News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-08-29 HU: Mamujen suuri määrä aiheuttaa ongelmia helsinkiläiskoulussa

Started by Saippuakupla, 29.08.2014, 17:40:36

Previous topic - Next topic

Archaeopteryx

Quote from: Leso on 12.09.2014, 02:58:33
Köhöm.

Olisi muuten todellakin korkea aika tutkiskella aidon kriittisesti tämän "liikunnallisuus ja älykkyys korreloivat yhtä kuin" -väitteen paikkansapitävyyttä.
Empiirinen todistusaineisto ei puolla.
Ei puoltanut edes Leson kouluaikana.

Että vinkkinä vaan sinne apurahakonttoriin.
http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/runsaasti-liikkuvat-pojat-lukevat-ja-laskevat-paremmin/675449/

Toki Itä-Suomen yliopisto jne.

Uimakoulutettava

Lisää älykkyyttä lisäävää liikuntaa ja oppimiskokemuksia rikastuttavaa monikulttuuria, siitä lapset ja vanhemmat varmasti tykkäävät. tv. Pääkaupunkiseudun toiveikas johtoporras

edit:
kehuttu liikuntaa ja monikulttuuria
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Malla

Quote from: Lisä-Tuomas on 11.09.2014, 03:54:00
Etelän hedelmien uhallakin kysyn, miksi tällaisen koulun opetuskieli on suomi?

Mitä kieltä ehdottaisit opetuskieleksi "tällaisella koululle", jossa on maahanmuuttajia monesta  maasta? Kaikki eivät osaa mamua. Kaikki oppilaat eivät osaa englantia, ranskaa, ruotsia, arabiaa, somalia, saksaa, urdua, venäjää, viroa jne.  Hurjimpien  -- varmasti vihamielisten -- huhujen mukaan ihan kaikki opettajatkaan eivät osaa edes äidinkielentasoista englantia.

Leso

Quote from: Archaeopteryx on 12.09.2014, 09:38:02http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/runsaasti-liikkuvat-pojat-lukevat-ja-laskevat-paremmin/675449/

Toki Itä-Suomen yliopisto jne.

Kiitz! Mielihyväksenne minun on ilmoitettava, etten klikannut linkkiä.
Jo silkka otsikko pidensi elämääni. Olen siis kiusananne jokusen aikaa vielä.
Tää on voimaannuttavaa naurua.  ;D
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Lisä-Tuomas

Quote from: Malla on 12.09.2014, 10:21:38
Quote from: Lisä-Tuomas on 11.09.2014, 03:54:00
Etelän hedelmien uhallakin kysyn, miksi tällaisen koulun opetuskieli on suomi?

Mitä kieltä ehdottaisit opetuskieleksi "tällaisella koululle", jossa on maahanmuuttajia monesta  maasta? Kaikki eivät osaa mamua. Kaikki oppilaat eivät osaa englantia, ranskaa, ruotsia, arabiaa, somalia, saksaa, urdua, venäjää, viroa jne.  Hurjimpien  -- varmasti vihamielisten -- huhujen mukaan ihan kaikki opettajatkaan eivät osaa edes äidinkielentasoista englantia.

Kieltämättä tuo oli epätarkasti joskin raflaavasti ilmaistu. En ota nokkiini, sillä minun on ennenkin todettu kärjistävän asioita.

Asiaan: menettelisin jokseenkin seuraavalta pohjalta:

Toiskielisten määrä on niin suuri, että on mielekästä opettaa heidät kokonaisuutena omana ryhmänään. Niille, joiden suomenkielen taito on riittämätön, olisi opetussuunnitelmassa hyvin paljon tunteja "suomi vieraana kielenä". Kielenopetuksen sisällä pyrittäisiin sisällyttämään keskeinen tietoaines, mitä kyseisen lukuvuoden oppimäärään kuuluu. Ainakin ala-astevuosien osalta tällainen voisi toimia. Mikäli lukukauden/lukuvuoden lopussa havaitaan, että oppilas voisi kielitaitonsa puolesta siirtyä seuraamaan suomenkielistä opetusta, tarjottaisiin siihen mahdollisuus.

Ja näitä omakielisiä koulunkäyntiavustajia meillä taitaa jo olla koko lailla. Jos siirtyjille halutaan "laaduntarkkailua", niin lähtötasomittaus ja preppaus ennen kouluvuoden alkua on mahdollista.

Suomenkielisten perheiden lapset voisivat taas olla omissa luokissaan/kouluissaan ilman, että heidän seuranaan olisi lapsia, jotka turhautuisivat siitä, että joutuvat kuuntelemaan opetusta kielellä, jota eivät voi täysipainoisesti seurata.

Kaikki tämä tottakai maksaa, muuta mielelläni soisin myös lähiöitten lapsille (siis myös mamuille) motivoivan ja tasokkaan peruskoulun.

