News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Opettaja luopui pulpeteista: Maailma muuttuu, miksei koululaitos?

Started by Micke90, 13.08.2014, 17:00:08

Previous topic - Next topic

Micke90

"Miksei koululaitos muutu, vaikka maailma muuttuu?" – opettaja luopui kokonaan pulpeteista

Quote– Se oli kuin orjaliikkeen vapautushetki. En ole koskaan nähnyt niin suurta riemua kuin silloin, kun lapset kantoivat pulpetteja ulos. Ei edes diskon järjestäminen yltänyt samaan.

Onkos tämäkin "opettaja" ammentanut oppinsa rakkaan länsinaapurimme koulujärjestelmästä?

Miniluv

Maarit Korhosen pamfletti on tullut Intokustantamolta ulos.

http://www.intokustannus.fi/kirja/heraa_koulu/

Kansantahto.fi on kiinnostunut.

http://www.kansantahto.fi/2014/08/opetus-vanhentunutta-oppilaat-karsivat/

Quote from: Ylen jutustaHerää, koulu! -pamfletin kirjoittanut Maarit Korhonen ihmettelee, miksei koululaitos muutu, vaikka maailma ympärillä muuttuu. Hän näkee muutoksen tarvetta sekä opetussisällöissä, opetusmetodeissa että koulurakennuksissa.

– Systeemi on ollut 300 vuotta sama, se lähtee Euroopan teollistumisesta. Silloin haluttiin ihmisiä, joilla on kaunis käsiala, laskutaito ja lojaaliutta auktoriteetteja kohtaan. Liikaa ei saanut oppia. Ja näin on edelleenkin, Korhonen sanoo.

... ja tähän, että liikaa ei saa oppia, on vastaus...

QuotePamfletissaan Korhonen kirjoittaa, että pakollisia opetussisältöjä pitäisi olla paljon vähemmän. Jopa puolet nykyisistä pakollisista sisällöistä voisi muuttaa vapaaehtoisiksi.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

törö

Pulpetti on kidutusväline, jonka ergonomia on suunniteltu siten, että oppivelvollisuus saadaan maistumaan paskalta. Siinä pitää istua monta tuntia päivässä vaikka paikkoja kolottaa ja samalla on vielä teeskenneltävä, että opetus kiinnostaa.

Ainoa mikä tällä saavutetaan on se, ettei opetuksen tasosta jaksa vetää herneitä nenään ja kaikki Opetushallituksessa keksitty paska tulee suoritettua kiltisti.

Micke90

Quote from: törö on 13.08.2014, 17:35:40
Pulpetti on kidutusväline...

Ei pulpetti sinällään ole kidutusväline, vaan pikemminkin koulutuoli, joka voisi olla nykyistä mukavampi.

Rändöm

Liekö Korhonen pelkkä hyödyllinen idiootti vai onko taustalla muutakin ideologiaa, mutta ainakin Kansantahdon sosialistit (kommarit?) totta kai innostuvat taas uudesta keinosta murentaa länsimaista sivistystä ja yhteiskuntaa. Nyt maalitauluina ovat koululaitos ja lapset. Fantsua! :)

On toki kuitenkin totta, että koululaitosta voisi remontoida, kuten muitakin yhteiskunnan osa-alueita, mutta Korhonen ei ole puheidensa perusteella se ihminen, jonka haluaisin vastuuseen tästä projektista.

törö

Quote from: Micke90 on 13.08.2014, 17:38:14
Quote from: törö on 13.08.2014, 17:35:40
Pulpetti on kidutusväline...

Ei pulpetti sinällään ole kidutusväline, vaan pikemminkin koulutuoli, joka voisi olla nykyistä mukavampi.

Tuoli ja pöytä tapaavat olla kokonaisuus, joka on vasiten suunniteltu siten, ettei edes pöytään nojaaminen auta löytämään mukavaa asentoa.

Micke90

Quote from: törö on 13.08.2014, 18:04:42
Tuoli ja pöytä tapaavat olla kokonaisuus, joka on vasiten suunniteltu siten, ettei edes pöytään nojaaminen auta löytämään mukavaa asentoa.

Tuoli voisi olla pehmustettu ja oppilaan koon mukaan säädettävä. Tuolin korkeutta sekä käsi- ja selkänojaa voisi säätää.

Bwana

Kyllähän se perus-kourullinen pulpetti voisi parempikin olla. Samoin jakkarat.

