News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Autoilijoiden sakotukseen tulossa jättimuutos

Started by B52, 24.10.2014, 23:17:25

Previous topic - Next topic

Ari-Lee

Autoilijoita sakotetaan vuosittain pelkästä auton omistamisesta. Peltipoliisi on epäonnistunut kokeilu mikä pitäisi haudata, koska se on osoitus epätasa-arvoisesta kohtelusta. Laki ei ole kaikille sama.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ernst

Tekniikka auttaa. Autossani navisysteemin naisääni huomautta, jos ajan ylinopeutta. Enkä nyt tarkoita vaimoa.
Cruise Control´iin  voi laittaa nopeuden rajoituksen. Se on tosin vähän vaarallinen, jos ohituksessa auto ei kiihdykään.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

J. Lannan haamu

Quote from: Sour-One on 26.10.2014, 23:37:45
Nää itkupotkuraivarit noista peltipoliiseista on lähinnä säälittäviä. 80 km/h alueella ylinopeutesi voi olla 8 km/h ja pääset huomautuksella eikä huomatuksesta jää mitään merkintääkään.

No kerrohan nyt, kun noin ylimielisesti arvostelet noita kommentteja, että mikä tuossa 'itkupotkuraivarissa' on säälittävää???

Tuo kirjoittamasi sen sijaan on täyttä paskaa! Heinäkuussa sain kolmet sakot, lue. sakot!, kun nopeuteni oli 88 kmh. 80 alueella. Kaksi varoitusta on tullut, kun nopeuteni oli 87 kmh. 80 alueella.

Vastaustasi odotellen....
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

J. Lannan haamu

Quote from: M on 27.10.2014, 08:36:42
Tekniikka auttaa. Autossani navisysteemin naisääni huomautta, jos ajan ylinopeutta. Enkä nyt tarkoita vaimoa.
Cruise Control´iin  voi laittaa nopeuden rajoituksen. Se on tosin vähän vaarallinen, jos ohituksessa auto ei kiihdykään.

Jotkut meistä haluaavat vielä ajaa itse autoa, sen sijaan että auto ajaisi meitä....
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Faidros.

Quote from: J. Lanta on 27.10.2014, 09:10:26
Quote from: M on 27.10.2014, 08:36:42
Tekniikka auttaa. Autossani navisysteemin naisääni huomautta, jos ajan ylinopeutta. Enkä nyt tarkoita vaimoa.
Cruise Control´iin  voi laittaa nopeuden rajoituksen. Se on tosin vähän vaarallinen, jos ohituksessa auto ei kiihdykään.

Jotkut meistä haluaavat vielä ajaa itse autoa, sen sijaan että auto ajaisi meitä....

Jotkut myös korjaa itse autonsa, prätkänsä...
"Olennaista on kysyä, millainen luonne pitäisi 2000-luvun mekaanikolla olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Tuomas3

Sakot eivät voi olla samoja kaikille. Köyhimmät voisivat jättää ne maksamatta (tai sitten vapautta säätelisi varakkuus) ja varakkaimpien ei tarvitsisi piitata säännöistä. Hallinnollisia hommia voisi vähentää, mutta sen takia ei saa luoda eriarvoisuutta autoilijoiden välille. Kokoomuslaisten ehdotuksissa yleensä maksajaksi joutuu keskituloinen lapsiperhe, joka joutuu laskemaan tarkasti tulojaan ja menojaan.

Mitä tulee ajokieltoihin, niin ammattiautoilijoiden kiellot voidaan jättää antamatta. Niin luki ainakin minulle lähetetyssä pikavoitossa, vaikken ammattiautoilija olekaan. En tosin tiedä, kuinka sitä sovelletaan käytännössä. Kun minulla oli kaksi sakkoa alla, ajoin niin varovasti, etten kolmatta saanut saman periodin sisällä. Määrän voisi tosin nostaa neljään.

Jepulis

Quote from: Faidros. on 27.10.2014, 08:04:44
Jos ajat yrityksen autolla, et saa peltipoliisilta sakkoja.
Tuossa on nyt selvä virhe. Kuuluu sarjaan urbaania legendaa. Saamatta jääneessä sinun sakossasi taas voisi olla kyse tästä viimeaikaisesta järjestelmäuudistuksesta, vaikea sanoa. Jos uutisoinnista saa todellakin kuvan, että firmojen kuljettajat on vapautettu peltipoliisisakoista se 100% varmuudella väärä tieto olisi yksistään liikenneturvan kannalta syytä oikaista.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Faidros.

Quote from: Jepulis on 27.10.2014, 13:12:47
Quote from: Faidros. on 27.10.2014, 08:04:44
Jos ajat yrityksen autolla, et saa peltipoliisilta sakkoja.
Tuossa on nyt selvä virhe. Kuuluu sarjaan urbaania legendaa. Saamatta jääneessä sinun sakossasi taas voisi olla kyse tästä viimeaikaisesta järjestelmäuudistuksesta, vaikea sanoa. Jos uutisoinnista saa todellakin kuvan, että firmojen kuljettajat on vapautettu peltipoliisisakoista se 100% varmuudella väärä tieto olisi yksistään liikenneturvan kannalta syytä oikaista.

Mitämitä mun korvani näkevät! Ilmoitanko viranomaisille, ettet luota Kansanradiomme sanomaan! >:(
Kaikki me kunnon kansalaiset maksamme pitkän pfennigin luotettavasta tiedonvälityksestä, mutta meillä on joukossamme kansanvihollisia, jotka yrittävät nakertaa luottamustamme oppi-isiemme ylhäältä annettuihin totuuksiin!
Ottakaa kiinni kansanviholliset! :flowerhat:
Kyllä meillä valtionfirman autoilla ajavilla on oikeus pieniin mitättömiin etuoikeuksiin, sillä olemmehan eliittiä ja annamme elannon rakastamallemme :-* rahvaalle.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Sour-One

Quote from: J. Lanta on 27.10.2014, 09:08:30
Quote from: Sour-One on 26.10.2014, 23:37:45
Nää itkupotkuraivarit noista peltipoliiseista on lähinnä säälittäviä. 80 km/h alueella ylinopeutesi voi olla 8 km/h ja pääset huomautuksella eikä huomatuksesta jää mitään merkintääkään.

No kerrohan nyt, kun noin ylimielisesti arvostelet noita kommentteja, että mikä tuossa 'itkupotkuraivarissa' on säälittävää???

Tuo kirjoittamasi sen sijaan on täyttä paskaa! Heinäkuussa sain kolmet sakot, lue. sakot!, kun nopeuteni oli 88 kmh. 80 alueella. Kaksi varoitusta on tullut, kun nopeuteni oli 87 kmh. 80 alueella.

Vastaustasi odotellen....

88 km/h oli viimeksi nopeus ja huomautuksella pääsin. Ai mikäkö säälittävää? No itkupotkuraivarit olemattoman asian, joka on vielä omaa syytä, on säälittävää. 70 eur sakko alle 15 km ylinopeuksissa ja hieman suuremmissa 115 eur sakko. Vertailun vuoksi rikesakko oli vuonna 1990 300 markkaa.

Ernst

Quote from: J. Lanta on 27.10.2014, 09:10:26
Quote from: M on 27.10.2014, 08:36:42
Tekniikka auttaa. Autossani navisysteemin naisääni huomautta, jos ajan ylinopeutta. Enkä nyt tarkoita vaimoa.
Cruise Control´iin  voi laittaa nopeuden rajoituksen. Se on tosin vähän vaarallinen, jos ohituksessa auto ei kiihdykään.

Jotkut meistä haluaavat vielä ajaa itse autoa, sen sijaan että auto ajaisi meitä....

Perhana, auto tekee paremman taskuparkkeerauksen kuin minä. Pitäisikö olla iloinen vai masentunut?
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

J. Lannan haamu

Quote from: Sour-One on 27.10.2014, 17:37:15
88 km/h oli viimeksi nopeus ja huomautuksella pääsin. Ai mikäkö säälittävää? No itkupotkuraivarit olemattoman asian, joka on vielä omaa syytä, on säälittävää. 70 eur sakko alle 15 km ylinopeuksissa ja hieman suuremmissa 115 eur sakko. Vertailun vuoksi rikesakko oli vuonna 1990 300 markkaa.

Niin, no ehkä olemme eri mieltä siitä, että onko asia olematon. Minusta tuo on kaikkea muuta kun olematon, varsinkin kun seuraan päivittäin suomalaista liikennekulttuuria. Minua kauhistuttaa, kuinka ihmiset toimivat liikenteessä ja kuinka he (osa) näkevät itsensä suhteessa liikennöiväänsä kulkuneuvoon. Ja vielä enemmän kauhistuttaa se, millä tavalla meitä ohjelmoimaan käyttämään ajoneuvoa. Mutta Sour-One siinä mielessä täysin oikeassa, että oma vikani se on. Jos kiinnittäisin huomioni ns. toissijaisiin asioihin, kuten peltipoliisitolppiin, niin en saisi sakkoja, heh.

Tuohon M:n pohdintaan taskuparkista. Ei sitä tarvitse hyvin osatakaan, kunhan se on sillä tavalla ettei muille liikenteen käyttäjille koidu vaaraa tai ongelmia. Jos taas ei osaa lainkaan taskuparkkeerata, niin siinä tapauksessa olisin huolissani yhdestä jos toisestakin asiasta :)
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Sour-One

Quote from: J. Lanta on 27.10.2014, 21:32:35
Quote from: Sour-One on 27.10.2014, 17:37:15
88 km/h oli viimeksi nopeus ja huomautuksella pääsin. Ai mikäkö säälittävää? No itkupotkuraivarit olemattoman asian, joka on vielä omaa syytä, on säälittävää. 70 eur sakko alle 15 km ylinopeuksissa ja hieman suuremmissa 115 eur sakko. Vertailun vuoksi rikesakko oli vuonna 1990 300 markkaa.

Niin, no ehkä olemme eri mieltä siitä, että onko asia olematon. Minusta tuo on kaikkea muuta kun olematon, varsinkin kun seuraan päivittäin suomalaista liikennekulttuuria. Minua kauhistuttaa, kuinka ihmiset toimivat liikenteessä ja kuinka he (osa) näkevät itsensä suhteessa liikennöiväänsä kulkuneuvoon. Ja vielä enemmän kauhistuttaa se, millä tavalla meitä ohjelmoimaan käyttämään ajoneuvoa. Mutta Sour-One siinä mielessä täysin oikeassa, että oma vikani se on. Jos kiinnittäisin huomioni ns. toissijaisiin asioihin, kuten peltipoliisitolppiin, niin en saisi sakkoja, heh.

Tuohon M:n pohdintaan taskuparkista. Ei sitä tarvitse hyvin osatakaan, kunhan se on sillä tavalla ettei muille liikenteen käyttäjille koidu vaaraa tai ongelmia. Jos taas ei osaa lainkaan taskuparkkeerata, niin siinä tapauksessa olisin huolissani yhdestä jos toisestakin asiasta :)

Mainiota. Nyt kun olet tunnustanut syyllisyytesi, niin onhan tuhkaämpäri varattuna?

ekto

Sakkoja ei tule, jos ajaa rajoitusten mukaan. Viimeiseen viiteen vuoteen ja reilun 200tkm aikana kerran ajoin peltipoliisiin kun luulin rajoituksen väärin, onneksi vain 10 kilometriä.

Nopeuden rajoittimet kytkeytyvät pois päältä kun painaa kaasun pohjaan ja palaavat takaisin kun nopeus käy rajan alla. Tuo rajoitin on tosin turha kun rajoitukset muuttuvat kokoajan. Sama kruiserin kanssa, jatkuvaa säätöä.

Sour-One

Quote from: ekto on 28.10.2014, 21:54:30
Sakkoja ei tule, jos ajaa rajoitusten mukaan. Viimeiseen viiteen vuoteen ja reilun 200tkm aikana kerran ajoin peltipoliisiin kun luulin rajoituksen väärin, onneksi vain 10 kilometriä.

Nopeuden rajoittimet kytkeytyvät pois päältä kun painaa kaasun pohjaan ja palaavat takaisin kun nopeus käy rajan alla. Tuo rajoitin on tosin turha kun rajoitukset muuttuvat kokoajan. Sama kruiserin kanssa, jatkuvaa säätöä.

Olikos joillakin automerkeillä jokin kamera edessä joka tunnisti nopeusrajoitusmerkit ja merkki sitten ilmaantui kojetauluun, josta voi katsoa kulloisenkin nopeuden.

Martin

Quote from: Sour-One on 28.10.2014, 21:57:26Olikos joillakin automerkeillä jokin kamera edessä joka tunnisti nopeusrajoitusmerkit ja merkki sitten ilmaantui kojetauluun, josta voi katsoa kulloisenkin nopeuden.

