News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-10-07 MTV: Katujengi hakkaa lapsia ja nuoria Itä-Helsingissä

Started by miheikki, 07.10.2014, 10:34:05

Previous topic - Next topic

xor_rox

Onnea Kallio!

Siellä kannattaa muuten pitää nykyään autonovet lukossa jos liikkuu iltaisin. Kerran laumakuukeri potkaisi auton kylkeen suojatiellä ja toinen yritti risteyksessä repsikan ovesta viinapullo kourassa sisään tekemään tuttavuutta.

Sinänsä ihan mukavaa, että ko. väki kerääntyy juuri Kallioon, joka tunnetaan T. Halosen lapsuuden kotipaikkana. Ei millään pahalla teitä Kalliolaisia kirjoittajia kohtaan.

KJ

Vahvaa avautumista Claudia Eveltä:

QuoteEräänä päivänä poikani oli palaamassa koulusta, kun joukko somalinuoria piirittävät hänet. Yksi pojista oli pitänyt 40 cm viidakkoveitseä hänen kaulallaan muiden nauraessa ivallisesti. Jälkikäteen, kun joukko ja kyseinen puuukkojunkkari saatiin kiinni,  hänen kommenttinsa oli, että se oli läppää!
What would Gösta Sundqvist do?

latrom

Quote from: KJ on 16.11.2014, 21:01:04

QuoteEräänä päivänä poikani oli palaamassa koulusta, kun joukko somalinuoria piirittävät hänet. Yksi pojista oli pitänyt 40 cm viidakkoveitseä hänen kaulallaan muiden nauraessa ivallisesti. Jälkikäteen, kun joukko ja kyseinen puuukkojunkkari saatiin kiinni,  hänen kommenttinsa oli, että se oli läppää!

Kulttuuria, Afrikan kulttuuria.

koli

Aika rohkea avautuminen koko blogi kokonaisuudessaan. Näitä tarvitaan lisää! Monet vaan pelkää sitä, että tuollaiset omalla nimellä ja kuvalla tehdyt avautumiset aiheuttaa lisää ongelmia omille lapsille, niin sen takia pitävät suunsa supussa, mikä on ymmärrettävää.
Mörökölli

JT

Quote from: koli on 16.11.2014, 20:01:49
En tiedä liittyykö katujengeihin (linkistä löytyy kuvakin, miten uhrille kävi):

QuoteEli voin tässä nyt tämän kuvan julkaista. Eilen tossa n. 4.30-5.00 olin kävelemässä kotiini viidennelle linjalle. Kävelin "puiston" poikki (en nyt oo ihan varma, että millä nimellä kyseinen puisto kulkee). Viisi tummaihoista miestä käveli mua vastaan ja yks niistä hyökkäs kimppuun ilman minkäännäköstä varotusta. Itsepuolustukseksi löin sitä ja loput neljä hyökkäs mun kimppuun samaa aikaa. Putosin maahan ja ne jatko hakkaamista ja potkimista. Taju lähti ja heräsin maasta ilman lompakkoa. Ryömin todella heikossa kunnossa eteenpäin ja sain apua muutamalta erittäin kiltiltä ihmiseltä. Ne talutti mut himaan josta lähdettiin Venlan kanssa taksilla päivystykseen. Olin lopputyön tiputuksessa ja mulla on nyt aivotärähdys ja huterat muistikuvat kaikesta. JOS KUKAAN on tätä tilannetta nähnyt niin voi ottaa yhteyttä muhun. Kiitos tuntemattomille taluttajille. Ja tietenkin rakkaalle Venla lle, joka oli mun vieressä koko yön sairaalassa ja piti musta huolta.

Saa jakaa.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152832948567436&set=a.10150765773987436.431018.532977435&type=1&permPage=1

Ei löydy Helsingin posliinilaitokselta tiedotetta aiheesta, peitteleeköhän poliisi jälleen pelikonsolien puutteesta kärsivien tekosia?

Kannattaa jakaa! Ehkäpä reppanat jäävät kiinni. Jyrkkä ei rasismille.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Jaska Pankkaaja

No nyt kyllä tarvitaan suoraselkäisiä suomalaisia poliisijohtajia kertomaan mediassa että kaikki olivat yksittäisiä vanhoja pelikonsoleja ja että suomalaisetkin hyökkivät miesjoukolla kakarien kimppuun yhtenään!
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

siviilitarkkailija

http://www.helsinginvihreat.fi/

(http://109.163.208.140/~helsingi/www/wp-content/uploads/2014/03/1000936_10151615942398651_1405943492_n2.jpg)

" Me Helsingin Vihreissä järjestettiin tämä luonnonkovettamiskokemus ihan sinun omaksi edukseksi! Vihreä kaupunki vaatii luontoa, kaupunkiluontoa. Helsingissä on viidakon lait. Me tehtiin se sun parhaaksesi!"
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

J.M

Kannattaa lukea tuo Claudia Even avautuminen kokonaisuudessaan. On meinaan vastavirtaan julkkistenkin harrastamaa hymistelyä mokutusta kohtaan.

