News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-02-06: Rasismi rehottaa: Tummaihoinen tähti vaalennettiin kansikuvaan

Started by Micke90, 06.02.2015, 16:12:46

Previous topic - Next topic

Micke90

Fanit raivona: Tummaihoinen tähti vaalennettiin kansikuvaan

QuoteScandal-sarjan tähti Kerry Washington poseeraa InStyle-lehden maaliskuun numerossa kummallisen vaaleahipiäisenä.

Tummaihoinen näyttelijätär näyttää tuoreessa kansikuvassa hieman erilaiselta kuin normaalisti. 38-vuotiaan tähden täysin rypytön olemus on yksi asia, mutta iholle on tapahtunut kuvausprosessin tuoksinassa muutakin. Tämä ei ole jäänyt faneilta huomaamatta.

- Hienoa että pääsit kanteen, Kerry, mutta tämä ei ole oikein. Olen pahoillani, mutta ei ole. Älä anna niiden tehdä tuota sinulle, eräs fani kiteytti monen ajatukset sosiaalisessa mediassa.

- Miksi hän on kuvassa valkoinen? toinen kysyy.

Asiasta nousseen somemyrskyn vuoksi InStyle katsoi parhaaksi osallistua keskusteluun. Lehti julkaisi verkkosivuillaan tiedotteen, jonka mukaan näyttelijättären ihon väriä ei ole vaalennettu kuvankäsittelyohjelmalla, vaan myrskyn aiheuttaneen vaalennuksen syynä ovat yksinkertaisesti kansikuvaukseen käytetyt valot.

- Ymmärrämme pettymyksenne ja loukkaantumisenne. Me kuuntelemme, ja tämä palaute on ollut arvokasta, lehti muotoili.

Lehti aikoo kuulemma varmistaa, että tästä kokemuksesta saaduista opeista on vain positiivisia vaikutuksia kaikille naisille.

Näyttelijätär itse kiitteli lehden tiedotetta "kauniiksi". Eikä hän itse missään vaiheessa ollut kansikuvastaan muuta kuin innoissaan.

- Olen riemuissani saadessani kertoa teille, että olen InStyle-lehden maaliskuun numeron kannessa! En malta odottaa, että näette ja luette sen! Niin iso kunnia, niin hullun jännittävää, näyttelijätär kirjoitti alun perin Instagramissa julkaisemansa kuvan saatesanoiksi.

Tämä on jo toinen kerta, kun Washingtonin fanit raivostuvat samasta asiasta. Vuonna 2013 raivon sai tuntea Lucky-lehti, jonka kuvat olivat "hyvin valaistuja" nekin.

Scandal-sarjaa esittää Suomessa Liv-kanava.

Pöyristyttävää rasismia, jos tummaihoinen tähti valkaistaan, mutta jos valkoihoisen tähden ihoa tummennetaan kuvauksia varten, ei pihaustakaan missään. Eikä tämä kyseinen tähti edes itse loukkaantunut asiasta, vaan suvaitsevaisto otti asiakseen loukkaantua hänen puolestaan.

sense

Pöyristyjät valvovat, mikään ei karkaa heidän haukankatseeltaan...

Ja he kyllä tietävät kutakin asianomaista paremmin milloin loukkaantua. Loukkaantua voi ja pitää aina.

Mehud

Kukas olikaan tämä amerikassa tunnettu neekeri, joka sanoi "Suosio saa minut tuntemaan, että olisin valkoinen". Eihän siis valkoisuudessa ole mitään vikaa, kun neekerikin haluaa olla valkoinen.

Itse olen ylpeä valkoisesta ihostani, kuten muutkin valkoiset ihmiset.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

aihetodiste

Ketä tässä sorrettiin ja alistettiin? Kansikuvatyttyöäkö?

Elcric12

Quote from: Micke90 on 06.02.2015, 16:12:46
Pöyristyttävää rasismia, jos tummaihoinen tähti valkaistaan, mutta jos valkoihoisen tähden ihoa tummennetaan kuvauksia varten, ei pihaustakaan missään.

Syyt tuolle erolle ovat kulttuurihistorialliset.

no future

Quote from: Mehud on 07.02.2015, 01:09:05
Itse en ole ikinä ajatellut, että joku annettuna tullut ominaisuus olisi ylpeyden aihe. Mutta kukin tyylillään.

foobar

Niinkuin kulttuurihistoriallisesti korjatussa laulussakin kerrotaan, "rasismia kaikki on vaan."
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Mehud

Quote from: no future on 07.02.2015, 01:35:35
Quote from: Mehud on 07.02.2015, 01:09:05
Itse en ole ikinä ajatellut, että joku annettuna tullut ominaisuus olisi ylpeyden aihe. Mutta kukin tyylillään.