Sinänsähän koko koulun idea on ihmisluonnon vastainen. Ajatelkaas nyt; 7-15 vuotiaita 20-30 samassa tilassa, hiljaa pitäisi olla ja seurata muita häiritsemättä opetusta. Siinä on nyt vaan kuitenkin semmoinen juttu, että kyseisen tyyppinen kouluilu on kustannustehokkain tapa saada massat oppimaan edes jotain. Tämä kyseinen opettaja Korhonen ei liene vielä tajunnut, että noilla opetettavilla aineilla on sisältönsä lisäksi myös välinearvo: Niiden avulla treenautetaan oppilaiden kognitiivisia kykyjä. Eri aineet "vaikuttavat" eri osiin aivoissa, joten loppupeleissä sinänsä hyödyttömältä tai vastenmieliseltä tuntuneen "pakko"aineen treenaamat aivot saattavat käyttää noita opittuja taitoja jossain ihan muualla ks. divergentti ajattelu.

Joku lukutunti nyt voi mennä ilman pöytiä, myönnetään.

En viitsi edes ottaa kantaa luokanhallinnan vaikeutumiseen jos kakarat ovat koko ajan levällään pitkin "torppaa".

Jutun kuvituksessa pisti silmään sohvalla niska kyrmyssä istunut oppilas. Näytti tosi ergonomiselta touhulta...
Nkosi sikelel' Afrika.

Parsifal

Minua ei vain lakkaa hämmästyttämästä se, kuinka tällaiset totaalisen typerät ja todellisuudesta irrallaan olevat älykääpiöt ylipäätään päästetään opettajankoulutukseen - saati sitten valmistumaan sieltä.

Pulpettien korvaaminen ergonomisemmilla vaihtoehdoilla oli ainoa edes etäisesti järkevä asia tuossa agendassa.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

JJohannes

Kerron G. K. Chestertonia (kirjassa Oikea Oppi) mukaillen tarinan miehestä, joka rakastaa ylitse kaiken kaikkea sinistä. Hän on aina pitänyt sinistä kauneimpana värinä maailmassa. Eräänä päivänä hän viimein päättää ryhtyä toimeen ja tarttuu siveltimeen alkaen maalata sinisen talonsa vieressä kasvavia kukkia siniseksi. Hän maalaa siniseksi lähiseudun puut ja pusikot ja näin hiljalleen maailmaa muuttuu yhä sinisemmäksi ja mies on tyytyväinen. Sitten paikalle tulee agitaattori, joka sanoo "maailma muuttuu, miksi lempivärisi on sininen kun punainen on paljon oikeudenmukaisempi ja antirasistisempi väri?".

Niinpä mies yhtäkkiä ymmärtää, että punainen on aivan ylivertainen väri siniseen verrattuna ja seuraavana päivänä hän aloittaa urakkansa alusta, maalaten kukkia, puskia ja puita punaisella värillä. Miehen talolle saapuu kuitenkin filosofi, joka sanoo "maailma muuttuu, miksi lempivärisi on punainen kun keltainen on paljon edistyksellisempi ja oikeaa tietoisuutta edustavampi väri?". Mies pohtii hetken ja ymmärtää filosofin olevan oikeassa. Ennen kuin hän edes on ehtinyt maalata kaikkia sinisiksi maalaamiaan asioita punaiseksi, hän jo tarttuu keltaiseen maalipurkkiin ja siveltimeen ja aloittaa urakkansa alusta...




Maailma totisesti muuttuu, mutta se ei tarkoita sitä, että aina pitäisi muuttaa mielipidettään tai katsantokantaansa. Jos meidän mielipiteemme muuttuu, joudumme aloittamaan aina alusta maailman kanssa. Yhtenä päivänä pulpetit kannetaan ulos, toisena sisään. Mitä edistystä tai muutosta se sellainen on?
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Onnikka

Quote from: Bwana on 13.08.2014, 18:12:05
Kyllähän se perus-kourullinen pulpetti voisi parempikin olla. Samoin jakkarat.

Sinänsähän koko koulun idea on ihmisluonnon vastainen. Ajatelkaas nyt; 7-15 vuotiaita 20-30 samassa tilassa, hiljaa pitäisi olla ja seurata muita häiritsemättä opetusta. Siinä on nyt vaan kuitenkin semmoinen juttu, että kyseisen tyyppinen kouluilu on kustannustehokkain tapa saada massat oppimaan edes jotain. Tämä kyseinen opettaja Korhonen ei liene vielä tajunnut, että noilla opetettavilla aineilla on sisältönsä lisäksi myös välinearvo: Niiden avulla treenautetaan oppilaiden kognitiivisia kykyjä. Eri aineet "vaikuttavat" eri osiin aivoissa, joten loppupeleissä sinänsä hyödyttömältä tai vastenmieliseltä tuntuneen "pakko"aineen treenaamat aivot saattavat käyttää noita opittuja taitoja jossain ihan muualla ks. divergentti ajattelu.

