News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-06-14 KoSa: Prometheus-leirillä keskustellaan maailman tilasta yömyöhään

Started by Iloveallpeople, 14.06.2014, 15:22:58

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuotePrometheus-leirillä keskustellaan maailman tilasta yömyöhään

Keskiviikkona Jaalassa joukko nuoria iskettiin käsirautoihin. Heidän taskunsa käännettiin ympäri, heidän omaisuuttaan pengottiin. Nuoret kuljetettiin pimeään kellariin, missä heidät laitettiin täyttämään vieraskielisiä lomakkeita ymmärtämättä niistä sanaakaan.

Nuoria ei kuitenkaan pelottanut. Se oli jopa välillä ihan hauskaa, sillä kaikki oli vain leikkiä. Leikin vakavana aiheena oli pakolaisuus. Se oli silmiä avaava kokemus.

— Ymmärsin, mitä pakolaisen elämä voi olla, Veeti Lind, 14, kertoo.

Erilaiset leikit ja keskustelut virittävät nuoret pohtimaan maailmaa Prometheus-leirillä. Käsittelyssä ovat yhteiskunnalliset teemat, kuten rasismi, tasa-arvo ja päihteet.

Luentoja leirillä ei pidetä, vaan opetus tapahtuu vuorovaikutuksen kautta keskustelemalla. Nuorille ei anneta valmiita vastauksia aiheisiin.

— Meitä kannustetaan ajattelemaan itse, Nooa Hietaniemi, 14, kertoo.

Uutta asiaa on niin paljon, että on hankala sanoa, mitä kaikkea oikeastaan onkaan oppinut. Sissi Hägg, 15, arvelee, että vasta leirin jälkeen huomaa, miten on muuttunut ihmisenä. Veeti Lindin mielestä leiri on jo nyt ollut kasvattava kokemus.

— Olin ennen sellainen perussuomalainen jätkä, olin esimerkiksi maahanmuuttoa vastaan. Nyt tajuan, että erilaisuus on hyvä asia.
...

Kouvolan Sanomat
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Veturinainen

Quote— Meitä kannustetaan ajattelemaan itse, Nooa Hietaniemi, 14, kertoo.

Quote— Olin ennen sellainen perussuomalainen jätkä, olin esimerkiksi maahanmuuttoa vastaan. Nyt tajuan, että erilaisuus on hyvä asia.

Pitäisi olla:

Quote— Meitä kannustetaan ajattelemaan oikein, Nooa Hietaniemi, 14, kertoo.

Vastenmielistä aivopesua suoraan Neuvostoliiton ajoilta.
Puolueiden kannatusilmoitukset ovat julkisia. Lue Hesarin viimekertainen juttu tämän linkin takaa.

Micke90

Quote from: Kouvolan Sanomat on 14.06.2014, 15:22:58
Nooa taas oli kuullut hauskoja juttuja "protusta" isoveljeltään. Veeti päätti kokeilla kaverien huonoista kokemuksista huolimatta. Yllätys oli erittäin positiivinen. Nuoret suosittelevat Prometheus-leiriä ihan jokaiselle.

Olisit uskonut uskonut kavereitasi ja pysynyt poissa tuollaiselta aivopesuleiriltä. Kuulostaa lähinnä siltä, että teitä ei opeteta ajattelemaan itse, vaan ajattelemaan niin kuin on opetettu.

Quote from: Kouvolan Sanomat on 14.06.2014, 15:22:58
— Minä uskon tasa-arvoon, Nooa pamauttaa.

Hienoa! Tavoite saavutettu. Oliko tuokin sinun omaa ajatteluasi?

Leso

Quote from: kuvatekstiNooa Hietaniemi (vasemmalla), Sissi Hägg ja Veeti Lind nukkuvat muiden leiriläisten kanssa patjameressä tuvan lattialla. Kasvomaalaukset kuuluvat tehtävään, jossa piti luoda oma heimo kielineen ja tapoineen.

QuoteKaikki näkemykset ovat tervetulleita Prometheus-leirille uskontokuntaan katsomatta. Nuorten mielestä uskonnot ovat tärkeitä. Jokaiselle omansa.

