News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-10-17 HS: Tukholman saaristossa "tuntematonta vedenalaista toimintaa"

Started by Lovecraft, 17.10.2014, 22:08:55

Previous topic - Next topic

CaptainNuiva

Quote from: Asra on 21.10.2014, 12:15:01
Quote from: törö on 21.10.2014, 11:47:54
QuoteRuotsalaistutkija Tomas Riesin mukaan on todennäköistä, että maan armeija on jo löytänyt Tukholman saaristosta jotain, mutta ei halua kertoa siitä.

- Kaikki tämä on tietysti pelkkää spekulaatiota, mutta pidän itsestään selvänä, että jotain on löytynyt, Ries sanoo.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014102118767484_ul.shtml

Ei ole tietoa mitä on löydetty, tai onko oikeastaan edes löydetty. Mutta se tiedetään julistaa varmaksi, että Venäjä on syyllinen. :roll:

Puuttuisi se periskooppi vielä Suomenkin aluevesiltä.

Ei puutu, on niistä useita havaintoja jo vuosikymmenten takaa lähtien ja jopa lehdissä aikoinaan kirjoiteltu.
Aiemmin kirjoitin kunka tästä 70-luvulla laivastossa olessani oli juttua, silloinen esimieheni kertoi neukkujen sukellusveneen käyneen Harmajan tasolla saakka.
Kertojan taustat sekä kokemuksen ynnä tilanteen huomioiden, minulla ei ollut eikä ole mitään syytä epäillä kerrottua.

Mielestäni osoittaa melkoista hyväuskoisuutta luulla että eihän nyt neukkula/Venäjä rajoja tieten tahtoen loukkaa ja jos loukkaakin niin ei Suomen ja jos muiden rajoja niin itse asiassa kaikki muut ovat joka tapauksessa väärässä.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Kni

Quote from: CaptainNuiva on 21.10.2014, 17:31:11
Quote from: Kni on 21.10.2014, 15:38:12
(Muilta paitsi venäläisiltä) kadonnut venäläinen merenpohjan tutkimusalus 'Professor Logachev' on ilmeisesti Kaliningradissa. Ruotsalaisten tutkat seurasivat laivaa ja se katosi Gotlannin eteläkärjen kaakkoispuolella. Tanskan salmiin asti laiva ei ole mennyt, vaikka ilmoituksensa mukaan olikin menossa Las Palmasiin.
http://www.expressen.se/nyheter/ryska-specialfartyget-forsvann-fran-radarn/

Ns Concord on taas kääntänyt virrat pois AIS-lähettimestään. Osaako joku tekniikkaa tunteva kertoa, voiko AIS-lähettimen poiskytkemisellä olla vaikutus mahdollisiin muihin viestilaitteisiin? Siis että AIS olisi pakko kytkeä pois päältä aina välillä, jotta muu viestittely saadaan hoidettua.

On aika ilmeistä että 'Professor Logachev' lähetettiin tehtävälle joka on keskeytetty, ei taida heitä enää kiinnostaa Las Palmas...Tämähän myös sammutti AISn Hangon ohitettuaan.

AIS on muista riippumaton, ei häiritse eikä vaadi jonkun toisen laitteen takia pois kytkentää.
Igor rikkoo oikein urakalla niitä kansainvälisiä sopimuksia joihin on nimensä laittunut mutta tämähän ei heiltä mitään uutta ole.

Mikä ihmeen motiivi voi olla Concordilla sammutella AIS aina välillä? Laiva pyöri kuitenkin paikallaan ja oli muutamat viime päivät taatusti svedujen seurannassa jollakin muulla tavalla joten piileskelyn yrittäminen ei voi olla syynä.

Täytyy yrittää muistaa seurata paattia jatkossakin, lähteekö se viemään öljylastia jenkkeihin.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Kaptah

Quote from: Eino P. Keravalta on 21.10.2014, 18:02:57
Hassuja nuo ruotsalaiset.

Joku on nähnyt vähän kuplia ja liikettä jossain saariston vedessä, ja nyt annetaan lausuntoja, että aseellistakaan väliintuloa tapahtuman suhteen ei tulla kaihtamaan.

Mitäs arvelet, onko siellä mahdollisesti jotain hieman luotettavampaakin havaintoa? Olisikohan?

Minä olisin vähän helvetin huolissani länsinaapurista siinä vaiheessa kun heillä on todennäköinen ja luotettava havainto vieraan valtion sotajoukkojen liikkeistä pääkaupungin liepeillä ja päätettäisiin että ei tehdä mitään. Lähinnä nostan hattua siitä että Ruotsi oikeasti ottaa asian vakavasti eikä työnnä päätä pensaaseen ja uskottele, että kaikki on ihan hyvin.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Eino P. Keravalta

Quote from: Kaptah on 21.10.2014, 18:23:58
Quote from: Eino P. Keravalta on 21.10.2014, 18:02:57
Hassuja nuo ruotsalaiset.

Joku on nähnyt vähän kuplia ja liikettä jossain saariston vedessä, ja nyt annetaan lausuntoja, että aseellistakaan väliintuloa tapahtuman suhteen ei tulla kaihtamaan.

Mitäs arvelet, onko siellä mahdollisesti jotain hieman luotettavampaakin havaintoa? Olisikohan?

Minä olisin vähän helvetin huolissani länsinaapurista siinä vaiheessa kun heillä on todennäköinen ja luotettava havainto vieraan valtion sotajoukkojen liikkeistä pääkaupungin liepeillä ja päätettäisiin että ei tehdä mitään. Lähinnä nostan hattua siitä että Ruotsi oikeasti ottaa asian vakavasti eikä työnnä päätä pensaaseen ja uskottele, että kaikki on ihan hyvin.

Mitä sitten, jos siellä pyörii joku venäläinen laite?

Ruotsin tulee ymmärtää, että he ovat olleet sotatoimien kohteena jo noin 30 vuotta - omalla maaperällään. Se, mitä ryssä tai joku muu tekee jossain saaristossa, on siinä kontekstissa täysin epäolennaista.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kaptah

Quote from: Eino P. Keravalta on 21.10.2014, 18:27:02
Mitä sitten, jos siellä pyörii joku venäläinen laite?

Ruotsin tulee ymmärtää, että he ovat olleet sotatoimien kohteena jo noin 30 vuotta - omalla maaperällään. Se, mitä ryssä tai joku muu tekee jossain saaristossa, on siinä kontekstissa täysin epäolennaista.

Logiikkasi jättää minut sanattomaksi, mutta tämä ei toki ole ensimmäinen kerta enkä varmasti ole yksin ongelmani kanssa.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

CaptainNuiva

Quote from: Kni on 21.10.2014, 18:10:10
Quote from: CaptainNuiva on 21.10.2014, 17:31:11
Quote from: Kni on 21.10.2014, 15:38:12
(Muilta paitsi venäläisiltä) kadonnut venäläinen merenpohjan tutkimusalus 'Professor Logachev' on ilmeisesti Kaliningradissa. Ruotsalaisten tutkat seurasivat laivaa ja se katosi Gotlannin eteläkärjen kaakkoispuolella. Tanskan salmiin asti laiva ei ole mennyt, vaikka ilmoituksensa mukaan olikin menossa Las Palmasiin.
http://www.expressen.se/nyheter/ryska-specialfartyget-forsvann-fran-radarn/

Ns Concord on taas kääntänyt virrat pois AIS-lähettimestään. Osaako joku tekniikkaa tunteva kertoa, voiko AIS-lähettimen poiskytkemisellä olla vaikutus mahdollisiin muihin viestilaitteisiin? Siis että AIS olisi pakko kytkeä pois päältä aina välillä, jotta muu viestittely saadaan hoidettua.

On aika ilmeistä että 'Professor Logachev' lähetettiin tehtävälle joka on keskeytetty, ei taida heitä enää kiinnostaa Las Palmas...Tämähän myös sammutti AISn Hangon ohitettuaan.

AIS on muista riippumaton, ei häiritse eikä vaadi jonkun toisen laitteen takia pois kytkentää.
Igor rikkoo oikein urakalla niitä kansainvälisiä sopimuksia joihin on nimensä laittunut mutta tämähän ei heiltä mitään uutta ole.

Mikä ihmeen motiivi voi olla Concordilla sammutella AIS aina välillä? Laiva pyöri kuitenkin paikallaan ja oli muutamat viime päivät taatusti svedujen seurannassa jollakin muulla tavalla joten piileskelyn yrittäminen ei voi olla syynä.

Täytyy yrittää muistaa seurata paattia jatkossakin, lähteekö se viemään öljylastia jenkkeihin.

Motiivi on se että ei haluta seurattavan, tämä toki koskee vain ns.suurta yleisöä.
Viranomaisilla on konstinsa seurata kuin myös vaikkapa VTS-keskuksilla siinä määrin kuin tutkien kantavuusalueella ovat.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Ari-Lee

Seuraavaksi odotellaan taas Venäjän suunnasta tulevia ilma-aluksia. Venäjä on kohusta kohuun ratsastelija. Ei se siitä ole koskaan muuttunut joten turha odotella mitään muutosta nytkään.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kni

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014102118768858_ul.shtml
QuoteYksikönpäällikkö Thomas Erlund Liikennevirastosta löytää pitkälle koukkaukselle länteen useita selityksiä. Satamassa tai jonkun maan aluevesillä odottelu voi olla kallista.

- Kansainvälisillä vesillä ei kukaan voi vaatia väylä- tai satamamaksuja, Erlund kertoo.

Lisäksi jos jostain ilmaantuisi edullisempi lasti, tankkeri pääsisi keskeisestä sijainnista Tanskan salmien kautta joutuisammin muille markkina-alueille.

Erlundin mukaan ei ole tavatonta, että tankkerit odottelevat sopivan hintaista lastia jopa kuukauden ajan.

Venäjän valtion omistama laiva kuljettaa Venäjän valtion öljyä ja samalla etsii parempaa diiliä?

Onko öljykauppa niin hektistä, että milloin vaan voi ilmestyä parempi tarjous hakea öljyä jostakin toisaalta kuin minne oltiin alunperin menossa. Mitä Primorskissa sanotaan kun laarit on täynnä öljyä ja NS Concord kääntyy keskellä Itämerta Norjaan hakemaan halvempaa tavaraa?

QuoteKomentaja Jon von Weissenberg Maanpuolustuskorkeakoulusta pitää venäläistankkerin liikkeitä keskellä Itämerta outoina. Hän ei kuitenkaan usko, että kyseessä olisi pienoissukellusveneen tukialus. Von Weissenbergin mukaan olisi ennennäkemätöntä, että siviilialusta käytettäisiin tukena sotilasoperaatiossa.

Mites Krimillä ja Itä-Ukrainassa? Venäjä käyttää kaikkia mahdollisia tapoja toteuttaakseen suunnitelmiaan.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

törö

Quote- Meillä on kaksi uutta havaintoa. Kyse on siis vakavista ja jatkuvista loukkauksista, puolustusvoimien edustaja kertoi.

Yleisön tekemiä havaintoja on siis puolustusvoimien mukaan jo kaikkiaan viisi.

Aftonbladet kertoi tiistaina iltapäivällä, että pintaan noussut venäläisvalmisteinen viestilaite on syy siihen, miksi Ruotsin puolustusvoimat käynnisti viikonloppuna massiivisen etsintäoperaation Tukholman saaristossa.

Ruotsin laivaston alus löysi perjantaina Tukholman saaristosta esineen, joka oli iltapäivän tietojen mukaan venäläinen viestipoiju. Lehden mukaan se oli ollut kiinnitettynä veden alla, irronnut ja noussut pintaan, kertoi Aftonbladetin lähde. Vartiovene 90 oli ensin törmännyt esineeseen, jota miehistön jäsenet luulivat sukellusveneeksi, kertoo Aftonbladetin lähde.

Esine on kooltaan noin puolimetrinen. Se otettiin talteen ja on nyt armeijan tutkittavana.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288753629873.html

Quote- Tällaiset viestipoijut on kiinnitetty sukellusveneeseen. Ne lähettävät koodattuja radiosanomia satelliitille. Aihe voi olla mikä tahansa dieselpolttoaineen vuodosta polttoaineongelmiin tai Spetsnaz-erikoisjoukkoihin, sanoo ruotsalaisasiantuntija Göran Frisk Aftonbladetille.

Viesti voi olla suunnattu myös pinta-alukselle, helikopterille tai lentokoneelle, tai suoraan kotitukikohtaan.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288753590896.html

Nyt ei muuta kuin varaamaan tarpeeksi vastaanottokeskuspaikkoja Spetsnaz-joukoille, koska nehän voi tulla millä hetkellä hyvänsä hakemaan poijua takaisin.

törö

Tääkin on taas kaivettu esiin ainaskin Turuus.

QuoteUnhoon vaikuttaa kuitenkin jääneen totuus, joka paljastui maaliskuussa 2000, kun Ruotsin yleisradio haastatteli Yhdysvaltain entistä puolustusministeriä Caspar Weinbergeriä.

Ronald Reaganin hallinnon puolustusministerinä 1980-87 toiminut Weinberger myönsi Yhdysvaltain lähettäneen Ruotsin vesialueille sukellusveneitä koko 1980-luvun. Asiasta oli sovittu salaa Ruotsin sotilasjohdon kanssa. Ruotsin poliittinen johto ei ollut kuitenkaan siitä tietoinen.

Britannian aiempi laivastoministeri Keith Speed ja sotilastiedustelun johtaja Sir John Walker puolestaan vahvistivat, että Ruotsin vesillä oli harjoitellut säännöllisesti myös Britannian sukellusveneitä.

Hysterian ylläpito palveli molempia osapuolia. Koettu Neuvostoliiton uhka antoi lännelle pr-voiton, viilensi Ruotsin idänsuhteet ja turvasi Ruotsin puolustusvoimien rahoituksen pitkäksi aikaa.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/690563/Ministeri+myonsi+USAn+olleen+Ruotsin+vesilla+1980luvulla

CaptainNuiva

Quote from: Kni on 21.10.2014, 19:23:41
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014102118768858_ul.shtml
QuoteYksikönpäällikkö Thomas Erlund Liikennevirastosta löytää pitkälle koukkaukselle länteen useita selityksiä. Satamassa tai jonkun maan aluevesillä odottelu voi olla kallista.

- Kansainvälisillä vesillä ei kukaan voi vaatia väylä- tai satamamaksuja, Erlund kertoo.

Lisäksi jos jostain ilmaantuisi edullisempi lasti, tankkeri pääsisi keskeisestä sijainnista Tanskan salmien kautta joutuisammin muille markkina-alueille.

Erlundin mukaan ei ole tavatonta, että tankkerit odottelevat sopivan hintaista lastia jopa kuukauden ajan.

Venäjän valtion omistama laiva kuljettaa Venäjän valtion öljyä ja samalla etsii parempaa diiliä?

Onko öljykauppa niin hektistä, että milloin vaan voi ilmestyä parempi tarjous hakea öljyä jostakin toisaalta kuin minne oltiin alunperin menossa. Mitä Primorskissa sanotaan kun laarit on täynnä öljyä ja NS Concord kääntyy keskellä Itämerta Norjaan hakemaan halvempaa tavaraa?

QuoteKomentaja Jon von Weissenberg Maanpuolustuskorkeakoulusta pitää venäläistankkerin liikkeitä keskellä Itämerta outoina. Hän ei kuitenkaan usko, että kyseessä olisi pienoissukellusveneen tukialus. Von Weissenbergin mukaan olisi ennennäkemätöntä, että siviilialusta käytettäisiin tukena sotilasoperaatiossa.

Mites Krimillä ja Itä-Ukrainassa? Venäjä käyttää kaikkia mahdollisia tapoja toteuttaakseen suunnitelmiaan.

Thomas Erlund tuntuu olevan byrokraatti jonka kosketus käyntäntöihin on näköjään mutua ja arvelua, tyypillistä tämän päivän Trafilta.
Yksikään laiva ei maksa satamamaksuja ulkoredillä odottelusta, ei myöskään väylämaksuja jotka ovat ihan suomalainen keksintö, kanavamaksut sitten erikseen.
Tähän päivään menessä ankkurointi ulkoredillä, vaikka pienen maksun maksaen jos niiksen tulee, on aina ollut rutkasti halvempaa kaikin puolin kuin ajelu hiljakseen ympäriinsä 60000 tonnisella tankkerilla.
Itse en ole koskaan törmännyt vastaavaan tapaukseen elävässä elämässä vaan leka saatetaan paiskata pohjaan jo muutamien tuntien vuoksi.
Pohjanmerellä ja etelä-Itämerellä myös ankkuroidaan ympäriinsä ihan ilman miinapelkoja mutta Trafin mielestä vaara on täällä iso  :facepalm:
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Jepulis

Quote from: CaptainNuiva on 21.10.2014, 21:02:42

Tähän päivään menessä ankkurointi ulkoredillä, vaikka pienen maksun maksaen jos niiksen tulee, on aina ollut rutkasti halvempaa kaikin puolin kuin ajelu hiljakseen ympäriinsä 60000 tonnisella tankkerilla.
Itse en ole koskaan törmännyt vastaavaan tapaukseen elävässä elämässä vaan leka saatetaan paiskata pohjaan jo muutamien tuntien vuoksi.
Pohjanmerellä ja etelä-Itämerellä myös ankkuroidaan ympäriinsä ihan ilman miinapelkoja mutta Trafin mielestä vaara on täällä iso  :facepalm:
Tarkalleen samaa mieltä. Ainoa asia mikä on vielä ihmeellisempää kuin öljytankkerin pyöriminen keskellä merta on miten saatanan typeriä virkamiehiä Suomeen valitaan helvetillisellä palkalla osaamiseen nähden.

Erityisesti pidin miten pointtasit tankkerin koon. Tämä todellakin ihan pikkasen verran henkilöautoa suurempi tankkeri on ajeskellut mm. 12 solmun nopeudella vähän hupaa selällä. Virkamies voisi funtsata asiaa vaikka niin, että kun tankkeri ajaa kilsan pari, se yleensä on paljon tarpeellisempi kuin hänen kuukauden työnsä ja hintakin sama. Jos kertomukset pitää paikkansa, aluksen pitäisi siis olla täyteen lapattu raaka-öljyä todennäköisenä kohteenaan Rotterdamn. Ehdotin tähän ratkaisuna rikkidirektiivin vastaista mielenosoitusta juuri siksi, että syyn liikuskella noin kun on tapahtunut täytyy olla absurdi, paitsi sen todennäköisimmän syyn johdosta, että savu tulee kuin tuleekin tulesta.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Ari-Lee

Quote from: Ari-Lee on 21.10.2014, 18:44:08
Seuraavaksi odotellaan taas Venäjän suunnasta tulevia ilma-aluksia. Venäjä on kohusta kohuun ratsastelija. Ei se siitä ole koskaan muuttunut joten turha odotella mitään muutosta nytkään.

Ja näinhän tapahtuikin melkoisen hetimiten:


QuoteNato lähetti hävittäjät Venäjän supertiedustelukoneen perään Itämerellä
Julkaistu: 21.10.2014 21:10, päivitetty: 21.10.2014 21:14

Ruotsissa meneillään olevan jättioperaation vakavuudesta kertoo se, että Naton F-16-hävittäjät nousivat ilmaan Latvian kentältä.
Latvian armeijan  Twitter-tilillä kerrotaan, että Latvian kentältä lähteneet F-16-koneet nousivat taivaalle tiistaina, kun Venäjän Il-20-kone oli havaittu Itämeren yllä.

Merkittävää tapauksessa voi olla se, että Venäjä voi tarvittaessa käyttää Iljushin Il-20 -konetta muun muassa yhteydenpitoon maassa olevien joukkojen kanssa. Tämän mahdollistavat koneessa olevat kehittyneet kommunikointilaitteet.

Naton koodinimi Il-20-koneelle on Coot-A. Lentokoneen tietotekniikan uskotaan olevan yhtä korkeatasoista kuin maailman parhaana pidetyssä Boeing RC-135-tiedustelulentokoneessa.

Iltasanomat
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

valla_valla

Kun tutkii merikarttaa paikoista, joissa on tehty "havaintoja", niin ainakaan kaikissa paikoissa mitään kovin järeän luokan "havaintoja" ei ehkä ole tehty.

Yksi havaintopaikka, joka kerrotaan mm Aftonbladetissa kartalla on Ingarön saaren pohjoispuolella Långstrandudd:in niemen kärjessä. Paikalle pääsee meriteitse 50- 200 metriä leveää matalaa lahtea pitkin, jossa kulkee veneväylä syvyydeltään 8- 12 metriä, mutta päästäkseen "havaintopaikkaan" on ohitettava kohta, jossa syvyys on vain 6 metriä. Tämä "havaintopaikka" on suurinpiirtein sijainnissa 59.268258 latitudia ja 18.547111 longitudia. Eli sukellusvene (ison luokan) on tässä tapauksessa poissuljettu.

Toinen paikka on Ingarön saaren kaakkoispuolella suunnilleen paikassa 59.238999 latitudia ja 18.616815 longitudia. Kivikkoinen ja syvyydeltään hyvin vaihteleva alle metristä pariinkymmeneen metriin. En ehkä pitäisi kovin varmana tässäkään paikassa kovin isoa sukellusvenehavaintoa niin varmana.

Tietty tuollainen minisukellusvene nousee nyt vaikka Kyrönjokea pitkin ylös maakuntiin, mutta enpä tiedä. Toivon kuitenkin sotaa, sillä en suomen kansalaisena ja jo "sen iän ylittäneenä" joudu riviin ja olen utelias näkemään miten Ruotsi toimii sodan tullessa neekerien ja arabien kanssa.

CaptainNuiva

Quote from: Jepulis on 21.10.2014, 22:05:52
Quote from: CaptainNuiva on 21.10.2014, 21:02:42

Tähän päivään menessä ankkurointi ulkoredillä, vaikka pienen maksun maksaen jos niiksen tulee, on aina ollut rutkasti halvempaa kaikin puolin kuin ajelu hiljakseen ympäriinsä 60000 tonnisella tankkerilla.
Itse en ole koskaan törmännyt vastaavaan tapaukseen elävässä elämässä vaan leka saatetaan paiskata pohjaan jo muutamien tuntien vuoksi.
Pohjanmerellä ja etelä-Itämerellä myös ankkuroidaan ympäriinsä ihan ilman miinapelkoja mutta Trafin mielestä vaara on täällä iso  :facepalm:
Tarkalleen samaa mieltä. Ainoa asia mikä on vielä ihmeellisempää kuin öljytankkerin pyöriminen keskellä merta on miten saatanan typeriä virkamiehiä Suomeen valitaan helvetillisellä palkalla osaamiseen nähden.

Erityisesti pidin miten pointtasit tankkerin koon. Tämä todellakin ihan pikkasen verran henkilöautoa suurempi tankkeri on ajeskellut mm. 12 solmun nopeudella vähän hupaa selällä. Virkamies voisi funtsata asiaa vaikka niin, että kun tankkeri ajaa kilsan pari, se yleensä on paljon tarpeellisempi kuin hänen kuukauden työnsä ja hintakin sama. Jos kertomukset pitää paikkansa, aluksen pitäisi siis olla täyteen lapattu raaka-öljyä todennäköisenä kohteenaan Rotterdamn. Ehdotin tähän ratkaisuna rikkidirektiivin vastaista mielenosoitusta juuri siksi, että syyn liikuskella noin kun on tapahtunut täytyy olla absurdi, paitsi sen todennäköisimmän syyn johdosta, että savu tulee kuin tuleekin tulesta.

Koska ei ole tietoa tuon NS Concorden koneistosta niin heitetään tähän nyt suuntaa antavana pähkäilynä että
jos alus kuluttaa tyhjänä matkanopeudella sellaisen 45-55 tonnia/vrk raskasta polttoöljyä + pari tonnia kevyttä, lisäksi voiteluaineet ja muut litkut niin vuorokautiset kulut pelkästään näiden osalta ovat keskimäärin 50 x 464 USD + 2 x 800 USD + 1200 USD = 26000 USD.
Pääkoneita ei voi pysäyttää ajelehtimisen ajaksi, alue on liian pieni ja vilkkaasti liikennöity, lisäksi ennen pysäyttämistä pääkone(et) on vaihdettava kevyelle , samoin käynnistys on tehtävä kevyellä ja tämä lisäisi kuluja.
Jos hatusta jotain vetäisi tuollaisen pyörimisen polttoainekuluiksi niin noin hiukan alle puolet tuosta voisi olla aika lähellä eli vaikkapa 12000 USD /vrk pelkästään liikkumiseen.
Laiva jos pyöriskeli tuolla noin 15 vrk niin silloin suorat kulut pelkän liikkumisen osalta tekisivät noin 180000 USD.
Tallinan ulkoredillä (Tai Primorskin tai Ventspilssin tai vaikka Kalingradin) kulut luotsien ja muiden maksujen osalta 0 USD, yhden apukoneen osalle lasketaan vaikkapa 1000 USD /vrk eli 15 vuorokautta redillä tekisi polttoainekulujen osalta 15000  USD.
Pääkoneella(tai koneilla) on tuntinsa jolloin niitä remppaillaan(Erinomaisen kallista), nämä remppakulut tulee tietenkin laskea käyttökuluihin ja ylimääräiset remppakulut per kuljetettu lastitonni ovat aina pahasta.
Sama koskee muita laitteita, mitä enempi käytetään niin sitä enempi kuluvat ja kaikki nämä ovat aikanaan laskettava, mitä jäi viivan alle koko laivan omistamisen/käyttämisen ajalta.

Elikäs elikäs, eroitus redillä olon hyväksi 165000 USD...Mutta ei, Trafin virkamies lausuu että voi olla kannattavampaa pyöriä merellä ja vielä kun nuo miinatkin  :facepalm:




"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Leijona78

Plusmiinus, sanoisin silti että tämä näytelmä päättyy siihen että Ruotsi ei oikeasti löydä mitään ja vaikka Ruotisn puolustusvoimain komentaja uhoaa että Ruotsi "näyttää maailmalle miten toimivat tämänlaisessa tilanteessa" niin ainoa mitä Ruotsi on onnitunut tässä tekemään on itsensä asettaminen naurunalaiseksi. Ainoastaan löytämällä jotakin minkä pystyvät vielä osoittavan olemaan jotakin voivat he tämän muuttaa. Se kelluva kohde, mikä ikinä onkin, jonka he eilen löysivät ei ole riittävä todiste mistään.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Spesialisti

Ruotsin toiminnasta tulee väkisinkin mieleen Spede Shown mitä sitte -sketsi.
https://www.youtube.com/watch?v=vhwc3PtyooY

"Pieni vihreä" sukellusvene ajautuu Tukholman saaristoon, Putler voi hyvin kysellä "mitä sitte"..

repsikka

Quote from: Jepulis on 21.10.2014, 22:05:52n täällä iso  :facepalm:
Tarkalleen samaa mieltä. Ainoa asia mikä on vielä ihmeellisempää kuin öljytankkerin pyöriminen keskellä merta on miten saatanan typeriä virkamiehiä Suomeen valitaan helvetillisellä palkalla osaamiseen nähden.

Erityisesti pidin miten pointtasit tankkerin koon. Tämä todellakin ihan pikkasen verran henkilöautoa suurempi tankkeri on ajeskellut mm. 12 solmun nopeudella vähän hupaa selällä. Virkamies voisi funtsata asiaa vaikka niin, että kun tankkeri ajaa kilsan pari, se yleensä on paljon tarpeellisempi kuin hänen kuukauden työnsä ja hintakin sama. Jos kertomukset pitää paikkansa, aluksen pitäisi siis olla täyteen lapattu raaka-öljyä todennäköisenä kohteenaan Rotterdamn. Ehdotin tähän ratkaisuna rikkidirektiivin vastaista mielenosoitusta juuri siksi, että syyn liikuskella noin kun on tapahtunut täytyy olla absurdi, paitsi sen todennäköisimmän syyn johdosta, että savu tulee kuin tuleekin tulesta.
[/quote

Ymmärsinkö oikein: Oliko tankkeri täydessä lastissa ? Silloinhan tuossa pyörimisessä ei olisi järjen häivää, laiva otaa lastin tietämättä määräsatamaa.

törö

Suomen puolustusministeriltäkin löytyy nyt maanpuolustustahtoa kun on kyse Ruotsin suojelemisesta venäläisien poijuilta. :facepalm:

http://yle.fi/uutiset/haglund_suomi_olisi_halukas_harkitsemaan_ruotsin_auttamista/7542627

Käpykaarti on tällaisessa maassa ainoa kunniallinen aselaji.

dothefake

Tuo polttoaineen hintahan on vain laskennallinen, tuskin siitä mitään tarvitsee maksaa. Kyllä Venäjllä öljyä riittää, vaikka tankkeri pyörisi ikuisesti Ruotsin edustalla.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Leijona78

Huvittavaa on se, että Ruotsin puolustusvoimien edustaja kertoo DN:ssä että heillä ei ole mitään omia havaintoja epäillystä sukellusveneestä, vaan kaikki havainnot ovat siviileiltä. Onneksi olkoon, luotettavalta kuulostaa.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Simo Hovari

Näyttää olevan aluksen ajeluttaminen ympyrää kallista, mutta niin on tuollaisen tankkerin lastikin - NS Concordin kokoisessa aluksessa kun on öljyä sisällä n. 50 miljoonan euron arvosta. joku 20.000 €/pv ajelukustannus on kuitenkin vain 0,04 % lastin arvosta, kun taas sen lastin arvo saattaa muuttua prosenteilla päivässä. Varsinkin nyt kun raakaöljyn hinta on pudonnut 84 USD/barrelliin, kun vielä 6 kk sitten se oli 114 USD, niin pieni odottelu saattaa kannattaa. Jokainen dollari lisää barrellin hinnassa (=1,2 % nousu) lisää lastin arvoa 600.000 eurolla.

Vähän siis vain mittakaavaa siihen, onko tuo 20 k€/pv sittenkään niin kallista tuossa bisneksessä. Vaikka onhan se tietenkin enemmän kuin syrjemmällä ankkurissa oleminen. 
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Kauhea Ihmismäinen Otus

^öljyn hinta laskee ja sinun mielestäsi voi olla taloudellisesti kannattavaa odottaa vielä lisää heittäen samalla rahaa kankkulan kaivoon pitämällä pääkoneita turhaan päällä? Just...
Pienetureiällinen lesbotransnainen

Simo Hovari

Voi olla että on, voi olla että ei ole. En omista kristallipalloa, joten en voi tietää. Pointti oli noiden kauhisteltujen kustannusten minimaalisuus kokonaisintressiin nähden. Ja jos maltoit pöyristykseltäsi lukea viestini loppuun asti, niin siellä oli myös viittaus siihen, että syrjemmällä ankkurissa oleminen olisi halvempaa kuin ympyrän pyöriminen
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Kni

Quote from: Leijona78 on 22.10.2014, 09:34:15
Huvittavaa on se, että Ruotsin puolustusvoimien edustaja kertoo DN:ssä että heillä ei ole mitään omia havaintoja epäillystä sukellusveneestä, vaan kaikki havainnot ovat siviileiltä. Onneksi olkoon, luotettavalta kuulostaa.

Tällaisissa tilanteissa puolustusvoimat kertoo mitä haluaa; totuutta, osittaista totuutta tai täyttä soopaa, kutakin tarpeen mukaan, hämäystarkoituksessa tai muuten vaan edistääkseen toimiaan.

Olen myös pohtinut sitä, voiko kyseessä olla Venäjän bluffaus. Venäjä on saatu vietyä jotakin saaristoon, vaikka huviveneellä, siten että se herättää riittävästi huomiota. Kremlin trolli tekee "silminnäkijähavinnon" ja jahti alkaa. Venäläiset seuraavat miten Ruotsi toimii. Merellä pyörivän tankkerin tehtävä on näyttää epäilyttävältä, samoin merentutkimusaluksen liikkeiden. Mitään ei oikeasti ole menossa, mutta Venäjä saa tarkkoja havaintoja siitä miten ja minkälaisella kapasiteetilla Ruotsi toimii "tositilanteessa".

Motiivi tällaiselle bluffaukselle voisi olla Ruotsin todellisen toimintakyvyn testaus. Venäjän kannalta negatiivista on se, että Ruotsin puolustusmäärärahoja lisätään. Lisäksi Ruotsin ja Suomen Nato-myönteisyys kasvaa.

Kyseessa voisi olla myös Ruotsin puolustusvoimien oma bluffaus määrärahojen lisäämiseksi. Operaatio on kuitenkin saanut sellaiset mittasuhteet, että tämä ei mielestäni ole realistinen vaihtoehto.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Leijona78

Quote from: Kni on 22.10.2014, 11:15:40
Kyseessa voisi olla myös Ruotsin puolustusvoimien oma bluffaus määrärahojen lisäämiseksi. Operaatio on kuitenkin saanut sellaiset mittasuhteet, että tämä ei mielestäni ole realistinen vaihtoehto.

Niin. Tilanne alkaa olemaan se että heidän on paree löytää jotakin sieltä, kasvojen pelastamiseksi. Testihän voi olla sekin että Venäjä käväissyt alueella eikä ole sillä enää ja seuraavan kerran ei laiteta ihan noin heviä hakua päälle. Silloin Venäjän aikeet voivat olla eri. Itse olen edelleen sitä mieltä ettei tuolta mitään löydy.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

CaptainNuiva

Quote from: Simo Hovari on 22.10.2014, 10:00:08
Näyttää olevan aluksen ajeluttaminen ympyrää kallista, mutta niin on tuollaisen tankkerin lastikin - NS Concordin kokoisessa aluksessa kun on öljyä sisällä n. 50 miljoonan euron arvosta. joku 20.000 €/pv ajelukustannus on kuitenkin vain 0,04 % lastin arvosta, kun taas sen lastin arvo saattaa muuttua prosenteilla päivässä. Varsinkin nyt kun raakaöljyn hinta on pudonnut 84 USD/barrelliin, kun vielä 6 kk sitten se oli 114 USD, niin pieni odottelu saattaa kannattaa. Jokainen dollari lisää barrellin hinnassa (=1,2 % nousu) lisää lastin arvoa 600.000 eurolla.

Vähän siis vain mittakaavaa siihen, onko tuo 20 k€/pv sittenkään niin kallista tuossa bisneksessä. Vaikka onhan se tietenkin enemmän kuin syrjemmällä ankkurissa oleminen.

Alus on/oli tyhjä.
Tässä ei olisi mieltä että odotellaan tyhjällä aluksella ympyrää pyörien mahdollista hinnannousua.

Muutoinkin teoria siitä että alus ottaisi lastin ja lähtisi ajelemaan sen kanssa edes takaisin ja odottelemaan hinnannousua on jostain muualta kuin todellisesta maailmasta, ei tälläista käytäntöä ole olemassa.
Laivoja rahdataan joko tietylle ajalle taikka tietyille matkoille, kukaan ei rahtaa laivaa odottelemaan eikä yksikään varustamo ole lastin ostaja ja niillä spekuloiva.
Alusten kustannuksia ei myöskään paisutella turhaan, spekuloiden niiden kättökustannuksilla lastin mahdolliseen arvon nousuun nähden.
Kun alus lastaa niin sillä lastilla on aina osoite tiedossa, se osoite voi matkan aikana vaihtua eri syistä johtuen mutta aina se lasti kulkee kohti ostajaansa/omistajaansa.
Ei tankkeri ole mikään säästöporsas.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

törö

No nyt siellä häärää saaristossa jo spetsnazeja, mutta miksipäs ei? Hääriväthän islamistitkin lähiöissä eikä kukaan ole huomaavinaan sitäkään.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288753953064.html

Huvittavinta tässä on se, että venäläiset ovat härnänneet sveduja jo melkein vuoden ja vasta nyt ne ovat tajuamassa, että armeija on olemassa ihan oikeaa käyttöä varten.

Leijona78

Joku siviili on nyt "nähnyt" sukellusveneen Gotlannin kaakkoispuolella, Ruotsin vesillä, matkalla lounaaseen. Hieman aikaisemmin on Ruotsin puolustusvoimat myös "kaapannut signaalin" jostakin, joka voi olla sukellusvene tai vaikkapa uppotukki. Joka tapauksessa ylimääräinen pressitilaisuus pidetään, lyhellä varoitusajalla, 13 Ruotsin aikaa (aikaisemmin piti olla klo 18). Yksi lehdistön oletuksista on että tuolloin ilmoitetaan että etsintä päätetään.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä