News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Sijoitushomma

Started by Mehud, 03.10.2014, 20:36:06

Previous topic - Next topic

Totti

Quote from: Vedonlyöjä on 02.02.2021, 21:27:02
Olet toki oikeassa siinä, että kaupunkilaisten kerrostaloasujien siirtyessä sähköautojen käyttäjäksi, infra ei yksinkertaisesti riitä. Ei pysty lataamaan päivittäin kaikkia ilman massiivisia uudistuksia infraan.

Kerrostaloasuminen perustuu aika usein katupysäköintiin, joka käytännössä tarkoittaa että lataus järjestetään kaupungin puolesta tienvarsia pitkin erinäisiin lataustolppiin eikä suinkaan taloyhtiöiden puolesta. Kaapelit (jos ne puuttuvat) vedettäisiin siis jalkakäytävien alle ja kaupunki laskuttaisi lataamisesta eräänlaista parkkimaksua.

Lähinnä vain uusissa talokohteissa on dedikoituja parkkipaikkoja, jolloin lasku lankeaisi taloyhtiölle. Tosin näissä latausongelma on yleensä jo huomioitu jo etukäteen perusinfrassa ja lähinnä latauspisteiden rakentaminen on jätetty myöhempään vaiheeseen.

Itse sähköinfra (kaapelit, keskukset, latauspisteet jne.) ei ole erityisen kallista mutta riippuen kohteesta niiden asentaminen toki maksaa jotain. Suomessa sähkönsyöttö taloihin on kuitenkin yleensä hyvin mitoitettu eikä koko ns. raskasta kaapelointia tarvitse alkaa uusimaan. Kallein osa on siis jo hoidossa ja lähinnä loppupätkä (talo)keskuksista latauspisteeseen pitää rakentaa.

Sähköautojen latausproblematiikka on käytännössä aika pieni eikä se aiheuta suuria kertakustannuksia vaan kehitetään tarpeen mukaan.

QuoteTesla ei ole scämmi. Sen kurssissa on nyt ilmaa, mutta ilmaa voidaan perustella ihan normaaleilla osakekursseihin yleensäkin liittyvillä syillä.

Teslaa voidaan kyllä pitää jossain mielessä kusetuksena:

https://www.cnbc.com/2020/07/23/teslas-sale-of-environmental-credits-help-drive-to-profitability.html

QuoteAccording to its earnings report, Tesla's total revenue hit $6.04 billion for the quarter, with about 7% of that, or $428 million, coming from sales of these credits. To put that in perspective, regulatory credit sales were greater than the company's free cash flow and amounted to four times Tesla's $104 million of net profit for the quarter.

https://www.cfo.com/financial-performance/2020/07/teslas-emission-credits-fuel-104-million-profit/

QuoteWithout the $428 million in sales of emission credits, Tesla would have lost $324 million, the Los Angeles Times noted. For all of 2019, it sold $594 million worth of pollution credits.

"Tesla's business model is currently 100% predicated on selling one-time temporary credits to guys who increasingly don't need them," Gordon Johnson of GLJ Research said.

Teslan toiminta tukeutuu pitkälti myös erinäisiin tukiin:

https://cleantechnica.com/2020/08/03/tesla-subsidies-how-much/

QuoteTesla's total subsidy value according to the data is $2,441,582,590 ($2.44 billion), across 109 "awards" — 82 federal grants and tax credits as well as 27 state and local awards.

https://finance.yahoo.com/news/tesla-single-digit-billion-eur-151535953.html

QuoteBERLIN (Reuters) - U.S. electric vehicle maker Tesla stands to receive at least 1 billion euros ($1.2 billion) in public funding from Germany for setting up a battery cell factory near Berlin, Business Insider reported on Monday.


Teslan voitto muodostuu siis pelkästään päästötodistuksista ja toiminta on pyöritetty alusta saakka veronmaksajien rahoilla. Suomessakin verottaja antaa alennusta jos ostaa Teslan (sähköauton).

Erityisen ongelmallista on Teslan tukeutuminen lakisääteisiin päästötodistusten myyntiin. Myös eurooppalaiset autonvalmistajat maksavat nimittäin tällä hetkellä suuria summia Teslalle vain täyttääkseen lakisääteiset tavoitteet autojensa keskimääräisten päästöjen alentamisesta.

Homma toimii siis niin, että jos esim. VW:n valmistamien autojen keskipäästöt eivät alita tiettyä EU:n asettamaa rajaa, VW voi alentaa "päästöjään" subventoimalla Teslan "päästöttömiä" sähköautoja, siis maksamalla Teslalle lunnaita. Tesla saa tähän järjettömään EU:n lainsäädäntöön perustuen satojen miljoonien eurojen tulot samalla kun eurooppalaisten valmistajien kassat tyhjennetään Elon Muskin taskuihin.

Teslalle tämä on pikavoitto, mutta siitä tulee ongelma sinä päivänä kun eurooppalaiset valmistajat julkaisevat omat sähköautonsa ja niiden valmistamien autojen keskipäästöt laskevat. Teslan oma tuotantohan ei ole voitollinen ja jos tuet jäävät pois, firma on kaatumisuhan alla.
EU tulee toki pelastamaan Teslan vielä jonkin aikaa koska päästörajat alennetaan koko ajan niin, että eurooppalaiset bensa-autojen valmistajat eivät ihan heti pääse eroon maksamistaan lunnaista Teslalle.

Joka tapauksessa Teslan koko liiketoimintamalli on pitkälti pelkästään tukien varassa oli sitten kyse lunnaista, veronalennuksista tai halvoista julkisista lainoista. Tässä mielessä Teslaa voidaan pitää kusetuksena koska se on rakenteellisesti tappiollinen firma, jonka kurssia pönkitetään pelkästään ekohypetyksen ja subventioihin perustuen.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Hamsteri

QuoteJoka tapauksessa Teslan koko liiketoimintamalli on pitkälti pelkästään tukien varassa oli sitten kyse lunnaista, veronalennuksista tai halvoista julkisista lainoista. Tässä mielessä Teslaa voidaan pitää kusetuksena koska se on rakenteellisesti tappiollinen firma, jonka kurssia pönkitetään pelkästään ekohypetyksen ja subventioihin perustuen.

Nämä on nykyisin melkein aina yksityisen sektorin parasiitteja. En muista milloin viimeksi on tullut kunnon ryysyistä rikkauksiin tarina ilman, että jonkin sorin kusetusta taustalla. Keskivertosijoittaja sentään pystyy haistamaan ne pois, vaikka dynamiikkaa ei sen paremmin ymmärtäisi.

Jotenkin sellainen diktaattori pöllimässä old school tyylillä veronmaksajien rahat harmittaa vähemmän. Ainakin niillä on jonkinlainen show.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Ostaako totoa teslaa jenkkilässä kukaan. Eikös isot maasturit ja lava-autot ole niitä, jotka myyvät. Sähköä järkevämpää olisi kehittää biodiiseliä esimerkiksi jätepaperistja kartongista tai  ammoniakkia polttoaineeksi. Ilmasta voi myös tehdä polttoainetta isoja määriä. Koko Teslan bisnes on todella heikolla pohjalla.

Vesa Heimo

Quote from: Totti on 07.02.2021, 12:38:00

Teslalle tämä on pikavoitto, mutta siitä tulee ongelma sinä päivänä kun eurooppalaiset valmistajat julkaisevat omat sähköautonsa ja niiden valmistamien autojen keskipäästöt laskevat.

Euroopan myydyin sähköauto taitaa olla Renaul Zoe. Myös muut suuret eurooppalaiset merkit ovat julkaisseet sähköautoja/lataushybridejä jo vuosia. Myös GM on tulossa kovalla vauhdille sähköautomarkkinoille.

Teslalla ei siis todellakaan ole asiassa monopolia. Tässätilanteessa biodiiselit sun muut ovat aikalailla haihattelua kun todellisuudessa autovalmistajat sähköistävät mallistoaan melko reippaalla tahdilla.

Lisäksi Kiina pukkaa markkinoille useamman firman voimin sellaisia "kauppakassikokoluokan" kansanautoja.

Sen näkee sitten ihan lähivuosina että onko Muskin nimi ja Teslan brandi tarpeeksi. Ei Applekaan mihinkään hyytynyt vaikka muutkin valmistajat saivat toimivat kosketusnäyttöluurit markkinoille huomattavasti edullisimmilla hinnoilla.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Golimar

Quote from: Hamsteri on 07.02.2021, 11:31:44
Onko nuo EQ ja Revenio Bitcoinin kaltaisia pyramidikusetuksia kun slow-pace hypetys?

--------


Mielestäni parhaita firmoja Suomessa, ne on tehneet minusta vapaan.

Ensimmäiset eQ osakkeet ostin 09.12.2010 1,44€ ja viimeiset 28.12.2017 8,29€. Perjantaina kurssi 19.6€

Ensimmäiset Reveniot ostin 15.08.2011 hinta oli 0,52€, halvimmat 14.06.2012 0,34€ ja viimeiset
21.12.2018 12,34€. Perjantaina kurssi oli 52,5€


Quote
X

Suurin osa miljonääreistä Suomessa on joko yrittäjiä, perinnöllisiä, lottovoittajia tai yritysjohtajia. Miljoonäärejä pidetään jotenkin aina roistoina, ahneina tai muuten vain pahoina. Vaikka lähes jokainen "keskiluokkainenkin" voisi olla miljonääri, jos näin vain haluaa.

X

https://omavaraisuushaaste.com/voiko-kenesta-vain-tulla-miljonaari-kylla/

Hamsteri

QuoteEnsimmäiset Reveniot ostin 15.08.2011 hinta oli 0,52€, halvimmat 14.06.2012 0,34€ ja viimeiset
21.12.2018 12,34€. Perjantaina kurssi oli 52,5€

Hyvin poimittu kymmenen vuotta takaperin. Näistä tosin nousee karvat pystyyn, että osake on jo saturoitunut tai saturoitumispisteen päässä jos hypeä alkaa kuuluumaan. Loppu on sitten pyramidia jossa viimeiset laivasta hypänneet häviää. Tietty voivat jatkaakin matkaansa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Supernuiva

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 07.02.2021, 21:08:34
Ostaako totoa teslaa jenkkilässä kukaan. Eikös isot maasturit ja lava-autot ole niitä, jotka myyvät. Sähköä järkevämpää olisi kehittää biodiiseliä esimerkiksi jätepaperistja kartongista tai  ammoniakkia polttoaineeksi. Ilmasta voi myös tehdä polttoainetta isoja määriä. Koko Teslan bisnes on todella heikolla pohjalla.

Suomessa Teslalla on jonkinlainen juppimaine. Ainakin olen näin tulkinnut. Sähköinen bimmeri, vaikka kaiketi bimmerikin tekee jo sähköautoja.

Teslat taitavat olla erityisesti it-alalla rikastuneiden suosiossa?

Golimar

Quote from: Hamsteri on 07.02.2021, 23:02:55
QuoteEnsimmäiset Reveniot ostin 15.08.2011 hinta oli 0,52€, halvimmat 14.06.2012 0,34€ ja viimeiset
21.12.2018 12,34€. Perjantaina kurssi oli 52,5€

Hyvin poimittu kymmenen vuotta takaperin. Näistä tosin nousee karvat pystyyn, että osake on jo saturoitunut tai saturoitumispisteen päässä jos hypeä alkaa kuuluumaan. Loppu on sitten pyramidia jossa viimeiset laivasta hypänneet häviää. Tietty voivat jatkaakin matkaansa.

eQ on alallaan paras, en voi muuta sanoa.

Reveniolla ei ole kilpailijoita koska muiden laitteet ovat muinaisjäänteitä.

Jepulis

Quote from: Murkula on 03.02.2021, 08:29:14

Joo, sillä ei ole mitään väliä vaikka Teslasta tulisi globaali monopoli vielä joskus, mutta tänään ja näillä arvostuksilla se on siitä huolimatta kupla ja tässä välillä ehtii todennäköisesti kyytiin vielä paljon halvemmalla.
Teslan osakkeesta on helppo todeta ettei se tule maksamaan järkeviä (lue keskiarvoja edustavia) osinkotuottoja todennäköisesti vuosiin. Arvonnousu sensijaan voi sinänsä jatkua.

Mutta keskeinen ongelma Teslassa on, että noteerauksellaan sen pitäisi olla ihan varma markkinavoittaja ja vieläpä isoilla marginaaleilla, jotta noteeraus olisi oikeutettu riskiin suhteuttaen, oletuksella, että tarkastellaan perinteisesti voitonjaon kautta pitkänä sijoituksena.

Teslan arvo on 807 miljardia usd. Pitkän tähtäimen perinteinen sijoittaja varmasti laskee miten yhtiöllä täytyisi mennä lähivuosien päästä, jotta arvostus olisi järkevä. Teslan nykyliikevaihto on 48 miljardin usdn paikkeilla 2020 ja autoja meni puoli miljoonaa kaupaksi. Jotta kurssi olisi oikeutettu, varovaisestikin pitäisi 10-20 kertaistua myynti. Kun kuitenkin muitakin autonvalmistajia on, tuskin se samalla katteella myy helposti 20 kertaisen tavaramäärän mutta toki optimisti ajattelee, että kukaties 10 kertaa. Markkinoilla siinä vaiheessa on jo kaikki muutkin autotehtaat. Esim. volkkari (arvoltaan noin 10% Teslasta) aikoo investoida yhteensä 40 miljardia sähköautobusinekseen ja se ei ole ainut. Volkkarin tuotanto on juuri sen 10 miljoonaa autoa vuodessa. Tesla tekee nyt 500 tuhatta ajokkia. Sen pitäisi tehdä 20 kertaistumisen kohdalla, eli volkkarilukemissa jopa 10 miljoonaa Teslaa yhä säilyttäen suurpiirtein samoja katteita. On mahdollista myydä se määrä joskus mutta onko vain muutaman vuoden päästä, jolloin vielä voisi tienata huikeat autokohtaiset katteet? Riittääkö todella niin paljon keskituloisia Teslan ostajia. Tätä on pitkän salkun sijoittajan mietittävä, kuinka todennäköistä se realistisesti ottaen olisi. Miten riittää akkumateriaaleja kovaan kasvuun ja niin edelleen.

Näillä pohjilla minun oli vaikeahko uskoa Teslaan pitkänä sijoituksena jo paljon halvempana mutta nyt kun osake maksaa jo 10 Volkkaria, niin vaikuttaa sitä riskisemmältä. Mutta sitä ei kukaan voi etukäteen sanoa miten käy. Kyllähän kyseessä kuitenkin on tällä hetkellä erittäin lupaava sähköautovalmistaja. Rahoituskin heillä on kunnossa vaikka minkälaiseen laajentamiseen.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Mindy

Quote from: Jepulis on 08.02.2021, 01:21:05
Quote from: Murkula on 03.02.2021, 08:29:14

Joo, sillä ei ole mitään väliä vaikka Teslasta tulisi globaali monopoli vielä joskus, mutta tänään ja näillä arvostuksilla se on siitä huolimatta kupla ja tässä välillä ehtii todennäköisesti kyytiin vielä paljon halvemmalla.
Teslan osakkeesta on helppo todeta ettei se tule maksamaan järkeviä (lue keskiarvoja edustavia) osinkotuottoja todennäköisesti vuosiin. Arvonnousu sensijaan voi sinänsä jatkua.

Mutta keskeinen ongelma Teslassa on, että noteerauksellaan sen pitäisi olla ihan varma markkinavoittaja ja vieläpä isoilla marginaaleilla, jotta noteeraus olisi oikeutettu riskiin suhteuttaen, oletuksella, että tarkastellaan perinteisesti voitonjaon kautta pitkänä sijoituksena.

Teslan arvo on 807 miljardia usd. Pitkän tähtäimen perinteinen sijoittaja varmasti laskee miten yhtiöllä täytyisi mennä lähivuosien päästä, jotta arvostus olisi järkevä. Teslan nykyliikevaihto on 48 miljardin usdn paikkeilla 2020 ja autoja meni puoli miljoonaa kaupaksi. Jotta kurssi olisi oikeutettu, varovaisestikin pitäisi 10-20 kertaistua myynti. Kun kuitenkin muitakin autonvalmistajia on, tuskin se samalla katteella myy helposti 20 kertaisen tavaramäärän mutta toki optimisti ajattelee, että kukaties 10 kertaa. Markkinoilla siinä vaiheessa on jo kaikki muutkin autotehtaat. Esim. volkkari (arvoltaan noin 10% Teslasta) aikoo investoida yhteensä 40 miljardia sähköautobusinekseen ja se ei ole ainut. Volkkarin tuotanto on juuri sen 10 miljoonaa autoa vuodessa. Tesla tekee nyt 500 tuhatta ajokkia. Sen pitäisi tehdä 20 kertaistumisen kohdalla, eli volkkarilukemissa jopa 10 miljoonaa Teslaa yhä säilyttäen suurpiirtein samoja katteita. On mahdollista myydä se määrä joskus mutta onko vain muutaman vuoden päästä, jolloin vielä voisi tienata huikeat autokohtaiset katteet? Riittääkö todella niin paljon keskituloisia Teslan ostajia. Tätä on pitkän salkun sijoittajan mietittävä, kuinka todennäköistä se realistisesti ottaen olisi. Miten riittää akkumateriaaleja kovaan kasvuun ja niin edelleen.

Näillä pohjilla minun oli vaikeahko uskoa Teslaan pitkänä sijoituksena jo paljon halvempana mutta nyt kun osake maksaa jo 10 Volkkaria, niin vaikuttaa sitä riskisemmältä. Mutta sitä ei kukaan voi etukäteen sanoa miten käy. Kyllähän kyseessä kuitenkin on tällä hetkellä erittäin lupaava sähköautovalmistaja. Rahoituskin heillä on kunnossa vaikka minkälaiseen laajentamiseen.

Scott Adams sanoi vastikään jonkun sijoittajatuttunsa sanoneen Teslasta, että se on energiayhtiö. Teslahan kehittää autojen lisäksi akkuja taloja varten. Aurinkopaneelien ongelmahan on, että ne kehittävät sähköä päivisin, mutta sähköä tarvitaan kodeissa eniten iltaisin. Siihen markkinarakoon Tesla yrittää iskeä.
"Though many saw, no one so much as called the police. They all just watched as Kitty Genovese was being stabbed to death in broad daylight. They watched as her assailant walked away. Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Hamsteri

Elon on varmaan suunnitellut jonkun exit-päivän ja haihtumisen johonkin vuoteen 2025-2030. Seuraava TJ sitten heiluttelee käsiä, että ei meillä mitään ollut. Varmaan tälläinen, "jos scämmi kasvaa tarpeeksi isoksi niin kaikki alkaa uskoa siihen".
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Vastaanotin

Quote from: Hamsteri on 07.02.2021, 23:02:55
QuoteEnsimmäiset Reveniot ostin 15.08.2011 hinta oli 0,52€, halvimmat 14.06.2012 0,34€ ja viimeiset
21.12.2018 12,34€. Perjantaina kurssi oli 52,5€

Hyvin poimittu kymmenen vuotta takaperin. Näistä tosin nousee karvat pystyyn, että osake on jo saturoitunut tai saturoitumispisteen päässä jos hypeä alkaa kuuluumaan. Loppu on sitten pyramidia jossa viimeiset laivasta hypänneet häviää. Tietty voivat jatkaakin matkaansa.

Onko taloudellinen vapaus saavutettu yllä olevien yhtiöiden osingoilla? Pelkällä markkina-arvolla ei leipää saada kaupasta, joten myydäkin sitten pitäisi. Tässä tapauksessa hankintameno-olettaman käyttö lieventää myynnin veroseuraamuksia. Osinkotuotto-% on tietysti ostamillasi hinnoilla aivan eri, mitä nykyisillä.

Hamsteri

#1122
Käytännössähän tässä tapauksessa se "taloudellinen vapaus" perustuu de facto siihen, että firma/firmat X ja osake X on olemassa. Siellä pitää olla ihmisiä töissä tuottamassa osinkoa ja arvon nousua ihmisillä, joilla ei ole "taloudellista vapautta" eli työläisdroneilla. Periaatteessa taloudellinen vapaus voi päättyä heti huomenna.

Jos vielä selkeämmän "taloudellisen vapauden" haluaa niin tilillä pitäisi olla rahaa X määrä verrattuna X maan elinkustannuksiin, jotka ei ole sidottu mihinkään osakkeisiin tai valtionlainoihin tai muihin  sijoitusinstrumentteihin, mitkä voi periaattessa konkata heti huomenna.

Eli hypoteettisesti, jos tilillä on miljoona ja sanotaan, että Thaimaan elinkustannukset 10 000e vuodessa (ja eivät nouse ajan kanssa), niin hypoteettisesti "taloudellinen vapaus" voi kestää 100 vuotta.

Tätä voisi periaatteessa kutsua "yksityisen puolen taloudelliseksi vapaudeksi"

Julkisen puolen "taloudellinen vapaus" on taas se, että ole somali ja saa Kela sidosryhmineen. Tämäkin nojaa yksityisen puolen taloudelliseen tuottoon, tosin eri tavalla.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Jepulis

Quote from: Hamsteri on 08.02.2021, 11:16:55
pitää olla ihmisiä töissä tuottamassa osinkoa ja arvon nousua ihmisillä, joilla ei ole "taloudellista vapautta" eli työläisdroneilla. Periaatteessa taloudellinen vapaus voi päättyä heti huomenna.
Tää ajatus tarkoittaa kai, että osakkeissa on kova riski. Riski on totta mutta asia ei ole ihan mustavalkea, koska riskin käytännössä voi eliminoida hajautuksella. Hajautettua salkkua ajatus koko potin menettämisestä koskee äärimmäisen pienellä todennäköisyydellä, kunhan nyt ei osta jokaista matkalla kohdattua käärmeöljyä. Jo todennäköisyys, että yhteiskunta ja talousjärjestelmä ylipäänsä pysyy pystyssä tilanteessa missä juuri yhden yksittäisen salkun aikuismaisesti hajautetut eri alojen kohtalaisen kokoiset yhtiöt menettää yhtäaikaa kaiken on kerrassaan tähtitieteellisen pieni. Jos taas se yhteiskunta ei pysy entisenä ja muuttuu vaikkapa Zimbabweksi *), silloinkin on parempi omistaa osakkeita kuin odottaa, että pankkitilin saldosta pyyhitään takimmaiset 25 nollaa.

(*Zimbabwen 100 000 000 000 000 dollarin seteli ei tiettävästi riittänyt julkaisupäivänä edes busslipun maksamiseen mutta on nyt niin kysytty keräilijöiden keskuudessa, että setelistä saatetaan maksaa jopa kymppi. Zimbabwe luopui omasta valuutasta 2009. Valuutan historiassa vähennettiin nollia yhteensä 25 kpl.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Hamsteri

#1124
QuoteTää ajatus tarkoittaa kai, että osakkeissa on kova riski. Riski on totta mutta asia ei ole ihan mustavalkea, koska riskin käytännössä voi eliminoida hajautuksella.

Joo, sitä riskiä voi vähentää. Homma silti perustuu siihen, että osakkeiden arvo pysyy vähintään edes samana ja dronet tarvitaan töihin näihin firmoihin ja kuluttajat ostamaan tuotteita. Kyseessä on edelleen "taloudellinen vapaus", joka on erilaisessa riippuvuus suhteessa kuin työntekijän suora suhde virmaan/alaan/asiakkaisiin X.

Jos on HC hemmo niin periaatteessa jollain Suomen vuoden mediaani palkalla + sijoitussuunnitelmalla voi yrittää toteuttaa taloudellisen riippumattomuuden Zimbabween loppuelämäksi.

Periaatteessa osinkotuottoa pitäisi saada noin 3000-4000e vuodessa niin voin elää paikallisella elintasolla tekemättä töitä.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Tavan

Taloudellisen vapauden saavuttaminen riippuu elämäntavasta. Siis ihan Suomenkin oloissa. Jos elät minimalistista elämää ilman ruokittavia suita velattomassa talossa, niin Suomessakin jo aika maltillinen (= mitään miljoonia ei tarvita) osakeomistus voi riittää taloudelliseen vapauteen.

4% säännöllä 200k salkusta voi lyödä lihoiksi 8000€ joka vuosi. Jos siitä maksaa täydet pääomaverot (käytännössä vähemmän kuin täydet), jää kouraan 5600€, eli 466€ kuukaudessa.

Jos pitää 4% sääntöä liian hövelinä ja haluaa toimia esmes. 3% säännön mukaan, voi joko jatkaa säästämistä ja sijoittamista kunnes salkussa on vaikkapa 250-300k, tai sitten miettiä pärjäisikö alle 400 eurolla kuussa.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Hamsteri


QuoteJos pitää 4% sääntöä liian hövelinä ja haluaa toimia esmes. 3% säännön mukaan, voi joko jatkaa säästämistä ja sijoittamista kunnes salkussa on vaikkapa 250-300k, tai sitten miettiä pärjäisikö alle 400 eurolla kuussa.

Joo, periaatteessa jossain kämpässä ilman muita kustannuksia kuin sähköt ja vesi voisi onnistua. Ruokahan ei periaatteessa maksa paljoa, jos tekee jonkun tukkusafka noodelia varastoon säädön. Jotenkin melkein miellummin menisi johonkin kehitysmaahan kuin säätäisi Suomessa tuollaista.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Totti

Quote from: Vesa Heimo on 07.02.2021, 22:38:30
Euroopan myydyin sähköauto taitaa olla Renaul Zoe. Myös muut suuret eurooppalaiset merkit ovat julkaisseet sähköautoja/lataushybridejä jo vuosia. Myös GM on tulossa kovalla vauhdille sähköautomarkkinoille.

Perinteiset valmistajat ovat kuitenkin vasta lähtökuopissa ja suuret sähköautomassat on vielä myymättä. Ainakin Euroopassa autofirmojen strategia on ollut odottaa (akkujen) hintojen alentumista, jotta he pääsisivät suoraan sisään massamarkkinoille ilman huonosti toimivia lyhyen kantaman välivaiheen ratkaisuja. Sähköauto on myös aika lailla erilainen koje, joka käytännössä vaatii kokonaan uudet valmistuslinjat ja suunnittelun. Tämä vie aikaa ja ilmeisesti sitä on myös otettu kun markkinat vielä ovat olleet epäkypsät.

Toisaalta, eurooppalaiset ovat myös mokannet sähköautojensa kanssa. Esim. BMW:n i3 ja Volswagenin ID 4 ovat kärsineet suurista laatuongelmista, joka osoittaa, että sähköauto ei ole ihan läpihuutojuttu kun aletaan rakentamaan nollasta. Teslalla on tässä etumatkaa ja on jo maksanut oppirahansa.

QuoteTeslalla ei siis todellakaan ole asiassa monopolia.

Ei sillä koskaan ole ollut monopolia, mutta Teslan markkinarako on ihan eri kun vaikkapa Volkkarilla tai Rellulla. Tesla on positioinut itsensä luksusautosegmenttiin jolloin hinta ei ole kovin ratkaiseva. Korkea hinta on mahdollistanut mm. sen, että Tesla on voinut myydä auton, jossa ei ole tehty kompromisseja siten hankkien itselleen kohtalaisen hyvän maineen. Kun Tesla alkoi tekemään "halpamallia" S3, homma kusikin aika perusteellisesti, joka osoittaa, että suurten markkinoiden halpa-auto on aika lailla erilainen ongelma kun pienten markkinoiden luksusauto.

QuoteTässätilanteessa biodiiselit sun muut ovat aikalailla haihattelua kun todellisuudessa autovalmistajat sähköistävät mallistoaan melko reippaalla tahdilla.

Todellakin näin. Erinäiset kaasuviritelmät ja biodieselsekoilut eivät tule lentämään. Ne ovat vielä lastenkengissä, kalliita ja monimutkaisia eivätkä ehdi ulos ennen kun sähköauto on jo vienyt markkinat. Eihän kukaan ala vaihtamaan biodieseliin tai kaasuun jos sähköautoon on jo totuttu.

QuoteSen näkee sitten ihan lähivuosina että onko Muskin nimi ja Teslan brandi tarpeeksi. Ei Applekaan mihinkään hyytynyt vaikka muutkin valmistajat saivat toimivat kosketusnäyttöluurit markkinoille huomattavasti edullisimmilla hinnoilla.

Tesla on tällä hetkellä operatiivisesti tappiolla ja viimeistään silloin kun massavalmistajat tuovat autonsa suuremmissa määrin markkinoille, Teslan ongelmat alkavat ihan riippumatta maineesta.
Silloinhan Teslan päästötodistusbisnes sulaa samalla kuin se altistuu yhä laajemmalle kilpailulle menettäen asiakkaita muille.

Teslan kuvio poikkeaa sikäli Applesta, että Applella on sama alhainen kustannustaso kun kilpailijoilla, se vaan myy puhelimet kalliimmalla. Teslan ongelma on kuitenkin korkeammat valmistuskustannukset kun muilla ja sen takia Tesla ei tee voittoa autoillaan tällä hetkellä.

Teslan haaste on pohjimmiltaan se, että sen pitäisi kasvattaa myyntivolyymit ja alentaa kustannuksia merkittävästi samalla kun laatu pitäisi ylläpitää jos se haluaa olla tekijä massamarkkinoilla. Nämä ovat olleet Teslan heikkouksia tähän mennessä eikä sen takia ole itsestään selvää, että Tesla voi elää pelkällä maineellaan kun kilpailu massamarkkinoista alkaa.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus


Hamsteri

Quote from: Golimar on 08.02.2021, 17:42:29
Quote from: Hamsteri on 08.02.2021, 16:56:39

Jotenkin melkein miellummin menisi johonkin kehitysmaahan kuin säätäisi Suomessa

Suomessa on vielä suhteellisen turvallista, kehitysmaassa on asiat toisin.

Niin on. Tosin kehitysmaassa voi vetää sen "make the best of shitty situation" säädön mikä on omalla tavallaan aika jännää. Suomessa olisi jotenkin stagnatoitunut johonkin pönden omakotitaloon ilman, että on varaa tehdä mitään.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.


Hamsteri

Quote from: Golimar on 08.02.2021, 18:06:01
Kehitysmaassa joutuu nukkumaan toinen silmä auki, Rambo-puukko kädessä ja kivääri vierellä.

Joo, harrastin tätä pari kertaa ilman jälkimmäisiä. Aika kuumottavaahan se on sen jälkeen kun itse sivilisoitunut. Tosin olipahan jotenkuten elossa eikä tullut pelattua japanilaisia roolipelejä niin paljon.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.


Totti

Quote from: Golimar on 08.02.2021, 20:46:57
Surkea päivä oli tänään pörssissä mutta huomenna voi olla toisin.

Jos ymmärsin oikein, niin olet päätynyt tilanteeseen, jossa on todella rasvaiset verot tiedossa jos haluat irtauta positioistasi. Et tietenkään tee tappiota, mutta sikamaiset verot ovat silti aina hiuksia nostattava juttu. Ellet ole jotenkin torjunut tätä ongelmaa olet siis päätynyt verotukselliseen umpikujaan, jossa on vain jatkettava paperien omistamista loputtomiin, meni miten meni.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus


Hamsteri

Joo, systeemi ei jostain syystä anna mahdollisuutta siirtää vahoja osakkeita osakesäästötileille, niin pattitilanteet helpottuisi.

------

Korona-korppikotka salkkuni on pikkuhiljaa muuttumassa ensimmäisen maailman "kiva" salkuksi. 70% salkusta ottaa näkemystä siihen, ettei ihmisillä ole muuta tekemistä 2020-2030 kuin käydä risteilyillä, hotelleissa ja lennoilla. Tämä vaatii vahvat timanttikädet ja karhuansojen väistelyä, stagnaation väijyessä ja bolsevikkien alati vallankaappausta suunnitellessa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Hamsteri

Tesla (TSLA) Discloses $1.5B Investment in Bitcoin

https://www.investopedia.com/tesla-tsla-discloses-usd1-5b-investment-in-bitcoin-5105078?utm_source=personalized&utm_campaign=www.investopedia.com&utm_term=22893922&utm_medium=email


Tesla on investoinut 1,5 miljardia Bitcoiniin. Pyramidihuijaus on jotenkin symbioitunut Teslan kanssa. Varmaan seuraava "pörssin korona" kunhan Bitcoin puhkeaa. Tosin tuokin voi kestää joku 10-30 vuotta kunhan saadaan kiinalaisetkin ostamaan coineja.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Golimar

Quote

Revenio Q4 torstaina: Ennätykset paukkuvat
Analyytikon kommentti 09.02.2021 6:25 Revenio Group

X

Terveysteknologiayhtiö Revenio Group julkaisee Q4-raporttinsa torstaina. Yhtiö antoi joulukuussa positiivisen tulosvaroituksen, minkä perusteella yhtiöltä sopii odottaa ennätyslukuja. Lisäksi lähtökohdat alkaneeseen vuoteen ovat erinomaiset vahvassa kunnossa olevan tuoteportfolion sekä suotuisten markkinatrendien ansiosta.

X

https://www.inderes.fi/fi/uutiset/revenio-q4-torstaina-ennatykset-paukkuvat

https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/revenio-group


P

Quote from: Golimar on 12.02.2021, 14:49:02
Joku 250 donaa tulee salkkuihin, tai ehkä enemmän.

Paljonkos siitä menee Sanna Mariinin hallitukselle jaettavaksi? :(
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991