Joku lukutunti nyt voi mennä ilman pöytiä, myönnetään.

En viitsi edes ottaa kantaa luokanhallinnan vaikeutumiseen jos kakarat ovat koko ajan levällään pitkin "torppaa".

Jutun kuvituksessa pisti silmään sohvalla niska kyrmyssä istunut oppilas. Näytti tosi ergonomiselta touhulta...
Kunnon luentosalit, ainakin jostain 10-vuotiaasta alkaen, niissä sitten vahtimestari joka tarjoilee välipalaa lapsosille ja poistaa meluavat sekä opettaja ja jokainen turpansa pitää kiinni mutta säästöt on melkoiset koska vähempi palkkaa viidellesadalle-parilletuhannelle opettavalle kuin yhdelle opettajalle pariakymmentä tms. kohti joka huutaa että turpa kiinni. Täältä hommasta lukenut siitä että samassa luokassa voi olla parhaimmillaan jo kolme opettajaa ihan vain pientä joukkoa varten. Jotain on mennyt vikaan ja pahasti.

Liikuntaa riittämiin jotta energiat kuluu siihen. Ja lennokinheittokilpa kerran kuussa koska luentosaleissa on hauskaa paperilennokkeja tehdä. Itsehän olin aika haka siinä. Luultavasti paremmat oli ujompia tai ei aatelleet sitä hauskana, mutta kyllä takarivissä useita oli jotka kehtasi. Yleensä meni mulla pisimmälle, harmi kun toi ei urheilulaji ole.
Olennaistahan on liitokyvyn ja vakaan lennon kompromissi, nopeus ei merkityksellistä jos yrittää osua tiettyyn paikkaan kauempana. Taisin olla porukan vanhin, aikuisopiskelijana sellasessa olin ja pääasiassa 18-22 oli muut.
Quote from: Bwana on 13.08.2014, 18:12:05
En viitsi edes ottaa kantaa luokanhallinnan vaikeutumiseen jos kakarat ovat koko ajan levällään pitkin "torppaa".
Se mikä yhdeltä onnistuu, ei välttämättä onnistu toiselta. Kunnioituksen ansaitsee kunnioittamalla. Mutta turha sitä opettajajoukolle kertoa, nehän pakkoruotsiakaan ei tahdo poistaa.
Quote from: Micke90 on 13.08.2014, 18:06:28

Tuoli voisi olla pehmustettu ja oppilaan koon mukaan säädettävä. Tuolin korkeutta sekä käsi- ja selkänojaa voisi säätää.
Kun mulla oli jo selkä mennyt istumatöistä, huomasin että sohvantuoli on oikein mukava selälle. Pehmeä ja asentoa voi vaihdella. Sellaiset sopisi lapsillekin antaa jos multa kysyttäisiin.
Työpaikkaan ei sopinut omaa tuolia viedä minkäänlaista, eikä seisoa jotenka loparit otin koska ei enää pystynyt. Buprenorfiinikaan tuskin kovin terveellistä vaikka auttoikin töissä pysymään. Heitin pillerit pönttöön ja lähdin.
:)
(Sen jälkeen kyllä löytyi duunia jossa sopi seisoakin, ei siinä mitään.)

Faidros.

Pelastin kunnan luvalla entisen asuntoni(kansakoulurakennus) vintiltä pienten lasten paripulpetin. Mihinkään vehkeeseen ei ole ollut nykykakaroilla sellaista tunkua kuin siihen pulpettiin! Pulpetti on vielä sitä mallia, jossa pöytä, tuolit kaikki on yhdessä ja selkänoja pystyssä, varmistaen ryhdin. Mustepullolle ja kynille omat kolonsa, kirjoille ja tarvikkeille avattava kansi.  8)
Meillä oli vielä ekalla ja tokalla mustekynät, mitkä imaistiin pullosta täyteen mustetta ja eikun kaunokirjoitusta. Siis sellaista missä lauseen iso alkukirjain oli erikseen ja loppusana katkeamatonta viivaa... :P

Karttakepillä sormille, nurkkaan seisomaan, korvasta ulos käytävään! >:(

Tulisikohan Emo pitämään mulle uskontotunteja, auts!? ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Aretposi

Loistoidea, mutta... miten elämä jatkuu pulpettien uloskannon jälkeen? Siitä olisi kiva kuulla enemmän.
Totuus on se, mikä ei katoa, vaikka siihen lakkaa uskomasta.

