News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2015-02-09 Abdirahim Husu Hussein sai sananvapauspalkinnon (yleinen Husu-ketju)

Started by Iloveallpeople, 09.02.2015, 19:18:01

Previous topic - Next topic

mikkojuha

Quote from: Blanc73 on 16.11.2016, 19:05:15
Mieheyteen liittyvien stereotypioiden purkamisesta palkittu herra Husu? Tämä on liian absurdia ollakseen totta.
Palkinto meni oikealle henkilölle. Kuka onkaan enemmän purkanut mieheyteen liittyviä stereotypioita kuin Husu? Esimerkiksi sellaisia kuin: miehen tulee käydä töissä ja elättää perheensä, suhtautua kunnioittavasti ja ystävällisesti toisen värisiin kanssaihmisiin, olla syöttämättä paskaa ja toivottamatta kuolemaa hankalia kysymyksiä esittäville, olla pelkäämättä susia ja viidakon elukoita. Husu - ei stereotyyppinen mies. Palkitusti.

elven archer

Quote
Mika Waltarikin kirjoitti näin. Jokainen ammatikseen kirjoittava tarkastuttaa tekstinsä oikolukijalla.
Ensinnäkin Husu ei ole Waltari. Toisekseen eihän tarkista jotain bloggauksia varten. Ja kolmanneksi on todella irvokasta, että sananvapauspalkinnon saa ihminen, joka ei ole edistänyt sitä, ei tietääkseni kannata edes laajaa sananvapautta, vaan enemmänkin valittelee "vihapuheista". Ja se vielä, että ei itse osaa kirjoittaa kohderyhmälleen. Ja viidentenä, että kirjoittaa ammatikseen. Eihän tässä puhuta kirjailijan teoksen viimeistelystä, vaan ihan perustekstin tuottamisesta.

Titus


eli yhden sompun mielipiteitä ja kirjoitelmia on tuomassa julki ja korjaamassa joukollinen
ihmisiä joiden kanssa tekstiä pallotellaan edestakaisin. kenenköhän maksamalla työajalla...

tai no, juuh

:roll:
that's a bingo!

Lalli IsoTalo

Kuulostaa haamuboggaukselta.

Quote from: https://fi.wikipedia.org/wiki/HaamukirjailijaHaamukirjailija (myös haamukirjoittaja) on kirjailija, joka kirjoittaa toisen henkilön puolesta kirjan tai muun tekstin. Useimmiten haamukirjailijan nimeä ei paljasteta, tosin joskus kustantaja voi sallia nimen paljastamisen tekijäsivulla (toimittajana tai avustajana). Tekijänoikeuslain mukaan (7 § 1) tekijä on se, jonka nimi on mainittu teoskappaleessa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Husun oma "syö paskaa ja kuole" -tyyli on tyystiin erilainen kuin haamukirjoittajakollektiivin tyyli, mikä käy ilmi kun blogikirjoituksia verrataan Husun itse kirjoittamiin kommentteihin.

Tätä voisi ehkä verrata siihen, että rankalla photoshoppauksella yksi todellisuus muutetaan toiseksi, rypyt, finnit ja läskit kadotetaan.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Fiftari

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.11.2016, 11:29:32
Husun oma "syö paskaa ja kuole" -tyyli on tyystiin erilainen kuin haamukirjoittajakollektiivin tyyli, mikä käy ilmi kun blogikirjoituksia verrataan Husun itse kirjoittamiin kommentteihin.

Tästä syystä varmaan on jouduttu turvautumaan haamukirjoittajiin. Toteemia suojellaan. Voin vain kuvitella kun alkuperäinen teksti tulee kirjoittajille ja sieltä vedellään punakynällä kaikkea mikä voidaan tulkita vaikkapa väkivaltaan yllyttämiseksi tai uhkaukseksi.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

kriittinen_ajattelija

QuoteMaahanmuuttajien on päästävä eroon kuplistaan

Muistan ollessani parikymppinen irakilaisen koulukaverinin tulleen minulle illan menojen jälkeen kebabpaikassa kertomaan, kuinka häntä haukuttiin neekeriksi. Tämä oli saanut hänet kovin vihaiseksi.

Itse olin saanut kuulla tuota samaa nimeä jo niin monta kertaa, että en ollut siitä moksiskaan. Niinpä kysyin kundilta että mitä sitten? Kaveri hikeentyi ja vastasi siihen että "en minä ole neekeri – sinä Husu olet".

No siitä suutuin minäkin jo sen verran, että meidän kesken syntyi tappelu, joka sai irakilaisen hämilleen. Kaiken huipuksi joukkoon liittyi mustia afrikkalaisia, jotka olivat kuulleet irakilaisen käyttämän sanan. Rupesin siinä rauhoittelemaan tilannetta ja selittämään tapahtunutta arabikaverilleni.

Häntä itseä loukkasi n-sanan käyttö, mutta jotenkin hän kuvitteli sen olevan täysin ok sana käyttää minunvärisiä ihmisiä kohtaan. Sanotaan nyt näin, että kantapään kautta hänellekin selvisi, että haukkumasana se on yhä. Ok se ei ole.

Koskaan. Kenellekään.

Kuntavaalien alla kampanjoidessamme arabiaa puhuva tuttavani oli jakamassa flaijereitani. Hän oli antanut niitä myös muutamalle arabitaustaiselle miehelle ja saanut vastaansa sellaista kieltä, jota normaalisti kuulee vain Rajat kiinni- porukalta tai MV-lehden keskustelupalstoilta.

Eilen puolestaan suomalainen naispuolinen ystäväni kertoi tiettyjen arabimiesten käyttävän rasistista kieltä puhuessaan muista ihmisryhmistä.

Mustista. Naisista. Afgaaneista.

Suurin osa heistäkin on ihan takuulla tolkun porukkaa, mutta heidänkin joukkoonsa mahtuu arabiversioita noista rajakeista.

Saatatte miettiä, miksi näitä asioita pohdin tai jaan niitä kanssanne?