Ja yksi EDIT vielä. Tuollaisella maahanmuuttajalasten alueellisella prosenttimäärällä uskoisin, että löytyy piirejä, joissa suomenkieleen ei välttämättä törmää (jos siis joku on varma, että Suomessa syntyneelle kielitaito ei voi muodostaa ongelmaa). Tähän sopisi se arjen havainto, jossa näin naperoitten ostavan kioskilta karkkinsa arabiaksi - myyjänä kantis, ja numerot paperilla riittivät kaupantekoon.

Jollekullle tämä idea tietysti olisi apartheidin arkipäivää mutta sen kanssa koetan oppia elämään.

Aukusti Jylhä

Quote from: Lisä-Tuomas on 13.09.2014, 05:55:57
...
Kaikki tämä tottakai maksaa, muuta mielelläni soisin myös lähiöitten lapsille (siis myös mamuille) motivoivan ja tasokkaan peruskoulun.
...

Suomessa on jo tasokas koululaitos. Jos vanhemmat asenteillaan kasvattavat lapsen yhteiskunnan ulkopuoliseksi tekijäksi, voi olla varma että se vaikuttaa negatiivisesti koulumenestykseen. Maapalloilma on litteä, U know.

NÄITÄ EI RAHALLA RATKAISTA!!!
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Jaska Pankkaaja

ÄO 60-90, vanhemmilla, naapureilla ja kavereilla asennevamma = tunnetut ja jo lukemattomat kerrat nähdyt tulokset. Joo, eikä verorahan syytämisestä ole apua tässäkään kohtaa. Islam on vain mauste asennevammaan.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

timouti

Menneinä vuosina joku rehtori yritti laittaa kaikki ei-suomenkieliset samalle luokalle. Yhden maahanmuuttajan isä nosti siitä metelin, kun ajatteli, että hänen lapsensa ei opi suomea siellä muunkielisten seassa. Sellaisesta kokeilusta ei sittemmin ole kuultu, eli maahanmuuttajia on joka luokalla.

Omankielisiä ja kielettömiä kouluavustajia saa olla olemassa vaikka joka oppilaalle, mutta töitä ei tarjota. Tietojeni mukaan ainakin Helsingissä laitetaan avustajia pihalle vuodenvaihteessa, kesken lukuvuoden. Vain vakinaisessa työsuhteessa olevat kai jatkavat, kaikki "ylimääräiset" "hyvinä vuosina" hankitut avustajat laitetaan pois. Seuraavana lukuvuotena ei ole enää resurssiopettajiakaan, joiden avulla opetusryhmiä on jaettu pienemmiksi.

Olisi loogista, että kun näitten järjettömien monikielisten ja -kulttuuristen koulujen opetukseen ei ole tarjota resursseja, ei maahan enää rahdattaisi lisäväkeä. Vaikka kuinka asutettaisiin pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja maahanmuuttajia rajaseuduille ja tyhjenevälle maaseudulle, pian kaikki kuitenkin asuvat pääkaupunkisudun lähiössä kuormittamassa yksiä ja samoja kouluja.

"Hyvinä vuosina" oli varaa lisätä kouluihin apuja opetustyöhön, nyt huonoina aikoin säästetään ja vähennetään. Sama ajattelu pätee myös toiseen suuntaan: hyvinä vuosina oli varaa "auttaa" ja ottaa kaikenlaisia maahanmuuttajia. Nyt huonoina vuosina ei ole varaa, joten maahanmuuttoa pitää vähentää.


Lisä-Tuomas

Quote from: käpykaarti on 13.09.2014, 07:55:09
Quote from: Lisä-Tuomas on 13.09.2014, 05:55:57
...
Kaikki tämä tottakai maksaa, muuta mielelläni soisin myös lähiöitten lapsille (siis myös mamuille) motivoivan ja tasokkaan peruskoulun.
...

Suomessa on jo tasokas koululaitos. Jos vanhemmat asenteillaan kasvattavat lapsen yhteiskunnan ulkopuoliseksi tekijäksi, voi olla varma että se vaikuttaa negatiivisesti koulumenestykseen. Maapalloilma on litteä, U know.

NÄITÄ EI RAHALLA RATKAISTA!!!

Haluaisitko sitten nähdä asian niin, että ongelmanaiheuttajat eristetään siten, että suomenkielisellä vähemmistöllä olisi tasokas oppimisympäristö (jos taas hieman kärjistän)?

Lisä-Tuomas

Quote from: timouti on 13.09.2014, 08:00:54


Olisi loogista, että kun näitten järjettömien monikielisten ja -kulttuuristen koulujen opetukseen ei ole tarjota resursseja, ei maahan enää rahdattaisi lisäväkeä. Vaikka kuinka asutettaisiin pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja maahanmuuttajia rajaseuduille ja tyhjenevälle maaseudulle, pian kaikki kuitenkin asuvat pääkaupunkisudun lähiössä kuormittamassa yksiä ja samoja kouluja.


