis ne joilla ajetaan kymmenen vuoden päästä ovat nyt tuotannossa.
Hyvät näkymät. Kokonaismassa kuuskyttonnia, ratissa.. mina Abdullah, mina huva autoinkuljettelija, khattia posket täynnä ja kaverin ajokortilla liikenteessä.
Quote from: Kari Kinnunen on 08.06.2016, 20:01:43
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
Näinhän ne huimimmat visionäärit väittävät. Jonkin verran alaa tuntevana olen hieman skeptinen.
Ne koneet joilla vielä kymmenen vuoden päästä kuljetetaan ovat tällä hetkellä insinöörien työasemien kovalevyillä.
Robotit tulevat sitten kun ovat halvempia kuin ihminen. Tämä päätös ainakin hiukan siirti robottien tuloa. Ovat itäkuljettajat sikäli edullisia.
Suomalaisen kuljettajan kannalta sinänsä herttaisen yhdentekevää. Kymmenen vuoden päästä alkavat olla eläkkeellä ja nuorten kannattaa välttää kuljetusalaa kuin ruttoa.
Edit:
Eiköhän isot globaalit toimijat ota haltuun liikenteen. Näinhän on jo suureksi osaksi tapahtunut. Meillä toimijoita ovat esimerkiksi DHL, DSV, Schenker, HCS jne.
Olet epäilemättä parempi asiantuntija rekkaliikenteeseen kuin minä mutta silti sanoisin että kuljetukset hoidetaan 10 vuoden kuluttua hyvin pitkälle samalla kalustolla, siis samalla ei samanlaisella, kuin nyttenkin.
Tarvitaan muuten melkoiset faciliteetit jotta ne rekat myös lastaantuvat ja purkautuvat automatic, jostain renkaanvaihdoista nyt puhumattakaan..
Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.06.2016, 20:07:50
sanoisin että kuljetukset hoidetaan 10 vuoden kuluttua hyvin pitkälle samalla kalustolla, siis samalla ei samanlaisella, kuin nyttenkin.
Tarvitaan muuten melkoiset faciliteetit jotta ne rekat myös lastaantuvat ja purkautuvat automatic, jostain renkaanvaihdoista nyt puhumattakaan..
Juuri tätä tarkoitin. Ei siellä insinöörien koneilla vielä itsestään ajavat ole. Volvo esitteli vuonna 2013 uusimman mallisarjansa. Sitä edellinen vastaava isompi uudistus oli 1993. Seuraava radikaali uuditus voisi hyvin olla vuonna 2023. Siihen asti ainakin mennään nykyisen kaltaisella kalustolla arvelen.
" Talvi yllätti euron kuljettajan: Kahden euron vahinko."
" Väärä tiedosto yllätti huvipuiston; rekkaletka vesiliukumäessä."
" B-juna tukki Länsiväylän, kuski käänsi rukousmattonsa Mekkaan."
..siirryn ehkä suksille. Tai onhan tässä tämä laajempi käsitys pilkkireiästäkin jonkin aikaa,eli veneeseen nyt ensin.
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
Maltan tuskin odottaa uutisotsikoita, kun miehittämätön rekka on aiheuttanut ketjukolarin ja ajanut lasteineen järveen.
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
Tuskin. Jopa automaattinen metro on nykyisellään hyvin hankala toteuttaa, vaikka se kulkee melkein täysin suljetussa ympäristössä, jossa on monta kertaluokkaa vähemmän muuttuvia tekijöitä kuin tieverkolla.
Quote from: newspeak on 08.06.2016, 20:18:40
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
Maltan tuskin odottaa uutisotsikoita, kun miehittämätön rekka on aiheuttanut ketjukolarin ja ajanut lasteineen järveen.
Peset varmaan pyykin käsin järvessä, koska eihän automattipesukone voi sitä tehdä.
Siinähän olette epäuskoisia, vaikka näpräätte samalla älypuhelimianne, jotka olisivat olleet science fictionia 80-luvulla.
Teknologia on jo valmis. Enää puuttuu implementointi.
Olen ollut ammatillisesti, päätoimisesti tietotekniikka-alalla suunnilleen 1980-luvun puolesta lähtien, ja rauta on halventunut Mooren säännön mukaan. Mutta ihmisen kyky koodata on pysynyt samana. Kyllä tässä mennään eteenpäin, hyvässä ja pahassa. Mutta olen skeptinen.
Otetaan nyt vaikka tämä Google-auto, joka ottaa valokuvia. Aurinkoisella säällä.
Ajan tänä vuonna valmistettua Audia, joka tekee yhtä sun toista automaattisesti, kun olosuhteet ovat parhaat mahdolliset. Audi haistelee, onko mustalla asfaltilla valkoista reunaviivaa, ja sen mukaan sitten ohjaa auton takaisin tielle. Entäs jos ei ole viivaa maalattu? Entäs jos on lunta viivan päällä?
Se minkä Audi tekee NYT hyvin, on tämä: se paniikkijaruttaa, kun edessä on paniikkijarruttanut auto. Mutta siinä kaikki. Silloinkin kun Audi ohjaa minut takaisin tielle, en sinne nimenomaan halua, koska joku vastaantuleva idiootti on lähtenyt ohittamaan rekkaa keltaisella viivalla, ja olen väistänyt oikealle. Automaattiohjaus yrittää ohjata minua törmäämään siihen idioottiohittajaan.
Olen aikamoinen skeptikko siinä, että robotit ihan pian alkaisivat peruuttamaan jatkoperävaunuja oikeille paikoilleen.
Quote from: Frida Hotell on 08.06.2016, 20:25:19
Peset varmaan pyykin käsin järvessä, koska eihän automattipesukone voi sitä tehdä.
Täytyyhän minun joka tapauksessa laittaa itse pyykit koneeseen ja ottaa ne sieltä kuivumaan. Automaatio ei poista sinällään tarvetta ihmiselle. Enimmäkseen ahneus poistaa.
Hamsterille tiedoksi, että se on vaimon Audi.
Täytyy nyt muistaa teknologiafanienkin, että kuljettaminen on liiketoimintaa. Jotenkin pitäisi saada se robotti myöskin purkamaan ja lastaamaan. Naputtelemaan porttikoodeja yms. pientä oheispuuhaa.
Robottirekassa ei ole juurikaan järkeä jos kuitenkin tarvitaan ihminen purkamaan ja lastaamaan. Jaskan mainitsema renkaanvaihto sen sijaan ei ole ongelma. Nykyään rengasrikko on aika harvinainen ja jos sellainen sattuukin niin paikalle kutsutaan paikallinen Euromaster tai Vianor.
Saattaa Fridalle olla yllätys mutta joittenkin mielestä yhdistelmäajoneuvon kuljettaminen on kuitenkin hitusen vaativampaa työtä kuin pyykinpesu.
Pitemmällä aikavälillä toki uskon automaation tulevan kuljetuksiinkin. Siksipä onkin pöljää, että nuoria kuljettajia vielä koulutetaan. Se jos mikä on kouluttamista suoraan kortistoon.
Jo siksikin, että tämä vapauttaminen takaa sen, että Suomalaiset eivät lähitulevaisuudessakaan liikennöi.
Tiedän muutamia liityntäramppeja joihin menen kunnon nilppukelillä katsomaan robottirekkojen suoriutumista heti kun on vaan moiseen on mahdollisuus. Tietenkin niissä on automaattiset hiekoittajat etupäässä jne. Toinen asia mitä seuraan mielenkiinnolla on roborekan pysähtyminen lämpimillä renkailla hiukan kaltevalle jäätikölle.
