News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-04-08 PS Kansanedustaja kutsui Lars Vilksin Suomeen

Started by Ink Visitor, 08.04.2015, 13:19:12

Previous topic - Next topic

Roope

Höblän kiteytys keskustelutilaisuuden annista: "Lars Vilks: Islam ei ole uhka"

Hbl: Lars Vilks: Islam är inte ett hot 14.4.2015
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Sepeteus Hiihtäjä

Kattosko joku muukin ajankohtaisenkatkosen juttua tästä Vilksin vierailusta?

Odotan, että pääsen katsomaan jutun uudestaan areenasta, koska aivoni meni solmuun. Siinä jutussa toimittaja kysyy paikalle tulleelta nuorelta mieheltä, että "pelottaako?" nuorimies vastaa "jännittää tää media, mikä tässä on ja noi poliisit...", toimittaja siihen sitten "pelottaako jihadistit?" nuorimies "öö..ei".

WTF??
"Käteen sattuu, polttaa."
"Korostan, että se johtuu vain siitä, että kätesi on nuotiossa. Ei siis mitään syytä huoleen eikä toimenpiteisiin. Sanot vain napakasti, että ei saa polttaa."

sivullinen.

QuoteKohupiirtäjä Lars Vilks kertoo: Tämä olisi pahinta, mitä terroristeille voisi tapahtua

...

- Jos kuvia julkaistaan enemmän, ne kiinnostavat enemmän ja riskit jakautuvat monelle taholle. Pahinta, mitä terroristeille voi tapahtua on se, että heillä olisi liian monta kohdetta. Al-Qaidan tappolistalla on kymmenen kohdetta, eikä niitä voisi olla juuri enempää. Jos kohteita olisi 10 000, lista olisi käyttökelvoton. Listalta ei voitaisi valita ketään.

Sam Harris ehdotti heti Charlie Hebdon hyökkäyksen jälkeen samaa: Jos kaikki lehdet julkaisisivat heti Charlie Hebdon pilakuvia, eivät islamistit voisi kaikkia tappaa. Mutta eihän siitä mitään tullut, vaikka Suomessakin Stubb intoutui olemaan hetken aikaa sananvapauden ritari -- sanoissaan.

"Sananvapaus ja vapaa lehdistö ovat erottamaton osa eurooppalaisia arvoja", pääministeri korostaa.

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/paaministeri-stubbin-surunvalittelut-ranskan-tapahtumien-johdosta

Yksikään lehti ei kuvia tietenkään julkaissut ja näyttelyäkin jouduttiin siirtämään moneen kertaan "turvallisuussyistä". Vilksin ehdotus on siten hyvä, mutta epärealistinen -- sinisilmäinen. Toivonsa laittaminen läpeensä mätään lehdistöön on toivonsa heittämistä. Lehdistösensuurin purkaminen tulee tapahtumaan jollain toisella tavalla. Todennäköisesti se murtuu sosialismin sortuessa omaan mahdottomuuteensa ja menettäessä otteensa kaikesta. Pravda julkaisi ja "pravda" tulee julkaisemaan viimeiseen ilmestymispäiväänsä asti valheita ja vaikenemaan totuudesta. Valheet loppuvat vasta "pravdan" lakattua ilmestymästä. Se on kehityksen kulku.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

nollatoleranssi

En tiedä oliko pilapiirtäjän kutsuminen pelkästään Raatikaisen vai laajemmin perussuomalaisten idea, mutta eipä olisi paljon parempaa tempausta voinut keksiä.

Suomessakin on yritetty rajoittaa sananvapautta erilaisilla vihapuhe, kansankiihotuspykälillä ja rasismi-fasismi-höpötysjutuilla, pelkästään poliittisiin aiheisiin perustuen.

Huvittavasti osassa mediaa kysellään sitäkin, että "Toiko Lars Vilks mukanaan myös Suomeen kansainvälisen terrorismin?". Vilks vastasi todella osuvasti noihin kommentteihin ainakin "Ajankohtaisessa kakkosessa" ja paljon media-aikaa tuli myös YLE-uutisilta.

Tuo ei toisaalta ole ihmeellistä. Onhan kyseessä "ruotsalainen pilapiirtäjä" ja Suomessa media- ja poliittinen keskustelukulttuuri ei ole niin huonossa hapessa kuin Ruotsissa, jossa kaikki väärämieliset pitää hiljentää (ja tuosta puhutaan vielä "avoimena keskustelukulttuurina"?)
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Arvoton

Katsoin mokuttavan Kakkosen Tonpereen PerseMediapoliksesta.

Vilks on rankka äijä. Hänelle on selvää, että muslimeille islam on poliittista, koska muslimeilla maallinen elämä normeineen ja uskonto ovat kietoutuneet keskenään. Minä, Vilks ja kait muutama muu on sitä mieltä, että länsimainen yhteiskunta on KEHITTYNYT eroon uskonnoista ja muusta.

Myanmarissa on sorrettu muslimivähemmistö, jonka aikoinaan britit völjäsivät sinne. YLE muistaa nostaa esiin aina, kun jossain nimenomaan muslimeja sorretaan.

Kattokaa itte.

Edit Ainii, sorry, unohtui sanoa, että minusta taitaa Raatikainen mennä läpi.

nollatoleranssi

Quote from: Sepeteus Hiihtäjä on 14.04.2015, 21:53:21
Kattosko joku muukin ajankohtaisenkatkosen juttua tästä Vilksin vierailusta?

Odotan, että pääsen katsomaan jutun uudestaan areenasta, koska aivoni meni solmuun. Siinä jutussa toimittaja kysyy paikalle tulleelta nuorelta mieheltä, että "pelottaako?" nuorimies vastaa "jännittää tää media, mikä tässä on ja noi poliisit...", toimittaja siihen sitten "pelottaako jihadistit?" nuorimies "öö..ei".

