News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Kaksi vuotta kahvilan alla

Started by rähmis, 05.07.2009, 17:28:54

Previous topic - Next topic

rähmis

Helsingin kaupungilta ei heru vuokra-asuntoa Elijahu Källille.

"Olen asunut vuodesta 2007 Hietaniemen rantakahvilan alla city-kettu Micke seuranani", Elijahu Källi, 38, huokaa.

Källi on käynyt turvallisuusalan koulutuksen, ollut vartijana ja sen jälkeen henkivartijana. Töitä ei ole ollut pitkään aikaan. Alamäki alkoi, kun alkoholi tuli kuvioihin mukaan.

"Helsingin kaupungin asuntojonossa olen ollut kaksi vuotta ja hakemukseni olen uusinut kuuden kuukauden välein. Helsingin kaupungilta ei sanota minulle yhtään mitään muuta kuin: "olet jonossa, uusi hakemus kuuden kuukauden välein"", Eli toteaa synkkänä.

Minulla on just ja just varaa ostaa Mickelle makkarapaketti, itse syön noin joka kolmas päivä. Onko tämä oikein? Källi kysyy.

Iltalehti

Viranomainen: Asunnottomuus yleistyy

Helsingin sosiaaliviraston johtava asiantuntija Maria Degerman kertoo, että asunnottomuus on lisääntynyt Helsingissä.

"Pitkäaikaisasunnottomia on vähemmän, mutta muuten asunnottomuus on yleistynyt. Nuoria asunnottomia on yhä enemmän ja enemmän. Toinen syy on, että muualta Suomesta muutetaan Helsinkiin työn toivossa".

Iltalehti

Entä se kolmas syy? Tuo Micken makkarapaketti oli kyllä niin kova veto, että aikuinenkin mies herkistyi.

MW

Minäpä keksin! Ostetaan Martta-liiton vanha hotelli, ja... ai niin.

Advancedisto

Samaan aikaan somalit saavat päivittäin diskorahaa, asuntoja asuntojonon ohi ja asuvat hotelleissa. Tervetuloa Hölmölään!

saint

Kaverin olisi viisainta hukata henkilöllisyyspaperinsa, hankkiutua jollekin raja-asemalle ja sanoa "asylum".     (aijoin panna tähän hymiön ;D,  mutta raivostuttaa niin paljon, että jätän sen tekemättä).
"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

o_O

Kyllä Suomessa muuallakin on asuntoja kuin Helsingissä, pakkoko siellä on kaikkien majailla?
"Iso-temmi" Halla-Aho, niin oha Allahimme tosi?

Timo Hellman

Quote from: o_O on 05.07.2009, 18:02:20
Kyllä Suomessa muuallakin on asuntoja kuin Helsingissä, pakkoko siellä on kaikkien majailla?

Tämä on totinen tosi. Ainakin kesäisin asunnottomat voisivat lähteä maaseudulle kiertelemään, ruokaa löytyy metsästä jos tietää mitä etsiä ja kalaa on vesistöissä. Jos telttaa ei löydy niin ihan pressunpätkästäkin voi kyhätä laavun.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Otto Peltokoski

Olen pohdiskellut Pohjois-Suomessa asuvana olisiko täysin toteuttamiskelvoton ajatus asuttaa PK-seudun asunnottomia tyhjiin julkisiin vuokra-asuntoihin Pohjois- ja Itä-Suomessa. Asuntoja on tyhjillään runsaasti ja edulliset perushuonekalut kyllä löytyisivät vaikka lahjoitusvaroin tai työpajalla itse tekemällä. Siellä sitten saisi asiat järjestykseen ja voisi aloittaa työnhaun Helsingistä tai muualta. 

Hämeenlinnan Oraakkeli

Tuo jutun Spurgu on kuulemma saanut useastakin tönöstä häädön epäsosiaalisen käytöksen ja vuokrien maksamattomuuden takia. Jos noilla eväillä irtoaisi helsingistä aina vaan uusi asunto niin mielestäni olisi jokin asia vialla. Tyhjiä asuntoja löytyy melko läheltä helsinkiä. Ei tarvitse muuttaa mihinkään Ouluun
Paras ratkaisu olisi antaa kaupungin vuokrasittomus johonkin tyhjään puuröttelöön jossa spurgu voisi dokata itsensä rauhassa hengiltä.
Ps kuvitteleppa tilannetta jossa tuo spurgu olisikin uusi naapurisi.

metsämies

Täällä pohjosemmassa on Jumalan silmän välttäessä perustettu juopoille kunnan toimesta joku hylätty talo asuttavaksi, ja uskokaa pois se ei ole lasten katseltavaa mitä siellä tapahtuu. Yhtenään on ambulanssi hakemassa taistoissa uupunutta pois ja taksi tuomassa uutta sankaria tilalle.

urogallus

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 05.07.2009, 22:21:36
Tuo jutun Spurgu on kuulemma saanut useastakin tönöstä häädön epäsosiaalisen käytöksen ja vuokrien maksamattomuuden takia. Jos noilla eväillä irtoaisi helsingistä aina vaan uusi asunto niin mielestäni olisi jokin asia vialla.

