News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

GALLUP: Mikä on edellinen kannattamasi puolue?

Started by Tragedian synty, 27.03.2015, 18:57:45

Previous topic - Next topic

Mikä on edellinen kannattamasi puolue?

Kokoomus
59 (30.4%)
SDP
11 (5.7%)
Perussuomalaiset
36 (18.6%)
Keskusta
10 (5.2%)
Vasemmistoliitto
13 (6.7%)
Vihreät
28 (14.4%)
RKP
1 (0.5%)
Kristillisdemokraatit
5 (2.6%)
Muutos 2011
3 (1.5%)
muu
11 (5.7%)
en kannattanut mitään puoluetta
17 (8.8%)

Total Members Voted: 194

Tragedian synty

Hommalla järjestettyjen puoluegallupien mukaan noin 70 prosenttia kannattaa Perussuomalaisia, noin 10 prosenttia Muutosta ja loput melko tasaisesti muita puolueita. Tässä kyselyssä kartoitetaan sitä, mistä suunnista hommalaiset ovat löytäneet nuivaan (tai sitten ei) liikkeeseen: mitä puoluetta kannatit ennen kuin ryhdyit kannattamaan sitä puoluetta, jota nyt kannatat? Kertomukset puoluekannan muutoksesta ovat tervetulleita.

Itse olin Kokoomuksen kannattaja ennen kuin keväällä 2010 asetuin Perussuomalaisten tueksi. Koin sen todellisena valaistuksena, jonka sai aikaan Jussi Halla-ahon blogin lukeminen ja ehkä jossain määrin myös eurokriisin alkaminen. Silloin ymmärsin, että myös Kokoomuksen politiikka perustuu kapeakatseiseen idealismiin. En onneksi ennättänyt äänestää kertaakaan ennen kyseistä valaistumista. Kokoomusta ennen puolestaan kannatin Kristillisdemokraatteja, joka oli ensimmäinen suosikkipuolueeni poliittisen heräämiseni jälkeen.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Kyklooppi

Nöyryytän itseni kertomalla tässä että olen monissa vaaleissa
äänestänyt Kansallista Kokoomusta.
Mutta vetoan tässä nyt pyhän kirjan tekstiin
evankeliumi luukkaan mukaan 23 näin pääsiäisen lähellä.
Isä anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.
En minäkään tiennyt.
Ihmisjäte.

Supernuiva

Pitäisikö vaihtoehtoina olla myös:

-en äänestänyt järkevän vaihtoehdon puuttumisen vuoksi
-olin äärimmäisen liikkuva äänestäjä (esim. kuntavaaleissa yksi puolue, eduskuntavaaleissa toinen ja eurovaaleissa kolmas).

Tragedian synty

Quote from: Supernuiva on 27.03.2015, 19:10:54
Pitäisikö vaihtoehtoina olla myös:

-en äänestänyt järkevän vaihtoehdon puuttumisen vuoksi
-olin äärimmäisen liikkuva äänestäjä (esim. kuntavaaleissa yksi puolue, eduskuntavaaleissa toinen ja eurovaaleissa kolmas).

Kiitos terävästä huomiosta. Lisäsin mielestäni kattavan vaihtoehdon "en kannattanut mitään puoluetta".
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Aukusti Jylhä

Virheitä on tullut tehtyä, ja äänestettyä vihreitä. Ennen vihreitä äänestin vasemmistolaisia.

Synninpäästön olen jo suorittanut sille varatussa ketjussa, joten ei tästä sen enempää. Edelleen vähän harmittaa kyllä....
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Alaric

Mainio gallup, ihan mielenkiintoista saada tietää muidenkin hommalaisten äänestystaustoja näin kootusti.

Monien vastanneiden tapaan kokoomus on ollut äänieni saajana ennen nuivempia aikoja. Äänestin ensimmäistä kertaa eurovaaleissa 2004, muistaakseni jotain kokoomuksen suht järkevää ehdokasta, joka ei mennyt läpi. Siitä eteenpäin kunnallisvaalit 2004 (en muista ketä äänestin) ja eduskuntavaalit 2007 (Petteri Orpo) menivät myös kokoomuksen kelkassa. Noiden kunnallisvaalien jälkeen mielipiteisiini alkoi hiipiä salakavalaa rassismia ja maahanmuuttokriittisyyttä, mutta en siltikään äänestänyt PS:ää eduskuntavaaleissa, koska pidin puoluetta vielä melko epävarmana vaihtoehtona ja ajattelin, että kokoomuksesta voisi olla johonkin.

