QuoteIkänsä Suomessa asunut koreografi Sonya Lindfors räjäytti pankin pari vuotta sitten marssittamalla neljä afrosuomalaista taiteilijaa tanssitaiteen näyttämölle. Nyt hän pohtii toiseutta. Tapaamme joka sunnuntai kulttuurivieraan, jolla on ajankohtaista asiaa.
Sekalainen seurakunta pitää palavereja myöhään iltapäivällä Helsingin Kaapelitehtaan hämyisessä kahvilassa. Sonya Lindfors, 30, saapuu haastatteluun suoraan treeneistä. Mustaan pilottitakkiin, mustiin haaremihousuihin ja nahkasaappaisiin pukeutunut koreografi tilaa vichyn. Korvissa killuvat valtavat renkaat.
Lindfors valmistelee parhaillaan Zodiakiin, uuden tanssin keskukseen uutta tanssiteosta Noble Savage. Teos käsittelee toiseutta.
– Olen voinut työskennellä elämäni aikana yhteensä vain kolme kuukautta niin, että kun tulen töihin, itseni näköiset ihmiset ovat enemmistössä.
Lindfors viittaa Noble Savagen lisäksi myös aiempaan teokseensa NOIR?, joka käsitteli afrosuomalaisuutta. Siitä tuli Zodiakissa hitti pari vuotta sitten.Millaista on olla tavallinen?
Sonya Lindfors on joutunut miettimään paikkaansa Suomessa pienestä pitäen. Tarhassa hän oli erinäköinen kuin muut ja tytöksi poikkeuksellisen energinen.
– Tekee mieli kysyä miltä tuntuu kävellä kadulla ja olla tavallinen eikä aina se huutomerkki.
Lindfors joutuu yhä perustelemaan ihmisille suomalaisuuttaan. Moni haluaa tietää, mistä hän on kotoisin. Kysymykset tehdään helposti englanniksi. Lindforsin isä on Kamerunista ja äiti suomalainen.
– Joudun yllättävän usein tilanteisiin, joissa ihmiset ihmettelevät kuinka hyvää suomea puhun.
Lindfors puhuu suomalaisten vaikeudesta päästää irti suomalaisuutta määrittävistä normeista.
– Suomalainen voi näyttää myös minulta.
Tilanne muuttuu, kun koreografi matkustaa Tukholmaan.
– Siellä minulle puhutaan automaattisesti ruotsia. Se on superkiinnostavaa.
Ruotsissa käsitys ruotsalaisuudesta on laveampi. Taustalla on erilainen historia maahanmuuttopolitiikassa. Ruotsissa voidaan jo ajatella, että kuka tahansa voi olla ruotsalainen.
– Suomessa ollaan siinä asiassa kymmenen vuotta jäljessä.Kehooni kohdistuva katse on muuttunut
Välitila toistuu sanana Lindforsin puheessa, kun hän yrittää asemoida itsensä Suomessa. Lindfors on syntynyt ja käynyt koulunsa täällä. Hän on asunut Suomessa koko ikänsä ja tehnyt täällä töitä.
– Silti minulla ei ole sellainen tunne, että kuulun tänne. Se ei ole oma valintani vaan rakenteellinen asetelma.
Koreografi ei pidä siitä, että hänet määritellään aina ulkopuolelta. Lindfors viittaa ihonväriin ja sukupuoleen.
– Se pienenpieni asia, että minulla on erilainen pigmentti ihossa kuin sinulla, tekee minusta toisen.
Lindfors puhuu väkivallan tunteesta, joka seuraa toiseudesta. Se erottaa hänet muista.
– En voi valita tavallisuutta. Toiseutus on väkivaltainen kokemus, joka on jatkuvasti läsnä elämässäni. Kun astun ovesta ulos, en koskaan tiedä, mitä tulee vastaan.
Asenteet erilaisuutta kohtaan ovat koventuneet viime aikoina. Taustalla ovat muun muassa totalitarismin ja ääriliikkeiden nousu Euroopassa, terrorismi ja pakolaisuuden aiheuttama poliittinen kriisi.
– Huomaan että kehooni kohdistuvat katseet ovat erilaisia kuin pari vuotta sitten.
Koreografi puhuu turvallisesta tilasta, jossa ei tarvitsisi pelätä joutuvansa toiseuden uhriksi.
– Suomessa on tuskin lainkaan sellaisia paikkoja, joissa tuntisin olevani täysin turvassa.Kuuma ja villi Beyoncé
Lindfors on seurannut suomalaismedian välittämiä kuvia ei-valkoisista ihmisistä. Hän puhuu ruskeista ja mustista kehoista. Suurin osa niihin liitetyistä jutuista käsittelee nyt pakolaisuutta tai terrorismia. Ruskea ihminen sopii SPR:n mainokseen.
– Ainoat representaatiot, joissa on itseni näköisiä ihmisiä, liittyvät pelottaviin, surullisiin tai kielteisin asioihin.
Niissä ihmiset ovat sairastuneet ebolaan tai ovat terroristeja. Musiikkivideoissa kuva on käänteinen. Niissä myydään Nicki Minajin tai Beyoncén kaltaisia supertähtiä, joihin liittyy vahva seksuaalinen lataus. Iho kiiltää.
– He ovat täriseviä ja hikisiä. Eksoottisia ja eroottisia. Ja vähän vaarallisia, mutta himoittavia hahmoja.
Lindfors kaipaa kuvastoon tavallisia ei-valkoisia ihmisiä. Hän harmittelee, että ne eivät pääse mediassa esille.
– Miksi studioon ei koskaan kutsuta esimerkiksi kahta suomalaislääkäriä, joista toinen on afrosuomalainen ja toinen vaikka aasialaistaustainen.Toiseus palvelee tavallisuutta
Lindfors on perehtynyt uutta teostaan varten toiseuden problematiikkaan. Työryhmä on tutustunut muun muassa postkolonialistisiin teorioihin ja Briteissä vaikuttaneen sosiologin Stuart Hallin teksteihin.
Ihminen tarvitsee Lindforsin mukaan toiseuden tunteakseen itsensä normaaliksi. Kaava toimii esimerkiksi suomalaisuuden määrittelyssä nyky-Suomessa.
– Mistä enää tiedämme, mitä suomalaisuus on. Suomalainen voi olla ruskea tai aasialaisen näköinen ihminen, mutta kun ulkopuolelta tulee yhtäkkiä 30 000 pakolaista, Suomessa voidaan sanoa, että ne eivät ainakaan ole suomalaisia.
Sama liittyy sukupuoleen ja seksuaalisuuteen.
– Nyt on keskusteltu paljon transsukupuolisista ihmisistä, mutta miksi se pelottaa niin paljon? Siksi, että se huojuttaa myös omaa sukupuolta.Ajattelen sisaruksiani
Lindforsin NOIR? sekä Noble Savage ovat poliittisia tanssiteoksia. Niissä näyttämön täyttävät afrosuomalaiset esiintyjät. Se on muutos Zodiakin perinteisessä ohjelmistossa.
Lindfors puhuu valkoisesta flow:sta, jonka hän haluaa pysäyttää kotimaisen nykytanssin instituutioissa, kuten Zodiakissa. Tarkoituksena on myös tehdä tanssiteoksia ihmisille, joilla on Lindforsin kaltainen tausta.
– Ajattelen vaikka sisaruksiani. Olisipa minulla ollut mahdollisuus parikymppisenä mennä katsomaan esityksiä, joiden ihmiset näyttävät minulta.
Lindforsin mukaan hänen poliittisuutensa kumpuaa eettisistä arvoista. Yhteiskunta ja vallitseva järjestelmä ovat määrittäneet hänen asemansa.
– Minulla ei ole ollut muuta vaihtoehtoa.
Koreografi viittaa myös yhteiskunnalliseen velvollisuuteensa Teatterikorkeakoulusta valmistuneena taiteilijana. Hän haluaa olla mukana keskustelussa toisia sortavista valtarakenteista ja siinä, miten maailmasta voisi tehdä tasa-arvoisemman.
– Haluan osallistua siihen taisteluun ja kantaa korteni kekoon, jotta sisaruksillani olisi vähän helpompaa.
http://yle.fi/uutiset/kulttuurivieras_koreografi_sonya_lindfors_pelkka_katse_voi_olla_vakivaltaa/8793895
Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.