Quote from: Lalli IsoTalo on 08.06.2016, 20:41:32
Hamsterille tiedoksi, että se on vaimon Audi.
Minä nyt ajan nykyään kuin vanha nainen, mutta talven tullen sitä oikein säikähtää, kun ajonvakautus puuttuu peliin. "Mitä hajosi?" Ai niin, AVS rutisee.
Oli se hallinnassa. Yli 30 talvea pyörittänyt, joista useimmat takavetoisilla kowan teknolokian halvoilla.
Kuskin korvaava robotti on erittäin kallis vielä vuosikymmenen päästäkin. Miettikääpä vaikka lentokoneita, niissäkin on vielä pilotit vaikka automatisointi on viety erittäin pitkälle.
Quote from: Bellerofon on 08.06.2016, 20:54:07
Kuskin korvaava robotti on erittäin kallis vielä vuosikymmenen päästäkin. Miettikääpä vaikka lentokoneita, niissäkin on vielä pilotit vaikka automatisointi on viety erittäin pitkälle.
Pilotit on enimmäkseen yleisön luottamuksen vuoksi, käytännössä niistä voitaisiin lähitulevaisuudessa luopua.
Ja tietysti fakta on, että täysin yllättävässä tilanteessa ihmispilotti voi olla parempi. Voi olla.
Rajapinta kuitenkin on: harva lentäjä koodaa, harva koodari lentää. Sitten vielä konetyypit omine piirteineen. En ihan heti lähtisi automatisoidulle lennolle, vaikka se olisi kyllä mahdollista jo nyt.
Quote from: Kari Kinnunen on 08.06.2016, 20:44:18
Jotenkin pitäisi saada se robotti myöskin purkamaan ja lastaamaan.
Ha! Se on yksi helvetinmoinen taiteenlaji pakata rekka, ensin mennessä, sitten palatessa, lattiasta kattoon, ja sitten sanoa, "kuljetuspomolle", vai mikä se nyt oli, että tilaa ei ole.
Niin. Se ei mene sillä tavalla, että mennään ja pakataan lava täyteen sitä mukaan kun tavaraa tulee. Välillä pitää vetää osa kamoista ulos, ja sitten taas uudelleenpakata kaikki.
En sano, että se ei onnistuisi tekoälyltä, mutta sanon että tilanteet elävät koko ajan. Tavarat ehtivät terminaaliin ajoissa, tai eivät ehdi. Toisinaan ne ovat kadoksissa pitkään, ja sitten yllättäen löytyvät.
Yksin aurinkoisessa Kaliforniassa ajeleva auto on yksittäistapaus, toistaiseksi.
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
Kivaa. Odotan, kun 75 tonninen googlen-kuskaama yhdistelmä tulee maantiellä päälle, kun bitti menee poikittain tai joku laite leviää ja tekoäly laskee, että pienin vahinko tulee jyräämällä hompanssi autoineen..
Quote from: Hornsmith on 08.06.2016, 20:49:17
Tiedän muutamia liityntäramppeja joihin menen kunnon nilppukelillä katsomaan robottirekkojen suoriutumista heti kun on vaan moiseen on mahdollisuus. Tietenkin niissä on automaattiset hiekoittajat etupäässä jne. Toinen asia mitä seuraan mielenkiinnolla on roborekan pysähtyminen lämpimillä renkailla hiukan kaltevalle jäätikölle.
Tai kapea, yhden auton ajettava huonosti hoidetty metsäautotie ja 60 tonnin täysperävaunuyhdistelmä täydellä rankakuormalla. Pehmeämpi, jäisempi, väärillä kallistuksilla, tai muuten vain vittumaisempi tieosuus ja siihen sitten vaikka vastaantulija.
Quote from: Lalli IsoTalo on 08.06.2016, 20:27:59
Olen aikamoinen skeptikko siinä, että robotit ihan pian alkaisivat peruuttamaan jatkoperävaunuja oikeille paikoilleen.
Itse asiassa tuo peruuttaminen on roboautolle helppoa kuin heinänteko ja siinä se varmasti ylittää ihmiskuljettajat keskimäärin.
Suomen ilmasto-oloissa luulisi että myös tiestö vaatii jonkinlaisia "merkkejä" kun tienpiennar voi olla minkä värinen tahansa eikä GPSiin voi 100% luottaa, siis jälleen lisää kuluja. Tulee muuten renkaalle hintaa kun Vianorin ukko tulee sitä juhannusyönä vaihtamaan 200 km päästä ja tankatakin ne pitäisi eli olla jonkinlainen systeemi siihen.. Miten ne maitorullakot ja kalijapahvit siirtyvät Siwan takahuoneeseen? Niin joo, myyjä(tär) hoitaa mutta silloinhan siellä pitää olla jonkun ottamassa vastaan jne.
Se on ainakin aivan selvää ettei Suomessa kannata pyrkiä aivan ensimmäiseen aaltoon tässä jutussa. Edessä voi olla vielä isoja teknisiä ongelmia joita Suomen ilmasto korostaa. No ehkä suomalaislta kielletään ykstyisautoilu ja sitten roborekat ovat yksin teiden valtiaita!
Quote from: Kari Kinnunen on 08.06.2016, 20:44:18
Täytyy nyt muistaa teknologiafanienkin, että kuljettaminen on liiketoimintaa. Jotenkin pitäisi saada se robotti myöskin purkamaan ja lastaamaan. Naputtelemaan porttikoodeja yms. pientä oheispuuhaa.
Et sitten ole kuullut varastomiehistä?
Quote from: Bellerofon on 08.06.2016, 20:54:07
Kuskin korvaava robotti on erittäin kallis vielä vuosikymmenen päästäkin. Miettikääpä vaikka lentokoneita, niissäkin on vielä pilotit vaikka automatisointi on viety erittäin pitkälle.
Mutta lennokkeja lukuunottamatta robotteja ei ole kokeitu lentokoneissa, Sen sijaan Googlen henkilöauto selviää hankalassakin liikenteessä, jossa muut tienkäyttäjät vielä härnäävät robottia tekemällä kaikenlaista kiusaa.
Kyllä kymmenen vuotta on pitkä aika tässä asiassa. Toimiva sabluuna olisi sellainen, että tehtaan varastomies, lastattuaan rekan, ajaa sen tehtaan portille, tai sitten rekkakuski ajaa. Portilla robotille kerrotaan (näppäimistön avulla tms.), mihin satamaan lasti pitää viedä, ja robotti vie kepsiä apuna käyttäen. Satamassa portilla ohjaimiin nousee taas kuski, joka ajaa kontin tai peräkärryn laivaan tai odotusalueelle. Satamassa sitten robotille annetaan paluukuorma jonnekin tavaraterminaaliin samalla mallilla.
Suomen olosuhteet toki antavat "vähän" haastetta, ainakin joskus talvella.
^^
Lapin kv-koordinaatio keskuksessa säädetään ilmastopuolta juuri jaskaa pauhaessamme.
Quote from: JoKaGO on 08.06.2016, 21:20:37
Kyllä kymmenen vuotta on pitkä aika tässä asiassa. Toimiva sabluuna olisi sellainen, että tehtaan varastomies, lastattuaan rekan, ajaa sen tehtaan portille, tai sitten rekkakuski ajaa. Portilla robotille kerrotaan (näppäimistön avulla tms.), mihin satamaan lasti pitää viedä, ja robotti vie kepsiä apuna käyttäen. Satamassa portilla ohjaimiin nousee taas kuski, joka ajaa kontin tai peräkärryn laivaan tai odotusalueelle. Satamassa sitten robotille annetaan paluukuorma jonnekin tavaraterminaaliin samalla mallilla.
