News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-09-11 Aftonbladet: Jag är stolt över att Södertälje ligger i Sverige.

Started by Ekuli, 11.09.2014, 10:58:20

Previous topic - Next topic

Ekuli

Erik Niva on saanut aikaan ihkun romantisoidun kuvan kaupungista, joka on tunnettu autopaloista, joukkotappeluista - veitsien kanssa ja ilman -  ryöstöistä, pahoinpitelyistä, uhkailusta ja väkivallasta sairaalassa, järjestäyntyneestä rikollisuudesta ja syyrialaisesta mafiasta. Juttu sisältää lisäksi niin paljon niin uskomattomia tarinoita, että en ihmettelisi, vaikka toimittaja olisi pistänyt vähän omiaan.  :roll:

"Lite drygt sex år har gått sedan Barack Obama envetet försökte uttala namnet på en liten stad långt borta som han ville lära sig mer om.
– Soedvertoll... Soodertelle?!
Obama sa själv att han kände både beundran och skam inför namnet Södertälje. Han hade fått höra talas om hur en enda mellansvensk stad tog emot fler flyktingar från Irak än hela Nordamerika sammantaget, och han hade lika svårt som alla andra att få ihop logiken bakom uppgiften.
Han sa ordagrant att han skämdes över att USA inte tar större ansvar för de irakiska flyktingarna. Sedan berömde han Sverige och Södertälje för hur vi hanterat frågan, säger Anders Lago, som var kommunalråd för Södertälje då han bjöds in till den amerikanska kongressen för att berätta om stadens erfarenheter."

"– Jag pratar med tidningar från hela världen varje dag, känns det som. Även om jag säger nej till det allra mesta är det svårt att avböja när det är någon statstelevision som kommer med en vilja att visa upp ett exempel på att det här med flyktingmottagning faktiskt fungerar. "Titta, det går ju! Varför ska vi inte kunna ta emot 1 000 flyktingar till vårt land, om det kommer 2 000 till en enda liten stad i Sverige?".
Vilka andra medier har varit här?
– Säkert 40 stycken bara de senaste åren. New York Times, Le Monde, BBC, statstelevisionen från Schweiz och Japan... Att träffa japanerna var väldigt speciellt. De tar inte emot några flyktingar överhuvudtaget där, men journalisterna önskade verkligen att det skulle förändras. "Varför får inte japanerna samma chanser som de som bor i Södertälje? Tänk så mycket de går miste om eftersom våra gränser är stängda"."

"They were Swedes. They saw something was wrong. They wanted to put it right."

VMP

Juttu on kokonaisuudessaan pitkä, mutta joku pieni porsas, jolla on ruotsinkielentaitoa ja kielellistä huumorintajua, voisi tästä parhaat palat kääntää...  :-*

http://toolbox.aftonbladet.se/aftonbladet-tools/longread/?id=605

edit:linkki lisätty
'Ihmisten kutsuminen täysin erilaisista kulttuureista asumaan kanssamme on suurin sosiologinen koe ihmiskunnan historiassa ja on selvää, että se päättyy huonosti'. -tanskalainen psykologi Nicolai Sennels.

valla_valla

>>> träffa japanerna var väldigt speciellt. De tar inte emot några flyktingar överhuvudtaget där, men journalisterna önskade verkligen att det skulle förändras. "Varför får inte japanerna samma chanser som de som bor i Södertälje? Tänk så mycket de går miste om eftersom våra gränser är stängda".<<<

"Japanilaisten tapaaminen oli erityinen. He japanilaiset eivät ota vastaan yhtään ainoata pakolaista ylipäätään, mutta journalistit toivoivat todellakin, että tähän saataisiin muutosta. "Miksi japanilaiset eivät saa samoja mahiksia kuin södertäljeläiset?. Ajattele kuinka paljon menee hukkaan koska rajamme ovat niin suljettuja."

Jaa-a.. Kun on kerran käynyt Södertäljessä on kuin olisi menettänyt neitsyytensä perseraiskaamalla ja usko ruotsalaisiin katoaa kokonaan.

valla_valla

Pieni paskapläjäys:

>>>
Under tiden som jag sitter och pratar med Hani Shabo ringer det på ytterdörren. En storvuxen kille med snaggad skalle och "Made In Sweden"-tatuering på underarmen stövlar in.
– Tjena, läget?!
Utan att vänta på svar knallar han sedan vidare in i badrummet och börjar borra. Hanif Shabo ler åt mitt förbryllade ansiktsuttryck.
– Det var vår svenska vän. Han ska hjälpa oss med duschen, den fungerar inte riktigt.
När jag pratat klart med Hani Shabo har den svenska vännen satt sig vid köksbordet, rafsat åt sig en tallrik pasta och slagit sig ner för att äta. Han verkar känna sig som hemma, och det visar sig att det beror på att det är precis vad han är.
– Det här är egentligen min lägenhet, men när jag fick höra talas om att den här familjen skulle komma så jag gjorde en riktig grovstädning och flyttade ut. Annars hade de väl också behövt dela en tvåa med 15 andra, som det är för många andra nyanlända. Jag har ett annat ställe där jag kan bo, det har ju inte de.<<<<

Kun istumme ja juttelemme Hani Shabon kanssa ovikello soi. Sisään astuu suurikokoinen sänkipää "made in sweden" tatuointi käsivarressaan.
- Miten menee?
Vastausta odottamatta hän löntystää kylpyhuoneeseen ja alkaa poraamaan. Hani Shabo hymyilee minun yllätyneelle ilmeelle.
- Hän on meidän svennekaveri. Hän korjaa suihkumme, koska se ei pelitä kunnolla.
Kun olemme valmiita Shanin kanssa on hänen ruotsalainen kaverinsa istuu pöytään ja vetäisee pastaa naamaan. Ihan kuin hän olisi kotona, ja osoittautuukin, että hän todellakin on kotonaan.
- Tämä on oikeastaan minun asunto, mutta kun kuulin, että tämä perhe on tulossa tein suursiivouksen ja muutin pois.
Muutenhan he olisivat joutuneet jakamaan jonkun kaksion 15 muun kanssa niin kuin monet "nyanlända" uussaapuneet/ vastatulleet tekevät. Minullahan on muukin paikka asua mutta heillä ei ole.

(Toi nyanlända on kyllä ruotsalaisten hienoimpia kiertoilmaisuja pakolaiselle. Joku vastatullut, juurimuuttanut tms on lähellä sitä. En muista äkkiseltään jotain yhtä hienoa suomalaista kauttarantain- sanaa sille)

Eli jutussa mainittu skinari on siis antanut töllinsä syyrialaiselle. Niin varmaan.

NIIN VARMAAN.

Sen verran lisäsin, että tuon Shanin sisko on ylläripylläri skinipään morsmaikku. Tuli toinen NIIN VARMAAN.

valla_valla

HAH. Ja paska jatkuu:

På den tiden en arg, ung man som hängde i skinheadkretsar och tyckte att det kom för många invandrare till Södertälje.

– Jag var ju rätt mycket rasist, det var jag. Det var mycket slagsmål och bråk på stan, mycket konflikt med invandrargängen.
Hur ser du på det idag?
– Jag visste inte bättre. Jag var en idiot, som inte ville erkänna för mig själv att det fanns blåbär och rötägg bland svenskar också.
Egentligen jobbar Richardsson i byggsvängen, men den här dagen har han fått ledigt med full betalning. Hans arbetsplats i Rinkeby har attackerats.
– Två av mina kollegor blev misshandlade. Nu går vi inte tillbaka innan vi fått säkerheten garanterad. Och tidigare hade jag väl sagt: "Det är de där jävla invandrarna", och sedan inget mer. Nu ser jag ju att 99 procent tycker att det är kul att vi hjälper till och förbättrar deras centrum. Sedan är det en liten klick – 30 till 50 personer – som vill ha bort oss. När de hade misshandlat mina kamrater sa de det till dem när det låg där och blödde: "Vi vill inte ha er här, det här är vårt territorium och ni stör våra knarkaffärer

(Tässä puhutaan nyt jatkossa siis aiemmin mainitusta raksaäijästä)

Aiemmin vihainen nuori mies, joka notkui skinipiireissä tykkäsi, että Södertäljessä oli liian paljon mamuja.
- Olin aiemmin aika rasistinen ja kylillä tapeltiin mamujen kanssa.
Miten hommat ovat tänään?
- En tiennyt paremmasta. Olin idiootti enkä halunnut tunnustaa, että myös svedujen joukossa oli mustikoita ja mätämunia.
Oikeastaan Richardsson työskentelee rakennusporukassa, mutta tänään on palkallinen vapaapäivä. Heidän työmaallaan Rinkebyssä on ollut kähinää.
- Pari työkaveria hakattiin. Emme mene takaisin ennen kuin turvallisuus on taattu. Aikaisemmin olisin tietty sanonut, että vitun maahanmuuttajat, mutta nyt näen kuinka 99% asukkaista tykkää, että on coolia kun autamme ja rakennamme heidän kyläraittiaan. Ja sitten on tämä klikki, 30-50 tyyppiä, jotka haluavat meidät pois. Kun he olivat hakanneet meidän kaverit ja nämä makasivat verisinä maassa sanoivat hakkaajat heille: emme halua teitä tänne, tämä on meidän territoriumia, te häiritsette meidän huumekauppaa.

Niin varmaan.