News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Vetytalouteen siirtyminen (Hydrogen Economy)

Started by Pohjolan puolesta, 23.11.2014, 20:34:09

Previous topic - Next topic

Pohjolan puolesta

Termi "Hydrogen Economy" on jo 70-luvulla "unelmoitu".
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy

Toyota tuo markkinoille Mirai-polttokennoauton ensi vuonna.
Se on ensimmäinen kaupasta ostettava vetyä sähköksi polttava auto. Historiallinen tapaus siitä huolimatta vaikka alussa tuotantomäärät ovat pieniä. Auto ei sovellu muualle kuin missä on tankkauspisteitä kuten Japanissa, Saksassa ja Kaliforniassa.
Japanin pääministeri koeajaa uuden Mirai-polttokennoauton:
http://www.youtube.com/watch?v=nXE5XSdK56Q&index=10&list=PL40FM2zPcWgKgSsxn5zEdSFEqpWop2mJx
(http://images.gizmag.com/inline/toyota-mirai-6.jpg)

Suomalaista mökkikansaa ajatelleen polttokennoauto voisi joutessaa toimia mökillä "generaattorina".

Vetyä voidaan tuottaa monella tavalla. Ehkä kaikkein paras tapa olisi käyttää korkean lämpötilan ydinreaktoreita (HTGR) vesihöyryn kuumentamiseen yli 800 -asteiseksi jolloin vety ja happi eroaa toisistaan elektrosyysissä pienellä sähkömäärällä.

Kiinalaiset ovat rakentaneet HTGR-koereaktoreita
http://www.intersectinsight.com/china-accelerates-htgr-development/
http://www.world-nuclear-news.org/ENF-HTGR-fuel-production-equipment-in-place-1909144.html

Suurin osa teknologiasta on jo valmiina ns. vetytalouteen siirtymiselle.
Kaikkein helpoimmin se onnistuu siellä missä on ihmisiä hyvin paljon, koska rakenettavan infrastruktuurin kustannukset voidaan jakaa suuremmalle joukolle.  Ei ole myöskään vähäinen asia se että pahasti smogista kärsivissä miljoonakaupungeissa nollapäästöiset autot ja teollisuus ovat hyvin houkuttelevia.
Sähköautot ja polttokennoautot eivät ole toisiaan poissulkevia vaan päinvastoin täydentäviä.

On aivan sama mitä lännessä tehdään niin idässä pystytään tekemään päätöksiä.
Kasvihuoneilmiö voitaisiin ratkaista jos siihen vain olisi halua.
McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"

vainukoira

Quote from: Pohjolan puolesta on 23.11.2014, 20:34:09
Sähköautot ja polttokennoautot eivät ole toisiaan poissulkevia vaan päinvastoin täydentäviä.

Pitää paikkansa.

Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin vetyauto on sähköauto. Molemmissa sähkömoottori liikuttaa autoa. Ainoa ero on, että vetyautossa sähkö tehdään paikanpäällä polttokennolla vedystä.

Marius

Ennen säästötaloutta pitää jotenkin klaarata, päästä yli kolmannen maailman säästämättömyystalouden.

Miten kieltää kiinalaiselta kiva?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

toumasho

#3
Kiinalaisilla on kunnianhimoinen ohjelma näiden korkealämpöisten reaktoreiden suhteen. Siellä on nyt rakenteilla ensimmäinen korkean lämpötilan kuulareaktori ja samalle alueelle aiotaan tehdä kahdeksan samanlaista lisää. En keksi itse muuta syytä kuin sen että Kiinassa halutaan nopeasti reaktorivuosia tälle vähän käytetylle tekniikalle jotta kaikki ongelmat saadaan selätettyä.

HTR-PM tl;dr muodossa: Helium-jäähdytteinen kävele-pois turvallinen pieni (200MWe) reaktori jonka käyttölämpötila on 700-1000C. Reaktori sammuu jos se kuumenee liikaa. Reaktori hyödyntää tehokkaammin ydinpolttoaineen (>30% parempi kuin vesijäähdytteinen).


Se mikä on hienointa minusta ei ole pelkästään se että valmistetaan uutta ydinteknologiaa.

Merkittävintä on näiden reaktorien koko - ne ovat pieniä! Terminen teho on 450 megawattia ja sähköteho n. 200 megawattia. Tähän kokoluokkaan pyrittiin koska kiinalaiset haluavat nopeaa sarjatuotantoreaktoria joilla voidaan korvata hiilivoimaloita drag&drop tyyliin. On mahdollista että näitä reaktoreita valmistetaan useita satoja kappaleita ja silloin meidän suomalaistenkin pitäisi olla mukana tuolla. Meidän kaukolämpöverkko-osaaminen on varmasti sellaista joka menisi Kiinassa kaupaksi.

Kuvittelen myös optimistisesti että moni suomalainen kaupunki olisi valmis korvaamaan vanhenevan hake/turve/kivihiili-voimalansa HTR ydinvoimalalla. Jos kustannus on sama mutta HTR:ssä loppuu rekkaralli ja ilmansaastutus sekä saadaan voimala sadaksi vuodeksi niin ei auta vihreiden itku enää, reaktorit tulee pelättiin niitä tai ei.


Edit: Tuota HTR-PM voimalaitoksen valmistumista kannattaa seurata jatkossa Google-Earthin/mapsin timeviewin avulla. Siinä vieressä rakentuvat ensimmäiset AP-1400 reaktorit, eli Kiinalaisten ja Westinghousen yhteistyössä AP-1000 skaalatut 1400MW reaktorit. Ei mee ihan niin kauaa kuin Olkiluodossa näiden tekemiseen. Koordinaatit: 36°58'45.1"N 122°31'50.0"E
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Pohjolan puolesta

Suomessa kannattaisi ottaa kokeilukäyttöön polttokennobussit kaupunkiliikenteessä. Mielellään niin että niissä olisi neliveto, koska sen voi toteuttaa helpolla sähköisesti.
Useasti talvella kaupungissa bussien ongelma on lähteä pysäkiltä jossa aikaisemmat bussit ovat hioneet/tampanneet pysäkin liikkeellelähtöpaikan liukkaaksi.
Polttokenno-bussit olisvat myös vapaita värinöistä ja kiihdyttäminen olisi pehmeämpää. Myöskin jarrustusenergia voidaan ottaa talteen kuten sähköautoissakin.
Polttokenno- ja sähköauton ero on että akkujen tilalla on vetysäiliö ja polttokennot.

(http://www.toyota-global.com/innovation/environmental_technology/fuelcell_vehicle/img/fcv_fig1.jpg)

Mirai-auton tavaratilassa oleva liitin josta saa suoraan syöttää virtaa verkkoon. Tämä olisi näppärä lisä mökkikäyttöön, alueilla joissa sähköntuotanto ei ole vakaa taikka ovat alttiita luonnonmullistuksille. Esimerkiksi Japanissa ja Kaliforniassa maanjäristykset ovat hyvinkin todennäköisiä.
(http://icdn4.digitaltrends.com/image/url-2449c4a8286a0fa6d550448958a99c3d-325x325-c.jpg)
McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"

Nikolas

Vetypolttokennoon perustuva sähköauto voi olla järkevämpi kuin akkuun perustuva sähköauto, mutta siitäkin huolimatta: Miten olisi metanolitalous?

MW

Quote from: Nikolas Ojala on 25.11.2014, 22:13:29
Vetypolttokennoon perustuva sähköauto voi olla järkevämpi kuin akkuun perustuva sähköauto, mutta siitäkin huolimatta: Miten olisi metanolitalous?

Metanoli käy hengen päälle, miten olisi etanolitalous?  8)

(http://de.fishki.net/picsw/092008/22/srach/019_srach.jpg)