Suomen olosuhteet toki antavat "vähän" haastetta, ainakin joskus talvella.
Tässä käy vain äkkiä niin että niissä vuoronvaihdoissa menee äkkiä sen verran työaikaa tyhjäkäynteineen että yksi ukko olisi hoitanut sen samassa ajassa..
Quote from: Kari Kinnunen on 08.06.2016, 20:44:18
Saattaa Fridalle olla yllätys mutta joittenkin mielestä yhdistelmäajoneuvon kuljettaminen on kuitenkin hitusen vaativampaa työtä kuin pyykinpesu.
Kari, Frida tietää sen.
Yksi vaativimmasta kuljetussuorituksista on peruuttaa traktoria, jonka perässä on miestenkuljetusvaunu, jonka perässä on soppatykki.
Tuo taaksepäin kahteen kertaa kääntyvien nivelien ohjaus tietokoneperusteisesti, huomioiden maaston epätaisuus, on aikamoinen haaste.
No siis roborekkoja on jo, sellainen lähti liikenteeseen viime toukokuussa. http://money.cnn.com/2015/05/06/autos/self-driving-truck/ (http://money.cnn.com/2015/05/06/autos/self-driving-truck/)
Kuskia ei ole eliminoitu vaan kuljettaja on edelleen olennainen osa ajoneuvoa. Tietokone ajaa kun kykenee ja hankalamman tilanteen tullessa (lumisade, kehno keli yms) ilmoittaa kuljettajalle et läski tee jotain. Pointti tuossa roborekassa onkin, vähentää kuljettajan väsymystä jolloin kuljetusajat ovat pidempiä. Kuski voi tehdä jotain muuta sillä aikaa kun kompuutteri ajaa, kuten paperitöitä tai suunnitella seuraavaa reissua.
Robotiikka jos se tuodaan rekkoihin yleisimminkin, kuljettajan tueksi niin olen sellaisen kannalla. Siinä vaiheessa kun sen pitäisi korvata kuljettaja, pitäisi ensin ehdottajaa vedellä korville, sitten rakentaa se niin että se tukee kuljettajaa.
Quote from: Lalli IsoTalo on 08.06.2016, 21:26:45
Tuo taaksepäin kahteen kertaa kääntyvien nivelien ohjaus tietokoneperusteisesti, huomioiden maaston epätaisuus, on aikamoinen haaste.
Juuh. Muistan kun Mariestadin kauniissa kaupungissa eka kertaa B-junaa vääntelin laituriin...
JoKaGo, niistä varasto ukoista sen verran, että niitä pitäisi sitten olla päivystelemässä 24/7. Sellainen äkkiä syö robotista saatavan taloudellisen hyödyn.
Voisi ajatella, että vihivaunujen kehitys ja varastojen automatisoituminen muuttaisi asiaa jossain vaiheessa.
Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.06.2016, 21:17:20
Quote from: Lalli IsoTalo on 08.06.2016, 20:27:59
Olen aikamoinen skeptikko siinä, että robotit ihan pian alkaisivat peruuttamaan jatkoperävaunuja oikeille paikoilleen.
Itse asiassa tuo peruuttaminen on roboautolle helppoa kuin heinänteko ja siinä se varmasti ylittää ihmiskuljettajat keskimäärin.
Miksi en ole samaa mieltä kanssasi? Koska tietokoneohjelmat perustuvat algoritmeihin, joissa toistettavuus, ts se että kaikki tapahtuu samalla tavalla seuraavalla kerralla, on suuri.
Nyt ei siis puhuta taskuparkkiperuutuksesta, jonka uudet autot osaavat tehdä nappia painamalla.
Kun näytät minulle robotin, joka osaa peruuttaa terminaaliin "jatkoperärekan" (en enää muista sen viallista termiä), vaihdan mielipidettä.
En väitä, että se ei onnistu. Totta kai se onnistuu joskus. Se mitä väitän on se, että en näe ihmisvoiman poistuvan kuviosta ihan pian.
Voi helvetin tunarit, mitä menivät tekemään! Dasvidanija...kaikki menee viemäristä alas :facepalm:
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
Vai ajaa ne automaatiolla ;D
Quote from: mannym on 08.06.2016, 21:41:01
Robotiikka jos se tuodaan rekkoihin yleisimminkin, kuljettajan tueksi niin olen sellaisen kannalla. Siinä vaiheessa kun sen pitäisi korvata kuljettaja, pitäisi ensin ehdottajaa vedellä korville, sitten rakentaa se niin että se tukee kuljettajaa.
Niino, tällainen olisi kyllä kiva. Volvolla ja Mercedeksellä on muistaakseni vastaavia viritelmiä. Olisihan tuo lepposa. Autobahn taipaleet on väsyttävän tylsiä.
Haluaisinpa nähdä sen robotin, joka jättää kärryn ison tien varteen ja vie kevätroutaisilla teillä vaikkapa Peräkylän maajussille lannoitekuormat perille. Tai hoitelee VR Transpointin jakeluajot...lastaa kuormat, sitoo, kuljettaa perille ja purkaa. Korjaa perässäkeikkuvan trukin, kun se taas kerran särkyy...
Kiva juttu ja lisää tulee, EU timpsu antaa palaa.
Quote from: JoKaGO on 08.06.2016, 21:20:37
Mutta lennokkeja lukuunottamatta robotteja ei ole kokeitu lentokoneissa, Sen sijaan Googlen henkilöauto selviää hankalassakin liikenteessä, jossa muut tienkäyttäjät vielä härnäävät robottia tekemällä kaikenlaista kiusaa.
Googlen henkilöautoon pitää ennalta ohjelmoida se ympäristö missä se tulee liikkumaan liikennemerkkeineen kaikkineen. Se ei selviä tuntemattomassa ympäristössä.
Quote from: orientexpressen on 08.06.2016, 22:37:36
Googlen henkilöautoon pitää ennalta ohjelmoida se ympäristö missä se tulee liikkumaan liikennemerkkeineen kaikkineen. Se ei selviä tuntemattomassa ympäristössä.
Ai?
No eihän se sitten ole käyttökelpoinen kuin hyvin rajatulla alueella. Entäs jos paikallinen vesilaitos raapasee tien auki?
Quote from: Kari Kinnunen on 08.06.2016, 22:41:45
Quote from: orientexpressen on 08.06.2016, 22:37:36
Googlen henkilöautoon pitää ennalta ohjelmoida se ympäristö missä se tulee liikkumaan liikennemerkkeineen kaikkineen. Se ei selviä tuntemattomassa ympäristössä.
Ai?
No eihän se sitten ole käyttökelpoinen kuin hyvin rajatulla alueella. Entäs jos paikallinen vesilaitos raapasee tien auki?
Routa ei koskaan raapaise tietä auki.
Newsflash: väistän työmatkallani autolla yhä 80-alueella monttua, johon melkein katkaisin selkäni ensimmäisen kerran jäykkäperäisellä vuonna 2005.
EDIT: Tuulilasista/peilistä näkee hyvin, ketkä ovat "paikallisia". Laajempia ajolinjoja niillä, sillä kohtaa. Mutta ei meillä ole varaa, teihin. Monessakin mielessä.
Rahtiliikenteen vapauttaminen oli älyttömän huono veto hallitukselta.
Ruotsissa kabotaasi on jo ollut sallittu jonkin aikaa ja tulokset ovat erittäin huonoja. Kilpailu rahtikeikoista on erittäin kova ja alentaakseen hinnat ulkolaiset firmat eivät noudata paikallista lainsäädäntöä ja myyvät keikkoja pimeästi. Ulkolaisten kuljettajien sosiaaliset olot ovat usein huonot eikä lepotaukoja noudateta ja työpäivät ovat ylipitkiä.