Jaska Pankkaaja

Quote from: Aretposi on 14.08.2014, 04:32:48
Loistoidea, mutta... miten elämä jatkuu pulpettien uloskannon jälkeen? Siitä olisi kiva kuulla enemmän.

Tää tuli mullekin mieleen. Kännykkää on ikävä räplätä lattialla istuen etenkin kun on itse nazzit ensin räkinyt lattian täyteen klippejä. Taitaa olla jonkinlaista rasismiakin  :o Hei hoi kusisuikat ja dosentit tutkimaan Rasistista Rikosta!!!1
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Melbac

Quote from: Faidros. on 13.08.2014, 19:47:49
Pelastin kunnan luvalla entisen asuntoni(kansakoulurakennus) vintiltä pienten lasten paripulpetin. Mihinkään vehkeeseen ei ole ollut nykykakaroilla sellaista tunkua kuin siihen pulpettiin! Pulpetti on vielä sitä mallia, jossa pöytä, tuolit kaikki on yhdessä ja selkänoja pystyssä, varmistaen ryhdin. Mustepullolle ja kynille omat kolonsa, kirjoille ja tarvikkeille avattava kansi.  8)
Meillä oli vielä ekalla ja tokalla mustekynät, mitkä imaistiin pullosta täyteen mustetta ja eikun kaunokirjoitusta. Siis sellaista missä lauseen iso alkukirjain oli erikseen ja loppusana katkeamatonta viivaa... :P

Karttakepillä sormille, nurkkaan seisomaan, korvasta ulos käytävään! >:(

Tulisikohan Emo pitämään mulle uskontotunteja, auts!? ;D
Eipä kaunokirjoitusta ole opettettu muuten kouluissa sitten 90 luvun eli aika vanha taidat olla.Noi tollaiset penkit oli imo karseita ja epäilen suuresti väitettä että kakarat olisi innolla niihin tunkeneet saati istuneet niissä joku >6t päivässä. :D

/edit
Miten ne lapset muuten nyt esim kirjoittavat koulukirjoihinsa jos kerta pulpetteja ei ole?.

far angst

Mitä muuta tämän vesilasin myrskyssä on tapahtunut kuin kalustomuutos?  Toisaalta ope kyllä on oikeassa, on aina silloin, tällöin syytä kokeilla jotain uutta opetuksessakin.

Toivottavasti tästä tulee keväällä ennen koulun loppumista seurantajuttu, tai edes sitten joulun alla.

Tuleeko?  Ei tule.  Nykyjournalismi on agenda, lööppi, ingressi ja kuvateksti.  Seurantaa, taustoitusta ja tiedonvälitystä se varsin leimallisesti ei ole.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Leso

Quote from: KorhoskaKaikista oppiaineista voisi ottaa kevyesti puolet pois.

Korhosen mukaan koulujärjestelmässä noudatetaan kirjoja liian orjallisesti. Jos jokaista kappaletta ei ehditä lukuvuoden aikana lukemaan, tulee palautetta sekä vanhemmilta että yläkoulusta.

– Jokaisessa oppiaineessa on niin paljon tavaraa, että meillä on hirveä kiire tunkea se asiamäärä lapsille. Kukaan ei pysähdy miettimään, kiinnostaako asia tai tarvitaanko tätä kaikkea.

– Kuuluuko 12-vuotiaan yleissivistykseen tietää eurooppalaisen ihmisen maailmankuvan ja arvojen muutokset keskiajan ja uuden ajan taitteessa? Vai pitäisikö kuitenkin aloittaa oppilaan omasta historiasta, oman perheen historiasta, oman paikkakunnan historiasta?

VMP. Se muuttuu tosiaankin se maailma, Korhoska.
Se tarkoittaa sitä, että pysyäkseen maailmanmenossa mukana nykykakaroiden on omaksuttava aina vaan enemmän tietoa aina vaan lyhyemmässä ajassa ja aina vaan nuorempina.

Kyllä kuuluu 12-vuotiaan tietää, jos on muutakin asiaa opetettavaksi tulevina vuosina.
Kuten Bwana aiemmin jo totesi: kaikilla aineilla on arvonsa myös ajattelun kehittymisessä eikä mikään oppi mene hukkaan.

Viittaatko muuten maahanmuuttajien taustan oppimiseen?
Taidat viitata. Ketä kiinnostaa Pihtiputaan paikallishistoria?
Pihtiputaan 12-vuotiaita? Elä viitti. Ei oo rikkautta se.
Joten selitäpä vähän, Korhoska.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Mehud

Mielestäni hammaslääkärissä pitäisi potilastuoli poistaa koska suurin osa asiakkaista tuntee suurta epämukavuutta siinä istuessaan. Voitaisiin kokeilla vaikkapa riippukeinua tai pöytää missä ollaan konttausasennossa.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Pergolaattori

Quote from: Micke90 on 13.08.2014, 17:00:08
"Miksei koululaitos muutu, vaikka maailma muuttuu?" – opettaja luopui kokonaan pulpeteista

Quote– Se oli kuin orjaliikkeen vapautushetki. En ole koskaan nähnyt niin suurta riemua kuin silloin, kun lapset kantoivat pulpetteja ulos. Ei edes diskon järjestäminen yltänyt samaan.

Onkos tämäkin "opettaja" ammentanut oppinsa rakkaan länsinaapurimme koulujärjestelmästä?

Mielenkiintoista olisi tietää kyseisen ryhmän koko. Veikkaan kokeilulle sellaista evoluutiota että pulpetittoman luokan fasiliteetit tulevat jakautumaan epätasaisesti luokkaryhmän nokkimisjärjestyksen mukaisesti. Päästään siihen että joko annetaan resurssien jakautua epätasaisesti/epäoikeudenmukaisesti, järjestetään kaikille mahdollisuus samoihin resursseihin tai käytetään aikaa siihen että jokaiselle päivälle/tunnille säädetään resurssien jako itse kunkin yksilön kohdalta. -> Not gonna happen jos kuvitellaan että opetussuunnitelmaa on edes ajatus noudattaa.
Palataan pulpetteihin jotka ajavat asiansa ja takaavat kullekin oppilaalle sen oman työpisteen, ilman säätöä, ilman riitoja, keskittyen olennaiseen.
En väitä että pulpetit olisivat täydellinen ratkaisu mutta resurssit vs. tavoite -akselilla toimii ok.

Opettajan puheissa haisi kala siinä kohdassa kun kertoi ajatuksen pulpeteista luopumiseen syntyneen hetken mielijohteesta. Joko kyse on tarkoituksellisesta 'spontaaniuden' markkinoimisesta tai opettaja oikeasti loikkii toimenpiteisiin miettimättä suuremmin niiden seurauksia. Itselleni ajatus konseptin rikkomisesta (Lukuvuosi jonka aikana lasten PITÄÄ SAADA suunniteltu opetusmäärä) vailla valmista ajatusta sen toteuttamisesta uudella tavall on aavistuksen riskaabelin tuntuinen. 'Voi hitsi sentään. Me vähän kokeiltiin tässä uutta juttua joten teidän Markolla ei tänä vuonna päästy tavoitteeseen. Tehdään niin että otetaan tämä vuosi kokonaan alusta niin päästään takaisin muiden rytmiin.'


Toivottavasti pulpetittomasta luokasta kuullaan vielä kokemusten ja mitattujen tulosten muodossa.



Oheisen linkin video käsittelee osaltaan koululaitosta (ja yhteiskuntaa) ja sen mukautumista eri ihmistyyppien tarpeisiin. Pulpetitkin mainittu:

http://www.ted.com/talks/susan_cain_the_power_of_introverts

Löytyy näköjään tekstityskin.


-

sivullinen.

Korhoska on oikeassa, ettei kaunokirjoitusta enää tarvita, eikä pulpetti ole kuin historiallinen jäänne. Korhoskan uudet ehdotukset ovat hyviä tai vähintään kokeilun arvoisia. Korhoskan oma suora toiminta on oikea tapa toimia.

Kyseenalaista on, tarvitseeko Suomessa lasten penkeistä päättää keskitetysti opetushallituksessa? Kyseenalaista on, onko tarvitseeko kaikkien koululaisten käydä samat oppisisällöt? Tästä on ollut keskustelua ennenkin Hommaforumilla. Minusta pihtiputaalaisen on hyvä tuntea Pihtiputaan historia, mutta muiden ei. Peruskoulu on kokonaisuudessaan aikansa elänyt. Pulpettien poisheittäminen on liian lievä muutos. Se on hyvä alku.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

nollatoleranssi

Iltalehtikin puuttui samaan aiheeseen. Paljon näkyy olevan mielestäni höpöjuttuja esim. opetussuunnitelmaa ei pitäisi noudattaa, vaan opettajat voisivat summamutikassa opettaa mitä mieleen juolahtaa (tämän kyseisen pulpetit pois-opettajan oma arvio) jne.

Muutama kommentti aiheen puolesta kyllä on täysin asiallinen, mutta hallitus ei vaikuta näiden asioiden takia taistelevan esim. luokkakoot kasvavat ja kouluja lakkautetaan samaan aikaan liukuhihnalta sekä opettajien auktoriteettiä (=puuttumista kouluongelmiin) ei ole mitenkään haluttu parantaa. Ainoastaan tehottomaan ruotsinkielikylpykoulutuksiin riittää rahaa.

