News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa

Started by 2011-04-17, 21.11.2014, 14:48:02

Previous topic - Next topic

maltti on valttia

Quote from: Kni on 21.11.2014, 18:01:32
Quote from: Topi Junkkari on 21.11.2014, 16:49:23
Se kortti, jota etnisten ryhmien epäillään kierrättäneen kavereille Helsingissä, ei ole viranomaisen myöntämä ammattiajolupa, vaan kortti, jolla kuljettaja kirjautuu Helsingin taksikeskuksen datajärjestelmään. Ensiksi mainittu on edellytys jälkimmäisen saamiselle. Jälkimmäisessä on ainakin nimi, kuljettajanumero ja valokuva.

Monissa takseissa kortinlukija, johon kuljettajakortti asetetaan, on sellaisessa kohdassa, että asiakaskin sen näkee. Ihan tarkoituksella.

Eli taksin ajamiseen tarvitaan ainakin kolme eri korttia:
- Ajokortti
- Ammattiajolupa
- Datajärjestelmäkortti

On kuitenkin mahdollista että Abdullah Mohamed Abdullah käyttää kaverinsa Mohamed Abdullah Mohamedin kaikkia kolmea korttia taksia ajaessaan, jos on vähänkin saman näköinen. Ei se vaadi kuin ulkoa opettelun mitä kaverin kortissa lukee. Ja hoono soomi kielellä jos puhuu niin voi hyvin puhua sen verran hitaasti että ehtii kaivaa kaverin henkilötunnuksen muististaan. Matkustaja tuskin tunnistaa kuvasta ettei kuski olekaan sama kuin kortissa. En minäkään tunnista itseäni ajokorttikuvasta.

Sotun muistamista helpottaa, kun syntymäpäivä on kaikilla 01.01. ----

guest11919

Quote from: Renegade Kane on 21.11.2014, 22:10:24
Taksia tilatessa kannattaa pyytää "laatutaksia", tilata taksi tekstiviestillä tai TaxiMobi Pro -applikaatiolla. Silloin saa välitysyhtiön laatusopimuksen allekirjoittaneen kuljettajan. Mina ei ummarra -kuskit eivät luonnollisestikaan ole sellaista sopimusta allekirjoittaneet.

Onko siis pk-seudulla vain yksi tekstiviestitilauspalvelu, jonka kautta tulevat taksit ovat laatusopimuksen piirissä? Olen usein saanut kuskeilta ohjeet käyttää tuota tekstiviestipalvelua, mutten ole vieläkään saanut aikaiseksi. Nyt en enää edes löytänyt saamaani ohjelappua mistään. Jos tekstiviestitilaus tarkoittaa laatutaksia, niin toki tilaan tekstiviestillä.

Tuo käsite laatutaksi oli minulle tuntematon. Kysynpä asiasta, kun seuraavan kerran tilaan keskuksen kautta.

Renegade Kane

#32
Quote from: Bona on 22.11.2014, 08:52:52
Quote from: Renegade Kane on 21.11.2014, 22:10:24
Taksia tilatessa kannattaa pyytää "laatutaksia", tilata taksi tekstiviestillä tai TaxiMobi Pro -applikaatiolla. Silloin saa välitysyhtiön laatusopimuksen allekirjoittaneen kuljettajan. Mina ei ummarra -kuskit eivät luonnollisestikaan ole sellaista sopimusta allekirjoittaneet.

Onko siis pk-seudulla vain yksi tekstiviestitilauspalvelu, jonka kautta tulevat taksit ovat laatusopimuksen piirissä? Olen usein saanut kuskeilta ohjeet käyttää tuota tekstiviestipalvelua, mutten ole vieläkään saanut aikaiseksi. Nyt en enää edes löytänyt saamaani ohjelappua mistään. Jos tekstiviestitilaus tarkoittaa laatutaksia, niin toki tilaan tekstiviestillä.

Tuo käsite laatutaksi oli minulle tuntematon. Kysynpä asiasta, kun seuraavan kerran tilaan keskuksen kautta.

http://www.taksihelsinki.fi/fi/content/tekstiviestitilaus

Laatutaksi-järjestelmällä yritetään taata Taksi Helsingiltä taksin (koko pääkaupunkiseudulle ja myös kehyskuntiin) tilaavalle asiakkaalle parempi palvelu. Laatusopimus velvoittaa taksinkuljettajan moneen asiaan ja sen menettäminen tuntuu kukkarossa, koska kaikki "erikoistilaukset" kuten mm. tekstiviestitilaukset välitetään vain ns. laatukuljettajille. Tolpalta auton ottaessa voi kuljettajalta kysyä oletko laatukuljettaja. Jos ei ole niin seuraava auto - asiakas saa vapaasti valita jonosta haluamansa taksin.

Uskoisin, että kohta kaikkien isojen kaupunkien keskuksilla on vastaava laatua parantava käytäntö käytössä, kunhan mamu-kuskit niissäkin lisääntyvät. Lieksassahan on jo mesoaminen alkanut koulukyytien pikkubussikuljetuksista, kun ulkotuonti-kuljettajan toimintatavat ovat vanhempia arveluttaneet.

P

Quote from: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:12:41
Quote from: Bona on 22.11.2014, 08:52:52
Quote from: Renegade Kane on 21.11.2014, 22:10:24
Taksia tilatessa kannattaa pyytää "laatutaksia", tilata taksi tekstiviestillä tai TaxiMobi Pro -applikaatiolla. Silloin saa välitysyhtiön laatusopimuksen allekirjoittaneen kuljettajan. Mina ei ummarra -kuskit eivät luonnollisestikaan ole sellaista sopimusta allekirjoittaneet.

Onko siis pk-seudulla vain yksi tekstiviestitilauspalvelu, jonka kautta tulevat taksit ovat laatusopimuksen piirissä? Olen usein saanut kuskeilta ohjeet käyttää tuota tekstiviestipalvelua, mutten ole vieläkään saanut aikaiseksi. Nyt en enää edes löytänyt saamaani ohjelappua mistään. Jos tekstiviestitilaus tarkoittaa laatutaksia, niin toki tilaan tekstiviestillä.

Tuo käsite laatutaksi oli minulle tuntematon. Kysynpä asiasta, kun seuraavan kerran tilaan keskuksen kautta.
http://www.taksihelsinki.fi/fi/content/tekstiviestitilaus

Laatutaksi-järjestelmällä yritetään taata Taksi Helsingiltä (koko pääkaupunkiseudulle) taksin tilaavalle asiakkaalle parempi palvelu. Laatusopimus velvoittaa taksinkuljettajan moneen asiaan ja sen menettäminen tuntuu kukkarossa, koska kaikki "erikoistilaukset" kuten mm. tekstiviestitilaukset välitetään vain ns. laatukuljettajille. Uskoisin, että kohta kaikkien isojen kaupunkien keskuksilla on vastaava käytössä.

Eli taksien mamusaation myötä luodaan rinnakkainen taksijärjestelmä? Monikulttuurisuus on rikkaus ja voimavara.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Siili

Quote from: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:12:41
Laatutaksi-järjestelmällä yritetään taata Taksi Helsingiltä (koko pääkaupunkiseudulle) taksin tilaavalle asiakkaalle parempi palvelu. Laatusopimus velvoittaa taksinkuljettajan moneen asiaan ja sen menettäminen tuntuu kukkarossa, koska kaikki "erikoistilaukset" kuten mm. tekstiviestitilaukset välitetään vain ns. laatukuljettajille. Uskoisin, että kohta kaikkien isojen kaupunkien keskuksilla on vastaava käytössä.

Kuulostaa ihan fiksulta.  Pitääkö laatutaksikuljettajan kyetä palvelemaan myös Lontoon murteella? Entä toisella kotimaiselle?

Renegade Kane

Quote from: P on 22.11.2014, 09:26:10
Eli taksien mamusaation myötä luodaan rinnakkainen taksijärjestelmä? Monikulttuurisuus on rikkaus ja 1voimavara.
Perustellusti voidaan todeta, että "basaari-kulttuurien" kuljettajat ovat vakava uhka Stadilaisen (ja kohta koko Suomen) rehelliselle ja ammattitaitoiselle taksialalle. Siksi tälläinen laatujärjestelmä on alan sisällä kehitetty. Ääneen ja julkisesti sitä ei tietenkään sovi sanoa - koska rasismi.

Renegade Kane

Quote from: Siili on 22.11.2014, 09:30:16
Quote from: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:12:41
Laatutaksi-järjestelmällä yritetään taata Taksi Helsingiltä (koko pääkaupunkiseudulle) taksin tilaavalle asiakkaalle parempi palvelu. Laatusopimus velvoittaa taksinkuljettajan moneen asiaan ja sen menettäminen tuntuu kukkarossa, koska kaikki "erikoistilaukset" kuten mm. tekstiviestitilaukset välitetään vain ns. laatukuljettajille. Uskoisin, että kohta kaikkien isojen kaupunkien keskuksilla on vastaava käytössä.

Kuulostaa ihan fiksulta.  Pitääkö laatutaksikuljettajan kyetä palvelemaan myös Lontoon murteella? Entä toisella kotimaiselle?

Sopimus on pitkä, mutta kielitaitovaatimuksia siinä ei muistaakseni ole.
Taksinkuljettajan kielitaitovaatimus on sama kuin kansalaisuuden saamisen kielitaitovaatimus, eli "tyydyttävä" kielitaito. Se on viranomaisten määritelmä, eikä "tyydyttävä" ole mielestäni riittävä. Sillä pärjää ehkä bussinkuljettajana vakiolinjalla ilman kummempaa kommunikointia asiakkaiden kanssa, mutta ei taksinkuljettajana, mikä on enemmän käsityötä kuin massojen kuljettaminen vakiolinjalla.

Siili

Quote from: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:37:57
Quote from: Siili on 22.11.2014, 09:30:16
Quote from: Renegade Kane on 22.11.2014, 09:12:41
Laatutaksi-järjestelmällä yritetään taata Taksi Helsingiltä (koko pääkaupunkiseudulle) taksin tilaavalle asiakkaalle parempi palvelu. Laatusopimus velvoittaa taksinkuljettajan moneen asiaan ja sen menettäminen tuntuu kukkarossa, koska kaikki "erikoistilaukset" kuten mm. tekstiviestitilaukset välitetään vain ns. laatukuljettajille. Uskoisin, että kohta kaikkien isojen kaupunkien keskuksilla on vastaava käytössä.

Kuulostaa ihan fiksulta.  Pitääkö laatutaksikuljettajan kyetä palvelemaan myös Lontoon murteella? Entä toisella kotimaiselle?

Sopimus on pitkä, mutta kielitaitovaatimuksia siinä ei muistaakseni ole.
Taksinkuljettajan kielitaitovaatimus on sama kuin kansalaisuuden saamisen kielitaitovaatimus, eli "tyydyttävä" kielitaito. Se on viranomaisten määritelmä, eikä "tyydyttävä" ole mielestäni riittävä. Sillä pärjää ehkä bussinkuljettajana vakiolinjalla ilman kummempaa kommunikointia asiakkaiden kanssa, mutta ei taksinkuljettajana, mikä on enemmän käsityötä kuin massojen kuljettaminen vakiolinjalla.

Veikkaan, että jos Suomen kielen kielitaitovaatimusta laatutaksinkuljettajalle kiristettäisiin,  Bidee pitäisi sitä vähemmistön syrjimisenä. 

Edellytäänkö laatutaksinkuljettajalta paikantuntemusta tyyliin "Kämppi" ja "Töölontori", vai voiko sitäkin kautta saada kuskeja, jotka vaativat tarkkaa osoitetta navigaattoriin syötettäväksi?

guest11919

Erinomaisen hyvää ja tärkeää tietoa tullut tässä. Siirryn ilman muuta laatujärjestelmän käyttäjäksi. Onko siinä tolpalla muuta keinoa havaita laatujärjestelmään kuuluminen kuin kuskilta kysyminen, mikä on aina hieman epämiellyttävää - siis jotain tarraa tai vastaavaa? Entä se tekstiviestitilaamisen ohjetarra, mitä joskus näkee takapenkin ikkunassa - onko se tarra vain laatujärjestelmään kuuluvilla autoilla?

Oletan, että laatujärjestelmän piirissä on myös ulkkarikuskeja - miksei olisi - onko tietoa määristä? Pääsin eilen lumentulon yllätettyä Helsingin yöstä ihan turvallisesti ja miellyttävästi kotiin somalikuskin kyydissä, mutta kyllä siinä huolestuttaviakin piirteitä oli - mm. kuskin laajat ruumiinliikkeet (jotain namiskaa säätäessä koko ylävartalo vaakatasoon yms.) ja haukottelu. Leveällä hymyllä ja talvirenkailla sai kyllä eilisiltana paljon anteeksi...

Topi Junkkari

Minä tilaan Helsingissä taksin aina tekstiviestillä. Se nyt vain on paras tapa, halvin ja nopein, menee suoraan datalle ilman välikäsiä ja vastauksena tulee auton siffra eikä mitään mystistä tilausnumeroa.

Puhelimitse sitten muilla paikkakunnilla. Katsotaanpa huvin vuoksi kännykän puhelinmuistiota... minulla on muistissa seuraavat numerot: Taksi Helsinki, Taksi Iisalmi, Taksi Imatra, Taksi Kouvola, Taksi Kovanen Hki, Taksi Lappeenranta, Taksi Lähitaksi (*), Taksi Siilinjärvi KUO (**), Taksi Tampere ja Taksi Vaasa. Plus muutaman luottokuskin suorat.

(*) Lähitaksi = pääkaupunkiseudun muut kunnat kuin Helsinki. Jos pöllörukka vaikka on eksynyt Vantaan puolelle.

(**) Merkintätapa siksi, että Kuopion lentoasema, "Rissala", on Siilinjärven kunnan puolella. Muutaman kerran olen koneelta siirtynyt taksilla Toivalan Essolle (nyk. St1) odottelemaan jatkokyytiä.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

guest11919

Quote from: Topi Junkkari on 22.11.2014, 09:55:04
Plus muutaman luottokuskin suorat.

Minullekin jotkut (suomalaiset) (itsenäiset?) kuskit ovat antaneet korttinsa, mutta en ole niitäkään oikein osannut/kehdannut käyttää. Järjestelmän hyötyhän on juuri siinä, että taksia tilatessa jokin lähellä oleva auto kuittaa tilauksen. Jos soittelisin suoraan kuskille, hän saattaisi olla ties missä, mikä loisi kiusallisen tilanteen.

siviilitarkkailija

Eikö hompansseille voisi olla kuljetuspalvelu jossa Hompanssit voisivat sopia kuljetuspalveluista ja vihapuheen levityämisestä sopimushintaan. Esim hompanssi 1 haluaa pisteestä A pisteeseen B. Toisella on auto ja aikaa.  Hompanssi sopii tapaamisen, suorittaa kuljetuksen aikana viha- ja korvauspuhetta, jonka jälkeen pääsee piseeseen B.

Tietenkään asia ei käy ihan aina mutta joskus. Meinaan että vihapuhehintaan...
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Topi Junkkari

Quote from: siviilitarkkailija on 22.11.2014, 10:08:54
Eikö hompansseille voisi olla kuljetuspalvelu jossa Hompanssit voisivat sopia kuljetuspalveluista ja vihapuheen levityämisestä sopimushintaan.

Ei tästä ole kuin pari viikkoa, kun sain hompansseilta kyyditystä jopa vieraalle paikkakunnalle ja kahteen suuntaan. Eritoten paluumatka, jonka olin varautunut tekemään junalla, mutta sain kuitenkin hompanssikyydin, jäi mieleen. Auto oli erinomainen ja kuski ennestään puolituttu. Toivottavasti vihapuheiden jälkeen voin jatkossa laskea hänet oikeisiin tuttuihin. Kiitos!
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Topi Junkkari

Quote from: Bona on 22.11.2014, 09:59:29
Jos soittelisin suoraan kuskille, hän saattaisi olla ties missä, mikä loisi kiusallisen tilanteen.

Joo, minullakin nuo suorat ovat lähinnä Itä-Suomen pienemmissä kaupungeissa sekä Helsingistä joitakin sellaisia, joihin voi luottaa esimerkiksi ennalta sovittavan aamuvarhaisen lentokenttäkyydin suhteen. Akuutissa tarpeessa lähetän tekstiviestin datalle. 13170.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Renegade Kane

#44
Laatukuljettajaa ei sinänsä erota mistään, mutta laatukuljettajan kuljettajakortti pitää olla asiakkaan nähtävillä. Yleensä se on tilausvälityspäätteen päällä. Myös pukeutuminen pitää olla asiallista. Auton ulkopuolella ei ole mitään merkintää, koska samaa autoa voi ajaa myös laaduton kuljettaja.

Paikallistuntemusvaatimusta ei ole muuta kuin se millä on kuljettajakurssin läpäissyt (niissäkin tiukempia ja löysempiä kursseja järjestäjästä riippuen), mutta laatukuljettajan pitää osata käyttää taksilaitteita ja navigaattoria. Eli jos ei tiedä niin pitää osata ottaa itse selvää. Tilausvälityspäätteestä löytyvät mm. kaikki yleisimmät paikat, kuten esim. Kämp.

Paawo

Paawo on aina päästänyt muita ohitse taksijonoissa varmistaakseen pääsyn pottunokkakuskin kyytiin.

Taannoin oli tästä periaatteesta tosin puolipakko kiireen takia lipsua kun Katajanokan terminaalilta piti rautatieasemalle kiireellä päästä ja seurueemme joutui tolpalle osuneen äbläwäblä-diskoteekin kyytiin.

Perille päästiin ajallaan vaikka verkkareihin pukeutunut oletettavasti Afrikan sarvesta kotoisin ollut kuski ei aivan kaikkia liikennevaloja matkan varrella huomannut ja rautatieasemaa lähestyttäessä ei selvästikään tiennyt mihin yleensä matkustajia ruukataan steissin edustalla jättää. Mutta junaan ehdittiin ja kuittikin saatiin, kaikista rassisstisista ennakkoluuloistani huolimatta.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Maastamuuttaja

Olisikohan taksiliitosta tai vaikkapa vähemmistövaltuutetun toimistosta saatavissa tilastoja taksiautoilijoiden kolaritilastoista jaoteltuina vaikkapa synnyinseudun ja/tai äidinkielen mukaan? 

Maastamuuttaja

Minua kyllä vähän häiritsee tämä "laatutaksi"-määritelmä. Onko meillä liikenteessä kaksi eri tasoista palvelua? No kyllä on, kaikkihan sen tietävät.

Miten määritellä tilaajan oikeusturva ilman, että joutuu oikeuteen syytettynä rasismista?