Quote– Mistä enää tiedämme, mitä suomalaisuus on. Suomalainen voi olla ruskea tai aasialaisen näköinen ihminen, mutta kun ulkopuolelta tulee yhtäkkiä 30 000 pakolaista, Suomessa voidaan sanoa, että ne eivät ainakaan ole suomalaisia.
Kenen mielestä ovat sitten suomalaisia? Vai ovatko samat henkilöt automaattisesti Ruotsiin tullessaan ruotsalaisia? Muuttuuko kansalaisuus maan mukana?
"Väkivaltaiset katseet". Kuullostaa joltakin uutuuselokuvalta.
Quote from: nollatoleranssi on 10.04.2016, 16:48:53
Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.
Jos pelkkä katse voi olla väkivaltaa, niin kai tukkatyylikin voi olla väkivaltaa.
Quote from: Frida Hotell on 10.04.2016, 16:54:55
Quote from: nollatoleranssi on 10.04.2016, 16:48:53
Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.
Jos pelkkä katse voi olla väkivaltaa, niin kai tukkatyylikin voi olla väkivaltaa.
Tuo mennee jo
halveksittavan brutaalin väkivallan puolelle.
Mutta joo, oli taas melkoinen toiseuspläjäys tämä. Kaikkea ne keksivät.
Vaikuttaa aika huomiohubaralta. Ei erottuisi katukuvasta juurikaan, jos ei kampauksellaan ja vaatteillaan toiseuttaisi itseään.
Tämä uuskielen ujuttaminen ja sanojen merkityksen muuttaminen on äärimmäsen rasittavaa. Ilmeisesti jenkeistä rantautunut tänne, kun siellähän on jo kaikenlaista "online rape", "trigger words" ja "fluidgendered" -tyylistä roskaa.
En oikeasti haluaisi tätä samaa Suomeen. Ei tietenkään mikään yllätys että kaikenlaiset äärimodernit taiteilijat koittavat ujuttaa sitä tänne.
Orwell olisi ylpeä.
Uhriutumisosaamisen ammattilainen. Nyt kun vielä joku kertoisi miten tuolla luodaan Suomeen voitollista vientiä. En ihan heti keksi.
Taas yksi, jolle oma toiseus näyttää olevan jonkinlainen pakkomielle. Minusta tuokin on omanlaistaan rasismia, että tavoitteena on tehdä esim. tanssiteoksia, joissa on kokonaan tai pääosin tummaihoisia tanssijoita, ja pitää sitä poliittisena taiteena. En näe sitä sellaisena, että se jollain tavalla edistäisi yhteiseloa, vaan se on nimenomaan eristäytymistä omiin ympyröihin ihonvärin perusteella, etenkin kun ainoa teema tuntuu olevan nyyhkiminen siitä, miten epäoikeudenmukaista kaikki on.
Haluaisin kysyä Sonyalta pitääkö hän toisia sortavana valtarakenteena esim. sellaista, että verorahoista tuetaan tietynlaista taidetta, ja muutama harva valitsee sen, millaista taidetta sitten tuetaan. Maailmasta voisi tehdä tasa-arvoisemman myös siten, että lopetetaan taiteiden tukeminen, ja katsotaan millaista taidetta ihmiset haluavat ihan itse kiinnostuksen, pääsylippujen ja muiden tapojen kautta tukea. Epäilen, että tällainen ei kuitenkaan kelpaisi. Ehkä riittävä määrä ihmisiä ei kävisi ihastelemassa toiseutta...
Quote from: Deloch on 10.04.2016, 17:13:59
Tämä uuskielen ujuttaminen ja sanojen merkityksen muuttaminen on äärimmäsen rasittavaa. Ilmeisesti jenkeistä rantautunut tänne, kun siellähän on jo kaikenlaista "online rape", "trigger words" ja "fluidgendered" -tyylistä roskaa.
En oikeasti haluaisi tätä samaa Suomeen. Ei tietenkään mikään yllätys että kaikenlaiset äärimodernit taiteilijat koittavat ujuttaa sitä tänne.
Orwell olisi ylpeä.
Kun heillä ei ole mitään erityistä tai järkevää sanottavaa, tästä terminologiasta ja siitä ettei sitä nielläkään sellaisenaan tulee itsessään heidän performanssinsa ydin. Bonuksena voi riittävän tiedostavana loukkaantua jokaisesta katseesta tai sen puutteesta. Jos koko yhteiskunta toimisi tuolla tapaa, emme saisi aikaan mitään hyödyllistä...
Vaivaako väkivaltainen katse? Osta nyt burgha. Väkivaltainen katse ja katsoja burghasäkkiin niin ei enää vaivaa! :-X
QuoteRuotsissa käsitys ruotsalaisuudesta on laveampi. Taustalla on erilainen historia maahanmuuttopolitiikassa. Ruotsissa voidaan jo ajatella, että kuka tahansa voi olla ruotsalainen.
– Suomessa ollaan siinä asiassa kymmenen vuotta jäljessä.
Väärin. Ruotsi on taantunut kymmenen vuotta, kun maa imuroi kaiken maailman kehitysmaalaisia yli äyräiden.
Burgha on tullut nyt nähtyä katukuvassa. Sairas maailma. Onneksi olen jo keski-ikäinen.
Mulatti sitä, mulatti tätä
ethän vaan maksamatta jätä
Miksei Sonya lähde Keski-Eurooppaan? Siellä on paljon kaikenlaisia tanssiproggiksia ja koe-esiintymisiä. Joskus natsaa, joskus ei, mutta edes toiseuttamisitku ei auta niillä markkinoilla. Epäammatillinen ruikutus voi jopa heikentää työnsaantimahdollisuuksia.
Väkivaltaiset katseet?
-Pahoinpitelevät ajatukset
-Raiskaavat tunteet
-Pieksevät ideat
-Murhaavat tuoksut
:facepalm:
Quote from: nollatoleranssi on 10.04.2016, 16:48:53
Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.
Quote– Mistä enää tiedämme, mitä suomalaisuus on. Suomalainen voi olla ruskea tai aasialaisen näköinen ihminen, mutta kun ulkopuolelta tulee yhtäkkiä 30 000 pakolaista, Suomessa voidaan sanoa, että ne eivät ainakaan ole suomalaisia.
Kenen mielestä ovat sitten suomalaisia? Vai ovatko samat henkilöt automaattisesti Ruotsiin tullessaan ruotsalaisia? Muuttuuko kansalaisuus maan mukana?
Ideana onkin tehdä posketon heitto, ja sitten alkaa marttyyriksi kun joku sanoo jotain sitä vastaan. Jos meillä olisi toimiva ja moniääninen media, tällaiset heitot eivät toimisi. Nyt tämä uushubara ottaa todennäköisesti seuraavan kierroksen kohden kiintotähteyttä sen ansiosta että a) noin pehmoiset jutut aiheuttavat somessa "vihamyrskyn", eli siis joku kokee väitteet heikosti perustelluiksi ja b) jokainen iso media asettuu poskettomien väitteiden esittäjän puolelle koska hänellä on jonkin sortin suvaitsevaiston rotusertifikaatti, tai ainakin kiharat hiukset.
Eipä sinällään, kyllähän Hubaralle korvaajaa on tarvinnutkin etsiä, kun jutut ovat alkaneet lähteä käsistä. Valitettavasti etsimällä tilalle toinen "ruskeista ihmisistä" puhuva käytännössä täysin valkoinen kommentaattori ei voi olettaa lopputuloksen olevan juurikaan edellistä pitkäikäisempi.
Koreografi potee ilmeisen pahanlaatuista identiteettikriisiä ja haluaa syyllistää valkoiset suomalaiset tuon kriisinsä syypääksi.
Kyllähän se nyt vain niin on, että jos valkoinen ihminen menee Afrikkaan, hän luonnollisesti kokee olevansa hieman erilainen. Terve ihminen ei siitä kuitenkaan tee itselleen ongelmaa, koska ei pigmentilleen mitään voi.
Nämä narisijat ovat uhriutujia, jotka mielellään heittävät syyllisyyden taakan enemmistön niskaan. Opettelisivat elämään ja tulemaan toimeen itsensä kanssa.
Quote from: Nuivake on 10.04.2016, 17:36:29
Väkivaltaiset katseet?
-Raiskaavat tunteet
...
