News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Sijoitushomma

Started by Mehud, 03.10.2014, 20:36:06

Previous topic - Next topic

herra 4x

Miksiköhön F-sökö kaprii nyt ylöspäin huolella? Riipaundi älyttömästä laskusta lievän negarin jälkeen ei selitä tälläistä päiväkohtaista vaihtoa.
Rakkaudesta lajiin.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Rubiikinkuutio on 23.12.2014, 09:39:34
Quote from: Alkuasukas on 22.12.2014, 13:15:56

Ja tuotahan ei tiedä kukaan.

Se joka tietää, niin siitä tulee ennenpitkää rikas.

Jos tietää OMX putoavan, niin eikun hillittömät lainat ja koko omaisuus myyntiin ja koko potilla shortataan kaikkia yhtiöitä tasaisesti. JOS tietää, niin voittoa tulee.

Sen jälkeen vaan kaikki voittoineen seuraavaan "tietoon" ja kohta on varallisuutta kuin paavilla.

Tuossa vaan pitää tietää että milloinka tippuu tai shortit voi kusasta. Jos kuvittelette että pörssit nousee niin miettikääs kuinka suossa Suomen talous on. Tämä elintaso on saatu ottamalla velkaa 9 miljardia vuodessa. Jos tätä lainamäärää joudutaan laskemaan niin sitten vasta lama alkaakin. Missään päin ei oikein näy kasvua, joka vetäisi taloutta nousuun. Talouspolitiikassa  täytyisi tapahtua jotain todella mullistavaa, jotta nousu alkaisi.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Veikatkaapa montako pörssinoteerattua firmaa menee ensi vuonna konkurssiin. Itse veikkaan kahta toinen cencorp ja toinen on jokin sellainen , joka tulee pienoisena yllätyksenä. esim. Ixonos

Mehud

Quote from: Jani Rantala on 23.12.2014, 20:54:50
Quote from: Rubiikinkuutio on 23.12.2014, 09:39:34
Quote from: Alkuasukas on 22.12.2014, 13:15:56

Ja tuotahan ei tiedä kukaan.

Se joka tietää, niin siitä tulee ennenpitkää rikas.

Jos tietää OMX putoavan, niin eikun hillittömät lainat ja koko omaisuus myyntiin ja koko potilla shortataan kaikkia yhtiöitä tasaisesti. JOS tietää, niin voittoa tulee.

Sen jälkeen vaan kaikki voittoineen seuraavaan "tietoon" ja kohta on varallisuutta kuin paavilla.

Tuossa vaan pitää tietää että milloinka tippuu tai shortit voi kusasta. Jos kuvittelette että pörssit nousee niin miettikääs kuinka suossa Suomen talous on. Tämä elintaso on saatu ottamalla velkaa 9 miljardia vuodessa. Jos tätä lainamäärää joudutaan laskemaan niin sitten vasta lama alkaakin. Missään päin ei oikein näy kasvua, joka vetäisi taloutta nousuun. Talouspolitiikassa  täytyisi tapahtua jotain todella mullistavaa, jotta nousu alkaisi.

Kannattaa nyt muistaa, että koko maailma on "pörssi" ja jossain joku ala porskuttaa aina ylöspäin. Ja, näillä talouden yleisillä kurssimuutoksilla ei ole mitään merkitystä salkkuun jos sijoitushorisontti on riittävän pitkä, sekä ostaa lisää aina notkossa. Sijoittaminen on kuitenkin yksinkertaista, eli tekee saman kuin muutkin, mutta tekee sen aikaisemmin kuin muut ja todella pitkällä aikavälillä silläkään ei ole merkitystä. Tällä hetkellä ei ole osakkeita parempaa sijoitusmuotoa.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Mehud on 23.12.2014, 21:08:31
(naps)
Kannattaa nyt muistaa, että koko maailma on "pörssi" ja jossain joku ala porskuttaa aina ylöspäin. Ja, näillä talouden yleisillä kurssimuutoksilla ei ole mitään merkitystä salkkuun jos sijoitushorisontti on riittävän pitkä, sekä ostaa lisää aina notkossa. Sijoittaminen on kuitenkin yksinkertaista, eli tekee saman kuin muutkin, mutta tekee sen aikaisemmin kuin muut ja todella pitkällä aikavälillä silläkään ei ole merkitystä. Tällä hetkellä ei ole osakkeita parempaa sijoitusmuotoa.
Tai sitten on elikkä käteinen raha ja vasta sitten pörssiinku noususta on merkit ilmassa. Talous on deflaatiokierteessä joten inflaatiokaan ei syö käteistä.

Mehud

Quote from: Jani Rantala on 23.12.2014, 21:25:10
(naps)
Tai sitten on elikkä käteinen raha ja vasta sitten pörssiinku noususta on merkit ilmassa. Talous on deflaatiokierteessä joten inflaatiokaan ei syö käteistä.

Meinaatko että spekuloisit omaisuutesi yhden sijoitusinstrumentin, eli käteisen varaan? Nyt on hyvä varata käteistä puskuriin tulevia ostoja varten, mutta jos möisit kaikki osakkeesi pois, niin sehän kertoo, että sinulla olisi muita parempaa tietoa tulevaisuudesta tai sitten muita huonompaa tietoa tulevaisuudesta. Henkilökohtaisesta paniikkihäiriöstä johtuen joku yksittäinen sijoittaja voi muuttaa koko salkkunsa käteiseksi, mutta suurin osa ei. 25% käteisvarantoa salkun arvosta voidaan pitää jo hyvänä puskurina tai jopa varovaisena yliampumisena taantuman edessä, jos kyse on pidempi aikaisesta sijoittamisesta.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Hämeenlinnan Oraakkeli

Luxukseen kanattaa nyt sijoitta rikkaan eliitin tulot nousee. Kalliit viinit, viski ja konjakit sekä kaakao raaka-ainepörssistä.

Miniluv

Quote from: venla viitakoski on 23.12.2014, 11:49:59
Pelasin menestyksellisesti bingoa männä vuosina mutta peijoonit menivät ja lopettivat ainoan kaupungista.
Sijoitetut rahat kuitenkin sain pienellä profitilla takaisin mutta itse asiaan,minulla on muutama hilkku
lahjaksi saatua lapin kultaa,miten se muutetaan rahaksi?

Tavex.fi tai Rasmussen sijoitakultaan.fi.

http://hommaforum.org/index.php/topic,92642.0.html

Kullan hintaan vaikuttavat perusasiat eivät ole tainneet muuttua. Jos itselläni olisi kymppitonni ylimääräistä, niin yhdeksän menisi arvometalleihin... Sadasta voisi jo ostaa vähän paperiakin :)

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Mehud

Quote from: Jani Rantala on 23.12.2014, 22:07:58
Luxukseen kanattaa nyt sijoitta rikkaan eliitin tulot nousee. Kalliit viinit, viski ja konjakit sekä kaakao raaka-ainepörssistä.

Nuo alkoholit ovat erityisen vaativa sijoitusmuoto ja likviditeetiltään huonoja, vaikka niiden arvo nousisi huikeasti. Niihin sijoittaminen ei ole sen luxuksempaa kuin muihinkaan sijoitustuotteisiin sijoittaminen, ainoastaan vaikeampaa. Ne vaativat oikean säilytyksen, joko itse tai siihen erikoistuneilla instanseilla, niillä on rajoitettu ostajakunta, sekä hyvin rajoitetut osto- ja myyntikanavat. Pienen piirin juttuja ja siten aivan marginaali touhua. Kulutukseen käytettynä niitä ei voida pitää sijoituksina.

Jos kehotat viestilläsi Hommalaista laittamaan rahansa yhteen kalliiseen viinipulloon ja odottelemaan hinnannousua, sekä etsimään sitten pullolle ostajan, niin en voi pitää sijoitusvinkkiäsi millään mittarilla hyvänä. Se on sama kuin laittaisi kaikki rahansa yhteen osakkeeseen. Liikaa riskiä. Enemmän kuin yhdessä osakkeessa. Se voi konkurssinomaisesti pilaantua, se voi hajota, se voidaan vahingossa pikkujouluissa juoda, hinta voi laskea ym. ym. Tämä kaikki yhdessä sijoitustuotteessa on riskinä liian suuri normi sijoittajalle.

Mehud

Quote from: Miniluv on 23.12.2014, 22:17:09
Pelasin menestyksellisesti bingoa männä vuosina mutta peijoonit menivät ja lopettivat ainoan kaupungista.
Sijoitetut rahat kuitenkin sain pienellä profitilla takaisin mutta itse asiaan,minulla on muutama hilkku

Kullan hintaan vaikuttavat perusasiat eivät ole tainneet muuttua. Jos itselläni olisi kymppitonni ylimääräistä, niin yhdeksän menisi arvometalleihin... Sadasta voisi jo ostaa vähän paperiakin :)

Itse laittaisin juuri toisin päin ja pitäisin arvometallit alle 5%. Näin saisin osakkeita tai etf rahastoja yhdeksää eri laatua ja vähän arvometallia. Näin salkkuni olisi huomattavasti paremmin suojattu riskeiltä kuin sinun.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Mehud on 23.12.2014, 22:28:51

Nuo alkoholit ovat erityisen vaativa sijoitusmuoto ja likviditeetiltään huonoja, vaikka niiden arvo nousisi huikeasti. Niihin sijoittaminen ei ole sen luxuksempaa kuin muihinkaan sijoitustuotteisiin sijoittaminen, ainoastaan vaikeampaa. Ne vaativat oikean säilytyksen, joko itse tai siihen erikoistuneilla instanseilla, niillä on rajoitettu ostajakunta, sekä hyvin rajoitetut osto- ja myyntikanavat. Pienen piirin juttuja ja siten aivan marginaali touhua. Kulutukseen käytettynä niitä ei voida pitää sijoituksina.

Jos kehotat viestilläsi Hommalaista laittamaan rahansa yhteen kalliiseen viinipulloon ja odottelemaan hinnannousua, sekä etsimään sitten pullolle ostajan, niin en voi pitää sijoitusvinkkiäsi millään mittarilla hyvänä. Se on sama kuin laittaisi kaikki rahansa yhteen osakkeeseen. Liikaa riskiä. Enemmän kuin yhdessä osakkeessa. Se voi konkurssinomaisesti pilaantua, se voi hajota, se voidaan vahingossa pikkujouluissa juoda, hinta voi laskea ym. ym. Tämä kaikki yhdessä sijoitustuotteessa on riskinä liian suuri normi sijoittajalle.

toki näin on ja pitää tietää mitä tekee. Itse en tiedä, mutta jos tietää niin sitten Rikkaat kiinalaset ja aasialaiset käyttää huikeita summia alkomaholiin ja huippuviinoja ainakin tällä hetkellä tulee myyntiin vähemmän kuin mitä ostetaan.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Miniluv on 23.12.2014, 22:17:09

kulta on inflaatiosuoja jos EU rupeaa painamaan euroja niin sitten nyt ei.

guest3656

Missään päin ei oikein näy kasvua, joka vetäisi taloutta nousuun. Talouspolitiikassa  täytyisi tapahtua jotain todella mullistavaa, jotta nousu alkaisi.

Ehkä kuitenkin jossain: Yhdysvaltain talouskasvu oli kovinta 11 vuoteen vuoden kolmannella neljänneksellä.

Sijoittamisesta sen verran, että olen luopumassa kokonaan suorista osakesijoituksista. Ne eivät yksinkertaisesti sovi laiskalle. Myin juuri pois mm. suoraan annista v. 2000 ostamani Telia AB:n (nyk. TeliaSonera) osakkeet reilulla tappiolla kuten myös Nokiat. Jatkossa aion suosia ainoastaan aktiivista varainhoitorahastoa Seligsonin Pharosta sekä osakerahastoa Phoebusia, joihin olen ollut tyytyväinen. Uskon sijoittamisessa enemmän pätevään salkunhoitajaan kuin itseeni, aivan kuten luotan Halla-ahonkin kykyihin politiikassa. Näin olen siis ajatellut, todennäköisempää kuitenkin on, että hölmöilen taas jossain vaiheessa.  :-[

Mehud

Quote from: Jani Rantala on 23.12.2014, 22:37:45
(naps)
toki näin on ja pitää tietää mitä tekee. Itse en tiedä, mutta jos tietää niin sitten Rikkaat kiinalaset ja aasialaiset käyttää huikeita summia alkomaholiin ja huippuviinoja ainakin tällä hetkellä tulee myyntiin vähemmän kuin mitä ostetaan.

Nämä rikkaat kiinalaiset eivät välttämättä osta niitä sijoitukseen, vaan leuhkiakseen, kuin lähiövalas mustalla miehellään. Sijoitus menee molemmilla hukkaan. Se pullo on usein pelkkää statusta ja sen omistaminen huipentuu pullon avaamiseen näyttämistarkoituksessa. Joten en voi suositella alkoholeihin sijoittamista, ellei ole erityisen perehtynyt aiheeseen.

Sour-One

Kullan hinnan on ennakoitu laskevan jopa 800 dollariin unssilta. Esimerkiksi kullan kysyntä Kiinassa on romahtanut, myös dollarin vahvistuminen ja siitä johtuva matala inflaatio vaikuttavat tähän. Venäjän ja ukrainan sota osin nostaa kullan hintaa.

Mehud

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 23.12.2014, 22:40:50
Missään päin ei oikein näy kasvua, joka vetäisi taloutta nousuun. Talouspolitiikassa  täytyisi tapahtua jotain todella mullistavaa, jotta nousu alkaisi.

Ehkä kuitenkin jossain: Yhdysvaltain talouskasvu oli kovinta 11 vuoteen vuoden kolmannella neljänneksellä.

Sijoittamisesta sen verran, että olen luopumassa kokonaan suorista osakesijoituksista. Ne eivät yksinkertaisesti sovi laiskalle. Myin juuri pois mm. suoraan annista v. 2000 ostamani Telia AB:n (nyk. TeliaSonera) osakkeet reilulla tappiolla kuten myös Nokiat. Jatkossa aion suosia ainoastaan aktiivista varainhoitorahastoa Seligsonin Pharosta sekä osakerahastoa Phoebusia, joihin olen ollut tyytyväinen. Uskon sijoittamisessa enemmän pätevään salkunhoitajaan kuin itseeni, aivan kuten luotan Halla-ahonkin kykyihin politiikassa. Näin olen siis ajatellut, todennäköisempää kuitenkin on, että hölmöilen taas jossain vaiheessa.  :-[

Miksi uskoisit salkunhoitajaan, kun voit antaa indeksin hoidella asian. Harva rahasto päihittää kulujen jälkeen indexin. Saat ilman mitään kuluja ostaa esim. Suomi, Ruotsi, Tanska etf rahastoja, naurettavan halvalla saksa 50 etf rahastoa. (lasken tämän lähes em. ilmaisten etf rahastojen luokkaan.) Noilla neljällä rahastolla omistat arviolta kahtasataa yritystä euroopassa. Lisäksi suuri osa näistä yrityksistä toimii maailmanlaajuisilla markkinoilla, joten salkkusi kattaa laajasti maailman kaikkia markkina-alueita.

Ei etf rahastot ottaa vuosittain esim 1-3 % vuosittaista kulua+ korkea ostokulu + mahdollisesti muita kuluja lisäksi. Eli, rahasto ottaa osansa aina, meni hyvin tai huonosti. Joten tappio ilmaiseen etf rahastoon on järkytävä, korkoa korolle efektin takia esim. 10 vuoden aikana. Netti on täynnä laskelmia rahastojen huonoudesta, johtuen palkkioista. Samalla vaivalla saat ilmaisia etf rahastoja ilman kuluja.

herra 4x

Varmaan totta, minäkin kiskon simona oboyta, vaikken ole ehkä rikasta eliittiä.
Rakkaudesta lajiin.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Mehud on 23.12.2014, 22:47:55
(naps)
Nämä rikkaat kiinalaiset eivät välttämättä osta niitä sijoitukseen, vaan leuhkiakseen, kuin lähiövalas mustalla miehellään. Sijoitus menee molemmilla hukkaan. Se pullo on usein pelkkää statusta ja sen omistaminen huipentuu pullon avaamiseen näyttämistarkoituksessa. Joten en voi suositella alkoholeihin sijoittamista, ellei ole erityisen perehtynyt aiheeseen.
Höh senhän takia sitä nousupainetta onkin koska kinuskit leuhkii kalliilla viinoilla. Ja eikös se ole aina itsestään selvää että pitää perehtyä sijoituskohteeseen.

Mehud

Quote from: Jani Rantala on 23.12.2014, 23:01:26
(naps)
Höh senhän takia sitä nousupainetta onkin koska kinuskit leuhkii kalliilla viinoilla. Ja eikös se ole aina itsestään selvää että pitää perehtyä sijoituskohteeseen.

Ei tarvitse aina perehtyä sijoituskohteeseen. Jos jannu ostaa kaksikymppisenä tonnilla vaikkapa ilmaista ruotsi etf rahastoa ja laittaa sinne kuukausittain 200 euroa, niin viiskymmpisenä on sievoisa rahasumma salkussa. Ilman sen suurempia pohtimisia.

Ant.

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 23.12.2014, 22:40:50

Kannattaa ehkä sitäkin miettiä, sijoittaisiko mieluummin passiivisiin osakerahastoihin kuin näihin aktiivisiin. Aktiivisilla sijoitusrahastoilla on suuremmat kulut, joten olettama on, että ne tuottavat vähemmän kuin passiiviset osakerahastot.
Homma is the new black.

Miniluv

Quote from: Sour-One on 23.12.2014, 22:50:04
Kullan hinnan on ennakoitu laskevan jopa 800 dollariin unssilta. Esimerkiksi kullan kysyntä Kiinassa on romahtanut, myös dollarin vahvistuminen ja siitä johtuva matala inflaatio vaikuttavat tähän. Venäjän ja ukrainan sota osin nostaa kullan hintaa.

Pistäpä lähdettä Kiinan kysyntäromahdukselle.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: herra 4x on 23.12.2014, 23:00:26

Varmaan totta, minäkin kiskon simona oboyta, vaikken ole ehkä rikasta eliittiä.

Ja minä taas  Chateau Lafittea vuodelta 1945. Jo toinen pullo menossa tänä iltana. Tämä 1945 vuosikerta on erinomainen suosittelisin jokaiselle vaikka ensi jouluksi.

herra 4x

Quote from: Jani Rantala on 23.12.2014, 20:56:57
Veikatkaapa montako pörssinoteerattua firmaa menee ensi vuonna konkurssiin. Itse veikkaan kahta toinen cencorp ja toinen on jokin sellainen , joka tulee pienoisena yllätyksenä. esim. Ixonos

No niin taikka träinershäuse jne. onhan niitä ehdokkaita. Helsingin eli Suomen pörssi on kuin halpaantunut Samarian tiellä, kuitenkin tämän kokoisen talouden pörssiksi. Vaihdot pieniä, meininki kuin huopatossutehtaassa. Ja ne firmat, jotka saavat jotain aikaan, napsitaan pois ulkomaisten firmojen toimesta. Hyväkin preemio on pitkässä juoksussa kuin punttiin kusisi, ainakin maan talouden kannalta. Miten käy esimerkiksi F-Securelle, EB:lle, Okmeticille, Baswarelle jne. Mitkä tekee Stonesoftit ensi vuonna, eli ostetaan ulos? Niille joilla on lappuja oikeassa kioskissa oikeaan aikaan ihan hyvä, mutta Suomen kannalta ja Helsingin pörssin kannalta aika surullista.
Rakkaudesta lajiin.

Miniluv

Siivotkaapa faaraot viestipyramidinne :)

Mehud

Tämä linkki kannattaa ehdottomasti lukea, jos on kiinnostunut korkoa korolle-efektistä ja vaurastumisesta. http://www.nordnetblogi.fi/35-vuoden-elakesaastot-kymmenessa-vuodessa-2/12/04/2014/

Samoilta sivuilta löytyy, kun penkoo historiaa, rahastokulujen merkityksestä tuottoon kertova artikkeli. Se ero on käsittämätön verrattuna etf rahastoihin. Itse en koske pitkällä tikullakaan normi rahastoihin.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Miniluv on 23.12.2014, 23:08:29
Quote from: Sour-One on 23.12.2014, 22:50:04

Pistäpä lähdettä Kiinan kysyntäromahdukselle.

Ihan googlettamalla löytyi
http://www.taloussanomat.fi/raha/2014/11/13/kullan-kysynta-romahti-kiinassa-kova-lasku-voi-olla-edessa/201415778/139

herra 4x

Quote from: Mehud on 23.12.2014, 23:11:58
Samoilta sivuilta löytyy, kun penkoo historiaa, rahastokulujen merkityksestä tuottoon kertova artikkeli. Se ero on käsittämätön verrattuna etf rahastoihin. Itse en koske pitkällä tikullakaan normi rahastoihin.

Näin, ja juuri niitä pankkineidit kautta maan tuputtaa joka ikiselle joka siihen pallille vastapäätä istahtaa, vaikkei asiana olisi kuin kolmen markan nosto piironkinlaatikkoon unohtuneelta säästötililtä.

Ne on siihen koulittu.

Viisas raha ei osta sitä mitä tyrkytetään.
Rakkaudesta lajiin.

Miniluv

Quote from: Mehud on 23.12.2014, 22:33:17
Itse laittaisin juuri toisin päin ja pitäisin arvometallit alle 5%. Näin saisin osakkeita tai etf rahastoja yhdeksää eri laatua ja vähän arvometallia. Näin salkkuni olisi huomattavasti paremmin suojattu riskeiltä kuin sinun.

Olet varmasti oikeassa omista lähtökohdistasi. Minulla olisi suurehko painotus pitkälle aikavälille hopeaan ja poikkeusaikojen riskin varmistus kultaan.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Miniluv on 23.12.2014, 23:18:53
Quote from: Mehud on 23.12.2014, 22:33:17

Olet varmasti oikeassa omista lähtökohdistasi. Minulla olisi suurehko painotus pitkälle aikavälille hopeaan ja poikkeusaikojen riskin varmistus kultaan.

Ja jos kiinnostaa niin Suomalaisia hopeakolikoita on saanut välillä ostaa isojakin eriä alle hopean arvon.

guest3656

Quote from: Mehud on 23.12.2014, 22:59:49

Miksi uskoisit salkunhoitajaan, kun voit antaa indeksin hoidella asian. Harva rahasto päihittää kulujen jälkeen indexin.

Samalla vaivalla saat ilmaisia etf rahastoja ilman kuluja.

Quote from: Ant. on 23.12.2014, 23:06:14
Kannattaa ehkä sitäkin miettiä, sijoittaisiko mieluummin passiivisiin osakerahastoihin kuin näihin aktiivisiin. Aktiivisilla sijoitusrahastoilla on suuremmat kulut, joten olettama on, että ne tuottavat vähemmän kuin passiiviset osakerahastot.

ETF:t ovat pääsääntöisesti lmaisia ja passiiviset osakerahastot kuluiltaan halvempia suhteessa aktiivisiin osakerahastoihin, mutta molemmat em. rahastotyypit vaativat sijoittajalta aktiivisuutta. Pidän erityisesti Phoebusin salkunhoitaja AO:n sijoitusfilosofiasta. Tärkeintä on mielestäni kuitenkin se, että Seligsonilla aktiivisten rahastojen salkunhoitajat sijoittavat hallinnoimiinsa rahastoihin merkittävän osan omasta sijoitusvarallisuudestaan. Jos on tyytyväinen salkunhoitajan aikaansaannoksiin, kannattaako muuttaa mitään?