News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Reijo Hongiston (ps) entinen avustaja esittää raskaita syytöksiä

Started by Kontra-Bandiitti, 10.01.2013, 15:57:44

Previous topic - Next topic

Kontra-Bandiitti

,,on kusessa, jos ja kun Hesarin juttu pitää paikkansa.

coscarnorth

Jos asiaan voisi tarjota edes hivenen kosketuspintaa....?
"False opinions are like false money, struck first of all by guilty men and thereafter circulated by honest people who perpetuate the crime without knowing what they are doing." -Joseph de Maistre

"Bad laws are the worst sort of tyranny." -Edmund Burke

Nuivanlinna

Quote from: Kontra-Bandiitti on 10.01.2013, 15:57:44
,,on kusessa, jos ja kun Hesarin juttu pitää paikkansa.

Kerro hieman tarkemmin mikä kusi kyseessä.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Riukulehto

QuoteEduskunnan ex-avustaja esittää raskaita syytöksiä

10.1.201330

Kansanedustaja Reijo Hongiston (ps) entinen avustaja väittää, että Hongisto lopetti hänen työsuhteensa intiimin suhteen kylmenemisen vuoksi. Entinen avustaja on haastanut eduskunnan oikeuteen ja vaatii valtiolta yli 70 000 euron korvauksia.

Kun avustaja jätti syyskuussa alkuperäisen haastehakemuksen, hän vielä perusteli kannettaan työsuhteen lainvastaisella määräaikaisuudella.

Lokakuussa hän täydensi hakemustaan Helsingin käräjäoikeudelle. Avustaja toimitti oikeudelle noin kolmekymmentä Facebook-, sähköposti- ja tekstiviestiä, joiden katsoo osoittavan suhteen olleen luonteeltaan seksuaalinen.

Lisäksi hän toimitti oikeudelle kymmenkunta viestiä, joiden hän katsoi tukevan väitettä lainvastaisesta määräaikaisuudesta.

Avustaja työskenteli Hongiston alaisuudessa toukokuusta 2011 alkaen, runsaan vuoden ajan. Entisen avustajan esittämän kirjeenvaihdon perusteella vaikuttaa, että Hongiston ja avustajan välit ovat olleet läheiset jo ennen tämän palkkaamista eduskuntaan.

Kirjoitusten sävy on intiimi marraskuuhun asti, jolloin se muuttuu etäisemmäksi.

Entisen avustajan työt loppuivat kesällä 2012.

Hongisto ei halunnut kommentoida keskeneräistä asiaa Helsingin Sanomille.

Hongisto kiistää käräjäoikeudelle antamissaan vastauksissa intiimin suhteen. Hän on toimittanut marraskuussa oman selvityksensä. Hongiston mukaan intiimiä suhdetta ei ollut, vaikka avustaja olisi näin toivonutkin. Päinvastoin Hongisto pitää avustajansa käytöstä epäasiallisena esimiehen häirintänä.

Lisäksi Hongisto on toimittanut oikeudelle kirjeenvaihtoa, joka hänen mukaansa todistaa, että avustajan alkoholin käyttö on häirinnyt tämän työskentelyä.

Hongiston toimittamassa todisteluaineistossa puidaan lisäksi avustajan tehtävien kunnollista hoitamista ja tehtävän luottamuksellisuutta.

Viesteistä käy ilmi Hongiston tyytymättömyys avustajansa työhön ja siihen että tämä on kertonut salassa pidettäviä tietoja eteenpäin lähipiirilleen.

Entinen avustaja sanoo HS:lle pitävänsä väitteitä tuulesta temmattuna.

Myös toisen kansanedustajan entinen avustaja on haastanut eduskunnan oikeuteen samantyyppisessä tapauksessa, tosin ilman väittämää intiimisuhteesta.

Kansanedustaja Mika Niikon (ps) entinen avustaja vaatii valtiolta 81 000 euron korvauksia työsuhteensa perusteettomasta päättämisestä.

"Mitä tulee haastevaatimukseen, se on eduskunnan ja entisen avustajan välinen asia", Niikko sanoo. "Itse olen toiminut eduskunnan ohjeiden mukaan."

Jutut liittyvät osaltaan laajempaan keskusteluun kansanedustajien avustajien heikosta oikeudellisesta asemasta työelämässä.
http://www.hs.fi/kotimaa/Eduskunnan+ex-avustaja+esitt%C3%A4%C3%A4+raskaita+syyt%C3%B6ksi%C3%A4/a1357727804071
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

coscarnorth

Outoa, ettei keltainen lehdistö ole tästä jo täyttä häkää meuhkaamassa. Mikäköhän asian todellinen laita mahtaa olla. Minä olen kyllä saanut Hongistosta erittäin suoraselkäisen ja asiallisen kuvan.