Tästä on yleisesti ottaen helppo olla samaa mieltä. Maahan jo päässeet ovat kuitenkin täällä jo ja ellei heitä perheineen aleta kotiuttaa, tulee päättää

a) yritetäänkö ns "korjata keskiarvoja" suurentamalla opetusyksiköitä
b) onko nykytilanne ok ja annetaanko mamu-koulujen muodostua itsestään valkoisen paon myötä
c) vai tehdäänkö tilanteelle jotain muuta.

a), kuten ennalta voi arvata, päätyy siihen, että nämä aiempaa suuremmat yksiköt viiveajan kuluttua olisivat siinä epätarkoituksenmukaiseksi todetussa tilassa, joka loi tarpeen harkita esim. tämän ketjun hallinnonyhdistystä.

Aukusti Jylhä

Quote from: Lisä-Tuomas on 13.09.2014, 08:47:14
Quote from: käpykaarti on 13.09.2014, 07:55:09
Quote from: Lisä-Tuomas on 13.09.2014, 05:55:57
...
Kaikki tämä tottakai maksaa, muuta mielelläni soisin myös lähiöitten lapsille (siis myös mamuille) motivoivan ja tasokkaan peruskoulun.
...

Suomessa on jo tasokas koululaitos. Jos vanhemmat asenteillaan kasvattavat lapsen yhteiskunnan ulkopuoliseksi tekijäksi, voi olla varma että se vaikuttaa negatiivisesti koulumenestykseen. Maapalloilma on litteä, U know.

NÄITÄ EI RAHALLA RATKAISTA!!!

Haluaisitko sitten nähdä asian niin, että ongelmanaiheuttajat eristetään siten, että suomenkielisellä vähemmistöllä olisi tasokas oppimisympäristö (jos taas hieman kärjistän)?

Haluaisin nähdä asennemuutoksen suhtautumisessa huonosti sopeutuviin mamuryhmiin.

-Oman kielen opetus pois
-Oman uskonnon opetus pois

Näillä pääsisi jo hyvin alkuun. Nämä kaksi tekijää ovat todella suuressa roolissa siinä miten mamunuori sopeutuu tai syrjäytyy. JOS tavoitteena olisi "pakolaisten"  :flowerhat: palaaminen kotiseuduilleen tilanteiden rauhoituttua, niin sitten en olisi ihan niin ehdoton tuon kielenopetuksen suhteen. KAIKKI tahot painottavat suomen osaamisen tärkeyttä! AIVAN KAIKKI! Miksi sitten opetetaan somaliaa koulussa?

Tähän voi joku innostunutsonni etsiä sen listan Espoossa opetetuista kielistä.  ;D
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Aukusti Jylhä

QuoteOpetettavat kielet: albania, arabia, bengali, bosnia/serbokroatia, bulgaria, englanti, espanja, farsi/dari, flipino, hindi, hollanti, indonesia, italia, kantoninkiina, khmer, kreikka, kurdi, liettua, makedonia, mandariinikiina, portugani, puola, ranska, romani, romania, saame, saksa, somali, thai, turkki, unkari, venäjä, vietnam, viro. Syksyllä kielikirjo on kasvamassa vielä norjan, tsekin ja serbian kielillä.

;D

Näistä valtaosaa kuuluisi opiskella omalla kustannuksella koulupäivän jälkeen. Ja jos vaikuttaa, että lapsella on vaikeuksia opetella puhumaan suomea, niin sitten kotiolot syyniin, että rohkaistaanko siellä lasta sopeutumaan vai syrjäytymään. Ja kaikki muu kielenopetus nollaa, paitsi suomen opetus. Jotkut oppivat paremmin kieliä kuin toiset, jotkut oppisivat jos vanhemmat antaisivat.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Man in a Suit

Quote from: Lisä-Tuomas on 13.09.2014, 05:55:57
Quote from: Malla on 12.09.2014, 10:21:38
Quote from: Lisä-Tuomas on 11.09.2014, 03:54:00
Etelän hedelmien uhallakin kysyn, miksi tällaisen koulun opetuskieli on suomi?

Mitä kieltä ehdottaisit opetuskieleksi "tällaisella koululle", jossa on maahanmuuttajia monesta  maasta? Kaikki eivät osaa mamua. Kaikki oppilaat eivät osaa englantia, ranskaa, ruotsia, arabiaa, somalia, saksaa, urdua, venäjää, viroa jne.  Hurjimpien  -- varmasti vihamielisten -- huhujen mukaan ihan kaikki opettajatkaan eivät osaa edes äidinkielentasoista englantia.

Kieltämättä tuo oli epätarkasti joskin raflaavasti ilmaistu. En ota nokkiini, sillä minun on ennenkin todettu kärjistävän asioita.

Asiaan: menettelisin jokseenkin seuraavalta pohjalta:

Toiskielisten määrä on niin suuri, että on mielekästä opettaa heidät kokonaisuutena omana ryhmänään. Niille, joiden suomenkielen taito on riittämätön, olisi opetussuunnitelmassa hyvin paljon tunteja "suomi vieraana kielenä". Kielenopetuksen sisällä pyrittäisiin sisällyttämään keskeinen tietoaines, mitä kyseisen lukuvuoden oppimäärään kuuluu. Ainakin ala-astevuosien osalta tällainen voisi toimia. Mikäli lukukauden/lukuvuoden lopussa havaitaan, että oppilas voisi kielitaitonsa puolesta siirtyä seuraamaan suomenkielistä opetusta, tarjottaisiin siihen mahdollisuus.

Ja näitä omakielisiä koulunkäyntiavustajia meillä taitaa jo olla koko lailla. Jos siirtyjille halutaan "laaduntarkkailua", niin lähtötasomittaus ja preppaus ennen kouluvuoden alkua on mahdollista.

Suomenkielisten perheiden lapset voisivat taas olla omissa luokissaan/kouluissaan ilman, että heidän seuranaan olisi lapsia, jotka turhautuisivat siitä, että joutuvat kuuntelemaan opetusta kielellä, jota eivät voi täysipainoisesti seurata.

Kaikki tämä tottakai maksaa, muuta mielelläni soisin myös lähiöitten lapsille (siis myös mamuille) motivoivan ja tasokkaan peruskoulun.

Ja yksi EDIT vielä. Tuollaisella maahanmuuttajalasten alueellisella prosenttimäärällä uskoisin, että löytyy piirejä, joissa suomenkieleen ei välttämättä törmää (jos siis joku on varma, että Suomessa syntyneelle kielitaito ei voi muodostaa ongelmaa). Tähän sopisi se arjen havainto, jossa näin naperoitten ostavan kioskilta karkkinsa arabiaksi - myyjänä kantis, ja numerot paperilla riittivät kaupantekoon.

Jollekullle tämä idea tietysti olisi apartheidin arkipäivää mutta sen kanssa koetan oppia elämään.

Mielenkiintoinen näkökulma ja ymmärrän logiikkasi sen taustalla.
Itse lähtisin katsomaan tilannetta toiselta näkökulmalta eli tarkastelemalla maita joihin Suomalaiset muuttavat niin että syntyy "Suomalaisklustereita":

Esim Espanjan aurinkorannalla (Malagassa) sekä noin sadassa muussa paikassa toimii Suomalaisia kouluja jotka ovat yksityisellä rahoituksella ylläpidettyjä mutta myös valtiomme auttaa ja tukee. http://www.suomikoulut.fi/uusi/index.php/suomi-koulut-maailmalla

Ehdottaisin että Suomalainen koulujärjestelmä (se korkeiden pisa-tulosten järjestelmä) pidettäisiin edelleen Suomalaisena. Opetuskieli Suomi, eri asia sitten mitkä olisivat vapaaehtoisia kieliä (esim jos Kurdia tai Somaliaa tai Venäjää tai Viroa puhuvia on yli 6 kpl per kieli, heille voitaisiin järjestää oma kieliryhmä joka korvaisi esim Ruotsin tai Saksan kielen opiskelun, jne).  Eli opiskelija opiskelisi Suomeksi perusaineet ja oikeus opiskella "kotikieltä" olisi myös turvattu. Ainakin omassa nuoruudessa järjestettiin kieliryhmä jos opiskelijoita oli tuo 6 kpl tai yli, itse opiskelin Saksaa, jotkut luki Ranskaa, jotkut Venäjää. Näin myös Suomalaiset lapset voivat opetella uusia kieliä halutessaa, ja tuo on sitä oikeaa vapaaehtoisuuteen perustuvaa kansainvälistymistä. Ehkä joku kantis haluaa opetella vaikkapa Somaliaa koska on Somalialainen poikaystävä, tai haluaa vaikkapa tehdä asekauppaa Somaliassa tulevaisuudessa.

Nyt kukkis sanoisi: "Mutta miten kultamuna voi opiskella perusaineita kuten historiaa maantietoa jne jos ei ymmärrä opetusta". Hyvä pointti ja tässä tulee mukaan tuo ulkomailla toimivien Suomikoulujen esimerkki: mikäli joku haluaa laittaa lapsensa vaikkapa kouluun jossa opetetaan Kurdiksi, Somaliaksi, jne tulee tuon kuuluisan Islamilaisen tai Somalialaisen yhteisön (joille Suomen valtio jo antaa miljoonittain apurahoja eri muodoissa) perustaa OMA koulu joka on järjestöjen rahoilla ylläpidetty tai toimii LUKUKAUSIMAKSUILLA tai vaikkapa Irakilaiskoulu hakee Irakin valtiolta tukirahaa (hehe), kuitenkin seuraten Suomalaisen oppivelvollisuuden pakollista opetusjärjestelmää. Tälläisessä koulussa voidaan huolehtia myös uskontojen erityispiirteistä esim "Uskontoa X ei saa opettaa nainen" tyyppisistä järjestelyistä, jne... jos aamuhartauden sijaan halutaan poppamies heiluttamaan moloa hanhensulkaa, se suotakoon mutta järjestäkööt homman itse.

Näin Suomalaisetkin toimivat ulkomailla. Me opetellaan uimaan esim Malagassa, Briteissä, Irlannissa, me ei pakoteta muita. Miksei täällä opeteta näitä tiettyjä väestöryhmiä uimaan vaan meidän pitäisi. Tarkemmin sanottuna, kun kirjoitan yllä että ehtotan Suomalaisen koulujärjestelmän pitämistä Suomalaisena, EN ehdota vaan VAADIN sen pitämistä Suomalaisena. Perkele.

Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Lalli IsoTalo

Quote from: Lisä-Tuomas on 13.09.2014, 08:47:14
Haluaisitko sitten nähdä asian niin, että ongelmanaiheuttajat eristetään siten, että suomenkielisellä vähemmistöllä olisi tasokas oppimisympäristö (jos taas hieman kärjistän)?

Miksi minkäänlaisia ongelmanaiheuttajia pitäisi päästää laskemaan lasten oppimisympäristön tasoa? Miksi ongelmanaiheuttajien päästä sabotoimaan kaikkien lasten elämää? 
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

MW

Käytännössä päädymme näiden kanssa samaan lopputulemaan kuin uljas esikuvamme Ruotsi: lukutaidottomat rikkaudet ja voimavarat saavat päättötodistuksen alimmilla hyväksytyillä arvosanoilla, koska ei niiden kanssa kukaan jaksa.

Työvoimapula torjuttu, innovaatioita odotettavissa. Jackpot.

Lisä-Tuomas

Quote from: Lalli IsoTalo on 13.09.2014, 10:47:11
Quote from: Lisä-Tuomas on 13.09.2014, 08:47:14
Haluaisitko sitten nähdä asian niin, että ongelmanaiheuttajat eristetään siten, että suomenkielisellä vähemmistöllä olisi tasokas oppimisympäristö (jos taas hieman kärjistän)?

Miksi minkäänlaisia ongelmanaiheuttajia pitäisi päästää laskemaan lasten oppimisympäristön tasoa? Miksi ongelmanaiheuttajien päästä sabotoimaan kaikkien lasten elämää?

Ei luonnollisestikaan minkään takia eikä miksikään, mutta kun näin kerran on jo päässyt löperöyttämme tapahtumaan, niin onko järkevää vain

a) katsoa mitä siitä seuraa ja todeta "nyt kävi näin, väistämätöntä ja fantastista"
b) reagoida asiaan jotenkin?

Näin yleisemmin olemme nyt todistamassa, että ongelmat on helpompi ratkaista syntysijoillaan. Jostakin kumman syystä kuitenkin  Somalian koululaitos syntyy tuomalla sikäläiset Suomeen (tai Syyrian sisällissota helpottaa kunhan syyrialaiset siirretään Ruotsiin). Toivoisin, että tämän mittaluokan käytännön demonstraatio riittäisi osoittamaan kotimaamme suurelle yleisölle, että lähestymistapa ei toimi.

Ps. Huomasin nyt myöhemmällä lukukerralla, että aiemmasta postauksestani saattoi muodostua käsitys, että uskoisin rahalla voitavan ratkaista mitä vain. Tarkoitin kuitenkin enemmän sitä, että pidän Pisa-vertailussa menestynyttä perusopetusta niin arvokkaana, että sen eteen on motivoitua tehdä uhrauksia.




Kulttuurirealisti

Quote from: timouti on 13.09.2014, 08:00:54
Menneinä vuosina joku rehtori yritti laittaa kaikki ei-suomenkieliset samalle luokalle. Yhden maahanmuuttajan isä nosti siitä metelin, kun ajatteli, että hänen lapsensa ei opi suomea siellä muunkielisten seassa. Sellaisesta kokeilusta ei sittemmin ole kuultu, eli maahanmuuttajia on joka luokalla.

Tämä on just tätä. Suomalaisten veronmaksajaisien pitäisi nostaa (järkevää) meteliä siitä, että HEIDÄN lapsensa eivät opi kunnolla muunkielisten seassa. Kymmenien äänten pitäisi sitten painaa kouluviranomaisten korvissa enemmän kuin muutaman mamu-isän. Ja suomalaiset veronmaksajaisät ja -äiskäthän tätä yhteiskuntaa pitävät pääosin varoissaan.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Lalli IsoTalo

Quote from: timouti on 13.09.2014, 08:00:54
Menneinä vuosina joku rehtori yritti laittaa kaikki ei-suomenkieliset samalle luokalle. Yhden maahanmuuttajan isä nosti siitä metelin, kun ajatteli, että hänen lapsensa ei opi suomea siellä muunkielisten seassa. Sellaisesta kokeilusta ei sittemmin ole kuultu, eli maahanmuuttajia on joka luokalla.

Tämä tarkoittaa suomeksi sanottuna seuraavaa:

1. Ei-suomenkielisten opetusvelvollisuus on osittain delegoitu suomenkielisille oppilaille!

2. Koko luokan oppimistuloksia heikennetään pakkosijoittamalla sinne oppilaita, jotka eivät sinne kuulu.

3. Kammottavan suuri osa opetusresursseista tuhlataan heikoimman aineksen paapomiseen, ja se on suoraan pois kaikilta muilta.

Kuten Eppu Normaali lauloi: "kas näin tulee huolehdittua, että asiat menee päin ..." (biisissä Sotilaallinen tyhjiö)
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

John Doe

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014091418661819_ul.shtml

"Linda hehkuttaa Suomen kouluja Ruotsissa
- Ruotsalaisiin kouluihin tarvitaan lisää kuria. Minulla on ollut etuoikeus käydä koulua Suomessa, jonka koulut kuuluvat maailman parhaimpiin, viulisti Linda Lampenius hehkuttaa ruotsalaisen Expressen-lehden vaalipainoksessa."

Ari-Lee

Quote from: MW on 13.09.2014, 11:01:28
Käytännössä päädymme näiden kanssa samaan lopputulemaan kuin uljas esikuvamme Ruotsi: lukutaidottomat rikkaudet ja voimavarat saavat päättötodistuksen alimmilla hyväksytyillä arvosanoilla, koska ei niiden kanssa kukaan jaksa.

Työvoimapula torjuttu, innovaatioita odotettavissa. Jackpot.

Ja veronmaksajan resurssit tullaan suuntaamaan kotouttamisesta kulttuuririkastamiseen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Golimar

http://yle.fi/uutiset/erityisluokan_uupuneet_tyontekijat_ei_maahanmuuttajia_samoihin_kouluihin/8495109

QuotePääkaupunkiseudulla työskentelevä erityisluokanopettaja ja kouluavustaja purkautuvat haastattelussa siitä, millaiselta maahanmuuttajalasten integroituminen heistä näyttää. Heidän karut kokemuksensa perustuvat erityisluokille siirrettyihin oppilaisiin, jotka eivät pärjää koulun yleisopetuksessa.

– Erityisluokista on tulossa maahanmuuttajaoppilaiden säilytyspaikkoja, puuskahtaa toistakymmentä vuotta erityisluokanopettajana työskennellyt Katri.

Hän ei halua esiintyä oikealla nimellään, koska aihepiiri on arka. Hän pitää opettamista melko mahdottomana, jos samassa pienryhmässä on erityistukea tarvitsevia kantasuomalaisia oppilaita ja toisaalta lukutaidottomia tai suomea heikosti osaavia maahanmuuttajia.

Ongelmiin puuttuminen on kouluavustajana työskentelevän Hannan (nimi muutettu) mukaan kuitenkin vaikeaa, ilman että heti leimautuu rasistiksi.

Heidän kouluunsa vieraskielisiä oppilaita on kerääntynyt paljon. Taakka on heidän mielestään yhdelle koululle liian suuri. Heistä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ei pitäisi antaa keskittyä samoille alueille ja samoihin kouluihin, koska se haittaa lasten kotoutumista.

Keskustelun avaaminen asiasta olisi heistä tärkeää nyt, kun kouluihin tulee entistä enemmän vieraskielisiä lapsia turvapaikanhakijoina.

Ymmärtävätkö kaikki suomalaista koulua?

Ongelmat lähtevät opettaja Katrin mukaan liikkeelle usein siitä, etteivät kaikki maahanmuuttajat ymmärrä koulun vahvaa asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa.

– Suomi on hyvin koulukeskeinen yhteiskunta, ja koulu on lähtökohta hyvään elämään. Voi olla, että maahanmuuttajat eivät ole edes omassa maassaan käyneet koulua ja silloin alkaa tulla yhteentörmäyksiä, Katri sanoo.

Hanna korostaa, että vanhempien pitää ottaa vastuuta lapsensa pärjäämisestä.

– Vanhemman täytyy motivoida lasta, oli sitten suomalainen, irakilainen, mikä tahansa.

Maahanmuuttajalapsi on yleensä vuoden ajan valmistavassa opetuksessa. Jos huomataan, ettei hän sen jälkeen pärjää yleisopetuksessa, hänelle järjestetään erityisopetusta.

Katrin opetettavana erityisluokassa on kymmenen oppilasta, maahanmuuttajia ja kantasuomalaisia. He ovat myös eri luokkatasoilta.

– Aika ei riitä opettamiseen, kun siellä on yksi opettaja ja yksi avustaja. Eikä myöskään siihen, että ymmärrettäisiin kunkin lapsen ongelma. Monien on hyvin vaikea ottaa vastaan käskyjä, miten pitäisi käyttäytyä. Ei totella, nauretaan päin naamaa, Katri sanoo.

Kouluavustaja Hanna on nähnyt, miten moninaisia vaikeuksia erityisluokalle tulleella maahanmuuttajataustaisella lapsella saattaa olla: heikommat tiedot ja kielitaito, oppimisvaikeuksia ja henkisiä ongelmia. Hannan mielestä erityisluokka ei pysty auttamaan kaikissa ongelmissa.

– Ei heitä voi vaan lykätä erityisluokanopettajalle, että tässä on sulle nämä, yritä pärjätä!

Sujuuko yhteistyö vanhempien kanssa?

Koulun yhteydenpito vanhempiin kärsii Hannan mukaan siitä, jos maahanmuuttajalasten vanhemmat eivät ole opetelleet suomen kieltä.

– On vanhempia, jotka ovat olleet Suomessa kymmenenkin vuotta ja tarvitsevat edelleen tulkkia vanhempainillassa. Täytyisi vanhempien omaa motivaatiota nostaa opettelemaan kieli, Hanna vaatii.

– Jos joutuu puhelimella soittamaan oppilaan kotiin eivätkä vanhemmat osaa kieltä. Vanhemmat pitäisi saada kouluun palaveriin, se on äärettömän vaikeata. Ongelmat on jokapäiväisiä, Katri säestää.

Koulun ja kodin väliseen yhteydenpitoon tarkoitettu Wilma-järjestelmäkin edellyttäisi vanhemmilta suomen taitoa. Hanna ihmettelee, kuinka pitkälle koulun pitää asiassa joustaa.

– Tarvittaisiin kääntäjä, joka istuisi koko päivän koulussa ja kääntäisi arabiaksi, turkiksi, thai-kielelle, somalin kielelle. Ainut vaihtoehto on, että vanhemmat opettelevat suomen kielen.

Tuleeko koulussa uskontoon liittyviä törmäyksiä?

Opettajien on vaikea tietää, mitkä asiat oikeasti kuuluvat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden uskontoon ja kulttuuriin. Siksi he Katrin mukaan varovat tekemisiään. Herkästi opettajaa kutsutaan rasistiksi.

– Kyllä uskonnolla vedätetään ja se on hirveän helppoa, Katri sanoo.

Hannan mukaan häntäkin on haukuttu rasistiksi, kun hän on vaatinut vain samaa kuin muiltakin oppilailta. Katri kertoo, että rasistiksi sanotaan helposti, jos laittaa oppilaan ulos huonon käytöksen takia. Katria ihmetyttää, että opettajat saattavat kuitata asian vain: "älä nyt tuolla lailla sano".

– Kyllä se aika väljää on ja hyvin hempeätä. Jotenkin tuntuu, ettei uskalleta puuttua. Itse olen uhannut tehdä rasistiksi haukkumisesta rikosilmoituksen, ellei oppilas pyydä julkisesti anteeksi.

Tarvitaanko oppilaille tasotestejä?

Opettaja Katri ehdottaa, että oppilaille järjestettäisiin tasotestit ennen siirtymistä erityisopetukseen. Sen jälkeen oppilaita jaettaisiin ryhmiin oman tasonsa mukaisesti, ja esimerkiksi lukutaidottomia opetettaisiin yhdessä.

– Nyt on täysin mahdotonta, kun joku ei osaa lukea, joku osaa vähän, joku osaa kirjoittaa, joku taas ymmärtää, mutta ei osaa kirjoittaa. Ei sitä voi enää kutsua opettamiseksi, Katri kuvaa.

Pätevistä S2-opettajista (S2= suomi toisena kielenä) on pulaa. Katri uskoo, että heidän avullaan tilanne paranisi huomattavasti.

– 8-10-vuotiaat oppivat kyllä aika kivasti suomen kieltä, jos heille sitä kunnolla opetetaan. He saavat koulukuviosta kiinni ja alkavat saada arvosanoja. Mutta jos sitä alkutyötä ei tehdä, en oikein keksi, miten siinä pystyisi myöhemmin auttamaan.

Erityisluokan oppilaalle tehdään henkilökohtainen opetuksen järjestämissuunnitelma hojks. Katrin mukaan erityisluokan oppilas voi päästä läpi ala-asteelta, vaikka ei osaisi kirjoittaa ja lukea kovinkaan hyvin.

Onnistuuko kotoutuminen maahanmuuttajalähiöissä?

Pääkaupunkiseudulla on useita asuinalueita, joissa lähikoulut täyttyvät eri kulttuureista. Kouluavustaja Hannan mukaan vieraskielisten keskittyminen samoille alueille on kaikkien kannalta epäoikeudenmukaista, eikä se edistä maahanmuuttajien integroitumista.

– Päättäjien pitäisi ymmärtää, että tämä ei saisi kaatua yhden alueen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilökunnalle. Näillä alueilla ympäristö ei vapaa-ajallakaan motivoi integroitumiseen ja kielen oppimiseen.

Hanna ei ihmettele, että kantasuomalaisia muuttaa alueilta pois. Hän uskoo, että heidän lastensa opetus koulussa kärsii.

– Tässä tullaan siihen, että haluaako jokin Lauttasaari, jossa ei ole paljon maahanmuuttajia, ottaa heitä vastaan. Onhan tälläkin hetkellä maahanmuuttajia, jotka ovat lukion käyneet ja hyvin integroituneet, mutta kyllä suurin osa on jäämässä jotenkin jalkoihin, Katri väittää.

– Olisi kaikkien lasten etu, että tehtäisiin enemmän sekaryhmiä, eikä keskitettäisi samoihin kouluihin. Koska siinä me eriytetään juuri maahanmuuttajat ja kantasuomalaiset, Hanna sanoo.

Griffinvaari

Mitäs luulette nauttiiko anne ali-hokka palkkaa yleltä vielä ensi kuussa ? .
Onko sensuuri ja kansalais kukkakasvatus kumottu ? .

Blanc73

Padot alkavat murtumaan mediassa.
QuoteOpettajien on vaikea tietää, mitkä asiat oikeasti kuuluvat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden uskontoon ja kulttuuriin. Siksi he Katrin mukaan varovat tekemisiään. Herkästi opettajaa kutsutaan rasistiksi.

– Kyllä uskonnolla vedätetään ja se on hirveän helppoa, Katri sanoo.

Hannan mukaan häntäkin on haukuttu rasistiksi, kun hän on vaatinut vain samaa kuin muiltakin oppilailta. Katri kertoo, että rasistiksi sanotaan helposti, jos laittaa oppilaan ulos huonon käytöksen takia. Katria ihmetyttää, että opettajat saattavat kuitata asian vain: "älä nyt tuolla lailla sano".
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

kelloseppä

Quote from: Blanc73 on 02.12.2015, 10:22:17
Padot alkavat murtumaan mediassa.
...

Suojasää. Yksi askel eteenpäin, kaksi askelta taaksepäin.

Siinä on kaksi perustetta nyt yksittäistapauksena tai yksittäistapauksina harjoitettavaan uutisointiin.

Saturnalia

QuoteTässä tullaan siihen, että haluaako jokin Lauttasaari, jossa ei ole paljon maahanmuuttajia, ottaa heitä vastaan

Että jo Lauttasaaressa unelma takkuaa. Missä on sinänsä myös positiivinen piirre mutta huvittavaa.
Suvakit ovat siitä jänniä että se suvaitseminen tuppaa loppua kuin seinään jos unelma saapuu oman lapsen kouluun tai omaan rappuun.
Täälläkin etu-Kalliossa missä asun suuressa monirappuisessa vanhassa kerrostalossa, niin karkeasti heittämällä ainakin puolet asukkaista on korkeakoulutettuja suvakkeja. Vihreät on alueen suurin puolue muistaakseni. Arvatkaa monta tummahipiäistä tässä koko talossa asuu...oli helppo?
Zero. Nada. En ole nähnyt rapuissa, pihalla enkä nimitauluissa.

Tapza

Quote from: Griffinvaari on 02.12.2015, 10:20:17
Mitäs luulette nauttiiko anne ali-hokka palkkaa yleltä vielä ensi kuussa ? .
Onko sensuuri ja kansalais kukkakasvatus kumottu ? .

Anne istuu seuraavan kuukauden jossain Isonpajan takimmaisessa komerossa pänttäämässä Opetushallituksen Miina, Ville ja kulttuurin arvoitus ohjetta. Sitä vanhaa versiota missä selkokielellä käsketään ohittamaan negatiiviset asiat.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

nollatoleranssi

Kuinkahan iso ongelma sekin on, että mamuja opettavat naisopettajat? Monissa kulttuureissa naisen asema on edelleen merkittävästi heikompi ja ylipäätään naista ei pidetä täysin samanarvoisena?

Vielä kun huomioi, että Suomessa ei anneta minkäänlaisia rangaistuksia tottelemattomuudesta ja muusta häiriköinnistä, niin nopeasti ne ongelmat pahentuvat entisestään.

Suurin yllätys tässä on oikeastaan vain siinä, kun Unelma-porukan mukaan kyse on oikeista moniosaajista ja talousosaajien mukaan Suomen Uudesta Nokiasta Finlaysonista Fazereineen, niin miten pelkän peruskoulun käyminen tuottaa niin suurta tuskaa...
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Alaric

Olipa piristävä ja suorasanainen juttu. Ei nosteltu matuja jalustalle, vaan kerrottiin rehellisesti, että onhan nämä tällaista hiukan heikompaa oppilasainesta (ullatuus). On kyllä varmasti yhtä helvettiä yrittää takoa tuollaisten päähän mitään heidän ikäluokkansa tasoista tietoa, kun oppimisvalmiudet ovat tuota luokkaa. Peruskoulu armolla läpi ja sitten ihmetellään miksi Ahmed syrjäytyy, vaikka kunnollista luku- ja kirjoitustaitoakaan ei välttämättä ole saavutettu edes erityisopetuksessa.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

far angst

Quote from: Blanc73 on 02.12.2015, 10:22:17
Padot alkavat murtumaan mediassa.
QuoteOpettajien on vaikea tietää, mitkä asiat oikeasti kuuluvat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden uskontoon ja kulttuuriin. Siksi he Katrin mukaan varovat tekemisiään. Herkästi opettajaa kutsutaan rasistiksi.

– Kyllä uskonnolla vedätetään ja se on hirveän helppoa, Katri sanoo.

Hannan mukaan häntäkin on haukuttu rasistiksi, kun hän on vaatinut vain samaa kuin muiltakin oppilailta. Katri kertoo, että rasistiksi sanotaan helposti, jos laittaa oppilaan ulos huonon käytöksen takia. Katria ihmetyttää, että opettajat saattavat kuitata asian vain: "älä nyt tuolla lailla sano".


MV-Lehti on yksin saamassa mediassa aikaan sen, minkä Jussi Halla-aho yksin sai aikaan maahanmuuttorealismissa.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

ISO

Eikös tulijoitten pitänyt olla kaikkien korkeasti koulutettuja, ihme että niitten lapset paljastuu nyt oppimattomiksi idiooteiksi, joilla ei ole käytöstapoja.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"