-Murhaavat tuoksut
Ennen vanhaan oli vain "tunteita ja tuoksuja". Ei niissä ollut tuollasta vaaraa kuin nykyään.
Quote from: Nuivake on 10.04.2016, 17:36:29
Väkivaltaiset katseet?
-Pahoinpitelevät ajatukset
-Raiskaavat tunteet
-Pieksevät ideat
-Murhaavat tuoksut
:facepalm:
Afrosuomalainen uusajatussuunta entisen rajoittuneen, sisäsiittoisen suomalaisen ajattelun sijaan. Sillä: suomalaiset ovat tyhmiä.
Eivät osaa ajatella älykkäästi. Ruotsalaiset sen sijaan ovat älykkäitä ja alkavatkin jo heti kadulla puhua ruotsia kamerunilais-suomalaiselle.
Ja katsomattomuus vasta pieksentää onkin. Next.
QuoteIkänsä Suomessa asunut koreografi Sonya Lindfors räjäytti pankin pari vuotta sitten marssittamalla neljä afrosuomalaista taiteilijaa tanssitaiteen näyttämölle. Nyt hän pohtii toiseutta.
Tossa on totuutta että on tosiaan räjäyttänyt pankin ja suttaa veronmaksajien rahat oman egonsa ja itsetuntonsa korjaamiseen. Tosiaan samanlainen kuin se toinenkin huomiohubara.
Turhake.
Tästä puuttuu ainoastaan "Pöyristyttävä silmänisku".
Quote from: nollatoleranssi on 10.04.2016, 16:48:53
Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.
Quote– Mistä enää tiedämme, mitä suomalaisuus on. Suomalainen voi olla ruskea tai aasialaisen näköinen ihminen, mutta kun ulkopuolelta tulee yhtäkkiä 30 000 pakolaista, Suomessa voidaan sanoa, että ne eivät ainakaan ole suomalaisia.
Kenen mielestä ovat sitten suomalaisia? Vai ovatko samat henkilöt automaattisesti Ruotsiin tullessaan ruotsalaisia? Muuttuuko kansalaisuus maan mukana?
Sitten, kun Suomessa oleileva henkilö voidaan yhdistää johonkin negatiiviseen, esimerkiksi rikokseen, niin muuttuu vääjäämättä suomalaiseksi. Tai ruotsalaiseksi, kuten ruotsalaiset raiskaajat tai terroristit.
Quote from: Malla on 10.04.2016, 17:33:53
Miksei Sonya lähde Keski-Eurooppaan? Siellä on paljon kaikenlaisia tanssiproggiksia ja koe-esiintymisiä. Joskus natsaa, joskus ei, mutta edes toiseuttamisitku ei auta niillä markkinoilla. Epäammatillinen ruikutus voi jopa heikentää työnsaantimahdollisuuksia.
Etnojakautuman perusteella siellä saattaa olla sellainen ikävä ilmiö kuin
kilpailu, jossa pärjätäkseen tarvitsee oikeasti osata jotain.
Suomessa ei tälläistä epämukavuutta
vielä ole.
Pulloharjaako tuo esittää? Ei kyllä herätä katseluhaluja, kuten eivät siskonsa yleensäkään.
Anna meille meidän jokapäiväinen neekerimme.
^ Istuin tänään pizzeriassa johon yhtäkkiä hyökkäsi tusina tai kaksi ruotsalaisia korkeakouluopiskelijoita. En oikein saanut varmuutta siitä missä opiskelivat, mutta oma veikkaukseni oli KTH. Silmiinpistävää tässä hiukan päälle parikymppisten joukossa oli se, että yksikään ei näyttänyt tippaakaan muulta kuin länsieurooppalaiselta, suurin osa oli ihan täysin ruotsalaisia. Kyky ja halu oppia ja ymmärtää (tai niiden puute) taitaa edelleenkin ohjata joitakin päätöksiä naapurissamme humanitäärisessä suurvallassa...
Varmasti saavat tunkeutujat kiukkuisia katseita osakseen.
Eikä syyttä.
Piti tulla hädänalaisia lapsia ja naisia, tuli karvaisia nelikymppisiä.
Vaikeaa siinä on kovin empaattista katsetta luoda kun huomaa tulleensa kusetetuksi.
Ruotsissa on laveampi käsitys ruotsalaisuudesta. *huutonaurua*
Afrosuomalainen lääkäri *kaksinkerroin lattialla*
Tämä ämmähän on rasisti. Ei jatkoon.
Kaikki Italiaan polskivat maahantulijat ovat italialaisia, kaikki Kreikkaan käsipohjaa kroolaavat kreikkalaisia.
Sitten he ovat ranskalaisia, sitten hollantilaisia, välillä ruotsalaisia, mutta lopulta suomalaisia.
Pika oikeuskäsittely kailkille katse rasisteille. Rasistinen katse on vähintään murha syytteen arvoinen. :flowerhat:
Tuntuu tosi hyvältä saada tunnustusta. Rasistiset mulkaisuni eivät siis ole olleet turhia, ne noteerataan.
QuoteTilanne muuttuu, kun koreografi matkustaa Tukholmaan.
– Siellä minulle puhutaan automaattisesti ruotsia. Se on superkiinnostavaa.
Ruotsalaiset ovat herrakansaa ja odottavat muitten opettelevan kielensä. Näin minä sen näen.
QuoteRuotsissa käsitys ruotsalaisuudesta on laveampi. Taustalla on erilainen historia maahanmuuttopolitiikassa. Ruotsissa voidaan jo ajatella, että kuka tahansa voi olla ruotsalainen.
Varmasti Ruotsissa on ihmisiä joille jopa musta on ruotsalainen, mutta onpa noita Suomessakin joille kansalaisuus riittää tekemään suomalaisen. Jos jos joku juku, vinni, neekeri tai kinkki alkaa etnisille Johanssoneille ja Svenssoneille puhumaan että "Kyllä me ruotsalaiset sitä ja tätä" niin suurin osa ruotsalaisista alkaa kyllä virnuilla ko. "ruotsalaiselle".
QuoteRuotsissa käsitys ruotsalaisuudesta on laveampi. Taustalla on erilainen historia maahanmuuttopolitiikassa. Ruotsissa voidaan jo ajatella, että kuka tahansa voi olla ruotsalainen.
Kyllä, mutta samanaikaisesti kuka tahansa ei voi olla kaveri. Ruotsalaiset ovat mestareita näennäisessä kohteliaisuudessa, mutta se jää usein kovin pinnalliseksi.
Siskoni ei näytä vaalealta skandinaavilta, hän on syntynyt ja asuu Ruotsissa, on Ruotsin kansalainen ja hänen kaveripiirinsä on aina koostunut toisista maahanmuuttajataustaisista. Ei kannata kadehtia.
Quote from: Shemeikka on 10.04.2016, 19:31:31
Varmasti Ruotsissa on ihmisiä joille jopa musta on ruotsalainen, mutta onpa noita Suomessakin joille kansalaisuus rajanylitys riittää tekemään suomalaisen. Jos jos joku juku, vinni, neekeri tai kinkki alkaa etnisille Johanssoneille ja Svenssoneille puhumaan että "Kyllä me ruotsalaiset sitä ja tätä" niin suurin osa ruotsalaisista alkaa kyllä virnuilla ko. "ruotsalaiselle".
Pieni korjaus tuohon...
Quote– Tekee mieli kysyä miltä tuntuu kävellä kadulla ja olla tavallinen eikä aina se huutomerkki.
Sonya Lindforsin valkoinen äiti teki tyttärelleen karhunpalveluksen kun päätti kasvattaa tyttärensä Suomessa. Kamerunissa tytär ei ainakaan kärsisi ulkonäöstään. Minäkin haluan elää sosiaalisessa ympäristössä jossa en erotu joukosta, vaan etninen ryhmäni on valtavirtaa.
Jahas, nyt oli sitten vuorossa teema "rasistiset katseet."
Uhriutuminen on passiivista väkivaltaa.
"Kehooni kohdistuva katse on muuttunut".
Kappas vain, olen huomannut saman kun ikää tulee. Todella outoa! :D
:facepalm:
Quote– Miksi studioon ei koskaan kutsuta esimerkiksi kahta suomalaislääkäriä, joista toinen on afrosuomalainen ja toinen vaikka aasialaistaustainen.Toiseus palvelee tavallisuutta
Jännä ajatus, että studioon valittaisiin ihmisiä etnisen taustan mukaan, katsomatta muita saavutuksia. ???
Tämä lienee sitä aidointa rasismia.
Quote from: flammee on 10.04.2016, 20:32:54
Quote– Miksi studioon ei koskaan kutsuta esimerkiksi kahta suomalaislääkäriä, joista toinen on afrosuomalainen ja toinen vaikka aasialaistaustainen.Toiseus palvelee tavallisuutta
Jännä ajatus, että studioon valittaisiin ihmisiä etnisen taustan mukaan, katsomatta muita saavutuksia. ???
Tämä lienee sitä aidointa rasismia.
Olettaisin, että Suomesta on suhteellisen vaikea löytää afrosuomalaista lääkäriä - mutta jos sellaisen kerran löytää, kannattaahan hänet marssittaa studioon ihan vain kuriositeettina.
Quote
Isis-kaksosten taustasta tiedettiin: "Miesten katseita vältettiin, koska katse oli tappava"
Suomessa viime viikolla terroristisista murhista pidätetyt ja sittemmin vangitut irakilaiskaksoset saattoivat olla matkalla Suomen kautta Saksaan, arvelee irakilainen Al-Akhbar-lehti. Irakin media on uutisoinut kaksosten pidätyksestä, ja monissa lehdissä heitä vaaditaan palautettavaksi Irakiin.
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/irak-kaksosista-tiedettiin-miesten-katseita-valtettiin-koska-katse-oli-tappava/5612478
;D
"Pelkkä katse voi olla väkivaltaa"
;D ;D ;D
mitä helvettiä täällä tapahtuu
Quote from: Shemeikka on 10.04.2016, 19:31:31
QuoteTilanne muuttuu, kun koreografi matkustaa Tukholmaan.
– Siellä minulle puhutaan automaattisesti ruotsia. Se on superkiinnostavaa.
Ruotsalaiset ovat herrakansaa ja odottavat muitten opettelevan kielensä. Näin minä sen näen.
QuoteRuotsissa käsitys ruotsalaisuudesta on laveampi. Taustalla on erilainen historia maahanmuuttopolitiikassa. Ruotsissa voidaan jo ajatella, että kuka tahansa voi olla ruotsalainen.
Varmasti Ruotsissa on ihmisiä joille jopa musta on ruotsalainen, mutta onpa noita Suomessakin joille kansalaisuus riittää tekemään suomalaisen. Jos jos joku juku, vinni, neekeri tai kinkki alkaa etnisille Johanssoneille ja Svenssoneille puhumaan että "Kyllä me ruotsalaiset sitä ja tätä" niin suurin osa ruotsalaisista alkaa kyllä virnuilla ko. "ruotsalaiselle".
Pitikin täällä tiedustelemani, kuinkahan suosittua kantaruotsalaisten keskuudessa on opiskella suomenkieltä, ihan sillai harrastuksena. "Kun kerrostalonaapurina on yks Järvinen, niin olisi mukava rupatella suomeksi!"
Aikoinaan meillä kotona kyläili muuan brittiläinen yliopistonero, joka Englantiin palattuaan alkoi siellä opiskella suomea.
Mulla on teoria mulattien ominaiskäytökselle: ne tietää että ne ovat afrikkalaisia sydämeltään mutta valitettavasti perimä sisältää valkoisten geenejä. Sit pitää uhriutua jotta ois tarpeeksi musta, tarpeeksi toisenlainen kunhan vaan ei suomalainen. Oishan se nyt kamalaa jos saisi ihan samaa kohtelua kuin muutkin.
Seuraavaksi, kun näen sopivia kohteita, suljen rasistisesti silmäni kotvaksi.
Quote from: Deloch on 10.04.2016, 17:13:59
Tämä uuskielen ujuttaminen ja sanojen merkityksen muuttaminen on äärimmäsen rasittavaa. Ilmeisesti jenkeistä rantautunut tänne, kun siellähän on jo kaikenlaista "online rape", "trigger words" ja "fluidgendered" -tyylistä roskaa.
"Microaggressions", "cisgendered", "rape culture".
Kello käy.
Itse kun yritän olla kansainvälinen, niin en puhu Sonyan kaltaisille muuta kuin englantia. Tai suomea, tai saksaa. Riippuen siitä mikä heille tuottaa vaikeuksia.
"Väkivaltainen katse"? Sanomattakin selvää.
Quote– En voi valita tavallisuutta. Toiseutus on väkivaltainen kokemus, joka on jatkuvasti läsnä elämässäni
Viimein on keksitty tapa joutua väkivallan uhriksi kotona yksin.
Tää on taas tätä samaa puppua. Nämä ylimieliset toiseuden edustajat pärjäisivät yksistään ilman valkoisen miesten ja naisten apua seuraavaan öljynvaihtoon asti.
Quote from: Eisernes Kreuz on 10.04.2016, 16:58:21
Quote from: Frida Hotell on 10.04.2016, 16:54:55
Quote from: nollatoleranssi on 10.04.2016, 16:48:53
Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.
Jos pelkkä katse voi olla väkivaltaa, niin kai tukkatyylikin voi olla väkivaltaa.
Tuo mennee jo halveksittavan brutaalin väkivallan puolelle.
Mutta joo, oli taas melkoinen toiseuspläjäys tämä. Kaikkea ne keksivät.
Kaikkea sitä pitää keksiä, että valdelta apurahaa saa.
Olisi Sonjan varmaan parempi muuttaa Kameruniin, niin ei olisi enää huutomerkki ja se toiseuskin jäisi tänne.
Koska jaetaan ensimmäiset tuomiot väkivaltaisista katseista? Minua itseäni pelottaa eniten rikolliset ja pahoinpitelevät ilmeet
Miksi niihin ei voisi puuttua kaikella asian vaatimalla ankaruudella?
Lasketaanko hypnoottis-magneettinen katse myös väkivaltaiseksi.
Quote from: Miniluv on 10.04.2016, 23:03:15
Quote– En voi valita tavallisuutta. Toiseutus on väkivaltainen kokemus, joka on jatkuvasti läsnä elämässäni
Viimein on keksitty tapa joutua väkivallan uhriksi kotona yksin.
Eihän tässä oikein ole muita ongelmanratkaisukeinoja kuin että joko a) Suomen väestöä muutetaan sellaiseksi että Sonya Lindforsilla ei ole epämukavaa tai b) Lindfors muuttaa johonkin toiseen maahan jossa väestö muistuttaa enemmän häntä. Kaikesta päätellen Lindfors on miettinyt vaihtoehtoja, ja päättänyt kummalla tavalla ongelma pitää ratkaista. :-\ Ja siitä se konflikti syntyykin, ei minulla ole mitään Lindforsia vastaan sinänsä, mutta hän haluaa muokata Suomesta itselleen kivemman ja minulle vähemmän kivan.
Myös ruansulatuselimistön aiheuttamat kaasumaiset päästöt on luokiteltava väkivallaksi, raskauttava asia on jos tämä atakki tapahtuu runsaslukuisen uhri aineksen läsnäollessa.
Eikös telaketjufeministit jo 70-luvulla todistaneet, kuinka katseella voi raiskata. Nyt en enää muista saattoiko sillä saattaa myös naisen raskaaksi, mutta tuskin sitäkään on syytä yhtään epäillä, sillä onhan meillä näitä perinteisen lisääntymistieteen patriarkaatin pönkittämiseksi laadittuja misogynistisiä teorioita osoitettu jo tyystin vanhentuneiksi mm. uusilla käsityksillä (http://www.mikkoniskasaari.fi/node/154) naisen anatomiasta.
Quote from: Kyklooppi on 10.04.2016, 23:51:40
Myös ruansulatuselimistön aiheuttamat kaasumaiset päästöt on luokiteltava väkivallaksi, raskauttava asia on jos tämä atakki tapahtuu runsaslukuisen uhri aineksen läsnäollessa.
Tässä ollaan taas ikiaikaista esikuvaamme eli Ruotsia jäljessä. Siellä pieruraiskauksen käytännön kriminalisointi on enää poliisimiesten uudelleenkoulutusta vailla (http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.4835805-man-nekades-sex-fes-som-hamnd).
Quote from: Kyklooppi on 10.04.2016, 23:51:40
Myös ruansulatuselimistön aiheuttamat kaasumaiset päästöt on luokiteltava väkivallaksi, raskauttava asia on jos tämä atakki tapahtuu runsaslukuisen uhri aineksen läsnäollessa.
Kostopieru on poliisiasia!
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3515202/Man-reported-police-Sweden-doing-revenge-fart-woman-denied-sex.html
Tietysti on ensin pohdittava päästön koostumus ja sen haitta aste.Jos päästö on kaino ja kukkea, haihtuu helposti
voisi ajatella sovellettavaksi rangaistus asteikon lievintä osaa.
Jos taas puhutaan rasistisesta runsaasti laksatiivia sisältävästä "kaikkien päästöjen äidistä" ei kysymykseen voi enää
tulla mikään muu kuin ankarin mahdollinen sanktio.
Quote– Tekee mieli kysyä miltä tuntuu kävellä kadulla ja olla tavallinen eikä aina se huutomerkki.
No siinä tapauksessa aloita koreografi Lindfors vaikka tuosta letistä ja noista saatanallisen isoista korvakoruista.
EDIT: Joko allekirjoitit kansalaisaloitteen YLE-veron lakkauttamiseksi?
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1818
Luin aloitusviestin mutten koko ketjua. Totean tästä ihan kylmiltään, että pelkkä katse ei ole väkivaltaa.
Katse voi olla yhtä hyvin jotain positiivista uuden ja erilaisen ihailua tai uteliaisuutta, jossa ei ole häivääkään pahantahtoisuutta mukana.
Tämä katseista kärsivä toiseustoteemiksi pyrkivä henkilö voisi hetken miettiä sitäkin, kuinka paljon hän on toiseutensa vuoksi hyötynyt ja saanut nauttia positiivista erityiskohtelua ja lisähuomiota, joka on edistänyt hänen näkyvyyttään ja koreografinuraansa täällä ankeiden monoetnisten suomilaisten pottunokkien maassa.
Otsikkoon:
Ei voi. Kaikkien katse ei voi olla väkivaltainen/rasistinen.
Katsojan pitää olla valkoinen, jotta katse voi olla väkivaltaa/rasistista.
Juuri täksi valkoiset eivät saa nähdä, kuulla tai tuntea.
..olla?
QuoteTosin siirtolaisille yritetään hokea, etteivät kesäasuiset suomitytöt ole huoria
HUOMIOMUUMIO: Voi olla että hiekkamaisterin aivosolut saattavat oppia ymmärtämään että kevyesti pukeutunut länkkärinainen ei ole huora, mutta sen tajuaminen ollee liikaa odotettu ettei huoria(kaan) saa raiskata.
Quote from: Miniluv on 11.04.2016, 00:03:44
Kostopieru on poliisiasia!
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3515202/Man-reported-police-Sweden-doing-revenge-fart-woman-denied-sex.html
Syytteet on hylätty...
Swedish police dismiss case of the revenge fart
Officers find no whiff of intent after woman claims rejected suitor left malodorous memento in her apartment
http://www.theguardian.com/world/2016/mar/31/swedish-police-dismiss-case-of-the-revenge-fart
Mutta tekee sitä jotkut toisetkin...
http://www.tickld.com/x/the-best-revenge-story-ever-this-man-is-a-god
The Best Revenge Story Ever. This Man Is Winning!
aatelkaa miten kenossa on suomi kun tällaista keskustelua joudutaan käydä hommaforumilla 2016 - ja tämä on vielä uutisosio :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Halla-aho jakoi tänään fb:ssä linkin mielenkiintoiseen artikkeliin, joka käsittelee "concept creeping"-ilmiötä. Tuli heti mieleen, kun lukaisin tuon YLEn jutun. Tarkalleen ottaen siitä, että katse määritelläänkin yhtäkkiä väkivallaksi. Mikä on aivan älytön ajatus, jos sitä miettii syvällisemmin edes hetken. Mutta ideana hyvinkin sellainen, että se vaivihkaa tarttuu osaksi arkista kielenkäyttöä. Aivan kuin joku semanttinen virus. Ilmiö on vastenmielinen ja huolestuttava, sen lisäksi että sitä vastaan on aika vaikea kamppailla, kun pitäisi keskustelun aluksi vääntää semantiikasta. Esimerkkinä vaikka rasismin käsite: alkuperäisestä merkityksestä on liikuttu jo ajat sitten eri tasoille, piilo- ja syvärakenteista puhumattakaan. Ennustankin, että seuraavalla vuosikymmenellä rasismi käsitteenä on laajempi kuin koko muumin tunnettu universumi.
Linkki mainittuun artikkeliin: http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb (http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb)
QuoteToiseutus
WTF? Monikultturismin
TM komediallinen aspekti yllättää aina yhä uudelleen. Surkuhupaisa aate, kuten sen edustajatkin.
Quote from: Äpyli on 11.04.2016, 11:01:06
Halla-aho jakoi tänään fb:ssä linkin mielenkiintoiseen artikkeliin, joka käsittelee "concept creeping"-ilmiötä. Tuli heti mieleen, kun lukaisin tuon YLEn jutun. Tarkalleen ottaen siitä, että katse määritelläänkin yhtäkkiä väkivallaksi. Mikä on aivan älytön ajatus, jos sitä miettii syvällisemmin edes hetken. Mutta ideana hyvinkin sellainen, että se vaivihkaa tarttuu osaksi arkista kielenkäyttöä. Aivan kuin joku semanttinen virus. Ilmiö on vastenmielinen ja huolestuttava, sen lisäksi että sitä vastaan on aika vaikea kamppailla, kun pitäisi keskustelun aluksi vääntää semantiikasta. Esimerkkinä vaikka rasismin käsite: alkuperäisestä merkityksestä on liikuttu jo ajat sitten eri tasoille, piilo- ja syvärakenteista puhumattakaan. Ennustankin, että seuraavalla vuosikymmenellä rasismi käsitteenä on laajempi kuin koko muumin tunnettu universumi.
Linkki mainittuun artikkeliin: http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb (http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb)
Luultavasti tulevaisuudessa tiedemiehet tekevät merkittävän havainnon: rasismia on kaikkialla, ei pelkästään länsimaissa niin kuin on aiemmin luultu.
Quote from: Ullatusnillitus on 10.04.2016, 20:56:54
Quote from: flammee on 10.04.2016, 20:32:54
Quote– Miksi studioon ei koskaan kutsuta esimerkiksi kahta suomalaislääkäriä, joista toinen on afrosuomalainen ja toinen vaikka aasialaistaustainen.Toiseus palvelee tavallisuutta
Jännä ajatus, että studioon valittaisiin ihmisiä etnisen taustan mukaan, katsomatta muita saavutuksia. ???
Tämä lienee sitä aidointa rasismia.
Olettaisin, että Suomesta on suhteellisen vaikea löytää afrosuomalaista lääkäriä - mutta jos sellaisen kerran löytää, kannattaahan hänet marssittaa studioon ihan vain kuriositeettina.
Mutta jos hän aidosti pätevä, niin ehkä häntä alkaisi tympiä marssia joka viikko studioon olemaan afrosuomalaislääkäri, sen sijaan, että tekisi ns. oikeita töitä?
Quote from: Golimar on 10.04.2016, 16:37:17
Quote
– Miksi studioon ei koskaan kutsuta esimerkiksi kahta suomalaislääkäriä, joista toinen on afrosuomalainen ja toinen vaikka aasialaistaustainen.Toiseus palvelee tavallisuutta
Mitä tämä nyt oikein ulisee. Eikö hän tiedä, että me kaikki olemme afrikkalaisia, eikä rotuja ole, kuten meille on moneen kertaan opetettu?
Voiko pelkkä katse olla sitten (seksuaalista) väkivaltaa myös perunanenänaisiin kohdistettuna? Asun lähiaikoina rikastuneella alueella ja törmään valitettavan usein 3-8 hengen yksittäisporukoissa liikkuviin kaikkein hädänalaisimpiin mieslapsiin lenkkeillessäni kotini ympäristössä. Näistä löyhistä kaveriporukoista minuun kohdistuu usein katseita, jotka tulkitsen väkivaltaisiksi ja heihin verrattavaa toiseuttani halveksiviksi. Huutelevat minulle "Moi moi" ja vilkuttelevat silmäänsä vaikka olisin lapseni kanssa liikkeellä, eli selkeästi "miehen omistama" heidän kulttuurissaan. Tulisiko Yle tai Hyysäri haastattelemaan minua tästä? Tukisiko Punainen terroRisti minua uuden asunnon ostamisessa, että pääsen turvallisempaan paikkaan, vaikka Westendiin tai Haukilahteen, pois täältä väkivallan pesästä?
Onhan tuo Sonyan katse väkivaltainen ja halventava. Pakkohan se on myöntää. Ylimielisen näköinen, lukijoita halveksiva, uhoa täynnä oleva väkivaltainen katse joka kuvassa. Tuollainen katse kun tulee kadulla vastaan niin kyllä pelottaa.
http://yle.fi/uutiset/kulttuurivieras_koreografi_sonya_lindfors_pelkka_katse_voi_olla_vakivaltaa/8793895
Vähän alkaa jo kyllästyttää nämä spesiaalit "erilaiset" yksilöt jotka itse hakeutuvat näyttämölle korostamaan omaa erilaisuuttaan. Rummuttavat ihonsa pigmenttiä ja sukujuuriensa ei- suomalaisuutta. Jotta pääsisivät valittamaan marttyyrina sitten kun tämä itse korostamansa erilaisuus huomataan.
"En voi valita tavallisuutta. Toiseutus on väkivaltainen kokemus, joka on jatkuvasti läsnä elämässäni. Kun astun ovesta ulos, en koskaan tiedä, mitä tulee vastaan."
Minä olen ollut lapsesta asti se toinen. Ei- suomalaisen näköinen ulkoinen olemukseni on huomattu lapsesta asti. Nykyisin kaikista kiinnostuneimpia "etnisistä" sukujuuristani ovat maahanmuuttajat. Turkkilainen sanoo minua turkkilaisen näköiseksi. Somali sanoo minua poolisoomalaisen näköiseksi. Suomen romani epäilee että minussa on tummaa ja hehkuvaa verta. Ikäihmiset ihailevat miten hyvin olen oppinut puhumaan suomea. Voi itku ja parku. Ehkä mä vielä joskus opin pahoittamaan tästä mieleni. :'( Olen supisuomalainen ja tämä ulkonäköön liittyvä erilaisuus ole ikinä ollut väkivaltaista, vaan imarteluksi tarkoitettua.
"Musiikkivideoissa kuva on käänteinen. Niissä myydään Nicki Minajin tai Beyoncén kaltaisia supertähtiä, joihin liittyy vahva seksuaalinen lataus. Iho kiiltää.
– He ovat täriseviä ja hikisiä. Eksoottisia ja eroottisia. Ja vähän vaarallisia, mutta himoittavia hahmoja."
Jos ei halua tulla nähdyksi tärisevänä eksoottisena eroottisena ruskeana kehona ei varmaan kannata hakeutua oma- aloitteisesti näyttämölle ihan itse tärisyttämään sitä eksoottista ruskeaa kehoa eroottisesti? :roll:
Sonya Lidfors on hyvä esimerkki henkilöstä joka syyllistyy itse kaikkiin niihin asioihin joista hän syyttää muita.
https://www.youtube.com/watch?v=ZD7YgQUNcSA
sen verran tuttaa katella tuota otsikkoa, että lupaan tästäedes katseella harrastaa rasismia niimmaanperkeleesti kaikkia ulkosuomalaisia kohtaan, että alta pois.
saa sitten käräjäoikeus tehdä minusta varoittavan esimerkin väkivaltaisesti katselemisesta.
VIHAKATSE ESIIN!
Quote from: Kim il-66 on 10.04.2016, 17:44:15
Nämä narisijat ovat uhriutujia, jotka mielellään heittävät syyllisyyden taakan enemmistön niskaan. Opettelisivat elämään ja tulemaan toimeen itsensä kanssa.
Tai siis omaa agendaansa ajavia tekouhriutujia jotka vain käyttävät hyväkseen valtaväestön taipumusta syyllistyä toisen "erilaisuudesta". Tarkoituksena hyötyä uhrin asemaan liittyvän erityisaseman tuomista eduista. Näitä omaa itsekästä agendaansa ajavia "uhreja" sitten palkitaan loistavilla poliittisilla, taiteellisilla ja ties millä urilla ja toimeentulo maine ja mammona taattu.
He ovat käveleviä kasoisstandardeja; jos heidän erilaisuuttaan
ei huomata he valittavat tasapäistämisestä ja että heitä vaaditaan kiistämään erilaisuutensa ja olemaan samanlaisia kuin muut. Jos heidän erilaisuutensa
huomataan he naukuvat kuinka toiseus on muiden aiheuttamaa väkivaltaa ja syrjintää. Oli tilanne niin tai näin he asettelevat itsensä aina uhrin paikalle. Ja jotenkin omituisesti juuri nämä isoäänisimmät uhrit näyttävät menestyvän meidän yhteiskunnassamme erityisen hyvin.
Jos katsoo kitisevää ja ulisevaa toiseustoteemia aurinkolasit päässä, onko se silloin erittäin väkivaltainen katse, kun uhriutuja ei voi tietää katsotaanko häntä vihaisesti vai ei?
No on turhakekoreokraaffilla paineet,voi jumalauta sentään. Jos noin herkkähipiäinen toiseustolppa hakeutuu väenvängällä esiintyjäksi, taitaa olla pääkopassa jotain vinossa. Eipä kai tuokaan muotimölisijä ole huomannut millaista väkeä täällä alunperin asustelee, ihan sama millä nimellä naamoitumista tänne yrittää.
"Musiikkivideoissa kuva on käänteinen. Niissä myydään Nicki Minajin tai Beyoncén kaltaisia supertähtiä, joihin liittyy vahva seksuaalinen lataus. Iho kiiltää.
– He ovat täriseviä ja hikisiä. Eksoottisia ja eroottisia. Ja vähän vaarallisia, mutta himoittavia hahmoja."
Juujuu,noita tuotteitahan koitetaan meidän nuorille ja lapsille syöttää sitten oikein urakalla. Nikillä on persekin tehty kumista, että kalkkuna näyttäisi enempi nekeltä! Tuotoksistaan ei voida edes puhua. Bejonssi on taasen kirurgian ja valkaisuainetohtoreiden taidonnäyte, tuon vaaleammaksi ei akkaa saa paitsi pudottamalla titaanidioksidipyttyyn.
Yhtäkaikki, "eksoottisia" -joopajoo, eroottisia ja himoittavia - ei pätkääkään,vaikka näin nuo kuvatukset tulostaneet tyypit ovat eittämättä asian funtsineet. Tuota skeidaa tungetaan niin järjettömällä volyymilla ja voimalla markkinoille, että jopa meikäläinenkin tietää ulkonäöltä nuo "tähdet", enkä edes katsele/kuuntele valtavirtaohjelmia- uskomatonta.
Varoitan sitten jo etukäteen että aion pahoinpidellä ja murhata katseella kaikki vastaantulevat täys-, puoli-, neljännes- ja sekundaneekerit.
Quote from: Äpyli on 11.04.2016, 11:01:06
Halla-aho jakoi tänään fb:ssä linkin mielenkiintoiseen artikkeliin, joka käsittelee "concept creeping"-ilmiötä. Tuli heti mieleen, kun lukaisin tuon YLEn jutun. Tarkalleen ottaen siitä, että katse määritelläänkin yhtäkkiä väkivallaksi. Mikä on aivan älytön ajatus, jos sitä miettii syvällisemmin edes hetken. Mutta ideana hyvinkin sellainen, että se vaivihkaa tarttuu osaksi arkista kielenkäyttöä. Aivan kuin joku semanttinen virus. Ilmiö on vastenmielinen ja huolestuttava, sen lisäksi että sitä vastaan on aika vaikea kamppailla, kun pitäisi keskustelun aluksi vääntää semantiikasta. Esimerkkinä vaikka rasismin käsite: alkuperäisestä merkityksestä on liikuttu jo ajat sitten eri tasoille, piilo- ja syvärakenteista puhumattakaan. Ennustankin, että seuraavalla vuosikymmenellä rasismi käsitteenä on laajempi kuin koko muumin tunnettu universumi.
Linkki mainittuun artikkeliin: http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb (http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb)
Ajattelin juuri postata saman. Hyvin osui ajoitus kohdalleen tämän artikkelin kanssa, sillä juuri tähän ilmiöön viittasin aiemmassa viestissäni. Jenkeissä ja briteissä tämä homma on jo aivan absurdilla tasolla, ja nyt samaa idiotismia koitetaan tunkea tännekkin.
Onneksi uskon suomalaisten olevan suurelta osin sellaista kansaa joka vain naureskelee näille jutuille ja ajattelee että joko 1. ei nämä tyypit ihan tosissaan ole, tai sitten 2. eivät käy ihan täysillä.
QuoteMany other universities have been rocked by protests this year over what seem like small things to outsiders, such as Halloween costumes, dining hall food and sombreros. This new way of looking at things is spreading rapidly in the UK, too, with growing student demands for bans on words, ideas, speakers and, once again, sombreros. Students on both sides of the Atlantic are demanding that their campuses be turned into "safe spaces" where a subset of ideas and identities will not be challenged. What on earth is going on?
On ihan oikeutettua puhua juurikin "semanttisesta viruksesta" joka leviää syövän lailla ympäri (kieli)maailman. Lähes yhtä rasittava ilmiö kuin mokutus.
Edit; laitan vielä tämän.
QuoteIn one recent definition used by a US Government agency, trauma refers to anything that is "experienced by an individual as physically or emotionally harmful or threatening and that has lasting adverse effects on the individual's functioning and physical, social, emotional, or spiritual well-being." For Emory students raised within a psychotherapeutic culture that employs this low threshold, we cannot blame them for labelling their reactions to "Trump 2016" as a personal and collective trauma. "We are in pain," said one of the students.
We are in pain. Koska joku kirjoitti "Trump 2016" liidulla seinään. Aivan uskomatonta.
Quote from: Ullatusnillitus on 10.04.2016, 20:56:54
Quote from: flammee on 10.04.2016, 20:32:54
Quote– Miksi studioon ei koskaan kutsuta esimerkiksi kahta suomalaislääkäriä, joista toinen on afrosuomalainen ja toinen vaikka aasialaistaustainen.Toiseus palvelee tavallisuutta
Jännä ajatus, että studioon valittaisiin ihmisiä etnisen taustan mukaan, katsomatta muita saavutuksia. ???
Tämä lienee sitä aidointa rasismia.
Olettaisin, että Suomesta on suhteellisen vaikea löytää afrosuomalaista lääkäriä - mutta jos sellaisen kerran löytää, kannattaahan hänet marssittaa studioon ihan vain kuriositeettina.
Mutta eikös se ole esineellistävää? Vähän kuin ennen muinoin esiteltiin tivoleissa kuonokopallisia ja kahlittuja karhuja. Moista paheksutaan nykyään syvästi.
Quote from: Kallan on 10.04.2016, 22:41:43
Mulla on teoria mulattien ominaiskäytökselle: ne tietää että ne ovat afrikkalaisia sydämeltään mutta valitettavasti perimä sisältää valkoisten geenejä. Sit pitää uhriutua jotta ois tarpeeksi musta, tarpeeksi toisenlainen kunhan vaan ei suomalainen. Oishan se nyt kamalaa jos saisi ihan samaa kohtelua kuin muutkin.
Telkussa tuli (en ole varma oliko ohjelma Suomen TV:ssä) vuosia sitten ohjelma, jossa valittujen vapaaehtoisten DNA:n ja mitokondriaalisen DNA:n perusteella jäljitettiin kyseisten ihmisten alkuperää. Yksi vapaaehtoisista oli kova "black power"-henkinen musta. Kun selvisi, että äitilinja oli peräisin Britteinsaarilta, mahdollisesti Iralannista tai Skotlannista, eikä jostain päin odotetusta Afrikasta, tuo vapaaehtoinen romahti ja alkoi itkeä vollottaa, kun "Juuret Afrikassa" ja niihin sidottu oma identiteetti "afrikkalaisena" romahti sen mukana. Ei uskottava afrikkalainen voi omata valkoisia juuria noissa piireissä ilmeisesti? :roll:
Quote from: ArtturiE on 11.04.2016, 11:12:05
Quote from: Äpyli on 11.04.2016, 11:01:06
Halla-aho jakoi tänään fb:ssä linkin mielenkiintoiseen artikkeliin, joka käsittelee "concept creeping"-ilmiötä. Tuli heti mieleen, kun lukaisin tuon YLEn jutun. Tarkalleen ottaen siitä, että katse määritelläänkin yhtäkkiä väkivallaksi. Mikä on aivan älytön ajatus, jos sitä miettii syvällisemmin edes hetken. Mutta ideana hyvinkin sellainen, että se vaivihkaa tarttuu osaksi arkista kielenkäyttöä. Aivan kuin joku semanttinen virus. Ilmiö on vastenmielinen ja huolestuttava, sen lisäksi että sitä vastaan on aika vaikea kamppailla, kun pitäisi keskustelun aluksi vääntää semantiikasta. Esimerkkinä vaikka rasismin käsite: alkuperäisestä merkityksestä on liikuttu jo ajat sitten eri tasoille, piilo- ja syvärakenteista puhumattakaan. Ennustankin, että seuraavalla vuosikymmenellä rasismi käsitteenä on laajempi kuin koko muumin tunnettu universumi.
Linkki mainittuun artikkeliin: http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb (http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb)
Luultavasti tulevaisuudessa tiedemiehet tekevät merkittävän havainnon: rasismia on kaikkialla, ei pelkästään länsimaissa niin kuin on aiemmin luultu.
Maailmakaikkeuden hukassa oleva materia voi koostua rasismista?
Toiseus on kuin yhteistyö. Kummastakaan ei pidä puhua eikä kumpaakaan pidä selittää. Molempia on parempi tehdä eli toteuttaa. Lehdissä lätiseminen on turhuuksien turhuutta. Vanitas vanitatum.
Quote from: Deloch on 11.04.2016, 16:43:25
Quote from: Äpyli on 11.04.2016, 11:01:06
Halla-aho jakoi tänään fb:ssä linkin mielenkiintoiseen artikkeliin, joka käsittelee "concept creeping"-ilmiötä. Tuli heti mieleen, kun lukaisin tuon YLEn jutun. Tarkalleen ottaen siitä, että katse määritelläänkin yhtäkkiä väkivallaksi. Mikä on aivan älytön ajatus, jos sitä miettii syvällisemmin edes hetken. Mutta ideana hyvinkin sellainen, että se vaivihkaa tarttuu osaksi arkista kielenkäyttöä. Aivan kuin joku semanttinen virus. Ilmiö on vastenmielinen ja huolestuttava, sen lisäksi että sitä vastaan on aika vaikea kamppailla, kun pitäisi keskustelun aluksi vääntää semantiikasta. Esimerkkinä vaikka rasismin käsite: alkuperäisestä merkityksestä on liikuttu jo ajat sitten eri tasoille, piilo- ja syvärakenteista puhumattakaan. Ennustankin, että seuraavalla vuosikymmenellä rasismi käsitteenä on laajempi kuin koko muumin tunnettu universumi.
Linkki mainittuun artikkeliin: http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb (http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb)
Ajattelin juuri postata saman. Hyvin osui ajoitus kohdalleen tämän artikkelin kanssa, sillä juuri tähän ilmiöön viittasin aiemmassa viestissäni. Jenkeissä ja briteissä tämä homma on jo aivan absurdilla tasolla, ja nyt samaa idiotismia koitetaan tunkea tännekkin.
Onneksi uskon suomalaisten olevan suurelta osin sellaista kansaa joka vain naureskelee näille jutuille ja ajattelee että joko 1. ei nämä tyypit ihan tosissaan ole, tai sitten 2. eivät käy ihan täysillä.
Hiukan epäilen, että yksi ero englanninkieliseen maailmaan on pieni kielialueemme, jolle terminologian levittäminen on hankalaa. Ihmiset jotka käyttävät englanninkielisiä uustermejä välittääkseen kaipaamansa ideologialatauksen koetaan todennäköisesti lähinnä naurettaviksi elitisteiksi. Paikallisen terminologian rakentaminen, haltuunotto ja levittäminen vie aikaa.
Suomessa eivät yliopistot ole myöskään instituutioina (vs. yksittäisten tutkijoiden ja opiskelijapoliitikkojen muodossa) olleet kovin halukkaita ottamaan kantaa tällaisiin asioihin, eikä niillä ole myöskään samanlaista määräysvaltaa kampuksillaan kuin monilla jenkkiyliopistoilla on käytettävissään. (Eikä myöskään oikeusjuttupelotteita pelättävänään.) Ja niin, kollektiivista valkoisen miehen vastuuta vähemmistöjen asemasta ei olla oikein onnistuttu tartuttamaan, koska poliittisesti näppärää vastinetta esim. Jenkkien historialle ei meillä yksinkertaisesti ole. Aktiivista politiikkaa on harrastettu lähinnä ylioppilaskuntatasolla, opiskelijajärjestöissä ja tutkijoiden löyhissä yhteenliittymissä.
Monet ovat tähän tilanteeseen selkeästikin tyytymättömiä. Tämä poliittinen agenda on etsinyt viime vuodet raivokkaasti polkuja joiden kautta se voisi levittää vaikutusvaltansa mahdollisimman pitkälle. Näkyvimmät onnistumiset on taidettu saavuttaa journalistikunnan puolella, jossa kukaan nimekäs ei nykyään uskalla kirjoittaa näistä termienlaajentajista kriittisesti. Pöljimmätkin termivallan kahmimiset uutisoidaan rajattoman ihailun hurmoksessa ja usein tieteenä politiikan sijaan - no, kunhan ne tulevat poliittisesti oikealta suunnalta eli vasemmalta.
Kannattaa varmaankin pikemminkin katsoa sitä miten vasemmistolaiset ideologiatotalitäristit ovat vallanneet yhteiskunnallista tilaa Ruotsissa kuin sitä, miten se tapahtuu Jenkeissä. Kaikesta huolimatta meillä on paljon enemmän yhteistä ruotsalaisten kanssa, ja emme välttämättä osaa kyseenalaistaa heidän toilailujaan yhtään samalla tapaa kuin niitä, jotka tapahtuvat rapakon takana.
Quote from: Äpyli on 11.04.2016, 11:01:06
Halla-aho jakoi tänään fb:ssä linkin mielenkiintoiseen artikkeliin, joka käsittelee "concept creeping"-ilmiötä. Tuli heti mieleen, kun lukaisin tuon YLEn jutun. Tarkalleen ottaen siitä, että katse määritelläänkin yhtäkkiä väkivallaksi. Mikä on aivan älytön ajatus, jos sitä miettii syvällisemmin edes hetken. Mutta ideana hyvinkin sellainen, että se vaivihkaa tarttuu osaksi arkista kielenkäyttöä. Aivan kuin joku semanttinen virus. Ilmiö on vastenmielinen ja huolestuttava, sen lisäksi että sitä vastaan on aika vaikea kamppailla, kun pitäisi keskustelun aluksi vääntää semantiikasta. Esimerkkinä vaikka rasismin käsite: alkuperäisestä merkityksestä on liikuttu jo ajat sitten eri tasoille, piilo- ja syvärakenteista puhumattakaan. Ennustankin, että seuraavalla vuosikymmenellä rasismi käsitteenä on laajempi kuin koko muumin tunnettu universumi.
Linkki mainittuun artikkeliin: http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb (http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/apr/10/students-censorship-safe-places-platforming-free-speech?CMP=share_btn_fb)
Tämä "concept creeping" tuo mieleen sen, mitä on tapahtumassa kansanryhmää vastaa kiihottamiselle. Monesta suvaitsevaisesta tuntuu olevan harmillista kun oikeus jakaa siitä tuomioita kovin harvaan. Julkisuudessa kuulee voivotuksia siitä, miten hankala ihmisiä on saada tuomituksi kun osaavat pysyä lain oikealla puolella, vaikka vääriä mielipiteitä kirjoittavatkin. Eivätkä ne jaetut tuomiotkaan aina ole tulleet sellaisista asioista, joiden vuoksi olisin luullut moisen lain olevan olemassa.
Varmaan kaikkein naurettavin muistamani yritys venyttää käsitettä on se, kun joku lainoppinut (Tampereelta) tilattiin vihjailemaan lieksalaisen tilintarkastajan kiihottavan kansanryhmää vastaan, kun tämä kyseenalaisti joitain seikkoja kunnassa maahanmuuttajille suunnatussa rahaliikenteessä. Tosin itseäni asia ei varsinaisesti naurattanut, koska pelkään liian monen kuitenkin suhtautuvan moiseen vakavasti.
Luultavasti suvaitsevaisto ryhtyy määrittelemään rasismia samaan tapaan kuin aikanaan edeltäjänsä länsimarksistit tekivät sosialismin kohdalla. (Tai mitä ryhtyy, sitä ne ovat tehneet jo pitkän aikaa.)
Jokainen yksittäinen teko vie ihmistä kohti rasismia, tai siitä poispäin. Lopulta kaikelle mitä teemme, tulee leima edellä mainitun ehdon mukaisesti. Rice Krispiesit saattavat olla rasistisempia muroja kuin Corn Flakesit, kuka tietää.
Rikastajien loukkaamisessa on monta askelta. Näin se tulee menemään:
1. Ensin ilmoitetaan, että pelkkä katse voi olla väkivaltaa. Hyvä. Ihmiset oppivat olemaan
katsomatta. Rikastajien tarve uhriutua ja äläwäbälöidä silti säilyy. Tarvitaan uusi syy
syyllistää suomalaisia.
2. Ilmeettömyys ja katsomattomuus on väkivaltaa. Taas uusi syy äläwäbälään ja mölisemiseen.
Vääräuskoisia pitää rangaista tuollaisesta röyhkeydestä.
3. Seuraavaksi vaaditaan maireaa hymyä rikastajia kohtaan ja alistuvaa, kummartelevaa
kunnioittavaa elekieltä. Jos kantis ei sellaiseen suostu, niin se on väkivaltaa rikastajia kohtaan.
Äläwäbälä päälle, syyllistäminen ja päiden irroittelu näin törkeästi rikastajia loukkaavilta
alkaa.
Periksiantaminen ja toisen posken kääntely on loputon tie, joka päättyy periksiantajan
täydelliseen tuhoon.
Suvakit laittavat pystyyn melkoisen Gordionin solmun rasismin suhteen; joskus sanotaan että katse on rasistinen tai jopa väkivaltaa mutta kuitenkin valitetaan että kantapeikot eivät katso matuja silmiin.
Ei rotua,ei maata, ei identiteettiä, ei sukupuolta. Jos kuka tahansa voi olla minkä tahansa maan kansalainen menettävät valtiot ja ihmiset lopussa identiteettinsä ja itsensä. Ihmisistä tulee muurahaisia, jotka eivät ajattele omilla aivoillaan ja toimivat ennalta ja ylhäältä ohjatun ''suuren yhteisen hyvän puolesta''.
Quote from: Outo olio
Quote from: Miniluv
Quote– En voi valita tavallisuutta. Toiseutus on väkivaltainen kokemus, joka on jatkuvasti läsnä elämässäni
Viimein on keksitty tapa joutua väkivallan uhriksi kotona yksin.
Eihän tässä oikein ole muita ongelmanratkaisukeinoja kuin että joko a) Suomen väestöä muutetaan sellaiseksi että Sonya Lindforsilla ei ole epämukavaa tai b) Lindfors muuttaa johonkin toiseen maahan jossa väestö muistuttaa enemmän häntä. Kaikesta päätellen Lindfors on miettinyt vaihtoehtoja, ja päättänyt kummalla tavalla ongelma pitää ratkaista. :-\ Ja siitä se konflikti syntyykin, ei minulla ole mitään Lindforsia vastaan sinänsä, mutta hän haluaa muokata Suomesta itselleen kivemman ja minulle vähemmän kivan.
Tässä koko maahanmuuttokeskustelun perimmäisin ongelma piileekin; me (nuivat) vain kerromme, miten asiat ilman illuusioita
ovat, ja saamme haukut siitä plus meitä pidetään ikävinä ihmisinä.
'Älä ammu viestintuojaa' -ilmiö.
Me emme voi toiseuden kokemukselle mitään.
Quote from: Shemeikka on 12.04.2016, 01:52:29
Suvakit laittavat pystyyn melkoisen Gordionin solmun rasismin suhteen; joskus sanotaan että katse on rasistinen tai jopa väkivaltaa mutta kuitenkin valitetaan että kantapeikot eivät katso matuja silmiin.
Opettele laupias katse, se ehkä suvaitaan.