News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Uudet innovaatiot - Teknologinen kehitys

Started by kriittinen_ajattelija, 04.03.2015, 21:10:57

Previous topic - Next topic

kriittinen_ajattelija

QuoteArmeija korvaa vanhat "potat" huippu­moderneilla kypärillä.

Puolustusvoimat hankkii sotilaille huippumoderneja kypäriä. Sopimus ensimmäisestä ostoerästä on tarkoitus allekirjoittaa näinä päivinä.

Maavoimat ei kerro vielä kypärätilauksen hankintamäärää eikä kauppahintaa.

Uusi kypärä on kotimaista tuotantoa. Sen valmistavat yhteistyössä Savox, Millog ja FY-Composites.

Kypärähankinta tunnetaan nimellä Kypäräjärjestelmä 2020, koska se on osa Puolustusvoimien jo vuosia jatkunutta Taistelija 2020 -ohjelmaa.

Puolustusvoimat tutkii parhaillaan, mitkä joukot saavat uuden kypärän ensimmäisenä. Kypäriä annetaan alkuvaiheessa ainakin niin sanotuille ensilähdön joukoille ja kriisinhallintatehtävissä toimiville sotilaille.

--------------->

(http://hs13.snstatic.fi/webkuva/taysi/560/1305934278296?ts=409)
Kypäräjärjestelmä 2020 on modulaarinen, ja siihen on integroitu erilaisia ominaisuuksia. Tärkeimmät osat ovat varsinainen kypärälavetti, ballistinen kuori eli suojaosa ja pimeänäkölaitteet.

Lavettiin on sijoitettu kommunikaatiojärjestelmä ja väylästö sähkövirran siirtoon ja tiedonsiirtoon. Kypärän kuoriosa on vaihdettava, jolloin suojauksen taso voidaan päättää tarpeen tai tehtävän mukaan.

Puolustusvoimat ostaa kypäriin kiinnitettäviä pimeänäkölaitteita eli käytännössä valonvahvistimia. Hankintalistalla on sekä 40, 50 että 60 asteen näkökentällä varustettuja versioita.

Valonvahvistinten näkökentän laajuus vaikuttaa niiden suorituskykyyn ja käytettävyyteen: liian kapea kulma vaikeuttaa jalan liikkumista mutta liian leveä kulma taas heikentää havaitsemisominaisuuksia.

Valonvahvistimet ovat kalliita, ja niiden valinnalla on suuri merkitys kypäräjärjestelmän kokonaishinnalle.

--------------------------------->
http://www.hs.fi/kotimaa/a1425445836321?jako=c631187d7c1685a25efc6dca42693e25&ref=tf_iHSisboksi630-a&utm_campaign=tf-hs&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=frontpage

Juu, eli tänne uutisia uusista innovaatioista/keksinnöistä tai muusta tieteen tai teknologian kehityksestä.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

nollatoleranssi

Onkohan junissa käytetty jo samaa tekniikkaa?

Hendo Hoverboard: The World's First Hoverboard


QuoteElokuvien leijulauta todellisuutta 2015

Aikamatkustuksesta kertovien Paluu tulevaisuuteen -kasarileffojen legendaarinen leijulauta on saatu toimimaan todellisena prototyyppinä.

Leijulauta on ensimmäisten asiakkaiden käsissä vuonna 2015, juuri samana vuonna kuin elokuvien sankari Marty McFly omansa hankki.

Leijulautateknologia syntyi keksijänsä, arkkitehti Greg Hendersonin työstä maanjäristyksiä kestävien rakennusten suunnittelussa, raportoi Forbes-lehti.

Työn parissa Henderson kehitteli menetelmää, jolla rakennus voitaisiin tilapäisesti nostaa irti maaperästä järistyksen aikaan sähkömagnetismilla. Tekniikka muistuttaa menetelmää, joka on jo käytösää Maglev-luotijunissa.