Ruotsissa tyypillisesti kymmeniä kuljetusfirmoja on mennyt konkurssiin vuosittain ulkomaalaisten vallatessa markkinat.
Suomen osalta kabotaasin vapauttaminen tarkoittaa baltialaisten ja puolalaisten rekkojen virtaa Suomeen. Suomalainen kuljettaja ei voi kilpailla esim. Liettuan palkkojen kanssa, jotka ovat 20% Suomen palkoista. Kuljetusyritysten konkurssiaalto on siis odotettavissa hallituksen päätöksen johdosta.
Mitä tulee itseajaviin rekkoihin, niin niitä ei tulla näkemään maanteillä ainakaan 10 vuoteen. Syy on se, että rekan ajaminen koneellisesti on noin 10 kertaa vaikeampi tehtävä kun henkilöauton ajaminen samalla kun turvallisuusvaatimus on henkilöautoa korkeampi.
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että iso rekka peräkärryllä on ihan eri otus navigoida liikenteessä kun henkilöauto. Se on hidasliikkeinen ja pitkä yhdistelmä käyttäytyy ihan eri lailla esim. kaarteissa kun henkilöauto. Kun tähän vielä lisätään liukas keli, joka nykyiselläänkin kaataa lukuisia ihmiskuskien rekkoja ojiin vuosittain, niin tie on pitkä ennen kun koneohjattu rekka on arkipäivää.
Merkittävä osa teistä ei edes ole käytettävissä rekoille ihan teknisistäkin syistä. Tämä johtaa huomattavan paljon monimutkaisempaan karttalogiikkaan, joka vaatii paljon kehittelyä jottei automaattirekat ala tukkiman väyliä.
Automaattirekoilta on vaadittava myös erittäin korkea luotettavuustaso ennen kun niitä voi päästää liikenteeseen. Rekka kun aiheuttaa helposti 10 kertaa suurempaa tuhoa kolaritilanteessa kun henkilöauto. Kestää vuosia ennen kun automaattirekkoja on saatu kehitettyä sellaiselle tasolle, että niitä uskalletaan päästää ihmisten ilmoille.
Kun tekniikka sitten on valmis, edessä on vuosien lainsäädäntötyö, jonka puitteissa pitää määritellä kaikkea vastuista väyläoikeuksiin. Nykyiselläänhän kuljettaja on vastuussa autosta ja lastista. Kun kuljettaja puuttuu, vastuuasia muuttuu paljon monimutkaisemmaksi.
Suomalaiset kuljetusyritykset tulevat siis kokemaan kabotaasin sallimisen kovana iskuna pitkään ennen kun ala automatisoituu ja ongelma poistuu sen myötä.
Ongelma ajamisessa on sensoridatan puute. Tulee helkutin kalliiksi saada kaikki tarvittava data bitteinä purkkiin. Sinänsä kone kyllä osaa laskea miten ajetaan, se on perusfysiikkaa, mutta tosiaan kaikki tieto ympäristöstä täytyy saada kerättyä. Onnistuu mutta tulee kalliiksi ja bensatankin tyhjennyksen ohella viedään sitten ne tuhansien arvoiset laitteet...
E: se olisikin hauskaa kun rekoissa olisi oma valvontajärjestelmä jatkuvasti pyörimässä.
Quote from: Viimeinen suomalainen on 08.06.2016, 22:00:12
Haluaisinpa nähdä sen robotin, joka jättää kärryn ison tien varteen ja vie kevätroutaisilla teillä vaikkapa Peräkylän maajussille lannoitekuormat perille. Tai hoitelee VR Transpointin jakeluajot...lastaa kuormat, sitoo, kuljettaa perille ja purkaa. Korjaa perässäkeikkuvan trukin, kun se taas kerran särkyy...
Minusta tässä on sama tilanne kuin siinä, että muutama vuosikymmen sitten monet shakinpelaajat olivat sitä mieltä, että kone ei tule koskaan pelaamaan hyvin shakkia, koska se vaatii inhimillistä älykkyyttä.
Nykyään kukaan ei enää väitä niin, koska kone pyörittelee ihmisiä miten huvittaa.
Automaattinen logistiikka vaatii aukotonta turvallisuutta. Robotisoidussa modernissa tuotannossa vihivaunut siirtävät lavoja tuotantolinjoilta lähtevien varastoon.
Turvallisuus toteutuu, koska automaattiset laitteet toimivat omilla alueillaan missä ihmiset eivät pääse niiden tielle huolimattomuuttaan. Rekan lastaus lähetysalueelta peräväunuun tapahtuu kuitenkin yhä pitkälti manuaalisin trukein ja ihmistyövoimalla. Voidaan odottaa, että tässä on seuraava logistiikkarobotisaation kehittämisalue kun laiturialueet saadaan eristettyä haahuilijoilta. Rekat ja maantieliikenne onkin haastavampi alue, koska ihmiset pitäisi ajaa pois rupisilta maanteiltä, jotta he olisivat turvassa robottien usein epäloogisilta valinnoilta. Tarvitaan joko a) muulta liikenteeltä suljettu tieverkosto tai b) ihmisen behaviorismia ymmärtävä tekoäly. Kummatkin edellyttävät valtavia investointeja. Niin kauan kuin Ivan, Raivo ja Woyzech ajavat pikku votkahöyryissä muutamalla satkulla kuussa, onko satsaaminen kannattavaa? Tieliikenteen turvallisuus on ehkä tässä tapauksessa toki robottirekkaakin kyseenalaisempaa, mutta tyhjätaskusloboa voidaan henkilökohtaisesti aina syyttää toilailuista. Robotin virhe menee aina isompien herrojen piikkiin.
Työperäinen maahanmuutto voi olla rahasampo tai riippakivi. Se että täältä vallataan kantiksilta kokonaisia aloja sieltä missä työ tehtäisiin ilman heitäkin on monella tapaa tuhoisaa. Taas suomalaiset Saabin tehtailla oli rahasampo niin kuin myös raharikkaat tulijat Sveitsissä.
Paljonkohan yksi virolainen työntekijä maksaa enemmän kokonaisuudessaan verrattuna siihen, että työn tekisi kantistyötön?
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä.
No tuo nyt on täyttä höpsismiä. :D
Quote from: Uuno Nuivanen on 09.06.2016, 10:11:05
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä.
No tuo nyt on täyttä höpsismiä. :D
Jos Homma on vielä olemassa ja matukalypse ei ole pyyhkinyt meitä kartalta, niin vattuilen kaikille sitten 10v päästä.
^ Robottimainen automaattimatutus toimii jo. Tässä on kuva 10 vuoden päähän:
http://i188.photobucket.com/albums/z241/expeditioncampers/mercedes-overload.jpg
Quote from: yks vaan on 09.06.2016, 02:41:47
Ongelma ajamisessa on sensoridatan puute. Tulee helkutin kalliiksi saada kaikki tarvittava data bitteinä purkkiin. Sinänsä kone kyllä osaa laskea miten ajetaan, se on perusfysiikkaa, mutta tosiaan kaikki tieto ympäristöstä täytyy saada kerättyä. Onnistuu mutta tulee kalliiksi ja bensatankin tyhjennyksen ohella viedään sitten ne tuhansien arvoiset laitteet...
E: se olisikin hauskaa kun rekoissa olisi oma valvontajärjestelmä jatkuvasti pyörimässä.
