News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-10-12 MTV3: Näin maahanmuuton kirjava asiakaspalvelu toimii

Started by Iloveallpeople, 12.10.2014, 21:19:41

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteNäin maahanmuuton kirjava asiakaspalvelu toimii

Yhdysvaltalais-suomalainen pariskunta kohtasi Suomessa haasteita miehen maahanmuuton yhteydessä. Selvitimme, mitä eri viranomaiset hoitavat ja miksi asiakaspalvelun taso esimerkiksi Maahanmuuttovirastossa vaihtelee.

Eri viranomaisten ja kirjavan asiakaspalvelun pyörityksessä suomalainen vaimo kirjoitti pariskunnan vaiheista Facebookiin. He saivat viranomaisilta kautta linjan vaihtelevia toimintaohjeita ja huomasivat suuria eroja virkailijoiden tiedon tasossa.
...

Loput: MTV3

QuoteAvioparin hurja tarina: Näin tahmeaa voi suomalainen byrokratia olla

Avioliittoon astumisen pitäisi olla onnellinen asia. Espoolaiselle Anita Nousiaiselle se kuitenkin aiheutti hirvittävää taistelua suomalaisen byrokratian kanssa.

Nousiainen meni naimisiin yhdysvaltalaisen miehensä kanssa viime marraskuussa ja he ovat siitä asti koettaneet saada yhteiselon Suomessa alkuun.

Nousiaisen paljon jaetussa Facebook-päivityksessä kerrotaan suorastaan uskomattomalta kuulostavasta, nyt lähes vuoden kestäneestä urakasta. Sen aikana esimerkiksi häät piti peruuttaa kertaalleen ja pankkikorttia oli liki mahdoton saada.
...

Loput: MTV3
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

yks vaan

Ei pidä kysyä vaan selvittää itse ja tehdä hakemukset. Kun paperit on oikein täytettyinä oikealla pöydällä, loppu on nopeaa.

Ikinä ei kannata kysyä neuvoa virkailijoilta eikä julkisen asiakaspalveluista, olipa sitten ulkkis tai pottunokka.

Toikin olis täysin selvä prosessi kun
A) ottaa selvää
B) hoitaa paperityöt
Kuka syrjisi minua?

VeePee

Quote from: yks vaan on 12.10.2014, 22:13:02
Ei pidä kysyä vaan selvittää itse ja tehdä hakemukset. Kun paperit on oikein täytettyinä oikealla pöydällä, loppu on nopeaa.

Ikinä ei kannata kysyä neuvoa virkailijoilta eikä julkisen asiakaspalveluista, olipa sitten ulkkis tai pottunokka.

A) ottaa selvää
B) hoitaa paperityöt

Eix se vähän ole niinkuin asianomaisen viranomaisen tehtävä neuvoa? Selvän ottaminen usein pitää sisällään kontaktointia viranomaisiin.

Man in a Suit

Quote from: VeePee on 13.10.2014, 07:41:33

A) ottaa selvää
B) hoitaa paperityöt

Eix se vähän ole niinkuin asianomaisen viranomaisen tehtävä neuvoa? Selvän ottaminen usein pitää sisällään kontaktointia viranomaisiin.

Olen itse käynyt tuon prosessin läpi maahanmuuttajan kanssa. En ymmärrä mistä tälläinen "kokemus" on kaivettu. Tili, verkkopankkitunnukset ja pankkikortti saatiin yhdellä visiitillä (toki tulivat postissa myöhemmin). Kelassa käytiin vissiin kahdesti, sieltä tuli Kelakortti (ei tarvinnut odottaa viittä kuukautta) ja kerran poliisilaitoksella (oleskelulupa) ja kerran käytiin väestörekisterikeskuksessa (HETU). Kaipa se jutun juoni oli siinä että ENNEN kun alettiin tekemään tätä, soitin Kelaan ja kysyin "mitä pitää tehdä". Sain ohjeet joita seurattiin oikeassa järjestyksessä. Homma meni todella helposti.