Henderson keksi soveltaa tekniikkaa myös rakennusten ulkopuolella, ja nyt kaksi vuotta myöhemmin tämän yritys on valmis tuomaan julki kokeellisen leijulautansa, jonka jatkokehittämiseen ja sarjatuotantoon hän hakee tukea joukkorahoituspalvelu Kickstarterista.

http://www.iltalehti.fi/digi/2014102218771106_du.shtml

Tuo voisi mahdollistaa ilmassa tai magneettiradoilla liikkuvat autot. Jos se poistaisi kitkan vaikutuksen, niin käytännössä nopeus menisi huimiin lukemiin juna- ja raidetekniikalla.

Kuten epäilinkin, niin junissa samaa tekniikkaa oli käytetty.

QuoteMaailman nopein juna esittäytyi yleisölle Japanissa

Magneettijunassa ei ole pyöriä, vaan se leijuu magneettivoiman ansiosta kiskojen yläpuolella. Idea on vanha, mutta toistaiseksi ainoa magneettijuna liikkuu 32 kilometrin pätkällä Shanghain lentokentältä kaupungin keskustaan.

http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/maailman+nopein+juna+esittaytyi+yleisolle+japanissa/a906515
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

kriittinen_ajattelija

QuoteOletko sinäkin haaveillut joskus supervoimista? Pian se saattaa olla mahdollista!

Kalifornialaiset biotutkijat ovat tehneet läpimurron kehittämällä maailman ensimmäisenä väliaikaisen pimeänäön mahdollistavat silmätipat. Niiden antamaa pimeänäön laatua kehutaan loistavaksi.

Tippojen vaikuttava aine on nimeltään Ce6, jota tavataan joissain syvänmeren kaloissa. Ce6 mahdollistaa kyseisten kalojen pimeänäön. Tutkijat sekoittivat Ce6, insuliinia ja suolaliuosta muokatakseen sen turvalliseksi myös ihmisille. Aineen vaikutus kestää jopa muutaman tunnin ajan!

Aineen vapaaehtoisena testaajana toimi mies nimeltä Gabriel Licina. Aluksi miehen silmät muuttuivat kokonaan mustiksi, mutta tutkijat kertovat värin hälvenneen silmistä muutamassa sekunnissa. Licina joutui kuitenkin käyttämään sisätiloissa aurinkolaseja, koska kirkkaat valot olivat silmille siinä tilassa liikaa.

Vaikka aine on vielä koetasolla, tulokset ovat todella lupaavia. Licina pystyi onnistuneesti tunnistamaan ihmisiä 50 metrin päästä täysin pimeässä.
(http://sketsi.fi/wp-content/uploads/2015/04/silmiin-y%C3%B6n%C3%A4k%C3%B6-tippa.png)
(http://www.odditycentral.com/wp-content/uploads/2015/03/night-vision-solution-550x347.jpg)
http://sketsi.fi/2015/04/tutkijat-kehittivat-pimeanakotippoja-hyvasti-taskulamput/
http://scienceforthemasses.org/2015/03/25/a-review-on-night-enhancement-eyedrops-using-chlorin-e6/

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

kriittinen_ajattelija

QuoteWorld's first self-driving truck takes to the highways in Nevada

The truck maker says that autonomous vehicles will be connected to their environment and other road users to such an extent that they will avoid areas with heavy traffic, reducing traffic jams on highways.

Despite its weight, the Inspiration truck is a smart vehicle. It maintains a safe distance from other vehicles on the highway and doesn't attempt to pass slower cars. A radar unit centered in the front bumper of the trailblazing truck monitors the road both at close and long range. The long-range sensor goes out to about 250 meters, according to Daimler. The area in front of the truck is also monitored by a stereo camera (which has a range of about 100 meters) mounted above the dashboard. The steering gear installed in the Inspiration has been road-tested in Mercedes-Benz trucks since 2011.

Daimler says the Inspiration will "significantly change" the job of truckers, creating career opportunities for drivers to become what the company calls "transport managers." Autonomous driving will also relieve drivers from long-distance routes.

(http://rt.com/files/news/3e/7e/d0/00/23546756.jpg)
http://rt.com/news/255981-self-driving-truck-nevada/

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Pergolaattori

Quote from: kriittinen_ajattelija on 08.05.2015, 03:18:41
QuoteWorld's first self-driving truck takes to the highways in Nevada

The truck maker says that autonomous vehicles will be connected to their environment and other road users to such an extent that they will avoid areas with heavy traffic, reducing traffic jams on highways.



Aikanaan pentuna käytiin taskulampun kanssa sammuttelemassa tai lumipallojen kanssa sytyttelemässä katuvaloja kun oltiin kansanperintönä saatu tietää mistä valoja ohjaavat hämäräkytkimet löytyvät. Mikä riemu kun kone on jallitettavissa omaan tahtoon.

Saa nähdä löytyykö itsekseen liikkuvalle, arvokastakin lastia kuljettavalle koneelle kunnioitusta. Ottaisikohan robottirekka minkälaiset paskalaakit kersojen kallion päältä heittelemiin lumipalloihin vai onnistutaanko rakentamaan niin varma hahmontunnistus että voidaan varmuudella todeta kyseessä olevan ainoastaan lumipallojen? Bussinkuljettaja sentään tuli asianmukaisesti rähjäämään sillä pikkupoikien ilo kesti ilmeisesti niin pitkään että kyseinen auto tuli toista kertaa pallosateeseen.
Tai vaikka patja keskelle tietä. Ääentisellä rekkakuskilla, nykyisellä transport managerilla motivoiva työ käydä päästämässä milloin mistäkin syystä tielle jumittuneita kulkuneuvoja olemattomista pinteistä. Vai ollaanko robottiautolle määrittelemässä joku hyvä riskitaso jolla se toimii suhteessa esim. ihmisiin?

Varmaan tarttis rakentaa joku sellainen suojattu väylä jossa robottirekat voivat ajaa rauhassa. Tällöin niitä voitaisiin kytkeä jopa peräkkäin jolloin ilmanvastus ja siis energiankulutus pienenisi. Ja tasaisella tiellä käyttää renkaita joiden vierintävastus on olennaisesti pienempi kuin kumirenkailla. Jos edellä mainitut muutokset onnistuvat ja vetovastus rahdille pienenee riittävästi, voitaisiin luoda järjestelmä jossa pelkät kuormayksiköt kytketään peräkkäin ja asetetaan ainoastaan yksi vetävä yksikkö koko jun.. jumalattoman pitkän letkan keulalle jolloin yksittäisen rahtiyksikön tekniikka muuttuu niin yksinkertaiseksi että saavutetaan merkittäviä kustannussäästöjä hankinta- ja käyttökustannuksissa.

Olen mielestäni melko parantumaton teknologiaoptimisti mutta jotkut ideat voisi nupata kehtoonsa. Vaadittava teknologiahyppy kaluston, infran, samassa infrassa toimivan kivikautisen kaluston ja ihmisten yhteensovittamiseksi on niin älytön ettei tule tapahtumaan. Autohuollot ovat kusessa jo näiden automaatiomielessä kohtuullisen yksinkertaisten laitteiden kanssa. Mitähän maksaa kun aletaan troubleshoottaamaan hahmontunnistusjärjestelmää vaihtamalla randomisti mustia laatikoita? Ja miten kyseinen hahmontunnistusjärjestelmä varmennetaan katsastuksessa varmasti toimivaksi?

Vai sovitaanko kaikki yhdessä niin että annetaan niiden autojen ajaa rauhassa ja koitetaan pysyä pois tieltä? ;)


-

guest8096

Veikkaisin, että ei kauan vie, kun nuo itsestään ajavat autot ylittävät ihmisen taidot joka suhteessa.

Onnettomuuksiin ne taitavat jo nyt joutua paljon harvemmin kun ihmiskuskit. Ja ne sentään kehittyvät koko ajan, mutta ihmisen kyvyt vain huononevat.

Tulevaisuudessa nauretaan sille, että ihmiset ovat joskus ajaneet autoa. Se on sillon sama kuin joku käyttäisi vielä pyykkilautaa, eikä laittaisi vaatteitaan automaattipesukoneeseen.

kriittinen_ajattelija

Trumpin neuvonantaja Elon Musk puhuu siirtokunnista avaruudessa ja työpaikkojen menetyksestä.

