News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2015-02-23 YLE: Somalitaustainen ME-mies pahoitti mielensä

Started by Riukulehto, 23.02.2015, 17:32:51

Previous topic - Next topic

Riukulehto

QuoteSomalitaustainen ME-mies pahoitti mielensä: "Hän väitti, että en ole britannialainen"

Britannian Mo Farah kertoo, että hänen maanmiehensä Andy Vernon on sanonut, että somalitaustainen Farah ei ole britannialainen.

Viikonloppuna kahden mailin sisäratojen ME:n juossut Britannian Mo Farah ja maanmies Andy Vernon ovat ajautuneet sanasotaan. Farah kertoi ennen ME-juoksuaan brittimediassa, että Vernon ei pidä häntä britannialaisena. Farahin mukaan kaksikon välille syntyi pahaa verta viime vuoden EM-kisojen yhteydessä, kun Farah voitti kultaa ja Vernon sijoittui toiseksi 10 000 metrillä.

Farah oli 9-vuotias, kun hän muutti Somaliasta Britanniaan.

- Minulle jäi yksi kommentti mieleen, jonka Vernon sanoi, kun istuimme ja juttelimme 10 000 metrin EM-kilpailun jälkeen. Hän sanoi, että hänen olisi pitänyt voittaa EM-kultaa, Farah sanoi The Guardian –lehden mukaan.

- Ajattelin, että mitä ihmettä, olisiko kulta pitänyt antaa sinulle? koska olet ainoa eurooppalainen kaveri, Farah selvitti.

- Ei tuollaista voi sanoa.

Vernon on myöntänyt, että keskustelu tapahtui Zürichissä, mutta väitti, että Farah on tehnyt röyhkeän tulkinnan keskustelusta. Vernon sanoi kuitenkin, että on pahoillaan, jos joku on loukkaantunut.

- Se, mitä sanoin, sanoin kieli keskellä poskea. Sanoin, että olen Euroopan mestari. Siinä oli kaikki. En sanonut, että hän ei olisi britannialainen - se on täyttä valetta. Hän nauroi, kun sanoin sen, mutta nyt hänen taustajoukkonsa ovat tekemässä minusta pahaa kaveria. Pyydän anteeksi, jos asia tulkittiin väärin ja hän loukkaantui, Vernon selvitti.

- Olen tuntenut Farahin jo 12 vuotta. Emme ole parhaita kavereita, mutta olemme kavereita. Olin onnellinen, kun saavutimme kaksoisvoiton EM-kisoissa. Meidän olisi hyvä järjestää tästä asiasta yhteinen lehdistötilaisuus, sillä se mitä hän sanoo, ei ole se, mitä minä sanoin.
http://yle.fi/urheilu/somalitaustainen_me-mies_pahoitti_mielensa_han_vaitti_etta_en_ole_britannialainen/7822836
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Faidros.

Pesunkestävä britti kalpeine ihoineen ja suurine hörökorvineen!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

foobar

Monet yleisradioyhtiöt ovat väenväkisin yrittäneet saada Farahia pitämään saavutuksiaan kunniana somalialaisille, mutta Farah ei ole ollut kiinnostunut kuin britannialaisuudesta. Näistä tapauksista ei koskaan väännetty uutista, vaikka Farah vaikutti jokseenkin kyllästyneeltä erikseen sanomaan, että Yhdistyneiden kuningaskuntien kansalaisena ja sen väreissä kilpailevana hän haluaa olla nimenomaan britti, ja siinä kaikki.

Uutista ei asiasta osattu tehdä, koska yleisradioyhtiöiden tavoitteena oli tehdä Farah kehumaan somalialaisuuttaan, mutta sitä kehua ei suunnitelmista huolimatta tullutkaan. Yritys oli kovasti alentuvaan tapaan Farahia käsittelevä, mutta eihän se tuollaisessa muodossaan ollut rasistinen! Eihän..?

Kyllä minusta Farahilla on tässä tapauksessa oikeus mielipiteeseensä. Toisin kuin monet muut afrikkalaiset Euroopassa, hän on päättänyt valita identiteettinsä uudessa asuinympäristössä uusiksi. Siihen kun kykenisivät ne muutkin...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Marius

Ei identiteettiään voi valita, paitsi skitsofreenikko..
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Professori

Itse kiinnitin huomioni tähän:

Vernon:
QuoteHän nauroi, kun sanoin sen, mutta nyt hänen taustajoukkonsa ovat tekemässä minusta pahaa kaveria.

Onko Briteilläkin oma bidee ja sellaisen toimisto?
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/