Toimivan data-analyysin puute on kyllä paljon isompi ongelma kuin datan saatavuus. Sellaista kuvan ja muun sensoridatan tunnistusta ei vaan ole olemassa nyt tai lähivuosina, joka kykenisi analysoimaan tienvarren esineet ja asiat sillä tasolla, että ajaminen onnistuu ilman asioiden etukäteisohjelmointia auton tietokoneeseen.
Tulevaisuuden aavistelu varsinkin teknologisen kehityksen suhteen on aina vääräänosuvaa. Jotain kehitystä 100% varmasti tapahtuu, mutta se on 100% varmasti jotain muuta kuin se, mitä nyt arvaillaan. Automaattirekkojen sijaan voidaan tavaran kuljetuksessa siirtyä vaikka kokonaan vesiteitse tapahtuvaan automaattimoottorivenekuljetukseen. Vesiteiden käyttö on nykyaikana tietenkin niin harvinaista, ettei kukaan siihen usko, mutta vielä Toisen Maailmansodan aikaankin Suomen tavaraliikenteestä suurempi osa kulki vesiteitä kuin maanteitä -- ja pikiteitä ei siihen aikaan ollutkaan --. Tosin edelliseen väitteeseeni kannattaa suhtautua pelkästään aivojumppana, sillä en tiedä, onko se totta, ja miten totta silloinkaan. Painomääräisesti suuri osa kuljetuksesta on kuitenkin ollut silloin ja nyt tukkia, ja uitosta tukkirekkaan siirtyminen on ollut iso muutos.
Tulevaisuuden aavistelun jälkeen sotken peliin sen realismin siemenen, jonka varaan olen jatkuvasti perustanut kaiken perusteluni: Sosialismin romahduksen. Sosialismin romahdettua ei uusia autoja ja kuljetuskalustoa hankita. Sosialismin romahdettua myös kuljetusten määrä tulee romahtamaan. Sosialismin romahdus tarkoittaa yhdeltä puolelta työn hinnan romahdusta, ja siten se tekisi suomalaisen rekkakuskin kilpailukykyiseksi puolalaisen kollegansa suhteen, mutta samalla se tarkoittaa koneiden ja öljyn hinnan suhteellista hurjaa nousua suhteessa tavaran hintaan, ja sotkee sen kuvion. Jos ja kun koneiden hinta tulee näyttelemään kuljetuksissa suurempaa osaa kuin työn hinta, tullaan käyttämään enemmän ihmisiä pakkaamiseen ja automaatiorekoista puheet siirtyvät sadan vuoden päähän. Jos ja kun polttoainekulut tulevat näyttelemään kuljetuksissa suurempaa osaa kuin työn hinta, tavaran kierrätys suurien keskusvarastojen ja logistiikkakeskusten kautta tulee häviämään ja palataan entiseen malliin, jossa pieniä paikallisia varastoja on siellä täällä ja suurten dollien ja kolminkertaisten soppatykkivaunujen sijaan liikutaan pienellä kalustolla. Vain jos sosialismi onnistuu romahtamaan ilman mitään muutosta todellisuudessa, voidaan haaveilla automaattirekkojen aikakaudesta -- ja sellainen haaveilu on pelkkää #unelmaa --.
Vihivaunut liikkuvat kävelyvauhtia varastojen sileillä lattioilla joka on täynnä antureita ja merkkiviivoja, automaattinen (korkea)varasto taas toimii kiskoilla, on tästä vielä matkaa oikeaan liikenteeseen.
Asiaa offtopiciksi kääntäen olen ihmetellyt missä robotankit viipyvät? Sellaisen toteutus olisi erittäin paljon helpompaa: ajele määritellyllä alueella ja ammu kaikkea mikä muistuttaa vihollista. Reaktionopeus olisi huippuluokkaa eikä ihmistä tarvitsisi ottaa lainkaan huomioon tankin suunnitelussa! Ratkaisu maanmutaamisen ja väestöräjähdyksen visaisiin ongelmiin? Tästä on kirjoitettu sci-fikirjakin, lienee poistunut kirjastojen hyllyistä..
Ehkä 10 vuoden päästä lentokoneita ei häviä yhtä usein kuin nyt. Mutta miehittämätöntä maantielogistiikkaa en usko silloin vielä näkeväni.
Eiköhän Suomen infra mukaanlukien maantieverkosto ole romahtanut ennen ko. mullistusta D. Vanhat romut ovat arvossaan.
Non juu.
Jos sivullisen visio osuu oikeaan, niin ehkäpä tässä kuvassa on vuoden 2023 pitkänmatkan auto.
Paluu vesiliikenteeseen voisi hyvinkin olla vaihtoehto. Vielä kolmekymmentä vuotta sitten hinaaja perässään tukkilautta oli sisävesille hyvin yleinen näky.
Ketjun aihe on kabotaasin vapauttaminen Suomessa, ja 90% viesteistä koskee liikenteen automatisoitumista... Ladies and gentlemen, hold your horses! Kattellaan noita juttuja sitten joskus, kun saavat ensin kiskoilla kulkevat vehkeet liikkumaan luotettavasti ilman kuljettajaa. Siitäkin on vielä pikkuisen matkaa automaattiseen kumipyöräliikenteeseen, on meinaan sen verran muuttujia siinä.
Mutta siis, tämä uusi kabotaasisäädös - kuten jo todettua - aiheuttaa konkurssiaallon suomalaisten rahtiyritysten keskuudessa. Arvioin, että vaikutukset eivät niinkään näy esimerkiksi puutavara- ja sorakuljetuksissa, ovat kuitenkin sen verran paikallisia kuljetuksia, notta en usko ulkomaisten yritysten innostuvan perustamaan varikkoa jonnekin peräkorpeen.
Kansainvälisessä- ja myös Suomen sisäisessä kappaletavaraliikenteessä tilanne on sen sijaan suomalaiselle yrittäjälle pian tekemätön paikka.
Korjattu yksi kirjain
Quote from: J.M on 09.06.2016, 13:21:17
Ketjun aihe on kabotaasin vapauttaminen Suomessa, ja 90% viesteistä koskee liikenteen automatisoitumista... Ladies and gentleman, hold your horses!
No kun kaikki ajattelivat, että se liikenne on vapautettu niistä kuljettajista.
Quote from: J.M on 09.06.2016, 13:21:17
Kansainvälisessä- ja myös Suomen sisäisessä kappaletavaraliikenteessä tilanne on sen sijaan suomalaiselle yrittäjälle pian tekemätön paikka.
Kiitoksia palautuksesta takaisin topikkiin. Automaattiliikenne on toki kiehtova ja tunteita herättävä aihe mutta vaatisi oman ketjun.
Kansainvälinen liikennehän on itäeurooppalaisten hallussa. Joku Flower vielä sinnittelee kukkien kanssa Hollannin välillä.
Viime vuodet pohjois-Norja oli vielä aluetta jossa Suomalainenkin rahtifirma pärjäsi. Vaan ainakin omalta osaltani viime vuonna hintataso siinäkin liikenteessä romahti alle kannattavuusrajan. Virolaiset, Liettualaiset ja Latvialaiset ottivat homman haltuun lopullisesti.
Kotimaan osalta varmaan käy niin, että Vitautas tuo kuorman etelä-Suomeen ja jää sitten ajelemaan sisäisiä kuormia kunnes saa sopivan paluun mantereelle. Vitautasin kilpailuetuna on sekin, että Vitautasilla on kaveri mukana. Pystyvät kahdella miehellä liikuttamaan autoa kaksinkertaisen määrän Suomalaiseen verrattuna. Palkka kustannuksen silti pysyessä alle puolessa suomalaisesta tasosta.
Globaalin markkinatalouden laki on kai se, että siellä maassa missä duunari - tässä tapauksessa suomalainen rekkakuski - on päässyt keskiluokan makiaa elämää velkahelvetteine maistamaan, on lopulta tuomittu menettämään kaiken.
Quote from: J.M on 09.06.2016, 13:21:17
Arvioin, että vaikutukset eivät niinkään näy esimerkiksi puutavara- ja sorakuljetuksissa, ovat kuitenkin sen verran paikallisia kuljetuksia, notta en usko ulkomaisten yritysten innostuvan perustamaan varikkoa jonnekin peräkorpeen.
Kansainvälisessä- ja myös Suomen sisäisessä kappaletavaraliikenteessä tilanne on sen sijaan suomalaiselle yrittäjälle pian tekemätön paikka.
Ei ole puutavaraliikenne mitenkään tämän kehityksen ulkopuolella. Ei ole sattumaa että UPM:n Lappeenrannan pilottiauto kaksine perävaunuineen on puoliperän veturi. Katsokaa karttaa.
Kallispalkkainen ja -naftainen pottunokka kyörää jatkossa omalla velkaisella keksinnöllään rangat korvesta ainoastaan puuterminaaliin asti. Terminaalista tehtaalle ranka kulkee aikataulutettuna runkolinjana (nykyään rautateitse ja autoilla), oma veikkaus on että rautateiden käyttö vähenee pl pitemmät kuljetusmatkat ja touhu menee irtoperäliikenteen tyyppiseksi vaihtokuormatiloja hyödyntäväksi edestakaiseksi liikenteeksi jolloin vetoautojen käyttöaste nousee melko lailla huimasti ja tehtaiden varastointitarpeet ulkoistuvat kätevästi samalla verrattuna nykyisen kaltaiseen puskurivarastointiin käytettäessä perinteistä syöttöliikennemallia. Malli on myös erittäin joustava verrattuna rautateitse tapahtuvaan syöttöliikenteeseen.
Samalla alkaa pitkäkilpisten vetoautojen käyttö tukinajossakin. Tukkipuun kaltaiselle tavaralle näiden suurterminaalien toiminta puolestaan on helpointa mahdollista hommaa automatisointia ajatellen. Eli työvoimapulaan
TM alkavat ratkaisun avaimet olla käsillä kuljetusalallakin.
Quote from: Kari Kinnunen on 09.06.2016, 13:42:45
Kansainvälinen liikennehän on itäeurooppalaisten hallussa. Joku Flower vielä sinnittelee kukkien kanssa Hollannin välillä.
Viime vuodet pohjois-Norja oli vielä aluetta jossa Suomalainenkin rahtifirma pärjäsi. Vaan ainakin omalta osaltani viime vuonna hintataso siinäkin liikenteessä romahti alle kannattavuusrajan. Virolaiset, Liettualaiset ja Latvialaiset ottivat homman haltuun lopullisesti.
Norjan liikenteessä on tapahtunut muutos juu, se on selvä. Tilanne on kuitenkin täällä itäisessä Suomessa se, että näköhavaintojeni mukaan selvästi suurin osa rahtiautoista(kin) on edelleen Suomi-kilpisiä. Venäläiset, puolalaiset, latvialaiset, liettualaiset ja virolaiset autot eivät ole lisääntyneet viime vuosina laisinkaan, litut ja latvialaiset ovat saattaneet jopa vähentyä. Saas nähdä tämän päätöksen jälkeen, mitä tapahtuu. Tilanne eteläisessä ja läntisessä Suomessa on varmastikin eri.
Quote from: Kari Kinnunen on 09.06.2016, 13:42:45
Kotimaan osalta varmaan käy niin, että Vitautas tuo kuorman etelä-Suomeen ja jää sitten ajelemaan sisäisiä kuormia kunnes saa sopivan paluun mantereelle. Vitautasin kilpailuetuna on sekin, että Vitautasilla on kaveri mukana. Pystyvät kahdella miehellä liikuttamaan autoa kaksinkertaisen määrän Suomalaiseen verrattuna. Palkka kustannuksen silti pysyessä alle puolessa suomalaisesta tasosta.
Tämä on hyvin todennäköinen skenaario. Vitautas ja kaverinsa saattavat ajaa pitkän aikaa Suomessa, jos koti-ikävä ei vaivaa ja polttoainekortissa vaan riittää virtaa. Eikös sitä sitten saa jo suomalaisen sosiaaliturvankin kun on aikansa Suomessa töitä tehnyt... Vai pitäneekö olla suomalaisyrityksen kirjoilla tuon edun saavuttakseen.
Paawo,
olet oikeassa tuon terminaalilta toiselle siirtojen suhteen. Oma kapea näkemykseni tarkoitti juuri tuota rankojen siirtelyä palstoilta pois, ottamatta huomioon sitä, että puutavaraliikenteessäkin kuljetusmatkat ovat pidentyneet viime vuosikymmeninä huimasti, kun ennen vanhaan ajettiin paljon "piipun ympärillä".
Rankojen siirtely palstoilta pikitien varteen ja lähitehtaille käytännössä edellyttäisi perustamaan varikkoja korpikyliin, ja tähän en usko ulkolaisilta löytyvän laajaa kiinnostusta (vielä).
Quote from: Paawo on 09.06.2016, 14:03:08
Ei ole puutavaraliikenne mitenkään tämän kehityksen ulkopuolella. Ei ole sattumaa että UPM:n Lappeenrannan pilottiauto kaksine perävaunuineen on puoliperän veturi. Katsokaa karttaa.
Hmm, niin no. Tässä on videona se UPM visio aiheesta. Ei toi veturi ihan Vitautasin kaksiakselinen ole. Nähtäväksi jää alkaako isot Virolaiset taikka Latvialaiset investoimaan kalustoon jota voidaan käyttää vain tiettyyn tarkoitukseen.
https://www.youtube.com/watch?v=tlFcKTN1ZvI
Quote from: Kari Kinnunen on 09.06.2016, 14:44:44
Nähtäväksi jää alkaako isot Virolaiset taikka Latvialaiset investoimaan kalustoon jota voidaan käyttää vain tiettyyn tarkoitukseen.
Ei tarvi - sorapuolikkaita ja lavetteja vedetään Baltiassa telivetoisillakin autoilla millä pääsee jo ihan hyviin kokonaispainoihin niilläkin. Ei ne tonnit ja kuutiot metsäteollisuuden ostotoiminnassa mitään meinaa, Euroa siellä totellaan.
Lisäyksenä soppaan lakimuutoksen myötä lähiaikoina liputtaa myös muutama keskisuuri suomalainen lopunkin kalustonsa ulos, ammatimeehet noita rahtiautoja jo monessa firmassa ajeleekin.
Quote from: Paawo on 09.06.2016, 14:57:04
Lisäyksenä soppaan lakimuutoksen myötä lähiaikoina liputtaa myös muutama keskisuuri suomalainen lopunkin kalustonsa ulos, ammatimeehet noita rahtiautoja jo monessa firmassa ajeleekin.
Näin varmasti tapahtuu. Eikä ainoastaan suuret ja keskisuuret. Kyllä tämä lakimuutos varmasti lisää pikkukioskienkin mielenkiintoa muuttaa Viroon.
Tööline:t varmasti valtaavat alaa. Miksipä ei. Samalla tavalla se tavara kulke töölinen kuin ammattimiehenkin ohjastama. Tööline ehkä vaatii enemmän työnjohdollista opastusta mutta €uro ratkaisee.