QuoteKeitaanniemen edeltäjä, Vuoden luokanopettaja 2013 Kai-Ari Lundell suhtautuu Korhosen väitteisiin hieman maltillisemmin.

- Ei koulu ole 300 vuotta pysynyt samana, auktoriteettiusko ainakin on karissut kovasti. Raikas ulostulo tämä silti on Korhoselta, Lundell kehuu.

---
Opettaja harmittelee, että vuosittain lakkautetaan useita pienempiä kouluja, joista muodostetaan sitten valtavan isoja koulukeskuksia, joissa väitetysti opetuksen taso nousee.

- Ei opetuksen taso niissä ainakaan parane
, Keitaanniemi sanoo.

Lundell taas pelkää koulumaailman rahoituksen puolesta.

- Opettajat ovat tällä hetkellä kauhuissaan, etenkin kun uusi valtion budjetti tuli julki. Kunnat ovat rahoituskriisissä, eivätkä ne pysty rahoittamaan enää kunnolla peruskoulua.


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014082118588013_uu.shtml
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Kasvokeskeinen

Tämmöinen temppurataope. Ei lapsia kiinnosta sivistyä ja akateemiset tyypit ovat tylsiä, joten tehdäänpä koulusta viihtymiskeskus hänelle itselleen. Jotenkin kyllä kuvittelisin että tällainen koulutus tuottaa kokkareille ainakin tosi fantsuja edustajia tuonne tulevaisuuteen.

http://nyt.fi/a1305870531097

QuoteOpettaja Maarit Korhonen heitti pulpetit ulos luokasta. Seuraavaksi hän haluaa räjäyttää opetussuunnitelman. Piharatamot ovat 8-vuotiaille hepreaa, Korhonen sanoo.

Opelta meni hermot.

Nyt kyllä kannetaan nämä pulpetit ulos luokasta, opettaja Maarit Korhonen sanoi oppilailleen maaliskuussa 2013.

Ja viidesluokkalaiset kantoivat. Oppilaat olivat innoissaan kuin kahleistaan vapautuneet orjat, Korhonen kertoo.

Seuraavana päivänä luokka täyttyi keinutuoleista, sohvista, pöydistä ja säkkituoleista, joita oppilaiden vanhemmat toivat. Lapset istuivat toimistotuoleille, joilla voi vaikka pyöriä ympyrää. He viihtyivät niin hyvin, ettei heitä meinannut saada koulusta ulos.

Pulpettien hävittäminen oli kuitenkin vasta alkua.

Turun Runosmäen koulun opettaja Maarit Korhonen haluaa räjäyttää koko peruskoulun opetussuunnitelman kappaleiksi. Korhonen on ollut opettajana 30 vuotta. Maailma on muuttunut, mutta koululaitos pysynyt samana, hän sanoo.
"Hissa, äikkä ja matikka -linjalla on menty 200 vuotta."

Korhonen haluaisi poistaa puolet pakollisista kouluaineista ja tuoda tilalle jotain sellaista, jota kohtaan lapset tuntevat intohimoa. Hänen mielestään nyt ei pohdita tarpeeksi, tarvitsevatko lapset peruskoulun oppisisältöjä.
"Pitäisi opettaa vähän kaikkea, koska emme tiedä, mitä tulevaisuuden ammatit ovat. Tarvitsisimme luovuuden, innovointikyvyn, tiimityön ja jatkuvan oppimisen opetusta."

Ja tärkeintä olisi, että lapset viihtyisivät koulussa.
Juuri alkaneen lukuvuodenkin aikana Korhosen hermot ovat menneet monta kertaa, kun hän on käynyt läpi Opetushallituksen määrittelemiä oppisisältöjä.
Kolmasluokkalaisten ympäristöopin kirjan ensimmäinen kappale käsitteli kaunista pihaa ja piharatamoita.

"Ketä 8-vuotiasta ne kiinnostavat? Kolmas luokka alkaa aina piharatamolla. Mä heitän tämän kirjan kyllä pois."

QuoteSamasta kirjasta Korhonen ehti jo opettaa lapsille, että Suomen järvet ovat ruskeavetisiä, koska niissä on paljon humusta. Hän antoi humuksesta kertovan kappaleen kotiläksyksi, minkä jälkeen häntä hävetti koko viikonlopun.