Tässä mielestäni jutun kirjoittaja (Leila Shahem?)  hakee nyt jotain kulmaa siitä miten "nyyh" vaikeaa on tulla mamuna Suomeen. No helppo juttu: Älkää tulko.
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Titus

A) ottaa selvää
B) hoitaa paperityöt

Paitsi jos et ole vaivautunut opettelemaan kieltä (tai lukemaan jos paperit nyt sattuukin löytymään somaliksi)
saat käyttöösi tulkin sekä asianajajan joka auttaa täyttämään lappuset puolestasi. Kirjoitustaidottomuus
taas on tässä kohtaa eduksi ja paperit täytetään puolestasi. Lopuksi laitat vain sormella osoitettuun kohtaan
jonkun töherryksen jonka arvelet olevan nimesi.

Helppoa !

btw Parhaiten tämä koko toimitus sujuu niin, että varaat (annat em avustajien varata) ajan virastosta
ja menette porukalla virastonilkin eteen tiskille täyttelemään papereita. Ai miksikö näin ? Koska tulkkia
tarvitaan joka tapauksessa ja on tavallaan säästöä, että asianajaja tulee mukaan samalla kertaa ja
katsoo lopputuloksen tiskinilkin kanssa.

Samasta syystä tulkilla varustettu jonottaja esim yleiselle lääkärille jonottaessa ohjataan
jonon ohi koska onhan se nyt kallista istuttaa tulkkia siellä odotushuoneessa...

:flowerhat:

that's a bingo!

Marius

Itse en ymmärrä, miksi maahanmuuton tai ylipäänsä maahantulon pitäisi olla helppoa?

En myöskään ymmärrä, miksi maahantulija olisi "asiakas"?  Kenen asiakas?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

yks vaan

Tota voi miettiä myös sen virkailijan kannalta. Puolen tunnin äläwälä tiskillä ja kanttistantan toohotuksen jälkeen saa jonkin epäselvän lapun eteensä ja pitäis päättää jotain. Jonoon ö suosiolla.

Kuka syrjisi minua?

Titus

Quote from: yks vaan on 13.10.2014, 16:07:41
Tota voi miettiä myös sen virkailijan kannalta. Puolen tunnin äläwälä tiskillä ja kanttistantan toohotuksen jälkeen saa jonkin epäselvän lapun eteensä ja pitäis päättää jotain. Jonoon ö suosiolla.

Vakio tapahtuma esim verovirastossa. Viimeksi odottelin puolisen tuntia kun pari
"yrittäjää" selvitteli ensin välejään ja sitten yrityksensä tilejä verottajalle...
Tulkki istuskeli sen näköisenä, että "normipäivä".

Jälkeeni jonossa oli jonkunlaisen tuontifirman afrikkalaiset joille oli
vissiin tullut pyytämättä ja yllättäen lisäveroja  ;D

that's a bingo!

P

Quote from: Man in a Suit on 13.10.2014, 08:05:40
Quote from: VeePee on 13.10.2014, 07:41:33

A) ottaa selvää
B) hoitaa paperityöt

Olen itse käynyt tuon prosessin läpi maahanmuuttajan kanssa. En ymmärrä mistä tälläinen "kokemus" on kaivettu. Tili, verkkopankkitunnukset ja pankkikortti saatiin yhdellä visiitillä (toki tulivat postissa myöhemmin). Kelassa käytiin vissiin kahdesti, sieltä tuli Kelakortti (ei tarvinnut odottaa viittä kuukautta) ja kerran poliisilaitoksella (oleskelulupa) ja kerran käytiin väestörekisterikeskuksessa (HETU). Kaipa se jutun juoni oli siinä että ENNEN kun alettiin tekemään tätä, soitin Kelaan ja kysyin "mitä pitää tehdä". Sain ohjeet joita seurattiin oikeassa järjestyksessä. Homma meni todella helposti.

Tässä mielestäni jutun kirjoittaja (Leila Shahem?)  hakee nyt jotain kulmaa siitä miten "nyyh" vaikeaa on tulla mamuna Suomeen. No helppo juttu: Älkää tulko.