Toisaalta, mikäli kansanedutajalla oli suhde avustajansa kanssa, ei se minua millään tasolla häiritse, kunhan lämpö on ollut molemminpuolista. En ymmärrä niitä ihmisiä, joiden mielestä kansanedustajalla ei saisi olla vilkastakin seksielämää.
"False opinions are like false money, struck first of all by guilty men and thereafter circulated by honest people who perpetuate the crime without knowing what they are doing." -Joseph de Maistre

"Bad laws are the worst sort of tyranny." -Edmund Burke

PaulR

Ainakaan enää lähtisi neuvotteluun ilman kuuntelulaitetta tai todistajaa...

RP

Olettaen (for the sake of the argument), että avustajan väite pitää paikkansa, onko todella peruste hakea korvauksia työnantajalta, jos on saanut työpaikkansa lahjomalla pomon?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

hakare

Jos on oltu joskus sillai, niin mitä hiton tekemistä sillä on tämän TYÖsuhteen päättymisen kanssa. Akka nolaa vain itsensä.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

jmm

Quote from: hakare on 10.01.2013, 17:03:20
Jos on oltu joskus sillai, niin mitä hiton tekemistä sillä on tämän TYÖsuhteen päättymisen kanssa. Akka nolaa vain itsensä.

Mistä tiedät että kyseessä on "akka"? Jutussa ei mainita avustajan sukupuolta.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

hakare

Olisi kuule lööppiotsikoiden tarvitsema painomuste menossa kortille, jos ei olisi akka.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

Everyman

Ex-avustajalla on muutenkin mennyt sukset ristiin persujen kanssa, että tiedä sitten mistä on kyse.

VS: Tiina Arlin jätti perussuomalaiset: "Petyin selkään puukottamiseen"

PaulR

Quote from: hakare on 10.01.2013, 17:11:27
Olisi kuule lööppiotsikoiden tarvitsema painomuste menossa kortille, jos ei olisi akka.

Deduktiivista etsivätyöskentelyä.  :)

hakare

VS: " Arlin sanoo etsivänsä nyt kaikessa rauhassa uutta poliittista kotia itselleen."

Tämä tyttö osaa ainakin kotileikit, mutta leikkikavereista voipi olla vähän pulaa lähiaikoina.

ketale

Quote from: hakare on 10.01.2013, 17:22:08
VS: " Arlin sanoo etsivänsä nyt kaikessa rauhassa uutta poliittista kotia itselleen."

Sanotaan, että etsivä löytää.  Joiden kohdalla tosin epäilen mutta toivotaan, että löytyy joku pikku porukka johon liittyä.  Arlin tosin voi perustaa myös oman poliittisen kodin eli perustaa oman puolueen.  Ainakaan aluksi tuskin kukaan on puukottamassa selkään.

sivullinen.

Quote from: Everyman on 10.01.2013, 17:13:22

1.10.2012. Silloin jo valitti samasta asiasta. Helsingin Sanomat on uutisoinnissaan pari kuukautta Vantaan Sanomia jäljessä. Miksei tieto kulje?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

RP

Quote from: sivullinen. on 10.01.2013, 17:52:18
Quote from: Everyman on 10.01.2013, 17:13:22

1.10.2012. Silloin jo valitti samasta asiasta. Helsingin Sanomat on uutisoinnissaan pari kuukautta Vantaan Sanomia jäljessä. Miksei tieto kulje?

"Meisseliksi" olen sitä joskus kuullut kutsuttavan, en vielä puukoksi

sivullinen.