Ainakin Opelilla on, ei ole kokemusta toimiiko vai ei.

Ketjun aiheeseen sen verran että muutama tuttu ajelee työkseen ja kyllä tuo kolmen virheen sääntö on aivan liian raju. Varsinkin nykyään kun on lisätty rajusti 80 ja 60-rajoituksia ja varustettu ne kamera-ansoilla. Mutta ompahan helppo kerätä ylinopeusveroja valtiolle.
"Mä koin, että kokoomukselle koti on Euroopassa ja Raamattu roskissa ja isänmaallisuudesta on tehty rasismia." - Laura Huhtasaari SK 8.6.2017

Man in a Suit

Quote from: Martin on 29.10.2014, 08:32:43
Quote from: Sour-One on 28.10.2014, 21:57:26Olikos joillakin automerkeillä jokin kamera edessä joka tunnisti nopeusrajoitusmerkit ja merkki sitten ilmaantui kojetauluun, josta voi katsoa kulloisenkin nopeuden.

Ainakin Opelilla on, ei ole kokemusta toimiiko vai ei.

Ketjun aiheeseen sen verran että muutama tuttu ajelee työkseen ja kyllä tuo kolmen virheen sääntö on aivan liian raju. Varsinkin nykyään kun on lisätty rajusti 80 ja 60-rajoituksia ja varustettu ne kamera-ansoilla. Mutta ompahan helppo kerätä ylinopeusveroja valtiolle.

Uusimpiin autoihin saa lisävarusteena melkein kaikkiin tuon nopeusvaroittimen, mutta halvemmallakin pääsee:

On olemassa useampiakin kännykkä-aplikaatioita jotka varoittavat peltipöntön lähestymisestä ja kertovat tien rajoituksen ja sun oman nopeuden. Esim Androidille CamSam on oikein sutjakasti toimiva. Jos kännykkä on telineessä kojelaudalla, tuon huomaa selkeästi. Lisäksi jos on puhelu kesken (tietenkin handsfree puhelu  ;)) niin se päästää äänimerkkiä.
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Lalli IsoTalo

Quote from: Sour-One on 28.10.2014, 21:57:26Olikos joillakin automerkeillä jokin kamera edessä joka tunnisti nopeusrajoitusmerkit ja merkki sitten ilmaantui kojetauluun, josta voi katsoa kulloisenkin nopeuden.

Etelä-Englannissa oli ainakin pari vuotta sitten käytössä GPS-pohjainen järjestelmä, joka toi vuokramersun näytölle kulloisenkin nopeusrajoituksen.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

ekto

Quote from: Sour-One on 28.10.2014, 21:57:26Olikos joillakin automerkeillä jokin kamera edessä joka tunnisti nopeusrajoitusmerkit ja merkki sitten ilmaantui kojetauluun, josta voi katsoa kulloisenkin nopeuden.

Suunnilleen jokaisella merkillä lähtien 2010 ja ylös päin.


Quote from: Man in a Suit on 29.10.2014, 08:43:13Esim Androidille CamSam on oikein sutjakasti toimiva.

Camsamia oon myös käyttänyt, mutta eihän tämäkään tiedä kuin sen rajoituksen tolpan kohdalla tallennusajankohtana, eli todennäköisemmin 80 Km/h. Camsamin yksi hieno ominaisuus on myös se ratsioiden merkkaus mahdollisuus. Kerran on jopa pitänyt paikkaansa, mutta muilla kerroilla on ratsia ehtinyt jo päättyä. Ohjelma fiksusti kysyy ratsiapaikan jälkeen, että oliko siinä enää ratsiaa.


PlasticPaddington

Quote from: B52 on 24.10.2014, 23:17:25
– Lievemmissä rikkeissä jäisi samalla pois tuloihin sidonnaisuus, eli teosta koituisi aina vakiosumma ja sillä mennään, sanoo Jokinen.
Tähän kohtaan luettuani piti käydä tarkistamassa jutun alusta Kalle Jokisen puoluetausta.

Sour-One

Quote from: PlasticPaddington on 01.11.2014, 13:53:14
Quote from: B52 on 24.10.2014, 23:17:25
– Lievemmissä rikkeissä jäisi samalla pois tuloihin sidonnaisuus, eli teosta koituisi aina vakiosumma ja sillä mennään, sanoo Jokinen.
Tähän kohtaan luettuani piti käydä tarkistamassa jutun alusta Kalle Jokisen puoluetausta.

Oliko tuo mielestäsi kauhea asia?

Faidros.

Enpä ennen tiennytkään, että peltipoliisin voi välttää ajamalla vastaantulijan kaistaa. Varmasti yleistyy kun lehdessä kerrotaan.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1418726327752.html
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

RP

Quote from: Sour-One on 01.11.2014, 16:35:56
Quote from: PlasticPaddington on 01.11.2014, 13:53:14
Quote from: B52 on 24.10.2014, 23:17:25
– Lievemmissä rikkeissä jäisi samalla pois tuloihin sidonnaisuus, eli teosta koituisi aina vakiosumma ja sillä mennään, sanoo Jokinen.
Tähän kohtaan luettuani piti käydä tarkistamassa jutun alusta Kalle Jokisen puoluetausta.

Oliko tuo mielestäsi kauhea asia?
Jos rikkeistä menee samalla kertaa tulosidonnaisuus eikä niistä toistuvanakaan seuraisi ajokieltoa, niin käytännössä tuohan tarkoittaisi sitä, että jos on riittävän rikas, voi tuollaisia pikkurikkeitä tehdä käytännössä  rajatta.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

ekto

No onhan se kohtuutonta, että joku saa satasen sakon ja toinen tonnin sakot. Ei sillä suurempituloisella ole välttämättä suhteessa saman verran löysää rahaa. Asunto- ja autolainan lyhennykset on vain korkeammat samoin elämiskulut. Yhtälailla se sattuu muutamankin sadan sakko. Erikseen sitten ne oikeasti rikkaat ihmiset.

Toistuvuus on huono taas niitä kohtaan, jotka ajavat paljon. Keskimäärin suomalainen ajaa 17tkm vuodessa ja hänelle sallitaan periaatteessa puolitoista sakkoa per vuosi, sillä jos neljästä sakosta kahdessa vuodessa lähtee kortti, niin voit siis ottaa enintään kolme sakkoa kahdessa vuodessa. Tämän kun kääntää kilometreiksi, niin se on noin yksi sakko per 11tkm. Itse ajan 45tkm vuodessa, jotkut tuplasti tuon, jolloin pitää olla paljon varovaisempi liikenteessä.

Mursu

Quote from: ekto on 17.12.2014, 15:28:23
No onhan se kohtuutonta, että joku saa satasen sakon ja toinen tonnin sakot. Ei sillä suurempituloisella ole välttämättä suhteessa saman verran löysää rahaa. Asunto- ja autolainan lyhennykset on vain korkeammat samoin elämiskulut. Yhtälailla se sattuu muutamankin sadan sakko. Erikseen sitten ne oikeasti rikkaat ihmiset.

Tuo on kyllä todella paksua. Jotta päästään tuollaisiin eroihin, puhutaan noin neljän tonnin nettopalkasta. Tällaisilla tuloilla tonnin sakko ei vaikuta juuri mitään. Työttömälle sen sijaan satasen sakko voi tietää muutosta ruokavalioon. Yleensä mitä enemmän tuloja on, sitä enemmän käytettävissä olevia rahoja ja säästöjä on.

Quote
Toistuvuus on huono taas niitä kohtaan, jotka ajavat paljon. Keskimäärin suomalainen ajaa 17tkm vuodessa ja hänelle sallitaan periaatteessa puolitoista sakkoa per vuosi, sillä jos neljästä sakosta kahdessa vuodessa lähtee kortti, niin voit siis ottaa enintään kolme sakkoa kahdessa vuodessa. Tämän kun kääntää kilometreiksi, niin se on noin yksi sakko per 11tkm. Itse ajan 45tkm vuodessa, jotkut tuplasti tuon, jolloin pitää olla paljon varovaisempi liikenteessä.

Ajattelet kuin liikennerikosten teko olisi osa normaali liikennekäyttäytymistä. Paljon ajava myös vaarantaa muiden turvallisuutta enemmän kuin vähän ajava. Siksi voisi olettaa häneltä erityistä huolellisuutta. Jokaisella tuntuu oleman oma mielirikos, josta pitäisi olla lievä rangaistus, vaikka muuten vaatisi lakia ja järjestystä.


JoKaGO

Quote from: Eino P. Keravalta on 25.10.2014, 09:35:52
itse en tiedä edes taloni ohi menevän suuremman tien nopeusrajoitusta, vaikka olen asunut tässä kymmenisen vuotta. Luulisin, että se on 50 tai 60. Se ei voi olla 70, koska sellaiset ovat äärimmäisen harvinaisia ja 80 on varmasti tienpitäjien mielestä liikaa, vaikka tiellä sitä nopeutta voikin turvallisesti ajaa joissain kohdin joidenkin olosuhteiden vallitessa.

Mulla mökkitie kulkee reittiä Tampere - Kangasala - Sahalahti - Kuhmalahti - Kuhmoinen.
Nyt kävi niin hassusti, että Kangasala nielaisi sisälleen Sahalahden ja Kuhmalahden kunnat.
Sahalahti on vielä Kangasalan taajama, jossa on jopa taajaman merkit. Molempiin suuntiin kuitenkin tulee vastaan "taajama päättyy"-merkit yhdistettynä 60 km/h rajoitusmerkin kanssa. Heti tuon jälkeen tulee tienristeys, jossa lain mukaan 60 muuttuu 80 km/h rajoitukseen. Sitten muutaman sadan metrin jälkeen tulee vielä "uudelleen" rajoitusmerkki 80 km/h, täysin turhaan.
Ajan aina niin, että 80 km/h alkaa tuosta risteyksestä, ja aika usein joudun ohittamaan 60:ppiä jurnuttavan, joka vielä useammin näyttää keskaria tai vilkuttaa valoja.

Kuhmalahden kirkonkylä on veikeä. Mitään taajamamerkkiä ei enää ole, ne poistettiin kun kunta liittyi Kangasalaan. Tampereelta tullessa tulee ensin 50 km/h rajoitusmerkki, sitten risteyksiä ilman 50 km/h:n rajoitusmerkkejä, eli Sahalahden "taajama päättyy"-merkkien oikeuttama 80 km/h on voimassa. Viisi suojatietä on rakennettu kapealle valtatielle keskikorokkeineen, joten saa oikein hampaat irvessä pitää ratista kiinni, ettei riko vanteitaan keskikorokkeisiin 80 km/h mittarissa.
Kuhmoisista päin Kuhmalahdelle tultaessa on huippu. Sikalan kohdalla on taulu 60 km/h noin 1,78 metriä ennen ensimmäistä risteystä. Ikinä en ole saanut vauhtiani pudotetuksi 60 km/h:ssa tuon alle kahden metrin matkan ajaksi  ;) En ole edes yrittänyt.

Mainitsin suojatiet. Muistini yltää 25 vuoden taakse varmasti, ja tuon ajan kuluessa olen mennyt tuon reitin arviolta 1000 kertaa. Kertaakaan, siis kertaakaan, kukaan ei ole ollut menossa suojatien ylitse jalan tai polkupyörällä.

Sahalahden ja Kangasalan välille tehtiin kevyen liikenteen väylä kallioita louhien ja Pelisalmen autosiltaa kaventaen. En ole nähnyt kuin alle 20 ihmistä tuolla koko aikana kävelevän tai pyöräilevän. No, minä liikun pääasiassa perjantaisin ja sunnuntaisin, joskus kesällä muulloinkin.

Ai niin, mikä tämän vollotuksen sanoma olikaan. Se, että nopeusrajoituksissa ei ole mitään järkeä, koska niissä ei ole mitään järkeä em. esimerkkien perusteella. Muuttuvilla nopeusrajoituksilla on vielä vähemmän järkeä.
Nopeusrajoitukset on vain ja ainoastaan olemassa rahastuksen mahdollistamiseksi. Mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa niillä ei ole, vaikka Liikenneturva erheellisesti niin väittääkin. Tilannenopeus on se, mikä ratkaisee, aina ja kaikkialla, ei mikään fiskaalinen nopeusrajoitus.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Timoteus

Quote from: JoKaGO on 17.12.2014, 23:03:07
Sahalahti on vielä Kangasalan taajama, jossa on jopa taajaman merkit. Molempiin suuntiin kuitenkin tulee vastaan "taajama päättyy"-merkit yhdistettynä 60 km/h rajoitusmerkin kanssa. Heti tuon jälkeen tulee tienristeys, jossa lain mukaan 60 muuttuu 80 km/h rajoitukseen. Sitten muutaman sadan metrin jälkeen tulee vielä "uudelleen" rajoitusmerkki 80 km/h, täysin turhaan.

Kuhmalahden kirkonkylä on veikeä. Mitään taajamamerkkiä ei enää ole, ne poistettiin kun kunta liittyi Kangasalaan. Tampereelta tullessa tulee ensin 50 km/h rajoitusmerkki, sitten risteyksiä ilman 50 km/h:n rajoitusmerkkejä, eli Sahalahden "taajama päättyy"-merkkien oikeuttama 80 km/h on voimassa. Viisi suojatietä on rakennettu kapealle valtatielle keskikorokkeineen, joten saa oikein hampaat irvessä pitää ratista kiinni, ettei riko vanteitaan keskikorokkeisiin 80 km/h mittarissa.

Ei nopeusrajoitus pääty risteykseen, vaikka moni niin luulee. Johan sen järkikin sanoo ainakin tuossa Kuhmalahden kk:n keississä. Ja sanoo sen lakikirjakin. Lainaus Tieliikenneasetuksesta.

QuoteMerkki 361

Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361–363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

Pykälässä mainitut merkit siis ovat:

361 nopeusrajoitus
362 nopeusrajoitus päättyy
363 nopeusrajoitusalue
571 taajama
572 taajama päättyy
573 pihakatu
575 kävelykatu

Rajoitus jatkuu risteyksen yli, jos tiekin jatkuu eikä mitään em. merkeistä näy.

Pysäköintikiellon vaikutusalue päättyy seuraavaan risteykseen. Sekoittuukohan tämä rajoitusasia siihen. Vai onko ajatus se, että koska risteyksestä kääntyvä ei voi tietää uuden tien rajoitusta, rajoitusten täytyy päättyä risteyksiin? Järkeenkäypä logiikka mutta lainsäätäjän logiikka on eri ja autoilijalla on periaatteessa velvollisuus tietää rajoitus tällaisessakin tilanteessa. ;D Käytännössä riittänee, että kääntyjä valitsee edes jotakuinkin järkevän nopeuden eikä siis esim. aja Kuhmalahden kirkonkylällä 80:tä.

Faidros.

Mediamobile Nordicin myyntijohtaja väittää näin poliisia vastaan, koska poliisin tietoon ei tule kaikki onnettomuudet.
www.iltalehti.fi/autot/2016060121657401_au.shtml
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jack

Quote from: JoKaGO on 17.12.2014, 23:03:07
Nopeusrajoitukset on vain ja ainoastaan olemassa rahastuksen mahdollistamiseksi. Mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa niillä ei ole, vaikka Liikenneturva erheellisesti niin väittääkin. Tilannenopeus on se, mikä ratkaisee, aina ja kaikkialla, ei mikään fiskaalinen nopeusrajoitus.

Suosittelen tutustumaan Klaus Bremerin blogiin, jonka ajatusmaailma on saman tyyppinen.

http://www.boy.fi/atk/index.php/bremerin-blogi/289-liikennetantta-mafia-on-kansallinen-katastrofi

Ja jos ikuisuusväittelyä asiasta haluaa käydä, niin Suomen johtavan tekniikan aikakausilehden keskustelupalstalla se onnistuu. Enemmistö kirjoittelijoista on nopeusrajoitusten suhteen yltiölegalisteja, joten "klasumainen" tuuletus olisi tarpeen.

Oma kantani on jo pitkään ollut se, että ylinopeudet ovat iso bisnes, eikä niitä sen vuoksi voida lopettaa. Lehdet kirjoittavat vuodesta toiseen myyviä uutisia ylinopeuskäryistä ja sakkopaikoista. Mainosrahoitteiset Tosi-TV ohjelmat esittävät hurjia takaa-ajoja ja muuta ylinopeuksiin liittyvää poliisin aktiviteettiä. Ja autotehtaat saavat muhkeita tuloja myymällä ylitehokkaita autoja, joiden tehoja ei kuitenkaan voi laillisesti hyödyntää. Lehtien "korruptoituneet" toimittajat antavat pluspisteitä hyvästä suorituskyvystä ja hyvästä kiihtyvyydestä, vaikka näilläkään ominaisuuksilla ei tee mitään, jos ajelee lakien ja sääntöjen mukaan. Eihän ohitustilanteessakaan saa laillisesti kiihdyttää kuin suurimpaan sallittuun nopeuteen.

Rahasta on kyse.