News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

"Kunnia"kulttuureista

Started by Ari-Lee, 15.10.2014, 03:17:47

Previous topic - Next topic

Emo

Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 18:54:53
Quote from: Miniluv on 16.10.2014, 18:45:56
Quote from: Asra on 16.10.2014, 18:22:43
Kunniaväkivaltaa tapahtuu myös Suomessa. Kerron muutaman todellisen esimerkin:

Kunniaväkivaltaa tapahtuu Suomessa tasan sen verran kuin kunniaväkivaltamaiden porukkaa tänne otetaan. Vähäisillä määrillä jotkut irtautuvat taustoistaan, mutta kun väkeä on enemmän, siihen ei ole enää niin paljoa tarvetta ja päinvastoin sosiaalinen painen kääntyy suomalaistumista vastaan.

Kunniaväkivallan riski kuitenkin vähenee jos perhe asuu ei-kunniakulttuurin maissa.

Ei riitä meille, jotka emme ole kunniakulttuuri-ihmisiä syntyjämme. Meidän ei tarvitse sietää näiden tulijoiden aiheuttamaa pientäkään kunniakulttuuririskiä.

ElKaNi

Quote from: Miniluv on 16.10.2014, 19:00:52
Kunniaväkivallan riski kuitenkin vähenee jos perhe asuu ei-kunniakulttuurin maissa.

Kuten tunnettua, humanitaarinen maahanmuutto hyödyttää vain humanitaarista maahanmuuttajaa.

Ei ole meidän tehtävämme (eikä lainkaan mahdolisuuksiemme rajoissa) pitää jokaista sukukunniastaan arkaa kädestä ja alkaa opetettaa länsimaisia käytöstapoja.

Miten tämä liittyy humanitääriseen maahanmuuttoon? Kyllä ne intialaiset it-insinöörit, pakistanilaiset opiskelijat tulevat ihan muunlaisilla viisumeilla. Ja toisaalta moni pakolaistaustainen taas tulee alueilta missä ei ole kunniaväkivaltaa.

Jos miettii uhrin kannalta niin hyvähän se on että hän on maassa missä riski on vähäisempi.

Emo

Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 19:03:45

Jos miettii uhrin kannalta niin hyvähän se on että hän on maassa missä riski on vähäisempi.

Suomalaisen ei pidä ajatella asiaa tulijoiden kannalta vaan meidän itsemme kannalta. Pidämme riskit poissa Suomesta kokonaan. Se on meidän kannaltamme paras ratkaisu.

Miniluv

Sellaista on elämä. Ilman humanitaarista maahanmuuttoa yksi honorviolentistanilainen uhri on surullinen ja kymmenen honorviolentistanilaisten väkivallan suomalaista potentiaalista uhria ei ole.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Asra

Kunniaväkivallan riski ei välttämättä pienene länsimaihin muutettua, vaan päinvastoin yleensä perheiden asenteet kovenevat. Siinä missä tytöt saavat liikkua suhteellisen vapaasti alkuperäisissä kotimaissaan täällä Suomessa taas saatetaan rajoittaa kännykän ja internetin käyttöä, samoin liikkuminen on rajoitettua ja usein veljet saattavat sisarensa kouluun luokan ovelle asti (ja suomalaiset opettajat hymyilevät, että onpa huolehtivaisia veljiä..).

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

ElKaNi

Quote from: Emo on 16.10.2014, 19:07:02

Suomalaisen ei pidä ajatella asiaa tulijoiden kannalta vaan meidän itsemme kannalta. Pidämme riskit poissa Suomesta kokonaan. Se on meidän kannaltamme paras ratkaisu.

Kunniaväkivalta kun ei kosketa suomalaisia niin mikä ihmeen vouhotus siitä?

Emo

Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 19:11:22
Quote from: Emo on 16.10.2014, 19:07:02

Ne samat muslimimiehet jotka kunniamurhaavat siskonsa/ tyttärensä, kunniapuskaraiskaavat suomalaisia tyttöjä ja naisia. Pysykööt siis poissa Suomesta. Siellä missä kunnia on yhtä kuin väkivaltarikollisuutta.

Lisäys: Eikös siinä Sellonkin ampumisjutussa kunniaväkivalta koskettanut juuri suomalaisia etupäässä?

jka

Ei varmasti vähene. Länsimaissa on paljon enemmän mahdollisuuksia nuoren tytön rikkoa kunniakoodia vastaan. Mitä enemmän ristiriitaa ympäröivän maailman kanssa sitä vaikeampaa on tässä suhteessa.

Lalli IsoTalo

Olisi hienoa, jos kirjoittajat voisivat tukea ajatuksiaan lähdeviitteillä.

Omat kokemukseni tästä "kunnia/ylpeys/häpeä" -kulttuurista ovat varsin rajoitetut. Kuten rikostilastot osoittavat, tuomittujen rikollisten määrä per 1000 ihmistä on varsin pieni, sekä suomalaisissa että mamuissa. Ja suurin osa omista "kohtaamisistani" on ollut neutraaleja tai positiivisia, sekä ulkomailla että Suomessa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Tämä "kunnia/ylpeys/häpeä" -kulttuuri häiritsee tai vaivaa minua siksi, että kaikkein oudoimmat (minun perspektiivistäni katsottuna) tapahtumat ovat olleet "kunnia/ylpeys/häpeä" -kulttuurimiesten tuottamia. Ne ovat olleet outoja siksi, että aivan mitätön tapahtuma (minun perspektiivistäni katsottuna) on aiheuttanut mittasuhteilta ihan ihmeellisen tilanteen (minun perspektiivistäni katsottuna).

Kerron kaksi esimerkkiä.

1. Olin vaimoni kanssa Tunisiassa lomalla. Turistibussimme palasi Sahara-reissulta, ja pysähtyi johonkin kaupunkiin, jotta voisimme käydä julkisessa vessassa, joka oli jonkin stadionin yhteydessä. Kun poistuimme vessasta, joku paikallinen pikkurikollinen alkoi vaatia meiltä maksua ilmaisen vessan käytöstä, ja asettui oven eteen. Otin vaimoani kädestä kiinni ja marssin ulos vessasta. Tämä (minua selvästi isompi) pikkurikollinen häiriintyi, kun en kiinnittänyt häneen mitään huomiota, vaan kävelin rauhallisesti kohti bussia. Pikkurikollinen alkoi huutaa minulle englanniksi, että hän tappaa minut ja raiskaa vaimoni. Mitä enemmän jätin hänet huomiotta, sen pahemmaksi uhkaukset kävivät.

Pääsimme bussiin vahingoittumattomina.

2. Olin Stockmanin Herkussa ostoksilla, ja joku oli tukkinut hevi-osaston omilla kärryillään. Siirsin kärryjä. Menin peruna-sipuli -osastolle valikoimaan itselleni parhaat jälkellä olevat banaani-shalotti-sipulit, jolloin välimerellisen oloinen mies tuli naamalleni. Minua 10 cm lyhyempi mies tuli tuijottamaan minua 2 cm päästä! Hän sanoi hiljaisella äänellä, melko tuoreella suomella: "Minä tapan sinut. Minä tapan sinut."

Se mies haastoi minut kaksintaisteluun elämästä ja kuolemasta, koska olin siirtänyt hänen ostoskärryjään, jotka tukkivat koko käytävän. Tämä tapahtui keskellä kirkasta päivää Stockmannilla. Miehen suomalainen vaimo, ilmeisen korkeaa sosioekonomista luokkaa, seurasi tapahtumaa huolestuneena vierestä, ja sanoi minulle "olisit voinut pyytää, että siirrämme vaunuja".

Niin olisin, mutta minulla oli kiire, eivätkä normaalit kröhimiset "ixkjuusmiit" auttaneet.

Se mikä minua tässä "häpeä/kunnia/ylpeys" -kuvuissa ihmetyttää on se, miten sen kulttuurin miehet ovat valmiita vetämään herneet nenäänsä tukehtumiseen asti maassa, jossa valtio kouluttaa kaikista miehistä (ja osasta naisia)tehokkaita tappajia.

Miehenä minua ihmetyttää tuossa "kunnia"kulttuurissa se kiihko, jolla ihan pikkuasioista tehdään elämän ja kuoleman kysymyksiä. Minua ihmetyttää se siksi, että olen ulkopuolinen.

Sisäpiiriläisille tuo kaikki on loogista ja rationaalista.
— Missä N, siellä R

ElKaNi

Quote from: Lalli IsoTalo on 16.10.2014, 19:20:17
Tämä "kunnia/ylpeys/häpeä" -kulttuuri häiritsee tai vaivaa minua siksi, että kaikkein oudoimmat (minun perspektiivistäni katsottuna) tapahtumat ovat olleet "kunnia/ylpeys/häpeä" -kulttuurimiesten tuottamia. Ne ovat olleet outoja siksi, että aivan mitätön tapahtuma (minun perspektiivistäni katsottuna) on aiheuttanut mittasuhteilta ihan ihmeellisen tilanteen (minun perspektiivistäni katsottuna).

Kerron kaksi esimerkkiä.

1. Olin vaimoni kanssa Tunisiassa lomalla. Turistibussimme palasi Sahara-reissulta, ja pysähtyi johonkin kaupunkiin, jotta voisimme käydä julkisessa vessassa, joka oli jonkin stadionin yhteydessä. Kun poistuimme vessasta, joku paikallinen pikkurikollinen alkoi vaatia meiltä maksua ilmaisen vessan käytöstä, ja asettui oven eteen. Otin vaimoani kädestä kiinni ja marssin ulos vessasta. Tämä (minua selvästi isompi) pikkurikollinen häiriintyi, kun en kiinnittänyt häneen mitään huomiota, vaan kävelin rauhallisesti kohti bussia. Pikkurikollinen alkoi huutaa minulle englanniksi, että hän tappaa minut ja raiskaa vaimoni. Mitä enemmän jätin hänet huomiotta, sen pahemmaksi uhkaukset kävivät.

Pääsimme bussiin vahingoittumattomina.

2. Olin Stockmanin Herkussa ostoksilla, ja joku oli tukkinut hevi-osaston omilla kärryillään. Siirsin kärryjä. Menin peruna-sipuli -osastolle valikoimaan itselleni parhaat jälkellä olevat banaani-shalotti-sipulit, jolloin välimerellisen oloinen mies tuli naamalleni. Minua 10 cm lyhyempi mies tuli tuijottamaan minua 2 cm päästä! Hän sanoi hiljaisella äänellä, melko tuoreella suomella: "Minä tapan sinut. Minä tapan sinut."

Se mies haastoi minut kaksintaisteluun elämästä ja kuolemasta, koska olin siirtänyt hänen ostoskärryjään, jotka tukkivat koko käytävän. Tämä tapahtui keskellä kirkasta päivää Stockmannilla. Miehen suomalainen vaimo, ilmeisen korkeaa sosioekonomista luokkaa, seurasi tapahtumaa huolestuneena vierestä, ja sanoi minulle "olisit voinut pyytää, että siirrämme vaunuja".

Niin olisin, mutta minulla oli kiire, eivätkä normaalit kröhimiset "ixkjuusmiit" auttaneet.

Se mikä minua tässä "häpeä/kunnia/ylpeys" -kuvuissa ihmetyttää on se, miten sen kulttuurin miehet ovat valmiita vetämään herneet nenäänsä tukehtumiseen asti maassa, jossa valtio kouluttaa kaikista miehistä (ja osasta naisia)tehokkaita tappajia.

Miehenä minua ihmetyttää tuossa "kunnia"kulttuurissa se kiihko, jolla ihan pikkuasioista tehdään elämän ja kuoleman kysymyksiä. Minua ihmetyttää se siksi, että olen ulkopuolinen.

Sisäpiiriläisille tuo kaikki on loogista ja rationaalista.

Kumpikaan esimerkeistä ei liity kunniaväkivaltaan mitenkään. Joku pikkurikollinen joka hermostui kun ei saanut helppoa saalista, joku ääliö joka hermostui ruokakaupassa.

Lalli IsoTalo

Quote from: Asra on 16.10.2014, 18:44:28
Quote from: Lalli IsoTalo on 16.10.2014, 18:34:22
Quote from: Asra on 16.10.2014, 18:22:43
Kunniaväkivaltaa tapahtuu myös Suomessa. Kerron muutaman todellisen esimerkin: [...]

- Alaikäinen tyttö oli tavannut internetissä miehen ja alkanut seurustelemaan. Tyttö oli siis käyttäynyt kunniattomasti ja perheen isä päätti, että koko perhe muuttaisi takaisin Lähi-itään ja tytär naitettaisiin siellä isän valitsemalle miehelle.

Mitä ajattelit, kun sait tietää tapauksesta?

Tällaisissa tapauksissa on surullisinta, etteivät tytöt yleensä osaa tai uskalla hakea apua.

On hyvin surullista, että se taho, mihin pitäisi voida luottaa, isä, sikäli kuin asiaa katsellaan länsimaisesta, ei ole pidä tyttärensä puolia. Pitäisikö näiden tyttöjen ja naisten hylätä oma kulttuurinsa, ja omaksua "länsimainen liberaali demokratia"?
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Quote from: Asra on 16.10.2014, 18:59:55
Quote from: Siili on 16.10.2014, 18:53:18

Menikö perhe muuten samaan paikkaan, josta oli aikaisemmin paennut henkensä hädässä?   :)

Tässä tapauksessa tyttö oli vielä alaikäinen, joten tästä pystyttiin tekemään pikainen huostaanottopäätös.

Asra, minun mielestäni on hyvä asia, että olet hommalainen. Tämä ei ole vittuilua.
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Quote from: Asra on 16.10.2014, 19:09:31
Kunniaväkivallan riski ei välttämättä pienene länsimaihin muutettua, vaan päinvastoin yleensä perheiden asenteet kovenevat.

Asra, koetko sinä, että me länsimaiset heteromiehet voisimme jollain tavalla olla rintaman samalla puolella sinun kanssasi? Siis tätä "kunnia"kulttuuria vastaan?

Koska meitä -- tai ainakin minua -- ottaa aivan helvetisti päähän se mitä "kunnia"kulttuureiden naisille tehdään.

Ottaako se sinua aivan helvetisti päähän?
— Missä N, siellä R

ElKaNi

Kunniaväkivallan riski ei välttämättä pienene länsimaihin muutettua, vaan päinvastoin yleensä perheiden asenteet kovenevat. Siinä missä tytöt saavat liikkua suhteellisen vapaasti alkuperäisissä kotimaissaan täällä Suomessa taas saatetaan rajoittaa kännykän ja internetin käyttöä, samoin liikkuminen on rajoitettua ja usein veljet saattavat sisarensa kouluun luokan ovelle asti (ja suomalaiset opettajat hymyilevät, että onpa huolehtivaisia veljiä..).
Tuokin pitää varmaan paikkaansa mutta toisaalta vanhemmat saavat vaikutteita täkäläisestä kulttuurista ja siinä on erityisesti maamiehet jotka jo asuneet pidempään täällä tärkeässä asemassa. Jos katsoo tilastoja niin kunniaväkivalta on kyllä harvinaisempaa länsimaissa (kunniakulttuuriin kuuluvien keskuudessa) kuin alkuperäismaassa.

Rubiikinkuutio

Quote from: Lalli IsoTalo on 16.10.2014, 19:19:30

Omat kokemukseni tästä "kunnia/ylpeys/häpeä" -kulttuurista ovat varsin rajoitetut.

Olen ollut Egyptissä (kauan ennen kaikkia arabikeväitä) jossa tuli unohdettua ostoskassi erääseen kauppaan. Palasin takaisin hakemaan sitä, mutta omistaja sanoi että ei tänne ole sellaista kassia missään tapauksessa jäänyt. Tiesin tämän valheeksi. Onneksi tiesin myös, että paikalliset pelkäävät kuollakseen turistipoliisia, koska heidän metodinsa eivät olekovinkaan oikeudellisia ja tasapuolisia. Uhkasin siis turistipoliisilla, jos kassi ei löydy. Alkoi pelonsekainen selittely ja syyttely ahdistelusta joka muodotui jo hiukan uhkaavaksikin.

Poistuin paikalta ja palasin 15 minuutin jälkeen tekemättä mitään ilmoitusta. Omistaja tuli jo ovelta vastaan kassin kanssa ja selitti, että joku asiakas oli ottanut sen vahingossa mukaansa ja palutti sen kun huomasi erheensä. Tämä on luonnollisesti mitä ilmeisimmin valhetta pienessä liikkeessä, jossa ei liikaa asiakkaita ollut näkynyt. Tässä kohtaa luulen, että oleellinen asia oli nimenomaan se, että kauppias pystyi palauttamaan varastamansa omaisuuden menettämättä kunniaansa. Vaikka kuka tahansa tajuaa että hänen puheensa tuskin pitivät paikkaansa.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Lalli IsoTalo

Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 19:22:57
Joku pikkurikollinen joka hermostui kun ei saanut helppoa saalista, joku ääliö joka hermostui ruokakaupassa.

Ei ollut mitään tuonne päinkään!

Hyvin ansaitsevan näköinen, diplomaatin oloinen käppänä, valkoisen vaimon nainut, välimerellisen näköinen, omanarvonsa tunteva, tunsi kunniaansa loukatun! Suomen kalleimmassa ruokakaupassa.

ElKaNi, voisitko pls lukea mitä kirjoitan? Pls?
— Missä N, siellä R

ElKaNi

Quote from: Lalli IsoTalo on 16.10.2014, 19:58:03
Joku pikkurikollinen joka hermostui kun ei saanut helppoa saalista, joku ääliö joka hermostui ruokakaupassa.

Hyvin ansaitsevan näköinen, diplomaatin oloinen käppänä, valkoisen vaimon nainut, välimerellisen näköinen, omanarvonsa tunteva, tunsi kunniaansa loukatun! Suomen kalleimmassa ruokakaupassa.

Kunniakulttuuriin kuuluu siis tuon perheen kunnian vaaliminen ja olennainen osa siinä on perheen naisten "suojeleminen". Siis etteivät hairahdu harjoittamaan kunniatonta elämää. En nähnyt niissä sinun esimerkeissä mitään sellaista.

Lalli IsoTalo

Oletko sinä uhri?
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 19:11:22

Tämä oli varmaan tässä.
— Missä N, siellä R

guest11919

Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 20:05:57

Kunniakulttuuriin kuuluu siis tuon perheen kunnian vaaliminen ja olennainen osa siinä on perheen naisten "suojeleminen". Siis etteivät hairahdu harjoittamaan kunniatonta elämää. En nähnyt niissä sinun esimerkeissä mitään sellaista.

Naisen kunniattomuus on vain yksi asia, joka vie perheeltä kunnian. Yhtä lailla myös kostamatta jätetty loukkaus tekee niin. Lallin esimerkissä ostoskärryjen siirtäminen oli kunniakulttuuria edustavalle henkilölle loukkaus. Kysymys on ymmärtääkseni se, mitkä kaikki asiat vaativat kostamista/kunnian palauttamista. Raiskaus, tappo selvä juttu, solvaus juu-u, ostoskärryjen siirtäminen ....?

jka

Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 19:50:46
Tuokin pitää varmaan paikkaansa mutta toisaalta vanhemmat saavat vaikutteita täkäläisestä kulttuurista ja siinä on erityisesti maamiehet jotka jo asuneet pidempään täällä tärkeässä asemassa. Jos katsoo tilastoja niin kunniaväkivalta on kyllä harvinaisempaa länsimaissa (kunniakulttuuriin kuuluvien keskuudessa) kuin alkuperäismaassa.

Samalla logiikalla nuorten radikalisoitumisen pitäisi pienentyä länsimaissa. Mutta kun se lisääntyy.

Tuo on aika lapsellinen käsitys että kulttuuri muuttuu jos pieni osa kulttuuriin kuuluvia asutetaan keinotekoisesti toisen kulttuurin sisään. Eihän tällaista ole tapahtunut koskaan eikä missään historiassa.

USA:ssa jossa sentään on ylivoimaisesti pisimmät perinteet tällä alalla on edelleen Chinatown jokaisessa suurkaupungissa.

Emo

Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 20:05:57

Ensimmäisessä tapauksessa ei-muslimi uhmasi ja kieltäytyi tottelemasta tod.näk. oikeuskoista tai ainakin kunniakulttuurillista rikollista häpäisten tämän uppiniskaisuudellaan.

Toisessa tapauksessa ei-muslimi röyhkeästi antoi ymmärtää, että kunniakulttuurisen herra Muslimin (tod.näk.)  ostoskärry on hänen tiellään, sekä tarttui epäkunnioittavasti saastaisella kädellään herra Muslimin (tod.näk.) ostoskärryihin nöyryyttäen herra Muslimia (tod.näk.) tämän vaimon silmissä.

Kunniaahan tuossakin suojeltiin, tai sitten oltiin muuten vain häiriintyneitä ja huonokäytöksisiä.

Asra

Quote from: Lalli IsoTalo on 16.10.2014, 19:46:30
Kunniaväkivallan riski ei välttämättä pienene länsimaihin muutettua, vaan päinvastoin yleensä perheiden asenteet kovenevat.

Asra, koetko sinä, että me länsimaiset heteromiehet voisimme jollain tavalla olla rintaman samalla puolella sinun kanssasi? Siis tätä "kunnia"kulttuuria vastaan?

Koska meitä -- tai ainakin minua -- ottaa aivan helvetisti päähän se mitä "kunnia"kulttuureiden naisille tehdään.

Olen suhteessa taustaltaan Lähi-idästä olevaan naiseen ja myös omakohtaisesti joutunut tukeutumaan viranomaisiin kunniaväkivallan takia. Tilanne on vaikea, koska viranomaiset voivat varsinaisesti tehdä jotain vasta sitten, kun jotain on jo tapahtunut. Harva nainen uskaltaa antaa asioiden edetä siihen pisteeseen, että konkreettisesti pyritään tekemään väkivaltaa. Turvataloihin ei voi mennä, koska niissä on aina joku niissä säännöllisesti "turhaan" vieraileva miehelleen protestoiva paikallisen maahanmuuttajaporukan juorukello, täysi-ikäisen asioihin ei voi sosiaalitoimi vaikuttaa, maahanmuuttajille tukea antavissa tahoissa on vastassa taas suomalaiset tädit, jotka näkevät ongelman suomalaisessa miehessä. Useimmat naiset tekevät lopulta ratkaisun, että alistuvat perheen tahtoon tai karkaavat kotoa, menettäen yhteisön tuen ja arvostuksen ja jääden tyhjän päälle oman taustansa suhteen.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

ElKaNi

Quote from: jka on 16.10.2014, 20:14:21
Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 19:50:46

Samalla logiikalla nuorten radikalisoitumisen pitäisi pienentyä länsimaissa. Mutta kun se lisääntyy.

Tuo on aika lapsellinen käsitys että kulttuuri muuttuu jos pieni osa kulttuuriin kuuluvia asutetaan keinotekoisesti toisen kulttuurin sisään. Eihän tällaista ole tapahtunut koskaan eikä missään historiassa.

USA:ssa jossa sentään on ylivoimaisesti pisimmät perinteet tällä alalla on edelleen Chinatown jokaisessa suurkaupungissa.

Länsimaissahan radikalisoituminen on paljon vähäisempää.
http://www.washingtonpost.com/world/foreign-fighters-flow-to-syria/2014/10/11/3d2549fa-5195-11e4-8c24-487e92bc997b_graphic.html

Ja tämän päivän Chinatownit ihan eri maata verrattuna mitä olivat aikoinaan. Siis lähinnä turistirysiä missä kiinalaisia ravintoloita ja vastaavaa.

Pohjolan puolesta

Ns. kunniamurhat ovat pikemminkin vaistonvaraista käyttäytymistä kuin kulttuuriperustaista.
Napoleon Chagnon on tutkinut Yanomamö-intiaaneja perusteellisesti.
Heimo-yksikkö perustuu kahden johtavan miehen jälkeläisiin ja sääntöihin miten nämä kaksi haara voivat naida keskenään.
Kunniamurha tapahtuu jos nuori nainen ei suostukaan miehelle jonka vallassa oleva päällikkö on oisoittanut.
Naisten jakaminen on ehkä sitä suurinta vallankäyttöä yksinkertaisessa yhteissä.

Lähi-idässä toimivat kansanryhmät toimivat samankaltaisten periaatteiden mukaan kuin yanamamö-intiaanit.
Serkkujen väliset avioliitot ovat tuiki tavallisia.

Kun heimokäyttäytymiseen taipuvaiset tulevat läntisiin maihiin saattaa serkkuavioliitot vielä lisääntyä entisestäänkin.
Tälläinen käyttäytyminen tekee näistä yhteisöistä eristyneempiä muusta yhteiskunnasta.

Napoleon Chagnon: Noble Savages
http://www.amazon.com/Noble-Savages-Dangerous-Yanomamo-Anthropologists/dp/0684855100/ref=pd_sim_b_1?ie=UTF8&refRID=1GY37Y9WWRZJPPEZ9EX8

Nykymailmassa on "muotia" väittää kaiken johtuvan kulttuurista milloin minkäkinlaisella sadulla.
Kulttuurimaterialistinen ajattelu johtaa pimeimpään metsään.
McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"

Miniluv

Quote from: Bona on 16.10.2014, 20:11:55
Naisen kunniattomuus on vain yksi asia, joka vie perheeltä kunnian. Yhtä lailla myös kostamatta jätetty loukkaus tekee niin.

...ElKaNin itse linkittämän artikkelin sanoin...

QuoteThe namus of a man is violated if, for example, a daughter is born into the family instead of a son, or if an adult daughter is not dressed "appropriately", or if he tolerates an offense without reaction.

http://en.wikipedia.org/wiki/Namus
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Lalli IsoTalo

Kumpikaan esimerkeistä ei liity kunniaväkivaltaan mitenkään.

Mihin ne sitten liittyvät?
— Missä N, siellä R

jka

Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 20:23:52
Länsimaissahan radikalisoituminen on paljon vähäisempää.
http://www.washingtonpost.com/world/foreign-fighters-flow-to-syria/2014/10/11/3d2549fa-5195-11e4-8c24-487e92bc997b_graphic.html

Vähäisempää suhteessa mihin? Sinähän väitit että ajanmyötä kulttuurilliset vaikutteet muuttavat. Tuo tarkoittaa suhteessa aikaan. Eli onko radikalisoituminen pienempää kuin 10 vuotta sitten tai 20 vuotta sitten? Silloin täällä ei kukaan ollut huolissaan mitä tapahtuu kun "espoolaisnuorukaiset" palaavat jihad-larppauksiltaan takaisin. Nyt siitä on huolissaan jo suojelupoliisikin. Eli länsimaiset kulttuurilliset vaikutteet ovat päinvastoin pahentaneet tilannetta ajan kuluessa toisin kuin yrität esittää.

Quote from: ElKaNi on 16.10.2014, 20:23:52
Ja tämän päivän Chinatownit ihan eri maata verrattuna mitä olivat aikoinaan. Siis lähinnä turistirysiä missä kiinalaisia ravintoloita ja vastaavaa.

Pelkästään New Yorkin chintownissa on tihein kiinalaisväestö mitä missään Kiinan ulkopuolella. Sen lisäksi löytyy koreatown, little manila, japanilaisilla ja intialaisilla useampikin alue, pakistanilaisilla omansa jne. Pelkästään nämä alueet tiedän itsekin New Yorkista ja olen jokaisessa käynytkin. Ei jengi siellä mitään etnistä larppausta tee ja rakentele turistirysiä. Kaikki etniset ryhmät nyt vaan kerääntyy omiksi posseikseen edelleenkin jopa "kansojen sulatusuunissa" New Yorkissakin.

Lalli IsoTalo

Quote from: Asra on 16.10.2014, 20:16:34
Quote from: Lalli IsoTalo on 16.10.2014, 19:46:30

Olen suhteessa taustaltaan Lähi-idästä olevaan naiseen ...

Voinko auttaa sinua mitenkään? Videoillani on jonkin verran katsojia.
— Missä N, siellä R