Onko osallistujissa somaleita tai muita? Vois laajentua näkemys klaaneihinkin.
Heimo on jotenkin impiwaaralaista.

Vaan on se hyvä, että nuoret oppii hyväksymään eri kieliä ja tapoja ajoissa ja kivasti.
Ihan pakkopullaa oli se Prometheus-leiri jotain 70 vuotta sitten.
Tosin nyt emme tietäisi, miltä munavoipiirakka ja karjalanpaisti maistuisivat.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Aurelius

Toteanpa vain, että erilaiset elämysradat, työpajat, ryhmäkeskustelut ym. ovat paljon tehokkaampia manipulaatiovälineitä kuin perinteinen frontaaliopetus. Oppitunnilla saa pitää oman mielipiteensä ja arvioida rauhassa opettajan väitteitä. Ei tarvitse ilmaista omaa mielipidettään. Teoriapainotteinen opetus on suht. objektiivista.

Sen sijaan elämyksellisessä opetuksessa tilanteen alkuparametrit (esim. pakolaisen kurja asema) voidaan luoda täysin mielivaltaisesti, opetus pyrkii vaikuttamaan tunteisiin eikä ajatteluun, ja osallistujan on toiminnan (tai osallistumisesta kieltäytymisen) kautta pakko ilmaista omat käsityksensä. Voimakkaalla ryhmäpaineella kitketään väärät mielipiteet pois.

Micke90

Quote from: Golimar on 14.06.2014, 16:52:08
Seuraavassa vaiheessa Prometheus-leirillä varmaankin opetellaan Fascistien etsimistä ja hävittämistä.

Sekä persunpelkoa. Kuulen jo uuninluukkujen kalinan.  :roll:

Veikko

Vapaa-ajattelijat (jotka ovat Prometheus-leirin takana) ovat aina onnistuneet kapea-alaisella ja fanaattisella antiklerikalismillaan ja antikristillisyydellään heittämään varjon järkiperäisen ja länsimaiseen kulttuuriin myönteisesti suhtautuvan ateismin ylle. Lapsille ja muuten vielä kasvuiässä oleville heidän hihhulointinsa on yhtä vaarallista kuin mikä tahansa yksisilmäinen uskonnollinen tai yhteiskunnallinen hurmanhenkisyys.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Huscarl

Yököttävää, saatanallista aivopesua. Muunnelma amerikkalaiskouluista tutusta white guilt -ohjelmoinnista,
jossa valkoisia nuoria nöyryytetään kuljettamalla kahleissa ympäri toreja ja ulistaan neekereiden kovasta kohtalosta
vuonna keppi ja kivi.  >:(

kriittinen_ajattelija

Quote— Olin ennen sellainen perussuomalainen jätkä, olin esimerkiksi maahanmuuttoa vastaan. Nyt tajuan, että erilaisuus on hyvä asia.
Oho ihan kuin uskoon olisi tullut.

Tulee mieleen South Parkin "suvaitsevaisuusleiri"

http://www.southparkstudios.com/clips/153744/colorblind-fingerpainting

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

JJohannes

Quote from: Aurelius on 14.06.2014, 16:45:30
Sen sijaan elämyksellisessä opetuksessa tilanteen alkuparametrit (esim. pakolaisen kurja asema) voidaan luoda täysin mielivaltaisesti, opetus pyrkii vaikuttamaan tunteisiin eikä ajatteluun, ja osallistujan on toiminnan (tai osallistumisesta kieltäytymisen) kautta pakko ilmaista omat käsityksensä. Voimakkaalla ryhmäpaineella kitketään väärät mielipiteet pois.

Tämä on totta. Parisen vuotta sitten Helsingissä järjestettiin, ilmeisesti roolipelitapahtuma RopeConin yhteydessä, live-roolipeli johon oli käsittääkseni saatu sponsoriksi kaikki tavalliset Ev. lut. -kirkosta ja SPR:sta lähtien ja jonka oli "ohjannut" joku Hamas-aktivisti Gazasta. Pelissä oli premissinä se, että osa pelaajista on Israelin sotilaita ja loput palestiinalaisia naisia ja lapsia joita ensimmäiset nöyryyttävät ja kyykyttävät. Kun kuulemma israelilaissotilaita oli vaikea löytää ja heitä etsittiin vielä juuri ennen pelin alkuakin niin hetken harkitsin, että hakisin Varustelekasta taisteluliivit ja maastopuvun ja menisin paikalle...