Jep. En itsekään kauheasti symppaa tuota Källiä. Kukaan ei ole kaatanut hänelle väkisin viinaa kurkkuun. Sitä paitsi on vastuutonta ruokkia villieläimiä ;D

Yhdessä aiemmista työpaikoistani pääsin tutustumaan parin asunnottoman tyypin touhuihin. Porukassa on tavallisten rappioreppanoiden lisäksi aikamoisia elämäntapaintiaaneja. Erään lehtijutun mukaan noin puolet suomalaisista asunnottomista on sitä omasta tahdostaan. Tällaiset ovat yleensä keski-ikäisiä miehiä, joilla on tullut mitta täyteen. Heillä ei ole yleensä perhettä, ja työpaikka on kaadettu kurkusta alas. Niinpä he asuvat porttikongeissa ja lehtiroskiksissa, juovat mitä saavat, syövät jos muistavat ja kuolevat useimmiten nopeasti. Helsingissä, ja varmaan muissakin suurissa kaupungeissa, on maan alla kokonainen spurguyhteiskunta.

Tavallaan näiden elämäntapa-asunnottomien valintaa voi jopa kunnioittaa, vaikka heistä on toki monenlaista haittaakin.

sydäri

Quote from: urogallus on 05.07.2009, 22:38:59
Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 05.07.2009, 22:21:36
Tuo jutun Spurgu on kuulemma saanut useastakin tönöstä häädön epäsosiaalisen käytöksen ja vuokrien maksamattomuuden takia. Jos noilla eväillä irtoaisi helsingistä aina vaan uusi asunto niin mielestäni olisi jokin asia vialla.

Jep. En itsekään kauheasti symppaa tuota Källiä. Kukaan ei ole kaatanut hänelle väkisin viinaa kurkkuun. Sitä paitsi on vastuutonta ruokkia villieläimiä ;D
Ihmistä, joka ei halua apua saada on turha yrittää auttaa.

Jotain näiden suomalaisten asunnottomien kanssa olisi kuitenkin tehtävä.
Ongelma sama kuin maahanmuuttajissa, kun yhden saa hoidettua kuntoon on kaksi uutta jo jonossa.
"Vi gillar olika" Elin Krantz

Hämeenlinnan Oraakkeli

Asuttamalla syrjäseutujen talon röttelöihin ja antamalla dokata itsensä hengiltä.
Ps "syrjäseutuja" löytyy melko läheltäkin Helsinkiä, ja vielä kaupungeista.

Virkamies

Quote from: Hantta on 05.07.2009, 23:32:37
Toimeentulo- ja asumistuki voidaan ohjata suoraan vuokranantajalle, näin ei pääse vuokrarästejä syntymään. Yleinen käytäntö näissä tapauksissa. Jäljelle jäävä tt-tuki voidaan jaksottaa esim. kerran viikossa nostettavaksi, että se riittää kuukaudeksi.

Ihan kohtuullinen työväline, muttei takaa varmuutta siitä, että vuokrat tulevat maksettua. Niin kauan kun ihminen on täysivaltainen, hänellä on oikeus marssia Kelaan ja ilmoittaa, että asumistuki maksetaan nyt sitten minulle tai jättää yksinkertaisesti toimeentulotuen hakematta, jolloin on melko arveluttavaa ryhtyä sitä ihmiselle myöntämään.

Helpointa asioidenhoito on silloin, kun ihminen on selkeästi eläkkeellä ja vajaavaltaiseksi tuomittu. Edunvalvonta on silloin toimivinta. Em. kikoilla asiaa voidaan yrittää hoitaa, mutta täysivaltaiset ihmiset tekevät joskus hyvin epärationaalisia asioita.

Kyseistä tapausta en tunne yksityiskohtaisemmin, mutta epäilen, ettei herran tarvitsisi Kahvilan alla nukkua, jos haluaisi päästä majoituspalveluihin. Jotkut ihmiset kuitenkin valitsevat tämänkaltaisiakin vaihtoehtoja. Asunnottomuus harvoin johtuu asuntojen puutteesta.

Wralord

Ajattelin jutun luettuani, että jopas on kun ei muka mitään asuinpaikkaa löydy. Sitten muistan lukeneeni, että Suomessa on ehkä 30 oikeasti koditonta, joille on tarjottu asuntolasta yösijaa, mutta tuloksetta.

Elijahu Källi ei netistä löytyvien keskustelujen mukaan ole säälimisen arvoinen. Päinvastoin. Tämä puliveivari on velkaa usealle henkilölle ja vetää viinaa kuin kone. Siksipä tällä elätillä ei olekaan varaa syödä kuin kerran kolmessa päivässä. Toimeentulotuki menee viinaan.

Asuntokin järjestyisi, - jos nyt ei Helsingistä, niin lähikunnista varmasti. Ei luulisi tuollaisella olevan mitään menetettävää vaikka vaihtaisikin maisemaa.