Siksi, että huolimatta siitä, että he rakentavat nyt uutta elämää täällä Suomessa, monet pyörivät yhä vain "omiensa" keskuudessa. Monet tulevat maista, joissa Suomen kaltaisesta monimuotoisuudesta ja yksilönvapauksista ei ole kuultu, eikä siihen näin ollen ole mitenkään osattu varautuakaan.

Päivärytmikin on monella edelleen sama kuin siellä "vanhassa maassa".

Kun on totuttu elämään kuumassa maassa, jossa päivän aikana ei juurikaan liikuta ja elämä keskittyy iltapäivään ja iltaan, jolloin pysytään hereillä pitkälle yöhön, jatketaan samaa rytmiä helposti uusissakin olosuhteissa – etenkin jos ei ole mitään opiskelun, työn tai paikallisväestön kanssakäymisen kaltaista tekijää ankkuroimassa uuteen elämäntyyliin. Kun ei ole oikein mitään järjellistä tekemistä, niin aikaa kulutetaan notkumalla kahviloissa ja kaduilla. Nämä kaikki asiat näkyvät jo meidän arjessamme. Ei niissä toki mitään vikaa ole – ihan samalla lailla siellä näkyy sita kantaväestöäkin. Minua kuitenkin huolettaa näiden uusien tulijoiden tulevaisuus.

Jos trendi jatkuu sellaisena, ettei heillä ole muuta viitekehystä kuin se heidän omiensa joukko eikä mitään, millä heidät saisi lähemmäksi muuta väestöä, miten heidät saadaan osaksi meidän yhteiskuntaa? Miten siitä saisi myös heidän yhteiskuntansa?

Ihan samalla lailla se epäluulo ja muukalaisvihamielisyys kasvaa ja kehittyy kaikissa piireissä: kun toisia ei tunneta, istuvat ennakkoluulot toukassa ja on helppo uskoa heistä esitettyjä valheellisia väittämiä. Kun muidenlaisten ihmisten kanssa ei olla tekemisissä, ei heitä myöskään osata ymmärtää tai ottaa huomioon.

Tuloksena on erilaisuutta edustavien ihmisryhmien eriytymien omiin poteroihinsa ja pahimmassa tapauksessa edellä kuvatun kaltainen epäkunnioittava suhtautuminen kaikkia muita kohtaan. Kuka tietää, millaisiin suurempiin ongelmiin se vielä tulevaisuudessa johtaa.

Millaisia ratkaisuja nyt siis tarvitaan?

Ensinnäkin kotouttamiseen ja uusien tulijoiden hajauttamiseen ympäri maata on syytä panostaa entistä paremmin. Kotouttaminen ja kotoutuminen yleensä onnistuvat paremmin pienissä kunnissa kuin pääkaupunkiseudulla; siellä kun olosuhteet positiivisessa mielessä pakottavat kanssakäymiseen paikallisväestön kanssa; lisäten molemminpuolista yhteisymmärrystä ja juurtumista uuteen ympäristöön – unohtamatta uuden kielen oppimista. Koulutus- ja työllisyysmahdollisuuksiin kiinnipääsemisen edellytykset ovat myös monesti ruuhkaista pääkaupunkiseutua paremmat.

Uusia tulijoita olisi siis entistä tehokkaammin ohjattava pienempiin kuntiin. Tällä vältettäisiin myös se, että Suomi pirstaloituisi kahden täysin erilaisen rinnakkaistodellisuuden maaksi, jossa etninen monimuotoisuus on vain pääkaupunkiseutua luonnehtiva tekijä muun maan pysyessä valkoisessa kuplassaan.

Miten tässä tavoitteessa pysytään?

Keppi-porkkanametodilla. Uusilta tulijoilta voitaisiin esimerkiksi edellyttää, että mikäli he muuttavat pois näistä kunnista ensimmäisen kolmen vuoden aikana, menettävät he tukensa ja ovat velvoitettuja kustantamaan oman toimeentulonsa. Ensimmäisten kolmen vuoden aikana on ehdottoman tärkeää oppia kieli ja maan tavat ja kaikki tämä onnistuu paremmin juuri näissä pienissä kunnissa.

Miten kunnat puolestaan saadaan kannustettua vastaanottamaan uusia tulijoita?

Etenkin pienimpiä; alle 10 000 asukkaan kuntia täytyy tukea tässä rahallisten kannustinten kautta. Tarkoituksenahan on saada kotoutuminen käyntiin mahdollisimman pian, jotta uusista tulijoista saadaan niitä kaivattuja tulevaisuuden veronmaksajia. Sitä varten heille on tarjottava alkuvaiheeseen mahdollisimman hyvät eväät.

Tutkitusti noin puolet Suomeen muuttaneista ulkomaalaisista päätyy jossain vaiheessa pääkaupunkiseudulle. Tämä on myös syy siihen, miksi Helsinki ei tällä hetkellä koe tarpeellisiksi tarjota kuntapaikkoja pakolaisille.

Omasta etnisestä viitekehyksestä muodostuva turvaverkko on varmasti juuri sitä; turvallinen. Ei se kuitenkaan kotoutumista edesauta.

Helsinki on mielestäni huono kaupunki kenen tahansa kotoutua. Täällä on ihmisiä, jotka eivät koe mitään tarvetta edes yrittää, koska he saavat jo kaiken tarvitsemansa äidinkielellään. Ehkä hyväntahtoisuudessa on menty jo liian pitkälle – uusien tulijoidenhan on tarkoitus kotoutua Suomeen eikä toisinpäin?

Pienissä kunnissa uusilla tulokkailla ei ole mahdollisuutta jäädä siihen omanmaalaiseen kuplaansa. Siellä heidän on pakko keskittyä siihen, mikä tärkeintä onkin: uuteen kieleen, kulttuuriin ja yhteisöön sopeutumiseen. Ja tässä pienillä yhteisöillä on paljon suuremmat voimavarat ottaa uudet tulijat omakseen kuin pääkaupunkiseudun kaltaisilla suurkaupungeilla.

Uskallan jopa väittää, että enemmistö niistä maahanmuuttajista, jotka ovat parhaiten kotoutuneet Suomeen, on aloittanut uuden elämänsä jossain muualla kuin stadissa; juuri edellä listatun kaltaisista syistä.

Meillä kytee ongelma, johon tarvitaan ratkaisuja. Tässä minun.

Mikään ei karsi ennakkoluuloja ja rasismia yhtä tehokkaasti kuin se, että ollaan luontevassa kanssakäymisessä ja konktaktissa erilaisuutta edustavien ihmisten kanssa. Silloin sitä huomaa ihan pakostakin, että kah – ihan samanlaisiahan tässä ollaan. Jalkapalloa katsotaan ja pizzaa syödään.

Toisiin tutustuminen on se avain. Ei anneta sen hukkua.
http://abdirahimhussein.puheenvuoro.uusisuomi.fi/235881-maahanmuuttajien-on-paastava-eroon-kuplistaan
Husu haluaa pakolaiset maaseudulle näköjään.

En ymmärrä Husun kaltaisten kommunistien pakolaisten "hajautus" ajattelua. Pakolaiset kyllä kotoutuu jos on kotoutuakseen, se on heistä itsestä kiinni. Ei heitä tarvi lähettää minnekkään Kainuun perämetsiin karhuja pelkäämään, että he kotoutuisi. Pakolaiset voi puolestani ihan hyvin ja mielellään asua kaikki samassa vaikkapa Itä-Helsingin kaupungiosassa, tietääpä kantaväestö vältellä sitä aluetta. Ei pakolaisista suomalaisia tarvi tulla, eikä pidäkkään, kunhan noudattaa lakia ja maksaa veroa.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Jukka Wallin

Ihmettelen miten pakolainen voisi kotoutua Kajaanin takametsiin,jos hän ei tule toimeen edes pääkaupunkiseudulla muuten kuin avustettuna?
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Roope

Quote from: kriittinen_ajattelija on 20.04.2017, 13:27:17
Uusilta tulijoilta voitaisiin esimerkiksi edellyttää, että mikäli he muuttavat pois näistä kunnista ensimmäisen kolmen vuoden aikana, menettävät he tukensa ja ovat velvoitettuja kustantamaan oman toimeentulonsa.

Kun Perussuomalaisten maahanmuutto-ohjelmassa esitettiin pari vuotta sitten vastaava ajatus, toimittajat, oikeusoppineet ja poliittiset vastustajat rääkyivät pitkään, että tällainen on vastoin perustuslakia. Samoin oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden sosiaaliturvan ehdollistaminen kaatui väitetysti perustuslakiin, koska lakiesitykselle ei löytynyt tarpeeksi poliittista tukea perustuslakivaliokunnassa.

Reaktio lienee erilainen tällä kertaa, jos mitään reaktiota edes syntyy.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Impi Waara

Johan nyt vitsi murjaistiin. Se on nimittäin sillä tavalla, että mitä pienempi kunta/kylä on, sitä kauemmin ulkopuolinen pysyy ulkopuolisena. Eräskin kunta ylpeili sillä, että tien tuomat hyväksytään osaksi porukkaa 20 vuoden asumisen jälkeen. Tarpeeksi monta pikku kuntaa kolunneena allekirjoitan tuon.

Toki rahalla on taivaallinen voima ja sen houkutus saa hyysärit heräämään. Tämä taas horjuttaa sitä tasapainoa, jossa yhteisö on elänyt. Husut eivät vaan yksikertaisesti ymmärrä suomalaista kansan luonnetta ja ikiaikuisia tapoja. Eivät koskaan tule ymmärtämään väärän asenteensa vuoksi.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

skyuu

Quote
Muistan ollessani parikymppinen irakilaisen koulukaverinin tulleen minulle illan menojen jälkeen kebabpaikassa kertomaan, kuinka häntä haukuttiin neekeriksi. Tämä oli saanut hänet kovin vihaiseksi.

Itse olin saanut kuulla tuota samaa nimeä jo niin monta kertaa, että en ollut siitä moksiskaan. Niinpä kysyin kundilta että mitä sitten? Kaveri hikeentyi ja vastasi siihen että "en minä ole neekeri – sinä Husu olet".

No siitä suutuin minäkin jo sen verran, että meidän kesken syntyi tappelu, joka sai irakilaisen hämilleen. Kaiken huipuksi joukkoon liittyi mustia afrikkalaisia, jotka olivat kuulleet irakilaisen käyttämän sanan. Rupesin siinä rauhoittelemaan tilannetta ja selittämään tapahtunutta arabikaverilleni.

Mielenkiintoinen kirjoitus, mielenkiintoinen. Ensinnäkin tulee mieleen että jos pottunokka sanoo iRakkia neekeriksi niin ei pidä suuttua vaan uhriutua, sama jos pottunokka sanoo Husua neekeriksi. Mutta jos iRakki sanoo Husua neekeriksi niin Husu suuttuu ja tulee tappelu. Lisäksi triggeröityvät muut lauman jäsenet ja kimppapuolustus pelittää. No Husu menee väliin koska kimppapuolustettava on tämänpäivän toiseustoteemi... menisikö Husu väliin jos kyseessä olisi ollut känninen kantis?

iRaqit ja Afgaanit suklaasilmineen ja surullisine tarinoineen uhkaavat Husun oman viiteryhmän viimeisen neljännesvuosisadan ajan hallussaan pitämää kuninkuusasemaa. Ratkaisuksi Husu tarjoaa karkoitusta maaseudulle jotta ko. ryhmät kotoutuisivat. Siis sitä samaa ratkaisua jota Persut ehdottivat ja joka tuomittiin aika julkisestikin perustuslain, ihmisoikeuksien ja ties minkä muun vastaiseksi rasismihöpinäksi.

Tämä taas todistaa että jos tuodaan tarpeeksi kehitysmaalaisia maahan niin kehitysmaa tulee perässä. Tässäkin Husu oikeasti ajattelee vain ja tasan itseään ja heimolaisiaan. Muista viis kunhan meille riittää sos.etuuksia, discopalloja ja toiseusoikeuksia. Ainoa vaan että ne toiset ajattelee ihan samalla tavalla joten konfliktihan tästä syntyy.

