News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Kysely: Miten Hommalaisilla menee taloudellisesti?

Started by L.N, 05.12.2014, 03:22:21

Previous topic - Next topic

Miten pärjäilet? Riittääkö rahasi?

Hemmetin hyvin menee. Tienaan enemmän kuin kulutan. Voin matkustella ja ostella kaikkea mukavaa.
56 (19.1%)
Ihan ok, en valita.
94 (32.1%)
Välillä ok, välillä tiukempaa. Jemmatilillä pahanpäivän varalle.
71 (24.2%)
Kädestä suuhun mennään. Laskut maksan joskus/usein myöhässä. Kauppojen punaiset laput ja halppismerkit ovat tuttuja.
62 (21.2%)
Ulosotossa. Pikavippejä. Ei mitään mahdollisuutta työllistyä. Tilanteeni on toivoton.
10 (3.4%)

Total Members Voted: 293

Ant.

Itse olen aika hyvä säästämään. Minulla jäi opintotuestakin säästöön. En kärsi ollenkaan siitä, etten juuri matkustele, käytä alkoholia, polta, omista autoa tai ostele merkkivaatteita.

Tällä hetkellä minulla on kyllä asuntolaina, jonka ylimääräisiin lyhennyksiin tuhlaan talouteni ylijäämän. Ylijäämää kertyy joka kuukausi.

Kun katselen monen työssäkäyvän ystäväni taloutta, mietityttää, miten erilaisella tavalla ihminen voi elää. Monelle vuokralla asuvalle sinkulla keskimääräinen palkka riittää juuri ja juuri elämiseen. Säästöjä ei kerry ja tyypillinen tilanne juuri ennen palkkaa on, että tilillä on alle kymmenen euroa rahaa.

Minun mielestäni tuolla tavalla on ahdistavaa elää. Olen mielestäni onnekas kun osaan säästää.

Eräs yhden lapsen yksinhuoltajatuttuni, joka on ollut samassa työpaikassa töissä yli 20 vuotta (palkka noin 3000 e /kk), kertoi, kuinka hänen autonsa hajosi, eikä hänellä ollut rahaa 150 euron korjaukseen, koska tili oli tulossa vasta viikon päästä. Tämä henkilö asuu vuokralla, eikä minkäänlaisia rahavarantoja ole kertynyt elämän aikana melko pitkästä katkeamattomasta työurasta huolimatta. Jopa auto on melkoinen romu. Joululahjojen ja matkojen rahoitus tapahtuu usein lainoilla, koska kyky säästää etukäteen tavoitetta varten on olematon.

Varsinkin monilla tuntemillani naisilla tuntuu olevan sellainen ajatusmaailma, että palkka on ikään kuin tuhlattava viimeistä penniä myöden ennen seuraavan tuloa tai on tehnyt jotain väärin. Tämä tällainen tuhlaaminen toki pitää yllä kansantaloutta, mutta minulle se olisi hirvittävän stressaava elämäntapa.
Homma is the new black.

Mehud

Quote from: Ari-Lee on 06.12.2014, 00:47:26
Loppu tässä häämöttää ennen pitkää itse kullekin. Se on fakta ja sitä pitää katsoa sen irvokkaisiin kasvoihin. Suomi on Kreikan tien valinnut eikä ole annettu mitään varatietä. Se että jos joillakin on vielä jotain varallisuutta ei tarkoita ettei perikato koske heitä - päinvastoin.

Tällä hetkellä paras pääoma on oma pää. Sen voi toki irroittaa sitten kaiken lopuksi.

Pään irroittamiseen saattaa saada apuakin, kun maamme kehittyy "rikkaammaksi".
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Ari-Lee

Quote from: Ant. on 06.12.2014, 00:49:55
[...]Kun katselen monen työssäkäyvän ystäväni taloutta, mietityttää, miten erilaisella tavalla ihminen voi elää. Monelle vuokralla asuvalle sinkulla keskimääräinen palkka riittää juuri ja juuri elämiseen. Säästöjä ei kerry ja tyypillinen tilanne juuri ennen palkkaa on, että tilillä on alle kymmenen euroa rahaa.
[...]

Itsekin tuota monesti miettinyt. Ja jos ikää on puoli vuosisataa ja siitäkin yli eikä ole killinkiäkään säästöissä. Toisessa ketjussa joku heitti minun olevan rikas sillä perusteella etten ole soskun köyhyyslupauksen tehnyt asiakas. EI. Vastaan, että en ole rikas vaan olen 50 vuotias (ja asiakas sellaisessa pankissa mikä ei veloita vaan maksaa korkoja). Pitäisi nyt tajuta se, että 50 vuotiaalla kuka ei ole konkurssia kokenut on myös säästössä muutamia tonneja, ettei omaisten tarvitse pankkilainaa hakea kun lusikka lentää nurkkaan.

Toki ymmärrän jos tulee konkurssi ja sen päälle avioero ja elatusmaksut niin kaikki on mennyt eikä riitä edes. Sitten on soskun köyhyysasiakas.

En tiedä en tajua kuinka joku voi elää kuin viimeistä päivää 3k/kk tienesteillä. Käsittämätöntä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ernst

Quote from: Ant. on 06.12.2014, 00:49:55
Olen mielestäni onnekas kun osaan säästää.

Kun ei tuhlaa heti, menestyy. EI eli Emotional Intelligence. Tiedättehän kokeen, jossa sai karkin heti tai, jos odotti, viisi karkkia viivästetysti.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Asra

Taidan olla aika keskellä. En ylempää, enkä alempaa keskiluokkaa, vaan täysin keskellä täällä Suomessa mitattuna ja verotettuna.

Edit: olen kyllä täysin velaton mihinkään suuntaan. Koen tämän suurena vapautena.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Leijona78

Olen varmaankin sitten keskituloinen kun palkka huitelee siellä kolmentuhannen suunnalla. Toimistotyötä. Alalla noin 10 v. Melko vaativa ala (en kerro baarissa tuntemattomalle mitä teen), mutta tekniikan ja olosuhteiden muutokset aiheuttavat myös alan työpaikkojen vähenevää tarvetta joten mitään ei voi pitää varmana.

Rahaa ei ole ylenmäärin mutta velkaakaan ei ole. Toisaalta rahasta on hyvä muistaa sekin että sitä ei sitten aikanaan saa mukaansa eikä kukaan tiedä etukäteen milloin tämä "aikanaan" tulee. Toisaalta en kuitenkaan sano että pitää elää kuin viimeistä päivää, vaan järjellä. Vältelkää kalliiden lainojen ottamista, varsinkin silloin kun syy ei ole "pakollinen".  Niiden takaisinmaksun hinta on niin paljon suurempi kuin mitä olette sieltä aikanaan saaneet.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Detainee

velkaa on..mut toisaalta nettovarallisuuttakin.

Ai niin. Monikulttuurisuusvelkaa sellaiset 18 000 ekee

Mehud

Olen huomannut hieman kaukaisemmassa tuttavapiirissäni ilmiön, missä ihmiset haluavat maksaa elämästään 12-15 prosenttia enemmän kuin muut, jopa enemmänkin. He elävät jatkuvassa luottokortti velassa. Kerran yksi henkilö sanoi saavansa veronpalautuksia xxxx euroja ja kysyin, että meinaatko maksaa Visat pois ja päästä jaloillesi, niin hän vastasi, että ei missään nimessä, kun kerrankin on rahaa millä ostaa.

En voi ymmärtää tätä logiikkaa. Ensin valitellaan pientä palkkaa ja sitten eletään em. verran kalliimpaa elämää. Summat heillä ei ole suuria ja olisivat helposti vuodessa pois maksettuja, mutta ostamisen himo on järjenkäyttöä suurempi. Jos he hoitaisivat asiat kuntoon, niin kaikki ostokset (suoraviivaisesti laskettuna) olisivat 15 prosenttia halvempia.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Ari-Lee

^Tuossapa se tulikin, ettei raha ole vastaus rahaongelmiin.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Leijona78

Joo. Luottokorteissa (joita käytän itse tasaisesti) on käytäntönä se että lasku maksetaan kokonaisuudessaan eräpäivään mennessä. Ei tulisi mieleenkän, ellei ole pakko, jättää mitään luotolle.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Uuno Nuivanen

Sikakoirat tuhoavat maan talouden järkähtämättömästi, eläkkeen varaan en laske mitään. Jotenki pärjään aina, ja kun ikävä kyllä omalla munalla tehtyjä kakaroita ei ole, olen vain näin kolhoosihuolissani nuorisosta. Ja pettynyt - ... No, kunhan Abdilla perh. on hyvin.

Ernst

Quote from: Leijona78 on 06.12.2014, 01:50:24
Joo. Luottokorteissa (joita käytän itse tasaisesti) on käytäntönä se että lasku maksetaan kokonaisuudessaan eräpäivään mennessä. Ei tulisi mieleenkän, ellei ole pakko, jättää mitään luotolle.

Luottokortteja on fiksua käyttää esim. nettiostoksissa tai ulkomailla kuljeskellessa. Luottokorttiyhtiöllä kun on melko kattava vastuu, jos asiat alkavat mennä pieleen. Olet oikeassa siinä, että luotto-ominaisuutta ei kannata käyttää, koska se maksaa.

L.N

Quote from: M on 06.12.2014, 02:01:48
Quote from: Leijona78 on 06.12.2014, 01:50:24

Luottokortteja on fiksua käyttää esim. nettiostoksissa tai ulkomailla kuljeskellessa. Luottokorttiyhtiöllä kun on melko kattava vastuu, jos asiat alkavat mennä pieleen. Olet oikeassa siinä, että luotto-ominaisuutta ei kannata käyttää, koska se maksaa.
Ite oon joutunut käyttämään äkillisiin ja pakollisiin menoihin Visaa myös, niin että lainat jäävät roikkumaan ja korot juoksevat. Mielestäni korot ovat kuitenkin maltilliset verrattuna kulutusluottoihin tai pikavippeihin, joihin en onneksi ole koskaan sortunut. Visalla on myös hyvä vinguttaa, mikäli ei saa takaajaa tai halua sotkea muita henkilöitä soppaansa. Toki ihannetilanne olisi, ettei joutuisi koskaan lainailemaan mitään tai mistään, mutta elämä on jne. Tämän vuoksi yritän laittaa hilloa jemmatilille, kuten tuossa aiemmin kirjoittelinkin, mutta kun ei meinaa olla mistä laittaa.

Punaniska

Valtio pistää sen 520€/kk, mutta ei ole kohtuuttomasti surettanut, koska olen ollut onnekas*: hyvä parisuhde, kadehtimattomuus, velattomuus ja kädentaidot.

- Hyvä parisuhde pitää elämän duurin puolella.

- Kun keskittyy omaan tekemiseensä eikä kyttää muiden tekemisiä, niin menee paremmin kuin kyttäämällä. Aina jollain menee paremmin tai huonommin, eniveis.

- Velattomana hengittää helpommin.

- Kädentaidot ja hyvä tuttavaverkosto takaavat sen, että pystyy ajamaan vanhemmilla autoilla. Säästämme vuosittain aika hemmetisti verrattuna vaikka 30 tonnin auton omistajaan.

* onnekkuuden voisi määritellä muillakin sanoilla, mutta en nyt halua vetää J-korttia tiskiin.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

L.N

Quote from: Punaniska on 06.12.2014, 03:29:03
- Kädentaidot ja hyvä tuttavaverkosto takaavat sen, että pystyy ajamaan vanhemmilla autoilla. Säästämme vuosittain aika hemmetisti verrattuna vaikka 30 tonnin auton omistajaan.
Tämä on kyllä totta. Jos ei nyt tarvi naapurille näyttää tai ole katkarapukompleksia, niin vanha auto on pop. Tuliterän auton ostaminen ei ole kyllä ikinä käynyt mielessäkään. Nytkin on alla paritonnia maksanut sitikka, kohta 400000 mittarissa ja diisseli se vaan on kehrännyt jo pari vuotta, eli maksanut kyllä ittensä takaisin. Sitten kun lopulta leviää, niin ostaa vaan uuden rutkun. Menetän siinä 2000€, saman summan menettää uuden auton ostaja ajaessaan auton liikkeen pihasta pois. Vanha (ja ärsyttävä) hokema, mutta näin se vaan menee. 

Man in a Suit

Mulla menee hyvin mutta vaimo jäi työttömäksi kesällä. Eli ruokakunnalla menee keskinkertaisesti. Harmittaa kun valtio ei huomioi ruokakunnan verotusta vaan henkilökohtaisen, eli teen 12-14 tuntista päivää ja palkkakuitin tullessa katson että ompas mulla hyvä bruttopalkka mutta netto on sitten toinen juttu. Työstressi meinasi viedä burnouttiin vuosi sitten mutta ehdin sen tunnistamaan ajoissa ja olen hellittänyt siitä hieman, mikään duuni tai raha ei ole terveyden hintaista.

Veroja olen oppinut vihaamaan ihan oikeasti. Maksoin niitä ennen ilman valittamista ja jopa mielellään kun ne hyödyttivät tätä yhteiskuntaa, nyt näen että ne rahat heitetään hukkaan. Kollegoilta kuulen samanlaisia mielipiteitä. Kuulumme juuri siihen luokkaan jota verotetaan pahimmin kuoliaaksi.
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Micke90

Köyhä opiskelija, joka on korviaan myöten veloissa ja ulosotossa. Jotenkin minusta silti tuntuu, että pärjään paremmin ilman luottotietoja, koska en voi ainakaan velkaantua lisää. Elintaso tai sen puutekin on sama kuin ennen.

Machine Head

Toistaiseksi menee ihan ok, vaikka juuri nyt työtön olenkin. Entisenä pitkänlinjan yrittäjänä on tullut suomalainen punavihreä byrokratia tutuksi hyvin henkilökohtaisesti. Sairastelu ja laillinen viherterrori yhdessä ovat johtaneet tähän tilanteeseen. En ole katkera, vaikka takana onkin loistava tulevaisuus. ;D

yrmio

Ihan ok.

Eukko tienaa pikkasen yli naisten keskitulon ja minä pikkasen alle miesten keskitulon.

Velkainen rivari ja pari autoa joista toinen uusi, toinen vanha romu. Välillä tuntuu että ollaan persaukisia mutta sitten muistuu mieleen että ostit pari viikkoa sitten 3000 euron telkkarin. Ja reissaillaan aika paljon. Joka vuosi vähintään pari ulkomaan reissua. Ei parane valittaa kun tarkemmin ajattelee.

Vuosibrutto meillä taitaa olla jotain +80k ja risat, käteen jää, no aika vitun paljon vähemmän. Laskin joskus että jos lasketaan kaikki verot niin minun henk.kohtainen veroaste on lähellä 70%. Ajan paljon autolla (30 000km vuosi) eli ostan bensaa 5-6 tonnilla vuodessa, juon viinaa kuin sieni, poltan tupakkaa, en saa vähentää verotuksessa muuta kuin tulonhankkimisvähennyksen ja asuntolainan korot.

Ja teen oikeasti duunia kuin porsas. Olen pienehkön yrityksen ostaja, myyjä , vt-työnjohtaja, it-tukihenkilä, varastomies ja luoja ties mitä muuta. Ja kaiken lisäksi en tule näkemään eläkeikää näillä geeneillä / elintavoilla. Täydellinen vitun lypsylehmä sosiaalivitun demokraateille siis.

Professori

Professorin palkalla elää oikein hyvin, mutta ei sillä sentään ihan mitä tahansa voi tehdä. Eli toinen ylhäältä.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

hyperbeli

Quote from: Mehud on 05.12.2014, 22:13:42
Quote from: hyperbeli on 05.12.2014, 21:15:21
...

Ethän ota tätä saarnana, vaan kantapääopiston läpikäyneen ihmisen pohdintana.

Mulle kyllä saa saarnata... Olen luultavasti sen tarpeessa! :P

Eino P. Keravalta

Itsehän voisin maata katuojassakin, pärjään kyllä sielläkin, mutta Herra on näillä lapsilla siunannut. Joten heidän vuokseen tässä tekee töitä, maksaa laskuja ja pitää tätä omakotitaloa.

Ulkomailla olen viimeksi käynyt noin kymmenen vuotta sitten Kreetalla. Mentiin silloisen akan kanssa - tulipa käytyä riitelemässä sitten Välimerelläkin. Olisihan siinä välissäkin ehkä päässyt, mutta kaikki ekstrarahat ovat menneet tähän taloon ja auton vaihtoihin. Toisaalta olen koti-ihminen enkä haikaile ulkomaille, siellä on todennäköisesti kaikki huonommin kuitenkin. Lisäksi monena kesänä on Suomessakin ollut jotakuinkin tarpeeksi lämmintä. Hittoako sitä syytää rahat manolitolle kun parempaa palvelua saa omassa puutarhassaan?

Huvitukseni ovat ilmaisia tai edullisia: pari pulloa kaljaa, hyvä kirja ja seksiä. Mitä ihminen muuta kaipaa? No ehkä rock and rollia toisinaan, mutta sekin on ilmaista täällä netissä. En tarvitse huvijahteja, kesäasuntoja, osakesalkkuja, 100-tuumaista televisiota, rapukestejä, muotivaatteita, eksoottisia matkoja tai limusiinia.

Vähän syö chili- ja inkivääripitoista ruokaa, halaa lapsia, katselee tähtitaivaalle filosofoiden ja pötköttelee vällyjen välissä oman beiben ( jota siis vielä ei ole ) kanssa, siinä se!

:)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kari Kinnunen

Quote from: Machine Head on 06.12.2014, 11:11:32
Toistaiseksi menee ihan ok, vaikka juuri nyt työtön olenkin. Entisenä pitkänlinjan yrittäjänä on tullut suomalainen punavihreä byrokratia tutuksi hyvin henkilökohtaisesti. Sairastelu ja laillinen viherterrori yhdessä ovat johtaneet tähän tilanteeseen. En ole katkera, vaikka takana onkin loistava tulevaisuus. ;D

Jeps, jotakuinkin näin.

Detainee

Quote from: Detainee on 06.12.2014, 01:25:00
velkaa on..mut toisaalta nettovarallisuuttakin.

Ai niin. Monikulttuurisuusvelkaa sellaiset 18 000 ekee
pannaan i-päivän kunniaksi monikulttuurisuuden velkakello.

http://velkakello.fi/

Viimeinen suomalainen

Pienyrittäjä, puoliso osa-aikainen työntekijä,molemmat loppumattoman laman ja Xubbin tuhonelikon  puristuksessa. Ei ihmeitä jää, mutta ne pienet kulut. Kerran vuodessa Tallinnassa taitaa olla keskiverto lomamatka. Oma tekeminen ja omat valinnat auttavat paljon. On hyvä huomata, miten sinnikkäitä suomalaisia tältäkin forumilta löytyy! Aikalailla samoilla linjoilla mennään.

Ei silti valiteta, vaan ihmetellään aina vaalien jälkeen miksi suomalaiset joka kerta äänestävät samat idiootit valtaan?
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Kari Kinnunen

No niin no.

On vähän semmoinen kovan onnen soturin olo. Ajattelin, että Norjan liikenteessä vielä saisi oikein jotakin. Sitten tuli Girteka joka otti ajoja. Siihen niittinä vielä Venäjä pakotteet jotka aiheutti sen, että baltian poikia 'vapautui' satoja ellei tuhansia yksiköitä kilpailemaan.

Pikkasen katkerana sanoisin, että EU itälaajenemiseen vei maton alta.

Totuus EPT

Quote from: hyperbeli on 05.12.2014, 21:15:21
Järkytyin vastikään huomatessani, että kuulun nuoresta iästäni huolimatta 5% parhaiten ansaitsevaan osaan suomalaisia. Kyllä me ollaan köyhää kansaa!

Laskujakaan en aina tahdo saada ajoissa maksettua. Ehkä mä vaan on tyhmä, kun en saa talouttani kuntoon näillä tuloilla. Tosin mulla on uusi talo ja vaimo aidosti kotona mun elätettävänäni.

Ruokaa teen suurehkolle perheelleni hinta/laatusuhteeltaan hyvistä tuotteista (noin 1€/ateria/pää). Ulkomailla ei käydä koskaan, eikä kyllä retkeillä kotimaassakaan paitsi kerran vuodessa leirielämää pari päivää. Ei alkoholia/tupakkaa. Kokista 4 litraa ja suklaata 1 kg kuussa. Satunnaisesti syödään känkkylässä. Kaksi vanhaa mutta toimivaa autonromua.

Teknologiaan kuluu rahaa aika paljon. Harrastukset on kalliita koko perheellä.

Itselläni on myös vaimo kotona elätettävänä, ja ruokaa teen myös itse 4-henkiselle naisvaltaiselle perheelle. Ulkomailla on tullut perheen kanssa parina viime vuotena (Virossa) käytyä, kun en ole viitsinyt vaihtaa autoa, on rahaa säästynyt lomailuun. (Puoli miljoona alkaa olla auton mittarissa).

Samassa työpaikassa 14-vuotta lienee harvinaista nykyään, vaikkakin viimeiset 5-vuotta on työpaikan jakuvuus ollut epävarmalla pohjalla.

Sitten eroavaisuudet, kokista en juo kuin korkeintaan litran kuussa, mutta olutta menee sitten huomattavasti enemmän kuussa.

Keskinkertaisilla tuloilla eletään omassa talossa 60km päässä pääkaupunkista. Mitä kauempana asuu tuosta sillinhajuisesta kaupungista sitä vähemmän asumiskuluihin menee.
Talous on aika siedettävällä tasolla, odottamattomiin kuluihin pitää laittaa jonkun verran sukanvarteen.

Tosin on nuo 30% ja 20% (lidl) tarjoukset tuttuja silmäiltyjä asioita kaupassa. Lienee 90-luvun työttömyysajoilta opittuja asioita.
Missä ******i siellä ongelma.

Ernst

Tarjoukset kannattaa nostaa kärryyn, vaikka ei olisi tiukalla taloudellisesti. Niukoilta ajoilta on jäänyt refleksi päälle katsoa kilo-, litra- ja kappalehinnat.

Mehud

Quote from: M on 07.12.2014, 11:22:40
Tarjoukset kannattaa nostaa kärryyn, vaikka ei olisi tiukalla taloudellisesti. Niukoilta ajoilta on jäänyt refleksi päälle katsoa kilo-, litra- ja kappalehinnat.

Nuorempana ja vieläkin tyhmempänä en kehdannut ottaa kärryyn -30% tuotteita, ettei joku luulisi köyhäksi. Nyt pitäisin itseäni yhtä tyhmänä kuin nuorempana, jos en ottaisi hyvää tuotetta -30% halvemmalla. Lihatuotteet alkavat olla silloin vasta parhaimmillaan, eli teen päätöksen osin myös kulinaristisista lähtökohdista. Pidän kovasta ruisleivästä ja hyödynnän tilanteen jos löytyy -30%. Saan itselleni mieleisiä tuotteita -30% halvemmalla ja kaksi kärpästä samalla iskulla. Säästän ja nautin.

Keuvo Makkarainen

Quote from: Lasse Nortunen on 05.12.2014, 03:22:21
Oon usein miettinyt, pyöritellen laskupinoa kädessäni ja tuijottaessani pankkitilin saldoa, että mitenköhän muilla menee ja miten he arjesta selviävät?täysiaikaiseen työhön,
Tämmösiä ajatuksia ja kysymyksiä täältä yövuorosta.

Hyvä kysymys. Itsellä ei autoa, fillaria tai muutakaan liikkumismuotoa. Jaloilla pääsee tässä kaupungissa laidasta laitaan. Linkkimaksu on 3,30@ suuntaansa, joten sitä ei viitsi maksaa. Vuokran maksaa tästä asunnosta Kela+Sossu yhdessä. Kun ei ole velkaa ja syömiskustannuksetkin ovat euron päivässä, niin kyllä täällä jäitä poltellessa on ihan mukava olla.

Venttiilikritiikkinä voisin sanoa että yläkerran musulmaanit ovat välillä kovinkin äänekkäitä. Toisen yläkerran venäläisestä mummosta ei ole kuulunut pihaustakaan. Onkohan se kuollut?
--
Keuvo Makkarainen
keuvo.makkarainen@sähköposti