ClaudiaHAN on PS:n rivissä ehdolla ensi EK-vaaleissa. Tiedä miten nuiva edustaja hänestä vielä saadaan (mutta käydään nyt toki vaalit ensin :)).
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Suvaitsevainen Vihreä

Quote from: koli on 16.11.2014, 21:13:29

Aika rohkea avautuminen koko blogi kokonaisuudessaan. Näitä tarvitaan lisää! Monet vaan pelkää sitä, että tuollaiset omalla nimellä ja kuvalla tehdyt avautumiset aiheuttaa lisää ongelmia omille lapsille, niin sen takia pitävät suunsa supussa, mikä on ymmärrettävää.

Enpä ole Claudiasta kauheasti perustanut ja hänen meedio touhunsa on omasta mielestäni silkkaa "rahat pois hyväuskoisilta"-bisnestä.

Mutta olettaisin, että juuri tuollaisia kokemuksia pitäisi olla tuhansittain kaikilla mokomilla mamu-alueilla ja mamukoulujen palveluita käyttävillä. Missä ovat vastaavat bloggaukset julkisuudessa?

Ihan oikeasti, asiat voisivat muuttua jos ihan tavalliset perheet uskaltaisivat sanoa julkisesti ääneen, että asiat ovat päin persettä, ne täytyy korjata. Nykyään äänessä ovat vain maailmanparantajat tai Homman rasistit. Ihmisten pitää hieroa sitä todellisuutta vastuussa olevien naamaan eikä vaieta.

siviilitarkkailija

Quote from: Suvaitsevainen Vihreä on 16.11.2014, 21:50:54
Nykyään äänessä ovat vain maailmanparantajat tai Homman rasistit. Ihmisten pitää hieroa sitä todellisuutta vastuussa olevien naamaan eikä vaieta.

Jaa'a mitenköhän monta kertaa hompanssit ovat esiintyneet televisiossa tai radiossa tai edes lehden sivulla. Eiköhän asia ole niin että hompanssit elävät ja vaikuttavat Hommaforumilla ja sillä hyvä. Onko Hommassa edes rasisteja? Minä rohkenen veikata että ei ole. Homman tarkoitus on juurikin käydä keskustelua ja avata silmiä ei tukea rasismia. Hommaa ei voi tehdä (ainakaan pitkään) jos on rasisti.

QuoteIhan oikeasti, asiat voisivat muuttua jos ihan tavalliset perheet uskaltaisivat sanoa julkisesti ääneen, että asiat ovat päin persettä,

Ja jos pysähdyt hetkeksi pohtimaan että mitä kaikkia asiota mahdat tarkoittaa, voimme jäädä kaikki pohtimaan että mitä tarkoitit. Tosiasia on se että eniten ja ratkaisevasti asioihin vaikutetaan äänestämällä oikeita ehdokkaita jotka eivät vaikene ja tekevät rehellistä politiikkaa.

Sitten se lopullinen totuus.

Vaikka koko Helsinki, ajan hetkellämme, näkisi järjen valon, ja marssisi kaupungintalolle ja soihtujen ja talikoiden avulla ajaisi mielipuoliset mokuttajat ja vihervasemmistolaisen roskaväen tiehensä ja istuttaisivat kaupungin johtoon vastuullisia ja järkeviä ihmisiä niin mitä sitten?

Monikulttuurisen ihmiskuljetuksen tuho ja vaikutus näkyvät ja ovat ihmisen osa ja taakka vielä vuosikymmeniä, sukupolvien ajan. Jo aikaansaatu väkivalta ja sosiaalinen tuhoutuminen ovat osin väistämättömiä seurauksia joita ei voi enää peruuttaa. Voimme vain hyväksyä tuhon tosiasiana ja pyrkiä rajoittamaan niin väkivaltaa, tuhoutumista kuin kulttuurien kohtaamisen tuottamaa tuskaa.