Jep. Man in suitin malliin meni minunkin auttamisoperaatio. Joo paatuneena ksylofonistina olen auttanut maahamme yhden maahanmuuttajan byrokratiataipaleella. Poliisin oleskelulupatoimistosta kelaan, maistraattiin, pankkiin.. Eikä ollut kyyneliä. Pankkiin jouduttiin varaamaan aika. Kelassa ja poliisilla piti käydä kahdesti. Ainiin poliisilla kolmesti, koska oleskelulupakorttiin oli tullut ylimääräinen kirjain nimeen ja se piti käydä kerran vaihtamassa. Tosin mamu hoiteli sen itse, koska mamulla on kaksi korkeakoulututkintoa, joista paperit eivät ole hukassa, tai jääneet kotimaahan piironginlaatikkoon. 

Itse olen vastaavat operaatiot itselleni hoidellut kahdessa muussa maassa. Voi meitä kauheita maahanmuuttokriitikoita.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Faidros.

Polttakaa paperinne ennen maahan saapumistanne, valde hoitaa ylöspidon hamaan tulevaisuuteen.
"Avioliittoon vihkiminen pitäisi olla onnellinen asia." No se vähän riippuu siitä, onko kyseessä järjestetty-, lapsi-, tai muuten pakkoavioliitto.

PS: Minulla on pienenpieni epäilys, ettei pariskunta ole kertonut taustoistaan ihan kaikkea julkisuuteen? Voin olla väärässäkin. :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Titus

Quote from: Faidros. on 13.10.2014, 17:34:03
PS: Minulla on pienenpieni epäilys, ettei pariskunta ole kertonut taustoistaan ihan kaikkea julkisuuteen? Voin olla väärässäkin. :roll:

Onko tämä jutun Anita Nousiainen sama AN kuin vihreiden viestintäsuunnittelija ?

http://www.lily.fi/blogit/tervetuloa-suomeen

that's a bingo!

Ernst

Jokainen luulee olevansa erikoistapaus.
-Charles Bukowski
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Miniluv

QuoteNousiaisen paljon jaetussa Facebook-päivityksessä kerrotaan suorastaan uskomattomalta kuulostavasta, nyt lähes vuoden kestäneestä urakasta. Sen aikana esimerkiksi häät piti peruuttaa kertaalleen ja pankkikorttia oli liki mahdoton saada.

Tässä vika ei ole välttämättä Suomen. FATCA-lain alla Yhdysvallat vaatii tili- ja verotietoja ulkomailla asuvista kansalaisistaan ulkomaisiin pankkeihin kohdistuvien sanktioiden uhalla. Jotkut sanovat nyt suoraan ei kiitos amerikkalaisille asiakkaille, ja vähintään kuluja ja mutkia on luvassa.

http://www.zerohedge.com/news/2014-05-06/exactly-how-you-destroy-banking-system

QuoteOpravil eventually relinquished her U.S. citizenship in February 2014. "The bank told us, 'When your mortgage comes up for renewal, we can't guarantee we'll still be doing business with Americans.' The message was pretty clear – you're in an insecure position. Since I've been here for 30 years and all my ties are here, I decided to renounce my citizenship and live in one country."

http://www.newsweek.com/why-americans-abroad-are-giving-their-citizenship-256447
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Ernst

Quote from: Miniluv on 13.10.2014, 18:46:14
QuoteNousiaisen paljon jaetussa Facebook-päivityksessä kerrotaan suorastaan uskomattomalta kuulostavasta, nyt lähes vuoden kestäneestä urakasta. Sen aikana esimerkiksi häät piti peruuttaa kertaalleen ja pankkikorttia oli liki mahdoton saada.

Tässä vika ei ole välttämättä Suomen. FATCA-lain alla Yhdysvallat vaatii tili- ja verotietoja ulkomailla asuvista kansalaisistaan ulkomaisiin pankkeihin kohdistuvien sanktioiden uhalla. Jotkut sanovat nyt suoraan ei kiitos amerikkalaisille asiakkaille, ja vähintään kuluja ja mutkia on luvassa.

http://www.zerohedge.com/news/2014-05-06/exactly-how-you-destroy-banking-system

QuoteOpravil eventually relinquished her U.S. citizenship in February 2014. "The bank told us, 'When your mortgage comes up for renewal, we can't guarantee we'll still be doing business with Americans.' The message was pretty clear – you're in an insecure position. Since I've been here for 30 years and all my ties are here, I decided to renounce my citizenship and live in one country."

http://www.newsweek.com/why-americans-abroad-are-giving-their-citizenship-256447

Taidankin lähteä ensi syksynä kokeilemaan onneani Yhdysvalloissa avaten pankkitilejä rannikolta rannikolle.

