News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-02-06: HS:Mikä sai miehet luopumaan naisten silpomisen tukemisesta?

Started by Source, 06.02.2015, 09:54:42

Previous topic - Next topic

Source

http://www.hs.fi/m/ulkomaat/a1423108699871

Mikä sai miehet luopumaan naisten silpomisen tukemisesta? – Meeri Koutaniemen kuvat Etiopiasta
Valokuvaaja Meeri Koutaniemi kiersi tammikuussa Etiopiassa kuvaamassa miehiä, jotka olivat kääntyneet ympärileikkauksen vastustajaksi.

Inka Kovanen HS
ULKOMAAT Päivitetty 7:51

Miksi miehet tukevat julmaa perinnettä silpoa naisten sukupuolielimet? Entä mikä saa heidät luopumaan sen tukemisesta?

Valokuvaaja Meeri Koutaniemi kiersi tammikuussa Etelä-Etiopiassa kuvaamassa miehiä, jotka olivat osallistuneet lastenoikeusjärjestö Planin aloittamaan yhteisökeskusteluhankkeeseen ja kääntyneet ympärileikkauksen vastustajaksi.

Yhteistä miehille oli, että he kertoivat olleensa tietämättömiä tabuna pidetyn silpomisen vaaroista. "Kun miehet ovat saaneet todistusaineiston käyttöönsä, he ovat muuttaneet mielipiteensä", Koutaniemi kertoo.

Silpominen on Etiopiassa laitonta, mutta vanhojen kulttuurisidonnaisten perinteiden hylkääminen ei käy yön yli. Yksi haastatelluista kertoi vastustaneensa projektia puolitoista vuotta.

Koutaniemen mukaan miehet eivät usein ymmärrä, miten raju leikkaus ympärileikkaus on. Vasta ymmärrys siitä, että silpominen voi johtaa komplikaatioihin synnytyksessä ja jopa äidin ja vauvan kuolemaan, on muuttanut asenteita.

Unicef arvioi, että noin 70 prosenttia etiopialaisnaisista on silvottu. Kylissä, joissa esimerkiksi Plan toimii, silpomisen yleisyys on pudonnut dramaattisesti. "Kyse ei ole oikean ja väärän tuputtamisesta, vaan saatuaan tietoa terveysvaaroista kyläläiset ovat itse aktivoituneet vastustamaan perinnettä."

Tänään vietetään YK:n tyttöjen ympärileikkauksen vastaista päivää.

Birhanu Gosaye, 15, koululainen

"Isosiskoni kuoli synnytyksessä 21-vuotiaana. Lääkäri kertoi meille, että se johtui ympärileikkauksesta. Siskoni oli leikattu teini-ikäisenä ja naitettu 16-vuotiaana. Leikkausarpien takia vauva ei mahtunut syntymään, ja siskolleni tuli pahoja repeämiä ja vuotoa. Vauvakaan ei selvinnyt. Silloin vanhempani päättivät, etteivät he anna silpoa toista siskoani, joka oli tuolloin 12-vuotias. Suren siskoni kuolemaa. En olisi menettänyt häntä, jos kylässämme olisi ollut enemmän tietoa silpomisen haitoista. Olen luvannut itselleni, että suojelen elossa olevaa siskoani silpomiselta ja liian aikaiselta avioliitolta.

Aikuisena haluan professoriksi. Naimisiin menen vasta, kun minulla on koulutus. Haluan koulutetun vaimon, joka on ehtinyt täyttää ainakin 20."

Matewos Kekebo, 26, maanviljelijä ja opettaja

"Haitalliset perinteet olivat vielä muutama vuosi sitten voimissaan yhteisössämme. Lapsiavioliitot ja tyttöjen sukupuolielinten silpominen olivat tavallisia. Perinteinen ympärileikkaaja saattoi silpoa samalla partakoneenterällä perätysten viiden tytön klitoriksen ja häpyhuulet. Emme tienneet, että se lisää hiv-tartunnan riskiä – tai sitä, että silpominen on yksi suurimmista syistä vaikeisiin synnytyksiin ja äitien ja vauvojen kuolemiin.

Menin viisi vuotta sitten naimisiin silvotun tytön kanssa. Olen itse nähnyt, kuinka tuskaisia hänen kuukautisensa ja synnytyksensä ovat olleet. Vaimoni on synnyttänyt kaksi poikaa, mutta hänellä on ollut myös useita keskenmenoja, jotka ovat masentaneet meitä. Toisen synnytyksen jälkeen vaimoni sai kohtutulehduksen, ja lääkärin mukaan se oli silpomisen seurausta. Muut miehet ovat kertoneet, että aviollinen seksi sujuu paremmin, jos naista ei ole leikattu.
Kolme vuotta sitten Plan aloitti yhteisökeskusteluhankkeen 7000 asukkaan yhteisössämme. Minä olen toinen vastuuhenkilöistä, koska minulla on avoin mieli ja muut kuuntelevat minua. Aloimme puhua silpomista ja lapsiavioliittoja vastaan kirkonmenoissa ja kahviseremonioissa.

Aluksi ihmisiä hävetti puhua sukupuolielinten silpomisesta. Jatkoin kuitenkin sinnikkäästi, koska asioista täytyy puhua niiden oikeilla nimillä. Kutsuimme kokouksiin myös perinteisiä silpojia. Yhteisömme arvostettu ympärileikkaaja ymmärsi, että hänen työnsä takia monet naiset kuolivat ja kärsivät. Nyt yhteisössämme ei ole enää ketään, joka suostuisi silpomaan tyttöjä. Nuoret tytöt uskaltavat sanoa ylpeinä ihmisten edessä, ettei heitä ole leikattu. Jotkut perheet käyvät edelleen leikkauttamassa tyttärensä muissa kylissä, mutta meidän alueemme on vapaa julmasta perinteestä. Viimeisimmästä silpomisesta on yli vuosi.

Näen muutoksen niin, että ennen elimme pimeydessä ja nyt meillä on valoa. Jos saan tyttäriä, en salli heidän silpomistaan. Olisipa hanke tullut kyläämme aiemmin, niin vaimoni olisi voinut säästyä silpomiselta."

Shalamo Shanana, 65, maanviljelijä

"Minulla on kymmenen lasta, joista kolme on tyttöjä. Heidät kaikki ympärileikattiin 12-vuotiaina, ja naimisiin he menivät 18-vuotiaina. Minulle oli itsestään selvää, että tyttäreni pitää leikata. Muuten yhteisömme olisi hyljeksinyt heitä ja pitänyt heitä turmeltuneina, eikä kukaan mies olisi halunnut heitä vaimokseen.

Myös vaimoni on leikattu. Hän ei ole koskaan ollut innokas harrastamaan seksiä kanssani. Välillä se on ollut hämmentävää ja hermostuttavaa. Avioliittomme on kuitenkin hyvä. Välillä elämme sovussa, välillä riitelemme.
Kun Planin yhteisökeskusteluhanke tuli kyläämme, vastustin sitä. En tullut kokouksiin, tai sitten en kuunnellut. Tuntui ikävältä, että vieraat ihmiset tulivat kyläämme väittämään perinteitämme haitallisiksi.

Vastarintani kesti puolitoista vuotta. Hiljalleen mieleni alkoi muuttua, kun kuulin tositarinoita tyttöjen silpomisen seurauksista. Yksi keskustelun vetäjistä kertoi omasta pojastaan. Synnytys oli pitkittynyt, koska poika ei mahtunut äidin leikkausarven takia syntymään normaalisti. Vauva piti kiskoa ulos, ja hänen päänsä vaurioitui pahasti. Hän ei kehittynyt eikä oppinut uusia asioita kuten muut, ja yhtenä päivänä hän putosi kaivoon ja kuoli. Tämän tarinan kuultuani huomasin, etten voinut enää sydämessäni hyväksyä silpomista.

Toivon nyt, ettei vaimoani ja tyttäriäni olisi silvottu. Olen nyt kolmen pienen tytön isoisä, enkä aio hyväksyä heidän silpomistaan. Suojelen myös muita kylämme tyttöjä puhumalla aiheesta. Olen esimerkki muille miehille."

Alemayehu Genale, 14, koululainen
"Kuulun koulumme poikakerhoon, jossa keskustelemme haitallisista perinteistä. Kerromme niistä eteenpäin ystävillemme. Ennen kerhoon liittymistä en tiennyt juuri mitään tyttöjen sukupuolielinten silpomisesta, vain sen, että niin kuuluu tehdä. Ja että sen takia synnytykset voivat olla vaikeita. Minulla on neljä isosiskoa, ja yhden synnytys oli niin vaikea, että hän lähes kuoli. Kylämme perinteinen ympärileikkaaja on silponut kaikki isosiskoni.

Välillä tuntuu kiusalliselta puhua poikana tyttöjen sukupuolielinten silpomisesta. Sellaista ei ennen hyväksytty, aihe oli täysi tabu. Saan kuitenkin rohkeutta ajatuksesta, että jos minä ja muut pojat pysymme hiljaa, siskojamme ja ystäviämme kuolee.

Kun olen puhunut silpomista vastaan, vanhempani ovat alkaneet kuunnella minua ja muuttaneet mielensä. He ovat katuneet ja luvanneet, ettei viidettä siskoani silvota. Haluan naimisiin leikkaamattoman tytön kanssa."

Tällaisia uutisia on ilo lukea, että jossain on rohkeasti lähdetty muuttamaan omia haitallisia perinteitä. Kiitos myös niille lukuisille oikeille feministeille, jotka ovat tehneet valistustyötä tuolla haastavassa ympäristössä, sen sijaan, että olisivat jääneet kotiin haukkumaan oman maansa miehiä sioiksi. Kotimaassa on edelleen tehtävä työtä, ettei silpomisia pääse tapahtumaan ja tapahtuneista tulee antaa kunnolliset tuomiot.

Myös poikien ympärileikkauksen tulee olla ihan viimeinen ratkaisu, kun kaikki muut keinot on käytetty lääketieteellisen ongelman parantamiseksi. Kulttuurillisesta, uskonnollisesta tai muusta kuin lääketieteellisestä syystä tapahtuva ympärileikkaus tulee myös poikien osalta olla rangaistavaa.

Hyvää YK:n (tyttöjen) ympärileikkauksen vastaista päivää vaan kaikille!
"Nämä ihmiset, turvapaikanhakijat vain pömpsähtivät taivaasta."

Tabula Rasa

Jurakaudelta kivikaudelle. Kai se on sitten kehuttavaa edistystä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Outo olio

Oikeastaan aika masentavaa ajatella, että jotkut ovat eläneet omassa kulttuurissaan sukupolvesta toiseen, ja sitten tarvitaan ulkopuolisia kertomaan mikä siinä on vikana. Itse eivät sitä koskaan huomanneet. :-\
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Chew Bacca

Ihanko tuhansia vuosia kesti hoksata, ja tarvittiin valkoisen tohtorin todisteet?

No nyt saadaan onneksi maailmaan lisää porukkaa turvallisesti ja vähemmillä kärsimyksillä. Riemua. Mikä olisikaan Etiopian väkiluku ilman tätä karsintaa? Sata miljoonaa? Kaksi?

Axlone

Voi hitto. Voin ymmärtää ettei HIVin tarttumista ymmärretä, mutta että ei ole tajuttu silpomisen vaaroja? Hämmentää ettei silvottu nainen ole innokas harrastamaan seksiä? Näitä ihmisiä tänne niin lähtee suomi nousuun...

valla_valla

Tuo oli propagandaa puhtaimillaan. Oikeaa kunnon vanhan ajan paskaa.

Etiopialaiset ja somalit ovat niin kivikautista kansaa, varsinkin tuolla maaseudulla, jossa elämää ohjailee jumalat ja menninkäiset ja muut öhkömönkiäiset, että ei ne tajua mitään tuollaisten "terveystietoiskujen" päälle. Suu auki alahuuli roikkuen ne  voi katsoa jotain esitelmää, jota valkoinen pitää, että "uuu, valkoinen näyttää meille pilllua kuvista uuu", ja esitelmän jälkeen  ovat entistä... voisko sanoa nuivempia valkoisten kotkotuksia vastaan.

Ne ei tajua lääketieteestä, ihmisen anatomiasta eikä hygieniasta yhtään hölkäsen pölähdystä. Varsinkaan tuollaiset aikuiset 65-vuotiaat äijät. Nuoret lapset, jos niille opetetaan asioita, voi ehkä jollain lailla tulla "vastaan", mutta ei aikuiset mitään valkoisen hörhötyksiä ota vastaan.

Micke90

Tuntuu ehkä julmalta sanoa näin, mutta entistä useamman naisen ja lapsen kuoleminen sukuelinten silpomisen seurauksena Afrikassa voisi edes hieman suitsia maanosan väestönkasvua.

flammee

Hienoa että Etiopiaan asti on saatu vietyä tietoa, seuraavaksi voisi kokeilla opettaa näitä asioita myös vastaanottokeskuksissa.

Chew Bacca

Quote from: Micke90 on 06.02.2015, 12:08:08
Tuntuu ehkä julmalta sanoa näin, mutta entistä useamman naisen ja lapsen kuoleminen sukuelinten silpomisen seurauksena Afrikassa voisi edes hieman suitsia maanosan väestönkasvua.

Ei siinä mitään julmaa ole. Onhan maailman kammoittavin kohtalo syntyä Afrikkaan. Kohtaloaan pakenee ihmisiä tuhatmäärin rekan akseliin tai laivan potkuriin köytettynä päästäkseen Eurooppaan, silppuamattoman luomupillun runsaudensarveen. Ei Afrikka ole ihmisen paikka.

Sitten sama luolamiesmeininki jatkuu Ikuisen Sadekauden Maassa koska kuulu mun kultturi. :ampuuitseäänpäähän

Maastamuuttaja

Neljä afrikkalaismiestä kertoo Koutaniemelle sen, minkä tämä haluaa kuulla, ja hesari markkinoi tuloksen ikään kuin Afrikassa (Etiopiassa) vallitsevana trendinä.

Uimakoulutettava

Quote from: Maastamuuttaja on 06.02.2015, 14:33:21
Neljä afrikkalaismiestä kertoo Koutaniemelle sen, minkä tämä haluaa kuulla, ja hesari markkinoi tuloksen ikään kuin Afrikassa (Etiopiassa) vallitsevana trendinä.

Hei, Hesarin  :flowerhat:-armeija,

milloin käytte haastattelemassa sitä luokallista ruotsalaisia maahanmuuttajatyttöjä, joiden klitoris oli leikattu ja häpyhuulet ommeltu yhteen?

Milloin käytte haastattelemassa Ruotsin laivalla keppostelleita "ruotsalaismiehiä"? Ai niin, ette ikinä, koska silloinhan jutussa täytyisi mainita etunimet...
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Toni R Jyväskylästä

No, mikä sai "miehet" silpomaan naisia ensimmäiseksikään? (Retorinen)

JT

Erinomainen kirjoitus Veli-Pekka Leivolta

Pikkulasten ympärileikkaus on ihmisoikeusloukkaus, vaikka STM sen salliikin

Sosiaali- ja terveysministeriö on juuri antanut ohjeen ei-lääketieteellisin perustein tehtävästä poikien silpomisesta. Ohjeen mukaan ei-lääketieteellinen rituaalisilvonta voidaan suorittaalle alle 18-vuotiaalle pojalle tietyin edellytyksin. Käytännössä ohjeen mukaan riittävän vanha lapsi voi vängätä vastaan, jos vanhemmat haluavat pahoinpidellä ja aiheuttaa hänelle pysyvän vamman, mutta pikkulapset jäävät vanhempiensa armoille. Susanna Huovisen (SDP) allekirjoittama ohje on masentava osoitus siitä, kuinka ihmisoikeudet ovat suomessa todellisuudessa etuoikeuksia, joita kaikille ei suoda. Erityisen surullista on se, kuinka helposti puolustuskyvyttömien ihmisoikeuksien loukkaamista siedetään. Pikkulasten silvonta kultuurisyin on tapa, jota ei tule sietää.

Lasten ympärileikkauksessa ei ole kyse yksilön valinnasta, joka koskee vain häntä itseään, vaan siitä, että vanhemmat vahingoittavat lastaan sen takia, että heidän kulttuurinsa/uskontonsa/aatteensa sitä vaatii. Kyse on vanhempien vakaumuksesta, jonka takia lapsi saa kärsiä...

Loput linkistä:

http://vpleivo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/187789-pikkulasten-ymparileikkaus-on-ihmisoikeusloukkaus-vaikka-stm-sen-salliikin
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)