"Lapset nippa nappa osaa lukea, ja sitten he lukevat jotain samperin humuspohjaisen järven sössötyksiä. Yksi lause siitä oli, että 'virtaava puro on tärkeä lisääntymispaikka muun muassa nahkiaisille'. Siis törkeää! Lapsi ei tiedä, mikä on puro, mikä on lisääntymispaikka tai mikä on nahkiainen. He eivät tunne yhtään sanaa siitä lauseesta ja sitten opettelevat sitä ulkoa."

Parempi tapa oppia olisi vaikka iskeä koululaisten pöytään kuollut ahven, jonka he avaisivat.
"Sitä monet toki tekevätkin. Nyt annoin läksyksi, että kerro paras kalajuttusi. Jos ei ole ollut kalassa, sai keksiä sen päästään. Yksi tyttö kirjoitti saaneensa Aurajoesta haikalan, joka hukkui."

Sama juttu koskee vaikka historiaa. Korhosen mukaan alakoululaisten historiankirjat eivät juuri eroa lukiolaisten kirjoista.

"Se on aivan liian vaikeaa tekstiä. Ei mun oppilaat tajunneet, että Kreikka nyt ja antiikin Kreikka ovat eri asioita. He luulevat, että siellä kävellään yhä toogat päällä."

Korhosen mukaan lapsille ei merkitse mitään se, että Ruotsin alaikäistä kuningasta Maunu Eerikinpoikaa holhonnut hallitus solmi Novgorodin tasavallan kanssa Pähkinäsaaren rauhan 12. elokuuta 1323.

"Tai vaikka joku sumerilainen kampakeramiikka – ihan törkeän mielenkiintoista Runosmäen lähiön 12-vuotiaalle."

Mikä sitten olisi?

Korhosen mukaan lapsille pitäisi opettaa paikallista historiaa: minkälainen Turku ja Runosmäki olivat sata vuotta sitten, ja millaisia nyt ja tulevaisuudessa. Aloittaa opiskelu oman kodin ja perheen historiasta – siitä, mikä merkitsee.

Pulpettitempaukselle Korhonen kysyi luvan Opetushallituksesta. Sen jälkeen hän on luopunut myös paperisista kokeista.

"Ne eivät mittaa muuta kuin akateemisten tyyppien osaamista. Tyyppi, joka saa kokeesta aina kuutosen, saattaa pitää loistavan esitelmän."

Opetussuunnitelmaa Korhonen noudattaa sen verran, että katsoo sieltä otsikot.
"Niin paljon kuin mielikuvitus ja rahkeet riittää, pyrin keksimään uutta."
Suomi islamia ja kala polkupyörää

kriittinen_ajattelija

Ihan hyvä avaushan tuo oli, peruskoulussa ja lukiossa ongelma nimenomaan on se että siellä opetellaan "ulkoa" vaan kaikkea turhaa mitä juuri kukaan ei sisäistä sen syvällisemmin.

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Igor


Kasvokeskeinen

Quote from: kriittinen_ajattelija on 05.09.2014, 18:55:23
Ihan hyvä avaushan tuo oli, peruskoulussa ja lukiossa ongelma nimenomaan on se että siellä opetellaan "ulkoa" vaan kaikkea turhaa mitä juuri kukaan ei sisäistä sen syvällisemmin.

Joten paras ratkaisu on ettei opetella sitten enää mitään? Kuhan ny chillaillaa vaan.

Quote from: Bwana on 05.09.2014, 19:09:16
Eikös tästä pedakoomikko-kolleegasta jo yksi ketju ollut? Ainakin muistan suurin piirtein saman näköisen akan jo haukkuneeni.

Voi tietty ollakin, itse en nimihaulla löytänyt. Modet varmaan yhdistää, jos näin. Nykyään on tosin niin tolkuttomasti näitä yli-ikäisiä pikkumyitä, jotka polkee jalkaa ja panee tuulemaan, että voi olla joku toinenkin. :P
Suomi islamia ja kala polkupyörää

Hanged Penguin

Kuulostaa siltä, että tietojenkäsittelytieteitä haluaisi opettaa viidesluokkalaisille. Harmi vaan, että kaikissa hommissa joissa pitää ajatella tarvitaan matikkaa, kaikissa sosiaalisissa tai suunnitelmallisissa töissä historia olisi vähintään suotavaa ja äidinkieltä tarvitsee ollakseen vakavasti otettava.

