News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-08-22 HS: Rasismia taksinkuljettajia kohtaan

Started by Veturinainen, 22.08.2014, 05:44:00

Previous topic - Next topic

Leso

Ei ole lainkaan nynnyä!
En minäkään halua tuntea, että tässä on nyt oma henki vaarassa. Jos haluan niin tuntea, ajan itse, koska olen tasan selvillä taidoistani ja reaktionopeudestani ja tarkkaavaisuudestani ympäristön suhteen ja mitä kaikkea sitä ajamisessa tarvitaankaan ominaisuuksia.

Tuntemassani ja kokemassani maailmassa on tasan kolme (3) kuskia, joiden kyydissä en yhtään pelkää vaan olen täysin luottavainen ja sees.
Yksi heistä on Topi Junkkari.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Eino P. Keravalta

Syyt mustien kuskien karttamiseen ovat varmasti moninaiset, mutta näinä aikoina on syiden listaan ehkä noussut uusi tulokas: ebola. En itse ota kantaa siihen, miten aiheellinen tai aiheeton moinen pelko on, mutta epäilemättä jotkut ihmiset saattavat katsoa, että afrikkalaisella on valkoista todennäköisemmin kontakteja ebola-maihin ja näin jonkin verran korostunut riski. Korostan, että vaikka tällainen pelko voi olla kaukaa haettu ( pun int ), asiakkaalla on aina oikeus valita palveluntarjoaja ilman selitysvelvollisuuksia.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Malla

Quote from: Leso on 24.08.2014, 09:13:31
Ei ole lainkaan nynnyä!
En minäkään halua tuntea, että tässä on nyt oma henki vaarassa. Jos haluan niin tuntea, ajan itse, koska olen tasan selvillä taidoistani ja reaktionopeudestani ja tarkkaavaisuudestani ympäristön suhteen ja mitä kaikkea sitä ajamisessa tarvitaankaan ominaisuuksia.

Kiitos!
Minä en aja enää, koska olen ylivarovainen, eikä tientukkeena hidastelu ole hyvä asia. Ajokortti on, taitoa ei enää. Jos joskus vielä ajaisin, tarvitsisin ehdottomasti uudelleenkoulutusta (ja luultavasti lobotomian).

Hyvä että sinulla on luottokuskeja! Minullakin on yksi, valitettavasti aika kaukana: kummipoikani. Hänet on ohjeistettu ajamaan rauhallisesti, kun kyydissä on hermoileva täti. Hän on sisäistänyt ohjeet oivallisesti. Ikävä kyllä hän ei ole taksikuski.

acc

Quote from: Marius on 24.08.2014, 03:41:30
Jospa edustaja Niikolle vain osui kirkkonummelainen taksi.

Normikirkkonummelainen kuski tietää, missä on hotelli Kämp. Reitti sinne eduskuntatalolta on helpoista helpoin. Niikon kohdalle on sattunut joku huippukuski, jota ilman pk-seudun taksiliikenne lamautuisi.

Olisikohan säännöt sellaiset, että kirkkonummelainen saa ajaa Helsingistä ainoastaan paluukyydin. Rikastajalla voi olla laajempi näkemys.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Leso

Malla, en minäkään ole ajanut vuosikausiin, ja se jos mikä nostaa kynnystä ajaa edes kesäkelillä.
Sitä paitsi, ja vaikka teitä autoilevia hommalaisia miten naurattaisi, niin minua ei naurata yhtään, nykyajan koslat ovat yksinkertaisesti liian isoja; ei ole semmoista ääritapin säätöä, että voisin kontrolloida valtamerilaivan joka kulmaa.

Lisään muuten Kolmen Koon listaani tasapuolisuuden nimissä neljännen, joka on tosin vielä rookie. Enemmän pitää tulla Leso-kilometrejä.
Terveisiä Marsalkalle hompanssille, jota en aio teille nimetä.

Ja tukevammin takaisin aiheeseen...
Käytän sangen mittavassa määrin ammattikuskien palveluja työni puitteissa.
Jokunen kilometri on siis tullut istuttua eri kuskien kyydissä, ja varsinkin vaihtelevissa olosuhteissa.

Lähtökohtani on, että minun on pystyttävä luottamaan ammattikuskiin, ammattitaitoonsa, ennakointikykyynsä ja paikallistuntemukseensa.
Puhun siis vaativammista olosuhteista kuin joku pätö matka Loiskuntatalolta Kämppiin dokaamaan.

Muotoillaanko näin, hehheh: moni kuski on tippunut Leson kyydistä muotovirheenkin takia.

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

foobar

Quote from: Lauttasaaren Emiiri on 24.08.2014, 08:12:06
Jos helsinkiläisen taksiliitteen suorittaja ei tiedä Helsingin tärkeimpien hotellien sijaintia suoraan, on hän väärässä ammatissa. Tässä ei värillä ole mitään merkitystä. Tämän takia esim. Rovaniemeläinen taksi ei saa ihan tosta vaan ajaa täällä, vaan joutuu suorittamaan liitteen.

Ennen taksiliitteen suorittaminen oli oikeasti vaativa asia, mikä vaati paljon opettelua (mm. hotellit, suurlähetystöt, ministeriöt, suositut ravintolat...), mutta nykyään kyseinen testi on lähinnä vasemman ja oikean erottaminen toisistaan. Keskustelin tästä asiasta joku aika sitten erään taksikuskin kanssa, hänen jälkikasvunsa oli suorittanut taksikortin ja sanoi että testi oli naurettavan helppo. Kuulemma myös tästä testistä tulee paineita TE-keskuksen suunnalta, että tietyt erityisryhmät saadaan ammattilaisen kriteereihin.

Miksiköhän en ole yllättynyt? Ja miksi vitutus vain kasvaa?

Miksi nykyään vaikuttaa siltä, että yksi viranomaisten olemassaolon päätehtävistä on piilotella omaan alaansa suoraan liittymättömiä ongelmia lyhyellä tähtäimellä tavalla, joka aiheuttaa ongelmien kasvua pitkällä tähtäimellä? Miksi meillä ylipäänsä on byrokraatteja, jos heistä on veroja (ja esim. taksien taksoja omasta pussista maksavia) veronmaksajia ajatellen pelkästään haittaa? Teatteristako tässä maassa pitää nykyään maksaa, ja vielä olla niin tyhmä, ettei edes tajua maksavansa teatterista?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

rölli2

keitäs ne silminnäkijät olivat? ketkäs ovat sattuneet samaan aikaan eduskuntatalon portaille? ja heti soitto toimittelijoille :flowerhat:

maha54

Quote from: rölli2 on 24.08.2014, 11:35:46
keitäs ne silminnäkijät olivat? ketkäs ovat sattuneet samaan aikaan eduskuntatalon portaille? ja heti soitto toimittelijoille :flowerhat:

Ei niitä silminnäkijöitä edes oikeasti tarvitse olla. Toimittaja voi aina itse keksiä niitä ja vedota kysyttäessä lähdesuojaan.
"DDR försvann inte - det flyttade bara lite norr ut." - laina tuntemattomalta ruotsalaiselta.

P

Quote from: foobar on 24.08.2014, 11:19:32
Quote from: Lauttasaaren Emiiri on 24.08.2014, 08:12:06
Jos helsinkiläisen taksiliitteen suorittaja ei tiedä Helsingin tärkeimpien hotellien sijaintia suoraan, on hän väärässä ammatissa. Tässä ei värillä ole mitään merkitystä. Tämän takia esim. Rovaniemeläinen taksi ei saa ihan tosta vaan ajaa täällä, vaan joutuu suorittamaan liitteen.

Ennen taksiliitteen suorittaminen oli oikeasti vaativa asia, mikä vaati paljon opettelua (mm. hotellit, suurlähetystöt, ministeriöt, suositut ravintolat...), mutta nykyään kyseinen testi on lähinnä vasemman ja oikean erottaminen toisistaan. Keskustelin tästä asiasta joku aika sitten erään taksikuskin kanssa, hänen jälkikasvunsa oli suorittanut taksikortin ja sanoi että testi oli naurettavan helppo. Kuulemma myös tästä testistä tulee paineita TE-keskuksen suunnalta, että tietyt erityisryhmät saadaan ammattilaisen kriteereihin.

Miksiköhän en ole yllättynyt? Ja miksi vitutus vain kasvaa?

Miksi nykyään vaikuttaa siltä, että yksi viranomaisten olemassaolon päätehtävistä on piilotella omaan alaansa suoraan liittymättömiä ongelmia lyhyellä tähtäimellä tavalla, joka aiheuttaa ongelmien kasvua pitkällä tähtäimellä? Miksi meillä ylipäänsä on byrokraatteja, jos heistä on veroja (ja esim. taksien taksoja omasta pussista maksavia) veronmaksajia ajatellen pelkästään haittaa? Teatteristako tässä maassa pitää nykyään maksaa, ja vielä olla niin tyhmä, ettei edes tajua maksavansa teatterista?

Eikös se kuulu Synergian silta rakentunut "tarinateatterin" ympärille? Nyt "tarinateatteri" on laajennettu koskemaan yhteiskuntaa laajemmalti? :roll: 

Uutta yhteiskuntamme rikkautta on rikas tarinakertomisperinne. Tästä on tulossa normi jopa hallinnossamme. Virkamiehet puhuvat hallintoalamaisille paskaa päin naamaa. Tervetuloa uuteen ja uljaaseen Suomeen vm. 2014.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: rölli2 on 24.08.2014, 11:35:46

Todennäköisesti kolleegoja ns. antifasistisista puolueista? He olisivat opastaneet taksikuskin viittomalla Kämppiin.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.

Leso

Quote from: P on 24.08.2014, 12:06:57Todennäköisesti kolleegoja ns. antifasistisista puolueista? He olisivat opastaneet taksikuskin viittomalla Kämppiin.

Tai maailman ja ilmaston pelastaakseen kävelleet taikka trendikkäästi pyöräilleet pirssin edessä.
Vaikka silmät kiinni, kun reitti on tuttu.

Topi Junkkari

Kiitos Lesoselleni julkisesta luottamuksen osoituksesta!

Olen vakavasti harkinnut taksikurssille hakeutumista täällä Helsingissä - siinä olisi sivutoiminen ammatti pahan päivän varalle. Talkootyönähän olen ajanut toistakymmentä vuotta ja saanut lähes pelkästään kiittävää palautetta.

Jo nuorena olin yleensä kuskina - olin se, jonka täytyi viedä toiset ehjinä kotiin, täytyi, vaikken olisi jaksanutkaan (Yö-yhtyeen biisiä mukaillen).

Siviilissä olen ajanut vajaassa kymmenessä maassa ja päättänyt vakaasti olla milloinkaan ajamatta yhdessä tietyssä.

EDITH: mobiilista johtuneen asetteluvirheen korjuu.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Ajattelija2008

Siis kuljettaja ei tiennyt, missä on hotelli Kämp? Oli aivan oikein lähettää moinen taksinkuljettaja matkoihinsa.

Topi Junkkari

Laskin sormilla ja sormet loppuivat kesken! Onhan niitä ajamiani maita yli tusinan verran.

Suomi, Ruotsi, Viro. Alankomaat, Belgia, Saksa. Espanja, Ranska, Andorra. Irlanti ja britti-imperialistien miehittämä pohjoisosa. Yhdysvallat, Kanada. Alankomaiden Antillit.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

demonomaniac

Rasismi keissiä huomionarvoisempaa tämän viikonlopun taksiuutisoinneissa olisi allekirjoittaneen mielestä kuitenkin se, että miksi ulkoisesti ihan normikuntoisen ja terveen oloinen kansanedustaja Niikko jaksa kävellä eduskuntatalolta kymmentä minuuttia Espalle, tai viitsi jalkautua tavallisten tallaajien sekaan raitiovaunuun. Tuskin olisi tuokaan matka maksettu omasta lompakosta...
👍

Kommunisti-muslimi

Sepä se. Kansanedustajat voisivat ihan hyvin maksaa taksimatkat omista rahoistaan. Kuitenkin sen verran hyvä liksa.

Outo Lintu

Quote from: demonomaniac on 24.08.2014, 12:47:49
Rasismi keissiä huomionarvoisempaa tämän viikonlopun taksiuutisoinneissa olisi allekirjoittaneen mielestä kuitenkin se, että miksi ulkoisesti ihan normikuntoisen ja terveen oloinen kansanedustaja Niikko jaksa kävellä eduskuntatalolta kymmentä minuuttia Espalle, tai viitsi jalkautua tavallisten tallaajien sekaan raitiovaunuun. Tuskin olisi tuokaan matka maksettu omasta lompakosta...