Nimenomaan annetuista ominaisuuksista voi olla aidosti ylpeä. Niitä ei voi menettää, kuten omaisuuden voi.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Totti

Pöyristyttävää rasismia, jos tummaihoinen tähti valkaistaan, mutta jos valkoihoisen tähden ihoa tummennetaan kuvauksia varten, ei pihaustakaan missään.

Paitsi että Ruotsissa (kuka olisi arvannut) syntyi kohu kun valkoinen ruskennettu statisti esiti Josephine Bakeria (neekeristrippa) Berns Salongernien promossa:

http://www.expressen.se/nyheter/berns-hittade-ingen-svart-statist--anvande-brunkram/

Kyllä rasismia on kaikkialla ja nimenomaan vain neekereitä vastaan.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Peltipaita

Seuraavaksi, kun neekeriä kuvataan niin valot pois.  Neekerin täytyy näyttää neekeriltä, koska muuten rasismi. En ihan itse ymmärrä miten huono valaistus vähentää rasismia. Mutta pääasia tietenkin on että rasismi vähenee joten kannatan tätä valojen huononnusta täydestä sydämestäni.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

ikuturso

(http://megashara.com/screenshots/1461161__6.png)

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Elcric12

Quote from: Mehud on 07.02.2015, 01:45:35
(nipsis)
Nimenomaan annetuista ominaisuuksista voi olla aidosti ylpeä. Niitä ei voi menettää, kuten omaisuuden voi.

No eikö silloin ole syytä hieman ihmetellä, jos tuota ominaisuutta kuvamanipulaatiolla häivytetään?

DuPont

Kulttuurimme suosii valkoihoisuutta ja valkoisia piirteitä. Halle Berry ja monet muut mustat ovat leikkauttaneet kasvojaan, jotta sopisivat paremmin Hollywoodiin. Ei tuossa mitään uutta ole. Eurooppalainen kauneusihanne on normi, siksi sitä jäljitellään.
http://www.africanamericanrhinoplasty.com/celebrity-ethnic-rhinoplasty.htm

Mehud

Ennen myytiin lakua mustan neekerin kasvoilla ja nyt sillä "myydään" rasismia. Musta mies on kauneimillaan syytettynä. En viittaa tällä henkilön kauneuteen, vaan oikeuden toteutumiseen.

Elcric12

Mitä tämä pöyristely jostain rasismista on olevinaan? Eihän tuossakaan jutussa koko sanaa edes mainittu.

Peltipaita

Quote from: Elcric12 on 07.02.2015, 02:44:01
Mitä tämä pöyristely jostain rasismista on olevinaan? Eihän tuossakaan jutussa koko sanaa edes mainittu.

Olet muuten oikeassa. Ei puhuttu rasismista mitään. Kyse lienee ollut vain valokuvaamisesta kiinnostuneiden keskustelu valaistustekniikasta.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Ajattelija2008

Mustassa ihossa on se vika, että kasvonilmeitä on vaikea nähdä. Tämä voi olla yksi tekijä siinä, miksi evoluutio on vaalentanut Afrikasta 100 000 vuotta sitten lähteneet rodut. Kommunikointi on helpompaa, kun iho ei ole musta.

Muita mahdollisia syitä vaalenemiseen ovat mustan ihon heikompi D-vitamiinin tuotanto auringossa sekä esteettiset syyt: ihmiset vain tuntuvat kaikkialla maailmassa pitävän vaaleaihoisia kauniimpina kuin mustaihoisia.

Omissa silmissäni neekerit ovat yksinkertaisesti rumia: mustan ihon lisäksi on liian leveä nenä, liian isot leuat, kellertävät silmänvalkuaiset ja heikko käkkärä tukka.

Mehud

Itselläni ei ole mitään mustia ihmisiä vastaan, jos ne toimivat rajoitetun luonteenomaisesti. Ne sopivat mainiosti väistyviksi presidenteiksi tai viihdyttäjiksi.

Mehud

Quote from: Elcric12 on 07.02.2015, 02:28:49
(napsis)
No eikö silloin ole syytä hieman ihmetellä, jos tuota ominaisuutta kuvamanipulaatiolla häivytetään?

Minä puhuinkin valkoisesta ihosta. Mustasta ihosta kukaan ei voi olla ylpeä.

Huolestunut Kansalainen

Nyt lapset oikeasti. Kenellä oli kova parku kun Jussi Halla-ahon kasvot vähän punoittivat jonkun lehden artikkelissa? Aivan.
:facepalm:
Mursu: "Siis vertaatko ihan tosissasi sitä, että amerikkalaiset lopettivat toisen maailmansodan atomipommeilla säästäen siten satojen tuhansien elämän siihen, että natsit murhasivat miljoonia juutalaisia ja valloittivat noin kymmenen itsenäistä valtiota?"
Kekkeruusi: "Kyllä se on täysin oikeudenmukainen näkemys."

Mehud

Quote from: Huolestunut Kansalainen on 07.02.2015, 04:03:53
Nyt lapset oikeasti. Kenellä oli kova parku kun Jussi Halla-ahon kasvot vähän punoittivat jonkun lehden artikkelissa? Aivan.
:facepalm:

En ole havainnut Jussi Halla-ahon kasvojen punoittavan niin epänormaalisti, että niistä pitäisi mainita erikseen. Jos punoitusta on kuitenkin esiintynyt, niin sen ei pitäisi ylittää uutiskynnystä.

Jos lähtisimme pohtimaan asiapoliitikkojen ulkoista habitusta, niin siitä ei loppua tulisi. Normaali veronmaksaja ei piittaa ulkoisista piirteistä, vaan suusta tulleista sanoista.

Lahti-Saloranta

Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Ari-Lee

En tiedä. Parisen vuotta sitten heräsin sellaisena, että partani oli harmaantunut. Eräs ystäväni lohdutti minua kertoen, että erään hänen tuttavansa parta oli valjennut yhdessä yössä ja viikon päästä hän oli kuollut. Näinkö täältä lähdetään valjeten? Vaikea uskoa kun tunnen voiman virtaavan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Lupu(kulkuri)

Nikolas

Muistaakseni luin joskus juttua, että Ruotsissa on tähtien naamakuvia sekä vaalennettu että pikselöity. Ei pelkkä vaalentaminen edes riittänyt. Ne pikselöidyt ruotsalaistähdet ovat tietenkin olleet yksittäistapauksia mutta silti niitä on ollut monta, ehkä jopa legioona.

Eino P. Keravalta

QuoteTummaihoinen tähti vaalennettiin kansikuvaan

Puuttumatta muutoin asiaan täytyy todeta, että on sinänsä mielenkiintoista, että ihmisiä pystytään nykyisin vaalentamaan. Miten tämä on tehty? Onko kyseessä geneettinen metodi? Vai perustuuko keksintö johonkin kemialliseen ideaan?

Joka tapauksessa, jos ihminen kerran on jo vaalennettu, mitä pahaa on siinä, että hänestä otetaan kuva? Jupinan vielä jotenkin ymmärtäisi, jos tähden kuvaa on vaalennettu, mutta ainakin jutun otsikko kertoo, että näin ei ole, vaan että tähteä itseään on vaalennettu.

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Micke90

Quote from: Lahti-Saloranta on 07.02.2015, 04:36:57
Ymmärrettävä reaktio. Raivostummehan mekin kun tummaihoisen raiskaajan kuva pikselöidään.

Hieman eri asia kuitenkin.

Elcric12

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.02.2015, 08:55:12
QuoteTummaihoinen tähti vaalennettiin kansikuvaan

Puuttumatta muutoin asiaan täytyy todeta, että on sinänsä mielenkiintoista, että ihmisiä pystytään nykyisin vaalentamaan. Miten tämä on tehty? Onko kyseessä geneettinen metodi? Vai perustuuko keksintö johonkin kemialliseen ideaan?

Joka tapauksessa, jos ihminen kerran on jo vaalennettu, mitä pahaa on siinä, että hänestä otetaan kuva? Jupinan vielä jotenkin ymmärtäisi, jos tähden kuvaa on vaalennettu, mutta ainakin jutun otsikko kertoo, että näin ei ole, vaan että tähteä itseään on vaalennettu.

Kuvaa on fanien mukaan suotta vaalennettu (minkä väitteen lehti kumosi), lue se juttu. Eikä kyse ollut siitä, että kuvan otttaminen on paha asia, tai ilkeää lehtimiesten rassismia, vaan siitä että jotkut fanit eivät ilmeisti arvostaneet sitä että idolinsa haluaisi näyttää/antaa vaikutelman eri väriseltä kuin oikeasti on.

Bwana

Pöyristyttävää rasismia, jos tummaihoinen tähti valkaistaan, mutta jos valkoihoisen tähden ihoa tummennetaan kuvauksia varten, ei pihaustakaan missään. Eikä tämä kyseinen tähti edes itse loukkaantunut asiasta, vaan suvaitsevaisto otti asiakseen loukkaantua hänen puolestaan.

Kyllähän näistä on älämölö noussut:

https://www.youtube.com/watch?v=sLxpSH3N6q4
Nkosi sikelel' Afrika.

Malla

Quote from: Elcric12 on 07.02.2015, 09:17:50
Eikä kyse ollut siitä, että kuvan otttaminen on paha asia, tai ilkeää lehtimiesten rassismia, vaan siitä että jotkut fanit eivät ilmeisti arvostaneet sitä että idolinsa haluaisi näyttää/antaa vaikutelman eri väriseltä kuin oikeasti on.
Idolin halulla ei ole paljon tekemistä asian kanssa, valaistuksella (ja kuvaus- ynnä painotekniikalla) on. Lehdissä näkee tavan takaa kuvia erittäin punaisista ihmisistä, jotka eivät ole luultavasti ole luonnossa niin erittäin punaisia.