Kyllä nyt olis aika suomalaisella yrittäjällä (ei kuljetus) katsoa peiliin, että kuseeko hiljalleen omaan murokulhoon ostamalla kuljetuspalvelun kabotaasiyrittäjältä hieman halvemmalla, vai vähän kalliimmalla suomalaiselta yrittäjältä, saaden suomalaiselta kuljettajalta kielitaitoisen ja osaavan palvelun, mahdollisia joustoja ja venymisiä aikatauluissa ja palveluissa sen hetkiseen ja tulevaisuuden kuljetustarpeisiin
Quote from: r2_fry on 09.06.2016, 15:34:40
Kyllä nyt olis aika suomalaisella yrittäjällä (ei kuljetus) katsoa peiliin, että kuseeko hiljalleen omaan murokulhoon ostamalla kuljetuspalvelun kabotaasiyrittäjältä hieman halvemmalla, vai vähän kalliimmalla suomalaiselta yrittäjältä, saaden suomalaiselta kuljettajalta kielitaitoisen ja osaavan palvelun, mahdollisia joustoja ja venymisiä aikatauluissa ja palveluissa sen hetkiseen ja tulevaisuuden kuljetustarpeisiin
Kymmenen vuotta sitten oli tuo hetki. Nyt ei taida olla enää mitään merkitystä.
Vaikka ulkolaiselta worldclass-jätiltä tai kotimaiselta valtionfirmalta kuljetuspalvelua tilaat voi autossa yhtälailla olla Ukrainan tai Bulgarian kilvet. Voi toki olla myös kotimaiset kilvet mutta kuskin kanssa saattaa silti olla turha yrittää Suomea puhua.
Alkaa olla niin, ettei meitä suomalaisia tarvita enää mihinkään. Ulkomaalainen tekee aina kaiken halvemmalla ja paremmin. Jopa geenimme ovat huonot hallituksemme mielestä. Maksajiksi olemme toistaiseksi kelvanneet, vaan milläpä kohta maksamme? ???
Persuja ei tämäkään asia huoleta.
Quote from: Kari Kinnunen on 09.06.2016, 14:44:44
***
Hmm, niin no. Tässä on videona se UPM visio aiheesta. Ei toi veturi ihan Vitautasin kaksiakselinen ole. Nähtäväksi jää alkaako isot Virolaiset taikka Latvialaiset investoimaan kalustoon jota voidaan käyttää vain tiettyyn tarkoitukseen.
https://www.youtube.com/watch?v=tlFcKTN1ZvI
Voipi tulla jännät paikat, kun tuollaista lähtee pahaa-aavistamatta ohittamaan.
Sehän on voittoa kansantaloudelle, kun euroja säästyy kuljetusasiakkailta. Niillä säästöillä makselee sitten myös kotimaisten rekkakuskien työttömyyskorvaukset, ihan niin kuin millä tahansa muulla alalla saaduilla säästöillä maksaa työvoiman vähennysten seuraukset.
Kuluttajakin on tyytyväinen, kun muuttokuorman vienti maksaa entisen tonnin sijaan enää 500 euroa.
Quote from: orientexpressen on 09.06.2016, 17:37:37
Sehän on voittoa kansantaloudelle, kun euroja säästyy kuljetusasiakkailta. Niillä säästöillä makselee sitten myös kotimaisten rekkakuskien työttömyyskorvaukset, ihan niin kuin millä tahansa muulla alalla saaduilla säästöillä maksaa työvoiman vähennysten seuraukset.
Kuluttajakin on tyytyväinen, kun muuttokuorman vienti maksaa entisen tonnin sijaan enää 500 euroa.
No ehkei sentään palkkakustannukset "ihan" tyyliin 80 % ole rahtikustannuksista ;D
Mitä tulee off-topiciin, niin pitää muistaa, että 10 vuoden kuluttua ei ole huomenna perjantaina, niinkuin Fridakin väkevästi todisti shakkiesimerkillään.
Kari Kinnuselle se, että varastomiehiä työskentelee vuorotöissä mm. puunjalostusteollisuudessa, ja taitaa ihan päivittäistavaraterminaaleissakin. Kuormaliikenteen tiheys tietenkin sanelee varastomiesten määrän.
Robottirekkaan tulee pätemään kaikki Isaac Asimovin aikoinaan määrittelemät robotiikan lait, eli robotti ei riko esineitä, ellei rikkominen estä sitä itseään tuhoutumasta, ja että robotti ei saa aiheuttaa ihmiselle vahinkoa, vaan ennemmin tuhoaa itsensä. Nämä pitää saada "riittävän varmoiksi toiminnoiksi", ennen kuin voidaan robotisoida yhtään mitään. Mitä tuo sitaateissa oleva tarkoittaa rekkarobotin tapauksessa, niin en tiedä. Tekniikka pettää aina lopulta.
Sensoripuutteen ja datakäsittelyn ongelmat ymmärrän kyllä, mutta 10 vuotta eteenpäin on 10 vuotta eteenpäin. Innovaatioita odotetaan.
Mitä ketjun aiheeseen tulee 8) niin kyllähän kabotaasi on ollut koko olemassaolonsa ajan kalteva pinta, jonka päässä on rajoitukseton kabotaasi. Nythän vasta väljennettiin rajoituksia, ei poistettu kokonaan. Vielä. Pääpiru (EU) tosin on vaatimassa vapaata liikennöintiä koko ajan kovenevin äänenpainoin. Siis Fixit pelastaisi täystuholta.
Hehe.
Sattuneesta syystä olen aika hyvin jyvällä varastomiesten työnkuvasta. Siltikin on paljonkin paikkoja joissa kuljettaja lastaa ja purkaa.
Ja niin se varmaan meneekin, että ensin automaatit likennöivät suurien 24/7/365 terminaalien välillä. Eli ns. runkoliikennettä.
Ja ahas.
Tässä se tarkennettu uutinen.
http://yle.fi/uutiset/oikaisu_eun_maantiekuljetusten_saantomuutokset_viela_liikennevaliokunnassa/8941031
Joka tapauksessa suomiukkojen kannattaa kohden pikaseen pistää eläkepaperit vetämään ja rakkineet Mascukseen tai vaihtaa ne vaikka peräkärryllisiin polkupyöriin.
Otetaas pari lainausta toisesta uutisesta (http://yle.fi/uutiset/valiokunta_valmis_lieventamaan_rekkaliikennesaadoksia/8944306):
QuoteValiokunta myöntää mietinnössään, että Suomen omien säädösten lieventäminen saattaa heikentää suomalaisten kuljetusyritysten kilpailukykyä halpatyövoimamaiden kanssa, mutta antaa suomalaisille toisaalta liiketoimintamahdollisuuksia muualla.
Hohhohhoh. Suomalainen yrittäjä perustaa terminaalin Liettuaan ja polkee paikalliset taksoillaan suohon. Hohhohhoh.
QuoteValiokunta pitää hallituksen esitystä ainoana mahdollisena ratkaisuna Suomelle nykyoloissa. EU-komissio on jo pitkään uhannut Suomea EU-tuomioistuimella sen tiukkojen rajoitusten vuoksi.
Suomi on jossain pöydässä päätetty tuhota, koska tuon lihavoidun lauseen pitäisi itsessään riittää syyksi aloittaa välittömästi toimet EUsta irroittautumiseksi, mutta mitään ei tehdä, koska iso raha ja isot pojat palkkiovirkalupauksineen Brysselissä.
Perusuomalaiset sitten taas kusettamassa äänestäjiään ja nöyristelemässä EU:lle :)
Puolue voisi todellakin muuttaa nimensä sitä paljon kuvaavemmaksi. Petossuomalaiset.
Quote from: Ano Nyymi on 09.06.2016, 21:39:22
Perusuomalaiset sitten taas kusettamassa äänestäjiään ja nöyristelemässä EU:lle :)
Puolue voisi todellakin muuttaa nimensä sitä paljon kuvaavemmaksi. Petossuomalaiset.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001197375.html
Sitäpä.
Quote from: orientexpressen on 08.06.2016, 20:20:35
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
Tuskin. Jopa automaattinen metro on nykyisellään hyvin hankala toteuttaa, vaikka se kulkee melkein täysin suljetussa ympäristössä, jossa on monta kertaluokkaa vähemmän muuttuvia tekijöitä kuin tieverkolla.
Lyhyellä tähtäimellä ihmiset yliarvioivat muutoksen suuruuden ja merkityksen - pidemmällä tähtäimellä ihmiset aliarvioivat karkeasti muutoksen suuruuden ja merkityksen.
Miksi ihmeessä pitäisi olla itseajavia yhdistelmäajoneuvoja autojen ja mopojen seassa? Logistiikka uusiks'!
Välillä vähän parempiakin uutisia. Toivottavasti poikain puuhat menestyy:
http://www.aamulehti.fi/raha/tamperelaisella-kuljetusyrityksella-kova-tavoite-on-kuljettanut-jopa-huonepolya/
Quote from: Kari Kinnunen on 10.06.2016, 15:38:50
Välillä vähän parempiakin uutisia. Toivottavasti poikain puuhat menestyy:
http://www.aamulehti.fi/raha/tamperelaisella-kuljetusyrityksella-kova-tavoite-on-kuljettanut-jopa-huonepolya/
Skaania vapis, mutta pojat ajoi vaan! :)
Tavoitteita olla pitää. Kyllä manselainenkin voi jotakin hyvää keksiä vaikka ei heti uskoisi.
Onko vapautettu vai ei?
Quote from: sivullinen. on 11.06.2016, 02:02:25
Onko vapautettu vai ei?
Ei ole vapautettu kokonaan. Jonkin verran helpotettu. Laitoin jo kerran korjauksen mutta tässä uudestaan:
http://yle.fi/uutiset/oikaisu_eun_maantiekuljetusten_saantomuutokset_viela_liikennevaliokunnassa/8941031
Sikäli tuolla ei ole käytännön merkitystä. Ei viranomaiset tähänkään saakka oikein ole asiaan puuttuneet.
Quote from: Kari Kinnunen on 09.06.2016, 20:48:49
Hehe.
Sattuneesta syystä olen aika hyvin jyvällä varastomiesten työnkuvasta. Siltikin on paljonkin paikkoja joissa kuljettaja lastaa ja purkaa.
Onko tuo peruskallioon hakattu?
Quote from: JoKaGO on 13.06.2016, 22:17:54
Onko tuo peruskallioon hakattu?
Eihän toki. Veikkaanpa vain, ettei nykyisillä työvoiman hinnoilla ihan heti hätyytetä ukkoa purkamaan muutamaa palettia keskellä yötä. :)
Quote"Soini heittäytyi selälleen ja jätti pelin kesken" – SDP:n Taavitsainen kummeksuu tällaista lepsuilua
SDP:n kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Satu Taavitsainen moittii jyrkin sanoin perussuomalaisten puheenjohtajaa, ulkoministeri Timo Soinia, jonka esityksen "ansiosta" ulkomaalaisten rekkojen tulo Suomen teille helpottuu.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajuus on perussuomalaisilla. Taavitsaisen mielestä puolueella olivat kaikki avaimet käsissään puolustaa suomalaista kuljetusalaa.
– Viime hallituskaudella ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd.) seisoi vankasti liikenneministerin rinnalla puolustaen suomalaisia kuljetusyrittäjiä ja kuljettajia. Nyt ulkoministeri Soinin linjaus avaa kuljetusmarkkinoita ulkomaisille rekoille, Taavitsainen huomauttaa.
Hän näkee niin, että Soini heittäytyi selälleen EU:n edessä ja jätti pelin kesken. Se oli virhe.
– Pelottelu EU:n tuomioistuimella tai sakoilla ja vahingonkorvauksilla on turhaa, sillä niistä ei ole käytännössä riskiä. Ihmettelenkin tällaista lepsuilua, että Soini antaa Suomen pelata itsensä ulos vapaaehtoisesti.
Taavitsaisen mielestä nyt olisi pitänyt olla sinnikäs ja katsoa kortit EU:n kanssa loppuun saakka.
Liikenne- ja viestintävaliokunnassa tuli Taavitsaisen mukaan selväksi, että vahingonkorvausvastuu tulee kyseeseen vasta kolmen edellytyksen täyttyessä: rikotun oikeusnormin tarkoituksena on antaa oikeuksia yksityisille, rikkominen on riittävän ilmeistä tai yksityiselle aiheutunut vahinko on välittömässä syy-yhteydessä rikkomiseen.
– Kyseiset edellytykset eivät täyty, sillä Suomen kansallinen lainsäädäntö ei ole suorassa ristiriidassa EU-asetuksen kanssa, Taavitsainen korostaa.
Hänen mielestään hallituksen olisi pitänyt pohtia ratkaisumalleja, joilla olisi haettu pysyvää laajempaa ratkaisua itse ongelmaan ilman, että tehdään muutoksia heti omaan kansalliseen lainsäädäntöön. Tulossa oleva EU:n maantiepaketti olisi antanut tähän mahdollisuuden.
– Hallitus ei halunnut myöskään tehdä omia kansallisia tiukennuksia lähetettyjen työntekijöiden direktiiviin, vaikka SDP niitä vastuullisesti esitti, Taavitsainen muistuttaa.
Hän pelkää, että lähetettyjen työntekijöiden lain soveltamisen myötä EU poistaa ulkomaisia kuljetuksia koskevat keikkojen lukumäärät kokonaan. Tämä tuli esille valiokunnan kuulemisessa ja oli Taavitsaisen mukaan hyvin tiedossa myös liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajalla Ari Jalosella (ps.).
– Hallituksen olisi ehdottomasti kannattanut niin pitkään kuin mahdollista, pitää kiinni Suomen kansallisista säännöksistä. Sen olisi pitänyt myös tehdä niin tiukka soveltaminen lähetettyjen työntekijöiden direktiiviin kuin mahdollista, koska Suomen etu on työpaikat Suomessa, Satu Taavitsainen toteaa.
https://demokraatti.fi/soini-heittaytyi-selalleen-ja-jatti-pelin-kesken-sdpn-taavitsainen-kummeksuu-tallaista-lepsuilua/
Quote– Viime hallituskaudella ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd.) seisoi vankasti liikenneministerin rinnalla puolustaen suomalaisia kuljetusyrittäjiä ja kuljettajia. Nyt ulkoministeri Soinin linjaus avaa kuljetusmarkkinoita ulkomaisille rekoille, Taavitsainen huomauttaa.
Demari puolustamassa nyt jotain suomalaista elinkeinoa. Kyllä nyt on maailman kirjat sekaisin! Pistetään arabit rattiin niin alkaa demarikin varmaan olla pikkasen hiljempaa.
Quote from: Hamsteri on 08.06.2016, 19:47:43
Marginaalinen juttu. Rekat tulevat ajamaan automaatiolla 10v sisällä. Pääasia, että rahtifirmat ja sidosryhmät jäävät itsessään Suomeen.
Heh heh heh.....automaattirekat Suomen talvessa......heh heh heh......ruumiita tulee......missä EeUu siellä v*tun iso ongelma.