News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Ruokatavaramarkkina uusjakoon

Started by sologdin, 20.06.2014, 00:18:08

Previous topic - Next topic

sologdin

Oligopoliryhmät S ja K ovat panneet Ilta-Sanomat laatimaan "tutkimuksen" siitä miksi Lidlin hinnat ovat niin paljon halvemmat kuin markkinajohtajien. Se johtuu "tutkimuksen" mukaan siitä, että heillä kuluu niin mahdottoman paljon aikaa ja energiaa tavaroiden laittamiseen hyllyihin ja se nostaa noiden suuripalkkaisten myyjien palkkakustannukset pilviin. Missään tapauksessa kyse ei ole siitä, että osuuskauppa ja Kesko perisivät sikasuuria katteita ja kasvattaisivat niitä koko ajan.

Uskoo ken uskoo. Minulla ei ole ollut vaikeuksia ottaa tavaroita Lidlin hyllyistä. Itse asiassahan S ja K valittavat omaa huonoa järjestelykykyään.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288700474959.html?pos=ok-nln
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

nollatoleranssi

On tuo aikas koominen selitys. Eivät kaupat tuotteita tappiolla myy ja kummatkin K- ja S-ryhmä vaikuttavat tekevän melko hyvää voittoa... Lisäksi tuo tuotevalikoimamäärä ei kerro ihan koko totuutta, kun on eri kauppakokoja. S-marketit keskittyvät ruokiin ja Prismat taas myyvät lähestulkoon mitä vain.

Kumpikin ryhmä on pyrkinyt isolla valikoimalla kasvattamaan myyntiä. Monet päivittäistavarat kun eivät mene kaupassa yhtikäs miksikään ja voittoa tulee joka tapauksessa niistä.

Jos ongelma olisi oikeasti hävikissä ja henkilöstömäärässä, niin niille asioille olisi jo tehty paljonkin kyseisissä kauppaketjuissa...
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Nuivake

9/10 kauppareissua teen Lidliin, olen tehnyt niin jo vuosia.
Sitten se 1/10 reissu noihin plussa ja miinushelvetteihin on aina shokki. Hinnat suorastaan hyökkäävät päälle ja persraiskaavat jo ennen kassaa. Tällä tekniikalla ei tarvitse lukea mitään "hintavertailuja" tai jotain muuta enemmän tai vähemmän tekaistua höpönlöpöä. Nuo selittelyt mediassa hinnoista saavat aina verisuonen aivoista katkeamispisteeseen, varsinkin nämä mitä ihmeellisemmät ja mielikuvituksellisimmat syyt. Tulee väkisin mieleen mokutuksen parhaat puolestapuhujat. Vain mielikuvitus tuntuu olevan rajana näissäkin selittelyissä.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Sitruunamelissa

Lähimmässä Lidl:issä täältäkin käydään suurinosa ruokatarvikkeista ostamassa. Jotain täydennystuotteita välillä erilaisen valikoiman K-kaupasta, mutta kyllä ilman niitäkin tulisi hyvin toimeen. Uutinen oli hauska, koska kuluttajan kannalta se on aivan sama mikä sen hintaeron syy on, kun selvä hintaero on kuitenkin olemassa. Kyllähän Lidlissä vähän "rähjäisemmän" näköistä on, mutta ei se ole haitannut yhtään. Tuotteet ovat ihan yhtä hyviä pahvilaatikoissa ollessaan. Sitä asiaa eivät varmaan S- ja K-ryhmät halua ymmärtää. Olivat liian pitkään tottuneet olemaan monopoli ja tehneet vuosien mittaan liikkeistään aina isompia ja kalliimpia ja sen myötä myös hävikistään ja muistakin kustannuksista isompia, katteista nyt puhumattakaan. Ja nyt sitten ärsyttää kun kilpailijan halvempi hinta houkuttaa asiakkaita yhä enemmän.

P.S. Kyllä tämän kylän Salessakin on välillä pahvilaatikoissa tavaraa, eikä ne hinnat sen ansiosta yhtään halvempia siellä ole. :P
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Mursu

Quote from: nollatoleranssi on 20.06.2014, 09:17:51
On tuo aikas koominen selitys. Eivät kaupat tuotteita tappiolla myy ja kummatkin K- ja S-ryhmä vaikuttavat tekevän melko hyvää voittoa... Lisäksi tuo tuotevalikoimamäärä ei kerro ihan koko totuutta, kun on eri kauppakokoja. S-marketit keskittyvät ruokiin ja Prismat taas myyvät lähestulkoon mitä vain.

Miksi tuo on koominen? Kaikki turha työ lisää hintoja. Tietenkään tuo ei ole ainoa syy vaan yksi monista. Lidlissä tuo tehokkuus on hiottu viimeisen päälle. Tuotteissa mm. on viivakoodeja eri puolilla jotta ei tarvitse käännellä sitä. Voiton tekemisessä ei ole mitään vikaa. Yrityksen tehtävä on tuottaa maksimaalisesti voittoa.

Se, joka luulee, että on joku yksinkertainen syy suomen hintasalolle on väärässä.

l'uomo normale

Aikanaan kotiseudulla oli K-lähikauppa viereisessä korttelissa, jossa oli tätejä lihatiskin takana useampia ja K-kauppias, joka kävi tuomassa lapsille karkkia raittiuskerhon päätteksi Raittiustalolle aina torstai-iltaisin. Sitten tuli Siwa, jossa oli suppeat valikoimat lähes kaikki pakattuna valmiiksi ja halvat hinnat. K-kauppias jäi eläkkeelle ja hänen seuraajansa aikana K-kauppa lopetti kokonaan. Nykyisin kauppa on muutettu asunnoksi. Halpakauppana tunnettu Siwa on nyt kaikista kallein ja on järkevämpää mennä suoraan ravintolaan syömään kuin ostaa illan aterian ainekset Siwasta. Joten en ihan usko selitystä pienestä valikoimasta ja nuhjaisesta esillepanosta salaisuutena halpojen hintojen takana.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.