Mietin aivan samaa. Ollaan taidettu päästä niin hyvin vallan makuun, että kävelyä pidetään rahvaanomaisena ja proletariaatille (tai nykyisin prekariaatille) ominaisena hikoiluharrastuksena, joka ei sovi itseään parempina pitäville ihmisille. Julkisilla matkustaessa voi taas silmä osua erinäköiseen ihmiseen, joka saattaa pistää herkkiä silmiä ja järkyttää herkkää mieltä. Pultsareiden pistävä haju saattaa myös pilata omassa todellisuudessaan elävien kansanedustajien päivän.

P

Quote from: Outo Lintu on 24.08.2014, 13:25:03

Mietin aivan samaa. Ollaan taidettu päästä niin hyvin vallan makuun, että kävelyä pidetään rahvaanomaisena ja proletariaatille (tai nykyisin prekariaatille) ominaisena hikoiluharrastuksena, joka ei sovi itseään parempina pitäville ihmisille.

Offtopikki vuosi sitten tekemättä jääneestä taksimatkasta on hyvä harrastus? Jokos googletit päivän säätiedot?

joonasl

QuoteTAKSIT JA KÄSITTEET HUKASSA

1540273_10152404571473292_5007731350511241661_oVuosia sitten olin illalla tulossa kaupungilta kotiin taksilla. Kerroin taksikuskille osoitteen ja keskityin kuuntelemaan jotain podcastia sen kummemmin kiinnittämättä huomiota mihin oltiin menossa. Kun taksi pysähtyi huomasin päätyneeni Maunulan Männikkötien sijaan Meilahden Mäntytielle. Asiaa selvitettiin hetki ja jatkettiin matkaa oikeaan osoitteeseen. Kokemuksen jälkeen olen aina kertonut takseille osoitteen ohella kaupunginosan ja samanlaisia sekaannuksia ei ole sen koommin sattunut. Vaikka kuski oli ilmeisesti suomea äidinkielenään puhuva ja kantasuomalaisen näköinen, tapahtuma ei saanut minua varsinaisesti epäilemään suomenkielisten tai kantasuomalaisten taksikuskien ammattitaitoa.

Toisin kävi Kokoomuksen entiselle kansanedustajalle ja kaupunginvaltuutetulle Sirpa Asko-Seljavaaralle, joka kommentoi Facebook-sivuillaan Helsingin Sanomien artikkelia tummaihoisten helsinkiläisten taksikuskien kokemasta syrjinnästä seuraavasti:

Tänään uutisoi, että olemme rasistisia, kun emme hyväksy maahanmuuttajataustaisia taxikuskeja. Tästä ei ole kyse, vaan usein heidän ammattitaitonsa on vajaa.

Sen lisäksi, että pitkäaikainen kaupunginvaltuutettu osoittaa hämmentävän kehnoa kaupunkituntemusta (Kolmen sepän patsas sijaitsee Mannerheimintien ja Aleksanterinkadun kulmassa, ei oo vaikeeta), Sirpa Asko-Seljavaara samalla täydellisesti osoittaa mikä on tällä hetkellä suomalaisen rasismikeskustelun perusongelma – eli se, etteivät ihmiset ymmärrä mitä rasismi on ja miten se ilmenee.

Nimittäin. Silloin kun Ihmisen etnisen alkuperän tai ulkonäön perusteella ("musta taksikuski") tehdään negatiivisia stereotypisointeja tai ennakko-oletuksia ("vajavainen ammattitaito") ollaan nimen maan rasismin alueella. Ei ole mahdollista, kuten Asko-Sejavaara tekee, sanoa, ettei tällainen ennakkoluulo olisi rasistinen kun YK:n kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskevan kansainvälisen yleissopimuksen mukaan rasismilla tarkoitetaan nimenomaan:

kaikkea rotuun, ihonväriin, syntyperään tahi kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvaa erottelua, poissulkemista tai etuoikeutta

Jos joku vielä epäilee Asko-Seljavaaran esittämän järkeilyn rasistisuutta voi mielessään ajatella seuraavan tilanteen: olisiko perusteltua yhden mahdollisesti epäpätevällä naislääkärillä käynnin jälkeen sanoa, ettei ole sovinisti mutta välttää naislääkäreitä koska näillä on usein vajavainen ammattitaito?