Tiina Arlin
10.10.2012 13:59

Googlailin mitä kaikkea nimelläni löytyy ja jouduin tällekin sivustolle.
Ihan kaikkea mitä lehdissä lukee ei kannata uskoa...tai siis..eiköhän jutuista tehdä raflaavampia kuin mitä todellisuus on...tai sitten jutuista voi puuttuakin jotain tosi oleellista. Minähän sen tiedän kun minusta on kyse. Ei en ole alkoholisti. Työni ei loppunut alkoholin käytön takia. Alkoholisyytökset astuivat kuvaan mukaan sen jälkeen, kun olin ottanut lakimieheen yhteyttä määräaikaisen työsopimukseni perusteiden takia ja asia otettiin esiin Hongiston ja eduskunnan kanslian kanssa.Haastehakemus on julkinen asiakirja sen saa pyytämällä käräjäoikeudesta. Lehdet ovat sitä pyytäneet ja sitten juttuja kirjoittaneet, kuka minkäkin kohdan haasteesta poiminut. Työsopimusriidan ydin on siinä millaisia työsopimuksia avustajille voidaan tehdä.Avustajan työsopimuksen kesto on yleensä vaalikausi ellei avustaja halua lyhyempää sopimusta. Minä tietysti halusin vaalikauden mittaisen sopimuksen ja näin olimme edustaja Hongiston kanssa sopineet. Pirkko Ruohonen-Lerner oli opastanut kuitenkin tekemään lyhyempiä sopimuksia, jotkut noudattivat ohjetta jotkut eivät. Minulla oli kaksi työsopimusta 13.5.2011-30.6.2012 ja 1.7.2012-31.8.2012. Määräaikaisuuksilla tulee olla pätevä peruste. Syistä, jotka käräjillä tulevat vasta esiin jatkoa ei tullut.Määräaikaisuus problematiikka on ongelma eduskunnan hallinnolle ja Hongistolle. Keväisten sovitteluneuvotteluiden jälkeen oli hetki "hiljaista", kunnes tulikin "yllättäen" kutsu kuulemistilaisuuteen 27.8. Kuulemistilaisuudessa, jonka Hongisto oli halunnut järjestää mutta johon hän ei itse osallistunut (!),esitettiin sitten väitteitä alkoholin takia poissa-oloista jne. Näistä asioista ei ollut puhetta esim.maaliskuussa kun tuo työsopimuksen jatko pätkä tehtiin! 29.8. työsuhteeni irtisanottiin päättymään 31.8. eli samana päivänä kuin se olisi määräaikaisuudenkin perusteella päättynyt! Mistähän tämä mahtaa kertoa? No nyt odottelen kutsua käräjäoikeuteen ja asian perinpohjainen tutkinta alkaa ja tulevaisuudessa toivottavasti avustajilla on hiukan turvatumpi asema. En ole ainoa näillä näkymin, joka työsopimuksensa riitauttaa.
Vantaan perussuomalaiset päättivät sitten tiputtaa minut pois kuntavaaliehdokaslistalta hetki ennen sen sisään jättöä tämän oikeusjutun takia. Eivät minulle siitä etukäteen kertoneet. Taitavat silti vieläkin jakaa vaalimainosta jossa tietoni ovat. Minä erosin perussuomalaisesta puolueesta 1.10.2012. Nyt pitäisi keksiä missä puolueessa aktiivinen ihminen pääsee tekemään hyviä asioita heikommassa asemassa olevien ihmisten puolesta. Puolue , joka olisi oikeasti heikomman puolella ja joka antaa mahdollisuuden päästä ehdolle tulevissa vaaleissa!

http://1203pl.puheenvuoro.uusisuomi.fi/117717-perussuomalaista-vaalitaistelua

Minä syyttäisin Lerner-Ruohosta. Työsuhteiden ketjuttaminen on oikein kokoomuslaista kiristyspolitiikkaa. Se kun vielä yhdistetään julkiseen tehtävän kuvaan, niin aika liekaan siinä sopimuksen allekirjoittaja itsensä laittaa. Herra P. (sdp.) ja Rouva L-R. (kok.) ovat Perussuomalaisten suurimmat oman pesän likaajat ja puolueen tuhoajat.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Iloveallpeople

QuoteKansanedustajan entinen avustaja voitti työsuhderiidan

Perussuomalaisen kansanedustajan Reijo Hongiston entinen eduskunta-avustaja Tiina Arlin pääosin voitti työsuhderiitansa Helsingin käräjäoikeudessa. Tuomio asiassa annettiin tänään perjantaina.

Vantaalainen Arlin toimi Hongiston avustajana toukokuusta 2011 vuoden 2012 elokuuhun asti. Arlin irtisanottiin tehtävästään vain kaksi päivää ennen työsopimukseen merkityn määräajan päättymistä.

Vaikka työjohdollisesti työnantajaa edusti kansanedustaja Hongisto, oikeudellisesti vastaajana riidassa oli Suomen valtio/eduskunnan kanslia.

Oikeus katsoi, ettei Arlinin irtisanomiselle ollut asiallista ja painavaa syytä. Oikeuden mukaan vastaaja ei ollut näyttänyt toteen sitä, että Arlin olisi toistuvasti jättänyt tulematta työpaikalle alkoholin liikakäytön vuoksi tai että hän olisi rikkonut salassapitovelvollisuuden.

Oikeus katsoi myös, ettei vastaaja ollut esittänyt riittäviä perusteita sille, että Arlin olisi kieltäytynyt työtehtävästä tavalla, joka muodostaisi syyn irtisanomiselle.

Oikeus otti kantaa myös siihen, ettei Arlinin tapauksessa ollut perusteltua syytä tehdä määräaikaisia työsopimuksia, joiden yhteenlaskettu kesto alitti kansanedustajan toimikauden.

Vastaaja Suomen valtio/eduskunnan kanslia velvoitettiin maksamaan korvauksia yhteensä 48 186,18 euroa. Summa koostuu Arlinille maksettavasta irtisanomisajan palkasta, irtisanomisajan lomakorvauksesta, yhdeksän kuukauden palkasta sekä oikeudenkäyntikuluista. Arlin vaati 24 kuukauden palkkaa.

Käräjillä puitiin myös syyllistyikö eduskunnan kanslia irtisanomisessa syrjintään. Oikeus katsoi ettei yhdenvertaisuuslain nojalla väitettyä Arlinin syrjintää ollut tapahtunut ja näin ollen syrjintää koskevat korvausvaateet hylättiin.

Länsiväylä
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

yks vaan

Hyvä diili siis irtisanoa avustaja laittomasti koska edusyaja ei itse vastaa korvauksesta. :D Rahat voi sitten jakaa miten sovitaan.
Kuka syrjisi minua?

Topi Junkkari

Quote from: yks vaan on 20.07.2014, 02:05:38
Hyvä diili siis irtisanoa avustaja laittomasti koska edusyaja ei itse vastaa korvauksesta.

Ei kai missään hommassa esimies joudu henkilökohtaiseen vastuuseen laittomasta irtisanomisesta (paitsi ihan pikkufirmassa, jossa esimies ja työnantaja ovat käytännössä sama asia)?

Kyllä se on työnantaja, joka korvauksista vastaa.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

yks vaan

On se hieman eri kuitenkin, kun veronmaksaja maksaa, kenenkään ei tarvii hermostua. Yksityisessä firmassa tulisi sanomista ja ehkä muutakin.
Kuka syrjisi minua?

Topi Junkkari

Minulla on sellainen kuva, että irtisanomisriitoja ja niistä maksettavia korvauksia on ylipäätään julkisella sektorilla enemmän, ainakin mediassa käsiteltyjä.

Voi toki olla, että yksityisellä puolella asiat hoidetaan mieluummin diskreetisti ja sovitaan rahalla ilman oikeusjuttuja, ettei firman maine kärsi.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

Tommi Korhonen

Aika kova palkka, kun yhdeksästä kuukaudesta tulee tuollainen summa. Huomattavasti yli kokeneen diplomi-insinöörin palkan. Ja vielä kahden päivän vuoksi. Olisi luullut korvausten kuvastavan tuota kahta päivää, vaikka itse irtisanominen olisikin laiton. Olen aina luullut, että nuo avustajan hommat ovat lähinnä tutustumisvirkoja politiikkaan, eräänlaista poliittista kesätyötä.

Sent from my Jolla using Tapatalk 2

Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

RP

Quote from: Tommi Korhonen on 21.07.2014, 01:58:25
Aika kova palkka, kun yhdeksästä kuukaudesta tulee tuollainen summa. Huomattavasti yli kokeneen diplomi-insinöörin palkan. Ja vielä kahden päivän vuoksi. Olisi luullut korvausten kuvastavan tuota kahta päivää, vaikka itse irtisanominen olisikin laiton. Olen aina luullut, että nuo avustajan hommat ovat lähinnä tutustumisvirkoja politiikkaan, eräänlaista poliittista kesätyötä.
Oikeudenkäyntikulut saattoivat olla melko ison siivun tuosta?

Topi Junkkari

Quote from: RP on 21.07.2014, 02:46:07
Quote from: Tommi Korhonen on 21.07.2014, 01:58:25
Oikeudenkäyntikulut saattoivat olla melko ison siivun tuosta?

Varmaankin, ja lisäksi tuota on minun mielestäni tulkittava muodossa "irtisanomisajan palkka plus yhdeksän kuukauden palkka". Irtisanomisajan palkka olisi kuulunut Arlinille joka tapauksessa, ja yhdeksän kuukautta siihen päälle on hänen saamansa korvaus irtisanomisen laittomuudesta.

Eduskunta-avustajan palkka sinänsä on taulukkopalkka, eikä lähelläkään mitään diplomi-insinöörin palkkoja. Jotakin hieman alle 2 500 euroa kuukaudessa.

Hyysäri tietää erotella summan seuraavasti: "yhdeksän kuukauden palkkaa vastaava summa noin 20 000 euroa ja oikeudenkäyntikulut noin 25 000 euroa".

http://www.hs.fi/politiikka/Eduskunta-avustaja+irtisanottiin+perusteetta++9+kuukauden+palkka+korvauksena/a1405647174647