SakariNora

Quote from: Wralord on 08.07.2009, 00:29:13
Elijahu Källi ei netistä löytyvien keskustelujen mukaan ole säälimisen arvoinen. Päinvastoin. Tämä puliveivari on velkaa usealle henkilölle ja vetää viinaa kuin kone. Siksipä tällä elätillä ei olekaan varaa syödä kuin kerran kolmessa päivässä. Toimeentulotuki menee viinaan.

Pitää muistaa, että viina- tai lasolpullossa on kuitenkin reilusti se yhden vuorokauden energiantarve. Ja näille äärivoittajille varmaan se pullo päivässä keskimäärin uppoaa.

e:

Quoteitse syön noin joka kolmas päivä. Onko tämä oikein? Källi kysyy.

Ei. Mun rahoilla ton ei tarttis syödä kertaakaan.
No retreat. No surrender.

klonkku

Heppu vetäny alkoholia usean vuoden ja ihmettelee ku elämä päin vittua eikä meinaa edes asuntoa saada.

Ei voi muuta sanoa ku itteppä on sössiny elämänsä.

Vaikka ittekki vedän ku pieni pesusieni viinaa niin laskut ekana ja lopuilla si juo jos juo.

Adolf Stege

Tämä on totinen tosi. Ainakin kesäisin asunnottomat voisivat lähteä maaseudulle kiertelemään, ruokaa löytyy metsästä jos tietää mitä etsiä ja kalaa on vesistöissä. Jos telttaa ei löydy niin ihan pressunpätkästäkin voi kyhätä laavun.

Niin, ja löytyy syksyisin sieniä, saa ilmaisen "tripin" eikä edes maksa mitään! ???

Dirre

Quote from: klonkku on 08.07.2009, 21:28:25
Heppu vetäny alkoholia usean vuoden ja ihmettelee ku elämä päin vittua eikä meinaa edes asuntoa saada.

Vaikka ittekki vedän ku pieni pesusieni viinaa niin laskut ekana ja lopuilla si juo jos juo.
mää kyllä ihmettelen mist sullekki sitä rahaa riittää

klonkku

Quote from: Dirre on 08.07.2009, 21:41:55
Quote from: klonkku on 08.07.2009, 21:28:25

mää kyllä ihmettelen mist sullekki sitä rahaa riittää

Valtio kustantaa!!  ;)

aivovuoto

Niin... joka kolmas päivä syö. Tosin unohdetaan se, että viinassakin sitä energiaa piisaa. Yksipuolista, mutta jos näin haluaa.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: SakariNora on 08.07.2009, 12:08:10

Oletko sitä mieltä, että rapajuopoille ei pitäisi antaa sosiaaliturvaa lainkaan?

PaulR

SakariNora

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 09.07.2009, 00:50:31
Quote from: SakariNora on 08.07.2009, 12:08:10

Oletko sitä mieltä, että rapajuopoille ei pitäisi antaa sosiaaliturvaa lainkaan?

Olen.

Jasu

Nää rapajuopot on kans yksiä hyysäyksen kohteita, prkl.

Kyllähän ihmistä pitää hädässä auttaa, se kai on selvä. Eikä olis mitään sitä vastaan, että autettaisiin omia työttömiämme/opiskelijoita isommallakin rahalla kuin nyt, mutta tälläsiltä oman elämänsä kerta toisensa jälkeen sössijöiltä pitäs viedä kaikki tuet pois ja antaa maksimissaan ostolappu kauppaan, että ruokaa saavat.

SakariNora

Kaiken lisäksi nää elämäntapatunarit telovat itseään harvase päivä eivätkä epäreiluuden huippuna edes onnistu tappamaan itseään. Olisi kiva tietää mitkä ovat keskivertospurgun sairaanhoitokulut yhteensä.

reino

Quote from: SakariNora on 09.07.2009, 09:41:15
Kaiken lisäksi nää elämäntapatunarit telovat itseään harvase päivä eivätkä epäreiluuden huippuna edes onnistu tappamaan itseään.

Tätä samaa joskus itsekin ihmettelin, kun olin duunissa paikassa, jossa säilytettiin Källin kaltaisia kavereita. Kun kuunteli ukkojen juttuja siitä, miten niitä on puukotettu ja lyöty kirveellä ja ajettu rekalla päälle ja itse ovat yrittäneet hirttäytyä ja viillellä itseään ja vetäneet vuosikymmeniä kaikkia mahdollisia myrkkyjä sekaisin kurkustaan alas, mutta henki ei lähde vahingossakaan.

Siihen verrattuna tuntuu todella epäreilulta lukea lehdestä esim. pienen lapsen jäämisestä auton alle.

SakariNora

Olin pari vuotta sitten Malmin Novalla töissä. Se ekan kerroksen rullaporteiden alla oleva vessan alue oli spurgujen vakio lämmittely/velanmaksu/hengailupaikkoja. Kerran yks spuge vetäs ne rullaportaat koko matkan kierien alas melko vaudikkaasti mutta jatko matkaansa yhtä (epä)vakaalla huojunnalla ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Joskin hieman verissäpäin. Selväpäinen ei olisi mitenkään voinut selvitä moisesta hengissä.