Rasismin kääntöpuoli on valkoinen etuoikeus. Tässä se ilmenee niin, ettei kukaan kyseenalaistaisi kaikkien kantasuomalaisten taksikuskien ammattitaitoa kohdattuaan yhden epäpätevän kantasuomalaisen taksikuskin. Ulkonäöllisesti kantasuomalaisesta poikkeava sen sijaan pelkistetään vain etnisen ryhmänsä edustajaksi ja tämän perusteella tehdään johtopäätöksiä koko ryhmän ominaisuuksista. Tässä on yksi rasismin perusmekanismeista.

Meillä kaikilla on samanlaisia ennakkoluuloja. Suurin osa rasistisista asenteista ja ennakkokäsityksistä on nimenomaan tiedostamattomia ja tahattomia. Sirpa Asko-Seljavaaran rasistinen ennakkokäsitys ei tee Sirpa Asko-Seljavaarasta rasistia vaan vain ihan tavallisen ihmisen. Sirpa ei vain ymmärrä mitä rasismi on.

Mistä sitten tietää onko jokin ajatus rasistinen? Ihan yksinkertaisin lähtökohta, joka toimii 99 % tapauksista voisi vaikka olla tämä: joka kerta kun haluat aloittaa virkkeen sanoilla "tämä ei ole rasismia, mutta" kannattaa jättää ajatus sanomatta ääneen

http://lyytinen.fi/2014/08/23/taksit-ja-kasitteet-hukassa/

Alkuasukas

^ käsittääkseni osa naisista karttaa miesgynekologeja.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Mursu

Siis en ymmärrä tuota kirjoitusta. Jos väärinkäsityksiä tulee ihan suomenkielistenkin kesken, niin tottakai niitä tapahtuu enemmän silloin, jos henkilö ei osaa suomea. Minä koen epämiellyttävänä asioinnin suomenkieltä taitamattoman kanssa tai sellaiselta vaikuttavan kanssa. En koskaan voi olla varma, ymmärsiköhän minua. Sitten, jos vielä väärinkäsityksissä minä saan rasistin leiman, on se liikaa. Jos olen palvelun tuottaja, niin tämä toki on vain minun kestettävä. Se kuuluu työhön. Jos kuitenkin olen maksava asiakas, niin katson, ettei minulla ole velvollisuutta alistua tällaiseen epämiellyttävyyteen. Vastaavasti, jos joku asiakas kokee tällaisen monikulttuurisen kohtaamisen miellyttäväksi ja sisältöä elämään tuottavaksi, niin koen että hänellä on oikeus siihen. Taksikuskille on hyvä sanoa esimerkiksi, että Maunulaan, männikkötielle tms. jotta virheet vähenevät.

Mitä tulee kansanedustajien matkoihin, he eivät maksa niitä itse. Maksaja, eli tässä tapauksessa eduskunta saa toki asettaa vaatimuksiaan, jos haluaa. Toki eri asia on miten järkevää tällainen on. Periaatteessa, jos veronmaksajat välillisesti päättävät, että kansanedustajan pitää mennä Eduskunnasta Kämppiin nelosen ratikalla niin sitten mennään.

Eino P. Keravalta

Joonas Lyytinen:

QuoteRasismin kääntöpuoli on valkoinen etuoikeus.

Lyytinen saarnaa ensin siitä, etteivät ihmiset ymmärrä, mitä rasismi on, mutta kohta paljastuukin, ettei Lyytisellä itsellään ole asiasta minkäänlaista käsitystä.

Lyytinen ajattelee, että rasismi on jotakin, joka tuottaa valkoisille etuoikeuksia. Tällainen käsitys on yksinkertaisesti typerä, paikkansapitämätön ja jopa rasistinen, sillä Lyytinen ei ymmärrä, että myös valkoisiin kohdistuu rasismia ja monesti jopa enemmän kuin valkoisten taholta mustiin.

Muutoinkin Lyytisen maailma on outo: hänen mielestään ihmisyksilö ei saisi tehdä todennäköisyyteen perustuvia arvioita aikaisempien kokemustensa pohjalta. Jos Lyytisen fasistisen toiveen mukaan elettäisiin, asuisimme vielä luolissa. Vapaassa demokratiassa ja ihmisoikeuksia kunnioittavassa yhteisössä yksilö on vapaa tekemään omia ratkaisujaan sen suhteen, mistä ja keneltä palvelunsa hankkii. Lyytinen on siis paitsi rasisti, myös demokratian ja ihmisoikeuksien vihaaja. Ei mitään uutta Vihreältä - valitettavasti.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Roope

Quote from: joonasl on 24.08.2014, 13:38:45
Sen lisäksi, että pitkäaikainen kaupunginvaltuutettu osoittaa hämmentävän kehnoa kaupunkituntemusta (Kolmen sepän patsas sijaitsee Mannerheimintien ja Aleksanterinkadun kulmassa, ei oo vaikeeta), Sirpa Asko-Seljavaara samalla täydellisesti osoittaa mikä on tällä hetkellä suomalaisen rasismikeskustelun perusongelma – eli se, etteivät ihmiset ymmärrä mitä rasismi on ja miten se ilmenee.

Nimittäin. Silloin kun Ihmisen etnisen alkuperän tai ulkonäön perusteella ("musta taksikuski") tehdään negatiivisia stereotypisointeja tai ennakko-oletuksia ("vajavainen ammattitaito") ollaan nimen maan rasismin alueella. Ei ole mahdollista, kuten Asko-Sejavaara tekee, sanoa, ettei tällainen ennakkoluulo olisi rasistinen kun YK:n kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskevan kansainvälisen yleissopimuksen mukaan rasismilla tarkoitetaan nimenomaan:

kaikkea rotuun, ihonväriin, syntyperään tahi kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvaa erottelua, poissulkemista tai etuoikeutta

Jos joku vielä epäilee Asko-Seljavaaran esittämän järkeilyn rasistisuutta voi mielessään ajatella seuraavan tilanteen: olisiko perusteltua yhden mahdollisesti epäpätevällä naislääkärillä käynnin jälkeen sanoa, ettei ole sovinisti mutta välttää naislääkäreitä koska näillä on usein vajavainen ammattitaito?

Quote from: Asko-SeljavaaraTänään uutisoi, että olemme rasistisia, kun emme hyväksy maahanmuuttajataustaisia taxikuskeja. Tästä ei ole kyse, vaan usein heidän ammattitaitonsa on vajaa. Tästä hauska anekdootti:
Kutsuin taksin Lauttasaareen. Kuski oli musta, mutta puhui oikein hyvää suomea eli ollut kaunain Suomessa tai jopa syntynyt täällä.
- Haluaisin Kolmelle Sepälle
-Onko se ravintola?
- Ei ole. Se on Patsas.
- Mikä on osoite?
- En tiedä, onko patsaalla osoitetta, mutta se on Stockmannin edessä.
- Mikä on Stockmannin osoite?
-En tiedä, mutta voin neuvoa sinua, kun ajetaan keskustaan.
- En voi ajaa, jos et tiedä osoitetta.
Lopulta pääsimme Stockmannin eteen ja erosimme ystävinä

Rasismin määrittely niin, että siitä päästäisiin yhteisymmärrykseen, on vaikeaa, mutta tässä tapauksessa ymmärrysvaje on enemmän kirjoittajalla. Ihan ensin pitää erottaa rasismi ennakkoluuloista, mutta tässä tapauksessa ei ollut kyse edes siitä.

Asko-Seljavaara kertoi Facebookissa anekdootin yhdestä kokemuksestaan. Emme tiedä, kuinka monta vastaavaa kohtaamista hänellä on ollut. Lisäksi tuo ei muutenkaan täytä esitettyä tekoihin tai etuoikeuksiin perustuvaa rasismin määritelmää, sillä Asko-Seljavaara ei erotellut tai poissulkenut ketään edes tuossa anekdootin tapauksessa. Asko-Seljavaara vain totesi, että "maahanmuuttajataustaisten taksikuskien ammattitaito on usein vajaa". Onko näin vai eikö ole? Taksikuskit ovat sitä mieltä, että näinhän se on.

Kuinka monta kokemusta tai millaista tietoa tarvitaan, että on oikeus tehdä kokemusten tai tietojen pohjalta johtopäätöksiä? Onko tosiaan rasismia valita ulkomaisen lääkärin sijaan suomalainen, kun tietää, ettei ulkomaiselta lääkäriltä ole vaadittu kunnollista kielitaitoa?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Sunt Lacrimae

Quote from: Ajattelija2008 on 24.08.2014, 12:32:57
Siis kuljettaja ei tiennyt, missä on hotelli Kämp? Oli aivan oikein lähettää moinen taksinkuljettaja matkoihinsa.

Ei tuossa mitään, mutta odotapa kun otat kyydin Pohjois-Haagan asemalta Kallioon ja tummahipiäinen kuski ei edes tiedä, missä tällainen Kallio on. Sörnäinenkään ei sanonut mitään, Helsinginkatu vielä vähemmän. Lopuksi mentiin sitten Hakamäentien tunnelin kautta ja kuskilla meni pasmat sekaisin heti, kun navigaattori yllättäen menetti yhteyden tunneliin mennessä.

Olen myös ollut taksissa, jonka kuljettaja pyysi heti kättelyssä puhumaan englantia kun ei ymmärrä suomea. Se kyyti jäi käyttämättä.

Quote from: Ilta-Syövän tyhjäntoimittajan kysymykset
Hänellä oli GPS, minkä avulla ajaa?

* * *
Ajattelin vain, eikö sitä voi auttaa, jos kuskilla on GPS?

Jos ei ydinkeskustassa osaa edes auttavasti ajaa tärkeimmille paikoille ilman navigaattoria, niin silloin soisin taksinkuljettajan vaihtavan ammattia. Toimittajakaan ei ole tainnut hirveästi ajella, koska navit etenkin tiuhaan rakennetuissa ympäristöissä ovat välillä epätarkkoja tai kadottavat yhteyden kokonaan. Ne eivät myöskään välttämättä tunne yksisuuntaisia katuja, eikä niihin ole ohjelmoitu poikkeusliikennejärjestelyjä jollaisen kohdatessaan kuski joutuu ajattelemaan ihan itse.

Muutenkaan ei liene fiksua perustaa koko työkykyä yhden teknisen laitteen varaan joka ei edes ole ehdoton edellytys työn hoitamiselle.
Play stupid games, win stupid prizes.

rölli2

taksilla ajaminen on sen verran tyyristä, että vähimmäisvaatimus kuskille on, että osaa asiakkaan neuvomatta ajaa oikeaan osoitteeseen. jos tilaan kotiini sähkömiehen niin minunko sille pitää neuvoa ne työt. kaikenlainen rasismikirjoittelu tämän asian tiimoilta on paskaa

Nuivake

Quote from: rölli2 on 24.08.2014, 14:45:30
taksilla ajaminen on sen verran tyyristä, että vähimmäisvaatimus kuskille on, että osaa asiakkaan neuvomatta ajaa oikeaan osoitteeseen. jos tilaan kotiini sähkömiehen niin minunko sille pitää neuvoa ne työt. kaikenlainen rasismikirjoittelu tämän asian tiimoilta on paskaa

Näin on. Asun pienemmässä kaupungissa kaakkois-suomessa ja meikä kyllä vittuilee täysin estoitta ja suoraan taksikuskille, jos hän ei tunne aluetta ja osoitteita. Olin sitten selvä tai päihtynyt. Kyllä kuskin kuuluu osata alueensa ja tietää melkoinen määrä myös "erikoisuuksia". Mamukuskeja ei ole vielä tullut vastaan lainkaan.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Teaparty

MENA-taksikuskeille yhteiset piirteet, nimimerkillä kokemusta_todellakin_on ympäri Eurooppaa:
- Törkeä liikenteenvaarantaminen (jatkuvasti)
- Road rage, muiden kuljettajien 'opettaminen', manaaminen, kilvanajo
- Pakottaa kuuntelemaan paskanjauhantaansa, joka saa joskus poliittisia sävyjä.
- Kyselee tungettelevia kysymyksiä, ja alkaa möksöttää, kun en suostu kommentoimaan kansallisuuttani, asuinpaikkaani, perhesuhteitani ym.
- Huudattaa radiota, pälättää äbäläwäbälää puhelimeen koko matkan niin kovaa, etten voi itse hoitaa puhelimessa työasioitani. Radion saa käskemällä kiinni, mutta äbäläwäbälää ei pysäytä mikään.
- Vaatii tippiä ja 'pyöristää' ylöspäin (35 eur = 50 eur)

Toki sen vanhanajan kuskinkin joskus olisi suonut pitävän turpansa kiinni, mutta nämä Euroopassa asustavat arabivesselit ovat yksiä perkeleitä autonratissa.

Uimakoulutettava

No, tuota...

kyllähän se Sanomatalon  :flowerhat:-kopeissa  huolestuttaa, jos asiakas ei kuljettajan palvelemiseksi

a) tiedä hotelli Kämpin osoitetta

b) käytä navigaattoria

c) käytä englannin kieltä tai tulkin palveluja

d) neuvo tietä viittomalla kyydissä ollessaan

Niin...

mielenkiintoinen kysymys, saisiko syntyperäinen suomalainenkin kuljettaja etsiä uuden asiakkaan. Asiaa voidaan arvioida, kun löydetään se ensimmäinen rasistiseen kansanryhmään kuuluva kuljettaja, joka ei tiedä, missä Helsingin keskustan hotellit sijaitsevat ja jolla on aihetta pelätä syrjintää perussuomalaisten toimesta. ("En tiedä, missä on hotelli Kämp, mutta olen kotoisin Toijalasta. Minua ei saa syrjiä.)... :roll:

edit:
Voisiko Hesari käynnistää etsinnät, että löydettäisiin se syntyperäinen suomalainen kuljettaja, joka ei tiedä, missä on hotelli Kämp. Siis voi elämä. ;D Kyllä kuljettaja saa ajella ihonväriin katsomatta telakalle noilla tiedoilla.

"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Ajattelija2008

Quote from: joonasl on 24.08.2014, 13:38:45
QuoteTAKSIT JA KÄSITTEET HUKASSA

http://lyytinen.fi/2014/08/23/taksit-ja-kasitteet-hukassa/

Kappas Joonas Lyytinen on Hommaforumilla. Pari vuotta sitten keskustelimme siitä, kuuleeko Helsingin keskustassa jopa viikoittain rasistista huutelua, niin kuin Umayya Abu-Hanna väitti. En edelleenkään ole huutelua kuullut, joten on ilmeistä, että Abu-Hanna kuulee harhoja. Oletko sinä kuullut?

Kuten aikaisemmin selitin tässä ketjussa, niin mustien taksikuskien ammattitaidon puute ei ole mikään yksittäistapaus. Muutama vuosi sitten yleensä aina tuli ongelmia, jos kuljettaja oli musta. Palvelu on parantunut, mutta on edelleen keskimäärin heikompaa kuin valkoihoisilla taksinkuljettajilla.

Voisiko tässä olla kyse positiivisesta syrjinnästä, joka on rasismin yksi muoto? Mustille annetaan taksin ajolupa helpommin kuin muille roduille? Eli kyseessä tosiaan saattaa olla rasismi, nimittäin rasismi, jossa syrjitään muita rotuja mustien kustannuksella. Tokihan sinä Joonas Lyytinen antirasistina puutut ripeästi tällaiseen rotusyrjintään.

JoKaGO

Quote from: Outo Lintu on 24.08.2014, 13:25:03

Mietin aivan samaa. Ollaan taidettu päästä niin hyvin vallan makuun, että kävelyä pidetään rahvaanomaisena ja proletariaatille (tai nykyisin prekariaatille) ominaisena hikoiluharrastuksena, joka ei sovi itseään parempina pitäville ihmisille. Julkisilla matkustaessa voi taas silmä osua erinäköiseen ihmiseen, joka saattaa pistää herkkiä silmiä ja järkyttää herkkää mieltä. Pultsareiden pistävä haju saattaa myös pilata omassa todellisuudessaan elävien kansanedustajien päivän.

Tai sitten panu höglundiin tai ana gutierrez soraiseen, joilla on sairas perversio tappaa PS-kansanedustajia. Jopa SUPO kehottaa PS-kansanedustajia käyttämään taksia liikkuessaan Helsingissä.
Punavihersossukorporaateilla ei tätä rasitetta ole. Mutta eivät hekään "kälviällä" liikkuisi kävellen, vaikka kuka tahansa PS-kansanedustaja niin tekisikin.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.