QuoteHowever, he warned that such ease may lead to a jobs issue in the space of just 20 years; one that could be replicated across many industries.

"I think [driving] might be the single largest employer of people. So we need to figure out new roles for what those people do but it will be very disruptive," Musk said.

He added: "20 years is a short period of time to have about 12 to 15 percent of the workforce be unemployed."

He said it is almost inevitable that there "will be fewer and fewer jobs that a robot can not do better."

"These are not things that I wish will happened, these are some of the things that I think probably will happen," he said.

"The harder challenge is how do people then have meaning? A lot of people derive their meaning from their employment. So if you're not needed, if there is not a need for your labor, where's the meaning?"

QuoteWith plans for the Mars Colonial Transporter in their nascent stages, Musk is hoping to shuttle the first explorers to the alien planet and possibly beyond.

The billionaire businessman explained that adventure is one of the driving factors behind this goal. However, he warned, becoming a multi-planetary species is also "important for the long-term survival of humanity."

"If you can consider two futures, one where we are forever confined to Earth until eventually, something terrible happens, or another future where we are out there on many planets. I think that the second version is incredibly exciting and inspiring and it gives you reasons to get up in the morning," Musk told the audience.

Speaking about the acceleration of space flight, he said the critical breakthrough is the "complete reusability of space rockets."

So far companies like Blue Origin and SpaceX have been the leading lights in reusable spacecraft, which Musk says is important if space travel is to open up to a wider market.

Earlier the entrepreneur said that, like the short timeframe between the first flight and humans landing on the moon, what is thought to be impossible now could become reality very soon.

"This may be just wishful thinking [but] I hope we are out there on Mars and maybe beyond Mars to the moons of Jupiter.

"I hope we are traveling frequently throughout the solar system and perhaps preparing for missions to nearby star systems. I think all of this is possible within 50 years," he added.
https://www.rt.com/viral/377250-elon-musk-human-colonies/
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

kriittinen_ajattelija

QuoteIntti uudistuu: Puolustusvoimat alkaa kouluttaa jokaista varusmiestä sotasimulaattorilla
Puolustusvoimat satsaa vahvasti virtuaalikoulutukseen. Ennen tätä vuotta Puolustusvoimilla oli käytössään vain 80 työasemaa, joilla voitiin käyttää sotasimulaattoria koulutusvälineenä. Nyt niitä on noin 1 000. Puolustusvoimien koulutuspäällikkönä työskentelevän prikaatikenraali Jukka Sonnisen mukaan tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa jokainen varusmies törmää tietokonekäyttöiseen Virtual Battlespace 3 -sotasimulaattoriin useita kertoja palveluksensa aikana.

– Varmasti ensi vuosikymmenellä tällaisia sovelluksia on entistä enemmän ja esimerkiksi mobiilia hyödynnetään enemmän, Sonninen sanoo.

Kyseinen sotasimulaattori on ollut vajaan kymmenen vuotta Puolustusvoimien käytössä ja Panssariprikaati on kehittänyt sitä. VBS 3 on kaupallinen tuote ja monien muidenkin maiden armeijojen käytössä.

Simulaattorilla voidaan harjoitella kaikkea samaa kuin luonnossakin, esimerkiksi aseenkäyttöä. Tietenkään se ei korvaa aitoja aseenkäsittelyharjoituksia, mutta Puolustusvoimat luottaa simulaattoriin enemmän kuin perinteisiin oppitunteihin, joilla vain kuunnellaan opetusta.

– Virtuaaliharjoituksia tulee noin kaksi tuntia viikossa. Perusmalli on, että aamupäivällä tehdään virtuaaliharjoitus ja iltapäivällä tehdään se oikeasti, Sonninen kertoo.

Harjoituksia voi olla enemmänkin, jos esimerkiksi käy johtajakoulutuksen.

Sotilaita simulaattorin harjoituksessa voi olla vaikkapa kymmenen tai 1 000. Maastot mallinnetaan oikeanlaisiksi eli esimerkiksi Santahaminan varusmiehille virtuaaliympäristö näyttää Santahaminalta. Neljä varusmiestä palvelee parhaillaan Santahaminassa niin sanottuna VKY-varusmiehenä (virtuaalikoulutusympäristö). Yksi toimii mallintajana, kaksi ohjelmoijana ja yksi heistä on keskittynyt paljon karttojen tekemiseen.

Reserviläisetkin voisivat käyttää simulaattoria

Syitä simulaattorin käyttöön on monia. Säästyy aikaa, rahaa ja paukkupatruunoja. Toistoja saadaan lyhyessä ajassa paljon ja pienemmällä kouluttajamäärällä voidaan antaa henkilökohtaisempaa koulutusta.

– Tämä on uusi keino oppia paljon paremmin ja halvemmalla. Tämä tulee muuttamaan oppimista, opetusta ja koulutusta rajusti tulevien vuosien aikana, Sonninen sanoo.

Sonninen uskoo, että virtuaalikoulutuksesta on hyötyä reservinkin kouluttamisessa muun muassa siksi, että kertausharjoituksissa aikaa on perinteisesti vähän. Hän myös uskoo, että vapaaehtoisia harjoituksia voitaisiin järjestää Puolustusvoimien luokkatiloissa viikonloppuisin, kun varusmiehet käyttävät koneita arkisin.

– Tätä voitaisiin hyödyntää MPK:nkin toiminnassa.

Myös Rajavartiolaitos käyttää samaa simulaattoria.
Nörtit näyttää kohta kaapin paikan intissä "alfa-uroksille"
http://reservilainen.fi/uutiset/intti_uudistuu_puolustusvoimat_alkaa_kouluttaa_jokaista_varusmiesta_sotasimulaattorilla
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

kriittinen_ajattelija

QuoteLab-Grown Meat Is Healthier. It's Cheaper. It's the Future.

Since 2013, the price of lab-grown meat has dropped from around $325,000 for five ounces to just $11.36, making it 30,000 times cheaper than it was previously. This makes lab-grown meat just three or four times more expensive than traditional ground beef, so if the biggest barrier to getting engineered meat to market is cost, then it looks like we're well on our way.
Not only could lab-grown meat help us eradicate global famine, it's also better for the environment than traditional meat production.


Assuming the most ideal growing environment, stem cells can produce a lot of meat. A single turkey cell could theoretically be used to produce enough muscle to manufacture 20 trillion turkey nuggets. Given the growing demand for food worldwide, something like this has the potential to address pressing concerns about the industrial food system.

Switching to in vitro meat will also have major environmental benefits. Today, the industrial food system's objective is to meet the growing demand for food by raising livestock on a small amount of land and producing meat at a very affordable price. This has led to mass production livestock farms that emit massive amounts of greenhouse gases. Growing meat in labs could reduce this by 90 percent and lower land use by 99 percent.

Looks like lab-grown meat is full of benefits, so now we just need to make it economically viable and convince people to take that first bite of a lab-grown burger.
https://futurism.com/were-5-years-away-from-lab-grown-meat-hitting-store-shelves/
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

kriittinen_ajattelija

#9
QuoteBiotekniikan tohtori haluaa irrottaa ruuantuotannon luonnosta tankkeihin – "Maanviljelystä vapautuva tila voidaan jättää metsille"

"Ruuantuotanto yksisoluisilla organismeilla tulee tehokkuudellaan ja ekologisuudellaan ohittamaan maanviljelyn heittämällä", sanoo Lauri Reuter.

"Haluan irrottaa ruuantuotannon kokonaan ympäristöstä. Ideani on tuottaa ruokaa yksisoluisilla organismeilla suljetuissa systeemeissä – tankeissa", sanoo biotekniikan tohtori Lauri Reuter.

"Nykyinen ruuantuotanto ei ole kestävää. Peltojen tieltä hakataan metsiä, jotka sitovat hiiltä, ja eläintuotannosta vapautuu ilmakehään runsaasti hiilidioksidi- ja metaanipäästöjä."

"Lisäksi ilmastonmuutos saa aikaan sen, että maataloudelle suotuisat vyöhykkeet muuttuvat ja häviävät. Syntyy noidankehä: mitä enemmän tuotamme ruokaa, sitä enemmän edistämme ilmastonmuutosta, ja mitä enemmän edistämme ilmastonmuutosta, sitä huonommat edellytykset meillä on tuottaa ruokaa."

VTT:llä teollisen biotekniikan tutkijana kasvibiotekniikan ryhmässä työskentelevä Reuter lähtee Piilaaksoon kehittämään kestävää ruuantuotantoa, joka mahdollistaa ravinnon valmistamisen tulevaisuudessa jopa ulkoavaruudessa.

"Ruoantuotanto yksisoluisilla organismeilla tulee tehokkuudellaan ja ekologisuudellaan ohittamaan maanviljelyn heittämällä. Maanviljelystä vapautuva tila voidaan jättää metsille. Parasta on, että tuotanto voidaan siirtää sinne, minne ilmastonmuutos pahiten iskee: aavikoituville alueille ja suurkaupunkeihin. Ja jos joskus lähdemme tältä planeetalta, meidän on voitava katkaista side ympäristöön ja tuottaa ruokamme itsenäisesti", Reuter sanoo.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/biotekniikan-tohtori-haluaa-irrottaa-ruuantuotannon-luonnosta-tankkeihin-maanviljelyst%C3%A4-vapautuva-tila-voidaan-j%C3%A4tt%C3%A4%C3%A4-metsille-1.183485

QuoteThis Company Wants To Turn You Into A Tree When You Die

The process begins by burying an urn inside the Bios Incube. A sensor on top of the soil tracks the health of your tree in real time and feeds the information to an app on your smartphone.
https://futurism.com/?post_type=video&p=30310&preview=true?post_type=video&p=30310&preview=true

QuoteMiljardööri Elon Musk: Ihmiskunnan olemassaolo uhattuna – nyt alkaa aivojen yhdistäminen koneisiin

Sarjayrittäjä, innovaattori ja miljardööri Elon Musk kertoo Twitterissä, että aikaa on vaikea löytää, mutta pakko on: ihmiskunnan "eksistentiaalinen uhka" on liian korkea tekemättä jättämiselle.

Musk viittaa uuteen Neuralink-yritykseensä, jonka tarkoituksesta hän aikoo kertoa laajemmin piakkoin ilmestyvässä artikkelissa. Musk on pitkään ollut huolissaan ihmiskunnan pärjäämisestä tekoälyn kehittyessä: hän pelkää, että ihmisestä tulee tarpeeton ja ylivertaisten koneiden jyräämä.

Neuralinkin on määrä löytää ratkaisuja uhkakuvaan. Kauppalehti kertoo, että Muskin perustama yritys pyrkii yhdistämään tietokoneet ja älylaitteet ihmisaivoihin. Wall Street Journalin lähteiden mukaan yrityksen ideana on kehittää aivoihin asennettavia pieniä elektrodeja, joiden avulla voidaan kenties jonakin päivänä ladata tai istuttaa ajatuksia.
..
Neuralink-hankkeesta kertoo muun muassa Space.com-avaruussivusto. Sivuston mukaan Musk sanoi taannoin konferenssissa Dubaissa, että ihminen on jo osittain kyborgi, joka hyödyntää toiminnassaan olennaisesti älypuhelimen kaltaisia laitteita. Muskin mielestä ihmisen ja laitteen nykyinen yhteys – peukalon ja näppäimistön yhteistyö – on kuitenkin liian hidas. Eräänlainen "laajakaistayhteys aivoihin" tuottaisi paremman symbioosin ihmisen ja tekoälyn välille, Musk katsoo.

Musk on aiemmin todennut, että pärjätäkseen tekoälyä vastaan ihmisaivoihin on lisättävä "hermopunos", joka yhdistää ne tekoälyyn ja mahdollistaa ihmiskunnan selviämisen.
https://www.uusisuomi.fi/raha/217556-miljardoori-elon-musk-ihmiskunnan-olemassaolo-uhattuna-nyt-alkaa-aivojen-yhdistaminen#.WNzgeMPqasw.facebook
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda