News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Ruotsin valtiopäivävaalit 2014 - 2015 (yhdistetty)

Started by valla_valla, 13.09.2014, 05:03:13

Previous topic - Next topic

Ruotsidemokraattien kannatus kevään 2015 uusintavaaleissa?

Alle 10 %
3 (1.3%)
10-15 %
25 (10.5%)
15-20 %
158 (66.1%)
20-25 %
44 (18.4%)
Yli 25 %
9 (3.8%)

Total Members Voted: 239

foobar

Expo, ruotsalaisen demokratian tulenkantaja ja suurin puolustaja.

Jutun sävy oli - yllätys yllätys - sellainen, että vika on ruotsindemokraateissa. Vika on Ruotsin vaalijärjestelmässä. Siitä, kuten mistään muustakaan Ruotsin valtion valitsemasta järjestelmästä ei saa kuitenkaan löytää vikaa. Ne pitää löytää "ulkopuolelta", ennakkoon sovituista vihollisista. Se on ruotsalaisittain "fiksun" toiminnan malli.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

-PPT-

Åkesson on itse kotoisin Skånesta, jossa SD aikoinaanperustettiin, mikä selittää osaltaan puolueen menestyksen nimenomaan siellä. Toisaalta, juuri Skåne saa ensimmäisenä tuta kulttuurillista rikkautta kun Tanska potkii kerjäläiset pois omasta maastansa.

antero

Quote from: Iloveallpeople on 23.09.2014, 14:49:13
QuoteMinun kieroutunut maailmani

Minä elän kuplassa. Elän lähestulkoon unelmaelämää jonka olen itse luonut sellaiseksi kivaksi arjeksi jota haluan päivittäin elää. Kaupungissa nimeltä Malmö.

...
Kun 13 prosenttia ruotsalaisista äänestää rasistipuoluetta (enkä nyt kirjoita maahanmuuttajakriittinen vaan käytän r-sanaa valitusti ja harkitusti) on minun pakko myöntää, että olen elänyt naiivissa luulossa että ihmiset jotka sallivat rotuerottelun ja ihonvärin takia tapahtuvan syrjimisen olisivat pienen pieni vähemmistö.
...

Voisin uskaliaasti väittää että viitisentoista prosenttia ruotsalaisista katsoo että on erittäin hyvä tai sallittavaa kuulua porukkaan joka haluaa sulkea rajat ja olla keskenään omassa ihanassa maassaan ilman lisää ulkomaalaisia.

Sanomattakin selvää: en tunne itseäni erityisen tervetulleeksi juuri nyt.
...

Minun maailmani on kupla jossa minun maailmankuvani on laki. Jossain Hässelholmissa asuva 22-vuotias tehdastyöläinen joka huutaa kadulla "Vitun neekeri" on ihminen jota en arjessani kohtaa. Ja minun pitäisi. Meidän pitäisi kohdata, minun ja heidän jotka emme ymmärrä toisiamme.
...

Minusta on hullu ajatus, ettei joku hyväksyisi minua koska olen suomalainen, valkoihoinen, nuori, hetero, korkeakoulutettu, maalainen, muusikko, journalisti tai nainen. Moni pitäisi näitä ominaisuuksa heikkouksina ja olisi valmis potkimaan minut hengiltä jos käyn oikeuksiani liian kovaäänisesti vaatimaan. Mutta pelon ja vihan sijaan minä peräänkuuluttaisin kommunikaatiota ja kohtaamista. Voisiko ajatuksista tekojen takana puhua? "Sinä vitutat minua koska...."

Muuten kaivaudumme kaikki poteroihimme ja siellähän on kiva pyöriä samalla tavalla ajattelevien kanssa. Olla samaa mieltä siitä että Nuo Toiset on tyhmiä.

Anna Fält

Loput: Iisalmen Sanomat

Todellisuudessa:

QuoteMinusta on hullu ajatus, ettei joku afrikasta tai lähi-idästä lähtöisin oleva muslimi hyväksyisi minua koska olen suomalainen, valkoihoinen, nuori, hetero, korkeakoulutettu, maalainen, muusikko, journalisti tai nainen. Moni pitäisi näitä ominaisuuksa heikkouksina ja olisi valmis potkimaan minut hengiltä jos käyn oikeuksiani liian kovaäänisesti vaatimaan. Mutta pelon ja vihan sijaan minä naivisti peräänkuuluttaisin kommunikaatiota ja kohtaamista. Voisiko ajatuksista tekojen takana puhua? "Sinä vitutat minua koska...."

Muuten alistumme säkkeihimme ja niissähän on kiva pyöriä samalla tavalla ajattelevien kanssa. Olla samaa mieltä siitä että Nuo Toiset on tyhmiä, koska eivät ymmärrä monikulttuurin ihanuutta.

Fanna Ält
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

sivullinen.

Quote from: Iloveallpeople on 23.09.2014, 14:49:13
QuoteMinun kieroutunut maailmani

Minä elän kuplassa. Elän lähestulkoon unelmaelämää jonka olen itse luonut sellaiseksi kivaksi arjeksi jota haluan päivittäin elää. Kaupungissa nimeltä Malmö.

[...] Voisiko ajatuksista tekojen takana puhua? "Sinä vitutat minua koska...."

Muuten kaivaudumme kaikki poteroihimme ja siellähän on kiva pyöriä samalla tavalla ajattelevien kanssa. Olla samaa mieltä siitä että Nuo Toiset on tyhmiä.

Anna Fält

Loput: Iisalmen Sanomat

Uusi ketju avattu Annan toiveiden täyttämiseksi.

Jatka lausetta: "Sinä vitutat minua koska...."
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Roope

QuoteSuomessa feministi on saatanasta seuraava

Viikko sitten maanantaina Ruotsissa herättiin jytkyn jälkeiseen aamuun. Tunnelma oli täynnä epäuskoa ja ristiriitaisia tunteita: toisaalta tulos oli monella tapaa pettymys, toisaalta Vihreillä alkava hallitustaival loi uskoa siihen, että maailmaa voidaan muuttaa paremmaksi.

[...]

Olimme vaaliviikonloppuna auttamassa Ruotsin vihreitä kampanjoinnissa. Kampanjoinnin tavat olivat hyvin samankaltaisia: toreilla seistiin flaikuttamassa, lavoilla pidettiin palopuheita ja nuoret jakoivat kortsuja. Teemat olivat yllätyksettömän samoja kuin mistä Suomen Vihreät puhuu: koulutus, ilmastonmuutoksen torjunta, uusiutuva energia, eriarvoistumisen pysäyttäminen. Jälleen oli helppo huomata, miten vihreä aate yhdistää ihmisiä yli rajojen.

Kaksi jokaisessa puheessa toistunutta sanaa kuitenkin pysäyttivät: feminismi ja rasismi. Ne pysäyttivät siksi, että asioista todella puhuttiin niiden oikeilla nimillä, pää pystyssä: ei piilouduttu kiertoilmaisujen taakse tai vaiettu aiheita kuoliaaksi. Molemmat sanat ovat suomalaisessa poliittisessa debatissa pannassa.

Me feministit täällä Suomessa tunnumme olevan monille saatanasta seuraavia, vaikka tasa-arvoa toki mielellään ajetaan. Julistipa joku sankari sosiaalisessa mediassa Ruotsin vaalien jälkimainingeissa feminismin olevan ääriliike. Jopa vihreiden kestoaihe on se, olemmeko feministinen vai tasa-arvoa kannattava puolue.

Feminismin lisäksi Ruotsin Vihreiden selkeä viesti oli: "Me olemme rasismia ja fasismia vastaan nyt ja aina."

Suomessa vuorostaan kompastellaan maahanmuuttokriittisyyden mitäänsanomattoman termin edessä, samalla hiljaisesti hyväksyen se, että rasismista ei voida puhua. Vaikka jo pelkästään viime viikkojen lastenvaunugate on todistanut, että rasismi elää ja voi hyvin suomalaisen yhteiskunnan rakenteissa ja ihmisten mielissä. Rasismilla ei ole mitään tekemistä kriittisyyden kanssa. Kriittisyys on osa hyvää poliittista kulttuuria. Rasismi on avoimen, demokraattisen ja yhdenvertaisen yhteiskunnan suurin syöpä.

Oppositio on siitä hauska paikka, että siellä ei tarvitse tehdä kompromisseja kenenkään – kaikkein vähiten itsensä ja omien arvojensa – kanssa. Ehkä nyt kun Vihreät on oppositiossa, voimme ottaa hieman oppia tovereilta lännestä ja jälleen kaikkien näiden vuosien jälkeen avoimesti myöntää olevamme feministejä, aina ja kaikkialla rasismia vastaan. Juuri näillä sanoilla ja kirjaimellisesti.

Milja Henttonen
Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden järjestö bloggaa Vihreän Langan sivuilla joka toinen viikko.
Vihreä Lanka 24.9.2014

Kun niin usein törmää väitteeseen, että feminismi tarkoittaa tasa-arvon kannattamista, on hyvä saada muistutus, että ei tarkoita.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Defend Finland!

On ollut mielenkiintoista seurata vaalien jälkipyykkiä eri sivustoilla. Eli on keskusteltu siitä miten ruotsidemokraattien kasvu saadaan pysähtymään. Jotkut ovat sitä mieltä, että rasismin vastaista taistelua pitää tehostaa!? Siis lisää häiriköintiöä SD:n vaalitilaisuuksissa.
Kokoomusnuoret haluavat lisää feminismiä, rasisminvastaisuutta ja sateenkaaren värejä. Sillä tavalla homma hoidetaan!
Jotkut katkerat vihervasemmistolaiset ovat ehdottaneet, että ruotsidemokraatteja äänestäneet tulee saattaa edesvastuuseen ja rangaista. Siis 800.000 äänestäjää syytteeseen!

Tänään löytyy Göteborgspostenista professori Bo Rothsteinin harvinaisen fiksu ja terävä kirjoitus:http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2497895-lar-av-historien-sa-vrids-vapnen-ur-handerna-pa-sd
Professori toteaa, että ruotsidemokraattien esille nostamat ongelmat ovat todellisia ja niihin pitää tarttua ja samalla hän vertaa tilannetta 1930-luvun Ruotsiin ja siihen miten silloin toimittiin.

Sitten professori esittää joukon toimenpiteitä ongelman ratkaisemiseksi. Ainakin kolme professorin ehdotuksista ovat kuin kopioituja ruotsidemokraattien puolueohjelmasta: Stoppi uskonnolliselle kiihotukselle, kovia toimenpiteitä kunniakulttuureja vastaan ja kielitestejä uusille kansalaisille.

Saa nähdä mistä tästä seuraa? Joutuuko professori median ajojahdin kohteeksi vai myöntääkö edes joku ei ruotsidemokraatteihin kuuluva, että professori puhuu järkeä?

Tragedian synty

Quote from: Defend Finland! on 24.09.2014, 18:15:57
Saa nähdä mistä tästä seuraa? Joutuuko professori median ajojahdin kohteeksi vai myöntääkö edes joku ei ruotsidemokraatteihin kuuluva, että professori puhuu järkeä?

Tulikin tästä mieleen taktiikka, jolla SD voisi saada lisää hyväksyntää tavallaan mutkan takaa. Puolue voisi alkaa julkisesti haukkua suuntaansa tehtyjä kädenojennuksia riittämättömiksi, toki ensin yksityisesti kertoen siitä asianosaiselle taholle. Näin muut toteaisivat, että kädenojennukset eivät ole SD:n mieleen, jolloin sellaisten tekeminen muuttuisi hyväksyttävämmäksi ja siten niitä myös tulisi enemmän. Ja jossain vaiheessa väärät ajatukset eivät enää olekaan niin vääriä.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Defend Finland!

Quote from: Tragedian synty on 24.09.2014, 19:00:34
Quote from: Defend Finland! on 24.09.2014, 18:15:57

Tulikin tästä mieleen taktiikka, jolla SD voisi saada lisää hyväksyntää tavallaan mutkan takaa. Puolue voisi alkaa julkisesti haukkua suuntaansa tehtyjä kädenojennuksia riittämättömiksi, toki ensin yksityisesti kertoen siitä asianosaiselle taholle. Näin muut toteaisivat, että kädenojennukset eivät ole SD:n mieleen, jolloin sellaisten tekeminen muuttuisi hyväksyttävämmäksi ja siten niitä myös tulisi enemmän. Ja jossain vaiheessa väärät ajatukset eivät enää olekaan niin vääriä.

Näitä vääriä ajatuksia on esittänyt mm Sara Skyttedal, kristilliset nuoret, ja hän sai heti tuntea puolueensa raivon ja pyysi anteeksi. Mutta kokoomuksen tilanne on mielenkiintoinen! Puolue on maalannut itsensä nurkkaan, puheenjohtaja häipynyt, nuorisoliitto haluaa lisää rasisminvastaisuutta, maahanmuuttoa, feminismiä jne. Luulen, että moni puolueaktiivi puristaa nyrkkiä taskussa ja kiroilee. Mutta kuka uskaltaa ensimmäisenä huutaa nyt tämä pelleily saa riittää!

Isäntä ja loinen

Ykkösellä alkoi juuri A-studio. Kohta aiheena SD ja persut.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

törö

Quote from: Totti on 23.09.2014, 14:26:44
Quote from: törö on 23.09.2014, 13:56:37
Persut on periaatteessa mies ja blogi -viritelmä, joka suunnittelee plokkaajan kruununperijäksi scriptaajaa.

Näin tilanne valitettavasti näyttää olevan.

QuoteErillinen ja puolueen johdosta riippumaton asiantuntijakoneisto ehtisi perehtyä kunnolla useampaan aiheeseen ja takaisi, ettei puolue kuukahda siihen, ettei sillä äkkiä olekaan sopivaa henkilöä selittelemään medialle muiden tekemisiä ja sanomisia ja ajattelemaan jäyhien jököttäjien puolesta.

Tämä on perinne joka puuttuu Suomessa. Meillä vastuun delegointi puolueissa on heikkoa ja oletetaan, että puheenjohtajan pitää pystyä vastaamaan mihin tahansa asiaan kylmiltään.

Tämän asetelman ongelma on ettei yksi ihminen voi olla joka alan asiantuntija, jolloin kannanotot jäävät pinnallisiksi tai jopa virheellisiksi. Jälkiselittelyjen tarve kasvaa ja politiikasta tulee sekavan oloista.

Olen aika tiiviisti seurannut SD:tä vaalikampanjan aikana enkä voi kun ihailla miten hyvin rasvattu organisaatio SD on. Delegointi on saumatonta eikä Åkessonin tarvitse vastaa seikkaperäisesti kaikkeen. Itse asiassa hän usein viittaa puolueen talespersonereihin, jotka vastaavat kysymysten yksityiskohtaisimmista vastauksista. Nämä tekevät usein esim. selittäviä videoita ja esitelmiä youtubeen, missä käydään läpi joku median väite tai muita teknikaliteetteja.

Tällä tavoin puoluejohtaja ei uppoa nippeliasioihin vaan voi keskittyä puolueen yleisviestin esilletuomiseen samalla kun puolueen kannat voidaan purkaa auki seikkaperäisesti muiden toimesta.

Siinä on myös se puoli, että nykyinen tyyli on miettiä mitä kansalle pitää sanoa jos haluaa ääniä.

Jos sen sijaan kertoo totuuden niin erottuu joukosta, saa paljon vihollisia ja kannatusta niiltä, jotka haluavat kuulla totuuden.

Mitä syvemmälle umpikujaan nykyisen tyylin edustajat maan ajavat, sitä enemmän ääniä tulee, koska tilanteen aiheuttama pelko herättää yhä enemmän ihmisiä sen verran, että totuus alkaa taas kiinnostaa.

Plussaa on myös se, ettei tarvitse kyhätä fantsua puolueohjelmaa, joka vetää puoleensa pyrkyreitä ja tuuliviirejä joiden takia moni puolue on muuttunut pelkäksi huuhailukerhoksi, vaan voi keskittyä muiden aiheuttaminen vahinkojen korjaamiseen.

Nikolas

Jos haluaa erottua muista, joutuu puhumaan totta alusta alkaen ja torjumaan herrasmiessopimuksia ja muita alkavan korruption liukumiinoja. Takki ei saa kääntyä vaalien jälkeen, vaikka ministerin salkulla houkuteltaisiin. Vaikka ihminen on tunnetusti heikko ja helposti horjuu, vahva erottuu edukseen.

Rusinapulla

Uteliaisuutta herättää lähinnä miten loput 87% tulee tulevaisuudessa perustelemaan  takinkääntöään maahanmuuttoasiassa. Nimittäin jossain vaiheessa mamusaturaatio ylittää jopa hourupäisten sietokynnyksen ja tosiasioiden kieltäminen on mahdottomuus.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Blanc73

Quote from: Leijona78 on 23.09.2014, 15:58:22
Turpaan saamisen uhallakin mietin tässä ääneen, että kuinkahan suuri osa monikultturismista liittyy seksuaalisuuteen?

Et ole ollenkaan hakoteillä veliseni. Kun katselee esim Suomessa monikulttuuri/pakolaisbisneksestä elantonsa saavien hyysääjien sukupuolijakaumaa, niin silmämääräisestä ainakin 95% on naisia. Teflon on seksikästä.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

J. Lannan haamu

^,^^,

Kuhan ei menisi off-topiciksi tämä, mutta näinhän se on Skandinaviassa ollut iät ja ajat, toiseutta ja rikastajia äänestävät ainoastaan naiset ja naisistiset miehet.

Koko Skandinavia on niin feminisoitunut, kun taas nämä tänne halutut tulevat klassisesti maskuliinisista kulttuureista. Sitä paitsi koskaan ei oteta puheeksi sitä, että mitä niille naisille ja lapsille tapahtuu. Ei suvaitsevaisia kiinnosta tämä, heitä kiinnostaavat nämä nuoressa ja aikuisessa iässä olevat urhot. Eikä mistään muualta kuin arabimaista ja afrikasta...
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Arvoton

Suomessa osaltaan auttaisi järkiin palaamiseen, että puolet humanistisesta yliopistokoulutuksesta karsittaisiin. Myös toimittajakoulutuksesta. Ja myös muualtakin kuin Itä-Suomen yliopistosta. Minulle on täysin selvää, että se koulutus on poliittista ja siihen näyttää aikalailla paljon osallistua juurikin naispuoliset. Lisäksi yliopistoissa saavat vaikkapa luonnontieteilijätkin opintopisteitä kurssista nimeltä  M o n i k u l t t u u r i s u u s k a s v a t u s. Jos toi ei ole tämän päivän Lenin- tai NKP:n puoluekoulua, niin sitten ei mikään.

Homman akateemiset tietänevät asiasta enemmän, mutta minulle ei ole epäselvää, mikä on valtioideologiamme. Ja sitten juurikin nuoret ihmiset, joiden luulisi olevan kriittisiä ylhäältä annetuille ajatuksille, putoavat ajatusten pakkosyötön kuoppaan. Tietysti, jos hyvän sydämen annetaan määrätä, nuori ihminen juurikin haluaa älylliseksi ritariksi maan kehitysmaalaistamisen puolesta ja kehitysmaalaisten ihmisten puolustajaksi äärioikeistoa, l. tavallista, l. rasistista kansaa vastaan. Rasisteja on vaikkapa tehtävä, jos niitä ei meinaa muuten löytyä. Vastavallankumouksellisia ja porvareita oli neukkulassakin enimmäkseen nimettävä, koska oikeita ei tahtonut enää löytyä.

RP

QuoteI kommentarerna till Sverigedemokraternas valframgång finns en egendomlig ambivalens och brist på logik. Å ena sidan beskrivs SD som ett rasistiskt och främlingsfientligt parti. Vissa talar till och med om fascister och nazister. Å andra sidan är de flesta noga med att framhålla att dessa etiketter inte gäller dem som röstat på partiet. Väljarna skulle alltså vara vilseförda eller inte veta varför de valt just SD. Som statsvetaren Andreas Johansson Heinö påpekat  finns inget som talar för detta. Sverigedemokraternas huvudfråga var att invandringen bör stoppas, ett budskap ingen kan ha missförstått.
QuoteKJELL MAGNUSSON

docent i sociologi, Uppsala universitet, f d universitetslektor vid Hugo Valentin-centrum
(Välillä täysjärkisiäkin kommentteja ruotsalaisissa lehdissä. En sano, että olisin kaikesta samaa mieltä, mutta lukiessani ei tule heti  pakottavaa tarvetta epäillä kirjoittajan todellisuudentajua. En jaksa kääntää)

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/eftervalsdebatten-senaste-debattartiklarna_3941470.svd?sidan=2

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Publicola

Quote from: RP on 25.09.2014, 22:56:43
QuoteI kommentarerna till Sverigedemokraternas valframgång finns en egendomlig ambivalens och brist på logik. Å ena sidan beskrivs SD som ett rasistiskt och främlingsfientligt parti. Vissa talar till och med om fascister och nazister. Å andra sidan är de flesta noga med att framhålla att dessa etiketter inte gäller dem som röstat på partiet. Väljarna skulle alltså vara vilseförda eller inte veta varför de valt just SD. Som statsvetaren Andreas Johansson Heinö påpekat  finns inget som talar för detta. Sverigedemokraternas huvudfråga var att invandringen bör stoppas, ett budskap ingen kan ha missförstått.
QuoteKJELL MAGNUSSON

docent i sociologi, Uppsala universitet, f d universitetslektor vid Hugo Valentin-centrum
(Välillä täysjärkisiäkin kommentteja ruotsalaisissa lehdissä. En sano, että olisin kaikesta samaa mieltä, mutta lukiessani ei tule heti  pakottavaa tarvetta epäillä kirjoittajan todellisuudentajua. En jaksa kääntää)

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/eftervalsdebatten-senaste-debattartiklarna_3941470.svd?sidan=2

Magnusson on siitä poikkeuksellinen, että hän vastustaa SD:tä sen omista lähtökohdista, sellaisena kuin puolue tosiasiallisesti on. Useimmat ruotsalaiset tuntuvat vastustavan SD:tä vain hakaristillä koristeltuna olkiukkona.

QuoteUnder alla förhållanden bör vi vara försiktiga med att sätta likhetstecken mellan motstånd mot invandring och rasism. Avsevärt fler än de som röstar på SD vill enligt SOM-undersökningarna ha en minskad invandring och rent logiskt behöver det inte finnas något samband mellan en önskan att begränsa flyktinginvandringen och en främlingsfientlig attityd.

Tuo jos ei ole järjen ääntä niin ei mikään. Mutta sitten päästään sen ytimeen, mikä erottaa SD:n kannattajia ja vastustajia:

QuoteDen gemensamma kultur SD eftersträvar finns inte längre och är omöjlig att återupprätta. Detsamma gäller de idéer om en gemensam värdegrund som varit populära i svensk politik. Ett modernt samhälle hålls samman av strukturella faktorer, inte en gemensam kultur. På samma sätt är demokrati en fråga om regler, snarare än värderingar. Vi vet alla att det finns kulturella skillnader och distans mellan sociala grupper. Politiken visar att det inte råder konsensus kring viktiga samhällsfrågor. Vi måste kunna hantera denna mångfald och oenighet. Mer av realism och mindre av paternalism vore önskvärt.

Magnusson ei usko yhtenäiskulttuuriin tai sen tarpeellisuuteen, vaan näkee nyky-yhteiskunnan perustuvan "sääntöihin, ei arvoihin" ja "rakenteisiin, ei kulttuuriin". Ristiriitaisten arvojen ja alakulttuurien yhdessäoloa hän ei tunnu pitävän riskitekijänä. Joku voisi vastata, että säännöt juontuvat arvoista ja rakenteet kulttuurista, ja muutos arvoissa ja kulttuurissa johtaa myös sääntöjen ja rakenteiden muutokseen. Tästä voi olla eri mieltä, mutta tämä on minusta nuivan näkökulman ydintä.

Olisi hienoa, jos debattia vihdoin alettaisiin käydä tällä tasolla. Rehellisesti ja puhuen aiheesta, eikä puhujista, kuten tähän asti on tupannut käymään.
Virtute enim ipsa non tam multi praediti esse quam videri volunt. -Marcus Tullius Cicero

I believe that the difference between fairness and tribalism is the difference between choosing principles and choosing sides. -Maajid Nawaz

siviilitarkkailija

Quote from: Publicola on 26.09.2014, 10:01:36
QuoteKJELL MAGNUSSON

docent i sociologi, Uppsala universitet, f d universitetslektor vid ...

Magnusson ei usko yhtenäiskulttuuriin tai sen tarpeellisuuteen, vaan näkee nyky-yhteiskunnan perustuvan "sääntöihin, ei arvoihin" ja "rakenteisiin, ei kulttuuriin". Ristiriitaisten arvojen ja alakulttuurien yhdessäoloa hän ei tunnu pitävän riskitekijänä.

Olisi hienoa, jos debattia vihdoin alettaisiin käydä tällä tasolla. Rehellisesti ja puhuen aiheesta, eikä puhujista, kuten tähän asti on tupannut käymään.

Okei, mutta pakko kuitenkin kysyä yksi henkilöön liittyvä teoreettinen ja ikävä skenaario kysymys.

Oletetaan sitten että emme elä arvoihin vaan sääntöihin ja rakenteisiin perustuvassa yhteiskunnassa. Tämän yliopistopellen päiväunessa. Säännöllä on sellainen ero arvoon nähden että sääntöjä ja rakenteita haastetaan paljon helpommin. Sääntöjä rikotaan rikkomisen ilosta.

Kuvitellaan että dosetti Magnusson kävelee kadulla. Vastaan tulee henkilö jolla on erilaiset arvot elämälle, näkee dosetilla kädessä lompakon. Vastaantulija, havaitessaan ettei ikinä jää kiinni, ottaa rautaputken ja lyö Magnuksen kallon halki niin että aivot roiskuvat. Vastaantulija poimii lompakon ja toteaa että "sehän sai mitä ansaitsi" ja jatkaa tuhlaamaan mielestään rehellisesti hankkimansa rahat.

Hiukan tuntuu siltä että dosentti kaipaa jotain sellaista mitä ei itse ole valmis kokeilemaan ja lähtee olettamaan asioita.  On huomattavasti turvallisempaa ja mukavampaa elää arvojen kuin sääntöjen määrittelemässä maailmassa. Itseasiassa sääntömaailma on aivan mielipuolinen konstruktio. Sellaisessa elääkseen on luultavasti oltava yhtä moraaliton ja tyhmä kuin tämä dosentti.

Arvot kyllä. Säännöt ei.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Ink Visitor

Demarit muodostavat vähemmistöhallituksen vihreiden kanssa Ruotsissa

Ruotsin demarien puheenjohtaja, tuleva pääministeri Stefan Löfven on juuri ilmoittanut, että sosialidemokraatit muodostavat vähemmistöhallituksen yhdessä sikäläisen vihreän puolueen kanssa.

Löfven uskoo voivansa esitellä uuden hallituksen viikon kuluttua. Myös budjettiesitykselle hän uskoo saavansa riittävän tuen.

http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/24274-demarit-muodostavat-vahemmistohallituksen-vihreiden-kanssa-ruotsissa
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Jaakko Sivonen

Sosiaalidemokraatit ja moderaatit suhmuroivat valiokuntien puheenjohtajuudet niin, ettei kolmanneksi suurin puolue SD saa ainuttakaan valiokuntaa johdettavakseen: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politik/sd-utan-ordforandeposter-i-utskotten_3958270.svd
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Roope

Quote from: Jaakko Sivonen on 27.09.2014, 00:57:23
Sosiaalidemokraatit ja moderaatit suhmuroivat valiokuntien puheenjohtajuudet niin, ettei kolmanneksi suurin puolue SD saa ainuttakaan valiokuntaa johdettavakseen: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politik/sd-utan-ordforandeposter-i-utskotten_3958270.svd

Aivan kuten europarlamentissa vaalien jälkeen. Tämä on ns. uutta demokratiaa. Parempi tottua siihen tai kaataa se.

-PPT-

Eiköhän vassaritkin äänestä hallituksen mukabna vaikka hallituksessa eivät olekaan. Näinhän se on ennenkin mennyt.

KJ

Quote from: Roope on 27.09.2014, 01:05:46
Quote from: Jaakko Sivonen on 27.09.2014, 00:57:23

Aivan kuten europarlamentissa vaalien jälkeen. Tämä on ns. uutta demokratiaa. Parempi tottua siihen tai kaataa se.

Ruotsin osalta tuon ymmärtää, koska Ruotsi, mutta europarlamentin osalta tuo dissaus meni yllättävän pienellä pulinalla läpi.:
QuoteValiokuntakokousten piti siis tällä viikolla olla rutiinia ja antaa siunaus edellisellä viikolla pohdituille ehdokkaille, mutta toisin kävi. EU-kriittinen EFDD-ryhmä, johon perussuomalaiset edellisellä kaudella kuului ja joka on lisännyt yhden D:n nimeensä, menetti kaikki kuusi sille kuuluvaa valiokuntien varapuheenjohtajuutta ja yhden puheenjohtajan paikkansa, kun vanhat puolueet ryhtyivät vastoin vakiintunutta käytäntöä täyttämään EFDD:lle osoitettuja paikkoja omilla ehdokkaillaan.
Terho-linkki

Jos voimasuhteet kääntyisivät vuoden 2019 EU-vaaleissa, niin tuollainen käytös nykyiseltä oppositiolta tuomittaisiin varmaankin noin 1400 pääkirjoituksen voimin.

Hiukan menee otsikon aiheen ohi, mutta sen verran on yhtäläisyyksiä, että menköön.

What would Gösta Sundqvist do?

Roope

Toimittaja Yrsa Stenius on kirjoittanut sekä Suomen että Ruotsin lehtiin omat terveisensä hallitusneuvotteluita vetävälle Stefan Löfvenille. Steniuksen mielestä se, että Löfven on kieltäytynyt edes puhumasta Ruotsidemokraattien kanssa, on silkkaa kiusaamista, periaatteellisesti vastenmielistä ja luultavasti myös hölmöä, koska Ruotsidemokraatit näyttävät marttyyreiltä. Välillä Stenius suorittaa normaalit irtisanoutumiskuviot kuvaamalla Ruotsidemokraatteja "natsivaikutteisiksi rasisteiksi" ja Perussuomalaisia "alkeellisesti ajatteleviksi". Soinia Stenius kuitenkin innostuu kehumaan "rehelliseksi, viisaaksi ja asiantuntevaksi" – Jimmie Åkessoniin verrattuna.

Jimmie Åkesson ei kuitenkaan ole yhtään vähemmän suuren, äänestäjien eduskuntaan valitseman parlamentaarisen puolueen legitiimi puoluejohtaja, ja sellaisena häntä on kohdeltava.

Eikä tämä ole ainoa tosiasia, jota Ruotsin salonkikelpoisten poliittisten puolueiden hienojen edustajien pitäisi pohtia. Niiden on katsottava silmiin myös toista totuutta:
Moraalisesti korkealuokkaisten ruotsalaisten keskuudessa on nyt suuri joukko ihmisiä, jotka mahdollisesti eivät ole maahanmuuttajavihamielisiä eivätkä rasistejakaan, mutta jotka yksinkertaisesti ovat sitä mieltä, että Ruotsi ottaa vastaan liian paljon erilaisia muukalaisia. He eivät ole periaatteessa mahanmuuttoa vastaan, eikä heillä ole mitään merkittäviä muslimien vastaisia ennakkoluuloja, mutta he katsovat, että liika on liikaa. Osasyynä tämän joukon kasvuun lienee romanikerjäläistragedia.

Olen kuullut monien läheisteni kertovan tästä, ja voin hyvin myöntää, että sama on tapahtunut itsellenikin: Välttelen menemästä Tukholman keskustan kauppoihin, Alkoon, NK- ja Åhléns-tavarataloihin ja kävelykaduille, koska en jaksa kerjäläisten kanssa. Menen vain jos on todella pakko.

Tämä on todellisuutta ja se on voitava sanoa ääneen ja päästää ulos. Ja jos sitä eivät tee kunnolliset puolueet, koko ongelmanmuotoiluoikeus jätetään Ruotsidemokraateille. Näin on tähän asti tapahtunut ja Ruotsidemokraatit kiittävät tästä.

Nyt nämä näkemykset ovat laajasti edustettuina eduskunnassa.

On aika käsitellä heitä, keskustella heidän kanssaan, vastattava heidän sanomisiinsa, punnittava ja mitattava heidät, mutta emme missään nimessä saa sivuuttaa heitä.  (käännös)
Åbo Underrättelser: Yrsa Stenius: Ignorera inte Sverigedemokraterna 25.9.2014

Göteborgs-Posten: Yrsa Stenius: Bjud in SD till förhandlingar 28.9.2014

Ink Visitor

New Speaker for Sweden's Parliament

Social Democrat politician Urban Ahlin has been announced as the man incoming Prime Minister Stefan Löfven wants to take over as the next speaker in Sweden's parliament

Urban Ahlin, a Member of Parliament since 1994, is expected to take over from Per Westerberg, who is the current speaker.

The role involves chairing debates in Sweden's parliament and is one of the most coveted jobs in politics.

Ahlin was a surprise choice for the job, with Susanne Eberstein tipped by both political analysts and betting agencies in Sweden as the favourite for the job.

She is a former lawyer who has earned a reputation for trying to stop leaks from major police investigations. She is also well known in Sweden because her daughter Anna Eberstein has a child with the Hollywood actor Hugh Grant.

Urban Ahlin is currently deputy chairman of Sweden's foreign affairs committee and foreign policy spokesman for the Social Democrats and many had speculated that he would take over from Carl Bildt as Sweden's next foreign minister.

Social Democrat party leader Stefan Löfven told news agency TT that it was not a difficult decision selecting Ahlin as his preferred choice although there had been "many good candidates."

(snip)

http://www.thelocal.se/20140929/new-speaker-for
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

-PPT-

Ruotsissa ei näköjään ole käytäntöä, että parlamentin puhemies ja pääministeri olisivat eri puolueista.

Tragedian synty

Quote from: -PPT- on 29.09.2014, 17:34:07
Ruotsissa ei näköjään ole käytäntöä, että parlamentin puhemies ja pääministeri olisivat eri puolueista.

Siellä oli. Puhemies tuli kolmanneksi suurimmasta puolueesta. Nyt käytännön jatkamiselle tuli selittämätön este tielle.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Tosiasiallinen Nuiva

Ilmeisesti SD on saanut kuin saanutkin varapuhemiehen paikan:

QuoteSweden Democrat wins Deputy Speaker spot

Despite most members of parliament abstaining from voting, Sweden Democrat party secretary Björn Söder has been announced as one of Sweden's new deputy speakers.

Söder was voted in despite 292 of Sweden's 349 MPs handing in blank ballots. 

The Sweden Democrats, who became the country's third-largest party in elections earlier this month, voted to give Söder the prestigious job. This initially wasn't enough for him to snag the position, as Swedish law states that a candidate needs to secure a majority of votes in the parliament.  After two re-votes, however, the candidate with the most votes can win the spot.

[]

http://www.thelocal.se/20140929/sweden-democrat-secures-deputy-speaker-spot

edit.

Ruotsidemokraatin nousu varapuhemieheksi kuumensi tunteet

Ruotsidemokraattien Björn Söderin valinta Ruotsin valtiopäivien toiseksi varapuhemieheksi maanantaina herätti voimakkaita vastareaktioita. Vasemmistopuolueen johtaja Jonas Sjöstedt muistutti Söderin antaneen aiemmin homovihamielisiä ja rasistisia lausuntoja.

- Minusta on suorastaan sopimatonta, että meillä on tällainen puhemies, Sjöstedt sanoi.

Ympäristöpuolueen johtoon kuuluva Gustav Fridolin sanoi, ettei Söder edusta ainakaan häntä.

Varapuhemiehet edustavat valtiopäiviä ja Ruotsia riippuen siitä, kuinka paljon puhemieheksi valittu sosiaalidemokraattien Urban Ahlin delegoi heille tehtäviä.

Muut puolueet ovat eristäneet ruotsidemokraatit yhteistyöstä valtiopäivillä. Tämä on kuitenkin entistä hankalampaa ruotsidemokraattien noustua kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/ulkomaat/item/57005-ruotsidemokraatin-nousu-varapuhemieheksi-kuumensi-tunteet
Non poteris veritatem

AjatusRikollinen

QuoteUrban Ahlin, a Member of Parliament since 1994, is expected to take over from Per Westerberg, who is the current speaker.

Eli meikäläisittäin Urpo vaan, siitähän Urpo nimi juonensa juunta, nimittäin Urbaanista.
Al Stubbido: "Tehdään tästä rasistinen maa". https://www.youtube.com/watch?v=hIYTHG9qxmc

Iloveallpeople

QuoteNäkökulma: Työttömyys, työttömyys, työttömyys

...
Ja sitten ovat nämä populistiset ja äärioikeistolaiset liikkeet.

Ruotsalaiset ovat jatkaneet äimistelyä siitä, miksi kaikkien hylkimä Ruotsidemokraatit sai 12,9 prosenttia äänistä syyskuun vaaleissa.

Asiaa on nyt tutkittu. Dagens Arena -lehti julkisti Tukholman yliopiston taloushistorian tutkijan Lars Ahlandin havainnon, että Ruotsidemokraatit menestyivät nimenomaan niissä kunnissa, joissa työttömyysluvut ovat korkeita.

Ahlandin mukaan aikaisemmin näin merkitsevää riippuvuutta ei ole havaittu.

Toinenkin riippuvuussuhde löytyi: Mitä huonompi koulutus kunnan asukkailla on, sitä enemmän he äänestävät Ruotsidemokraatteja.

Sen sijaan maahanmuutolla ei näytä olevan samanlaisia riippuvuuksia. Maahanmuuttajien määrällä eri kunnissa ei näyttänyt tilastojen mukaan olleen vaikutusta Ruotsidemokraattien kannatukseen.

Tällaiset havainnot kannattaa panna merkille myös Suomessa, kun arvioidaan perussuomalaisten menestystä ja heidän samanlaisuuttaan Ruotsidemokraattien kanssa.

Puolueethan ovat monessa suhteessa kuin kaksi marjaa.

Vertailussa kannattaakin muistella, missä suhteessa puolueet eroavat. Selvin erottava tekijä on tietenkin historia. Perussuomalaisten tausta on SMP:n agraaripopulismissa, johon Timo Soini on tuonut omat mausteensa, äärimmäisen arvokonservatismin ja Euroopan unionin vastustamisen. Soinin flirttailu "maahanmuuttokriittisten" kanssa on tuonut puolueeseen myös muukalaiskammoisen siiven.

Ruotsidemokraattien juurista löytyy selkeästi äärioikeistolainen ja rasistinen juonne. Jotkut puolueen aktiivit ovat ryvettyneet jopa uusnatseina.

Tosin onhan persujenkin toinen europarlamentaarikko saanut tuomion rasistisesta rikoksesta.
...

Antti Vuorenrinne
kirjoittaja on Demokraatin pätoimittaja

Demari.fi
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff