News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-07-13 Ruotsi: Rasistiperheen lääkärireissu

Started by rähmis, 13.07.2009, 16:57:21

Previous topic - Next topic

rähmis

Kolme vuotta sitten Anna kiirehti ambulanssilla viisikuisen poikansa kanssa Norra Älvsborgin lasarettiin. Äiti oli huolestunut, kun vauva oli oksennelut ja kärsinyt hengitysvaikeuksista. Myös väri pojan huulilta oli kadonnut.

"Lääkärillä oli omituinen asenne. Hän naureskeli minulle, kun poika näytti olevan kunnossa sairaalaan päästyämme", äiti Anna kertoo.

Koska äiti ei ymmärtänyt ulkomaalaistaustaisen lääkärin kertomusta pojan terveydentilasta, pyysi hän saada keskustella ruotsalaisen lääkärin kanssa. Näin myös tapahtui.

Muutama viikko sitten Anna tilasi jäljennöksen poikansa potilaskertomuksesta. Järkytys oli suunnaton, kun kertomuksessa luki: "Lapsen vanhemmilla on selkeästi rasistinen asenne".

Quote"Ger föräldrarna råd ang matning. Får avvakta och åter vid försämring eller vid ev fortsatta besvär. Mor är ej nöjd med beslutet och önskar svensk läkare istället. Jag kontaktar bakjouren [...som...] fick undersöka patienten igen. Föräldrarna fick samma bedömning. Fortfarande inte nöjda. Det finns klart rasistisk bild. Som sagt tidigare fick föräldrarna samma information om maten."

"Emme me ole rasisteja. Me vain halusimme keskustella jonkun kanssa jota pystyimme ymmärtämään. Hän ehkä tulkitsi pyyntömme rasistiseksi, mutta se on hänen näkemyksensä. Asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä minun poikani sairauden kanssa", äiti tuskailee.

"Minä suutuin niin kuin luin paperin ja olen sanaton. Potilaskertomus seuraa pojan mukana hänen loppuelämänsä ja siinä lukee että hänen vanhempansa ovat rasisteja. Ei se ole pojan vika että tässä näin kävi".

Anna on nyt jättänyt hakemuksen potilasturva-asiamiehelle, tehnyt ilmoituksen lääkäristä poliisille sekä sairaanhoidon vastuulautakunnalle.

Ttela

SK

On ne kyllä aika moniosaajia nuo ulkomaalaistaustaiset lääkärit. Osaavat diagnosoida jo rasisminkin. Käännetään tämä taas toisinpäin ja mietitään millainen razzizmi siitä olisi tullut, jos ruotsalainen lääkäri ei ymmärtäisi mobotobobotoa puhuvaa äitiä.

Jos menen ostamaan telkkaria ja myyjä puhuu vain kurdia, olenko razzizti jos haluan kysellä telkkarin ominaisuuksista SUOMEKSI?
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

ramjet

Miten aatemaailman kartoittaminen kuuluu lääkärin toimenkuvaan? Entenkin kun aatemaailmadiagnoosi tuntuu perustuneen ennakkoluuloihin ja perättömiin olettamuksiin?

Lentomestari

Tämä pohjolan kulttuurin rikastaminen alkaa saada aina vaan kummallisempia piirteitä? Nämä esiintulevat esimerkit vain vahvistaa käsitystä että homma on oikealla tiellä.