Joka tapauksessa tälläisissä "oppimistilanteissa" tulee kova paine nähdä asiat vain yhdeltä kantilta. Koska kyse on fiktiosta ja leikistä, jopa ylitseampuvat skenaariot, tai skenaariot jotka keskittyvät tapahtumiin vain yksipuolisesti, ovat hyväksyttäviä. Kuitenkin sanoma pyritään yleistämään koko tilannetta koskevaksi. Koska roolipelistä oli jätetty pois Hamas-taistelijat, itsemurhaiskut ja Israelin puolelle lentävät raketit, sen sanoma ja siitä vedettävät johtopäätökset sivuuttivat nämä myös täysin.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Lasse

Peräkammarin puolella viime kesän vääntöä:

Aihe: Prometeus-leireillä leiriläiset ja aikuiset vetäjät alasti sekasaunoissa  (Luettu 5168 kertaa)
http://hommaforum.org/index.php?topic=85791.0

Siitä sitten Veeti Seta-vieraan selänpesuun, niin horisontti laajenee lisää...

Pelatkaamme vaatteet vähemmiksi
leikki muuttuu, minä lupaan, illan tullen rajummaksi
Vaatteet yhteen kasaan, kasa tuleen, kortit pakastaan
ja rajat saa liikahtamaan
Kellä korkein kortti, keskelle
Me tiivistämme ympyrää
hän puhdistuu eikä pelkää

Jokainen pimeytensä tunnustaen
saa mennä pidemmälle pimeässä tunnustellen
Tämä on vasta sitten vapaata
kun tähän myöhemmin ei puheissa tarvi palata

Kun olet vapaaehtoinen
vain sana voi tehdä vahingon
ja soveliaasta muistuttaa
Kukaan ei pakota sinua mihinkään
mutta huomaan että haluat nähdä tämän loppuun
NOVUS ORDO HOMMARUM

guest11919

opetus pyrkii vaikuttamaan tunteisiin eikä ajatteluun

Kiitos tästä huomiosta, pidän mielessä. Ammattini kannalta relevantti näkökulma.

Iloveallpeople

Quote from: Golimar on 15.06.2014, 00:42:18
Eikös näistä Prometheus-leirien touhuista ollut kohua taannoin kun teinejä saunotettiin alasti valvojien kanssa?

Niin ne ajat muuttuvat. Ensin alasti saunassa, sitten kellarissa hijabissa.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

VeePee

Quote from: Iloveallpeople on 15.06.2014, 00:52:55
Niin ne ajat muuttuvat. Ensin alasti saunassa, sitten kellarissa hijabissa.
Seuraavana lienee tyttöjen ympärileikkaus.

Oami

— Olin ennen sellainen perussuomalainen jätkä, olin esimerkiksi maahanmuuttoa vastaan. Nyt tajuan, että erilaisuus on hyvä asia.

Erilaisuus ei ole itsessään hyvä eikä huono asia. Toisaalta osa maahanmuutosta on sellaista, mikä tekee erilaisuudesta esim. seksuaalivähemmistöjen osalta nimenomaan huonon asian.

Okei, on ehkä vähän epäreilua tylyttää näistä 14-vuotiasta mutta miellettäköön tämä vaikka nyt vihjeeksi sinne ohjaajien suuntaan.

Surullista sinänsä. Voisi olla kiva jos nuorille olisi jokin tällainen vakaumusneutraali yhdessäolo-aikuistumisjuttu. Sellainen missä ei tuputeta uskontoja eikä poliittisiakaan vakaumuksia.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Ajattelija2008

Tuosta rooliperistä unohtui se osuus, että näillä prometheusleiriläisillä pitäisi olla tulkit ja lakimiehet, jotka täyttävät vieraskieliset lomakkeet heidän puolestaan sopivilla valheilla. Kun lomakkeet on täytetty, saavat leiriläiset pari tuhatta euroa viikossa taskurahaa loppuelämänsä ajan. Näinhän toimii oikea "turvapaikanhaku" Suomessa.