Koska politiikka ei ole reilua, tuhoa ja väkivaltaa ajaneet poliittiset ryhmäjohtajat tarkasti itse eristävät itsensä aikaansaamiltaan väkivaltaseurauksilta. Eihän esimerkiksi pääministeri Stubb suvainnut edes keskustella itse erikseen perheelleen järjestämän poliisivartioinnin olemassaolosta mitä palvelua mm yksihuoltajille ei ole jos nämä moista tarvitsisivat. Kuitenkin moni yksinhuoltaja, eläkeläinen tai epätietoinen äänestää tällaista kokoomusta ja sen johtajaa. Eli tilaavat yksinkertaisesti lapsilleen turpakeikan.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Suvaitsevainen Vihreä

Quote from: siviilitarkkailija on 16.11.2014, 22:40:17
Nykyään äänessä ovat vain maailmanparantajat tai Homman rasistit. Ihmisten pitää hieroa sitä todellisuutta vastuussa olevien naamaan eikä vaieta.

Jaa'a mitenköhän monta kertaa hompanssit ovat esiintyneet televisiossa tai radiossa tai edes lehden sivulla. Eiköhän asia ole niin että hompanssit elävät ja vaikuttavat Hommaforumilla ja sillä hyvä. Onko Hommassa edes rasisteja?

Tuo oli tuollainen yleistys mitä julkisuudessa on. Minä alan olemaan hiukan sitä mieltä, että kun ne pitää mua joka tappauksessa rasistina, vaikka selittäisin mitä, niin ollaan sitten ylpeästi rasisti.

I am racist and proud of it. Pitäisi varmaan järjestää rasisti-marsseja pride paraatien tapaa ja julistaa, että mekin ollaan ihmisiä. Meilläkin on oikeus olla sellaisia kuin miksi olemme syntyneet. Ei ole oikein, että rasisteja uhataan väkivallalla ja heitä kohdellaan kaltoin. Menkää rohkeasti puhumaan rasistille, niin turhat ennakkoluulot hälvenevät.

Juoni

Quote from: Suvaitsevainen Vihreä on 17.11.2014, 00:02:45

Tuo oli tuollainen yleistys mitä julkisuudessa on. Minä alan olemaan hiukan sitä mieltä, että kun ne pitää mua joka tappauksessa rasistina, vaikka selittäisin mitä, niin ollaan sitten ylpeästi rasisti.

I am racist and proud of it. Pitäisi varmaan järjestää rasisti-marsseja pride paraatien tapaa ja julistaa, että mekin ollaan ihmisiä. Meilläkin on oikeus olla sellaisia kuin miksi olemme syntyneet. Ei ole oikein, että rasisteja uhataan väkivallalla ja heitä kohdellaan kaltoin. Menkää rohkeasti puhumaan rasistille, niin turhat ennakkoluulot hälvenevät.

Kyllä, on aivan itsestäänselvää että loputtomalla "ei-me-olla-rasisteja-ihan-oikeasti-hei-ei-olla"-tyyppisellä selittelyllä ja itsensä anteeksipyytelyllä ei saada yhtään mitään aikaiseksi. Siinä vain kokoajan tunnustetaan vastapuolen valta määrittää kuka on kuka.

Itse olen havainnut että parasta on vetää matto rasistisyyttelijöiden jalkojen alta tunnustautumalla sellaiseksi avoimesti.

AjatusRikollinen

Julkaistu naamakirjassa tänään neljä tuntia sitten, linkki pelittää ilman fb tunnuksia.

QuoteEli voin tässä nyt tämän kuvan julkaista. Eilen tossa n. 4.30-5.00 olin kävelemässä kotiini viidennelle linjalle. Kävelin "puiston" poikki (en nyt oo ihan varma, että millä nimellä kyseinen puisto kulkee). Viisi tummaihoista miestä käveli mua vastaan ja yks niistä hyökkäs kimppuun ilman minkäännäköstä varotusta. Itsepuolustukseksi löin sitä ja loput neljä hyökkäs mun kimppuun samaa aikaa. Putosin maahan ja ne jatko hakkaamista ja potkimista. Taju lähti ja heräsin maasta ilman lompakkoa. Ryömin todella heikossa kunnossa eteenpäin ja sain apua muutamalta erittäin kiltiltä ihmiseltä. Ne talutti mut himaan josta lähdettiin Venlan kanssa taksilla päivystykseen. Olin lopputyön tiputuksessa ja mulla on nyt aivotärähdys ja huterat muistikuvat kaikesta. JOS KUKAAN on tätä tilannetta nähnyt niin voi ottaa yhteyttä muhun. Kiitos tuntemattomille taluttajille. Ja tietenkin rakkaalle Venla lle, joka oli mun vieressä koko yön sairaalassa ja piti musta huolta.