Tarvitseehan noita ollakseen sivistynyt muutenkin. Pohjanmaalla kun tulee katseltua homo erectuksia moderneissa vaatteissa, niin välillä ihan puistattaa Suomen tulevaisuus...
Ei siinä, koulutuksesta voisi tehdä parempaa ja eettisempää ihan vaan tekemällä ruotsista valinnaisen. Pulpetitkaan tuskin ovat oleellisia tulevaisuuden sähköisessä maailmassa, jollemme pelkää että pdf-opukset piratoidaan. :flowerhat:

Jos ei viidennellä luokalla tajua menneen ja nykyisen eroa, ei ole lapsi tai perheensä kiinnostunut tiedosta tai ajattelusta. Sellaisena voi olla vaikeaa tulevaisuudessa, jos ymmärtää eroa vaikean ja helpon välillä. Abstraktion ymmärtäminen ja lasten haastaminen ovat tärkeitä- liian moni hyytyy pitkässä matikassa kun aiemmin ollut liian helppoa, eikä ole tarvinnut tehdä oikeaa ajatustyötä. Siitä sitten aloittamaan haasteellinen elämä, kun lyhyt matematiikka on mukavasti tarjolla...

Eikös se ole opettajan homma kouluttaa lapsia ja saada heidät ymmärtämään asioita joita he eivät vielä hallitse? Lähtötason pudotus voi toki tehdä hommasta raskaampaa, mutta se on kohtalo, joka seuraa eugeniikan ennenaikaista lopetusta. Tai massaviihteen ja nihilismin yhdistymistä ja sitä seuraavaa antisivistystä.

Mietiskeliä

Huumori ohjelalma Pulkkista mukaillen, nyt ollaan asian ytimessä! Kiitellyssä dokkarissa Talouden madonluvuissa asiantuntiat kertoivat, ettei koulutusjärjestelmä ei opeta kanssaa kyseenalaistamaan vallitsevia normeja. Uskon että tämä johtuu juuri tästä mistä tämä opettaja puhuu opetellaan pänttäämään ulkoa asioita eikä opetellä ajattelemaan omilla aivoilla.

Haplotaxida

Quote from: Kasvokeskeinen on 05.09.2014, 18:48:29
Quote.. Kolmasluokkalaisten ympäristöopin kirjan ensimmäinen kappale käsitteli kaunista pihaa ja piharatamoita.

"Ketä 8-vuotiasta ne kiinnostavat? Kolmas luokka alkaa aina piharatamolla. Mä heitän tämän kirjan kyllä pois." ..

Nooh. Melko vahvaa yleistämistä. Olisin ehkä ollut mielissäni alaluokilla, jos koulu olisi ollut vain biologiaa. Intohimo, josta ei kuitenkaan tullut uraa, ainakaan tähän päivään asti ja nyt jo ikä alkaa painamaan. Jos koulun roolia noin korostetaan, niin näin on käynyt ehkä juuri osin senkin vuoksi, ettei sitä vahvuutta tuettu koulussa yhtään mitenkään. Kymppejä todistuksessa vuodesta toiseen, eikä yhtään mitään muuta.

Vaikken itsekään kirjoista pänttäämistä oppimisen vallitsevana muotona kannata, niin täytynee silti todeta, että Korhosella taitaa nyt pikkaisen mopo keulia liikaa. "Mua-ei-kiinnosta" ei voi mitenkään toimia opetussuunnitelman runkona.

Quote from: Kasvokeskeinen on 05.09.2014, 18:48:29
Quote.. "Tai vaikka joku sumerilainen kampakeramiikka – ihan törkeän mielenkiintoista Runosmäen lähiön 12-vuotiaalle." ..

Ihan reilusti alle 12-vuotiaana Silkkitiekin oli jännä. Ei sitä koulussa taidettu koskaan näyttää.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

pw

Quote from: Igor on 05.09.2014, 19:05:42
Onkohan tuo osa turkua miten kulturellista aluetta

Samaa mietin ja laitoin googlen töihin.

Runosmäki on yksi Turun neljästä mamulähiöstä

Jotenkin en yhtään hämmästynyt.

Parsifal

Quote from: Mietiskeliä on 05.09.2014, 19:38:20
Huumori ohjelalma Pulkkista mukaillen, nyt ollaan asian ytimessä! Kiitellyssä dokkarissa Talouden madonluvuissa asiantuntiat kertoivat, ettei koulutusjärjestelmä ei opeta kanssaa kyseenalaistamaan vallitsevia normeja. Uskon että tämä johtuu juuri tästä mistä tämä opettaja puhuu opetellaan pänttäämään ulkoa asioita eikä opetellä ajattelemaan omilla aivoilla.

Kun kerran lähdetään kyseenalaistamaan, niin on syytä kyseenalaistaa myös Korhosen oman ajattelun taso ja laatu. Kaikkien rakenteiden paskaksi pistäminen marxilaisella kiihkolla ei yleensä kerro ainakaan ylenpalttisesta aivotyöstä, saati sitten realistisesta maailmankuvasta.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."