Turvapaikanhaun epärehellisyys on merkillinen ilmiö. Missä muussa asiassa valtio Suomessa kannustaa ihmisiä valehtelemaan ja vielä palkitsee valehtelun ruhtinaallisilla eduilla? Täysin absurdia toimintaa oikeusvaltiossa.

Malla

Quote from: kriittinen_ajattelija on 14.06.2014, 18:15:55
Oho ihan kuin uskoon olisi tullut.

Tulee mieleen South Parkin "suvaitsevaisuusleiri"

http://www.southparkstudios.com/clips/153744/colorblind-fingerpainting

Minulle tulee mieleen sukulaiseni, joka oli aikoinaan ns. viidesläisten riparilla. Sielläkin harrastettiin öisiä "keskusteluja", ja kaikki tulivat uskoon.

Eino P. Keravalta

QuoteHeidän taskunsa käännettiin ympäri

Voi tätä taskujen ympäri kääntämistä: ensin pakolaisressukan taskut kääntää ympäri oma maanmies ja sitten pakolaisen tultua Suomeen käännetään ympäri suomalaisen taskut, milloin suomalaisen verottajan, milloin pakolaisen itsensä toimesta pimeällä kujalla.

Ja ehkä ensi vuonna protuleirillä leikitään vähän sellaistakin vaihtoehtoa, missä pakolainen valehtelee Suomeen pääsemiseksi, jonka jälkeen hän alkaa elinikäiseksi elätiksi tekemättä työtä tai sopeutumatta, mutta välillä tehden ryöstöjä ja raiskauksia jengissä..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tragedian synty

Miten olisi sellainen leikki, että puolet porukasta alkaa nikkaroida vaikka aurinkotuoleja, joihin toinen puolisko istahtaa kiittämättä ja sitten huutelevat törkeyksiä. Kun nikkaroijat saavat itselleen nikkaroitua tuolit, loikoilijat nousevat omistaan ja rikkovat ne. Jos joku nikkaroija sanoo poikkipuolisen sanan, kaikki huutavat hänelle ja kiusaavat leirin loppuun asti.

Eikö suomalaisia tulisi kasvattaa palvelemaan, ei vaatimaan? Jos tätä menoa jatketaan, pian suomalaisetkin alkavat haikaillla pakolaisiksi. Sitten eivät kultamunat saa enää mitään, ja sehän on pahinta, mitä voi käydä.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Mursu

Quote from: Oami on 15.06.2014, 08:38:20

Erilaisuus ei ole itsessään hyvä eikä huono asia. Toisaalta osa maahanmuutosta on sellaista, mikä tekee erilaisuudesta esim. seksuaalivähemmistöjen osalta nimenomaan huonon asian.

Okei, on ehkä vähän epäreilua tylyttää näistä 14-vuotiasta mutta miellettäköön tämä vaikka nyt vihjeeksi sinne ohjaajien suuntaan.

Surullista sinänsä. Voisi olla kiva jos nuorille olisi jokin tällainen vakaumusneutraali yhdessäolo-aikuistumisjuttu. Sellainen missä ei tuputeta uskontoja eikä poliittisiakaan vakaumuksia.

Prometheus-leirien sivuilta: "Prometheus-leirit ovat uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumattomia aikuistumisleirejä."

http://www.protu.fi/

Tässä täytyy ymmärtää mitä poliittisesti sitoutumaton tarkoittaa. Se tarkoittaa sitä, ettei ole sitouduttu johonkin puolueeseen. Aatetta saa paasata vapaasti. Lisäksi vasemmistohan ei miellä omaa aatteen ajamista politiikaksi. Sehän on vain ihmisoikeuksien ajamista.

Tässä esimerkki poliittisesta sitoutumattomuudesta:

http://www.protu.fi/ajankohtaista/uutiset/2014-06-10/protun-helsinki-pride-kulkueen-suunnittelutapaaminen-s%C3%A4hin%C3%A4ss%C3%A4

Alkuasukas

Huokaus, tämä Prometheus-juttu on siis vihervasemmistohomohippien mädättämä?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

l'uomo normale

Quote from: Alkuasukas on 15.06.2014, 10:21:33

Mikäpä ei olisi. Ateistien humanistiyhdistykset ovat perinteisesti oleet vanhojen stallareitten miehittämiä kerhoja.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Alkuasukas

No niinpä tietysti, en ole aikaisemmin ajatellut asiaa (noin). Pitääpä pysyä erossa noista.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

guest11919

Quote from: tuo mies on 15.06.2014, 10:37:28
Quote from: Alkuasukas on 15.06.2014, 10:21:33

Mikäpä ei olisi. Ateistien humanistiyhdistykset ovat perinteisesti oleet vanhojen stallareitten miehittämiä kerhoja.

Ja myös elämänkatsomustieto-oppiaine on materiaaliensa, osin myös normiohjauksensa (kaikki normiohjaus ei näy OPSista) puolesta läpimätää. Tästä syystä (Suvi Karhun ja muiden) kannattaa kahteen kertaan harkita, ennen kuin on vaatimassa elämänkatsomustietoa kaikille pakolliseksi sen virheellisesti oletetun neutraaliuden vuoksi. ET on yhtä neutraalia kuin kansandemokratia on demokratia, mainiota sanontaa mukaillakseni.

Jaa että mitä ET tähän ketjuun liittyy? ET ja Protu kuuluvat yhteen kuin paita ja peppu. Protuleirin käyneet valjastetaan markkinoimaan protua uusille kasiluokkalaisille ET-opettajan välityksellä. ET-opettajalle tulee myös protuesitteet nuorisolle jaettavaksi. Hankalahan noista on kieltäytyä etenkin kun on uskikseksi tiedetty, ettei vaikuta puolueelliselta. Vaikea siinä olisi selittää, että en minä uskonnottomuuden, vaan punavihermädätyksen takia.

Malla

Aikuistumisleireistä: Olen edelleen kiitollinen siitä, että lapsukaiseni sai käydä vaellusriparin. Kyllä sielläkin, tietenkin,  hartautta harjoitettiin, mutta öisin ei valvottu, sen verran rankkaa vaeltaminen oli. Myös yhteistyötä opiskeltiin, kun piti kantaa omien kamojensa lisäksi myös yhteiset teltat, ruoanvalmistusvälineet, sapuska-ainekset yms. Sapuskat kokattiin itse eikä muiden annoksia rohmuttu. Eikä valitettu, vaikka ihan joka päivä ei ollut jokaisen mieliruokaa  ;D
Taisivat oppia kiitollisuuttakin: yksi vaelluksen kohokohdista oli munkkikahvit paussipaikalla. Oli aika liikuttavaa kuulla selostuksia siitä, "aattele hei, me saatiin tuoreita munkkeja!" Ainakin valitus kotimuonituksesta loppui.

Faidros.

Ateistien humanistiyhdistykset ovat perinteisesti oleet vanhojen stallareitten miehittämiä kerhoja.

Juuri tämän vuoksi esittäydyn pyydettäessä aina uskonnottomana, en ateistina.
Miksi helvetissä tarvii olla jotain lastenleirejä elämänkatsomuspohjalta?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

PaulR

Prometheus on helleeninen vastine juutalais-kristilliselle Luciferille, joka toi älyn (tuli ja Pandora / hyvä ja paha tieto) sadistisen ja julman Jumalan pimeydessä pitämälle ihmiskunnalle. Tarina on eri muodoissaan kaikissa mysteeriuskonnoissa ja itse kutsuisin sitä luciferianismiksi, jossa hahmo onkin kääntynyt ihmiskunnan hyväntekijäksi pahansuovalta jumalalta.

Mursu

Quote from: Faidros. on 15.06.2014, 11:04:46
Ateistien humanistiyhdistykset ovat perinteisesti oleet vanhojen stallareitten miehittämiä kerhoja.

Juuri tämän vuoksi esittäydyn pyydettäessä aina uskonnottomana, en ateistina.
Miksi helvetissä tarvii olla jotain lastenleirejä elämänkatsomuspohjalta?

Yhteisö voi olla erikseen joko ateistinen tai uskonnoton eli sekulaari. En näe miten yksilö voisi olla tätä erikseen ellei yksinkertaisesti olenkaan mieti ko. asioita.