WTF??

Toimittaja kysyi myös jotakin siitä, että "Koetko olevasi vastuussa pilapiirrosten takia tapahtuvista murhista?", johon Vilks vastasi: "En tietenkään. Murhaaja on itse vastuussa teoistaan. Jos olisin niin sekopää, että ampuisin kadulla ihmisiä, niin sitten olisin vastuussa niistä teoista" (ei tarkka lainaus, mutta jotakin tuohon suuntaan).

YLE-uutisen juttu oli paljon neutraalimpi, mutta kumpikin juttu oli hyvää mainosta. Olisihan se tietysti kummallista, että yhteiskunnassa ei voisi suvaita Lars Vilksin kaltaisia henkilöitä, jotka pelkästään tekevät haluamaansa taidetta ja sen seurauksena tulisi järjestelmällisesti tappouhkauksia.
Kriitikon varjo -blogi

nollatoleranssi

Quote from: Arvoton on 14.04.2015, 22:10:36
Myanmarissa on sorrettu muslimivähemmistö, jonka aikoinaan britit völjäsivät sinne. YLE muistaa nostaa esiin aina, kun jossain nimenomaan muslimeja sorretaan.

Kuinka usein tuota aihetta on käsitelty?

Mutta olihan se sinänsä huvittavaa. Eli muslimit olivat joukkoraiskanneet jonkun buddhalaistytön ja tämän seurauksena buddhalaisten sanotaan suuttuneen niin pahasti muslimeille, että heidät piti kaikki viedä eristyksiin omalle alueelleen... Joku saattoi tietysti ajatella, että "Samahan tapahtuisi Suomessa!!! (jos niin annettaisiin tapahtua)".

No Myanmar on hieman eri maa kuin Suomi. Suomessa tuollaisille joukkoraiskaajille sanotaan korkeintaan "Onnea Seuraavan Uhrin Kanssa (ettet jää kiinni)!!!".
Kriitikon varjo -blogi

nollatoleranssi

Quote from: Roope on 14.04.2015, 21:19:51
Höblän kiteytys keskustelutilaisuuden annista: "Lars Vilks: Islam ei ole uhka"

Hbl: Lars Vilks: Islam är inte ett hot 14.4.2015

Suomalaiselle medialle Lars Vilks sanoi islamin olevan täysin suorassa yhteydessä heidän poliittisen vallan kanssa, joten totta kai tuosta voi helposti päätellä sen olevan uhka. Samanlainen uhka, joka kohdistuu Lars Vilksiin itseensä eli on tainnut selvitä muutamasta tappoyrityksestä...?
Kriitikon varjo -blogi

pw

Quote from: Eino P. Keravalta on 12.04.2015, 18:53:20
Raimo taitaa olla jo sen verran iäkäs, ettei ole jaksanut viime vuosina seurata maailman tapahtumia - sen vuoksi kommentointi on aivan täyttä huuhaata.

Edit: Tarkistin asian ja sain tietää, että Raimo on 86-vuotias. Toivomme siis Raimo-papalle leppoisia eläkepäiviä kiikkustuolissa vanhoja Valittuja Paloja lukien.

Juuri noin, Raimon kommentit kannattaa sivuutta olankohautuksella ihan vaan juuri tuon korkean iän takia.

nollatoleranssi

Quote from: Lahti-Saloranta on 12.04.2015, 17:59:17
(http://www.freeimage.us/image-2E60_55279B97.jpg)

Raimo hei.
Mene Kiasmaan niin näet kuinka siellä rienataan ristiinnaulittua Jeesusta. Kiasma on edelleen pystyssä mutta ei olisi jos "taideteos" olisi esittänyt vaikkapa Muhamedia pilsimässä Aishaa.

Muistaakseni Jumalasta ja Jeesuksesta tehtiin kaikenlaisia pilapiirroksia. Mitkä olivat vaikutukset? Ei tapahtunut mitään.
Kriitikon varjo -blogi

Sepeteus Hiihtäjä

Nyt katsoin uudestaan tuon jutun:

Toimittaja: no pelottaako tulla?
Teo Wilska: hieman jännittää, kieltämättä.
T: miksi?
TW: sshh median huomio täs ympärillä ja poliisit ja niinku kaikki tää häslinki.
T: eikö jihadistit?
TW: ööää ei oikeestaan.
"Korostan, että se johtuu vain siitä, että kätesi on nuotiossa. Ei siis mitään syytä huoleen eikä toimenpiteisiin. Sanot vain napakasti, että ei saa polttaa."

tutkimus

Quote from: nollatoleranssi on 14.04.2015, 22:52:48
Quote from: Lahti-Saloranta on 12.04.2015, 17:59:17
(http://www.freeimage.us/image-2E60_55279B97.jpg)

Raimo hei.
Mene Kiasmaan niin näet kuinka siellä rienataan ristiinnaulittua Jeesusta. Kiasma on edelleen pystyssä mutta ei olisi jos "taideteos" olisi esittänyt vaikkapa Muhamedia pilsimässä Aishaa.

Muistaakseni Jumalasta ja Jeesuksesta tehtiin kaikenlaisia pilapiirroksia. Mitkä olivat vaikutukset? Ei tapahtunut mitään.

Viiiuuuhhh....

Siinä lähti juuri kokoomukselta tuhansia ääniä.
Raimo Ilaskivi on välillä esittänyt fiksuja ajatuksia mutta tämä oli hänen fiksun miehen maineensa loppu.

Jokaista hommaan kirjoitettua kommenttia kohti kannattaa kirjoittaa 5 faktoja levittävää kommenttia muihin medioihin jos haluaa että maahanmuuttokriittisyys valtavirtaistuu.

Joutilas

Alla on englantia ymmärtämättömän ja suomea osaamattoman käännös Lars Vilksin avauspuheenvuorosta. En jaksanut oikolukea, enkä tarkistaa virheitä. En ota vastuuta tekemistäni idioottimaisista virheistä.

(5:55) "Minä olen Lauri Vilkas" (suomeksi).

Ensimmäisenä haluan mainita sanan 'pelko'. Pelko on ongelma. Ja se on myös osa 
sananvapauden ongelmaa. Ihmiset ovat peloissaan.

Täällä oleminen tänään on minulle yksi harvoista tilaisuuksista astua esiin ja 
puhua. Viime viikkoina olen pohtinut erästä tärkeää sananvapauteen liittyvää 
asiaa. Se johtuu viimeaikoina saamistani kokemuksista ja se on ollut 
ongelmallinen. Olin menossa helmikuussa puhumaan Ruotsissa Karlstadin 
Yliopistolle. Tilaisuus peruttiin, sillä Yliopisto ei voinut järjestää sitä 
turvallisuusongelmien vuoksi. Turvallisuuspoliisi sanoi kuitenkin, että ongelmaa 
ei ole ja he voivat turvata tilaisuuden. Sitten Yliopistolta sanottiin, että 
tilaisuus aiheuttaisi vaivaa opiskelijoille, sillä kirjasto pitäisi sulkea 
muutamaksi tunniksi. Lopulta opiskelijat, jotka olivat kutsuneet minut, joutuivat 
vuokraamaan tilan, joka maksoi aika paljon ja se piti rahoittaa erikseen. Siinä 
onnistuttiin, mutta tapaus tuo esille ongelman.

(7:29) Kuukautta myöhemmin ongelma oli vielä isompi, kun olin menossa 
paneelikeskusteluun Tukholmassa. Tukholma ei tullut kuitenkaan kysymykseen, sillä 
kukaan ei halunnut minua tiloihinsa. Kun tiloja yritettiin vuokrata ja kun 
selvisi, että Mr. Vilkes tulee esiintymään, vuokraaminen evättiin sillä sitä 
pidettiin liian vaarallisena. Alueella asuvien ihmisten sanottiin pelästyvä, 
joten "ei kiitos". Tai sitten he asettivat järjettömän suuren vuokrahinnan. 
Tilaisuus piti siis siirtää Tukholmasta Upsalaan. Sama toistui Upsalassa. Paikka 
löytyi, mutta taas selvisi, että minä olen tulossa tilaisuuteen ja tilaisuus 
peruuntui. Lopulta he vuokrasivat asuntoauton, jolla ajettiin metsään kaupungin 
ulkopuolelle. Siellä suuren turvallisuusmiehityksen ympäröiminä pidimme 
paneelikeskustelun. Sellaiset ovat olosuhteet, joten sen vuoksi olen erittäin 
otettu, että saan olla täällä tänään ja olen iloinen, että joku päätti tehdä 
tämän aloitteen.

(8:40) On myös huomattavaa, että oikean siiven puolueet ovat enemmän 
kiinnostuneita sananvapaudesta kuin esimerkiksi vasemman siiven puolueet. 
Sanoisin myös, että jos vain on mahdollista saada kerättyä ääniä nostamalla esiin 
sananvapausasioita, niin se on vain erittäin hyvä, sillä se on asia joka varmasti 
saa huomiota. Ja juuri siitä aion puhua nyt muutaman sanan.

(9:13) Kuten mainitsin, puhumme pelosta. Luin muutama viikko sitten erään miehen 
kommentointia tilanteestani. Hän sanoi, että mitään ongelmaa ei ole, sillä vain 
vähän ihmisiä on tapettu. Esimerkiksi liikenneonnettomuuksissa kuolee 
huomattavasti enemmän ihmisiä. Tuollaisella logiikalla, emme tarvitsisi 
esimerkiksi poliisia. Miksi minä tarvitsisin poliisisuojelua, sillä jos minut 
tapetaan, niin silloinhan vain yksi ihminen kuolee. Se on siis erittäin 
valikoivaa. Ihmisiä kuolee muutenkin. Minulle siis on paljon vaarallisempaa olla 
liikenteessä kuin olla täällä tilaisuudessa.

Jos joitain ihmisiä tapetaan täällä, niin ei se paljoa lohduta sanoa, että he 
olisivat voineet kuolla liikenteessäkin ja se on itse asiassa paljon 
vaarallisempaa.

Tuolla tavoin suhteutetaan ajatus siitä, miten ihmisiä pitäisi suojata 
sananvapaudesta puhuvia ihmisiä.

(10:32) Yksi asia tuli minulle erittäin selväksi. Tarvitsemme jonkinlaisen paluun 
perusasioihin. Meidän pitää opettaa ihmisille mitä on sananvapaus. Vaikuttaa 
siltä, että nykypäivänä sillä on jonkinlainen piiloagenda. Se ollaan politisoitu. 
vasemmisto ei kunnioita sitä kovinkaan paljon, sillä heidän mukaansa oikeistolla 
on sananvapaudessa piiloagenda ja puhuessaan sananvapaudesta, he puhuvatkin 
jostain muusta. Ja niin sananvapaus muuttuu poliittiseksi. Pitää kuitenkin pitää 
mielessä että me tarvitsemme sitä. Demokratia tarvitsee sananvapautta.

Jos joku sanoo, että sananvapaudella pitää olla rajat, ollaan siirrytty 
vaaralliselle vyöhykkeelle keskustelussa. Yksi asia, mistä minua ollaan syytetty 
on, että minun töitäni ollaan yhdistetty ihmisten tappamiseen. Olenko minä siis 
syyllinen?

Siitä ollaan keskusteltu paljon Ruotsissa viimeviikkoina. Olin yllättynyt, että 
jopa poliitikot. Ymmärrän, että tavalliset ihmiset eivät ajattele paljon 
sananvapautta. He ajattelevat, että "sananvapaus on hyvä, mutta sillä pitää olla 
jonkinlaiset rajat. Ihan kaikkea ei pitäisi saada sanoa ja pitää olla kohtelias." 
Sen voi kyllä ymmärtää. Kyseessä on vain opetuksellinen asia.

Mutta myös näkyvässä asemassa olevat poliitikot sanovat samalla tavalla. 
Vaikkapa, että "totta kai sananvapaus on hyvä, mutta se Vilks vain jatkaa ja 
jatkaa ja niin ei pitäisi tehdä"

(12:27) Tuosta jatkamisesta minulla on pari asiaa sanottavani. Ensinnäkin, 
jatkaessaan ihminen käyttää edelleen vain sananvapauttaan ja ihmisellä on oikeus 
jatkaa niin paljon kuin vain huvittaa. Jos vaikka haluat kritisoida jotain 
poliittisissa ympyröissä, voit jatkaa kritisoimista niin pitkälle kuin haluat. 
Kukaan ei tapa sinua sen vuoksi tai uhkaa sinua jotenkin. Ja varsinkaan niin ei 
sanota, että jos jatkat kritisointia, niin me menemme ja tapamme ihmisiä 
kaduille. Ja sitten sinä tunnet olevasi syyllinen. Tämä on vain yksi absurdi tapa 
asettaa nämä asiat rinnatusten.

(13:07) Toisekseen, on vain huhu, että jatkan tätä, koska olisi jonkinlainen 
projekti. Voin näyttää yhden kuvan. (Näyttää kuvan.) Tämä on maailman suurin 
liikenneympyräkoira, jonka tein Telleborgiin 2007. Ennen kuin kaikki tämä 
tapahtui.

Täällä on muutamia esimerkkejä liikenneympyräkoirista, joita meillä on ympäri 
Ruotsia. Se on asia, jota on vaikea ymmärtää, ellet elä Ruotsissa. Kun tästä 
asiasta tuli kansainvälinen, minun piti selitellä näitä moneen kertaan. Miten 
esimerkiksi japanilainen journalisti ymmärtää liikenneympyräkoirat? Miten sen voi 
selittää?

(14:20) (Näyttää uuden kuvan) Tein tämä kuvan kommenttina tanskalaisiin 
karrikatyyreihin, tunnette varmaan ne. Tämä kuva julkaistiin blogissani. Siinä on 
profeetta Muhammed ja H.C. Andersson kävelyllä ja he ovat matkalla Tuborgin 
panimoon Kööpenhaminassa. Kyseessä on siis ystävällinen tapaaminen kahden eri 
kulttuurista tulevan kulttuuripersoonan välillä. Tämä ja muutama muu kuva oli 
esillä suuressa näyttelyssä Oslossa ja ne eivät herättäneet mitään reaktioita.

(15:20) Sitten osallistuin näyttelyyn tässä melko pienessä paikassa (näyttää 
kuvan). Heillä on joka vuosi näyttelyitä, joilla on melko yksinkertaiset teemat. 
Teema, johon minä osallistuin oli "koira taiteessa".

Tässä on se kuuluisa kuva (näyttää kuvan). Tämä on vaarallisin ja uhkaavin asia 
joka hermostuttaa monia ihmisiä. Taiteilijana en ollut erityisen sekaantunut 
asioihin. Olin vain kiinnostunut osallistumaan keskusteluun tanskalaisista 
karrikatyyreistä. Muuten olin täysin ulkopuolinen keskusteluista esimerkiksi 
islamista ja siihen liittyvistä ongelmista. Minulle liikenneympyräkoirat ja 
tanskalainen keskustelu olivat sama asia, joten tein tällaisen yhdistelmän ja 
lähetin sen näyttelyyn ja siinä kaikki. Yleensä mitään ei tapahdu ja tällaiset 
kuvat eivät aiheuta ongelmia. Mutta kuten tiedätte niin ei käynyt tällä kertaa.

(16:40) Seurasi paljon protesteja. Ihmiset eivät protestoineet näyttelyä vastaan 
sillä kuvia ei koskaan laitettu siellä esille. Ne sensuroitiin. Julkisuus kuville 
tuli median välityksellä. Protestit oltiin osoitettu mediaa vastaan. Kuvat 
julkaistiin eräissä Ruotsin suurimmista lehdistä, Aftonbladetissa ja Dagens 
Nyheterissä. Kukaan ei reagoinut siihen. Mutta sitten pieni sanomalehti, Nerikes 
Allehanda, julkaisi kuvan tekstin kanssa, joka käsitteli sananvapautta. 
Erinomainen teksti. Kiinnostava ja asiayhteydellinen.

(17:42) Ongelma on se, että on ihmisiä, ketkä eivät lue tekstiä. He eivät ymmärrä 
keskustelua yleisellä tasolla liittyen yhteiskuntaa ja demokratiaan. He vain 
näkevät kuvat ja ajattelevat, että heitä loukataan ja he alkavat protestoida. 
Totta kai saat protestoida, kuten tämä kaveri tässä kuvassa. (Viittaa kuvaan.) 
Täällä on muitakin ihmisiä osallistumassa tähän protestiin. Nämähän ovat vain 
demokraattisia keinoja.

Se ei riittänyt näille ihmisille, vaan he ottivat yhteyttä Lähi-itään. Sitten 
asiat alkoivat eskaloitua. Yhtäkkiä mielenosoituksia oli Pakistanissa, 
Bangladeshissa ja Iranin presidentti antoi aiheesta lausunnon. Lopulta Al-Qaida 
huomasi, että tämä on kiinnostava asia. Asiasta oli tullut niin tunnettu, että he 
pystyivät hyödyntämään sitä strategisesti.

Siten he pystyvät rajoittamaan sananvapautta. Heidän pitää valita ainoastaan 
yksittäinen kohde tai vain muutama kohde ja sitten painostaa heitä - ja siten he 
saavat kaikki hiljaiseksi.

Voitte katsoa minua ja huomata, että erotun joukosta. Toimin varoituksena kaikille 
täällä: jos teette saman kuin minä, joudutte samaan tilanteeseen. Ja pelkästään 
tulemalla samaan tilaan kanssani, olette vaarassa, sillä joku voi tehdä terrori-
iskun ja ympärilläni olevat ihmiset voivat kuolla. Joten minä olen siis 
vaarallinen.

Siten terrori toimii. Siten vaiennetaan ihmisiä ja aiheutetaan itsesensuuria.

(19:46) Pitää myös huomata, että media on osallisena. Mitä voit tehdä median 
edustajana, kun tällainen uhka on päällä? Terroristit ovat hyvin tietoisia, että 
media on aktiivinen toimija jota pitää ojentaa, joten uhka koskee myös mediaa.

Useimmat tiedotusvälineet, ainakin Ruotsissa, parantavat toimistojensa 
turvallisuutta. He tekevät uusia sisäänkäyntejä ja tekevät asioita hankalammiksi. 
He käyttävä paljon rahaa turvallisuuteen. He pyrkivät välttämään kiistanalaisia 
aiheita.

(20:46) Meidän pitää miettiä erästä asiaa. Sananvapaus on yksinkertainen asia. 
Jos haluat käyttää sananvapauttasi, on keskeistä, että sinun pitää olla loukkaava 
ja provokatiivinen. Se on se juttu, pitää haastaa muita. Pitää haastaa 
auktoriteetteja, jotta se reagoi. Siihen ei voida vastata väkivallalla. Ja jos 
joku joskus vastaa väkivallalla, sitä ei voi mitenkään puolustaa.

(21:35) Yksi asia työssäni on se, että usein sanotaan, että minä jatkan ja jatkan 
ja jatkan ja että olisin jotenkin pakkomielteinen. Ongelma on siinä, että en ole 
juurikaan tehnyt mitään tämä piirroksen jälkeen. Se mitä on tapahtunut on, että 
useampi ihminen on yrittänyt järjestää tappamiseni tai hyökännyt kimppuuni. Aina 
kun niin tapahtuu, media tietenkin nostaa minut taas esille ikään kuin olisin 
tehnyt taas jotain. Oikeasti en ole tehnyt muuta kuin olen uhri. Joten minua 
syytetään siitä, että minä olen se, joka jatkaa ja loukkaa ihmisiä. Lisäksi näitä 
tapahtumia pidetään jonkinlaisena argumenttina sananvapautta vastaan.

(22:46) Lopuksi haluaisin palata vielä muutamaan asiaan. Sananvapautta pitää 
arvioida, mikä on tavallaan tarpeellista, jotta siitä voidaan käydä syvällistä 
keskustelua. Meidän pitää muistaa että sananvapaus on laillista niin kauan kun se 
on laillista, joten sitä voidaan käyttää. Pitää myös miettiä laatua. Jotkut asiat 
ovat mielenkiintoisempia kuin toiset. Jos pitää arvioida sananvapauden laatua, 
pitää aina muistaa konteksti.

Paras esimerkki tästä on suomalainen taiteilija, Ulla Karttunen, joka teki 
muutama vuosi sitten projektin pedofiliasta. Siitä miten helppoa oli löytää kuvia 
internetistä. Se oli kriittinen taideprojekti pedofiliasta. Hän löysi kuvia 
helposti internetistä ja hän esitti niitä kuvia taiteellisessa muodossa 
helsinkiläisessä galleriassa. Hän kritisoi tilannetta, sillä hän oli erittäin 
huolissaan.

Mitä tapahtui? Suomalainen poliisi ratsasi näyttelyn ja häntä (Ullaa) syytettiin 
pedofiliasta, sillä hän näytti pedofiilisiä kuvia. Hän hävisi oikeudessa ja hänet 
tuomittiin pedofiliasta.

(24:34) Tietenkin, jos vain katsotaan kuvaa ja unohdetaan konteksti, voidaan 
todeta, että tämä kuva on pedofiilinen. Jos oltaisiin otettu huomioon konteksti, 
olisi ollut itsestään selvää, että kyseinen taideteos oli kriittinen projekti.

Nykyään olemme tilanteessa, että kuka tahansa voi katsoa jotain tiettyä kohtaa ja 
todeta että "nyt minua loukattiin". Se riittää. Kontekstia ei tarvitse ottaa 
huomioon.

Se, että osaa ymmärtää, miksi jokin asia on hyväksyttävää sananvapauden kannalta, 
on myöskin laadullinen tekijä. Tämän rajankäynnin kanssa pitää olla varovainen.

(25:30) Olen itse omalta osaltani törmännyt samaan ilmiöön. "Miksi Vilks tekee 
tällaista? Hän varmaan vihaan islamia ja muslimeja. Hänellä on pakkomielle heidän 
jahtaamisestaan. Hänellä on yhteyksiä ääriliikkeisiin." Nuo ovat vain 
fantasioita. Heidän ei tarvitse tehdä perinpohjaista tutkimusta.

Tämä toimii yhteenvetona siitä, mitä yritän sanoa: ihmisille pitää opettaa mitä 
on sananvapaus. Heille pitää opettaa säännöt, jotka vallitsevat kun 
sananvapaudesta puhutaan. Tämä pitää ottaa vakavasti, sillä tässä on ongelma. Ei 
voida vaan sanoa, että "meillä on sananvapaus, mitään ei tarvitse tehdä ja kaikki 
on OK", sillä on ilmiselvää, että niin ei ole.

Pitää myös korostaa, että jos tässäkin tilaisuudessa tarvitaan kaikki nämä 
ympäröivät poliisit, niin jonkun on oltava vialla sananvapaudessa. Kiitos.

Jepulis

Quote from: Joutilas on 15.04.2015, 01:21:51
Alla on ...
...Pitää myös korostaa, että jos tässäkin tilaisuudessa tarvitaan kaikki nämä 
ympäröivät poliisit, niin jonkun on oltava vialla sananvapaudessa. Kiitos. [/i]
Varsinkin kansan rahoilla sikailevien Ylen toimittajien pitäisi lukea koko kirjoitus ajatuksen kanssa ja miettiä omaa tekemistä - ja hävetä silmät päästään.

Samaa itsetutkiskelua suosittelen Eero Heinäluomalle ja Seppo Tiitiselle. Em. Vilksin puheesta heijastuu miten ajankohtaisen tärkeällä asialla herra oli tällä kertaa käymässä. Suomen asiat ovat jo nyt erittäin heikolla tolalla. Ääriaineksen - lue islamin ääriaineksen - Suomeen pääsy pitää torjua.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Possumi

Kuten Sam Harris (ja moni muu) on sanonut - sananvapauden voisi pelastaa ja loukkaantumis-uhkailut käytännössä lopettaa hyvin yksinkertaisella teolla:

Suurin osa maailman lehdistä julkaisisi nämä 'pilakuvat' - tekisivät niistä arkipäivää - ja vesittäisivät että ketään yksittäistä toimittajaa tai lehteä voitaisi uhkailla.

MUTTA EI - SAATANAN MUNATTOMAT 'JOURNALISTIT' !  >:(

Blanc73

Olipas YLEn toimittelija eilen kovin tuohtuneen oloinen Ajankohtaisessa Kakkosessa. Vilksiltä ja Persulta tivasi kovinkin sinnikkäästi että miksi muslimeita pitää loukata näinkin verisesti. Kehtasi vielä kysyä Vilksiltä että onko hän omasta mielestään syyllinen Kööpenhaminan ampumavälikohtaukseen? Taattua YLE tasoa. Yksi kaikkien ja kaikki muslimien puolesta.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Tuomas3

^ Vähän epäilinkin, että muslimien terrori-iskut ja murhat pistetään ennemmin tai myöhemmin persujen syyksi. :D

Sepeteus Hiihtäjä

Quote from: Sepeteus Hiihtäjä on 14.04.2015, 22:53:25

Lainasin itseäni, koska ihan muuten vaan googlasin tuon Teo Wilskan ja tuli HS:än juttu vastaan samasta tilaisuudesta ja siellä kirjoitetaan Wilskan sanoneen näin:

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305946298756

QuoteTilaisuuteen osallistui myös lukiolainen Teo Wilska, 18. Tilanne vaikutti hänestä aluksi pelottavalta.

"Kyllähän se pelotti tulla tänne, mutta kun näkee kaikki nämä poliisit, tulee kyllä rauhallisempi mieli", Wilska sanoi.

Taikakaulin

QuoteLars Vilks sananvapaudesta: Jos valtaapitäviä ei voi kritisoida, eivät yhteiskunnat kehity (video)

Taide on aina ollut provokatiivista, ja sen keinoin on voitava rikkoa sosiaalisten normien rajoja. Näin arvioi taiteilijaprofessori Lars Vilks Suomen Uutisille antamassaan haastattelussa. Hänen mukaansa poliittisesti korrekti taide voi toimia korkeintaan opetusmateriaalina.

Hän ei ole erityisen huolissaan siitä, että ihmiset loukkaantuvat provosoinnista.

– Ihmiset loukkaantuvat, jos heidän mielipiteitään epäillään. Monet kuvittelevat, että heillä on ratkaisu kaikkiin maailman ongelmiin, ja kun tämä kyseenalaistetaan, he suuttuvat, Vilks kuvaa.

Vilks on tunnettu sananvapauden puolustaja, ja hän kuvailee sen merkitystä seuraavasti: Jos halutaan kehittää yhteiskunnassa vallitsevia oloja, on voitava kyseenalaistaa vallitsevat olot ja nykyiset vallankäyttäjät. Nämä kuitenkin haluavat pitää vallastaan kiinni. Jos heitä ei voi kritisoida, ei synny muutoksiakaan. Sananvapautta tarvitaan, jotta yhteiskunnalliset muutokset olisivat ylipäätään mahdollisia.

Vilksin Suomeen kutsunut kansanedustaja Mika Raatikainen (ps) tukee vieraansa näkemyksiä. Hän pitää sananvapautta demokratialle välttämättömänä. Samoin tekee teologian tohtori Arto Luukkanen (ps.).

– Demokratia voi elää vain, jos sananvapaus vallitsee. Nämä kaksi kulkevat aina käsi kädessä, Luukkanen kuvailee.

https://www.suomenuutiset.fi/lars-vilks-jos-valtaapitavia-ei-voi-kritisoida-eivat-yhteiskunnat-kehity/

Linkin takaa löytyy Lars Vilksin haastattelu. Turkkila toimii haastattelijana ja haastattelukielenä on englanti.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Ink Visitor

SANANVAPAUS JA PELKO

Suomessa on viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana sananvapauden rajoja
kavennettu ja olemme tavallaan palaamassa suomettumisen aikaan. Ero
Kekkosen aikaan on kuitenkin huomattava, sillä nykyisin poliittinen
tarkoituksenmukaisuus on estänyt rehellisesti sanomaan asiat
suomalaiseen tapaan. Poliittinen "jargon" on Suomessa pidättäytymistä
puhumasta suomalaisista arvoista ja maahanmuuton aiheuttamasta
vaikenemisen kulttuurista. Rikoksen tapahduttua ja rikollisen ollessa
kantaväestöön kuuluva, poliisi nopeasti ilmaisee "syyllisen"
henkilöllisyyden, vaikka kyseessä on vasta epäilty. Rikoksen tai
rikoksien tekijän ollessa ensimmäisen tai toisen polven maahanmuuttaja,
ainoastaan sosiaalinen media mahdollistaa rikoksentekijöiden tunnistamisen.

Sananvapaus on eräs toimivan demokratian takaamista perusoikeuksista.
Suomen Eduskunnan on aina turvattava sananvapauden oikeus. Taiteilija
Vilksin vierailun yhteydessä Eduskunnassa esille tullut todellinen
"kähmintä" oli jälleen esimerkki pelon ilmapiirin kasvamisesta
yhteiskunnassamme. Seppo Tiitisen ja Eero Heinäluoman toimet estää
kansanedustaja Mika Raatikaisen järjestämä puhetilaisuus Eduskunnan
turvallisissa tiloissa, oli poliittinen kannanotto ja erittäin
harkitsematon sellainen. Taitelija Vilksin vierailu on merkittävä avaus
suomalaiseen keskusteluun Islamin ja sionismin merkityksestä
länsimaiselle sananvapaudelle ja kansalaisyhteiskunnalle.

Suomessa vaalien 2015 jälkeen on aloitettava yhteiskunnallinen
keskustelu todellisista maahanmuuton aiheuttamista ongelmista,
sananvapauden rajoittaminen ja pelon lietsominen kantaväestössä ovat
eräitä niistä. Sananvapauden merkitys on kaiken yhteiskunnallisen
vaikuttamisen perusta. Suomalaisen on voitava luottaa valittujen
edustajiensa arvostelukykyyn ja rehellisyyteen puolustaa kansalaisen
perusoikeuksia, kuten sananavapaus.

Runo K. Kurko
puheenjohtaja

http://nra.fi/puheenjohtajalla-on-asiaa-80/
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Roope

Sen sijaan, että Svenska Yle olisi esittänyt Lars Vilksin haastattelun, piti lähteä aina Barcelonaan Pohjois-Espanjan Pamplonaan asti tapaamaan ruotsalaista sarjakuvataiteilija Charlie Christenseniä, jonka mukaan Ruotsin ongelmana onkin natsismi.

Quote- Ruotsidemokraatit, kuten Perussuomalaisetkin, on puolue, jolla on rasistiset ja natsistiset juuret. Se on pitkään ollut ainoa puolue, joka puhuu maahanmuuttajakysymyksistä, mikä tarkoittaa, että koko keskustelua maahanmuuton rajoituksista on käyty rasistisesta näkökulmasta. (käännös)
Svenska Yle: Arne Anka och yttrandeansvaret 15.4.2015

Christensen puhui haastattelussa myös sananvapauteen liittyvästä vastuusta, joka hänen mukaansa velvoittaa olemaan piirtämättä profeettoja, koska sellainen satiiri loukkaa.

Sananvapauteen liittyvä vastuu on mielenkiintoinen kysymys siinäkin mielessä, että kun tuo sama haastattelu näytettiin televisiossa, nettijutusta poiketen Christensen ei viitannut Ruotsidemokraattien natsijuurista puhuessaan Perussuomalaisiin (eikä muuten rasismiinkaan), vaan se näyttää olleen toimittaja Ida Henriksonin oma pikku lisäys.

tutkimus

Quote from: Roope on 16.04.2015, 21:07:58
Sen sijaan, että Svenska Yle olisi esittänyt Lars Vilksin haastattelun, piti lähteä aina Barcelonaan asti tapaamaan ruotsalaista sarjakuvataiteilija Charlie Christenseniä, jonka mukaan Ruotsin ongelmana onkin natsismi.

Quote- Ruotsidemokraatit, kuten Perussuomalaisetkin, on puolue, jolla on rasistiset ja natsistiset juuret. Se on pitkään ollut ainoa puolue, joka puhuu maahanmuuttajakysymyksistä, mikä tarkoittaa, että koko keskustelua maahanmuuton rajoituksista on käyty rasistisesta näkökulmasta. (käännös)
Svenska Yle: Arne Anka och yttrandeansvaret 15.4.2015

Christensen puhui haastattelussa myös sananvapauteen liittyvästä vastuusta, joka hänen mukaansa velvoittaa olemaan piirtämättä profeettoja, koska sellainen satiiri loukkaa.

Sananvapauteen liittyvä vastuu on mielenkiintoinen kysymys siinäkin mielessä, että kun tuo sama haastattelu näytettiin televisiossa, nettijutusta poiketen Christensen ei viitannut Ruotsidemokraattien natsijuurista puhuessaan Perussuomalaisiin (eikä muuten rasismiinkaan), vaan se näyttää olleen toimittaja Ida Henriksonin oma pikku lisäys.

Jos asia meni noin eli toimittaja Ida Henrikson itse natsittelee perussuomalaisia niin silloinhan kyseisen toimittajan kuuluisi saada potkut.

Uskomatonta vihapuhetta persuja kohtaan ja persujen vainoamista Ida Henriksonilta.

Jokaista hommaan kirjoitettua kommenttia kohti kannattaa kirjoittaa 5 faktoja levittävää kommenttia muihin medioihin jos haluaa että maahanmuuttokriittisyys valtavirtaistuu.

Saturoitunut

Charlie Christenseniäkin saattaisi ehkä kiinnostaa se, että joku kelmi laittaa hänen suuhunsa sanoja edistääkseen omaa agendaansa -- että joku konna näkee hänet vain käyttökelpoisena käsinukkena.

Roope

Quote from: Saturoitunut on 16.04.2015, 23:32:27
Charlie Christenseniäkin saattaisi ehkä kiinnostaa se, että joku kelmi laittaa hänen suuhunsa sanoja edistääkseen omaa agendaansa -- että joku konna näkee hänet vain käyttökelpoisena käsinukkena.

Ei tosiaankaan kiinnosta, paitsi korkeintaan siten, että olisi valehtelusta ylpeä. 70-luvun ruotsalaisvasemmistolaisuuden lapsi:

Svenska Yle: Anka mot nazism 27.1.2015

nollatoleranssi

Quote from: Sepeteus Hiihtäjä on 15.04.2015, 09:00:15

Tuossahan videolla Lars Vilks kertoo mielenkiintoisia tarinoita. Kummallisesti suomen kielinen tekstitys puuttuu videolta...

"Taitelijat edustavat lähes kaikki vasemmistoa, mutta ovat samalla poliittisesti korrekteja. Eivätkä uskalla provosoida ketään".

Sama ongelma on nykyisin Suomessa. Taitelijat eivät uskalla olla kuin yhtä mieltä asioista. Provosointi on näennäistä. Se on takkumaista perussuomalaisten ikkunoiden rikkomista, koska se on "poliittisesti korrekti tapa" osoittaa mieltään.

---

"Me osoitamme kunnioitusta murhaajalle, mutta syytämme uhria".

Kuinka monissa rikosjutuissa tämäkin on näkynyt Suomessa? Hyvin moni on myös esim. syyllistänyt pilapiirtäjiä siitä, että he joutuvat tappoiskujen kohteeksi. Toisin sanoen jos kirjoitat tai piirrät jostakin jotakin väärää, niin sinut voisi aivan surutta tappaa(?).

---

"Oikeisto seisoo demokratian ja sananvapauden puolella".

Tämäkin on näkynyt Suomessa, jossa sananvapautta on tietoisesti haluttu rajoittaa vihapuheen nojalla. Suomessa tässä ovat kunnostautuneet monet puolueet, mutta lähtökohtaisesti ajattelua ovat tukeneet vasemmistopuolueet ja RKP (joka on oikeistopuolue, mutta hyötyy yhtä paljon vasemmiston tuesta kuin vasemmistopuolueet RKP:n tuesta niin rahallisesti kuin poliittisesti, joten kannattavat samoja aiheita).

Sananvapaustilanne on kuitenkin Suomessa jopa yllättävän avoin, vaikka valtamedia on hyvin poliittisesti sitoutunut tiettyyn aatemaailmaan.

Tuo on oikeastaan yllättävää, koska Suomessa on ollut suomettumisen historiaa jne., mutta Suomessa ei ole perinteisesti salattu oman maan ongelmia ja niiden käsittelyä julkisesti, joka saattaa vaikuttaa siihen miksi asioista uskalletaan puhua avoimemmin.

---

"Vasemmistolla on pakkomielle monikulttuurisesta yhteiskunnasta".

Tämä suuntaus näkyy entistä selvemmin Suomessakin, jossa vasemmisto on ottanut ykkösprioriteetiksi maahanmuuttajat ja heidän tukemisensa. Monikulttuurisuutta pidetään jonkinlaisena itsearvona ja tulijoiden määrä on tärkeämpi kuin heidän sopeutumisensa tai oman maan ongelmat.
Kriitikon varjo -blogi

Taikakaulin

Quote from: Sepeteus Hiihtäjä on 15.04.2015, 09:00:15
Quote from: Sepeteus Hiihtäjä on 14.04.2015, 22:53:25

Lainasin itseäni, koska ihan muuten vaan googlasin tuon Teo Wilskan ja tuli HS:än juttu vastaan samasta tilaisuudesta ja siellä kirjoitetaan Wilskan sanoneen näin:

QuoteTilaisuuteen osallistui myös lukiolainen Teo Wilska, 18. Tilanne vaikutti hänestä aluksi pelottavalta.

"Kyllähän se pelotti tulla tänne, mutta kun näkee kaikki nämä poliisit, tulee kyllä rauhallisempi mieli", Wilska sanoi.

Tuo Wilska käyttäytyi muutenkin tuolla tilaisuudessa ainakin poliisien huomiota herättävästi. Jossain vaiheessa poliisit meinasivat lähteä jo estämään tuon kaverin aikeita lähestyä puhujalavaa, mutta Wilska halusikin mennä istumaan vain lähemmäs stagea ilman sen suurempia taka-ajatuksia ilmeisesti.

Lopussa kun lähdettiin pois, niin poliisit pyysivät Wilskaa vielä sivummalle "tules käymään vähän täällä". Ilmeisesti hänelle oli luvassa nuhtelua ja kiperiä kysymyksiä liittyen käytökseensä.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

DuPont

Kiitokset Vilksin puheen käännöksestä, tuo on homma-toimintaa!