Iloveallpeople

Tämä Anita Nousiainen on muuten vihreiden viestintäsuunnittelija ja kirjoittaa blogia:

QuoteRasisti vai maahanmuuttokriitikko?

...
Mututuntumalla rasismi on mielestäni lisääntynyt. Siitä on vaan tullut salonkikelpoisempaa: valtion ylimmässä johdossa saadaan puhua ulkomaalaisista aivan mitä sattuu, jos sitä kutsutaan maahanmuuttokriittisyydeksi. Jos maahanmuuttokriittisyyttä yrittää rajoittaa, se on yksilön sananvapauden rajoittamista. "Minä vain kerron omia mielipiteitäni asioista."
...

Mielestäni sana maahanmuuttokriitikko on muutenkin vähän hassu sana: elokuvakriitikon ymmärrän, mutta pitäisikö suomen kieleen tuoda muitakin uusia sanoja, kuten lastensaantikriitikko (ei tiedä haluaako lapsia, joten haluaa kritisoida muiden lastensaantia) tai vaikka uskontokriitikko (ei kuulu kirkkoon, joten ronskisti saa arvioida kirkkoa). Jos maahanmuuttokriittisyys sanan mallilla alettaisiin rakentaa uusia sanoja, samalla logiikalla voitaisiin puhua paljon nykyistä suoremmin eri asioista. Loppukaneetiksi voisi todeta, että katsos olen kriitikko. Eikö muuten elokuvakriitikko olekin jotenkin kevyt ja hassutteleva sana?

Jos ajattelee sanan "kriitikko" perustaa, siitä sanotaan muun muassa seuraavaa: " Sanat kriitikko ja kritiikki viittaavat tavallisesti jonkun henkilön valitseman alan tai alojen järjestelmälliseen tutkimukseen. Niillä tarkoitetaan yleensä tähän työhön omistautumista, pikemminkin kuin vain henkilökohtaisten mielipiteiden lausumista."
...

Loput: Lily.fi

"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Roope

Kommenteista:
Jami   18.11.2014 16:57
Mä kutsuisin maahanmuuttokriitikoksi ihmistä, joka on käyttänyt parituhatta tuntia elämästään ja yliopistovuosistaan perehtyessään maahanmuuttopolitiikkaan, sen merkitykseen, historiaan ja tulevaisuudennäkymiin sekä käsitteeseen maahanmuuttaja. Sellaiseen joka ymmärtää sekä maahanmuuton hyvät että huonot puolet. Jokaikinen tähän asti kohtaamani oman elämänsä maahanmuuttokriitikko on edustanut kantaa "maahanmuutto on väärin, ne vie meidän työpaikat!" eli veikkaan kriitikoita olevan rasisteihin noin suhteessa 1-1000...

AnitaN   Tervetuloa Suomeen   18.11.2014 17:29
Kiitos Jami kommentista: erittäin hyvä pointti ja määritelmä asiasta. Tuo ensimmäinen lause vastaa aika lailla käsitystäni siitä, minkälainen hyvä maahanmuuttokriitikon tausta olisi. Se johtikin jatkopohdintoihin: kuinka monta tuollaista henkilöä on Suomessa? Kuinka moni kuitenkin esittelee itsensä maahanmuuttokriitikkona ilman tuollaista taustaa?

Oikein osuva huomio myös suhdeluvusta! :)

Kuinka moni esittelee itsensä maahanmuuttokriitikoksi? En minä ainakaan. Tuskin myöskään Nousiaisen kirjoituksessaan kuvaama espoolaisen ostoskeskuksen hississä hänelle huudellut humalikko.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

foobar

Quote from: Iloveallpeople on 18.11.2014, 16:48:13
Tämä Anita Nousiainen on muuten vihreiden viestintäsuunnittelija ja kirjoittaa blogia:

Mututuntumalla rasismi on mielestäni lisääntynyt.

Olisi jännä kuulla, milloin Nousiainen olisi sitä mieltä että rasismi on vähentynyt, ja sitä vastaan taistelun määrärahoja voisi vähentää. Veikkaanpa, ettei ikinä.

Suomeksi: Nousiaisen jutuissa ei ole mitään informaatioarvoa, koska niiden loppupäätelmä ei muuttune ikinä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

ämpee

"maahanmuutto on väärin, ne vie meidän työpaikat!"

Mutta jos ne maksavat myös verot ja pitävät yhteiskunnan pyörimässä, samaan aikaan kun me vietämme yhteiskunnan maksamana laatuaikaa, niin kovinkaan moni tuskin valittaisi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

foobar

Quote from: ämpee on 18.11.2014, 20:27:23
"maahanmuutto on väärin, ne vie meidän työpaikat!"

Mutta jos ne maksavat myös verot ja pitävät yhteiskunnan pyörimässä, samaan aikaan kun me vietämme yhteiskunnan maksamana laatuaikaa, niin kovinkaan moni tuskin valittaisi.

Ehkä pahin mahdollinen vaihtoehto on se, että maahanmuuttopolitiikka tuhoaa paikallisen työllisyyden, tuhoaa valtion rahoituspohjan ja minimoi kansalaisten kannusteet terveellä pohjalla lepäävään menestyksen tavoitteluun yksilötasolta valtiotasolle tavalla, joka romuttaa pitkäjänteisen hyvinvoinnin kasvun vaatiman kilpailukyvyn kasvun perusteet.

Tästä erityisesti Afrikan mailla on kokemusta, ja sitä kutsutaan länsimaiden kehitysavuksi. Tännekin sama katastrofi pitäisi ilmeisesti maailmanparantajavasureiden mielestä jotenkin saada adaptoitua.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Leso

Kyllä mulle vahvimmaksi tunteeksi tulee, että nyt on Anita tosi, tosi pettynyt.
Suvakkina hän tietää varmuudella, että oleskeluluvan saaminen Suomeen on "kiven takana", mutku nyt tää juttu on ihan eri asia!
Siis Anitan mieshän on amerikkalainen, "jenkki", tajuutteks te?!
Ja Anita ja mies meni kihloihin Suomessa ja naimisiin Suomessa.

Quote- Menimme kihloihin Suomessa ja aloimme selvitellä sitä, miten voisi mennä helpoiten naimisiin maistraatissa.

- Miehen osalta siihen sisältyi vierailu seuraavalla reissulla Yhdysvaltojen suurlähetystössä Helsingissä esteettömyystodistusta varten tarvittavien papereiden hankkimiseksi.

- Menimme naimisiin maistraatissa.

- Mies lensi Los Angelesiin Suomen suurlähetystöön toimittamaan ne paperit, jotka oli saanut maistraatista yhdessä oleskelulupahakemuskaavakkeiden kanssa.
Naidapa Suomi-tyttö...

Kyllä olis pitänyt olla joku oikotie onneen tässä asiassa, kyllä.
Niinku olisikin ollut...

Quote from: yllä linkitetystä blogista, mahtaa Anitaa harmittaa...Pohdiskelimme myös toista mahdollisuutta, joka oli se, että mies muuttaisi ensin Suomeen ja sitten hakisi oleskelulupaa täältä. Emme kuitenkaan uskaltaneet toteuttaa tätä taloudellisista syistä, sillä oleskeluluvan odotusvaiheessa ei voi tehdä töitä. Sittemmin olen kuullut useilta tutuiltani, että tuo Suomessa tehtävä maahanmuuttoprosessi on tosi nopea. Eräskin tuttavapariskunta oli viisumia odotellut Suomessa vain kolmisen viikkoa. Helppo olla jälkikäteen viisas, mutta yllämainittu olisi ollut järkevin tapa hoitaa asiat.

Boldaamani korostaa tietty vaivihkaa sitä, että kyseessä on rakkauden perässä tuleva työperäinen maahanmuuttaja. Taloudellisia resursseja ei kuitenkaan ollut, vaikka jenkki.
Kaikki tietää, että amerikkalaiset on rikkaita.

Olisin toki odottanut, että Anitalle olisi ollut selvää se, että mikä on viisumin ja oleskeluluvan ero.
(Siis mun boldi kakkonen.)

Toisaalta toisaalla blogissaan Anita kertoilee vähintäänkin mielenkiintoisia juttuja.
Juu en puutu alussa olevaan kuvailuun siitä, miten jenkin silmissä Suomen öinen rautatieliikenne on ihan tautisen käsittämättömän huono. Hetken Anitakin, ekaa kertaa yöjunassa, on ihan ett' mitvit.
Vaan tähän tartun:

Quote from: Aavasaksan paviljongissaKoska meitä oli isompi ryhmä, meille oli koottu aivan tosi maistuva, paikallisista raaka-aineista valmistettu aamupalalautanen. Lautasella oli niin leipäjuustoa, poroa, granaattiomenansiemensalaattia kuin lohileipänenkin.

Mulle tuli ihan puskan takaa, että Aavasaksalla kasvatetaan granaattiomenoita.
Kuvan salaatissa epäilen olevan myös cashew- ja saksanpähkinää.

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Iloveallpeople

QuoteMaahanmuuttaja voi jäädä ilman pankkitiliä – Jopa työsuhteita lopetettu

Maahanmuuttajilla on usein vaikeuksia avata pankkitili tai saada verkkopankkitunnuksia. Joissain tapauksissa maahanmuuttajien palkkoja on jouduttu maksamaan käteen tai esimerkiksi ystävien tai järjestöjen tileille. Työsuhteita on myös lopetettu pankkitilin puuttumisen takia.

– Tilanne on ollut tällainen jo useita vuosia. Tämä on iso ongelma, sillä palkan maksamiseen tarvitaan tiliä. Asia koskee vuosittain satoja maahanmuuttajia, ylitarkastaja Hanna Välimaa Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistosta toteaa.

Toisinaan pankkitilin avaaminen on sujunut, mutta verkkopankkitunnuksia ei olekaan maahanmuuttajalle myönnetty. Tällaisesta on menossa kaksi oikeustapausta, joista ei vielä ole lainvoimaisia päätöksiä. Toisessa EU-kansalaisen kansallista passia ja toisessa Yhdysvaltain kansalaisen passia ei hyväksytty henkilöllisyyden todentamiseen verkkopankkitunnusten saamiseksi.

Käytännön ongelmien lisäksi monet maahanmuuttajat painivat suomen kielen kanssa. Kotouttamiseen kuuluu kymmenen kuukauden ajan seitsemän tuntia opiskelua päivässä, mitä monet opettajatkin pitävät varsin kovana tahtina.

Maahanmuuttajissa on myös luku- ja kirjoitustaidottomia.

– Heille opiskelutahti on niin kova, että vain harvat saavuttavat tavoitteet. Kielikoulutus voisi tuoda parempia tuloksia, jos lähiopetusta olisi vain kolme tuntia päivässä ja opetus jatkuisi vaikka kahden vuoden ajan, tutkija Taina Tammelin-Laine ehdottaa.

Lue lisää sunnuntain Sunnuntaisuomalaisesta.

Keskisuomalainen

foobar

Voin vain kuvitella miten moni luku-, kirjoitus- ja kielitaidoton moniosaaja mahtaa tuosta työpaikan saamattomuudesta tilin puuttumisen takia kärsiä. Suomessa kun tunnetusti on puutetta nimenomaan perustaidot hukanneesta työvoimasta...

Traagisinta tässä on että ne luku-, kirjoitus- ja kielitaidottomat jäävät tänne pysyvästi meidän riesaksemme varmimmin, jollain tapaa työkykyiset joko heitetään ulos tai hakeutuvat muualle töihin.

Ernst

Quote from: foobar on 15.02.2015, 12:42:28
Voin vain kuvitella miten moni luku-, kirjoitus- ja kielitaidoton moniosaaja mahtaa tuosta työpaikan saamattomuudesta tilin puuttumisen takia kärsiä. Suomessa kun tunnetusti on puutetta nimenomaan perustaidot hukanneesta työvoimasta...

Traagisinta tässä on että ne luku-, kirjoitus- ja kielitaidottomat jäävät tänne pysyvästi meidän riesaksemme varmimmin, jollain tapaa työkykyiset joko heitetään ulos tai hakeutuvat muualle töihin.

Unohdit vankilan, tai laskit senkin työpaikaksi?

Tokugawa Ieyasu

Ja tietysti luottokorttikin pitää saada ilman luottohistoriaa, kun muuten rasismi?
"The strong manly ones in life are those who understand the meaning of word patience". - Tokugawa Ieyasu

foobar

Quote from: Tokugawa Ieyasu on 15.02.2015, 12:54:41
Ja tietysti luottokorttikin pitää saada ilman luottohistoriaa, kun muuten rasismi?

No, Suomessa on käsittääkseni käytössä vain negatiivinen luottohistoria, joten jos ei ole historiaa, ei ole myöskään luottohistoriaan perustuvaa estettä sen saamiselle. Tosin tuloja pitäisi olla, mutta kai sekin kohta rasismiksi luokitellaan.

Jaska Pankkaaja

Onneksi virkaloiset ja poliitikot antavat kuitenkin luku- ja kirjoitustaidottomalle koneinsinöörille LOTTO-POTIN! Esim. 30 000 € X 60 vuotta = 1,8 miljoonaa! Osallistukaa vaan innolla "kuponkien täyttämiseen" :D
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Titus

Vastuullista toimintaa pankeilta. Kukapa muu (kuin viranomainen) haluaisi antaa 0101vv-tulokkaille uuden identiteetin...

mamuille joiden henkillöllisyyttä ja taustoja ei voida selvittää annetaan 0101-alkuinen sosnumero.

that's a bingo!

Elemosina

Ja kuinka monta kertaa tästä samasta asiasta täytyy uutisoida?Kuinka suurta osaa maahanmuuttajista tämä koskee? Montako venäläistä tai ruotsalaista maahanmuuttajaa jää tästä syystä ilman pankkitiliä, entäs virolaisista?

Tuntuu että viime aikoina sama juttu on nostettu mediassa esiin vähän väliä. Onko tarkoitus siis saada nyt kaikille omat pankkitilit, viis siitä tiedetäänkö kuka se tyyppi oikeasti on?

Seuraavaksi kerjäläisillekin pankkitilit vaikka paperittomina käyttävät ilmaisia terveyspalveluita.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Miniluv

QuoteToisessa EU-kansalaisen kansallista passia ja toisessa Yhdysvaltain kansalaisen passia ei hyväksytty henkilöllisyyden todentamiseen verkkopankkitunnusten saamiseksi.

USAn kohdalla voi joskus olla jokin FATCA-sotkukin kysymyksessä, ja silloin vika on lähtömaan päässä. Joskus voi olla helpompaa olla ottamatta jenkkiasiakasta kuin alkaa raportoimaan Vapauden maahan.

QuoteThe Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) is a United States federal law that requires United States persons, including individuals who live outside the United States, to report their financial accounts held outside of the United States, and requires foreign financial institutions to report to the Internal Revenue Service (IRS) about their U.S. clients.

http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Account_Tax_Compliance_Act
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Tokugawa Ieyasu

Heitot sikseen, mutta on pankkitilin avaamisessa varmasti tiettyjä proseduureja, joita pankin täytyy noudattaa. FATCA yllä jo mainittiin. Meidän omalla kontolla, kun olimme avaamassa vaimolle omaa pankkitiliä Briteissä kävi seuraavaa:

Vaimon englanninkielen taito oli vielä heikohko, joten autoin hiukan kääntämällä pankkivirkailijan kysymyksiä. Virkailja harmistui siitä ja sanoi, että asiakkaan täytyy itse vastata kysymyksiin ilman apua. Muuten joudun poistumaan huoneesta. Tyydyin kohtaloomme ja annoin vaimon taistella kysymyslitanian läpi. Lopputuloksena oli kaikkein yksinkertaisin tili ilman verkkopankkitunnuksia ja shekkejä; debit-kortin sentään antoivat.

Taustalla luultavast säädökset rahanpesun estämisestä jne. Meille ei tullut mieleen alkaa paikallislehteen valittamaan.
"The strong manly ones in life are those who understand the meaning of word patience". - Tokugawa Ieyasu