Tajusin kuitenkin 2008 kunnallisvaaleihin mennessä, että PS:n pitää saada näkyvyyttä, jotta maahanmuuttoasioistakin puhuttaisiin ja annoin sitten ääneni Heikki Luodolle. Siitä seuraavissa vaaleissa äänet ovat menneet Sampo Terholle, Heikki Luodolle ja Jussi Halla-aholle. En ole katunut, vaikka puolue ei ihan edustakaan omia liberaalimädättäjä-mielipiteitäni joissain asioissa.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

miheikki

SMP. Suomen maaseudun puolue. Parikymppisenä pääsin ensimmäisen kerran äänestämään. Kyseessä oli presidentinvaalit vuonna 1994. Äänestin vaaleissa Sulo Aittoniemeä (ei tullut valituksi). Totesin kansanvallan toimimattomaksi ja jätin äänestämisen vuoden 2011 eduskuntavaaleihin saakka. Törmäsin Scriptaan ja Homma-foorumiin vuonna 2010, josta lähtien olen äänestänyt jokaisessa vaalissa.

Opiskeluaikoina oli jollain luennolla jotain galluppia puolueista. Ilmoitin kannattavani vihreitä, koska tytötkin kannatti niitä.
One man with a gun can control 100 without one.
-Vladimir Lenin

guest12632

Komppaan Alaricia, mielenkiintoinen gallup! Olen itse äänestänyt liberaaleja, demareita ja vasemmistoliittoa. Jälkimmäistä eniten.

Vuonna 2011 tuli jytky ja sitä seuraavat hallitusneuvottelut. Mielestäni kansan tahto sivuutettiin törkeästi, kun persuja ei otettu hallitukseen, joten puolue sai sympatiani. Seuraavaksi vasemmistoliitto käänsi takkinsa, kun oli mukana myöntämässä Kreikalle tukipakettia. Päätin, etten enää ikinä äänestä heitä. Siitä lähtien olen äänestänyt persuja aina kun mahdollista.

Olen myös viimeisen neljän vuoden aikana muuttunut liberaalista huomattavasti arvokonservatiivisempaan suuntaan. Vasemmiston maailmanhalauslinja on ajanut minut todella kauas heistä. En ole perussuomalaistenkaan kanssa samoilla linjoilla kaikissa kysymyksissä, mutta oikeastaan minulla ei ole vaihtoehtoja, koska mikään muu puolue ei ole Suomen puolella (pl. Muutos).

Hamsteri

En äänestänyt ennen vuoden 2008 kuntavaaleja, koska demokratia on vain mediaaniälykkyyden omaavien diktatuuri. Aloin kuitenkin vaivaantumaan äänestyskoppiin tukeakseni Halla-ahoa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Noottikriisi

Ensimmäiset vaalini olivat presidentinvaalit 1978. Harmikseni en muista äänestinkö Veikko Vennamoa (SMP) vai Eino Haikalaa (SKYP). Saatoin kallistua Haikalan puoleen koska hän oli tuolloin tilastotieteen professorina samassa talossa jossa minä aloittelin opintojani.
Vuoden 1982 presidentinvaaleissa äänestin Jan-Magnus Janssonia (RKP).

1980-luvun muissa vaaleissa äänestin vaihtelevasti SMP:tä, Vihreitä, Kokoomusta ja SDP:tä.
Kokonaiskuva siis on periaatteellinen änkyrä ja sekavasti harhaileva liikkuva äänestäjä.

Puolueista olen tuntenut eniten sympatiaa Vihreitä kohtaan kunnes joskus 1990-luvulla kasvoimme erillemme, minä muutuin konservatiivisemmaksi ja Vihreät hörhömmiksi. :)

Edit. Siis erkaannuttuani Vihreistä 1990-luvulla harhailin Perussuomalaisiin ajatuksiin ja Halla-ahon Scriptaan törmättyäni joskus 2005 paikkeilla muutuin patamustaksi maahanmuuttokriitikoksi. (Sitä ennen olin vain maltillinen maahanmuuttokriitikko)
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Oami

Kokoomus, olin siinä enemmän tai vähemmän aktiivisesti mukanakin vuoteen 2010 asti.

Puolueenvaihdokseen oli muutamiakin syitä:
- kokoomus ei ottanut vakavasti sananvapauden alasajoa, vaan päinvastoin, oli osa sitä
- Pirkanmaan piiri nosti eduskuntavaaleihin kaksi ehdokasta jäsenäänestyksen ohi
- puoluehallituksen käytös puoluekokouksen 2010 pakkoruotsialoitteen osalta
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Alaric

Yllättävän monella muuten vihreät edellisenä kannatettuna puolueena, tällä hetkellä toisena kokoomuksen jälkeen. Vihreiden kannattajissakin on ollut siis joskus järkeviä ihmisiä ;)

No ei vaan, kyllähän sieltä edelleen vähäisissä määrin tolkun porukkaa löytyy. Eräs kaverini on tällä hetkellä jopa vihreiden ek-vaaliehdokkaana, hehe. Politiikasta keskustellessa saadaan ihan hyvää vääntöä aikaan, mutta hän ymmärtää myös monia esittämiäni pointteja ja joistain maahanmuuttoasioista ollaan jopa jonkin verran samaa mieltä. Useimpiin muihin tuntemiini vihreisiin tämä ei tosin päde..
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Riukulehto

Vapaan Suomen Liitto. Olin kova Ilkka Hakalehto fani.
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Tahdoton Nahjus

Äänestin sosiaalipsykiatri Ilkka Taipaletta (SDP), kun luulin tulevani lähiaikoina hulluksi. Halla-ahon blogi palautti maanpinnalle, aiemminhan maastamme ei löytynyt oikein järkiperäistä näkökulmaa ongelma-asioihin.

Numeronuiva

En ollut äänestyskelpoinen ennen vuoden 2008 kuntavaaleja, josta lähtien olen kannattanut vain perussuomalaisia. Aiempina vuosina symppasin kokoomusta ja vihreitä pelkkien mielikuvien perusteella, kun en vielä politiikasta mitään ymmärtänyt. Toki presidentinvaaleissa äänestin toisella kierroksella Niinistöä, mitä ei ole tarvinnut katua.

Quote from: Alaric on 27.03.2015, 21:31:58
Yllättävän monella muuten vihreät edellisenä kannatettuna puolueena, tällä hetkellä toisena kokoomuksen jälkeen. Vihreiden kannattajissakin on ollut siis joskus järkeviä ihmisiä ;)
Uskoisin entisten vihreiden kannattajien määrän selittyvän sillä, että täällä on Eero Paloheimon kaltaisia järkevästi ympäristötietoisia ihmisiä, jotka kykenevät nyt hahmottamaan kokonaisuuden, että kehitysavulla ylläpidetty väestöräjähdys ja massamaahanmuutto kehitysmaista vain lisäävät luonnonvarojen kulutusta ja saastuttamista. Lisäksi Suomen teollisuuden alasajo viherveroilla siirtää tuotannon maihin, joissa päästöjen valvonta on löysempää. Pohjoismaiden vihreillä ei ole mitään tekemistä ympäristönsuojelun kanssa ja rähmis onkin osuvasti kutsunut Ruotsin vihreitä ympäristötuhopuolueeksi.

guest12632

Voisiko joku perussuomalaisia ennen äänestänyt kertoa tarinansa? Onko siirtyminen tapahtunut kenties muutokseen? :)

mmm

Yläasteen varjovaaleissa äänestin Kirsi Pihaa, koska se oli mun mielestä näpsäkän näköinen. Ensimmäisissä virallissa vaaleissa menin koppiin, laitoin silmät kiinni ja tökkäsin listaa. Joku onnellinen kommari korjasi potin sillä kertaa. Sitten meni kymmenisen vuotta etten muista ketä äänestin,vai äänestinkö ollenkaan, ja ryhdistäytyminen 2008 kunnallisvaaleista eteenpäin.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

vihapuhegeneraattori

Äänestin joskus Jyrki Kasvia (Virheä), ennenkuin sen pakkoruotsikanta selvisi mulle. Samoihin aikoihin alko tuleen persut kuvioihin, just sopivasti :)

Olin nuori ja tarvitsin rahaa.. antakaa anteeksi.
En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

törö

Mulla ei varsinaisesti ole ollut selvää puoluekantaa.

Viimeksi olen kannattanut Persuja sen takia, että vaalirahoituskandaalien takia piti äänestää protestiksi jotain muuta. Näissä vaaleissa saatan jättää äänestämättä, koska koko v-tun politiikka ei nappaa taas ollenkaan.

Keskeinen ongelma tässä on sääntelyn purkaminen. Presidentiltä piti ottaa keskeisiä valtaoikeuksia pois, koska eduskunta muka kykenisi sääntelemään itse paremmin itseään, mutta paskan marjat se on mitään säänneellyt.

Kataisen hallitus ei hajonnut itse eikä sitä hajottanut oppositio. Vihreätkin nostivat kytkintä taktisesti viime syksynä, koska se muistetaan vielä nyt keväällä vaalien alla ja vaikka ydinvoima ei ole ennenkään ollut sille riittävä syy lähteä hallituksesta. Nyt sitten passaa teeskennellä, että saatiin sukset ristiin muiden kanssa.

Ainoastaan Vasemmistoliitto lähti oppositioon sen takia, että puolue halusi sitä eikä niinkään sen johto.

Persut ja Kepu taas ovat kytänneet oppositiossa näitä vaaleja sitä silmällä pitäen, että sixpäkki ja sen jäänteet ovat parasta mahdollista mainosta oppositiopuolueille eikä sitä siksi olla haluttu hajottaa. Siksi niille kuuluu vastuuta sixpäkin saavutuksista siinä missä hallituspuolueillekin.

Näissä vaaleissa on pakko äänestää sellaista puoluetta, joka haluaa palauttaa presidentin valtaoikeudet, mutta kun sellaista ei ole, niin on sitten pakko jättää äänestämässä.

Ainoa edes jonkinlaisella selkärangalla varustettu puolue eli Vasemmistoliitto ei passaa siksi, että sen politiikassa on aika isoja vikoja.

Michael in memoriam

Täälläkin stereotyyppinen harhaileva äänestäjä; pari kertaa äänestin "protestina" kommunisteja (sain äänioikeuden vasta 2000-luvulla...:facepalm:), pari kertaa demareita ennen kuin sain jonninmoisen yleissivistyksen Suomen puoluekartan historiasta. Sitten löysin mm. Scriptan ja jonkin verran tolkkuunnuin.

Muokkaus: Kasvoin aika vasemmalle kalleellaan olleessa (ehkei enää niinkään) perheessä, joka varmasti vaikutti nuoruuden typerehtimiseen.
"Tullessaan hallituksen jäseneksi suomalainen muuttuu automaattisesti heti 50% tyhmemmäksi." - Juho Kusti Paasikivi

Puskistahuutelija

Ensimmäistä kertaa sain äänestää eduskuntavaaleissa 2011 ja käytin äänioikeuttani myös ensi kertaa tuolloin. Tätä ennen politiikka ei näytellyt elämässäni minkäänlaista osaa, mutta jostain se kiinnostus sitten lähti ennen vaaleja. Katselin sitä perussuomalaisiin kohistunutta lokakampanjaa lehdistä ja televisiosta ja mietin, että voiko jokin taho tosissaan olla noin paha? Otin asioista selvää ja huomasin, että ei sinne päinkään.

Lopullisen äänestyspäätöksen tein tukipakettipolitiikan perusteella ja valitsin perussuomalaiset. Enkä ainakaan tällä saralla koe minkäänlaista katumusta. On päivä päivältä osoittautumassa, että persut oli oikeassa.

Siksi en koe ainakaan vielä tarpeelliseksi myöskään vaihtaa puoluetta. Ehkä sitten joskus. Ehkä.

Goman

Eräänkin kerran olen äänestänyt Kokoomusta. Pääasiassa järkevän talouspolitiikan takia.

Kunnes tuli aika suurkunta-ideologian,  asumisen keskittämis-ideologian , maahanmuuton kritiikittömän suosimisen, homojen ja lesbojen fanittamisen, jne, jne.

Nyt on pakko valita Kepun ja Persujen välillä. Ja arpa osuu Persujen puolelle. Kepun vanhat synnit painavat liikaa.

Isäntä ja loinen

Täysi-ikäiseksi tultuani äänestin heti ensitöikseni demareita, olenhan teollisuusduunariperheen penska. Muistaakseni äänestin Jouko Skinnaria  :facepalm: onneksi teinihaihattelu meni nopeasti ohi ja löysin suht varhaisessa vaiheessa sisäisen oikeistolaisuuteni. Toisin kuin moni muu hompanssi, itse en ole koskaan sympatiseerannut saati äänestänyt vihreitä. Lukioaikainen äidinkielenopettajani oli vihreä ja inhosin sitä akkaa. Olen siis jollain tiedostamattomalla tasolla kammoksunut viherhörhöilyä jo ennen kuin ryhdyin edes aktiivisesti seuraamaan politiikkaa.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Conscript

Vihreät. Hurmaannuin nuorena Jyrki J. Kasvin kampanjointiin Irc-galleriassa. Pidän Kasvista edelleenkin.

Hippo

Äänestelin useimmiten Keskustaa kunnes viimein tajusin, että Kepujen veret seisauttava vaalivoitto ei ole mikään vaihtoehto. Ihan nuorena äänestin myös vihreitä.

Pölhökustaa

Olen äänestänyt Kokoomusta koko ikäni, paitsi jokunen satunnainen vihreä tms. ääni silloin tällöin.

Nykykokoomuksessa vierastan niin montaa asiaa ettei paluuta taida vähään aikaan olla. Aiemmin kykypuolueena itseään mainostanut ei sitä todellakaan ole, harvalla ministerillä mitään muuta kuin poliittista järjestötaustaa ja esim. Helsingin vaalipiirissä ei Kokoomuksen ehdokkaana ole muita kuin julkisen sektorin työntekijöitä ja urapoliitikkoja. Ei niin että julkisen sektorin töissä olisi mitään väheksyttävää, päinvastoin, opettajat, poliisit, lääkärit, hoitajat jne. tekevät tärkeää työtä mutta tämän hetken Suomi kaipaisi johtoonsa työn, yrityselämän ja talouden osaamista ja vaikuttamiskykyä. Ei broilereita, joilla tämä hallitus on koettanut puuhastella, ja jotka nyt toitottavat "työ" -sanaa mainostoimiston ohjeiden mukaisesti.

Myöskin yksittäiset asiat kuten Stubbin rasismin vastainen ponnahdus -hölmöily, Rädyn ja Männistön puliveivaukset ja tuolileikit, Kataisen ja kumppaneiden joukkopako uppoavasta laivasta, veropolitiikka ja yleinen kyvyttömyys johtaa hallitusta ansaitsisivat mielestäni sen lopputuleman, että Kokoomus keräisi vaaleissa 15% äänistä ja joutuisi oppositioon, ja puolue uudistuisi mainostoimisto-ohjatusta broileritehtaasta poliittiseksi vastuunkanto- ja kykypuolueeksi jolla talousasioissa annettavaa.

Ääneni on siis jonkinlainen protestiääni ja joku persuista sen saanee, vaikka täytyy myöntää että yksittäisistä ehdokkaista näkemystensä ja mielipiteiden sekä vaalikoneen myötä piraattipuolue tarjoaisi myös hyviä vaihtoehtoja!

Arvoton

Näyttää PS olevan pitkälle eilispäivän puolue Homma-kentässä.

Tahdoton Nahjus

Tässä pitäisi olla mahdollisuus äänestää monta kertaa. Mie olen äänestänyt 60-luvulta alkaen, niin että historiariallinen äänenpainoni on vastaavasti suurempi. Etupäässä Esko Seppästä, mutta myös aitoa Stalinistia Tampereelta ja vihreitä ja demareita ja nuorsuomalaisia.

Kyklooppi

Risto E J Penttilän Nusuja hehkuteltiin aikanaan mediassa kovasti
mutta vaaleissa floppasi täysin.
Kalastelivat kokkareitten kanssa samoilla vesillä verkoilla joissa
oli liian suuret silmät.
Kokoomus korjasi saaliin.
Ihmisjäte.