Onneksi tämä ei koske Suomea ja joka muuta väittää on vihapuhuja!  :facepalm:

Niobium

Tällainen hajasijoitusajattelu voi olla ainoa mahdollinen keino saada Muhammedit uskomaan, miten täällä eletään, jos kerran ovat tänne väkisin tunkeneet. Yksi Mohammed pikkukunnan kaljakuppilassa on aika heikoilla jos alkaa perseilemään, vastaavasti kymmenen Mohammedia suuressakin pääkaupunkiseudun diskossa ovat ihan toisenlainen uhka.

Samaten paskasta riisistä ulvova yksittäinen Mohammed Pellon kunnantalon edustalla pakkasessa on aika absurdi ajatus, toisaalta olemme sen jo nähneet toteutuvan mutta silloin olikin suurempi joukko Mohammedeja sekä tiedoitusvälineet paikalla.

Ja ne kotoutustoimet pikkukunnissa voidaan ihan hyvin hoitaa netissä, kun kerran odotetaan että 80 vuotias kansaneläkeläinen pystyy omat asiansa hoitamaan siellä. Lapset, jos niitä sattuu jostain löytymään, oppivat varmasti kielen kun kerran on pakko. Samoin se Mohammed varmaan tajuaa, että jos täällä halutaan olla ja elää niin ei se ole muuta kuin lusikka kauniiseen käteen.

Ja tuossa Husukin viittasi vuorokausirytmiin. No, milläs istut iltaa parinkymmenen heimokaverin kanssa jollei niitä ole kymmenien kilometrien säteellä? Keität kymmeniä litroja teetä ja paistat satoja falafeleja ehkä parin viikon ajan iltaisin, sitten tajuat että perhana, mähän olen täällä ainoa. Taidanpa mennä nukkumaan, vattuako tässä yksin katselemaan teen ja falafelien jäähtymistä.

Eiköhän ala jossain vaiheessa tulla vaihtoehtoja mieleen? Jos lähtee pääkaupunkiseudulle, niin tuet menee, mitäs sitten? Tai voisi lähteä Saksaan, hävittää paperit matkalla ja silleen. Ei sekään mikään paskempi idea.

Ja jollei ole mitään mahiksia lähteä, niin ostat sitä paskaa riisiä kunnes kyllästyt ja opit syömään paikallista.

Turvaahan tänne on tultu hakemaan, sitä saatte ja thats it. Voit sitten kahtena päivänä viikossa, minkä se kirjasto on kylillä auki, käydä laittamassa viestiä kotimaahan, että tällaista meininkiä.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Impi Waara

Erinomainen kirjoitus. Tosin pientä päivitystä; kaikissa kylissä ei ole sitä yhtäkään keskikaljakeidasta, tuurilla huoltamo, jossa kahvio on auki arkisin max klo 20., kirjasto on suljettu ja kirjastoauto saattaa pyörähtää huudeilla parin viikon välein, kunnantalo kylältä on suljettu ja suurkunnan kunnantalolle on matkaa 30-40 km, katuvalot sammutetaan klo 22.00, joukkoliikennettä on tasan koulukyydistysten verran jne.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Golimar

Minä en usko hetkeäkään että Abdirahim Husu Hussein olisi kirjoittanut tuon tekstin ja epäilen myös ettei se ole ollenkaan hänen hengentuotoksiaan vaan joku haamukirjoittaja on taas ollut asialla.

Niobium

Quote from: Impi Waara on 20.04.2017, 14:25:07
Eräskin kunta ylpeili sillä, että tien tuomat hyväksytään osaksi porukkaa 20 vuoden asumisen jälkeen.

Totta tuokin, mutta jos Mohammedien annetaan vapaasti parveutua niin silloin homma kääntyy täysin päälaelleen. Tien tuomat ehkä hyväksytään tietyin reunaehdoin ja silloinkin vain tien tuomien palvelijoiksi.

Kuka onnistuu hajoittamaan, hallitsee. Nyt ovat jo lyöneet perseet penkkiin ja yrittävät sanella, jokainen myönnytys johtaa vain ja ainoastaan uuteen, entistä absurdimpaan vaatimukseen. Yhdelle Mohammedille ja sen ulinalle on helppo nauraa tuntien myötähäpeää mutta kymmenen mölisevää Mohammedia on hiukan hankalampi tapaus. Sen vuoksi jos niitä on ihan pakko täällä pitää, olisi ne ripoteltava mahdollisimman tasaisesti. Eikä mitään ruotsalaispykäliä tällä kertaa vaikka kuinka yrittäisivät.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

rölli2

näitäkään ongelmia ei tarvitsisi pohtia jos ei otettaisi niitä moniosaajia tänne. me emme tarvitse moniosaajia mihinkään mutta ehkä ruotsi tai saksa tarvitsee heitä. ihan turhaa hommaa. jos on vuodesta toiseen samat sopeutumisongelmat tietyillä porukoilla pitäisi jonkinlaisen valon syttyä päättäjien korvien välissä. onkohan nyt kuitenkin niin ,että husu sallii kuitenkin kaikkien somalien muuton itäkeskukseen. tämä karkotushommeli koskee sitten vain irakkeja ja afgaaneja . ehkä arabien ja somalien kesken on pääkaupunkiseudulla liikaa etnistä värinää :o

Micke90

Ja tuon aivokuolleen porukan on tarkoitus rikastaa meitä miten?  :facepalm:

Ernst

Quote from: Golimar on 20.04.2017, 14:53:33
Minä en usko hetkeäkään että Abdirahim Husu Hussein olisi kirjoittanut tuon tekstin ja epäilen myös ettei se ole ollenkaan hänen hengentuotoksiaan vaan joku haamukirjoittaja on taas ollut asialla.

Juuri näin. Kirjoittaja ymmärtää hyvin lauserakenteet ja virkkeen, joskin puolipisteen käytössä on pientä huomauttamista. Husu puhuu yhä afrosuomea. Tuskin hän kykenee sen parempaan kirjoittaessaan, eli stilisoija, oikolukija, kieliasun tarkastaja tai vastaava on Husun sokelluksen kääntänyt varsin hyväksi suomeksi. Kappalejakokin on kotalaisen toimiva.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Jukka Wallin



Husu iskee kuin miljoona volttia..