(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/1912465_10152832948567436_1612880364427695067_n.jpg?oh=a965e3783e20b87f5a6664a6af426e27&oe=54D294EE&__gda__=1423365079_f909efbfe155148e920ee2303609d818)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152832948567436&set=a.10150765773987436.431018.532977435&type=1
Al Stubbido: "Tehdään tästä rasistinen maa". https://www.youtube.com/watch?v=hIYTHG9qxmc

Juoni

Quote from: ämpee on 17.11.2014, 00:08:34
Quote from: Juoni on 16.11.2014, 23:40:56

Kaikesta valehtelusta ja lässytyksestä huolimatta rotujen väliset erot erityisesti älykkyydessä ja impulsiivisuudessa ovat valtaisia ja niin älyltään kuin moraaliltaan alempia rotuja ei missään tapauksessa tulisi maahan päästää millään verukkeella, ikinä, koskaan eikä milloinkaan.

Alleviivasin valituksia ja hammasten kiristyksiä aiheuttavan sanan, jonka voit korjata korrektimpaan muotoon esittämäsi asian siitä mitenkään kärsimättä.

Sanavalinta oli täysin tietoinen.

Viittaukset alempiin rotuihin aiheuttavat eräissä piireissä kuulo-aistimuksia marssisaappaista, ei kuitenkaan niistä joiden edistyksellinen rytmi olisi ollut joidenkin mukaan paikallaan pitseriapalon jälkeen, sekä uuninluukkujen kolinaa, eikä kyseessä ole sauna, ja selkeään kaasun hajua edistyksellisiin neniin.

Se on "eräiden piirien" ongelma se.

Natsitteluun voi vasta-argumenttina kysyä että olivatko natseja vastaan taistelleet amerikkalaiset ja britit myös "natseja", kun erityisesti edellisillä oli tiukat rotuerottelulait käytössä siihen aikaan?

Koitetaanpa siis uudestaan tuota samaa tekstiä, mutta PC(political correct)-muodossa.

"...rotujen etnisten ryhmien väliset erot erityisesti älykkyydessä ja impulsiivisuudessa ovat valtaisia ja niin älyltään kuin moraaliltaan alempia vaatimattomammin suorituvia rotujaetnisiä ryhmiä ei missään tapauksessa..." jne.

Huomaatko eron ??
Toivottavasti, sillä PC tekstillä voit esittää asiasi melkein paikassa kuin paikassa, joutumatta pahoinpitelyn kohteeksi, ja kaikki tämä vain vaihtamalla muutaman sanan.
Eikä tässä vielä kaikki !!
Lisäbonuksena tarjoamme PC kielenkäytön vapaan käyttöoikeuden kaikille niille, jotka harkitsevat sanoituksiensa PC muokkaamista oman fyysisen koskemattomuutensa turvaamiseksi myös jatkossa !!1!
Hanki PC kielipaketti jo tänään, saat kaikki edut ihan itse !!1

Heh, ihan hauska viesti, mutta en ole kovinkaan hyvää politiikkoainesta, joten en  hallitse (tai juuri edes yritä hallita) pc-retoriikkaa.

KJ

QuoteJulkaistu naamakirjassa tänään neljä tuntia sitten

Julkaistu myös Hommassa neljä tuntia sitten, jopa tässä samassa ketjussa.

What would Gösta Sundqvist do?

nollatoleranssi

Quote from: AjatusRikollinen on 17.11.2014, 00:12:10
Julkaistu naamakirjassa tänään neljä tuntia sitten, linkki pelittää ilman fb tunnuksia.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152832948567436&set=a.10150765773987436.431018.532977435&type=1

Lyönnit jatkuvat. Poliisilla on homma hanskassa. Nuorisotyöntekijät & Sosiaaliväki & Maahanmuuttajat syyttävät suomalaisia rasisteja siitä, kun katumamujengit hakkaavat ja ryöstävät nuoria 10-20 vuotiaita yksittäisiä kadun tallaajia...

Ongelmat taisivat vähän aikaa kadota, kun tuli pelko julkisuuden vaikutuksesta ja poliisi teki julkisuustietojen takia pari pidätystä... Kotiintuloajat eivät kuitenkaan toimineet ja sama jengi on jälleen isku-etäisyydellä.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote13-vuotias poikani kuuli nuorisotalolla eräältä somalinuorelta, että hänellä on myynissä tietokonepeli, josta poikani oli haaveillut. Peli oli kallis ja siihen ei ollut varaa. Tämä somalinuori oli tarjonnut peliä edulliseen 20 euron hintaan. Poikani oli innoissaan asiasta ja lupasi ostaa pelin. Rahat hän oli säästänyt viikkorahoistaan. Kaupat syntyivät ja peliä lähdettiin hakemaan. Poikani antoi rahan rappukäytävässä myyjän sitä pyytäessä, tyhmyyttään, rehellisyyttään ja tietämättömyyttään. Myyjä lähti hakemaan peliä, eikä koskaan palannut. Mitä tuohon sanoa muuta kuin oppia ikä kaikki. Siinä meni rahat, eikä peliäkään saatu lukuista yrityksistämme huolimatta. Kun 15-vuotias poikani oli matkalla harjoituksiinsa,  joukko ulkomaalaistaustaisia nuoria  piiritti hänet, kääntäen hänen taskunsa ja puhdistaen taskuista  kännykästä alkaen kaiken.

Eräänä iltana olin itse tulossa elokuvista, kun näin Narikkartorilla hirveän tilanteen, missä kymmenen ulkomaalaisen joukko oli piirittänyt suomalaisen noin 17-vuotian pojan. Tilanne oli ollut se, että yksi ulkomaalainen oli pyytänyt pojalta tupakkaa, jonka hän oli antanut. Silloin yksi heistä nappasi väkivaltaa käyttäen pojan savukkeet ja siinä samassa osa porukasta potki ja löi tätä nuorta. Juoksin väliin ja sain irroitettua heidät pojan kimpusta. Sanoin tupakkansa menettäneelle nuorelle, että anna olla, tupakan takia ei kannata menettää henkeään.

On toisaalta ihmetyttänytkin, että miksi tälläisiä tarinoita on kuullut varsin vähän, vaikka poliisin tietoon tulleiden tapaustenkin perusteella puhutaan vähintään yli 100+++ uhrista. Oma veikkaukseni on edelleen moninkertaisesti enemmän n. 200-300-400-500.

Luultavasti yksi syy tuohon on siinäkin, että monia on kielletty puhumasta esim. poliisin, sosiaalihenkilöstön toimesta. Eikä mediakaan ole halunnut näitä tarinoita kuunnella tai jos on kuunnellutkin, niin ne jutut on jätetty julkaisemasta (joka on erittäin todennäköistä ottaen huomioon miten vähän mediastakin on ollut näitä tarinoita).

Vaikka suomalaiset ovat muutenkin varovaisia puhumaan asioista ja uskovat herkästi viranomaisia, niin tämä julkinen hyssyttely pahentaa ongelmia entisestään.
Kriitikon varjo -blogi

qwerty

KIRJALLINEN KYSYMYS 886/2014 vp

Relatiivisen vastuuikärajan soveltaminen alle 15-vuotiaisiin nuorisorikollisiin

Eduskunnan puhemiehelle

Suomessa on viime vuosien aikana syntynyt kansalaisia vakavasti huolestuttava ilmiö. MTV uutisoi (7.10.2014) poliisin selvittävän muun muassa Itä-Helsingissä riehuvan nuorisojengin toimintaa. Kyseinen nuorisorikollisjoukko on käyttänyt joissain tapauksissa silmitöntä väkivaltaa sivullisiin ihmisiin, lähinnä lapsiin ja nuoriin. Nuorisorikollisjoukon tekemiä väkivallantekoja on kaikkiaan noin 70, joista osa on jäänyt selvittämättä.

Poliisin antamien tietojen mukaan nuorisorikollisjoukko koostuu kymmenistä 13-18-vuotiaista nuorista, joihin kuuluu myös maahanmuuttajataustaisia henkilöitä. Nuorisorikollisjoukon koostuessa osittain rikosoikeudellisesti vastuuttomista eli alle 15-vuotiaista henkilöistä, on aiheellista pohtia ilmiötä myös heidän kohdallaan. Yhteiskunnan toimien on tähdättävä tämänkaltaisten ilmiöiden ehkäisemiseen. On uutisoitu, etteivät alaikäisille määrätyt kotiarestit ole pitäneet pahantekijöitä poissa kaduilta. Sen vuoksi myös lainsäätäjän on pyrittävä löytämään keinot alle 15-vuotiaiden rikollisuuden vähentämiseksi.

Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkijan Venla Salmen mukaan ihmiset tekevät väkivaltarikoksia eniten nuoruuden ja varhaisaikuisuuden aikana. Rikoksiin syyllisiksi epäiltyjen alle 15-vuotiaiden henkilöiden osuus kaikista epäillyistä oli n. 9 100 henkilöä. Yhä raaemmiksi käyvät nuorisorikollisuuden muodot ja yhteiskunnallisen kehityksen suunta kohti jengiytymistä antavat selkeän kannustimen puuttua ilmiöön jämäkästi. Nuorisorikollisuuden ehkäisyssä tulee koulutuksen, nuorisotyön ja muun syrjäytymisen ehkäisemisen lisäksi ottaa käyttöön myös keppi. Jo tieto siitä, ettei mitään rikosvastuusta vapauttavaa absoluuttista rajaa ole olemassa, olisi tervetullut pelote ja aikainen keino puuttua nuorten rikoksiin.

Nuorten jengiytyminen ei ole Suomessa tuore ilmiö. Jo vuonna 2011 nuorisotyöntekijä ja jengiasiantuntija Kaj Bärlund varoitti Helsingin Uutisille antamassaan haastattelussa (HU 20.12.2011) Helsingin ja pääkaupunkiseudun katkerista ja vihaisista monikymmenpäisistä nuorisojengeistä, jotka eivät kaihda rikoksia ja joilla on hallussaan ampuma-aseita. Rikollisuuden organisoituminen ja jopa aseiden mukanaolo rikollisuudessa ovat erittäin raskauttava tekijä nuorisorikollisille, mikä vaikuttaa kielteisesti myös arvioihin yhteiskuntarauhamme kestävyydestä.

Suomen lain mukaan rangaistusvastuun edellytyksenä on, että tekijä on teon hetkellä täyttänyt viisitoista vuotta ja on syyntakeinen. Nuorisorikollisuuden kielteisen kehityssuunnan vuoksi Suomessa tulee harkita myös alle 15-vuotiaiden rikosoikeudellisen vastuun arvioimista tapauskohtaisesti. Esikuvan tälle näkökulmalle antaa monissa maissa käytössä oleva niin sanottu relatiivinen vastuuikäraja, jolloin tuomioistuin voi arvioida syytetyn henkisen kypsyyden ja kyvyn ymmärtää tekonsa merkitys. Tässä mallissa nuorisorikollisuuteen osallistuneiden ja toistuvasti rikoksia tehtailevien alle 15-vuotiaiden henkilöiden kohdalla olisi mahdollista arvioida heidän rikosoikeudellista vastuunalaisuuttaan henkilökohtaisin perustein. Ei voi olla mahdollista, että useita kertoja kiinni jäänyt taparikollinen ei ymmärtäisi tekojensa lainvastaisuutta. Rikosvastuun ikärajaa käytetään myös tietyissä tapauksissa tahallaan hyväksi, eikä viranomaisilla ole keinoja puuttua tällaiseen toimintaan.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Onko hallitus valmis selvittämään relatiivisen vastuuikärajan soveltamistä alle 15-vuotiaiden henkilöiden rikosoikeudellisen vastuun arvioinnissa?

Helsingissä 18 päivänä marraskuuta 2014
Maria Lohela /ps
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Siili

Quote from: qwerty on 18.11.2014, 16:17:55
KIRJALLINEN KYSYMYS 886/2014 vp

Relatiivisen vastuuikärajan soveltaminen alle 15-vuotiaisiin nuorisorikollisiin

...

Helsingissä 18 päivänä marraskuuta 2014
Maria Lohela /ps

Olisikin aika mielenkiintoista, jos sovittaisiin, että jokainen alle 15-vuotiaana tehty rikos vanhentaa juridisesti kaksi vuotta.  Toistuviin rikoksiin alaikäisenä syyllistyvä ei olisikaan sitten enää kauaa juridisesti alaikäinen.

Iloveallpeople

QuoteKansanedustaja Packalénin tv-haastattelusta ei esitutkintaa

Poliisikansanedustaja Tom Packalénin (ps) tv-haastattelusta ei aloiteta esitutkintaa, kertoo juttua selvittänyt kihlakunnansyyttäjä Krista Soukola.

Packalén oli vieraana Ylen A-studiossa lokakuussa. Ohjelmassa puhuttiin muun muassa nuorten tekemästä katuväkivallasta pääkaupunkiseudulla.

Packalénin puheista tehtiin rikosilmoitus, jossa epäiltiin hänen saaneen tutkinnasta salassa pidettäviä tietoja, joita hän olisi kertonut ohjelmassa.

Kihlakunnansyyttäjä Soukolan mukaan ei ole syytä epäillä, että joku poliisi olisi paljastanut kansanedustajalle salassa pidettäviä tietoja. Näin ollen asiassa ei ole perusteita aloittaa esitutkintaa.

Iltalehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Koekaniini

Quote from: Juoni on 17.11.2014, 00:07:36
Kyllä, on aivan itsestäänselvää että loputtomalla "ei-me-olla-rasisteja-ihan-oikeasti-hei-ei-olla"-tyyppisellä selittelyllä ja itsensä anteeksipyytelyllä ei saada yhtään mitään aikaiseksi. Siinä vain kokoajan tunnustetaan vastapuolen valta määrittää kuka on kuka.

Itse olen havainnut että parasta on vetää matto rasistisyyttelijöiden jalkojen alta tunnustautumalla sellaiseksi avoimesti.
Yksi nuori nainen kyseli viime vuonna mielipidettäni kehitysavusta ja rahakeräyksistä jne... Vastattuani hän totesi pöyristyneenä minun olevan pahimman luokan Rasissti. Totesin että "Niinkö" ja nauroin. Asia loppuunkäsitelty.
#I wont ride with you

"muistakaa orjalaivojen terva ja inkojen kulta, vitun rasssitistit"  :'(

nollatoleranssi

Aikaisemmin otin kantaa siihen, ettei YLE uutisoinut ollenkaan tästä katujengiväkivallasta missään pääuutislähetyksissään. Korkeintaan "seuraamista" tapahtui muutamissa ajankohtaisohjelmissa jälkikäteen, mutta ei koskaan uutislähetyksissä (aamutv:n uutisista en ole varma).

Voisikin siis todeta, että jatkossa YLE:n on todella vaikeaa uutisoida oikein mistään väkivaltailmiöistä Suomessa tai väkivallasta ylipäätään (tai siihen liittyvistä seikoista), koska YLE:llä ei ole mitään uskottavuutta kertoa sellaisista asioista.
Kriitikon varjo -blogi

nollatoleranssi

Mutta olettaisin, että juuri tuollaisia kokemuksia pitäisi olla tuhansittain kaikilla mokomilla mamu-alueilla ja mamukoulujen palveluita käyttävillä. Missä ovat vastaavat bloggaukset julkisuudessa?

Ihan oikeasti, asiat voisivat muuttua jos ihan tavalliset perheet uskaltaisivat sanoa julkisesti ääneen, että asiat ovat päin persettä, ne täytyy korjata. Nykyään äänessä ovat vain maailmanparantajat tai Homman rasistit. Ihmisten pitää hieroa sitä todellisuutta vastuussa olevien naamaan eikä vaieta.

Asioista vaietaan, koska Suomessa uskotaan auktoriteetteihin, kuten poliisiin ja sosiaalityöntekijöihin. On myöskin todella vaikeaa kertoa ongelmista, jos valtamedia ei noteeraa niitä mitenkään. Esim. Seiska on ainoana lehtenä vaikuttanut noteeraavan tuon pahoinpitelyn, vaikka tuskin on mennyt uutinen ohi isommilta iltapäivälehdiltäkään tai muiltakaan suomalaismedioilta.

Mistä kuulit tuosta "Claudia Even avautumisesta" tai "suomalaisnuoren viimeaikaisesta todella törkeästä pahoinpitelystä" -> vastaus: "Hommafoorumin rasisteilta" (kuten kirjoituksessa mainitset).
Kriitikon varjo -blogi

nollatoleranssi

Yleensä media itse kirjoittaa ongelmista ja tilanteista, jos ne saavat julkisuutta, kuten tuo julkinen facebook-päivitys. Vastaavia tilanteita on Suomessa ollut lukuisia aikaisemminkin. Nyt ei kuulu yhtikäs mitään...

Vaikka tuo heppu olisi lähettänyt kyseisen kirjoituksen nimineen, kuvineen ja kaikkine tietoineen Suomen kaikille medioille, niin yksikään ei olisi sitä julkaissut. Siitäkin huolimatta, vaikka kaikki tiedot olisi todistettu 100%:sesti.

Ei siinä sen takia auta, vaikka kuinka "tavalliset jantterit" haluaisivat asioista julkisesti puhua, jos yksikään media ei ole valmis niitä tarinoita julkaisemaan.
Kriitikon varjo -blogi

Suvaitsevainen Vihreä

Quote from: nollatoleranssi on 19.11.2014, 00:08:40

Mistä kuulit tuosta "Claudia Even avautumisesta" tai "suomalaisnuoren viimeaikaisesta todella törkeästä pahoinpitelystä" -> vastaus: "Hommafoorumin rasisteilta" (kuten kirjoituksessa mainitset).

Jep, minä kuulin.

Mistä kaikki muutkin saisivat tietää asiasta ja vielä taholta, joka ei ole yhtä epäilyttävä kuin Claudia Eve?

Caludian jutussa muuten itseäni epäilyttää kertomus, missä Caludia juoksee auttamaan jotain tyyppiä, jota joku jengi hakkaa. Lähtivät muka pakoon, kun joku nainen tulee paikalle? Ei kovin uskottavaa. Samaa tasoa kuin se Katja Ketun pelastuminen pakettiautokaappaukselta.

Ink Visitor

Nuorten väkivaltavyyhti oikeudessa - näin ryöstöjä tehtiin

Helsingin käräjäoikeudessa käsitellään tänään Itä-Helsingin Vuosaaressa syksyllä tapahtuneita nuorisoryöstöjä.

Tänään syytteessä on kolme vastaajaa ryöstöistä epäiltyinä ja yhtä heistä epäillään myös pahoinpitelystä.

Syyttäjän mukaan kolmikko, yksi 16-vuotias ja kaksi 15-vuotiasta poikaa, ympäröi yhdessä tuntemattomaksi jääneen porukan kanssa kaksi Vuosaaressa rullalautailevaa poikaa syyskuun alussa.

Poikia lyötiin nyrkillä kasvoihin, jolloin he kaatuivat maahan. Syyttäjän mukaan toista lisäksi revittiin hiuksista, potkaistiin kylkeen ja yritettiin lyödä uudelleen kasvoihin.

Molemmilta uhreilta vietiin rullalauta ja lippalakki. Toiselta anastettiin lisäksi älypuhelin ja toiselta reppu. Syyttäjän mukaan tekoja tulee pitää vakavina niihin liittyvän väkivallan takia ja siksi, että ryöstäjillä oli niin selkeä ylivoima uhreihin nähden.

Kaikkiaan vastaajia on eri puolille Helsinkiä sijoittuvassa ryöstövyyhdessä yli kymmenen, mutta muita vastaan nostettuja syytteitä käsitellään oikeudessa myöhemmin.

Nyt käsittelyssä olevat ryöstöt kytkeytyvät syksyn aikana paljastuneeseen katuväkivaltavyyhtiin, jossa löyhästi toisiinsa liittyneet nuorisoporukat pahoinpitelivät ja ryöstivät muita nuoria.

Kaikkiaan tapauksia oli yli 70.

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/nuorten-vakivaltavyyhti-oikeudessa-nain-ryostoja-tehtiin/4540356
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Faidros.

Kaikkiaan tapauksia oli yli 70.

Todellisuudessa ehkä kolminkertainen määrä, koska nuoret jättävät useinmiten kertomatta tapauksista uhkailun, koulukiusaamisen... jne vuoksi.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Kemolitor

Samasta MTV:n jutusta syytettyjen näkemyksiä tapahtuneesta:

NÄIN SYYTETYT VASTAAVAT:

16-vuotias myönsi toisessa tapauksessa syyllistyneensä varkauteen ja pahoinpitelyyn, mutta ei syytteessä kuvattuun ryöstöön. Hän oli repinyt uhria hiuksista ja vienyt puhelimen, ei muuta. Hän kuitenkin korosti, ettei toiminut yhdessä muiden kanssa, vaan tuli tilanteeseen myöhemmin. Toisen ryöstön hän kiisti täysin.

Toinen 15-vuotiaista kiisti molemmat ryöstöt, mutta myönsi toisessa tapauksessa varastaneensa tai näpistäneensä uhrin rullalaudan. Hän oli ollut ympärillä katsomassa, mitä muut tekivät, muttei osallistunut tapahtumiin.

Toinen 15-vuotias kiisti ensimmäisen uhrin ryöstön, mutta myönsi tämän pahoinpitelyn. Hän oli potkaissut maassa makaavaa uhria kerran vartaloon, mutta ei ollut vienyt tältä mitään omaisuutta. Toisen syytteen ryöstöstä hän kiisti kokonaisuudessaan.

Leijona78

Jos katsotaan sitä kuka kiistää ja mitä niin ensimmäistä ryöstöä ei kai sitten edes tapahtunutkaan.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Alapo

Tuskinpa saavat mitään rangaistusta, sanotaan vaan että ei saa tehdä toiste ja sormea heristetään. Ehdonalainen ei ole rangaistus >:(