Lainaus "Mm. puolueen nuorisojärjestön puheenjohtajan kommentit pedofiiili-ja raiskaajauskonnosta olisivat kuulostaneet Soinin suusta vähintäänkin vaivaannuttavilta sen valossa, kuinka valtavaksi, järjestelmälliseksi ja maailmanlaajuiseksi ongelmaksi nimenomaan lapsiin kohdistunut seksuaalinen väkivalta ja sen peittely kirkon johdon taholta on Soinin edustamassa katolisessa kirkossa osoittautunut.

Ihmisoikeuksien toteutuminen ja naisten heikompi asema ovat niinikään puolueen jäsenten kannanotoissaan toistuvasti käyttämä; legitiimiksi huolenaiheeksi heikosti naamioitu keppihevonen. Soinin kommentteja ei tässäkään keskustelussa ole kuultu, eikä ihme: eihän naisilla ole katolisessa kirkossa minkäänlaista itsemääräämisoikeutta omaan ruumiseensa.

Ehkäisy on kielletty ja uskonnon naiselle antama tehtävä on pelkästään lasten synnyttäminen. Aborttia ei myönnetä edes raiskauksen tai insestin uhrille. Avioeroakaan et saa; kohtasit kotona sitten minkälaista väkivaltaa tahansa.

Naisiin ja miehiin kohdistuvat erilaiset odotukset ja joidenkin musliminaisten käyttämä huivi ovat toinen persujen islam-kriittisyyttä lietsova teema. Kaukaa viisaana Soini on ollut tästäkin hiljaa – onhan hän itse tehnyt tietoisen päätöksen kääntyä uskontoon, jossa kaikki julkiset roolit ovat pelkästään miesten aluetta." lainaus päättyy

Quote

http://abdirahimhussein.puheenvuoro.uusisuomi.fi/236731-mika-on-soinin-perinto-perussuomalaisille

Mikä on Soinin perintö Perussuomalaisille?



Ranskan eilen huipentuneita presidentinvaaleja seurasi jännityksellä myös muu Eurooppa – vaalien tulos kun olisi voinut pistää uusiksi koko mantereen poliittisen pelikentän.

Ranskalaiset kuitenkin yllättivät – positiivisesti.

Itävallan ja Hollannin lailla hekin tekivät äänillään selväksi, ettei Euroopassa viime vuosina nähty ja pelätty äärioikeiston nousu sielläkään ole saanut kansan enemmistöä menettämään järkeään. Usko tulevaisuuteen ja eurooppalaisiin perusarvoihin vei voiton Le Penin lietsomasta vihasta ja pelosta.

Suomen poliittisessa kentässä äärioikestolaisia äänenpainoja on näkyvimmin edustanut Perussuomalaiset, joka onnistui vuoden 2015 eduskuntavaaleissa jytkyttämään itsensä hätkähdyttävästi maan toiseksi suurimmaksi puolueeksi.

Sittemmin suosio on hiipunut, mitä ei varmastikaan osaltaan auta sen rivien sisäiset erimielisyydet siitä, mihin suuntaan puoluetta tulisi viedä.

Tienhaarassa olevan puoleen kohtalonhetket koittavat kesäkuussa, kun puoluekokous valitsee Jyväskylässä puolueelle uuden puheenjohtajan. Tämän myötä Persuja liki sen alkuajoista luotsanneen puheenjohtajan Timo Soinin valtakausi tulee päätökseensä. Välitilinpäätöstä tekee tällä hetkellä puolueen lisäksi varmasti myös moni muu taho.

Millainen on Timo Soinin perintö? Minkälaiseksi puolue on hänen johdollaan kasvanut?

SMP:n raunioillle syntynyt puolue pyrki profiloitumaan pienen ihmisen asialla olevaksi, mutta saatuaan todellista valtaa kääntyi takki varsin nopeasti.

Hallituksen läpirunnomista päätöksistä ovat kärsineet eniten juuri ne kadunmiehet, joiden etuja puolue vannoi puolustavansa. Köyhät köyhtyvät entisestään ja mm. koulutusleikkausten myötä leipää syödään nyt aikaisempaakin ahnaammin myös tulevilta sukupolvilta.

Lähinnä EU-vastaisuudelle perustunut protestipuolue on sittemmin ottanut populistiliikkeille tyypillisen yhden asian agendansa keskiöön maahanmuuttokriittisyydeksi luonnehtimansa muukalaisvihamielisyyden.

Puolueen kansanedustajilta löytyy enemmän rikostuomioita kuin miltään toiselta puolueelta. Niinikään sen luottamustoimissa toimivat henkilöt ovat viime vuosina kunnostautuneet kartuttamalla näitä tilastoja etenkin kansanryhmää vastaan kiihottamisesta langetetuin tuomioin.

Se vähäinen vastuu, mitä puolueen rivien sekoilusta on suostuttu kantamaan on kaatunut lähinnä tehtäväänsä selvästi tympääntyneen puoluesihteeri Slunga-Poutsalon harteille. Toisinaan kommentteja on onnistuttu saamaan myös niitä tuumailevalta "työmies" Putkoselta.

Puheenjohtaja Soini itse on osoittanut suorastaan absurdin vähäistä johtajuutta tai mielenkiintoa tehtäväänsä kohtaan. Sen sijaan hän on katsonut tähdellisemmäksi keskittyä erinäisiin tehtäviinsä vihaamassaan Euroopassa ja antanut seuraajiensa kotimaassa mellastaa mielin määrin. Puolueeseen kohdistuneet rasismisyytökset Soini on väsyneesti torjunut vetoamalla siihen, että itsekin edustaa uskonnollista vähemmistöä, eikä näin ollen voi olla rasisti.

Totta onkin, että muita uskontoja ja niiden edustajia halventaviin kommentteihin ovatkin - Soinin hiljaisella hyväksynnällä – syyllistyneet puolueessa ihan muut tahot. Soinilla itsellä tuskin siihen olisi ollut edellytyksiäkään.

Silmätikukseen puolue on ottanut nimenomaan islamin, jonka arvoja se pitää täysin yhteensopimattomina "meidän edustamamme maailmankuvan" kanssa; mitä ikinä tuo maailmankuva sitten tarkoittaakaan. Persut itse olivat tasa-arvoisen avioliittolain äänekkäimpiä vastustajia sen "luonnottomuuden" vuoksi, eivätkä esimekiksi seksuaalivähemmistöjen oikeudet jaksa heitä oikeasti kiinnostaa paitsi silloin, kun niiden sortamisesta voi syyttää jotain toista.

Mm. puolueen nuorisojärjestön puheenjohtajan kommentit pedofiiili-ja raiskaajauskonnosta olisivat kuulostaneet Soinin suusta vähintäänkin vaivaannuttavilta sen valossa, kuinka valtavaksi, järjestelmälliseksi ja maailmanlaajuiseksi ongelmaksi nimenomaan lapsiin kohdistunut seksuaalinen väkivalta ja sen peittely kirkon johdon taholta on Soinin edustamassa katolisessa kirkossa osoittautunut.

Ihmisoikeuksien toteutuminen ja naisten heikompi asema ovat niinikään puolueen jäsenten kannanotoissaan toistuvasti käyttämä; legitiimiksi huolenaiheeksi heikosti naamioitu keppihevonen. Soinin kommentteja ei tässäkään keskustelussa ole kuultu, eikä ihme: eihän naisilla ole katolisessa kirkossa minkäänlaista itsemääräämisoikeutta omaan ruumiseensa.

Ehkäisy on kielletty ja uskonnon naiselle antama tehtävä on pelkästään lasten synnyttäminen. Aborttia ei myönnetä edes raiskauksen tai insestin uhrille. Avioeroakaan et saa; kohtasit kotona sitten minkälaista väkivaltaa tahansa.

Naisiin ja miehiin kohdistuvat erilaiset odotukset ja joidenkin musliminaisten käyttämä huivi ovat toinen persujen islam-kriittisyyttä lietsova teema. Kaukaa viisaana Soini on ollut tästäkin hiljaa – onhan hän itse tehnyt tietoisen päätöksen kääntyä uskontoon, jossa kaikki julkiset roolit ovat pelkästään miesten aluetta.

Katolisessa kirkossa nainen vaikenee yhä seurakunnassa ja kaikista korkeimmalle arvostetut yksilöt ovat niitä, jotka pyhittävät koko elämänsä siveydelle ja seksuaaliselle koskemattomuudelle. Naista, joka onnistui pysymään neitsyenä vielä lapsen saatuaankin palvotaan liki jumalallisena olentona. Ja kaikki tämä päästä varpaisiin hunnuttauneina.

Oliko Soinin haluttomuus puuttua puolueensa elämöintiin tietoinen päätös, jonka turvin hän pyrki pitämään kasassa jo hupenevia kannatuslukemia? Vai eikö häntä yksinkertaisesti vain jaksanut enää kiinnostaa, kuinka puolueen uskottavuus mureni hänen silmiensä edessä? Oliko Soinin passiivisuudellaan legitimisoima, puolueen edustajien harrastama vihapuhe viimeinen oljenkorsi, jolla hän yritti vakuutella äänestäjiään, ettei heitä ole täysin unohdettu – toisin kuin kaikki heille annetut lupaukset?

Siinä hiekkalaatikoista isoimmassakin leikkiessä pätevät samat säännöt. Jostain on annettava periksi, että jotain muuta saa tilalle. Soinin johdolla perussuomalaisten valinta oli tinkiä pienestä ihmisestä kunhan sai tahtonsa perille ruskeiden ihmisten kohdalla. Kuinka pitkälle se kantaa, jää nähtäväksi.

Toistaiseksi Perussuomalaisten puheenjohtajakisaan on ilmoittautunut kuusi ehdokasta. Todennäköisin taisto käydään Jussi Halla-ahon ja Sampo Terhon välillä.

Vain aika näyttää, millaiseksi puolueen tulevaisuus muodostuu ja onnistuuko se ylipäätään pysymään enää yhtenä puolueena. Lähinnä muukalaisvihamielisyydellään ratsastava Halla-aho toisi puolueeseen epäilemättä tiukempaa johtajuutta, mutta hänen valintansa veisi Persuja todennäköisesti oikeistolaisuudessaan entistä äärimmäisempään ja marginalisoivaan suuntaan, jota osa kentästäkään ei enää tunnistaisi omakseen.

Terhon asiaperäinen maltillisuus voisi puolestaan johtaa siihen, että se vihamielisin osuus puolueväestä kokisi parhaaksi perustaa uuden ja vieläkin radikaalimman puolueen tai löytäisi uuden ideologisen kotinsa esimerkiksi parhaillaan puolueeksi hakeutuvasta Suomi Ensin-liikkeestä.

Jotain jälkimmäisen skenaarion edellytyksistä tosin kertoo se, että huolimatta siitä, kuinka he väittävät edustavansa kansan enemmistöä, eivät he ole toistaiseksi - kuukausia kampanjoituaan - onnistuneet edes saamaan kokoon puolueeksi rekisteröimiseen vaadittavaa 5000 kannattajaa.

Mitä Soini siis jättää jälkeensä?

Kutistuvan ja katkeroituvan; rikottuihin lupauksiin pettyneen äänestäjäjoukon.

Vailla johtajuutta olevan puolueen, joka ei joko osannut tai tahtonut kypsyä aidosti uskottavaksi poliittiseksi toimijaksi.

Sisäänpäinkääntyneen, muita vihaamaan keskittyneen poliittisen linjan, joka alkaa näyttää tulleen tiensä päähän.

Julkisesti lakia toimillaan halveksuvat; koko puolueen uskottavuutta rapauttavat sketsihahmot ja vastaavasti heidän edesottoihinsa turhautuneet; oikeaa politiikkaa tekemään tahtovat rivit.

Ranska sanoi ei. Mitä sanovat Perussuomalaiset?

Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

foobar

Uskooko kukaan että Husu kirjoitti tuon jutun itse?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Roope2

Itse arvelisin, että Suomessa syntyneistä ja täällä korkeamman yliopistotutkinnon suorittaneista alle kolmasosa pystyisi kirjoittamaan vastaavan tasoisen tekstin, joka julkaistaan Abdirahim HUSU Husseinin kirjoituksena.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

kilohauli

Hehheh, katoliset saattavat peitellä lapsiinsekaantumisiaan, mutta sitä pidetään yleisesti tuomittavana. Muslimien kulttuurissa homma onkin sitten aivan päinvastoin, lapsia töötätään menemään ja se on suorastaan kunnia-asia, profeetan esimerkillä. Husuna pitäisin valtion rahalla louskuttavan leipäläven kiinni. Tekisi jotain kehittävää. Opiskelisi vihdoin vaikka sitä suomen kieltä, jotta edes puhe olisi joka tilanteessa ymmärrettävää, ennemmin kuin antaisi kaiken maailman kahkainhärkösten kirjoitella nimiinsä. Arkkisomali voisi näyttää esimerkkiä: oppia aikuisena suomen kielen neljässäkymmenessä vuodessa, kun reilut kaksikymmentä ei näemmä riitä.
"Minusta Suomi on autettu, onkse 60 vuotta sitten, Afrikasta käsin. Silloin on Afrikasta lähetetty rahaa Suomeen."
"Syö paskaa ja kuole pois!"
"En kokenut siinä hetkessä valehtelevani."
-Abdirahim Hussein

"Vuoden 2015 pakolaiset tilastoitu Ruotsissa: 163 000 tuli – 4 500 käy töissä"

Faidros.

Olisi mielenkiintoista tietää kuka(ketkä) kirjoittaa Husun nnnnaamalla?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

diipadaapa

Voin sieluni silmin nähdä kuinka Husu on pähkäillyt asiaa ja kirjoittanut sen täydellisellä suomenkielellä kirjoituspöydän ääressä.
Suuri ajatusten tonava, poliitikko, mielipidevaikuttaja, kulttuurinedistäjä, hyväntekijä, voimavara ja moniosaaja. Mies itse keksiköön lisää superlatiiveja kuvaamaan suuruuttaan.   
"Empä tiiä, mutta tämmöstä se on, ja kaiken maailman muslimit täällä hilluu ja kyykkii tuolla ja huutaa...ootahan kohta on minareetti tuossa ukko huutaa siellä tolpassa... öööaaaah! Aamusella viiden aikaa alottaa, sitä on mukava kuunnella."
-Teuvo Hakkarainen-

Jukka Wallin

Quote from: diipadaapa on 09.05.2017, 09:08:06
Voin sieluni silmin nähdä kuinka Husu on pähkäillyt asiaa ja kirjoittanut sen täydellisellä suomenkielellä kirjoituspöydän ääressä.
Suuri ajatusten tonava, poliitikko, mielipidevaikuttaja, kulttuurinedistäjä, hyväntekijä, voimavara ja moniosaaja. Mies itse keksiköön lisää superlatiiveja kuvaamaan suuruuttaan.   

Vanhaa Flora mainosta mukaillen  "Hei! Miten me pärjättiin ennen kun oli somaleita"
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

pienivalkeapupu

A.H. Hussein, suomalialainen paskansyöttöpuheidenpitäjä. Kuinkahan monta haamukirjoittajaa tuossakin literaalisessa (=kirjallisessa) sontaproggiksessa on tosiaan ollut mukana? Muumi mikä erityiskulttuurinen toteemi.
Ois hieno nähdä millaisen hepulin toi hessu sais, jos Halla-aho valittais PS:n johtoon, ja joku AHH raahattais johonkin A studioon perustelemaan noita blogikirjoituksiaan - veikkaisin ihan pienesti vajavaisella suomen kielen taidollaan... tosin sitten saatais toisaalta uusi käsite lanseerattua, ihan virallisestikin, suomalian kieli. Tirsk-tirsk.
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Fer

Alkuperäinen kirjoitus oli varmaan jotakuinkin tällainen ennen haamukirjoittajien tekemää stilisointia:

Hähä häh hah Ränskasa ei rasistit voitaja!!!11 Onnekx nazi ei paase valtaa.Myos Itavälta ja Hollandi sama mieltä somali ja somali demokratia myös, Suomi vielä huono maa täälä perusuomalaset jyytky rasimin voimala-

Nyt persu tappele vaan. Timo soini lähteä pois kylä huono asia suomalaiset ja myös somali. Perus suomalaiset myös aina kääntä takki ja leikaukset kaikki köyhä. Persu sanoo on kritiikkine, minä sano se on RASISMI. Kaiki myös rikokset perus suomaiset puolule. kiihoitus Islamia vastan. Onnexi kaikkile sakot ja vankkila. Myös (en tiedä mikä sana, somalikieli ei tätä sana) "työ"mies Putkinen rikoline.

Soini olla itse uskolline kirkko, joka lapsi väki valta ja pedophilia. Soinila ei oikeus haukku islam, katollinen pappi lyö naiset ja lapset ei muslim. En ole malttimuslimi. PErissomalaiset sano huivi huono naiselle, neitsyt Marija kuvassa huivi, miksi näin???!! Rasismi!!

Jussi Halla-AHo (RASISTI) tulee puheen johtaja. Kkaikki eroa puolue. Tulee ääri oikea puolue. Tulee räsismi. Mutta Hallal-aho ei kannata kuka. Suomi ensin yritäny pitkä aika, ei onnistu puolue rekistöröimässä hahaha.

Nyt on perus suomalaine aika lopetta rasismi ja sanoa ei rasismi Ranskalaiset tapa.






Ernst

Quote from: Fer on 10.05.2017, 22:18:19


Jussi Halla-AHo (RASISTI) tulee puheen johtaja. Kkaikki eroa puolue. Tulee ääri oikea puolue. Tulee räsismi. Mutta Hallal-aho ei kannata kuka. Suomi ensin yritäny pitkä aika, ei onnistu puolue rekistöröimässä hahaha.

Nyt on perus suomalaine aika lopetta rasismi ja sanoa ei rasismi Ranskalaiset tapa.

Klippasin valtaosan pois, mutta on tämä jotenkin sitä mukasivistynyt-husua autenttisempi!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

simppali

 Husu hussein ,(mediapersoona), ed. pitää aina mainita... sanailusta on tullut monia somaliyhteisön kannalta ,jopa monikulttuurisestikin merkittäviä ,kuten - syö paska tai kuole,en ma ny tidä, ja autohan afrikka  suome sodassa ei se ollut veroraha  kii.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Alaric

Husu ja oikolukijat ovat päkistäneet ilmoille jälleen uuden tuotoksen. Tällä kertaa tässä on jopa semisti järkeä, kun somalien todetaan itse olevan hyvin pitkälti syyllisiä ongelmiinsa ja klaaniajattelusta halutaan eroon.

Ei suomalaisten silti pitäisi joutua lukemaan somalien keskinäisistä kähinöistä kuin ainoastaan ulkomaita koskevista uutisista.

http://abdirahimhussein.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239796-anteeksiannosta-kestavaan-rauhaan-mita-somalia-nyt-tarvitsee?ref=karuselli (7.7.2017)

QuoteAnteeksiannosta kestävään rauhaan – mitä Somalia nyt tarvitsee

Olin eilen mukana Suomen somalidiasporan järjestämässä seminaarissa, jonka aiheena oli anteeksianto.

Somalialaiset ovat kokeneet kaikenlaista kurjuutta, mutta enimmäkseen tämä on ollut itseaiheutettua. Sisällissota, merirosvous, uskonnollisten ääriliikkeiden taistelut... meillä on ollut osamme näissä kaikissa.

Ei koko Somalian ongelmien skaala kokonaan tietenkään meidän syytämme ole, mutta valitettavan suuren osan kohdalla saamme katsoa itse peiliin.

Meidän omien johtaijemme, ulkomaalaisten toimijoiden, poliittikkojen ja uskonollisten johtajien kyvyttömyys ja syyttely eivät ole vieläkään johtaneet kestävään rauhaan. Niinpä meidän kansalaisten on itse aloitettava tuo prosessi.

Somalidiaspora on tässä merkittävässä roolissa. Meitä on kuitenkin jo noin kaksi miljoonaa ja luku senkun kasvaa. Suurin osa asuu Somalian naapurimaissa itäisessä Afrikassa eikä esim. Eurooppaan ole diasporasta päätynyt kuin vain noin 14 %. Tutkimukset osoittavat, että niin diaspora kuin Somaliaan palanneet ovat olleet aktiivisesti mukana maan jälleenrakennuksessa mm. koulutuksen, julkisen infrastruktuurin sekä terveydenhuoltosektorin toiminnan kehittämisessä.

Paljon on kuitenkin vielä edessä. Pitkittynyt sota kauheuksineen on traumatisoinut kokonaisia sukupolvia ja kansa on tottunut suhtautumaan jopa omiin maanmiehiinsä vihollisina. Tämän vuoksi nyt alkaneen CAFIS-seminaarin kaltaisia askelia tarvitaan.


Eilen Turussa alkanut tapahtuma sai aikaan sellaista tunteiden myllerrystä että väliin koko sali itki yhdessä. Oli kuitenkin rohkaisevaa seurata, kuinka kokemuksia ja tunteita jaettiin kaikkien osallistujien kesken.

Erän nuori nainen kertoi, kuinka hän oli joutunut Al Shabaabin murhayrityksen kohteeksi. Vaikka häntä ammuttiin useaan kertaan, selvisi hän kuitenkin hengissä ja on valmis antamaan anteeksi jopa heille. Toinen osallistuja suri sitä, että hänen veljensä tapettiin ihan vain koska hän sattui kuulumaan eri klaaniin. Kolmas taas kertoi, kuinka hänen koko nuoruutensa oli mennyt siinä, että hänelle oli syötetty vihaa toista klaania vastaan ja millaisiin tekoihin hänkin olisi todennäköisesti päätynyt, ellei olisi päässyt pakenemaan.

Tarinat olivat raakoja, henkilökohtaisia ja konkreettisia. Näiden ihmisten kohtalot koskettivat meitä kaikkia syvästi ja osoittivat todeksi sen, minkä olen aina tiennyt: että rauhaa ei tule, ennen kuin me opimme antamaan toisillemme anteeksi ja lopettamaan ihmisten vihaamisen pelkän syntyperän perusteella.

Klaaniajattelusta on päästävä eroon. Sen sijaan meidän kaikkien on omaksuttava kokonaan uusi identiteetti: yhtenäisen Somalian kansalaisuus. Tähän on onneksi havahduttu myös Somaliassa: mm. uusi pääministeri on pyytänyt lisäämään opetussuunnitelmaan somali-identiteetin ja -kulttuurin opetuksen. Tämän avulla uusiin sukupolviin pyritään juurruttamaan ymmärrys siitä, että tämä maa on meidän kaikkien yhteinen.

Muutamaan otteeseen seminaariin osallistujia seuratessa tuli jopa mieleen se "Olen suomalainen"- biisin kohta, jossa lauletaan kuinka "on täällä kansa jonka kyynelistä aikaan saisi monta valtamerta." Olen kuitenkin asunut Suomessa jo sen verran pitkään (itse asiassa pidempään kuin Somaliassa koskaan !), että huomaan jatkuvasti uusia yhtymäkohtia suomalaisten ja somaleiden välillä.

Somalialla tulee syntymämaanani olemaan aina erityinen paikka sydämessäni. Se on kaunis maa, josta löytyy kaikkea, mitä ihminen maan päällä voisi tarvita. Se ansaitsee kansan, joka voi saada sen menestymään. Ja tämä kansa tarvitsee tehtävässä oikeanlaista tukea ja ohjausta – ei niinkään sellaista "apua", joka on sidottu jonkin toisen vieraan vallan poliittisen, taloudellisen tai muun agendan ajamiseen. Ei Saudien, Etiopian tai kenenkään muun maan kohdalla.

Se tarkoittaa, että niin somaliassa asuvien kuin diasporayhteisön on otettava kohtalo omiin käsiinsä. Se puolestaan alkaa sillä, että menneessä vellomiselle, eri kansanosien välisille kiistoille, muiden syyttelylle ja uhriutumiselle laitetaan stoppi.

"Me käymme vastamäkeen sielu surren, Mutt' sitä nousemme hammasta purren."
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.